PDA

View Full Version : كم من الوقت يلزمك لتكون ناجحا في الفوركس?

Pages : [1] 2

husammeldin
03-16-2015, 21:13
من ناحيتي اعتقد ان الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين وكلما تمرسنا اكثر كلما كان الوقت قليلا لننجح في فوركس.

popa2015
03-18-2015, 01:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

Ahmed abdelal
03-18-2015, 01:37
اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى

عبده مورو
03-18-2015, 01:37
لسلام عليكم مشكور اخى على المعلومات المفيدة
وخاصة المبتدئين امثالى ومن الجيد انه هناك من يوجه
الاخرين الى الصح الربح

atyaatya007
03-18-2015, 01:49

Ahmed abdelal
03-18-2015, 01:53

roty
03-18-2015, 01:55
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين

مامون سباعنة
03-18-2015, 02:31
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية طيبة اخي وبعد
اشكرك اخي الكريم على سؤالك .. اخي ان ذلك يعتمد عليك وعلى ممارستك ,,,,
اتمنى لك ولجميع اخواني النجاح
تحيااتي للجميع ...

ilyes chaieb
03-18-2015, 02:51
بالطبع فيه فرق في الوقت بين الناس اللى تتعلم لوحدها و فرق بين ناس تانية يكون معاها خبير يرشدهم و يصحح لهم الاخطاء و يسهل عليهم فهم المعلومة و بهذه الطريقة لن تحتاج لكثير من الوقت لتتعلم

ayman nasr
03-18-2015, 03:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة راى ان الوقت
بيرجع للخبرة ووقت التعليم
واتمنا التوفيق والنجاح للجميع

mawwalmammo
03-18-2015, 08:27
انا عن نفسي لا ارى الخبرة اقل من ثلاث سنوات لاني لي اكثر من سنتين2 في الفوركس ولم اصل بعد الى
نتائج جيدة بل هناك عقبات في الفوركس تحل بعد فترة من الزمن لذا اقول لاخوتي الاعضاء لا تستعجلو الربح مالم تحققو قدرا كافيا من الخبرة على الاقل 3 سنوات

Marawez
03-18-2015, 08:37
لا يوجد وقت محدد هذا يتوقف على مدى استجابة وفهم كل شخص
وهذه عملية تختلف من شخص لأخر وليس لها وقت محدد
وفق الله الجميع للنجاح

fothayaa
03-18-2015, 09:48
الوقت الذى يلزمنى لاناجح في الفوركس 6 شهور التعلم بجوار الاستمراريه هيا الاهم فى الفوركس لازم نصبر لنصل للربح الربح ياتى بالعلم والاستمرار عليه المجال كبير واشتهر جدا الفترة الاخيرة

ppttss
03-18-2015, 09:58
لكى اكون ناجحا لدى الخبرة فى الفوركس لابد وان

اتدرب كثير على الديمو ولا يقل عن 6 اشهر

عليه ويكون التدريب مكثف بالفديوهات حتى اتعلم كل شيء

mn3m
03-20-2015, 17:24
السلام عليكم ... علي حسب الوقت اللي انت مخصصة للفوركس وكمان الادرة بتاعه راس المال من الممكن ان تتعامل مع السوق بخطورة عالية تعمل معاك مشاكل
بالتوفيق تقبل مروري

magic777
03-20-2015, 21:04
انا عن نفسي لا ارى الخبرة اقل من ثلاث سنوات لاني لي اكثر من سنتين2 في الفوركس ولم اصل بعد الى
نتائج جيدة بل هناك عقبات في الفوركس تحل بعد فترة من الزمن لذا اقول لاخوتي الاعضاء لا تستعجلو الربح مالم تحققو قدرا كافيا من الخبرة على الاقل 3 سنوات

بالفعل اخي بس هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

lolo2012
03-20-2015, 22:58
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين

RomanyMoreed
03-22-2015, 14:39
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

الخبرة في الفوركس تاتي من خلال التداول والتعلم المستمر وده طبعآ بيحتاج وقت طويل بالسنين

تحياتي

spider01
03-22-2015, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
كلامك صحيح اخي الخبرة هي الاساس و هي التي تجعلنا نكتسب مواهب خاصة وتسهل لنا امر النجاح في عقد صفقات سريعة و مربحة في نفس الوقت

samehbird007
03-22-2015, 23:09

mohamed12345
03-23-2015, 15:15
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد راى ان الوقت بيرجع للخبرة ووقت التعليم واتمنا التوفيق والنجاح

magic777
03-24-2015, 05:54
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد راى ان الوقت بيرجع للخبرة ووقت التعليم واتمنا التوفيق والنجاح

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

kosti muzaber
03-24-2015, 07:54
واحدة من أهم الخطوات التى يجب أن يقوم بها متداول العملات هى أن يطور استراتيجية تداول تتكون من القواعد التالية.

أن يعرف كيف و متى يدخل السوق
أن يعرف كم من الأموال يمكن أن يخاطر بها فى كل صفقة.
أن يعرف كيف و متى يمكنه الخروج من الصفقات إذا كان على خطأ.
أن يعرف كيف و متى يأخذ الأرباح إذا كان على صواب.
أن يحدد أمر وقف خسارة كصمام آمان إذا قام السوق بشىء غير متوقع.
أن يٌكوّن فكرة تقريبية عن التوقيت الذى يجب أن يلبى فيه السوق توقعاته؛ أى متى يجب أن يتحرك و يخرج من السوق فى حالة التأخر

rashaeid
03-24-2015, 09:12
ليس هناك فترة معينة أو زمن محدد إنما هى تعتمد على
مدى استيعابك لمفهوم الفوريكس وقواعده وهذه العملية تختلف من شخص لأخر

popa2015
03-24-2015, 11:46
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

nabilll
03-24-2015, 17:15
الفوركس هو سوق تداول العملات وهو العمل الوحيد الجميل الذي يمكنك من العمل من المنزل كلما قرأت أكثر عن الفوركس يجذبك ولكن تلزمك الممارسة لإكتساب الخبرة اللازمة حتى تتمكن من تحقيق الربح بالمبلغ المطلوب الذي تحدده لنفسك أو تزيد به دخلك

a7med84
03-24-2015, 19:03
اكيد تخلتلف من شخص لاخر بس الالتزام والتخطيطي الجيد

بيختصر والتوفيق عنصر مهم فى هذا السوق فى رأيى والله المستعان

ppttss
03-24-2015, 19:07
ممكن يكون 6 اشهر حتى تفهم ما هو الوركس

وما هو التداول لان هذا يعتبر من افضل الاشياء بانك

تاخذ وقت فى التعليم حتى تعرف كل شيء

خيرالدين مهدي
03-24-2015, 19:37
من ناحيتي اعتقد ان الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين وكلما تمرسنا اكثر كلما كان الوقت قليلا لننجح في فوركس........................................ .................................................. .................................................. .............................
.................................................. .................................................. .................................................. ...............................................

mostafa abdalla
03-24-2015, 19:42

om omar20155
03-24-2015, 19:44
كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب

الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين

الخبرة والتعلم هم اساس الربح والنجاح

والتوفيق للجميع يارب

adelee
03-24-2015, 23:17
عن تجربة شخصية انا عن نفسى لسه بتاجر فيهم لحد دلوقتى انا ارى ان الزوجين اليورو دولار والاسترلينى دولار هما افضل زوجين من حيث التعامل وذلك لانهم بيلتزموا جدا بالمؤشرات اللى انا بستخدمها وكمان بيلتزم التزام شديد بالاتجاه العام للسوق سواء صاعد او هابط وايضا بالحدود السعرية اما بخصوص التجارة فى الذهب هى تجارة قوية جدا بس للاسف امتشفت ان التجارة عليه حرام فبلاش تتاجر عليه افضل

---------- Post added at 09:17 PM ---------- Previous post was at 09:14 PM ----------

كل شركة لها مميزات ولا عيوب وميزة هذه الشركة هو البونص المجانى
ويمكن التحكم فى الرافعة المالية وبذلك يستفاد المبتدئين لادارة راس المال
وتكون المخاطرة منخفضة اكثر من الشركات الاخرى وانا شخصيا بتعامل مع شركة اضافية
و السلام

yarasalah
03-25-2015, 00:33
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة اخي وبعد
تحيااتي للجميع .. بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة اخي وبعد
تحيااتي للجميع ..

sharshabil
03-25-2015, 00:37
من رايي ليس اقل من سنتين هذا اتن كنت تاجرت سنتين دون انقطاع
و ممكن ان تكون المدة اكتر حساب كل شخص و حسب وقته ايضا .

forexaly5
03-25-2015, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم هنالك الوقت الكافي لكي تتعلم الفوركس و أعتقد أنه يلزم على ما يقل على أشهر لكي تتعلم جيدا أساسيات الفوركس و بعد ذلك فقط تتعلم بالتداول

abdelrazek
03-25-2015, 01:06
عليم ا اعتقد اخي الكرمي ان الفوركس علي صح كلامك انه هو خبره ولكن مش بالفتره الممارسه ولدلك الافضل لنا التعلم ع التجريبي لاكتساب الخبره ثم الاشتراك في الحسابات الحقيقه . تقبل تحياتي

adelee
03-25-2015, 12:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
سؤال وجيه و مهم ليعرفه اي مبتدئ او اي عضو في هدا المنتى
انا لساتي عضو جديد في هذا المنتدى الاكثر من رائع الذي اتاح لنا فرصة لتعلم الفوركس
أرجو ان تجد الاجابات الوافية و الكافية

midouknight
03-25-2015, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الفاضل الخبرة تأتي من خلال التجربة والتعلم من الأخطاء

noa
03-25-2015, 12:23
هنا نجد اهمية ستوب لوز و تايك بروفييت لانه في حالة عدم استعمالهم هناك خطر
خسارة كل الرصيد حين لا قدر الله و ينعكس عليك السعر و بالتوفيق

1 million
03-29-2015, 16:42
اعتقد ان الوقت المناسب للحصول على الخبرة اللاومة للتداول في سوق الفوركس و الحصول على طرق للربح
هو عام أو عامين على اكثر تقدير
خلال هذا الوقت لا بد أن تتعلم جيدا و تنظم وقتك لكي تدرس و تفهم

raof
03-29-2015, 21:13
صح كلامك اخى الفوركس يفتح لك دنيا جديده تماما مليئه بالمعرفه
ويفتح لك ايضا مصدر جديد للمال انا كنت اسمع عنه فقط ولاكنى كنت اعتبره مضيعقه وقت
ولكنى بعد التمرس فيه تغيرت حياتى تماما واختلفت ايضا كل اهتماماتى

ramy00
03-30-2015, 01:56

retalkoko
03-30-2015, 04:17
اخى العزيز فى فوركس يمكنك فى اسرع وقت ان تكون من المحترفين والخبراء للمنتدى لانه يسعى للتطوير وللاحسن وحسب سعيك للتقدم وبالتوفيق للجميع
تقبل مرورى مشكورا

remas
03-31-2015, 21:51
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح

tipou
04-05-2015, 22:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركته
يعطيك الف الف عافيه
موضوع رااائع
وجهود أروع

سارة محمد
04-09-2015, 04:16
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

User_90
04-09-2015, 09:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من رايي اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين وبالتوفيق

yasrnavy
04-09-2015, 09:24
صح كلامك اخى الفوركس يفتح لك دنيا جديده تماما مليئه بالمعرفه
ويفتح لك ايضا مصدر جديد للمال انا كنت اسمع عنه فقط ولاكنى كنت اعتبره مضيعقه وقت
ولكنى بعد التمرس فيه تغيرت حياتى تماما واختلفت ايضا كل اهتماماتى

---------- Post added at 10:23 AM ---------- Previous post was at 10:22 AM ----------

---------- Post added at 10:24 AM ---------- Previous post was at 10:23 AM ----------

مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

ppttss
04-09-2015, 09:27
لو التاجر تدرب كثير سوف على التدريبى واكثر تعاليمة

سوف يعرف بان النجاح قريب جدا منه لو انت تتاجر

وتعمل ارباح يمكنك ان تكون جيد وتعمل ارباح وتصبح ناجحا

islam moubarak
04-09-2015, 09:39
السلام عليكم اخى
لايوجد وقت محدد للتصل للنجاح سواء فى الفوركس او لغيره
انها مساله نسبيه على قدر اجتهادك وفهمك ومتابعتك وتدريبك المستمر
وفقك الله

fadl1984
04-09-2015, 09:42
الخبرة تحتاج الي وقت وهذا الوقت يختلف من شخص الي اخر فالامر يتوقف علي المجهود اللذي يبدله الشخص لكي يكون ناجح والنجاح يحتاج الي جهد وتركيز وتحديد هدف واضح والوقت عامل مهم لاكتساب الخبرة والمعرفة

waelmma
04-09-2015, 11:27
:(:(:( اخى الكريم جزاك الله خيرا ;):( اعتقد اخى الكريم علشان تكون متداول ناجح
عايز وقت طويل جدا وفترات من الممارسة على التجريبى :(

m.gama17l
04-12-2015, 14:34

تقبل مرورى اخى الكريم

antonioforex
04-12-2015, 14:41
السلام عليكم
طبعا اخي تلعب الخبرة دورا كبيرا في النجاح في الفوركس لدلك يجب ان نعمل بها
و نحاول التعمل في الحساب الديمو دائما لانه يفيدنا كثيرا في التعلم و بالتوفيق لك

Doodysamsom
04-12-2015, 15:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
مدة الوقت بتختلف من فرد لاخر..
على حسب استعداداتة الخاصة واستيعابة للموضوع..
وايضا على المدة التى يجلس فيها بالمنتدى للتعلم.. اى وقت فراغة

imadoxx
04-12-2015, 15:56
وعليكم السلام ورحمـة الله وبركاته اخي الفاضل من وجهة نظري النجاح مرتبط بشكل اساسي مع مدة التعلم و التدريب و محاولة كسب الخبرة ضرورية لتحقيق الارباخ بالتوفيق

bonus
04-12-2015, 18:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
انا شايف ان الواحد المفروش ميدورشى على عرض تانى
لان الانستا كويسه وتعاملها كويس وفيها كمان دعم عربى وتقبل مرورى

zee1996
04-12-2015, 19:01
الوقت اللازم للتمرس في الفوركس هو سنة من قرائة الكتب و قرائة المواضيع في المنتديات و اشدد على انه كلما اكتسبت احدى المهارات فلابد لابد ان تخضعها للتجريب على حساب تجريبي و حتى اذا اصبحت تملك حساب حقيقي فكل استراتيجية جديدة تكتسبها عليك تجربتها في حساب تجريبي قبل ان تعمل بها في الحقيقي

ahmedtaher
04-17-2015, 15:07
السلام عليكم ... هو بالظبط المقدار اللي انت تتعلم فية ازاي تكون متداول ناجح وتستوعب اساسيات الفوركس
بالتوفيق ان شاء الله

مصراوى
04-17-2015, 15:10
اخى الفاضل اعتقد ان عنصر الوقت هام جدا ولكنة يختلف منن متداول الى اخر حجسب النشاط وبالتوفيق للجميع

Nabil Wagdy
04-18-2015, 19:47
السلام عليكم
اخي الفاضل اعتقد انه لايوجد وقت محدد للتصل للنجاح سواء فى الفوركس
او لاي شىء غير ه انها مساله نسبيه على قدر اجتهادك وفهمك ومتابعتك وتدريبك المستمر

dinaothman
04-18-2015, 20:49
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخي الكريم
كلامك صح فعلا
الموضوع رائع و مفيد و الردود استفدت منها
و الله هو الموفق و المستعان

دينا اسلام
04-18-2015, 20:57
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

user_21
04-18-2015, 21:00
بسم الله الرحمن الرحيم اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى الخبرة لها اثر كبير

---------- Post added at 06:00 PM ---------- Previous post was at 05:57 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم وخاصة المبتدئين امثالى ومن الجيد انه هناك من يوجه

Miro1
04-18-2015, 21:00
ﻭﺍﻟﻠﻪ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﻃﺒﻌﺎ ﻛﻞ ﺗﺎﺟﺮ ﻟﻴﻪ ﺍﺳﻠﻮﺏ ﻓﻰ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭﺓ ﻭﺭﺑﻨﺎ ﻳﻮﻓﻘﻨﺎ
ﻛﻠﻨﺎ ﻓﻰ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺍﻧﺎ ﻋﻦ ﻧﻔﺴﻰ ﺍﺭﻯ ﺍﻥ ﺍﻯ ﺗﺎﺟﺮ ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ
ﻋﻨﺪﻩ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﺔ ﺧﺎﺻﺔ
ﺑﻴﻪ ﻭﻃﺒﻌﺎ ﻫﻰ ﻣﺶ ﺳﺮ ﻭﻻ ﺣﺎﺟﺔ ﻟﻜﻦ ﻫﻮ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﺸﺘﻐﻞ ﺑﻴﻬﺎ
ﻭﺑﻴﺤﻘﻖ ﻣﻨﻬﺎ ﻧﺠﺎﺡ ﻭﻋﻠﻰ ﻓﻜﺮﺓ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻠﻰ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﻨﺠﺢ ﺑﻴﺘﻌﺐ
ﺍﻭﻯ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻳﻨﺠﺢ ﻭﺍﻟﻤﻨﺼﺎﺕ
ﻛﻠﻬﺎ ﻣﻤﺘﺎﺯﺓ ﺑﺲ ﻟﻠﻰ ﻳﻔﻬﻤﻬﺎ ﻭﻳﺸﺘﻐﻞ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻛﻮﻳﺲ

user_21
04-18-2015, 21:01
بسم الله الرحمن الرحيم وخاصة المبتدئين امثالى ومن الجيد انه هناك من يوجه

user_66
04-19-2015, 15:01
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

sof
04-19-2015, 15:15
تاكد فقط اخي ان الوقت المناسب تحدده انت لا يستطيع ان يحدده غيرك فهو يعود
الى حرصك وشوقك ذكائك فهناك عدة عومال تفرق وتحدد كم يلزمك
من الوقت للتعلم لكن اكيد كلما طال الوقت زاد تعلمك للفوركس

sherry mohamed
04-19-2015, 17:16
مشكور اخى على المعلومات المفيدة
الاخرين الى الصح الربح

al-Mashhadani64
04-19-2015, 17:48
السلام عليكم .... اخي الكريم المساله ليست مسالة كم تحتاج الى وقت وانما ماذا تتعلم في هذا الوقت لان الفوركس يحتاج الى انسان نبيه يتعلم بسرعه ويعرف كيف يدير صفقاته المفتوحه وكيف يربح اكبر ربح ممكن وشكرا

ali.22595
04-28-2015, 18:59
اخى الفاضل اعتقد الخبرة مش بالوقت بس ولاكن بالعزيمة والصبر والاجتهاد
ودا بيعتمد على حسب اهتمامك واستعابك لان فى ناس فهمت الفوركس بسرعم لان كان عندهم اصرار وحب فى هذا السوق

الاصيل
04-28-2015, 19:01
اعتقد ان النجاح فى الفوركس لا يحسب بالوقت بثدر ما يحسب بالممارسه فممكن فى خلال شهر او اقل يسبح انسان خبير فى الفوركس من الممارسه و المتابعه والتحليل
وممكن اخر يستمر شهور فى الفوركس ولا يبحث ويطور نفسه ويتابع كل جديد
وفى النهايه الفوركس العالم الوحيد الذى ليس له حسابات دقيقه
تمنياتى للجميع بالتوفيق

ahmed mo
04-28-2015, 19:56
ه وقت كبير بدون استعجال وعموما هو مش واحد لكلك الناس لان مش الكل بيكون زى بعضه فى اسقبال المعلومه وكمان فى كثافه التعلم نفسه

والله المستعان

mohamedhassn
04-29-2015, 14:20
ماذا , متداول , لتكون , يلزمك , فوركس انتبه أيها المستثمر, فإذا لم تكن على استعداد لبذل كل ما يلزم لتصبح مستثمرا ناجحا بمجال الفوركس, فيرجى ترك هذا الم. ... أما إذا كنت لا تزال تعتقد أن السوق يهتم بك أنت وأنه يمكنك السيطرة على ما تقوم به في أي وقت, فإن الوقت قد حان لتحزم حقائبك وتغادر سوق

sherry mohamed
04-29-2015, 14:27

haphop
04-29-2015, 14:28
السلام عليكمورحمه الله
انا اري من شهرين لثلاثه كافيه لنكون قادرين علي المتاجره في الفوركس واتمنالك التوفيق انشاء الله
تقبل مروري

deyaa24
04-29-2015, 14:42
ان عايز كل يوم من 2 الى 5 صساعات عشان عرف اتعلم الفورسك حيث يتم تقسيم
الوقت عان نعرف نتعلم الفوركس كويس جدا واكيد سوف كون فرصة كويسة جا عشان يكون فية فية تنظم للوقت عاشن نتعلم الفوركس

hamdochi
05-10-2015, 21:40
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان الوقت الذى يلزمنى لاناجح في الفوركس 6 شهور التعلم بجوار الاستمراريه هيا الاهم فى الفوركس لازم نصبر لنصل للربح الربح ياتى بالعلم والاستمرار عليه المجال كبير واشتهر جدا الفترة الاخيرة تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

masry928
05-10-2015, 21:42
عدم وضع الاستوب لوز مشكلة كبيرة جدا
عدم وضع التوب بروفيت يعتبر خطر كبير جدا

md.shohel
05-10-2015, 21:47
اخي يلزمك تقريبا شهور على حسب خبرتك لمن تتعلم كل شي وتكن قدها وبالتوفيق لك وللجميع

معتصم سباعنة
05-10-2015, 22:35
اخي هذا لا يعتمد على ان نحدد كم وقت لكي تصبح ناجحا - كل شخص حسب استيعابه فمن الناس من احترف بوقت اسبوع تقريبا - بالتوفيق
تقبل مروري

محمد العمر
05-10-2015, 22:48
السلام عليكم ورحمة الله
تحياتي لكم
اشكرك يا عزيزي على سؤالك . اخي ان الوقت الذي يحتاجه اي متاجر ليس محددا لان الخبرة تاتي مع الايام
متمنيا لك وللجميع التوفيق والنجاح
تقبل مروري

sa sa
05-10-2015, 23:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
النجاح في الفوركس لا يتوقف علي مده زمنيه محدده وانما يتوقف علي مدي مهارلتك واستعدادك الي جانب المزيد من التعلم واكتساب المزيد من الخبره وتتدرب جيدا في الحساب التجريبي وتتعلم من الاخطاء الشائعه وضمان عدم حدوثها او تكرارها مره اخري

8150017
05-10-2015, 23:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لاكتساب الخبره لفتح حساب حقيقى والبدء فى التجاره مش اقل من ستة اشهر تشتغل بشكل عملى على حساب ديمو وماتستعجلش على الحساب الحقيقى وربنا يوفق الجميع

ramdani
05-10-2015, 23:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم لتكون ناجحاً في الفوركس وتجني أرباح ثابتة يجب أن تكون ملماً بكل شىء ، فمن جهل شيئاً عاداه

wlaa
05-11-2015, 19:02
السلام عليكم
لكي نتفادى التمرجن في الحساب يا اخي شيئ سهل
انت عليك عندما تفتح الصفقة ان تضع لها الحد و وخاصة حد وقف الخسارة يا اخي

Mental
05-11-2015, 19:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالتأكيد أتفق معك صديقي فلتكون ناجح في الفوركس لا يتعلق الأمر بالوقت
بل يتعلق الأمر بمدى تدربك و تمرسك و احترافك في عالم الفوركس

big.pharaoh
05-11-2015, 19:05
والله دي حاجه بتختلف من شخص للتاني .واحد ممكن يبقى خبير في شهور وواحد ممكن يبقى خبير في سنوات وواحد ممكن يفضل طول حياته مبتدأ

aminalamor
05-11-2015, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح ان النجاح في سوق الفوركس لا يعتمد على وقت معين وانما يعتمد على سرعة استعابك للمعلومة ولما يحدث داخل السوق من خبايا وتغيرات
بالتوفيق للجميع

محمود يوسف
05-11-2015, 20:20
تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى معلابفته بنفسك داخل المنتدى الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين

hamadallah
05-11-2015, 20:31
النجاح يعتمد على اسس لابد منها للوصول اليه اولها الرغبةالحقيقية وثانيها التعلم والمعرفة والدراسة والتمحيص وثالثها الممارسة العملية واكتساب الخبرات من التجارب الشخصية وتجارب الغيراضافة الى امرين مهمين هما روح المغامرة والاقدام (العقلاني) والحظ... وسرعة اكتساب هذه الامور يختلف من شخص لاخر وهو الذي يحدد القت اللازم للتقدم والنجاح في الفوركس ..والحياة . مع محبتي

hager omar
05-11-2015, 20:35
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور علي موضوعك اخي الفاضل وبالنسبة للوقت فالوقت يختلف من شخص لاخر كل واحد علي حسب دماغه وقدرة استيعابه

تقبل مرروي

samieh
05-12-2015, 20:29
طبعا يا اخى الخبرة شىء اساسى فى الفوركس ومن حيث الوقت كل شخص
وحسب قدرة استيعابه وسرعة تعلمه هناك اشخاص تتعلم فى ستة اشهر وهناك من يأخذ وقت اكبر فى التعليم

moussaalbare2
05-12-2015, 20:47
جزاك الله كل خير و تقبل مروري:woo:

Kiing
05-26-2015, 22:48
ممكن انه من هناك اعتقد ان كل ما تريد معرفته نقول لن ياتى اليك على تم طبق من ذهب منه متلا عليك البحث ممكن مع ما تريد معلابفته بنفسك تم منه داخل المنتدى الخبرة نقول كبير معه

MOHAMED forex00
05-27-2015, 00:00
الاخرين الى الصح الربح

noor eldyen
05-27-2015, 00:13

العراقي
06-12-2015, 21:01
المتابعه والتحليل
وممكن اخر يستمر شهور فى الفوركس ولا يبحث ويطور نفسه ويتابع كل جديد
وفى النهايه الفوركس العالم الوحيد الذى ليس له حسابات دقيقه
تمنياتى للجميع بالتوفيق

alaaelsayed
06-12-2015, 21:12
السلام عليكم اعتقد ان موضوع الزمن لكى تكون ناجح فى الفوركس غير مرتبط بوقت فلابد من التعلم جيدا ثم قراءة الدروس التعليمية والدخول فى حساب تجريبى والصبر والالتزام بادارة راس المال وتحديد نسب المخاطرة حتى فى الحساب التجريبى لكى تكون منهج بعد ذلك فى الحساب الحقيقى

a7med sniper
06-13-2015, 01:27
تالموضوع نسبى بس هو وقت كبير نظرا لصعوبه السوق

واتقانه للاسلوب اللى انت تتعامل به داخل هذا السوق والله المستعان وبالتوفيق للجميع

bilal86
06-13-2015, 01:31
الخبرة تاخذها مع الوقت وليس لها مدة معينة يمكنك اخذ الخبرة في سنة ويمكن سنتين ويمكن 20

فقط المثابرة والمجازفة والمخاطرة للكسب والثقة بالنفس وعدم الطمع كلها اسباب تجعلك ناجح في الفوركس

roony
06-13-2015, 02:22
ليس هناك وقت محدد
فدلك يعتمد على نفسية المتداول
و عزيمته التي تمكنه من النجاح في هدا السوق
فمع الممارسة تأتي الخبرة
و كلما كانت الخبرة كبيرة كلما كنت ناجحا في الفوركس

Mr.Kareem
06-13-2015, 02:26
السلام عليكم اخي الكريم
الوقت شيء نسبي فالموضوع يتعلق بمدى الجدية واستيعاب كل واحد منا لما يتطلبه الاحتراف في الفوركس ممكن واحد يستطيع التدرب والتعلم في 3 شهور وواحد يلزمه 3 سنوات..... احترامي لك

aminooos
06-13-2015, 02:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب وخاصة المبتدئين امثالى ومن الجيد انه هناك من يوجهالاخرين الى الصح الربح

ARIF ALLAH
06-13-2015, 02:33
تحية طيبة وعطرة اخى الفاضل اعتقد بان الفوركس هو سوق تداول العملات وهو العمل الوحيد الجميل الذي يمكنك من العمل من المنزل كلما قرأت أكثر عن الفوركس يجذبك ولكن تلزمك الممارسة لإكتساب الخبرة اللازمة حتى تتمكن من تحقيق الربح بالمبلغ المطلوب الذي تحدده لنفسك أو تزيد به دخلك بالتوفيق لك و لجميع اعضاء وزوار هدا المنتدى الغالى

fatah
06-13-2015, 02:36
تحية اخي وبعد
اشكرك اخي الكريم على سؤالك اخي ان ذلك يعتمد عليك وعلى ممارستك
والتي تكون على مر الوقت

autocom
06-13-2015, 03:02
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى وخاصة المبتدئين امثالى ومن الجيد انه هناك من يوجه اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب

ahmed bakry
06-13-2015, 03:03
اة طبعا دة اكيد التمرس ف مجال الفوركس وتداول العملات والاموال دة بيرجع بخبرة كبيرة للمتداول والمتاجر ويخليه من وقت للتانى محترف اكتر واكتر وناجح اكتر واكتر وتقبل دايما مرورى

superkenan
06-13-2015, 04:04
السلام عليكم ورمة الله وبركاته
اخي الكريم لا اوافقك الرأي فالخبرة اساسية في تكوين مستثمر مهاري يستطيع ان يحقق الكثير من الربح فبدون تراكم الخبرات وتفادي الأخطاء لا يمكن تحقيق الأرباح
وشكرا

sameh-a
06-13-2015, 11:12
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم المسألة هي مسألة حب للعمل وصبر ويجب ان تتدرب جيدا
من خلال ذهابك للمنتدى التعليمي وقراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات وستكون ناجحا بالتأكيد

mechanical
06-21-2015, 17:42
السلام عليكم ... اعتقد الحكايه مش حكاية وقت الحكاية حكاية مماره وعلي حسب ممارستك وسرعتك تقدر تعرف انت ايه اللي ححققته وممكن تحققه بعدين
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

firos007
06-23-2015, 17:44
صحيح صديقي الخبرة هي اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين
و لكن الذكاء أيضا يلعب دورا كبير في النجاح

ghiles
06-23-2015, 17:54
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي للكريم انا شخصيا بقيت في للحساب الجريبي حوالي سبعة اشهر للتربص والتعلم واضن انه لم يكفيني مهما انني فزت بالكثير في الحساب التجريبي .سلام

ASMAA TAHA
06-29-2015, 05:52
الفوركس يحتاج الى وقت كافى لكى تستطيع ان تتعلم وتكتسب خبرة كافية فيه اى انه كلما زادت فرتة التعلم كلما اكتسبت خبرة وتعلمت اكثر وانا انصح الا تقل فترة التعلم عن 6 اشهر ومن الممكن طبعا ان تزيد تقبل مرورى

ayoub321
06-29-2015, 06:35
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
أنت وشطارتك ممكن سنة وممكن شهر وممكن 10 سنين
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

kokou
07-06-2015, 03:28
كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها

kokou
07-10-2015, 08:06

keroaym
07-10-2015, 08:08
الفوركس مجال كبير ويحتاج الى وقت كافى علشان اقدر امشي فية واحقق منة ربح ويختلف
الوقت لتعلم الفوركس من شخص الى اخر على حسب درجة استيعاب كل شخص

nadiimm22
07-10-2015, 08:29
الكل يريد ان يكون ناجحا فقط عند ربح مئة 100 ثم يتفاجئ بالخسارة من حين لاخر
اذا انت في كمان مهما كنت ناجح فانك خاسر واكن خاسر فانت ناجح اي يوم بيوم كل ما عليك فعله ان يكون النجاح والربح اكثر من العكس

waelmma
07-10-2015, 08:37
كم من الوقت علشان تصبح متاجر ناجح ؟ هذا السؤال اخى الكريم بيتوقف على مدى نجاحك
فى اكتساب المعلومات وقدرتك على ذلك وبارك اللله فيك اخى العزيز وربنا يسهللك

ra2d
07-10-2015, 16:45
السلام عليكم ورحمه الله
من ضمن المؤشرات القوية ياتى مؤشر البولنجر بند وهو ممتاز واستخدمه فى بعض تعاملاتى ويحقق لى الكثير من الارباح فى الفوركس
بالتوفيق

مهند سباعنة
07-10-2015, 17:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخي الفاضل بصراحة هذا يختلف من شخص لآخر حسب مدى استيعابه و الشرح المقدم له
تقبل مروري

drkim
07-16-2015, 01:52
تحياتى اخى الكريم

ودائما نقول ان هذا المجال هو بحر من العلم ويوجد به معلومات كثيره ودروس كثيره ليستفيد منها المتداول

ولا يمكن ان نحدد وقت معين فهذا يختلف من متداول الى اخر على حسب اجتهاده واكتشافه فى هذا المجال

واى متداول فى بدايته يجب ان يصبر ليتعلم جيدا ويتقن هذا السوق قبل الدخول فيه لانه ليس سهلا كما يعتقد الجميع

adnan omer
07-16-2015, 01:58
السلام عليكم اعتقد ان الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين وكلما تمرسنا اكثر كلما كان الوقت قليلا لننجح في فوركس .بالطبع فيه فرق في الوقت بين الناس اللى تتعلم لوحدها و فرق بين ناس تانية يكون معاها خبير يرشدهم و يصحح لهم الاخطاء و يسهل عليهم فهم المعلومة

rafikguenem
07-16-2015, 02:32
للنجاح في الفركس يجب عليك الصبر + اخد وقت طويل لتتعلم وكلما تعلمت اصبحت ناجحا وعدم الياس ودائما عليك اتباع التقير الاخبارية والتوقعات والتوصيات والتحليلات الاخبارية للنجاح بتوفيق

alaa ali
07-20-2015, 12:35
السلام عليكم
انا اعتقد ان فترة ثلاثة شهور مناسبة جدا لاكتساب خبرة مناسبة من التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

sinn
07-20-2015, 12:36
موضوعاتك جدرائعة و مبدع و خاصة بطروحاتك مزيدا من التالق شكرا لك اخي الكريم جزاك الله الف خيرو قيس انتظار جديدك تقبل مروري

mohamed ghardallou
07-20-2015, 12:37
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه يختلف الوقت من متداول إلى أخر أخي الكريم

alaa ali
07-20-2015, 13:40
لسلام عليكم
اخي الكريم ....... الامر يتوقف على الخبرة والتدريب وراس المال خلال التداول بالعملات الاجنبية الفوركس
بالتوفيق

Chima
08-17-2015, 03:23

forex all arabes
08-17-2015, 11:05
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك المسألة هي مسألة حب للعمل وصبر ويجب ان تتدرب جيدا
من خلال ذهابك للمنتدى التعليمي وقراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

babyzee
08-17-2015, 14:22
اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى بالطبع فيه فرق في الوقت بين الناس اللى تتعلم لوحدها و فرق بين ناس تانية يكون معاها خبير يرشدهم و يصحح لهم الاخطاء و يسهل عليهم فهم المعلومة و بهذه الطريقة لن تحتاج لكثير من الوقت لتتعلم ان ذلك يعتمد عليك وعلى ممارستك اتمنى لك ولجميع النجاح

akram mohamed obaid
08-17-2015, 14:52
اعتقد نحتاج الى الكثير من الوقت والجهد لكي نصل الى الدرجه المطلوبه في النجاح في سوق الفوركس واتمنى للجميع التوفيق والنجاح في هذا السوق الكبير
تقبل مروري

Ouakrim
08-17-2015, 15:33

ahmed102
08-17-2015, 15:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته شكرا لك اخي على هذا الموضوع فحتى انا كنت اتساءل مع نفي كم من الوقت سأستغرق لاكون ناجحا في هذا المجال و شكرا شكرا شكرا

josef juvé
08-17-2015, 16:00
بسم الله الرحمان الرحيم
يلزمك حوالي 6 اشهر من التدريب و الدراسة و الاطلاع و التجريب على مختلف الاستراتيجيات تقبل مروري والسلام عليكم

aboubakr el ayach
08-17-2015, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. أخي الحبيب بالنسبة للفوركس فالنجاح فيه يتطلب الصبر الكثير والمقدرة الكبيرة على مواجهة الأزمات المالية التي تسبب الغرهاق والتعب النفسيين، تحياتي وتقبل مروري.

naggar
08-17-2015, 20:19
والله حسب بقا
هتقدر تتعلم ف قد اية
انا اول متاجرة بعد6 شهور تعليم
وكل ماكانت المدة اكبر هتقدر تفهم معظم الحجات المهمه

loog481
08-19-2015, 14:14
السلام عليكم الخبرة تاتي مع الوقت والتمرن والخسارة والربح ومن هنا تم تحديد وقت تعلمك لخبايا الفوركس في نظري لا يمكنني ان اجزم كلمت تعلم لان عالم الفوركس يصعب اطلاقها على اي شخص مهما بلغت خبرته لان الفوركس عالم جد متشعب وعملاق يحتاج وقت ومجهود كبير جدا

atmoul
08-19-2015, 14:42
كلما كان وقت تدريبك كبير كلما كسبت الخبرة في المجال والعكس صحيح أخي كلما تعلمت اكتسبت الخبرة لأن في الفوركس دائماً هناك الجديد يجب أن تتعلمه أخي ولا تستسلم للغرور وتتوقف عن التعليم

Wassa04
08-19-2015, 16:06
اكيييد اخي الكريم في الفوركس الشيء الوحيد الذي
يقرر نجاحك هي الخبرة تقبل مروري بالتوفيق لك

AYYOUB100
08-19-2015, 16:08
تحتاج للوقت والجهد في تعلم الفوركس فكلما كنت صبورا ومطلع على الأخبار الحينية وكل جديد في هذا السوق
راح تجد أنك في فترة قصيرة تعلم الكثير وايضا المتاجرة تلعب الدور الكبير كذلك.

ynwa1892
08-19-2015, 16:33
السلام اخي الخبرة في اي مجال في هذه الدنيا مطلوبة لتنجح في ذلك المجال وايضا في الفوركس فالخبراء كلهم مروا على هذه المرحلة
وفقك الله

waleed shaaban
08-19-2015, 17:09
الفتره التى يجب تحديد ذلك عليها هى فى اكثر من عامل نذكر منها على سبيل المثال
درجة اصتيعابك للدروس المرئيه والمقروءه
درجة ذكائك كمية وقت فراغك
وبالتوفيق للجميع

zeghar
08-19-2015, 17:13
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لساتي جديد في الفركس لاكن اتمنا التوفيق للجميع ان شاء الله
وامنا منكم كمان تدعولي معاكم لكي اصير محترف وراح افيدكم ان شاء الله

huhu1998full2
08-19-2015, 18:24
بالطبع فيه فرق في الوقت بين الناس اللى تتعلم لوحدها و فرق بين ناس تانية يكون معاها خبير يرشدهم و يصحح لهم الاخطاء و يسهل عليهم فهم المعلومة

snnaky
09-26-2015, 16:40
من ناحيتي اعتقد ان الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين وكلما تمرسنا اكثر كلما كان الوقت قليلا لننجح في فوركس.

معلش انا مفهمتش انت عاوز تقول اية
انت بتقول الخبرة ليها عامل كبير عشان تكون ناجح
ماهو دة اللى بنقولة ماهو عشان تاخد الخبرة انت محتاج وقت والموضوع بتاع حضرتك اصلا معمول عشان توضح ان الوقت مهم فى اكتساب الخبرة
المهم انى بصراحة بعد كل الكلام دة مش فاهم اية الاضافة اللى حضرتك اضفتها فى الموضوع يعنى اية كم الافادة واية المعلومة اللى ممكن اقول ان حضرتك افدتنى بيها

mohammed55
09-29-2015, 06:14
بسم لله الرحمن الرحيم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى وخاصة المبتدئين امثالى ومن الجيد انه هناك من يوجه اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب اعتقد ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب تقبل مروري

اكرم التميمي
03-02-2016, 19:11
التعلم في الفوركس يحتاج الى الوقت الكثير لكي يصبح المتداول ناجحا في هذا السوق والوقت يعتمد على مدى تقبل المتداول للعمل في الفوركس ومدى استجابته للفوركس
تقبل مروري

john guirguis
03-02-2016, 20:00
السلام عليكم
ينبغي أن تفكر في أداء تداولك من حيث مبلغ الدولارات المخاطر به أمام
المبلغ الذي يحتمل ربحه، وليس من جهة كم المال الذي تسعى إلى تحقيقه

latraaa
03-02-2016, 20:08
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و أقول لك أن الأمر ليس بالسهل و إنما هو مسألة وقت و أنت حر في الموضوع، يمكنك أن تكون خبيرا في مدة شهر، كما لا يمكنك ان تكون خبيرا في سنوات

imaddine1986
03-02-2016, 22:00
الســـــــلام عليكم ورحمة الله
اولا شكرا على المجهود الرائع الذي قدمته المنتدى الغالي
وارجو من الله ان يوفقني واياكم
وتقبل مروري أخي الكريم بالتوفيق

Baligh
03-02-2016, 22:31
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
ذلك يعتمد عليك وعلى ممارستك
تقبلوا مروري ♥

ibrahimabdulsalam
03-02-2016, 22:32
نعم اخي العزيز بعد السلام عليكم لقد استفد كثيرا من موضوعك الشيق والمرتب بالتوفيق لك
عزيزي المتميز موضوعك في غايه التميز لانه جديد من نوعه من وجهه نظري المتواتعه شكرا لك ……

karinho1991
03-20-2016, 17:45

neverlit4
03-21-2016, 17:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohamedforex4
03-21-2016, 20:15
يليزمني الكثيييير اخي الغالي . لانني لست بداري كيف يربح المتداولن . !! :) هههه بس ان شاء الله
هتعللم وعرف اكتر عن المجال . :) وربنا كريم . :) وبالتوفيق للجميع . :)

ebn masr
03-21-2016, 20:27
مفيش وقت محدد لازم المتداول او المتاجر يلتزم بيه علشان يبقا محترف فى مجال التداول دى بتتوقف على مدى عماك انت وشغلك وتركيزك

Hozyfa
03-21-2016, 20:28
اهلا بيك انا ع ما اعتقد
ان يوم كامل تتفرج ع فديوهات
وانت هتبقي تمام في كورسات ع النت كتييير
بس الشاطر بقي وانت وشطارتك وربنا يوفقك

harimeche
03-21-2016, 20:30
الســــــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

بالنسبة للوقت فهدا غير محدد ودلك يختلف من شخص لآخر

لكن لا أعتقد أن ينجخ شخص في أقل من ثلاثة سنوات

مع التحية وبالتوفيق

Ahmed fathi hassaan
03-21-2016, 20:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله تقبل مرورى

Hicham0202
03-21-2016, 20:44
تحيااتي للجميع ...

ملاك الروح
03-21-2016, 21:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يمكن القول انه لا يمكن فهم الفوركس في يوم وليلة وكل يوم نستطيع التعلم اكثر لكن انا انصح بالتحليل الفني
اتمنى لك التوفيق

yousse
03-21-2016, 21:07
لكي تنجح في الفوركس لا يمكن أن تحدد الوقت فدك حسب مجهودك فادا كنت تتدول يومية في التجريبي وتقرأ عن الفوركس يوميا فقد تنجح في سنة

mourada
03-23-2016, 16:52
اخي الفاضل بالنسبة لوقت الالزم لاكتساب الخبرة فعلى حسب كم من ساعة تخصص للتعلم كل يوم فمن يخصص يوم كامل للتعلم ليس كمثل من يتعلم ساعة في اليوم و تقبل مروري

soltan
03-23-2016, 16:55

---------- Post added at 01:55 PM ---------- Previous post was at 01:54 PM ----------

اخي الفاضل بالنسبة لوقت الالزم لاكتساب الخبرة فعلى حسب كم من ساعة تخصص للتعلم كل يوم فمن يخصص يوم كامل للتعلم ليس كمثل من يتعلم ساعة في اليوم و تقبل مروري

hilali2010
03-23-2016, 17:14
وقت تعلم الفوركس يتوقف على الشخص نفسه الذي يتعلم و مصادر تعلمه و مذى اتباعه للتعليمات و الاستراتيجيات التي يعمل بها و شركات الوساطة و الوقت الذي يعطيه لهذا المجال ثم أن التعالم غير محدد بوقت فهناك دائما الجديد في هذا العالم المتشعب فحتى الخراء يمكن ان يتراجع مستواهم غذا لم يستمرو في التعلم و اكتساب خبرات جديدة

kymslye
03-30-2016, 21:21
اكيد اهي مافي ربح بدون خبرة في سوق الفوركس ولهدا يجب التعلم وعدم مضيعة الوقت في الحساب التجريبي من خلال المخاطر بآلاف دولارات وهمية وانت تشاهد الأرباح وتتمنى لو كانت واقعية وتقبل مروري

hamed mohamed
04-08-2016, 20:30
مشكور اخي الكريم على الموضوع .......و....... على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق .........//*//.......

neversi5
04-10-2016, 12:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
04-10-2016, 13:41
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات القيمة و لكن اقول لك أن الأمر يعتمد على كل واحد منا، هناك من يتعلم بشرعة و هناك من يتعلم ببطئ، بالتوفيق لك و للجميع إن اش ءالله

belabied
04-10-2016, 14:15
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

mostafa999
04-10-2016, 14:29
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى الخبرة لها اثر كبير في الوقت الذي نحتاجه لنصبح ناجحين والوقت يعلمنا الخبره

ابوفؤاد
04-10-2016, 14:40
اذا كان السؤال عن المده الومنته فان الامر يعتمد بشكل كل و جزئى على مدى استيعابك لامر التدوال و انا اعلم اناس من العام الاول اصبحو جيدين
و انا من الذين الى الان بعد اناكملت العام لم اتبين طريقى بعد لاصبح من المتدوالين الرابحين

mostafa999
04-10-2016, 15:11
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة اخي وبعد
وعلى مى تقدم خبرتك

HaMaDa99
04-10-2016, 15:27
إن الفرق الرئيسي بين العمولة المحتسبة في الحساب الإسلامي وفوائد التبيت الربوية هي أن العمولة الأولى تحتسب لمرة واحدة فقط دون النظر عن مدة الإحتفاظ بالعقد بينما تعتمد فوائد التبيت على المدة فكلما احتفظنا بالعقد مدة أطول نقوم بدفع فوائد أعلى.

معظم شركات الوساطة تتعامل مع بنوك وجميع أنظمة هذه البنوك ربوية لذلك فمن المفترض ألا يكون هناك فرق بالنسبة للبنك بين الحسابات الإسلامية والعادية. فأي عقد يتم تبيته يجب أن تحتسب عليه الفوائد. لذلك تقوم شركات الوساطة بإغلاق العقود بالنسبة للحسابات الإسلامية قبل احتساب الفائدة مباشرة ثم إعادة فتحها دون احتساب سبريد جديد، والعمولة تدفع مقابل تكاليف إدارة هذه العملية.

lionardodicaprio940
04-10-2016, 15:28
هدا يعتمد على سرعة بديهتك وسرعة تعلمك وعدد ساعات النهار اللتي تدرسها في تعلم الفوركس
وكدالك الى الصبر والعزيمة القويتين
وشكراااا.

ShiToSawY
04-10-2016, 21:21
اكيد وقت كبير حيث اننا في جميع الساعات نتداول مع ارتفاع السهم او نزووول السهم وهذا يحدث طوال اليوم

korabikayoussef
04-10-2016, 21:27
السلام ورحمة الله
أخي لنتفق على أمر معين وهو لا وجود لوقت في التعلم في أي مجال ليس الفركس وحسب لهذا أنصحك بوضع برنامج معين تتبعه من أجل التعلم و المنتدي به العديد من الدروس التي تأهلك لتكون خبير فرس من الدرجة الثانية ان صح التعبير ليس الأولة لكن
تبقى بعض اللمسات التي يجب أ تحصل عليها من محليلين كبار
موفق أخي

mohamedelfiky
04-10-2016, 21:44
بسم الله الرحمن الرحيم اعتقد اخى انك لازم تتدرب عام كامل على الحساب التجريبى ثم بعد ذلك تعمل حسابك الحقيقى وتبدا ب 100 كويس

housseyn cherachir
04-10-2016, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة راى ان الوقت

samir011
04-10-2016, 22:47
السلام عليكم اخى الحبيب الوقت الذى يتطلب منك للوصول للخبرة يعتمد على ذهنك ومدى إستيعابك للمعلومات والتطبيق على الحساب التجريبى

alialkhbeer
04-11-2016, 02:38
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق
تقبل مروري

---------- Post added at 03:38 AM ---------- Previous post was at 03:21 AM ----------

تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق
تقبل مروري

dhmo
04-11-2016, 21:28
السلام عليكم اخى الحبيب الوقت الذى يتطلب منك للوصول للخبرة يعتمد على ذهنك ومدى إستيعابك للمعلومات والتطبيق على الحساب التجريبى

والاكيد هنا ايضا ان الخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه

lionardodicaprio940
04-11-2016, 22:08
ليس هنالك وقت محدد لتصبح محترفا في الفوركس لان احترافك يرجع الى مدى اهتمامك بالفوركس والى سرعة بديهتك
واجتهادك فهناك من يقضي سنوات في تعلم الفوركس وهناك من يتعلمه في بضعة اشهر فقط.

mmf1978
04-11-2016, 23:10
انت من تحدد الوقت لتكون نجاحا
اولا بمعرفه في المجال الفوركس اوغيره في اي مجال
وعندما تكون تعرف امده تعرف عمل صفقات نجاحه
والله الموفق

Yousef Mostafa
04-11-2016, 23:49
اعتقد ان الوقت اللي محتاجه عشان ابقى ناجح في الفوركس مايقلش عن 6 شهور مع كتر الممارسة والتدريب على الحساب التجريبي ومتابعة الفيديوهات التعليمية وان شاء الله احقق اللي نفسي فيه

DR.MJH.JO
04-11-2016, 23:52
موضوع مهم جدا بصراحة ومفييد جدا
بارك الله فيك اخي بادرة طيبة منك
متابعيييييييييين معاك
الخبرة هي الاساس

islam bahnsawi
04-13-2016, 05:34
الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

ahmed5
04-27-2016, 10:12
وعليك البحث عن ما تريد معلابفته بنفسك داخل المنتدى الخبرة

emma91
04-28-2016, 21:16
هاها تلزمك سنوات وسنوات اخي المحترم
مشكورين جميع الاعضاء الكرام على هاته المجهودات التي تساعد كثيرا المبتدئين
اتمنى ان لا تبخلوا علينا دائما
بالتوفيق للجميع

عبد الرحيم رافا
04-28-2016, 21:37
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و مرحبا بك معنا في هذه الجلسة الاكثر من رائعة في احسن منتدى لتعلم الفوركس في العالم العربي
يلزمك السنين اخي العزيز ولكن مع البدية ستفهم كل شيئ

touab.ali
04-28-2016, 21:47
اخي انت و ذكائك و ما تتابع يا اخي و يجب ان تترك
الشركات الوساطة االنصابة و تتابع الصادقة و ان شاء الله موفق

nonam
04-28-2016, 21:50
السلام عليكم .... هو الوقت اللي يلزمك لكي تكون متعلم فوركس كويس ومن المهم ان يكون التعامل مع التعليم هو الاهم في التعامل مع الحساب ومن المهم ان يكون التعليم اولا في التعالمل مع الحساب
بالتوفيق ان شاء الله

drissou45
04-28-2016, 21:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركته . مساء النور
الوقت ليس مهم وانما العمل واخد تجربه والاستفاده ,,
بالتوفيق مع فائق احترامي

abolo
04-28-2016, 22:18
اهلا وسهلا بالجميع الخبرة تاخذها مع الوقت وليس لها مدة معينة يمكنك اخذ الخبرة في سنة ويمكن سنتين ويمكن 20 فقط المثابرة والمجازفة والمخاطرة للكسب والثقة بالنفس وعدم الطمع كلها اسباب تجعلك ناجح في الفوركس بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

mahmoudnaser
04-28-2016, 22:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة فعلا اخي الخبرة لها دور كبير وتسهل لك الطريق الي الارباح والتعامل مع الفوركس
وتصحح اخطائنا لكي تعم الارباح علينا كمبتدئين
تقبل مروري

Mahmoud2063050
04-28-2016, 22:56
كم يلزم من الوقت لكى أصبح على درايه بمعظم علوم
الفوركس وأستطيع أن أتداول بأمان

dhiahh
04-28-2016, 22:58
موضوع جيد احسنت
مشكورين جميع الاعضاء الكرام على هاته المجهودات التي تساعد كثيرا المبتدئين
اتمنى ان لا تبخلوا علينا دائما
بالتوفيق للجميع

aminetns
04-28-2016, 23:47
حسب الجدية في التعلم شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لكم إن شاء الله ولجميع أعضاء المنتدى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احمد عبد الباسط
05-05-2016, 08:59
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم الخبرة ليست بالوقت ولكنها بالتعلم والتجربة و الاصرار على تحقيق الهدف
يمكن ان ترى متداول عمرة فى الاسواق 3 سنوات ولكن هناك متدول عمرة سنة ولكن خبرتة افضل من ال 3سنوات
لانة تدرب ودرس بشكل افضل من الاخر
بالتوفيق للجميع

doaa sary
05-08-2016, 22:32
يلزمك سنة مثلا عشان تحقق الربح اللى بتتمناة
اما التعليم
ممكن 3ل5شهور تدريب ع معرفة استخدام الميتاتريدر وع استراتيجيات لحد ماتلاقى انسب طريقه

aissaalg
05-27-2016, 14:19
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

ahmadinho100
05-27-2016, 17:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يلزمك وقت طويل يا اخي و هادا يرجع الى طريقتك و الوقت الجي تخصصه كي تتعلم الفوركس بالتوفيق لك في مسيرتك

hamada alex
05-27-2016, 18:34

zineb01
05-27-2016, 18:52

ebrahim mounir
05-27-2016, 20:00
كم من الوقت يلزمك لتكون ناجحا في الفوركس? بارك الله فيك اخى الكريم حقا موضوع رائع ويستحق التقييم
تقبل مرورى

khalidanik
05-27-2016, 20:02
ان راى ان الوقت
يرجع للوقت و التعليم و للخبرة

mohamed ahmed mohamed 1
05-29-2016, 00:57
المؤسسات المالية تبيع للزبون الذي يرغب بالشراء وتشتري من الزبون الذي يرغب بالبيع , وتقوم هذه المؤسسات ببيع
المؤسسات الأخرى والشراء منها على حسب حاجة كل فرد وكل مؤسسة .

shady853
05-29-2016, 01:01
اخى العزيز تحتاج لخبه والذكاء والاستفاده من مواضيع الاخرين وكلما تمرست الموضوع اكتسبت خبره والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

hs123
05-29-2016, 01:06
هلا
اعتقد ان مدة 3 اشهر من الدراسة الجادة والعمل المستمر سوف تكون كافية للنجاح فى الفوركس وتحقيق الارباح

شكرا

عرآقي
05-31-2016, 14:51

masr16
06-04-2016, 08:07

never1
06-04-2016, 20:58

never
06-06-2016, 06:36
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

behindtu
06-06-2016, 06:59
نعم أخى الخبره لها عامل أساسى فى نجاحك فى المجال
أنصحك بالتدريب على الأقل لمده 6 شهور على الحسابات التجربيبة
وأستخدام المنصة
وتعلم أساسيات التحليل الفنى والتحليل الاخبارى
ومن ثم بعد الأتقان يمكنك فتح الحساب الحقيقى والتداول بأموال حقيقية

khaled20
06-06-2016, 07:41
اخي الكريم لو فهمت كل حاجة في الفوركس النجاح هيكون بينك وبينه خطوات قليلة جدا
لان اذا تعلمت ايضا الصبر وعدم الطمع سوف تصبح خبير في الفوركس لكن هو لم يرتبط بوقت
تقبل مروري

hamada alex
06-06-2016, 07:47
ان كل ما تريد معرفته لن ياتى اليك على طبق من ذهب

nasr39
06-06-2016, 19:44

kaka25
06-06-2016, 19:45

nehad
06-07-2016, 07:00
وشكرا لك تقبل مروري...

emad1995
06-07-2016, 15:26

---------- Post added at 12:26 PM ---------- Previous post was at 09:27 AM ----------

saddiki05
06-07-2016, 15:29
شكرا على المشاركة اخي الكريم
صحيح كما قلت ان التجربة لها دور مهم في تحديد نسبة نجاح الكمتداول
وكلما كانت تلك التجربة اكبر كلما كانت النتائج افضل
اتمنى ان يستفيد الجميع من الموضوع.

ahmadfool
06-07-2016, 15:30
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

tenon
06-07-2016, 16:46
شكرا على المشاركة اخي الكريم
صحيح كما قلت ان التجربة لها دور مهم في تحديد نسبة نجاح الكمتداول
وكلما كانت تلك التجربة اكبر كلما كانت النتائج افضل
اتمنى ان يستفيد الجميع من الموضوع.

فعلا اخي التجارب هيا الاهم ولازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

emad1995
06-07-2016, 23:04
الاخرين الى الصح الربح

Mustafa gamal
11-27-2016, 18:44
هذا يعتمد على كثير من العوامل هنالك من يحتاج ستة اشهر و هنالك من يحتاج للعديد من اسنوات .... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

فوريكسي
11-30-2016, 23:57
يعتمد ذلك على الاجتهاد في التعلموالدريب شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

zizoo99
12-07-2016, 07:11
يا اخى موضوع الوقت اللزم للاحتراف ده متغير و يتغير على حسب اولا طموح المتداول و ثانيا عقلية المتداول فكلما كان الطموح عالى و العقليه جيده مع وجود اوقات فراغ كافيه للتعلم كلما قل الوقت اللازم للاحتراف بدرجة كبيرة

waelmma
12-07-2016, 08:08
:(:)):)) كلنا اخى العزيزتعرض للخسارة فى اول تجارتنا وده شىء عادى
وطبيعى لكن مع زيادة خبرتنا تقل الخسارة وتبدا تربح :(:))

magic777
12-07-2016, 11:05
اعتقد ان وقت تفرغ المتاجر للمجال بيساعده على انه ينجح ويفهم المجال في وقت اقصر من اي متاجر اخر لا يجد وقت كافي للتدريب
العملي او متابعه الشارتات وكمان درجه الاستيعاب بتفرق

tamermosa
12-07-2016, 11:13
الموضوع مش وقت و ليس له علاقة بالوقت ، فممكن في خلال شهرين تبقى ملم بالسوق كله ، و ممكن تفضل سنة و لسه مش عارف حاجة ،
الأهم هو انك تتعلم بكفاءة و احترافية و الأهم انك تطبق اللي اتعلمته بصرامة على الحساب الحقيقي
لو اتعلمت و طبقت اللي اتعلمته بصرامة حتنجح

عبد الرحيم رافا
12-08-2016, 01:54
السلام عليكم و رحمة الله
على الاقل اخي لكي تكون جاهزا او مستعد للتداول وليس ناجحا كل النجاح لا بل بداية النجاح ممكن اقول لك سنة واحدة

ibr08
12-08-2016, 02:17
سلام اخي الكريم بخصوص سؤالك بالطبع فيه فرق في الوقت بين الناس التي تتعلم لوحدها و فرق بين ناس تانية يكون معاها خبير يرشدهم و يصحح لهم الاخطاء و يسهل عليهم فهم المعلومة و بهذه الطريقة لن تحتاج لكثير من الوقت لتتعلم وعليك ايضا الاجتهاد وصبر حتي تتعلم اخي
وفي المنتدي دروس كثير ان شاء الله سوف تفيدك

bakup28
12-08-2016, 07:11
الناس اللى تتعلم لوحدها و فرق بين ناس تانية يكون معاها خبير
يرشدهم و يصحح لهم الاخطاء و يسهل عليهم فهم المعلومة
و بهذه الطريقة لن تحتاج لكثير من الوقت لتتعلم

waelmma
12-08-2016, 08:24
:(:)):o اخى الكريم علشان تنجح فى الفوركس محتاج منك وقت طويل
للتمرس فى الموضوع وبارك الله فيك اخى ومنتظرين منك مشاركاتك :(:)):(

ebn masr
12-08-2016, 09:22
من وجهة نظرى المتواضعة مفيش وقت محدد لكى تصل الى درطة علم وخبرة ونجاح فى هذا السوق الكبير العملاق انما ترجع ليك انت وحدك وبس

essamsayed
12-08-2016, 12:57
الفوركس ليس له كبير و بالتالى النجاح فيه غير مضمون بنسبة كبيرة فى البداية و لكن مع التمرس و الدراسة نصبح ملم بالمعلومات التى تجعلك قادر على اتمام معظم العقود بنجاح و لكن تظل فى حاجة للاخرين للتعلم و اكتساب الخبرات

ahmadinho100
12-08-2016, 14:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته على الاقل يجب ان تشتغل عدة اشهر في الحساب التجريبي و تكون استراتجية تكون ناجحة يا اخي بالتوفيق

hesham33
12-08-2016, 14:37
ليس هناك فى الفوركس وقت محدد حتى تصبح ناجحا فى عالم الفوركس هناك من يصبح مشهورا بعد شهر فى
عالم الفوركس وهناك من يتداول لسنين حتى يحقق ربح اكبر من الخسارة فية

tiktik2020
12-08-2016, 14:40

ستة اشهر من التدريب علي حساب ديمو وتعلم الاستراتيجيات والتداول علي منصات الميتا تريدر وتحديد طرق التداول الخاص بك بداية جيدة ويجب متابعة السوق الدائم

محمدفؤاد
12-08-2016, 15:11
اعتقد لازم تتعلم فتره تاخد فيها معلومات مش اقل من 3 شهور وتفتح حساب تجريبى
لمده 3 شهور وتجرب عليه كل اللى اتعلمته

Bassem Hassani
12-08-2016, 15:18
يختلف وقت تعلم الفوركس وإكتساب الخبرة من شخص لاخر بناء على مكان الفوركس فى جدوال اعماله
فلو كنت مشغول طول اليوم ولا تعطى للفوركس غير سعات قليلة فستكسب الخبرة ولكن بعد وقت طويل
على عكس من هو متفرغ للتداول .

Yahia Hesham
12-08-2016, 15:29
السلام عليكم، لا يوجد فتره معينه لتعلم الفوركس فهذا يعتمدعلى استعدادك الشخصى ومدى تفرغك لتعلم الفوركس

hesham33
12-08-2016, 15:31
ليس هناك وقت محدد ابدا على الاطلاق لتكون ناجحا من الممكن ان تكون ربحك اكبر من خسارتك فى الشهر الاول
او الثانى او الثالت او بعد سنين المهم ان تتعلم من اسباب خسارتك حتى تتمكن من النجااح

basma.seif
12-08-2016, 17:37
مرحبا
طبعاً الخبرة و ليس بالتعامل فقط لانى لحد الان لا اعتبر نفسى من الخبراء رغم استمرارى 5 سنوات و اكثر في مجال الفوركس و لكن لا اتطور من نفسى لكن قررت اتطور و اقوم بفهم التحليلات و دراسة السوق و العملات

AHMED NOLE
12-08-2016, 17:44
مش كل الناس واحد بس تعلم السوق بيكون لوقت كبير

اعتقد لا يقل عن سنه تعلم قبل الدخول فى التداول على الحساب الحقيقي والله المستعان

ahmedahmed1
12-27-2016, 02:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام
اعتقد بعد سنتين او ثلاث سنوات لتتعلم كل الحييل والتركات التى ممكن ان تكسب منها فالسوق يحتاج الفاهم والخبير

freetrade
12-27-2016, 05:29
المهم انك متستعجلش النجاح حاول فقط تكون مهتم بتجميع كافة البيانات والمعلومات اللازمة لفهم كل شئ عن المتاجرة الامنة في هذا السوق وربنا يوفقك في رحلتك للنجاح

شبه منحرف
12-27-2016, 06:12
من وجهة نظرى المتواضعه التى لاقيمة لها ان اقل وقت ممكن تتعلم فيه الفوركس وتتدرب على حساب تجريبى وتختبر نفسك هى فتره لاتقل عن ستة اشهر تكون قدرت فعلا تحدد هل انت سوف تكون ناجح فى الحقيقى ام لا