PDA

View Full Version : ماهو الحساب التجريبي في فوركس?

Pages : [1] 2

husammeldin
03-17-2015, 01:45
هو عبارة عن حساب يمكنك من العمل على الفوركس بصورة افتراضية حيث من خلاله يمكنك تعلم الفوركس وكسب الخبرة الضروريه التي سوف تساعدك على العمل فى الحساب الحقيقي

mn3m
03-20-2015, 17:21
السلام عليكم ... الحساب التجريبي من الممكن ان تتعامل معه علي انة حساب حقيقي ...من الممكن ان تتعامل معة وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي
بالتوفيق تقبل مروري

magic777
03-20-2015, 20:23
هو عبارة عن حساب يمكنك من العمل على الفوركس بصورة افتراضية حيث من خلاله يمكنك تعلم الفوركس وكسب الخبرة الضروريه التي سوف تساعدك على العمل فى الحساب الحقيقي

طبعا اخي التجريبي تقدر تحقق منه ارباح هايله علشان انت مش بتكون متوتر نفسيا وكده وكمان بتعرف تفتح حساب راس ماله كبير وده
في حد ذاته سبب للاستمرار

katreenaziz
03-22-2015, 16:59
اخى الكريم انا ارى ان الحساب التجريبى من اهم مميزات الفوركس ولا غنى عنة فهو يدربك على استهخدام المؤشرات والرسم على الشارت واختبار معلوماتك بلتوفيق للجميع

spider01
03-22-2015, 22:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا اخي الى ما قلته ان الحساب التجربي لا يختلف على الحساب الحقيقي في شئ سوى انك لا تعقد صفقات حقيقية رغم دخولك للسوق الحقيقية و ليس محاكات الصفقات فقط لوحدها وهمية لا ثؤثر في السوق

مامون سباعنة
03-23-2015, 01:52
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على سؤالك .. اخي ان الحسااب التجريبي يتيح لك التعلم على الفوركس بنفس ايقاعات الحساب الحقيقي اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

marwafawzy122
03-23-2015, 02:01
الحساب التجريبى بالطبع مهم جداً داً فى هذا المجال وانا ارى ان اى تاجر دخل الى هذا المجال ولم يتعلم فترة لا تقل عن شهرين بالحساب التجريبى لابد ان يكون قد خسر الكثير والكثير بالطبع لان الحساب التجريبى او الديمو كما يطلق عليه يعطيك الخبرة والمحاكاة الحقيقية وبدون خسائر حقيقية فلابد منه وانصح اى تاجر ان يبدأ بالحساب التجريبى قبل خوض التجربة الحقيقية ...

gold1
03-23-2015, 02:44
السلام عليكم و تحية عطرة للجميع
الحساب التجريبي مهم لكل متداول يريد اختبار مدی فاعلية استراتيجية التداول الخاصة به.
بالنجاح و الربح لجميع المتداولين

Ahmed abdelal
03-23-2015, 03:02
بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم

om omar20155
03-23-2015, 03:13
الحساب التجريبي من الممكن ان تتعامل معه علي انة حساب حقيقي

...من الممكن ان تتعامل معة

وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي

الله المستعااااااااااااااااااا اااااااااااان

وبالتوفيق للجميع يااااااااااااارب

ghiles
03-23-2015, 03:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يايا اخي الكريم ان لحساب التجريي هو الحساب الذي
تحدث فيه تجارب وفيه يبدا المتداول الجديد او المبتدا ايامه الاوائل في الفوركس.سلام

محمود مرعى
03-23-2015, 03:27

والله يا اخى الفاضل فعلا كلامك صح جدا هو فعلا حساب حضرتك تقدر انك تجرب عليه كل اللى انت اتعلمته من فوركس
علشان تشوف نتيجة اللى انت اتعلمته ايه وكمان اذا كانت الاستراتيجية اللى انت شغال بيها صح ولا غلط قبل ما تتاجر بحسابك الحقيقى

popa2015
03-24-2015, 13:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

ramdani
03-24-2015, 13:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم الحساب التجريبي في فوركس هو الطريق الصحيح للتعلم و اكتساب الخبرة

doaa sary
03-24-2015, 13:52
ايوة ياعزيزى الحساب التجريبى هو محكاة للفوركس بكل مافيه
وتستطيع ان تتعلم عليه وان تتدرب جيدا وبالتوفيق لك ياعزيزى فى بداياتاك مع عالم الفوركس

لحسن مرون
03-24-2015, 14:15
السلام عليكم اخي الكريم
شكرا لك ، نعم الحساب التجريبي ممكن ان تتعامل معه على انة حساب حقيقي
من الممكن ان تعامل معه وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه باموال حقيقية لكن الربح فيه ليس حقيقي

hager omar
03-24-2015, 14:16
السلاااااااااااااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكوووووووووووووور اخي الكريم علي تعريفك للحساب التجريبي والحساب التجريبي هووووووو وسيلة جيدة لتعلم اساسيات الفوركس حيت تقوم فيه بعقد صفقات ولكنها غير حقيقة

اتمني لك دوام التوفيق

تقبل مروروي

adnan1969
03-24-2015, 14:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي اتعلم ان الحساب الديمو هو نفس الحساب الحقيقي
واعمل حتى تصتطيع التعامل مع الحساب الحقيقي
وتاخاف من المرجنه وشكرآ

spinoza
03-24-2015, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو عبارة على حساب فالفوركس يكون إفتراضي يمكنك من تعلم أساليب الفوركس والمداولات والتجارة فالفوركس ...

soad labib sadek
03-24-2015, 14:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل اتقدم اليك بالشكر و التقدير علي حضورك و موضوعك البسيط الذي يهم المبتدئين من المتداولين و شرفنا حضورك و في انتظار المزيد من حضورك الكريم

تحياتي

Doodysamsom
03-24-2015, 15:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،،
الحساب التجريبى دة بيكون مجرد حساب ووهمى...
بنتدرب ععلية قبل الدخول للصفقات بالحساب الحقيقى حتى نتفادى اى خسائر

Wassa04
03-24-2015, 18:41
معلومة جمييلة شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

eslam labib
03-24-2015, 19:11
شكرا اخي الى ما قلته ان الحساب التجربي لا يختلف على الحساب الحقيقي في شئ سوى انك لا تعقد صفقات حقيقية رغم دخولك للسوق الحقيقية
و ليس محاكات الصفقات فقط لوحدها وهمية لا ثؤثر في السوق

خيرالدين مهدي
03-24-2015, 19:23
هو عبارة عن حساب يمكنك من العمل على الفوركس بصورة افتراضية حيث من خلاله يمكنك تعلم الفوركس وكسب الخبرة الضروريه التي سوف تساعدك على العمل فى الحساب الحقيقي.................................... .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ..

omer
03-24-2015, 20:10
هو حساب تقدمة الشركات للمتعلمين
بحيث يمكنهم تجربة استراتيجياتهم دون خسارة امولهم

adnan1969
03-24-2015, 20:12
اخي هو نفس الحساب الحقيقي حتى تتعلم المداوله يجب ان تتقن التعامل وشكرآ

adelee
03-24-2015, 23:29
انا اقوم بالتداول على حسابي التجريبي بالمبلغ المحتمل التداول به عالحساب االحقيقي لذا لا استخدم لوت عالي كالذي تتحدث عنه فاقصي لوت استخدمته هو 1 دولار
أسأل الله ان يرزقنا وياكم رزقا واسعا
تحياتي للجميع

a7med84
03-25-2015, 00:53
شكرا لعىا لمضوع الحساب التجريبى فى هذا السوق من الحجات المهمه اللى

بتساعد فى التعرف عل لسوق على الرغم ان العامل النفسى المهم مش متاح للتعامل عليه بها

1 million
03-29-2015, 16:54
الحساب التجريبي أو الديمو في سوق الفوركس مهم جدا
يستخدمه سواء المتداولين المحترفون أو المتداولين المبتدئين حتى يتعلموا طرق و استراتيجيات التداول

Wassa04
03-29-2015, 17:31
شرح جمييل و رائع للحساب التجريبي شكرا لك
اخي الكريم على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

الاصيل
03-29-2015, 17:41
تعريف صحيح للحساب التجريبى ومشكور على ذلك
ولكن اعتقد انه ناقص بعد الامور حيث ان الحساب التجريبى فى راى فقط للتعلم كيف تفتح وتغلق صفقات وكيف تتدرب على برنامج المتاجره دون خوف
اما نتائج التدرب على هذا الحساب التجريبى ليس لها اى علاقه بالواقع
تمنياتى للجميع بالتوفيق

samy78
03-29-2015, 20:15
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

deyaa24
03-29-2015, 20:24
هوحساب عشان نتعلم نه الفوركس وتعليم الفورك يتعلم ا نه نتعلم من خلال كتب
وايضا من خلا ل فيديوهات واكدي تعليم الفروكس سوف يتلب مع الوقت صبر عشان نتدرب على الديمو

chennana
03-29-2015, 20:44
الحساب التجريبي موجه للمبتدئين و المحترفين معا
المبتدئين لتعلم كيفية التداول
و المحترفين لتجربة اهم الاستراتجيات اللتي لديهم لمعرفة مدى نجاحها

sharshabil
03-29-2015, 20:58
حساب يمكنك من الدخول الى الفوركس و المتاجرة في العملات
لكن بمال افتراضي انت تاجر كانك تتاجر في سوق حقيقي و نفس الاسعار

deyaa24
03-30-2015, 10:47
والحساب التجربى يكون متاح لكل تاجر ويجب انه نعرف ازاى نتعلك من الحساب التجريبى وهو افضل مرحلة فى السوق

ramdani
03-30-2015, 11:30
لا يوجد أي نوع من المخاطرة عند قيامك بفتح حساب تجريبي مجاني. قد يدور في ذهنك أن امكانياتك محدودة بصفتك مجرد متداول مبتدء – لكن فعلياً فان حسابك التجريبي لديه ذات الوظيفة - مثل أي حساب عادي

jalal971
03-30-2015, 11:34
الحساب التجريبي حساب يفتحه المتاجر للتمرن و التدريب إذ نتائجه ليس لها وقع على الواقع
أنصحك أخي الكريم بالفيديوهات المتواجدة بالجناح التعليمي و بالتوفيق

deyaa24
03-30-2015, 11:52
والحساب التجربى يكون متاح لكل تاجر ويجب انه نعرف ازاى نتعلك من الحساب التجريبى وهو افضل مرحلة فى السوق واكيد احسبا التجريبى يكون مناسب للك تاجر فى البداية فى الفروكس

engaym
03-30-2015, 11:58
السلام عليكم اخى الحساب التجريبي هو اهم نقطة فى بداية هذا المجال حيث يجعللك تعيش كانك فاتح حساب حقيقي ويجب ان تدرب علية جيدا وتفتح صفقات كثيرة وتمارس اتلحليل الفنى للازواج ومعرفة التوقعات على الازواج وعندما تتمكن من كل ذلك ممكن فتح حساب حقيقي وبالتوفيق للجميع

m.gama17l
04-08-2015, 15:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لحساب التجريبي من الممكن ان تتعامل معه علي انة حساب حقيقي ...من الممكن ان تتعامل معة وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي .... بالتوفيق للجميع ان شاء الله وتقبل مرورى

habib.forex
04-08-2015, 15:34
هذا صحيح الفوركس التجريبي هو من اهم الطرق و الاساليب التي تمكن المتاجر
المبتدئ خاصة من اكتساب الخبرة في التداول من خلال التطبيق العملي

sa sa
04-08-2015, 15:41
بالضبط زي ما انت قولت الحساب التجريبي بتتمرن عليه وتتعلم علشان تتخلص من الرهبه قبل دخول سوق الفوركس والمضاربه الحقيقه

Nabil Wagdy
04-10-2015, 13:41
السلام عليكم
هو حساب عشان نتعلم بيه الفوركس وتعليم تجارة الفوركس يتعلم ا نه نتعلم من خلال كتب و ايضا من خلال
فيديوهات واكيد طبعا تعليم الفوركس يكون سوف يتلب مع الوقت صبر عشان نتدرب على الديمو

Pierre
04-10-2015, 18:06
ياجماعه بجد اليورو دولار مش افضل زوج بالنسبالى خالص
يعنى انا بحب الباوند والكندى والين كمان
لكن اليورو دا وقعنى اكتر من مره واوقات كتير مش بيلتزم بالقوانين
وكمان اخباره كتير اوىw

nassim126
04-10-2015, 18:19
السلام عليكم اخي الكريم هو ليس الحساب التجريبي في الفركس افتراضي ابدا بل فقط الاموال اللتي تتدازل بها هي الي خيالية فقط

Eslam1
04-10-2015, 21:15
أحباب رسول الله صلوا على النبي
"إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا" .

مصراوى
04-10-2015, 21:20
الحساب التجريبى فى الفوركس حساب افتراضى لا يوجد بة مال حقيقى بخلاف الحساب الحقيقى فهو مال فعلى وبالتوفيق

kaka23
04-11-2015, 23:00
نعم الحساب التجريبي مهم جدا لكل مبتدئ لتعلم منه كيفية التداول و تجربة مختلف الاستراتجيات

sherry mohamed
04-16-2015, 16:21
اشكرك اخي العزيز على سؤالك .. اخي ان الحسااب التجريبي يتيح لك التعلم على الفوركس بنفس ايقاعات الحساب الحقيقي اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

al-Mashhadani64
04-16-2015, 16:52
الاخ العزيز الحساب التجريبي هو اهم حساب في حياة المتاجر المبتدىء والمحترف لانه في البدايه تتدرب وتعرف اسليب التداول به وعندما تحترف تحتاجه لاجراء التجارب عليه وفنا الله واياكم

fadl1984
04-16-2015, 16:53
الحساب التجريبي او ما يسمي بالديمو هو حساب يستخدم للتعلم والتدريب ومن خلال الحساب التجريبي نستطيع تعلم استخدام الادوات الفنية مثل الدعوم والمقاومات والترندات والموشرات وغيرها كما ان الحساب التجريبي يزيد من خبرة الشخص ويمكن ايضا استخدام الحساب التجريبي في اختبار الاستراتيجيات والاكسيبرتات التي سوف نستخدمها في المتاجرة

mohamed mosad
04-16-2015, 17:13
هى طريقه تجعلك تستطيع ان تدخل الى السوق وتقوم بالتداول
دون اموال
مما يجعلك تستطيع ان تتعلم جيدا
بدون ان تخسر اموالك
وهى فكره جيده جدا

ahmed mo
04-16-2015, 17:21
هو حساب بيكون المال او الرصي به وهمى وهو محاكى تمامام

للحساب الحقيقى والله المستعان وبالتوفيق للجميع فى التعلم من خلاله

FullyActive
04-16-2015, 17:29
الحساب التجريبى فى الفوركس زى بنك الحظ ربح او خسارة بدون اى ضغوط ولكن هو مفيد فى تدريب وتطبيق الاستراتيجيات والدروس اللى تعلمتها وتثبيت المعلومات ولكن يختلف عن الحساب الحقيقى فى العوامل النفسية والضغوط بسبب الايداعات الحقيقية

soso ss
04-16-2015, 19:39
السلام عليكم
الحساب التجريبى من اهم مميزات الفوركس ولا غنى عنة فهو يدربك على استهخدام المؤشرات والرسم على الشارت واختبار معلوماتك بلتوفيق للجميع

aminalamor
04-16-2015, 20:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا ارى ان الحساب التجريبي او مايعرف لدى المتداولين بالديمو هو عبارة عن برنامج معد من الشركة من اجل التعلم ومن اجل اكتساب الخبرة الكافية التي تمكن التاجر من النجاح
بالتوفيق للجميع

roty
04-16-2015, 20:29
الحساب التجريبى من اهم مميزات الفوركس ولا غنى عنة فهو يدربك على استهخدام المؤشرات والرسم على الشارت واختبار معلوماتك بلتوفيق للجميع

soso ss
04-17-2015, 03:24
السلام عليكم
اخي ان الحسااب التجريبي يتيح لك التعلم على الفوركس بنفس ايقاعات الحساب الحقيقي اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

waelmma
04-17-2015, 12:25
;):(:)) الحساب التجريبى اخى العزيز ده حساب الغرض منه التعلم والتدرب
عل استخدام الاستراتجيات فقط والتعرف على الواجهة الرئسية للميتاتريدر

Miro1
04-17-2015, 12:33
ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻟﻲ ﺗﻜﺴﺒﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﻨﺘﺪﻯ ﻫﻮ ﺍﻟﺒﻮﻧﺺ ﻭ ﻻ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﻳﺎ ﺍﺧﻲ
ﺍﻥ ﺗﺤﻮﻟﻪ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﻲ ﺑﻨﻚ ﻻﻧﻪ ﻫﻮ ﻟﻲ ﻳﺘﺤﻮﻝ ﺗﻠﻘﺎﺋﻲ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﺸﺮﻛﺔ ﻟﻲ
ﻣﺴﺠﻞ ﻓﻴﻬﺎ
ﻓﻲ ﺍﻧﺴﺘﺎﻓﻮﺭﻛﺲ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺗﺘﺪﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﻳﺎ ﺍﺧﻲ
ﻭ ﺍﻻﺭﺑﺎﺡ ﻟﻲ ﺗﺤﺼﻞ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﻥ ﺗﺤﻮﻟﻬﺎ ﻋﺎﺩﻱ ﺍﻟﻰ ﺣﺴﺎﺑﻚ
ﻓﻲ ﺍﻟﺒﺎﻳﺒﺎﻝ

sniper_2015
04-17-2015, 12:46
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

محمود مرعى
04-17-2015, 13:05

الحساب الديمو ده يا استاذ هو عبارة عن حساب تخيلى حضرتك تقدر انك تتعلم عليه كل حاجة خاصة بالفوركس وهو فعلا محاكى
للحساب الحقيقى فى كل حاجة باستثناء ان المال الموجود فيه وهمى وربنا يكرم ويوفق الكل يارب بمزيد من التجارة الرابحة

asxqw
04-17-2015, 13:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده

---------- Post added at 11:13 AM ---------- Previous post was at 11:11 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ahmedtaher
04-17-2015, 15:03
السلام عليكم ... الحساب التجريبيي بيبقي علي المنصة والفلوس الي فية وهمية ومن الممكن ان تتعامل معاها زي الحقيقي علشان تتعلم بس
بالتوفيق ان شاء الله

snnaky
04-17-2015, 15:52
من افضل المزايا الموجودة فى الفوركس بخلاف المتاجرة فى الأتجاهين او استخدام مال بسيط انك يمكنك التمرين والتدريب دون خسارة رأس مالك كنوع كن التدريب وفى نفس الوقت يمكنك عند التدرب ان تكون مطورا لأستراتيجيتك على قدر تحصيلك وخبرتك الفنية

دينا اسلام
04-17-2015, 15:56
بعد التحيه اخوانى الكرام
اتوجه بالشكر الى اخينا الفاضل على الموضوع الاكثر من رااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
واتمنى من الجميع العمل على اقوي النقاط الهامه
تقبل مروري☺♣♣

Federerista
04-18-2015, 22:33
الحساب التجريبي هو حساب تنشاه من المنصة وتقوم ببيع وشراء خيالية ومن هناك تقوم بتقيم طريقة متاجرتك هل صحيحة ام لا

Yara1
04-21-2015, 18:11
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI حيث إن فعاليتها في حالة التذبذب أكبر. هكذا يعرف المتداول أي المؤشرات يستخدم حسب نموذج السهم أو مؤشر السوق.
و تحياتى للجميع :) :) :) :)

abdelaziz 10
04-25-2015, 17:12
من الاسم يظهر لك يا اخي ان الحساب التجريبي هو لتجريب التداول بمال وهمي لا غير
بالتالي لا يمكن اننا نتعلم ونتدرب ونجرب في الحساب الحقيقي لان ماله حقيقي

elmassy
04-29-2015, 21:24
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
اخي العزيز شكرا على هذا الموضوع المفيد

Abdelhedi
04-29-2015, 23:20
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد:
هو نموجد مماثل للحساب الحقيق و لكن بمال وهمي لتعلم به لا اكثر و الله مستعان اخواي الاعزاء و شكرا لكم

Wassa04
04-30-2015, 19:29
فعلا اخي الكريم كلامك صحيح حول الحساب
التجريبي بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

احمد محسن
04-30-2015, 19:38
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم

Abdelhedi
04-30-2015, 19:46
السلام عليكم شباب و كيف حال الاخوة و رحمة الله و بركاته مرحبا بكم في منتداني الغالي فوركس مصر
هو حساب غير حقيق و براس مال غير حقيقي للتعلم عليه و هذا محال

fadiarab
04-30-2015, 19:51
و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم
نورت المنتدى اخى الكريم
لحساب التجريبي أو الديمو في سوق الفوركس مهم جدا
يستخدمه سواء المتداولين المحترفون أو المتداولين المبتدئين حتى يتعلموا
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

ayoub321
04-30-2015, 20:19
السلام عليكم
مشكور على هذا الموضوع رائع والمفيد لنا جميعاً
للحسب التجريبي دور هم في حياة المتداول
اتمنى لكم ولنا التوفيق

sharshabil
04-30-2015, 20:32
الحساب التجربي هو حساب يمكنك من التدرب و تجريب
مختلف اللمؤشرلات و الاسترابجيات دون خوف من الخسارة

haphop
04-30-2015, 20:37
السلام عليكم ورحمه الله
الحساب التجريبي هو ذلك الحساب الذي ممكن ان تتدرب من خلاله اوتىعمل بدون نقود عليه
تقبل روري

chirikhan
05-10-2015, 23:50
من اسمه يا اخي يظهر لك ان الحساب التجريبي في الفوركس هو خاص بتجريب الاستراتيجيات
بالتالي في الحساب التجريبي اكيد ان المال ليس حقيقي انما مال وهمي للتجريب والتدرب فقط

nabil2
05-11-2015, 16:15
لاني كنت اقول هنا يرجع السعر ولحظة بعد لحظة وكان الوقت مر والحساب تصفر انه الامل الكاذب قلت اوقف واترك في حسابي بعض دولارات لكن لسوء حظي تجمدت المنصة ولمت نفسي اني لم اضع ستوب لوس

nabilyon
05-11-2015, 16:24
الحساب التجريبى مهم لكنة يختلف اختلافا تاما عن الحساب الحقيقى كما فى المباريات الرسمية والودية اختلاف تام ولذلك فالحساب التجريبى من السهل ان تحقق فية ارباح اما الحقيقى فمن الصعب ذلك لان عنصر التسرع والتوتر يكون لهم اكبر الاثر على شخصية المتداول

haythem95
05-11-2015, 17:56
السلام عليكم
مشكور على هذا الموضوع رائع والمفيد لنا جميعاً
للحسب التجريبي دور هم في حياة المتداول
هو نموجد مماثل للحساب الحقيق و لكن بمال وهمي لتعلم به لا اكثر و الله مستعان اخواي الاعزاء و شكرا لكم

karim02
05-11-2015, 18:01
شكرا لك عن طرحك هدا الموضع
هدا الموضوع جد مهم جزاك الله خيرا ونريد من المزيد من المواضيع المتعلقة بالفوركس كي نستفيد أكثر من خبرات الأعظاء وشكرا

big.pharaoh
05-11-2015, 18:10
الحساب التجريبي مهم لكل متداول في البدايه عشان اللى يتعلمه في الفوركس يطبقه على الحساب التجريبي المهم ميتسرعش في الدخول للحساب الحقيقي

s3aif
05-11-2015, 18:12
الحساب التجريبى هو حساب تدريبى لوقوف المضارب بالفوركس على التدريب اللازم والخبرة اللازمه لبدء التجارة بالفوركس قبل الششروع فى الحساب الحقيقى

Kiing
05-11-2015, 18:12
ممكن ان نقول عبارة عن حساب انه يمكنك من العمل لانه على الفوركس متلا بصورة افتراضية ممكن ان تعلم بان الفوركس هو اخد الخبرة الضروريه حيت من هناك ممكن ان تساعدك

forexaly5
05-11-2015, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم الحساب الجتيبي الفوركس لا يختلف عن باقي الحسابات فهو يمكن لك من التعلم الفوركس بشكل جد و كامل كذلك فيه رأس المال وهمي كبر و للأسف لا يمكن أن تسحب الأرباح

ahmed90
05-11-2015, 18:32
تحدث فيه تجارب وفيه يبدا المتداول الجديد او المبتدا ايامه الاوائل في الفوركس.سلام

mohamed12345
05-12-2015, 20:40
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد الحساب التجريبي مهم لكل متداول يريد اختبار مدی فاعلية استراتيجية التداول الخاصة به. بالنجاح و الربح لجميع المتداولي

hamdochi
05-23-2015, 17:04
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الحساب التجريبي ممكن ان تتعامل معه على انة حساب حقيقي من الممكن ان تعامل معه وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه باموال حقيقية لكن الربح فيه ليس حقيقي تقبل مروري و احترامي الكبيرين

samieh
05-23-2015, 18:38
السلام عليكم
نعم يا اخى صحيح كلامك فالحساب التجريبى هام جدا جدا لتطبيق ما تم تعليمه
وبدون التعلم على الحساب التجريبى ستخسر الحقيقى بلا شك

nda
05-23-2015, 22:29
اخي الغالي كل المسابقات اللي في الفوركس متجددة ومش في وقت واحد ادخل الموقع وشوف بنفسك
هتلاقي مسابقات كتير زي اللي انت عاوزها وادخل وجرب وشوف النتايج ومستواك فين

mohamed12345
05-26-2015, 22:19
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد الحساب التجريبي مهم لكل متداول يريد اختبار مدی فاعلية استراتيجية التداول الخاصة به.

aymen done
05-26-2015, 23:01
الفوركس كعمل اساسي و اكيد دول لهم خطة عمل قوية و ادارة راس
المال هى اولى العوامل التى تساعد على نجاح و استمار الحساب و تعليم
مستمر اضافة الي الصبر فستكون من الرابحين دائما ان شاء الله

dhiebj316
05-26-2015, 23:07
السلام عليكم ... الحساب التجريبي من الممكن ان تتعامل معه علي انة حساب حقيقي
وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي وبالتوفيق للجميع

hhpr1212
05-26-2015, 23:42
هو حساب تداول باموال وهمية نتعلم به العمل وادخال الاوامر
وتطبيق الاستراتيجيات الجديدة
وهذا النوع من الحسابات توفره شركات الوساطة للمبتدئين وزالمحترفين
والاموال الموجودة بالحساب وهمية ولا تؤثر على السوق

jamila cchahed
05-31-2015, 17:39
بسم الله الرحمان الرحيم نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم
تقبل مروري
والسلام

Eslam Anwar
06-08-2015, 20:17
انا شايف ان كلامك فعلا صح يا اخي الفاضل كلامك
صحيح حول الحساب التـجريبي بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

ibrahim forex
06-09-2015, 01:44
السلام عليكم ... الحساب التجريبي من الممكن ان تتعامل معه علي انة حساب حقيقي ...من الممكن ان تتعامل معة وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي
بالتوفيق تقبل مروري

abdoumed
06-09-2015, 01:48
علينا أن نتعامل مع الحساب التجريبي بكل جدية و علينا أيضاً أن نفتح حساب تجريبي بنفس القيمة التي ننوي أن نفتح بها الحساب الحقيقي

AH3
06-21-2015, 15:02
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي اضافتك الطيبه و تقبل مروري

body_g2
06-21-2015, 15:49
بارك الله فيك اخي على هدا الدرس الجميل لانه مفيد جدا لمعرفة اهم المصطلحات الممكن مصادفتها و العمل بها في هدا المجال

habib_pro
06-21-2015, 15:51
الحساب التجريبي في الفوركس هو نوعية حساب تقدمه الشركات من اجل ان
يتمكن المتاجر من المتاجرةبشكل وهمي و ذلك قصد التجربة و المعاينة

حسنى صادق
06-21-2015, 16:56
اعتقد ان الحساب التجحريبى هو الوسيلة الافضل على الاطلقا فى تعلم المزيد من الاستراتيجيات فى لاتدالو على الرغ من مجانستية

---------- Post added at 04:56 PM ---------- Previous post was at 04:14 PM ----------

حين يكون المكتدالو مبتدئا هو مطلوب منة ان يعرف اسساايت العمل فى السوق و التى لابد ن ان يتعلم كيفية فهم الكثير من الامروفن خلالة على الاطلاق

osama147
06-21-2015, 16:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي ان الحساب التجريبي يعتبر مدرسة التعلم وهوى الذي يجعل التاجر يتعلم جيداا فى الفوركس ويجرب كل طرق التجارة المتاحة دون مخاطرة
تقبل مروري ورمضان كريم

mechanical
06-21-2015, 17:47
السلام عليكم ... الحساب التجريبي لايختلف عن الحساب الحقيقي ولكن لايمكنك عقد صفقات حقيقية واهم شئ انا الاموال اللي فيه غير حقيقية
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

faisseli
06-21-2015, 18:25
اشكرك اخى الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان الحساب التجريبي ممكن ان تتعامل معه على انة حساب حقيقي من الممكن ان تعامل معه وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه باموال حقيقية لكن الربح فيه ليس حقيقي تقبل مروري و احترامي الكبيرين

a7med sniper
06-21-2015, 18:42
الحساب التجريبى فى السوق بيكون محاكى تماما للحساب الحقيقى بس كطبعلا المال فى الحساب بيكون وهمى

وعموما هو جيد للتدريب على رلغم ان العامل النفسى مش موجود به

mohamed12345
06-22-2015, 19:57
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد الحساب التجريبي مهم لكل متداول يريد اختبار مدی فاعلية استراتيجية التداول الخاصة به.

hmadnah123
06-22-2015, 21:01
الحساب التجريبي من الممكن ان تتعامل معه علي انة حساب حقيقي من الممكن ان تتعامل معة وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي

محمد السيد
06-22-2015, 23:35
نشكرك اخونا الكريم على ايضاحك للحساب التجريبي ونرجو منك مواصلة تقديم
هذه الايضاحات المهمة والتي من شانها ازالة اللبس والغموض لعلوم الفوركس وبالتالي التمكن من اكبر قد من الاستفادة

magic777
06-23-2015, 02:48
الحساب التجريبي من الممكن ان تتعامل معه علي انة حساب حقيقي من الممكن ان تتعامل معة وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي

اي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

AH3
06-23-2015, 14:22
اي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال

لكي تكون متاجر ناجح في المجال ده اخي لازم تركز على انك تتعلم المجال ده كويس وطبعا من القسم التعلمي هتلاقي دروس وفيديوهات كتير تقدر تبدأ
وتتعلم منها ما تريد وتبدادل الاراء والمعرفة مع الاعضاء تزيد الخبرة ايضا

ASMAA TAHA
06-24-2015, 04:11
نعم الحساب التجريبى هو صورة اخرى للحساب الحقيقى ولكن براس مال وهمى وغير حقيقى ويختلف ايضا عن الحساب الحقيقى فى القلق لان فى الحساب التجريبى لا نكون قلقين على راس المال
موضوع اكثر من رائع شكرا جزيلا

MOHAMED OSAMA
06-24-2015, 04:18
بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود

toujani95
06-24-2015, 04:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مشكوور اخي وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

hamed mohamed
06-24-2015, 04:28
من منا اخى الفاضل يقدر ان يستغنى عن الحساب التجريبى
انه فعلا" ينفعنى حينما اطبق عليه استراتيجيه جديده فكل مره
احب ان اجرب استراتيجيه جديده اطبقها على الحساب التجريبى
مثل ما كنت افعل على حسابى الخاص ومره تنجح واطبقها بعدها
على حسابى وان فشلت لا اطبقها طبعا"

toujani95
06-24-2015, 04:30
بسم الل للرحمان الرحيم
مشكور اخي الغالي على الموضوع و الشرح المميز ننتظر منك المزيد

AH3
06-24-2015, 05:23
نعم الحساب التجريبى هو صورة اخرى للحساب الحقيقى ولكن براس مال وهمى وغير حقيقى ويختلف ايضا عن الحساب الحقيقى فى القلق لان فى الحساب التجريبى لا نكون قلقين على راس المال
موضوع اكثر من رائع شكرا جزيلا

سوق بالفعل زيه زي اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجربالرافعة اخي سلاح زو حدين فهي ان كبرت يتحجز اكتر علي راس ماللك من قبل الشركه والعكس صحيح وفي من يفضل ان يحجز علي راس ماله كله لكي يتكمن من فتح اكتر من صفقة
والعكس ايضا موجود من التجار ر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل

ali20
06-24-2015, 06:24
هو حساب عشان نتعلم الفوركس التداول عىل التجريبى بعطى لنا خبرة
والحسب التجريى بيكون ية مال وهمى اكدي التريى بكون افضل شى عشاان يكون فية صفقات جيدة على الحقيقى

AH3
06-24-2015, 07:58

للمجال ده اسرار وطرائف هو فعلا جزء من كلام المتاجرين المحترفبن صح على فكره بس السر الحقيقي للمتاجر الناجح انه يفهم طبيعه تحركات الاسعار
تتقبل مروري

OSAMA AMER
06-26-2015, 03:21
مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة اعضاء منتدى فورك العرب اتمنى لك جميعا حظا طيبا الحساب التجريى هو الفرصة الغير متاحة الا فى سوق الفوركس فقط وهو ان تتعلم التدالو مع سوق حقيقية باموال وهمية

AH3
06-26-2015, 05:13
لازم يكون فيه هدف معقول علشان الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق
اخي ااقل مبلغ تقدر تدخل بيه في الحساب هو الميه دولار وطبعا كل مبلغ هنا وبيكون له اداره راس المال الخاصه به ولازم
تبعد عن المخاطر

helmi nsir
06-26-2015, 05:18
السلام عليكم ورحمة الله
مشكور اخي الكريم علي اضافتك الطيبه
اعتقد ان الحساب التجريبى هو الوسيلة الافضل على الاطلاق فى تعلم المزيد من الاستراتيجيات

one god
06-26-2015, 20:25
في الحساب التجريبي المتاجر يجرب الكثير من الامور التي تعلمها لانه بمال وهمي فقط
بالتالي المتاجر لا يخسر اي سنت من المال لان المال ليس حقيقي بل فقط للتدرب به

hamza mansouri
06-26-2015, 20:35
الحساب التجريبي في الفوركس هو حساب يمكن المتاجر من المضاربة
بشكل افتراضي و باموال وهمية قصد التعلم و التطبيق في البداية

mohamed12345
06-26-2015, 23:59

sameh-a
06-27-2015, 04:59
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم طبعا بعد التدريب وقراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات لازم تشتغل وتتداول ولكن لايمكن ان تتداول
فةرا على الحساب الحقيقي الشركة اوجدت لك الحساب التجريبي لكي تتداول عليه من اجل التدريب

ali20
06-28-2015, 15:43
والحسب التجريى بيكون ية مال وهمى اكدي التريى بكون افضل ويجب انه يكون فية خبرة فى السوق لكى يتحصل على خبرة من الحساب التجريبى

rachiidx
06-28-2015, 16:25
الحساب التجريبي هو حساب وهمي فه مال وهمي يعني غير موجود أصلا
لن تخسره من جيبك تستطيع ان تتعلم و تتداول به و تتعلم مع مرور الوقت

driss36
06-28-2015, 16:37
السلام عليكم ورحمة الله
الحساب التجريب في الفوركس هو مشابه تماما للحساب الحقيقي في الفوركس
الا ان وجه الاختلاف الوحيد ان الديمو بحتوي على نقود افتراضية
ولا يلعب بالنفسية الانسانية
شكرا

Mona forex
06-28-2015, 16:51
شكرا اخي الى ما قلته ان الحساب التجربي لا يختلف على الحساب الحقيقي في شئ سوى انك لا تعقد صفقات حقيقية رغم دخولك للسوق الحقيقية و ليس محاكات الصفقات فقط لوحدها وهمية لا ثؤثر في السوق

جابر1979
06-28-2015, 16:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته . الحساب التجريبي من الأدوات التي يستخدمها كل متداول في هذا المجال و هو ما يساعد في تطوير الاستراتيجيات ، بالتوفيق

jaouad ouaiss
06-30-2015, 12:55
الحساب التجريبي اخي هو حساب تقدمه لك اية شركة وساطة لتتعلم فيه جيدا قبل ان تدخل في الحساب الحقيقي وهدا لصالحك اخي الكريم كي لا تخسر كتيرا .تحياتي

Schams
06-30-2015, 12:56
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع القيم الذي يعم علينا جميعنا بالفائدة و المعرفة
لهذا نرجوا منك ان تزيدنا من هذه المواضيع الفعالة ..على ان يكب لنا النجاح من خلالها
تحياتي لك

karim02
06-30-2015, 15:18
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mouse
06-30-2015, 15:46
للتعليم هو افضل شي الصراحة يساعد كثير علي تعلمرالفوزكس ولو في البداية تعليم الالية للتعامل

---------- Post added at 02:46 PM ---------- Previous post was at 02:45 PM ----------

ولكن الخوض في الالصفقات سريعا يجعلك تتعلم اسرع بعيدا عن التجريب في الحسابات التجريبية

ريهام عبد العزيز
06-30-2015, 15:56
مهم جدا الحساب التجريبى لتطبيق ما تعلمت علية قبل المتاجرة بالحساب الحقيقى
بالتوفيق

kokou
07-07-2015, 14:15

drkim
07-10-2015, 00:23
احسنت اخى الفاضل موضوع جميل

والحساب التجريبى هو اول خطوه يجب على المتاجر ان يأخدها فى هذا المجال للتعلم جيدا قبل دخول السوق الحقيقى

ومع الوقت سيستفيد ويتعلم كثيرا وبرغم من ضروره الحساب التجريبى عندما نذهب الى الحساب الحقيقى

نذهب الى عالم اخر ودروس مختلفه تماما

محمد العمر
07-10-2015, 02:04
نعم اخي البيع والشراء من خلال الوسائل الاخرى هو السائد كان سابقا
ولكن تطور الهائل في التواصل الالكتروني بين البشر وخاصه الانترنت
جعلت السوق يتم فيه البيع والشراء من خلال المنصه على الحاسوب
والموبايل

dhmo
07-10-2015, 02:24
والحسب التجريى بيكون ية مال وهمى اكدي التريى بكون افضل شى عشاان يكون فية صفقات جيدة على الحقيقى

طبعا اخي التدريب مهم واهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت على الفاضي ويخسر

pepobm
07-10-2015, 02:32
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته من معلومات وشرح تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته
التوفيق من عند الله

moezamri
07-15-2015, 05:09
بسم الله الرحمان الرحيم
الحساب التجريبي هو عبارة عنحساب حقيقي ولكن باموال وهمية ان ربحت او خسرت فلن تدفع او تقبض فالهدف منه التدرب على المنصة و ايجاد الاستراتجية الملاءمة,بالتوفيق.

romisaa soliman
07-15-2015, 05:56
شكرا لك صديقى على هذه المشاركه الرائعه واتمنى من الله دوام التوفيق
تحياتى..

عاشق الفوركس
08-05-2015, 13:46
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا الحساب اليدو الاكثر استعماللا من طرف الخبراء والحذجدد على المجال على حجد سواااء

abolina
08-27-2015, 13:45
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
جيد ممكن تشرح أكتر لأني مافهمت

peep8
08-27-2015, 13:49
بعد التحيه اخوانى الكرام
اتوجه بالشكر الى اخينا الفاضل على الموضوع الاكثر من رااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
واتمنى من الجميع العمل على اقوي النقاط الهامه
تقبل مروري☺♣♣

dhmo
08-27-2015, 16:01
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا الحساب اليدو الاكثر استعماللا من طرف الخبراء والحذجدد على المجال على حجد سواااء

لويعتبر فعلا الديمو مرحله مهمه في التعلم وهيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

ynwa1892
08-30-2015, 15:16
السلام اخي
نعم يجب على كل مضارب مبتدئ ان يمر على مرحلة الحساب التجريبي وان لا ستغنى عليه وايا ان يجرب التحليلات عليه لكي يخرج باستراتجية رائعة
وفقك الله

dhmo
08-30-2015, 18:16
السلام اخي
نعم يجب على كل مضارب مبتدئ ان يمر على مرحلة الحساب التجريبي وان لا ستغنى عليه وايا ان يجرب التحليلات عليه لكي يخرج باستراتجية رائعة
وفقك الله

حتى مع التدريب على اليدمو اخي بردو لازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

ibrahim4forex
08-30-2015, 19:16
بالتوفيق تقبل مروري

akram mohamed obaid
08-30-2015, 19:23
السلام عليكم ورحمه الله بركاته
يعتبر الحساب التجريبي هو بروفه جيده قبل الدخول الى الفوركس بحسابات حقيقيه واموال حقيقيه ومن خلالها التعلم على اساسيات الفوركس ومعالجه الاخطاء التي نقع بها ومعالجتها مستقبلا
تقبل مروري

حسنى صادق
08-30-2015, 19:51
اعتقد ان الحسابت التجريبة من الممكن ان تكون سبب لتعلم المزيد من الخبارت اللزمة للعمل فى السوق و من المهم ان نعطى نتائج جيدة و ممتازة عن تداولاتنا

sharshabil
08-30-2015, 23:08
صحي الحسالب التجريي هدفه هو محاكاة المنتاجرة
على الحساب الحقيقي فقط المال هوة افتراضي بحيث الن احخطانا لا نخسر اي مال, .

ahmedibrahim258259
08-31-2015, 00:06
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا التعريف الرائع للحساب الديمو جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

forex all arabes
09-04-2015, 14:51
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك الحساب التجريبى فى السوق بيكون محاكى تماما للحساب الحقيقى بس كطبعلا المال فى الحساب بيكون وهمى
وعموما هو جيد للتدريب على رلغم ان العامل النفسى مش موجود به يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

akram mohamed obaid
09-04-2015, 21:48
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
فعلا اخي الكريم يعتبر الحساب التجريبي الديمو مهم ومفيد في التعاملات التجاريه وتعلم اساسيات الفوركس والمصطلحات الموجوده في الفوركس مثل الهامش والرافعه الماليه وغيرها من المصطلحات والمؤشرات

sofiane1991
09-04-2015, 21:56
الحساب التجريبي طبعا مفيد جدا لتعلم اساليب التداول والفوركس جيدا

csebai11
09-04-2015, 22:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي على الموضوع
ايضا يمكننا من تجربة الاستراتيجيات و المؤشرات و انظمة التداول الالي الجديدة

ayoubrock
09-04-2015, 23:11
الحساب التجريبى من اهم مميزات الفوركس ولا غنى عنة فهو يدربك على استهخدام المؤشرات والرسم على الشارت واختبار معلوماتك الحساب التجريبي مهم لكل متداول يريد اختبار مدی فاعلية استراتيجية التداول الخاصة به.

يزيد الفقهاء
09-04-2015, 23:36
الحساب التجريبي مهم جداً للمبتدئين وحتى للمحترفين
مهم للمبتدئين لانه وسلتهم لتطبيق ما تعلموه بشكل واقعي
ومهم للمحترفين لانه وسيلتهم للتطوير طريقة تداولهم وتجريب طرق جديدة

waleed shaaban
09-04-2015, 23:54
التجريبى واضح من اسمه للتجربه حتى وانت تتاجر
بدون خساره اموالك فيمكنك التجربه والتاكد من صحه ماتريد معرفته
ثم التطبيق العملى وانت مطمئن للنتائج

الفراتي
09-05-2015, 00:04
السلام عليكم
شكرا لكم اخي الكريم على هذه المعلومة الخفيفة الجميله عن الحساب التجريبي وارجو لجميع الأعضاء ربحا طيبا وبركه في العمر
تقبلوا مروري وشكرا

mahmoud.m
09-05-2015, 01:57

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ahmedhathout
09-05-2015, 02:20
فعلا الحساب التجريبي تقدر تتعلم عليه بسهوله ولكن يبقى الفارق
هو العامل النفسي اثناء اداره الحساب الحقيقي فالبتاكيد يختلف عن الحساب التجريبي

samyhassan68
09-05-2015, 23:14
شكرا لك على الرد الجميل و المفيد ♥

جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى ♥

ننتظر ابداعاتك الجميلة بفارغ الصبر

andro2016
09-21-2015, 23:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الحساب التجريبى مهم جدا اخى الغالى للتعلم وكسب
الخبرة فى الفوركس ومثل الحقيقى تمام الاختلاف فقط فى راس المال فى التجريبى بيكون وهمى

tawfik999
09-21-2015, 23:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز و بعد
ان الحساب التجريبي يطلق عليه بالديمو و هوتجرب عليه استراتجياتك

seifhd
09-25-2015, 12:27
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

mohammed55
10-06-2015, 19:44
انا اقوم بالتداول على حسابي التجريبي بالمبلغ المحتمل التداول به عالحساب االحقيقي لذا لا استخدم لوت عالي كالذي تتحدث عنه فاقصي لوت استخدمته هو 1 دولار
أسأل الله ان يرزقنا وياكم رزقا واسعا
تحياتي للجميع

Mazin Awwad
10-06-2015, 22:59
الحساب التجريبي أو الديمو في سوق الفوركس مهم جدا
يستخدمه سواء المتداولين المحترفون أو المتداولين المبتدئين حتى يتعلموا طرق و استراتيجيات التداول

younes-dz
10-06-2015, 23:48
الحساب التجريبي هو حساب محاكي للحقيقي تماما جعل ليتعلم عليه المبتدؤون في الفوركس
حاى يفهمو جيدا ويستوعبو الفوركس لانه عالم غامض و صعب التعلم نوعا ما على الاقل
في بداياته وهو المرحلة الثانية من التعلم بعد التعلم النظري طبعا لكن لا يجب المغامرة

sameh-a
10-08-2015, 20:42
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم هو حساب يمكنك التداول عليه ولكن هو براس مال
وهمي لكي تتداول وتتعلم كيفية التداول وحتى الارباح التي تجينيها وهمية

nomynas
10-08-2015, 20:45
شكرا على مجهودك انا شخصيا استعمله لحد الآن في تطبيق الاستراتيجيات التي اجدها و كذلك تجربة بعض المؤشرات التي اكون قد سبق و سمعت بها و هو يساعدني كثيرا في التداول على الحساب الحقيقي

Mazin Awwad
10-08-2015, 21:24
شكرا اخي الى ما قلته ان الحساب التجربي لا يختلف على الحساب الحقيقي في شئ سوى انك لا تعقد صفقات حقيقية رغم دخولك للسوق الحقيقية

kheireddine
10-08-2015, 22:09
◘◘
☺☺•مرحبا بك في الفوركس ، في بداية الامر اقول لكي شيء تذكره جيدا ! وهي عندما تبدأ وتسلك في طريق التعلم وبما انك مبتدأ ستجد الكثير ♣♣♣♣من العوائق منها الملل والكره لأنك لم تحترف ،، فأقول لك شيء أخر ان الفوركس ليس بالسهل ،، التعلم يكون اكثر من 6 اشهر وبالإضافة إلى التداول على الحساب الوهمي لمدة لا تقل عن ••••3 اشهر لتعرف خبايا وخفايا السوق ، وكن على يقين ان بعد كل هذا◘◘◘◘ الشكل ستدخل في عالم الارباح الاموال والارباح السريعة وكما تريدها ، لكن حاول ان لا تكره ولا تيأس •••
وبالخصوص الدروس ، انصحك ان تقرأ كل الدروس الفوركس سواء كبيرة الأهمية أو المتوسطة وتقرأ الكتب كل الانواع والدروس بالفيديوهات
والله يوفقط♣♦☺♦•♣

queen_yasmeen
10-08-2015, 22:12
الحساب التجريبي هو حساب محاكي للحقيقي تماما جعل ليتعلم عليه المبتدؤون في الفوركس
حتي يفهموا جيدا ويستوعبو الفوركس لانه عالم غامض و صعب التعلم نوعا ما على الاقل
في بداياته وهو المرحلة الثانية من التعلم بعد التعلم النظري طبعا لكن لا يجب المغامرة

nizar hidouri
10-08-2015, 22:23
و الصلاة و السلام على سيدنا محمد و اله و صحبه
كان سابقا تتميز به بعض الشركات
و الان تقريبا كل الشركات تقدم الحساب التجريبي
و هو ما يساعد على التعلم و تجربة الاستراتجيات المختلفة

Profess7
10-09-2015, 13:10
من اهم مميزات الفوركس الحساب التجريبى
تقبلوا مروري شكرا لك على المشاركة والسلام

aboubakr el ayach
10-09-2015, 13:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب شكرا لك على هذا الموضوع المختصر والمفيد فالحساب التجريبي له مميزاته وعيوبه، فمميزاته تظهر عند التعامل معه بحزم وعيوبه تتجلى عند التعامل معه كأنه تجريبي

star4ssa
10-09-2015, 13:29
بسم الله والسلام عليكم اخوانى احب ارحب بالجميع
ى الواقع مكورا شرحت المعلومات بشكل وافى عن الحساب التجريبى
اللى اكيد له دور كبير جدا فى التدريب وتطبيق العمل قبل البدء بشكل الريل اشكرك ودمت طيب على الدوام

ahmed bakry
10-12-2015, 07:27
الحساب التجريبى هو حساب الهدف منه زيادة التعلم والتدريب والخبرة قبل الدخول للعمل ف مجال العمل الحقيقى والتداول الرسمي وشكرا

حسنى صادق
10-12-2015, 07:56
لابد من ان نعلم جيدا ان ة من الافضل ان نتدرب لفترة طويلة على استخدام الحسابات التجريبية و لابد من فهم السوق بطريقة صحيحة

mohammed55
10-13-2015, 09:12
الحساب التجريبى بالطبع مهم جداً داً فى هذا المجال وانا ارى ان اى تاجر دخل الى هذا المجال ولم يتعلم فترة لا تقل عن شهرين بالحساب التجريبى لابد ان يكون قد خسر الكثير والكثير بالطبع لان الحساب التجريبى او الديمو كما يطلق عليه يعطيك الخبرة والمحاكاة الحقيقية وبدون خسائر حقيقية فلابد منه وانصح اى تاجر ان يبدأ بالحساب التجريبى قبل خوض التجربة الحقيقية ...

Mazin Awwad
10-13-2015, 11:02

seifhd
10-16-2015, 11:47
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

tasabeh
10-16-2015, 11:55
الحساب التجريبى هو حساب فيه مال وهمى لكى يعمل به الشخص فى التداول فى سوق تجارة العملات الاجنبية ولكن لا يتاثر بالخسارة او الربح لان النهم غير حقيقيين واتمنى للجميع حظ سعيد

akram mohamed obaid
10-16-2015, 12:39
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع فعلا ان الحساب التجريبي الديمو هو حساب افتراضي يمكنك التعلم من خلاله على اساسيات الفوركس تقبل مروري

dfghfgh
10-17-2015, 12:50
في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل

---------- Post added at 10:50 AM ---------- Previous post was at 10:48 AM ----------

يجعل من المهم إنفاق الوقت في عملية استراتجيات التداول في أسواق فوركس، و تعلم من أين تبدأ في عملية التداول في فوركس، هو ان من بين العديد من المتداولين الذين يسعون من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون بتخصيص الوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن عملية تعلم استراتيجية تداول مناسبة في أسواق

saidsami
10-17-2015, 12:59
ان لحساب التجريبي في الفوركس هو نوعية حساب تقدمه الشركات من اجل ان يتمكن المتاجر من المتاجرةبشكل وهمي و ذلك قصد التجربة اي شيء او اي استراتجية معينة و شكراا

alaa1
10-17-2015, 13:03
السلام عليكـم
اخى الفاضل .. ارجو الاهتمام بالتعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى المكاسب
بالتوفيق

zerodox
10-17-2015, 13:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم الحساب التجريبي في فوركس هو الطريق الصحيح للتعلم و اكتساب الخبرة

onelove
10-17-2015, 13:23
السلام عليكم الحساب التجريبي ايضا يمكن ان تستغله في التجريب علي الاستراتيجيات لكن مهما كان سيبقي مهتلف عن الحقيقة

heroo252
10-17-2015, 13:29
الحساب التجريبى حساب بيساعدك تتعلم وتجرب كل الى عاوز تعمله فى الفوركس
من غير مخاطره لانها مش فلوس حقيقيه وانما وهميه من غير مخاطره

asxqwzdc2
10-18-2015, 11:51
المختلفة التي يقرر المتداول في فوركس إستخدامها، فإن هناك عدد من العناصر التي لا بد أن تتوفر في هذه الاستراتيجيات. بداية، يجب أن تكون كل استراتيجية تداول سهلة الإستخدام و في نفس الوقت سهلة التطبيق و التنفيذ. بالإضافة إلى أن استراتيجة التداول في فوركس يجب ان تكون فعّالة. فإذا ما كانت الاستراتيجية المستعملة توفر للمتداول حماية للأموال بالبحث عن استراتيجيات

---------- Post added at 09:51 AM ---------- Previous post was at 09:49 AM ----------

المكشوف: في هذه الحالة يوفر سماسرة فوركس القدرة للمتداولين على التداول بقيمة اكبر من قيمة حساباتهم. و بينما تعد هذه الاسترالوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن اتيجية نوعاً من المغامرة، فإنها تحتوي على درجة أعلى من المخاطرة. و لهذا يجب أن تتوفر لدى المتداولين تفهماً واضحاً للوقت المناسب للدخول و الخروج من نمط معين،

forexman2015
10-18-2015, 11:55
و ايضا اخي التعلم بدون خسارة الاموال و تجربة استراتيجيات و اختيار افضل استراتيجية فيهم للعمل بها علي الحساب الحقيقي

riadh 1986
10-18-2015, 12:01
الحساب التجريبي او الديمو هو خدمة توفرها اغلبية شركات الوساطة في الفوركس للحرفائها للتعلم من خلال حسابات تختلف عن الحسابات الحقيقية في شىء واحد هو ان الاموال وهمية من الافضل لكل تاجر فوركس فتح حساب تجريبي لفترة حتى يتعلم اسس الفوركس من دون مخاطرة براس ماله و لاكتساب الخبرة الضرورية قبل المجازفة

akram mohamed obaid
10-18-2015, 13:42
السلام عليكم الحساب التجريبي هو حساب لغرض التعلم على اساسيات الفوركس ومصطلحاته الرئيسيه التي يجب معرفتها وكيفيه التداول باستخدامها واكتشاف الاخطاء التي نقع بها

dhmo
10-18-2015, 16:14
و ايضا اخي التعلم بدون خسارة الاموال و تجربة استراتيجيات و اختيار افضل استراتيجية فيهم للعمل بها علي الحساب الحقيقي

ده اكيد طبعا علشان لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

one k
01-04-2016, 18:05
السلام عليكم ... شكرا علي التعريف بالحساب التجريبي لان الحساب التجريبي من اهم الادوات اللي من الممكن ان تكون كويسة جدا في التعامل مع
التداول لانها من الممكن ان تجرب الطريقة اللي انت عايز تشتغل بيها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

latraaa
01-04-2016, 19:16
يا اخي الكريم، أولا مشكور على الموضوع، ولكن أقول لك أنه لا داعي من طرح مثل هده المواضيع و التي أتمنى أن لا تعاد في المرة القادمة إن شاء الله، لأنه لا فائدة مرجوة منها، لا بد من تقديم مواضيع في المستوى أو لنصمت

douerapark
01-04-2016, 19:29
السلام عليكم ... شكرا علي التعريف بالحساب التجريبي لان الحساب التجريبي من اهم الادوات اللي من الممكن ان تكون كويسة جدا في التعامل مع
التداول لانها من الممكن ان تجرب الطريقة اللي انت عايز تشتغل بيها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول.........................

latraaa
01-08-2016, 19:23
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة، و على اية حال مثل هده المعلومات التي تقدمت بها قد تم التطرق لها في الكثير من المواضيع القيمة من طرف الإخوة الكرام، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

nuclear2010
01-08-2016, 20:03
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

dhmo
01-08-2016, 20:52
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى
وايضا يفضل ان يكون تحديدي عدد الصفقات هنا بيكون على حسب وقت فراغ المتاجر وايضا طريقه متابعته للجال وايضا طريقه العمل وتوافر ايضا الفرص القويه الي يدخل
منها كل دي عوامل بتحدد عدد الصفقات

take-profit
01-12-2016, 21:03
حساب تجريبي من اسمه هو للتجربه و بيكون فيه كل حاجه فيه حقيقية الا راس المال بيكون وهمي
لكن السعر و الرافعة و الاسبريد حقيقي و ايضا البيع و الشراء بيكون وهمي

latraaa
01-13-2016, 19:45
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على المعلومات القيمة و الرائعة التي تقدم بها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أنصحك يا اخي الكريم، ان تقوم بالعمل على الحساب التجريبي فهو فرصة لا تعوض لتعلم الفوكرس، بالتوفيق إن شاء الله

dhmo
01-17-2016, 21:46
حساب تجريبي من اسمه هو للتجربه و بيكون فيه كل حاجه فيه حقيقية الا راس المال بيكون وهمي
لكن السعر و الرافعة و الاسبريد حقيقي و ايضا البيع و الشراء بيكون وهمي

بيكون مرحله اساسيه واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال

justsmile
01-17-2016, 21:56
الحساب التجريبي جدا رائعة ..
فهو يمكننا من التدرب تطبيق ما نتعلمه بالفوريكس ..
وايضا تجربة التداول الحي عليه قبل البدء بالحقيقي ..

mokran
01-17-2016, 22:00
بسم الله الرحمان الرحيم
مرحبا بك وبكل زوار منتدى فوركس العرب

ابوفؤاد
01-17-2016, 22:03
بالتوفيق تقبل مروري

و ازد على هذا ان الحساب التجريبى له قاعده واحده ان تتعامل بمبلغ قليل بقدر ما يمكنك ان تضع
بنفس ما سوف تتمكن من المتاجره الفعليه و هنا التعليم الجاد و ليس اللعب على الارقام الخياليه على الاقل النسبه لى

OsamaNasser
01-19-2016, 15:02
شكرا ليك اخي الكريم علي المعلومه
في نظري ان الحساب التجريبي هو وسيله للتعلم او اختبار الاسترتيجيات الجديده
حتي لا تخاطر بالحساب الحقيقي والمال الحقيقي في حاله كانت الاستراتيجيه غير ناجحه

dhmo
01-19-2016, 18:13
شكرا ليك اخي الكريم علي المعلومه
في نظري ان الحساب التجريبي هو وسيله للتعلم او اختبار الاسترتيجيات الجديده
حتي لا تخاطر بالحساب الحقيقي والمال الحقيقي في حاله كانت الاستراتيجيه غير ناجحه

الديمو هو البدايه هنا واهم حاجه للمبتدأ هنا انه يحاول يتعلم كتير على قد ما يقدر وده هيساعده طبعا على تكوين خبره جيده له هيحتاج ليها بعد كده كتير
ويعمل منها الارباح الخاصه به

monira salah
01-21-2016, 19:41
من وجهة نظري أن الحساب التجريبي من أهم خطوات التعلم في الفوركس
فهو يتيح الفرصه في التدرب علي الفوركس

طارق سليم
01-21-2016, 21:32
من افضل مايميز المنتدا انهو يفتح المجال لي الجميع ان هنك لايعرف كيف يستخدم الحساب
يقوم بي عمل حساب تجريبي ليحقق النجاح الكبير

---------- Post added at 06:32 PM ---------- Previous post was at 06:31 PM ----------

ان الحساب التجريبي مثلا الحقيق لكن وهمي فقظ لي المساعدة بي كسب الخبرا في منتدا فوركس
لكي لا يخسر الحساب الجديد وبتوفيق

dhmo
01-21-2016, 21:37
من وجهة نظري أن الحساب التجريبي من أهم خطوات التعلم في الفوركس
فهو يتيح الفرصه في التدرب علي الفوركس

وخاصه انه في البدايه يجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

manoo
01-21-2016, 21:38
الحساب التجريبي اخي هو لكي تتعلم عليه يكون بمثابت حساب حقيقي
للمبتدئيين يجب ان يفتحو حساب تجريبي الين يصبحو لديهم الخبرة عن كيفية التداول يفتح حساب حقيقي

islamhd
01-21-2016, 21:52

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

best1
01-21-2016, 22:42
السلام عليكم ., كما قلت الحساب التجريبي او يسمى ااافتراضي هو المنصه التي ستتعلم عليها قبل الخوض في الحساب الحقيقي .... تحياتيي

MahmoudNofal
01-22-2016, 15:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى مشكور على المعلومة و الحقيقة ان اى مبتدئ لازم يبدا بالحساب التجريبى لحد ما يفهم كويس و بعدين يدخل فى الحساب الحقيقى

never6
01-23-2016, 23:49
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

zizo199
03-23-2016, 15:16
بالتوفيق تقبل مروري

abderrahmenanis
03-24-2016, 21:54
بسم الله الرحمن الرحيم
تحــــياتي للجميع

ملاك الروح
03-29-2016, 21:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لك جزيل الشكر لتوضيح الحساب التجريبي حيث انني انصح به حتى بتجربة الإستراتيجيات ولا يمكن الاستغناء عنه
اتمنى لك التوفيق

mourada
03-31-2016, 12:11
مشكور اخي العزيز على هذه المعلومات المهمة حول الحساب التجريبي و انا ارى التعلم في الحساب الحقيقي و ان كان صغير افضل من التعلم في الحساب التجريبي

hellelali3
03-31-2016, 12:22
هو حساب غير حقيقي ولاكن السعر او الشارت مثله مثل الحقيقي والله الموفق
وان اعتقد ان الحساب التجريبي اهم من الحساب الحقيقي فالمرحلة الاولي وانا انصحك بالعمل الجاد وفق استراتجية جيدة

nan6jh1980
03-31-2016, 12:30

KARRAY
03-31-2016, 12:38
يعتبر حساب التداول التجريبي على شبكة الإنترنت الإختيار المثالي لحديثي
العهد بالتداول في اختبار استراتيجيات
التداول الخاصة بهم دون الحاجة إلى الإيداع أو المخاطرة

ahmadinho100
03-31-2016, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الحساب التجريبي في الفركس هو حساب طبق الاصل لحساب حقيقي ولاكن لايمكنك ان تسحب منه الارباح

جمال صادق
03-31-2016, 13:21
الحسابات التجريبية هى التى تفيد فى التعلم و تطبيق الحديث من الاستراتيجيات ابد من ان نفهم جيدا ان هناك المزيد من الاليات التى تعتبر قابلة للتعلم من خلال الحسابات التجريبية

HaMaDa99
03-31-2016, 13:33
هناك طريقة واحدة فقط لتجنب أخطاء فوركس الخطرة، و تلك الطريقة هي الاستعداد لمواجهتها. عليك أن تجهز لنفسك لعملية التداول في فوركس، و هناك عدة طرق للقيام بذلك. أهم طريقتين تجعلانك متأكداً من أنك مستعد للمشاركة في ساحة التداول هذه، هما تعلم تجارة العملات و الممارسة.

عيسى
03-31-2016, 17:42
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

crazysniper
04-02-2016, 03:15
اخى الكريم انا ارى ان الحساب التجريبى من اهم مميزات الفوركس ولا غنى عنة فهو يدربك على استهخدام المؤشرات والرسم على الشارت واختبار معلوماتك بلتوفيق للجميع

drsafaseefo
04-02-2016, 04:29
الحساب التجريبي هام جدا جدا لكل المبتدئين في مجال الفوركس فيجب تجربة التداول وعمل استراتيجية خاصة على الحساب التجريبي أولا
وذلك لفترة كافية وبعدها البدء في التطبيق العملي على حساب تجريبي
شكرا لك واتمنى لك التوفيق اخي الكريم

yous6ef
04-02-2016, 04:52
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
تماما أخي لقد تطرقت للصلب الموضوع كما أن الحساب التجريبي من أهم الأمور التي تمتاز بها منصة التداول حيت أنها تتيح لك فرصة لتعلم و كسب القليل من الخبرة لكي تكون مستعد للعمل و تقدر تحقق أرباح مهمة

rapeaezzat
04-02-2016, 04:56
سم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
و يتيح لك التعلم على الفوركس بنفس الحساب الحقيقي
واتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق

4x MaN
04-02-2016, 06:17
الحساب التجريبي من اهم مميزات الفوركس
بامكانك التدرب عليه بدون مخاطرة او خسارة راس مالك
ايضا تستطيع تجربة استراتيجية جديدة او اكسبيرت جديد بدون خوف من الخسارة

ebn masr
04-02-2016, 07:34
الحسابات التجريبية هامة جدا ولابد لكل متداول مبتداء ان يعمل اولا على الحساب التجريبى قبل الدخول الى السوق حتى لايتعرض لمخاطر

tarek2016
04-02-2016, 08:59
التجريبي تقدر تحقق منه ارباح هايله علشان انت مش بتكون متوتر نفسيا وكده وكمان بتعرف تفتح حساب راس ماله كبير وده
في حد ذاته سبب للاستمرار

...من الممكن ان تتعامل معة

وتتعلم منة الكتير في التداول بدل المجازفه ب اموال حقيقي

الله المستعااااااااااااااااااا اااااااااااان

وبالتوفيق للجميع يااااااااااااارب

latraaa
04-02-2016, 13:16
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إ نشاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

aym
04-02-2016, 13:17
الحساب التجريبي فى الفوركس يعتبر هو البداية الصحيحة فىالتجارة فى الفوركس وذلك من خلال التعلم ومعرفة طرق
التداول وتجربتها على الحساب التجريبي

taherup
04-02-2016, 14:02
السلام عليكم .. موضوع جميل اخي ومفيد جدا
و متميز مشكور جدا عليه و اتمني لك خالص التوفيق
تقبل مروري..

Islamo
04-02-2016, 14:26
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الشرح الدقيق و القيم اكيد ان الحساب التجريبي يقدم للمبتدئ فرصة رائعة للتدرب ودخول مجال الفوركس
جزاك الله كل خير وبارك الله فيك
بالــــتـــوفــــيــــق للجميع إن شاء الله.

فوزي
04-02-2016, 15:16
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم سوالك هو ما هو الحساب التجربيى فى الفوركس ان الحساب التجربيى
فى الفوركس هو حساب غير حقيقى اى من غير ما تدفل فلوس لكن من خلاله تستطيع ان تتعلم الربح من هلال البرصة وشكرا

belabied
04-10-2016, 02:09
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

احمد عبد الباسط
04-10-2016, 02:39
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
الحساب التجريبى هو حساب غير حقيقى متصل بالسوق ونفسس الاسعار وكل شىء مشابة تماما للحساب الحقيقى الاختلافين فقط
الحساب التجريبى اموال افتراضية
الحالة النفسسية للمتاجر على الديمو تحتلف عنها فى الحقيقى
بالتوفيق

zndo910
04-10-2016, 03:39
هو حساب يمكنك ان تتعلم عليه
حتى تتمكن من التعلم وكى لا تخسر فلوسك الحقيقة فى التعليم
هذه هو الحساب التجريبى

mokhtar gui
04-10-2016, 04:18
حسب تجربتي .. فان الحساب التجريبي يمكن التعامل معه على أساس حساب حقيقي