PDA

View Full Version : مناقشة قانونية 3

محمد السيد
03-18-2015, 15:56
وقفنا في المرة اللي فاتت ان الشركة بتلغي حساب اللي بيشتغل بحجم صفقة من 0.1% فاقل
وان الحساب المتوسط اللي فيه العميل بيشتغل بحجم من 0.11%الى 0.20%
وان الحساب النشيط هو اللي العميل بيشتغل فيه بحجم 0.20% فاكثر خلاص كده .. طيب يعني الموضوع مفتوح بعد 0.20% .. الحقيقة ان الظاهر من الكلام كده .. لكن الحقيقة ان اونستا في الاتفاقية المحت ان الحجم المفروض مايزيدش ابدا عن 0.50% هتقوللي جبت الكلام ده منين يازعيم اقولك تعالى بينا نروح لنص المادة 5.10 وهي بتقول
فى حالة إغلاق السوق و كان حجم الصفقات المفتوحة للعميل تعنى تغيير الأرباح الكلية بأكثر من 0.5% من الإيداعات, فى حالة تغيير السعر بنقطة واحدة (أكثر من 5 عقود إنستافوركس لكل 1,000 $ إيداع) تملك الشركة الحق فى تصحيح النتيجة النقدية فى حالة إفتتاح السوق بفجوة سعرية بحجم يتناسب مع حجم الفجوة بالنقاط
الكلام ده معناه ان الشركة بتقول لنا اكتر من 0.5 % يا اولادي ما ينفعش يتفتح صفقات والحدق يفهم
والشركة مشكورة بينت الحد الأقصى لحجم الصفقات .. هي ما بتقولناش ما تشتغلوش باكتر من كده لا انت حر وعزق زي ما انت عاوز لكن ده زي ما ممكن يرفع حسابك ممكن يطيره
وهدف التاجر مش بس يعرف ازاي يكسب من السوق انما هدفه الأهم منه انه يحافظ على راس ماله لأن ده هو اللي هيجيب له الربح مش الاستراتيجية لوحدها
والناس نوعين .. واحد عاوز يربح اكبر قدر ممكن فهيشتغل بنسبة 0.5% ،وواحد تاني هدفه الأهم تكبير راس ماله فهيشتغل بنسبة 0.2% انت بقه تحب تكون من أي صنف ؟؟

mansour2010
03-18-2015, 17:01
بارك الله فيك ايها الاخ الكريم معلومة لم اكن اعرفها سابقا
بحكم اني مازلت في بداية الطريق
اتمنى لك النجاح والتوفيق الدائم

Ahmed abdelal
03-18-2015, 18:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة
___________-----

---------- Post added at 04:18 PM ---------- Previous post was at 04:06 PM ----------

أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة
___________-----

---------- Post added at 04:50 PM ---------- Previous post was at 04:18 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

---------- Post added at 05:24 PM ---------- Previous post was at 04:50 PM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

a7med84
03-18-2015, 19:53
موضع مهم جدا وعتقد ان العمال النفسى بيدخل جوه الموضوع فى السوق بشكل كبير

كلنا بنمشى عل اداره معينه جيده لرأس المال وفى لحظه الطمع يركبنا مش عارف ازاى والله ا لمستعان

ibrahim forex
03-19-2015, 00:28
شكرا اخى على موضوعك لمميز وهو موضوع مهم والعامل النفسى هو اساس التداول فى الفوركس
واذا اثر عليك هتخسر كل شئ وان شاء الله تقدر ان تحقق الكثير من الارباح

antonioforex
05-25-2015, 20:01
السلام عليكم
شكرا لك اخي على دكر هدا النص القانوني الخاص بالشركة و التي يجب ان نكون مطلعين
عليه كي نستطيع الوصول لنتائج طيبة في تداولاتنا ة بالتوفيق لك اخي الفاضل سلام

Wassa04
05-25-2015, 21:07
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فعلا اخي الكريم كلامك صحيح وقع لي منذ مدة مثل
هاته الحالة.......بالنسبة لي الصنف الثاني وهو تقوية راس المال

madmax07
06-11-2015, 12:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على موضوعك مناقشة قانونية 3 واتمني الافادة للجميع و المزيد من مواضيعك.

adiil
06-11-2015, 17:26
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي العزيز على هذا المجهود و على ما يتضمنه الموضوع من معلومات مهمة و خاصة لاخواننا المبتدئين و نتمنى لك الربح
المستمر من هذا السوق

zam_bozo
08-31-2017, 09:58
يعني افهم من كلامك ان عشان اشتغل احرص على ان أجعل أحجام صفقاتي لا يقل عن 0.1% -
ولايزيد عن 0.5% يعني انا البونص المتوقع 150 دولار اشتغل من 15 سنت الى 75 سنت للنقطة
طيب اذا كانت الرافعة لا تزيد عن 1 : 100 فكيف يكون ذلك ؟؟ اريد بعض التوضيح لو سمحت