PDA

View Full Version : اعلى ربح مسموح لك به قانونا وقت الأخبار 10% من الايداع المبدئي

محمد السيد
03-18-2015, 18:13
قلنا في المرة اللي فاتت ان الشركة بتلغي حساب اللي بيشتغل بحجم صفقة من 0.1% فاقل من ذلك
وان الحساب المتوسط اللي فيه العميل بيشتغل بحجم من 0.11%الى 0.20%
وان الحساب النشيط هو اللي العميل بيشتغل فيه بحجم 0.20% فاكثر ..
وقلنا كذلك ان الشركة المحت ان أقضى حجم للصفقة المفروض الا يزيد عن 0.5%
في المرة دي هنقول ان الشركة ايضا تدخلت في الاتفاقية بتحديد اقصى ربح ممكن يحصل عليه العميل من صفقة .. طبعا هتقوللي انت عرفت الكلام ده ازاي وايه هو الدليل عليه اقولك .. اقرا نص المادة 5.12 وستفهم قصدي حيث تنص هذه المادة على
عندما يتغير السعر, الفرق بين أخر سعر إغلاق لأداة تداول و أول سعر إفتتاح, أو السعر له علاقة بنشرات أخبار و أدى ذلك إلى أرباح أعلى من 10% من الإيداع المبدئى, تملك الشركة الحق لعمل تصحيح على مثل هذه الصفقات فى أحجام تتناسب مع الفرق بين الأسعار المشار إليها بالأعلى بالنقاط, يتم خصم هذه الأموال مع التعليق برسالة "Clause 5.12. correction". فى بعض الحالات تحدد الشركة شرط نسبة الأرباح أسفل من 10% (من الإيداع المبدئى).
بالبلدي كده لو انت كبرت حجم الصفقة زي عدمه .. مش هتكسب اكتر من 10% من الايداع المبدئي .. عارف يعني ايه الايداع المبدئي يعني انت لو كنت مودع 100 دولار ووصل راس مالك 1000 دولار قبل صدور الخبر من شغلك قبل كده لو انت ربحت من الخبر 10% تفتكر هيتحسبوا من الرصيد الحالي والا من الرصيد المبدئي .. ؟؟ هيتحسبو من الايداع المبدئي اللي هو 100 دولار وليس الحالي وهو 1000 دولار .... نكمل في الموضوع التالي

haythem95
03-18-2015, 18:41
عندما يتغير السعر, الفرق بين أخر سعر إغلاق لأداة تداول و أول سعر إفتتاح, أو السعر له علاقة بنشرات أخبار و أدى ذلك إلى أرباح أعلى من 10% من الإيداع المبدئى, تملك الشركة الحق لعمل تصحيح على مثل هذه الصفقات فى أحجام تتناسب مع الفرق بين الأسعار المشار إليها بالأعلى بالنقاط, يتم خصم هذه الأموال مع التعليق برسالة "Clause 5.12. correction". فى بعض الحالات تحدد الشركة شرط نسبة الأرباح أسفل من 10% (من الإيداع المبدئى).
بالبلدي كده ل

ahmedibrahim258259
03-18-2015, 19:04
بسم الله الرحمن الرحيم والله انا بريح دماغي وبابعد عن التداول وقت الاخبار لانها خطيرة جدا على الحساب وانا موش بحب اخاطر كتير
تقبل مروري

ibrahim forex
03-19-2015, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندما تتاجر وقت الاخبار لابد ان تكون على خبرة كافية للتداول فى الفوركس لان ذلك الوقت من اخطر
الاوقات التى ممكن ان تتاجر فيها وممكن ان تخسر كل شئ اتمنالك التوفيق

antonioforex
03-19-2015, 00:54
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي لا افضل التداول وقت الاخبار لانها ممكن تاثر على حسابنا
كثيرا في حالة الخسارة لدلك يجب الحدر و بالتوفيق لك اخي الغالي

Ahmed abdelal
03-22-2015, 20:34
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق لك وللجميع
وتقبل مرورى

abasabas
03-22-2015, 20:41
السلام عليكمورحمة الله
عندما يتغير السعر, الفرق بين أخر سعر إغلاق لأداة تداول و أول سعر إفتتاح, أو السعر له علاقة بنشرات أخبار و أدى ذلك إلى أرباح أعلى من 10% من الإيداع المبدئى, تملك الشركة الحق لعمل تصحيح على مثل هذه الصفقات فى أحجام تتناسب مع الفرق بين الأسعار
تحياتي

Bouani
03-22-2015, 21:14
السلام عليكم و رحمة الله تبارك و تعالى
بالفعل الربح الأقصى الممكن هو 10 بالمية
و لما اتصلت بالدعم قالوا لي انه بالنسبة للرصيد الكلي
و ليس بالنسبة للايداع الأول
تقبل مروري

moutanabbih mohammed
05-26-2015, 02:42
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
موضوع في قمة الروعه الله يعطيك العافية اخي الكريم مجهود تستحق عليه التقدير والثناء
لك منـــــــ اجمل تحية ــــــــــي

afaq11
05-26-2015, 03:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نظره تحليليه ممتازه للعمله فهى تكون نظره فنيه على الشارات قبل الدخول فى الصفقات فانا اطلع دائما عليهاا لتساعدنى فى التداول
فاتمنى من الجميع نشر ما لديهم من تحليلات لكى يعم الفائده على المنتدى والاعضاء
وشكرا

snnaky
02-22-2016, 18:14
شكرا على الموضوع الغاية فى الاهميه ويجب علي الجميع الاهتمام به
ونتمني مزيد من هذه المواضيع التي تزيد من خبراتنا في التداول لكي نحقق نتائج جيده ان شاء الله وياريت بس الناس تهتم بالمعرفة ونصوص القوانين قبل الشكوى من الأغلاق او الحظر لأن كتير الناس تتهم الشركة وممكن جدا يكونوا هما اساس المشكلة

bassem star
05-31-2016, 14:26
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع

اعلى ربح مسموح لك به قانونا وقت الأخبار

شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

raedraed
10-23-2016, 10:11
السلام عليكم .. شكرا اخى العزيز على هذه المعلومه المهمه وجزاكـ الله عنا كل خير .. نتمنى منكـ المزيد من تلكـ المواضيع المهمه

تقبلوا مرورى واحترامى

himaya
10-23-2016, 13:20
عندما تتاجر وقت الاخبار لابد ان تكون على خبرة كافية للتداول فى الفوركس لان ذلك الوقت من اخطر
الاوقات التى ممكن ان تتاجر فيها وممكن ان تخسر كل شئ اتمنالك التوفيق

AIMAD HAMEL
10-23-2016, 13:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا على الموضوع بغض النظر عن نسبة الارباح المسموح بها اثناء فترة الاخبار يبقى التداول حينها محفوف بالمخاطر و من الاحسن تجنبه
تقبل مروري

alihassib0
10-23-2016, 14:28
ســــــــــــــــــــــــ ــــــــــــلام عليــــــــــــــــــــــ ــــكم و رحمة الله و بركاتة

شكرا لك اخي الكريم على هذه المعلومة المفيدة لاكن لم افهم جيدا و لماذا كل هذه القيود الكثيرة و التي تحصر بالمتداول

بالتوفيق واين اجد شروط التداول على انستا فوركس

elguerzyfy
10-23-2016, 15:40
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اخى العزيز شكرا على الشرح الرائع و الجميل
لا اضن دالك اخي لانه اعرف شخص من 10 دولار في يوم واحد ربح اطثر من 183 دولار

sadibassam0
10-23-2016, 15:54
السلام عليم ورحمة الله وبركاته
يعطيك مليون عافية عالمجهود الرائع

doaa sary
10-23-2016, 17:34
ولالله انا بسمع كتير الموضوع دة بس انا بطلت اتاجر وقت الاخبار الاقتصادية
لاكن كنت بكسب عادى وبعلى اللوت ومعنديش اى مشاكل ف الحساب
فا لو فى حد يقولنا من المشرفين ده قانون فعلا ولا لا

xmenflis1
10-24-2016, 15:04
مرحباً شكراً على إضافة
بالنسبة لي اخي لا افضل التداول وقت الاخبار لانها ممكن تاثر على حسابنا
بتوفيق للجميع

zam_bozo
08-31-2017, 12:42
يعني الربح لا يزيد عن10% من رصيدي وقت البدء في التداول ؟؟ يعني انا لو بادئ معهم بـ 100 دولار
لا اربح أكثر من 10 دولار حتى لو كسبت 1000 دولار ..طيب وانت شايف ان كده عدل ؟؟ طيب وبقية الربح مين ياخده ؟؟