PDA

View Full Version : هل اكبر ميزه فى الفوركس هى اكبر عيب فيه ؟

Pages : [1] 2

الاصيل
03-19-2015, 11:42
الاخوه الكرام
المعروف ان اهم ميزه فى الفوركس هى سهوله الدخول بمبلغ قليل جدا وبدون تعليم
هل هذه الميزه هى اهم عيوب الفوركس لان هذه السهوله ستجعل الكثير يدخلون هذا المجال بدون استعداد له ؟
شكرا مقدما للجميع

katreenaziz
03-21-2015, 22:10
نعم اخى الكريم هذة هى الميزة والعيب فى نفس الوقت هى بطمعك انك تدخل وممكن تكون غير مؤهل لذلك وفى نفس الوقت ميزة ولا تحتاج الى رأس مال كبير بلتوفيق

fifi w mody
03-22-2015, 17:56
السلام عليكم ورحمه الله
اذا دخلنا في الاول بمبلغ ليس كبير في البدايه فلن يصبح ذلك عيب علي الاطلاق بالعكس وجزاك الله كل خير

ppttss
03-22-2015, 17:58
من قال هذا كيف تعمل ارباح وتدخل السوق

برصيد صغير وتقول هذا المبلغ هربح منه هذا كلام غير معروف

وغير مربح على الغاية وشيء مؤسف جدا جدا

spider01
03-22-2015, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
في الحقيقة هي ميزة لن احسن استغلالها و الدخول لسوف الفوركس بعد التعلم والتدرب وسيئة لمن دفعه غروره الى اقتحام هدا الميدان دون تعلم ولا دراية مسبقة به

yasrnavy
03-22-2015, 21:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على
هذه المواضيع والردود القيمة التي تطرحونها لخدمه أعضاء المنتدى ولزيادة الخبرة
و تعم الجميع شكرا منكم ونتمنى مزيد الفائدة
___________-----

---------- Post added at 05:32 PM ---------- Previous post was at 04:09 PM ----------

لسلام عليكم
....................أتمنى .......................
.........................التوفيق ..........
...............................للجميع.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا (1) قَيِّمًا لِيُنْذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا (2) مَاكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا (3) وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا (4) مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا (5)

مامون سباعنة
03-22-2015, 21:59
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على سؤالك .. اخي ان اكبر ميزة فيه انه تستطيع ان تجني النقود وانت على مكتبك .. اما سيئته انك يمكن ان تخسر كل شيئ تملكه
اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

yarasalah
03-25-2015, 18:57
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي العزيز على سؤالك .. اخي ان اكبر ميزة فيه انه تستطيع ان تجني النقود وانت على مكتبك .. اما سيئته انك يمكن ان تخسر كل شيئ تملكه
تحــــياتي للجميع

mohamedhassn
03-27-2015, 01:45
وحقيقة أن الفوركس يتعامل في سوق اكبر-اكبر من بورصة نيويورك. ... ستغطي كليا عليها الفوركس يكفي انه مجال فيه الصدق وتتعامل وانت مرتاح ولا ننسى الرافعة المالية المهمة ... عيوب الفوركس فقدان المال والوقت ومميزات الفوركس هى الارباح العالية فى اقل وقت ..... شكرا يا كبير علي الموضوع الرائع وانا شايف ان اهم ميزه

سارة محمد
04-12-2015, 00:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

user_21
04-13-2015, 15:40
بسم الله الرحمن الرحيم عزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على

---------- Post added at 12:40 PM ---------- Previous post was at 12:36 PM ----------

sharshabil
04-13-2015, 18:23
فعلا هي اكبر ميزة هي اكبر عيب لطن ليس لى الجميع
هو الفوركس ممكن ان يكون ميزو كبيرة لاصحاب رؤوس الاموال الكبيرة فعلا ..

حسين السيد
04-13-2015, 18:39
الصورة الرمزية faresw

Accumulated bonus
4.30 USD
شكراً
0

الفوركس: السهل الممتنع

اخواني يعني أنا شبه مبتدئ في الفوركس لكن هذا لا يمنع أني أعرف أساسيات الأمر واكتسبت بعث الخبرة بعد قرأت الكتب ومشاهدات الدروس في الفيديوهات في المنتدى أو خارج المنتدى ووجدت اى الفوركس لا يحتاج كل هذا الخوف والقلق الذي وجدته في بعض الأخوة الذين يقولون أن الفوركس يحتاج إلى 6 و7 أشهر لتعلمه يعني لا يجب كل هذه المبالغة يعني أنا لم استطع الدقل في هذا العالم وتردت العديد م المراة نتيجة هذه الردود هذا لا ينفي أنه ينبغي التشبع بالمعلومات والركائز الأساسية لتسهل علين الأمر عند التطبيق الرسمي وبتالي انصح الاخوة باستعمال إستراتيجية وحدة واستعمال مثلا الترندات أو الفيبوناتشي إلخ كل واحدة على حدة.... انتظر نصائحكم وردوكم اخواني

Miro1
04-13-2015, 18:53
ﺍﺧﻲ ﻻ ﻳﻮﺟﺪ ﺍﺣﺪ ﻋﻨﺪﻩ
ﺍﻟﻤﻌﺮﻓﻪ ﺍﻟﻜﺎﻣﻠﻪ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﻤﻜﻨﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺑﻜﻞ ﺍﻣﺎﻥ ﻭ
ﻟﻜﻦ ﺗﻮﺟﺪ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮ ﻭ ﺍﻟﺼﻌﻮﺑﺎﺕ ﻭ ﻫﻲ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺮﺳﻢ ﻟﻚ
ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﺒﻞ .. ﻭ ﺑﺎﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ

magic777
04-13-2015, 19:06
الاخوه الكرام
هل هذه الميزه هى اهم عيوب الفوركس لان هذه السهوله ستجعل الكثير يدخلون هذا المجال بدون استعداد له ؟
شكرا مقدما للجميع

اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

ahmedtaher
04-17-2015, 14:39
السلام عليكم ... الفوركس زية زي اي موضوع من الممكن ان تتعامل معاة في التجارة ... لة ما لة من المميزات وعلية ما علية من العيوب
بالتوفيق ان شاء الله

مصراوى
04-17-2015, 14:49
اخى الفاضل اعتقد ان الفوركس هو افضل الاعمال على الاطلاق على الانترنت لما بة من الكثير من المميزات وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

دينا اسلام
04-17-2015, 14:51
بعد التحيه اخوانى الكرام
اتوجه بالشكر الى اخينا الفاضل على الموضوع الاكثر من رااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
واتمنى من الجميع العمل على اقوي النقاط الهامه
تقبل مروري☺♣♣

takirg
04-19-2015, 16:53
لكي نصبح متل هؤلاء المتاجرين يجب أن نتعلم مثلهم
وصبر ونجتهد لكي نصل إلى ما وصلوا إليه تحياتي
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع البسيط

حلم
04-20-2015, 01:22
هل تعلم ان هناك اكثر من خمسة وتسعون فى المائة من الذين يدخلون فى الفوركس يخسرون كل اموالهم بسبب ان هذا السوق عبارة عن عملية طمع كبيرة جدا تسحب التجار ثمتسحبهم ثم تكونعدم الخبرة عائقا كبيرا اماما ربحهم وبالتالى يحدث الخسارة

marwafawzy122
04-20-2015, 01:32
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

ahmedibrahim258259
04-25-2015, 13:54
بسم الله الرحمن الرحيم انت تقصد الرافعة المالية هي اخطر مايمكن في الفوركس ولازم الواحد يقللها وموش يفرح بكبرها
تقبل مروري

chennana
04-25-2015, 14:50
نعم اخي الكريم هذه من ميزات الفوركس وهو دخول بمبلغ صغير
و لا يعتبر اكبر عيوبه لان هذه هي طبيعة السوق

نورين
04-30-2015, 22:28
السلام عليكم من قال هذا كيف تعمل ارباح وتدخل السوق
وغير مربح على الغاية وشيء مؤسف جدا جدا وبلتوفيق ان شاء الله

mohamed9004
04-30-2015, 22:32
السلام عليكم ورحمه الله .. مش ميزة المبلغ المالى الصغير ديه حلوة بس محدش بيقول لاى متداول مبتدىء ابدء كده من غير ما تتعلم اى حاجة كل بيقول اعلم الاول قبل ما تتاجر او قبل ما تجرب على الحساب التجريبى عشان حتلاقى الواقع غير احلامك اللى انت عاوز تحققها عربية وفيلا والكلام ده

tipou
04-30-2015, 22:50
انا انصحك يا اخي
مميزاتة في الارباح وعيوبة في الخسائر لكن لو مفيش خسائر يبقا كلة مميزات وطبعا من السهل ان يكون مافيش خسائر وطبعا دة من خلال انك تسجل مع شركة موثوقة الى هتمدك بالاخبار في نفس لحظة وقوعها وهتساعدك من خلال فريق عمل احترافي حتى تبعدك عن الخسائر

laymedia
05-06-2015, 03:31
أعزائي أعضاء منتدى فوركس العرب الكرام شكرا لكم على

m.kh
05-06-2015, 13:39
والله أخي الكريم أنا شايف مسألة صغر المبلغ ميزة أكثر منها عيب وخاصة للمبتدئين حيث إنك حتي في حال الخسارة لن يكون المبلغ كبير بس دا مش معناه اننا منتعلمش من خسارتنا او نحلل الخسارة ونشوف إحنا خسرنا ليه
علينا التعلم من الخسارة أكثر من المكسب وألا نكرر أخطائنا وربنا يكرم الجميع

معتز سباعنة
05-06-2015, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم ان هذا لا يعتبر عيبا في هذه الشركة فالشركة تمنحك قسم خاص للمبتدئين وهو القسم التعليمي كي يتعلم ومن ثم يلجأ الى التداول بعدما يكون قد رأى بنفسى المتداول القادى على التداول .
والسلام عليكم ورحمة الله

big.pharaoh
05-06-2015, 16:33
فعلا يا صديقي اكبر عيب لأن الناس بتدخل باستهتار الا ناس قليلين جدا هما اللي بياخدوا الموضوع بجديه وبيتعلموا الاول قبل ما يدخلوا حتى ب100 دولار

houssem_trader
05-06-2015, 16:50
بالفعل هي يمكن ان تكون من العيوب التي تجعل المتاجر الصغير يخسر
بسرعة لكن الامر الاهم هو المتاجرة بدون خطة و ليس راس المال

محمود مرعى
05-06-2015, 16:57
الاخوه الكرام
شكرا مقدما للجميع

اكبر ميزة فعلا فى سوق الفوركس هى ان السوق مفتوح لمدة 24 ساعة طال ايام الاسبوع والعيب اللى فيه
انه اوقات كتير جدا بيخليك تطمع وده فى حد ذاته غلط لانك ممكن تخسر كل حاجة

zhar01
05-06-2015, 17:23
اذا دخلنا في الاول بمبلغ ليس كبير في البدايه فلن يصبح ذلك عيب علي الاطلاق بالعكس وجزاك الله كل خير

modr2015
05-08-2015, 14:24
كما أن تداول الفوركس يعطيك ميزة فريدة و هى الإلمام العام بالأوضاع المالية العالمية ... واحدة من أكبر مميزات سوق الفوركس هى تواجده 24 ساعة,

hamdochi
05-08-2015, 16:46
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان ﺍﻟﻤﻌﺮﻓﻪ ﺍﻟﻜﺎﻣﻠﻪ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﻤﻜﻨﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺑﻜﻞ ﺍﻣﺎﻥ ﻭﻟﻜﻦ ﺗﻮﺟﺪ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮ ﻭ ﺍﻟﺼﻌﻮﺑﺎﺕ ﻭ ﻫﻲ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺮﺳﻢ ﻟﻚ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﺒﻞ تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

Kiing
05-08-2015, 20:44
ممكن لان الميزة تم ان العيب ممكن ان يكون فى نفس الوقت متلا ممكن نقدره بتن هناك بطمعك ممن انك تدخل تم من هناك ممكن ان تكون لانه غير مؤهل فقط لدلك

magic777
05-08-2015, 21:36
بالفعل هي يمكن ان تكون من العيوب التي تجعل المتاجر الصغير يخسر
بسرعة لكن الامر الاهم هو المتاجرة بدون خطة و ليس راس المال

والعيوب بتقل مع التعلم واكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن
خلاله المتاجر بيجد الطريقه الي تناسبه في العمل

ali.22595
05-21-2015, 02:39
اخى الفاضل طبعا الدخول بلوت قليل بتاخد منة خبرة جيدا وافضل من ناحية ادراة راس المال
اما انك تتدخل من غير تعليم مينفعش طبعا لانك هتخسر حتى لو داخل بلوت قليل لانك مش هتعرف اتجاة السعر

BASAM IBRAHEM
05-21-2015, 05:40

خيرالدين مهدي
05-21-2015, 11:56
الاخوه الكرام
شكرا مقدما للجميع...................................... .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ........

investtime
05-21-2015, 12:03
نعم اخي ميزة الفوريكس في سهولة الدخول في عالمه يمكن التداول بمبلغ صغير اي شخص يمكن الدخول الى السوق
دون الحاجة الى الذهاب الى مبنى مخصص كالبورصة هو السبب في خسارة الأغلبية بسبب انعدام الخبرة بالتوفيق

al-Mashhadani64
05-21-2015, 12:49
نعم اخي الكريم هذه الميزه الجيده نفسها الميزه السيئه ولكن ماذا نفعل لانمتلك الاموال الكثيره كي ندخل بثقل اكبر ولانخسر كثيرا من اموالنا لان الرصيد العالي يعطيك زخما للتداول وشكرا

noor eldyen
05-21-2015, 13:36
بسم الله الرحمن الرحيم
تحــــياتي للجميع

حسنى صادق
05-21-2015, 13:47
اعتقد ان الفوركس بة العديد من المميزات و التى من الممكخ ان تكون ماحىة لان يتم فهمها على الامور التى تستغرق العلم على اسا مناسب للتداول لابد ن معرفة كيفية الفهم الحقيقى

waelmma
05-21-2015, 15:07
:)):)):)) اخى الكريم ان التداول بمبالغ صغيرة
مش كويس لان السعر بيكون طالع ونازل طوال الوقت وربنا يسهللك اخى الكريم

noor eldyen
05-21-2015, 18:47
بسم الله الرحمن الرحيم
تحــــياتي للجميع

magic777
05-21-2015, 19:52
نعم اخي ميزة الفوريكس في سهولة الدخول في عالمه يمكن التداول بمبلغ صغير اي شخص يمكن الدخول الى السوق
دون الحاجة الى الذهاب الى مبنى مخصص كالبورصة هو السبب في خسارة الأغلبية بسبب انعدام الخبرة بالتوفيق

مش مهم المبلغ المهم الخبره واكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن

samieh
05-22-2015, 21:27
ومين قال لك يا اخى ان ميزة الفوركس هى الدخول بمبالغ قليلة مع عدم التعليم بالعكس
الفوركس يحتاج الى التعليم المستمر حتى لو كنت محترف فانا خبرتى اربع سنوات ولا زلت اتعلم كل يوم شىء جديد
فمعلوماتك مغلوطة يا اخى

popa2015
05-22-2015, 22:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

---------- Post added at 07:33 PM ---------- Previous post was at 07:32 PM ----------

مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

fatehbtn
05-23-2015, 14:43
بـــــســـــم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك يا أخي الكريم على هدا الموضوع الممتاز والشرح الدقيق و القيم وجزاك الله كل خير وبارك الله فيك
بالــــتـــوفــــيــــق للجميع إنشاء الله

ابراهيم حمادة
05-23-2015, 15:15
ﻓﻌﻠﺎ ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻟﻪ ﻣﻤﻴﺰﺍﺕ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺟﺪﺍ ﻭﻫﻮ ﻋﻤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻟﺠﻤﻴﻊ ﺍﻟﺎﻋﻤﺎﺭ ﻭﻟﻜﻦ ﻳﺤﺘﺎﺝ ﺍﻟﻌﻤﻤﺎﺭﺳﻪ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﻭﻟﺎ ﺳﻴﻌﻮﺩ ﻋﻠﻴﻚ ﺑﺎﻟﺴﻠﺐ ﻭﺍﻟﺨﺴﺎﺭﺓ

معتصم سباعنة
05-23-2015, 15:49
اخي تستطيع الدخول بمبلغ قليل نعم لكن بعد التطبيق على حساب تجريبي وبعد التعلم من خلال المنتديات والمواقع التعليمي - اي لا يشترط ان الدخول دون تعلم
تقبل مروري

abdalico
05-23-2015, 16:30
بالنسبة للدخول بمبلغ صغير ليس بميزة اخي الكريم لانك ستربح قليل من المال و ممكن ان تمل و تنسحب خلال ايام معدودة
وهذا ليس جيد بالنسبة للمبتدئ من الافضل التعلم على الديمو بنفس المبلغ الذي ستدخل به في الحساب الحقيقي وهذا افضل

شهيرة
05-24-2015, 22:28
وحقيقة أن الفوركس يتعامل في سوق اكبر-اكبر من بورصة نيويورك. ...
ستغطي كليا عليها الفوركس يكفي انه مجال فيه الصدق وتتعامل وانت مرتاح ولا ننسى الرافعة المالية المهمة ...
عيوب الفوركس فقدان المال والوقت ومميزات الفوركس هى الارباح العالية فى اقل وقت .....

doga
05-24-2015, 23:38
ترا غنات القلب تدعيك سلطان
ويكفيك عن الذيدان الأقراب همرور
وتراك ما أنته وأريش العين بقران
أقعد وجرحك فالحشا تقل ناسور
وغديت بين الناس كأني جليدان
لاجبت فود ولا صبح الكفر ماثور

alaa ali
05-24-2015, 23:39
السلام عليكم
اهم ميزة فى الفوركس هى الارباح .. والارباح من الفوركس ليست سهلة .. لكنها ايضا ليست مستحيلة
بالتوفيق

margin call
05-25-2015, 00:23
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته والصلاه والسلام علي سيدنا محمد افضل الخلق اجمعين..
بر ميزة فيه انه تستطيع ان تجني النقود وانت في منزللك زاكبر عيوبه ان ممكن يجعللك تصبح طمعا فلابد ان تحظر
شكرا و تقبل مروري

raaslen316
05-25-2015, 17:34
في الحقيقة هي ميزة لن احسن استغلالها
و الدخول لسوف الفوركس بعد التعلم
والتدرب وسيئة لمن دفعه غروره الى اقتحام هدا الميدان دون تعلم
ولا دراية مسبقة به

modr2015
05-25-2015, 17:51
تتاجر فيه انا شايف نه هيصيح فعلا من اهم وظائف الفرد فى المستقبل بعيدا عن .... اعتقد هى ميزة وعيب فى نفس الوقت لان لو الفوركس مش ممنوع فى مصر اكيد هيبقى فيه

---------- Post added at 02:51 PM ---------- Previous post was at 02:36 PM ----------

هذا هو السوق الاكبر على مستوى العالم ويصل حجم التداول اليومي فيه حوالي 4 ... وسوق تداول العملات هو اكبر الاسواق العالمية سيولة مالية وهو امر مميز جدا لسوق ... الوسيطة تمرير هذه الميزة والفائدة لعملائها المتداولون علي شبكة الفوركس العالمية. ... المبتدئ في عالم تداول العملات “الفوركس” هي ان

aminalamor
05-25-2015, 18:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل على هذا الطرح انا ارى ان اجمل ميزة في سوق الفوركس انه يقبل البونص ولا يعتمد على اليداع فقط اما اكبر عيب فهو يكمن في عدم وجود دورات تكوينية من اجل التعلم
بالتوفيق للجميع

snnaky
06-12-2015, 13:57
مين اللى قال لحضرتك ان ميزة الفوركس هى الدخول بدون تعليم
اية علاقة الدخول بمبلالغ صغيرة لوجود الرافعة وبين عدم التعلم
هو الفوركس بيمنع انك تتعلم
اية العلاقة ومين قال ان دى ميزة او عيب دة غير انى بصراحة اية اللى انا استفدتة انا او غيرى من مشاركة حضرتك يعنى اية الخبر المهم اللى حضرتك عرفتهولى يعنى مش فاهم ام المشاركات التافهة دى

abdoumed
06-12-2015, 14:03
أخي الكريم صحيح أن ميزة الفوركس هي امكانية الدخول برأس مال قليل جدا بل أكثر من ذلك الفوركس يمنحك فرصة التجارة بدون رأس مال أصلا وصدقا لا أرى في ذلك أي عيب

karim02
06-12-2015, 18:32
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

tabaki
06-15-2015, 02:28
الفوركس يا اخي ان كان مفلس فليس للكل وان كان مربح فليس للكل بالتالي العيب ليس في الفوركس بل في التجار فمنهم من عرف من اين تاكل الكتف والبعض للاسف عجز عن ذلك

شدى احمد
06-15-2015, 02:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم انا عن نفسي اعتقد ان دي هي اكبر ميزه فعلا في السوق وكمان الميزه التانيه الرافعه الماليه

RomanyMoreed
06-16-2015, 02:47
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

هي ميزة وعيب زي ما حضرتك بتقول بالظبط لية لانك تقدر تتاجر بمبلغ صغير ولكن بفضل الرافعة المالية بتتضاعف المبلغ ودي عبها انها بتطمعك في الربح وبكدة تخسر فلوسك

ibrahim forex
06-16-2015, 03:09
نعم اخى الكريم هذة هى الميزة والعيب فى نفس الوقت هى بطمعك انك تدخل وممكن تكون غير مؤهل لذلك وفى نفس الوقت ميزة ولا تحتاج الى رأس مال كبير بلتوفيق

ahmed bakry
06-16-2015, 04:09
اة طبعا هى ميزة وعيب ف نفس الوقت لانك ممكن تحقق ربح بمبلغ بسيط جدا وممكن تخسر كل اللى معاك ف يومين فبالتالى هى ميزة وعيب جدا والسلام عليكم

mido elmasry
06-16-2015, 04:36
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
ان عالم الفوركس عالم واسع و كبير
و لا يحدد فيه نجاح المستثمر بحجم حسابه
و لكن يحدد فيه نجاح المستثمر بأسلوبه و خبرته و قدرته علي استخدام ادواته بطريقه صحيح سليمه
تعتمد علي قدره في فن اداره المخاطر و اداره رأس مال سليمه
و يمكنه بهذه الادوات ان يحقق ارباح مهما كان صغر حسابه
فانا اعترض مع من يقول ان الحساب الصغير لا يعطي ارباح و لا ينفع بشئ
و لكن من وجه نظري ان الحساب الكبير هو الذي يجلب لك المشكال و الخساره الكبري
بالتوفيق للجميع
أخوك
mido elmasry

MONTASR SHABAN
06-16-2015, 09:11
نعم اخي الكريم هذه من ميزات الفوركس وهو دخول بمبلغ صغير
و لا يعتبر اكبر عيوبه لان هذه هي طبيعة السوق

ali20
06-16-2015, 11:42
اكبر مييزة فى الفوركس هو انه بيكون سوق الحركة فية سريعة عشن بيكون فية سيولة ضخمة جدا\
وبكدة بيكون فة ربح كبير جدا بس ايضا بيكون فية خسرة كبيرة جدا

seifhd
06-17-2015, 23:14
أخي العزيز لا تقلق فدخول السوق ليس يعني الربح بالضرورة فكثير منا يدخل السوق و القليل فقط من ينجح
تقبل مروري سلام

keroaym
06-17-2015, 23:26
السلام عليكم اخى انا بعتبر ما يميز الفوركس انة يمكن ادارة كل العمل فى الفوركس من المنزل واكبر عيب فى الفوركس هو انة جذاب
لدرجة كبيرة يمكن ان تؤدي الى خسارة كل المبلغ الذى تم ايداعة ان لم تتعلم جيدا فن المتاجرة فى الفوركس

a7med sniper
06-17-2015, 23:37
شكرا لعىا لمضووع اعتقد ان اهم ميزه فى السوق هى الهامش او الرافعات الماليه ولكن

هى فى هذا السقو ممكن نقول سلاح ذو حدين فى التعاكمل به والله المستعان

hamadarizk
06-17-2015, 23:49
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

superkenan
06-18-2015, 01:07
اخي الكريم هذا صحيح تستطيع الدخول من اول دولار تمتلكه لكن يجب عليك ان تراعي ان جميع الخبراء ينصحون بأن تملك 100 دولار وما فوق لدخول سوق التداول
وشكرا

ayoub321
06-18-2015, 02:11
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
الفركس يعلمك الصبر أخي وإختيار الفرص المناسبة
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

toujani95
06-18-2015, 03:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هذه سهولة و لكن هناك فيديوهات تعلمك التعامل في المل مع الفوركس بالطبع و تساعدك كثيرا
شاهدها في اليوتوب

mechanical
06-21-2015, 16:33
السلام عليكم ... من رأيى انها ميزة كويسة جدا بحيث انها تتيح لأى من الأشخاص يشترك فيها وممكن يوسع مجالاته
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

---------- Post added at 01:33 PM ---------- Previous post was at 01:22 PM ----------

السلام عليكم ... انا رأيي ان انها تعتبر ميزة كبيره جدا فيه لأنها تتيح لك التعليم والتدريب واكيد ده شيء كويس وهيفيدك
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

Kiing
06-26-2015, 03:43
ممكن متلا انه في الحقيقة هي ميزة لن احسن استغلالها تم منه متلا انه ممكن معه من الدخول لسوف الفوركس تم منه متلا انه ممكن منه بعد التعلم تم منه بعد التدرب وسيئة لمن دفعه

ahmed bakry
06-26-2015, 11:25
والله احنا نقدر نعتبرها ميزة وعيب ف نفس الوقت بس انا عن نفسي بعتبرها ميزة اكتر منها عيب لسبب واحد انك تقدر تتداول وتتاجر باقل مبلغ مسموح معاك وشكرا

osama147
06-26-2015, 11:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي ان الفوركس يحتاج الى تعلم لا يحتاج الى رأس مال فقط ويحتاج الى ممارسة جيدة حتى يتم فهم السوق بشكل عام وعدم فتح صفقات تكون هي فى الاساس خاسرة
تقبل مروري ورمضان كريم

hager omar
06-27-2015, 23:34
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

هي ميزة وعيب في نفس الوقت ميزة لانها بتسمح للجميع بالتداول لكن عيب لانها بتعمل علي تطميع الاشخاص علي التداول بدون خبرة

تقبل مروري

ASMAA TAHA
06-30-2015, 02:23
لا يمكنك ان تدخل بدون تعلم وهذه ليست ميزة فى الفوركس لان الدخول بدون تعلم هو كارثة حقيقية لابد وان تتعلم وتجتهد وتكتسب خبرة اولا على الحساب التجريبى لكى تدخل اى صفقة على اساس علمى وسليم

OSAMA AMER
06-30-2015, 02:26
مرحبـــا بـــك اخــى الفاضــل وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب ( لا ياخى هذه ليست ميزة فى الفوركس من يدخل بمبلغ صغير للتحارة فى الفوركس ولم يتعلم جيدا قبل الدخول سرعان ما يخرج منه وهذه هى المشكلة

kokou
07-04-2015, 18:54
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

yansane
07-04-2015, 18:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الفاضل اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم شكرا لك اخي علي الاخبار

محمد عز الدين عيد خضري
07-04-2015, 23:03
بالتاكيد للفوركس مميزات وعيوب لانه تجارة كاي تجارة بها المكسب
وبها الخسارة الاهم هو العلم والتعلم وادارة راس المال من المخاطر ومن الطمع وعدم الانتقام من السوق

rony22
07-05-2015, 18:17
صديقي العزيز مشكور طبعا علي هذا الموضوع الجيد ولكنني لا استخدم المواشرات بل اعتمد كل الاعتماد علي الترند والتحليل
الفني والحمد لله انا احقق ارباح كثيرا واتمني من ان يكون باقي الاعضاء استفادت من هذا الموضوع وبالتوفيق .

marwanadam
07-05-2015, 18:29
اخى انا افضل عدم التداول بلمال الحقيقى فى الاول الى حين ما تصبح نعرف ما الدى يحدت فى السوق
لدى يجب ان نتعلم فى الحساب الجريبى كتير وان نطبق عليه كل ما نتعلم
من تم ممكن ان ننطلق الى الحساب الحقيقى ويكون المبلغ صغير

mohamed kabli
07-05-2015, 18:31
[SIZE=6]سلام يا اصدقائي اريد ان تسعدوديني عن كيفية التداول و انني لم اغخم شيئ رغم بحثي [و لقد شاهدت ال 10 من فديوات بدون جدوى ارجو ان تساعدوني:bravo::bravo::bravo::rules:/SIZE]

omarx150
07-05-2015, 19:15
مشكور اخي الكريم وبارك الله فيك وانتظر المزيد من مواضيعك
واتمنى لك النجاح والتوفيق
وجزاكم الله خيرا

drkim
07-10-2015, 19:52
تحياتى اخى الفاضل على سؤالك

فهو سؤال مهم للغايه وفعلا الكثيرين يروا ان هذا المجال سهلا وجبال من الفلوس سوف يحصلون عليها باقل جهد واقل ايداع

وهذا اكبر خطأ ودليل انهم لم يتعلموا الفوركس ولم يستشيرون من هم اكبر خبره منهم فى هذا المجال

فهذا المجال ليس سهلا ولا تستطيع باقل مبلغ الحصول على مبلغ كبير وننصح ان اقل مبلغ ممكن ان تتاجر به لتكون بعيدا عن المخاطر وتشعر بالربح هو 1000 دولار

اما اقل من ذلك فسوف تجد صعوبه وضغوطات كثير فى خساره حسابك

Chima
08-17-2015, 03:35

forex all arabes
08-19-2015, 12:26
السلام عليكم الخي الكريم ان هذا لا يعتبر عيبا في هذه الشركة فالشركة تمنحك قسم خاص للمبتدئين وهو القسم التعليمي كي يتعلم ومن ثم يلجأ الى التداول بعدما يكون قد رأى بنفسى المتداول القادى على التداول . شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

AYYOUB100
08-19-2015, 18:11
بالفعكس أخي هي الميزة الجيدة في هذا السوق وهي التي جعلته من أضخم الأسواق المالية،
وخاصية خاصية التداول من الأنترنت وعدم الحضور على عكس البورصات

naggar
08-19-2015, 19:17
هو مش عيب ف الفوركس
هو عيب المتداول الصغير
اللى هيخسر فلوسة بسهولة لقلة خبرتة
طبعا اى حد يودع مبلغ لازم يتعلم كويس

مريم ميري
08-31-2015, 13:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعم اخي الكريم ممكن نعتبر هده هي ميزة الفوركس بحيث الواحد يقدر يشتغل بمبلغ صغير ويكبرو مع مرور الوقت
لكن في نفس الوقت هو سلاح دو حدين اي ممكن الواحد ولصغر حجم حسابو انو يفقدو بسرعة لو خرج من صفقتين خاسرتين وبلوط على جدا

akram mohamed obaid
08-31-2015, 13:40
اخي الكريم اكيد الدخول باموال بسيطه يجعل الكثيرين يدخلون الى الفوركس بكميات كبيره لكن اغلي المتداولين يخسرون اموالهم بالكامل في بدايه الطريق لانهم لم يتعلموا شيئا والموفقيه للجميع

nizar hidouri
08-31-2015, 13:57
اعتقد ان اغلب المتاجرين دخلوا دون تعلم
و نجد في الاخر الحصيلة الكبيرة هي التي ودعت الفوركس
و باعذار انها صعبة او انها وهم او حتى نصب

Metal-Head
08-31-2015, 14:07
اخى الكريم هذه ميزة للسوق و لايمكن تصنيفها كعيب من عيوب سوق الفوركس فاتاحة الدخول الى هذا المجال بمبالغ قليلة
قد يساعد التجار بالتعرف على السوق و التعرف على الضغوطات النفسية التى قد يتعرض لها المتاجر اثناء المداولة
برأيي ان اكبر ميزة و اكبر عيب في نفس الوقت للفوركس ان كلما زادت نسبة المخاطرة زادة نسبة تحقيق الارباح
وكذلك زيادة نسبة تحقيق خسائر

achraf2012
08-31-2015, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
بعد التحيه اخوانى الكرام.
اخي الفاضل.
فعلا هي ميزة لكنها في نفس الوقت عيب لان الدخول با مبالغ قليلة لتاداول ليس من الانسب يجب جمع المزيد من البونص ...

Roshdy
08-31-2015, 14:16
الفيصل هنا مش كبر او صغر المال
بقدر ما هو ادارة لراس المال فقد يكون كبيرا ويمرجن وصغيراً ويزداد

moh19DZ
08-31-2015, 14:22
الميزة المفضلة لدي في الفوركس هي انه يمكن انت تعمل وقت ما تشاء او تتضح الفرصة
من اي مكان في العالم وفي اي وقت وباي مبلغ
العيب في المتاجر وليس في السوق او الفوركس
لان المتاجر المتدئ سيقع فريسة لان المبلغ صغير والعقد كبير وقد يضرب المارجن كول او صفقة

andro2016
09-28-2015, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة فعلا اخى دى ميزة فى الفوركس انك ممكن تتداول ب اى
مبلغ تريدة لكن فعلا ممكن تكون عيب لان ناس كتير بتتدخل من غير تعلم وبتخسر بالتوفيق للجميع

salichou
09-30-2015, 01:57
السلام عليكم ، أخي الكريم نعم قد يوجد ما يمثل السيف ذو الحدين في الفوركس فحسب تجربتي يكن أن أقول أنه الصبر ، بالتوفيق لك ولجميع المتداولين

akram mohamed obaid
09-30-2015, 21:49
اخي الكريم افضل ميزه للفوركس هو انك تستطيع المتاجره بمبلغ بسيط جدا لوجود الرافعه الماليه لكن عيبه انك تفقده بسرعه تقبل مروري

Wassa04
09-30-2015, 22:56
مرحبا اخي الكريم بالعكس هذه الميزة ليست عيب
لكن لا تتوقع ربح كبيير بالتوفيق لك تقبل مروري

doaa sary
09-30-2015, 23:01
الفوركس عيوب ومميزات
اولا الميزات من النت
السيولة
البدا باى مبلغ
العيوب المخاطرة بس والوقت الكبير اللى بنتابع فيه والادمان

ahmed bakry
10-13-2015, 15:08
اة فعلا اكبر ميزة فيه هى اكبر عيب من وجهة نظرى وانا عن نفسي بشوف كدة دايما والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ahmedhathout
11-14-2015, 02:17
مين قال انه ينفع تخش الفوركس من غير تعلم
الكلام دا مش صح خالص ولو حد عمل كدا هيتمرجن خلال ايام

alaa1
11-14-2015, 11:50
هلا
تعتبر اكبر ميزه فى الفوركس تعتبر الخبرة من اهم النصائح بالفوركس وهذا دليل على أن المال لا يصنع المتداول
بل المتداول هو من يصنع المال

ثائر ابو صلاح
11-14-2015, 11:58
تحياتى اخى الفاضل على سؤالك

فهو سؤال مهم للغايه وفعلا الكثيرين يروا ان هذا المجال سهلا وجبال من الفلوس سوف يحصلون عليها باقل جهد واقل ايداع

وهذا اكبر خطأ ودليل انهم لم يتعلموا الفوركس ولم يستشيرون من هم اكبر خبره منهم فى هذا المجال

فهذا المجال ليس سهلا ولا تستطيع باقل مبلغ الحصول على مبلغ كبير وننصح ان اقل مبلغ ممكن ان تتاجر به لتكون بعيدا عن المخاطر وتشعر بالربح هو 1000 دولار

اما اقل من ذلك فسوف تجد صعوبه وضغوطات كثير فى خساره حسابك

foreex
11-14-2015, 11:58

مريم ميري
11-14-2015, 16:47
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة اكبر ميزة في الفوركس هي انك حر في وقت اشتغالك فليس مجبرا ان تشتغل في وقت محدد
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

dhmo
11-14-2015, 23:04

والمجال اصلا خطر واكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

ashraf mamdouh
11-14-2015, 23:10
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخى الكريم اتعارض معك فى وجهة نظرك
كبق تقول ان ندخل الفوركس بدون تعلم اذا الموضوع لم يعد متاجرة بل اصبح مقامرة

ahmed bakry
11-20-2015, 01:11
اة ممكن ليه لا كل شيء جايز قد يكون الميزة للى فى مجال الفوركس فى نفس الوقت هى عيب فيه من غير مانحس او نعرف ومشكور جدا

عبد الرحيم رافا
11-20-2015, 03:32
السلام عليكم و رحممة الله و بركاته
نعم أخخي الكريم هذا أكبر عيب و أكبر خطأ يقع في فخه الميتدئين ف المبالغ الصغير دائما أقولها فهي لصالح كبار السوق

malak558
11-20-2015, 05:00
انا شايفاها ميزه لان فى ناس كتير اتعلمت وفهمت التداول وعندهم قدره على التداول بنجاح
بس فعلا مفيش اى راس مال يقدروا يبدؤوا بيه فطبا راس مال صغير ممكن يبقى بدايه كويسه جدا ليهم

yahoo11
11-25-2015, 13:31

choroukguid
11-25-2015, 14:16
نعم ممكن دلكﺍﻟﻤﺒﺘﺪﺋﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺪﺭﺍﺳﺔ ﻭﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻲ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ
ﺍﻟﺴﻮﻕ
ﻻ ﻳﻌﻄﻲ ﻷﻭﻗﺎﺕ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺍﻫﻤﻴﺔ ﻭﻫﻮ ﻣﺎﻳﻌﻮﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺑﺎﻟﺴﻠﺐ
ﺑﺎﻟﺮﻏﻢ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺤﻠﻴﻞ خوفق

asx1
11-30-2015, 00:59
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

reyad george
11-30-2015, 02:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكبر ميزة فيه انه تستطيع ان تجني النقود عن طريق الانترنت و الرافعه اما العيب هو استخدام الرافعه بشكل خاطئ و الطمع بالتوفيق للجميع

Soufianekh
12-02-2015, 18:53
بسم الله الرحمن الرحيم
تحــــياتي للجميع

Hamza KHACHII
12-02-2015, 19:11
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الله يوفقك و ينصــرك علــى هذا الموضوع الرائع المتميز واصــل أخي هذا التألق فكل تألف الا و كان ورائه تعب و بذل جهذ الله يوفق الجميع و ان شاء الله سوف تحترف في مجال الفوركس و الله يسهل ما صعب و خذ هذه العبارة كقدوة " لو كان الرزق بيد العباد لما بقى على الارض سوى الجبابرة والعصاة ولن يرضوا " الله بوفقك أخي و يرحم والديك شكرا لك شكرا .

queen_mearvt_
12-02-2015, 19:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
احسن ميزة فيه انه تستطيع ان تجني النقود وانت على فى مكانك .. اما سيئته انك يمكن ان تخسر كل شيئ تملكه

Maam
12-02-2015, 19:50

Baligh
12-02-2015, 20:43
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اكبر ميزة فيه انه تستطيع ان تجني النقود وانت على مكتبك و الدخول بمبلغ صغير
ليسا عيب بل ميزة لسهولة بدء التداول وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي تقبل مروري

adamarwan
12-02-2015, 21:11
لدى اخى لبد وانت تفكر فى الدخول الى هدا العالم ان تعرف ما الاسس
التى تريد ان تستخدم فيه لكى تحقق الارباح والاهداف فيه ومن بينها ان تتعرف على على المراجع لكى تتعلم من الحساب التجريبة
وحظ سعيد

nuclear2010
12-02-2015, 22:56
السلام عليكم جميعا
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ
بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

brahim123
12-11-2015, 18:07
تمرن

تحافظ التمارين على الدماغ. عندما تجعل التمرين جزءا من خطة التداول لديك سيكون هذا مضادا فعالا للضغوطات التي تواجهها. سيشهد العديد من المتداولين بأن “لحظات الاكتشاف” التي حصلت لهم كانت على آلة المشي في النادي او في حوض السباحة او في الهواء الطلق او على دراجتهم الهوائية. ومن المضحك انك تجد حلول التداول عندما تكون بعيدا عن جو التداول وليس عندما تجلس مراقبا اوضاع السوق.

aboubakr el ayach
12-11-2015, 18:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب طبعا هذه الميزة سلاح ذو حدين، فهي قد تجعل من الآخرين ضحايا ومن اشخاص آخرين فائزين وغارمين، ولأن السوق يحتاج إلى تعلم وتكتيك مناسب فإن أغلب التجار المبتدئين أو الذين ليس لهم راس مال كبير يتعرضون للخسائر

fillane1
12-11-2015, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله
اكيد ان عالم الفوركس سهل الولوج له الا انه امر خطير اذ ممكن يخسر الواحد كل ما جمع في السنة لكها

neverlityouco1
12-14-2015, 23:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

عبد الرحيم رافا
12-15-2015, 00:05
نعم أخي أكبر ميزة في الفوركس هو الربح الكبير للغاية و ايضا من المحتمل ان تكون الخسارة كببيرة مثل ما هو الربح كبير يجب توخي الحذر و اوصيكم بادارة راس المال

yansane
12-15-2015, 14:36
اذا دخلنا في الاول بمبلغ ليس كبير في البدايه فلن يصبح ذلك عيب علي الاطلاق بالعكس وجزاك الله كل خير اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

Bassem Hassani
12-15-2015, 14:45
من الممكن ان تكون هذه عيب كبيرة فى الفوركس وميزة ايضا كما وضحت ولكن انك تدخل بملغ قليل دا مش عيب كبيرة ولا حاجة ولكن العيب انك تدخل بملغ قليل وعايز تعمل ارباح كتير فاكيد دا هيجى على حساب ادارة راس المال وبالتلى لازم يكون راس المال مناسبة علشان تقدر تعمل ربح مناسب مع ادارة راس المال وعدم المغامرة بملغ كبير منها

heroo252
12-15-2015, 14:48
ممكن نقول كده فعلا لان اكبر ميزه وهى امكانيه تحقيق ثراء ومكسب سريع
هى نفسها امكانية تحقيق خساره كبيره فى اسرع وقت ممكن برده

عاشق الفوركس
01-12-2016, 22:40
، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
المشكل ليس فس رسا المال الشكل يكون في الاستراتيجية التى تعمل بها قوية امل لابالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

ebn masr
02-02-2016, 22:21
موضوعك مهم جدا اخى الكريم على تطرقك وتقدمك به انه السماح لدخول المتداول السوق باسهل طريقة وباقل مبلغ متاح ولكنى ارى لابد من الخبرة والدرايا مش بسهولة الدخول للسوق

aboubakeur_m12
02-02-2016, 22:50
تداول الفوركس عادة ما يتطلب تفرغا كبيرا و كما ذكرت في موضوعك سهولة الفوركس تتمثل في صعوبة اكتساب الخبرة التي من خلالها يستطيع الشخص الوصول الى مبتغاه كما ان للخبرة احيانا دورا سلبيا في الثقة العمياء التي يكتسبها المتداول و هذا ينعكس سلبا على المتاجرة

talel babchia
02-03-2016, 00:03
السلام عليكم ورحمه الله
ان اكبر ميزة فيه انه تستطيع ان تجني النقود وانت على مكتبك اما سيئته انك يمكن ان تخسر كل شيئ تملكه وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

justsmile
02-03-2016, 00:31
ميزة الدخول بأي مبلغ بالفوريكس جيدة .. ولكن ضمان استمرار هذا الرأس المال هو العيب ... فهو يحتاج منا لعمل و جهد كبيرينجدا وادارة صارمة حتى نستطيع المحافظةعليه و تكبيره ..

yacrao
02-03-2016, 08:29
لا ميزة الفوركس هو انك يمكن ان تربح الكثير من الاموال لكن عيب الفوركس انه صعب وهذا لا علاقة له بذلك شكرا لك على الموضوع

soad labib sadek
02-03-2016, 11:53
اخي العزيز فعلا اتفق معك الي حد كبير فانا عن نفسي دخلت اكثر من مرة بمبالغ بسيطة و ليست كلها بونص بل العديد من المرات كانت مبالغ من مالي الخاص حتي تعلمت ان الفوركس مثله كمثل اي مجال اخر يجب ان تتوفر اسباب النجاح اولا و بطريقة مدروسة تماما

تحياتي

monira salah
02-03-2016, 12:28
هي ميزة وعيب يعني ذو حدين فهي ميزة لان ممكن التداول برأس مال صغير. ولكن عيب لانها لاتحقق الربح

ameeral24
02-03-2016, 14:23
شكراً اخي على هذه المعلومة فعلاً ان هذه المميزة هي في حد ذاتها عيب كبير بسبب تساهل المبتدئين في الموضوع وتبسيط الموضوع من قبل بعض الاعلانات على النت

abanoub2015
02-03-2016, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لا اخي الكريم الخبرة مرغوبة طبعا ازاي وبعدين ده مش عيب لان الناس الكتير اللي بتدخل ليها فايده هي انها بتعمل سيولة ولو معندهاش خبرة يبقي المكسب للي عندهم خبرة مضمون اكتر دي وجهه نظري يعني

hussin08max
02-03-2016, 15:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته انا شخصيا اعتبر هذه ميزة وميزة جميلة لانها تجعلك تتعلم بحر مالك اي انك سوف تركز اكثر من الاموال الوهمية التي يعطونك اياها في الحسابات التجريبية

doaa sary
02-03-2016, 16:55
الفوركس عيوب ومميزات
اولا الميزات من النت
السيولة
البدا باى مبلغ مهما كان لايوجد حد ادنى للايداعات وممكن الاعتماد ع البونص ف البداية

Sami1985
02-03-2016, 17:17
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً اخي ،، فالكثيرين يدخلون بحساب حقيقي بعد مرور شهر على معرفتهم للمجال..
تقبلوا شكري...

csebai12
02-03-2016, 17:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع لا اخي الفوركس لا يتحمل اخطاء المغفلين لذا يجب قبل الدخول في التداول ان نتعلم جيدا و نكتس القدر الكافي من التجربة على الحساب التجريبي

yansane
02-04-2016, 01:16
اخى الكريم هذة هى الميزة والعيب فى نفس الوقت هى بطمعك انك تدخل وممكن تكون غير مؤهل لذلك وفى نفس الوقت ميزة ولا تحتاج الى رأس مال كبير بلتوفيق اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

forez
02-19-2016, 13:45
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا.........

helmi lachheb
02-19-2016, 13:51
سلام عليكم أخي أكبر عيب للفوركس هو الأغراء ومع الاسف الكثير يقعون في الفخ

latraaa
02-19-2016, 14:49
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل لاقريب تقدم الكثير إن شاء الله

mourada
02-19-2016, 19:23
اخي العزيز بالفعل فهذه الميزة هي عيب ايضا و لا يمكن ان ندخل السوق براسمال صغير و بدون تعلم و ننجح هذا صعب للغاية و نتمنى التوفيق للجميع

Hesham abd elhady
02-19-2016, 19:34
بالفعل يا اخي هذه الخاصية تعد سلاح ذو حدين لانة غالبا عن دخول الاشخاص بدون خبرة فسوف يخسرون كل ما لديهم .
ولكن ميزتة انه يؤهلهم للتعامل حتي وان خسروا القليل .

mohammed control
02-19-2016, 20:04
كيف تعمل ارباح وتدخل السوق

ابوفؤاد
02-19-2016, 22:03
النصف الاول صحيح و النص الاخر خاطئ 100 بمائه لان الدول لا يمكن ان يكون بدون تعليم
فالتعليم و التدريب من اهم العناصر التى لابد ان يكون على اساس و ليس بدون خبره او تدريب

mrramy
02-19-2016, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة طبعا اخى الكريم اكبر غلط انت تدخل السوق من غير ماتتعلم بكدا كانك بتشترى سمك ف ميا تقبل مرورى

dhmo
02-20-2016, 19:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة طبعا اخى الكريم اكبر غلط انت تدخل السوق من غير ماتتعلم بكدا كانك بتشترى سمك ف ميا تقبل مرورى

وهنا بتحصل خشائر كتير وبالتأكيد اخي الخساره هنا للأسف مؤلمه بس هيا بتكون عباره عن دروس مدفوعه التمن بيتعلم منها المتاجر الاساس ويتعلم ازاي يتجنب الوقوع فيها بعد
كده في المستقبل علشان يكون افضل

hossam123
02-21-2016, 18:13
راس المال الصغير سهل ضياعه بسبب الدخول فى صفقات بلوت عالى طبعا لانك بتبقى عايز تزود المبلغ اللى معاك وتصاعفه

doaa sary
02-29-2016, 21:24
الفوركس عيوب ومميزات
اولا الميزات من النت
السيولة
البدا باى مبلغ
ويمكن الاعتماد ع البونص ف بدايتك
عيوب السهر المتابعه الخسارة

bmw22077
03-01-2016, 04:49
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الفاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو انصحك لكي تكون في امان اثناء التجارة ان يكون راس مالك كبير وان اردت ان تربط حسابك بحساب اشخاص اخرين يجب عليك ان يكون حسابك مساوي للاخرين تجنب خسارة حسابك بشكل كامل والسلام عليكم ورحمة الله

---------- Post added at 01:49 AM ---------- Previous post was at 01:49 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
تحــــياتي للجميع

simo1
03-10-2016, 10:51
ماأجمل تلك المشاعر التي
خطها لنا قلمكِ الجميل هنا
لقد كتبتِ وابدعتِ
كم كانت كلماتكِ رائعه في معانيها
فكم استمتعت بردكِ الجميل
بين سحر حروفكِ التي
ليس لها مثيل
الاخوه الكرام
شكرا مقدما للجميع

newlookmostafa
03-10-2016, 10:55
اكبر ميزة لتجارة العملات هى السيولة العالية وتحقيق الربح
تقبل مرووررروى
تحيااااااااتى

abdellahi
03-10-2016, 10:56
السلام عليكم ورحمة الله
أخي أهم ميزة في الفوركس هي السيولة العالية و السرعة والبساطة أيضا الصفة التي ذكرة
المتداول الصغير أي الذي يمتلك رأس مال صغير سرعان ما يخسره الأنه يظن أنه قد يحقق
منه الآلاف و ماهو مستحيل

ملاك الروح
03-10-2016, 17:02
لا اخي من يدخل المجال دون استعداد له اكيد نهايته الى الخسارة ولكن انصح بالتدرب اكثر قبل الخوض بالحساب الحقيقي
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

forez
03-12-2016, 12:27
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا.........

lebouziramzinio
03-13-2016, 02:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل حقيقة أن الفوركس يتعامل في سوق اكبر-اكبر من بورصة نيويورك.

aissaalg
03-14-2016, 15:01
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

neversi3
03-15-2016, 22:58
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

QQahmedQQss
03-16-2016, 00:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوانى لا يا اخى ليست عيبا ولكن هى
ميزه قويه لصغار المستثمرين امثالنا فلو كبر المال تالمطلوب لما استطعنا نحن التداول

youssef salieb
03-16-2016, 01:31
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

neversi3
03-16-2016, 23:56
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

aissaalg
03-17-2016, 12:15
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

dhmo
03-18-2016, 19:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوانى لا يا اخى ليست عيبا ولكن هى
ميزه قويه لصغار المستثمرين امثالنا فلو كبر المال تالمطلوب لما استطعنا نحن التداول

اهم حاجه ركز على اكتساب الخبرات وده لان الخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه

omarmotaz
03-18-2016, 20:15
اشكرك اخي علي هذا الموضوع المفيد حيث فعلا ان هذا عيب وحسن في
الفوركس حيث تدخل بدون تعلم مشكله ومن سهولته لاتحتاج لتعلم فيصبح افضل شي هو اسوي شي

latraaa
03-18-2016, 20:26
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ahmadinho100
03-18-2016, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم اخي هاده هي مميزات الفركس و لاكن المشكل الكبير ادا دخلت بمبلغ صغير قد تخسره في لحضة وجيزة

zizo199
03-28-2016, 19:45
لكي نصبح متل هؤلاء المتاجرين يجب أن نتعلم مثلهم
وصبر ونجتهد لكي نصل إلى ما وصلوا إليه تحياتي
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع البسيط

kymslye
03-31-2016, 10:43
نعم اخي الكتير من المبتدئين يريد الدخول دون علم مسبق ويقول اقوم بإيداع مبلغ 100 دولار ربحت أو خسرت لايهم وإدا ربح بالمخاطرة يفهم الفوركس بدلك المنطق مما يعرضه للكتير من الخيلئر ويقرر الابتعاد عن تداول العمل نهائياً

hamed mohamed
04-07-2016, 23:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......
مشكور اخي الكريم على الموضوع.... و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ......
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله.........، بالتوفيق لك

samir011
04-07-2016, 23:51
السلام عليكم

فعلاً كلامك صحيح ولاكن احب اقول للى يدخل الفوركس بدون خبرة لن تفلح وستخسر كل ما أودعت يوماً ما لذلك انصح جميع المبتدئين بالحساب التجريبى اولاً ومن ثم الدخول لايف ومع الوقت ستكتسب الخبرة

تحياتى لكم جميعاً...

yassire123
04-07-2016, 23:54

احمد عبد الباسط
04-09-2016, 12:23
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسسلام على اشرف المرسلين
من راى الشخصى هى ميزة للمبتدىء ستعلمة الصبر وادراة راس المال وعدم التسعر ومعرفة الهامش المتاح والهامش المستخدم

ahmadinho100
04-09-2016, 12:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته قد تكون اسهل ميزة معك الحق و لاكن في نفس الوقت ستخسر كل رسيدك في لمحة بصر ادا كان راس المال صغير

mohamedforex4
04-13-2016, 22:58
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب
بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل فهمت . وبالتوفيق لك .

joker7diaa
04-13-2016, 23:35
نعم اخي الكريم كلام سليم لان الكثير من المبتدئين الذين يبدأون في المجال يبدأون على حساب حقيقي
وغالباً ما يخسرون حساباتهم بكل سهولة الا قليل من تعلم وعرف المجال على حقيقته وهو الذي يستمر

ahmadfool
04-13-2016, 23:35
فعلاً كلامك صحيح ولاكن احب اقول للى يدخل الفوركس بدون خبرة لن تفلح وستخسر كل ما أودعت يوماً ما لذلك انصح جميع المبتدئين بالحساب التجريبى اولاً ومن ثم الدخول لايف ومع الوقت ستكتسب الخبرة

تحياتى لكم جميعاً...

Carlos
04-14-2016, 00:31
طبعا دا عيب مش ميزة اقولك لية لان المبالغ الصغيرة اصلا سهل جدا خسارتها لانكم هتشتغل بخطورة ومش بأدارة رأس مال علشان كدا ممكن تخسرهم بسهولة وطبعا السبب التانى الى انت ذكرتة ان الكل عايز يجرب اما التجربة مش هتكلفوا كتير بلتوفيق

forez
04-17-2016, 13:04

Ahmedragab111
04-17-2016, 13:22
موضوع مهم للمبتدئين جعله الله في ميزان حسانتك
ورزقنا جميعا الخير تقبل مروري

samasimo
04-17-2016, 13:34
السلام عليكم ورحمه الله
شكرا لك اخي الكريم علي هذا الطرح الرائع ونتمني المزيد من المواضيع المفيده
بالتوفيق للجميع
استفيد من الميزه وتفادي العيوب وتاجر فقط ب خمسه بالمائ من نقودك

فوزي
04-18-2016, 17:42
احد الاعضاء بيقول هل اكبر ميزه فى الفوركس هى اكبر عيب فيه ؟
كيف اخى الكريم او بمهنى تانى ازاى يكون اكبر ميزة وفى نفس القت اكبر عيب
وشكرا

one god
04-19-2016, 17:35
العيب يا اخي ليس في الفوركس انما في المتاجر والدليل ان هناك من نجح في السوق وهذا يعني ان الاخير ممكن ننجح فيه
بالتالي لابذ من تغيير النظر حول السوق على اساس انه مفلس ورهيب فلا يوجد امر مستحيل ان كان هناك خبرة

dhmo
04-19-2016, 18:23
العيب يا اخي ليس في الفوركس انما في المتاجر والدليل ان هناك من نجح في السوق وهذا يعني ان الاخير ممكن ننجح فيه
بالتالي لابذ من تغيير النظر حول السوق على اساس انه مفلس ورهيب فلا يوجد امر مستحيل ان كان هناك خبرة

لكي تنجح افهم السوق واكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن

mohamedelsayed
04-19-2016, 18:42
اخى الكريم فعلا عندك حق كله بيتعلم زى التانى بس الفرق فى طريقة
شغلك بعد التعليم وهذا مايميز المتداولين عن بعضهم البعض وبالتوفيق للجميع

ebn masr
04-25-2016, 02:20
اة ودة اكبر غلطة بيقع فبها كثيرين من المتداولين الذين يرغبون الدخول الى هذا السوق الكبير والبحر الواسع الملىء بالمخاطر

ahmoussed
04-25-2016, 02:31
هذه الاستراتيجية او النهج لا يحتاج الى اى مؤشرات وانما يعتمد على حركة السعر ويمكن ان يطبق على اى زوج عملات ويمكن تداوله فى كل الاطر الزمنية يكون فيه السعر يسير بشكل عرضى.

استراتيجيات فوركس – قواعد الدخول:

ابحث عن نقطة دعم فى الشارت وارسم خطيى تريند افقيين – يمثلون مستويات دعم ومقاومة. اذا ما كسر السعر

abderrahmenanis
05-10-2016, 22:39

saleh05
05-10-2016, 23:26

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

bachir123
05-10-2016, 23:30
السلام عليكم أخي الكريم
أخي أنت قلت هذه الميزة عيب
يجب ان تعلم ان وجدك انت هنا و نقودك ومالك الذي سحبته أستطع أنت تمجعه من العيب الذي قلته
ولكن أخي لكي يستطيع الجميع الدخول و الفور وسلام
أسف غذا إخطأت في حقق اخي في الاسلام
أتمني لك النجاح

latraaa
05-10-2016, 23:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراق يالقيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الراقية إن شاء الله يا أخي الكيرم، مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق لك

sabahnamous
05-21-2016, 13:41
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

best39
05-22-2016, 15:03
الســــــلام عليكــــم و رحمــــة الله .....
و بعــــد بســــم الله الرحمــان الرحيــم ....
هل تعلم ان هناك اكثر من خمسة وتسعون فى المائة من الذين يدخلون فى الفوركس يخسرون كل اموالهم بسبب ان هذا السوق عبارة عن عملية طمع كبيرة جدا تسحب التجار ثمتسحبهم ثم تكونعدم الخبرة عائقا كبيرا اماما ربحهم وبالتالى يحدث الخسارة

yousse
05-22-2016, 15:30
لا مذيا الفوركس وحدها وعيبها لمتدول هو آلدي يكون فيه عيوب هدى هو أشيء الدي يجب لا شخص ن يكون يتدكرهو جيدة الأن عندما تكون هناك عيوب يجب لعة الشخ أن يعرفها منجلنيتخلس مينها

alasfarahmad
05-22-2016, 15:37
بالفعل صديقنا الكريم، يمكن أن السهولة التي يستطيع المتداول الدخول إلى السوق من خلالها، ضعف الرصيد المالي المطلوب، وعدم اشتراط الخبرة من العوامل الأساسية التي تؤدي إلى استقطاب أعداد كيرة من المتداولين، لكن هاذين السببين هما في الوقت نفسه سبب الخسائر التي يقع بها أغلب المتداولين، والحل هو اكنساب الخبرة والمهارة، مشكور على هذه الملاحظة ونتمنى لك التوفيق.

nadin22
05-22-2016, 15:59
معتقدش ان حد يقدر ينجح هنا فى الفوركس بدون تعليم
لازم يكون عندك خبره ومعرفه جيده قبل متبدء التداول الحقيقى عشان تقدر تحقق ربح كويس بدون مخاطره كبيره

saleh05
05-22-2016, 16:26

و تقبل مروري

harimeche
05-22-2016, 16:58
المشكلة ان دلك المبلغ الصغير وبسبب الوافع الكبيرة يطمع واكيد الدي يريدها كلها يتركها كلهــــا

لهدا ننصح كل الإخوة طــــالما هناك رافعة مـــــالية حاول الإلتزام بالإدارة المـــــالية

معه التحية وبالتوفيق

dhmo
05-22-2016, 17:17
معتقدش ان حد يقدر ينجح هنا فى الفوركس بدون تعليم
لازم يكون عندك خبره ومعرفه جيده قبل متبدء التداول الحقيقى عشان تقدر تحقق ربح كويس بدون مخاطره كبيره

بيكون مع الخبره فهم تام ل البرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره المتاجر
اصلا وفهمه لطبيعه حركه الزوج الي بيعمل عليه

ahmedmagdy
05-22-2016, 17:21
بسم الله الرحمن الرحيم

عضو جديد أريد أصدقاء ذو خبرة في الفوركس لأتعلم منهم

أو موضوعات للمبتدئيين
أو فيديوهات تعليم من الصفر

golden1985
05-23-2016, 16:21
نعم اخى الكريم هذة هى الميزة والعيب فى نفس الوقت هى بطمعك انك تدخل وممكن تكون غير مؤهل لذلك وفى نفس الوقت ميزة ولا تحتاج الى رأس مال كبير بلتوفيق وشكرالك تقبل مرورى...

sob81
05-23-2016, 16:27
سؤال جيد ولكن اخى يعتب رالفوركس من النجارة الجيدة الان والتى يدخل فيه االان الكثير من الاعضاء على مستوي
العالم ولكن يحتاج الى مجهود فى التعلم

FOREXEXPRESS
05-23-2016, 16:38
نعم انا ارى انها كما يمكن ان نحتسبها ميزة ممكن ان نحتسبها عيب لان المتاجرة بمبالغ جد صغيرة تكون الاكثر احتمالية للخسارة في هذا السوق واصحابهات سرعان ما يتخلون عن فكرة التداول بسبب تلك الخسارة

midouknight
05-23-2016, 16:47
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أكيد أخي الغالي التسرع في سوق الفوركس
كذلك الطمع ومحاولة تحقيق ربح سريع من أهم أسباب الفشل
في هذا السوق المجنون

golden1985
05-23-2016, 17:17

وغير مربح على الغاية وشيء مؤسف جدا جدا وشكرالك تقبل مرورى..

aissaalg
05-24-2016, 12:24
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

Hazem hassan
05-24-2016, 12:36
هذة هى الميزة والعيب فى نفس الوقت هى بطمعك انك تدخل وممكن تكون غير مؤهل لذلك وفى نفس الوقت ميزة وحقيقة أن الفوركس يتعامل في سوق اكبر-اكبر من بورصة نيويورك ستغطي كليا عليها الفوركس يكفي انه مجال فيه الصدق وتتعامل وانت مرتاح ولا ننسى الرافعة المالية المهمة وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

devloppman
05-24-2016, 13:22
تقريبا هذه الميزة هي العيب الكبير أو هي طعم الصنارة المستعملة لصيد عدد كبير من مبتدئي المجال

العديد من التجار المبتدئين يبدؤون المتاجرة بحسابات صغيرة سرعان ما تتمرجن

على العموم مشكور لطرحك مثل هذه المواضيع

yousse
05-24-2016, 13:48
لا في الفوركس لك يقينا أن نخلة بين العيوب الومذيع لين كل شيء له مكان أخص في هاد المجلا لهدا أنا أريد أن أأقول لك أن الأمور لها دور كبير في اتعمل مع الأسواق بشكل عقلاني

saleh05
05-24-2016, 13:51

و تقبل مروري

x14x01
05-24-2016, 13:53

اكيد علي حسب اللي انتا تتعامل به ولكن في كتير من المميزات في الفوركس ولاكن لايكون لها عيوب
الرجاء التعمق في الفوركس اكتر اخي الكريم

FOREXEXPRESS
05-24-2016, 14:08
لا في الفوركس لك يقينا أن نخلة بين العيوب الومذيع لين كل شيء له مكان أخص في هاد المجلا لهدا أنا أريد أن أأقول لك أن الأمور لها دور كبير في اتعمل مع الأسواق بشكل عقلاني

أخي الكريم حاول ان تتاكد مما كتبته قبل نشره الان الكلمات في ردك غبر مفهومة ونحن طبعا نربد دائما اجاد ردود مفيدة حتى نستفيد ونفيد من خلالها

hamzamess
05-24-2016, 14:18
السلام عليكم
أظن أن العيب ليس في الميزة ولكن
في المتداول الفوركس ببساطة هو علم
فيجب التعلم و اكتساب المعرفة قبل الخوض فيه

dhmo
05-24-2016, 15:39

اكيد علي حسب اللي انتا تتعامل به ولكن في كتير من المميزات في الفوركس ولاكن لايكون لها عيوب
الرجاء التعمق في الفوركس اكتر اخي الكريم
الاول نبني الخبره وبعدها لازم المتاجر يجرب الاستراتيجيات بقوه علشان يقدر يتعلم منها ويفهم كويس وكده وده هيحتاج منه وقت وجهد ومتابعه كمان وده الي بيحصل دايما
عند تجربه اي استراتيجيه

messaoud43
05-25-2016, 01:15
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى

007ali
05-25-2016, 01:15
الفوركس يلزمه تدريب كبيرر ودراسة معمقة واحيانا رغم الدراسة والاستراتيجيات لاتنجح فيه

messaoud43
05-25-2016, 18:07
الســـلام علـــــيــــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
أخـــي العزيز أنــصـــحـــك بـــزيـارة الفضاء التعليمــــي للمنتــــــدى

slimane1
06-11-2016, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

رشا محمد الهوارى
06-11-2016, 19:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
نعم اخى الكريم للاسف هناك الكثير من يستعجلون ويبدأون بالتداول بدون خبرة او تعلم وبالتالى يخسرون
تحياتى

xrif01
06-11-2016, 19:28
السلام عليكم اخي الكريم حقيقتا يمكننا القون ان الفوركس يبدو ان سهل ضاهريا وصعبق عمقيا ويبقى الاغراء من نهج الشركات وليس الفوركس بحد ذاته
لقد وافيت في طرحك واتمنى لك التوفيق تقبل مروري دمت بود

latraaahr
06-11-2016, 19:31
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على اية حال أقول لك أنه لابد من العلم على التعلم لأن التعلم هو أكير الخطط لكي تصل إلى ما تريد غ نشاءالله، مشكور أخي الكريم و بالتفويق لك و للجميع

drissou45
06-11-2016, 19:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك,
سوق فيه عيوب ومميزات ان كنت ملتزم بما فيه الكفايه تنجح ان شاء الله
تقبلو مروري , تحياتي لكم

nadir2031
06-11-2016, 19:34
نعم اخي الكريم هذة ميزة وعيب لان تجعل الشخص المبتدأ يطمع لانه دخل بمبلغ صغير ة خرج بملغ كبير ة شيء جميل لشخص متحرف و يحسن التصرف
وبالتوفيق لك ولكل اعضاء الكرام ان شاء الله

shadea1991
06-11-2016, 21:57
الاخوه الكرام
شكرا مقدما للجميع

mohammadd
06-18-2016, 10:56
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته في الحقيقة هي ميزة لن احسن استغلالها و الدخول لسوف الفوركس بعد التعلم والتدرب وسيئة لمن دفعه غروره الى اقتحام هدا الميدان دون تعلم ولا دراية مسبقة به وشكراا

عبدالله94
06-18-2016, 10:58
السلام عليكم
اخي الكريم قد يمثل عيب من جانب لكنه يعتبر ميزه للمبتداين وصغار التجار في الفوركس

forexfox
06-19-2016, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته في الحقيقة هي ميزة لن احسن استغلالها و الدخول لسوف الفوركس بعد التعلم والتدرب وسيئة لمن دفعه غروره الى اقتحام هدا الميدان دون تعلم ولا دراية مسبقة به وشكراا

mohammadd
06-20-2016, 10:07

Ahmed Mansour
06-20-2016, 10:08
لو بنتكلم عن صغر المبلغ فا دا ميزه لكن يعنى ايه بدون تعلم المجال دا محتاج التعلم والتعلم دائما وعدم التوقف عن تعلم كل ما هو جديد

mohamed92
06-20-2016, 10:35
يعطيك العافية أخي الكريم ما قصرت جزاك الله كل خير
هدا الموضوع انا انتظره من مدة فعلا معلومات قيمة
وشيقة جدا ومفيدة في نفس الوقت
اتمنى لك المزيد من العطاء في المستقبل مشكور اخي
على مجهودك الرائع

Harmonic
06-20-2016, 10:59
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عنلء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر

mohammadd
06-20-2016, 12:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الفاضل تاكد من تسجيل بياناتك وافضل حل ان تكلم اى حد من الدعم الفنى وهو الوحيد الذى يقدر ان يحللك المشكلة الله الموفق والمستعان وبالتوفيق

رومانى
06-20-2016, 13:04
منن اهم ميزات سوق الفوركس من وجهة نظرى : أنك ستتاجر في العملات الأجنبية في وقت افتتاح البورصة الخاصة بهذه العملة على مدار 24 ساعة وقت صدور الأخبار ، فإذا كنت أنت من أهل مصر الطيبة ، فأنه يمكنك أن تتاجر بتوقيت بلدك في الين الياباني صباحا وقت افتتاح بورصة طوكيو في اليابان ، وستتاجر في الجنيه الإسترليني ظهرا وقت افتتاح بورصة لندن الأوروبية ، وستتاجر في الدولار الأمريكي مساءاً وقت افتتاح بورصة نيويورك الأمريكي

yansane
06-20-2016, 14:48
هذة هى الميزة والعيب فى نفس الوقت هى بطمعك انك تدخل وممكن تكون غير مؤهل لذلك وفى نفس الوقت ميزة ولا تحتاج الى رأس مال كبيرشكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
بلتوفيق

امل الحياه
06-20-2016, 14:51
الفوركس حاجه جميله للي فهمه ودرسه لكن للاسف نعظم اللي داخل الفوركس يدخل بمبلغ صغير فاكر نفسه هيكون مليونير في ايه وده مش صحيح خلو بالكم عشان متضعوش فلسكم
تحياتي وبالتوفيق