PDA

View Full Version : كيف يكون الستوب لوز في سفقة البيع؟؟؟؟

samiechikh
03-19-2015, 16:32
السلام عليكم و رحمة الله
ايها الاخوة اعضاء المنتدي كيف يكون الستوب لوز في سفقة البيع مع العلم انه واضح
في سفقة الشراء ؟ كذلك نفس الشيء كيف يكون التايك بروفيت في سفقة البيع ؟؟؟؟
لو امكن صور بارككم الله

mn3m
03-21-2015, 14:04
السلام عليكم ... الاستوب لوس في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء تماما
بالتوفيق تقبل مروري

fothayaa
03-21-2015, 14:37
الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب من فنون و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال

spider01
03-22-2015, 21:35
السلام عيكم و رحمة الله
الستوب لوز يكون في صفقة البيع عكس ما يكون عليه في صفقة الشراء هكدا بكل بساطة على العموم الميتاتريدر يسهل عليك الامر كثيرا خصوصا مع التحديتات المتوفرة الان

مامون سباعنة
03-22-2015, 21:43
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على مروورك ... اخي انصحك بحضور حلقات تعليمية من اليووتيووب للميتاتريدر
اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

chennana
03-28-2015, 16:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم هذا واضح جدا في صفقة البيع التيك بروفت اسفل السعر و الستوب لوز فوق السعر
في صفقة الشراء التيك بروفيت فوق السعر و الستوب لوز تحت السعر

Doodysamsom
03-28-2015, 17:14
ى عادى جدا ان الستوب لوز يكون فى صفقة البيع,؟,
لكل تاجر اسلوبة الخاص فى المتاجرة ودخول الصفقات

Wassa04
03-29-2015, 00:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم في صفقة البيع يكون الستوب
فوق السعر و التايك تحت السعر تقبل مروري

mostafa abdalla
03-29-2015, 00:40
ى عادى جدا ان الستوب لوز يكون فى صفقة البيع,؟,

waelmma
03-29-2015, 15:41
:);):( اخى الكريم انت محتاج تراجع الميتاتريدر فخد الرابط دهhttps://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI
والاستوب لوز فى صفقة الشراء دائما بتحط تحت السعر اللى انت اشتريت منه اما فى صفقة البيع بيتحط اعلى السعر اللى اشتريت منه

yarasalah
03-30-2015, 01:38
الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب من فنون و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب من فنون و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال

expirt77
03-30-2015, 19:06
السلام عليــكــم ورحمة الله وبركاااته
بعد التحية إخوانى الكراام
أتوجه بالشكر الي أخينا على الموضوع الاكثرمن راااائع لجعل الجميع الاستفادة منه
أرجو من جميع الاعضاااء العمل على اقوي النقااط
وجعله الله فى ميزاان حسناتك أخى الفاااضل
اتمني للجميع الربح
وتقبل مروري♦♦♣♣♦

lassad1981
03-30-2015, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الغالي
انصحك بالدخول للقسم التعليمي في المنتدى وستجد فيه الخير الكثير،وكل المصطلحات ومنها الاستوب لوز

snnaky
03-30-2015, 23:39
بصراحة انا مش قادر افهم من تعبيرك لكن احاول ان شاء الله اجاوب على قدر الاستطاعة
اذا حضرتك مثلا عملت صفقة بيع عند سعر 1.300 يبقى وقف الخسارة طبعا لازم يكون فوق هذا السعر لأنك لما بتعمل صفقة بيع بتكسب لما السعر ينزل وتخسر لو السعر بيرتفع يبقى عليك تحديد نقطة وقف الخسارة اعلى السعر بتاع الدخول وفنيا يتم تحديدها حسب رؤيتك وتوقعك واقرب مقاومة

sara salah
03-30-2015, 23:42
الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب من فنون و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال

الاصيل
03-30-2015, 23:44
الاستوب لوز فى صفقة البيع بيكون اعلى من سعر الصفقه
يعنى لو بعت يورو دولار عند 1.1334 واردت عمل استوب لوز يكون فوق هذا السعر مثلا تريد عمل استوب لوز 10 نقاط تحدد عند السعر 1.1344
وكذلك العكس فى حال التك بروفت

اسلام سمسم
03-31-2015, 20:02
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي العزيز على مروورك ... اخي انصحك بحضور حلقات تعليمية من اليووتيووب للميتاتريدر
تحــــياتي للجميع وشكرا

---------- Post added at 05:02 PM ---------- Previous post was at 06:34 AM ----------

اخي الكريم هذا واضح جدا في صفقة البيع التيك بروفت اسفل السعر و الستوب لوز فوق السعر
في صفقة الشراء التيك بروفيت فوق السعر و الستوب لوز تحت السعر وشكرا

modr2015
04-11-2015, 03:43
بعد كسر مقاومة أو دعم وكلما كسر واحدة كلما وضعت صفقة أخرى لنفس الأمر (بيع أو شراء). لهذا طلبت منكم ... لماذا أرجعها لل0؟ لأنه ان لمس السعر الستوب لوز وذهب عكس الاتجاه الذي نوده لن نخسر شيء ... فائدتها تكون على المدى المتوسط يعني على الأقل 80 نقطة ربح.

User_90
04-11-2015, 03:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب من فنون و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال

ahmedtaher
04-17-2015, 14:37
السلام عليكم ... انت لازم تتعلم الفوركس الاول ومش هينفع انك تتعلم بالسوال مرة من هنا والانتظار اخي الكريم
بالتوفيق ان شاء الله

مصراوى
04-17-2015, 14:50
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل الاستفادة من تلك الادورات الموجودة فى منصة التداول للربح من خلالها وبالتوفيق

دينا اسلام
04-18-2015, 01:39
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

aminalamor
04-18-2015, 01:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا السؤال ااهم والمتعلق باوامر منصة التداول وهو امر ايقاف الخسارة في البيع يكون مثل الشراء وانما يتم عن طريق تحديد الهدف الذي لا تريد انت تخسر اثر من النقاط التي حددتها
بالتوفيق للجميع

رضوى
04-18-2015, 07:18
السلام عليكم ... الاستوب لوس في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء تماما خى الكريم انت محتاج تراجع الميتاتريدر فخد الرابط دهhttps://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI
والاستوب لوز فى صفقة الشراء دائما بتحط تحت السعر اللى انت اشتريت منه اما فى صفقة البيع بيتحط اعلى السعر اللى اشتريت من
بالتوفيق تقبل مروري

Eslam1
04-20-2015, 06:19
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

رضوى
04-20-2015, 06:35
السلام عليكم ... الاستوب لوس في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء تماما ى عادى جدا ان الستوب لوز يكون فى صفقة البيع,؟,
بالتوفيق تقبل مروري

magic777
04-21-2015, 02:39
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل الاستفادة من تلك الادورات الموجودة فى منصة التداول للربح من خلالها وبالتوفيق

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

---------- Post added at 11:39 PM ---------- Previous post was at 11:18 PM ----------

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها

abdelaziz 10
04-22-2015, 13:48
الستوب لوز في صفقة البيع يكون في اسفل سعر الشارت اي لما يبلغه يكون السعر نزل
مثلا ابرمت الصفقة عند 1.12345 فالستوب يكون مثلا في 1.12025 مثلا

gannforex
04-22-2015, 14:20
أخي الكريم الستوب لوز إن كان في صفقة شراء يكون للأسفل يعني تحت خط
الشراء وإن كان في صفقة البيع فالعكس أي للأعلى وشكرااا

user_21
04-22-2015, 15:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

ali.22595
05-08-2015, 20:03
اخى الفاضل الاستوب لوز والتيك برفيت من اهم الاوامر انتا كل الى بتعملة بتفتح صفقة وبتحدد الوت الى عايزو
وهتلاقى فى مربعين الى علا اليمن التيك برفيت والى على الشمال ستوب لوز وتقدر تفهم اكثر من خلال الفيديوهات الى فى المنتدى

al-Mashhadani64
05-08-2015, 21:17
اخي الفاضل الستوب لوز يكون في صفقة البيع على عكس صفقة الشراء فان الستوب لوز في البيع يكون في اعلى الصفقه والتيك بروفت يكون اسفل الصفقة يا اخي العزيز لان صفقة البيع تربح عند نزول السعر

masry928
05-10-2015, 23:49
المرونة في التعامل: يتميز هذا السوق بالسهولة في التعامل حيث يمكن لأي مستثمر فتح أو إغلاق أية صفقة بناء على رغبته وتخطيطه لأي نشاط سيقوم به مستقبلاً.

ahmed90
05-11-2015, 00:09

wlaa
05-11-2015, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله
أظن أن حسب رأيي المتواضع أن الحد الأدنى للدخول للفوريكس
بأريحية هو أكثر من 200 دولار وهذا سيسمح للمتداول أن يتداول
بأريحية وبدون الخوف على رأس ماله

mouade
05-12-2015, 23:37
تقدر عادي تتاجر بطريقة السكالبينج عن طريق فتح صفقات سريعة واغلاقها في وقت قليل
ولكن لابد من الحذر من غلق الصفقات في اقل من 5 دقائق لان شركة انستا بتمنع ده وممكن الصفقة متتحسبش

marwafawzy122
05-13-2015, 00:10
شوف يا اخى الفاضل ان الستوب لوزر هو من الاشياء المهمة جداً فى هذا المجال والتى يغفل عنها الكثير من التجار
فأن الستوب لوزر هو بمثابة صمام الامان فى هذا المال الصعب والخطير ويتم تحديد الستوب لوزر على اسس علمية
بمعنى اننا نرى بعد التحليل الفنى الجيد ما هى النقطة المناسبة التى يجب ان نتوقف عندها ونغلق الصفقة حتى لا تكون الخسارة
كبيرة جداً بعد هذه النقطة بالتحديد وهنا تسمى هذه النقطة بالستوب لوزر اى نقطة التوقف والحد من الخسارة ....

magic777
05-13-2015, 01:38
شوف يا اخى الفاضل ان الستوب لوزر هو من الاشياء المهمة جداً فى هذا المجال والتى يغفل عنها الكثير من التجار
فأن الستوب لوزر هو بمثابة صمام الامان فى هذا المال الصعب والخطير ويتم تحديد الستوب لوزر على اسس علمية
بمعنى اننا نرى بعد التحليل الفنى الجيد ما هى النقطة المناسبة التى يجب ان نتوقف عندها ونغلق الصفقة حتى لا تكون الخسارة
كبيرة جداً بعد هذه النقطة بالتحديد وهنا تسمى هذه النقطة بالستوب لوزر اى نقطة التوقف والحد من الخسارة ....

hams
05-13-2015, 01:40
شكر خاص لادارة المنتدى و شكر لصاحب الموضوع صديقي الربح بالفعل ليس صعب لكنه بالتأكيد اصعب من الخسارة سر العمل الصحيح في الفوركس وطبعا لازم تحددها جيدا وده مش هيكون بدا الا مع الخبره الجيده والفهم الكامل

s3aif
05-13-2015, 01:46
جميع الاخبار السياسيه منها او الاقتصاديه له تاثيره على عالم الفوركس والاقتصاد بشكل عام حيث يتاثر الاقتصاد بالثورات والحروب او الاستقرار

شهيرة
05-23-2015, 03:29
الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب
من فنون و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال

fatehbtn
05-24-2015, 14:35
إن العملية التي يتم إدخال التجارة في الدفاتر والسجلات من نظرائهم
لمعاملة. تسوية الصفقات العملة قد تكون أو لا تنطوي على المادية الفعلية
تبادل عملة بأخرى.

---------- Post added at 11:35 AM ---------- Previous post was at 11:34 AM ----------

محاولة التنبؤ الأسعار من خلال تحليل بيانات السوق، أي السعر التاريخية
الاتجاهات والمتوسطات، وحدات التخزين، والفائدة المفتوحة،

Kiing
05-25-2015, 03:27
ان الاستوب لوز ممكن متلا انه في صفقة البيع ممكن انه بيكون اعلي السعر متلا منه علي عكس عملية الشراء تم منه متلا انه بيكون على بعد 5 اي معه كل من أسرار الفوركس التوافق الشخصي

qeqe77
05-25-2015, 03:28
بالعادة يكون بقدر مسافة الربح باقل مره واحده تضععه بشرط ان يكون على ترند هابط
او ترند نازل من هبوط او نزل سابق واهم شيء الحجم الي تتداول عليه ملائم للرصيد

Kiing
06-18-2015, 05:49
ممكن متلا الةه متى الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من تم منه ممكن معه عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب من فنون متلا منه من كل أسرار الفوركس

big.pharaoh
06-18-2015, 05:56
السلام عليكم و رحمة الله
ايها الاخوة اعضاء المنتدي كيف يكون الستوب لوز في سفقة البيع مع العلم انه واضح
في سفقة الشراء ؟ كذلك نفس الشيء كيف يكون التايك بروفيت في سفقة البيع ؟؟؟؟
لو امكن صور بارككم الله

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بص يا غالي من غير صور هشرحلك ببساطه
لو انت بايع من سعر 1.1240 هتعمل الاستوب لوز 1.1255 مثلا .. والتيك بروفيت 1.1220 يبقى كده الاستوب 15 نقطه والبروفيت 20 نقطه

mohamed12345
06-18-2015, 13:15
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد عادى جدا ان الستوب لوز يكون فى صفقة البيع,؟,

MONTASR SHABAN
06-19-2015, 01:31
بصراحة انا مش قادر افهم من تعبيرك لكن احاول ان شاء الله اجاوب على قدر الاستطاعة
اذا حضرتك مثلا عملت صفقة بيع عند سعر 1.300 يبقى وقف الخسارة طبعا لازم يكون فوق هذا السعر لأنك لما بتعمل صفقة بيع بتكسب لما السعر ينزل وتخسر لو السعر بيرتفع يبقى عليك تحديد نقطة وقف الخسارة اعلى السعر بتاع الدخول وفنيا يتم تحديدها حسب رؤيتك وتوقعك واقرب مقاومة

a7med sniper
06-19-2015, 02:03
الاستوب بيكون من خلال التحيليل الفن عند المقاومات او الدعم القريب او على حسب تحلييلك لفنى اللى انت شغال عليه والله المستعان

وبالتوفيق لكم

هند الحمامصى 2216
06-19-2015, 02:26
اخى العزيز
الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة
علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب من فنون
و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال
تحياتى
تقبل مرورى

جابر1979
06-19-2015, 02:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته . لك ان تحدد نقاط الربح و الخسارة حسب المستويات التي تكون الدعم و المقاومة و لك ان تستعين بالفيبوناتشي بتجديدها

forexaly5
06-19-2015, 02:35
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز أولا رمضان مبارك سعيد للجميع لكي تحدد ستوب لوز لكل صفقة يجب أن تراعي حسب رأس المال بتاعك أن وكذلك طبيعة الصفقة هل على المدى الطوليل أو القصير أنا أحدد 20% من رأس المال

mohamed12345
06-20-2015, 14:08
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد ى عادى جدا ان الستوب لوز يكون فى صفقة البيع,؟,

freeman
06-20-2015, 14:09
بسم الله الرحمن الرحيم
تحــــياتي للجميع

ASMAA TAHA
06-21-2015, 01:27
الاستوب لوز فى صفقة البيع بتكون فوق السعر اى انها تكون لاعلى والتيك بوفت بتكون الى اسفل
والعكس صحيح فى صفقة الشراء الاستوب لوز تكون اسفل نقطة الدخول والتيك بروفت اعلى نقطة الدخول

Roshdy
06-21-2015, 04:50
الافضل لك اخى ان تجعل التيك بروفيت ضعف الاستوب لوز سواء فى البيع او الشراء
والاستوب لوز الخاص بك يتوقف على نوع الفريم المستخدم ونوع الاستراتيجية

autocom
06-21-2015, 05:02
الستوب لوز يكون في صفقة البيع عكس ما يكون عليه في صفقة الشراء هكدا بكل بساطة على العموم الميتاتريدر يسهل عليك الامر كثيرا خصوصا مع التحديتات المتوفرة الان

mouhammed
06-21-2015, 05:15
اهلا بك فى منتدنا اخى فى الله
اتمنا ان تتعلم من المنتدى الكثير والكثير حتى تستفيد لدرجه تجعل منك متداول محترف
سوف اقوم بعمل مثال توضيحى لسؤالك
اذا قمت بعمل اوردر بيع عند النقطه 1.1550
سيكون عليك وضع اخذ الربح اسفل هذه النقطه
وسيكون عليك ايضا وضع وقف الخساره اعلى هذه النقطه
وشكرأ جزيلأ

ayoub321
06-21-2015, 08:08
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
يكون مثل عدد النقاط الربح تقبل مروري
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

mechanical
06-21-2015, 15:53
السلام عليكم ... بيحط الستوب لوس ف صفقة البيع بيبقا اعلي سعر الشراء لان ف صفقات البيع انت بتعوز السعر ينزل فبالتالي الصعود هو عكس اتجاه الصفحة
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

Kiing
06-26-2015, 03:10
ممكن متلا انه مع الستوب لوز يكون في صفقة البيع ع تم منه متلا انه ممكن معه ما يكون عليه في صفقة الشراء لانه متلا انه ممكن معه من هكدا بكل بساطة على العموم الميتاتريدرفقط

محمد السيد
06-27-2015, 01:01
ارفق لسيادتكم هذا الكتاب رائع يحتوي على دورة تعليمية في استنباط نقاط الدعم والمقاومة
والمضاربة عليها في سوق العملات ارجو ان تجدون فيه ما يفيدكم للتحميل اضغط
http://www.gulfup.com/?QMhpXh

طريق النجاح
06-27-2015, 01:07
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته أخي الكريم من خبرتي في هذا الامر يمكنني أن أساعدك بعض الشيء
أولاًَ الفوركس ليس بالأمر السهل الذي يمكنك أن تربح منه بسهولة من دون أن تتعلم وهكذا،،
أخي الأمر ليس بمعادلة صعبة الامر بسيط جدا يعني الاستوب بيكون في البيع في الاعلي أما الشراء يكون في الاسفل،،

abdalico
06-27-2015, 19:54
يجب عليك تعلم طريقة فتح الصفقات اخي السطوب لوز ز التيك بروفيت نفسه في البيع و الشراء ما عليك سوى تحديد
عدد النقاط التي تم التخمين عليها كارباح و وضع وقف خسارة يكون اقل من نقطة جني الارباح الامر سهل اخي

razgallah
06-27-2015, 20:00
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
اما بعد
عكسها
تقبل مروري

Jek_So
06-27-2015, 20:05
التيك البروفايل والستوب لوز لا يتغيرون يا اخي حددهم كما تريد
لكن لو كنت تقصدد اي تضعهم فعليك وضعهم في اماكم حساسة
انا افضل القمم والقيعان

gehad87
07-30-2015, 05:39
اولا اسمها صفقة ثانيا بيتحدد عند مستوى مقاومة بعده بحيث يكون انكسر
وممكن تلاقي شرح اوفر في القسم التعليمي
بالتوفيق

tarik46
08-13-2015, 19:53
يكون الستوب لوز في صفقة البيع اعلى سعر البيع بمعنى انه ان ارتفع السعر كثيرا عن مستوى البيع
تخرج من الصفقة كي لا تفقد كل راسمالك في صفقةو واحدة و العكس هو الصحيح في الشراء
تداولا موفقا

forex all arabes
08-21-2015, 11:27
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد:
الستوب لوز إن كان في صفقة شراء يكون للأسفل يعني تحت خط
الشراء وإن كان في صفقة البيع فالعكس و الله مستعان شباب

dhmo
08-21-2015, 18:23
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد:
الستوب لوز إن كان في صفقة شراء يكون للأسفل يعني تحت خط
الشراء وإن كان في صفقة البيع فالعكس و الله مستعان شباب

دي المبادئ الاساسيه للعمل هنا ولازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال بتاعه

med1985
08-22-2015, 00:37

Ayache
08-22-2015, 01:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الستوب لــــوز في صفقة البيع يكون أكبر من السعر الذي بعت به
و تحديده كل على حسب عمله و تحليله و أيضا من لا يعمل بالستوب

classic_trader
08-22-2015, 01:23
ان الامر لا يختلف كثيرا بين صفقة الشراء و البيع فقط اعكس
جهة تحديد تيك بروفيت و ستوب يا صديقي بالتوفيق

andro2016
09-27-2015, 18:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الستوب لوز والتك بروفيت بتحطهم فى صفقة البيع زى الشراء لو صفقة
بيع بتحط الاستوب فوق منطقة الدخول زى ما انت تحب ممكن بعدها 10 نقط او اكثر

ynwa1892
09-30-2015, 02:20
السلام اخي كما هو واضح لك في صفقة الشراء هو ايضا واضح في صفقات البيع كما تضعه في صفقات الشراء ضعه في صفقاا البيع
وفقك الله

dfghfgh
10-05-2015, 22:17
أنه من الأفضل أن تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك الذي ة جيدة وفجأة

---------- Post added at 08:17 PM ---------- Previous post was at 08:16 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب متى ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين دولار أو اقل فبهذا سوف تتخلص من بعض مخاوفك. إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على الديمو استخدمها نفسها على الحساب .ا لم تبني

خبير الشارت
10-05-2015, 22:35
الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون على بعد 5 بيب
من فنون و أسرار الفوركس التوافق الشخصي مع تجارة الفوركس اى تعلم الصبر وفهم المجال

ranimdammar
10-05-2015, 22:53
عند البيع يكون ستوب لوز فوق سعر البيع مثلا لو بعت مثلا عند نقطة 100 فالستوب لوز يكون مثلا في 150 اي اعلى
والعكس صحيحا اي ان الستوب لوز يكون في جانب الخسارة المحتملة وعليه يقف السعر من الخسارة عن تلك النقاط لكن امر جني الارباح يكون في اتجاه السعر

katreenaziz
10-05-2015, 22:54
مش فاهمة بصراحة قصد حضرتك اية على العموم لو انت داخل صفقة بيع يبقى اكيد التيك بروفيت تحت الخط الى انت بايع منة والاستوب فوقة البيع انت بتقول ان العملة هتنزل بتختار عدد النقاط الى عايز تربحها وتحط استوب لوز والعكس صحيح فى حالة الشراء بلتوفيق

ahmedhathout
11-27-2015, 20:28
لو فهمت معنى الاستوب لوز مش هتضطر تسأل السؤال دا اصلا لكن على العموم مفروض الاستوب لوز
في حاله البيع يكون اعلى السعر اللي ان فتحت صفقه البيع عنده

مريم ميري
12-09-2015, 14:37
مساء النور بالنسبة للستوب لوس لازم يكون محدد حسب تحليلك للسوق فكل متداول له طريقة خاصة به للتداول فانا مثلا سواء في
صفقة البيع او الشراء ادخل السوق واحدد عشرين نقطة كهدف للصفقة وارعين نقطة كستوب لوس واحيانا ما استعملشي الستوب لوس
لاني اكون عارفة انو السعر راح يرجع فاصبر على الصفقة شوي

aym
12-09-2015, 15:11
السلام عليكم اخى الستوب لوز فى شمعة البيع يكون فوق نقاط المقاومة بحيث اذا ارتد السعر يتم
الوصول الى نقطة المقاومة ثم ينعكس مرة اخرى

hassankhemmach
12-09-2015, 15:14
السلام عيكم و رحمة الله

aboubakr el ayach
12-09-2015, 15:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الحبيب إذا كان في صفقة الشراء واضح لكونه يقع تحت خط الصفقة فإن الستوب لوز لصفقات البيع يكون فوق خط الصفقة أخي وبالنسبة لتحديده فهو مثله مثل صفقة الشراء.

majdifdf1
12-09-2015, 15:40
هذا الموضوع سهل جدا كما ان الموقع الفوركس انستا يضع لك المعلومات الكاملة حول هذا الموضوع ومتى تكون قادر على وقف خسارتك او وقف الارباح سواءا في عمليات الشراء او من خلال عمليات البيع المختلفة.
سوؤالك كثير حلو واتمنى لك النجاح.

otmani
12-09-2015, 16:50
يتم وضع الستوب لوز في البيع عكس ان وضع في صفقة الشراء وبالتوفيق للجميع

nadjatalgeria23
12-09-2015, 16:57
بسم الله الرحمن الرحيم
تحــــياتي للجميع

Zezobebo3
01-31-2016, 18:39
الاستوب لوز في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء وبيكون اسفل السعر اللى انت اشتريت منه وهكذا التيك بروفيت بيكون اسفل السعر اللى بعت منو واعلى من السعر اللى اشتريت منو .
بالتوفيق

justsmile
01-31-2016, 19:01
اخي صعب جدا ان نحدد و نقول لك كيفية تحديد الستوب لووز للبيع او التيك بروفت ..!! لان لكل صفقة ظروفها التي منها نستطيع ان نقرر تحديد نقاط التيك بروفت و الستوب لووز ..

aissahd
01-31-2016, 21:15
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

never11
02-08-2016, 22:20
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

big.pharaoh
02-08-2016, 22:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... الاستوب لوز في صفقة البيع. بيكون في اعلى نقطة الدخول. والعكس بالنسبه لاستوب صفقة الشراء

yacrao
02-08-2016, 22:36
الستوب لوز يكون في صفقة الشراء مثله في صفقة البيع وهو في الحقيقة يحدد بعدد النقاط سوائا لاعلى او لاسفل

latraaa
02-12-2016, 19:36
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي الدي قدمته و على اية حال لكل منا طريقته الخاصة في التداول و عليهارى أنه من الأفضل العمل على التعلم و أنا شخصيا لا أتعامل مع الستوب لوز لألأنها أداة قوية،

nuclear2010
02-12-2016, 23:10
السلام عليكم جميعا
الاستوب لوس في صفقة البيع بيكون اعلي السعر اللي انت بايع من عندة علي عكس عملية الشراء تماما ى عادى جدا ان الستوب لوز يكون فى صفقة البيع,؟,
تقبل مرورى

ملاك الروح
02-13-2016, 00:57
انقر على العقد ومن ثم اختر تيك بروفيت او ستوب وحدد الاسعار
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري واحترامي ،،،

mourada
02-13-2016, 14:18
اخي العزيز انصحك بعدم استخدام الستوب فكم مرة يضرب السعر الستوب ثم يذهب لتحقيق الهدف لذلك الهيدج و التعزيز افضل من الستوب و تقبل مروري

samyramadan
02-13-2016, 17:52
سفقة الشراء ؟ كذلك نفس الشيء كيف يكون التايك بروفيت في سفقة البيع ؟؟؟؟

dhmo
02-14-2016, 19:34
اخي العزيز انصحك بعدم استخدام الستوب فكم مرة يضرب السعر الستوب ثم يذهب لتحقيق الهدف لذلك الهيدج و التعزيز افضل من الستوب و تقبل مروري

ويمكن الاستغناء عنه لو التزمنا مع اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

عبد الرحيم رافا
02-14-2016, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك اخي في هذا المنتدى الراقي من احسن بلد
يكون الستوب لوز في صفقة البيع فوق اقرب قمة لنقطة دخولك ان صح التعبير

محمد صلاح
02-14-2016, 20:27
اهلا بك اخى العزيز ومشكور على هذا السؤال تولا الاستوب لوز واحد والتيك بريفيت واحد سواء كان صفقة بيع او صفقة شراء وطبعا المشكلة انك اين تضع الاستوب الهدف
>

ahmedmomenali
02-14-2016, 21:55
يا اخي الفاضل الستوب لوز في البيع عكس الشراء يعني يكون اعلى من السعر الحالي
والعكس صحيح في حالة الشراء بيكون تحت السعر الحالي
تقبل مروري

global
02-14-2016, 23:22
يا اخي الكريم الاستوب لوز في صفقة البيع هو اعلى السعر وهو امر جد سهل
والله الموفق والمعين

aminetns
02-15-2016, 00:00
قصدك صفقة البيع الستوب يكون فيها اعلى مستوى الدخول شكرا لك أخي الكريم على المنوضوع بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

merna12
02-15-2016, 01:06
وقف الخساره ارى مهم استخدامه وضرورى ان يتم استخدامه ولكن مهم ان يكون لدى المتداول خبره ويعرف كيف يستخدمه بطريقه صحيحه

Zezobebo3
02-18-2016, 00:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..برغم انى جاوبت عالسؤال دا قبل كدا ولكنى حابب اضيف نقطه وهى انك ممكن تستخدم خاصيه التريلنج استوب وهى خاصيه وميزه موجوده فى المنصه ارجو ان تذهب الى القسم التعليمى .:tie:

dhmo
02-20-2016, 20:56
وقف الخساره ارى مهم استخدامه وضرورى ان يتم استخدامه ولكن مهم ان يكون لدى المتداول خبره ويعرف كيف يستخدمه بطريقه صحيحه

لو جربناها ديمو هنعرف ان الاخطاء الاول لو انت اتعلمتها على الحساب الديمو هتوفر على نفسك خسائر كتير بس الاول تدي لنفسك الوقت الكافي للعمل على الحساب وانك تقدر بالفعل
تحقق ربح متواصل في الديمو الاول

محمد صلاح
02-20-2016, 22:04
اهلا بك اخى العزيز اولا الاستوب لوز ده ياجماعة فن وطريقة لكى تضع الاستوب لوز فى مكان مناسب اولا لا اضف الاستوب فى صفقة البيع الا فوق مقلومى قوية بحوالى غعشر نقاط

mrramy
02-20-2016, 23:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم انت بعد مابتدخل سفقة البيع بتيجى ع الشارت وتسحب لفوق عدد النقاط اللى انت هتوقف الخيارة عندها وتيجى تسحب لتحت تانى عشان تحدد المكسب بتاعك ياريس

otmani
02-23-2016, 20:01
اامور واضحة يكون الستوب في صفقة البيع في الاسفل والعكس فب صفقة الشراء

Mohamedbonna
02-23-2016, 20:05
السـلام عليـكم ورحـمة الله وبـركاته , الاسـتـوب لوز في البيـع يـكون اعلي من السـعر الي فاتح عنده وفي الشراء يـكون أقل من السعـر الي فاتح عنده , وانصـحك بمتابعه القسـم التعـليمي فهناك شـروحات عن كيفيه وضع الاستـوب لوز والتيك بـروفيت , والتـيك بروفيت ايضا في الشراء اكبر من السعر , واقل في البيـع من السعر وبالتـوفيق لك ولكل الاعضاء وتقبـلوا مروري

neverlit2
02-24-2016, 16:21
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر