PDA

View Full Version : اكيد كل واحد بيحس انة وصل لرجة انة زهق من الفوركس صح

Pages : [1] 2 3 4

ahmed saleh
06-30-2012, 22:42
اكيد كل واحد بيجى علية مرحلة وانة بيحس انة زهق من لفوركس بلذات ان الحاجة الى بتزيد عن حدها تتقلب للضدها
انت بتعمل اية بقى لما تجيلك المرحلة دة وتحس انك زهق من الفوركس ولا مبتزهقش خالص منة

husamart
06-30-2012, 22:48
انا بصراحة ما بزهق منو الا لما يكون بطيء وممل بالحركة .. اما لما يكون فعال وشغال تمام فهو شيق وممتع في العمل .. وفي كل يوم له مذاق جميل مع فنجان القهوة

madoxegy
06-30-2012, 22:51
والله يا اخى فيه اسابيع تلاقى فيها السعر بيتحرك ببطئ جدا دى اللى بتخلينى امل من الفوركس
بس انى ازهق منه واسيبه ده مستحيل

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 22:56
لما بيكون فيه خسائر متتاليه تبدأ تحبط وتزهق من السوق

لكن الانسان هو اللى يتحمل كل الصعوبات ويصر على تحقيق هدفه واستكمال مشواره الى النهايه

Rania
06-30-2012, 22:58
ممكن حد يفهمنى اكتر عن القوانين ؟؟

elzeel
06-30-2012, 23:05
بصراحه لسه موصلتش للدرجه دى وطبعا لانى لسه مبتدئ بس اظن ان مع المتابعه والجديد
فى السوق مش هيكون فى ملل الا فى حاله واحده وهى الخساره ههههههههه

madoxegy
06-30-2012, 23:11
والله يا اخى فيه اسابيع تلاقى فيها السعر بيتحرك ببطئ جدا دى اللى بتخلينى امل من الفوركس

kingman
06-30-2012, 23:27
ممكن حد يفهمنى اكتر عن القوانين ؟؟

اى قوانين تتحدثى عنها؟
ياريت يكون السؤال اكثر ووضوحا حتى نستطيع الأجابة ويستفيد الجميع من المشاركات وبالتوفيق ان شاء الله
وبالنسبة للموضوع اكيد كثير من الأحيان الواحد بيجيلوا حالة ملل وزهق من الفوركس زى مابقول كده تخمة ههههه
وبقفل المنصة غالبا وبحاول ابتعد عن السوق فترة حتى يبتعد هذا الشعور

maged
06-30-2012, 23:28
ساعات بزهق منة بس
اعمل اية بقي اكل العيش مر

mage
06-30-2012, 23:47
مش زهق بمعنى الكلمة ولكن الكثير يعانى من مشكلة انه بيبقى محتاج شوية تغير بالاخص لو كان بيتعرض كل يوم لنسبة خسارة متكررة فى هذه الحالة ترى ان المتاجر ابتدى يكره حياته فى الفوركس ونفسه يعمل حاجة تانية

mohamed1happy
06-30-2012, 23:50
الصراحة اني لا ازهق من الفوركس ولا اعتقد اني سوف ازهق منه في يوم من الايام لانه مصدر ربح لي فهل هناك احد يزهق من مصدر مال خاص به

moonlight
07-01-2012, 00:29
اعتقد اننا لو قسمنا الوقت بحيث لا نتواجد فى الفوركس طول الوقت لانمل ابدا ولكن الملل يأتى من الاستخدام الخاطئ وعدم
تنظيم الوقت فيجب ان ننوع استخدامنا فى كل شئ ولا ننحصر فى استخدام الفوركس فقط

Rami
07-01-2012, 01:49
صحيح اكيد النفس تمل لكن البعد لفترة عن الفوركس
ممكن ينسيك وتعود من جديد نشاط وهمة كبيرة
تحياتى لك

waleed adel
07-05-2012, 17:16
اكيد الموضوع ده لابد الشعور بيه عند الخسارات المتتاليه وبتكون تحليلاتك
وتوقعاتك صحيحه

devloppman
07-05-2012, 17:32
الواحد بيزهق من الفوركس لما يخسر بشكل مستمر
لا أظن ان هناك شخص بيزهق من الفوركس وهو دائما رابح هههههههه

nada
07-05-2012, 18:42
من يريدا ان يبتعد عن الفوركس فهو شياء سهل جدا
اما اذ ارد ان تتقن الفوركس فهذا هو الصعب

Amany Mohamed
07-05-2012, 18:44
السلام عليكم
انا لسه مبتدئة بتعلم عايو تخليني ازهق ليه
هو انا لسه ابتديت اصلا

memostar3
07-05-2012, 19:03
اكيد كل واحد بيجى علية مرحلة وانة بيحس انة زهق من لفوركس بلذات ان الحاجة الى بتزيد عن حدها تتقلب للضدها
انت بتعمل اية بقى لما تجيلك المرحلة دة وتحس انك زهق من الفوركس ولا مبتزهقش خالص منة

انا شخصيا بعمل حاجه من تلاته
بخرج مع اصحابي
او بروح جيم
او بنزل اجرى الف تراك كام مره
وخلاص

roka
07-05-2012, 20:57

انا لسة مبتدئة ولكنى لا اعتقد انى هازهق من الفوركس عشان هو علم مستمر بيخلينى اتعلم اكثر وكمان اكتسب خبرة

panda
07-05-2012, 23:18
بالنسبة لموضوع الملل والزهق دا فانت لو حابب الفوركس كمجال عمل مش هتزهق منه بسهولة

اما لو مش حابه او واخده حاجة كدا وخلاص فهيتسرب اليك الملل سريعا

mahmoud 0711
07-05-2012, 23:24
انا بحاول ما وصلش لمرحلة الزهق لان المرحلة دي بتيجي بعد مرحلة الأرهاق علشان كدا بحاول انظم وقتي واخد قسط من الراحة كل ساعة تقريبا
ابعد لمدة 10 دقايق عن المنصة لان كتر التركيز في المنصة بتخليك ما تشوفش التغيرات الجديدة وبتخلي تفكيرك محسور في نقطة واحدة لكن الراحة كل ساعة بتخليك تفكر بطريقة جديدة

kingman
07-06-2012, 01:52
السلام عليكم
انا لسه مبتدئة بتعلم عايو تخليني ازهق ليه
هو انا لسه ابتديت اصلا
ان شاء الله ربنا يوفقك المهم انك فى بداية مشوارك تستفيدى من تجارب السابقين بتقى مفيدة الا تقعى فى اخطائهم واهم شئ انك تبدئى تتعلمى وتتدربى جيد على الديمو فترة مناسبة حتى تكتسبى الخبرة

compaq0
07-06-2012, 19:19
هو مش زها على اد ما بيبقى اشبه بالياس بحس ان مفيش فايده مهما هنعمل فى الاخر الواحد بيخسر و لكن الواحد مع الوقت بيبدا تانى يسترد الامل و يفتكر الخطا اللى وقع فيه و يحاول يداويه بعد كده

Titanom
07-06-2012, 19:21
شيئ طبيعي أن تأتي فترات متقطعة
يحس فيها الشخص بالملل من الفوركس
خاصة لو كانت بعد العديد نت الصفقات الخاسرة
لكن عليه تجاوز ذلك

sami
07-06-2012, 19:26
أكيد كل واحد بيزهق من المتاجرة الزائدة عن الحد،و خاصة لمدة ساعات طويلة في اليوم طيلة ٥ أيام في
الأسبوع،عن نفسي حين أمل النظر إلى الشارتات أتابع جديد الأفلام أو أخرج للتنزه في المنتجعات الخضراء

theboy2226
07-07-2012, 16:39
انا بعشق الفوركس و عمري ما زهقت منه في حياتي الا في حالتين :لما بخسر خساير متتالية و كبيرة و دي بردو ما بتبقاش زهق و ملل بتبقي ياس شويه
و لما السوق بيكون نايم دي بقي بتزهقني اوي اكتر من اي حاجة انا بحب السوق لما يبقي عامل زي البحر مليان ترندات فوق و تحت
انما طول ما انا معايا راس مال و بتاجر و بحقق ربح عمري ما امل
و في حالة تالتة بتزهقني لما اخسر راس المال و اقعد الم من هنا و من هنا عشان اعمل واحد تاني
و طبعا دون راس مال مابتاجرش و بكون زهقان جدا

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 16:50

انا بدخل غالبا صفقه او اثنين بالكثير اسبوعيا
والحمد لله فيهم الخير والبركه
ولذلك لا اشعر بالملل او الزهق
وهذا افضل لى كثير من الدخول فى صفقات كل يوم

ehab
07-07-2012, 21:31
فى السوق مش هيكون فى ملل الا فى حاله واحده وهى الخسار
لكن الانسان هو اللى يتحمل كل الصعوبات ويصر على تحقيق هدفه واستكمال مشواره الى النهايه

m_fekry
07-07-2012, 22:05
فى اوقات طبعا بتمر عليا بحس انى زهقان من الفوركس
بس مش عاوز اتركه بالنسبه لى صعب

Omnia Ebrahim Hussein
07-07-2012, 22:08
احيانا يكون فى زهق من الفوركس عند وجود خسائر متتالية ولكنه فى معظم الاحيان شيق وممتع وجميل

pimo
07-07-2012, 22:45

عندما يصيبوني الاحساس من التعب الذي ابذله في السوق اترك الفوركس لمدة معينة ولا اعاود الدخول الي السوق الا عندما تتحسن نفسية وادرك ان مرحلة الزهق مرة

revenge
07-07-2012, 23:21
ايام الاغلاق الاسبوعي او الشهري او بدايه الشهر .. قمه الملل .. بصراحه بتخنق من الفوركس كلها و ابقي عايز اولع في الجهاز :d

بس طبعا متعه المكسب حتي لو قليل بتضيع الزهق ده كله

waleed adel
07-07-2012, 23:51
اعتقد ان اى متاجر بيزهق من الفوركس لما يخسر
بشكل مستمر

salah.bmw
07-07-2012, 23:53
بصراحة انا ما بزهق منو الا لما السوق ياكلني بلستوب لوز ويرتد من نقطة الستوب لوز تبعي او لما بيكون السوق طبيعي واول ما ادخل الصفقة يعكس اتجاهه ويبدأ بلتخبط

كريم
07-08-2012, 00:09
فعلا عادة عن عكس الترند بتبقى اكبر مشكلة لأنك هتكون مفاجئ

بخساره كبيره فممكن تشكلك صدمه و تحس بحالة من الزهق

بس لازم الواحد يتخلص منها عشان يقدر يرجع و الله يوفق الجميع

sahar elmansory
07-08-2012, 00:12
انا مازلت مبتدئة ولا اشعر بالملل على الاطلاق بالعكش انا متشوقة لتعلم كل شيء عن الفوركس واسعى لاكتساب خبرة كافية تجعلي استطيع التعامل وتحقيق مكاسب

Amany Mohamed
07-08-2012, 00:14
السلام عليكم
انا لازلت مبتدئة اي انني لم امل من الفوركس
ما زال الطريق طويل

elking
07-08-2012, 00:15
انا بصراحة لسه محستش الاحساس ده وان شاء الله مش هحسه لانى لسه معملتش ولا حققت اى حاجة خالص فى الفوركس وبالتوفيق لينا كلنا ان شاء الله

hesham1046
07-08-2012, 00:24
لا عادى والله عمرى ما بزهق من افوركس الانى عارف ان فى خسارة كثير علشان كدة بخلى بالى قوى من اى خسائر علشان مش بزهق الانى بتبع نظرية انى اصطاد السعر مش انا ارى ولا السعر وفى ميزة الحساب الاسلامى ميزة انة من غير فؤائد يعنى ممكن تفتح انتا الصفقة برحتك تسبها الوقت اللى انت محاتجة ولغاية ماتكسب

ابو محمد
07-08-2012, 01:23
انا ازهق الفوركس عندما اخسر
وعندمااربح احب الفوركس

rabah
07-08-2012, 01:26
انا مازلت ميتدا في هذا المجال

واجده مثير وكل يوم اتعلم شيء و ان شاء الله نتعلم

Mohammed Ezbidi
07-08-2012, 01:59

والله يا عزيزي انا عن نفسي بروح بتابع افلام وثائقية على national geographic abo dhabi

---------- Post added at 10:43 PM ---------- Previous post was at 10:35 PM ----------

انا مازلت ميتدا في هذا المجال

واجده مثير وكل يوم اتعلم شيء و ان شاء الله نتعلم

ما شا الله عليك .. تذكرني بنفسي في البدايات ..
الله يوفقك

---------- Post added at 10:57 PM ---------- Previous post was at 10:43 PM ----------

انا بصراحة ما بزهق منو الا لما يكون بطيء وممل بالحركة .. اما لما يكون فعال وشغال تمام فهو شيق وممتع في العمل .. وفي كل يوم له مذاق جميل مع فنجان القهوة

تمام الله يفتح عليك وهذا ما يحصل في الفترة الاوربية والامريكية والمعروفة بالنشاط

---------- Post added at 10:58 PM ---------- Previous post was at 10:57 PM ----------

مش اسابيع يا راجل

يعني ممكن تعدي فترة ركود تستمر يومين

ههههههه

الله ينور عليك

---------- Post added at 10:59 PM ---------- Previous post was at 10:58 PM ----------

هو ده الكلام يا ريس

ما شا الله عليك

waleed adel
07-09-2012, 14:43
اكيد يكون فى زهق من الفوركس عند وجود خسائر متتالية ولكنه فى الارباح شيق وممتع وجميل
دا الطبيعى فى اى حاجه

mohamed 300
07-09-2012, 14:48
من المؤكد ان هذه المرحله هى مرحله تاتى الى كل التجار فى البدايه عندما يصل الشغف الى مشاهده الشارت بصفه مستمره ,فان الامر يبنقلب الى الضد وتجد نفسك كارها لمشاهده الشارت ,ولكن هذه الحال تزول واتعود من جديد ولكن فى حاله الاتزان

sabre
07-09-2012, 15:01
طبعا الزهق بيجى بس للاسف بتخلى الواحد يفقد اعصابه عند الخسارة الكبيرة
وتظل تفتح صفقات مالهاش معنى لغايه ما الحساب يتصفر

abaragh
07-09-2012, 15:22
احيانا بتزهق وتشعر بالملل والاحباط نتيجة توالي الخسارة وسعتها بقفل المنصة وابتعد عن الفوركس لليوم الموالي

mohamed adel
07-09-2012, 16:32
من الممكن ان يصل الانسان الى درجة زهق من الفوركس ولكن انا عن نفسى لا ازهق من الفوركس اطلاقا
حتى الوقت الذى لا اتاجر فيه احاول ان البحث عن معلومات عن الفوركس حتى تزداد خبرتى

magic777
07-09-2012, 17:30
من المؤكد ان هذه المرحله هى مرحله تاتى الى كل التجار فى البدايه عندما يصل الشغف الى مشاهده الشارت بصفه مستمره ,فان الامر يبنقلب الى الضد وتجد نفسك كارها لمشاهده الشارت ,ولكن هذه الحال تزول واتعود من جديد ولكن فى حاله الاتزان

بتحصل لينا كتير وهتفضل تحصل في المستقبل عادي لان دي مشاعر لا اراديه لا يمكن التحكم بها
لكن يمكن التقليل منها بزياده الخبره والثقه في التحليل واداره راس المال
بحيث نوفر لصفقاتنا كل عوامل النجاح

osama00971
07-09-2012, 17:38
اعتقد ان دي بتحصل كتير
لكن مرة في مرة الواحد اكيد بيتعلم
وبيصبر

derfcase
07-10-2012, 09:41
في البدايات نعم اخي الكريم
ahmed saleh
اما عندما تعود و تبدا تقرر انك ستبدا من جديد و تتعلم من اخطاءك - فان هذا الشعور يختفي شيئا فشيئا

ahmedalex
07-10-2012, 09:59
انا لم اضل لهذه المرحل بعد ولاكنى انصح اى تاجر الوصول لهذه المرحله ان يقرأ قصص مشاهير المجال وايضا" ان يتابع التنمية البشريه هى التى سوف تأخذ بيده مره اخرى وتساعده على تخطى هذه الفتره سريعا والاستمرار فى المجال وبل ايضا تحسين نشاطه فى المجال

tasabeh
07-10-2012, 10:03
انا شخصيا ما بزهق من تجارة العملات الاجنبية فى حد ممكن ازهق من شيء يحقق له المال الذى يتمناه كل شخص ويحاول الحصول عليه

waleed
07-10-2012, 11:55
طول ما انت ربحك ضعيف وفى جزء من الخسارة
مع مرور الوقت هاتزهق لذلك حاول تضارب بمبلغ يحقق لك نوع من الرضا النفسى والتحفيز

Looser
07-10-2012, 12:19
السوق بالنسبة لى لم يعد كالسابق بمعنى انى ورغم انى لم اكن على قدر كافى من المعلومات التى تؤهلنى للمتاجرة الا انى كنت اتبع اى استراتيجية وكنت اربح وبدأ الطمع يدخلنى فأصبحت من الخاسرين الأن اصبحت على قدر كافى يؤهلنى للمتاجرة ويلزمنى ضبط النفس فقط وادارة المخاطر ورغم تقدمى الملحوظ الا انى الان لم اعد اربح مطلقا وكلها خسائر فى خسائر (رغم اتباعى للقواعد )!!
وتدربت على ضبط النفس وتحديد خسايرى قبل ارباحى وتحديد نسبة مخاطرة

nrgslawi
07-10-2012, 12:56
السلام عليكم ورحمة الله
فعلا اخي الكريم ففي بعض الاحيان اكون عامل حساب وتنقلب علي الصفقات ويكون لدي شعور سيء
لكن على العموم هذا هو حال الفوركس

Desperate
07-10-2012, 14:19
لما بخسر كتير اوى بطريقة فظيعة وبزهق جدا بقفل الجهاز واروح اتمشى فى مكان مفيهوش ناس :)
عشان اكون لوحدى شوية واسمع بقى اغانى من نوع معين, لغاية ما اهدى شوية وبرجع تانى اقول عادى
وارجع البيت افتح الجهاز تانى

KOGI
07-10-2012, 14:30
انا بالنسبة لى عمرى ما ازهق م نالفوركس ابدا طالما ارباحى منه كويسه يبقى ازهق ليه ؟ حد يزهق من شغله بس انا ممكن يجيللى ارهاق م نالشغل او ملل من الكمبيوتر ساعتها بقا اضطر اخرج او اروح الجيم المهم انى اغير من الحالة بتاعتى عشان اعرف اتابع عملى
تقبل مرورى اخى الكريم

sky44
07-10-2012, 14:35
السلام عليكم بطبيعة الحال اخي في بعض الاحيان نحس بالاحباط و اليأس جراء الخسائر المتثالية لاكن دالك يجب ان لا يحبط عزيمتنا و يجب ان نعلم ان هدا المجال فيه نسبة الربح كنسبة الخسارة لدلك يجب ان لا نستسلم من و نحن مادمنا في بداية المشوار

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:27
انا بزهق منو لما يكون السوق بطيء اما لما يكون فعال بتكون في حلاوة للتجارة و لدة خاصة
و على الانسان عدم الامساك بالفوركس يوميا

dent
07-10-2012, 16:57
لما بزهق من الفوركس اخد اجازه منه لمده كبيره ممكن شهر مثلا وممكن افتح صفقه واسيبها ومعتش ابص عليها
الا دقيقتين بس يوميا للمتابعه فقط

Noah
07-10-2012, 19:25
بالفعل نصل الى هذه المرحلة بعد ان نشعر اننا خسرنا الكثير منا لصفقات المتتالية فى هذه الحالة فقط نشعر اننا بحاجة الى الكثير من الوقت والجهد حتى نتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة فى السوق مرة اخرى

Mohamed90
07-10-2012, 21:33
طول ما انت ربحك ضعيف وفى جزء من الخسارة
مع مرور الوقت هاتزهق لذلك حاول تضارب بمبلغ يحقق لك نوع من الرضا النفسى والتحفيز

السلام عليكم طبعا اخي العزيز نتعرض للكثير من حالات النفسية في الفوركس حسب نتائج
و اكيد اليأس و شعور بالفشل يضربك حين تخسر و تشعر بالحصرة
ولكن لا يجب ان نترك تلك الاشياء تتحكم فينا بل جعلها محفز للبحث عن كل ماهو جديد

kingman
07-11-2012, 00:52
بالفعل نصل الى هذه المرحلة بعد ان نشعر اننا خسرنا الكثير منا لصفقات المتتالية فى هذه الحالة فقط نشعر اننا بحاجة الى الكثير من الوقت والجهد حتى نتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة فى السوق مرة اخرى

وكتير لما بحس بملل او زهق او شعور سئ بفضل انى ابعد عن التداول واعمل شئ بعيد عن المنصة لأن هذا السوق بيتاثر جدا بالعوامل النفسية والواحدب يبقى عرضة للاخطاء فى هذه الحالة

hesham itch
07-11-2012, 12:05
بالطبع الواحد ممكن يزهق ومش من الفوركس بس من اى شىء مكرر بشكل مستمر عشان كده
لازم يكون قى نشاطات تانية الواحد يقدر يجدد بيه حبه للفوركس وحب العمل بالفوركس

resala11111
07-11-2012, 13:52
طبعا الواحد ساعات كتير بيزهق
بس لما بينظر الى هدفه
والاصرار عليه بيراجع تانى للفوركس وهوعنده تفائل

thebest
07-11-2012, 14:05
انا لسة جديد لسة موصلتش للمرحلة دي
بس دة ميمنعش اني ازهق

sami
07-11-2012, 14:11
طبعا الواحد ساعات كتير بيزهق
بس لما بينظر الى هدفه
والاصرار عليه بيراجع تانى للفوركس وهوعنده تفائل

أتفق معك أخي الكريم أن الإصرار على تحقيق الهدف ميزة هامة و خاصة إذا كان المتاجر على درجة
كبيرة من التفاؤل الذي يبعث فيه الحماس على بلوغ النجاح و يمنعه من الشعور بالملل الذي يؤدي إلى
التقاعس و الخمول

willy
07-11-2012, 14:11
انا فعلا الفترة اللي مرت زهقت من الفوركس وبحثت عن مصدر دخل تاني من الانترنت لكن كلها ملاليم مقابل مجهود طويل ومتابعة لكل جديد لايسمى طمع وانما لاشئ يضاهي الفوركس في المقابل المادي له

gemmy
07-11-2012, 14:25
الزهق و الاحباط ممكن ييجو من توالى الخساير مثلا او انك تحس انك بتقضى وقت كتيير قوى فى المتاجرة
و ممكن الواحد يحاول يقلل شوية او يعمل حاجة تانية غير الفوركس علشان يغير موده و يغير جو مثلا و بعد كدة يبقى يرجع يكمل

realyone
07-11-2012, 14:29
الخساره هي اللي تخليك تزهق من الفوركس اما اذا كنت تربح من الفوركس فلن تزهق منه ابدأ بالعكس سوف تزهق عندما يكون السوق مقفلا في الأسبوع الأخير من السوق,فتنتظر افتتاح السوق بفارغ الصبر

sara123
07-11-2012, 14:38
لا , في الحقيقة أنا مش بزهق من الفوركس بحس بجد انه بقى ادمان بالنسبة لي ..ودة الطبيعي لما تحس ان فيه حاجة بتجلب ليك الخير مش بتزهق منها ابدا لا بالعكس دة انت بتعشقها وبتحس انك مش قادر تعيش من غيرها ..وخصوصا وقت ماتكون انت اللي كسبت الصفقة اللي انت فاتحها.
بالنسبة لي أنا طالبة ,, يعني صحيح مش بشتغل في الفوركس كتير بسبب الدراسة يعني تقريبا بشتغل فيه بدوام جزئي ..بس دايما لما الاقي وقت فراغ مش بسيبو يضيع ولازم يكون وقتي على الكمبيوتر كله فوركس وبس.
وفي الاجازة كمان بنام واقوم على الفوركس وتجارة الفوركس يعني تقريبا الفوركس ادمان بالنسبة لي.

magic777
07-11-2012, 15:35

هو المتاجر فعلا بيكون محتاج انه يفصل بين فتره وفتره ويراجع حساباته وطرق عمله
وخاصه لما يتعرض للمارجن او لخساره كبيره لا قدر الله
منها علشان يسترد نفسيته ويكون مستعد للعمل وايضا علشان يراجع سبب الخساره دي ويتعلم منها

sunlight
07-11-2012, 15:44
هو المتاجر فعلا بيكون محتاج انه يفصل بين فتره وفتره ويراجع حساباته وطرق عمله
وخاصه لما يتعرض للمارجن او لخساره كبيره لا قدر الله
منها علشان يسترد نفسيته ويكون مستعد للعمل وايضا علشان يراجع سبب الخساره دي ويتعلم منها

طبعا ودا فايده الاجازه ان الواحد بيعمل رفريش للذاكره وبيعمل استرجاع للى عملته طوال الاسبوع انا احب الاجازه بحس انى مش متوتر ورايق ومفيش صفقات اقلق عليها ولا حاجه عشان كدا انا لا اعمل فى الاجازه اقرأ فقط

mohamed yossef
07-11-2012, 15:54
ممكن اول ما ازهق من الفوركس اقوم بمقاطعة السوق لمدة مثلا 48 ساعة او يوم
او اقوم بمشاهدة فيلم كوميدى او اكشن
بعدها برجع لحالتى الطبيعية

amrmorasamir
07-11-2012, 16:01

على حسب ياباشا لو انت بتخسر على طول اكيد هتزهق بسرعه ولو انت بتعرف تتعامل مع السوق يبقى عمرك ماهتزهق ولو حصل وزهقت ممكن تبعد عنه اسبوع بس وترجع تانى عادى جدا

mando
07-11-2012, 16:10
انا شخصيا ما بزهق من تجارة العملات الاجنبية فى حد ممكن ازهق من شيء يحقق له المال الذى يتمناه كل شخص ويحاول الحصول عليه

ممكن تزهق فى حالة انه الفوركس كان يتسبب ليك فى خسارة مستمرة بدون ربح فى هذة الحالة سوف يكون هناك احباط لكن فى حالة المكسب اكيد مش هاتحس بالزهق ولا الاحباط

السيد الجبالي
07-11-2012, 16:30
لا , في الحقيقة أنا مش بزهق من الفوركس بحس بجد انه بقى ادمان بالنسبة لي ..ودة الطبيعي لما تحس ان فيه حاجة بتجلب ليك الخير مش بتزهق منها ابدا لا بالعكس دة انت بتعشقها وبتحس انك مش قادر تعيش من غيرها ..وخصوصا وقت ماتكون انت اللي كسبت الصفقة اللي انت فاتحها.
بالنسبة لي أنا طالبة ,, يعني صحيح مش بشتغل في الفوركس كتير بسبب الدراسة يعني تقريبا بشتغل فيه بدوام جزئي ..بس دايما لما الاقي وقت فراغ مش بسيبو يضيع ولازم يكون وقتي على الكمبيوتر كله فوركس وبس.
وفي الاجازة كمان بنام واقوم على الفوركس وتجارة الفوركس يعني تقريبا الفوركس ادمان بالنسبة لي.

هو بقي ادمان عندنا كلنا .... وهو فعلا مجال فيه عوامل جزب كتيره جدا ..
ولكن اتمني ان ده يكون مش علي حساب الدراسه ....او علي حساب اي شي ... فربغم من جزب الفوركس لنا
لا ننسي نسبه الخطوره لعاليه المتواجده في هذا السوق

essam1985
07-15-2012, 17:16
هي فعلا الفترة دي كانت بتيجي للواحد

بس لو سيبتها تسيطر عليك يبقي هتيأس و تسيب الفوركس

لازم تقاومها و تكمل الطريق الصعب ده عشان تفوز في الاخر

omanfx
07-15-2012, 17:25
بصراحة رغم اني من سنتين تقريبا بتاابع بس ما حسيت بزهق
بالعكس يزيد اصراري للمتابعة اكثر في هذا المجال
لو الوااحد يحدد وقت ويلتزم بقوانين معينه اعتقد الامر سيكون اسهل من العشوائيه

aminos
07-15-2012, 18:00
السلام عليكم
أنا تقريبا من سنتين و أنا أتعلم الفوركس و الحمد لله لم أحس بالزهق
ولا أي شيئ مثل هذه الأشياء سوى أنني كل يوم يزداد حبي له

Bs Joker
07-15-2012, 18:37
أنا لا امل من الفركس بتاتا الا في حالة التذبذب و الركود و حالة صدور اخبار هامة حينها علي الانتضار لساعات حتى اعرف الاتجاه الجديد للسوق و لا تتسى طبعا الحسارة التي طالما تفقدنا اعصابنا و تدفعنا للانتقام من السوق بأي طريقة و باي اسلوب

ahamed ali
07-15-2012, 18:39
فية اوقات الصفقات بتطول على ما توصل للهدف
ودة بيبقى شئ ممل جدا وتبقى كارثة بقة لو فى الاخر خسرت يبقى كل تعبك وصبرك راح فى الارض
بس انا اتعودت على كدة مبقاش فية زهق الا لو جمعت مبلغ كبير وقتها هتزهق

kimokonolove
07-15-2012, 18:46

مافيش حاجة اسمها زهق لو انت زهقان يبقى الشغلة دى ماتنفعكش يا معلم
وبالنسبة للتداول فريم 4 ساعات ويكون المتابعة كل نصف ساعة او 2 ساعة تلقى نظرة
مع التحليل صباحآ ومساءآ طبعآ وانتهاز الفرص المتاحة هى التى تأتى لغاية عندك
مش انت اللى بتروحلها وبالتوفيق
او حل اخر اشتغل اسكالبينج ساعتين او تلاتة الصبح واكتفى من 5 الى 20 نقطة مش هقول اكتر بس لازم تكون فاهم الأسكالبينج وتعرف تتعامل معاة كويس
اظن كدة عمرك ما هتزهق من الفوركس وممكن يكون زهقك من قلة خبرة فلازم تمارس وتحلل لفترة كويسة علشان تكتسب الخبرة يا معلم

pimo
07-15-2012, 18:47
الملل الكبير الذي يصيبوني من الفوركس هو عندما اقوم بارتكاب خطا
في تداولي وان اعرف تماما انهذا سوف يكلفني الكثير هنا امل منه و اترك الفوركس لمدة لا تقل عن اسبوع او اسبوعين

ahmed rabee
07-15-2012, 19:02
بزهق لما بخسر

لما يحصلي 4 او 5 خساير ورا بعض كدا الواحد بيزهق وباخد رست فعلا ومش بتاجر الا لما اروق

وفيه حاله تانيه لما الاقي السعر مرخم اوي ومش بيتحرك وواخد بينج بونج علي 30 نقطه مثلا

بس الحاله الاولي هي قمة الزهق والملل فعلا

y4x
07-15-2012, 20:15
اكيد لو فى خسارة ومفيش مكسب

بتمنى ما اوصل لدرجة الزهقان

amrmorasamir
07-15-2012, 20:18

لا ان شاء الله مش هتوصلى للمرحله دى بس انتى ركزى فى التعليم كويس وكمان حطى هدف يومى ليكى ولو حققتيه ابعدى عن السوق لليوم التانى وابداى من جديد

deadlyfox
07-15-2012, 20:32
والله فى عوامل كتير بتخلينى ازهق زى مثلا فيه اسابيع تلاقى فيها السعر بيتحرك ببطئ جدا
دى حاجه بتبقى قمه الملل وبتخلينى دايما قاعد زهقان وطبعا لو فى خسارة انا بزهق

السيد الجبالي
07-15-2012, 20:35
بزهق لما بخسر

لما يحصلي 4 او 5 خساير ورا بعض كدا الواحد بيزهق وباخد رست فعلا ومش بتاجر الا لما اروق

وفيه حاله تانيه لما الاقي السعر مرخم اوي ومش بيتحرك وواخد بينج بونج علي 30 نقطه مثلا

بس الحاله الاولي هي قمة الزهق والملل فعلا

فعلا يا اخي وجود خساره متتاليه شي يزهق جدا زز. ولكن هذا بالطبع يحتاج الي اعاده نظر في الاستراتجيه
والبعد قليلا عن السوق حتي نستطيع ان نقيم الموقف جيدا .. ومن ثم نعرف كيفيه التعامل معه

forex4ever
07-15-2012, 20:51
احيانا كثيرا يصيبني الملل والزهق من متابعة السوق البطيء الذي بالكاد يتحرك ولكن هذا الركود ينذر عن انفجار سعري يجعلني دائما اترقب متى سياتي وهل سيكون في صالح صفقتي ام عكس اتجاه الصفقة ؟
الحقيقة يصيبني الملل احيانا حتى عندما اكون كسبان والزهق صفة من صفات البشر ..وعشان تحارب الملل اترك صفقتك وضع استوب لصفقاتك واذهب لتعيش حياتك

Noah
07-15-2012, 21:21
اكيد ولكن هذه المرحلة لا تاتى الا بعد ان يكون المتاجر عمل كل اللى عليه مكن تعلم وتطبيق وخسر وكسب كتير ولكنه فى النهاية لم يصل الى الدرجة التى يسعى اليها وهى الربح الادبى فى سوق الفوركسي

tarek22
07-16-2012, 01:00
يا اخي هذه حلها ساهل
كلما زهقت من الفوركس اقوم بمقاطعته وبعد مدة اجد نفسي بشتاقلو بسرعة فاعود اليه

waleed adel
07-18-2012, 02:44
لو انت بتخسر على طول اكيد هتزهق بسرعه ولو انت بتعرف
تتعامل مع السوق يبقى عمرك ماهتزهق

mido
07-18-2012, 02:46
اخي الكريم
انا عن نفسي عمري ما هزهق من الفوركس
تقبل مروري ولك فائ احترامي

asmoshaa2012
07-18-2012, 02:48
ليه نزهق من الفوركس اصلا ما احنا عندنا يومين اجازة بنريح فيهم وبعدين الفوركس زى اى شغل الواحد ممكن يزهق من شغله فخلاص ياخد يوم اجازة وده متاح عندنا فى اى وقت وفى اى يوم ما حدش بيحدد اعمال شغلنا على الفوركس غير احنا فيبقى كل حاجة فى ايدينا

bullot
07-18-2012, 02:54
هدا الشعور قد ينتاب اي شخص يخاف من الخصارة وليس لديه القدرة على المواصلة ويمكن ان يشعر بهدا الشعور بنسبة كبيرة من ليس لديه خبرة في هدا المجال وليس داريا بكمية الارباح التي يمكن ان يحققها

fx-man
07-18-2012, 02:59
انا شغال فى الفوركس من فترة طويلة اوى وعمرى ما زهقت من الفوركس ممكن ارهاق او توتر لكن عمرى ما زهقت .عموما انا عن نفسى بفضل انى اتوقف عن التجارة كل فترة وفى الغالب بختار الاوقات اللى بكون فيها مشغول جدا او عندى امتحانات .

MrSniper
07-18-2012, 03:00
طبعا لكن عليك أن تتحلى بالصبر و العزيمة
لأنه اي واحد بيمر بهده المرحله و يتخطاهى

zahran
07-18-2012, 03:01
بصراحه انا طول ما انا بكسب عمرى ما احس انى زهقت نهاشى من الفوركس بالعكس بتبقى حالتى النفسه جميله جدا وببقى مبسوط وسعيد
انما اللى انت بتقوله دا بصراحه برضه بيحصل معايا مش هقولك لا بس اما بخسر خساره متتاليه وفى الحاله دى بحاول ابعد على اد ما اقدر عن الفوركس

Aker001
07-18-2012, 03:02
أنا أعجبني الفوركس و لن أزهق منه
لانه عالم جميل
للذي يفهم التعامل معه

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 05:48
كل ما تحس انك زهقان جدد نيتك وافتكر اهدافك وطموحك وكل اللى انت
عايز تحققه من الفوركس واللى ممكن تحققه باذن الله وتوفيقه ليك

top2milan
07-18-2012, 05:53
مش بزهق من السوق نفسو لكن بزهق من الحاله الي تمر بيا زي الخساره الكتير او التحليل الخطأ وغيرو من الحاجات
الي ممكن تخليك تزهق منها من كتر تكرارها

زيزو
07-18-2012, 23:24
انا لسه في البداية ومعتقدش
اني ممكن ازهق من الفوركس لانه بحره كبير
ومحتاج للتعليم كتير

tarek22
07-19-2012, 01:10
نعم تحولت تجارة الفوركس الى ادمان وادمان مريت كمان انا شخصيا مهم الفوركس اذانى وخسرت منه بحس انى مش قادر اسيبه وانى لازم ارجع تانى وافتح صفقات واتداول فى الفوركس وهو شئ داخلى يجعلنى احب التداول فى الفوركس

ymn30
07-19-2012, 01:12
لو انت بتخسر على طول اكيد هتزهق بسرعه ولو انت بتعرف
تتعامل مع السوق يبقى عمرك ماهتزهق

اكيد اخى علشان تقدر تكسب من السوق لابد ان نتعلم منه كيف يسير السوق حتى نستطيع ان نمشى معة ونربح منه

HUSSENEY
07-19-2012, 07:27

waleed adel
07-19-2012, 13:58
الزهق والملل ممكن يحدث من توالى الخساير مثلا او انك تحس انك بتقضى
وقت كتيير قوى فى المتاجرة

amrmorasamir
07-19-2012, 14:04
كل ما تحس انك زهقان جدد نيتك وافتكر اهدافك وطموحك وكل اللى انت
عايز تحققه من الفوركس واللى ممكن تحققه باذن الله وتوفيقه ليك

فعلا ياباشا كلام جميل والافضل انك تاخد اجازه اسبوع تريح نفسك وهتلاقى نفسك رجعت بحماس افضل من الاول بكتير

twaslpro
07-19-2012, 14:10
الفوركس بصراحة سوق شيق وممتع جدا يمر احيانا بفترة خمود لكن يرجع فترة الصعود وهنا تاتي المغامرات الشيقة والممتعة تبقى مراقب للسعر طلع نزل وانت في حالة من التركيز والمراقبة وحين يسير السوق على ما تريد هذا هو هدفك واحيانا يخالف تحليلاتك لكن يبقى امل انه ممكن يعود

Mohamed90
07-19-2012, 15:18

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس ليس يالسهل و يحتاج لمجهود و متابعة
و اكيد فيه ربح و خسارة و طبعا من بعد الخسارة يشعر المرء بالحصرة و ممكن التعصب

khaled zizo
07-21-2012, 16:21
ابعد لمدة 10 دقايق عن المنصة لان كتر التركيز في المنصة بتخليك ما تشوفش التغيرات الجديدة وبتخلي تفكيرك محسور في نقطة واحدة لكن الراحة كل ساعة بتخليك تفكر بطريقة جديدة مش زها على اد ما بيبقى اشبه بالياس بحس ان مفيش فايده مهما هنعمل فى الاخر الواحد بيخسر و لكن الواحد مع الوقت بيبدا تانى يسترد الامل و يفتكر الخطا اللى وقع فيه و يحاول يداويه بعد كدهو لما السوق بيكون نايم دي بقي بتزهقني اوي اكتر من اي حاجة انا بحب السوق لما يبقي عامل زي البحر مليان ترندات فوق و تحت انما طول ما انا معايا راس مال و بتاجر و بحقق ربح عمري ما امل

---------- Post added at 03:21 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

كتر التركيز في المنصة بتخليك ما تشوفش التغيرات الجديدة وبتخلي تفكيرك محسور في نقطة واحدة لكن الراحة كل ساعة بتخليك تفكر بطريقة جديدة مش زها على اد ما بيبقى اشبه بالياس بحس ان مفيش فايده مهما هنعمل فى الاخر الواحد بيخسر و لكن الواحد مع الوقت بيبدا تانى يسترد الامل و يفتكر الخطا اللى وقع فيه و يحاول يداويه بعد كدهو لما السوق بيكون نايم دي بقي بتزهقني اوي اكتر من اي حاجة انا بحب السوق لما يبقي عامل زي البحر مليان ترندات فوق و تحت انما طول ما انا معايا راس مال و بتاجر و بحقق ربح عمري ما امل

yass22
07-21-2012, 16:24
ا اعتقد اني سوف ازهق منه في يوم من الايام لانه مصدر ربح لي فهل هناك احد يزهق من مصدر مال خاص به

hunlion
07-21-2012, 16:24

نعم في بعض الأحيان خاصة عندما تتوالى الخسائر أبدأ بالتفكير يتركه
و لكن بعد الإبتعاد قليلا أعود أكثرا من السابق على المواصلة و تحقيق الأرباح
تحياتي

madman
07-21-2012, 18:10
اكيد كل واحد بيحس انة وصل لرجة انة زهق من الفوركس صح انا عندى الاحساس دا حاليا بس مواصل ومش هقفف

عزبز 18
07-21-2012, 18:13

نعم كلامك صحيح اخي الكريم الخساءر المتتالية
هي السبب في كرهنا للفوركس و تجعلنا محبطين كثيرا

msh3egy
07-21-2012, 18:15
انا بحاول ما وصلش لمرحلة الزهق لان المرحلة دي بتيجي بعد مرحلة الأرهاق علشان كدا بحاول انظم وقتي واخد قسط من الراحة كل ساعة تقريبا
ابعد لمدة 10 دقايق عن المنصة لان كتر التركيز في المنصة بتخليك ما تشوفش التغيرات الجديدة وبتخلي تفكيرك محسور في نقطة واحدة لكن الراحة كل ساعة بتخليك تفكر بطريقة جديدة

pimo
07-21-2012, 19:09
انا ازهق الفوركس عندما اخسر
وعندمااربح احب الفوركس

انا مثلك تمام ازهق منه عندا الخسارة وخاصتا عندما ابذل جهد في التحليل ومراعات كل مراحل الاستراتجية وبعد ذلك اخسر تلك الصفقة ام عند تحقيق الربح افرح ولا اريد ان اغادر الفوركس ابدا

ashraf
07-21-2012, 19:30
بالعكس انا لا امل ابدا من الفوركس وخاصة ان هناك اجازة اسبوعية ليومين وايضا التداول النشيط على العملات يكون خلال 3 ساعات فى اليوم تقريبا من الساعة 2 الى 5 وعموما لو حسيت بالممل من التداول فى الفوركس فيمكنك الحصول على قسط من الراحة لمدة اسبوع مثلا وانصحك بعدم التداول فى حالة ان شعرت انك فقدت اعصابك او السيطرة عليها لان ذلك هو البداية لخسارة رأس مالك فان خسرت بعض الاموال وشعرت بانك تفقد السيطرة على التداول وتقوم بعمليات فى مجازفة كبيرة للتعويض توقف فورا عن التجارة واستريح لعدة ايام حتى يعود اليك اتزانك

chuchab
07-22-2012, 02:43

lesa
07-22-2012, 02:47
بالنسبة لى اعتقد ان لسة بدرى قوى على الوصول للمرحلة دى حاليا الفوركس بالنسبة لى مازل فية الكثير لاكتشفة واتعلمة ودا فى حد زاتة بيضيف تشويق ورغبة فى الاستمرار والتعلم

magic777
07-22-2012, 02:47
نعم في بعض الأحيان خاصة عندما تتوالى الخسائر أبدأ بالتفكير يتركه
و لكن بعد الإبتعاد قليلا أعود أكثرا من السابق على المواصلة و تحقيق الأرباح
تحياتي

كلنا فعلا بتمر علينا اوقات فعلا نكره حاجه اسمها فوركس وطبعا دي اما بعد خساره كبيره
او بعد مارجن لكن لما نهدى شويه بنلاقي اننا السبب هنا في الخساره دي
واغلبنا بيكون خسائره بسبب طمع او عدم استخدامه لاداره راس المال
ولو نحل المشكله دي هنقدر نوصل لبر الامان في السوق ده بأذن الله

mohalia
07-22-2012, 02:48

ممكن جدا لمن يحس بالارها و الملل من السو لمن لا يتمكن من تحيق ارباح و لا يتماشى السوق مع تحليلاته و في اغلب الاحيان يعاكسه لكن لمن نظم اوقاته و تذوق طعم الربح لا اظن انه يمل من السوق و المتابعة اللسيقة للشارت هي فعلا من سلبيات اي مضارب و يتوجب الابتعاد عن الشاشة

ahmed
07-22-2012, 02:48
الحمد لله لاننى احب ان اعمل فى هذا المجال فغالبا لا اشعر باى زهق
او ضيق من الفوركس واذا شعرت بذلك من الممكن ان ابتعد عن التداول

aboualy
07-22-2012, 02:49
هو اكيد كلنا بنزعل لما نخسر وبنحس بالاحباط ولكن يجب ان نتغلب على هذه المشار وان نهتم بان ندرس اسباب الخسائر التى تحدث لنا وفى الغالب سنكون نحن السبب فى هذه الخسائر

apolo
07-22-2012, 02:50
نعم حصل لي ذلك وتركته مدة من الزمن وها أنا عدت اليه

بالفعل ادمان لا علاج له

yara
07-22-2012, 02:54
اما بزهق نتيجه تحقيق خساير كتير بسيب كل حاجه واروح اقعد على البحر لوحدى
يعنى كأجازه كده وبعدها برجع تانى بستعيد نشاطى

swingawy
07-22-2012, 03:11
اكيد بتحصل لكل واحد مننا من فتره لفتره
ولكن اهم شىء اهم شىء
هو كيف ان تستعيد الثقه فى متاجرتك مره اخرى

mage
07-22-2012, 03:51
اصل الموضوع موضوع عمل وشغل وازاى الواحد هيزهق من اكل عيشه وهل عمرك وجدت سواق تاكسى زهق من اكل عيشه مع ناه بيدخل كل يوم على نفس التكاسى ونفس الزبائين ولكن الفكرة ان اكل العيش بينسى اى حاجة مجرد وصول الاموال

minaking
07-22-2012, 04:41
هاتصدقنى لو قلتلك انى مش بزهق ابدا منة لانى بعتبرة شغلى وكمان المعرفة اللى الواحد بياخدها منة ممتازة
دة غير الخبرة فى التجارة اللى بنتعلمها والارباح كمان كل دة فى حاجة واحدة يبقى مستحيل يتزهق منها

vamoscapitos
07-22-2012, 04:44
الحمد لله لم يسبق لي ان سئمت من الفوركس

بل اجده ممتع واتسلى به , حتى لو خسرت

مهما كانت الخسارة

AMANI
07-22-2012, 16:19
الصراحة اني لا ازهق من الفوركس ولا اعتقد اني سوف ازهق منه في يوم من الايام لانه مصدر ربح لي فهل هناك احد يزهق من مصدر مال خاص به

kero
07-22-2012, 16:35
فى الحقيقة انا مش بزهق من الفوركس
انا بزهق احيانا من الخسارة هههههه ومن حركة السوق البطيئة جدا بالليل لان ده وقت الا بشتغل فيه

hesham1046
07-22-2012, 16:36

waleed adel
07-23-2012, 21:08
لو حسيت بالممل من التداول فى الفوركس فيمكنك الحصول على قسط من الراحة لمدة اسبوع مثلا وانصحك بعدم التداول فى حالة ان شعرت انك فقدت اعصابك او السيطرة عليها لان ذلك هو البداية لخسارة رأس مالك

havic
07-23-2012, 21:22
بالفعل الخسارة تكسب الملل و الزهق من الفوركس
لذا يجب جعل الخسارة مثل دوش بارد في عز الشتاء و انتعاش من اجل المزيد من الحرص

kanzsea
07-23-2012, 21:25
انا بحس بهذة الحالة عندما احقق خسائر كثيرة متتالية ولكن لان اتوقف اعمل من جديد لتعويض هذة الخسارة

MixMax
07-23-2012, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع المطروح بين ايدينا صراحة
فعلا امر محير اخي الكريم ولكن هو في من يخشى صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر وعليه اخي الكيرم الانسان يجب عليه ان يكافح ويتعب ويجتهد حتى ينال مراده وعليه
الف شكر وتحية لك اخي الكريم

otakon
07-23-2012, 21:50
الخسائر المتتاليه تكون محبطه نوعا ما لكن ان تكون هادي في سوق الفوركس
وعدم الممارسه اكثر 5 ساعات يوميا حتى لاتصاب بالملل
انا راي الشخصي اقضي يوميا ساعتين عمل حتى لا اصاب بالملل

alkatom
07-25-2012, 16:27
يوم يراودني هذا الإحساس القاسي أقوم و أغادر من أمام جهاز الكومبيوتر أترك كل شيئ خلفي على حاله
ولا أبالي إن خسرت أو ربحت

bousshimin
07-25-2012, 16:30
نعم يقع دلك لمن خسر حسابه في فوركس يحس نفسو أنه زهق من فوركس دائما خسران
بس أنا أن شاء الله إدا سقطت أقف مرة أخرى وهده هي حياة

magic777
07-25-2012, 18:19
نعم يقع دلك لمن خسر حسابه في فوركس يحس نفسو أنه زهق من فوركس دائما خسران
بس أنا أن شاء الله إدا سقطت أقف مرة أخرى وهده هي حياة

هاي حاله نفسيه كلنا بنمر بيها في الوقت ده سواء مع خساره كبيره او مع حدوث مارجن لا قدر الله
لكن اللي بيخلينا وقتها نقرر اننا نستمر بعد كده اننا بنكون عرفنا سبب الخطأ فين واللي غالبا بيكون نتيجه طمع او تهور

msh3egy
07-25-2012, 18:23

mido75
07-25-2012, 18:27
بالطبع جميعنا يشعر بالملل و الزهق عند العمل لفترات طويلة و يومية و بصورة متكررة و نفس الظروف و نفس الغرفة و هكذا
وهذا ليس بالنسبة لمن يعمل فى الفوركس فقط و لكن اى عمل تعمله نشعر كل فترة بالزهق الشديد و الملل لذا يجب عليك فى هذه الحالة ان تقوم بأجازة من هذا العمل و تذهب لتفعل ما تهواه و تحبه و تغير جو و بعد كده ستعود اكثر نشاطا و رغبة فى العمل مرة اخرى

delpi
07-25-2012, 18:55
عمري ما زهقت منه في حياتي الا في حالتين لما بخسر خساير متتالية و كبيرة و دي بردو ما بتبقاش زهق و ملل بتبقي ياس شويه
و لما السوق بيكون نايم دي بقي بتزهقني اوي اكتر من اي حاجة انا بحب السوق لما يبقي عامل زي البحر مليان ترندات فوق و تحت

egypt2012
07-25-2012, 18:57
لحد الان لم ازهق من الفوركس و لى معه اكثر من عامين
و لكنى فى بعض الاحيان لا اتابع الشارت و اريح نفسى قليلا
حتى لا امل منه

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 19:00
طبعا الواحد بيزهق
وانا كل ما ازهق بطلع من البيت لمدة نص ساعة او ساعة وبرجع مرة تانية
انتا اعمل متل ما انا بعمل وما راح تزهق

Noah
07-25-2012, 19:26
الزهق من سوق الفوركس من الممكن ان ياتى كثيرا لو انت مش بتكسب كتير او انت بتعمل فى الفوركس بطريقة مملة ولا تشعر انك مبدع بالتاكيد من الممكن ان ياتيك الممل ولكن الفوركس من وجهة نظرى مش ممل اطلاقا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 02:31

مظبوط يا اخى الفاضل
واظن ان القليل فقط هو من يستطيع ان يصمد فى وجه هذه الخسائر
ربنا يعين الجميع ان شاء الله

All 4 You
07-28-2012, 03:14
عندما تكون خسائر متتالية تبدأ تحبط وتزهق من السوق
لكن الانسان هو الدي يتحمل كل الصعوبات ويصر على تحقيق هدفه

forexawy
07-30-2012, 19:28
مش زهق بمعنى الكلمة ولكن الكثير يعانى من مشكلة انه
بيبقى محتاج شوية تغير بالاخص لو كان
بيتعرض كل يوم لنسبة خسارة متكررة

mannon
07-31-2012, 05:54
مش زهق بمعنى الكلمة ولكن الكثير يعانى من مشكلة انه
بيبقى محتاج شوية تغير بالاخص لو كان
بيتعرض كل يوم لنسبة خسارة متكررة

الى بيوصل بية الامر للدرجة دى يبقى المفروض ياخد فترة نقاهة مثلا ممكن يطلع مصيف لو احنا فى الصيف او يطلع اى رحلة مع الاسرة او الاصدقاء لان للاسف فى الاوقات دى الجانب النفسى بيلعب دور وبيخلى الخسارة تذيد

gamal
07-31-2012, 06:18
انا واللة لسة مش حسيت بهذا الاحساس حتي الان
والحمد اللة ويارب مايجيب زهق

mm110575
07-31-2012, 06:20
علي حسب المتاجر يا غالي

لو المتاجر ناجح مش حازحق من الفوركس لان مفيش حد بيزهق من الفلوس والارباح

واذا كان المتاجر فاشل وزهق منة فأنصحة بالابتعاد عنة لفترة ثم الرجوع الية مرة اخري

register
07-31-2012, 06:31
في الفوركس متعة وحلاوة وتحس بطعم المغامرة وارتفاع الادرينالين في الدم ، وتبقى جالس على اعصابك ،
هو فعلا متعة لكن لا ينبغي ان يلهينا عن ذكر الله وعلاقاتنا الاجتماعية

YesIcan
07-31-2012, 08:32
و الله مافيش زهق لانو كل يوم وجديدو و كل يوم و تحليلو و كل يوم
و اخبارو و المتابع لكل هذا و الي تجده يبحث عن التوصيات و الاخبار لا اضن انه سيزهق

silver
07-31-2012, 11:01
بصراحة شيء محزن ولا يوصف

ولكني داءما افكر في الايجابية لا السلبية في الفوركس

بالتوفيق لي ولكم

fxjoseph
07-31-2012, 11:05
لا عادي اللي يزهق يغير جو فترة كده في اي حاجة وجديدة وكل شيء هيبقي تمام فالتغيير مطلوب والروتين ممل وان امكن لكل واحد انه يدي لتفسه فرصة كل يوم للترفيه ده هيكون له مردود جيد عليه

2x1
07-31-2012, 11:37
لازم يكون عندك عزيمة واصرار عالنجاح ومتستسلمش للخسارة والياس من الفوركس وتخلي الياس ينتصر عليك

mohamed farag
07-31-2012, 11:42
لالالا اكيد لا ع فكرا و عمرو ما حد يزهق من شغلو واللي هيزهق هتكون دي بدايه النهايه بتناعتو
الاهم انك تتعب عشان تلاقي

ZOUHAIR_ZIZO28
07-31-2012, 12:02
فى اوقات طبعا بتمر عليا بحس انى زهقان من الفوركس
بس مش عاوز اتركه بالنسبه لى صعب

sahbi20011
07-31-2012, 12:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اعتقد ان الوصول الى هده المرحلة ناتج عن فقدان المتعة فى انجاز العمل وعدم التعلق الحقيقى به
فحب الشئ و الاستمتاع به لا يفتح الطريق امام الاحساس بالزهق
اما على العكس من يقوم بهدا العمل فقط لاجل الحصول على المال فهدا الاحساس سوف يتسلل الى قلبه فى وقت قصير

Tips™
07-31-2012, 12:16
ساعات بزهق منة بس
اعمل اية بقي اكل العيش مر

جكيل اخى هذا الرد
بس ايه اكل العيش مر ؟؟؟
انت لازم تشوف اى شغل بجانب الفوركس متعتمدشى عليع
كده ؟

adam
07-31-2012, 12:16
أشعر بالملل احيانا من هذا السوق لأنه يحتاج مني الة متابعة يومية ويجلب الضغط النفسي والعصبي لي ولكن اذا أحسنت التعامل مع استراتيجيتك المتبعة في هذا السوق يمكن أن تؤدي في النهاية الى الوصول الى بر الأمان وتحقيق الربح وكل مهنة في العالم تصيبك بالملل منها أحيانا

forex man
07-31-2012, 12:25
بزهق عندما اكون متحمس لاستراتيجيه مثلا ولتجريبها
ولكنها تفشل وبدور على واحده غيرها

dr.stress
07-31-2012, 12:54

اكيد دة طبعا وارد
فاذا كان فيه مثل هذة الحالة الافضل ان الواحد ياخد بريك و يستريح شوية
و يكسر موده بأي حاجة زي خروجه مثلا

racrab88
07-31-2012, 12:59
الإنسان الفاشل هو الذي يستسلم دائما و لكن معك حق حتى لا يمل الانسان يجب عليه التغيير فمثلا أنت تتداول على الفوركس حاول التعرف على أشياء جديدة في الفوركس حتى لا تمل و كلما تقدمت قليلا أحسست بالانجذاب نحو الشيء الذي تبتغيه

mannon
07-31-2012, 13:21

اية هو الى بطئ ياخى الكريم اعتقد ان الفوكس غير كدة نهائى عمر الفوركس مكان ممل وحركتة مش سريعة الا فى ايام قليلة جدا وهى ايام اجازات البنوك بسبب اى حدث او مناسبة عامة

BiG MoNeY
07-31-2012, 13:38
اخي الكريم اكيد كل واحد وصل لمتل هده النقطة التي كره فيها الفوركس وخاصة عندما تكون مبتدأ والزهق ياتي من كترت الخسارة لانه لو كان فيه ربح لما زهق الناس وهدا شيء مأكد
وانا متلا كتيرا ما فكرت في الخروج من الفوركس بمجرد تحقيق عائد متوسط لكن لم استطع فعل دلك ولم اخرج من المجال الى حد الان موفق اخي الكريم

أسكبيد
07-31-2012, 14:16
الملل بيجي بصفة عامة من عدم فهم ايه اللي بيحصل بالظبط قدامنا على الشارت
وطبعا لما السعر بيتحرك ببطء او متذبذب ده اللي بيضايق

kota553
07-31-2012, 14:22
بصراحة انا مش حسيت الاحساس ده خالص .. لكن انا بتخنق منه لحظات كدة لما كل ما افتح صفقة اول ما افتحها السعر يقلب شوية وتلاقى السالب كيبر انما فى المكسب تحس ان المكسب بيزيد بالعافيه هههههه

remas
07-31-2012, 14:36
بصراحة انا مش حسيت الاحساس ده خالص .. لكن انا بتخنق منه لحظات كدة لما كل ما افتح صفقة اول ما افتحها السعر يقلب شوية وتلاقى السالب كيبر انما فى المكسب تحس ان المكسب بيزيد بالعافيه هههههه

باين عليك فعلا انك لسه جديد فى المجال ده وان السعر لما بيتحرك فى صالحك بتجرى وتقفل على طول ولما بيتحرك فى غير اتجاهك بتبقى هتتجنن دا عادى لانك مبتدا لكن هيجى عليك وقت فعلا تحس بالملل من السوق والروتين اللى فيه

HOUSAMMI
07-31-2012, 14:48
فى اى حاجة بتصاب النفس بالملل

بس ده عادى خد اجازة من الفوركس هترجع ليه اكتر نشاط

-------------------------

لو الزهق بسبب الفشل لا قدر الله او عدم النجاح

يبقىلازم تتعلم من اخطائك

hend
08-09-2012, 17:29
اكيد فعلا فية مرحلة ملل لما بتيجى بفتح الفسيبوك وبشيت شوية مع صحابى كدا
وافك نفسى وارجع اشتغل تانى عادى بئا شكلنا هندمن الفوركس

abofeasle
08-09-2012, 17:30
بص هو الزهق ليه اوقاته وخصوصا وقت الخساره بس انتا معاك المنتدى العظيم دا لما تخسر حاول انك تكسب راس المال اللى خسرته من خلال عمل بونص اقوى

SlaiteR
08-10-2012, 00:21

احاول ان ارى ما حققه التجار

وما كسبوا من بعد ما خسروا في الفوريكس

forex4ever
08-10-2012, 00:26

الحالة دي جات لي في بدايتي لما فضلت اودع واخسر اودع واخسر لغاية لما فعلا بديت احس اني ماشي في دائرة مفرغة
اولها ايداع واخرها خسارة !!
لكن مع الارباح الشهرية والدخل الشهري حتى لو كان بسيط عمر الواحد ماهيحس بالملل
تقبل ودي وتقديري

MedoMix
08-10-2012, 00:28
طول مانت بتكسب من الفوريكس طول مانت ماشي في السليم وطبعا مبتحسش انك بتزهق لان انت بتطلع باهداف متغيره ومش عارف هتكسب قد ايه حسب حركه السوق وانما الي بيخسر او الخساره قد المكسب ويقعد يخسر كتير طبعا لزم يزهق وكده افضل حل انك تسيب التداول يومين تلاته وترجعلو تاني

spiceboy
08-10-2012, 00:29
اذا كان في ربح الانسان ما يحس بالملل ان شاء الله الربح الكثير لكي لا نمل من الفوركس ونكون مشاركين نشطاء

sultan
08-10-2012, 04:10
فعلا عادة عن عكس الترند بتبقى اكبر مشكلة لأنك هتكون مفاجئ

بخساره كبيره فممكن تشكلك صدمه و تحس بحالة من الزهق

بس لازم الواحد يتخلص منها عشان يقدر يرجع و الله يوفق الجميع
ي

mr.mido
08-10-2012, 04:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكيد يا اخى عندك حق فان من عادة الانسان من ممارسة الشئ بكثرة ولكنى حتى الان لم ازهق من الفوركس لانى اتخده هواية وليس تجارة فقط

sghir10
08-10-2012, 04:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته على الانسان ان يكون صبورا ادا اراد الربح في هدا المجال والتقدم فيه

marou49
08-10-2012, 04:36
المرحله ده تأتي لأنه يبقى عمل روتيني جداا بأثر عليك فتحس بأنك زهأأن أوي و تريد أن ترتااح , فأنا لما تجيني أغير أسلوب عملي اما أترك الشيء لبضعت أيام حتى أشتااق اليه
و ثم أعود اليه من بعد عادي و أكوون كده كسرت الروتين ده

noureen
08-10-2012, 05:38
و الله انا عمرى ما زهقت من الفوركس ابدا
ولا مريت بالمرحله دى بس لو حسيت كدا هعمل اى شىء
جديد ثم اعاود الفوركس مره اخرى

mowking
08-10-2012, 05:39
انا في مرحله بكره فيهه الفوركس

وخصوصا لما ببقي خسران
او اتصفرت المحفظه

ساعتهه بسيب الفوركس فتره من الزمن

ممكن توصل من ساعات الى سنين

nagynagy
08-10-2012, 05:40

i5land_man
08-10-2012, 05:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكيد يا اخى عندك حق فان من عادة الانسان من ممارسة الشئ بكثرة ولكنى حتى الان لم ازهق من الفوركس لانى اتخده هواية وليس تجارة فقط

وانا حتي الان انتظر الفرصة التي استحقها في الفوركس
وادعو الله ان تكون في القريب العاجل ولا انتظر كثيرا والفوركس ممتع سواء ربحت او خسرت لن نستطيع اعتزاله

realyone
08-10-2012, 05:45

بالنسبة لي أزهق من الفوركس عندما اتكبد الخساره,فأشعر في ذلك الوقت أن سوق الفوركس هو مضيعة للوقت والمال,ولكن عندما أربح أشعر بأن سوق الفوركس هو أحسن مجال في عالم المال والأقتصاد

tamid0
08-10-2012, 05:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا وصلت لمرحلة الزهق دي من زمان اوي اوي اوي
بس هعمل ايه طيب
مفيش اسهل و احسن منه
بالتوفيق للجميع

i5land_man
08-10-2012, 05:47
بالنسبة لي أزهق من الفوركس عندما اتكبد الخساره,فأشعر في ذلك الوقت أن سوق الفوركس هو مضيعة للوقت والمال,ولكن عندما أربح أشعر بأن سوق الفوركس هو أحسن مجال في عالم المال والأقتصاد

طبعا التناقض في المشاعر بالشكل ده احب اقولك انه بيهاجم اغلب متاجري العملات جميعهم
ولكن بيبقي حقيقة واحدة انه المتاجر اللي جرب طعم الربح من الفوركس ولو عالديمو
لا يمكن يعتزل هذا النشاط ابدا

abokarma
08-10-2012, 06:08
كل انواع التجاره بها مكسب و خساره , اما بالنسبه للفوركس فالمكسب و الخساره فيه اسرع و اكتث من التجاره في اي شئ اخر لأن حركة الصعوض و الهبوط سريعه جداً في هذا السوق ,و التاجر الشاطر يعرف يوقف الصفقه امتا

mage
08-10-2012, 06:52
لا انا مزهقتش من الفوركس واللى هيقول انه زهق من الفوركس يبقى انا هحسده على طول لانه بكده بيقول لنا انه حقق الارباح وخلاص زهق من العمل على الفوركس وعايز يعمل على اى شئ اخر ويحقق نتائج جيدة اخرى على سوق تانى

MrDeloma
08-10-2012, 07:00
نعم صحيح أخي و خصوصا عند كتابة المشاركات في المنتدى
بتحس انه هناك ملل كبير ، لكن لا يجب ان نجعل هدا عائقا

y4x
08-10-2012, 09:04
لا ان شاء الله مش هتوصلى للمرحله دى بس انتى ركزى فى التعليم كويس وكمان حطى هدف يومى ليكى ولو حققتيه ابعدى عن السوق لليوم التانى وابداى من جديد

ان شاء الله

انا مش ممكن ازهق ابداااااا

طول ما بحب الفوركس مش هزقق منه ابدااااااا

هحاول اعمل كل اللى اقدر علية علشان اتعلم الفوركس كويس

light
08-10-2012, 16:59
بالفعل تتابع الخسارة تشعر المتداول باليأس ، انا ابتعدت عن الفوركس لمرات عديدة لكنني في الاخير ارجع له
وطبعا نحن يجب علينا ان نتعلم من الخسارة ونجعلها حافز للربح

mido elghooL
08-10-2012, 19:04
ببعد كام يوم عنو خالص وبرجع وقت ما الزهق يروح وابقى تمام

hend
08-12-2012, 19:05

فعلا لما يببئا بطئ بيبئا ممل وبيزهق بس برضو كله
يهون لما يجر قرشين كويسين اول كل شهر كدا

MedoMix
08-12-2012, 19:07
كل انواع التجاره بها مكسب و خساره , اما بالنسبه للفوركس فالمكسب و الخساره فيه اسرع و اكتث من التجاره في اي شئ اخر لأن حركة الصعوض و الهبوط سريعه جداً في هذا السوق ,و التاجر الشاطر يعرف يوقف الصفقه امتا

بالفعل تجاره سريعه تختلف عن اي تجاره اخري لان باي مغامره قد يفقد الشخص حسابه كلو ويسبب في ضياعه في لحظات ويتولد نتيجه الخسائر الاحباط الشديد واليأس

nourhan ali
08-12-2012, 19:18
فى الحقيقة انا ملحقتش ازهق من الفوركس لانى مبتدئة لسه
فتعتبر دى البدايات لسه بالنسبالى

simsimou213
08-12-2012, 19:24
تزهق من الصفقات الفاشلة والخسائر المتتالية وتذبذب السعر لكن خذ لك استراحة أو رحلة تفوج بها عن نفسك وتعود بقوة إلى عالم الربح

companero
08-13-2012, 07:25
أحيانا مع توالي الخسائر تشعر بالملل حقا
و لكن مع أول صفقة رابحة ترجعلك الروح و يعود ذلك الحماس و الامل بتحقيق الارباح

dollyabdallah
08-13-2012, 07:28
انا بحاول ما وصلش لمرحلة الزهق لان المرحلة دي بتيجي بعد مرحلة الأرهاق علشان كدا بحاول انظم وقتي

marwa
08-13-2012, 07:52
اهلا بيكي المهم انك فى بداية مشوارك تستفيدى من تجارب السابقين بتقى مفيدة الا تقعى فى اخطائهم واهم شئ انك تبدئى تتعلمى وتتدربى جيد على الديمو وربنا يسهل

Mahmoudnashaat
08-13-2012, 08:01
بزهق طبعا وده بيحصل لان محدش يقدر يستحمل ضغط الفوركس بشكل متتالى

انا غالبا بتصفح عادى بعيدا عن الفوركس

او اجى ارد هنا شويه

او اخرج واسيب النت خالص

ebtehag
08-15-2012, 18:29
دا شىء طبيعى اخى الكريم اكيد هتوصل لمرحله من المراحل تحس فيها بالملل والورتين اليومى بتقوم الصبح تفتح الشارت وتحلل وتفتح صفقات وتقفل يا مكسب يا خساره وهكذا فطبيعى انك تشعر بالملل وعلشان كده ممكن تطور طريقتك تفكيرك او تغير جو تكسر الملل ده

Ramy Al Chami
08-15-2012, 18:36
من وجهة نظرى فان هذا الكلام خطا بشكل كبير حيث اننى ارى شى مختلف الملل من تجارة الفوركس هنا يعد من اخطر الامور الخطرة التى من الممكن ان تضر صاحبها و تعرضة للخسارة الشديدة حيث ان الملل هنا يجعل المتاج عديم الصبر وهذا خطر جدا فى هذة التجارة

face book
08-15-2012, 18:56
حصلت معايا كتير ولكن الصبر ثم الصبر تم الصبر
واتوكل علي الله اولا ولا تحمل هم

alMalikTarek
08-15-2012, 19:58
هدا صحيح فيه بعض منا بيحس نفس الشعوور
لكن بعد أخد استراحة لمدة يوم او يومين راح يحس انه اشتاق للفوركس
و دائما تقع لي و أخد استراحة و احس انني رجعت لحالتي الطبيعيه

OujdiPrince
08-15-2012, 20:14
صحيح اخي دائما ينتابني نفس الشعوور
لكن عليك ان تبتعد خلال تلك الفترة قليلا عن الفوركس
حتى يدهب دلك الملل ثم ترجع له

alaoui11
08-15-2012, 20:17
و الله اليوم حققت خسارة كبيرة و لكن سأستمر إن شاء الله
احس بضيق و لكن ان شاء الله اعوض و اتمني من الله ان يوفقني اخي الكريم

Mohamed Osman
08-19-2012, 20:09
انا بصراحة مش حسيت اى احساس من احساس الزهق بالعكس النشاط والحماس بيزيدو يوم بعض يوم

Lotus-FX
08-19-2012, 20:58
هدا صحيح ، لكن ليس فقط الفووركس أيضا كتابة المشاركات
نصبح نحس بالملل و الضغط ، لكن مع طول المده سوف تتعود على دلك

mahmoud1
08-19-2012, 21:03
الزهق من الفوركس بيكون فى حالة واحدة انك بتتعرض لخسائر كتير ولا تحقق مكسب لكن لو الواحد بيكسب اكيد مش هايكون فى زهق افضل شئ عشان لا تشعر بالزهق انك تتعلم باستمرار وفى اشياء كتير ممكن تتعلمها لانه الفوركس مش مجرد استراتجية الواحد يتعلمها وخلاص

lamjid--
08-19-2012, 21:18
فى السوق مش هيكون فى ملل

fersinho
08-19-2012, 21:20
الحمد الله لسه في بداية الطريق و سأواصل إلى أخره إن سنحت لي الفرصة

eslam92
08-19-2012, 21:30
ان شخصيا بحاول موصلتش للمرحلة دى عشان كده بنصحك تقسم وقتك وتحدد وقت معين للتداول بدل من الجلوس وقت طويل يدفعك للملل
وربنا يوفقك ومتملش كتير لانى الفوركس عايز صبر
شكرا

ronaldo
08-21-2012, 01:21
ما بيكون فيه خسائر متتاليه تبدأ تحبط وتزهق من السوق

لكن الانسان هو اللى يتحمل كل الصعوبات ويصر على تحقيق هدفه واستكمال مشواره الى النهاي

mmm2013
08-21-2012, 01:28
المشكله انى فعلا كثر بوصل للمرحله دى بس لما بوصل لقرار انى ابعد عن الفوركس خالص يجى ادامى موضوع بالصدفه فى اى منتدى يخلينى ارجع تانى لانى اكتشف ان كان فى حاجات كان لازم اتعلمها

alielsherbini62
08-21-2012, 01:48
ياما حسيت بالأحساس دة و لكن كل مرة أقول توبة أشوف بالصدفة اعلان هنا او هناك بميزة جديدة أو شركة جديدة و من غير ما أحس الأقى نفسى فاتح حساب و بخسر تانى . :) حاجة كدة عاملة زى الأدمان مهما حاولت تسيبها بترجع تانى .

simox big
08-21-2012, 01:58
السلام عليكم هههه انا للتو بدات مند شهر وانا الان مللت رغم انني لم
اتعلم الكتير بسبب قرارات هدا المنتدى الدي احبطتني في بدايتي

firemorocco
08-21-2012, 02:07
عندما تكون خسائر أيئس بسرعة لكني أتمالك نفسي وأبعد عن فوركس لمدة يومين
وبعد دالك ترجع مياه مجاريها

shahd
08-21-2012, 02:34
الفوركس بالرغم من انه ممتع وشيق ولكن فى بعض الاوقات يكون ممل عند تحقيق نتائج قليله او عند تحقيق خساره

zeyadkabeel
08-21-2012, 02:36
انا مش بزهق منه الا لما تكون حركة السوق بطيئة اوى لدرجة الملل

badrheba48
08-21-2012, 02:46
معتقدش يمكن الفوركس اكتر مجال الواحد بيبقى خايف او قلقان او فرحان طول الوقت يعنى مجال مليان مشاعر و مفيش ملل أطلاقا .. ممكن زهق من الخسارة ليس الا . و ممكن كمان فى اوقات التذبذب نشعر بالملل لذا انا اتجاهل هذه الأوقات.

Spiderhoof
08-24-2012, 23:04
مش زهق بمعنى الكلمة ولكن الكثير يعانى من مشكلة انه بيبقى
محتاج شوية تغير بالاخص لو كان بيتعرض كل يوم لنسبة خسارة متكررة
فى هذه الحالة ترى ان المتاجر ابتدى يكره حياته فى الفوركس ونفسه يعمل حاجة تانية

egypt25
08-30-2012, 17:25
انا شخصيا وصلت للدرجة دى وبدأت ازهق من الفوريكس لما وصلت لدرجة ان حسابى القديم اتمرجن وخلاص مابقتش لاقى طريق اكسب منها
فقررت اسيبه خالص وابعد عنه ولكن طبعا ماقدرتش وقعدت كام شهر ورجعت تانى :)

ashraf
08-30-2012, 17:27
بالعكس الفوركس مسلى جدا والواحد مش بيزهق منه خالص وخصوصا لو اشتغلت ساعتين فى اليوم فقط لانى اعتقد ان الملل بيكون بسبب البقاء امام شاشة التداول فترة كبيرة وفعلا ده بيتعب الصحة والاعصاب وقد يصيب بالملل

marem2007
08-31-2012, 02:54
الي عايز يعمل حاجة او يوصل لهدف
لازم يتحمل الصعوبات
واي شيء يقف قدامة لازم يتغلب علية

gogo galal
08-31-2012, 02:56
انا عن نفسى كتير بكون زهقان
اوى من الفوركس وبقول مش هشتغل
تانى فيه وارجع افتكر احلامى
وارجع اشتغل تانى فيه وبالتوفيق للجميع فيه

mero
08-31-2012, 05:05
نعم بيجلى فتره بزهق وبمل من التعامل فى الفوركس او عامه بمل من الانترنت بصفه عامه ولكن لان اجلس ساعات طويله كل يوم امام الكمبيوتر ولهذا السبب اصاب احيانا بالممل ولكن سرعان ما يزول لان الفوركس يعتبر مسلى وممتع لى ويشغل وقت فراغى

مسلم
08-31-2012, 05:11
صحيح انا زهقت منه لكثرة المواضيع ولم احقق
بعد اي نقط مهمة
يا اسفاه على يوسف

amr beni ata
08-31-2012, 11:16
انا ما بقعد على الفوركس الا وانا فاضي تماما
بس فيه حدا بزهق من اكل عيشه
وهو غي متعب ابدا

sahar
09-13-2012, 03:58
انا لسه مبتدئة والصراحه مزهقتش منه رم اني لسه بتعلم هو شددني للغايه بكل مافيه
مجال جديد وشيق حتي لو الواحد خسر فيه بسترجع نشاطه وبتعلم من اخطاؤة وبيزيد تعليمة ودراسته فيه
وطبعا السوق مليان تقبلات وده طبيعي جدا وبالتوفيق لك بالنجاح وللجميع

ayman.shosha
09-13-2012, 04:03
اخى العزيز حب ما تعمل حتى تعمل ماتحب
المشكلة اخى هو اننا نعتبر اننا متأخرين ولا نعطى نفسنا الوقت الكافى للتعلم
كذلك عدم تقديرنا لصعوبة الامر والتفكير فى المسألة على انها فرصة لجمع المال فقط هو ما يبعث باليأس علينا
ولو اعطينا كل شىء حقه فى التعلم والتطبيق لما وصلنا لهذه المرحلة

elking
09-13-2012, 05:20
انا اوقات كنت بزهق او اوقات كنت بيأس كتير جدا
ولكن الامل مازال امامى الكثير والكثير وهذا شيئ جيد للغاية يجعلنى استمر فى العمل فى الفوركس بمشيئة الله

shahy
09-13-2012, 17:54
بالفعل لان تعرضت الى خسائر وبالفعل الخسائر هى من تحدث الملل والتوتر واريد ان اخذ راحه من الفوركس حتى استعيد نشاطى مره اخرى لان الفوركس احيانا يسبب ضغوط كثيره
فالافضل اخذ راحه بين وقت واخر

maro50
09-13-2012, 18:27
انا لااتعرض لذلك الموقف لاننى احب الفوركس واحب التداول لانه يشعرنى بالمغامرة كما اننى عندما اخسر احاول الابتعاد عن السوق قليلا ومن ثم ابدا بالقراءة والتدرب من جديد دون توتر الحساب الحقيقى

4ex
09-14-2012, 19:22
أكيد كل واحد بيزهق من المتاجرة الزائدة عن الحد،و خاصة لمدة ساعات طويلة في اليوم طيلة 5 أيام في
الأسبوع،عن نفسي حين أمل النظر إلى الشارتات أتابع جديد الأفلام أو أخرج للتنزه في المنتجعات الخضراء

l3azzi
09-14-2012, 19:23
و عليكم السلام و رحمة الله تعالى و بركاته معك حق احس انني مليت من الفوركس حتى انني ام اتاجر بعد في حساب حقيقي

كونان
09-20-2012, 03:14
مش زهق بمعنى الكلمة ولكن الكثير يعانى من مشكلة انه بيبقى محتاج شوية تغير
بالاخص لو كان بيتعرض كل يوم لنسبة خسارة متكررة فى هذه الحالة
ترى ان المتاجر ابتدى يكره حياته فى الفوركس ونفسه يعمل حاجة تانية

ahmed zayan
09-20-2012, 03:22
انا لسه مجربتش الاحساس دا ولكن لا اعتقد ذلك فانت تذهب لعملك وكل يوم تقوم
بنفس االحركات التكراريه ولكن لا نزهق من عملنا لانه قوت يومنا وقوت للذين بعدنا

Mokka
09-20-2012, 03:40
كنت فى بدايه تعلمى الفوركس امل بسرعه منه و لكن بعدما تعلمت الكثير عنه و ربحت منه بدأ هذا الشعور بالزوال
و ايضا عندما شعر بانى سأمل منه بأخذ راحه يوم وااحد افعل فىيه شئ مختلف حتى استعيد تركيزى و حتى لا اشعر يالملل

dina
09-20-2012, 03:41
لا طبعا زهقت لان كل واحد له طاقة وقدرة معينة يتحملها
ولما بزهق اكيد ببعد شوية اتكلم مع صحابى واهلى علشان اضيع الزهق والملل

abdellatif2013
09-20-2012, 04:28
الكثير يعانى من مشكلة انه بيبقى محتاج شوية تغير بالاخص لو كان بيتعرض كل يوم لنسبة خسارة متكررة فى هذه الحالة ترى ان المتاجر ابتدى يكره حياته فى الفوركس

loco
09-20-2012, 04:49
لحد الساعة لم يسبق لي ان احس بان زهقة من الفوركس
باعتقد انه عالم متير و ممتع مش ممكننزهق منو

haitham messi
09-20-2012, 05:56
بصراحة انا لسة مبتدىء فية يعنى لسة طازة لحد دلوقتى كلة تمام وماشى معايا كويس جداا انما بقى مش عارف ممكن توصل بيا الدرجة بعدين انى ازهق منة انا على ما اعتقد صعب اووى واهو ربنا مسهل الحال واهى ماشية

fnaan
09-20-2012, 06:49
شوف يااخى اى انسان فى الدنيا بيزهق من المجال الى بيشتغل فيه لما يكون نوع شغله ثابت ومفيش فيه تغيير ربما نفس الموضوع دا فى الفوريكس لو الوضع ثابت ومفيش تغيير لفتره طويله هاتحس بالملل ممكن ترتاح لفتره وتهدىء من اعصابك هاترجع للفوريكس وانت نشيط وحابب تشتغل من جديد لكن هو عموما حتى وان عدى عليه فترات ثابته انت هاتستفيد من دا لو عرفت تعمل صفقات مناسبه للتوقيت دا فحتى الثبات فى الفوريكس تغيير ممكن تزهق منه برضو لو الخساره اتكررت ودا برضو هايخليك محتاج فتره مع نفسك تشوف ايه اسباب الخساره المهم انك تسيب الفوريكس لما تحس بالزهق وترجعله وانت مشتاق للتدوال من جديد عشان تشتغل احسن من الاول

kaderbest
09-20-2012, 12:00
أكيد أنك ستمل من الفوركس بعد مدة طويلة حتى و لو كنت تحقق أرباح و لتجنب ذلك
فعليك أن لا تتجار بستمرار في سوق الفوركس و أن تعطي لنفسك قسطا من الراحة في الشهر الأخير من السنة

كونان
09-22-2012, 20:16
لكن الانسان هو اللى يتحمل كل الصعوبات ويصر على
تحقيق هدفه واستكمال مشواره الى النهايه

ibrahimhabony
09-22-2012, 20:43
السلام عليكم

الحالة دى بتجيلى كل يوم تقريبا لما اخسر ههههههههههههههههههه
بس طبعا بتروح لما اكسب تانى لما اتعودت خلاص على كدا

MAGDY
09-22-2012, 20:45

لأ مش صح .. ولأ مش أكيد
مش شرط اللى يحصل مع شخص إنه لازم يحصل مع كل الناس
كل واحد وله نظامه وله اسلوبه وله شخصيته
ولا مش صح الكلام ؟؟؟
تحياتى