PDA

View Full Version : هل تفضلون المتاجرة الجماعية ام الفردية؟؟

Pages : 1 2 3 4 [5]

fefe
05-09-2013, 02:16
أعتقد أن المتاجرة الجماعية أفضل لأنها تعمل على توزيع المخاطرة و تقليصها إلى جانب ضمان نسبى للمكسب ولكن ذلك يعتمد على مدى عناية أفراد المجموعة فى إختيار زملائهم للمكسب الجماعى

xdorex
05-09-2013, 02:20
افضل المجموعة وتبادل الافكار
ومناقشة كل الامور افضل طريقه

tamer.marsel
05-14-2013, 11:32
انا لسة جديد فليس لدي خبرة كبيرة في مجال المداولة واني مقتنع بنظرية
كوبي فوركس فهي توفر المجهود والتركيز والخوف من فقد المال

karim soliman
05-14-2013, 12:47
السلام عليكم

انا افضل المتاجره الجماعيه
عشان نقدر نستفاد من خبرات بعضنا

semar
05-14-2013, 13:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. انا لم اجرب بعد الفردية ولا الجماعية .. انا ماولت اعكل عالديمة حتى لا اخسر على الحساب الحقيقي .. وياريت حد من الاعضاء يقولنا من هو الافضل في المتاجرة ولماذا وتقبل مروري

Rasha4egypt
05-14-2013, 14:46
انا افضل التدرب والحصول علي الخبرة والتداول بمفردي لان اكثر من رأي يؤدي الي التشتت
وعدم المقدرة علي انشاء رأي معين والبدء بطريقة معينه في التداول ولذلك افضل الاعتماد علي نفسي

arts
05-14-2013, 18:24
وانا فى البداية افضل المتاجرة ع مجموعة لانها اسهل وممكن تؤدى الى فرص نجاح اكبر حيث كل واحد فينا يرى الصفقة من زاويته وله تحليله وهذا مفيد فى اكتساب الخبرة ثم بعد ذلك ومع زيادة الخبرة افضل المتاجرة بعقل واحد لان وقتها كثرة التحليلات ممن تشوش تفكيرى وتنسينى الخبرة اللى اكتسبتها

moro610
05-15-2013, 22:52
السﻻم عليكم و رحمة الله و بركاته
التفكير الجماعي جميل جدا و اللي نجح الدول الكبرى هو روح الفريق و العمل الجماعي

mshmsha
05-17-2013, 16:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم انا لسه من المبتدئين في سوق الفوركس ولسه مجربتش التداول بس انا عن نفسي شايفة ان المتاجرة الجماعية افضل بكتير جدا من المتاجرة الفردية والله اعلم يعني الجماعية بتحس ان خبرات موجودة عند افراد كتير وكمان الخسارة بتبقي علي الكل وبتتقسم عليهم فمش بتبقي كبيرة اوي والله اعلم

أميمة
10-01-2013, 05:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا بك اخى الكريم اشكرك
انا شخصيا افضل المتاجرة الفردية

صا لح
10-01-2013, 05:47
افضل المتاجره الجماعيه لمالها من تاثير على السعر وللمعلوميه هناك قروبات كبيره جدا تؤثر على الاسعار بشكل جماعي فكونو مع الجماعه افضل لكم

مصطفى جابر احمد السيد
10-01-2013, 05:55
افضل المتاجره الفردية احسن عشن التجارة بتخسرة اكتر لو جماعية
بس لو لسة جديد متعرفش شى الجماعية احسن

ultrasloco
03-08-2014, 06:14
السلام عليكم و رحمة الله
في الحقيقة انا شخصيا افضل المتاجرة
الفردية على الجماعية و السبب هو اختلاف الاراء و التوجهات الفكرية
في التحليل و طرق دراسة السوق

harimeche
03-08-2014, 19:00
الســــــلام عليكم ورحمة الله

لا أحب أن المتــــــاجرة الجمــاعية

ولكن أحب أن أتخد قراراتي بنفسي

وإن أخطأت فمني وإن ربحت

فنعمة من الله

msamir2013
03-09-2014, 02:23
اولا من الصعب ان كل المستسمرين يكونوا على راى واحد فالافضل انك تعتمد على التحليل الجيد

بجانب طبعا دراسة الظرووف المحيطة والمؤثرة فى السوق لمحاولة الخروج باكبر قدر من الاستفادة باذن الله

AMLAK
03-09-2014, 02:29
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان العمل الجماعى بيكون اكتر
افاده وانا فى الفوركس بكون موجوده مع ورشة عمل يمكن مناش خبره عشان اشارك بتحليلى ولكن بستفيد جدا من تحليلات الخبراء
اللى بيقدموها واحاول اطلع بوجهة منظرى الخاصه بناء على متابعتى للورشه تحياتي للجميع

hatem27
03-09-2014, 02:33
دائما متميز في الانتقاء
سلمت على روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
ان شاء الله
دمت ودام لنا روعه مواضيعك
تحياتى للجميع
لكـ خالص احترامي

anglo100
03-09-2014, 02:40
الفرديه افضلهلا بكتير

gehad87
03-09-2014, 08:29
افضل اني اتناقش مع حد بيفهم بمعنى انه يكون مستواه اعلى من مستواي
لكن ان ابقى بتكلم مع حد من نفس مستواي فاعتقد ان ده هيبقى زي خناقة كده وكل واحد مقتنع برايه
وممكن كمان الرايين يكونوا مش مظبوطين

downlaod1
09-09-2014, 17:37
التحليل ضمن اطار مجموعة
جيد بحيث الاستفادة من كافة الخبرات
لكن هذا ليس متاح فى كل الاوقات لهذا يجب التعود
الاعتماد على الذات

monaaq
01-20-2015, 15:19
بسم الله الرحمن الرحيم كل من التجارة الفردية و الجماعية لها سلبياتها فالتجارة الفردية تتاجر بما تراه انت و قد يكون لك راي خاطئ اذا كان معك احد ينبهك و تتصححه اما التجارة الجماعية فانتم تتاجرون باراء الجماعة كلها و قد يكون لك راي صائب و يشوش عليك عضو اخر و تدخل دخول خطا و عكس هذا الكلام صحيح بالتوفيق لك

redaaq
01-21-2015, 11:59
اولا انا بشوف المضاربة الجماعيه اكثر شموليه من حيث التحليل حيث ان نسبه الخطأ تكون اقلودى برضو بتعتمد على شخصية المضارب هل هو من محبى المشاركه او الاعتماد على رايه هو بس و شكرا

adahmqq1
01-22-2015, 10:59
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته يعتمد على اسلوبك ممكن شخص يستطيع ان يتداول بنفسه بشكل احسن منالمجموعه و ممكن شخص يقدم اداء احسن مع المجموعه و لكن طالما انه لديك طريقة متاجرة و تعمل بها اعمل لوحدك . بالتوفيق اخى

hamdochi
01-22-2015, 11:29
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان المتاجرة الجماعية لها ايجابيات و السلبيات و ايضا المتاجرة
الفردية لها سلبيات و ايجابيات التحليل الجماعي يفيد و كثرة الاراء توضح كثير من الصور ولكن
المتاجرة الفردية افضل لانك تتعلم اعتماد على نفسك و ليس علة الناس بالتوفيق ان شاء الله

amermazzen
01-22-2015, 12:23
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم كل تاجروأسلوبه في المتاجرة انا شخصيا أحب الاعتماد على نفسي في المتاجرة من خلال تطبيق كل ما تعلمت عليها خاصة في الحساب التجريبي.

مصراوى
01-22-2015, 12:30
فى الحقيقة انا ان التداول الفردى هو الافضل لان هذا العمل يحتاج الى التركيز الشديد نظرا للتغيرات الكثير التى تطرا علية ولكن من الممكن المشورة والتعرف على اراء الاخرين التحليلية

shamcc1
01-24-2015, 14:41
اخى الحبيب اعتمد علي الردود لاكسب البونص واتاجر بيه ومن الارباح اسحب منها جزء والجزء الاخر اكبر بيه الحساب بالتوفيق اخى

hasannxx
01-25-2015, 14:23
اخى العزيز انا مع المتاجرة بشكل جماعي وتعاونيذلك ان هذه الطريقة تمزج فيها الافكار المتنوعة بالتالي كل واحد يغطي اخطاء الاخركذلك الراحة النفسية تكون مع العمل الجماعي مشكور اخى

shamyaa4
01-28-2015, 09:45
اخى طبعا اخي المتاجرة الجماعية لها ايجابيات و السلبيات و ايضا المتاجرة الفردية لها سلبيات و ايجابيات التحليل الجماعي يفيد و كثرة الاراء توضح كثير من الصورولكن المتاجرة الفردية احسن لانك تتعلم اعتماد على نفسك و ليس علة الناس مع الشكر

---------- Post added 01-28-2015 at 08:45 AM ---------- Previous post was 01-27-2015 at 12:32 PM ----------

اخى طبعا اخي المتاجرة الجماعية لها ايجابيات و السلبيات و ايضا المتاجرة الفردية لها سلبيات و ايجابيات التحليل الجماعي يفيد و كثرة الاراء توضح كثير من الصورولكن المتاجرة الفردية احسن لانك تتعلم اعتماد على نفسك و ليس علة الناس مع الشكر

asmayll
02-14-2015, 09:41
عزيزى كل من التجارة الفردية و الجماعية لها سلبياتها فالتجارة الفردية تتاجر بما تراه انت و قد يكون لك راي خاطئ اذا كان معك احد ينبهك و تتصححهاما التجارة الجماعية فانتم تتاجرون باراء الجماعة كلها و قد يكون لك راي صائب و يشوش عليك عضو اخر و تدخل دخول خطا و عكس هذا الكلام صحيح

---------- Post added 02-14-2015 at 08:41 AM ---------- Previous post was 02-13-2015 at 03:54 PM ----------

عزيزى كل من التجارة الفردية و الجماعية لها سلبياتها فالتجارة الفردية تتاجر بما تراه انت و قد يكون لك راي خاطئ اذا كان معك احد ينبهك و تتصححهاما التجارة الجماعية فانتم تتاجرون باراء الجماعة كلها و قد يكون لك راي صائب و يشوش عليك عضو اخر و تدخل دخول خطا و عكس هذا الكلام صحيح

anweranwer12
02-22-2015, 12:50
اولا انا شخصيا اتاجر فردياولكنى اعتمد اكثر من نوع من التحليل فى الوقت ذاتهواعتقد اغلب المتاجرين يفعلون هذا لانه لا تثق باحد غيرك مشكور اخى

barakathamo
02-22-2015, 14:04
تحية طيبة والله دى بترجع للشخص نفسه لو كان حد خبير وله فتره فى المجال اكيد بيتعامل بفكره هوانما لو مجموعه مستثمرين بيتشاورو وبياخدو اراء بعض ولو مشروع ايضا او مبتدئين و شكرا

محمد السيد محمد
02-22-2015, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
لو كنت ابحث عن الفوس فقط طبعا هفضل الجماعية .. ولكن لو باختبر ذكائي فهفضل الفردية

zezoahmedse
02-22-2015, 15:20
اخى الغالى أنا غالبا أخي الكريم أفضل أن أتاجر معتمدا على تحليلي الخاص،و لا أميل بأي شكل من الأشكال إلىالمتاجرة الجماعية لأنها تسبب في التشتيت،لأن الآراء دائما مختلفة فقد أكون متيقنا من تحليلي و تكون مثلاهناك فرصة للدخول شراء،لكن متاجر آخر يؤكد أنها فرصة بيع،و رغم أنني متأكد من تحليلي أصاببالحيرة و الإرتباك لذا أفضل التداول الفردي و الله ولى التوفيق

rahabxx
02-22-2015, 15:50
اولا انا بالنسبة لي افضل العمل الفردى لعدم التشتيت لكن العمل الجماعى ليه مميزات كتيرة عن العمل الفردى لانى بالفعل استفيد من الاعضاء من خبرتهم ومن تعلمعم بالتوفيق اخى

mezohema
02-22-2015, 16:32
اخى العزيز هذا يقف على نوع المتدوابين الموجودين اذا كان المتداولين عندهم خبرات كبيرة فهذا مفيد جدا للشخص اكثر من التدوال الفردي ومربحة اكثر جدا شكرا لك عزيزى

shamiaz
02-22-2015, 17:04
اخى الفاضل انا افضل التداول بعقل واحد هذا افضل لي وانا مقتنع تماما ان التحليل الجماعي افضل من التحليل الفردي ولكن التحليل الفردي سوف تري تركيز اكبر من التفكير الجماعي بالتوفيق لك

modyadham
02-22-2015, 17:54
اخى الكريم انا افضل المتاجره بتحليلي فقط ولكن ده ميمنعش الاطلاع على آراء الاخريين بردهيمكن يكونوا شايفين حاجه في الشارت انا مش شايفاها واقدر وقتها اعيد تحليلي تاني واتأكد هل هم صح ام انا شكرا لك

hamadaham12
02-22-2015, 20:56
اخى الغالى انا افضل المتاجره بتحليلي فقط ولكن ده ميمنعش الاطلاع على آراء الاخريين بردهيمكن يكونوا شايفين حاجه في الشارت انا مش شايفاها واقدر وقتها اعيد تحليلي تاني واتأكد هل هم صح ام انا مع الشكر

hamdeyss
02-23-2015, 09:41
الاخ الغالى بمراعاة لنتائج المتاجرة افضل شخصيا المتاجرة الفردية لتجنب المعيقات ما بين المتاجرين في حالة الفشل لان لابد من كل تاجر ان يتاجر بالطريقة الخاص به وتختلف من متاجر الى اخر بالتوفيق لك

hamadaham12
02-23-2015, 10:17
اخى الغالى انا افضل المتاجره بتحليلي فقط ولكن ده ميمنعش الاطلاع على آراء الاخريين بردهيمكن يكونوا شايفين حاجه في الشارت انا مش شايفاها واقدر وقتها اعيد تحليلي تاني واتأكد هل هم صح ام انا مع الشكر

ramaszz
02-23-2015, 11:09
اخى الكريم المتجارة الجماعية مفيدة جدا من ناجية الاستفادو من الخبرات من الاخرين اما الفردية فهي تعتمد على الخبرات السابقة للمتداول بشكل فردي ولكنها قد تكون ليست افضل من التداول الجماعية و الله ولى التوفيق

rahmaacc
02-23-2015, 12:25
تحية طيبة احب الاستفادة من الاخوة و التحليل و توصيات لهم ولكن في التجارتي اعتمد على نفسي و افعل ما اراه مناسب و ذلك للكسب تجربة اكبر و خبرة واسعة مع الشكر

anweranwer12
02-23-2015, 12:47
اولا انا شخصيا اتاجر فردياولكنى اعتمد اكثر من نوع من التحليل فى الوقت ذاتهواعتقد اغلب المتاجرين يفعلون هذا لانه لا تثق باحد غيرك مشكور اخى

barakathamo
02-23-2015, 14:02
تحية طيبة والله دى بترجع للشخص نفسه لو كان حد خبير وله فتره فى المجال اكيد بيتعامل بفكره هوانما لو مجموعه مستثمرين بيتشاورو وبياخدو اراء بعض ولو مشروع ايضا او مبتدئين و شكرا

zezoahmedse
02-23-2015, 15:17
اخى الغالى أنا غالبا أخي الكريم أفضل أن أتاجر معتمدا على تحليلي الخاص،و لا أميل بأي شكل من الأشكال إلىالمتاجرة الجماعية لأنها تسبب في التشتيت،لأن الآراء دائما مختلفة فقد أكون متيقنا من تحليلي و تكون مثلاهناك فرصة للدخول شراء،لكن متاجر آخر يؤكد أنها فرصة بيع،و رغم أنني متأكد من تحليلي أصاببالحيرة و الإرتباك لذا أفضل التداول الفردي و الله ولى التوفيق

aimen boughariou
02-23-2015, 15:22
خى الكريم ان تطور مجال الفوركس يعتمد على تطور السوق وحركته فهو المسيطر فى عمليه تغير الاسعار والسيطره على الفوركس ولا اعتقد ان الفوركس سينقطع يوما لانه يعمل بلغه العصر وانما سيتقدم كلما تقدم العلم والفوركس من المجالات الرائعه

mezohema
02-23-2015, 16:31
اخى العزيز هذا يقف على نوع المتدوابين الموجودين اذا كان المتداولين عندهم خبرات كبيرة فهذا مفيد جدا للشخص اكثر من التدوال الفردي ومربحة اكثر جدا شكرا لك عزيزى

modyadham
02-23-2015, 17:51

hamadaham12
02-23-2015, 19:08

sallyrgb
02-24-2015, 09:33
عزيزى طبعا اخي المتاجرة الجماعية لها ايجابيات و سلبيات وايضا المتاجرة الفردية لها سلبيات و ايجابيات التحليل الجماعي يفيد و كثرة الاراء توضح كثير من الصور ولكن المتاجرة الفردية افضل لانك تتعلم اعتماد على نفسك و ليس على الناس ربنا معاك

hebahossam55
02-24-2015, 10:51
تحية طيبة اذا كانوا على مستوى عالى من الفهم و القدره على التحليل فلما لا ان يتشاوروا و يتبادلوا الاراء اما اذا كان هنا اختلاف فى المستوى العلمى الخاص بالفوركس فلا يجب ان يقاسمه الجاهل قراره بالتوفيق لك

anweranwer12
02-24-2015, 12:59

saifbdr
02-24-2015, 14:21
اولا عن نفسي بفضل كعقل واحد لان لكل شخص استيراتيجة في التحليل واستخدام معين من الأدوات و بردو بسمع من الأخرين واعرف ايه الأسباب المعتمدين عليها ربنا معاك

barakathamo
02-24-2015, 14:33

zezoahmedse
02-24-2015, 15:56

mlkbdr66
02-24-2015, 15:59
اخى الكريم عن نفسي بفضل كعقل واحد لان لكل شخص استيراتيجة في التحليل واستخدام معين من الأدوات و بردو بسمع من الأخرين واعرف ايه الأسباب المعتمدين عليها شكرا لك عزيزى

yarabdr99
02-24-2015, 16:54
السلام عليكم انا افضل المتاجرة الفرديه لان اذا كانت المتاجرة جماعيه ستختلف الاراء والتحاليل واذا اخذنا بتحليل وسيبنا الاخر وكان الاخر هو الناجح هيكون هناك تشتت و شكرا

halabdr
02-24-2015, 17:20
اخى العزيز انا افضل المتاجرة الفرديه لان اذا كانت المتاجرة جماعيه ستختلف الاراء والتحاليل واذا اخذنا بتحليل وسيبنا الاخر وكان الاخر هو الناجح هيكون هناك تشتت شكرا لك عزيزى

laurent1979
02-24-2015, 17:25
اخى الكريم المتجارة الجماعية مفيدة جدا من ناجية الاستفادو من الخبرات من الاخرين
المتدوابين الموجودين اذا كان المتداولين عندهم خبرات
كبيرة فهذا مفيد جدا للشخص اكثر
من التدوال الفردي

modyadham
02-24-2015, 17:29

hamadaham12
02-24-2015, 19:20

فوركسوريا
02-25-2015, 15:23
العمل في مجحموعات اخي الكريم له منافع كثيرة اخي ،
من بينها مناقشة الاسعار في الزوج و مناقشة ما سيحدث و هذه المناقشة صدقني فيها الكثير من المنافع حتى لو كان الكمتداول محترفا
فقد ترى شيءا لن تراه بمفردك

hamadaham12
02-25-2015, 16:45

anweranwer12
02-26-2015, 12:46

barakathamo
02-26-2015, 14:05

zezoahmedse
02-26-2015, 15:24

mezohema
02-26-2015, 16:41

modyadham
02-26-2015, 18:34

anweranwer12
02-27-2015, 12:12

almagik
02-27-2015, 12:36
السلام عليكم فى اعتقادى الشخصى التداول الفردي جيد ولكن قد يوصل الشخص الى الروتين القاتل اما التداول الجماعي هناك تحدي وهناك تسلية وهناك نفس واحد في التداول..والله الموفق

barakathamo
02-27-2015, 13:25

zezoahmedse
02-27-2015, 14:53

mezohema
02-27-2015, 16:37

hamdochi
02-27-2015, 18:15
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان المتاجرة الجماعية لها ايجابيات و السلبيات و ايضا المتاجرة الفردية لها سلبيات و ايجابيات التحليل الجماعي يفيد و كثرة الاراء توضح كثير من الصور ولكن المتاجرة الفردية افضل لانك تتعلم اعتماد على نفسك و ليس علة الناس بالتوفيق ان شاء الله

احمد محسن
02-27-2015, 18:19
نورت المنتدى اخى الكريم
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

modyadham
02-28-2015, 10:04
اخى الغالى انا افضل المتاجره بتحليلي فقط ولكن ده ميمنعش الاطلاع على آراء الاخريين برده يمكن يكونوا شايفين حاجه في الشارت انا مش شايفاها واقدر وقتها اعيد تحليلي تاني واتأكد هل هم صح ام انا مع الشكر

hamadaham12
02-28-2015, 11:23

barakathamo
02-28-2015, 19:06

---------- Post added at 06:06 PM ---------- Previous post was at 02:43 PM ----------

user_5
02-28-2015, 19:44
المتاجر الجماعيه تكون من وجهه نظرى افضل حيث فتح مجالت رزق جديده و وتفتح مجالت واسعه لعمالت الشباب حيث الشغل الجماعى يكون تحت نطاق اوسع مما يجعل عدد الوظائف اكثر

samyayy
03-23-2015, 10:48
اولا افضل مع مجموعة بحيث نتعرف على اكثر الطرق لكى نربح الكثير ولكن عندما نفكر بعقل واحد من الصعب ان تجد كثير من الحلول شكرا لك عزيزى

ramadancc
03-23-2015, 11:11
اخى الحبيب المتاجرة الجماعية ليها مميزات كتيرة بس انا بفضل انى اتاجر بنفسى احسن حتى لا يدخل المعلومات على بعض او ادخل صفقة غلط من كثر المتاجرين اتمنى لك التوفيق يا اخى

soheree
03-23-2015, 11:34
الاخ الفاضل كلامك صائب لكن ماذا سيحدث اذا تكاسل احد افراد الفريق او سها وهو يحلل او لم يركز في التحليل اذا فسيخرج لك تحليل خاطئ ونحن في غنى عنه بالتوفيق اخى

nehaln99
03-23-2015, 11:53
السلام عليكم اى عمل فى العالم الجماعه فيه تكون افضل من الفرد ومعه الفوركس طبعا لتبادل الافكار ممكن يكون رزق حد من المجموعه اوسع من رزقك وده بيحصل فالكل يستفيد اتمنى لك التوفيق يا اخى

dohazz
03-23-2015, 12:01
الاخ الغالى انا عموما فى حياتى احب الأستشاره وبالتالى افضل التداول كمجموعه للأستفاده من خبرات واراء الجميع لانه الفوركس مجال كبير جدا ولابد من التعلم كل شى به و شكرا

yasmenee
03-23-2015, 12:31
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته انا افضل ان اعمل لوحدى تماما ولا اختلط باحد واحلل لوحدى وادخل صفقاتى لوحدى بس احيانا بميل للشراكة وان يكون معايا حد متابع ونتناقش مع بعض فى اتجاه السعر او الاخبار بس الافضل هو الوحدة بالنسبة لى الف شكر اخى

nagwaaa
03-23-2015, 12:40
اخى طبعا فى التحليل اكيد راى الجماعة هيكون هو الاصوب لو اجتمع الكل عليه عن الفرض وبكدة هيبقى دخول الفرص تتوقف مع كل واحد حسب الاستراتيجيه المتبعة و متاجرة موفقة لك

manaqq
03-23-2015, 12:56
بسم الله هو الاتنين كويسين يعني لو انت داخل مع مجموعه وتحليلك متوافق معاهم هتدخل الصفقه وانت مطمنانما لو انت مختلف معاهم هتحس بالحيره ياتري انا الصح ولا المجموعه انما لو فردي انت هتتحمل المسئوليه وهتستفاد من اخطائك وهتتعلم شكرا لك

ganagg
03-23-2015, 13:18
اخى الكريم انا فى الاول كنت باعتمد على نفسى فقط ولا اعتمد على اراء احد بس بعد كدة بدائت اتناقش مع بعض الاصدقاء ونتاجر سوا وفعلا انا شايفها حاجة كويسة لان ساعات الواحد مابيبقاش واخد باله من بعض الحاجات ربنا معاك

ranyaa74
03-23-2015, 13:20
السلام عليكم و رحمه الله افضل المتاجره بعقل واحد لان التداول فى الفوركس كل واحد وليه طريقته الخاصه بيه ومش عايز ابقى السبب فى خساره حد لانى لسه اعتبر مبتدأ فى السوق ومعنديش خبره كبيره مشكور اخى

denaa14
03-23-2015, 13:46
السلام عليكم و رحمه الله اذا كان عنده الخبرة الكبيرة والسمعة الجيدة في الفوركس بالنسبة للتتداول الجماعية فهذا قد يؤدي الى الطمع بانه يظن المتداول ان الصفقات التي يوصون فيها هي رابحة 100% وبعدها يعكس معه السوق ويخسروفى بعض الحالات فى المتاجرة الجماعية يحدث نوع من التحدى بين المتاجرين وبعضهم يحاول يظهر تفوقه ودى غالبا بيكون عالم سئ فى سير الصفقات وبيبقى اكبر لظهور العوامل النفسيةوفيه مقوله بتريح البعض وهى الموت مع الجماعة رحمةويمكن دى احد فوائد المتاجرة الجماعية و متاجرة موفقة لك

alaall
03-23-2015, 14:21
الاخ الفاضل الافضل هو الوحدة بالنسبة لى اخيرا لقيت حد متفق معايا بالذات فى الفوركس انت بتلعب مع فلوس فمش هاخد راى حد بصراحه مع الشكر

fouaduu
03-23-2015, 14:21
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته انا عن نفسى بالنسبة لي افضل العمل الفردى لعدم التشتيت لكن العمل الجماعى ليه مميزات كتيرة عن العمل الفردى اتمنى لك النجاح

hemaa14
03-23-2015, 14:37
اخى العزيز السلام عليكم انا بالنسبة لي افضل العمل الفردى لعدم التشتيت لكن العمل الجماعى ليه مميزات كتيرة عن العمل الفردى وعلى حسب رغبتك اخى شكرا لك

fahmyhh
03-23-2015, 14:57
اخى الحبيب انا بالنسبة لي افضل العمل الفردى لعدم التشتيت لكن العمل الجماعى ليه مميزات كتيرة عن العمل الفردى بس العمل الجماعى تعرف فائده من فوائده انه بيخليك تطلع على اكثر من نوع من التحليل وممكن يؤكد لك صفقاتك وتدخل مطمن اكتر الله معك

bdrdd
03-23-2015, 15:07
الاخ الغالى اللي اعرفه عن التحليل الرقمي ببساطة انه عبارة عن مؤشرات رقمية تعتمد علي شمعة يوم او شمعة اسبوع وبكده تقدر تتوقع باللي هيحصل بعد كده و متاجرة موفقة لك

hamadaelbanna
03-23-2015, 15:17
فضل مع مجموعة بحيث نتعرف على اكثر الطرق لكى نربح الكثير ولكن عندما نفكر بعقل واحد من الصعب ان تجد كثير من الحلول شكرا لك عزيزى

smrss
03-23-2015, 15:29
اولا يمكن ان يكون للشخص حظ من عند ربنا لكن هو يجتهد ويتاجر بعلم اذا كان غير ذلك اني اعتبره شيء اخر ممكن حظ شكرا لك

shimaqq
03-23-2015, 15:29
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اذا كان عنده الخبرة الكبيرة والسمعة الجيدة في الفوركس بالنسبة للتتداول الجماعية فهذا قد يؤدي الى الطمع بانه يظن المتداول ان الصفقات التي يوصون فيها هي رابحة 100% وبعدها يعكس معه السوق ويخسر بالنجاح

elmasry145
03-23-2015, 15:59
اولا المتاجرة الفردية افضل وكل واحد يكون مسئول عن نفسه ويقدر يختار الطريقة الى حيشتغل بيها ولكن المتاجرة الجماعية قد تكون مفيدة للمبتدئين ان يدخلوا فى متاجرة جماعية ومعهم بعض الخبراء ربنا معاك

shadiaaa
03-23-2015, 16:01
اخى فى الله المتاجرة مع مجموعه افضل من المتاجرة الفرديه وكمان الواحد بيكون مطمن ويكون فى اراء وخبرة ممكن تساعدة عن المتاجرة الفرديه شكرا لك

hananmm
03-23-2015, 16:12
اخى الحبيب التحليل الجماعى من اجمل الاشياء فالعمل الجماعى يرى ما لاترى انت اوالعكس عند الاخرين فهو مجموع من التحليلات التى تنجح فى الغالب لكن نحن كعرب لم توصل الينا هذه الفكره الغرب يستعمل هذه الافكار فى المدرسة بالنجاح

menaz
03-23-2015, 16:16
اخى انا أفضل المتاجره الجماعيه بين مجموعه من الاصدقاء للاشتراك فى التحليل الفنى الخاص بهم والوصول لنتيجه أفضل من التحليل الفنى لان يوجد لكل شخص وجهة نظر تختلف عن الاخر وبذلك يمكن تجنب خساره كبيره كان يمكن تحملها شخص واحد فقط مشكور اخى

tarega3
03-23-2015, 16:19
الاخ الفاضل ان التحليلات الجماعية افضل بكثير لكى يعرض كل شحص تحليله ونصل فى النهاية الى التوقع والربح مش في كل الاحوال اخي لان لكل متاجر هنا وجهه نظر اكيد هتختلف عن وجهه نظر متاجر آخروهنا هتفضل مشتت بين آراء المتاجريين الاخريين وممكن يقلل هنا من ثقتك في تحليلك فالافضل انك تجتهد هنا ليكون ليك تحليل خاص بك تثق به بالتوفيق اخى

shahand3
03-23-2015, 16:46
السلام عليكم و رحمه الله السلام عليكم انا بالنسبة لي افضل العمل الفردى لعدم التشتيت لكن العمل الجماعى ليه مميزات كتيرة عن العمل الفردى ربنا يسهل

omarssa
03-23-2015, 17:02
السلام عليكم و رحمه الله مش في كل الاحوال اخي لان لكل متاجر هنا وجهه نظر اكيد هتختلف عن وجهه نظر متاجر آخروهنا هتفضل مشتت بين آراء المتاجريين الاخريين وممكن يقلل هنا من ثقتك في تحليلك فالافضل انك تجتهد هنا ليكون ليك تحليل خاص بك تثق بهبالفعل وصدق المثل القائل المركب اللى ليها ريسين بتغرق واختلاف الاراء يؤدى لنتائج غير طيبه شكرا لك

hanaaqq
03-23-2015, 17:42
اخى العزيز ان التحليلات الجماعية افضل بكثير لكى يعرض كل شخص تحليله ونصل فى النهاية الى التوقع والربح لان التحليل يساعدك على دخول الصفقات والربح منها بالتوفيق ان شاء الله

shdyyqq1
03-23-2015, 17:48
اخى الغالى بصراحة انا عن نفسي استمع اراء المجموعة ببداية اليوم واقرأ مواقع التوصيات والتحليلات ومن بعدها ابدأ بلمتاجرة عندما ارى ان الفرصة مناسبة بدون اتخاذ رأي المجموعة خوفا من ضياع الفرصة مشكور اخى

bidaaaaaaaaa
03-23-2015, 18:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا بالنسيه لى افضل العمل الفردى لعدم التشيتيت لكن العمل الجماعى
ليه مميزات كثير عن العمل الفردى وبالتوفيق

---------- Post added at 05:42 PM ---------- Previous post was at 05:41 PM ----------

اتمنى ان يكون الموضوع اجب الجميع
لقد سعادنى كثير جزكم الله خير

anwarnn
03-24-2015, 10:35
اخى اذا كان عنده الخبرة الكبيرة والسمعة الجيدة في الفوركس بالنسبة للتتداول الجماعية فهذا قد يؤدي الى الطمع بانه يظن المتداول ان الصفقات التي يوصون فيها هي رابحة 100% وبعدها يعكس معه السوق ويخسر سلام عليكم

hamdochi
03-26-2015, 17:22
السلام عليكم اخي الكريم اظن ان المضاربة الجماعيه اكثر شموليه من حيث التحليل حيث ان نسبه الخطأ تكون اقلودى برضو بتعتمد على شخصية المضارب هل هو من محبى المشاركه او الاعتماد على رايه هو بس الشكر الجزيل لكل زوار المنتدى الغالي

بسمه
04-25-2015, 19:19
التحليل ضمن اطار مجموعة
جيد بحيث الاستفادة من كافة الخبرات
لكن هذا ليس متاح فى كل الاوقات لهذا يجب التعود
الاعتماد على الذات
تحياتى لك

abolo
08-28-2016, 19:18
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان المتاجرة الجماعية لها ايجابيات و السلبيات و ايضا المتاجرة الفردية لها سلبيات و ايجابيات التحليل الجماعي يفيد و كثرة الاراء توضح كثير من الصور ولكن المتاجرة الفردية افضل لانك تتعلم اعتماد على نفسك و ليس علة الناس بالتوفيق ان شاء الله

mohamed jijel
08-28-2016, 19:35
افضل مع مجموعة حتي وان كانت الخسارة لا تتظرر كثيرا حسب راي....

maher m
09-11-2016, 01:38
المتاجرة الفردية هي الاهم لا المتاجرة تعتمد علي قرارات
فيها مغامرة ومخاطرة فيجب ان يكون القرار فردي

hema1012
09-11-2016, 18:18
هناك اجابيات و سلبيات لكل منها على سبيل المثال المجموعات يمكن ان تتشارك اراء كثيرة و الاتفاق مثلا على الشراء و تكون مطمئن نوعا ما لان اختيارك بناء على قرار مجموعه ولكن ليس دائما تمشى على هواك و التحليل الفردى له مميزاته فهو اعتماد على النفس دون تأثير خارجى و اظن ان المتداولين الكبار لا يلجأون الى مجموعات بل يتم اختيار هدفه حسب تحليلة فقط و ان دخل الى مجموعة فهو لتأكيد نظريته و هدفه و ليس لتغيير رأية ف الهدف

mostafa1995
10-15-2017, 18:11
شوف اخي انا يالعقل الواحد بس لازم تشوف من وجهة نظري التحليلات الاخرى يمكن انه انت كنت مخطا في تحليل معين او ما شابه
ويمكن الاستفادة من المحللين الاخرين يمكن ان تتعلم منهم استراتيجية معينة لعملة معينة دائما انصح خليك في جروب لمحللين
اما على الواتس او على التليجرام
وهذا يساعد بشكل كبير
بس اذا انت متاكد من اللي انت بتقوله يبقى اختر تحليلك
وبعدين لو هم صح تشوف ولما انت صح تشوف اخطاء المحللين اين ؟

salma17686
10-17-2017, 00:00
المتاجرة الجماعية تكون اكثرفائده .. واقل خساره .. وتكون ناتجة عن مجموعة .بالتالي نسبة الخطأ تقل وتزيد فرصة الربح

Hala Abdo
10-18-2017, 18:58
اكيد مع مجموعة افضل بكتير و خاصة لما تكون مجموعة جيدة من كل النواحي و يكون ما بنكم الود و العمل على مبدأ واحد و يكون على الاقل بعضهم يكون لديه خبره جيدة في الفوركس

azzedine
10-20-2017, 00:17

اخي الكريم اشكرك على هدا الموضوع غلبا عندما ارى تحليلاات الناس معى تحليلي اخسار الصفقات و لكم عندما اعتمد على نفسي ارباح الفكرة كل وحد و اهدافه

amine saddiki
10-20-2017, 20:24
سلام عليكم كلام جميل ولاكن أفضل العمال منا مجموعات لكي مخرجا بقرار سليم وتحليل
أكثر دقا

A.mustafa
09-18-2018, 21:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
اعتقد انه في حال الاقرار بالجماع اي اكتر من شخص على دخول صفقة يكون اكتر اريحة لكن كل وخبتره في السوق ويمكن ان تنجح صفقة لشخص واحد وتفشل صفقة لاشخاص كتر...