PDA

View Full Version : مُحللون يتوقعون تباين أداء مؤشرات "بورصة مصر" الأسبوع الجاري

gehad87
03-22-2015, 11:16
قال مُحللون فنييون أن مؤشرات بورصة مصر قد تشهد بعض التحركات المتباينة خلال تعاملات الأسبوع الجاري بفعل الصراع بين القوتين البيعية والشرائية لجني الأرباح واقتناص الفرص، منوهين إلى أن وجهة المؤشر الثلاثيني ستحدد مع اختبار مستوى المقاومة 9575 نقطة.

قالت منى حسن، كبير المحللين الفنيين لدى مباشر للخدمات المالية والوساطة ارتفع المؤشر الثلاثيني يوم الخميس ليغلق عند مستوى 9518 نقطة ليصعد مجدداً أعلى مستوى الدعم 9500 نقطة ولكن من المتوقع أن يستمر في الهبوط إلى مستوى الدعم 9260 نقطة.

من جانبه توقع إيهاب السعيد، رئيس قسم التحليل الفني، عضو مجلس إدارة شركة أصول لتداول الأوراق المالية، اأن يظل تركيز المؤشر الثلاثيني خلال الأسبوع الجاري منصباً على مستوى الدعم السابق ال 9500 - 9450 نقطه والذي طالما نجح في البقاء أعلاه فنتوقع معه أن يُعيد تجربة مستوى ال 9670 - 9700 نقطه داخل إطار حركته العرضيه قصيرة الآجل.

وتابع رئيس قسم التحليل الفني، أما فيما يتعلق بمؤشر الاسهم الصغيره والمتوسطه فتركيزه سيكون منصبا على مستوى الدعم الرئيسي قرب ال 532 نقطه والذي قد يعوقه على مواصلة تراجعه.

فيما توقع سامح غريب، رئيس قسم البحوث الفنية لدى الجذور لتداول الأوراق المالية، استمرار النشاط والارتفاع بجلسة الأحد الجاري واختبار المؤشر لمستوى المقاومة 9575 نقطة، ومن ناحية أخرى مازال المؤشر يتحرك في نطاق بين مستوى الدعم 9250 نقطة ومستوى المقاومة 9800 نقطة.

Basem Waled
03-22-2015, 16:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
تحياتى لك و لاعضاء المنتدى الكرام
شكرا لنشر الموضوع و اتمنى الاستفادة للجميع
تقبل مرورى

Esraa Ym
03-23-2015, 01:44
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مرورى

Ahmed abdelal
03-23-2015, 01:46
بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبه للاستفسارات الكتير اللى بتيجى انا حبيت ارد عليها كلها هنا لان بتجيلى استفسارات يوميا
اولا موضوع الرساله اللى بتظهر لما بتكت موضوع او رد بيقولك ان فى انتظار موافقه الاداره
ده لاننا بنراجع المواضيع والردود الاول لان للاسف فى اعضاء كتير مبتقراش قوانين المنتدى فالموضوع او الرد بيكون مخالف فغصب عننا كمشرفين مبنوافقش عليها فارجو من الاخوه الاعضاء مراجعه قوانين المنتدى يعنى مثلا ممنوع نقل المواضيع واجد ان معظم المواضيع منقوله من منتديات اخرى لازم تغير فى الموضوع تضع لمستك انت مش كوبى وبيست وايضا ممنوع ان يكون الموضوع قصير لازم يكون الموضوع حلو يعنى مقبول مش نص سطر ويكون موضوع ممنوع الردود او المواضيع الاجنبى ممنوع عمل موضوع يكون موجود قبل كده فى المنتدى وبالنسبه لمواضيع الاستفسار ومساعده الاعضاء دى ليها قسم خاص تقدر تحط استفسارك او مشكلتك او سؤالك فيها وهيتم الرد عليك وده هو قسم الااسئله Forum and Portal Support مثلا انت لقيت كتاب جميل وحبيت تفيد بيه اصحابك فى قسم للكتب مش كل موضوع تضعه فى القسم العام هيتم رفضه ده قسم الكتب هتلاقوا فيه كتب كتيره وقيمه Forex Education مثلا انت عاوز تعلم اخوانك حاجه انت عارفها مش تحطها فى القسم العام فى قسم التعليمى Trading Universities فى قسم للمؤشرات فى قسم للبرامج وكلها مليانه معلومات علشان كده معظم المواضيع بتترفض نرجوا الاهتمام بالقوانين انا بلاقى مواضيع كتير جميله جدا جدا وانا عن نفسى بستفاد منها لكن فى القسم الخطا فطبعا بتترفض الا المواضيع الهامه جدا بضطر انقلها لتعم الفائده
ثانيا البونص
فى اعضاء اشتكوا ان البونص موصلش وبعد مفضل معاهم علشان اعرف ايه المشكله وكتير من اللى بيقراو الموضوع عارفين ان المشكله ظهرت انها عندهم انهم مشتركين فى اكتر من منتدى تابع لانستا (المنتديات الاجنبيه) وده طبعا مخالف للقوانين وده الهدف ان شركه انستا علشان كده الشركه عملت المنتدى العربى فموضوع البونص ده مش بادينا المشكله بتكون فى البدايه من العضو فالشركه برتحظر الحساب وده سهل جدا انها تعرف انك عندكك اكتر من حساب فا ى محاوله لخرق قوانين الشركه انت الخاسر طيب هتقولى انا قفلت الايميل اللى فى المنتديات التانيه وبرضه البونص موصلش وكلمت المشرفين وقالولى ان الموضوع بايد الشركه ده فعلا صحيح لانك انت اللى غلط فى الاول والشركه لما تعمل فحص وتلاقيك اصبح عندك عضويه واحده اكيد هترجع تديك البونص فالمشكله انت اللى عملتها المشكله التانيه اللى قابلتنى مع الاعضاء انهم فى الاساس لما عملو تسجيل للمنتدى مفعلوش الحساب بتاعهم عن طريق الراسله اللى وصلتهم عن طريق الايميل لازم حسابك يكون مفعل علشان يكون معتمد المشكله الثالثه ان العضو اساسا وهو بيعمل الحساب فى انستا مكتبش فى كود الدعايه كلمه بولتر فورم علشان يكون تابع لمنتدانا وفى موضوع كامل فى المنتدى عن كيفيه عمل حساب فى شركه انستا وربطه بالمنتدى ارجو العوده للموضوع المشكله الرابعه ان العضو اساسا مبيعملش ربط بين حسابه فى انستا وعضويته فى المنتدى فالشركه مبتعرفش ان الحساب ده تابع للعضويه فى المنتدى فطبعا مبتحولش بونص لاكن كل الاعضاء اللى حسابتهم سليمه ومفيهاش اخطاء بيستلموا البونص كل شهر طبيعى جدا ومفيش فيه اى مشاكل فللاسف الخطا بيكون مننا احنا انا حبيت اعمل الموضوع ده للاجابه على كل الاستفسار
نيجى لموضوع الردود
فى ناس بتكتب ردود قصيره او اجنبى يعنى يمتب فرانكو ارب كل ده ممنوع الرد اقل من سطرين برضه ممنوع تكرار الرد كوبى وبيست برضه ممنوع الرد فى خارج سياق الموضوع مخالف فى نهايه الموضوع لازم لازم لازم تقرا قوانين المنتدى حتتى تتجنب اى مخالفات او اى ايقافات واسف على الاطاله والاجو ان اكون اجبت على كل اسئلتكم

abdelhak redouane
03-23-2015, 11:30
السلام عليكم ورحمة الله وبكاته مشكور اخي الكريم على هذه السلسة الرائعة والممتازة والتي تساهم في التعلم الجيد وعلى اختيار التحليل الوافي سواء كان هذا التحليلكلاسيكيا او فنيا او اخباريا كما تساهم في الاعتماد على استراتيجية مناسبة وفعالة من اجل العمل بها على تحقيق الربح الذي يتمانه التاجر من خلال فتح الصفقات التي تتناسب والاستراتيجية والتحليل المختار
بالتوفيق للجميع

foooooz
03-23-2015, 20:06
الف شكر على هذا الموضوع الرائع اخي الكريم وبالتوفيق للجميع وجزاك الله عنا كل خيرالجزاء ............تقبل مروري

Esraa Ym
03-23-2015, 22:53
تحياتى لك و لاعضاء المنتدى الكرام
شكرا لنشر الموضوع و اتمنى الاستفادة للجميع
تقبل مرورى

zawali
04-28-2015, 19:07
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى من الله التوفيق للجميع ان شاء الله
فعلا اجد هذا الموضوع جميل ومفيد و ان شاء الله سنستفيد منه
انصح الجميع بتجربتها وانشاء لله توفق معناهداك الله لكل خير ومشكور أخي الكريم
على هذا الدرس الجامد وأسأل الله أن