PDA

View Full Version : تجنب الوقوع فى الفخ (2)

Pages : [1] 2

saad197920
03-27-2014, 01:32
إذا ما كنت قد بدأت للتو بعملية التداول في فوركس فهل تمكنت من تحديد الطريقة التي سوف تحقق النجاح في فوركس إذا كان الجواب لا قد تكون أحد الكثيرين الذي إنجذبوا إلى التداول في فوركس من أجل تحقيق الأرباح السريعة و من أجل نمط حياة جديد و الإستقالة من الوظيفة الدائمة. إذا كان الأمر كذلك فإنك لم تقم بتجهيز نفسك من ناحية عقلية للنظر إلى تداولك على أنه عمل جدي. و هذا أمر مهم جدا لأنه عليك أن تكون قادرا على أن تتخذ قرارات تداول ذات جودة عالية لفترات زمنية طويلة بطريقة إحترافية للغاية.

على سبيل المثال فإن إحدى الطرق التي يقوم بها التجار المبتدئين هي القيام بعمليات قتل سريعة – من غير قصد- بإستخدام كميات كبيرة من القوة في كل عملية تداول في فوركس. و نتيجة لذلك يبدؤون بعمليات التداول الفائضة واضعين حساباتهم في درجة عالية من المخاطرة. وهذا هو الفخ.

Wassa04
03-24-2015, 18:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نصائح جمييلة و رائعة شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

SHADOWING
03-27-2015, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وتعالى ....
الربح السريع فى الفوركس ليس امرا فعالا اخى الفاضل لانك يجب ان تتعلم اولا وبروية كيف تحقق الربح فى الفوركس ومشكور

popa2015
03-27-2015, 15:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

سارة محمد
04-11-2015, 23:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

joseph mounir
04-14-2015, 00:35
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
بارك اللة فيك اخى الكريم على نصائحك الهامة
فى بداية سوق الفوركس فعلن اخى لابد عدم المتاجرة بكل راس المال من اجل الربح الكثير
وبالتوفيق للجميع وتقبل مرورى

ahmedibrahim258259
04-20-2015, 18:17
بسم الله الرحمن الرحيم فعلا اخي الكريم موضوعك مهم لان كل واحد وانا منهم بيدخل الفوركس بيكون همه الاول هو الربح السريع من خلال الاعلانات الجذابه بس سريعا ماينتهي الحلم مع اول خسارة فتتدرك وقتها انك محتاج انك تتعلم لو عاوز تكمل المشوار وتعطي السوق قدره
تقبل مروري

ShougySalout
04-21-2015, 11:09

user_21
04-21-2015, 11:10
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

sniper_2015
04-22-2015, 01:32
السلام عليكم ورحمة الله
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.
و أشكركم جميعا على هذه المعلومات المفيدة لنا جميعا

Pierre
04-23-2015, 22:55
شكور يا اخي الكريم علي موضوعك الاكثر من رائع ده ويا ريت لو عندك اي معلومات تانية او اي موضوعات تانية تقدر تفيد بيها اخواتك المبتدئين اللي زينا
يا ريت متبخلش علينا بالموضوعات والمعلومات دي يا اخي الكريمwwwww

ali.22595
05-12-2015, 00:27
اخى الفاضل فعلن طلما الواحد بيعتمد على الفوركس بس يبقا لازم انة يحدد طريقة لية
ويحترف المجال عشان يقدر انة يحقق ارباح مستمرة ويعتمد عليها

big.pharaoh
05-12-2015, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. تسلم ايدك يا غالي على النصايح المفيده وفعلا اغلب المتداولين الجدد بينجروا وراء التداول دون معرفه او علم وللاسف نهاية الجميع الخساره

salahabuzaid
05-12-2015, 01:20
مشكور يا ريس جدا على هذا الموضوع الجيد و التحليل الرائع و نتمنى المزيد من هذه المواضيع الجيده ............
شكرا جزيلا ...............

marwafawzy122
05-12-2015, 02:20
الفوركس ليس مغارة على بابا يا اخى الفاضل سوف نربح منها ونغرف من الذهب والاموال والالماظ بدون عناء او تعب بل ان الفوركس مجال علم وعمل وصبر وتحدى وجهد وعرق ولن تصل الى مبتغاك فيه الا بالعلم والعمل المستمر ...

soad labib sadek
05-12-2015, 02:28
نعم اخي الفاضل بالتاكيد اوافقك الراي فاذا اردت تغيير حياتك فيجب ان تعد العدة لذلك و دخول الفوركس يجب ان يكون بعد تحديد استراتيجية واضحة و مجربة لفترة مناسبة قبل الدخول و مجربة علي اكثر من ترند للزوج او لسهم بعينه

بالتوفيق

tabaki
05-13-2015, 05:27
فعلا لازم التعامل مع الفوركس باحترافية ومرونة ولا نقع في فخ الهواية والخسارات طبعا
الفوركس ممكن في اي لحظة ضعف منا او فقدان تركيز او تهور يقضي على راسمالنا

waelmma
05-13-2015, 09:59
:yahoo::yahoo::yahoo: اخى الكريم سوق الفوركس غير ثابت على طريق واحد
ودائم التقلبات ولايمكن الاعتماد عليه كوظيفة ثابتة وربنا يوفقك ان شاء الله

al-Mashhadani64
05-13-2015, 12:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاحقيقه كلنا دخل الفوركس من اجل الكسب المادي وتحسين الوضع المادي الى الاحسن ولكن يجب ان نتخذ الحذر من الوقوع في الفخ الذي لايرحم وهو الاكثار من الصفقات من اجل تحقيق ربح اكثر والنتيجه تصفير الحساب ونهاية المطاف وشكرا

engaym
05-13-2015, 12:15
السلام عليكم اخى فعلا يجب قبل البداء فى عملية التداول ان تحدد الطريقة التى يتم التداول بة ويجب تحديد
نقط الدخول والخروج من الصفقات وتحديد ايضا الستوب لوز وبالتوفيق للجميع

osama147
05-13-2015, 12:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة تحية طيبة وبعد
اخي نصيحة جميلة ومشكور عليها وانشالله الكل يستفيد من حنصائح الى بنكتبها وربنا يرزق الجميع
تقبل مروري

adnan1969
05-13-2015, 12:32
السلام عليكم ورحمع الله وبركاته
اكيد اي الكريم اي شخص يفكر بربح سريع راح ينصدم وممكن يترك المجال او ينهار العمل في السوق صعب ولازم توجد خطه عمل جيده بتوفيق

midouknight
05-13-2015, 12:53
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أكيد أخي الفاضل ف إدارة راس المال من أهم أسباب النجاح في هذا السوق المجنون

ahmed bakry
05-26-2015, 04:24
ألف شكر ليك وتحية على مجهودك الجميل دة والنصائح الهامة والغالية دى واتمنا منك انك تضعلنا المزيد منها وانك تقولنا على خطط سهلة ومبسطة نمشي عليها وتقبل مرورى

FullyActive
05-26-2015, 04:30
السلام عليكم فعلا يجب ان نتجنب الوقع فى الخف عن طريق البعد عن التهور
ونطلع الدرج خطوة خطوة ما نستعجل فى جنى الارباح والبعد عن الطمع

ahmed90
05-26-2015, 12:57
افضل انى اتعامل فى زوج اليورو دولار خصوصا فى اول دخول الفوركس لأنه بيكون إلى حد ما أوضح الأزواج بس فى ناس تحب تنوع فى عمل الصفقات بين ازواج العملات يعنى الين دولار والبوند والدولا الكندى فى ناس كتير بتفضلهم

faridd
05-26-2015, 14:52
والله انا ليس لدي استراتجية محددة بحكم انني اتعلم في الفوركس
انا ايضا اعتمد تقريبا على المؤشرات مثلك مثل مؤشر دعم والمقاومة
في انتظار اعضاء اكثر خبرة

MOHAMED forex00
05-26-2015, 15:20
إذا ما كنت قد بدأت للتو بعملية التداول في فوركس فهل تمكنت من تحديد الطريقة التي سوف تحقق النجاح في فوركس إذا كان الجواب لا قد تكون أحد الكثيرين الذي إنجذبوا إلى التداول في فوركس من أجل تحقيق الأرباح السريعة و من أجل نمط حياة جديد و الإستقالة من الوظيفة الدائمة. إذا كان الأمر كذلك فإنك لم تقم بتجهيز نفسك من ناحية عقلية للنظر إلى تداولك على أنه عمل جدي. و هذا أمر مهم جدا لأنه عليك أن تكون قادرا على أن تتخذ قرارات تداول ذات جودة عالية لفترات زمنية طويلة بطريقة إحترافية للغاية.

على سبيل المثال فإن إحدى الطرق التي يقوم بها التجار المبتدئين هي القيام بعمليات قتل سريعة – من غير قصد- بإستخدام كميات كبيرة من القوة في كل عملية تداول في فوركس. و نتيجة لذلك يبدؤون بعمليات التداول الفائضة واضعين حساباتهم في درجة عالية من المخاطرة. وهذا هو الفخ.

معتصم سباعنة
05-26-2015, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك اخي على النصائح والموضوع القيم بالفعل هناك من ياخذ حجم كبير ويرضى بنقاط قليلة ويتداول بشكل عشوائي وهذا امر خاطئ
تقبل مروري

noor eldyen
05-26-2015, 17:18
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

---------- Post added at 02:18 PM ---------- Previous post was at 01:11 PM ----------

Kiing
05-30-2015, 18:49
ممكن لانه متلا مع موضوعك مهم لان كل واحد وانا منهم تم منه ممكن انه بيدخل الفوركس بيكون همه الاول هو الربح السريع من تم ممكن معه خلال الاعلانات الجذابه اي انه ممكن معه سريعا ماينتهي

osama forexawy
05-31-2015, 13:33
بسم الله خير الاسماء بسم الله الذى لايضر مع اسمه شئ فى الارض ولا فى السماء
مرحبا اخوانى فى منتدى فوركس العرب :happy:
نعم الفخ يكمن فى المخاطرة الكبيرة التى يقع فيها معظم المبتدئين وانا من اول من قام بهذا وان شاء الله لن يتكرر فأنا قد تعلمت الدرس جيدا

حسنى صادق
05-31-2015, 14:48
اعتقد ان المزيد من التداولات التى تعتبر من افضل المواقف التى تعتبر من افضل ما يمكن الوصول الية لابد ن التاكد العلك على اساسا لفم الاساسى للتداول

osama147
05-31-2015, 14:51
اخي اشكرك على نصيحتك الجميلة والمفيدة واعتقد ان الصبر وعدم الطمع من اهم امور النجاح فى عالم الفوركس وعالم تجارة العملات
تقبل مروري

aminooos
05-31-2015, 15:18
على سبيل المثال فإن إحدى الطرق التي يقوم بها التجار المبتدئين هي القيام بعمليات قتل سريعة – من غير قصد- بإستخدام كميات كبيرة من القوة في كل عملية تداول في فوركس. و نتيجة لذلك يبدؤون بعمليات التداول الفائضة واضعين حساباتهم في درجة عالية من المخاطرة. وهذا هو الفخ. نصائح جمييلة و رائعة شكرا لك اخي الكريم الربح السريع فى الفوركس ليس امرا فعالا اخى الفاضل لانك يجب ان تتعلم اولا وبروية كيف تحقق الربح فى الفوركس ومشكور السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم

Mona forex
06-02-2015, 04:27
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

chirikhan
06-04-2015, 18:16
فعلا الفوركس كله فخاخ والواحد لازم يكون حريص جدا على عدم الوقوع فيها لانها تستدرجنا
ايضا لا ننسى ان الفخ الاكبر في الفوركس هو من المتاجر نفسه لانه يطمع ولا يلتزم في الغالب

محمود مرعى
06-04-2015, 18:53

والله يا اخى انا عايز اقول لحضرتك ان الطمع ده فعلا شئ وحش جدا لانه بيخليك تتاجر باحجام لوت غير مناسبة مع راس
المال وهنا بتكون الخسلئر كبيرة جدا وربنا يكرم ويوفق الكل يارب بالربح الوفير

ahmed haggan
06-04-2015, 19:23
السلام عليكم اخوتى
الالتزام بالقواعد والتعلم الدائم وعدم الانجذاب الى الاطماع الشخصيه والصبر فى هذا المجال هى مفاتيح الربح فى هذا المجال

ehabbob
06-04-2015, 20:22
شكرا اخى العضو على ما قدمته من نصئح غاليه للاعضاء الكرام تفيد بها وتزيد بها معرفتهم وخبرتهم
والله ولي التوفيق

MEDHAT MOUSTAFA
06-05-2015, 02:49
فى بداية سوق الفوركس فعلن اخى لابد عدم المتاجرة بكل راس المال من اجل الربح الكثير

Eslam Anwar
06-09-2015, 11:36
على ما اعتقد يا اخي الفاضل فعلا يجب ان نتجنب الوقع فى الخف عن طريق البعد
عن التهور و نطلع الدرج خطوة خطوة ما نستعجل فى جنى الارباح و البـعد عن الطمع

ynwa1892
06-09-2015, 13:55
السلام اخي نصائح رائعة يجب ان تحدد التجارة او الطريقة التي تستطيع التجارة بها لان ان لم تقوم بذلم فباي باي حسابك من الصفقة الاولى
وفقك الله

ahmed bakry
06-09-2015, 14:59
اة قدرت انى اعمل لنفسي خطة لابئس بها وبحاول انى احققها على اد مااقدر ف عملية التداول وربنا عليه الباقى والله ولى التوفيق وتقبل مرورى

ibrahim forex
06-10-2015, 03:15
بسم الله الرحمن الرحيم فعلا اخي الكريم موضوعك مهم لان كل واحد وانا منهم بيدخل الفوركس بيكون همه الاول هو الربح السريع من خلال الاعلانات الجذابه بس سريعا ماينتهي الحلم مع اول خسارة فتتدرك وقتها انك محتاج انك تتعلم لو عاوز تكمل المشوار وتعطي السوق قدره
تقبل مروري

محمد السيد
06-10-2015, 21:41
كلام من ذهب ونصيحة غالية من اخ عزيز وغالي ، بالفعل كنا في امس الحاجة اليها سواء
كنا مبتدئين أو حتى خبراء ،، لذا فارجو من من حضرتك ان تتقبل منا جزيل الشكر والامتنان

ehabbob
06-10-2015, 23:26
شكرا اخى العضو على ما قدمته من موضوع مهم تفيد بها وتزيد بها معرفة باقى اعضاء المنتدى
والله ولي التوفيق

alaa ali
06-10-2015, 23:36
اهلا بكم
ادارة راس المال شئ مهم جدا فى المتاجرة فى سوق الفوركس حتى لا تخسر مالك المستثمر او جزء كبير منه
بالتوفيق

karim02
06-10-2015, 23:49
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mhj mhj
06-10-2015, 23:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ,,
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله.

a7med sniper
06-11-2015, 00:02
شكرا لعى الموضوع وبالفعل السوق بيكون به هذه
المصايد للمتاجرين فى السوق الخبره هى اكتشاف ذهذه الامور داخل السو ق والله المستعان

gootdf
06-11-2015, 14:41

MOHAMED in forex
06-11-2015, 16:26

moezamri
06-11-2015, 16:34
السلام عليكم اخي الفاضل مرحبا بك ,
اشكرك على هذا الطرح المتميز و النصاءح القيمة
بالتوفيق . تقبل مروري و السلام

ahmed haggan
06-11-2015, 20:47
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
سحب الارباح شىء جيد لكنه غير مستمر ولا يمكنك الاعتماد الكامل
على دخل الفوركس لكن يمكنك ان تجعله دخل اضافى
تحياتى لك

AH3
06-20-2015, 05:29
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام جزاك الله كل خير اخي علي معلوماتك نرجو المزيد منك
تقبل مروري

Wassa04
06-20-2015, 13:54
مقال جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم

ريهام عبد العزيز
06-20-2015, 14:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخى على هذا الموضوع لتعم الفائدة على الجميع اتمنى لك التوفيق والنجاح
تقبل مرورى

freeman
06-20-2015, 14:13

karim02
06-20-2015, 14:39
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mh2015
06-20-2015, 15:35
الفوركس عايز خبرة يا غالي وخبرة في التعامل وادراة الجساب والتحليل واي شي وكذلل الاخبار واي فيه طالما خبرة في اي حاجة فيه هتربح كل حاجة فيه ...............

jaouad ouaiss
06-20-2015, 15:37
بارك الله فيك اخي الكريم على هده التنبيهات والنصائح المفيدة التي لا تخلو من العبرة لصالح كل متداول جديد او محترف .اخي واصل مواظعك عى هدا النحو .تحياتي

جابر1979
06-20-2015, 15:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته . شكرًا لك على هذا التوضيح الفخ الذي نقع فيه و لا نتعلم من أخطائنا بانه يجب المحافظة على رأسمال جيد في تداولاتنا ، بالتوفيق اخي ،

hadjar abderrafik
06-20-2015, 15:41
بسم الله الرحمن الرحيم
موضعك جميل أعتقد بأنك قد أصبت لكن تعلم الفوركس أمر ضروري قبل البدئ في التداول
وفقك الله أخي مزيد من الأرباح

مصراوى
06-20-2015, 15:56
وأضاف الخوري، وفقا لبيان صحفي "ستباشر وزارة المالية تطبيق كافة المتطلبات الخاصة بربط أنظمة المؤسسات الحكومية والمالية المعنية في الدولة بالنظام الالكتروني الخاص بمصلحة الضرائب الأمريكية، كما ستحدد الوزارة كذلك الوسائل والآليات التي سيتم اعتمادها لإجراء عمليات الرقابة والمتابعة لمدى الالتزام بتطبيق القانون وفقاً لمحاور الاتفاقية الموقعة مع الجانب الأمريكي."

هند الحمامصى 2216
06-20-2015, 17:22
لسلام عليكم و ورحمه الله وبركاته
اخى العزيز
تحيه طيبه وبعد
سوق الفوركس غامض جدا وكلنا نطمح ان نحقق الربح السريع ولكن توفيق الله لنا
والصبر وعدم الطمع والخبرة والتعليم المستمر سوف ننجح
اشكرك على هذا الموضوع القيم الذى يعتبرمن موضوعات الساعة
اتمنى من جميع الاعضا ء المحترفين والمبتدئين
ان يستفادوا منه
تحياتى
تقبل مرورى

autocom
06-20-2015, 17:27
على سبيل المثال فإن إحدى الطرق التي يقوم بها التجار المبتدئين هي القيام بعمليات قتل سريعة – من غير قصد- بإستخدام كميات كبيرة من القوة على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري الربح السريع فى الفوركس ليس امرا فعالا اخى الفاضل لانك يجب ان تتعلم اولا وبروية كيف تحقق الربح فى الفوركس ومشكور اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

LeMoz
06-20-2015, 17:29
شكرا لك اخى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

sougharbi
06-20-2015, 17:44
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح

a7med1
06-20-2015, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركانه
ربنا يجازيك خيرا علي تعبك ومجهودك اللي بيفيد غيرك
وجزاك خيرا
تقبل مرورى

mechanical
06-29-2015, 21:25
السلام عليكم ... بالفعل انا اعمل كدة الفايض من الحساب انا اخاطر بية واتمني ان الحساب بتاعي اديرو افضل من الطريقة اللي انا شغال بيها الان
بالتوفيق ان شاء الله في التداول وادارة راس المال

kokou
07-06-2015, 04:55
اخي نصيحة جميلة ومشكور عليها وانشالله الكل يستفيد من حنصائح الى بنكتبها وربنا يرزق الجميع
تقبل مروري

.LAVAL.
07-07-2015, 15:46
[QUOTE=kokou;6528391]السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة تحية طيبة وبعد
تقبل مروري[/QU

kayto
07-07-2015, 15:46
[QUOTE=kokou;6528391]السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة تحية طيبة وبعد
تقبل مروري[/

dhmo
07-07-2015, 17:52
السلام عليكم ... بالفعل انا اعمل كدة الفايض من الحساب انا اخاطر بية واتمني ان الحساب بتاعي اديرو افضل من الطريقة اللي انا شغال بيها الان
بالتوفيق ان شاء الله في التداول وادارة راس المال

هو العمل هنا لازم يكون المتاجر هنا يختار اكبر رافعه ماليه متاحه له في الشركه الي بيعمل بها لانها هتكون ميزه ومساعد له مش هتضره الا لو هو اخطأ وطمع ودخل بلوت عالي
هنا الخساره هتكون منه هو شخصيا وده غلط

hager omar
07-10-2015, 22:57
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور اخي الكريم علي هذه النصائح التي تقدمها لنا وفي انتظار مزيد من هذه المواضيع المتميزة والمتاالقة

تقبل مروري

snnaky
08-12-2015, 23:35
الفوركس تجارة فى منتهى الخطورة وايضا فى منتهى المتعة
كيف يمكنك ان تحقق المتعة وتتقى الخطورة هذا هو اساس الموضوع
لابد من معرفة امكانياتك واستخدام افضلها وتوظيفها بشكل فية تخطيط فلا يمكنك التجارة والربح من خلال الحظ ولا من خلال التدافع او الأمانى

dhmo
08-13-2015, 03:56
الفوركس تجارة فى منتهى الخطورة وايضا فى منتهى المتعة
كيف يمكنك ان تحقق المتعة وتتقى الخطورة هذا هو اساس الموضوع
لابد من معرفة امكانياتك واستخدام افضلها وتوظيفها بشكل فية تخطيط فلا يمكنك التجارة والربح من خلال الحظ ولا من خلال التدافع او الأمانى

وعلشان كده لازم منخاطرش فيه لان الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

abderrahmenanis
08-13-2015, 15:55

forex all arabes
09-07-2015, 00:09
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف النصائح والموضوع القيم بالفعل هناك من
ياخذ حجم كبير ويرضى بنقاط قليلة ويتداول بشكل عشوائي وهذا امر خاطئ و تقبل مروري اخي وشكرا

khabouss
09-07-2015, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع جميل اتمنى ان يصل لجكيع المبتدئين في هدا المجال لان اغلبهم يدخل هدا المجال دون بحت ودون وضع استراتيجيات

doola2020
02-10-2016, 07:42
فعلا معك حق اخي في كل كلمة قلتها ولكن الطريقة التي تتكلم عنها ستأتي بعد معاناة كبيرة ولكن يجب ان تصبر حتي تجد الطريقة المناسبة
ر

never11
02-11-2016, 14:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
02-12-2016, 13:57
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

nuclear2010
02-13-2016, 00:00
السلام عليكم جميعا
اشكرك اخي على النصائح والموضوع القيم بالفعل هناك من ياخذ
حجم كبير ويرضى بنقاط قليلة ويتداول بشكل عشوائي وهذا امر خاطئ
تقبل مرورى

aboubakeur_m12
02-13-2016, 00:02
التداول باستراتيجية ناجحة عادة ما يدفع المتداول الى تحقيق صفقات خالية من الخسارة لكن على المتاجر الانتباه في قصة ان لكل اسلوب تداول و سلبياته فدراسة الاستراتيجية لمدة تكون معتبرة قديساعد المتاجر على كشف العيوب التي قد تؤدي به الى الخسارة

talel babchia
02-13-2016, 01:41
موضوعك مهم لان كل واحد وانا منهم بيدخل الفوركس بيكون همه الاول هو الربح السريع من خلال الاعلانات الجذابه بس سريعا ماينتهي الحلم مع اول خسارة فتتدرك وقتها انك محتاج انك تتعلم لو عاوز تكمل المشوار...................بالتوفيـ ـق ,للجميع

wail25
02-13-2016, 01:46

أوافق الرأي تماما بالاضافة الى العامل النفسي ف المبتدأ يفتقد الى الهدوء النفسي نظرا لقلة خبرته و هو ما يؤدي به الى الخسارة الأكيدة

صالح ابراهيمي
02-13-2016, 01:52
:)سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تداول الذهب يتعلق باوضاع الاسواق العالميه وخصوصا الدولار الامريكي ففي الوقت الذي يكون الاقتصاد الامريكي ضعيف فان المستثمرون يتوجهون الى الذهب كمفر امن للتداول , كذلك يتعلق الذهب بالدولار الاسترالي والنيوزلندي والكندي كون

هذه الدول من الدول التي بها ثروه كبيره من الذهب فتحركات هذه العملات بها ملائمه ايجابيه مع الذهب

global
02-13-2016, 01:54
يا اخي الكريم شكرا لك على المعلومات الجيدة واتمنى من الاخوة الاستفادة من الموضوع
والله الموفق والمعين

ملاك الروح
02-13-2016, 02:29
بالفعل - التداول العشوائي ايضا اعتبره خاطئ - بانتضار المزيد من المواضيع القيمة
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح اخي الكريم
تقبل مروري واحترامي ،،،

starearth2020
02-13-2016, 03:43
السلام عليكم ورحمة الله
بكل تاكيد انا متفق معك اخي في قولك فالمتداولون الجدد غالبا ما يندفعون الى تحقيق المال بسرعة وبطريقة سهلة لكن الموضوع يحتاج تعلم وتركيز كبيرين
بالتوفيق للجميع

alizert2015
02-13-2016, 06:00
نتمنى أن نرى المزيد من هذه الأبداعات و
المعلومات شكرا جزيلا لك أخي الكريم على
هذا العمل الرائع وأرجو لك دوام التقدم في هذا الميدان

Rami Samir
02-13-2016, 06:04
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد ..
اوافقك الراي وهذا من اكتر الاسبباب التي تعرض الحساب للمرجن

latraaa
02-13-2016, 14:17
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الراي القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و التي أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيفية الإستفادة منها إن شاء الله

محمد صلاح
02-13-2016, 14:22
اهلا بك اخى ومشكور على طرح هذا الموضوع الرائع وفعلا اكثر حاجة ممكن تسبب الخسائر هو الوقوع فى خطا الوصول للاهداف والربح السريع والتشتت بين الطرق وعدم وجود طريقة معينة للدخول

ibrahem91
02-13-2016, 14:51
فعلا كل هذه الفخ يمكن ان يقع فيها اي متداول اذا لم يكن حذر
في كل التعاملات التي يتعرض لها في السوق والتي تحتاج الي مرونه في التعامل

dhmo
02-14-2016, 18:55

بس للتخلص من كل ده لازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

chouaib112
02-17-2016, 01:34
vشكور يا اخي الكريم علي موضوعك الاكثر من رائع ده ويا ريت لو عندك اي معلومات تانية او اي موضوعات تانية تقدر تفيد بيها اخواتك المبتدئين اللي زينا
يا ريت متبخلش علينا بالموضوعات والمعلومات دي يا اخي الكريمwwwww

otmani
02-19-2016, 20:47
لفهم الفوركس والنجاح في تداولاتك عليك التعلم من تحاربك وتجارب الاخوة الدينسبقونا للمجال

mohammed control
02-19-2016, 20:49

zizo199
03-21-2016, 20:24

mhamadfor
03-25-2016, 18:19
شكور يا اخي الكريم علي موضوعك الاكثر من رائع ده ويا ريت لو عندك اي معلومات تانية او اي موضوعات تانية تقدر تفيد بيها اخواتك المبتدئين اللي زينا
يا ريت متبخلش علينا بالموضوعات والمعلومات دي يا اخي الكريم

karbon
03-25-2016, 18:30
انت انسان رائع ومعلومات قييمة ويجيب اتقانها وربنا يجعله في ميزان حسناتك
وبالتوفيق لك ولنا ان شاء الله

عبد الرحيم رافا
03-25-2016, 20:25
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مرحبا بالجميع و اتمنى يكون الكل بخير ان شاء الله و شكرا لكل الاعضاء المسؤولين على هذا المنتدى
اكبر فخ في الفوركس يا عيني عليه هو الطمع

abdelmadjid41
03-25-2016, 20:44
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا على النصائح الجميلة و المفيدة و انا شخصيا ساحاول الابتعاد و محاولة عدم الوقوع في الفخ

mohamed naga
03-28-2016, 06:20
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 05:20 AM ---------- Previous post was at 05:19 AM ----------

السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله /

عيسى
03-28-2016, 13:02
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

himaya
03-28-2016, 13:13
لسلام عليكم هده نصيحة جد نافعة فكثير من متعاملي الفوركس بحاجة الي مثل هده التوضيحات المساعدة للربح السريع والفوري

taherup
03-28-2016, 19:09

NaderMohammed
03-28-2016, 19:13
السلام عليكم ورحمه الله ووبركاته
كنت احب ان افيدك ولكنى وجودت من يفيدك افضل مني يا اخى العزيز وف التعليقات اللى قبلي يوجد كل شئ تريد ان تعرفه تقبل مرورى يا اخي الكريم

sahar1046
03-28-2016, 19:19

طيب كويس انت سألت السؤال ده شوف اي متداول مبتدا ديما بيفكر ان الفوركس ده هو الراحه النفسيه اللي يقدر يحقق منها مكاسب سريعه وفعلا في ناس كثير مش بتعلم الاول غير لما تحط فلوس حقيقه ده اولا وثانيا اوقات كثير بيكسب فا بتالي يفرح ويشتغل كمان ويكسب معا الحظ ويفتكر انو متداول محترف وانه هو اللي بيتحكم في السوق وعارف السعر بيتحرك ازاي لكن الاسف بيخسر زده اللي حصل معيا انا شخصيا وتعبت جدا وقتها اعتزلت الفوركس الاكثر من 7 شهور بس الحمد لله رجعت تاني بس اتعلمت بقا درس شديد

badr el asri
04-01-2016, 01:50
نصائح حلوه حيث اهم الشي التعلم الدائم في الفوركس لان
الفوركس بحر غرق به الكثير من الذين لا يعرفون والمبتدئين
وايضا جميل بيك بالتوفيق للجميع

kamelamin
04-01-2016, 11:46
مرحبا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اتمني لك التوفيق و للجميع

neverlit5
04-05-2016, 17:13
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

hamed mohamed
04-09-2016, 22:47
مشكور اخي الكريم على الموضوع. و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها... و.... التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله...، ...
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، .....بالتوفيق.....--......

faouzi akik
04-09-2016, 22:51
السلم عليكم ورحمة الله وبركاته نعم اخي الكريم نصائح رائعة لكن المبتداون في مجال الفوركس سيجدون صعوبة في تميز الصح من الخطئ وهاذا شي خطير
يجب علي المبتدئين في مجال الفوركس خوض كرسات تعليمية لي الحد من هاذا الخطر وانا اتكلم عن الاناس الجدين في العمل
و السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته

samir011
04-09-2016, 22:54
السلام عليكم اخى شكراً لك كلامك كله صحيح وانا انصح المتداولين بعدم الإستعجال لأن الشارت غدار فى اى وقت يغدر بك ولا يعرفك لذلك انصحكم بالصبر وعمل اللازم من اجل تحديد اتجاه السوق

HaMaDa99
04-09-2016, 22:56
عدد الأشخاص الذين يحبّذون المشاركة في العاب الحظّ مرتفع، وقد يبعث على السخرية. الأمر الوحيد الذي يمكن تذكرة اليانصيب أن تساهم فيه، هو مساعدة الأغنياء على زيادة ثرواتهم. واللافت، أن المال المنفق من الناس للمشاركة في سحوبات ألعاب الحظّ كبير. بدلاً من شراء تذكرة واحدة، ضع كل هذه الأموال في المصرف ما يساهم في تحقيق عوائد ماديّة لا يستهان بها.

نادر صباح الدين
04-09-2016, 23:01
مشكور صديقنا الفاضل على هذه المشاركة، بالفعل توجد في عالم التداول مظاهر خادعة كثيرة يقع بها المتداولون، ولكنها مظاهر ليست من صنع جهة محددة، إنما هي من صنع السوق نفسه، الأمر الذي يوجب على المتداول أن يكون حذرا فيما يقدم عليه من صفقات تبدو للوهلة الأولى أنها رابحة، ولكنها تحمل في ثناياها الكثير من احتمالات الخسارة.

احمد عبد الباسط
05-02-2016, 11:15
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوعك رائع اخى وانا اتفق معك تماما وفعلا اهم شىء ان تكون اعددت استراتيجيتك الخاصة و اسلوب الخاص فى التداول
وتعلمت كيفية ادارة راس المال حتى تحقق ربح حقيقى من السوق ولا يكون السوق ما هو الا فخ لكى تخسر اموالك
بالتوفيق اخى وشكرا على موضوعك

magik99
05-02-2016, 11:41
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة
جازاك الله كل خير

ahmadinho100
05-02-2016, 11:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالنسبة لتجارة الفوركس فلابد ان تقع في الفخ هناك اشخاص متداولين محترفين و يقعون في الفخ يا اخي

noureddineb
05-02-2016, 14:20
لا يوجد الربح السريع في هذا السوق الا عبر مراحل قد تربح ضعفي راس مالك وقد تخسر 10 أضعاف
اسأل الله لي ولكم التوفيق

Slimane.80
05-04-2016, 21:01
بسم الله الرحمان الرحيم
موضوع لتجنب الوقوع في الفخ
مشكوراخي الغالي على المشاركة الطيبة.:bravo:

nader
05-04-2016, 21:03
هذا يسمى فخ الطمع والاحلام الكبيرة من دون وجود معرفة
جيدة للسوق وهذا خطئ كبير يجب تجنبه فكما قلت الكثير من التجار
ينجدبون الى السوق بهدف الربح السريع وباموال قليلة مما يؤدي لاى
مخاطرة غير محسوبة وبالتالي تدمير الحساب
بالتوفيق

latraaa
05-04-2016, 21:12
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله يا اخي الكيرم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

yousse
05-04-2016, 21:28
يجب أن تتجنب في الوقوع في أفخ الطمع وفي فخ الشركات النسبة ومن أجل ن تتجنب متل هذي الشركات عليك أن تدخل مع أكتر شركة موتوق والتي يتكلم عنها الجميع

nassim126
05-05-2016, 06:57
السلام عليكم نعم اخي فهده الفئة التي تخسر اموالها هي التي احصيت من قبل وهي 95 بالمئة من الناس الدسن يخسرون بدلك السلاح هو المعرفة

the iraqiwae knight
05-05-2016, 08:04
السلام عليكم
اخي الكريم على كل متداول في الفوركس في بدايته ان يضع له خطة يسير عليها وهي التي ترسم له الطريق في عالم التداول في الفوركس تقبل مروري

WASEM DALLOUL
05-05-2016, 08:12
السلام عليكم
كلامك صحيح تماما يا اخي الكريم فإن عدم إتباع إدارة رأس مال جيدة وحكيمة تجعلك تدخل في المخاطر وتؤدي بك إلى خسارات كبيرة ويمكن أن تفقد حسابك
وبالتوفيق للجمع

the iraqiwae knight
05-05-2016, 08:23
السلام عليكم
اخي الكريم ان مسالة المخاطرة مسالة ضرورية ويجب معرفتها والبحث عنها وطرق التقليل منها فهي من العوامل التي تؤدي بالحساب الى التمرجن تقبل مروري

doaa sary
05-08-2016, 01:43
الفوركس من افضل مجالات الربح
الفخ والاخطاء احنا اللى بنعملها
لازم نخلى بالنا ومنطمعش ونعمل خطة للربح اليومى او الاسبوعى باقل خسارة ممكنة
بالتوفيق والربح للكل

seifhd
05-08-2016, 11:51
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

aym
05-08-2016, 12:04
تجنب الوقوع فى الفخ فعلا اخى يجب على كل متاجر تعرض الى الخسارة فى اى صفقة ان يكون بعيد عن الفوركس الى ان يكتشف الاسباب
التى تؤدي الى الخسارة ومحاولة ان يعالجها

joker7diaa
05-08-2016, 18:07
يجب عدم التداول دون تحليل ودن إدرة لراس المال حتى الذين يعملون اسكالبينج لا يعملون دون ادارة لراس المال
لذلك ادارة راس المال مهمة جداً

Mr-alialkhbeer
05-08-2016, 23:21
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

medizem
05-11-2016, 15:09
تقبلوا مروري p:

abidal5883
05-11-2016, 15:12
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
تجنب الطمع والخوف واستعمال اداره رال المال كفيل بالابتعاد عن الخساره
ومشكور أخي الغالي لطرحك موضوع

never
05-12-2016, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

allan55
05-12-2016, 19:21

wentwor
05-12-2016, 19:24
السيلام عليكم و رحمة الله
مشكور اخي على الموصوع الجيد و ارجو من جميع الاعضاء التعلم و تالتزام بخطة
عمل لكي لا يقع في هدا الخطأ الربح السريع

golden1985
05-12-2016, 19:24
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله وشكرا تقبل مرورى...

sabahnamous
05-13-2016, 13:58
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

best39
05-14-2016, 23:25
السلام عليكم رحمة الله و بركاته.....
و بعد بسم الله الرحمان الرحيم .......
اخى فعلا يجب قبل البداء فى عملية التداول ان تحدد الطريقة التى يتم التداول بة ويجب تحديد
نقط الدخول والخروج من الصفقات وتحديد ايضا الستوب لوز

messaoud43
05-26-2016, 16:55
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته
شكرا جزيلا أخي في الله أنار الله دربك على المعلومات القيمة
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور

sa3020
05-26-2016, 18:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور علي الطرح المتميز والمعلومات القيمه وكيفيه
الحصول علي الربح وتحقيق المكسب من الفوركس والله ولي التوفيق وشكرا

masr16
05-28-2016, 15:10

عرآقي
05-28-2016, 22:57

ahmadfool
05-28-2016, 22:58
رمشكور علي الطرح المتميز والمعلومات القيمه وكيفيه
الحصول علي الربح وتحقيق المكسب من الفوركس والله ولي التوفيق وشكرامشكور علي الطرح المتميز والمعلومات القيمه وكيفيه
الحصول علي الربح وتحقيق المكسب من الفوركس والله ولي التوفيق وشكرا

zaza0519
05-29-2016, 01:26
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

mido2224
05-29-2016, 01:30
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم
اولا وقبل كل شيء شكرااا لك على كل ما تقدمه للمنتدى وللأعضاء بشكل عام
موضوع قيم صراحه
لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
واصل اخي الكريم ننتظر جديدك وفقك الله السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم

harimeche
05-29-2016, 02:03
أي شخص يختصر الوقت يقع في مشاكل تعيده إلى النقطة الأولى التي كان لابد أن يبدأ بهــــا

ولهدا ننصح كل الإخوة الجدد ببدل كل الجهد في التعليم في 3 سنوات الأولى

The_Kuzaki
05-29-2016, 02:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نعم اخي يجب ان نحذر من افخ
موضوع مميز و وفقت في الطرح
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

drissou45
05-29-2016, 02:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك
بارك الله فيك اخي على الموضوع الجد الرائع وشكرا لكم
تقبلو مروري , تحياتي لكم,

dora1
06-11-2016, 19:07
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

islam bahnsawi
06-12-2016, 00:58
لابد من الجميع تجنب هذا الفخ و شكر لك صديقى على هذا الكتناول الجيد و نطمح باكثر من ذلك شكر لك صديقى على هذا الكتناول الجيد و نطمح باكثر من ذلك

csebai12
06-12-2016, 01:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته مشكور اخي على الموضوع
يجب ان نتدرب على ادارة راس المال قبل كل شيا كي نتمكن من محابهة المخاطر المحدقة بنا في السوق

emad1995
06-12-2016, 01:21
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري.......

ebrahim mounir
06-12-2016, 01:27
##############تحياتى لك زمـيـلـي الـعزيـز ولـجـمـيع اعـضـاء فـوركـس العـرب
حـقـا انـه مـوضـوع رائـع ومـفـيد وتـسـتـحـق كـل الاحـتـرام والتقدير على هـذا الـمـجـهـود
تـقـبل ار ق الـتـحـيـات واـتـقديـر اخى الفاضـلتـقـبلـوا مـرورى اعـضـاء مـنـتدى فـوركـس العـرب الـكـرام##############140

tenon
06-12-2016, 01:33
أي شخص يختصر الوقت يقع في مشاكل تعيده إلى النقطة الأولى التي كان لابد أن يبدأ بهــــا

ولهدا ننصح كل الإخوة الجدد ببدل كل الجهد في التعليم في 3 سنوات الأولى

ونعرف ايضا فكره ان الخوف امر عادي اخي واغلبنا هنا مر بتجارب خساره كتير وهنا بيكون صعب عليه انه يحس بالامان الا بعد ما يكون خلاص وصل لمرحله
انه يحقق ارباح متواصله في المستقبل

ابوفؤاد
06-12-2016, 01:35
خذاالكلام الكثير تكلم عنه لكن القليل الذى يعممل بهو هو اما ان تكون واثق من نفسك و اما ان تترك التدوال و لا تعمل به لان الخاسر الوحيد فى هذه المرحله هو انت لا احد سوتك و كن على يقين انم السوق لا يعطى محتاج

bakup28
06-12-2016, 03:20
السلام عليكم ورحمة الله
اشكرك على النصائح الجميله الفوركس
ليس بالعمل السهل فهو صعب ويحتاج جهد عقلى رهيب
اما بالنسبه للمتاجرين الحالمين بالثراء السريع الفاحش
احب اقول لهم اتعاملو مع الحساب الديمو اولا ولابد ان ان يكون
بنفس راس المال المتاح للتداول فى الحساب الحقيقى وسترون الفرق ...
شكرا بالتوفيق.

mhmoud60
06-12-2016, 09:27
بسم الله الرحمن الرحيم

العمليه مش عمليه دخول وخروج سريع ولا سكابينج يحمل نسبه كبيره من المخاطر لان هذا الاسلوب يليه الخروج من السوق نهائيا وبسرعه

abdelfatahh
06-12-2016, 09:59
السلام عليكم ورحمه الله اخي الكريم
شكرا لك تطرقك لهذا الموضوع
فقد استفدت منه كثيرا واتمني منك المزيد
وبالتوفيق اخي ان شاء الله

emad1995
06-12-2016, 10:38

AHMEDMONIEM
06-12-2016, 11:34
&&&&&&&&&&&&اشـكـرك اخـى الـفـاضــل علـى هــذا الـمجـهـود الـوافـر
اسـتـفـدت مـن هـذا الـمـوض ـوع كـثـيـرا شـكـــرا اخـى عـلى هـذا الـمـجـهــود
تـقـبـلـوا خــالص تـحيـاتـى اعـضــاء مـنـتـدى فـوركــس الـعـرب الكرام والـسـلام عـلـيـكم ورحـمـة الله وبـركاتــه&&&&&&&&&&&&&&&349

emad1995
06-12-2016, 12:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وتعالى ....
الربح السريع فى الفوركس ليس امرا فعالا اخى الفاضل لانك يجب ان تتعلم اولا وبروية كيف تحقق الربح فى الفوركس ومشكور تقبل مرورى

shadea1991
06-12-2016, 12:46
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري ....

islam bahnsawi
06-16-2016, 10:30
لابد من المجازفة و لان هذا هو الفوركس و يعطيك العافيه ولاعدمنا جديدكم و شكرا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

magdy mahmud
06-16-2016, 11:57
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع نعم هناك الكثير منا دخل هذا المجال لكي يحقق الملايين في خلال ايام وهذا اكبر خطا لابد ان نعلم ان هذا السوق علم واجتهاد مش قمار

nonam
06-22-2016, 22:36
السلام عليكم .... شكرا علي المعلومة القيمة ومن المهم ان يتعامل كل الناس اللي في الفوركس من المهم ان يكون التعامل مع الادوات التعليمية ومن المهم ان يكون التعامل مع الادوات الفنية والاساسية اللي في التداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

Forex-eg
03-17-2017, 18:48
الوقوع فى الفخ هو من الامور المتوقعة فى التداولات المالية فى سوق فروكس فالشائعات هى العامل الاساسى والكبير فى خسارة معظم التداولات والبورصات شكرا اخى على الموضوع المميز

ابوعلى
03-17-2017, 18:51
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انك انت تكسب بسرعه دى مش حلاوه انت ممكنتخسرهم علطول برضو ربنا يوفق الجميع ان شاء اله تقبل المرور

Mohamed Youssef
03-25-2017, 16:20
كثير من المتداولين يقعوا فى الفخ صحيح :)
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح
مع خالص الاحترام و التقدير

nizar hidouri
03-25-2017, 16:34
حقا لم اجد ما اقول
كلام من ذهب و صدقا لقد مررت بها تلك التجربة
الرجاء من الجميع اخذ العبرة من مجرب
و ارجوا لكم التوفيق

capoeira
03-25-2017, 17:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التداول بدون تعلم ودراسة يؤدى فى الغالب الى نتائج مخيبة للامال
لذلك من الافضل قبل الشروع فى القيام باى تداول ان تتعلم التحليل الفنى

mohamed teama
03-25-2017, 17:17
اتفق معك اخى الكريم من يفكر بانه سوف يحقق ربح سريع فى الفوركس سوف يترك الفوركس بعد مده قصيرة جدا فالفوركس يحتاج
الى الصبر الصبر على التعلم والصبر على تحقيق المكاسب وايضا القناعة وتقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

yousee
03-25-2017, 18:11
الفوركس مليء بالفخخ والتجربة لوحدها هي التي بإمكانها أن تعلمك كيف تتجنبها كما أنه عليك أن تعمل بجد وكدلك بقوة لكي تصل إلى هدفك الدي تريده

lbebulk
03-25-2017, 18:36
مشكور أخى العضو على هذه المشاركة التعليمية الطيبة منك
وأستمر فى طرح المزيد من الموضوعات التعليمية ليستفاد منها أعضاء المنتدى الكرام
جعلها الله فى ميزان حسناتك
وشكرا

Youssef saidi
03-25-2017, 18:37
على هذا المجهود بالتوفيق لك
تقبل مروري

Saeed EL Sayed
03-25-2017, 18:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا أخي العزيز فعلا فهذا يعتبر من الأسباب المهمة و الرئيسية للوصول لمرجنة الحساب فيجب علي المبتدئين التداول بمبالغ صغيرة .

ELTalYaniii
03-25-2017, 19:29
بسم الله الرحمن الرحيم
ارحب بك اخي الكريم و بكل اعضاء منتدانا الكرام
اشكرك اخي علي موضوعك الممتاز شكرا

michael1
03-25-2017, 19:38
صديقى العزيز فى المنتدى لقد اعجبنى تجنب الوقوع فى فخ
الفوركس والتداول عليه والخسارة وانا اعتقد انه من الممكن

grow
03-25-2017, 19:46
لا يالا اخي التسرع والمضااربه القويه هذه
تحجعل الحسااب وراس المال ف خطوره كبيره
لذلك يجب اننا نتبع ذلك النصيحه الجيده انتظر منك المزيد تقبل مروري تحيااتي لك بالتوووفيق

عبد الرحيم رافا
03-25-2017, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله
نصيحة من ذهب لكي تتجنب الوقوع في الفخ الاكبر في الفوركس هو ان تراعي ادارة راس المال ولا عليك بالباقي

khalidtrader
03-25-2017, 20:17
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي الكريم لطرحك هذا الموضوع المتميز وعلى المجهود الرائع...
بالتوفيق لك تقبل مروري

midobols
03-25-2017, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
في البداية أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والشرح البسيط الجميل وأنا صراحة اهتم جدا بكل ما يتعلق بالفوركس وأرجو من الله أن أصل إلى تعلمه على المنهاج الصحيح.

---------- Post added at 05:36 PM ---------- Previous post was at 05:21 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
نصيحة من ذهب لكي تتجنب الوقوع في الفخ الاكبر في الفوركس هو ان تراعي ادارة راس المال ولا عليك بالباقي

alonsoo
04-01-2017, 18:32
فعلا كبار التجار والماركت ميكرز يصنعون الفخوخ دوما لنا كمبتدئين فى سوق الفوركس ربنا معانا بئا ونشتغل صح لانه لابد ان يكون هناك استراتيجية قوية

kariim18
04-26-2017, 18:03

nour3iny
04-26-2017, 19:18
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
فعلا كلام عين العقل ولازم اقبل الدخول للسوق يكون عندك خطه وهدف بجانب خبره لتحقق ما تريد تقبل مرورى

AbdElrahman.Ali
04-26-2017, 19:35
تحية طيبة وبعد
جزاك الله كل خير على النصيحة

A.mustafa
05-09-2017, 00:21
موضوع رائع ونصائح مفيده تجنب الوقوع في الفخ ..
شكرا لك اخي علي ما قدمت لنا من نصائح وبانتظار كل جديد
واتمنا لك التوفيق .. تقبل مروووووووووووري اخي

ola.seif
05-09-2017, 00:27
اشكرك حضرتك شكرا جزيلا لطرح مثل هذا الموضوع حيث انه اضاف لي المزيد من المعرفة و المعلومات و اتمنى كل من لديه خبرة في هذا المجال ان يقدم لنا المزيد مثلما قدم لنا اخينا الكريم و جزاكم الله كل خير و بالتوفيق للجميع

mido elshabrawy
05-09-2017, 00:30
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي العزيز ان من اهم الطرق التي تجعلك تتجنب الوقوع في الفخ
ان تتعلم جيدا و ان يكون لديك استراتيجيه تداول جيده و ان يكون لديك خطه أداره رأس مال محترمه
و ان تقوم بوضع استوب لوز لكل صفقات و لا تنساه ابدا
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

sengoku
05-09-2017, 00:40
شكرآ لك جدآ علي ما قدمت من معلومات في غايه الاهميه
الربح السريع يلجىء اليه معضم الناس ولهذا يقعون في الخطئ دائما بسبب التسرع و الطمع
ان شاء الله موفقيييين جميعا دمتم في رعاية الله

skylol
05-09-2017, 00:43

اخي الغالي لكي تتجنب الوقوع في الفخوخ يجب على الجميع ان يتعلم الفوركس اتمنى التوفيق للجميع

مصطفي السيد
05-09-2017, 01:19
الذي ينظر الي الفوركس انه لعبه كالقمار فلن يستطيع الاستمرار
في هذه التجاره يجب ان ناخذ الامر علي محمل الجد ونبذل جهد حقيقي ليوفقنا الله للنجاح

zunebha
05-09-2017, 10:22
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي التزم بكل مباديء الفوركس ولا تتخلى على المفاهيم.
بارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق .

mostafa1995
05-09-2017, 10:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته >>>>>>>>>
معلومات اكثر من قيمة ومهمة جدا
انا طالب جامعي والحمد لله ...... ولو اني لا اتعلم ولدي وظيفة لن اتركها الا اذا كان لدي دخل لا باس به وطبعا الفوركس ان يكون كعمل ثاني لك افضل وافضل
وفعلا يجب توقي الحذر من الوقوع في الفخ

hassan elshafaay
05-09-2017, 10:53
السلام عليك ماخي الكريم هو فعلا معظم كلامك او اغلبيته صح لان ممكن انننا نحقق نجاح كبير ف الفورمس بس لازم لازم ولابد من التعلم الاول فيه والال الخساره هتكون فادحه

zakariacr07
05-09-2017, 19:30

نعم أخي الكريم الفوركس يتطلب التركيز و الذكاء و ليس السعي وراء تحقيق الربح في مدة زمنية قصيرة

mr.khalled
05-09-2017, 20:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ....
مرحبا اخى الكريم ....
شكرا جزيلا على النصائح المفيدة لتجنب الوقوع فى الفخ فى التداول فى الفوركس
اتمنى لك التوفيق وللجميع ان شاء الله.....

zouga91
05-09-2017, 20:13
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم اذا كنت تريد المتاجرة مع اتجاه صناع السوق وتجنب الخساىر عليك ان تحليل الازواج على فريمات الكبيرة اليومي والاسبوعي تم تدخل على لاربع ساعات والساعة

cladiator2007
05-11-2017, 16:27
اشكرك اخي على طرحك لهدا الموضوع الهام و المفيد . كما اشكر الاخوة لتفاعلهم الايجابي معه . لقد استفدت كثيرا من المعلومات القيمة هنا .
جازاكم الله كل خير . بالتوفيق للجميع .
تقبلوا مروري و تحياتي

fayadansakr
05-11-2017, 16:51
السلام عليكم و رحمه الله تعالي وبركاته اخي الكريم
صديقي انت تقدم معلومات و نصائح للمبتدئين لو اتبعوها لتخير احوالهم

hamadasalama
05-13-2017, 02:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم علي النصائح الغاليه عن تجنب الوقوع في الفخ والله يكرمنا ونصير من الناجحين في سوق الفوركس الكبير

elmister
05-27-2017, 09:59
اخي الفاضل كل الشكر والتقدير والاحترام لحضرتك وبعد يجب علي المتداولين توخي الحظر لان الفوركس مليء بالحفر ولا يتجنبها الا اهل الخبره والمعرفه

Jordan forexyy
05-27-2017, 10:48
اشكرك جزيل الشكر واضح انك محترف او خبير في السوق الله يجزيك كل خير على معلوماتك ونصيحتك القيمه لجمع المتداولين وخصوصي المبتدئ منهم وقليل التعلم والخبره لك تحياتي وننتظر منك الجديد

Mhd nour
05-27-2017, 10:50
السلام عليكم ورحمه الله تعالي
شكرلك لك يا اخي الفاضل علي, موضوعاتك المهم بالخص للناس اللي لسه دخله الفوركس جديد
أمر مهم جدا لأنه عليك أن تكون قادرا على أن تتخذ قرارات تداول ذات جودة عالية لفترات زمنية طويلة بطريقة إحترافية للغاية

fayadansakr
05-27-2017, 11:27
السلام عليكم و رحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم
بالفعل يا صديقي العزيز ان ما تتحدث عنه و تلفت انظارنا اليه هو تمام الصدق اشكرك علي ما تقوله

amir anwar
05-27-2017, 11:31
نعم اخي كلامك علي حق تمامآ و من أسباب الوقوع في الفخ أيضآ عدم وضع استراتيجية جيدة للتداول عليها او جهلك للأخبار لأنها في غاية الأهمية

asmaamagdy
05-27-2017, 11:54
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا تحقق النجاح في فوركس إذا كان الجواب لا قد تكون أحد الكثيرين الذي إنجذبوا إلى التداول في فوركس من أجل تحقيق الأرباح السريعة و من أجل نمط حياة جديد و الإستقالة من الوظيفة الدائمة. إذا كان الأمر كذلك فإنك لم تقم بتجهيز نفسك من ناحية عقلية للنظر إلى تداولك على أنه عمل جدي تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

Mahmoud.salman
05-27-2017, 12:27
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الفاضل تقبل مروري اشكرك كل الشكر علي هذه التوضيحات الهامه وستمر في افادتنا وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

shr
05-27-2017, 12:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ..اكبر فخ او غلطه ممكن يقع فيها المتداول ترك صفقه مفتوحه من دون وضع ستوب لوس ..تقبل مروري وشكرا

fathi22
05-27-2017, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
مشكور على هذا الموضوع المفيد واوفقك الراي حيث اننا كلنا وقعنا في هذا الفخ مع بداية مشضوارنا في عالم الفوركس

yousee
05-27-2017, 13:34
إن الفخ في الفوركس هو العديد من الأحاسيس السلبية التي تجمع التسرع وكدلك الخوف ولكي تتجنب الوقوع في متل هذه الأفخاخ عليك أن تقوم بالكتير من الأشياء أهمها أن تتاجر بعقل واعي

A.mustafa
05-27-2017, 14:07
هدا موضوع رائع ومفيد جدا ومن المهم ان تكون لديك خطه
للنجاح في الفوركس وبدون خطه اكيد بتخسر
وشكرا لك اخي الكريم علي طرح هدا الموضوع القيم
تقبل مرورى,,

mid0killer
05-27-2017, 15:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ورمضان كريم عليكم
الفخ بالفوركس اكبر شئ ممكن يوديك الى المارجن برجليك انت خليك صايع فى السوق وخد منو اللى تقدر عليه وكل نفسك قبل ما هو اللى يجي يالك وان شاء الله النس هنا تكون فهمت وبالتفويق للجميع بالتداول والسوق

magic777
05-27-2017, 16:59
لازم المتاجر علشان ميقعش في الفخ انه يكون عارفه ده اول حاجه وده هيجي من التعلم وبعد كده التدريب المستمر حتى نصل
لمستوى كيفيه عدم الوقوع

drahmedmagdy2
05-27-2017, 17:02
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ارى فى هذه النقطة التى هى من اهم نقاط الفوركس التى تستحق النقاش ان طبعا الفخ بالفوركس اكبر شئ ممكن يوديك الى المارجن برجليك انت خليك صايع فى السوق وخد منو اللى تقدر عليه وكل نفسك قبل ما هو اللى يجي يالك وان شاء الله النس هنا تكون فهمت وبالتفويق للجميع بالتداول والسوق و من أسباب الوقوع في الفخ أيضآ عدم وضع استراتيجية جيدة للتداول عليها او جهلك للأخبار لأنها في غاية الأهمية تقبل مرورى ... بارك الله فيك اخى وجزاك الله خيرا .... بالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم

M0hsenalawady
05-27-2017, 17:22
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
الاخ الفاضل كلامك صحيح جدا الفوركس ليس لعبه سهله ولكن علم ودراسة وتدريب ولابد من التدريب والتعليم المستمر ووجود استراتيجية واضحه واداره راس المال والصبر

Farida Mahmoud
05-27-2017, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي اعتقد من وجهة نظري ان السر في الربح الاموال من الفوركس يكمن في شيئين مهمين جدا وهما التعلم الجيد والمحافظة الصارمة علي ادارة رأس المال لذلك كونوا حاذرين

number1
05-27-2017, 17:32
ان الاخطاء التي يقع فيها المتاجر المبتدئ في سوق الفوركس والقيام الدخول على صفقات كثيره جدا في وقت واحد وهذا يؤدي الى خساره الحساب بالكامل اذا حدثت خسائر في الصفقه واذا خطر كبير جدا و يجب علينا ان نصل فيه خبره ودرايه واعلموا دراسه جديده لجميع اجراءات ومقتضاه السوق

magdy mahmud
05-30-2017, 15:46
شكرا جزيلا علي هذه الموضوع المهم بالنسبة لكل الاخوة لابد من تحديد استراتجية ولكي تستطيع تحديد الاستارتجية بتجرب كذا استراتجية علي الحساب الديمو والافضل تستمر فيها

KARIM2017
05-30-2017, 15:48
تحيه طيبه وبعد
تقبل تحياتي علي مجهودك الرائع الذي نتعلم منه كثيرا ونتمني دائما مشاركات فعاله
ذات اهميه كبيره لنا

moneer
05-30-2017, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم اشكرك على هذا الموضوع الراقي واتمنى لك وللجميع بالمنتدى التوفيق
بارك الله فيك

hoos
06-02-2017, 16:12
موضوع ممتاز اكيد معظم المتاجرين اللي دخلوا الفوركس علشان الربح السريع
وتحقيقي الثروة بيعشقوا المخاطره يعني اما اضاعف الحساب او اخسره وده غلط

Jordan forexyy
06-03-2017, 19:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم
بدايه الله يعطيك العافيه على معلوماتك الجيده ومنها التسرع وعدم دراسه اجدوى الاقتصديه للسوق ودخول الصفقات بكميه كبيره من اللوت وهذا اكبر غلط

abutalia
06-06-2017, 21:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور يا محترم علي النصيحه الغاليه وتجنب الوقوع في الفخ وان شاء الله ا=تعالي نلتزم بما قلت لنتجنب ذلك .................

m7med
06-06-2017, 21:10
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا لك اخي الكريم علي عذه النصيحة فانا لا اعرف كيفية التداول و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

عمرو عبد الرزاق خليفة
06-06-2017, 21:22
السلام عليكم اخى الكريم ان تحديد الاهداف لدى المتاجر يجب ان يكون له وضعية الأولويه حينما يبدأ بتجارة الفوركس حتى يستطيع تقييم أهدافه على المدى القصير والبعيد اما عملية ان يقع فى فخ المضاربة بحسابات كبيرة فعلية عدم المجازفة حتى لا يفقد حسابة سريعا وهذا ما يندرج تحت مسمي إدارة مخاطر رأس المال أن ما يقود إلى تحقيق نجاحات كبيرة وكثيرة في تجارة العملات هى عدم التوقف عن التعلم

amine-14
06-06-2017, 21:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الربح السريع فى الفوركس ليس امرا فعالا اخى الفاضل لانك يجب ان تتعلم اولا روبروية كيف تحقق الربح فى الفوركس بدونه ومشكور

mohsen massad 120
06-06-2017, 21:44
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخى الكريم على هذا الموضوع المهم
وانصح الجميع بادارة راس المال ووضع خطة مناسبة
وشكرا

alihassib0
06-06-2017, 23:14
ان الحركات الخادعة من صناع السوق من احد اسباب خسارتنا في الفوركس و و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــالتوفيق لــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــك اخـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــي الكريم اتمنى ان تكون دائما فــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــي صحة و عافية و خير من الله و ان يرشدك ربك الى مــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــا تحبه و يقربك منه سبحانه...

اسلام مجدي عباس
06-06-2017, 23:17
السلام عليكم ورحمته وبركاته انا داخل الفوركس علشان اتعلم كويس جدا جدا في الاول وبعدين افتح
حساب تجريبي في الاول اتعلم عليه بكل تاكيد بعد كدا افتح حساب حقيقي وتوكل علي الله

tahar2015
06-07-2017, 01:45
بارك الله فيك اخي الكريم نصائح مهمه للمبتدئين
تقبل مروري وتحياتي للجميع

Ebrahim0
06-07-2017, 01:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخى على هذه المعلومات المفيدة كلامك صحيح ١٠٠٪ طبعا التسرع فى تداول الفوريكس امر خطير والتفكير انك ممكن تكسب بسهولة تفكير خاطئ وقد يؤدى الى حظر حسابك

اسلام مجدي عباس
06-07-2017, 01:57
السلام عليكم ورحمته وبركاته معلومات اكتر من رائعه اني احنا نشتغل
بيها طبعا كل مبتدايمن اكيد هنعمل بيها شكرا اخي

hamadasalama
06-07-2017, 02:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور علي الموضوع المحترم عن تجنب الوقوع في الفخ والله يوفقك في تقديم افضل المواضيع المفيده علي افضل منتدي فوكس في الوطن العربي

مصطفي السيد
06-07-2017, 02:22
من يريد الاستمرار في تجاره الفوركس يجب ان يكون
لديه اداره راس مال صارمه والا يغامر مغامرات غير محسوبه

big.pharaoh
06-07-2017, 02:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... كلام سليم جدا لازم يكون عندك خطه واضحه للعمل وتكون عارف هتشتغل ازاي

bassoumy
06-07-2017, 02:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور علي الموضوع المحترم عن تجنب الووقف في الفخ وسوف نعمل كل ما قلت لكينتجنب الوقع في الفخ يا اخي المحترم والله يوفقنا جميعا

zakariacr07
06-07-2017, 02:30

نصائح قيمة أخي الكريم و تجنب الوقوع في الفخ يكون بالتعلم الجيد و كسب الخبرة و التعلم من الأخطاء

haitham salama
06-09-2017, 17:50
للأسف قوانين الفوركس معروفة والأخاء أيضا ، والتىعادة ما يقع فيها المتداولين الجدد فى ذلك السوق، والتى عادة ما تكون عدم إدارة رأس المال و الدخول بلوتات كبيرة والطمع فى الصفقات والتى عادة ما يكون مصير من يقوم بذلك الخسارة والخروج المبكر من السوق أخى الكريم

omar2017
06-09-2017, 18:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته للاسف دتائما وايبدا الفوركس ما يكون ملي بالفح والمصايد بالطبع تقبل تحياتي ومرورى اخي الحبسيب

capoeira
06-09-2017, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التداول فى سوق العملات يحتاج فى البداية الى تعلم
الأساسيات و القواعد الخاصة بالتداول و تحليل السوق و تطبيق هذه القواعد لإتقانها عن
طريق الحساب التجريبى

hooda
06-11-2017, 09:43
السلام عليكم ورحمه الله تعالي
النجاح في فوركس إذا كان الجواب لا قد تكون أحد الكثيرين الذي إنجذبوا إلى التداول في فوركس من أجل تحقيق الأرباح السريعة و من أجل نمط حياة جديد و الإستقالة من الوظيفة الدائمة. تقبل مروري

omar2017
06-11-2017, 11:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع الفوركس ائما وابا ممتلي بالفخوخ والشاطر الذي يستطيع المرور منه بكل سلام يجب توخ الحذر جيا من ذلك

KARIM2017
06-11-2017, 13:02
تحيه طيبه وبعد
مشكور اخي الفاضل علي مشاركتك الرائعه التي تفيدنا كثيرا
ونتمني دائما مشاركات فعاله ذات اهميه