PDA

View Full Version : خطأ تخلصت منه (3)

Pages : [1] 2

husamart
08-07-2012, 02:59
اخبرنا صديقي عن خطأ كنت تعاني منه في الفوركس وتمكنت مع المحاولة والتمرين من التخلص منه ليستفيد باقي الاعضاء؟ واخبرنا لو سمحت كيف تخلصت منه ؟

hooda11
03-24-2015, 23:40
من أكبر الأخطـــــاء الت تخلصت منهــــا هي عدم الإلتزام بالإدارة المـــــالية
وهدا كان يؤدي بــــــي إى تمرجن حســــــابــــي وسبب هدا هو الطمع
ونية الوصول إلى أهداف كبرة جدا

a7med84
03-25-2015, 00:45
هو المخاطره العلاليه فى السوق والصراحه برده لم اتخلص منه فبالكامل

لانى بتيجى عليا اوقات كده بروح للمخاطره العاليه وربنا يسترها فى اللى جاى

yarasalah
03-25-2015, 01:02
اخبرنا صديقي عن خطأ كنت تعاني منه في الفوركس وتمكنت مع المحاولة والتمرين من التخلص منه ليستفيد باقي الاعضاء؟ واخبرنا لو سمحت كيف تخلصت منه ؟ اخبرنا صديقي عن خطأ كنت تعاني منه في الفوركس وتمكنت مع المحاولة والتمرين من التخلص منه ليستفيد باقي الاعضاء؟ واخبرنا لو سمحت كيف تخلصت منه ؟من أكبر الأخطـــــاء الت تخلصت منهــــا هي عدم الإلتزام بالإدارة المـــــالية

خيرالدين مهدي
03-25-2015, 01:05
اخبرنا صديقي عن خطأ كنت تعاني منه في الفوركس وتمكنت مع المحاولة والتمرين من التخلص منه ليستفيد باقي الاعضاء؟ واخبرنا لو سمحت كيف تخلصت منه ؟................................................ .................................................. .................................................. ...............
.................................................. .................................................. .................................................. ....................................
.................................................. .................................................. .................................................. ........................

deyaa24
03-25-2015, 01:40
اكدي فى الفروك بيكون فة اخطاء كثيةر جدا ويجب مراعاة ا نه فى الفروكس بيكون فية اشايء كثيرة جدا
ومن اكبر الاخطءا عندى فى الفروكس هى الخول بصفقات كبيرة جدا

Nabil Wagdy
04-05-2015, 15:09
الصراحة انا خطأي الوحيد عدم الالتزام باستراتيجيتي والاستعجال وعدم الثقة في النفس وطبعا دول
دايما يؤهلوني الى الخساير وبحاول بقالي اكتر من سنة الالتزام ولسه الصراحة منجحتش وأملي اني
انجح في الالتزام

sniper_2015
04-08-2015, 15:25
بسم الله الرمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشك ليكم الاخطاء تير

Nabil Wagdy
04-10-2015, 10:37
السلام عليكم
انا بحاول اخلص من خطأ التسرع في دخول الصفقات واعتقد ان دلوقتي بقيت احسن في الموضوع ده ومش بندم على فرصة راحت
فالسوق يوميا ملىء بالفرص وبحاول اختيار الصفقة وبتكون في عملة واحدة ولا ادخل العملة الثانية غير لما اخلص من الصفقة اللي فيها

waelmma
04-10-2015, 11:47
:(:(:)) الخطا الاول ف الفوركس هو انك تطمع وده الحمدلله اتخلصت منه
وتانى خطا انى كنت بسيب ارباحى فارجع اخسرهم تانى وتعلمت انى اسحب ارباحى

sherry mohamed
04-19-2015, 13:43
أكبر الأخطـــــاء الت تخلصت منهــــا هي عدم الإلتزام بالإدارة المـــــالية

ahmedibrahim258259
04-22-2015, 22:49
بسم الله الرحمن الرحيم انا كنت اعاني من التسرع وعدم الصبر بس الحمد لله انا الان في مرحلة كويسة جدا وبحاول اني اخلص من العيب ده
تقبل مروري

احمد محسن
04-22-2015, 23:52
لسلام عليكم ورحمة الله
مشكورا خي على هذه المعلومات الاكثر من مفيدة وجزاك اللاه كل خير
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

MAGDYABDO
04-23-2015, 10:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد ان اكبر خطا نجحتى التخلص منه هو الطمع وعدم اداره راس المال

mohamedhassn
04-23-2015, 14:52
منذ 3 سنوات قلت فى حوار سابق معك "أنا ممثلة سينما فقط وسأمثل فيديو كل 3 أو 4 سنين" ما الذى جعلك تتراجعين؟ ... فى X Factor أنه كان مطلوباً منى أن أكون مذيعة وأنا لا أملك الخبرة لذلك، إضافة الى أن البرنامج كان على الهواء مباشرة ولا مجال للخطأ. ... منة من الآخر!

ahmed mo
04-23-2015, 15:02
التسرع فى الدخول فى الصفقات يعنى مثلا على حسب الاستراتيجيه او عملى فى السوق

بيكون فى انتظار لتاكيد اتجاه اتسرع املا فى تحصيل بعض النقاط

tabaki
05-18-2015, 16:19
انا والحمد لله تخلصت من عديد الاخطاء ولو نسبيا واولها بالتاكيد مسالة الطمع والجشع
ايضا لا ننسى مسالة الاعتماد على التوصيات المجانية التي في جلها ممكن تخسر الكثير

jamila cchahed
05-31-2015, 18:33
بسم الله الرحمان الرحيم الخطا الاول ف الفوركس هو انك تطمع وده الحمدلله اتخلصت منه
تقبل مروري
والسلام

Kiing
05-31-2015, 19:29
ممكن متلا انه كنت تعاني منه في الفوركس منه متلا معه تمكنت مع المحاولة منه في التمرين من التخلص منه ليستفيد باقي الاعضاء؟تم ممكن انه واخبرنا لو سمحت منه مع كيف تخلصت منه فقط

merna12
05-31-2015, 20:01
الاخطاء التى اقع فيها دائما هو التسرع والطمع مهم ان يبعد المتداول عن الطمع والخوف وان يكون ذو عقليه
جيده منضبطه

dhiebj316
05-31-2015, 20:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
الاخطاء التى اقع فيها دائما هو التسرع والطمع

Shadi
05-31-2015, 20:17
اهم خطأ كنت اقع فيه باستمرا هو الدخول بلوت عالي لا يتناسب مع راسمالي مما كان يجعلني لا استطيع تحمل تغيرات السوق و كان ذلك سبب في خسارتي مرات عديدة

جابر1979
05-31-2015, 20:22
كل المعلومات المفيدة و الدراسات الجيدة و ما اعلمه عن المجال. اكتسبته من المنتدى و هذا صحيح لأنني لم أتعرف على المجال سوى عن طريق منتدانا الراءع ، و أتمنى النجاح و التوفيق لي و للأخوة الأعضاء جزاهم الله عنا كل خير ..

ابراهيم حمادة
05-31-2015, 20:42
ﺍﻫﻢ ﺣﺎﺟﻪ ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﻳﺘﺨﻠﺺ ﻣﻦ ﺍﻟﻂﻤﻊ ﻭﺍﻟﺘﺴﺮﻉ ﻟﺎﻥ ﺍﻟﺤﺎﻟﻪ ﺍﻟﻨﻔﺴﻴﻪ ﻣﻬﻤﻪ ﺟﺪﺍ ﻟﺪﻱ ﺍﻟﺘﺎﺟﺮ ﻟﺎﻥ ﺍﻟﺤﺎﻟﻪ ﺍﻟﻨﻔﻴﺴﻪ ﺍﻟﺴﻴﺌﻪ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﻳﺨﻠﺺ ﻣﻨﻴﻬﺎ ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ

atmoul
05-31-2015, 20:47
أنا لازلت ارتكب الكتير من الأخطاء في الفوركس ودائماً أحاول أن اتخلص منها تخلصت من بعضها وبقي البعض الاخر أرجو أن اتخلص من مع مرور الوقت من بينها التسرع وسوء إدارة رأس المال

masry928
05-31-2015, 22:08
مش معنى انك بتكسب يعنى انك ماشى فى الاتجاه الصح ممكن يرتد السعر عليك فى اى لحظة
متسمعش كلام حد فى اى صفقه تدخلها الا الخبراء فقط ولكن اى حد لسه مبتدا متسمعهوش

hedibougha
05-31-2015, 22:13
مرفق صورة توضح عدد الصفقات وايضا اللوت ورأس مال البداية للإصلاع علىها
قمت بفتح حساب تجريبى فى شركة ادميرال وتم ربط الحساب بموقع اف اكس بوك
وايضا قمت بالعمل منذ افتتاح السوق والحمد لله تم الدخول اربع صفقات وتم تحقيق الهدف منهم

a7med sniper
05-31-2015, 22:22
والله لم اتخلص منه باالكامل وعموزمكا هو التسرع فى التعامل فى هذا السوق فى الدخول للصثفقات فى الربح والله المستعان

وبالتوفيق للجميع

dhiebj316
05-31-2015, 22:44

---------- Post added at 08:44 PM ---------- Previous post was at 08:44 PM ----------

والله لم اتخلص منه باالكامل وعموزمكا هو التسرع

حسنى صادق
05-31-2015, 22:48
اعتقد ان العلم على لعلم المزيد من الطرق الت تلعب على اسااس فهم الكثير من الامور هو مناسب للعمل على اساسا فهم الكثير من الامور الاخرى

abdouwade
05-31-2015, 22:49
الاخطاء التى اقع فيها التسرع والطمع مهم ان يبعد المتداول عن الطمع والخوف وان يكون ذو عقليه
جيده منضبطه

aminooos
05-31-2015, 22:50
وهدا كان يؤدي بــــــي إى تمرجن حســــــابــــي وسبب هدا هو الطمع لانى بتيجى عليا اوقات كده بروح للمخاطره العاليه وربنا يسترها فى اللى جاى اكدي فى الفروك بيكون فة اخطاء كثيةر جدا ويجب مراعاة ا نه فى الفروكس بيكون فية اشايء كثيرة جدا دايما يؤهلوني الى الخساير وبحاول بقالي اكتر من سنة الالتزام ولسه الصراحة منجحتش وأملي اني الف تحية وشك ليكم الاخطاء تير

ملاك الروح
05-31-2015, 22:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الخطأ الذي وقعت فيه هو الدخول المتكرر والتداول العشوائي وتمت المعالجة من خلال التدريب والاستراتيجيات الناجحة
اتمنى لك التوفيق دائما

Eslam Anwar
06-02-2015, 12:16
اخي الفاضل ... انا كمان من الناس اللي كنت اعاني من التسرع وعدم الصبر بس الحمد لله انا الان
في مرحلة كويسة جدا وبحاول اني اخلص من العيب ده .. تقبل مروري

احمد سعيد على
06-07-2015, 12:33
ونية الوصول إلى أهداف كبرة جدا هو المخاطره العلاليه فى السوق والصراحه برده لم اتخلص منه فبالكامل

لانى بتيجى عليا اوقات كده بروح للمخاطره العاليه وربنا يسترها فى اللى جاىلصراحة انا خطأي الوحيد عدم الالتزام باستراتيجيتي والاستعجال وعدم الثقة في النفس وطبعا دول
دايما يؤهلوني الى الخساير وبحاول بقالي اكتر من سنة الالتزام ولسه الصراحة منجحتش وأملي اني
انجح في الالتزام انا بحاول اخلص من خطأ التسرع في دخول الصفقات واعتقد ان دلوقتي بقيت احسن في الموضوع ده ومش بندم على فرصة راحت
فالسوق يوميا ملىء بالفرص وبحاول اختيار الصفقة وبتكون في عملة واحدة ولا ادخل العملة الثانية غير لما اخلص من الصفقة اللي فيها

ynwa1892
06-07-2015, 12:39
السلام اخي غالبا ماكنت اعاند السوق اي هو في صعود مستمر وانا اقول سوف يعكس وادخل عكس الاتجاه واذا الصفقة خاسرة
وفقك الله

qeqe77
06-07-2015, 12:40
الخطاء يا اخي الكريم هو اني تخلصت منه وهو متاجرة وقت عدم
افتتاح الاسواق والتجارة فقط وقت افتتاح السوق وعدم التجارة وقت الاخبار

ibrahim forex
06-07-2015, 22:34

adnan1969
06-07-2015, 23:11
اخي الغالي انا كنت اترك الصفقات مفتوحه على امل ان يعود السعر الى الصفقه المفتوحه ولاكن الحمد لله اعتمدت الاستوب لوز وارحت

محمد السيد
06-07-2015, 23:32
فعلا هناك خطا تخلصت منه وهو التسرع واحمد الله فهو بلية من البلاوي
لايمكن ان يكون هناك تاجر بمعنى الكلمة ويكون متسرعا في قراراته او تحليلاته

magic777
06-07-2015, 23:45
السلام اخي غالبا ماكنت اعاند السوق اي هو في صعود مستمر وانا اقول سوف يعكس وادخل عكس الاتجاه واذا الصفقة خاسرة
وفقك الله

اهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

omar samy
06-08-2015, 05:32

---------- Post added 06-08-2015 at 02:32 AM ---------- Previous post was 06-07-2015 at 11:00 PM ----------

اخبرنا صديقي عن خطأ كنت تعاني منه في الفوركس وتمكنت مع المحاولة والتمرين من التخلص منه ليستفيد باقي الاعضاء؟ واخبرنا لو سمحت كيف تخلصت منه ؟ اخبرنا صديقي عن خطأ كنت تعاني منه في الفوركس وتمكنت مع المحاولة والتمرين من التخلص منه ليستفيد باقي الاعضاء؟ واخبرنا لو سمحت كيف تخلصت منه ؟من أكبر الأخطـــــاء الت تخلصت منهــــا هي عدم الإلتزام بالإدارة المـــــالية

waelmma
06-08-2015, 07:37
اهم خطا اتغلبتعليه انى كنت بصبر على الخسارة فترات طويلة جدا
لدرجة انى حسابى كان بيخلص وانا صابر واتعلمت انى اغلق الصفقة لو وجدت ان الخسارة بتزيد

chirikhan
06-08-2015, 10:59
تخلصت من اني اعتبر اراء الغير دوما افضل مني واني اقل خبرة وقوة من الناس الاخرين
طبعا من الضروري اننا نستفيد من الغير انما ليس دوما على حساب ثقثنا في انفسنا

MEDHAT MOUSTAFA
06-10-2015, 13:50
بسم الله الرمن الرحيم
ربنا يوفقنا جميعا

tabaki
06-11-2015, 01:13
في الواقع كلما تخلصت من خطا وقعت في خطا اخر او ممكن اخطاء اخرى حتى
الان انا في متاهة من الخسارات والارباح القليلة وبدات احس بالتعب النفسي

abdoumed
06-11-2015, 01:32
أنا مبتدئ في عالم الفوركس و مسرور جدا بالالتحاق للمنتدى
أسأل الله أن يوفقني و إياكم و أن يحفظ أوطاننا

ehabbob
06-11-2015, 02:11
شكرا اخى العضو على ما قدمته من موضوع مهم وهو تبادل التجارب والخبرات فى مجال الفوركس
والله ولي التوفيق

AH3
06-20-2015, 05:26
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام جزاك الله كل خير اخي علي معلوماتك نرجو المزيد منك
تقبل مروري

issamht
06-20-2015, 05:28
شكرا اخي الكريم على هذه المعلومة وارجو ان استفيد منها
وشكرا

Wassa04
06-20-2015, 13:55
مرحبا اخي الكريم ابرز خطا كنت اقوم به
هو التداول من دون ستوب بالتوفيق لك تقبل مروري

ريهام عبد العزيز
06-20-2015, 14:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخى على هذا الموضوع اعتقد عدم الدراية بقواعد ادارة رأس المال هو اكبر خطأ يؤدى للخسارة اتمنى لك التوفيق والنجاح
تقبل مرورى

karim02
06-20-2015, 14:24
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

marwafawzy122
06-20-2015, 17:02
ان الخسارة فى الفوركس يا اخى الفاضل من وجهة نظرى واعتقد ان الجميع يوافقنى الرأى هى حتمية ولابد منها ولا يوجد تاجر مهما بلغت خبرته
وكفائته فى هذا المجال لا يخسر بل الجميع يخسر ولا تيأس من الخسارة بل من الخسارة نتعلم ونزداد خبرة وهذا هو الحال فى هذا المجال لا يوجد
تاجر يخسر دائماً ولا يوجد تاجر يكسب دائماً بل الجميع يربح ويخسر ....

hmadnah123
06-20-2015, 20:26
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الصراحة انا خطأي الوحيد عدم الالتزام باستراتيجيتي والاستعجال وعدم الثقة في النفس وطبعا دول
انجح في الالتزام

gehad87
07-21-2015, 21:41
المغامرة بكل الحساب خطاء بتخلص منه وانا لسا ببتدي بس بعد لما احقق عدد من المضاعفات
بيبتدي الجشع للاسف
بس كل شيئ بالتدريب تقدر تتحكم فيه

medhat_gamal
07-21-2015, 21:47
الخطاء الذى وقعت فيه اننى دخلت سوق الفوركس باموال حقيقية دون ادنى دراسة وكانت النتيجة ان خسارة كل المال خلال ساعة واحدة باللاضافة الى الاحباط المعنوى ال\ى سيطر عليا مدة طويلة من الزمن وقررت ان لا اعود اليه مرة اخرى ولكنى الان تدركت مدى خطاءى بالسابق واحاول درسة كل جوانب الفوركس حتى استطيع العودة مرة اخرى

alaa ali
07-22-2015, 00:09
اهلا بكم
الطمع هو الخطا الذى تخلصت منه فى الصفقات بسوق التداول بالعملات الاجنبية الفوركس وكان بيخسرنى كثير
بالتوفيق

0sama
07-23-2015, 15:57
اكبر الاخطاء الشائعة هو الجهل و التخلص منه عن طريق الممارسه و فهم السوق كان من الامور الصعبة
ولكن فهمها يتطلب ممارسة اكبر و متابعة اكثر

اكرم التميمي
07-25-2015, 13:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عند العمل بالفوركس هنالك اخطاء كبيره نتعرض لها اثناء العمل بالفوركس لكوننا مبتدئين وبعد مرور الوقت قمنا بتصحيح اخطائنا بالنسبه لي كنت ادخل على الكثير من الصفقات في ان واحد والذي تسبب بخساره اموالي بشكل سريع فتعلمت من الدرس هذا وقمت بالدخول على صفقه واحده فقط وانتظرها لكي تحقق الهدف المطلوب وحتى وان كانت ارباح قليل فالفوركس موجود وليس ببعيد عنا

hardjob
07-25-2015, 22:26
ان الخسارة فى الفوركس يا اخى الفاضل من وجهة نظرى واعتقد ان الجميع يوافقنى الرأى هى حتمية ولابد منها ولا يوجد تاجر مهما بلغت خبرته
وكفائته فى هذا المجال لا يخسر بل الجميع يخسر ولا تيأس من الخسارة بل من الخسارة نتعلم ونزداد خبرة وهذا هو الحال فى هذا المجال لا يوجد
تاجر يخسر دائماً ولا يوجد تاجر يكسب دائماً بل الجميع يربح ويخسر ....

RedaOlive
07-26-2015, 21:34
---------- Post added 06-08-2015 at 02:32 AM ---------- Previous post was 06-07-2015 at 11:00 PM ----------

katreenaziz
10-13-2015, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الفاضل انا تخلصت من خطأ كبير وهو التسرع فى اغلاق الصفقة والحمد لله مع الايام قدرت اتحكم فى اعصابى اكتر بلتوفيق للجميع

mohammed55
10-15-2015, 09:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
مرفق صورة توضح عدد الصفقات وايضا اللوت ورأس مال البداية للإصلاع علىها
قمت بفتح حساب تجريبى فى شركة ادميرال وتم ربط الحساب بموقع اف اكس بوك
وايضا قمت بالعمل منذ افتتاح السوق والحمد لله تم الدخول اربع صفقات وتم تحقيق الهدف منهم

akram mohamed obaid
10-16-2015, 13:39
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الخطا الشائع الذي اقع به دائما هو التسرع والدخول لاكبر عدد من الصفقات باليوم الواحد مما يولد لي تشوبش في التفكير في الصفقات

abderraouffb
10-16-2015, 17:24
لسلام عليكم الف شكر يا اخي علي هذه المعلومات الرائعه عن الفوركس لاني مبتدا في مجال الفوركس واريد التعلم ولقد علمت من مقالتك المختصره عن الفوركس اشياء لم افهمها ولم اسمع بها من قبل في عالم الفوركس وشكرا لك اخي علي هذا المقال الرائع

abdelmadjid41
10-16-2015, 18:23
المعلومات المفيدة و الدراسات الجيدة و ما اعلمه عن المجال. اكتسبته من المنتدى و هذا صحيح لأنني لم أتعرف على المجال سوى عن طريق منتدانا الراءع

nassim126
10-16-2015, 18:24
السلام عليكم الخطأ الدي ارتكبه بكثرة في تدولاتي بالفركس هو التسرع وبعضا من الطمع احيانا لكن تخلصت منه الحمدالله

abdelhakamel
10-16-2015, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل على هذا الطرح وعلى هذه الفكرة السديدة فلو كل من ااحصى اخطاءه واافاد بها الاخرين لما كان هناك خسارة بين المشتركين العرب انا مشكلي التسرع فقط
بالتوفيق لكل الاعضاء

ashraf mamdouh
10-16-2015, 20:10
من الاخطاء التى كنت أقوم بها
1- الاعتماد اعتمادا كليا على المؤشرات
2- فتح أكثر من صفقة على أكثر من زوج فى وقت واحد

sofpreda
10-16-2015, 21:21
شكرا أخي على هدا الموضوع وعلى المجهود المبدول نرجوا التوفيق للجميع
تقبلوا مروري

dhmo
10-16-2015, 21:56
السلام عليكم الخطأ الدي ارتكبه بكثرة في تدولاتي بالفركس هو التسرع وبعضا من الطمع احيانا لكن تخلصت منه الحمدالله

دي مشكلتنا كلنا وهنا الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

ranimdammar
10-23-2015, 09:25
من بين الاخطاء التي لازمتني الى وقت طويل في التدريب على الديمو وكنت اخسر كل الحسابات في ايام فقط
وهي المخاطرة بمبلغ الصفقة لطالما لم افهم سبب خساراتي السريعة لكن بعد القراءة والتبت وقراءة النصائح من الخبراء تبن لي اني لم احسن ادراة راس المال

osama147
10-23-2015, 10:02
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
اخي مع اني لم افهم سؤالك ولكن اعتقد اخي ان اخطر شيئ فى الفوركس هوى ادارة رأس المال الصارمة هي
من تجعلك تربح بشكل جيد فى الفوركس ولاتخاطر براس مالك بشكل كبي يجعلك تخسر كل اموالك دون ان تشعر
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

waleed shaaban
10-23-2015, 10:09
هناك الكثير من الاخطاء اقع فيها و على راسه لطنع و ان اتدرب على الامر وحتى اصل الى درجه تمكننى من ان اترك العوامل النفسيه من التحكم بطمعى و لهذا اضع امرى الاستوب و التيك روفت و اغلق منصه و اعود بعد فتره و ارى بالمجمل ارباح لا باس بها

ridhamadrid
10-23-2015, 13:39
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله نعالى و بركاته
اكبر خطا يجب التخلص منه هو الطمع لان عواقبه دائما ما تكون مدمرة . تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

aboubakr el ayach
10-23-2015, 13:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب في الحقيقة تمنيت لو كان لدي صديق يقوم بالتداول او بالمتاجرة في الفوركس ولكن لا يوجد لدي صديقي فوركسي وبكن في حالة ما وجد فانا مستعد للتعاون معه دائما

ashraf mamdouh
10-23-2015, 13:43
من اكبر الاخطاء التى كنت اقع فيها هو الاعتماد فقط على المؤشرات
وايضا عدمم الالتزام برأس المال
اى اقوم بوضع لوت كبير

snnaky
11-12-2015, 20:39
بصراحة الأخطاء كانت كتير ومازالت ولكن الأهتمام بتطوير الطريقة افادنى كتير ومن الأخطاء اللى بطلت اشتغل بيها هى استخدام المؤشرات وتشتين نفسى معاها والأعتماد على الدعوم النمازج عند تكونها وهذة علاى اهم ادوات التحليل ومتابعة اأخبار مافيش كلام لازم تتابع الأخبار عشان تعرف تأثير الخبر وانت جوة السوق او ازاى تستفيد منة

Bassem Hassani
11-12-2015, 21:23
الخطأ هو عدم احسان ادارة راس المال كنت دايما اعمل بونص فى المنتدى واتداول بيه فى الفوركس بدون اى ادارة لراس المال بيكون البونص 50 دولار والنقطة ب20 سنت وكنت دايما اخسر كتيير جدا ودا لان اادرة راس المال مهمة جدا وكذا حساب اتمرجن منى بس اتعملت من الخطا دا ومعايا حساب فى الفوركس ومستمر معايا لحد دلوقت 3 شهور لانى عرف ازاى اعمل ادارة راس مال جيدة

dhmo
11-12-2015, 21:36
من اكبر الاخطاء التى كنت اقع فيها هو الاعتماد فقط على المؤشرات
وايضا عدمم الالتزام برأس المال
اى اقوم بوضع لوت كبير

هنا الصح الي بيدي لنفسه وقت طويل يدرب ويعمل على الحساب الديمو هيكون افضل في المستقبل وهيقدر يكون الافضل بعد كده لانه اكتسب
خبره جيده بالتدريب على هذا الحساب الديمو

kingi
11-12-2015, 22:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
موضوع مبهر حقا جزاك الله اخي الفاضل معلومة جيد للآخوة المبتدائين وتشكر على المحهود لآفادة اخوانك و كما قال الاخ من بين الاخطاء التي لازمتني الى وقت طويل في التدريب على الديمو وكنت اخسر كل الحسابات في ايام فقط
وهي المخاطرة بمبلغ الصفقة
موضوع مميز ويستحق الثناء لما بة من معلومات جيدة لكل شخص يسعى لتعلم الفوركس بشكل عام بكل جزئياتة وتعريفاتة ومصطلحاتة

dhmo
11-13-2015, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب
موضوع مبهر حقا جزاك الله اخي الفاضل معلومة جيد للآخوة المبتدائين وتشكر على المحهود لآفادة اخوانك و كما قال الاخ من بين الاخطاء التي لازمتني الى وقت طويل في التدريب على الديمو وكنت اخسر كل الحسابات في ايام فقط
وهي المخاطرة بمبلغ الصفقة
موضوع مميز ويستحق الثناء لما بة من معلومات جيدة لكل شخص يسعى لتعلم الفوركس بشكل عام بكل جزئياتة وتعريفاتة ومصطلحاتة

واهم الاخطاء هنا الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

samyalkenawi
11-13-2015, 19:59
بسم الله الرحمن الرحيم
وبه نستعبن والصلاه والسلام على اشرف الخلق اجمعين سيدنا محمد عليه افضل صلاه واتم سلام
اللهم هب لى علما نافعا وعملا شافعا وقلبا خاشعا وخلقا رافعا
اللهم ان كان رزقى فى السماء فانذله وان كان فى الارض فاخرجه وان كان بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره
اللهم اغننى بحلالك عن حرامك واجعلنى من الراضين التوابين السابقين
اللهم انك غفور رحيم تحب العفو فاعفوا عنا

---------- Post added at 04:59 PM ---------- Previous post was at 04:57 PM ----------

$-$-$-$-$-: (^.\|/.^) :-$-$-$-$-$
:ok::bravo::happy::yahoo::happy::bravo::ok:
=====================
السلام عليكم اخوانى الكرام وبارك الله لصاحب الموضوع ولكل من ساهم فيه بالنقاش البناء
فى انتظار المذيد من علمكم وبارك الله فيكم
جهد مشكور وشرح اكثر من رائع
وتقبلوا مرورى
مهندس سامى القناوى

houssemmidou4
12-11-2015, 23:27
اكبر خطأ كلفني العديد من المال و الحسابات هو عدم احترام راس المال حيث كنت اتداول بلوت كبير
و دون استعمال تيك بروفيت و لا ستوب لوز اضافة الى تسرع و عدم الصبر على الصفقات

مريم ميري
12-13-2015, 23:20
السلام عليكم مؤخرا ارتكبت خطا اثناء تداولي بان فتحت صفقة على شراء الدولار ين ودخلت هده الصفقة ب30 سنت هدا اللوت طبعا كبير
فانعكست علي الصفقة وانا الان انتظر ارتفاع الدولار ودخلت الصفقة من غير ستوب لو س على امل انو السعر يرجع شوي لان اغلب المحللين
يقولون بان الدولار الامريكي لازال قويا

عاشق الفوركس
12-13-2015, 23:46
شكرا لك على الموضوع وعلى الطرح القيم امل ان نرك في طروحات اخى ان شاء الله بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

عاشق الفوركس
12-22-2015, 01:05
اخي الكريم من اكبر الاخطاء التى وقعت فيها هي عدم وضع الستوزب لوس على بعض صفقاتي ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

nawfalmotya
12-22-2015, 03:38
السلام ورحمة الله وبركاته
سؤال جيد الخطا الدي خسرني الكتير هو التسرع في فتح الصفات وعدم انتظار الوقت المناسب لدالك و كدالك الصبر
حقا سؤال مهم

yossry
12-22-2015, 03:41
بسم الله الرمن الرحيم
ربنا يوفقنا جميعا

WASEM DALLOUL
12-22-2015, 10:25
السلام عليكم
بصراحة يا أخي الكريم كنت أعاني من خطأ كبير وتخلصت منه بعون الله عز وجل وهو الطمع والمخاطرة وعدم إتباع إدارة رأس مال جيده
وبالتوفيق للجميع

majdifdf1
12-22-2015, 10:31
اكثر خطأ وقعت فيه وعانيت منه هو الاعتماد على الحظ في التداول وبصورة غير مدروسة وقد اوقع بي عدة مرات , اما حاليا اعمل على تحليل السوق والاسعار بشكل يخدمني جيدا .
واكتشقت انه يجب ان استفيد واتعلم لاكتسب اكبر قدر من الخبرة في هذا المجال .
مع تحياتي لك ...

gogo9093
12-22-2015, 18:11
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

aldralmknon1412
12-22-2015, 19:04
خطا عدم وضع وقف الخسارة ولو عكس السعر ففممكن بسهولة جدا
استنزاف مالك في صفقة واحدة والمفورض يكون بنسبة 5 بالمية
من حسابك

walidabou
12-22-2015, 19:12
الخطأ الذي تخلصت منه هو قلة الصبر والطمع
حيث كنت في السابق عشوائيا في تعاملي مع السوق وأدخل صفقات بناء على الطمع وليس على تحليل دقيق

Alilou31
12-22-2015, 19:14
السلام عليكم
اخي تطرقت لنقاش رائع سيستفيد الكل منه حتما
انا شخصيا كنت ادخل متسرع في اغلب صفقاتي و نقاط دخولي غير صحيحة بتاتا و لكني الحمد لله تخلصت من ذلك
بالتوفيق

malak558
12-22-2015, 23:54
الخطا اللى كنت بعانى منه ومازلت بعانى منه بس اقل بكتير من الاول
انى بفتح صفقات كتير فى نفس الوقت
بس الحمد لله زمان كنت ممكن اتفاجئ بنفسى فاتحه اكتر من 20 صفقه ..دلوقتى مش بيتعدوا 6 او 7 وانا فى الاساس المفروض مش اكتر من 3

Hamdy Elhossiny
12-24-2015, 12:02
طبعا الخطأ الى موجود عند كل الناس وهو استعجال الربح ومحاوله اخذ اى مبلغ
دون الوصول للهدف الى انت محدده وتخلصت منه بتعلم الصبر والبعد عن السرعه

aissahd
12-24-2015, 12:57
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

ahmed humedat
12-24-2015, 16:07
ونية الوصول إلى أهداف كبرة

mongi90
12-24-2015, 16:16
كمتاجرة ممكن ان بيع من السعر الحالي بملامسة الترند تماماً مع استوب صغير ب 20 نقطة اعلى الترند وهدف 40 ضعف الاستوب .او شراء بحالة اختراق الترند لاعلى واغلاق شمعة يوم اعلاه نقوم بالشراء .

الاصيل
12-24-2015, 16:18
مشاركة جيده ومفيده وشكرا لك عليها
الخطأ الكبير الذى دائما اقع فيه هو عدم التحكم فى النفس اثناء تحرك السوق بعمل صفقات غير مدروسه ومتهوره والنتيجه طبعا خساره
ولكن الى الان للاسف لم استطع التخلص من هذا العيب وكان للفوركس سحر كبير
تمنياتى بالتوفيق

ahmed arrar
12-24-2015, 16:20
السلام اخي انا كنت اتاجر بالاعتماد على المؤشرات وهذا خطاء كبير وتمرجنت العديد من المرات لكن الان انصحك ان تتبع التحليل الكلاسيكي الخالي من المؤشرات
وفقك الله

aym
12-24-2015, 16:20
من قواعد النجاح فى الفورك سالتخلص من الاخطاء التى تسبب الخسارة وهذا يكون مهم جدا للتاجر
الذى يعرف ما هى اسباب الخسارة فى اى صفقة

ابوفؤاد
12-24-2015, 16:50
اكبر الاخطاء لتى كنت اقع بها هى التى تخص اداره راس المال و تراكم الارباح و لهذا جعلت لنفسى مبدا
ان اسحب كلما دبلت الحساب او وصلت لنصفه لتكطريقه العمل وواحده و بهذا احسنت اداره راس مالى و بالعمل بلوت واحد و نظام واحد

yansane
12-24-2015, 16:51
لانى بتيجى عليا اوقات كده بروح للمخاطره العاليه وربنا يسترها فى اللى جاى وتانى خطا انى كنت بسيب ارباحى فارجع اخسرهم تانى وتعلمت انى اسحب ارباحى الف تحية وشك ليكم الاخطاء تير

maha elsayed
12-24-2015, 16:56
الخطا يا اخى هو عدم اداؤة راس المال
بشكل محترف وقوى يا اخى حتى تقم بالخسارة نظرا لعدم احترام السعر فى الفوركس

zead ahmad
12-24-2015, 17:41
الخطأ الذى انا مريت به وهو اسباب خسارتى على الدوام وانصح الكل ان يبتعد عنه هو الطمع والجشع الذى كنت انا اريدة كنت احب ان اتداول بدون الطمع هذا لان الطمع يؤدى الى الخسارة على الداوام

عبد الرحيم رافا
12-24-2015, 19:40
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
صباح الخير اخواني في الله و شكر خاص لكل الاعضاء المشرفين على المنتدى
تخلصت ربما من وهم الطمع و المغامرة

take-profit
01-16-2016, 18:05
الدخول و الخروج العشوائي الذي جعل كل التجار يخسرون كل راس المال و الركض وراء التعويض الذي يمثل
خسارة اكبر و خصوصا اذا كانت الطريقة غير مدروسة

latraaa
01-16-2016, 18:31
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و لكن ياريت لو قدمت لنا تفاصيل أكثر لكي يستفيد منها الإخوة الكرام إن شا الله، ترى ما هو الخطأ الدي تتحدث عنه، أنا أرى أن أكبر خطأ هو التسرع و عدم التعلم الجيد

dhmo
01-20-2016, 20:41
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و لكن ياريت لو قدمت لنا تفاصيل أكثر لكي يستفيد منها الإخوة الكرام إن شا الله، ترى ما هو الخطأ الدي تتحدث عنه، أنا أرى أن أكبر خطأ هو التسرع و عدم التعلم الجيد

هيا دائما اخي الاخطاء الاول لو انت اتعلمتها على الحساب الديمو هتوفر على نفسك خسائر كتير بس الاول تدي لنفسك الوقت الكافي للعمل على الحساب وانك تقدر بالفعل
تحقق ربح متواصل في الديمو الاول

latraaa
01-20-2016, 20:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، أنا شخصيا تخلصت من خطأ التسرع و الدي أتمنى ان يتخلص منه الإخوة الكرام أيضا، كما أتمنى ان يقدم الإخوة الكرام المواضيع التي يرونها قيمة أيضا، بالتوفيق إن شاء الله

mokran
01-20-2016, 20:53

mody555
01-21-2016, 14:12
لأنه لا يمكننا أن نعرف ما سيحدث في المستقبل. بغض النظر عن مدى قوة التحليل لديك ، أو استراتيجية أو خطة التداول فان الاسواق – ( والمستقبل) سوف تكون دائماً لا يمكن التنبؤ بها.

heroo252
01-21-2016, 15:50
الاخطاء كتير انا ممكن اتكلم مثلا عن انى كنت بشتغل غلط بمغامره كبيره
ودلوقت دات اقلل من المخاطره وم الرافعه الماليه والدخول فول مارجن كمان

aym
01-21-2016, 16:00
من الاشياء المهمة لكل تاجر ان يعرف ما هى الاخطاء التى يقع فيها ويحاول ان يعالجها مما يساعدة على التداول
بطريقة صحيحة وتساعدة ايضا فى الحصول على المكسب المطلوب

latraaa
01-21-2016, 17:03
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و أتمنى أن يتفاعل معه الإخوة الكرام إ نشاء الله، على اية حال أنا شخصيا أرى أن أكبر خطأ يمكن أن نرتكبه هو أن نقوم بالعمل على التسع للدخول إلى سوق الفوركس من دون تعلم

best1
01-21-2016, 17:09
السلام عليكم , وقعت ف خطا اني تسرعت في بعض الصفقات و خسرت كما اني دخلت بصفقات كبيره و الان الحمد الله استفدت من هذا الخطا و هو عم ا التسرع ...

yousse
03-17-2016, 22:56
في الفوركس في مسيرتك فيهو ستجد نفسك أنت تترتكب الكتير من الأخطاء وهدا وستكتشفها مع مرور الزمان وستسححوهة وهنا يبدأ الإحتراف

Hicham0202
03-17-2016, 23:52
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى
انا بحاول اخلص من خطأ التسرع في دخول الصفقات واعتقد ان دلوقتي بقيت احسن في الموضوع ده ومش بندم على فرصة راحت
فالسوق يوميا ملىء بالفرص وبحاول اختيار الصفقة وبتكون في عملة واحدة

dhmo
03-18-2016, 23:05
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى

علشان تعرف تختار انت علشان تكون متاجر ناجح في المجال ده اخي لازم تركز على انك تتعلم المجال ده كويس وطبعا من القسم التعلمي هتلاقي دروس وفيديوهات كتير تقدر تبدأ
وتتعلم منها ما تريد

saleh1991
03-18-2016, 23:23
اهم خطأ كنت اقع فيه باستمرا هو الدخول بلوت عالي لا يتناسب مع راسمالي مما كان يجعلني لا استطيع تحمل تغيرات السوق و كان ذلك سبب في خسارتي مرات عديدة

kamelamin
03-19-2016, 00:40
مرحبا اكدي فى الفروك بيكون فة اخطاء كثيةر جدا ويجب مراعاة ا نه فى الفروكس بيكون فية اشايء كثيرة جدا
ومن اكبر الاخطءا عندى فى الفروكس هى الخول بصفقات كبيرة جدا..وبالتوفيق للجميع

mourada
03-20-2016, 11:20
اخي الفاضل صراحة اغلب الاخطاء التي نقع فيها و نحن مبتدئين ما زلنا نقع فيها الان لاننا لا نستفيد لا من اخطائنا و لا من اخطاء غيرنا فالسوق مغري و غدار

aissahd
03-20-2016, 13:29

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

midoforex00
03-20-2016, 13:37
ان خطئي في هذا المجال تجاره الفوركس هوا الطمع عندما احقق ارباح اسعي لتعظيم الربح وازيد من حجم العقود وادخل صفقات اكثر فاكثر حتي خسرت كل شئ بعد ارباحي الكثيره ولاكني تعلمت ان يكون لي هدف اسعي لتحقيقه ولا اتعداه واداره راس المال الصارمه لحسابي للحفاظ علي اموالي في الحساب

zizo199
03-27-2016, 19:59
أكبر الأخطـــــاء الت تخلصت منهــــا هي عدم الإلتزام بالإدارة المـــــالية

badr el asri
03-29-2016, 04:25
جزاك الله عنا كل خير ونفع الله بك وبمواضيعك
جميع الأعضاء في هذا المنتدى الكريم وننتظر
منك كل ماهو جديد ومهم عسى أن يستفيد
من مواضيعك الجميع .
:happy:

bahoma310
03-29-2016, 22:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
لم اكن اضع الستوب لوز الان اصبحت اضعه و الحمد الله
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

doaa sary
03-31-2016, 05:54
الاخطاء كتير
واهم خطا اتخلصت منو
كان الدخول العشوائى
حاليا لازم يكون نقطة الدخول والخروج
صحيحة
ولو مفيش فرصة استنا مش ادخل وخلاص

harimeche
03-31-2016, 06:14
سبب خســـــــارتي في المــــاضي عدة اخطــأ

اولهم خطا في إدارة المخاطر وهدا مشكل كنت اعاني منه وتخلصت منه بمشقة الانفس

تانيا كنت ادخل عشوائي إلى السوق وهدا مشكل آخر

مع التحية ...

hamed mohamed
04-07-2016, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته........
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح.......
و على الراي و على المعلومات ........
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، ..........
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق.............

samir011
04-07-2016, 22:14
السلام عليكم

الخطاء الوحيد الذى كنت اقع فيه دائماً تحديد الاستوب والهدف ولاكن مع الممارسة والتعليم ومتابعة الدروس والدورات الحمدلله عرفت تحديد الهدف والاستوب فى المكان المناسب لكلاً منهما

احمد عبد الباسط
04-08-2016, 04:21
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
عدم تحديد الهدف من الدخلو كل يوم وقمت بعمل صفحت اكسل وتحديد هدفى يومى عند الحصول علية اقوم بالخروج من السوق

yousse
04-08-2016, 11:58
على المتدول أن يعرف أخطأه ويحويل أن يتخلص منها هدى هو لمتدول لنجح الدي دائما يحول أن يطور من نفسه أما المتدول الفشل فهو دائما يجد صعوبة في أن يتقبل الخسارة

samir011
04-08-2016, 12:00
تحديد الأستوب والهدف هذا كان الخطاء الذى اقع فيه دائماً والحمدلله تخلصت منه بالمتابعة والعمل ومعرفة نقاط الدخول والأستوب بعد كدا عرفت اضع الأستوب فمكانه المناسب والهدف فى مكانه المناسب ايضاً

تحياتى لك....

algoddam
04-08-2016, 12:15
كنت اعاني منذ امد بعيد وقد خسرت منجرائه كثيرا من الاموال الخاصة بي وياليتني عرفته
مسبقا وهو اني كنت ارفع الرافعة المالية الى اقصا حدودها مما كنت الجا الى الصفقات الكبيرة والكثيرة وانتم تعلمون البقية

ahmadinho100
04-08-2016, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الخطء الدي كنتاعمل انني لا اضع الستوب لوز و اقول مع نفسي ان السعر سيرتد و ترفع الخسارة و اخسر كل شيء

yahia1
04-08-2016, 13:00

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

neversi5
04-09-2016, 23:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

HaMaDa99
04-09-2016, 23:27
لن تستفاد شيء أخي كريم ..

اذا كنت تريد شركات وساطة فهي مليئة بطول وعرض العالم

اذا كنت تبحث عن دروس تعليمية وشرح لهذا السوق فأيضا فالأنترنت مليء جدا بالمواقع والمنتديات التعليمية

أما اذا كنت تريد ان تربح وتعتمد في مكاسبك على سوق الفوركس فأنت تطلب شيئا صعبا جدا وقد يكون مستحيل

تحياتي لك ..
توقيع العضو

neverlit5
04-11-2016, 12:54
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

touab.ali
04-11-2016, 13:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم اعد قراءة ماكتبته بصراحة و اخبرني
اذا فهمت اي شيئ ههههههه والله لم افهم اي شيئ اخي العزييييييز

nan6jh1980
04-11-2016, 13:43

neversi5
04-12-2016, 13:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hossam123
04-12-2016, 14:16
الأخطـــــاء الت تخلصت منهــــا هي عدم الإلتزام بالإدارة المـــــالية

abdoAhmed
04-12-2016, 14:24
المخاطره و عدم اخذ الاعتبار باهميه و سرعه السوق الاوروبي + الطمع

youbixx
04-12-2016, 17:21
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا على طرحك للموضوع اخي انا لازلت اعمل في حساب ديمو لكن استفت من ردود بعض الاعضاء
بارك الله فيك اخي و بالتوفيق

belabied
04-12-2016, 18:35
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

---------- Post added at 04:35 PM ---------- Previous post was at 03:51 PM ----------

انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

الماجيك
04-12-2016, 21:21
بسم الله الرحمن الرحيم والله يا اخى انا لسه مبتدى وبتعلم من غلطى وبحاول انى مكررش الغلط وشكر لا اخوانى بالتوفيق للجميع

mouradouh
04-12-2016, 21:26
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته .موضوع جميل انيق مستفاد منه شكرا.

belabied
04-13-2016, 00:22
والمفيدة

السيد خاطر
04-13-2016, 00:27
مرحبا اخي الكريم ابرز خطا كنت اقوم به
هو التداول من دون ستوب بالتوفيق لك تقبل مروري

YSN
04-13-2016, 00:29
كل المعلومات المفيدة و الدراسات الجيدة و ما اعلمه عن المجال. اكتسبته من المنتدى و هذا صحيح لأنني لم أتعرف على المجال سوى عن طريق منتدانا الراءع ، و أتمنى النجاح و التوفيق لي و للأخوة الأعضاء جزاهم الله عنا كل خير ..

belabied
04-13-2016, 00:53
والمفيدة

medcss
04-13-2016, 01:12
شكرا جزيلا لك أخي الكريم على هذه المعلومة ،حقيقة كل يوم أتعلم مفردات جديدة بفضل هذا المنتدى

adamarwan
04-13-2016, 02:41
لبد من ان تتعرف ان السوق ممكنا ن تربح وكدالك ممكنا ن تخسر منه
لدى يجب فى اى خطوت تجرها ان تتعلم منها وان تعرف التوقت المتاسب لدخول والخروج
وحظ موفق

aissaalg
05-27-2016, 18:36
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

zineb01
05-27-2016, 18:50
الاخطاء التى اقع فيها دائما هو التسرع والطمع

hibaahmed
05-27-2016, 18:54

ebrahim mounir
05-27-2016, 19:38
موضوع رائع وجميل واستفدت منه كثيرا شكرا لمجهودك
خطأ تخلصت منه (3)تحياتى للجميع

ghost.mastar
05-27-2016, 19:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الصراحة انا خطأي الوحيد عدم الالتزام باستراتيجيتي والاستعجال وعدم الثقة في النفس وطبعا دول

hossam123
05-28-2016, 17:24
خلصت منهــــا هي عدم الإلتزام بالإدارة المـــــالية

عرآقي
05-29-2016, 04:27

masr16
06-04-2016, 13:04

yousse
06-04-2016, 13:51
في الفوريكس دائم إيفعل أتصيم النفسك لتعرف الأخطاء الط لازلت تقوم بيها والتي يجب التخلص مينه الاحد أكون معين الناس الدين هم يعفون كيف يتعملون بشكل الصحيح

golden1985
06-04-2016, 13:56
ونية الوصول إلى أهداف كبرة جدا وشكرا لك تقبل مرورى..

ahmedshrif1
06-04-2016, 14:11

والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله ونحقق ربح كوويس مع بعض باذن الله تعالى

nehad
06-04-2016, 14:50
انجح في الالتزام وشكرا لك تقبل مروري...

---------- Post added at 11:50 AM ---------- Previous post was at 11:19 AM ----------

السلام عليكم
الخطا الاول ف الفوركس هو انك تطمع وده الحمدلله اتخلصت منه
وشكرا لك تقبل مروري...

raouf41
06-04-2016, 14:56
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اخي الكريم اكبر خطا عانيت منه في بداية تداولي في الفوركس هو عدم الالتزام بالاستراتيجية مما جعلني لا اجني اي ربح

tenon
06-04-2016, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اخي الكريم اكبر خطا عانيت منه في بداية تداولي في الفوركس هو عدم الالتزام بالاستراتيجية مما جعلني لا اجني اي ربح

بيكون ذلك عن طريق الالتزام بالقواعد الاساسيه للعمل في المجال ده اخي هيا الاساس بالفعل الي لازم المتاجر يمشي عليها علشان يقدر يحقق لنفسه النجاح الي بيحلم بيه وطبعا
ده اساس الخبره نفسها

never
06-05-2016, 04:45
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

nonam
06-22-2016, 21:09
السلام عليكم .... التسرع في التداول لابد ان يكون التسرع في التداول من الاشياء اللي لابد ان ااخلص منها في الحساب ومن المهم ان يكون التعامل مع الحساب الحقيقي وكمان التعامل مع الادوات بتاعه التداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

Forex-eg
03-16-2017, 18:54
الاعصاب والنفسية المحطة من اخطار اى مستثمر ومتداول فى العملات عليك ان تكون بالهدوء الكافى والاعصاب اللينة حتى لا تدمر روحك بالمناقصات والتداولات شكرا على الموضوع

muhammad ismail
03-16-2017, 20:49
لم اقابل اى اخطاء فانا حاليا لسه جديد ولسه بتلعم الفوركس ولم اتاجر بنفسى حتى الان ولكن
اتمنى ان استفيد من تجارب الاخرين عشان مقعش فيها انا كمان

Mr Fathy
03-17-2017, 08:01
بسم الله الرحمن الرحيم هو اهم حاجة ان الواحد يتعلم من اخطاؤه انا عن نفسى اكتر حاجة كنت بضايق منها وعايز اظبطها هى التسرع بس

tamermosa
03-17-2017, 11:27
من اهم الاخطاء في سوق الفوركس انك تشتغل بهواك و على مزاجك بدون خطة واضحة
فلازم تبني لنفسك خطة و طريقة علشان تعرف امتى تدخل السوق و امتى تخرج منه

Zinou0008
03-17-2017, 11:28
من بين الاخطاء التي لازمتني الى وقت طويل في التدريب على الديمو وكنت اخسر كل الحسابات في ايام فقط
وهي المخاطرة بمبلغ الصفقة لطالما لم افهم سبب خساراتي السريعة لكن بعد القراءة والتبت وقراءة النصائح من الخبراء تبن لي اني لم احسن ادراة راس المال

midobols
03-17-2017, 11:55
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد

---------- Post added at 08:55 AM ---------- Previous post was at 08:52 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

smartawi
03-17-2017, 12:07
انا تخلصت من الخطا الاكبر في رايي وهو اني كنت اصدق الناس على حساب تصديق نفسي وقراراتي
الان لا اثق الا في نفسي وتحليلي والنلاس الي تنصح وكذا اقارن ما تقوله بما توصلت اليه واصحح ان كان هناك من اصحح ولكن اعتمد على ما وجدته انا من تحليل وفرص

zunebha
03-17-2017, 12:11
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
نعم واجب علينا التعلم من اخطائنا .الفوركس لايسمح بالخطأ المباشر كلما كان المحافظة على راس المال كان احسن لنا .
بارك الله فيك على الطرح وتقبل مروري.

magic777
03-17-2017, 12:11
يمكن يكون الخطأ الاساسي الي تخلصت منه هو عدم التسرع في فتح الصفقه او على الاساس الدخول بكل اللوت فيها علشان لازم
بالفعل الواحد يعمل حساب الانعكاسات

محمدفؤاد
03-17-2017, 13:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى الغالى نا بحاول اخلص من خطأ التسرع
في دخول الصفقات واعتقد ان دلوقتي بقيت احسن في الموضوع ده ومش بندم على فرصة راحت

سيد2017
03-17-2017, 14:24
اكبر خطأ يا اخى كنت بعانى منه انى كنت بتداول من دون استخدام استوب لوز وكان من اكبر الاسباب فى خسارتى ولكن انا تعلمت من اخطائي وبقيت اتداول باستخدام الاستوب لوز والتيك بروفيت فى كل صفقاتى بعد كده

Doha Mohamed
03-17-2017, 14:25
الخطا الذى تخلصت منه فى الفوركس هو عدم الدخول ساعت الاخبار لانه ممكن ان تعكس عليك السوق وان سوف تتمرجن فى الفوركس

mohamed teama
03-17-2017, 14:32
نعم اخى الكريم خطائى المتكرر هو سوء ادارة راس المال والدخول بلوت كبير لا يناسب راس مالى والذى تسبب
فى مرجنة حسابى اكثر من مرة والحمد لله بدات اتبع سياسة سليمة لراس المال وتقبل مرورى

ayman samy
03-17-2017, 14:36
بسم الله اخي الكريم انا حاليا اقوم بالتعلم من اخطاء الاخرين لأني لم اتداول حتي الأن واقوم بقراءة هذه الردود جيدا حتي اتفادي الوقوع فيها واتعلم منها ومشاركتك هذه اتاحت لي الفرصه للأطلاع علي بعض الاخطاء

fouadd19
03-18-2017, 16:17
اهم خطأ كنت اقع فيه باستمرا هو الدخول بلوت عالي لا يتناسب مع راسمالي
مما كان يجعلني لا استطيع تحمل تغيرات السوق و كان ذلك سبب في خسارتي مرات عديدة

nizar hidouri
03-18-2017, 16:51
هنالك العديد من الاخطاء و لعل اكثرها هو الشائع
اما بالنسبة لي فخطاي اني اقوم بعدد كبير من الصفقات مع استعمال
عقد حجم كبير
طيب و الحل ان تلتزم بوق معين يعني لابد ان يكون لديك وقت افضل ن غيره
بالتالي كل ما عليك الالتزام به

مروه عصر
03-19-2017, 00:34
السلام عليكم
انا عضوه جديده بالمنتدى وليس لدى اى تجارب عن هذا العمل حتى استطيع ان افيدك بها فى هذا الموضوع اتمنى من الاعضاء الاخرين افادتك بهذا الموضوع؟؟؟

bakup28
03-19-2017, 06:27
التسرع في دخول الصفقات واعتقد ان دلوقتي بقيت احسن في الموضوع ده ومش بندم على فرصة راحت
ولا ادخل العملة الثانية غير لما اخلص من الصفقة اللي فيها

abdallah.2017
03-19-2017, 06:52
اﻻخطاء ما هيا اﻻ نقص خبرة او معلومة لديك فى التحليل او اﻻخبار التى تؤثر علىىتحليلك ومؤشراتك وبالتوفيق.

mohamed_elsayed
03-19-2017, 07:06
اخي الكريم انا احب اشكرك علي هذا الموضوع الرائع والقيم . انا مازلت عضو جديد ولم ابدأ بالتداول الي الان ولكن ربنا يوفقنا ومنقابلش مشاكل وبالتوفيق لنا ولكم

waelmma
03-19-2017, 07:49
:)):p:o:)) اخى الفاضل بارك الله فيك فى اول متاجرتى كنت اكسب واحتفظ بالمكسب للمتاجرة به مرة
ثانية وكانت غلطة لان فى معظم الاحوال كنت بخسره تانى وبارك الله فيك اخى

مصطفي السيد
03-19-2017, 08:28
اعتقد ان التسرع هو افه ومشكله
كبيرهتؤدي غالبا الي فقدان الارباح
ثم الطمع في المزيد وعدم الوضع في الحسبان
تقلبات السوق

waelmma
03-19-2017, 09:46
:(:(:( اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه اكبر غلطة عندى انى كنت بسيب ارباحى ولااقوم بسحبها
والنتيجة انى كنت برجع اخسرها تانى والله الموفق اخى :)):)):))

mostafa1995
03-19-2017, 09:49
لم ابدأ لكي اتجنب خطا انا جديد في هذا المجال واتعلم من المحترفين لكي ابدا في هذا المجال واتمنى ان تطلعونا على الاخطكاء التي تفدوتوها لكي استفيد واتعلم :)
تقبل مروري

alatn123
03-19-2017, 13:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
التسرع و الدخول بدون خطط , هو اكثر خطأ كنت اقع فيه , اما الان صرت اتمعن قبل الدخول و اقوم بعمل ادارة راس مال صارمة
بالتوفيق يا غالي

ashrafpepo9
03-19-2017, 13:53
أكبر الأخطـــــاء هي عدم الإلتزام بادارة راس المـــــال
وهدا كان يؤدي الي مرجن حســــــابــــك وسبب هدا هو الطمع
وهذا الخطأ الثاني اقتنع بربح واخرج منه بسلام افضل من الطمع والوصول الى اهداف كبيرة وبعيدة

محمدفؤاد
03-19-2017, 14:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى الغالى هو انك تطمع وده الحمدلله اتخلصت منه

freetrade
03-19-2017, 14:46
اكبر خطا احاول معالجته هو التسرع فيدخول الصفقات وفتح اكثر من صفقة في نفس المركز مما يجعل الحساب مستهلك ومع كل انعكاس اصر علي فتح المزيد حتي يتمرجن مع الاسف

ahmedm
03-20-2017, 23:12
في الحقيقو أكبر خطأ تخلصت منه هو التسرع للاسف خسرت بسببه حوالي 160 دولار بونص طبعا لاني عمري معملت ايداع ربنا يسهل واخلص منه للأبد عشان ميكونش سبب مرة تانية في خسارتي للبونص

asmaamagdy
03-20-2017, 23:14
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
اكبر خطا لابد من التخلص منه هو الطمع فى عمل الصفقة لابد من القناعة لان حقا يا اخى الطمع يدمر كل شئ

alonsoo
03-21-2017, 06:40
اكبر خطأ اقع فيه دوما هما خطأن والحمد لله بفضل الله الان تخلصت الى حد كبير منهما . اولها التسرع فى فتح صفقات وثانيها للاسف
التشتت بين عدة استراتيجيات فى السوق وهذا من اكبر الاخطاء فى السوق

waelmma
03-21-2017, 06:44
:(:)):o اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان اهم خطا تخلصت منه هو لتسرع فى
فتح الصفقات وكمان عدم دراسة الصفقة كويس قبل الدخول فيها وعدم سحب الارباح اللى بحققها لانك ممكن تخسرها تانى

ayouz
03-21-2017, 06:52
السلام عليكم اخي هي اخطاء كثيرة اخي مثلا الحمدلله تخلصت من عدم الصبر على الارباح وكدلك قللت من الطمع والمجازفات السلبية

فهمى لاشين
03-21-2017, 12:53
سؤال وجيه
اهم الاخطاء التى وقعت فيها هى عدم وجود هدف محدد
وبعد التدريب والتقيد بالهدف المحدد مرارا وتكرارا
تمكنت من اتباع الخطة المناسبة فى كل حالة
ومنشأ ذلك هو الصبر وعدم التسرع
تقبل تحياتى

s@mou
03-21-2017, 12:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
هناك خطا قاتل يفعله اغلب المتداولين وانا منهم وهو تحريك الستوب لوز الى الاعلى اذا كان السعر يقترب منه، الستوب هدف لذلك وضعته في الاول ليحمي راس مالك، لذلك يجب ان تتأكد منه في بداية الامر وتتركه في مكانه.
بالتوفيق للجميع، والسلام.

khalidtrader
03-21-2017, 12:59
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم أكبر خطأ في الفوركس هو الطمع وهو الذي يؤذي إلى الخصارة..

محمدفؤاد
03-21-2017, 13:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى الغالى بحاول اخلص من خطأ التسرع في دخول
الصفقات واعتقد ان دلوقتي بقيت احسن في الموضوع ده ومش بندم على فرصة راحت

احمد فرحان منصور
03-21-2017, 13:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة اخواني الالتزام بادارة راس المال وتحديثها امر ضروري جدا على درب تحقيق الهدف والنجاح ودمتم بخير

Samira shabban
03-24-2017, 02:42
السلام عليكم ...
هناك الكثير من الاخطاء التى يقع فيها المتداول
وانا شخصيا كنت دائما اخسر بسبب اللوت العالى والتسرع بفتح صفقات كتيره ..

fayadansakr
03-24-2017, 02:45
السلام عليكم اخي الكريم
الاخطاء التي كنت اقع فيها اني اضارب في عمليات كبيره بعد عده عليات صغيره لكن بطريقه غير مدروسه فاخصر كل ما ربحته و تغلبت علي تلك النقطه
عن طريق الحزر الشديد في المضاربه و الاختيار الغير عشوائي

ابوعلى
03-24-2017, 02:53
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم طول ن ما انت فى السوق انت بتتعلم وهتتعلم كتير ان شاء الله تقبل المرور اخىالكريم وربنايوفق الجميع ان شاء الله تقبل المرور اخىالكريم

bakup28
03-24-2017, 02:55
الخطا الاول ف الفوركس هو انك تطمع وده الحمدلله اتخلصت منه
وتانى خطا انى كنت بسيب ارباحى فارجع اخسرهم تانى
وتعلمت انى اسحب ارباحى

Samira shabban
03-25-2017, 00:30
اكيد فى البدايه هناك الكثير من الاخطاء التى يقع فيها المتداول
انا عن نفسى كنت دائما بدخل بلوت عالى جدا لا يناسب راس المال
وافتح صفقات كتبره بدون ستوب لوز ...

mirinda
03-25-2017, 00:43
اخى والله يوجد الكثير من القرارات السيئه اعتدت عليها واحاول تصليحها مثل الصبر على الصفقات وايضا عدمالطمع والخروج بارباح مرضيه

michael1
03-25-2017, 00:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى الكرام
ان الخط الذى قمت به هو ان ادخل براس مالى كله
فى بعض الصفقات

Youssef saidi
03-25-2017, 00:54
السلام عليكم
و االله يوفق

abutalia
03-25-2017, 00:58
الشلام علسكم وؤحنه الله وبركاته في حقيقهع الامر انا حسابي اتمرجت اكمثر من 10 مرات في شركات مختلفه وفي كل مره تعلمت من اخطائي والحمدج لله الان بكسب

mohamed shams
03-25-2017, 02:15
السلام عليكم اخى الكريم
من اهم الاخطاء التى تخلصت منها عى وضع الاستوب لوز اى وقف الخسائر
فى السابق كنت اتداول بدون هدف وبدون وقف خساره
وهذا خطاء كبير مرجن الحساب
بالتوفيق

Hala Abdo
03-25-2017, 02:34
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
طبعا انا لسة مبداتش اي شي في الفوركس او التداول لكن بتمنى اني مقعش في اي خطأ يسببلي الخسارة

Ami abdou
03-25-2017, 02:46
الطمع و الحمد الله تخلصت منه لانه كان يسبب لي مرجنة الحساب بسرعة و الطريقة سهلة و بسيطة فقط قمت بتخفيض الرافعة المالية و هكذا لم اعد استطيع فتح صفقات بعقود كبيرة

magic777
04-04-2017, 22:22
على ما اعتقد الخطأ الي فعلا اتحلصت منه بنسبه جزئيه وليس كليه الصراحه هو التصرع ولكن السوق بعد ما اتعلمت ده بقى متذبذب
جدا ولا اعلم لماذا هذا الوضع الان

mid0killer
04-04-2017, 22:25
والله كلنا يا غالي بنخطئ ولكن خيرنا من يتعلم من خطائه يعني انا مثلا الى الان عندي خطا وهو المخاطره لا استطيع التوقف منها الى الان والله لا استطيع التوقف ابدا ولكن بقدر الامكان احاول

ragab012
04-04-2017, 22:47
اهم شئ فى الفوركس اخى هدوء البال والتحكم بالاعصاب وادارة راس المال الصارمه
وبالتوفيق لك وللميع
وتقبل مرورى اخى

M0hsenalawady
04-05-2017, 01:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز الكلام ده يحتاج إلى رد عليه من خلال أولي الخبره في هذا المجال وتقبل تحياتي

---------- Post added 04-05-2017 at 12:06 AM ---------- Previous post was 04-04-2017 at 10:17 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لكم جميعا
اخي العزيز انصحك بالتدريب ودراسة الفيديوهات اللي في المنتدى والبداية علي حساب تجريبي وإدارة صارمة على رأس المال

nour3iny
04-05-2017, 01:15
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
الاخطاء كثيره واهم ما يميز الوقوع بالاخطاء هو التعلم منها وعدم تكررها مره اخرى

antr
04-05-2017, 02:05
فى خطا مش عارف اتخلص منه ينفع هههه الخطا عندى الانعدام فى الصبر على الربح يعنى مع اقل ربح بقفل وبيكون الخساير اكثر

abutalia
04-05-2017, 02:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك اخي المحترم والخطا الذي تخلصت منه هو الطمع من سوق الفوركس واداره راس المال

waelmma
04-05-2017, 07:57
;):(:( اخى الفاضل بارك الله فيك واهم هذه الاخطاء ويجب الا تتسرع فى ذلك
وكمان ادارة راس المال مم جدا فى هذا المجال :(:))

midobols
04-05-2017, 11:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
الصراحة انا خطأي الوحيد عدم الالتزام باستراتيجيتي والاستعجال وعدم الثقة في النفس

احمد فرحان منصور
04-05-2017, 11:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة من الجيد جدا ان تعرف اين الخطاء والافضل من ذلك نشرة حتى نتعلم منه نحن جميعا

abouseada
04-05-2017, 11:42
بسم الله الرحمن الرحيم .. هو الخطأ اللى ممكن يكون سبب فى الخسارة هو الطمع و عدم الدراسه الجيدة ..احيانا بيحتاج الموضوع للتريث و دراسه عوامل السوق المؤثرة و بعد مرور الوقت بيكون اتخاذ القرار افضل و تأثيرة على الربحيه بيكون افضل و الله اعلم

MONNAS
04-05-2017, 12:31
بسم الله الرمن الرحيم
معلومات رائعة، موضووووع قيم و مهم و موفق و مفيد

hoho13
04-05-2017, 12:45
السلام عليكم
الخطا الدي كنت اقع فيه هو الطمع ومحاولة الوصول الى اهداف كبيرة جدا براس مال صغير اما الان فا اضع صفقة واحدة باستوب لوز وتيك بروفة واتركها على عالها يا الهدف يا الستوب

احمد فرحان منصور
04-05-2017, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة اخي الكريم معرفتك بهذا الخطاء هي دليل على انك في طريقك الى النجاح اتمنى لك التوفيق

mostafa1995
04-05-2017, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............. لم اربح لاخسر :)
انا جديد ولكن سأتابع لاتعلم عندما ابدأ التداول
المهم فكرة رائعة يجب اعادة طرح الموضوع اسبوعيا لكي نتعلم من اخطاءنا ونستمر بالنجاح

MONNAS
04-05-2017, 14:03
بسم الله الرمن الرحيم
بارك الله فيك معلمنا الفاضل على ما نقلتم لنا

latraaa
04-05-2017, 14:19
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و اتمنى أخي الكريم ان نراك من اللدين يستفديون منها إن اش ءالله بالشكل الدي يجب أن كون إن شاء الله

yousee
04-05-2017, 15:21
من الأخطاء التي تخلصت منه الإستعجال في الدخول فقط لأن هدا الخطأ كان يتسبب لي في الكتير من الخسارة لهدا من الأحسن أن لا ترتكب هدا الخطأ

capoeira
04-05-2017, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التسرع كان الخطا الاكبر الذى كنت اعانى منه بسبب اننى كنت اتعجل الربح
وبسبب ذلك منيت بخسائر فادحة و صلت فى بعض الاحيان الى تصفير لحساب و لكن مع الوقت اصبحت انتظر
اشارات اكثر تأكيدا من اجل الدخول او الخروج من السوق

Samira shabban
04-05-2017, 22:31
طبعا انا الاول كنت ادخل بشكل يومى للمتاجره كنت اربح كثيرا ولكن
كنت اخسر اكتر
لذلك تعلمت ان المتاجره لايمكن ان تكون بشكل يومى ولكن تكون على حسب
ظروف السوق ...

shr
04-05-2017, 22:34
اول خطا ارتكبته في التداول هو انني كتبت اسم حسابي بشكل مختلف عن اسمي
والتفعيل يجي ان يكون الاسم يطابق الاسم الموجود فالوثيقه والحساب وشكرا

sinaa
04-06-2017, 00:42

abutalia
04-06-2017, 01:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اكثر الاخطاء الشائعه في الفوركس والتي تؤدي الي الخساره هو دخول الصفقات المتتالي بعد الخساره ظنا في تحقيق المكاسب

drahmedmagdy2
04-06-2017, 01:13
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
اكيد اهم خطا لابد التخلص منه الطمع والاعتماد على الميول فى الحكم على الامور

marwa94
04-06-2017, 16:54
ررجوا من السادة الاعضاء افادتى عن كيفية البدء فى تعلم اساسيات الفوركس وكيفية فهم وتعلم الاستراتيجيات لكى ابداء بداية صحيحة
وما هى المواقع الى من خلالها يمكننى تعلم اساسيات الفوركس
وشكرا

dias40
04-06-2017, 17:16
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد