PDA

View Full Version : كيف يتم تنصيب السكريبت الخاص باغلاق كل السفقات ؟

samiechikh
03-27-2015, 03:40
بسم الله الرحمن الرحيم

ايها الاخوة الاعضاء تتبعت بعض السكريبتات و لاحضت ان لها اهمية بالغة
و اود لو اجد توضيح حول كيفية تنصيب السكريبت الخاص بغلق جميع السفقات و كيفية
استعماله و شكرا.

eragon
03-27-2015, 20:07
اولا يجب ان يكون لديك الاسكريبت
ثانيا تقوم بنسخه الي مسار الاسكريبتات بمنصة التداول علي سيبيل المثال C:\Program Files\MetaTrader - Instatrader\mql4\scripts
ثالثا افتح المنصه وستجد الاسكربت في تاب الاسكريبتات

waelmma
03-28-2015, 11:43
:(;);) اخى الكريم يوجد اسكريبت رائع لغلق كل الصفقات اسمه killall
يتم فتح الفولدر الخاص بانستاتريدر على السى وتختار منه فولدر sq4 ويتم وضع الاسكريبت بداخله ويوجد شرح على اليوتيوب لهذا الاسكريبت

emad64
03-28-2015, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اولا يجب ان يكون لديك الاسكريبت ثانيا تقوم بنسخه الي مسار الاسكريبتات بمنصة التداول علي سيبيل المثال C:\Program Files\MetaTrader - Instatrader\mql4\scripts
بعدها افتح المنصه وستجد الاسكربت في قائمة الاكسبيرتات وتستطيع العمل به بكل راحه ولك الموفقيه في عملك

adnan1969
03-28-2015, 12:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اخي الكريم كل شي متوفر فقط انك تعلم كيف تستخدمه وتخرج من جميع الصفات في وقت واحد

popa2015
03-28-2015, 17:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

Wassa04
03-29-2015, 00:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم ليس ضروري تنصيب سكريبت لغلق
الصفقلت في وقت واحد هناك ميزة في المنصة لفعل ذلك

mawwalmammo
03-29-2015, 16:28
اولا اضغط على علامة المنصة على زر الموس اليمين واضغط خصائص ثم بحدث عن الهدف MQL4 ثم
تجد ملف بهذا الاسم Indicators افتحه ضع فيه السكريبت اي قص ولصق ثم اغلق المنصة واعد تشغيل المنصة ثم اذهب الى المؤشرات
اضغط عليها تجد الرز مخصص اضغط عليه سوف تجد فيه المؤشر اعمل عليه

dollarsniper
03-29-2015, 17:26
اولا روح علو هذا الينك
https://www.mql5.com/en/code/mt4/scripts
رح تجد فيه كل انواع السكريبتات الموجودة و اختار منها الي يناسبك و حملها
و اثناء التحميل حطها في مجلد السكيبتات الخاص بمنصة الميتاتريدر مثلا بمجلد على الشاشة
و بعدين افتح المنصة و و روح على شريط ااملفات file وبعدين اضغط على **** data folder
رح يفتح امامك مسار فيه الكثير من المجلدات تروح على
\MQL4\Scripts وتعمل نسخ لكل السكريبتات التي تريد تنصيبها
و قم باغلاق المنصة و افتحها ثاني
بعد الانتهاء من التنصيب رحح تفتح المنصة روح على navigator و اضغط على قائمة سكريبت scripts
ستجدها هناك كلها انشاء الله
و بالتوفيق

مصراوى
03-29-2015, 17:32
فى الحقيقة اخىالفاضل لم اتعامل الى الان مع الاكسريبتات لاننى افضل العمل مع الاعتماد على النفس وبالتوفيق للجميع

tipou
04-07-2015, 15:33
ندما جربت هذا الاكسبيرت كنت فاتح كام صفقة؟.....اذا كنت فاتح أكثر من صفقة ونفذته ولم يعمل ولم يغلق أي صفقة فهذا معناه أن شركة الوساطة التي تعمل معها لا تقبل تنفيذ ال سكريتا اما اذا قفل جميع الصفقات ما عدا صفقة واحدة.....في هذه الحالة ارسل لي رسالة على الخاص وانا أنزل تعديل لل سكريبت
كنت فاتح صفقتين وعند محاولتي اقفالهما مرضيش الاكسبيرت وعلى فكرة قمت بتجربته على منصة انستا

ahmedtaher
04-14-2015, 20:32
السلام عليكم ... الموضوع دة فاكس يا جدعان وبيخسر كتير لان الاسكريبت لو بيجيب فلوس مش هيكون ابدا مجاني
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

دينا اسلام
04-14-2015, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... اولا يجب ان يكون لديك الاسكريبت ثانيا تقوم بنسخه الي مسار الاسكريبتات بمنصة التداول علي سيبيل المثال C:\Program Files\MetaTrader - Instatrader\mql4\scripts
بعدها افتح المنصه وستجد الاسكربت في قائمة الاكسبيرتات وتستطيع العمل به بكل راحه ولك الموفقيه في عملك

محمود مرعى
04-14-2015, 20:51
بسم الله الرحمن الرحيم

استعماله و شكرا.

والله يا اخى الفاضل انا هقولك على حاجة مهمة جدا وهى ان فعلا مهما تحاول تتعلم الفوركس هتلاقى نفسك بتتعلم كل يوم حاجة
جديدة لان فعلا مجال الفوركس كبير جدا ولا حدود له وانا انصحك فعلا ان دائما تحاول تجدد وتطور من نفسك وان شاء الله تكون من الناجحين

Yara1
04-19-2015, 16:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :):):):):)
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون الرأى ام لآ ؟؟؟؟؟؟

babokaka1
04-19-2015, 16:23
وصلني سؤال من احد العملاء ” نفسي في زرار يقفل كل الصفقات مره واحده “
لهذا قمت بعمل الفيديو وشرحت كيفية فتح صفقات كثيره وبسرعه جدا ,مع شرح طريقة اغلاق جميع الصفقات عن طريق اسكربت Script اسمه KillAll , وهذا الشرح تم تطبيقه على برنامج ميتاتريدر 4 الخاص بشركة NS**
وانصح ان تجرب الاسكربت اولا على حساب تجريبي , اضغط هنا لفتح حساب تجريبي في شركة NS**
منصة التداول اختر MT4 , لان الاسكربت لن يعمل معك سوى على برنامج ميتاتريدر في الشركه , ثم بعد ذلك
اضغط هنا لتحميل اسكربت KillAll , وسوف تجد شرح التركيب في الفيديو بالاعلى , لاتنسى الضغط على AUTO TRADING كي يعمل معك الاسكربت , برجاء اذا لديك اي سؤال او مشكله في الاسكربت فقط اترك تعليق هنا في الموقع , وسوف اقوم بالرد عليك ومساعدتك باقرب وقت ممكن , اتمنى للجميع كل التوفيق والارباح دائما.

ahmedibrahim258259
04-23-2015, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم انت بتدخل على المسار التالي c:/programfiles/instatrade/MQL4/indicators وان شاء الله يشتغل معاك علطول
تقبل مروري

fadl1984
04-23-2015, 14:10
تذهب الي مسار البرنامج عندك في الجهاز وتبجث عن فولدر اسكربت وتنسخ الاسكربت في هذا الفولدر واذا كنت فاتح برنامج الميتاتريد يجب ان تقوم باغلاق البرنامج ثم تفتحه لكي يظهر الاسكريبت

mohamedhassn
04-23-2015, 18:38
01‏/05‏/2014 - وصلني سؤال من احد العملاء ” نفسي في زرار يقفل كل الصفقات مره واحده “. لهذا قمت بعمل الفيديو وشرحت كيفية فتح صفقات كثيره وبسرعه جدا ,مع شرح طريقة اغلاق جميع الصفقات عن طريق اسكربت Script اسمه KillAll , وهذا الشرح تم تطبيقه على برنامج ميتاتريدر 4 الخاص بشركة NS**. وانصح ان تجرب الاسكربت اولا على ...

abdelrazek
04-24-2015, 01:13
بصراحه اخي العزيز كنت اتمني مساعدتك او اضافه معلومه جديده ولكن انا شايف ان الاعضاء الخبراء كتير خيرهم قاموا بالواجب . تقبل تحياتي

samieh
05-11-2015, 18:27
لا يحتاج تنصيب اخى انت بتسحب الاسكريبت على الشارت بعد ما تضعه فى مساره الصحيح كما وضح الاخ سابقا
ولابد من تفعيل خاصية المتاجر الالى (auto trading) من الشارت هتلاقى السكريبت اشتغل معاك تمام

karim02
05-11-2015, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضع
هدا الموضوع جد مهم جزاك الله خيرا ونريد من المزيد من المواضيع المتعلقة بالفوركس كي نستفيد أكثر من خبرات الأعظاء وشكرا

big.pharaoh
05-11-2015, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في اتنين اسكريبت ممتازين لغلق الصفقات واحد اسمها كولز ال .. وواحد اسمه كيل ال .. بس كيل ال احسن واسرع .. انت بتحطه في خانة اسكريبت بس لازم تفعل الاوتو تريد

mouade
05-12-2015, 18:55
فكرة الاجندة لتدوين كل ما يخص الفوركس فكرة جيدة التي يمكن أن تساعد في التركيز على عمليات التداول
فتدوين الملاحظات عن حركة واتجاهات العملات تكسبنا خبرات و تثقل مهاراتنا و تطور من تفكيرنا
و تجعلنا في متابعة مستمرة لحركة سوق العملة و آخر الأخبار لكن تحتاج تركيز حتى لا يدون أمر بالخطأ

مامون سباعنة
05-13-2015, 00:34
اتمنى لكم يوما موفقا وبعد :
كل الشكر والاحترام اخي العزيز على سؤالك ... اخي تدخل الى ملفات المنصة وتنسخه هناك وسينزل تلقائي الى المنصة
تمنياتي لك وللجميع بالتوفيق والنجاح
تقبل مروري اخي

شهيرة
05-23-2015, 03:45
اولا اضغط على علامة المنصة على زر الموس اليمين واضغط خصائص ثم بحدث عن الهدف MQL4 ثم
تجد ملف بهذا الاسم Indicators افتحه ضع فيه السكريبت اي قص ولصق ثم اغلق المنصة واعد تشغيل المنصة ثم اذهب الى المؤشرات
اضغط عليها تجد الرز مخصص اضغط عليه سوف تجد فيه المؤشر اعمل عليه

Kiing
05-23-2015, 18:21
ممكن متلا انه اولا اضغط على علامة المنصة منه متلا على زر الموس اليمين منه كل من اضغط خصائص منه متلا ثم بحدث عن الهدف MQL4 تم ممكن ان تجد ملف بهذا الاسم Indicators

mohamed12345
05-25-2015, 15:12
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد لحقيقة اخىالفاضل لم اتعامل الى الان مع الاكسريبتات لاننى افضل العمل مع الاعتماد على النفس وبالتوفيق للجميع

choko
05-25-2015, 15:15
اللام عليكم ورحمة الله تعلى وركاته
تشكر اخي على الكوضوع الشيق ويشكرون الاعضاء الذين عن السؤال وتقبل مروري
وبالتوفيق للجميع

8150017
05-25-2015, 15:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الامين وخاتم المرسلين يارب تلاقى اللى يفيدك فى موضوعك لانى بصراحه حاولت كتير افهم الاكسبريت ومافهمتوش

Kiing
06-18-2015, 19:07
ممكن متلا انه ممكن افتحه ضع فيه السكريبت اي قص ولصق ثم اغلق المنصة تم منه متلا انه ممكن معه اعد تشغيل المنصة منه متلا انه ممكن معه ثم اذهب الى المؤشرات تم منه متلا انه ممكن ان تجد الرز

karim02
06-18-2015, 19:51
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mechanical
06-20-2015, 22:37
السلام عليكم ... اظن ان فية امر من الممك اغلاق كل الصفقات اللي موجودة في المرة الواحدة وان شاء الله التعامل معاة جيد جدا
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

ريهام عبد العزيز
06-20-2015, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اعتقد افضل ان تغلق صفقاتك بنفسك ولا اسمع عن الاكسبرت هذا ونتمنى لك التوفيق والنجاح
تقبل مرورى

MONTASR SHABAN
06-20-2015, 23:03
تذهب الي مسار البرنامج عندك في الجهاز وتبجث عن فولدر اسكربت وتنسخ الاسكربت في هذا الفولدر واذا كنت فاتح برنامج الميتاتريد يجب ان تقوم باغلاق البرنامج ثم تفتحه لكي يظهر الاسكريبت

mohamed12345
06-21-2015, 17:03
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فى الحقيقة اخىالفاضل لم اتعامل الى الان مع الاكسريبتات لاننى افضل العمل مع الاعتماد على النفس وبالتوفيق للجميع

Kiing
06-26-2015, 03:27
ممكن انه متلا لا تتحكم في قوة الإشارات تم منه متلا انه ممكن معه من استقبالها أو توجيهها متلا منه عبر الإنترنت تم منه متلا انه ممكن ان تكوين المعدات الخاصة تم منه بك

one god
06-26-2015, 21:04
السكريبت ياا خي او الاكسبيرت او المؤشرلازم تتعلم وضعه في المنصة والتعامل معه
من المهم جدا انك تضع السكريبت في ملفه الخاص حتى يظهر لك على شاشة المنصة

snnaky
07-26-2015, 20:22
فى اكسبيرتات بتقفل الصفقات بضغطة زلر واحدة بدون ام اللفة دى كلها ولا اسكريبت ولا غيرة
ولو مش عاوز تحمل اسكريبتات ممكن تدخل على الويب سايت بتاع انستا من خلال الصفة بتاعة الصفقات بتاعتك المفتوحة وحتلاقى زر اغلاق على كل صفقة على حدى
وزر تانى تحت لأغلاق كل الصفقات اجمالا

osama abonasser
07-26-2015, 20:44
...وعليكم السلام
في مكتبة الميتاتريدر للسكربتات هناك سكربتات جاهزة لما تريد
الاول اسمه close all
يعمل على اغلاق كافة الصفقات المفتوحة
فقط اضغط عليه وفعله
والثاني اسمه delete_pending
يعمل على الغاء كافة الاوامر المعلقة
فقط اضغط عليه وفعله

alaa ali
08-02-2015, 19:47
اهلا بكم
لم استخدم ذلك السكربت ... اتمنى يفيدك احد الاعضاء بالمنتدى يكون قد قام بالتجربة بسوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

Waeletoro
08-02-2015, 20:21
اخي الكريم
انا بستعمل اسكريبت اسمه kill all
دا تحطة لما تفتح من المنصة **** account folderو هتلاقي مجلد اسمه script
و بعدين تقفل الفولدر و المنصة و تعيد فتحا و الاسكريبت يا اما تضغط عليه مرتين او كانك بتشيلة و تحطة على الواجهة السعرية و هتلاقيه قفل كل التجارات مع ملاحظة انك لازم تشعل التداول الاوتوماتيكي و ده هتلاقيه زرار فوق و عليه رمز السهم

forexaly5
08-02-2015, 20:25
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز قم بالبحت عنها و بعد ذلك إبع الإرشادات لتفعيل هذه الخاصية ءو قم بالتداول بالنسخة الخامسة من منصة التداول متاتريدر بالتوفيق للجميع

WASEM DALLOUL
08-02-2015, 20:57
السلام عليكم
السكريبت يا أخي الكريم هو عبارة عن برمجية يتم تنفيذها لمرة واحدة عند تشغيل السكريبت ويتم تنصيبه في مجلد اسمه السكريبت موجود داخل مجلد المنصة
وشكرا

abdelsamed
08-02-2015, 20:58
سلام عليكم اخي كريم اشكرك على مبادرة هده موضوع قيم اريد ان كنت ابحث من قل عن مثل هده المواضيع في مجال فوركس كدلك نريد اكثر افادة جزاك الله خير اخي كريم ومزيد من العطاء بارك الله فيك

midomad
08-02-2015, 21:28
وھو أسلوب آخر للتعبیر عن حركة السعر طوره المتاجرون الیابانیون منذ القرن السابع عشر في العقود المستقبلیة لأسواق الأرز
لذا فقد ارتبط اسمھ بھم وھو الأسلوب الأفضل والأكثر وضوحاً من الأسلوب السابق وقد أصبح ھذا الأسلوب في التعبیر عن الأسعار
ھو الأسلوب السائد في مختلف أنحاء العالم وففي كافة الأسواق المالیة والمفضل لدى أغلب المتاجرین .

yansane
08-02-2015, 21:30
اولا يجب ان يكون لديك الاسكريبت ثانيا تقوم بنسخه الي مسار الاسكريبتات بمنصة التداول فى الحقيقة اخي الفاضل لم اتعامل الى الان مع الاكسريبتات لاننى افضل العمل مع الاعتماد على النفس وبالتوفيق للجميع

محمد السيد
08-03-2015, 07:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع غاية في البساطة الأول تدخل على بارتيشن السي ثم بوجرام فايل ثم المنصة الخاصة بيك مثلا اونستا تريدر نفتح ملف الاسكريبتات نمضع السكريبت

seifhd
08-08-2015, 00:01
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

Chima
08-12-2015, 02:15
لا يحتاج تنصيب اخى انت بتسحب الاسكريبت على الشارت بعد ما تضعه فى مساره الصحيح كما وضح الاخ سابقا
ولابد من تفعيل خاصية المتاجر الالى (auto trading) من الشارت هتلاقى السكريبت اشتغل معاك تمام

huhu1998full2
08-22-2015, 02:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يوجد اسكريبت رائع لغلق كل الصفقات اسمه killall يتم فتح الفولدر الخاص بانستاتريدر على السى وتختار منه فولدر sq4 ويتم وضع الاسكريبت بداخله

ynwa1892
08-22-2015, 02:29
السلام اخي
اضن انه يوجد موضوع خاص في القسم التعليمي للمنتدى على الاسكبريتات وباذن الله ستجد هذا الاكسبريت التي تبحث عنه مشروح مفصل جيدا
وفقك الله

josef juvé
08-22-2015, 02:29
السلام عليكم و رحمة الله
بالنسبة لي السكريبتات لا اعمل بها انا اركز على التحليل الاساسي لانه افضل بكثير و اكثر مصداقية تقبل مروري و بالتوفيق للجميع

ASMAA TAHA
08-27-2015, 03:52
بصراحة انا لا استخدم اسكربيتات ولا افضل اسخدامها ابدا لانها تعيد راسم نفسها ولكنى رايت هنا على المنتدى قبل ذلك اكثر من موضوع لتثبيت الاسكربيت وموجود هنا على المنتدى من الممكن ان تبحث عنه

dhmo
08-27-2015, 18:00
بصراحة انا لا استخدم اسكربيتات ولا افضل اسخدامها ابدا لانها تعيد راسم نفسها ولكنى رايت هنا على المنتدى قبل ذلك اكثر من موضوع لتثبيت الاسكربيت وموجود هنا على المنتدى من الممكن ان تبحث عنه

هو ممكن يحتاج ده في المسابقات لكن الحساب عادي لا واكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن
خلاله المتاجر بيجد الطريقه الي تناسبه في العمل

saiddeco
08-27-2015, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. هذا الأمر يعرفه الذين يقومون به أما عني انا أفضل الطريقة اليدوية و العادية و الابتعاد عن التعقيدات الكتير في التداول

forex all arabes
09-08-2015, 22:54
السلام عليكم الخي الكريم في اتنين اسكريبت ممتازين لغلق الصفقات واحد اسمها كولز ال .. وواحد اسمه كيل ال .. بس كيل ال احسن واسرع .. انت بتحطه في خانة اسكريبت بس لازم تفعل الاوتو تريد شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

عاشق الفوركس
09-10-2015, 20:42
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فيه العديد من المواقع تشر ح هدا الامر ممكن تركبهااا واتجربها وان شاء الله تستفيد بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

luka95
09-10-2015, 20:45
السلام عليكم
اخي الكريم اعتقد ان هناك خيار في المنصة يمكنك من غلق الصفقات في نفس الوقت ولا اظن انك تحتاج
الى تنصيب سكريبت لهذا الامر
وبالتوفيق لك انشاء الله

abc
09-10-2015, 22:13
بصراحة انا لا اشتغل اصلا على الاسكريبتات و لا اعتقد انه يوجد
طريقة لغلق جميع الصفقات في نفس الوقت و الله اعلم

simo1
03-21-2016, 17:05
اخى الفاضل / ..........

بدون ثمة مجاملات وبكل صراحه وبدون مبالغه

أقـــر وأعـــترفـــ

بان جميع اعمالكم ومشاركتكم مميـــــــزه

بل ان شخصية حضرتك اكثر من رائعه

بسم الله الرحمن الرحيم

استعماله و شكرا.

The_Gahbaz
03-21-2016, 17:14
اخى الكريم يوجد الاسكريبت اللي بتدور عليه اسمه killall وهو بيقفلك كل الصفقات المفتوحه مره واحده
يتم فتح الفولدر الخاص بالداتا بتاع المنصه على السى وتختار منه فولدر MQL4 ويتم وضع الاسكريبت بداخله ويوجد شرح على اليوتيوب لهذا الاسكريبت لكيفيه تثبيته واستخدامه

ملاك الروح
03-21-2016, 17:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم يتم تنصيل الاكسبيرت في المسار التالي
C:\Program Files\InstaTrader\MQL4\Experts
اتمنى لك التوفيق

حسام العدل
03-21-2016, 17:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور أخي
على هذا الموضوع الرائع ونتمنى أن نرى المزيد من
مواضيعك المميزة عسى ان نستفيد منها ويستفيد

abderrahmenanis
03-24-2016, 22:45

messaoud43
03-25-2016, 15:14
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

abdelmadjid41
03-25-2016, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم هناك اسكريبت مميز للغلق اسمه كيلال انا عن نفسي افادني اتمنى ان يفيدك وشكرا

mohamed naga
03-27-2016, 21:31
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 08:31 PM ---------- Previous post was at 08:31 PM ----------

السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء اللهj

mim0333
03-27-2016, 21:31

hussein.nu
03-27-2016, 21:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أصدقائي الأعزاء
نصبت عدد من الاكسبرت و لكن لحد الان لم تعمل و لا اعرف السبب
و تحياتي للجميع الاعضاء المتواجدين

Ashraf Bekhit
03-27-2016, 21:53
اخى الكريم حقيقة موضوع مقيد جدا نشكرك عليه ويوجد اكثر من اسكريبت على اليوتيوب يمكنك تحميلة لغلق الصفقات فى وقت واحد

مع خالص تحياتى

---------- Post added at 08:53 PM ---------- Previous post was at 08:52 PM ----------

اخى الكريم يعرض الكثير من المحترفين انواع كثيرة من الاسكريبتات ولكن ننصح من تجربتها اولا على الحساب التجريبى وليس مباشرة على المنصة

مع خالص تحياتى

latraaa
03-27-2016, 22:26
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي اتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم

oussama802
05-25-2016, 22:40
مرحبا اخي الكريم ليس ضروري تنصيب سكريبت لغلق
الصفقلت في وقت واحد هناك ميزة في المنصة لفعل ذلك
بعد الانتهاء من التنصيب رحح تفتح المنصة روح على
navigator و اضغط على قائمة سكريبت scripts
و بالتوفيق

masr16
05-28-2016, 06:04
ندما جربت هذا الاكسبيرت كنت فاتح كام صفقة؟.....اذا كنت فاتح أكثر من صفقة ونفذته ولم يعمل ولم يغلق أي صفقة فهذا معناه أن شركة الوساطة التي تعمل معها لا تقبل تنفيذ ال سكريتا اما اذا قفل جميع الصفقات ما عدا صفقة واحدة.....في هذه الحالة ارسل لي رسالة على الخاص وانا أنزل تعديل لل سكريبت
كنت فاتح صفقتين وعند محاولتي اقفالهما مرضيش الاكسبيرت وعلى فكرة قمت بتجربته على منصة انستا

dora1
06-11-2016, 10:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

mohamed92
06-11-2016, 12:43
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
شكرا على هدا المجهود الرائع والله انه معلوماتك مهمة جدا
وقيمة أكثر ومواضيعك ممتعة وتستحق الدراسة
ومفيدة جدا في البورصة
والله فعلا ما قصرت ابدا جزاك الله الف خير
وشكرا جزيلا أخي الكريم ..

nasr39
06-11-2016, 21:35
اخى الكريم يوجد اسكريبت رائع لغلق كل الصفقات اسمه killall
يتم فتح الفولدر الخاص بانستاتريدر على السى وتختار منه فولدر sq4 ويتم وضع الاسكريبت بداخله ويوجد شرح على اليوتيوب لهذا الاسكريبت

nehad
06-11-2016, 22:00
اولا روح علو هذا الينك
و اثناء التحميل حطها في مجلد السكيبتات الخاص بمنصة الميتاتريدر مثلا بمجلد على الشاشة
و بعدين افتح المنصة و و روح على شريط ااملفات file وبعدين اضغط على **** data folder
و قم باغلاق المنصة و افتحها ثاني
بعد الانتهاء من التنصيب رحح تفتح المنصة روح على navigator و اضغط على قائمة سكريبت scripts
و بالتوفيق
وشكرا لك تقبل مروري...

nonam
07-24-2016, 15:05
السلام عليكم ... من المهم ان يكون التعامل مع الاسكريتات ان انت بتكون فاهم في التعامل مع البرمجة ون المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم في التعامل ومن المهم جدا ان يكون الحساب الحقيقي الاهم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

brahim123
07-24-2016, 15:40

Harmonic
07-25-2016, 09:04

9ou9ou
07-29-2016, 16:19

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

samieh
08-17-2016, 07:22
ولابد من تفعيل خاصية المتاجر الالى من الشارت حتى يتم تفعيل الاسكريبت

ebn masr
08-17-2016, 08:13
معنديش اى فكرة عن موضوع الاسكريبتات دة خالص وازاى بيتم تنصيبه علشان اقدر اقولك وافيدك فيه ىبصراحة وشكرا

maryam1
12-30-2016, 23:27
انا مشتركة جديدة في هذا المنتدى و لم اكتسب الخبرة بعد لكي اتمكن الجواب على سؤالك , اتمنى من الاعضاء القدامى ان يفيدوك بخصوص استفسارك
بالتوفيق للجميع بإذن الله

سمير
02-22-2017, 18:55
الاسكريبت لا يتم تنصيبه يا اخى هو مش برنامج ولكن يتم وضعه فى فولدر MetaTrader insta\MQL4\Scripts

Ahmedhumeda
02-22-2017, 18:58

skylol
02-22-2017, 19:31

اخي الغالي للاسف لن استطيع ان افيدك في هذا الموضوع لاني الصراحة ليس لدي اي معلومات عن الاسكربتات بالتوفيق للجميع

ayoubfc
02-22-2017, 20:21
يتم فتح الفولدر الخاص بانستاتريدر على السى وتختار منه فولدر sq4
ويتم وضع الاسكريبت بداخله ويوجد شرح على اليوتيوب لهذا الاسكريبت.

Mo7a
02-22-2017, 20:24
اخي الكريم للاسف لم اتعامل مع الاسكربتات لتقديم النصيحه ولاكن الاخوه الاعضاء اعتقد اضافو معلومات جيده
واتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

hamadasalama
02-23-2017, 00:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا افضل العمل باي سكريبت انت ممكن تجمع صفقاتك وتفتح صفقه كبيره بدل من ان تفتح كذا صفقه بكميات قليلة ..............

Mr Fathy
02-24-2017, 21:52
بسم الله الرحمن الرحيم الله اعلم انا لسه جديد هنا فى المنتدى الصراحة وفى حاجات كتير جدا بالنسبالى جديدة ان شاء الله واحدة واحدة اتعلمها

emin14
02-24-2017, 23:26

hoos
03-25-2017, 14:57
بصراحة انا واحد من الناس اللي بكره استخدم الاسكربتات بس الاسكربت ده بالذات ممتاز وخصوصا وقت
الاخبار القوية جدا وللاضافة هتلاقي علامة بجانب اوتو ترادنج في المنصة دوس عليها وضيف الاسكربت

abdollahsiar
03-25-2017, 15:39
هناك العديد من الاكسبرتات تتيح لك التداول ءاليا والدخول العديد من الصفقات وكذالك غلق الكثير من الصفقات في لمحة يمكنها ان تساعد الاعضاء لكن في وقت الاخبار دائما ما تكون هناك مشكلة في غلق الصفقات ءاليا او يدويا
تقبل مروري أخي
وفقك الله

smartawi
03-28-2017, 12:42
اذهب في جعازك الى ملف البرامج وافتح ملف المنصة وملف السكريبتات وضع السكريبت هناك عادي جدا
اقفل المنصة واعد فتحها وافتح السكريبت وممكن تعمل نفس الامر مع المؤشر او الاكسبيرت فقط ضع كل نوع في ملفه الخاص به

ahmadinho100
03-28-2017, 12:58
بالنسبة لي لا اعرف يا اخي كيف يتم القيام به انا عن نفسي لم يسبق لي ان قمت به قط عندما افتح الصفقة اراقبها بنفسي و اخلقها يدويا بالتوفيق لك

yousee
03-28-2017, 13:38
أخي أنا سأحدرك من أستعمال الإسكربتات لأنه من لأحسن الابتعاد عن متل هده الأشياء هي من مسببات الخسارة الفادحة لهدا إيبتعد عنها لكي تكون رابح

مروه عصر
03-28-2017, 14:56
السلام عليكم
لا استطيع ان اساعدك فى هذا الموضوع فانا عضوه جديده بالمنتدى وليس لدى خبرات كبيره بمجال الفوركس حتى اتمكن من الرد على هذه المواضيع..

antr
03-28-2017, 15:47
هو السكربيت مش للاغلاق بساخى للاغلاق والفتح كمان وهو الشىء الى بيكون من المهم ان تعرفه بشكل كبير لان الاسكربتات بتفتح وتقفل بناء على استراتجيات

kariim18
03-28-2017, 19:17
السلام عليكم
السكريبت يا أخي الكريم هو عبارة عن برمجية يتم تنفيذها لمرة واحدة
عند تشغيل السكريبت ويتم تنصيبه في مجلد اسمه السكريبت موجود داخل مجلد المنصة
وشكرا

flashytoty
03-28-2017, 19:31
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لطرح سؤالك اخي و الشكر للاعضاء الخبراء على افاداتهم الهامه عن الاسكريبت نفع الله بك و بكل الاعضاء الكرام احترامي لكم

doaa sary
03-29-2017, 14:21
اعتقد زى المؤشر ويارب حد فاهم يفيدك عنى لانى مشتغلتش خالص بالاكسبرتات لاكن
حطو ف ماى كومبيوتر سى ميتاتريدر اكسبرت وشوفو هيظهر بالميتاتريدر ولالا لية طريقه تانية
بالتوفيق ليك

drahmedmagdy
03-29-2017, 16:22
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين وعلى الله فاليتوكل المتوكلون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى ان طبعااولا يجب ان يكون لديك الاسكريبت
ثانيا تقوم بنسخه الي مسار الاسكريبتات بمنصة التداول علي سيبيل المثال C:\Program Files\MetaTrader - Instatrader\mql4\scripts
ثالثا افتح المنصه وستجد الاسكربت في تاب الاسكريبتات فى الحقيقة اخىالفاضل لم اتعامل الى الان مع الاكسريبتات لاننى افضل العمل مع الاعتماد على النفس وتقبل مرورى وبارك الله فيك وبالتوفيق لك ولكل اعضاء منتدانا الكريم الاكثر من رائع .... تحياتى

ْْ

abdallah.2017
03-29-2017, 16:26
انا لم اتفهم ما تريد وﻻكن برطاء توضيح المعلومه ربما تختلط علياﻻبعض اﻻمر واتمنى لك مزيد من التوفيق وتداول ناجح باذن الله وتقبل مرورى .

latraaa
03-29-2017, 16:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و بالنسبة لما تقول أخي الكرم اقو للك و للجميع انه يمكنك أن تحقق الكثري من النتائج الراقية القيمة إن شاء الله، و انصحك بالعمل على التعامل مع الموضوع من خلال العمل على الستوب لوز و التايك بروفيت أخس الكريم،

abdeu2016
03-30-2017, 00:14
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته

شكرا جزيلا أخي الكريم أنار الله دربك على المعلومات القيمة مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكــــــور والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله تقبل مروري

alonsoo
04-04-2017, 07:31
هناك اكسبرت اخى الفاضل معمول وجاهز اعتقد لاخ فاضل اسمه وضاح عطار وهو مشهور جدا فى مجال الفوركس بمجرد بحثك على الانترنت ستجده ان شاء الله

yousee
04-04-2017, 08:03
لا تحتاج إلى أسكريبتات من أجل غلق الصفقات فأنت تستطيع غلق صفقاتك يدويا دون أية سكريبتات لأن السكريت في بعض المرات يقوم باشياء كارتية

hamadasalama
04-11-2017, 02:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله انا لم اجربه ولكني سمعت عنه كثيرا وممكن تبحث علي الانترنت وتنزله وتجربه وانشاء الله يشتغل معاك وتحقق ارباح

adamarwan
04-11-2017, 02:38
كما قالو لك الاخزى
وكادلك اخى ممكن ان تدخل الىالقس الى خاص بالمؤشرات
وهدا الامور ممكن ان تجد كل الامور التى تريد
من هدا الجانب
وحظ موفق

anaboda
04-11-2017, 04:31
معرفش فى اسكربت بيقوم باغلاق كل الصفقات ولالا بس الافضل ان كل صفقه بيبق ليها هدف واكيد انت بتسيب الصفقه لما توصل لهدفها او بتعملها حجز ارباح علشان لو السعر عكس تقوم انت بحجز الربح

zakija
06-13-2017, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع الرائع والجميل وعلى هذه المعلومات المهمة و المفيدة بارك الله فيك وجزك الله خير

michael1
06-13-2017, 22:57
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخى النبيل فى المنتدى ان اعتقد ان مثل هذه الاسكريبت
من الممكنان يخدمنا كثيرا فى التداول على الفوركس فى قفل الصفقات

drissou45
06-14-2017, 00:30
السلام عليكم ورحكه الله وبركاته , مساءكم سعيد لجمي الاخوه الكرام,
شكرا لك اخي عل طرح السوال وانا ايضا اردت الجواب شكرا لك
تقبلو مروري الفاضل , تحساتي لكم

migoo
06-17-2017, 00:53
بدلا من التفكير في وقف الخسائر كأدوات للسيطرة على المخاطر يجب عليك أن تنظر الى أن وقف الخسائر سيكون من أدوات إدارة الأرباح. عموما، إذا كان لديك استراتيجية تداول صلبة يمكن تحديد تدفق النظام من السوق ثم ستكون تجارتك مربحة اذا كنت على الجانب الصحيح من التدفق. هل يمكن القول أن السيطرة على المخاطر في البداية يتم تأمينها بواسطة وقف الخسارة ، هذا لا يهم حقا في هذه الحالة – كان بالإمكان أن لا تكون موجودة.

number1
06-17-2017, 00:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم ممكن ان تشاهد هذا الفيديو على اليوتيوب ان تكتب كيف انزل القمر الذي يقلد جميع الصفقات في وقت واحد من على شبكه اليوتيوب تلقائيا وسوف تتعلم الكثير من خلال اليوتيوب

one12
06-21-2017, 10:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع الجيد والمنظم والمنسق وبصفتي انا لم اتعامل الى الان مع الاكسريبتات مع تقبل مروري اخي الكريم

yousee
06-21-2017, 16:38
هل يوجد اكسبيرت خاص بإغلاق كل الصفقات هل يمكنك أن تدلني عن مكان هدا السكريبت محتاج إلى أن أعمل بهدا السكريبت

madoxegy2020
06-21-2017, 16:39

جمال صادق
06-21-2017, 17:07
فى الحقيق ان الاعتماد على الاسكربتات قد يكون بة اى من المشكلات فى انى يعطى اعتمادا على نظريات معرة فى السوق و الاعتماد على غيرها قد يتيح اعتبارات معروفة من وقت لاخر

Mohammed Darwish
06-21-2017, 17:28
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد حياك الله أخي اتمنى ان اجد شرح مبسط لهذة العملية ايضا في الردود أخي حتى تعم الفائدة على الجميع تقبل مرووووووري المتواضع والله الموفق

amir anwar
06-21-2017, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... السكريبت بيكون ليه اعدادات معينة و صعب شوية و ممكن يخسرك كتير جدآ علي حسب رؤيتي لبعض الزملاء جربوا السكريبت وخسروا كتير اشتغل يدوي احسن

forexman11
06-21-2017, 19:26
يوجد اكسريبت التي يتم تحميله في منصه التداول التي تزوج فيها في شركه انستا فوركس و اذا تم تحميله وهو يقلد جميع الصفقات في وقت واحد اذا اردت ان تغلق هذه الصفقات كل ما عليك ان تضغط على ازرار واحد

ahmed abdelmomen
06-21-2017, 23:33
اعتقد ان هناك بعض الاشخاص خبراء في موضوع الاكسبرتات وعملها وتقريبا في قسم
خاص للاكسبرتات والبرامج الالية في المنتدى وان شاء الله تلاقي حد يجاوبك

m7med
06-21-2017, 23:36
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا يا اخي الكريم املك هذا الاكسبيريت اذا اردته يمكنك محدثتي و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

freetrade
06-21-2017, 23:40
الموضوع في منتهي السهولة لكن يجب انك يكون عندك الاسكربت الخاص بغلق الصفقات ويكون ملف صالح للاستخدام ومبرمج لغلق هذه الصفقات ثم كل ما عليك هو نسخه في المسار او الفولدر الخاص بالاسكربتات في المكان اللي ستبت عليه الميتاتريدر

nour3iny
06-22-2017, 01:20
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
حقيقه لم اتعامل بالاكسبرتات بس اكيد هتلاقى شروحات لهذا الاكسبرتات على الانترنت يمكن الاستفاده منها تقبل مرورى

sonson
06-24-2017, 14:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصراحه يا اخي المحترم انا حديث في المجال ولا اعلخم ما تقول ولكني اقضي اوقات كبيره علي المنتدي للتعلم من الاعضاء القدامي

fathi22
06-24-2017, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
صراحة ان لم اتعامل بهذا السكريبت ولا اعرف كيف يتم تركيبه

omar2017
06-24-2017, 15:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نصيحة اليك اخي الحبيب لا تتداول بالاسكريبت او التعامل معه لانه غير مفيد وسيودي الى مرجنه الحساب للاسف تقبل تحياتي ومروى

moneer
06-24-2017, 16:16
اخي الكريم بهذه الطريقة انا اتوقع بأن لم ولن يستفيد احد من موضوعك على هذا السكريبت وعالعموم ننتظر منك الافضل وبارك الله فيك
تحياتي لك

بروفسير العرب
06-24-2017, 16:31
اى موشر تريد تصطيبه على الميتاتريدر هتعملها من الملف البيانات والافض
انك تشاهد فديو توزضيحى علشان مش هتعرف بمجرد الكلام

2017wydadi
06-24-2017, 18:11
السلام عليكم
السكريبت يا أخي الكريم هو عبارة عن برمجية يتم تنفيذها لمرة واحدة
عند تشغيل السكريبت ويتم تنصيبه في مجلد اسمه السكريبت موجود داخل مجلد المنصة
وشكرا

Marina101
06-24-2017, 18:31
في الحقيقة لقد استفدت من هذا الموضوع الذي كتبته في هذا المنتدى حيث تعرفت الى العديد من المعلومات الجديدة حول تجارة الفوركس واتنمنى ان تتغير حياتي بفضل الفوركس

Karim Atef
06-24-2017, 18:37
والله اخي الكريم لا انصح بالشغل علي السكريبتات اصنع لنفسك نقطه دخول واستراتيجيه
خاصه بنفس لكي تقوم بالتداول عليها وموفق للجميع في مجال الفوركس وتحقيق اعلي العائد منه

bilal2
06-24-2017, 18:42
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعضاء هذا المنتدى الكرام تحية طيبة لكم
‏أشكرك أخي الكريم على هذا الطرح الجميل وهذه المعلومات الواضحه الخاصه
‏سأكون في إنتظار العديد من الموضوعات المتنوعة التي قد تساعدني فعليا على الفهم الأكثر

Abu_Yassin
06-24-2017, 22:17
وعليكم السلام ورحمة الله وبراتة مرحب أخى الحبيب ليس لى خبرة بالأسكبرتات بس أسكربت يقفل جميع الصفقات أكيد ممتاز جدا

Ahmed Khater
06-24-2017, 22:53
سلام الله عليكم
عفوا اخى الكريم ما قيمو الtrascipt هذه وما هى اهميته البالغة فى غلق الصفقات, اعتقد انه يمكنك غلقها من MT4
وشكرا

amir anwar
06-25-2017, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... شوف في القسم التعليمي بيكون فيه فيديوهات تشرح العمل علي تسطيب الاكسبيرت وكيفية التعامل معه

A.mustafa
08-15-2018, 01:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
ولابد من تفعيل خاصية المتاجر الالى (auto trading) من الشارت هتلاقى السكريبت اشتغل معاك...