PDA

View Full Version : مناقشة مثيرة حول الفوركس

Pages : [1] 2 3 4

forex man
07-01-2012, 14:18
السلام عليكم يا شباب
هل ممكن اوصل لمرحلة معينة من الخبرة فى الفوركس
بعد سنه او اتنين او تلاته يكون لى دخل شهرى من الفوركس
يعنى يكون الاتجاه العام للصفقات بالنسبالى مكسب كويس
ولا محدش يقدر يسيطر على هذا السوق او يعرف اسراره
وهفضل دائما الى اكسبه اخسره ؟
وياريت الخبراء يفيدونا بتجربتهم
تحياتى

ahmed
07-01-2012, 14:20
الحقيقه يا اخى لا يمكن الجزم فى الفوكس لانه سوق متغير بشكل واسع النطاق
لاكنى اقتنع انه يمكنك تحقيق ارباح بشكل مستمر فى السوق لان فى اشخاص بالفعل يحققون ارباح
وان شاء الله يكون ارباحنا تبقى فى ترند صاعد

forex man
07-01-2012, 14:40
ان شاء الله يا استاذ احمد نحقق ارباح ولكن اريد ان يطمئن قلبى من الخبراء
امثال حضرتك الى امكانية الربح من هذا السوق حتى لا اضيع وقتى وجهدى وانا ادور فى حلقة مغلقة

talal
07-01-2012, 14:44
نعم يمكن ذلك بسهوله وسوف تكون ارباحك اكثر من خسارتك وربما تكون في مدة قصيرة ربما اقل من سنه
ولكن يجب عدم التهور والمخاطرة العالية واستخدام والثبات على استراتيجيات معروفه والحصول على ارباح ثابته

Texxon
07-01-2012, 14:48
أكيد طبعا ممكن
المهم انك تحاول ان تجد طريقة او استراتيجية تربح منها
لا تحاول التقليد والسير وراء أي شخص مهما كانت خبرته

ma90do
07-01-2012, 14:49
بص التعلم وحب هذا المجال يجعلك في حاله الابداع والبحث عن المزيد في هذا السوق وبالتالي تكتسب معلومات اكثر واكثر وفعلا ستحقق مكاسب اكبر من الخسائر بكتير ان شاء الله

eng2012
07-01-2012, 14:57
انا ارى انك عندما تقوم بالعمل لفتره كبيره مع استراتيجيه ناجحه حقا فانك تقوم باكتساب خبره تجعلك ان تجعل لك ربح ثابت شهريا ولكنه ليس ثابت لهذه الدرجه ولكنه سوف يكون بين حدود معينه لا يزيد ولا يقل عنها وذلك هو الربح الجيد

ma90do
07-01-2012, 15:08
انا ارى انك عندما تقوم بالعمل لفتره كبيره مع استراتيجيه ناجحه حقا فانك تقوم باكتساب خبره تجعلك ان تجعل لك ربح ثابت شهريا ولكنه ليس ثابت لهذه الدرجه ولكنه سوف يكون بين حدود معينه لا يزيد ولا يقل عنها وذلك هو الربح الجيد

مع ذلك التعلم هوا الاساس والتدريب وزياده الخبره والممارسه تجعل الانسان متميز في اي عمل وليس مجال الفوريكس فقط ولا يوجد احد يحدد ربح ثابت شهري لان ده رزق ويجتهد فقط

sami
07-01-2012, 15:17
كلما أمضيت أخي الكريم سنوات عديدة في تعلم الفوركس كلما إزدادت خبرتك مع مرور الوقت و كانت
النتائج أفضل،فقط عليك بالمثابرة في فهم أساسيات التحليل الفني و ستصير بإذن الله محترفا و ستنسى طعم
الخسائر

elzeel
07-01-2012, 15:20
هو اكيد طبعا مع الخبره الزمنيه هتقدر انك تكون دخل ولكن ليس ثابت
عشان مجال الفوركس ملوش استقرار وممكن فى اى وقت استراتجيتك تضعف
وتحليلك ميكنش ايجابى لكن مع الوقت فعلا بتزيد

compaq0
07-01-2012, 16:00
هو عيب الفوركس انه ممكن يديك يديك و مره واحده يخسرك كل حسابك لذلك لا تعتمد عليه فى دخل ثابت فهو غير مضمون نهائيا و لكن تجد نفسك بتربح مع الوقت على عكس البدايه

ahmed
07-01-2012, 16:37
ان شاء الله يا استاذ احمد نحقق ارباح ولكن اريد ان يطمئن قلبى من الخبراء
امثال حضرتك الى امكانية الربح من هذا السوق حتى لا اضيع وقتى وجهدى وانا ادور فى حلقة مغلقة

لا تقلق يا اخى من مسأله اضاعه الوقت فى الفوركس اجتهد واصبر وثابر وتعلم والتزم وسوف تجنى ان شاء الله نتيجه تعبك
ولكن لا تنسى شئ ان الفوركس يحتاج الى وقت طويل وصبر اطول يمكنك تحقيق ارباح بعد ان تتعلم سنه او عدة سنوات فأغلب المتاجرين الذين يحققون ارباح قد عملو فى هذا السوق عدة سنوات متواصله من العمل الدئوب
مع تمنياتى لك وللجميع بالتوفيق

husamart
07-01-2012, 17:54
بالخبرة والتعلم يصل الانسان في اي مجال.. والفوركس يحتاج لكليهما وتطوير الذات خطوة مهمة للاستمرارية .. وان توقف الانسان عن العم سيجد نفسه في واد مغلق .. السوق يحتاج لتطور دائم فهو متغير وعلينا ان نتعامل معه بليونة للوصول

Rami
07-01-2012, 17:58
لا ياس مع الحياة ولا حياة مع الياس
كل شى ممكن بالتعلم والاجتهاد ولا تجعل الياس يسيطر عليك
فهو عدو الفوركسى الناجح
تحياتى لك

nrgslawi
07-01-2012, 18:01
السلام عليكم اخي
يمكنك ان تضمن راتب شهري حتى لو كنت مبتدا وفي طور التعلم لكن عليك المتاجرة بشكل حذر ولا تتسرع

ymn30
07-01-2012, 18:03
اخى العلم اساس كل شئ فأن الله تعالى قال لرسوله اقراء ودل هذا على العلم يجب التعلم قبل الدخول الى السوق وتطبيق ما تم تعليمه على الحساب التجريبى ومن ثم بعد ذالك على الحساب الحقيقى وفق الله الجميع

waleed adel
07-03-2012, 17:24
السلام عليكم اخي
يمكنك ان تضمن راتب شهري حتى لو كنت مبتدا وفي طور التعلم لكن عليك المتاجرة بشكل حذر ولا تتسرع

فعلا كلامك مظبوط ذلك بسهوله وسوف تكون ارباحك اكثر من خسارتك وربما تكون في
مدة قصيرة ربما اقل من سنه

sabre
07-03-2012, 17:44
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالتأكيد من الممكن الوصول لربح شهرى من الفوركس وذلك يعتمد على مدى تعلمك وخبرتك التى وصلت اليها ومفيش احسن من البساطه على فكرة

madoxegy
07-03-2012, 17:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والله يا اخى انا هقول على حاجة يمكن مفيش اهتمام من معظم المتاجرين بيها او بيبعدوا عنها وقت المتاجرة
اللى يعرف الاخبار كويس وازاى الخبر يوجه العملة لطريق معين بيتهيألى يبقة كده مسك اول خيط من خيوط النجاح فى الفوركس

pimo
07-03-2012, 18:02
نعم يمكنك ذلك ان تحقق مدخول شهري كل شهر وثابت نوعا ما بعد ان تتعلم كيف تتعامل مع سوق الفوركس ولكن لكي تصل الي هذا الحد يجب عليك ان تبذل جهد وتعب في تعلم استراتجية تعمل بها في السوق لكي تسنع راس مال وتحقق لك فائدة تنتفع بها

ma90do
07-03-2012, 18:09
نعم يمكنك ذلك ان تحقق مدخول شهري كل شهر وثابت نوعا ما بعد ان تتعلم كيف تتعامل مع سوق الفوركس ولكن لكي تصل الي هذا الحد يجب عليك ان تبذل جهد وتعب في تعلم استراتجية تعمل بها في السوق لكي تسنع راس مال وتحقق لك فائدة تنتفع بها

بص مفيش تااجر مبيخسرش صفقات كلو لزم يخسرو صفقات بس المكاسب لزم تغطي الخسائر بس النسبه المكاسب شهريا دي تقريبيا وليس ثابته حسب السوق

Missa
07-03-2012, 18:49
نعم بامكانك ذلك اخي العزيز بالرغم من انه لا
يمكن الجزم في هذه المسالة الا انها تتوقف عن التجربة المستمرة لاكتساب الخبرة

madoxegy
07-03-2012, 19:14
والله يا اخى انا هقول على حاجة يمكن مفيش اهتمام من معظم المتاجرين بيها او بيبعدوا عنها وقت المتاجرة
اللى يعرف الاخبار كويس وازاى الخبر يوجه العملة لطريق معين بيتهيألى يبقة كده مسك اول خيط من خيوط النجاح فى الفوركس

sami
07-03-2012, 19:24

أخي الكريم مع إحترامي الشديد لرأيك،إلا أنه من خلال خبرتي في المتاجرة على الأخبار طيلة سنة كاملة
ممكن أن أؤكد لك أن المتاجرة على الأخبار غالبا ما تنطوي على الأخطار،لأنه لو كانت مربحة لأتجه
كبار المضاربين لهذه الطريقة،فأحيانا يأتي الخبر إيجابي جدا للعملة و مع ذلك لا يتململ السعر أو يهبط
عوض الصعود،و العكس صحيح

konine
07-03-2012, 19:27
ممكن أخي ولكن ذلك يلزم رأس مال كبير و إدارة صارمة
و تكون تخطيت كل عوائق منها طمع و تسرع و تكون عندك خبرة كافية
الله كريم

abdallah elbaz
07-06-2012, 03:44
ان شاء الله تكون خبير ف الفوركس كمان
بس ده مش هكدب عليك محتاج اولا واخيرا صبر طويل
وبعد كدا انك تكسب خبرات كتيره وتتعلم من الكتب والمنتديات وتقرئ كتير عن الفوركس وتوصل اكتر من سنتين

mohamed hamdy
07-06-2012, 03:53
انا اعنقد ان الفركس لا احد يضمنه ولو كان خبيرا
فمن المحتمل ان يخسر لذلك لابد ان ياخذ حذره بقوه لكي تكون مكاسبه تغطى الخسائر

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 04:28
انا اعنقد ان الفركس لا احد يضمنه ولو كان خبيرا
فمن المحتمل ان يخسر لذلك لابد ان ياخذ حذره بقوه لكي تكون مكاسبه تغطى الخسائر

كلامك مظبوط وده هيتحقق في حالة واحدة وهي الالتزام بادارة رأس المال
لان عندك دايما في خبراء يلاقي نفيه بيكسب ع طول يقولك دنا مليش حل
بدل ما حجم اللوت بتاعه يكون وليكن 1 يبقا 5 يقوم الحساب طاير

waleed adel
07-06-2012, 04:37
سوف تكون ارباحك اكثر من خسارتك وربما تكون في مدة قصيرة ربما اقل من سنه
ولكن يجب عدم التهور والمخاطرة العالية

ehab
07-06-2012, 04:45
السلام عليكم يا شباب
تحياتى
اخى العزيز اعتقد ان الفوركس سوق للمال مثلة مثل البورصة
وهوا كل يوم ف ارتفاع وانخفاض فلا يوجد جزم ان هناك ارباح محققة الا بالعمل والمتاجرة
والخبرات التى تجعلك تقرا السوق وتقديرك وعلى اد تعبك ان شاء الله هتعود عليك بالنفع

magic777
07-06-2012, 19:57
ان شاء الله اخي طالما بتجتهد وتتعلم بطريقه منظمه في المجال وبتحاول دايما تتعلم من الاخطاء وتطور من نفسك
وطرق متاجرتك اكيد بعد فتره هتوصل للمستوى اللي انت عاوزه ومش شرط هنا مده زمنيه محدده
انت وشاطرتك هنا ومتابعتك المستمره

dina mahmoud
07-06-2012, 19:58
الاحتراف لايتطلب فترة زمنية محددة ولكنه يتطلب استعداد دائم للتعلم والخبرات والمجازفة

ehab
07-06-2012, 22:13
ان شاء الله اخي طالما بتجتهد وتتعلم بطريقه منظمه في المجال وبتحاول دايما تتعلم من الاخطاء وتطور من نفسك
وطرق متاجرتك اكيد بعد فتره هتوصل للمستوى اللي انت عاوزه ومش شرط هنا مده زمنيه محدده
انت وشاطرتك هنا ومتابعتك المستمره

بس ياباشا هوا يقصد انه هل ممكن ان يكون لية دخل ثابت من الفوركس ممكن يعتمد علية ف حياتة الشخصية
انا عن نفسى شايف انه مش ممكن لان الفوركس زى البورصة ممكن تخسر كل حاجة فى ثوانى وساعتها مصدر رزقك يبئا اتقفل نصيحتى دور على شغل ثابت ويكون الفوركس مصدر دخل اضافى وليس اساسى

forex man
07-06-2012, 22:29
شكرا على الافاده يا شباب والى انا وصلتله ان الفوركس
ممكن الانسان يستغله لصالحه ويجنى منه الارباح بالتعلم والمثابرة وادارة راس المال

roka
07-06-2012, 22:37
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

اعتقد ان العلم هو بحر فلا ينتهى وكل سوق بيه المكسب والخسارة فلا يوج سوق مضمون والسوق دائما متغير وليس ثابت لكى يكون لك دخل شهرى ثابت منه

pimo
07-06-2012, 22:49
اذاكنت تؤمن بماتعمل اظن انك سوف تحقق الهدف الذي ترمي الي تحقيقه هذا امر طبيعي ولكن في الاول والاخير يجب ان تثابر لكي تصل الي المبتغى بالتعلم والتدرب لمدة لا تقل عن 4 او 5 سنوات

tarek22
07-06-2012, 23:09
يا صديقي ليس هناك من يجزم انه يحقق دخل شهري معين من الفوركس
ربما يمكم ان يحدد متوسط راتبه الشهري لان الخسارة محتملة جدا ولا يمكن اجتنابها بنسبة100%

kingman
07-07-2012, 03:13
بس ياباشا هوا يقصد انه هل ممكن ان يكون لية دخل ثابت من الفوركس ممكن يعتمد علية ف حياتة الشخصية
انا عن نفسى شايف انه مش ممكن لان الفوركس زى البورصة ممكن تخسر كل حاجة فى ثوانى وساعتها مصدر رزقك يبئا اتقفل نصيحتى دور على شغل ثابت ويكون الفوركس مصدر دخل اضافى وليس اساسى

هو اكيد ده التفكير الطبيعى لمن ليس عنده ثروة او مدخرات تكفيه فى حالة التعثر فى السوق لكن ايضا فيه المجبر ان يتعامل مع الفوركس فقط واخذه عمل له ومصدر للدخل نظرا للبطالة وصعوبة الظروف الأقتصادية

mando
07-07-2012, 03:28
اظن لو واحد حقق داخل شهرى مش هايكون ثابت هايكون متغير
المهم هو انك يكون فى مكسب اخر الشهر اى تاجر بيمر بخسارة لكن الاهم هو الاجمالى يكون مكسب

ymn30
07-07-2012, 03:34
هو اكيد ده التفكير الطبيعى لمن ليس عنده ثروة او مدخرات تكفيه فى حالة التعثر فى السوق لكن ايضا فيه المجبر ان يتعامل مع الفوركس فقط واخذه عمل له ومصدر للدخل نظرا للبطالة وصعوبة الظروف الأقتصادية

اخى من اهم شروط المخاطرة انك لا تتاجر بمال انت تحتاج ليه لابد ان يكون هو المال الذائد عن الحاجه حتى لو خسرناة لقدر الله يبقى مخسرناش شيئ ضرورى للحياة فتتوقف عليه الحياة

hazem ahmed moahmed
07-07-2012, 03:36
اعتقد انه كلما زادت خبرتك في مجال الفوركس يزيد ربحك فكلما زاد عدد سنين ممارستك في الفوركس تكتسب خبره هائله من خلال الاخطاء التي وقعت فيها اثناء تجارتك مما يجعلك تتلافي هذه الاخطاء ومن ثم تزيد ارباحك و يصبح لك دخل شهري جيد من الفوركس

gemmy
07-07-2012, 04:11
اعتقد برضو انك ممكن تصل للمرحلة دى من تحقيق ارباح بانتظام او بمعنى اخر ان تحقق ارباع محددة شهريا
بس شايف برضو ان ده بيعتمد بشكل كبير على الخبرة و الاحترافية فى هذا المجال و من سهل لكل الناس انهم يعملو كدة

salah.bmw
07-07-2012, 04:15
اخي هناك نقاط اساسية عليك اتباعها حتى تكون متاجر ناجح في سوق الفوركس ومن اهمها ادارة راس المال ودراسة حركة التشارتات والنماذج السعرية
واذكر اني ببدايتي بلفوركس قرأت عن رجل ناجح من اميركا استطاع ان يحول مبلغ 3000 دولار الا 9 ملايين دولار خلال 7 شهور

fx-man
07-07-2012, 04:32
ممكن جدا انك توصل لدرجة انك تعمل ربح ثابت من الفوركس شهريا ودا بيعتمد على مدى انضباطك و استخدامك ادارة راس مال جيدة
بالنسبالى انا وصلت لدرجة انى اكسب 80% من صفقاتى ودا بيخلينى اكسب حوالى 60 % او اكتر شهريا .

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 05:18
ممكن جدا انك توصل لدرجة انك تعمل ربح ثابت من الفوركس شهريا ودا بيعتمد على مدى انضباطك و استخدامك ادارة راس مال جيدة
بالنسبالى انا وصلت لدرجة انى اكسب 80% من صفقاتى ودا بيخلينى اكسب حوالى 60 % او اكتر شهريا .
ممكن جدا نوصل للنسبة دي ولكن مع احترام ادارة راس المال فهي مهمة حدا عشان مش كل مجهودك يضيع مرة واحدة
مثلا تطمع ف مرة تقول انا برنس وبحلل كويس اوي ليه مدخلش بلوت مرتقع المرة دي ويحصل اللي مبنحبوش كلنا وهي الخسارة

willy
07-07-2012, 05:35
الالتزام او الموت الزؤام الالتزام بادارة راس المال دائما وابدا وبشروط الاستراتيجية التي تدربت عليها واذا خسرت حاول التعويض في اليوم التالي ولاتنتقم من السوق ولاتعانده

mohamed adel
07-07-2012, 08:23
من وجة نظرى انت ممكن تكون لديك خبرة عظيمة وقدرة على التحليل الرائع
ولكن لا يمكن التوفع فى الفوركس بدخل شهرى
فقد تخطأ الحسابات فى بعض الوقت

tefax
07-07-2012, 11:12
بص مفيش تااجر مبيخسرش صفقات كلو لزم يخسرو صفقات بس المكاسب لزم تغطي الخسائر بس النسبه المكاسب شهريا دي تقريبيا وليس ثابته حسب السوق

الموضوع حسن وماله من قيمه وعلي ذلك المشترك
يفهمنا ماهي تلك الاستراتيجيلت

devloppman
07-07-2012, 11:48
لو كنت داخل الفوركس لتنمي خبرتك فيه أكيد بعد سنتين أو ثلاثة ستتمكن من السيطرة عليه
وستستطيع تحديد راتب شهري يرضيك
لكن بطبيعة الحال لا ننسى الطمع فقد يتسبب في خسارتك وعودتك من الصفر

ARAB_PIGEON
07-07-2012, 11:52
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

عن نفسى عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
واكثر ما جذبنى الى عالم الفوركس هذه الهاله التى ترسمها شركات الوساطه
بان الفوركس هو مصباح علاء الدين او العصى السحريه التى ستجعلك غنى فى اقصر وقت ممكن
بعد مرور هذا الوقت من عمرى اقول لك بكل صراحه هذا ممكن ولكن ليس بهذه السهوله
لقد جربت الكثير من المؤشرات والاستراتيجيات وللاسف كلها فاشله
ضاع الكثير من عمرى حققت الكثير من الخسائر
عزلت تماما عن الوسط الاجتماعى المحيط بى
الى ان عرفت التحليل الموجى واخذت كورس فيه
والحمد لله منذ سنتين احقق ارباح جيده
مع بعض الخسائر فى بعض الاحيان
نتيجه اخطاء اقع فيها
ولكن بفضل الله نسبه الارباح الى الخسائر كبيره جدا منما يجعل الخسائر لا قيمه لها

Mohamed90
07-07-2012, 11:58
اخى من اهم شروط المخاطرة انك لا تتاجر بمال انت تحتاج ليه لابد ان يكون هو المال الذائد عن الحاجه حتى لو خسرناة لقدر الله يبقى مخسرناش شيئ ضرورى للحياة فتتوقف عليه الحياة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز لايلزم اننا نهدر موالنا و نخاطر بها او دخول للصفقات بتهور كبير وعدم المبالة
حتى لو كانت اموال زائدة فقط هي زائدة نخسرها العكس نستغلها و نستثمرها في انظمة مختلفة للاستفادة اكبر منها

kimokonolove
07-07-2012, 12:02
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

مع استعمال ادارة رأس مال
وخبرة جيدة بالفوركس يمكنك تحقيق ربح شهرى
لاكن النسبة ستكون متغيرة تبعآ لتغيرات السوق

forex man
07-07-2012, 12:04
عن نفسى عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
واكثر ما جذبنى الى عالم الفوركس هذه الهاله التى ترسمها شركات الوساطه
بان الفوركس هو مصباح علاء الدين او العصى السحريه التى ستجعلك غنى فى اقصر وقت ممكن
بعد مرور هذا الوقت من عمرى اقول لك بكل صراحه هذا ممكن ولكن ليس بهذه السهوله
لقد جربت الكثير من المؤشرات والاستراتيجيات وللاسف كلها فاشله
ضاع الكثير من عمرى حققت الكثير من الخسائر
عزلت تماما عن الوسط الاجتماعى المحيط بى
الى ان عرفت التحليل الموجى واخذت كورس فيه
والحمد لله منذ سنتين احقق ارباح جيده
مع بعض الخسائر فى بعض الاحيان
نتيجه اخطاء اقع فيها
ولكن بفضل الله نسبه الارباح الى الخسائر كبيره جدا منما يجعل الخسائر لا قيمه لها

هوا ده يا فندم االى كنت بتكلم عليه بالظبط
سبع سنين مش شويه ابدا
وان شاء الله اختصر الطريق واتعلم التحليل الموجى
شكرا على الافادة

theboy2226
07-07-2012, 12:31
اكيد طبعا بعد سنين من الخبرة و القراءة و التعلم من الاخطاء و الخسارة حيبقي عندك دراية اكبر بالسوق طبعا مش حاتبقي عارف 100% كل صفقة كسبانة ولا لا لان الفوركس دايما بيفاجئ التاجر
لكن الخبرة بتنفع وقت الترندات و ازاي تستغلها او مثلا تعرف لما تعمل هيدج امتي تفكة علي مكسب هنا الخبرة تنفعك لكن ربح دائم من الفوركس دي مستحيلة لان اكثر التجار خبرة برضو بيخسروا ساعات عادي

waleed adel
07-09-2012, 14:25
مع استعمال ادارة رأس مال
وخبرة جيدة بالفوركس يمكنك تحقيق ربح شهرى
لاكن النسبة ستكون متغيرة تبعآ لتغيرات السوق

رأس مال كبير و إدارة صارمة

mohamed 300
07-09-2012, 14:27
من المؤكد ان هذا من الممكن ان يحدث ,ولكن عليك بالتدري والبحث المستمر واخذ الخبرات ,للتعرف على ما يمكن ان يفيدك مستقبلا ,وهل من الممكن ان يكون لك دخل شهرى او لا

magic777
07-09-2012, 22:45
السلام عليكم طبعا اخي العزيز لايلزم اننا نهدر موالنا و نخاطر بها او دخول للصفقات بتهور كبير وعدم المبالة
حتى لو كانت اموال زائدة فقط هي زائدة نخسرها العكس نستغلها و نستثمرها في انظمة مختلفة للاستفادة اكبر منها

لاننا اصلا داخلين نكسب مش نرمي فلوسنا للفوركس وكل الطمع والاغراءات بتاعت المجال ده بتخسر كل اللي يضعف قدامها
ويتغر بنفسه او يتسرع في ربح بمخاطره عاليه يخسر معاها راس ماله وارباحه السابقه كمان
وليه ده كله هنا للأسف بسبب داء الطمع

egypt2012
07-09-2012, 22:47
انا اعتقد و الله و من غير خبرة ممكن تكسب لو اتبعت حد محترم و توصياته او تحليلاته كويسة و انت بتتبع ادراة مال محترمة سوف تكسب بكل امانة

السيد الجبالي
07-09-2012, 22:52
من المؤكد ان هذا من الممكن ان يحدث ,ولكن عليك بالتدري والبحث المستمر واخذ الخبرات ,للتعرف على ما يمكن ان يفيدك مستقبلا ,وهل من الممكن ان يكون لك دخل شهرى او لا

صحيح يا غالي .. والفوركس من المجالات التي تستطيع من خاالها ان توفر دخي شهري جدي زز
لو التزمت بتعليم جيد ومستم .. وادداره زاتيه صارمه
والتزام باداره رأس مال صارمه

mido95
07-09-2012, 22:55
اكيد يا اخى هيكون فى فرق كبير بين لما كنت ليه فى الاول و لما يعدى عليك سنة و لا سنتين خبرة
دة الواحد كفاية انو هيتعلم من اخطاءوا و يحاول يتجنبها و غير كدة هيكون خد فكرة كويسة عن امتا يشترى و امتا يبيع

m_fekry
07-09-2012, 22:58
اكيد بعد فتره معينه ولتكن 3 سنوات مثلا تقدر تكون اكتسبت خبره كبيره طبعا فى الفوركس
وده برضه راجع لذكائك وفى ناس كتير بتحقق اللى هى عاوزاه من الفوركس وبتحقق
ارباح ممتازه

hager
07-09-2012, 23:02
مع التعلم من اخطائك واتباع استراتيجية ناجحة والاستمرار في التعلم سوف تكتسب خبرة تجعلك تحقق ارباح كبيرة مقارنة بالخسائر التي ستحققها نتيجة تقلب سوق الفوركس

lamargom3a
07-09-2012, 23:10
هو عبارة عن عملية تسويقية متغيرة
ولكن لابد من ان تقتنع من انة هناك فرصكبيرة فى ان تجنى الاموال من خلالة
ولهذا نتمنى ان يكون فى تزايد مستمر ان شاء اللة

السيد الجبالي
07-09-2012, 23:21
مع التعلم من اخطائك واتباع استراتيجية ناجحة والاستمرار في التعلم سوف تكتسب خبرة تجعلك تحقق ارباح كبيرة مقارنة بالخسائر التي ستحققها نتيجة تقلب سوق الفوركس

دا حقيقي ...
التعليم الجاد .. والنظره الجديه الي السوق .. وليس اعتباره كهوايه ..
التمرين الكافي
ووجودج استراتجيه ناجحه وتكون مجربه فتره كافيه علي الديمو
الثقه بالنفس واداره زاتيه قويه
كل هذا سبيلك الي النجاح الحقيقي في هذا السوق

Mostafa Mansour
07-10-2012, 00:24
بالتدريب والتعلم المستمر والدراسة كده تكسب خبرة وذلك مع وضع حد ادني للخسارة
قد يساعد علي تحقيق ارباح اعلي من الخسارة المحققة

Looser
07-10-2012, 00:43
الفوركس مهنه حاله من حال اي مهنه اخرى تحتاج الى دراسه وتطوير للذات للابداع فيها,مثل ما يوجد طبيب بارع ومهندس شاطر هناك فوركسي بارع واخر متوسط واخر فاشل...عذرا على مصطلح الفشل لكنه موجود في كل جوانب الحياة العمليه

ahmedalex
07-10-2012, 00:52
من وجهت نظرى يمكنك مع الممارسه المنتظمه للمجال وتحليلك الفنى السليم يجعل بينك وبين السوق نوع من الاألفه بمعنى يمكنك توقع حالة السواق على المدى الطويل مما يساعدك فى تحقيق عوائد كبيره على مدار الاشهر كامرتب ثابت وهذا يرجع لك ولشخصيتك بحد ذاتها فى التعامل فى هذا المجال ومقدرتك على الجهد المبذول

Looser
07-10-2012, 14:25
3 خطوات فقط وتحترف الفوركس . للمبتدأين وللخبراء ايضا
توقف عن البحث. الموسوعه الاولى لتعلم الفوركس والتجاره . لكل المستويات
أسئلة كثيرة تراود المبتدئين في سوق العملات الدولية (الفوركس) وأيضا أولئك الذين لا يعرفون أي شيء في هذا المجال.
وايضا حتى الخبراء فى هذا المجال
الفوركس هو بكل بساطة يرمز إلى تجارة العملات وبمعنى آخر أن تشتري عملة أجنبية وتنتظر حتى يرتفع سعرها ثم تبيعها مرة أخرى.
والفرق بين السعرين هو ربح خالص لك.
بسم الله الرحمن الرحيم
نبدأ
الخطوه الاولى
حمل كتاب الفوركس الرئيسي
(يعتبر من افضل الكتب العربيه على الاطلاق لكل مبتدأ ومحترف فوركس)
حمله من الرابط التالى
http://www.4shared.com/file/38167442/b83ad9b9/**4beginners_v11.html?dirPwdVerified=18cad9ec
انتقل للخطوه الثانيه اثناء تحميل الكتاب
الخطوه الثانيه فى التعلم
حمل اولا
برنامج التداول الذى سنجرب عليه كل الخطوات التى سوف نتدرب عليها
البرنامج مهم منذ اول لحظه فى التدريب
وسهل التحميل
من هذا الرابط التالى
http://www.etoro.com/A2133_TClick.aspx
فى الصفحه التى ستفتح اضغط على كلمه تحميل موجوده بالاعلى على اليسار
حمل البرنامج وشغله واشترك فيه بإيميلك فقط لا اكثر
الخطوه الثالثه
تعرف على اسباب الخساره
تعرف على قواعد المتداول العربى
فى هذان التحميلان
http://www.**4beginners.com/materials/books/ar/loss.pdf
http://www.**4beginners.com/materials/books/ar/arabictrader.exe
************************************************** *****************************
لا تنسى ابدا تحميل البرنامج الافضل على الاطلاق فى التدريب على البورصه من الرابط التالى
http://www.etoro.com/A2133_TClick.aspx
و اضغط كلمه تحميل فى الصفحه التى تظهر امامك
أنا أعرف أنك ستسأل بأن هذه التجارة تحتاج إلى رأسمال كبير جدا بسبب أن الفروقات بين الأسعار طفيفة جدا جدا ولن تحقق أرباحا كبيرة في حال كان رأس المال صغيرا.
وسأجيبك بأن هذا الموضوع قد تم حله عبر شركات الوساطة وعبر شيء اسمه المارجن أو الهامش السعري.
بمعنى أنك تضع مقدارا من المال تأمينا لدى شركة الوساطة وهي بدورها سوف تسمح لك بشراء كمية كبيرة من العملة الأجنبية بأكثر من مائة ضعف مما وضعت أنت تأمينا عندها وقد يصل حجم المارجن إلى 500 ضعف.
في هذه الحالة أنت ستشتري كمية كبيرة من العملة ب 1/100 من قيمتها الحقيقية وأي ربح سوف تحققه هو خالص لك.
ولاحظ أن الربح في هذه الحالة هو ممتاز جدا مقارنة برأسمالك الذي وضعته لدى شركة الوساطة.
ولكن هناك شرط آخر حتى تكتمل المعادلة في النهاية.
فأنت قد تشتري عملة على أمل أن يرتفع سعرها ولكن لسوء حظك فإن سعرها ينخفض بدل أن يرتفع وبذلك فصفقتك سوف تكون خاسرة.
ومقدار الخسارة الكلي تستطيع أنت تحديده لدى شركة الوساطة نفسها أو يكون هو نفسه مبلغ التأمين الذي وضعته لدى الشركة.
إذن كيف سأعرف أن العملة سوف يرتفع أو ينخفض سعرها خلال الأيام أو الساعات أو الدقائق القليلة القادمة.
عليك ببدء التعلم إذن عن أمور كثيرة جدا هي أساسية إذا أردت خوض غمار الفوركس والربح منه.
يجب أن تعلم الكثير من الأمور اعرفها الآن كمسميات وهي:
- التحليل الأساسي : متابعة الاخبار الاقتصادية لمعرفة حرة سعر عملة ما.
- التحليل الفني : متابعة الأسعار على شاشات الكمبيوتر كرسوم بيانية .
- التحليل الرقمي : عن طريق معادلات رياضية يمكن التنبؤ بحركة السعر .
- برنامج التداول : هو البرنامج الذي من خلاله تستطيع البيع والشراء .
- شركات الوساطة : هي الشركة التي ستفتح لديها حساب وتبدأ العمل .
- المؤشرات : هي رسوم بيانية مبرمجة بطريقة تساعدك على معرفة اتجاه السعر الحالي .
- الاكسبيرتات : هي برامج آلية تشتري وتبيع نيابة عنك وفق استراتيجية عمل معينة .
- الاستراتيجية : هي طريقة العمل التي ستتبعها كمتاجر لتحديد دخولك وخروجك من السوق .
- المتاجر : هو أنت .
صدقني هناك الكثير الكثير من الأمور التي عليك تعلمها وإذا أردت البدء فعليك بذلك فورا لأن تعلمها يستغرق وقتا وجهدا.
ومع أن هذه الأمور ضرورية إلا أنها في النهاية بسيطة الفهم وكل ما عليك فعله هو البدء فقط .
وكذلك فإن الموضوع برمته مجدٍ ماديا ويستحق منك الجهد الذي تبذله
شكرا

HUSSENEY
07-11-2012, 00:18
عمرك ما هتقدر تحقق ربح ثابت من الفوركس
لانى الفوركس سوق متغير غير ثابت سوق متقلب الاحوال
يوم يحترم استراتيجيتك ويوم يحترم استراتيجة اخرى

كريم
07-11-2012, 00:28
هوه سوق الفوركس فعلا متقلب

لكن مع ازدياد الخبره بتعملك استيراتيجيه

حلوه و فعلا تقدر تعمل دخل شهري

و الفوركس كله قائم على التوقعات و الله يوفق الجميع

derfcase
07-11-2012, 00:31
حسب قدرة استيعابك اخي الكريم
forex man
و خبرتك التي ستكتسبها من السوق طوال فترة تداولك الزمنية منذ بداية دخولك هذا المجال

hesham itch
07-11-2012, 11:58
بالتاكيد يمكن بعد مرور فترة من الزمن ان تصبح متاجر ناجح ويمكنك الحصول على ارباح بشكل
مستمر ومنتظم ولكن ستظل تتعلم الجديد فى كل يوم تعمل به فى الفوركس حتى تنتهى منه

sky44
07-11-2012, 12:02
ممكن اخي ان تحصل على دخل ثابت من الفوركس و حتى بوجود الخسارة لاكنها ستكون قليلة بالمقارنة مع الارباح يجب فقط التعلم ثم التعلم و تطوير المعارف يوم بعد يوم ستجد نفسك قد اصبحت من التجار المحترفين بأذن الله

resala11111
07-11-2012, 13:46
انا من راى المجال محتاج المتابعة والاستمرار
والاصرار على هدفك لانك من الصعب
انك توصل لهدفك من يوم وليلة
وخصوصا ان الفوركس كله أسرار
واعتقد لو عملت كده هتوصل الى دخل مناسب لك

magic777
07-11-2012, 17:24
ممكن اخي ان تحصل على دخل ثابت من الفوركس و حتى بوجود الخسارة لاكنها ستكون قليلة بالمقارنة مع الارباح يجب فقط التعلم ثم التعلم و تطوير المعارف يوم بعد يوم ستجد نفسك قد اصبحت من التجار المحترفين بأذن الله

طبعا اخي طول طريقك في الفوركس هيكون فيه مكسب وخساره لكن طبعا في البدايه الخسائر اللي هتكون اكبر
لكن بمرور الوقت وبزياده خبرتك انت وبزياده ثقتك بنفسك وقوه تحليلك هتلاقي ان ارباحك هيا اللي بقت الاكبر هنا
ولكن هيبقى فيه برده بعض الخسائر بس المهم المحصله النهائيه هنا ربح

king
07-11-2012, 17:28
اكيد من الممكن ان تصل الى مرحله متقدمه جدا من الفوركس ولكن ذالك يعتمد على سرعة فهمك وايضا مدى الاستفاده من الدروس التى مرة عليك وتحقيق ارباح جيده خلال هذه الفتره سواء سنه او اتنين عندها تكون مؤهل بعد تلك الفتره الى النجاح الكبير فى السوق

waleed adel
07-12-2012, 03:11
بالفعل ممكن ان تكون ارباحك اكثر من خسارتك وربما تكون في مدة قصيرة ربما اقل من سنه
ولكن يجب عدم التهور والمخاطرة العالية

hzal2om
07-12-2012, 16:15
هو ممكن بس مش دخل ثابت انت ممكن هتقل نسبة خسايرك
لكن مش هيكون دخل ثابت ممكن شهر يعلى ممكن شهر ينزل يعنى على حسب انت ومدر خبرتك

naitsi
07-12-2012, 16:19
السلام عليكم
سوف تكون ارباحك اكثر من خسارتك وربما تكون في مدة قصيرة ربما اقل من سنه
ولكن يجب عدم التهور والمخاطرة العالية يجب ان تركز جيدا وتدرسة الصفقة لكي تكون ناجحة والله ولي التوفيق

mannon
07-12-2012, 21:38
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

اعتقد ياخى الكريم ان الموضوع ليس مستحيل وممكن جدا تصل ال ى هذا المستوى ولكن لابد ان تحاول ان تتعب فى التعلم وتجتهد وتعمل الى عليك وتسيب الباقى على ربنا
ان الله لايضيع جهد من احسن عملا

kingman
07-13-2012, 01:23
طبعا اخي طول طريقك في الفوركس هيكون فيه مكسب وخساره لكن طبعا في البدايه الخسائر اللي هتكون اكبر
لكن بمرور الوقت وبزياده خبرتك انت وبزياده ثقتك بنفسك وقوه تحليلك هتلاقي ان ارباحك هيا اللي بقت الاكبر هنا
ولكن هيبقى فيه برده بعض الخسائر بس المهم المحصله النهائيه هنا ربح
وفى البداية بيكون سجال مابين ربح وخسارة وغالبا بتكون الخسارة هى الغالبة فى البداية لكن المهم ان الواحد دائما يسعى بجد واجتهاد ويطور ادائه كى يصل الى محصلة ربح دائما

mage
07-13-2012, 03:49
وفى البداية بيكون سجال مابين ربح وخسارة وغالبا بتكون الخسارة هى الغالبة فى البداية لكن المهم ان الواحد دائما يسعى بجد واجتهاد ويطور ادائه كى يصل الى محصلة ربح دائما

السجال ما بين الربح والخسارة قائم منذ ان ابتدى سوق الفوركس وسوف يبقى قائم الى ان ينتهى سوق الفوركس وهذه اكبر ميزة من العمل على سوق الفوركس ولكن النهاية الربح لصاحب الخبرة والمجتهد

swingawy
07-13-2012, 04:06
اخى الغالى
كل يوم يعدى عليك فى الفوركس بتكسب منه شىء
ولسيس اول الاسبوع مثل اخره

فاليوم تتعلم شىء والغد تطبق هذا الشىئ

تعلم وتتدرب ومارس فهو وقتك للنجاح

HUSSENEY
07-13-2012, 22:23
الاحتراف لايتطلب فترة زمنية محددة ولكنه يتطلب استعداد دائم للتعلم والخبرات والمجازفة
فيجب ان تضع هدفك امام عينك لتصل الية

mido
07-13-2012, 22:25
الحقيقه يا اخى الكريم لا يمكن الجزم فى الفوكس لانه سوق متغير بشكل واسع النطاق
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

ehab
07-14-2012, 05:05
ممكن فى خلال سنتين مثلا ولكن يجب عدم التهور والمخاطرة العالية واستخدام
والثبات على استراتيجيات معروفه والحصول على ارباح ثابته

ahmed saleh
07-14-2012, 05:09
من الممكن ان تصل الى خبرة فى هذا المجال وبعد تعلم الكثير فانك من الممكن
ان تحصل على دخل ثابت ولكن اذا كان معاك راس مال كبير ولكن لازم تكسب وتخسر ليس شرط ان تكسب فقط

waleed adel
07-14-2012, 23:18
من الممكن ان تصل الى مرحله متقدمه جدا من الفوركس
ولكن ذالك يعتمد على سرعة استيعابك

xtomorrow
07-14-2012, 23:45
الحقيقه يا اخى لا يمكن الجزم فى الفوكس لانه سوق متغير بشكل واسع النطاق
لاكنى اقتنع انه يمكنك تحقيق ارباح بشكل مستمر فى السوق لان فى اشخاص بالفعل يحققون ارباح
وان شاء الله يكون ارباحنا تبقى فى ترند صاعد

الفوركس يا اخي هو اولا علم مثله مثل باقي العلوم يعني لازم اكتساب العلم وحسن فهمه
بالتالي انت لو طبقت هذا العلم باتقان اكيد ممكن تحقق ارباح خيالية عادي

aminos
07-15-2012, 00:11
السلام عليكم
نعم يا أخي كما قال لك الأعضاء
فكل يوم بعد يوم تزداد خبرتك في الفوركس
و هذا ما أردناه و إلى الأمام إن شاء الله

ahamed ali
07-15-2012, 00:21
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

لا اعقتد ذلك لان سوق الفوركس متغير دئما وباستمرار
ولكن ممكن مع الخبرة والتمكن ان تحقق اهدافك
بدون خسائر وبالتوفيق

---------- Post added at 09:21 PM ---------- Previous post was at 09:14 PM ----------

السلام عليكم يا شباب
تحياتى

لا عتقد لان شوق الفوركس متغير وانا اعرف ناس بدائت فى هذا المجال
وحققت مكاسب وبعد سنة اجد نفس الاشخاص ييخسرو كل ما حققوة
لان اهذا المجال غير مضمون للاسف

tarek22
07-15-2012, 01:51
المتاجرة أثناء ساعات التوقف : هناك ساعات أثناء اليوم تفصل الأسواق الرسمية بين كل من آسيا وأوروبا وأمريكا تقوم البنوك وصناديق الاستثمار الضخمة بالاستفادة منها ويدفعون بالأسعار إلى أرقاميرغبون عقد صفقاتهم عندها حيث لا يوجدحجم كبير من المتداولين ومن يذهب ضحية لذلك هم صغار المتاجرون حين يتعلقون بعقود خارج نطاق أسعار السوق
بالنسبة للساعات دى ممكن نعرف امتى علشن نتجنبها

kingman
07-15-2012, 03:29
المتاجرة أثناء ساعات التوقف : هناك ساعات أثناء اليوم تفصل الأسواق الرسمية بين كل من آسيا وأوروبا وأمريكا تقوم البنوك وصناديق الاستثمار الضخمة بالاستفادة منها ويدفعون بالأسعار إلى أرقاميرغبون عقد صفقاتهم عندها حيث لا يوجدحجم كبير من المتداولين ومن يذهب ضحية لذلك هم صغار المتاجرون حين يتعلقون بعقود خارج نطاق أسعار السوق
هى بتكون ساعات اغلاق البورصات وافتتاح بورصات جيدة وتقدر تعرفها من خلال المفكرة التى توضح افتتاح واغلاق البورصات العالمية وان لم تستطيع تحديدها اخبرنى وان شاء الله اضع لك موقع يفيدك

mage
07-15-2012, 05:07

فى هذه الحالة بالفعل يكون هناك الكثير من الجدل حول التداول فى هذه الاوثات لان فى هذه الاوقات بالذات لا يمكن لاى متاجر فى الفوركس ان يعرف هل ان كانت الصفقة فى الطريق الى الربح ام ان الصفقة تم اغلاقها

osama shaban
07-15-2012, 05:11
انا في رايئ ان ذلك يرجع لك انت من الممكن بعد فتره ان تكون اكتسبت الخبره الازمه التي تمكنك من جني الارباح
ولكن بكل صراحه السوق صعب جدا ومدي خطورته عالي جدا ولايوجد ضامن به ابدا مهما كانت خبرتك في تحديد الاتجاه تبقي العمليه صعبه ايضا

Mostafa Mando
07-15-2012, 06:38
لو انت يا اخي قنوع ولست طماع يمكن ان تصل لدرجة معينة من الخبرة وتحاول تنيتها

ومع القناعة ونسبة ربح قليلة سوف تربح ربح شبه ثابت

theprince
07-15-2012, 18:30
هو انت ممكن تحقق ارباح وارباح كويسه
بس انت خد وقتك في التعلم وبالتوفيق ليك يااخي

realyone
07-15-2012, 18:33
جني الأرباح في سوق الفوركس ليس صعبا او مستحيلا,كثير من المتداولين يجنون ارباح ثابته من الفوركس,لكن يجب عليك التخطيط الجيد واللتزام وعدم اتباع السلوك السيء مثل الطمع والعشوائيه وعدم اللتزام

forex4ever
07-15-2012, 18:34
اخي الفاضل طبعا يمكنك الحصول على ربح شهري جيد من الفوركس بغض النظر عن قيمة الارباح ونسبة ارباحك لكن حتى لو كانت 10% شهريا فهي تعتبر ارباح جيدة مقارنة بفوائد البنك الربوية قد تواجه بعض الخسائر ولكن هذا لايمنع ان تكون المحصلة النهائية ارباح اذا كنت تستعمل في تجارتك ادارة مالية جيده تسمح لك بتغطية خسائرك في فرص اخرى

pimo
07-15-2012, 19:07
اظن ذلك بل انا موتاكد انك سوف تحقق ماتريد مدخول شهري اضافي الي ميزانيتك ولكن يجب عليك ان تعمل بجد وان تبحث عن العلم في كل يوم وان تتدرب علي التحليل وان تطور استراتجية خاصة بك هكذا ان موتاكد انك سوف تنجح

delpi
07-15-2012, 19:12
المتاجرة على الأخبار غالبا ما تنطوي على الأخطار،لأنه لو كانت مربحة لأتجه
كبار المضاربين لهذه الطريقة،فأحيانا يأتي الخبر إيجابي جدا للعملة و مع ذلك لا يتململ السعر أو يهبط
عوض الصعود

xtomorrow
07-15-2012, 19:29
عوض الصعود

هذه حقيقة واضحة للمحترفين وذوي الخبرة اما معظم المبتدئين يظنون ان التحليل الاساسي يعتمد عليه كليا
والحقيقة اني ياما خسرت صفقات كنت ضامنهم اعتمادا على التحليل الاساسي وباخبار جد جد مهمة

deadlyfox
07-15-2012, 20:48
اكيد طبعا ممكنالمهم انك تحاول ان تجد استراتيجية يمكن من خلالها انك تكون فاهم حركه السوق
وتكون قائمه على اساسيات ممتازة تزيد من نسبه نجاحها

otakon
07-15-2012, 20:51
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

انا مثلك الان اكملت سنه ودايما مااخسر قبل كل شي قبل التعليم وقبل الخبره
انا اخذت نصيحه هي كلما كبر رأس المال كلما كنت أكثر استقرارا في السوق
هذا افضل حكمه عرفتها في الفوركس

y4x
07-15-2012, 21:04
ممكن طبعا

مع التدريب والصبر

هتكسب خبرة عاليا

وبكدة يكون عندك دخل شهرى فى زيادة مستمرة

Noah
07-15-2012, 21:07
اخى يمكنك بعد فترة لا يعرفها الا الله ان تتمككن من ان يكون لك نسبة ربح ثابتة ولكن هذا الشئ ليس بالمدة يعنى مش بعد عامين او تلاتة ولكن الفكرة فيك انت وفىا لخبرة التى اكتسبتها فى هذه المدة من العمل فى الفوركس

ma90do
07-15-2012, 21:10
الفوريكس يتطلب علي الاقل دراسه سنتين من التعليم والتدريب والمتابعه الجيده لتحركات السوق ولو وصلت للسنه التالته اعتقد انك ستكون ناجح جداا في هذا المجال بس يجب الالتزام بقواعده

tarek22
07-16-2012, 02:00
انا اعتقد ان النجاح في الفوركس با يمكن تحديده بمدة معينة بل هذا راجع للجهد المبدول وكمية الاستعاب
فيمكن ان تجد شخص يصل الى النجاح في سنة والاخر في سنتين....

kingman
07-16-2012, 02:33
عوض الصعود
الواحد لازم يكون حذر دائما ويفكر تفكير منطقى وافضل حل مع الأخبار ان الواحد يعمل حساب معقول يتقبل خسارته بسهولة ويبدا يتاجر به على الأخبار بحيث لايعرض حسابه الأساسى للمخاطرة روبى يوفق الجميع بفضله

mohamed yossef
07-16-2012, 03:09
انا ارى ان الممارسة فى ذلك السوق اهم شىء هى والتعليم المهم انك تبحث دائما عن مصادر جيدة للتعلم
وان شاء الله كلما اجتهدت تقدر تحقق هدفك
وتحقق ارباح باذن الله

waleed adel
07-18-2012, 02:34
كلما زادت خبرتك في مجال الفوركس يزيد ربحك فكلما زاد عدد سنين ممارستك في
الفوركس تكتسب خبره هائله من خلال الاخطاء التي وقعت فيها

زيزو
07-18-2012, 23:23
نعم يمكن تحقيق ده بعد ما تكون اكتسبت خبرة
كويسة من السوق وكمان كسبت مهارات اكتر تفيدك في تعلم الجديد وتطبيقه

Aker001
07-18-2012, 23:25
لا يمكن الجزم فى الفوكس لانه سوق متغير بشكل واسع النطاق
لاكنى اقتنع انه يمكنك تحقيق ارباح بشكل مستمر فى السوق

Rami
07-18-2012, 23:29
لا يمكن الجزم فى الفوكس لانه سوق متغير بشكل واسع النطاق
لاكنى اقتنع انه يمكنك تحقيق ارباح بشكل مستمر فى السوق

اذا كان هو متغير
لازم احنا نكون مرنييين مع الحركة السعرية
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ehab
07-20-2012, 16:54
عندما تقوم بالعمل لفتره كبيره مع استراتيجيه ناجحه حقا فانك تقوم باكتساب خبره تجعلك ان تجعل لك
ربح ثابت شهريا ولكنه ليس ثابت لهذه الدرجه ولكنه سوف يكون بين حدود معينه

spiderxp
07-20-2012, 18:31
اولا السوق مش محتاج بأقديمة السنوات عشان تقدر تفهمه يكفي ان عندك معلومات وخلفيات فنية

AMANI
07-21-2012, 16:01
نعم بامكانك ذلك اخي العزيز بالرغم من انه لا
يمكن الجزم في هذه المسالة الا انها تتوقف عن التجربة المستمرة لاكتساب الخبرة

mrhoda
07-21-2012, 16:05
انت ممكن تدرس سنتين ولا تصل لشىء جيد
ولكن الافضل هو الدراسة والتدريب لكى تستطيع ان تصل الى تحقيق اعلى الارباح وتحقيق اقل الخسائر
التدريب والتعليم والاستعانة بالله وحدها تستطيع تحقيق ارباح دائمة بامر الله

السيد الجبالي
07-21-2012, 16:12
بالفعل ليس فقط الدراسه وتحصيل المعلومات ه الذي سيجعلنا نجني ارباح في هذا السوق ... ولكن يحتاج هذا
الي اتقان جيد لكيفيه التعامل مع السوق .. وهذا يحتاج الي خبره كافيه تاتي من التدريب ... والتعامل الفعلي مع السوق ...من خلال الحاسب التجريبي

tarek22
07-21-2012, 16:56
عشان المتاجر يطور استياعبوه لطرق المتاجرة لازم يكون جرب وطبق العديد من طرق المتاجرة عان يقدر يختار منها الاصلحله واللي يناسب شخصيته وطبعوه

madman
07-21-2012, 18:06
بمجهودك وشغلك تقدر توصل لى انتا عايزه وتقدر تحقق كل احلامك كل راجع ليك

Aker001
07-21-2012, 18:09
كلما زادت خبرتك في مجال الفوركس

يزيد ربحك فكلما زادت عدد ممارستك في

الفوركس تكتسب خبره هائله من خلال الاخطاء

rabie10
07-21-2012, 18:16
طبعا أخي من الممكن الحصول على دخل يومي ممتاز من الفوريكس
وفي وقت أقل من دالك

sara123
07-21-2012, 18:23
الفوركس هو سوق متقلب ومحدش ضامن حالته النهاردة وبكرة وبعدو ..وبعد سنين كمان .. بس كل اللي علينا نعمله ان احنا يكون عندنا خبرة كويسة في المجال دة وان احنا نقدر ندير رأس المال بشكل منظم وكمان نقدر نعمل استراتيجية او طريقة كويسة خاصة بينا نقدر نحقق بيها ارباح .. لازم كمان نحلل السوق كويس .. ومنفتحش اي صفقة غير في الوقت المناسب..بس ف الاول وف الاخر محدش ضامن مرتبه الشهري من الفوركس هيبقى ايه؟ ممكن يزيد ممكن يقل على حسب نشاطك وخبرتك.

Forex Eyes
07-21-2012, 18:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالطبع يمكن دلك هدا هوعالم الفوركس
لكن لا شخص محترف انت دائما يلزمك العمل و المتابرة
و الاجتهاد في تلقي الدروس و البحثالمستمر في هدا المجال

zahran
07-21-2012, 18:35
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

طبعا اى حد يقدر يوصل للمرحله دى يا معلم
انت عارف ايضا سر نجاح الفوركس ممكن يتمثل فى ايه برضه
يتمثل فى المكان اللى انت فتحت منه صفقتك
فلو كنت جيد ف اختيار المكان المناسب لدخول الصفقه كدا انت تبقى متاجر ناجح ان شاء الله

msh3egy
07-21-2012, 18:36

V2x_
07-21-2012, 19:06
ان شاء اللة تحقق ارباح و لكن انا لا اعرف ان كنت بعد عام يكون لك دخل ام لا
و السلام عليكم

Rami
07-21-2012, 19:07
عشان المتاجر يطور استياعبوه لطرق المتاجرة لازم يكون جرب وطبق العديد من طرق المتاجرة عان يقدر يختار منها الاصلحله واللي يناسب شخصيته وطبعوه

لكن ممكن التنوع فى الاساليب بين الطرق
يودى الى التشتيت والضياع لهذا وجبالحذر
بارك الله فى جهودكم الكريمة

KOGI
07-21-2012, 20:41
اكيد اخى الكريم مع زيادة الخبرة هيزيد الربح وهتقل الخسارة
بس متقدرش توصل فى السوق ده لدرجة الكمال خصوصا ان الفوركس سوق متقلب واسع النطاق وممكن فى اى وقت استراتيجيتك متناسبش السوق
تقبل مرورى اخى الكريم ولك فائق احترامى

dent
07-21-2012, 20:55
تقدر توصل لاى شىء فى الفوركس
بس لازم حتى لو معك خبره يكون معك راس مال تعتمد عليه بعد الله فى المتاجره

pimo
07-21-2012, 21:12
تقدر توصل لاى شىء فى الفوركس
بس لازم حتى لو معك خبره يكون معك راس مال تعتمد عليه بعد الله فى المتاجره

الخبرة وراس المال الجيد الذي استطعت ان تجمعه هو مقدار نجاحك في الفوركس ولكي تكمل مشوارك في الفوركس وتستطيع ان تحقق طموحك في الكسب الجيد من السوق

havic
07-21-2012, 21:31
الفوركس ربح وخسارة ، لذا لا يمكن ان تحقق دائما الربح او دائما تخسر ، نحن فقط علينا ان نجد سبيل لتكون الارباح تفوق الخسارة

ahmadsalaymeh
07-21-2012, 21:56
افوركس سوق متغير باستمرار فلا تصل الى مرحلة كاملة من المعرفة وكل ما زادت معرفتك باحوال السوق كلما زاد ربحك
فيوجد الكثير من يربحون الاف الدولارات يوميا من خلال معرفتهم لاحوال السوق

ashraf
07-21-2012, 21:56
كلما تزيد خبرتك فى الفوركس تزيد صفقاتك الرابحة وتقل صفقاتك الخاسرة وبالتالى تبدأ فى تحقيق الارباح ويمكنك تحقيق دخل شهرى من الفوركس اذا كان حسابك يسمح بذلك ولكن اذا استمر حسابك فى الخسارة لابد ان تعيد حساباتك مرة اخرى لتغيير الاستراتيجية او محاولة التعلم اكثر او البحث عن استراتيجية جديدة

vamoscapitos
07-21-2012, 21:58
يا اخي لا تفكر ابدا في دخل تابث من الفوركس

لانه متقلب المزاج مرة يضحك لك ومرة يضحك عليك

safiforex
07-21-2012, 22:17
يا اخي لا تفكر ابدا في دخل تابث من الفوركس

لانه متقلب المزاج مرة يضحك لك ومرة يضحك عليك
و لما لا يفكر الواحد في هذا الهدف النبيل اخي الكريم
فهو اسهب من ان يفكر في المليون ، و الراتب الشهري ممكن تحقيقه ان كان العمل متزن و الادارة المالية جيدة و راس مال كبير

twaslpro
07-21-2012, 22:52
بالطبع يا اخي ستكون بعد ثلاث سنوات محترفا اذا انت تمشي بطريقة صحيحة وتتعلم من الاخطاء التي وقعت فيها ستصل الى حالة تكون خسارتك قليلة جدا وستكون عالما بخفايا هذا السوق المتقلبة والمومن لا يلدغ من حجر مرتين تعلم من اخطائك

ehab
07-23-2012, 14:36
ممكن أخي ولكن ذلك يلزم رأس مال كبير و إدارة صارمة
الله كريم

تمام كلامك لابد من راس مال كبير نسبيا
وادارة كويسة واستراتيجية تمام عشان تحقق الى بتقول علية

msh3egy
07-23-2012, 17:14

ehab
07-25-2012, 06:48
بص التعلم وحب هذا المجال يجعلك في حاله الابداع والبحث عن المزيد في هذا السوق وبالتالي تكتسب معلومات اكثر واكثر وفعلا ستحقق مكاسب اكبر من الخسائر بكتير ان شاء الله
تمام يعنى لو بتحب المجال هتعمل احلى شغل وهتاخد من ارباح كويسة ولو كارهو
مش هتشوف شلن من وراة لانك مش حابة فنصيحة حب الفوركس يحبك ويديلك من خزاينة

kanzsea
07-25-2012, 11:24
ممكن مع مزيد من الوقت والتعلم وممارسة التداول واختيار افضل الاستراجيات الوصول الى دخل مادى معقول كل شهر

assidi saber
07-25-2012, 11:35
أنا أعتقد أن مع استراتجية ناجحة و خبرة واسعة للسنوات في الفوركس و لكن يبقى الدخل كل شهر حسب اجتهداك و بالتوفيق

revenge
07-25-2012, 11:38
طبعا مفيش حاجه اكيده في السوق ده

انما اكيد مع الوقت هتكون عندك خبره كويسه

alkatom
07-25-2012, 13:09
أي نعم أنا الفوركس متقلب و صعب المراس و أحيانا يكون هائجا ... ومع ذلك لا يوجد شيئ لا يمكن ترويضه أو السيطرة عليه
بما فيها الفوركس ... فهناك من إستطاع تحقيق مكاسب مهولة بالطبع هناك خسائر ولكنها تكاد لا تذكر

V2x_
07-25-2012, 13:13
اكيد لازم بعد كل الوقت دة لازم تكون محترف فى الفوركس
ولكن التركيز اهم شئ مطلوب فى عالم الفوركس
والسلام عليكم

kingman
07-25-2012, 15:04
وده حقيقى فعلا ومصدر لتحقيق ارباح وفيرة كلن طبعا اللى مش هيعرف يتعامل جيد من الأخبار ويستفيد منها اكيد زى ماهيقدر يربح منها الكثير اكيد هيخسر منها الكثير ايضا المهم ان المتاجر يقدر يتعامل معه صح

forexawy
07-30-2012, 15:45
انا ارى انك عندما تقوم بالعمل لفتره كبيره مع استراتيجيه ناجحه حقا فانك تقوم باكتساب
خبره تجعلك ان تجعل لك ربح ثابت شهريا ولكنه ليس ثابت لهذه الدرجه

sharkawy
07-30-2012, 15:56
الاعتماد علي دخل ثابت من الفوركس غير مضمون ولا يمكن تحديده

لكن يمكن الاعتماد علي الدخل من الفوركس كمصدر ثانوي للدخل بجانب العمل الاساسي

elssayed
07-30-2012, 16:00
الفوركس سوق متغير وغدار ولازم متخليش كل اعتمادك عليه
ولو دخلت فيه يكون بنسبة صغيرة من راس مالك لانه ممكن يخسرك كل فلوسك لاقدر الله

khaledforex
07-30-2012, 16:03
الفوركس سوق متغير وغدار ولازم متخليش كل اعتمادك عليه
ولو دخلت فيه يكون بنسبة صغيرة من راس مالك لانه ممكن يخسرك كل فلوسك لاقدر الله
نعم اخى اوافقك انك وصفت السوق بالغدار
ولكن حتى الغدار والمتمرد نستطيع ترويضه
اما الدخول بنسبة قليلة من راس المال فهو عين العقل
وقمة الحكمة وبكدة تقدر تستمر فى السوق
وتربح ولو بعد حين

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 18:38
مينفعش انك تجزم فى السوق دا بحاجه
لكن يا اخى كل شئ وارد
انت ممكن مثلاُ فى الفترة دى تعملك راس مال محترم
وليكن 10 الاف دولار
وتشتغل على انك تحقق ارباح بنسبة 10 او20 %
ودى نسبة معقولة جدا ومفيهاش مخاطرة وفى نفس الوقت 2000 دولار مش مبلغ شوية باردو !

safiforex
08-02-2012, 06:41
نعم اخى اوافقك انك وصفت السوق بالغدار
ولكن حتى الغدار والمتمرد نستطيع ترويضه
اما الدخول بنسبة قليلة من راس المال فهو عين العقل
وقمة الحكمة وبكدة تقدر تستمر فى السوق
وتربح ولو بعد حين
انا معك في كما قلته اخي الكريم ن و فعلا لما يكون الواحد ملتزما بادارة مال بشكل صارم و جيد فانه يكون سيد السوق و لو كان غذارا
لانه يعمل وفق ادارة راس مال تخليه في مامن عن اي سوؤ و هذا ما يعطيه القوة لا في الصفقات التي يعملها و لا في الربح من السوق

marou49
08-03-2012, 00:12
عشان مجال الفوركس ملوش استقرار وممكن فى اى وقت استراتجيتك تضعف
وتحليلك ميكنش ايجابى لكن مع الوقت فعلا بتزيد

sjc
08-03-2012, 00:16
طبعا بعد مرور سنتين او ثلاثة في هاذا المجال والوصول الى الاحتراف
طبعا اكيد ممكن تقدر تحقق مرتب شهري
ولكن يجب ان تكون لديك خبرة كبيرة في هاذا المجالوقدرة على التحليل

Tips™
08-03-2012, 00:48
ممكن اخى و ممكن لا
اهم حاجه تلتزم بعدد معين من المشاركات اليوميه
علشان لما بيوصل مشاراكاتك لعدد عين و تكون نشطه تفيد المتجرين

medhat
08-03-2012, 01:00
اذا كنت اكيد العزم على النجاح فستنجح اشاء الله مهما انكسرت حتقوم وهو ده سر النجاح
فكل الناجحين ووجهوا بعقبات كثيره لاكن بالاصرار وصلوا

yassoo011
08-03-2012, 01:07
هو طبعا محدش يقدر يسيطر على السوق
ولكن مع زيادة الخبرة تزداد المكاسب عن الخسائر بشكل كبير
وبالتالي يزداد طوئش متوسط دخلك الشهري

MrDeloma
08-03-2012, 01:10
أخي لا يمكن السيطرة على السوق ، فمن يسطير على السوق
هم البنوك المركزية ورجال الأعمال دوي الرؤوس القويه و الكبيره
يمكن أن ينزلوا او يرفعوا السووق :yahoo:

pimo
08-03-2012, 01:36
طبعا بعد مرور سنتين او ثلاثة في هاذا المجال والوصول الى الاحتراف
طبعا اكيد ممكن تقدر تحقق مرتب شهري
ولكن يجب ان تكون لديك خبرة كبيرة في هاذا المجالوقدرة على التحليل

اخي لكي تحقق المرتب الشهري او الدخل الشهري من الفوركس يجب عليك ان تحقق راس مال في هذه الفترة الزمنية لانه الاهم حسب ظني وبدون راس مال جيد لا تستطيع ان تحقق هذا الدخل هذه هي نصيحتي لك

meroo
08-03-2012, 01:49
طبعا ممكن جدا انك تقدر تحقق دخل شهرى ثابت من الفوركس
كل الا محتاجه خبرة كويسه حوالى سنتين ومعاهم التزتم بادارة راس المال ويكون ف حسابك راس مال كويس

محمد فرغلى
08-03-2012, 04:42
اكيد طبعااااااا بس هقولك على حاجة مهما كان دخلك الشهرى من الفوركس
عمرك ماتعتمد على الفوركس كدخل ثابت يعنى يكون الفوركس بالنسبالك شغل بجوار الشغل الاساسى
لان سوقه مش مضمون دائما ودى نصيحة غالية

magic777
08-04-2012, 01:34
طبعا ممكن جدا انك تقدر تحقق دخل شهرى ثابت من الفوركس
كل الا محتاجه خبرة كويسه حوالى سنتين ومعاهم التزتم بادارة راس المال ويكون ف حسابك راس مال كويس

ايوه ده ممكن يتحقق ويكون للمتاجر ربح شهري ولكنه هنا مش هيكون ربح ثابت مثلا
ربحه هنا هيكون متوقف على عمله طول الشهر وايضا على طبيعه الحركه في السوق في الشهر ده
علشان كده ننصح بعدم الاعتماد على الربح ده اعتماد كامل للوفاء بمتطلبات الحياه مثلا

jesy
08-04-2012, 03:03
طبع كلنا عارفين ان سوق الفوركس سوق متقلب ولا يضمن احد ان يستمر فى تحقيق الربح فية مهما كانت خبراتة ... ولكن بالتأكيد الخبرة والمهارة مفيدة تمكنك من تقدير الموقف والقدرة على تحقيق ارباح جيدة ولكن لا تضمن ان تحقق نسبة معينة كل شهر ثابتة

أسكبيد
08-04-2012, 04:38
أكيد سهل طبعا عن طريق الالتزام باستراتيجية جيدة حتى لو في خسائر منها بس المهم الاجمالي يكون ربح
مع الالتزام بادارة راس مال محددة والتحلي بالصبر وعدم الطمع
ساعتها تراكم الربح البسيط هيعمل دخل جيد
أحسن من الربح الكبير والخسارة الكبيرة واهلاك رأس المال

AMANI
08-04-2012, 04:41
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

ممكن جدا اخى الكريم ليه لا
فبقدر ما تبذل من جهد فى التعلم والتدريب على قدر ما تجنى ثمار نجاحك

mohamed farag
08-04-2012, 04:48
اكيد ممكن جدا جدا
انك تقدر تعمل كده
وان شاء الله
خير يا حبي
و صدقني لكل مجتهد نصيب

mazouna991
08-04-2012, 04:58
اخي ادا كنت تبحث عن ربح ثابت
لما لا تحترف التجارة الالكترونة اوالربح من الرفع
لكن الفوركس شيء مختلف حيث انت المتحكم وتعبك هو الدي يتحكم
الربح من الفوركس مختلف
فهناك من يربح من بيع البونص
وهناك من يربح من المتاجرة

ahmedzaki_az
08-04-2012, 06:24
اعتقد انك لازم تمشي باستراتيجية معينة وباهداف واضحة بدون طمع عشان تقدر تحقق دخل معقول
لكن لا يعتمد عليه نظرا لتقلبات السوق
يعني ممكن يوم فوق ويوم تحت

Mido0o-style
08-04-2012, 06:35
ربح ثابت هذا من سابع المستحيلات
مادام شئ لست تتحكم فيه فلن تستطيع القول اننى ساحقق ربح ثابت

اذا أردت ربح شبه ثابت عليك بالتسويق الألكترونى او الربح من رفع الملفات و ما شابه حتى اذا لم تكسب مبلغ كبير فانت لن تخسر شيئا
اى انك تضمن محصلة موجبة شهريا

eletrebi
08-04-2012, 06:37
يالا ربنا يسهل بس ونحقق اى حاجة من الفوركس فى البداية انا طمعان ف ذالك والله
والى يهمنى اتعلم بسرعة اكثر من ذالك

mostawda3
08-04-2012, 07:26
لا أكيد لو أنت بتتداول يوميا تقريبا
لمدة سنة فأكيد ستكون وصلت مرحلة متقدمة من الخبرة
وأكيد سيكون لك دخل مهم على حسب رأس مالك
بالتوفيق

maro50
08-04-2012, 07:31
ان تعلم الفوركس واكتساب الخبرة فيه ليس سهلا فيجب الترنح بين مكسب وخسارةكما ان استمرارك فى الفوركس يرجع الى طبيعتك الشخصيه وقدراتك على التقدم به فانت من تصنع نفسك بنفسك فيجب الاستيعاب جيدا والتركيز لخلق تاجرا ناجحا

nadir21
08-04-2012, 07:35
ان الانسان اذا اراد تحقيق هدف وصل اليه مهما كانت العراقيل وسوق الفوراكس اذا اردت ان تتعلمه تستطيع ولكن بالتدريب والمثابرة وفي المستقبل ممكن يصبح لك كدخل اساسي وممكن تصبح من الاشخاص الذين يقومون بادارة الحسابت وكل شيئ ممكن

elking
08-04-2012, 08:42
الفوركس محتاج صبر ومحتاج توفيق من الله عز وجل ولكن يجب ان نجتهد ونتعلم ونكتسب خبرات

nemo emo
08-04-2012, 09:54
مهما وصلت من خبرة لن تستطيع ان تحقق دخل شهرى ثابت يمكن ان يكون فى شهر اقل
و فى شهر اخر اعلى و هذا لان الفوركس ليس كله خبرة و انما هو بحر من التعلم تحتاج الى التعلم فيه دائما

no1forex
08-04-2012, 10:06
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

اخى العزيز اما بعد التحيه الطيبه

الفوركس بعد تتدريب جيد يصبح عمل من الممكن ان تححق منه دخل جيد وتقدر تعتبره وظيفه بس لزم تتدرب ولزم تعرف حجات كتير فيه وكلها موجوده على النت ومش مستحيله بس محتاجهع زهن صافى وتفكير وتركيز وبكدا ممكن تعمل استرتجيه خاصه بيك الهدف منها 30 او 20 بيب كل يوم وممكن توصل الى 100 بيب كل يوم ودا امر سهل مع التجربه

ngm el forex
08-04-2012, 10:11
بسم الله الرحمن الرحيم
ما اقدر ان اقوله لك اخي
ان الفائده كلها في الصفقه المغذيه
التي تستحق لقب فرصه وليست عباره عن صفقه عاديه تتحمل الامرين
فصفقه واحده رابحه افضل من 100 نصفهم خساره ونصفهم مكسب
وهي وجه نظري كمبتدأ
تحياتي

tictok
08-04-2012, 10:27
طبعاً من الممكن أن تصل إلى مرحلة تحقق فيها دخل شهري جيد لكن ليس ثابت يقل او يكبر حسب ظروف السوق لكن لكي تصل لهذا لابد من الاستفادة من الخبرات والتجارب
التي مرت عليك والتعلم منها والاستفادة من الأخطاء وعدم تكرارها كما يجب عليك تحويل ما تكسبه على حسابك بالبنك لكي لا تخسره ولاتخاطر في تداولك

basom59
08-04-2012, 10:45
ممكن لو عندك القدرة على التعلم الجيد في اقل من ذلك ان تكون محترف وتحقق مكاسب رائعة اهم حاجة انك تركز في استراتيجية جيدة

register
08-04-2012, 10:56
مع مرور الوقت يمكن اكتساب الخبرة الكافية الى جانب راسمال محترم
بتنفيذ استراتيجيات فعالة يمكن تحقيق دخل مهم
لكن عدو النجاح هو الغرور والطمع ، فوجب الحذر منهما

y4x
08-04-2012, 11:25
اخى ممكن مع التدريب الجيد تكسب خبرةوتعمل صفقات رابحة ويكون عندك دخل كويس

من الفوركس بس طبعا مش هيكون ثابت بسبب عدم استقرار السوق

noureen
08-04-2012, 11:31
و الله بعتقد انه ممكن يكون ليك دخل ثابت و لكن اذا كان راس المال قليل
فبيكون الدخل الثابت كمان قليل و لا ارى ان الفوركس ممكن
الاعتماد عليه كوظيفه اساسيه الا بعد فتره من الخبره

Desperate
08-04-2012, 11:40
بص انا بالنسبة لى مش بشغل نفسى بالحكاية دى ومش بسمع كلام اى حد بيقول الفوركس مكسب وخسارة
انا طبعا حاطط فى اعتبارى ان كل حاجة رزق واكيد فى مكسب وخسارة بس لو فكرت فى كده من جهة الفوركس
يبقى مش هتعلم فى سنتى ولا هتاجر وهنفش احسن واروح اشتغل شغل عادى يكون بمرتب ثابت
انا عامل لنفسى خطة بعد لما اجمع 1000 دولار راس مال بانى احقق ربح شهرى لا يقل عن 20% مهما كانت الظروف
وانا مؤمن بانى استطيع تحقيقة لو مشيت وفق خطتى :)
وربنا يكرم

silver
08-04-2012, 13:53
دام الشيئ صار يعني ممكن

هناك الكثير له دخل ثابت من الفوركس
اذا هو ممكن

hichemdz
08-04-2012, 13:58
السلام عليكم
بالنسبة لي مضى على في سوق الفوركس 3 سنوات كاملة ولا ازال اعتبر نفسي مبتدأ . هذا السوق كبير جدا ومتغير بشكل كبير المهم ان تكون استراتيجيتك جيدة وتحقق ارباح جيدة .

kota553
08-04-2012, 14:02
لا طبعا وبسهولة جدا ممكن توصل لمستوى جيد جدا انك ممكن تشتغل بالفوركس وتعمل منه شغل كويس لكن مطلوب منك اجتهاد كبير جدا فى الموضوع ده
دراسة شاملة فى الاقتصاد وقراءة وثقافة عامة واخيرا التحليل الفنى

theshadow1
08-04-2012, 14:05
رأيي لو قعدت 100 سنة مش حتضمن لنفسك دخل شهري .. ولكن اجتهد والله معك

farid7adid
08-04-2012, 14:06
فعلا ممكن يوصلك لوو اترزمت بادارة راس مال ثابتة و ايضا استراتيجية ثابتة

الموضوع مس صعب بس تحاول تسيطر علي اعصابك و انت بتشتغل و ربنا يوفقك

forex_8
08-04-2012, 14:09
لا يا اخى لن نكون الخسارة هى النهاية دائما ابدا وانا اعتقد ان الخبرة والمهارة ستزداد مع الوقت واى مننا اذا حافظ على تطوير نفسه والتحسين فى استراتيجياته وخططه فاكيد مع الوقت وكثرة التتداول سيكسب من الخبرة ما يمكنه من تحقيق ارباح مقابل بعض الخسارة المقبولة وهذا ما اسعى اليه

ashraf el-araby
08-04-2012, 14:15
اخى اجتهد فى التعلم والتدريب وكلما زادت خبرتك فى هذا المجال هتقل خسارتك وتزيد ارباحك ان شاء الله

ahmed
08-04-2012, 14:17
ممكن جدا يا اخى طبعا الوصول الى خبرة فى الفوركس ودخل بشكل شبه ثابت
وانا بشوف ناس وصلت لكدة عادى جدا بس كل ما ينقصنا التعلم والالتزام

ameer
08-04-2012, 14:18
هذا الشي ممكن اخي وليس بالمستحيل اذا بذلت جهدك بالفوركس وتعبت علية اكيد راح تاخذ خبرة كافية للتجارة المعقولة في الفوركس

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 14:39
فعلا ممكن يوصلك لوو اترزمت بادارة راس مال ثابتة و ايضا استراتيجية ثابتة

الموضوع مس صعب بس تحاول تسيطر علي اعصابك و انت بتشتغل و ربنا يوفقك

اهم شئ يجب السيطره على الاعصاب وتعرف تتحكم فى نفسك

واياك والتهور - لان التهور والانتقام من السوق سيكون سبب خسارتك

abdelaal
08-04-2012, 14:45
التعلم هو سبيلك
جميل أن طموحك في الفوركس دخل شهري ولس ثروة
بذلك إن شاء الله بالتعلم وزيادة الخبرة سوف تصل إلي ما تتمني

no1forex
08-05-2012, 10:26
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

اخى الكريم الفكره كلها انك تكون بتجع معلومات كتير عن الفوركس وتقرا كتير وتشوف فديوهات وتجرب طرق جديد وتتمرن كتير على الديومو وممكن تاخد سنه او اتنين بس بعدها ممكن تحقق من الفوركس عائد جيد بس مش عائد مجنون الفكره انك تتعلم اصول العبه الاول جيدا

tictok
08-05-2012, 10:53
اكيد من الممكن ان تصل لمرحلة تحقق فيها الربح من الفوركس كلما زادت خبراتك والقراءة المستمرة والتعلم من الأخطاء والتدريب المستمر ستقل الخسائر ويزداد الربح لا شىء صعب طالما بذلت الجهد

meroo
08-05-2012, 11:18
لا طبعا يااخى مش هتفضل دايما الا تكسبه تخسره
هيجيلك وقت ان شاء الله مع الصبر والاجهاد والخبرة الكويسه الا اكتسبتها تحقق ربح من السوق بشكل دائم كل شهر

magic777
08-05-2012, 19:01
اخى الكريم الفكره كلها انك تكون بتجع معلومات كتير عن الفوركس وتقرا كتير وتشوف فديوهات وتجرب طرق جديد وتتمرن كتير على الديومو وممكن تاخد سنه او اتنين بس بعدها ممكن تحقق من الفوركس عائد جيد بس مش عائد مجنون الفكره انك تتعلم اصول العبه الاول جيدا

طبعا اخي ومافيش حد هينجح في السوق ده الا لما يمر على المراحل دي كلها وياخد وقته فيها كمان واللي يقولك غير كده
تأكد اما انه لسه مبتدأ في السوق ولا يعلم مدى صحه ما يقوله او بيعمل دعايه للسوق ده

hend
08-09-2012, 16:17
لا طبعا الفوركس بحر ملوش نهاية عشان توصل لنهايتة مش هتعرف لان الى عمل
الفوركس نفسة ميعرفش نهايتة فكل مرحلة ولها تطوراتها ولكنها ليس له نهاية

White Knight
08-09-2012, 16:21
الفوركس تعتبر بالنسب للاشخاص ذو الخبرة وظيفة يربحه منها المال
ولكنها تعتبر تجار كغيرها من التجارات اى يمكن ان تربح او يمكن ان تخسر

mezo love
08-09-2012, 16:25
يمكن تحقيق ارباح بشكل مستمر فى السوق لان فى اشخاص بالفعل يحققون ارباح

و ان شاء الله ربنا يوفقنا و نكون من الربحين بأذن الله

Eslam Torres
08-09-2012, 16:41
اهم شئ تعملته فى الفوركس هو عدم الطمع
لان الطمع بالـاكيد يقل ما جمع

ROTARY28
08-09-2012, 17:00
السلام عليكم
لما لا اخي الكريم
انا الان لي سنتين في هذا السوق
ومقتنع حاليا بان المبلغ المتزاضع الذي احققه شهريا هو راتب شهري
يغنيني عن ان اعمل اعمل عند اي احد على اقل حد

gullever
08-09-2012, 17:07
ممكن يكون لك دخل شهري لكن ليس ثابت فعالم الفوركس متقلب و بالفعل لكي تحقق اهدافك لابد من امتلاك الخبره و لن تستطيع السيطره علي الفوركس بمره واحده او عدة مرات لكنك ستأخذ منه ما تريد تدريجيا حتي و لو كان علي نحو بطيئ

magic777
08-09-2012, 17:14
الفوركس تعتبر بالنسب للاشخاص ذو الخبرة وظيفة يربحه منها المال
ولكنها تعتبر تجار كغيرها من التجارات اى يمكن ان تربح او يمكن ان تخسر

هو المفروض يكون للمتاجر المحترف وكذلك للمتاجر العادي مجرد مجال عمل يقدر يكسب منه ربح يساعده على تكاليف الحياه فقط مش اكتر
ومافيش فرق هنا بين المتاجر المحترف والعادي بالنسبه للسوق ده لانهم كلهم بيعرفوا يشتغلوا الفرق هنا ان المحترف بيكون مكسبه اكبر وخسائره ااقل فقط

nour7
08-09-2012, 17:26
نعم كلما تعلمت أكثر اكتسبت خبرة أكثر
لكن لا يعني ذلك أنك وصللت إلى 100 بالمئة ربح
فاحتمال الخسارة يضل دائما قائم لكن بنسب قليلة

marou49
08-09-2012, 17:27
السلام عليكم يا شباب
تحياتى
السلام عليكم و رحمه الله
هو ليس بالأمر السهل أن تجعل من الفوركس مدخل شهري يلزمك زي ماقلت خبره طويله و لكن ممكن أ، تعمل دخل شهري لكن المشكل هو أن السوق متدبدب المكسب للشهر ده مش هو اللي راح سكون الشهر القادم و مما يجعل الإعتمااد على الفوركس بشكل رسمي يمثل خطر عليك من جهة الدخووول ففي نظري هو مصدر ثانوي للمال

abofeasle
08-09-2012, 17:29
اكيد طبعا اخى لان الخبره هى المطلوبه فى عالم الفوركس وكمان لما بيكون معاك راس مال كويس يتقدر تعمل شغل اكتر واكبر ولكن ليس لسوق الفوركس امان فحاسب دوما على صفقاتك ولا تجعل المخاطره تهوى بك الى الحافه وبعدها السقوط

tamid0
08-09-2012, 17:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ان شاء الله لو زي ما بتقول
هتقدر تصبر سنتين تلاتة
اكيد هيبقى ليك
دخل كويس ان شاء الله و يمكن
تبقى خبير و تفيدنا كمان
بالتوفيق

ahmedyousef33
08-09-2012, 17:31
كلما تقول انك فهمت الفوركس واتقنته جيدا تجد نفسك لا تعرف اى شى عنه لذا تابع جيدا

saramoza
08-09-2012, 17:33
السلام عليكم
متثقش فى الفوركس دايما لان العالم ده الخسارة فيه اكتر من الربح والاعضاء هنا جربه والاكتر فى النسبة بتلاقيه خسارة
بس خلى فى امل وتفائل بالربح دايما

mohamed2010
08-09-2012, 17:39
السلام عليكم بالفعل اخى من الممكن ان تصل لمرحلة معينة من الخبرة فى الفوركس
بعد سنه او اتنين او تلاته يكون لك دخل شهرى من الفوركس

s.n
08-09-2012, 17:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الخبر مطلوبة في الفوركس لكن من الصعب تحديد المكسب

dentist
08-09-2012, 18:05
والله يا ريس مفيش حاجه مستحيله اكيد بالخبره
هتقدر تتحق دخل ثابت من الفوركس وهو ده اللي انا بتمناه

khoroto
08-09-2012, 18:21
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

على حسب تفكيرك وبحتك فيمكن في سنة ان اصبح تربح
ويمكن لا

لدلك تشبت بحلمك وان شاء الله تصبح محترف

safiforex
08-09-2012, 18:28
والله يا ريس مفيش حاجه مستحيله اكيد بالخبره
هتقدر تتحق دخل ثابت من الفوركس وهو ده اللي انا بتمناه

نعم اخي الكريم فليس هناك المستحيل
فقط اذا توفرت الارادة في الواحد و كان عازما لتحقيق الثروة من الفوركس و عمل لهذا بالتزام تام و بذكاء
فاكيد انه سيحقق حلمه ان اجلا او عاجلا

alaoui11
08-09-2012, 18:30
نعم يمكن لكن سوق الفوركس صعب جدا يا غالي
لا تعلم متي ستصل لهذه المرحلة المهم اعمل بجد و تعلم في الحساب التجريبي بشكل جيد جدا ايضا

mohamed saad
08-09-2012, 18:44
اخي هذا السوق ليس له كبير ولكن بالعزم والاصرار تستطيع ان تحقق كل ما تتمناه وعليك بالتدريب المستمر فهو خير وسيلة للنجاح وبها تستطيع ان تأخذ الخبرة وتستيع ان تصل الى مرادك ولا تظن ان سنة او اثنان خبرة في هذا السوق بالعكس فالسوق يحتاج الى خبرة كبيرة ولكن لا اقول انك ستحقق ارباح بعد اكثر من عام لا من الممكن ان تحقق ارباح بعد شهرين وهناك من يحقق بعد سنتين فالموضوع يتوقف على قدرة الشخص

---------- Post added at 03:44 PM ---------- Previous post was at 03:41 PM ----------

اخي الكريم هذا السوق كبير لا يستطيع احد ان يقف امامة ولكن بالتدريب المستمر وبالعزيمة والاصرار ستصل الى ما تتمناه بل يجب عليك ان تتعلم ويكون كل ما يهمك ان تكتسب الخبرة وخبرة سنة او اثنان لا تظن انها فترة كبيرة لا فبعض المتداولين من تجاوز العشر اعوام انا لا اقول لك انك لن تربح الا بعد 10 اعوام لا فهناك من يحقق ربح بعد شهرين واخر بعد عامين فالموضوع يتوقف على قدرة الشخص

sultan
08-09-2012, 19:05
هو عيب الفوركس انه ممكن يديك يديك و مره واحده يخسرك كل حسابك لذلك لا تعتمد عليه فى دخلل ثابت فهو غير مضمون نهائيا و لكن تجد نفسك بتربح مع الوقت على عكس البدايه

---------- Post added at 04:05 PM ---------- Previous post was at 04:01 PM ----------

لا ياس مع الحياة ولا حياة مع الياس
كل شى ممكن بالتعلم والاجتهاد ولا تجعل الياس يسيطر عليك
فهو عدو الفوركسى الناجح
تحياتى لك
ك

Rami
08-09-2012, 19:08
ممكن لم لا لكن عليك ان تمتلك الخبرة الكافية التى تمكنك من ان
تصارع الدببة والثيران وراس المال المحترم طبعا له دور فى ذلك
تحياتى لكم

jamalsale
08-09-2012, 19:55
يمكن تحقيق ارباح مستمرة في السوق المهم هو الألتزام و بعد تلات سنوات ستصبح خبير في
الفوركس و آن داك ستحقق الارباح التابت لان كل الخبراء يفعلون دالك

al7oot
08-09-2012, 20:01
والله يا اخي السوق هذا متغير جدا جدا ولكن يمكنه الثبات على حال
بس طبعا ممكن بعد خبرة ومدة معينة انك تكسب دخل شهري ثابت

Shady Moustafa
08-09-2012, 20:07
السلام عليكم يا شباب
تحياتى
بس الخبره مش با انت تفضل فاتح الشارت وبتابعه وعمال تلعب الخبره بالبحث عن استراتيجيات ومحاولة تجربتها والتعديل عليها والبدء فى عمل افكار واستراتيجيات بنفسك وتحويلها لاكسبيرتات هى دى الخبره

nada
08-10-2012, 05:14
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

طول منتا بداخل السوق وبتتعلم باستمرار فنتا فى الطريق الصحيح
اما اذى وصلت انك تفهمت السوق وحركتوا فنتا بتاكيد امامك مزيد من الوقت تتعلم
لا احد يعرف الاتجاه بل تحليل الدقيق هو الذى يضع الاحتمال

marou49
08-10-2012, 05:20
ممكن لم لا لكن عليك ان تمتلك الخبرة الكافية التى تمكنك من ان
تصارع الدببة والثيران وراس المال المحترم طبعا له دور فى ذلك
تحياتى لكم

لا أوافقك الرأي يا أخي الخبره ضروريه يجب عليك أن تملك خبره في التحليل + الخبره في ادارة رأسس الماال لطي لا تفقد الكثير
و السوق متدبدب كثيرا حداااري لا تصارع الدببه و الثيراان كما تقززل بل عاملهم بدكاااء و صااحب الترند لأنه هو من سيخرجك من المشاكل

asad
08-10-2012, 05:22
نعم يمكن ذلك بسهوله وسوف تكون ارباحك اكثر من خسارتك وربما تكون في مدة قصيرة ربما اقل من سنه
ولكن يجب عدم التهور والمخاطرة العالية واستخدام والثبات على استراتيجيات معروفه والحصول على ارباح ثابته

thebraveheart7
08-10-2012, 05:28
اكيد طبعا فى الاول لازم حتخسر ده مش بس فى النسخه التجريبيه انما فى كمان لما ربنا يكرم فى الحقيقه لما تدخل عالمه الحقيقى وعلى العموم حتفضل كده لغايه ما ربنا يكرم وتتعلم الاساليب والطرق والتحليلات اللى حتساعدك فى المعاملات بس اللى يهم انك تصبر ومش مهم الفلوس فى الاول لغايه ما ربنا يكرم وتتعلم وتتعامل ان شاء الله

i5land_man
08-10-2012, 05:29
والله يا اخي السوق هذا متغير جدا جدا ولكن يمكنه الثبات على حال
بس طبعا ممكن بعد خبرة ومدة معينة انك تكسب دخل شهري ثابت
الفوركس من صفاته الاساسية التقلب والتذبذب وده اللي بيشعر بيه المتاجرين الخبراء
ولذلذ صعب جدا انك تتوقع لنفسك دخل ثابت طول الوقت

webtech
08-10-2012, 06:01
السلام عليكم اخي الكريم الخبرة تكون مع التجربة و كلما احببت هذا المجال و تعمقت فيه سوف تبدأ في الوصول الى مرتبةالخبراء هناك ستبدأ بالمتاجرة براس مال محترم اي فوق 1000 دولار و به ستحصل على دخل قار شهري المهم هو عدم المغامرة ووضع استراتيجية للمضاربة

nagynagy
08-10-2012, 06:03
اللى يعرف الاخبار كويس وازاى الخبر يوجه العملة لطريق معين بيتهيألى يبقة كده مسك اول خيط من خيوط النجاح فى الفوركس:bravo:

thebraveheart7
08-10-2012, 06:10
انا اعتقادى انه مش ياخد وقت طويل انما لازم ولابد ان تتحلى بالصبر علشان تتعمل بعد كده كيفيه التعامل فى الفوركس
واقولك انا كمان جديد فى هذا المجال انما اللى اول حاجه اتعلمتهخا هو الصبر واكيد بعد وقت ان شاء الله ربنا حيوفق

meeco
08-10-2012, 06:55
الفوركس يحتاج الى الخبرة والخبرة ستاتى مع التعليم والتدريب المستمر
ولكنه يحتاج الى الصبر للوصول الى الهدف المنشود

mage
08-10-2012, 06:56
الفوركس بالفعل اصبح فى الفترة الاخيرة له الكثير منا لتقلبات وقد يكون السبب فى هذه التقلبات ان الازمة الاتحاد الاوروبى التى تتمثل فى ازمة اليونان كان لها تاثير كبير على معظم العملات التى يتم العمل عليها فى الفوركس وكان سبب فى ذلك

Meerak
08-10-2012, 07:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اجابة على تساؤلاتك نعم بعد فترة يمكن تحقيقى دخل شهرى من الفوركس
ولكن لا تستطيع الربح دائما فى كل الصفقات وان اقنعت نفسك بذلك فانت خاسر
لازم يبقى فى صفقات كسبانة واخرى خاسرة والعبرة بايهم اكثر

mr.mido
08-10-2012, 07:51
بصراحة انا مش خبير فى الفوركس ولكنك تستطيع ان تكون واحد من اعظم عظماء الفوركس
اذا كان لديك الاصرار والعزيمة
وان تتدرب بكثرة

hehelibeb
08-10-2012, 07:59
أنا في نظري ممكن ولكن يجب ان تخسر لأنه بدون خسارة لا يأتي ربح

لان المتاجرة على الحقيقي ليست كالدسمو

elmasry
08-10-2012, 08:11

marwa
08-10-2012, 08:18
اه طبعا تقدر ليه لأ لكن الموضوع عاوز استراتيجية وغالبا بتكون باكسبيرت
انا اعرف واحد وصل لكدة وفتح شركة فوركس بيدير فيها حساب كبيرو وداخل السوق بملاينن وبيعمل بدون روافع
ووصل الى ربح مستقر شهرى ثابت من 5-7% فقط ولكن دايم وبيشغل فلوس الناس المحتاسين

waleed adel
08-11-2012, 01:53
الفوركس يحتاج الى الخبرة والخبرة ستاتى مع التعليم والتدريب المستمر
ولكنه يحتاج الى الصبر للوصول الى الهدف المنشود

بالفعل اخى الكريم اهم سبب للربح من الفوركس هو
التعلم والتدريب المتواصل والمستمر

hehelibeb
08-11-2012, 01:57
أنا أعتقد أنه ممكن لأن التجربة في هذا المجال لها دور كبير

الذي لديه تجربة وخبرة 2سنتين ليس كالذي بدأ منذ شهرين

والذي له تجربة 5 سنوات ليس كالذي بدأ منذ عام أو عاميت والله أعلم

mohamed farag
08-11-2012, 02:03
طبعا انا شايف ان التجاره دي حاجه كويسه جدا
يعني انا شايف انو اه و الف اه

islam96
08-18-2012, 16:08
أنا مبتدئ ولكن أنا متأكد أن الإنسان ممكن يكون خبير في الفوركس في فترة ليست بالكبيرة
وعندها سيحقق دخل أشبه بالثابت
ولو كان الفوركس دائرة مغلقة لما كان الكثيرون يعملون به كوظيفة رسمية لهم

Kasparof
08-18-2012, 16:27
اكيد طبعا مع الخبرة تقدر تتنبأ باحوال السوق ولكن احيانا تصيب واحيانا تخطأ لكن مع الوقت احتمالات الصواب اكبر من احتمالات الخطا

face book
08-18-2012, 16:43
انا من راي مش اقل من 5 سنين تكون محترف فوركس
ده اقوي واكبر سوق في العالم
محتاج خبره اكتر

A7mad_Aziz
08-18-2012, 17:06
من الممكن تحقيق ارباح من الفوركس ولكن نصيحتي لك عدم الاعتماد علي الفوركس كوسيله للمعيشه او الدخل لان محاطر الفوركس كبيره

gogo galal
08-18-2012, 18:01
اهم الاشياء فى الفوركس لكى تستطيع ان
تكسب منه الكتير هى التعليم الجيد ثم الخبرة
ويكون عندك هدف والاصرار على الهدف وعدم الطمع او الياس
وبالتوفيق لك

fathy1011
09-13-2012, 09:25
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

اخي الفاضل عليك بالتعلم والصبر فهما من اساس النجاح للمتاجر

ومن ثم اتباع استراتيجيه جيده

وان شاء الله تحقق الربح الذي يرضيك

تحياتي

momo56
09-13-2012, 09:28

MAGDY
09-13-2012, 09:32
السلام عليكم يا شباب
تحياتى

هذا يرجع لمدى صدقك مع نفسك وعدم اعتمادك على الغير
ولااقتباس شئ لايخصك وتدعى أنه لك
كون لنفسك شخصية مستقلة بدون ما تقتبس من غيرك ، ولا حتى كلمة
فأسواق المال عموماً ، تحتاج لمصداقية عالية وإخلاص مع النفس
ولا محتاجة شطارة زيادة ولا تذاكى ولا فهلوة .. كن انت بشخصك وشخصيتك
صح الكلام ؟؟؟
وتحياتى دى .. خليها على جنب .. صح يا فوركس مان ؟؟؟