PDA

View Full Version : بخصوص منصة الميتاتريدر

katreenaziz
03-30-2015, 00:28
مساء لخير عليكم اخواتى
عندى مشكلة مضايقانى اوى من منصة شركة انستا فوركس وهى ان فى فرق بين الشموع وبين باقى المنصات بمعنى ان المنصة غير دقيقة والشارت بيبقى مختلف عن باقى الشركات حد بيعانى من نفس المشكلة:(

chennana
03-30-2015, 17:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا يا اختي الكريمة الشارت و المنصة الخاصة بانستا ممتازة جداا و لم الاحظ اي فرق بين المنصات الاخرى
بالتوفيق لك

dollarsniper
03-31-2015, 00:50
السلام عليكم
اعتقد يا اختي انك عندك حق
انا منصب 3 منصات للميتاتريدر 4
و دائما يكون هناك فرق و يتراوح بين5 الى 12 نقطة في بعض الحالات
و لكني لم اجد اي تفسير لها

اسلام سمسم
03-31-2015, 08:49
السلام عليكم
و لكني لم اجد اي تفسير لها وبالتوفيق

waelmma
03-31-2015, 09:53
;):(:( الحقيقة اختى الكريمة انا لا اعرف لانى لماجرب اى منصة اخرى
غير الميتاتريدر على العموم لو عندك الاصدار الرابع ممكن تجربى الاصدار الخامس للميتاتريدر

investtime
03-31-2015, 09:57
كل منصات التداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق هناك بعض
الإضافات انت التي تضيفها اقرء جيدا على النصة ستتعلم الكثير بالتوفيق

katreenaziz
03-31-2015, 22:11
كل منصات التداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق هناك بعض
الإضافات انت التي تضيفها اقرء جيدا على النصة ستتعلم الكثير بالتوفيق

اخى الكريم اشكرك لردك ولكن الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك تتأكد بنفسك لما تفتح نفس الشارت على كذا منصة

zarour soufyane
04-01-2015, 11:48
السلام عليكم
اخي اكريم انا اجدها متساوية لكن من الممكن ان يكون مثل هذا المشكل راسل الدعم للتوضيح الفكرة بالتوفيق

OSAMA AMER
04-01-2015, 13:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب:rules:
اعتقد ان المنصة واحده فى كل الشركات ولا تختلف لانها سوق عالمية من الصعب التلاعب بها

sharshabil
04-01-2015, 13:42
السشموع تتكوت علىحسب توقيت المنصة اذا كان هذال قصدك
و على كل ان رايت مشكلة في ذلك ممكن انت تحملي منصة اخرى ة تحللي فيها عوض منصة انستا

Mahmoud Talaat
04-01-2015, 13:49
ندك حق

adnan1969
04-01-2015, 13:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم هي نفس المنصه في كل الشركات يعني مافي فرق بينهم والكل نفس الشغل يشتغلن

habib.forex
04-01-2015, 14:10
اعتقد انك لم تقم بتغيير ضبط الشارت من الضبط العشوائي الى طريقة
عرض مناسبة على كل حاول ان تغيير طريقة العرض و سوف تنجح في ذلك

نورين
04-04-2015, 00:55
السلام عليكم كل منصات التداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق هناك بعض
الإضافات انت التي تضيفها اقرء جيدا على النصة ستتعلم الكثير بالتوفيق ان شاء الله

سارة محمد
04-09-2015, 21:13
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

kaka23
04-11-2015, 22:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اختي الكريمة انا اجيبك لكن بسؤال يعني انت تجاوبي بنفسك
لماذا ليست المنصات الاخرى هي اللتي بها اختلاف عن الحقيقة

m.gama17l
04-14-2015, 12:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا لا اعرف لانى لماجرب اى منصة اخرى
غير الميتاتريدر على العموم لو عندك الاصدار الرابع ممكن تجربى الاصدار الخامس بالتوفيق لك وللجميع ان شاء الله وتقبل مرورى اخى الكريم

ahmedtaher
04-14-2015, 20:10
السلام عليكم ... بالفعل بالذات الشارت بتاع الاربع ساعات بس ممكن تتعامل مع المنصة عادي خالص
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

hager omar
04-19-2015, 22:06
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكورة اختي الكريمة علي هذا الستاؤل ولكن اغلب الاعضاء الذين يتدالون علي المنصة يقولون ان المنصة تمام بصراحة انا مش عارفة لاني لسة لم ابدا في التداول

تقبلي مروري

دينا اسلام
04-19-2015, 22:09
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

hager omar
04-19-2015, 22:36
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكورة اختي الكريمة علي هذا الستاؤل ولكن اغلب الاعضاء الذين يتدالون علي المنصة يقولون ان المنصة تمام بصراحة انا مش عارفة لاني لسة لم ابدا في التداول

تقبلي مروري

zakariainchallah
04-19-2015, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم و على آله وصحبه أجمعين
انا لا أواجه هذا المشكل يا اختي الكريمة بل اجد شركة انستا فوركس الاروع و لا اريد تغييرها و منصتها mt4 رائعة جدا و مريحة

fifi w mody
04-19-2015, 22:54
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم انا ليس لدى الخبرة الكافية للرد على هذا السؤال الرجاء محاولة الاستفادة من باقى الاعضاء

eslam kassem
04-19-2015, 23:21
اخى الكريم
اشكرك لردك ولكن الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة
ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك تتأكد بنفسك لما تفتح نفس الشارت على كذا منصة

طريق النجاح
04-19-2015, 23:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى،،
والله اخي بخصوص منه انستا في بعض الاحيان اجد اختلافات بينها وبين المنصات الاخري ولكنها فروق بسيطة جدا لا تذكر،،

dinaothman
04-20-2015, 01:51
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اختى الكريمة
اعتقد الشركة كويسة
الموضوع رائع و مفيد و الردود استفدت منها
و الله هو الموفق و المستعان

ali.22595
04-30-2015, 15:00
اخى الفاضلة اعتقد مفيش اختلاف فى المنصة الميتا تريدر واخرة من الشركات
ولو فى اختلاف اكيد اختى كل شركة بتفضل منصة مختلفة للاستخدام

ahmed mo
04-30-2015, 15:24
هو مش فرق فى منصات تتعامل مع بدايه الشمعه فى فريم الرابع ساعات واليومى لان

المنصه بيكون توقيتها جرنتش وقى منصات بيكون توقيتها مع افتتاح سيدنى بدايه السوق

hamdochi
05-10-2015, 23:28
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيااعتقد انك لم تقم بتغيير ضبط الشارت من الضبط العشوائي الى طريقة عرض مناسبة على كل حاول ان تغيير طريقة العرض و سوف تنجح في ذلك نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

big.pharaoh
05-10-2015, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. انا عرفت ايه المشكله اللي بتقابلك .وهي شكل الشموع وده يرجع لأن انستا 4 ارقام عشريه مش 5 هههههه وده اللى مخلي شكل الشموع مختلف خصوصا على فريم الدقيقه

samieh
05-11-2015, 18:54
السلام عليكم
مشكلتك يا اختى سببها ان المنصة عندك ينقصها بعض البيانات التاريخية
من قائمة tools فى المنصة افتحى hestory ثم عند العملة اللى بها المشكلة
علمى عليها بالماوس ثم download وبعد ما يخلص التحميل اقفلى المنصة وافتحيها مرة اخرى

wael33
05-11-2015, 22:13
انا لا افضل متاجرت اليوم الواحد فقط لان فى هذه الطريقه يكون الابتعاد عن السوق اكبر ما يمكن وهذا لا يؤدى الى
خبرة السوق ومتابعة السوق من حيث الصعود والهبوط والتحليل الفنى وغيره من المتابعه

Mohamed Morsy
05-15-2015, 14:51
اخي الفاضل .. اعتقد انها هي نفس المنصه في كل الشركات يعني مافي
فرق بينهم والـكل نفس الشغل يشتغلن
تحياتي ...

engaym
05-15-2015, 14:56
السلام عليكم اخى يمكن لك ان تحذف منصة التداول الموجودة عندك الخاصة بشركة انستا وتبداء فى تحميل منصة جديدة من موقع الشركة وانشاء الله تونمضبوطة وان استمر الامر من الممكن ان تراسل الادارة او الدعم الفنى وتسأل لماذا هذا الفرق وسوف تجد الاجابة وبالتوفيق للجميع

محمد مختار
05-17-2015, 15:12
السلام عليكم

SHAYMA MOHAMED
05-17-2015, 15:15
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي اللَّه عنْهُما أَنَّ رسُولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم كَان يقُولُ عِنْد الكرْبِ : « لا إِلَه إِلاَّ اللَّه العظِيمُ الحلِيمُ ، لا إِله إِلاَّ اللَّه رَبُّ العَرْشِ العظِيمِ ، لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّه رَبُّ السمَواتِ ، وربُّ الأَرْض ، ورَبُّ العرشِ الكريمِ » متفقٌ عليه .
اللهم رحمتك أرجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين ِ وأصلح لي شأني كله لاإله إلا أنت الله ، الله ربي لاأشرك به شيئاً .رواه ابن ماجه .

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" دعوة النون إذ دعا بها وهو في بطن الحوت :" لاإله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين لم يدع بها رجل مسلم في شئ قط إلا استجاب الله له ..صحيح الترمذي

جابر1979
05-17-2015, 15:16
-السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
لم ألاحظ هذا الاختلاف من قبل و ما سأقوم به هو مراقبة السعر و الشموع على المنصات الاخرى ثم ألاحظ هل هناك فرق

egyptian200100
05-17-2015, 17:40
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
انا قارنت اكتر من مره بين شركة انستا وباقى
الشركات ولم اجد ذلك ابدا
ومن وجهه نظرى غير موجود ذلك لان الشركات كلها لازم تبقا زى بعض
لان البرنامج واحد
مشكور
وتقبل مرورى

youcef1980
05-17-2015, 18:06
سلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
كل منصات التداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق
لانها سوق عالمية من الصعب التلاعب بها

خيرالدين مهدي
05-17-2015, 20:26
مساء لخير عليكم اخواتى
عندى مشكلة مضايقانى اوى من منصة شركة انستا فوركس وهى ان فى فرق بين الشموع وبين باقى المنصات بمعنى ان المنصة غير دقيقة والشارت بيبقى مختلف عن باقى الشركات حد بيعانى من نفس المشكلة:(
.................................................. .................................................. .................................................. ...........................................
.................................................. .................................................. .................................................. ............................................

modr2015
05-17-2015, 20:59
اخواني لي سؤال بخصوص الميتاتريدر لي حساب عليه في شركة جين وكما اعلم ان ... فهناك عدة اختلافات وفروق جوهرية بين منصة الميتاتريدر ومنصة*...

jamila cchahed
05-17-2015, 21:10
بسم الله الرحمان الرحيم السشموع تتكوت علىحسب توقيت المنصة اذا كان هذال قصدك
و على كل ان رايت مشكلة في ذلك ممكن انت تحملي منصة اخرى ة تحللي فيها عوض منصة انستا
تقبل مروري
والسلام

محمود مرعى
05-17-2015, 21:16
مساء لخير عليكم اخواتى
لا طبعا ومستحيل انك تلاقى منصة مختلفة عن باقى المنصات والا كانت هتعمل مشكلة كبيرة جدا وحضرتك لو عندك
اى منصات اخرى ابقى قارنها وانت هتلاقى ان كلامى صح جدا وربنا يكرمك يارب

magic777
05-17-2015, 22:28
لا طبعا ومستحيل انك تلاقى منصة مختلفة عن باقى المنصات والا كانت هتعمل مشكلة كبيرة جدا وحضرتك لو عندك

هو طبعا الاغلبيه هنا بتعمل على المنصه دي وحتى الي بيعمل على منصات اكتر بيكون المنصه دي هيا الاساس عنده للتحليل وكده اكتر من اي منصه
اكتر لاننا اتعودنا عليها

طارق محمد احمد
05-17-2015, 22:33
شركات الفوركس يوجد نوعان شركات ecn تنفذ اوامرك مباشرة في السوق وتاخذ سبريد قليل جدا يصل الى نص نقطة أو نقطة هذة النوعية من الشركات جيدة وغير معروفة لانها ماتعطي المسوقين نقاط على العقود في العادة أقل مبلغ للعمل معهم هو في حدود ال10الف دولار ميزتها سرعة التنفيذ في اي وقت وبأي كمية قلة أعطال البرنامج الشركة لاتهتم بكم ربحت أو خسرت يعني لاتهمهم هم فقط يعطونك بأسعار الانتر بنك مشكلتها لايوجد منها شركات أسلامية ويعضها يشترط عليك ان اموالك توضع مع أموال الشركة يعني أذا فلست الشركة طارت فلوسك معهم ولا لك حق تطالب فيها.

jamila cchahed
05-17-2015, 23:10
بسم الله الرحمان الرحيم السشموع تتكوت علىحسب توقيت المنصة اذا كان هذال قصدك
تقبل مروري
والسلام

ملاك الروح
05-17-2015, 23:35
اخي اعتقد انه اختلافات بسيطة تختلف من منصة الى منصة بحسب نوع الحساب او حسب الكنكشن عنك بالإنترنت
اتمنى لك التوفيق والنجاح الدائم

elmassy anouar
05-17-2015, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المنصة واحده فى كل الشركات ممكن انت تحملي منصة اخرى و تجربى الاصدار الخامس للميتاتريدر

osama147
05-17-2015, 23:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ممكن يكون الخلل ليس فى البرنامج او الشركة ممكن يكون الخلل فى الانترنت بشكل خاص حاول ان تفحص الانترنت هل يوجد به مشاكل او لااا
تقبل مروري وشكرا

محمد عز الدين عيد خضري
05-18-2015, 03:26
ممكن يكون النت ضعيف شوية عندك او ممكن يكون السيرفر
المستخدم مش افضل السيرفرات الموجودة عليك ان تلفي البرنامج وتعيد تسطيبه من جديد

ahmed bakry
05-18-2015, 03:43
بصراحة يااختى الكريمة انا لسه مادخلتش مرحلة التداول علشان اقدرافيدك واقولك تعملى ايه
لما اوصل لملرحلة دى هاحاول ارد عليكى باجابة مفيدة
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kiing
05-19-2015, 04:32
ممكن انه انا لا اعرف لانى لماجرب متلا كل من منصة اخرى غير الميتاتريدر متلا لانه على العموم مان مكن عندك الاصدار الرابع ممكن متلا تجربى الاصدار الخامس للميتاتريدر ممكن

moh93
05-19-2015, 05:36
انا مفيش عندى اى مشكلة مع منصة والمنصة هى من افضل المنصات فى السوق
و1ا كن فية اى مشكلة معك ارجعى ىل الدعم الفنى وانت هتعرف كل شى عن المنصة وايض الاسعار

خيرالدين مهدي
05-19-2015, 14:01
مساء لخير عليكم اخواتى
.................................................. .................................................. .................................................. .................
.................................................. .................................................. .................................................. ...........................................
.................................................. .................................................. .................................................. ....................

marwafawzy122
05-19-2015, 14:14
قم يا اخى الفاضل بمراسلة الدعم الفنى للمنتدى واشرح لهم الموضوع بالتفصيل وان شاء الله سوف يتفهمون الوضع
ولن تكون هناك اية مشكلة وانتبه بعد ذلك الى احترام القوانين الخاصة بالمنتدى ....

engaym
05-19-2015, 14:16
السلام عليكم اخى منصة الميتا تريدر يتم تحميلها من موقع الشركة وبعد ذلك تدخل علية برقم الحساب الخاص بك والباس وورد والسيرفر
التى حددته الشركة لك وكل هذة المعلومات ارسلتها لك الشركة فى بداية التسجيل على الايميل وبالتوفيق للجميع

REDA FOREX
05-20-2015, 13:53
سلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لانها سوق عالمية من الصعب التلاعب بها سلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

ahmed90
05-20-2015, 19:18
على ما اظن ان التعامل مع الرافعة المالية لا يوجد بيه
اى وجه حرامنية وانا تداول العملات حلال يوجد فتاوى كثيرة
تؤكد ذلك اما تداول السلع هو الذى يوجد بيه حرامنية
لانك لا تملك العملة

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 03:57
السلام عليكم
و لكني لم اجد اي تفسير لها وبالتوفيق

masry928
05-22-2015, 22:46
ارجو من اخواتنا الاعضاء تبسيط المعلومة على اخواتكم المبتدئين فى الفوركس بحر كبير نحتاج كلنا اننا نخوض فيه ولكن بدون استعجال ونخوض بالعلم وليس حظا

popa2015
05-23-2015, 01:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

mohamed12345
05-23-2015, 20:12
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد سشموع تتكوت علىحسب توقيت المنصة اذا كان هذال قصدك
و على كل ان رايت مشكلة في ذلك ممكن انت تحملي منصة اخرى ة تحللي فيها عوض منصة انست

al-Mashhadani64
05-23-2015, 20:43
شكرا لك اخي الكريم على الملاحظه الدقيه
اخي ليس هناك فرق انما في منصة انستا 4 ارقاع عشري
بينما في باقي المنصات 5 ارقام عشريه فلهذا السبب يبان الاختلاف وتقبل مروري

magic777
05-23-2015, 21:16
شكرا لك اخي الكريم على الملاحظه الدقيه
اخي ليس هناك فرق انما في منصة انستا 4 ارقاع عشري
بينما في باقي المنصات 5 ارقام عشريه فلهذا السبب يبان الاختلاف وتقبل مروري

اسال عنهم واعرف الفرق والتعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

sayed990
05-23-2015, 21:17
لا والله لم اعاني من هذه المشكله و لكن اختي الكريمة اختلاف الشارت للشركة عن باقي الشركات دة عادي لانك عمرك ما هتلاقي شركتين زي بعض لازم هتلاقي فيه فرق في الاسعار كمان و وما تستغربيش لكن الفرق بيكون مش كبير يعني من 3 الي 5 نقاط ممكن ودة عادي بين الشركات المختلفة

mohamed12345
05-25-2015, 14:39
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد سشموع تتكوت علىحسب توقيت المنصة اذا كان هذال قصدك
و على كل ان رايت مشكلة في ذلك ممكن انت تحملي منصة اخرى ة تحللي فيها عوض منصة انست

fatehbtn
05-25-2015, 14:50
يوما بعد يوم تتوضح وتتجلى لنا و تتضح لنا علاقة الفوركس بالمواضيع
اسمح لي اخي العزيز.......ان أرفع القبعة احتراما
وتقديرا لك على ماتحمله من فكر نير ومعرفة ثاقبة
بارك الله فيك
محبتي وتقديري لك

العراقي
06-12-2015, 01:32
اخي اعتقد انه اختلافات بسيطة تختلف من منصة الى منصة بحسب نوع الحساب او حسب الكنكشن عنك بالإنترنت
اتمنى لك التوفيق والنجاح الدائم

العراقية
06-16-2015, 01:17
ممكن يكون الخلل ليس فى البرنامج او الشركة ممكن يكون الخلل فى الانترنت بشكل خاص حاول ان تفحص الانترنت هل يوجد به مشاكل او لااا
تقبل مروري وشكرا

big.pharaoh
06-16-2015, 01:22
مساء لخير عليكم اخواتى

فعلا منصة انستا فوركس مختلفه عن اغلب المنصات وده يرجع لان منصة انستا فوركس تعتمد 4 ارقام فقط في السعر وليس 5 ارقام يعني في حركات سعريه احنا مش بنشوفها ولكن لا تؤثر على سير الصفقه

ibrahim forex
06-16-2015, 02:03
لا يا اختي الكريمة الشارت و المنصة الخاصة بانستا ممتازة جداا و لم الاحظ اي فرق بين المنصات الاخرى
بالتوفيق لك

habib_pro
06-19-2015, 17:55
في الحقيقةاخيالكريم لا يوجد فرق بين الشموع في المنصة و بين شموع المنصات
الاخرى يمكن ان يكون الخطء في تحديد طبيعة الشموع مثلا او شيئا مثل هذا

mechanical
06-20-2015, 21:30
السلام عليكم ... انتي ممكن تغيري الشموع او الطريقة اللي انتي عايزاها من الحاجلات اللي عندك في المنصة والضبط اللي انت عايزو
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

MONTASR SHABAN
06-21-2015, 00:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم و على آله وصحبه أجمعين
انا لا أواجه هذا المشكل يا اختي الكريمة بل اجد شركة انستا فوركس الاروع و لا اريد تغييرها و منصتها mt4 رائعة جدا و مريحة

magic777
06-21-2015, 00:42
السلام عليكم ... انتي ممكن تغيري الشموع او الطريقة اللي انتي عايزاها من الحاجلات اللي عندك في المنصة والضبط اللي انت عايزو
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

هو طبعا الاغلبيه هنا بتعمل على المنصه دي وحتى الي بيعمل على منصات اكتر بيكون المنصه دي هيا الاساس عنده للتحليل وكده اكتر من اي منصه
اكتر لاننا اتعودنا عليها

ريهام عبد العزيز
06-21-2015, 23:38
شكرا على هذا الموضوع لم اكتشف هذا من قبل شكرا للتحذير نتمنى لك التوفيق والنجاح دائما
تقبل مرورى

hamed mohamed
06-21-2015, 23:47
الاخت الفاضله فعلا" المعلومه جديده لأنى لم اغير مصه انستا
ولكن بالتأكيد هجرب وانزل منصه اخرى واجرب ولكن معظم
الاخوه لا يلاحظو هذه المشكله بالرغمانهم يتداولو على منصه انستا
وعندهم منصات اخرى واكيد لو فى اختلاف ممكن تراسلى المشرفين
على المنتدى وأكيد هيتم الرد بألافاده

محمد السيد
06-22-2015, 00:06
على فكرة اللي انت بتقوليه ده خطير جدا انا بصراحة ما عنديش منصات لشركات تانية
عشان كده ما مالا حظتش الكلام ده .. ممكن بعد اذنك تذكري لينا اوجه الاختلف عشان بس نعرف مدى خطورته

Ayman Dollar
06-22-2015, 01:04
السلام عليكم
أنا لم ابحث من قبل هل هناك فروق بين المنصات وغيرها في الاسعار ام لا
ولهذا يجب على ان ابحث في هذا الامر الان لانه ممكن ان يكون فيه النفع

magic777
06-22-2015, 01:19
السلام عليكم
أنا لم ابحث من قبل هل هناك فروق بين المنصات وغيرها في الاسعار ام لا
ولهذا يجب على ان ابحث في هذا الامر الان لانه ممكن ان يكون فيه النفع

اكتر لاننا اتعودنا عليها

Abdou91
06-22-2015, 02:25
تحية خالصة لجميع أعضاء المنتدى
تحية خالصة لجميع أعضاء المنتدى

asxqw
06-22-2015, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةعلىحسب توقيت المنصة اذا كان هذال قصدك اشكرك لردكداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق هناك بعضلإضافات انت التي تض ولكن الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك تتأكد بنفسك لما تفتح نفس الشارت على كذاو على كل ان رايت مشكلة في ذلك ممكن انت تحملي منصة

boulafrah
06-22-2015, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةعلىحسب توقيت المنصة اذا كان هذال قصدوداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق هناك بعضلإضافات انت التي تض على كل ان رايت مش اشكرك لردك ولكن الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك تتأكد بنفسك لما تفتح نفس الشارت على كذاكلة في ذلك ممكن انت تحملي منصة

asxqw
06-22-2015, 21:33
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل توقيت المنصة اذا كان هذال قصدك اشكرك لردكداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق هناك بعضلإضافات انت التي تض ولكن الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة ان شركة انستا فيهي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

boulafrah
06-22-2015, 21:33
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، المنصة اذا كان هذال قصدوداول الميتاتراد 4 متساوية ليس بينها فرق هناك بعضلإضافات انت التي تض على كل ان رايت مش اشكرك لردك ولكن الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منص و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

RomanyMoreed
06-26-2015, 14:59
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

طيب انت لية معتملتش في حساباتك ان منصات الشركات التانية هي اللي فيها حاجة غريبة مش منصة شركة انيستا والغلط من عندهم؟؟

snnaky
07-25-2015, 22:42
العبرة بالمنصة اللى حضرتك بتشتغل عليها يعنى حضرتك شغال على منصة انستا وليها سعر وارقام طب انت شاغل نفسك لية بغيرها
طب حضرتك شغال على منصة تانية طب شاغل نفسك بأنستا لية
كل منصة قد تجد فيها بعض الأختلافات والفروقات السعرية الطفيفة التى يمكن ان تغير من نظرتك الفنية نوعا ما ربما ولكن ضع تحليلك لكل منصة على حسب السعر فيها

RedaOlive
07-26-2015, 21:48
في الحقيقةاخيالكريم لا يوجد فرق بين الشموع في المنصة و بين شموع المنصات
الاخرى يمكن ان يكون الخطء في تحديد طبيعة الشموع مثلا او شيئا مثل هذا

enganas
07-26-2015, 21:55

ynwa1892
07-31-2015, 20:39
السلام اخي
الشركة صادقة الى ابعد الحدود لعل المشكل من النت التي عندك او في الاتصال لان انا عندي نفس المنصة
وفقك الله

Forex Story
08-16-2015, 02:52
ندك حق
و لكني لم اجد اي تفسير لها.............

rachadcom
08-18-2015, 13:09
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
لا انتمبتدا هي لا تختلف يا غالي و يوجد كل شيء تستطيع التحكم الكامل فيه شوف شرح فيديو و راح تفهم......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

ASMAA TAHA
08-30-2015, 23:52
دا شئ طبيعى جدا ان يكون هناك فوق بين كل شركة واخرى ولكنها تكون فروق طفيفة جدا لان من الممكن ان يكون توفيق هذه المنصة يختلف عن توقيت المنصة الاخرى اى ان الاختلاف فى التوفيق وليس فى الشموع

Mousaid
08-30-2015, 23:53
الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه
شئ طبيعى جدا ان يكون هناك فوق بين كل شركة واخرى ولكنها تكون فروق طفيفة جدا لان من الممكن ان يكون توفيق هذه المنصة
لا انتمبتدا هي لا تختلف يا غالي و يوجد كل شيء تستطيع التحكم الكامل فيه شوف شرح فيديو و راح تفهم
قبــــــــل مــــروري

andro2016
09-22-2015, 23:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لان منصة انستا تريدر 4 نقاط وفى منصات اخرى بيكون
السعر فيها 5 نقط هذا الفرق واعتقد انة عادى ليس عائق فى عملية التداول ولا يوجد فرق بينهم

akram mohamed obaid
09-29-2015, 11:16
اخي الكريم عليك بتحميل المنصه اي منصه ميتادير 4 مره اخرى على جوالك او على جهاز اللابتوب وادخل نفس المعلومات لكي تدخل اليها مره اخرى

ahmedhathout
11-21-2015, 19:05
طب ازاي بقى هنعرف انه منصه فيهم اللي صح وبعدين
ممكن تصور المنصه وتبعت الصوره للدعم الفني وتستفسر منهم

مريم ميري
11-24-2015, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته يمكن لانك متعود على العمل بالمنصات الاخرى فقط حاول تتاقلم مع منصة انستا فوركس
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

asx1
11-27-2015, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

Forex.Yanal
11-27-2015, 18:43
بالنسبة للاختلاف الذي يلاحض في الشارت بين منصة انستا فوركس وباقي المنصات في الواقع يعتمد على عوامل كثيرة من اهما سرعة الانترنت 2- دقة السيرفر فانت تتعامل مع سيرفر مجاني للجميع ولكن يمكنك ان تشتري من انستا سيرفر بسرعة تفوم الاستقبال التي لديك في الانترنت والفرق الذي يلاحظ عن طريق تعدد الشركات هي السيرفرات الشركات الاخرى ايضا عند العمل بها بشكل جدي ستلاخط الفرق البسيط طبعا ايضا نفس الان مع انستا الحل النهائي سراء سيرفر vpn من انستا فوركس بالسرعة التي تراها مناسبة لعملك

ajanahas
11-27-2015, 19:12
مرحبا بكي اختي
نعم لقد لحظة هذا التغيير في النقاط في الميتاتريدر ولم اعلم ما هو السبب في ذلك مع العلم ان سوق الفوركس هو السوق نفسه والاختلاف الوحيد هو شركات الوساطة ....

jems10
11-28-2015, 07:43
شخصيا لم اجد أي مشكلة بالعمل على منصة التداول لشركة انستا والاسعار الموجودة في المنصة نفس سعر السوق
وشركات التداول الاخرى ولا تختلف عنها بشيء

silver33311
11-28-2015, 08:13
اخي الكريم حلل وادخل بناء على تشارت ومنصة انستا فوركس

لان جميع الشركات في الاعم الاغلب يختلفون لهذا حلل وادخل بناء على شركتك

بالتوفيق لنا ولكم اخي

WASEM DALLOUL
11-28-2015, 09:05
السلام عليكم
دائما يا أخي الكريم هناك فروق بالأسعار بين المنصات وهذه الفروقات لا تتعدى بضع نقاط وعلى ما اعتقد ان هذا الأمر غير مهم كثيرا ولا يؤثر كثرا على العمل
وبالتوفيق للجميع

otmani
11-28-2015, 09:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا توجد اي فروق بين المنصات الا من بعض الاختلافات القليلة وبالتوفيق للجميع

houssemmidou4
12-20-2015, 18:12
هذه ليست مشكلة يا اخي العزيز بل هو امر عادي جدا لان اسعار السبريد تختلف من شركة لاخرى
لهذا تجد فرق بسيط في اسعار العرض و الطلب بين شركات الوساطة و عليك اختيار اصغر سبريد ممكن

take-profit
01-16-2016, 19:22
انا قارنت بين المنصة وبين عدة منصات و الاختلاف بيكون بسيط الي حد كبير و هذه الاختلافات لو كانت كبيرة فهذا بسبب
توقيت شركة البروكر نفسها فنحتار شركة تتوافق مع التوقيت المحلي

magedman
01-16-2016, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة
لا اعتقد ذلك اخي تاكد من الفترة الزمنية جيدا
وهنالك بعض الفورق البسيطة في المنصات

Mohamed Horus
01-16-2016, 19:47
بالفعل كنت ألاحظ ذلك في السابق على منصة الميتاتريدر فأحياناً يكون فيها بعض الاختلاف
في شركة انستا عن الشركات الأخرى ولكن أؤكد لك أن منصة انستا هي الأدق والأوضح

latraaa
01-16-2016, 20:33
مشكور اخي الكريم على الموضوع الدي تقدمت به و على الطرح القيم، على اية حال أنا أنصحك بالعمل على تحديث المنصة و هدا باستخدام الإصدار الخامس، قربما تصلح معك الأمور، بالتوفيق لك و للجميع إن شا الله

dhmo
01-20-2016, 19:43
بالفعل كنت ألاحظ ذلك في السابق على منصة الميتاتريدر فأحياناً يكون فيها بعض الاختلاف
في شركة انستا عن الشركات الأخرى ولكن أؤكد لك أن منصة انستا هي الأدق والأوضح

هيا منصه متياتريد 4 طبعا الاغلبيه هنا بتعمل على المنصه دي وحتى الي بيعمل على منصات اكتر بيكون المنصه دي هيا الاساس عنده للتحليل وكده اكتر من اي منصه
اكتر لاننا اتعودنا عليها

hossam122
01-20-2016, 22:53
انا لا ألاحظ أى فرق ف منصة إنيستا وباقى المنصات بالعكس فالمنصة رائعة جدا وخفيفة يوجد منصات فى شركات أخرى تجدها ثقيلة لكن إنيستا لا

3arbi
01-20-2016, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لكي يا اختي الكريمة لاطراء هدا الموضوع المهم ومزيدا من التالق ونجاح

monira salah
01-20-2016, 23:05
مش بيبقى فرق اوى وممكن بيبقى فرق الاسبريد
وانا كمان بعانى من المشكلة دى
ن السعر بيبقى فارق فى بعض العملات

latraaa
01-22-2016, 14:07
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، و لكن يا اخي الكريم لا ارى ما تقول، و غنما هي منصة عامة و الشركة إختارتها، و هي ليست لها فقط، لدا أتمنى ان تقدم الدليل بالضبط لكي نفهم ما تريد أن توصله لنا

aym
01-22-2016, 14:16
بخصوص منصة الميتا تريدر اخى الكريم كل ما تريد انتعرفة عن منصة التداول سواء كانت الميتاتريدر 4 اوة
الميتا تريدر 5 يمكن ان تعرفة عن طريق القسم التعليمي فى المنتدى

mahmoud massry
01-26-2016, 07:59
فعلا بيكون فيه اختلاف فى المنصات حسب توقيت كل منصه لان الشموع بتختلف لان كل منصه ليها توقيت خاص بيها

zizo199
03-22-2016, 20:53
بالتوفيق لك

darkinc30
03-22-2016, 22:41
الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة
ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك تتأكد بنفسك لما تفتح نفس الشارت على كذا منصة

dhmo
03-23-2016, 13:44
الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة

المنصه واحده في كل الشركات وهو طبعا الاغلبيه هنا بتعمل على المنصه دي وحتى الي بيعمل على منصات اكتر بيكون المنصه دي هيا الاساس عنده للتحليل وكده اكتر من اي منصه
اكتر لاننا اتعودنا عليها

mohamed naga
03-26-2016, 07:23
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء

nonam
07-05-2016, 17:19
السلام عليكم ....من المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الفنية اللي في التداول الحقيقي من اهم الادوات من التحليل الفني والتحليل الاساسي لابد ان تتعامل معاه ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الاهم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

hitman-97
07-11-2016, 12:28
لا ادري اختي لم الاحظ هذا الفرق من قبل
علي كل حال ممكن جربي منصه الميتا تريدر 5 مثلا
او تواصلي مع الدعم واخبريهم عن مشكلتك
تقبلي مروري
دوما في رعايه الله

kok0.com
07-11-2016, 13:02
بالتوفيق لك

Sh2050
07-11-2016, 13:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب
اعتقد ان المنصة واحده فى كل الشركات ولا تختلف لانها سوق عالمية من الصعب التلاعب بها او وجود فروقات بين المنصات المختلفة
اعتقد صعب أعيدي التركيز والتدقيق
بالتوفيق اختى الكريمة

medben
07-11-2016, 13:55
أعتقد ان المنصة واحدة فى كل الشركات فقط يغيرون اللوجو ولا تختلف لانها سوق عالمية من الصعب التلاعب بها زيادة
الى هذا فهي خاضعة للرقابة

Hefni
07-11-2016, 13:57
مشكور اخى على طرحك للاعضاء و الزوار لهذا الموضوع الالكثر من رائع ^_^
يجب علينا جميعا ان نضيف مثل هذه المواضيع الاكثر من رائعه لجلب الزوار و الاعضاء لنا مع تحياتى لصاحب الموضوع ^_^
و تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح و التقدم ^_^
و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ^_^

raoufbhl
07-11-2016, 14:55
رغم أني جديد بشركة انستافوركس لكن أظن أن الشارت هو نفسه لكل الشركات و يصعب التلاعب به لأن هذه السوق عالمية و لا يمكن لأحد التحكم فيها
بخصوص المنصة ماهو الفرق بين الميتاتريدر 4 و 5 و أيهما أفضل للتداول في انستافوركس إخواني ؟

zakariaguemi
07-11-2016, 15:04
أختي أن لم الحد أي فرق بين المنصة الاخرى ومنصة انست فوركس فهي منصة سريعة وليس فيها اعطاب

ربما قد يكن لك صبيب انترنت تقيل وحد قد يعقد الأمور في المنصة . المهم رسلة دعم وأخبره بالمشكل

sob81
07-11-2016, 15:09
فى حالة وجود اى مشكلة فى منصة الميتاتريدر يمكنك اخى ان تقوم بحذفها وتنزيل منصة تتداول اخرى من الشركة
وتحاول ان تثبتها بطريقه صحيحة

ahmadinho100
07-11-2016, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا غير متفق معك يا اخي تعتبر منصة انستا فوركس من احسن المنصات التداول و انا عن نفسي تعجبني و احلل فيها بالتوفيق لك

امل الحياه
07-11-2016, 19:56
لو تقصدى الاسبيريد وكتير بصراحه فى البوند ين 7 اول ما تفتح صفقه ربحه او خسره يخصم على طول 7 وده كتير بصراحه ياريت يقل شويه
وشكرا

MahdiMaoui
07-11-2016, 20:02
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
ممكن تكون المشكل من سرعة الأنترنت
تقبل مروري

doaa sary
07-11-2016, 20:40
اختى الكريمه
بتفرق من منصه لمنصه
مش انستا فقط
ممكن تحللى ع اى منصه وتدخلى ع انستا تنقذى صفقاتك
الفرق مش كبير يعنى وكل المنصات بتفرق ثوانى

bakup28
07-11-2016, 23:41
اعتقد ان المنصة واحده فى كل الشركات ولا تختلف

freetrade
07-11-2016, 23:53
لا ادري عن هذه المشكلة ولم اواجهها ولكن يهمني انه في نفس الزمن لا يختلف سعر المنصة عن سعر المنصات الاخري اما تكون الشموع المختلفة فلا يعنيني في شئ
وقد يكون اختلاف الاسعار لو منصة مكونة من سعر عملة 5 ارقام بعد الفصلة او 4 ارقام بعد الفاصلة

بروفسير العرب
07-12-2016, 13:36
اعتقد ان منصه انيستا فوركس لا يوجد بها اى اختلافات بل
ممكن ان تفتح منصه على اى حساب اخر او اى منصه اخرة وتشاهد لا يوجد فرق

Diaa
07-17-2016, 02:28
طريقة رسم القناة السعرية على الشارت ... والإغلاق على الرسم البياني على حسب توقيت المنصة التي تستخدمها مع شركة الفوركس. ... وفي هذا التوقيت يتم أيضا حساب تكاليف السواب في الحسابات غير الإسلامية أي يتم خصم أو ... افتح شارت 1 دقيقة. 3. ... الفوركس عالي المخاطرة، وعامل الخسارة يبقى دائما احتمال وراد الحدوث مهما كانت خطوط دفاعك ...

hero123
07-17-2016, 13:44
مساء النور
اعتقد انه اختلاف بيكون حسب السيرفر ولكن فى النهايه ان كان هناك اختلافات فى الشموع
ولكن اساس السعر واحد وهذا هو المهم فى التداول

bakup28
07-17-2016, 16:15
ممكن يكون الفرق هاذا بسبب توقيت المنصه فى الميتا تريدر
ولاكن لا يحدث هذا الفرق الكثير من الفروق فى شكل المنصه
على الفريم الكبير ولاكن يكون هناك فرق واضح على الفريمات الصغيره

analyst
07-17-2016, 17:07
لا اعرف شيء عن هذا الموضوع لانني لم يسبق لي ان شاهدت شيء من هذا القبيل كان سيكون جيد لو ارفقتي صور تبين هذا الفرق بين المنصة الخاصة بانييستافوركس وباقي الشركات

adamarwan
07-17-2016, 17:36
من لاافضل اخى ان تعيد ان تحمل
المنصة من جديد لكى تكون محدت ون تحاول
ان تتصل بالشركة ادا ظهر هدا الامر مجددا
وحظ موفق

zezo3
08-04-2016, 00:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ...اخي الكريم ... بصراحه انا مش هقدر اساعدك فى هذه المشكله لانى مجربتهاش او متعرضتش ليها على الاطلاق ولكن اتمنى ان تكون قد حلت

Mostafa Ezz
08-04-2016, 01:00
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا معنديش فكرة بصراحه لأني شغال علي متاتريد 4 ومجربتش غيرها بس هي كويسه ومش ملاحظ فيها أي شئ

basher
08-04-2016, 01:23
واجهتنى مشكلة نفسها ولكن الفريم 5 دقائق ودقيقة
ولم اعرف الاحل ولكن اظن انها سياسية الشركة
وشكراااا

Hassan Nor
08-04-2016, 01:44
السلام عليك ورحمه الله وبركاته أختي الكريمة بعد التحية و السلام انا مصتب منضة الميتاتريدر لشركة انستا فوركس و شركة اكس ام و لم لاحظ اي نغير في السعر او الشموع نهائي

ahmadinho100
08-04-2016, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا غير متفق معك يا اخي تعتبر منصة انستا فوركس من احسن المنصات انا عن تجربتي جربت بعد منصات شركات اخرى ووجدتا بطيء جدا عكس انستا فوركس

النقراشى
08-04-2016, 02:41
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
فى الحقيقة أنا لا أرى إختلاف ملحوظ بين منصة الانستا و المنصات الأخرى
أنا منصب منصة ال اكس ام مع الانستا و لا أجد فروق
تحياتى لكم و شكرا على الملحوظة

algendy
08-04-2016, 16:23
اتمنى للاخ صاحب الموضوع التوفيق فى تجارة الفوركس و اما بالنسبة للفرق بين اسعار العملات بين المنصات فهذا راجع لان كل شركة وساطة ماليه تكون مرتبطه بعدد من البنوك تاخذ من خلالهم اسعار العملات و بالتالى يحدث فرق فى الاسعار تبعا لاختلاف اسعار العملات لدى هذه البنوك و على اى حال فالفرق فى الغالب يكون قليل

toufik amir
08-04-2016, 17:54
بسم الله الرحمن الرحيم
اختي الغالية هده القضية تجديها في اغاب لبروكرات ليست تلاعب بل لاختلاف السيرفرات لدا تعاملي مع المنصة عادي جدااا
بالتوفيق اخواني الكرام

joker7diaa
08-04-2016, 18:11
اختلاف التوقيتات بين الشموع يرجع الى اختلاف توقيت المنصات
فكل شركة لها توقيت مختلف للمنصة الخاصة بها وهذا يؤدي الى اختلاف اغلاقات الشموع

سمير
02-22-2017, 20:45
لا يا اختى منصة انستا تمام ومافيهاش اى مشكلة واعتقد المشكلة دى بسبب نقص فى البيانات التاريخية للمنصة ولو سيبتيها كام ساعة هتتظبت لوحدها

asmaamagdy
02-22-2017, 20:52
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته ارجو من الله حسن التوفيق
المنصة يا اخى ليست صعبة ولكنها مهمة جدا لتعرف مؤشرات السوق والاسعار وتعرفك ان كانت الصفقة تربح ام تخسر وهذا ما اعرفة وطبعا منتظرين راى الخبراء

tazi larbi
02-22-2017, 23:02
السلام عليكم اختي لا يوجد اي مشكل في انيستا بالعكس هي تمشى مع الاوقات والاسعار العلميه ربما تعملين على سرفر عليه ضغط او ان النت عندك بطئ قليلا حاولي معرفة اين المشكل اتمنى لكم النجاح والله الموفق

skylol
03-07-2017, 00:41

اخي الغالي للاسف لم افيدك بالموضوع لان موضوع الشموع لم افهمه الان اتمنى التوفيق للجميع في سوق الفوركس

m7med
03-07-2017, 00:57
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
هذا امر طبيعي اخي الكريم فلا تقلق من اي شئ و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

hamadasalama
03-07-2017, 01:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد يا اخي الفاضل ان منصه الميتا تريدر سهله جدا ومبسطه وممكن تنزل فيديوهات لاحتراف العمل علي منصه الميتا تريد

smartawi
03-07-2017, 01:35
منصة الميتاتريدر 4 يا اخي بصراحو وشخصيا لو تم ايقافها ممكن اترك الفوركس لاني اعشقها جدا
المنصة في غاية الروعة والسرعة والخفة حتى في حجمها والادوات والخاصيات التي تضمها لا يمكن تلاقي فيها مشاكل وتعمل باكتيست واكسبيرتات ومؤشرات تضعها فيها بسلاسة يعني ميدان لا مثيل له للتداول والتحليل والتخطيط على قمة من البساطة ايضا

Abu_Yassin
03-07-2017, 01:48
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة لا اعتقد ان هناك أى اختلاف المنصة ما هى ألا وسيلة لدخولك السوق وسوق الفوركس سوق عالمى لا يوجد به تلاعب أو تأخير ممكن تكون فى حاجة خطأ عندك وبالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام

سيد2017
03-07-2017, 07:09
يا اخى الكريم لا يوجد مشكلة فى منصة انستا فوركس وانا اعتقد انه يوجد بعض الشركات اثناء نهايه اسبوع التداول يوم الجمعه تقوم بعض الشركات بغلق منصات تداولاتها قبل ال12بتوقيت مصر بحوالى ساعتين ومن الممكن ان يكون هذا هو الفارق

waelmma
03-07-2017, 07:18
:)):)):)) الحقيقة اخى االفاضل انا لااتعامل الا مع منصة الميتاتريدر ولااتعامل مع شركات
تملك منصات اخلرى علشان كدة مقدرش اقولك فيه فرق ام لا :woo::woo:

nour3iny
03-08-2017, 03:22
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
لم الحظ اى فرق فى منصه انستا فوركس ومنصه اخرى ولكنى سوف اتاكد من ذلك ان كان يوجد فرق ام لا

Mr Fathy
03-08-2017, 16:18
بسم الله الرحمن الرحيم الصراحة يا زعيم انا مجربتش انى ابص على منصة تانى فى نفس الوقت اللى بفتح فيه منصة انستا فوركس

zakariacr07
03-08-2017, 17:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

أختي الكريمة أنا أعمل على منصة الميتا ترايدر 4 و تشتغل و لا يوجد اي مشكل فيها

hosam2020
03-08-2017, 17:45
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا جزيلا على هذا الشرح الوافى بخصوص منصه
الميتا ترايدر فانا استفدت منه كثيرا

Ami abdou
03-08-2017, 17:50
هذذا الامر ليس بالمشكل الكبير لان سببه هو اختلاف اوقات السيرفرات ايضا الاختلاف عادة ما يكون بالشكل الكبير او المغاير تمام و انما في شكل طفيف و السبب كما قلت لك

romioromio
03-08-2017, 18:03
السلام عليكم ورحمه الله لا يا اخي ربما اختلط عليك الامر فلسعر كله يمشي في اتجاه واحد علي ايمنصه ميتا تريد في اي شركة وساطه

grow
03-08-2017, 18:22
كل منصاات التداول الميتايدر 4
متسااويه ليس بينها فرق هناك
بعض الاضاافات انت الذي تضفها اتجه الي القسم التعليمي وتعلم كل ما يخص المنصه

capoeira
03-08-2017, 18:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا لا اعتقد ان هناك اختلاف بين المنصات وبعضها
ولكن فى حالة عدم الارتياح مع منصة انستا يمكن ان تتاجرى باستخدام ميتاتريدر

ابوفؤاد
03-08-2017, 18:29
لابد م العلزم بان العمليه التدواليه لا بد لها من ان تتم وق شروط الشركه و السرفر الناقل للبيانات و كذلك البنوك التى يتم التعامل معها بالصفقات مما يعنى نه لابد من التغير فى شكل الشموع

ashmawey
03-22-2017, 20:05
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

ali gamal
03-22-2017, 23:45
و على كل ان رايت مشكلة في ذلك ممكن انت تحملي منصة اخرى

ahmed abdelmomen
03-22-2017, 23:52
انا عندي كل المنصات بتكون واحدة ولو في اختلاف يبقى المشكلة من عندك ممكن يكون في مشكلة في النت
او السيرفر وممكن تعيدي تصطيب المنصة مرة تانية لحل المشكلة

muhammad ismail
03-23-2017, 00:25
انا مش بعانى من نفس المشكله دى اخى الكريم انا بتداول عادى جدا عليها وبتكون صحيحه ممكن تمسح
المنصه وتنزلها تانى وتشوف هل هتمشى معاك ولا لا

alonsoo
03-23-2017, 09:35
انا لاحظت فعلا الكلام ده وكتير جدا افتح المنصة وافتح منصة لشركة تانى الاقى فى اختلاف كبير لذا من الممكن التحليل على منصة اخرى والدخول عن طريقها

latraaa
03-23-2017, 11:54
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و الحمد لله أخي الكريم المنصة تقدم الأداء الراقي القيم و الدي من خلالها يمكنك أن تحققق الكثير من الناتئج الراقية القيمة إن شاء الله، كمنا أتمنى أن نراك من اللدين يستفديون منها إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع غن شاء الله

Zinou0008
03-23-2017, 12:19

remon2010
03-23-2017, 16:42
السلام عليكم جميعا
لا ياختى ليس عندى هذه المشكله
فالشموع فى منصه انستا هى نفسها فى بقيه المنصات
تقبل مرورى

bmw22077
03-23-2017, 17:04
شكرا اخى الفاضل ع طرحك مثل هذا الموضوع الرائع
واسفه لعدم افادتك لانى مازلت مبتدئه
لك منى جزيل الشكر وتقدير
والله يوفقكم جميعا

abutalia
03-23-2017, 17:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخي المنصه ثابته علي كل الشركات وممكن يكون اختلط عليك الامر وانا اشتغل مع اكثر من شركةة وكلهم واحد

فهمى لاشين
03-23-2017, 18:39
مساء لخير عليكم اخواتى

ياسيدتى
ارى ان منصة انستا فوركس لا غبار عليها اما ان يكون بينها وبين غيرها اختلاف فارجو انت تسألى اولا فى ادارة المنتدى وسوف تجدين اجابة شافية

yacine7
03-23-2017, 18:40
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ومغفرته
هذا لا يعني أن منصة إنستافوركس هي المخطئة ممكن أن تكون المنصة الأخرى هي المخطئة في الشارت

ahmedmca
03-23-2017, 18:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل الشموع تنفتح على حساب توقيت المنصة

Saeed EL Sayed
03-23-2017, 19:06
دي مش تعتبر مشكله السعر هو هو في اي شارت تاني لكن طريقه رسم الشموع هي الي بتختلف من منصه للتانيه حسب كل شركة وحسب سرعه الحركة

ayoubfc
03-23-2017, 20:04
الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية
الحقيقة ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك تتأكد بنفسك لما تفتح
نفس الشارت على كذا منصة.

---------- Post added at 06:04 PM ---------- Previous post was at 06:04 PM ----------

اخى الكريم اشكرك لردك ولكن الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا
وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك
تتأكد بنفسك لما تفتح نفس الشارت.

ayouz
03-23-2017, 21:11
السلام عليكم اختي في الله لااظن انا هناك فرق شاسع بين المنصات هو فرق بسيط جدا لكن تاجري وفق المنصة الخاصة بالانستافركس ولاتنظري للمنصات الاخرى

بدر اشطيبي
03-23-2017, 21:14
من المنصات الجميلة يمكن الاعتماد عليها في التداول بكل بساطة و
خاصة مع ضبط الاعدادات التي يتضمنها فالامر ليس بالصعوبة الكبيرة

hamadasalama
03-29-2017, 02:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ممكن يا اخي الكريم تزيل المنصه وتعيد تنزيلها من جديد وانشاء الله ربنا يكرمك والمشكه تتحل ولو لم تحل كلم الدعم الفني هيحلوها لك

ashmawey
04-19-2017, 23:26
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

Mohamed Youssef
04-24-2017, 17:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز جدا
شوف شرح اليويتبو للشموع اليابانية
تسلم ايدك على الشرح الممتاز
وان شاء الله يكون الكل استفاد من الشرح علشان المبتدئين يتعلمو

hoos
04-24-2017, 20:11
اكيد حضرتك مشكلة كبيرة جدا ومش اي حد بيقطع عليها تقريبا حجم الشمعة في اي شركة غير انستا علي سبيل المثال فريم الاربع ساعات وفي وقت عادي مش الاخبار بيكون من اربع لخمس اضعاف حجم شمعة انستا يعني في الاربع ساعات ممكن تكون الشمعة توصل ل 350 نقطة ده في يوم عادي ارجو حل هذه المشكلة من انستا

capoeira
04-24-2017, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من الافضل ان تتعامل بواسطة منصة ميتاتريدر الخاصة بشركة انستا فوركس يمكنك
ان تتداول عن طريقها لانها توفر الادوات الفنية الكاملة التى تحتاجها من اجل تحليل السوق بصورة صحيحة

mid0killer
04-24-2017, 20:40
اخي الفاضل كل ذالك بسبب شئ واحد فقط وهو ان حسابات البونص بيكون الاسبريد عليها عالي من 3 الى عشر نقاط تقريبا على الازواج العاديه فالافضل ان تقوم بالتحليل على حساب ديمو من الشركه وتعمل على الحساب الحقيقي فقط اوردرات

hamadasalama
04-24-2017, 20:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في حاله وجود اي مشكله بمنصه الميتاتريدر علي شركة انستافورك س يرجي التواصل مع الدعم الفني وهو يحل اي مشكله تواجهك

mr.khalled
04-28-2017, 23:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ....,
لا المنصه ممتازة والتعامل معها ممتاز جدا وايضا الشارت كويس مفهوش اى مشاكل
ولا الاحظ اى مشكلة

michael1
04-29-2017, 00:23
وعليكم السلام ورحمة اللة وبركاته
اخواتى الكرام انا اعتقد انه من الممكن ان تقوم بتنزيل اى
من المنصات الاخرى من موقع اليتاتريدر وتقوم بالدخول منها

Mhd nour
04-29-2017, 00:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه موضوع مميز جدا
شوف شرح اليويتبو للشموع اليابانية
تسلم ايدك على الشرح الممتاز
وان شاء الله يكون الكل استفاد من الشرح علشان المبتدئين يتعلمو

Hamza El36
04-29-2017, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
إن كنت تعانين من مشكلة في المنصة, ما عليك إلا مسحها وبإعادة تحميل منصة أخرى...
مع متمنياتي بالتوفيق والنجاح والسداد بإذن الله..
وتقبل مروري..
تجياتي..

ahmedmahmoud2017
04-29-2017, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه المشكله كوجوده فى اكثر من شركه لكنها بتختلف فى الاسبريد كل شركه عن اخري بالطبع تقبل تحياتي ومرورى

hamadasalama
04-29-2017, 02:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخي المحترم اكيد حضرتك شفت غلط لاني ممنصه المتا تريدر ثابته علي كل شركات الوساطه في سوق الفوركس ولا يمكن التلاعب بها والله الموفق

Ibrahim Abu Al Yazid
07-08-2017, 01:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اختي الكريمه انا شغال علي منصة ميتاتريدر 4 وانا شغال علي الكمبيوتر معرفشي انتي قصدك ايه بظبط كل عام وانتم بخير

amrelkomy
07-08-2017, 01:49
انا نفس الكلام برضه اختي الكريمة ولاكن اعتقد ان كل شركة مختلفة عن الاخري في
تقديم خدماتها ومن حيث حسابات البونص فتختلف كثيرا

sonson
07-10-2017, 16:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا شغال علي منصه الميتا ولا يوجد اي مشاكل تقابلني فانت ممكن تمسحها وتنزلها تاني او تتواصل مع الدعم الفني

2017wydadi
07-10-2017, 23:37

ahmedmahmoud2017
07-10-2017, 23:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضثوع بيختلف بالطبع على حسب الاسبريد بالاضافة الى من الممكن تاخير شكل المنصة فقط من السيرفر

antr
07-11-2017, 00:34
المنصة الخاصة بالمتاتريد\ر هى افضل منصة فى السوق بصراحة لانها توفر الكثير من الامور التى هى بالتاكيد ليها تاثير على الدخول

Asmaa1203
07-11-2017, 00:51
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
فعلا انا كمان لاحظت هذا الفرق الا اننى ارجعته الى سرعة السيرفرات عن بعضها فيمكن ان تكون منصة الشركة السيرفرات الخاصة بها لا تمتاز بالسرعة المماثلة لسيرفرات باقى الشركات لذا يظهر لنا فارق النقاط اى تكون حركة الشموع بطيئة عن مثيلاتها من المنصات الاخرى

hamadasalama
07-11-2017, 01:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا شك ان الميتا تريدر هو من افضل منصات التداول والله يوفقنا ونحقق ارباح من التداول بسوق الفوركس علي منصه الميتا

zunebha
07-11-2017, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته اعتقد اخي انو انت لديك مشكل بالمنصة بمعني الثقل من عندك يمكنك حدفها واعادة تنصيبها تم قم بادخال المؤشرات وجرب الامر.

cladiator2007
07-11-2017, 14:26
اخى الفاضلة اعتقد مفيش اختلاف فى المنصة الميتا تريدر واخرة من الشركات

Reem1
07-11-2017, 23:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اختي الكريمه اذا شوفتي اختلاف بين منصه انستا فوركس وباقي الشركات الافضل انك تتواصلي مع الدعم

settouti
07-11-2017, 23:36
ميتاتريدر
روعة يا اخي هذا الموضوع اللذي رغم اهميته و بساطته الا ان الكثيرين يتجنبون الكلام عنه
يجب الاكثار من هذه المواضيع اللتي تزيدنا خبرة و معرفة , و السلام عليكم و رحمة الله:))

omar2017
07-12-2017, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على ما اعتقد ان هذه المعلومه غير مظبوطه ارجو منك التاكد من ذلك وتجربه التعامل في منصات اخري تجريبي

A.mustafa
06-02-2018, 22:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
هذه ليست مشكلة بل هو امر عادي جدا لان اسعار السبريد تختلف من شركة لاخرى
لهذا تجد فرق بسيط في اسعار العرض و الطلب بين شركات الوساطة و عليك اختيار اصغر سبريد ممكن..

salijiji0
06-03-2018, 21:28
انا شخصيا لم اجد أي مشكلة بالعمل على منصة التداول لشركة انستافوركس فهي مثلها مثل منصات الشركات الاخرى و حتى في سعر التداول تقريبا

ehabbob
06-04-2018, 00:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اختى العضوة الكريمة انا لا ارى اى اختلف وان بوجد سيكون بسيط لفرق الاسبريد او سعر الزوج ان كان 4ارقام او 5ارقام يختلف من شركة لاخرى والتوفيق من عند الله

ah.hum
06-04-2018, 02:49
بالتوفيق لك

sob81
06-04-2018, 11:46
اخصوص منصة الميتاتريدر تعتبر من اهم الخطواتاللاولى التى يجب معرفتها جيدا هذة منصة التداول والتى تخصالشركة ويتمتحميلها من الصفحة الرئيسية
للشركة ويجب فهم الاوامر التى تستخدم فى التداول عليها

omarhesham
06-04-2018, 15:44
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
اعتقد ان الموقع رائع ولا يختلف عن المواقع الاخري
اتمني ان اكون قد افدتك
تقبل مروري و رمضان كريم

JISI90
06-09-2018, 18:05
السلام عليكم
المنصة لا تختلف كثيرا عن باقى المنصات والا كانت هتعمل مشكلة كبيرة جدا وحضرتك لو عندك

salijiji0
07-06-2018, 02:40
الحقيقة انها غير متساوية انا شوفت منصة شركة انستا وقارنتها مع كذا منصة تانية الحقيقة ان شركة انستا فيها اختلاف بلمنصة وممكن حضرتك تتأكد بنفسك لما تفتح نفس الشارت على كذا منصة

dalo3a
07-27-2018, 02:40
الحقيقه لا اجد اي اختلاف بين المناطق التابعه لشركه انستا فوركس وابقى ان الصلاه الاخرى في كل المنصات واحده تعبر عن حركه الاسعار المختلفه العملات والمؤشرات والسلع وغيرها واعتقد ان صاحب الموضوع مبتدئ لهذا قد يره اختلافات ليست حقيقيه

Hassan Owen10
07-27-2018, 18:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لا اعتقد بان هناك فرق بين منصات الميتاتريدر و انا هذا إن حدث من الممكن أن يكون ضعف من خط الانترنت الخاص بكي أو أن السيرفر يوجد به ضغط من قبل المتداولين و إن هذا لا يحدث كثير .

yacrao
07-27-2018, 18:24
لا يوجد اي مشكلة في هذا اللامر اخي الكريم انا اجد ان الاسعار كلها متشابهة في كل الشركات على العموم انت حاول ان تضبط الاعدادات على حسب البرامج الاخرى كما تقول

dalo3a
08-05-2018, 19:39
اولا من انستا فوركس من المناظرات الدقيقه ولا يوجد فيها اي عيوب و الفروقات البسيطه تكون بسبب الفروق الزمنيه بين دوله كل شركه و اخرى فاذا كانت شركه انستا فوركس يتم اغلاقه مثلا في الساعه 12 بتوقيت مصر في هناك شركات اخرى يتم غلقها بتوقيت الساعه 11