PDA

View Full Version : مبتدئ محتاج

Pages : [1] 2

Akram14
03-30-2015, 01:34
مبتدئ محتاج مساعدة ماهي أسسيات التداول أي الفوركس و كيف أضمن الربح ؟
:(

chennana
03-30-2015, 17:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم عليك تعلم كيفية التداول قبل الدخول عالم الفوركس
لان اسباب التداول اكيد هي الربح من السوق
بالتوفيق

dollarsniper
03-31-2015, 00:46
السلام عليكم و رحمة الله
اولا اخي توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله
و انصحك ايضا ان تتوجه لمشاهدة فيديوهات حول كيفية التداول و كيفية تطبيق الاستراتيجيات اثناء عمليات التداول
تقبل مروري

اسلام سمسم
03-31-2015, 06:00
السلام عليكم و رحمة الله
اولا اخي توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله
و انصحك ايضا ان تتوجه لمشاهدة فيديوهات حول كيفية التداول و كيفية تطبيق الاستراتيجيات اثناء عمليات التداول
تقبل مروري وشكرا

kaka23
04-11-2015, 22:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اساسيات التداول هي التعلم
و التعلم هنا معرفة كيفية استعمال المنصة و استخدام استراتجية جيدة

aminlakhdar05
04-11-2015, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم أساسيات الفروكس هو السعي وراء تحقيق الخبرة كافية لتجعل نسبة أربحك مرتفعة الله يوفقنا تقبل مروري

hager omar
04-11-2015, 22:43
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

بما انك مبتدئ مثلي فانا انصحك يااخي الكريم بان تقوم بزيارة الي القسم التعليمي هنا بالمنتدي وايضا قراءة كتب عديدة عن الفوركس وعليك مشاهدة الفيديوهات علي اليوتيوب

تقبل مروروي

مصراوى
04-11-2015, 23:16
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالنمنتدى والتعلم من خلالة مع التدريب على الحساب التجريبى وبالتوفيق

Eslam1
04-12-2015, 04:34
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

Federerista
04-13-2015, 00:11
اخي كونك مبتدا تحتاج لكروسات ودروس في الفوركس وبالتالي اضمن لك يا اخي ان تتعلم في اقصر مدة وان تربح كويس

esso gamal
04-13-2015, 00:13
من جهة أخرى فكما ذكرنا الحديث عن عدالة السوق فأسواق الأسهم تتأثر بعشرات العوامل بعضها واضح وبعضها خفي .
فقبل أن تشتري سهم شركة لابد أن تكون قد درست أداء هذه الشركة لفترة طويلة سابقة وتكون على دراية عن أداء الشركات المنافسة وعلى معرفة بحال اقتصاد الدولة التي تنتمي لها هذه الشركة ومكانتها في الاقتصاد العالمي

ahmedtaher
04-14-2015, 20:09
السلام عليكم ... مفيش حاجة مضمونة في اليومين دول ولكن انت ممكن تتعلم الاول وتشوف اية اللي انت ممكن تحققة في التداول
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

jalal971
04-14-2015, 20:11
عليك بالقسم التعليمي يا أخي الكريم و ستجد فيه كل ما تريده فيديوهات تعليمية و مواضيع مهمة
بارك الله فيك و تحياتي للجميع

laid
04-14-2015, 20:17
اخى الكريم لكي تربخ فى الفوركس اكثر مما تخسر لازم عليك تتعلم
جيدا والمنتدى كفيل فى تعليم المبتدئين حتى الاحتراف المهم الارادة

hager omar
04-19-2015, 21:51
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مبتدئ نصيحتي لك وانا مبتدئة مثلك اولا ان تقوم بقراءة كتب عن الفوركس ثانيا تقوم بزيارة القسم التعليمي بالمنتدي وايضا تشوف فيديوهات علي اليوتيوب تساعدك علي التداول

تقبل مروري

دينا اسلام
04-19-2015, 21:52
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

نادر صباح الدين
04-19-2015, 21:55
أساسيات الفوركس كثيرة للغاية، ولكن الأهم ما فيها هو المعرفة، والقدرة، فإذا كنت على معرفة باتجاه السعر ومساراته تستطيع أن تربح بنسبة 70 % من الصفقات، وإذا كانت لك ارصدة مالية كافية يمكنك أن تعيد إنتاج رصيدك خلال فترة وجيزة، غير ان المشكلة أن أحدا لا يمكلك المعرفة الكافية المتعلقة بحركة الأسعار، وأن أحدا لايملك الرصيد الذي يؤهلة للتداول بالشكل المطلق، من الأفضل الاطلاع على القسم التعليمي والاطلاع على كتب في الفوركس، والبرامج التعليمية والفيديوهات المناسبة، مع تمناتنا لك بالتوفيق.

Miro1
04-19-2015, 21:56
ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﺳﺤﺐ ﺍﺭﺑﺎﺡ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﺘﻲ ﺍﻭﺩﻋﺘﻬﺎ ﻣﻦ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻛﺎﺭﺩ ﺑﻨﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻧﻪ ﻳﺠﺐ ﺍﻟﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﻧﻔﺲ ﺍﻟﺒﻄﺎﻗﺔ ﻓﻼ ﻳﻤﻜﻦ ﺍﻥ ﺗﻮﺩﻉ ﻣﻦ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺎﺳﺘﺮ ﻭﺗﺴﺤﺐ ﺍﻟﻰ
ﺑﻄﺎﻗﺔ ﻣﺨﺘﻠﻔﺔ ﻓﺎﻟﺸﺮﻛﺔ ﺗﻤﻨﻊ ﺫﻟﻚ ﻭﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻥ ﺑﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻤﺎﺳﺘﺮ ﻳﺠﺐ
ﺍﻥ ﺗﻜﻮﻥ ﺑﺎﺳﻤﻚ ﻭﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺍﺣﺪ ﺍﺧﺮ ﻭﺫﻟﻚ ﺣﺘﻰ ﻻ ﺗﺤﺼﻞ
ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﻏﺴﻴﻞ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻓﻬﺬﺍ ﻣﺎ ﻋﺮﻓﺘﻪ ﻣﻦ ﺭﺩﻭﺩ ﺍﺣﺪ ﺍﻻﻋﻀﺎﺀ ﻋﻨﺪﻣﺎ
ﺍﺟﺎﺏ ﻋﻦ ﺳﺒﺐ ﺭﻓﺾ ﺍﻟﺸﺮﻛﺔ ﻟﺴﺤﺐ ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﻰ ﺣﺴﺎﺑﺎﺕ
ﻟﻴﺲ ﺑﺎﺳﻢ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ

khaled11
04-19-2015, 23:54
عليك ان تتعلم اساسيات تجارة الفوركس اما
في القسم التعليمي او الفيديوهات علىى اليوتيوب

hager omar
04-21-2015, 17:02

اولا مفيش حاجة اسمها تضمن الربح لان مفيش حاجة مضمونة وبالنسبة لتعلم اساسيات الفوركس فانا انصحك بان تقوم بقراءة كتب عن الفوركس وكذلك مشاهدة فيديوهات علي اليوتيوب وايضا زيارة القسم التعليمي هنا بالمنتدي

تقبل مروري

sherry mohamed
04-21-2015, 17:33
اخي توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله
تقبل مروري

engaym
04-21-2015, 17:36
السلام عليكم يجب اولا التعلم جيدا كيف يتم الربح وكيف يتم فتح الصفقاتوكيف يتم التداول
فى الفوركس جيدا وبعد ذلك يمكن لك ان تبداء فى المتاجرة وبالتوفيق

ahmedibrahim258259
04-25-2015, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم موش في ضمان للربح اخي الكريم انت بتتعلم وبتقن التعلم وتعمل تحليلك كويس وتكون واثق منه ساعة بتكون متأكد من نجاح الصفقة لكن موش ضامنه
تقبل مروري

ShougySalout
04-25-2015, 14:01
بسم الله الرحمن الرحيم موش في ضمان للربح اخي الكريم انت بتتعلم وبتقن التعلم وتعمل تحليلك كويس وتكون واثق منه ساعة بتكون متأكد من نجاح الصفقة لكن موش ضامنه
تقبل مروري

ali.22595
05-15-2015, 18:58
اخى الفاضل عشان تعرف اساسيات الفوركس لازم الاول انك تتعلم جيدا وتفهم كل حاجة
وانصحك اذهب فى القسم التعليمة فى المنتدى هتلاقى فية الى محتاجة ادرب كويس ومتستعجلش

faridd
05-15-2015, 20:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكيد بعا ممكن توضع عن طريق الماستر كارد الخاصة بيك بس تكون بتتعامل بيها على النت او انك تذهب للبك وتطلع فيزا انترنت مخخصة للدفع عن طريق الانترنت
تقبل مروري

popa2015
05-16-2015, 02:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

ahmed bakry
05-16-2015, 03:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم كل ماعليه هو انك ترجع لاحد محترفى المنتدى او المشرفين او تقرا كتير عن طريق التعليقات والبوستات والفيديوهات وتحاول تفهم لانه مجال الفوكرس كبير جدا

محمود يوسف
05-16-2015, 03:28
لايمكن ان يساعدك احد بهذا الموضوع فاالتداول يحتاج الي الخبرة والممارسة معا يمكنك استخدام حساب وهمي ومراجعة القسم التعليمي واستشارة بعض الخبراء

samieh
05-22-2015, 19:39
السلام عليكم
اساسيات التداول يا اخى بتتمثل فى معرفتك كيف ترسم الترند وكيف تحدد الدعوم والمقاومات
وهى اول شىء يجب تعلمه فى الفوركس
وسوق الفوركس به ربح وخسارة وليس مضمون الربح دوما فانتبه
واحنا بنحاول نجعل ارباحنا اكثر من خسائرنا وساعتها يبقى نجحنا فى هذا السوق

aminalamor
05-22-2015, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم انا ارى ان التداول في سوق الفوركس يحتاج الى اساسيات التدوال وكي تتعلمها عليك الذهاب الى القسم التعليمي في المنتدى وان تقوم بمشاهدة الفيديوهات المساعدة
بالتوفيق للجميع

al-Mashhadani64
05-22-2015, 19:49
الاخ الكريم حياك الله في هذا المنتدى الرائع بما انك مبتديء فيجب عليك اولا تعلم اساسيات الفوركس وذلك بالدخول الى القسم التعليمي في المنتدى كي تتعلم الامور من الالف الي الياء وتصبح متداول جيد وتقبل مروري

superkenan
05-22-2015, 19:49
اخي الكريم لا يوجد طريقه لضمن الربح يوجد طرق تسهل عليك تعلم البورصه فمفهوم البورصه لا يحوي شيئ يسمى الربح الأكيد
الوضوع يتوقف على خبرتك وخطتك وحظك احيانا
وشكرا

ابراهيم حمادة
05-22-2015, 20:03
ﺍﺧﻲ ﻗﻢ ﺑﺎﻟﺒﺤﺚ ﻋﻦ ﻛﻞ ﻣﺎﻳﺘﻌﻠﻖ ﺑﺎﻟﻤﺒﺘﺪﺍﻳﻦ ﻣﻦ ﺍﻟﺎﻧﺘﺮﻧﺖ ﻋﻦ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻭﺍﺑﺪﺍ ﺗﻌﻠﻢ ﺍﻟﻤﺼﻂﻠﺤﺎﺕ ﺍﻟﻤﻮﺟﻮﺩﺓ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻤﻨﺼﻪ ﻭﻛﻴﻔﻴﺔ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﻛﻞ ﻣﺼﻂﻠﺢ ﻭﻛﻴﻔﻴﻪ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ ﺍﻟﺘﺠﺮﻳﺒﻲ

noor eldyen
05-22-2015, 21:08
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري وشكرا

---------- Post added at 06:08 PM ---------- Previous post was at 05:27 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري وشكرا

karim-hyt
05-22-2015, 21:27
ما بك اخي حزييين ومتشااائم
يجب اولا انك تتحلى بالصبر لان هدا المجال يحتاج الى صبلر واي صبر
ثانيا لازم انك تتحلى ايضا بالارادة القوية والغبة في التعلم
تم التفرغ لهدا المجال
وكل ما ستحتاجه يووجد هنا في المنتدى ..طبعا لايمكنك اخد كل شي من خلال اجابة بسيطة على سؤالك

hamdochi
05-24-2015, 15:27
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه مفيش حاجة اسمها تضمن الربح لان مفيش حاجة مضمونة وبالنسبة
لتعلم اساسيات الفوركس فانا انصحك بان تقوم بقراءة كتب عن الفوركس وكذلك مشاهدة فيديوهات علي اليوتيوب وايضا
زيارة القسم التعليمي هنا بالمنتدي نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

osama147
05-24-2015, 15:29
السلام عليكم تحية طيب وبعد..
اخي حاول ان تتعلم من قسم التعليم الموجود فى المنتدى او من الفيدوهات المنتشترة على الانترنت ابحث عنها سوف تجد كافة الشروحات
تقبل مروري وشكرا للجميع

ASMAA TAHA
05-24-2015, 16:46
الربح فى الفوركس غير مضمون ابدا ولكن بامكانك ان تضمنه عن طريق العلم وبذل مجهود وتعب وتركيز
ولكنك اذا كنت مبتدئ افضل ان تدخل صفقات اسكالبينج لانها مفيدة جدا لذوى الخبرة الضعيفة

Kiing
06-04-2015, 05:55
ممكن متلا انه مع اي منه قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع تم منه متلا التي تفيدك انشاء الله تم ممكن منه ان انصحك ايضا ان تتوجه لمشاهدة فيديوهات حول كيفية التداول مع كيفية تطبيق

big.pharaoh
06-04-2015, 07:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. انصح تدخل القسم التعليمي وتتعلم الفوركس من الالف للياء يا صديقي واللى تتعلمه تطبقه على الحساب التجريبي لفتره متقلش عن 3 شهور

qeqe77
06-04-2015, 08:58
اولا اخي الكريمم لربمى لن ينفعك القراءه فقط بل يجب ان ترى مقاطع
شرح فديو عن الفوركس وتقدر تسجل باي دورة يقدموها الاخوان بالمنتدى

ehabbob
06-04-2015, 09:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العضو يوجد فى المنتدى قسم تعليمى ممكن تدخله وتعرف المعلومات اللى فيه وكمان البحث فى جوجل واليوتيوب
والله ولي التوفيق

waelmma
06-04-2015, 10:05
اخى المريم تعرف على اساسيات الفوركس من خﻻل الكتب الموجودة فى القسم التعليم
ثم على ااميتاتريدر وعلى ادارة راس المال واشترك فى بنك اسكريل اللى عن طريقه هتسحب ارباحك
وده عنوانه
https://account.skrill.com/signup?rid=45066364

karim02
06-04-2015, 10:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

MEDHAT MOUSTAFA
06-04-2015, 10:53
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

waelmma
06-04-2015, 12:00
اخى الكريم تعرف على اساسيات النداول نن خﻻل الكتب ااموجودة فى القسم التعليمى
وبعجين افتح اليوتيوب هتجد فيجيوهات على النيتاتريجر واجارة راس المال وسجل فى بنز اسكريل لسخب ارباحك من هنا
https://account.skrill.com/signup?rid=45066364

atbill
06-04-2015, 12:05
السلام عليكم، الفوركس هو سوق عملاق يجب تعلم كيفية التداول فيه قبل الدخول عالمه ،
و التحلي بالصبر و القناعة في الكسب و الله هو الموفق .

جابر1979
06-04-2015, 12:08
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
التعلم في هذا المجال يحتاج تركيز و تخصيص الوقت الكافي للتعلم و دراسة الموشرات ، و كل ما تحتاج اليه تجده في القسم التعليمي للمنتدى

atmoul
06-04-2015, 12:18
حاول أخي أن تدخل إلى القسم التعليمي ستجد هناك أشياء جيدة أخي وسوف تجد هناك مكتبة خاصة للمبتدئين ويمكن أن تحمل منها جميع الكتب وبعدها تتعلم حتى تكسب الخبرة اللازمة

chirikhan
06-04-2015, 12:30
بالنسبة لاساسيات الفركس يا اخي الطيب فلا يمكن ولوج اليوق اصلا بلا تعلم ادارة الحساب ماليا وتقنيا
هناك طبعا من يتعلم اكثر من اسلوب تحليل وتداول وهناك من يركز على اسلوب واحد وكل وادارته

احمد سعيد على
06-09-2015, 11:27
السلام عليكم و رحمة الله
و انصحك ايضا ان تتوجه لمشاهدة فيديوهات حول كيفية التداول و كيفية تطبيق الاستراتيجيات اثناء عمليات التداولاساسيات التداول هي التعلم
و التعلم هنا معرفة كيفية استعمال المنصة و استخدام استراتجية جيدة بما انك مبتدئ مثلي فانا انصحك يااخي الكريم بان تقوم بزيارة الي القسم التعليمي هنا بالمنتدي وايضا قراءة كتب عديدة عن الفوركس وعليك مشاهدة الفيديوهات علي اليوتيوب

sarita
06-09-2015, 11:31
السلام عليكم، علسيك بالتعلم الجيد قبل الدخول في الفوركس حوالي 6 أشهر أو أكثر،
و بعدها افتح حساب و حوالي البداية من القسم التعليمي و بالتوفيق للجميع.

ynwa1892
06-09-2015, 14:01
السلام اخي الامر صعب جدا يجب ان تتعلم ادارة راس المال اضافة الى التحليل الاساسي والفني والتحليل الرقمي وبعض الاستراتجيات
وفقك الله

ibrahim forex
06-10-2015, 03:33
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري وشكرا

rayhane hamza
06-10-2015, 03:46
يا حبيبي كلنا مبتدئين الله يصلح احوالنا جميعا
عليك بالاستراتيجيات الدروسة
وداوم على استعمالها مرارا وتكرارا

omar samy
06-10-2015, 05:53
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

waelmma
06-10-2015, 09:43
اخى الكريم انت فقط تدخل على القسم التعليمى بالمنتدى
وهتجد كتب بتتكلم عن الفوركس ومبادئه وربنا يوفقك ان شلء الله

engaym
06-10-2015, 09:48
السلام عليكم اخى اهلا بيك فى المنتدى واى شئ تحتاجة فى الفوركس يمكن لك التوجة الى القسم التعليمي بالمنتدى
وسوف تجد كل الفيديوهات والشروحات التى توضح وتشرح الفوركس ببساطة وبالتوفيق للجميع

محمد السيد
06-10-2015, 18:56
ارى ان تنتقل مباشرة الى القسم التعليمي بالمنتدي ، وان تطلع على الموضوعات المثبتة فيه
وان شاء الله ستجد فيه الاجابات على كل مايدور براسك من استفسارات ،، واخيرا اتمنى لك التوفيق ..

ahmed haggan
06-10-2015, 21:11
السلام عليكم
اخى الكريم يجب عليك الذهاب الى القسم الخاص بالتعلم حتى تستطيع ان تتعلم طبيعه هذا السوق وكيف يعمل ومن ثم تحقق الارباح المرجوه من العمل وبالتوفيق انشاء الله

magic777
06-10-2015, 22:36
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

mechanical
06-20-2015, 21:31
السلام عليكم ... الضامن مش فية حد يضمن لك الربح انت اعمل اللي عليك ومش فية اي احاجة من الممكن ان تتعامل معاها في التداول اولا الا التعليم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

rachedcom
06-20-2015, 21:43
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

RomanyMoreed
06-22-2015, 21:17
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

في السوق ده مفيش حاجة مضمونة ولو عايز تحقق ربح لازم تتعب وتتعلم كتير اوي لمدة لا تقل عن 5 شهور علي حساب ديمو

sameh-a
06-22-2015, 21:19
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم في البداية يجب عليك أولا الصبر بعد ذلك الذهاب إلى المنتدى التعليمي وقراءة
الكتب ومشاهدة الفيديوهات التعليمية واسس التداتول والتداول على حسابك التجريبي

helmi nsir
06-22-2015, 21:20
السلام عليكم ورحمة الله
يجب اولا التعلم جيدا كيف يتم الربح وكيف يتم فتح الصفقات و التداول
وانصحك اذهب إلى القسم التعليمة فى المنتدى هتلاقى فيه ما تحتاجه

Ayache
06-22-2015, 21:21
السلام عليكم أخي
لتعلم الأساسيات ليس شئ سهلا و لكن تحتاج مثابرة و متابعة في اليوتيوب و على المنتديات و غيرها
فعليك البحث عن الأساسيات و السؤال عنها

jaouad ouaiss
06-22-2015, 21:27
السلام عليكم اخي الكريم الفوركس با اخي بحر يمكن ان تربح في الملايين ويمكن ان تخسرفيه الملايين ايظا يبقى ان تكون دكيا لتعرف كيف تركب هدا البحر ولا تغرق فيه تحياتي

sameh-a
06-23-2015, 02:36
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم بصراحة انا انصحك ان تذهب للقسم التعليمي للمنتدى وهناك سوف تجد مايهمك
من كتب وفيديوهات زاهمم شيء تداول على حساب الديمو

andro samir
07-16-2015, 21:51
لا يمكن ان تضمن الربح وحتي اذا كان التاجر خبير في الفوركس لا يمكنة ان يضمن
الربح يجب ان تتعلم الفوركس اولا وتقوم بوضع اهدافك واستراتيجية لتقليل نسبة الخسارة

marwanadam
07-16-2015, 22:09
نرحبا بك اخى اولا لكى نتفاهم ما فى شيئ اسمه الربح المضمون فى الفوركس
حتى ولو كنت محترف لبد من ان تاتى التوقعات عكس لامور الحقيقية
وكدالك انصحك بقسم التعلم فى المنتدى ممكن ان تجد فيه كل ما يخصك
وبتوفيق

drkim
07-17-2015, 00:08
تحياتى لك اخى الكريم

ومن يريد ان يبدأ بدايه صحيح فى هذا المجال يجب ان يتعلم الاساسيات ويلتزم بها

والاساسيات هى فتح حساب تجريبى ثم تعلم التحليل والترند ومعرفه اتجاه الزوج جيدا

واداره رأس المال الصارمه وهى اساس النجاح فى هذا السوق والالتزام بها

اوالتحكم بالنفس والعوامل النفسيه كالطمع والتسرع والخوف وغيرهم وعندما تلتزم بالاساسيات

تكون مؤهلا للبدايه واتقان السوق نفسه وسلوك العملات

عمرعمر
07-17-2015, 01:31

بما انك مبتدئ مثلي فانا انصحك يااخي الكريم بان تقوم بزيارة الي القسم التعليمي هنا بالمنتدي وايضا قراءة كتب عديدة عن الفوركس وعليك مشاهدة الفيديوهات علي اليوتيوب

تقبل مروروي

pepobm
07-17-2015, 01:32
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وكتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

عمرعمر
07-17-2015, 01:33

تقبل مروروي

OSAMA AMER
07-17-2015, 02:04
بســـم الله الرحمـــن الرحيـــم
مرحبـــا بــك اخـــى الكريـــم اخى الكريم عليك ان تقوم بتحميل الكتب والفيديوهات على القسم التعليمى بالمنتدى وان شاء الله تتعلم منها وستجد هناك اجابة لكل ما تريد فقط اتعب قليلا فى البحث والتعلم ولن تخسر ان شاء الله

andro2016
09-29-2015, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اساسيات التداول اخى هى التحليل الفنى هو اقوى شئ تعتمد علية
ورسم الترندات وبعد كدة ترسم الفيبوناشى والموفينج افريج وان شاء الله هتحقق ربح جيد

sharshabil
10-07-2015, 18:29
الاساسيات انك تكون على علم بالمجال يا اخي
يعني لازم ان تكون فاهم الاساسيات و تمون فاهم التحليل الفني و الاساسي و تكون متاب جيد لكل ما هو فوركس

nassim126
10-07-2015, 18:38
السلام عليكم اخي الكريم انت كنت متحفز للبدء في الغوص في هدا المجال العلمي فعليك نسيان الربح الان وركز في الدراسة والعلم

katreenaziz
10-11-2015, 22:09
اخى الفاضل يتم اجابتك على تلك الاسئلة عند دراسة الفوركس ودراسة التحليل الفنى سوف توضح لك الرؤية ولكن الاعضاء مش هتقدر تفيدك فى التعليقات واتمنى لك التوفيق والنجاح

akram mohamed obaid
10-27-2015, 12:44
اخي الكريم عليك بفتح حساب تجريبي يمكنك من خلاله تعلم اساسيات الفوركس ومصطلحاته الرئيسيه بالاعتماد على الشروحات التي تقدمها المواقع الالكترونيه بخصوص الفوركس

salak
10-30-2015, 12:12
اساسيات التداول في الفوركس يا اخي انك لازم اولا تتعلم المنصة لانها اساس التداول العملي
بعد ذلك تتعلم اسلوب تحليل معين لكي تتبناه في تداولك في السوق ومع الوقت تتكون الخبرات

zekraoui08
10-30-2015, 13:31
اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالنمنتدى وايضا قراءة كتب عديدة عن الفوركس وعليك مشاهدة الفيديوهات علي اليوتيوب
تقبل مروروي

ridhamadrid
10-30-2015, 13:33
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
عليك بالتعلم جيدا و ذلك بالاتجاه للقسم التعليمي و الاطلاع على الكتب و مشاهدة الفيديوهات و التدرب على الحساب التجريبي..تقبل مروري.بالتوفيق للجميع.

snnaky
11-17-2015, 01:15
اهلا بك اخى الكريم
بالنسبة لسؤالك عن اساسيات التداول هى اولا ان تتعلم المصطلحات الفوركسية عشان تعرف معانى الكلمات واية اهميتها وبعد كدجة تعرف يعنى اية الأتجاة وازاى تعرف تفرق بين اتجاة هابط او اتجاة صاعد عشانم تعرف تفتح صفقة نوعية ثم تعرف الدعوم والمقاومات ودى من اهم الأدوات فى رؤيتى

مصطفى الشيخ
11-17-2015, 02:04
السلام عليكم ..انصح بالتعليم اولا وقبل كل شيء. فكل يوم تظهر استراتيجية جديدة منها الجيد ومنها الغير جيد لذلك العلم مهم .وخاصتا فى هذا المجال المحفوف بالمخاطر والمليئ بالفرص ايضا..

---------- Post added at 10:43 PM ---------- Previous post was at 10:31 PM ----------

اهذا الاسلوب من المتاجرة يعتمد على الدراسة لكل الحالات ودراسة التحليل الساسى والتحليل الفنى واتباع استراتيجيات لها مصداقية عند المتاجرين .فلا يجب تطبيق نظام متاجرة الابعد التحليل

---------- Post added at 10:53 PM ---------- Previous post was at 10:43 PM ----------

قبل متدخل الصفقه لازم متكنش محتار
لازم تكون محدد اهدافك فى التحليل الفنى والاخبارى
ادارة راس المال
تتابع الاخبار
تحدد نقطه دخول الصفقه بالدعوم والمقاومه

---------- Post added at 10:56 PM ---------- Previous post was at 10:53 PM ----------

التدريب ويجب أن نعطيه وقتا كافيا

كي نتعلم تقنيات وأشياء أخرى للمتاجرة وفي الأخير إفتح حساب حقيقي ولا تدخل

إلا ولك خطة محكم بداخهـــا إدارة مالية

وسيكون كل شيء على مـــا يرام

---------- Post added at 11:01 PM ---------- Previous post was at 10:56 PM ----------

البعض يعتقد ان هناك اسباب الخسارة في الفوركس لكن انا اعطيك السبب الوحيد للخسارة وهو الطمع اذا نصيحتي الابتعاد عن الطمع .ادرس الصفقة باسلوب علمى وفنى واساسى وتوكل على الله الحى الرزاق

---------- Post added at 11:04 PM ---------- Previous post was at 11:01 PM ----------

الادوات التى يجب ان تكون معى التاجر فى تداولاته كثير منها ان يكون ملم بالمؤشرات والاكسبرتات وكثير من التداول حتى تقدر ان تكون مسلح وتكسب ارباح من التداول

hamdi44
11-17-2015, 02:04
زولا عند رغبة المتصفحين الكرام وبهدف تلبية الطلبات التي تصلنا من كافة المتداولين الراغبين في دراسة و تعليم الفوركس بشكل علمي وبسيط، يقدّم لكم موقع ديلي فوركس كتاب "تعليم الفوركس خطوة بخطوة". نأمل أن تسفيد من هذا الكتاب الذي سيساعدك في دخول آولى خطواتك إلى عالم الفوركس.

dhmo
11-17-2015, 15:14
اهلا بك اخى الكريم
بالنسبة لسؤالك عن اساسيات التداول هى اولا ان تتعلم المصطلحات الفوركسية عشان تعرف معانى الكلمات واية اهميتها وبعد كدجة تعرف يعنى اية الأتجاة وازاى تعرف تفرق بين اتجاة هابط او اتجاة صاعد عشانم تعرف تفتح صفقة نوعية ثم تعرف الدعوم والمقاومات ودى من اهم الأدوات فى رؤيتى

وخصوصا ان منها هيفضل معانا دايما وهنا كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

hossam122
11-17-2015, 15:21
السلام عليكم و رحمة الله
وتقبل تحياتى

houssemmidou4
12-13-2015, 01:43
يمكنك التعرف على اساسيات التداول من خلال زيارة موقع دايل فوركس الذي يحتوي على كتاب رائع
حول الفوركس للمبتدئين ثم يمكنك متابعة كورسات عن التحليل الفني و الاساسي في يوتيوب

neverlityougo3
12-16-2015, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

heroo252
12-16-2015, 16:14
اساسيات التداول فى ادارة راس المال الجيده وادارة المخاطر بحكمه كمان
بالاضافه الى اجادة جميع انواع التحليل الفنى والاخبارى والرقمى كمان ان امكن

aissahd
12-16-2015, 16:30
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

الاصيل
12-16-2015, 16:33
اهلا وسهلا بك فى المنتدى
اساسيات التداول هى التعلم كيف تتداول عن طريق مشاهدة الفديوهات التى تشرح ما هو الفوركس وكيف تتاجر وكيف تتوقع حركة الاسعار
اما ضمان الربح فلا يستطيع اى احد ان يوعدك بهذا ولو كان اكبر خبراء العالم فى الفوركس
تمنياتى بالتوفيق

aboubakr el ayach
12-16-2015, 16:46
السلام عليكم ورحمة اللهت عالى وبركاته اخي الحبيب إن ضمان الربح في الفوركس ليس بالامر المستقر لأن الخسارة لابد أن تحدث لك ولكن يمكنك تجنبها ان اعتمدت ادارة سليمة وحازمة حتى ولو على حساب الارباح الكبيرة التي قد تربحها عن طريق المخاطرة

walidabou
12-16-2015, 16:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي العزيز يجب عليك قراءة الكتب التي تحتوى على أساسيات الفوركس مثل ادارة رأسمال ... الخ
ثم هناك فيديوهات تعلم طريقة التحليل الأساسي والتحليل الفني ،، لا يوجد ربح مضمون

neverlityougo3
12-20-2015, 13:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

onelove
12-20-2015, 13:45
اخي توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله و انصحك ايضا ان تتوجه لمشاهدة فيديوهات حول كيفية التداول و كيفية تطبيق الاستراتيجيات

forzadj1
12-20-2015, 13:46
لان هدف التداول اكيد هي الربح من السوق
بالتوفيق لك .

Shadi
12-20-2015, 13:49
صديقي العزيز توجه إلى اليوتيوب و ابحث عن اسلوب التحليل الكلاسيكي تعلم كل ما يمكنك تعلمه عن التحليل الكلاسيكي و اعتمد عليه في تداولاتكم
بالتوفيق

mohamed ghardallou
12-20-2015, 13:52
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه يجب عليك أتعلم أخي الكريم جيداً

majdifdf1
12-20-2015, 15:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
اخي العزيز حتى تحصل على اساسيات التداول لا بد لك من فهم معنى التداول وفهم الفوركس بشكل عام من خلال متابعة ما كل هو جديد في المنتدى مع متابعة التقارير والمواضيع المتنوعة في المنتدى .
اما في موضوع الضمانات لا يوجد في هذا المجال ضمانات سوى علمك ومعرفتك .
مع تحياتي لك ..

عاشق الفوركس
12-20-2015, 16:10
اساسيات التدوال يا اااااااااخي الكريم هي اتعلم ثم اتعلم لكي تكتسب الخبرة ان شاء الله ، وتحقق تقدم في الفوركس ، ، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

عبد الرحيم رافا
12-20-2015, 16:37
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته صباح الخير اخوتي في الله
اخي ان كنت تبحت عن التعلم لاساسيات الفوركس و اتداول فانصحك بالتحليل الفينو و نسب اللفيبوناتشي

MOHAMED2701
02-29-2016, 01:12
بسم الله الرحمان الرحيم
شكرا لك اخي على المجهود
اتمنى التوفيق للجميع الزوار والعملاء

aissaalg
02-29-2016, 21:42
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

global
02-29-2016, 22:59
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
يا اخي الكريم الاساسيات يمكنك ان تتعلمها أنطلاقا من القسم التعليمي بالمنتدى
والله الموفق والمعين

dhmo
03-02-2016, 14:58
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته صباح الخير اخوتي في الله
اخي ان كنت تبحت عن التعلم لاساسيات الفوركس و اتداول فانصحك بالتحليل الفينو و نسب اللفيبوناتشي

ونصيحه اخي ابعد عن الاعتماد على الشموع حاليا لانها بالفعل فقدت مصاداقيتها اخي وبقى الي يعتمد عليها الي بيعمل فقط على الفريم اليومي انما غير
كده صعب طبعا ان اي حد يعمل عليها

wajdi1919
03-02-2016, 15:18
اخي الكريم يستحل ان تظمن الربح في السوق الفوركس فهو سوق متذبذب و هو يشهد ارتفاع و هبوطا يوميا وبتالي لايمكن احتساب الربح و خسارة علي هذا النحوي

waelwph
03-02-2016, 15:38
السلام عليكم اخوانى الكرام ضمانه الربح فى سوق الفوركس صعبه جدا حتى لو اتعلمت جيدا لانها لها مقاييس عالميه بتغيير كل شىء اتعلمته مثل الاخبار لازم تكون متابع جيد

---------- Post added at 12:38 PM ---------- Previous post was at 12:37 PM ----------

يلزمك اخى الكريم ان تتعلم كثيرا قبل البدء ويفضل ان تتعلم على حساب مجانى وتتابع شروحات كتيرة لكى تتعلم صح وبعدها تبدء فى تطبيق ما اتعلمته على التجربه الحيه

latraaa
03-02-2016, 21:51
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يعرف الإخوة الكرام كيفية العمل بها و الإستفادة منها إن اش ءالله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

amremad
03-02-2016, 22:36
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته .... شكرا علي المعلومات القيمه ده يا غالي و اتمني المزيد منها حتي يعم الخير علي الجميع ان شاء الله

Baligh
03-02-2016, 23:10
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع
وفي انتظار كل جديد منك ومن ابدعاتك وشكرا

badboy
03-03-2016, 00:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

talel babchia
03-03-2016, 00:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله
و انصحك ايضا ان تتوجه لمشاهدة فيديوهات حول كيفية التداول و كيفية تطبيق الاستراتيجيات اثناء عمليات التداول.................................... ....................بالتوفيق للجميع

mostfahlm
03-03-2016, 02:34
أخي يمكنك التعلم وذلك بدءا بالاتجاه الى القسم التعليمي للمنتدى والمشاركة فيه فتجمع بين التعلم والربح البونص للمتاجرة

alialkhbeer
03-03-2016, 03:54

مني عصام
03-03-2016, 04:37
من الواضح اخي انك مبتدء جدا في مجال الفوركس ولكن كبداية ونصيحه لا تتداول ابدا في الوةقت الحالي بل
قم بفتنح حساب ديمو وتدرب عليه لاه ه افضل معلم لك ويبقي معاك الي الابد ولا شئ سيغنيك عنه
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق

شبه منحرف
03-03-2016, 07:24
اولا اهلا بك اخى الكريم فى عالم الفوركس انا انصحك فى البدايه مشاهدة دوره مجمعه فى الفوركس وان تتعلم جيدا اساسياته من دعوم ومقاومات وتندات ثم بعد ذلك تنفذ ماتعلمته على حساب تجريبى وتشوف هل انت فعلا بقيت بتعرف تربح ام لا لانه لايوجد اى شخص يستطيع ضمان لك ربح متواصل فى الفوركس

جمال صادق
03-03-2016, 08:21
الكثير من المبتدئين عليه ان يختاروا الكثير من الافتراضات فى عالم السوق و التى بناء على اهميتها نرى العديد من التعاملات الاخرى و التى لابد من ان تقع المزيد من الافتراضات الاخرى فى السوق

algoddam
03-03-2016, 08:43
الاساسيات هي ان تتعلم الكثير عن طرق التداول وتختار واحدة منها تلزمها الى ان تتستقر عليها بالخبرة
لان الانتقال من استراتيجية الى استراتجية يزيد في الاضطراب وربما عدم الربح اطلاقا بل لابد من التمحص المستمر في ايجاد طريقة مريحة

dhmo
03-03-2016, 17:33
الاساسيات هي ان تتعلم الكثير عن طرق التداول وتختار واحدة منها تلزمها الى ان تتستقر عليها بالخبرة
لان الانتقال من استراتيجية الى استراتجية يزيد في الاضطراب وربما عدم الربح اطلاقا بل لابد من التمحص المستمر في ايجاد طريقة مريحة

فيه فعلا حاجات مهمه كبدايه وكل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

mourada
03-04-2016, 14:14
اخي الفاضل انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تتعلم و و ستجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس وان شاء الله من هنا تكستب المعرفة و الاحتراف

ibrahem91
03-04-2016, 15:09
الربح يكون مضمون من خلال التعلم واكتساب الخبره في التحليل الجيد للسوق
ولكن ايضا يجب ان تعرف ان السوق يمكن ان يعرضك للخسارة في اي وقت ايضا

aym
03-04-2016, 15:13
اهلا بيك فى المنتدى ويجب اولا ان تعرف كيفية التجارة فى الفوركس وتحتاج الى ان تقراء الكثير عن الفوركس
وتتعلم كيف يتم التداول فى الفوركس وبالتوفيق للجميع

newlookmostafa
03-05-2016, 13:06
لابد ان تتعب قليلا فى التعلم اذهب للقسم التعليمى
تقبل مروووررررروى
تحياااااااااتى

Ahmed Ab
03-05-2016, 21:35
اخى الفاضل عشان تعرف اساسيات الفوركس لازم الاول انك تتعلم جيدا وتفهم كل حاجة
وانصحك اذهب فى القسم التعليمة فى المنتدى هتلاقى فية الى محتاجة ادرب كويس ومتستعجلش

ملاك الروح
03-06-2016, 02:58
اخي بما انك مبتدئ انصحك بالحساب التجريبي ومتابعة اساسيات الفوركس على اليوتيوب
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

Adham nabil
03-06-2016, 17:37
الـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه أخـــي العزيــــز .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى
تحـــياتي لـــك .. تقــبل مروري

rinho1991
03-06-2016, 21:07
بالتوفيق

اكرم التميمي
03-06-2016, 21:27
عزيزي المتداول المبتدأ عليك بالدخول الى القسم التعليمي الموجود في المنتدى فيه الكثير من الامور التي تهم الفوركس والاساسيات والمصطلحات الرئيسيه التي يجب معرفتها بشكل جيد قبل دخول السوق
تحياتي

neversi4
03-09-2016, 01:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

salimkala
03-11-2016, 21:31

aminmatter
03-11-2016, 21:55
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالنمنتدى والتعلم من خلالة مع التدريب على الحساب التجريبى وبالتوفيق

aissaalg
03-11-2016, 21:56
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

yahiahd
03-11-2016, 22:01

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

asmaa mahmod
03-11-2016, 22:22
حاول التعلم الجيد قبل البدء ى عمليه التداول الخقيقى فى فى سوق تداول العملات فى الفوركس حتى لا تتعرض للخساير التى ممكن تحققها من التداول الغير صحيح تقبل مرورى

messaoud43
03-11-2016, 23:25
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله
[COLOR="Silver"]

aissaalg
03-11-2016, 23:28

mahmoudreda0
03-11-2016, 23:35
اخي الكريم قم بالذهب الى جوجل او اليوتيوب و قم بى البحث عن
شرح الفوركس للمبتدئين و اتعلم اساس الفوركس و قام بفتح حساب
تجريبي و التعلم عليها لكي تستطيع فهم الفوركس واهم شئ عدم التداول
على حساب حقيقي فى البدايه

abdellahi
03-11-2016, 23:37
أهلا بك أخي أولا يجب أن تعرف أن مجال الفوركس علم صعب يتطلب التعلم و لاجتهاد و عدم التكاسل
ثانيا لا يوجد ربح مية مية في الفوركس أبدا
لكي تتعلم التحليل يمكنك تحميل كتاب فوركس للعرب كتاب مفيد جدا أنصحك بعدم تعقيد الأمور و تعتمد فقط على نفسك

aissaalg
03-11-2016, 23:57

csebai12
03-12-2016, 00:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
بالنسبة لاساسيات التداول هي التحليل و الادارة الجيدة لراس المال

aissaalg
03-12-2016, 00:41

Civil Engineer
03-12-2016, 10:26
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
انصحك بالتوجه للقسم التعليمي اخي الكريم للاستفادة

salimkala
03-13-2016, 16:31
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

messaoud43
03-16-2016, 12:11
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

neverlit3
03-17-2016, 20:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

drsafaseefo
03-17-2016, 22:08
فقط تعلم ثم تعلم ثم تعلم
اجهد وثابر في البداية ستجد نفسك متعبا في الشهور القليلة الأولى ولكنك ستجني ثمار ربحك بعد ذلك بعد الاتقان والنجاح في العثور على استلاتيجية خاصة بك
تربحك وتكون سهلة بالنسبة لمهاراتك وعقليتك
بالتوفيق لك في تجاراتك

mohamedforex4
03-18-2016, 04:37
اساسيات الربح . هي نفسها اساسيات . التعلم الصحيح . :) اما بخصوص ضمااان الربح ففالسوق ده مفيش حااجه
مضمونه يا حماااده ههههههههه :d احنا بنعمل اللي علينا وربنا بيكرمنا . :)

dhmo
03-18-2016, 17:13
اساسيات الربح . هي نفسها اساسيات . التعلم الصحيح . :) اما بخصوص ضمااان الربح ففالسوق ده مفيش حااجه
مضمونه يا حماااده ههههههههه :d احنا بنعمل اللي علينا وربنا بيكرمنا . :)

وبيبني قواعد النجاح والي بيدي لنفسه وقت طويل يدرب ويعمل على الحساب الديمو هيكون افضل في المستقبل وهيقدر يكون الافضل بعد كده لانه اكتسب
خبره جيده بالتدريب على هذا الحساب الديمو

احمد عبد الباسط
04-21-2016, 23:53
بسسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
تفضل اخى الكريم كتابين تستطيع ان تتعلم منهما اساسيات التداول
اسرار الفوركس للمبتدئين
التحليل الفنى لجون ميرفى
بالتوفيق اخى

ahmed arrar
04-23-2016, 15:01
تقبل مروري

latraaa
04-23-2016, 16:12
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أ ننراك تحقق الكثير غن شاء الله، مشكور أخي الكيرم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا ا×ي الكريم

Mohamed Abdel Wahed
04-23-2016, 16:16
تعلم كيفية التداول قبل الدخول عالم الفوركس
الافضل ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالنمنتدى والتعلم من خلالة مع التدريب على الحساب التجريبى

tmachkil10
04-29-2016, 14:37
كلمة الضمان في الفوركس يا اخي لا يمكن ذكرها في رايي الا لو كان هناك راس مال ضخم ونريد ربح قليل ومتوسط
بالتالي ما دمنا نريد ربح نسب مهمة من راس مال عادي فالواحد يكون دوما في صراع بين الخسارة والربح الى الاخر

hosam1982
04-29-2016, 14:45
اخي الكريم
اعذرني ان قلت لك مفيش حاجه اسمها ربح مضمون . ومن يقول لك عكس ذلك وانه عنده الربح مضمون قل له خليك في حالك يا ابو جهل لا يوجد في الفوركس كلمة مضمون ...الربح في الفوركس مثله مثل اي تجارة يحتاج الى تخطيط وحسن استخدام الادوات ولا يمكن لأحد ان يخبرك كيف تحقق الارباح عليك ان تتعلم بنفسك من الفيديوهات الكثيرة على اليوتيوب

latraaa
04-29-2016, 15:02
مشكور اخي الكرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و لكن يا اخي الكريم لا توجد أي مشكلة في الربح و لكن لا يمكنك أن تضمنه دائما، و لابد من العمل على الموضوع من خلال التعلم من خلال المنتدى، بالتفويق إن شاء الله

emma91
04-29-2016, 15:06
السلام عليكم اخي الكريم
عليك ان تعي جيدا انه في سوق الفوركس لا احد يضمن لك الربح وكل الامر وتوقف على عملك ومجهودك
الا انه في اي تجارة كيفما كان نوعها هناك ربح وخسارة

dali riadh
04-29-2016, 16:23
(رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا
رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا
وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ)

raouf41
04-29-2016, 16:31
اخي العزيز حتى تحصل على اساسيات التداول لا بد لك من فهم معنى التداول وفهم الفوركس بشكل عام من خلال متابعة ما كل هو جديد في المنتدى مع متابعة التقارير والمواضيع المتنوعة في المنتدى .

ahmed humedat
04-29-2016, 16:46
السلام عليكم و رحمة الله

adamarwan
04-29-2016, 17:09
فى الحقيقة اخى فى هدا المجال الكتير من المخاطر
وكدالك الارباح لكن لبد من ان تعرف اللعبة التى يجب ان تجرها
وان تحس التعامل بها
وحظ سعيد

mohammedjehah
04-29-2016, 17:10
:happy::happy::happy:السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري.............

ebn masr
04-29-2016, 17:43
اساسيات التداول كتيرة جدا بابد انك تبحث عنها كويس جدا لحد ماتعرف ايه هى وتتعلمها وتعرف انت هاتمشي ازا من خلالها

Mahmoud2063050
04-29-2016, 18:14
عندى ما هو عند صاحب الموضوع
فنحن معشر المبتدأئن نريد المزيد من الخبره قبل الدخول الى هذا العالم
ولكن لا نعرف ممن ومن اين ؟

touab.ali
04-29-2016, 18:15
اخي الكريم يمنكك ان تقوم بمتابعة التحليل و التدرب على حساب
تجريبي يا اخي لكي تتعلم و الله الموفق لك و لنا و انا هنا لاي جديد

latraaa
04-29-2016, 18:31
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و أقول لك أن الأمر لابد من التعلم أكثر و أكثر و هدا الأمر يحتاج غلى وقت و أنصك بالعمل على التعلم من المنتدى، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mhmd.hmdy
04-29-2016, 18:34
الاسايات هى ادوات قويه للتحليل الفنى امثال الفيبوناتشسى والدعوم والمقاومات
اما تضمن الربح ده صعب جدا ان لم يكنن مستحيل كمان انه يتحقق

جمال صادق
04-29-2016, 18:55
انصحك خىالكريم بالعمل على الاستفادة من تحركات السوق فى الوقات التى لا يوجد بها العديد من الاخبار الاقتصادية الممكنة من ان تؤدى بالحساب الى ابعد مسافات

akram bahnsawi
05-28-2016, 09:11
الشكر الخالص لجميع اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و التى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و لكم خالص الشكر

dora1
06-11-2016, 18:03
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

cherkaoui AAOUIQA
06-11-2016, 18:37
‏السلام عليكم ‏أساسية التداول ‏هي تعلم التحليل الفني

---------- Post added at 03:34 PM ---------- Previous post was at 03:34 PM ----------

‏أي تعلم تحديد منطقة الدعم والمقاومة والترندات

---------- Post added at 03:35 PM ---------- Previous post was at 03:34 PM ----------

‏لكن الأهم هو التداول على الحساب التجريبي قبل الانتقال الى الحقيقي

---------- Post added at 03:37 PM ---------- Previous post was at 03:35 PM ----------

‏فالتسرع بالانتقال الى التداول الحقيقي قد ‏يتسبب في ضياع راس مالك

NAbIL33
06-11-2016, 18:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أريد أن اشكر كل من ساهم في هد المنتدى الغني ب المعلومات المفيدة المهم لقد استفدت منه كتيراً أقسم لكم أصبح هدفي ليس البونص ولكن الاستفادة المهم تقبلوا مروري فرصة سعيدة اتمنى لكم التوفيق

abdelmadjid41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم عليك تعلم اساسيات التداول قبل الانطلاق في الفوركس وبالمناسبة ليس هناك ربح مضمون في عالم الفوركس

cherkaoui AAOUIQA
‏لكن يا أخي من الضروري المرور عبر الحساب تجريبي لمدة لا تقل عن ستة أشهر أو عام ‏او اكتر المهم عندما تتيقن انك أصبحت قادرا على تحديد اتجاه الشارت

mourad93
06-11-2016, 18:48
أخي الكريم انه مجال فيه المغامرة و المنافسة ينبغي لك ان تقرا جيدا عن الفوركس و خصوصا التدريب جيدا و بالتوفيق
تقبل مروري

ahmedazzouz
06-11-2016, 18:52
بسم الله الرحمن الرحيم
اساسيات التداول في الفوركس هي التحليل الفني و الاساسي و عليك تعلمهما لكي تحقق الارباح
تقبل مروري.بالتوفيق للجميع

emad1995
06-11-2016, 18:54
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

xrif01
06-11-2016, 18:56
السلام عليكم اخي الكريم حقيقتا كونك مبتدئ محتاج انصحك بقراءة كتاب جون مورفي عن التحليل الفني لاسواق المالية
لقد وافيت في طرحك واتمنى لك التوفيق تقبل مروري دمت بود

mohamed shaban
06-11-2016, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة دايما متفوق ياصديقى توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله
تقبل مروري وشكرا
اتمنى لك الصحة والعافية والسرور والعرفان والقوة فى التفكير والعقل

drissou45
06-11-2016, 19:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك,
اخي الكريم نصيحتي لك هو ان تعرف اداره اس المال ورمضان مبارك كريم
تقبلو مروري , تحياتي لكم

islam bahnsawi
06-12-2016, 00:39
من التدرب على الحساب التجريبى ثم المتابعة الجيدة والمعلومة تاتى من المواضيع و المناقشات ايضا و السلام عليكم ورحمة اللة و بركاتة

tenon
06-12-2016, 02:05
من التدرب على الحساب التجريبى ثم المتابعة الجيدة والمعلومة تاتى من المواضيع و المناقشات ايضا و السلام عليكم ورحمة اللة و بركاتة

المهم بعد كده النجاح هنا انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

amina.mohsen
06-14-2016, 21:30
السلام عليك اخي الكريم
فأنك قبل اي شئ تفتح حساب ديمو اولا ثم تتعلم عليه حتي تتقن الفوركس جيدا وبعدها تغامر في حساب حقيقي
ولاكن بحرص شديد واشكرك

---------- Post added at 07:30 PM ---------- Previous post was at 07:25 PM ----------

اخي العزيز لا تقول كيف اضمن الربح فلا احد يضمن ربحه من خسارته ولا التجاره شطاره ويجب التعلم اولا بعدها تقدر ان تأخذ اكبر ربح وتخرج باقل خساره
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

big.pharaoh
06-15-2016, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الفاضل على هذا السؤال واشكر السادة الاعضاء على الاجابات المفيدة الاتي ساعدتنا في فهم الموضوع

emad1995
06-15-2016, 00:31
بالتوفيق تقبل مروري.....

هاوي
06-15-2016, 00:50
اود ان اشكر صاحب الموضوع على هذه المعلومات حيث استفدت منها كثيرا وكذلك التعليقات التي يقوم بها الاعضاء هي تعليقات مفيدة شكرا للجميع واتمنى الربح الوفير في الفوركس لجميع اعضاء المنتدى

emad1995
06-15-2016, 02:03
بالتوفيق تقبل مروري...

mokhtarrady
06-19-2016, 18:40
1- ادارة راس المال اول اساسيات الفوركس
2- لا تطمع ابدا مهما كانت المغريات
3- اخطف الربح واجري وارضى بما قسمه الله لك
4- تعلم من الدروس والشروحات

انصحك اخي لا تطمع لا طمع لا تطمع حتى لا تخسر كل شىء

azooz almhsiri
06-19-2016, 18:41
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

omaryat2
06-20-2016, 05:54
صراحة موضوع منسق و جميل و طرح سليم إلى حد كبير أخي الكريم و ما أحوجنا فعلا لمثل هاته المواضيع في الفوركس
خاصة بالنسبة للأعضاء الجدد و المبتدئين في الفوركس بارك الله فيك أخي الكريم
و تقبل تحياتي

abokamar
06-21-2016, 16:29
بالتوفيق

sob81
06-21-2016, 16:34
مبتداء محتاج الى التعلم اخى يوجد هنا فى المنتدى القسم التعليمي بة كل المواضيع التى تريد ان تعرفها
عن الفوركس فابداء بالتعليم

zarour soufyane
06-21-2016, 16:45
اخي الكريم تعلم اساسيات التداول من النت فهناك الكثير من الكتب و المراجع على النت التي يمكن للتاجر المبتدا التعلم منها في البداية
بالتوفيق

kaka25
06-22-2016, 03:18
السلام عليكم و رحمة الله
تقبل مروري

nonam
06-22-2016, 04:34
السلام عليكم ....اولا لابد ان تعرف ان الربح مش مضمون في التعامل مع التداول لان لاتعامل مع الربح من المهم ان يكون من اهم الادوات اللي لابد ان تتعامل معاها في الحساب ومن المهم ان يكون التعامل مع التداول الاهم في التعامل مع الادوات بتاعه الفوركس
بالتوفيق ان شاء الله

kemo salah
06-22-2016, 10:20
القسم التعليمى ملىء بالمعلومات المفيدة و الجيدة للتعلم المبتدءين الجدد و نرجو اللة. التقدم لكم
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

0o0KaRiM0o0
06-22-2016, 12:44
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
اخي لا يمكن ضمان الربح
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

hussien_naguib
06-22-2016, 15:22
باعلم انك ستخسر في اتلبداية كتير بس ما مكسب الابعد خسارة
و ارجو شكري في خانة ثانك يو و كمان احب اقولك يرعاك الله اخي الطيب و العطوف انشاء الله خبير فوركس

samieh
08-17-2016, 07:59
اساسيات التداول يا اخى بتتمثل فى معرفتك كيف ترسم الترند وكيف تحدد الدعوم والمقاومات وهى اول شىء يجب تعلمه فى الفوركس وسوق الفوركس به ربح وخسارة وليس مكسب دائما ولكن العبرة بان تكون المكاسب اكبر من الخسائر

kymslye
08-17-2016, 14:00
اساسيات التداول هي المشوع و الدعوم و المقاومات و ايضا التحليل الكلاسيكي و فهم اتجاه التراند و دراسة تفسيات المتداولين لكي تحقق ارباج جيدة و ابتعد عن التوصيات الجاهزة و المؤشرات و الاكسبيرتات وغيرها من الامور لا تفيد

mronei
08-17-2016, 15:59
اساسيات التداول يا اخى بتتمثل فى معرفتك كيف ترسم الترند وكيف تحدد الدعوم والمقاومات وهى اول شىء يجب تعلمه فى الفوركس وسوق الفوركس به ربح وخسارة وليس مكسب دائما ولكن العبرة بان تكون المكاسب اكبر من الخسائر

الاساسيات المطلوبه هيا الي هتكون معانا دايما في العمل وطبعا لابد من اختيار الادوات الي هنعمل بها بعد كده بس المهم ناخد فكره عامه
عن اغلب الاساسيات هنا

forexaly5
08-17-2016, 16:10
السلام علءكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي في الله المتداول
أنصحك بالذهاب إلى قدم المبتدأ سوف تجد كل خطوات و دروس عالم الفوركس ماعليك هو أن تستفيد و تطبق كل درس

hamedibrahim
08-17-2016, 16:14
توجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك
ومشاهدة الفيديوهات علي اليوتيوب
وتطبيق علي حساب تجريبي
وشكرا وتقبل مروري ودمتم علي خير وفي حفظ لله
تحيااااااااااتي

medben
08-17-2016, 16:15
كونك مبتدا تحتاج لكروسات ودروس في الفوركس وبالتالي اضمن لك وهو الصبر على كل خطوه فى الفوركس من التعلم والدراسة الى التجريب على الحساب الديمو الى دخول السوق ووضع خطط للتداول والصبر على تنفيذها :accute:

ahmedhanafy
08-17-2016, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........ مشكووور اخي علي طرحك هاد موضوع عليك تعلم كيفية التداول علي حساب تجريبي الاول
قبل الدخول عالم الفوركس بحساب حقيقي والتعلم كيفية التداول وعمليات البيع والشراء واستخدلم الاستراتيجيه المناسبه لك في التداول
بالتوفيق ربنا يكرمك .

Bouani
08-17-2016, 19:22
الربح ليس مضمون ابدا في السوق
و الأساسيات هي التعلم
و ديما تكون متابع للسوق و لحيثياته
و خاصة ان تتابع الكبار اش يقولو

Samirghatas
08-30-2016, 00:41
اخى الكريم مفيش فى الفوركس ربح مضمون واساسيات التداول هى اول شئ معرفة
منصة التداول الميتا تريدر والتحليل الفنى ومع الوقت تتعلم اشياء اخرى باذن الله

doaa sary
09-02-2016, 22:40
اسباب التداوال انو افضل مجال للربح من النت
واسرع مجال ممكن تكسب منة اضعاف راس مالك ف فترة بسيطة وكما مجانى مش شرط تحط فلوس ممكن تعتمد ع البونص من خلال المنتدى

Foreexx
09-03-2016, 01:32
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أخي الكريم كنصيحة مني عليك ان تتعلم اساسيات تجارة الفوركس اما في القسم التعليمي او الفيديوهات علىى اليوتيوب

النقراشى
09-03-2016, 01:35
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
فى البداية يجب عليك دراسة الفوركس دراسة مستفيضة عن طريق الكتب و مقاطع الفيديو المنتشرة على اليويتوب
أو فى القسم التعليمى للمنتدى ثم ابدأ بفتح حساب تجريبى فى انستا فوركس لتتدرب على عمليات التداول و تجربة الاسترانيجيات
تحياتى لك أخى الكريم

freetrade
09-03-2016, 01:41
لضمان الربح في سوق الفوركس عليك بالحفاظ علي حسابك من المرجنة حتي تتواجد باستمرار في السوق الملئ بالفرص المستمرة كل يوم بدون انقطاع

s@mou
09-03-2016, 01:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
الفوركس شيء صعب لذلك يجب عليك التعلم من الالف ةتدرس كثيرا على الاقل سنة كاملة من الدراسة هذه هي نصيحتي لانها لا توجد طريقة اخرى.
بالتوفيق اخي ولجميع العضاء في المنتدى والسلام

maryam1
01-20-2017, 00:19
يمكنك اكتساب الخبرة عن طريق القسم التعليمي الذي يوفره المنتدى , ايضا يمكنك البحث من خلال اليوتيوب و جوجل , و يمكنك الاستفادة من المواضيع الذي ينشرها الاعضاء القدامى اصحاب الخبرة
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

alonsoo
01-20-2017, 08:09
اساسيات التداول فى الفوركس اولا تتعلم على حساب تجريبى لمدة مثلا لا تقل عن 6 شهور حتى تستطيع ان تقيم نفسك
وفى خلال تلك المدة اشتغل على كذا استراتيجية عشان تختار افضلهم

aboeluosr
01-20-2017, 09:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى اساسيات التداول ستجدها بالمنتدى وهعناك اقسام تشرح الاساسيات لكن
الاهم هو ان تطبقها حرفيا كى تضمن نتيجة جيدا اما بالنسبة لضمان الربح فليس هناكم شىء اسمة ربح مضمون

zizoo99
01-20-2017, 12:05
شكرا لك اخى على استفسارك و لكن استفسارك لا يدل نهائيا على اى فهم للفوركس انصحك يا اخى بكثرة التعليم فى المرحلة الاولى كما انصحك ايضا بالتداول على حساب تجريبى فتره كبيره

midouknight
01-20-2017, 12:09
أخي الغالي المنتدى الكبير خاصةً
في قسمه التعليمي مليء بالشروحات وكذلك
بالدروس أنصحك بتعلم التحليل الفني والكلاسيكي كذلك الفني وإدارة راس المال

tamermosa
01-20-2017, 12:12
اخى العزيز ، عليك و على القسم التعليمي بالمنتدى
و يوجد ايضا قسم خاص بالمبتدئين ، علشان ياخد بأيديهم خوة خطوة
اتمنى ان اكون قد افادتك ، لك و للجميع تحياتى

magic777
01-20-2017, 12:14
التعرف في البدايه على كل ما يفيدك او يديك معلومات كتير واساسيه عن المجال ده اول الطريق ليك هنا وعلشان تقدر
تعرف وتتعامل صح وتبني خبره جيده

bakmosta
01-20-2017, 21:14
الســلام عليـكم ورحمة الله تعالى وبركـاته
اخي الفاضل بما انك مبتدا في سوق الفووكرس فعليك بالتعلم و الصبر على هذذا حتى تكون من المحترفين و تصبح تحقق اربح جيدة من السوق .

Saeed EL Sayed
01-20-2017, 21:19
محدش بيضمن الربح لكن حاول انك تتعلم كتير جدا وتجرب كل الي هتتعلمه علي حساب تجريبي وبكدا تضمن ان يكون في ربح ان شاء الله ويكون اكبر من الخساره دي النصيحه الي بقدمهالك

magic777
01-20-2017, 21:33
لابد ان تتعلم بنفسك اخي وفي قسم المبتدأين دروس جيده للبدء والعمل من البدايه هنا وتقدر تفهم ما تريد في المجال بالفعل اخي
لو بس بدأت خطوه خطوه هتصل

ibr08
01-20-2017, 21:36
عليك بالقسم التعليمي يا أخي الكريم و ستجد فيه كل ما تريده فيديوهات تعليمية و مواضيع مهمة
بارك الله فيك و تحياتي للجميع

عبد الرحيم رافا
01-20-2017, 21:44
السلام عليكم و رحمة الله
الاساسيات اخي هي ان تكون لك خطة و ان يكون لك رصيد على بروكر مرخص و تكون لك المعرفة بكامل المخاطر في السوق

hala ramadan
01-20-2017, 21:59
السلام عليكم اخي الكريم اساس التداول في الفوركس هو التعلم
فعليك ان تتعلم لكي تصل الي اهدافك
وتحقق المزيد من الارباح
وانصحك بالدخول الي القسم التعليمي بالمنتدي

tolin
01-20-2017, 22:49
كيفية التداول فى الفوركس سؤال صعب ترد عليه بالكلام انت محتاج تتعلمه وممكن كمان تعمل حساب تجريبى هيعلمك ازاى تتداول

123Hasnaa123
01-20-2017, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اساسيات التداول في الفوركس كتيره بس اكتر حاجه اقدر انصحك بيها انك تحاول تتعمق فالتحليل الرقمي لان ده اساس السوق بجد من وجهه النظري واهم شئ فيه ........ بالتوفيق

ahmed abdelmomen
01-21-2017, 06:21
مفيش حاجة اسمها تضمن الربح ومفيش حد ضامن الربح في الفوركس
لكن في طرق واستراتيجيات تقدر تستخدمها لتحسين فرص الربح وتحقيقه

latraaa
01-21-2017, 13:12
يا اخي الكريم اقول لك و للجميع أنه يمكنك أن تتعلم الكثري إن شاءالله من خلال المنتدى و هدا الدي تم تقديم الكثير من الماوضيع القمية و المفيدة إن شاء الله و التي يمكنك ان تثل بها إلى المتسوى المطلوب غ نشاء الله

Tarek teto
01-21-2017, 13:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اولا يا أخي الكريم يجب ان تفتح حساب تجريبي في شركة انستا فهذا الحساب به اموال وهمية لتتداول بها ولكن للتدريب فقط وبعد ذلك تفتح حساب حقيقي بأموال حقيقية بنفس الشركة شركة انستا فوركس و بعد ذلك تبدء التداول و لكن عندما تفتح صفقات تفتحها بعقد صغير يعني 3 دولار او 5دولار حتي تشعر انك بدئت تعلم كل شئ وتبدء بعقود كبيرة و تفتح صفقات من الارباح.

ikozan
01-21-2017, 14:54
من اساسيات التداول الناجح يا اخي ان المتاجر يعتمد على استراتيجية دفاعية لان الدفاع خير وسيلة من اجل الهجوم في الفوركس
بالتالي على الاقل وانت ترى راس مالك في حسابك بلا اي نقص تكون في حالة جيدة ول الربح قليل فانت مستفيد وبلا خسارات من راس مالك

midouknight
01-21-2017, 15:00
أخي الحبيب هذا المنتدى الكبير
خاصةً في قسمه التعليمي مليء بالشروحات
والدروس المصورة التي تساعدك على فهم السوق بصورة سلسة

Khaled metwally
01-21-2017, 15:11
لكل مبتدئ في الفوركس يجب اتباع أساسيات التداول وهي الارتكاز على التحليل الفني وعلى اتباع الأخبار حتى تتمكن من التداول وانت عارف كل ما يجري في للسوق والخطوات التي يجب اتباعها والله الموفق

ayoubfc
01-21-2017, 17:34
وجه الى قسم المبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله
و انصحك ايضا ان تتوجه لمشاهدة فيديوهات حول كيفية التداول و كيفية تطبيق
الاستراتيجيات اثناء عمليات التداول تقبل مروري

bakup28
01-21-2017, 19:41
مبتدا تحتاج لكروسات ودروس في الفوركس
وبالتالي اضمن لك يا اخي ان تتعلم في
اقصر مدة وان تربح كويس

magic777
01-21-2017, 20:57
اخي انت ممكن تدخل في دوره او تاخد كورس لو معرفتش تتعلم من القسم التعليمي هنا ولكن بالفعل ركز بس على القسم ده وهتلاقي
كل اجابات اسئلتك الي ال بتدور في دماغك

zezo3
01-22-2017, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى الفاضل لكى تضمن الربح يجب عليك ان تكون واثقا من نفسك وان تتعلم مده لتقل عن سته اشهر على الاقل على حساب تجريبى علشان تعرف مبادئ وطرق التداول .

HadeerKamal1
01-22-2017, 12:36
لكي تستطيع ان تداول بشكل جيد عليك بوضع راس مال مناسب وكذلك عمل استراتيجية جديدة حتي تتمكن من تحقيق ربح مضمون وعالي ودايما راجع استراتيجيتك بشكل مناسب حتي لا تتعرض للخسارة.

a7medsedik
01-22-2017, 12:44
يجب ان تتعلم اولا التعليم هو اساس اي شئ يجيب عليك البحث في اكثر من مكان واكتساب الخبرات ووضع حد للخسارة

Ayman ElSayed
01-22-2017, 13:02
السلام عليكم
الاساسيات كثيرة في عالم الفوركس وتحتاج الى شرح بالفيديو لتعلمها
ولكن بالنسبة لضمان الربح فهاذا رزق الله وعليك التعلم وعمل الخطة التي سوف تعمل بها

ماعنديش الزهر
01-22-2017, 13:09
اساسيات التنداول ان تركز على التحليل الفني أسمع عن ذلك بعض اللعب منزل وسيط ضد العملاء وانها مقامرة خطيرة للمبتدئين وجميع التجار في سوق الفوركس. وأعتقد أن جميع التجار أن يختار الوساطة المالية لحسابات عزل لأحد البنوك.نتبا

aboeluosr
01-22-2017, 13:19
بسم الله الرحمن الرحيم مرحبا بك اخى معنا اذا اردت اى مساعدة فعليك بزيارة القسم التعليمى
بالمنتدى وهناك ستجد كل الاجابات التى تريد الحصول عليها وكل المعلومات ايضا

vipx25
01-22-2017, 13:40
تقبل تحياتي وبالنجاح

Mastafa
01-22-2017, 13:41
لمبتدئين ستجد هناك الكثير من المواضيع التي تفيدك انشاء الله

latraaa
01-22-2017, 13:54
يا اخي الكريم لكين في علمك انك داخل إلى سوق كبية و عليه را ى أنه م الأفضل العمل على التعلم الحقيقي و الدي يكون من خلال المتدى الراقي و الدي تم تقديم الكثير من المواضيع القيمة فيه، بالتوفيق لك و للجميع

Mr Fathy
01-22-2017, 13:56
بسم الله الرحمن الرحيم. والله يا زعيم كلنا مبتدئين ومحتاجين احنا كمان المهم اننا ندخل على حساب تجريبى نتمرن عليه صح

ragab012
01-22-2017, 14:26
شكرا اخى على هذا الموضوع المستفاد منه
ونتمنى الربح للجميع سواء مبتدى او خبير