PDA

View Full Version : السوق السائلة أو غير السائلة

fadiarab
03-30-2015, 18:18
سؤال الى ذوي الخبرة انا جديد في عالم الفوركس ووجدت مصطلح السوق السائلة و الغير سائلة
ارجو افادتي بمعلةمات عنها حتى تعم الفائدة و بالتوفيق للجميع

سارة محمد
04-11-2015, 19:25
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

ahmedtaher
04-14-2015, 20:00
السلام عليكم ... مش فاهم حاجة بصراحة انت اية قصدك بس لو قصدك علي السيولة ولا اية اصلا مش فاهم ... وضح السؤال عشان افهم
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

دينا اسلام
04-14-2015, 20:04
سجّل كل شيء:
قد يبدو هذا تافها للبعض، ولكن هذه بالفعل قد تكون المعلومة التي سوف تميز المتاجر الناجح عن غيره. لا أحد، مهما اعتقدوا بأنهم عقلانيين يتصرفون بموضوعية عندما يتعلق الأمر بأموالهم. أفضل طريقة للحفاظ على الموضوعية هي بتدوين كل شيء.
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك.
ما رأيكم فى موضوع التسجيل .....

omaoma
04-14-2015, 20:23
اكدي التدالو فى الفورك يكون بناء ل وجود سيولة كبيرة جدا فى الفوركس
ويجب ه نعرف زاى نختار افضل وقت للدخول فى السق بالتى سو حصل على فرص كبيرة جدا

ahmedibrahim258259
04-20-2015, 18:10
بسم الله الرحمن الرحيم انا موش فاهم بصراحة اول مرة اسمع عن المصطلحين دول ياريت تتاكد منهم ولو حد عارف يفيدك ان شاء الله
تقبل مروري

حسنى صادق
04-20-2015, 18:26
ارى انة من الممكن الفعل الحقيقى للتعلم فى لسوق من خلال التعلم اللزامى لاسسايات السوقو ارى انة من غير الممكن الاستعانة بالعمل على العمل غير النظم

محمود مرعى
04-20-2015, 18:58
سؤال الى ذوي الخبرة انا جديد في عالم الفوركس ووجدت مصطلح السوق السائلة و الغير سائلة

اهلا وسهلا بيك معانا فى المنتدى يا اخى الفاضل وان شاء الله تقدر انك تحقق معانا الربح والنجاح فى هذا المجال القوى
وانا بصراحة اول مرة فعلا اسمع المصطلحات دى وجايز حضرتك كنت تقصد السيولة التى يتمتع بها سوق الفوركس وهو
انه السوق بتداول عليه يوميا 3 ترليون دولار والله اعلم

adnan1969
04-20-2015, 19:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله اخي انا اول مره اسمع انو في سوق سائله او جافه ممكن توضح حتى نتعرف شو بدك لان سوالك غريب شوي

ShougySalout
04-21-2015, 10:44
بسم الله الرحمن الرحيم انا موش فاهم بصراحة اول مرة اسمع عن المصطلحين دول ياريت تتاكد منهم ولو حد عارف يفيدك ان شاء الله
تقبل مروري

Sofien
04-21-2015, 11:01
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، السيولة تعني الحركه القوية لسوق في كل الإتجاهين

ويمكن تحديدها بالوقت فمثلاً العملات الأوروبية تكثر السيولة فيها في وقت إفتتاح بورصة لندن

تقبل مروري وسلام .

haphop
04-21-2015, 11:02
السلام عليكم ورحمه الله
انا لم اسمع بهذا المصطلع قبل ذلك لذلك لن استطيع ان افيدكك في هذا الموضوع واتمني لك التوفيق انشاء الله

ali.22595
05-05-2015, 16:53
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى الفاضل بصراحة مش عارف اوى اتمنى حد من الاخوة الاعضاء ايضاح لنا هذا الموضوع
لافادة ومشكور اخى على موضوعك

hager omar
05-05-2015, 17:41
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

مشكور علي تساؤلك اخي الفاضل ولكن كنت اتمني ان اشارك معكم ولكن انا مازالت مبتدئة في مجال الفوركس وليس لدي كمعلومات كثيرة عنه

تحياتي لك

sharshabil
05-05-2015, 17:48
ليس هناك سوق سائلة و غيبر سائءلة
لكن هناك اوقات تكونةفبها اليسيبولة عالية و ةاوقات تكون فيها السيولة ضعبيفة

tipou
05-05-2015, 17:49
السلام عليكم
هو مقدار تحويل الأصل من حالة الثبات إلى حالة السيولة
أعلاها طبعا النقود الكاش وتتمتع ب100% سيولة وتتدرج بعد ذلك طبقا لامكانية تحويلها للكاش
و شكراا على هدا الموضوع المهم

محمود مرعى
05-05-2015, 18:01
والله يا اخى انا فعلا اول مرة اقرأ المصطلح ده مع حضرتك وان فعلا مفيش اى حاجة اسمها السوق السائلة
والغير سائلة ولو فيه مصطلحات زى دى يبقى انا فعلا اول مرة اسمع عنها اطلاقا وربنا يكرم يارب

sharshabil
05-05-2015, 18:24
ليس هناك سوق سائلة و غيبر سائءلة
لكن هناك اوقات تكونةفبها اليسيبولة عالية و ةاوقات تكون فيها السيولة ضعبيفة

معتز سباعنة
05-05-2015, 18:27
السلام عليكم اخواني
اعتذر منك فأنا لا امتلك اجابة على سؤالك لانني جديد في المنتدى اتمنى ان يفيدوك الاعضاء ذوي الخبرة الكافية على سؤالك
وشكراً

al-Mashhadani64
05-05-2015, 19:32
اخي الكريم انا لم افهم قصدك بالضبط فلا يوجد مصطلح السائله وغير السائله ولكن يوجد مصطلح السيوله في سوق الفوركس ولكن حسب اعتقادي ان السوق سائل وغير سائل يسمى حسب مرونة وحركة السوق ولك كل الاحترام

hamadaelbanna
05-05-2015, 19:38
لسلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور أخي العزيز على هذا الشرح الرائع لسوق العملات و الأسهم
أنتظر منك المزيد من إبداعك في هذا المجال و بتوفيق
تقبل مروري

aminalamor
05-05-2015, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار لاول مرة اسمع بهذا المصطلح السوق السائلة والسوق الغير سائلة وهل هي موجودة في سوق الفوركس ام لا ارجو الافادة من الاخوة الاعضاء في المنتدى
بالتوفيق للجميع

chirikhan
05-08-2015, 13:05
ولو اني مبتدا في السوق الا اني ربما اظن اناها ترتبط بمصطلح السيولة في السوق بالتاكيد
بمعنى السوق السائلة هي التي فيها سيولة والسوق الغري سائلة هي القليلة السيولة

waelmma
05-08-2015, 14:43
:(:)):o اعتقد اخى الكريم ان المقصود بالسوق السائلة
والغير سائلة هو حجم الاموال التى يتم ضخها فى السوق وربنا يوفقك اخى

hamdochi
05-08-2015, 16:43
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه مقدار تحويل الأصل من حالة الثبات إلى حالة السيولة أعلاها طبعا النقود الكاش وتتمتع ب100% سيولة وتتدرج بعد ذلك طبقا لامكانية تحويلها للكاش و شكراا على هدا الموضوع المهم تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

popa2015
05-15-2015, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

faridd
05-15-2015, 20:31
اول شئ يجب عليك معرفته في الفوركس هو ان تعرف مصطلحات واساسيات السوق يعني معني التحليل والاخبار ازاي تفتح صفقه في السوق يعني اهم حاجه تعملها انك تتعلم الفوركس الاول

شهيرة
05-22-2015, 03:24
السلام عليكم ورحمة الله
اكيد التداول فى الفوركس يكون بناء ل وجود سيولة كبيرة جدا فى الفوركس

Kiing
05-22-2015, 04:45
ممكن متلا انه ارى ايضا من الممكن الفعل الحقيقى للتعلم فى لسوق تم ايا انه خلال التعلم اللزامى ممكن متلا منه لاساسيات السوق تم منه ارى انه متلا من غير الممكن اي انه بالاستعانة فقط

fatehbtn
05-28-2015, 11:56
كل الشكر والامتنان على روعهـ بوحـكـ ..

وروعهـ مانــثرت .. وجماليهـ طرحكـ ..

دائما متميز في الانتقاء

سلمت يالغالي على روعه طرحك

نترقب المزيد من جديدك الرائع

دمت ودام لنا روعه مواضيعك

faridd
05-28-2015, 16:45
إذا انت عرفت كيف تفسر التحليل الاخبارى واصبحت بارع في التحليل الاخباري فإن 80 -90 % من الصفقات سوف تكون رابحة وهي من اقوى الاستراتجية المربحة

boulafrah
05-28-2015, 16:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة موش فاهم بصراحة اول مر ان السح خلال التعلم اللزامى لاسسايات السوقو ارى انة من غير الممكن الاستعانة بالعملب عبر الليبرتي و سحب الاموال عبر الوسيط اظن ان هذا جيد و ملاءم لمن له ارباح صغيرة لكن انا في نظري انه لما تكون الارباح كبيرة فاظن احسن شيئ انه يسحب على الكارد لان هذا مفيد ة اسمع عن المصطلحين دول ياريت تتاكد منهم ولو حد عارف يفيدك

---------- Post added at 01:49 PM ---------- Previous post was at 01:47 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد من ان السح خلال التعلم اللزامى لاسسايات السوقو ارى انة من غير الممكن الاستعانة بالعملب عبر الليبرتي و سحب الاموال عبر الوسيط اظن ان هذا جيد و ملاءم لمن له ارباح في نظري انه لما تكون الارباحها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

MOHAMED forex00
05-28-2015, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شاء الله تقدر انك تحقق معانا الربح والنجاح فى هذا المجال القوى
وانا بصراحة اول مرة فعلا اسمع المصطلحات دى وجايز حضرتك كنت تقصد السيولة التى يتمتع بها سوق الفوركس وهو

soad labib sadek
05-28-2015, 17:48
اخي العزيز السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و بالنسبة لي فلا اعلم ما معني السوق السائلة و الغير سائلة و اول مرة في مدتي مع الفوركس اسمع تلك المصطلحات و اتمني من احد المحترفين او اللي لديه معلومة بهذا الخصوص ان يفيدنا و لكم جزيل الاحنرام

بالتوفيق

ilyes chaieb
05-28-2015, 19:15
السوق السائلة و الغير سائلة!! اول مرة اسمع عنها ممكن تقصد السيولة ؛ على العموم ان شاء الله تجد اجابة لالستفسارك ..

احمد سعيد على
05-29-2015, 16:28
سجّل كل شيء:
ما رأيكم فى موضوع التسجيل ......

MOHAMED forex00
05-30-2015, 15:49
هلا وسهلا بيك معانا فى المنتدى يا اخى الفاضل وان شاء الله تقدر انك تحقق معانا الربح والنجاح فى هذا المجال القوى

hmadnah123
05-30-2015, 20:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ان شاء الله تقدر انك تحقق معانا الربح والنجاح فى هذا المجال القوى
وانا بصراحة اول مرة فعلا اسمع المصطلحات دى وجايز حضرتك كنت تقصد السيولة التى يتمتع بها سوق الفوركس

Shadi
05-30-2015, 20:05
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين جدا يا شباب على هذه المشاركة العظيمة
اتمنى لكم التوفيق

hany343
05-30-2015, 20:08
السلام عليكم
اخي الكريم لا اعرف شيئ عن الموضوع و امني حد يفيدك في الموضوع
تحياتي
بالتوفيق

hidouri25
05-30-2015, 20:16
و الصلاة و السلام على افضل المرسلين حبيبي محمد و اله و صحبه
عفوا يبدوا اني لا استطيع افادتك فلم اسمع بهذا المصطلح
و في الاخير اتمنى ان يرزقنا الله خير الدنيا و الاخرة

ابراهيم حمادة
05-30-2015, 20:20
ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺘﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ ﻟﺎ ﺗﺸﻐﻞ ﺑﺎﻟﻚ ﺑﻤﺼﻂﻠﺤﺎﺕ ﻫﻲ ﻟﻮ ﻣﻬﻤﻪ ﺗﻘﺎﺑﻠﻚ ﻓﻲ ﺍﻟﻂﺮﻳﻖ ﺍﻫﻢ ﺣﺎﺟﻪ ﺗﻜﻮﻥ ﻋﺎﺭﻑ ﺍﻟﺎﺳﺎﺳﻴﺎﺕ ﻭﺗﺮﻛﺰ ﻋﻠﻴﻬﺎ

malak558
05-30-2015, 21:35
انا اول مره اسمع بالمصطلح دا
افتكر ممكن تكون ترجمه خاطئه لموضوع فى منتدى اجنبى لو الموضوع فعلا متعلق بالفوركس

هاشم احمد
05-30-2015, 23:14
بسم الله العلي القدير
تحية طيبة وبعد ...
اتمنى ان تكون بدوام الصحة والعافية اخي واشكرك على شرحك لنسبة العموولات التي تاخذها شركاات الوسااطة من المتااجر ,,,
اتمنى ان يوفقنا الله جميعا الى كل خير ...
تحياتي للجميع

osama forexawy
05-30-2015, 23:25
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اتمنى وقتا ممتعا للجميع :dance:
حقيقة انا هذه اول مرة اسمع فيها عن هذا المصطلح انتظر مثلك ان اجد فى الردود ما يوضح لنا بالضبط ما هذا المصطلح وما مغزاه

ehabbob
05-30-2015, 23:31
الاعضاء الكرام وادارة منتدى فوركس العرب اتمنى لكم حظا موفقا و رزقا كريما باذن الله
والله ولى التوفيق

superkenan
05-30-2015, 23:54
اخي الكريم عذرا لم اسمع بهذا الشيئ من قبل هل انت متأكد منه ما هو المصدر الذي سمعت منه او ما اين وجدت مثل هكذا امور
وشكرا

hmadnah123
05-31-2015, 00:09
مش فاهم حاجة بصراحة انت اية قصدك بس لو قصدك علي السيولة ولا اية اصلا مش فاهم ... وضح السؤال عشان افهم

marwafawzy122
05-31-2015, 00:48
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ ك\مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

Doodysamsom
05-31-2015, 01:40
انا بصراحة اول مرة اسمع عن تلم المصلحات..
السوق السائلة والغير سائلة..
بس ممكن يكون يقصد بالسيولة سيولة الاموال بالسوق

معتصم سباعنة
05-31-2015, 01:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم بصراحه مصطلح غريب - اما اذا كنت تقصد السيولة فانا اوضح لك ان سوق الفوركس من اكبر الاسواق واضخمها سيولة - بالتوفيق
تقبل مروري

amane13
05-31-2015, 02:09
تقبل مروري

BABOUS
05-31-2015, 18:00
مشكور أخي العزيز على هذا الشرح الرائع لسوق العملات و الأسهم أنتظر منك المزيد من إبداعك في هذا المجال و بتوفيق تقبل مروري

FullyActive
05-31-2015, 18:04
السلام عليكم انا عمرى ما سمعت عن هذا المصطلح السوق السائلة والغير سائلة يمكن تقصدين السيولة
الله اعلم ماذا تقصدين على كل حال ممكن تبحثى فى جوجل

ismael
05-31-2015, 18:08
كثيرة هي المصطلحات والمفاهيم في سوق الفوركس وبدل من التعمق في فهمها التدريب على اساسيات السوق من مؤشرات وغيرها

dhiebj316
05-31-2015, 18:17
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والشرح التساؤل
المعلومة القيمة الرائع و المميز هذه النصائح و التوجيهات الهامة
والله اخي انا اول مره اسمع انو في سوق سائله او جافه ممكن توضح حتى نتعرف شو بدك لان سوالك غريب شوي

مصراوى
05-31-2015, 18:20
اخى الفاضل اعتقد ان سوق الفوركس هو افضل الاسواق واكبرها من خلال كم السيولة الكبير والذى لا يوجد فى اى مهنة اخرى وبالتوفيق

hmadnah123
05-31-2015, 18:32
انا اول مره اسمع انو في سوق سائله او جافه ممكن توضح حتى نتعرف شو بدك لان سوالك غريب شوي

محمود مرعى
05-31-2015, 18:40

مفيش حاجة اسمها سوق سائلة او غير سائلة ولكن انا عايز اقول لحضرتك انك لو بتتكلم عن السيولة فهو فعلا سوق
عالى جدا فى السيولة حيث انه بيتم التجارة عليه يوميا باكثر من 3 ترليون دولار

a7med sniper
05-31-2015, 19:55
ليس لى اجابه على هذا السؤال اخى الكريم اول مره اسمع بمصطلح سوق سائل وغير سائل

عموما شكرا لكم والله يوفقكم والله المستعان

Eslam Anwar
06-06-2015, 14:15
اخي الفاضل طبعا انا بالنسبالي فلا اعلم ما معني السوق السائلة و الغير سائلة و اول مرة في مدتي مع الفوركس
اسمع تلك المصطلحات و اتمني من احد المحترفين او اللي يكون لديه معلومة بهذا الخصوص ان يفيدنا و لكم جزيل الاحنرام

MOHAMED forex00
06-07-2015, 14:07
اهلا وسهلا بيك معانا فى المنتدى يا اخى الفاضل وان شاء الله تقدر انك تحقق معانا الربح والنجاح فى هذا المجال القوى
انه السوق بتداول عليه يوميا 3 ترليون دولار

magic777
06-07-2015, 21:05

اهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

ibrahim forex
06-08-2015, 00:26

ayoub321
06-08-2015, 00:38
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع والمفيد
سالك غير مفهوم لي شخصياً أخي حول تحديد سئل جيد لكي أجيبك
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح إنشاء الله

mechanical
06-20-2015, 20:50
السلام عليكم ... انا مش عارف بصراحة بس من حيث المعني اللي تفهمة لاول مرة السوق اللي مليان سيولة عالية والسوق اللي السيولة فية قليلة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

ريهام عبد العزيز
06-20-2015, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لا اعرف ان شاء الله الاخوة فى المنتدى بيساعدوك ونتمنى لك التوفيق والنجاح
تقبل مرورى

hesham elzoghby
06-20-2015, 20:53
السلام عليكم
السادة الاعضاء
اشكرك صديقى على هذا التوضيح والشرح فى هذا الموضوع اتمنى ان يستفيد الجميع من ذلك وخاصة المبتدئين فى ذا المنتدى وهذا المجال
وادعو الجميع للمشاركة لكى يسفيد اكبر عدد ممكن من اراء البعض ونفيد بعضنا البعض
واتمنى التوفيق للجميع

westside11
06-20-2015, 20:56
اخي الكريم نعم البونص المكتوب تحت صورك يختلف عن البونص الموجود في بروفايلك لان
البونص تحت الصورة هو مجموع البونص منذ تسجيلك في المنتدى
تقبل مروري

marwanadam
06-20-2015, 21:03
فهمة انك تسال عن السيولة وهى بسهول حجم الصفقات او الاموال التى تقدف فى السوق كى يصعد او ينزل
هدا بمفهوم عام وانما ادا اردت ان المزيد من الشروحات فانصحك با ترى القسم التعلمى وستفهم اكثر
والله المستعان

mohamed12345
06-21-2015, 15:03
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد انا موش فاهم بصراحة اول مرة اسمع عن المصطلحين دول ياريت تتاكد منهم ولو حد عارف يفيدك ان شاء الله

autocom
06-21-2015, 15:23
ارجو افادتي بمعلةمات عنها حتى تعم الفائدة و بالتوفيق للجميع عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة. قد يتضمن هذا على عواطفك تجاه الصفقة وقلقك ومستوى تفاؤلك أيضا. حدد ما إذا كنت جشعا أكثر عند غلق الصفقة، وراجع دائما هذه الوثيقة عند المتاجرة. بالقيام بهذا، فأنت تتبع في متاجراتك منهج الموضوعية، والتي سوف تمنحك بسرعة المقدرة والتحكم العقلي والتدريب لتنفيذ صفقاتك بناءا على نظامك وليس عاداتك. بسم الله الرحمن الرحيم انا موش فاهم بصراحة اول مرة اسمع عن المصطلحين دول ياريت تتاكد منهم ولو حد عارف يفيدك ان شاء الله تقبل مروري

جابر1979
06-21-2015, 15:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته . يجب أخد الوقت الكافي لتعلم و دراسة المجال و ذلك من اجل الخروج بدراسة جيدة تساعد كل فرد في التداول على العملات و السلع بشكل جيد و ناجح

gootdf
06-21-2015, 18:08
لا يوجد اي شئ مما قلته لكن لاسهل عليك الامر يمكنك التعامل مع انيتلر فهو يوفر بطائق دولية لزبنائه و الشركة تتعامل معه اي يمكنك السحب من خلاله مباشرة و في مدة قياسية كا يمكنك الايداع من خلاله في ثوني معدودة

helmi nsir
06-21-2015, 18:11
السلام عليكم ورحمة الله
انها ترتبط بمصطلح السيولة في السوق
بمعنى السوق السائلة هي التي فيها سيولة والسوق الغير سائلة هي القليلة السيولة

westside11
06-23-2015, 19:42
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
عفو اخي لا املك من العلم ما يكفي للإجابة على تساؤلك تقبل مروري و انشاء الله تجد من يساعدك و يفدنا

RomanyMoreed
06-26-2015, 15:03
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

علي حسب درايتي بالمصطلحات الكتيرة للسوق مفيش حاجة بالاسم ده خالص حضرتك واللة اعلم شوف في بحث جوجل يمكن فية

karim02
06-26-2015, 17:42
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نري

jozef82199
07-21-2015, 14:27
سويس (): وهو زوج الدولار الأمريكي مقابل الفرنك السويسري وسويس هي اختصار لسويسري أي الفرنك السويسري.

أوزي (): وهو زوج الدولار الأسترالي مقابل الدولار الأمريكي، وهو يعني الخروف نسبة إلى الخروف الأسترالي.

كيوي (): هو زوج الدولار النيوزلندي مقابل الدولار الكندي وسمي بذلك نسبة إلى طائر نيوزلندي مشهور.

المجنون: وهو زوج الجنيه الاسترليني مقابل الين الياباني وسمي بذلك لكثرة تذبذبه وسرعة تحركاته وبالتالي صعوبة فهمه وتحليلها.

الغزال: هو زوج اليورو مقابل الدولار الأسترالي وسمي بذلك لسرعة حركته وتقلباته نسبة إلى سرعة الغزال. وهناك تسمية أخرى وهي القرد لهذا الزوج لنفس السبب.

الساحر: وهو زوج الدولار الأمريكي مقابل الين الياباني وسمي بالساحر نسبة إلى قوته وسهولة تحليله وموافقته للتحليل الفني المستخدم

sharshabil
07-21-2015, 14:59
لا يكن قل السوق السائلة لم اسمعغ هذا المصطلح من قبل
لكن هو سزوق تكون فيه سيولة كييرةو مرات لا تكون بصورة كبيرة

dhmo
07-21-2015, 17:41
لا يكن قل السوق السائلة لم اسمعغ هذا المصطلح من قبل
لكن هو سزوق تكون فيه سيولة كييرةو مرات لا تكون بصورة كبيرة

الكلام ده وقت الاخبار اخي وكلنا عارفين ان هو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون
مكاسبك اكتر من خسائرك وتواصل ووتعلم فيه ونتابع الاخبار به

0sama
07-22-2015, 15:23
مظنش ان فيه حاجه اسمها سوق سائلة ولكن اعتقد ان التعبير الصحيح هو سيولة السوق
و هذا يعني الاموال الموجودة داخل السوق للتجارة

Kiing
07-25-2015, 18:14
جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة اكتب نقاط المدخلة

hardjob
07-26-2015, 15:17
السلام عليكم ورحمه الله
انا لم اسمع بهذا المصطلع قبل ذلك لذلك لن استطيع ان افيدكك في هذا الموضوع واتمني لك التوفيق انشاء الله

ahmedsaadhamed
07-26-2015, 15:28
انا ايضا جديد ولا اعرف عما تتحدث
ولكن شكرا لسؤالك ليستفاد الجميع
تحياتي

RedaOlive
07-27-2015, 03:51

heba_a
07-27-2015, 04:19
السلام عليك اخى الكريم انا ايضا اول مره اسمع عن هذا الرجاء زيادة الشرح وتبسيط المعلومة كى نستفيد جميعا وخاصة من هم مبتدئين فى التعامل ولك جزيل الشكر للشرح والمعلومات

Schams
07-27-2015, 04:22
اخي الكريم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع المليء بالمعلومات القيمة التي تفيدنا في مسيرتنا التجارية
ننتظر مزيدك املين ان تزودنا بكل ما هو مفيد و قيم...اخي العزيز
تقبل مروري واحترامي

tarik46
08-09-2015, 22:19
لم يمر علي مصطلح كهذا في الفوركس منذ 3 سنوات و لكن اعتقد انك تقصد السيولة و التي يقصد بها
كثرة عمليات البيع و الشراء في السوق و هذا يكون في وقت تقاطع افتتاح بورصة لندن مع بورصة نيويورك
اتمنى ان اكون قد افدتك

pepobm
08-09-2015, 23:41
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اتمنى من الاعضاء افادتك فى موضوع السوق السائلة والغير سائلة لانى للاسف اول مره اسمع عنها
التوفيق من عند الله

morres90
08-10-2015, 00:09
كثرة عمليات البيع و الشراء في السوق و هذا يكون في وقت تقاطع افتتاح بورصة لندن مع بورصة نيويورك
اتمنى ان اكون قد افدتكننتظر مزيدك املين ان تزودنا بكل ما هو مفيد و قيم...اخي العزيز
تقبل مروري واحترامي

moh19DZ
08-10-2015, 22:39
ارجو الشرح لاني اول ماعرفت ان السوق هو سوق الفوركس هو ذو السيولة العالية بسبب
الاستخدام الكبير للمال من اي عملة كانت
ولهذا السبب يختار الكثير سوق العملات للسيولة العالية التي تتيح المتاجرة فيه

محمد السيد
08-10-2015, 23:09
انا اللي بافهمه ان السوق السايلة اللي لما تحب تبيع فيها لا تنتظر المشتري لأنه
دائما موجود وطبع السوق الغير سائلة هي السوق اللي بتنتظر مدة حتى يمكنك ايجاد طرف آخر تتعامل معه

moh19DZ
08-12-2015, 18:15
من هنا نرى انه يقصد بالسوق السائل هي سوق العملات الاجنية او الفوركس لانه مفتوح 24ساعة في اليوم 5 ايام في الاسبوع
ولان الاسواق الخرة تكون مغلقة با الليل فان السيولة بها تنقص كالاسهم والسندات وغيرها وبالتالي تكون السيولة فيها شبه راكدة

osama147
08-12-2015, 18:17
بصراحة اخي انا اول مرة اسمع بهيك مصلطح فى عالم الفوركس ممكن انت تكون جالب او فاهم المصطلح بالخطء حاول ان تتاكد منه
تقبل مروري وربنا يرزق الجميع

lakhdar42
08-12-2015, 18:19
السلام عليكم ... انا كذلك مش فاهم حاجة بصراحة انت اية قصدك بس لو قصدك علي السيولة ولا اية اصلا مش فاهم ... وضح السؤال عشان افهم

مهند سباعنة
08-12-2015, 18:50
أخي الفاضل ان هذا المصطلح هو نفس مصطلح السيولة اي يوجد به اموال كافية لتغطية جميع عمليات البيع و الشراء
تقبل مروري

ebramoh
08-12-2015, 21:18
السلام عليكم..
بصراحة اول مرة فعلا اسمع المصطلحات دى وجايز حضرتك كنت تقصد السيولة التى يتمتع بها سوق الفورك..
وهو انه السوق بتداول عليه يوميا 3 ترليون دولار والله اعلم..
تقبل مروري..

dhmo
08-12-2015, 21:54
انا اللي بافهمه ان السوق السايلة اللي لما تحب تبيع فيها لا تنتظر المشتري لأنه
دائما موجود وطبع السوق الغير سائلة هي السوق اللي بتنتظر مدة حتى يمكنك ايجاد طرف آخر تتعامل معه

السيوله بتكون مع الاخبار واكيد طبعا لان الاخبار هيا المحرك الاساسي للسوق ده ومن غيرها هتلاقي السوق لا يتحرك الا نقاط قليله وتذبذب ضعيف علشان كده الافضل للمتاجر متابعع
الاخبار يوميا ويفهمها كويس

achraf2012
08-12-2015, 22:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى
ان ايضا اخي الكريم المرجوا التوضيح من الاعضاء الكرام شكرا جزيلا
موفق اخي

dhmo
08-12-2015, 22:20
من هنا نرى انه يقصد بالسوق السائل هي سوق العملات الاجنية او الفوركس لانه مفتوح 24ساعة في اليوم 5 ايام في الاسبوع
ولان الاسواق الخرة تكون مغلقة با الليل فان السيولة بها تنقص كالاسهم والسندات وغيرها وبالتالي تكون السيولة فيها شبه راكدة

لازم يكون ليه اجازات بردو وهو سوق بالفعل زيه زي اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل
ويكون لنفسه ارباح جيده ويفهم

samieh
08-15-2015, 04:47
السلام عليكم انا عمرى ما سمعت عن هذا المصطلح السوق السائلة والغير سائلة يمكن تقصدين السيولة
الله اعلم ماذا تقصدين على كل حال ممكن تبحثى اكثر فى جوجل

العراقي
08-22-2015, 22:37
انا ايضا جديد ولا اعرف عما تتحدث
ولكن شكرا لسؤالك ليستفاد الجميع
تحياتي

reyad george
09-01-2015, 00:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اظن اناها ترتبط بمصطلح السيولة في السوق بالتاكيد, و المارجن و الفرى مارجن و ما شابه ذلك بالتوفيق لك يا صديقى فى السوق

محمدياسين وزير
09-01-2015, 00:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك اخي الحبيب على هذا الموضوع
ان التسجيل مفيد في حفظ المعلومات ووضع برنامج يختصر لك الوقت في جميع الاعمال
جزاك الله الخير على هذا الموضوع

dhmo
09-22-2015, 21:06
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
انت اكيد تقد السوبلة والتى يكون فليه السوق في بيع وشراء للعملات وليس سوق نائم بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

لو عاوز تعمل مع السيوله انتظر الاخبار وبالفعل وخاصه مع الاخبار القويه والخاصه ايضا بالدولار معها طبعا هيكون فيه تحركات قويه وتعلم وكده علشان المتاجر يحقق منها ربح
جيد لازم يفهمهما الاول

tawfik999
09-22-2015, 21:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم و بعد
اذا اردت فهم هذا المصطلح اذهب الى ڤوڤل او اليوتوب و ستفهم ذلك

abolina
09-28-2015, 12:04
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
شكرا على الموضوع المفيد تحياتي إخواني وبالتوفيق

aboubakr el ayach
10-18-2015, 16:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي كلما نقصت نسبة السيولة في اي سوق كلما زادت مخاطر التجارة فيه أو مخاطر الخسارة المبكرة لأن السيولة معناها السهولة في عمليات السوق تحياتي وتقبل مروري

yassineleo
10-18-2015, 17:07
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

Wassa04
10-18-2015, 20:01
مرحبا اخي الكريم يقصد بها هناك سيولة
كبييرة في السوق او لا يعني كمية المال المتاجر بها كبيرة اة لا

kachchaoui
10-18-2015, 20:02
أخي الكريم كنت أود مساعدتك ولكنه ليس لدي المعلومات في هذا الموضوع وأتمنى أن يفيدك الأعضاء العارفين بهذا الموضوع وشكرا

dhmo
10-19-2015, 01:32
أخي الكريم كنت أود مساعدتك ولكنه ليس لدي المعلومات في هذا الموضوع وأتمنى أن يفيدك الأعضاء العارفين بهذا الموضوع وشكرا

ادخل واتعلم اخي لان بالفعل اخي بس هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

dfghfgh
10-21-2015, 10:24
أنه من الأفضل أن تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك الذي ة جيدة وفجأة

---------- Post added at 08:24 AM ---------- Previous post was at 08:23 AM ----------

اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع

engaym
10-21-2015, 10:48
السلام عليكم اخى موضوع جديد ومهم جدا ونشكر على هذا الموضوع ونتمنى المزيد من المواضيع التى تفيد الجميع فى الفوركس
والتى تساعدهم على تحقيق الربح فى هذا المجال ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

xfdhtg
10-23-2015, 12:57
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 10:46 AM ---------- Previous post was at 10:38 AM ----------

فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 10:53 AM ---------- Previous post was at 10:46 AM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

---------- Post added at 10:56 AM ---------- Previous post was at 10:53 AM ----------

الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك

---------- Post added at 10:57 AM ---------- Previous post was at 10:56 AM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

عاشق الفوركس
11-07-2015, 21:14
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
انت اكيد تقد السوبلة والتى يكون فليه السوق في بيع وشراء للعملات وليس سوق نائم بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

alaa1
11-07-2015, 21:22
هلا
السوق السائلة أو غير السائلة مهم جدا وما قمت به من شرح كان بطريقة رائعة ومميزة في طريقة عرضك لذلك الموضوع الجميل

ppttss
11-07-2015, 21:43
يقصد بالسوق السائلة وغير السائلة هى قدرة سوق التاول على توفير
السيولة من المال او قلة المال او عجز السوق على توفير السولة للتداول

razgallah
11-07-2015, 22:19
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
السوق السائلة التي تجد بها سيولة كبيرة و الغير سائلة عكسها
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

ashraf mamdouh
11-07-2015, 22:23
لا افهم قصدك ماذا تقصد بقولك السوق السائلة وغير السائلة
ممكن يكون قصدك السيولة وهذا يعنى انه هناك اموال يتم الدفع بها فى السوق من جانب المشترين والائعين
اتمنى ان اون فهمت قصدك واعذرنى ان لم افهم قصدك

msalman1987
11-07-2015, 22:28
أخى الكريم تقبل مرورى انا كمان جديد بالمجال اتمنى لك التوفيق والنجاح

omnia33
11-07-2015, 22:50
..... بسم الله الرحمن الرحيم....

....موضوع رائع وجميل جدا وننتظر منك المزيد والمزيد من المواضيع الإبداعية والمفيدة.....

..... بارك الله فيك.......

yahoo11
11-20-2015, 14:36

ويمكن تحديدها بالوقت فمثلاً العملات الأوروبية تكثر السيولة فيها في وقت إفتتاح بورصة لندن

تقبل مروري وسلام .

asdaln
11-20-2015, 15:29
اخي الكريم موضوع مميز وجميل
ونامل ان نراك بمواضييع جديدة ومفيدة ليستفيد منها الجميع
وجزاك الله خيرا

dhmo
11-20-2015, 16:48

تقبل مروري وسلام .

لا تعتمد على السيوله اعتمد على التحليل واكيد فيه كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

M.gamal9463
11-20-2015, 17:13
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك علي هذا الموضوع المهم و علي المعلومات المفيده اتمني الاستمرار ف تقديم المواضيع المفيده
وبالتوفيق ان شاء الله
تقبل مروري واحترامي

dhmo
11-20-2015, 21:49
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك علي هذا الموضوع المهم و علي المعلومات المفيده اتمني الاستمرار ف تقديم المواضيع المفيده
وبالتوفيق ان شاء الله
تقبل مروري واحترامي

وكلها معلومات قويه جدا وبالفعل اخي مافيش لا اسرار ولا استراتيجيه توصل للانها تكون الحل السعري الي هيحقق للمتاجر الربح السريع وكده كل ده اوهام طبعا الحل هنا بيكون من
الخبره والتعامل مع السوق وفهمه كويس

asx
11-29-2015, 00:28
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

jalal20
11-29-2015, 00:31
بسم الله الرحمن الرحيم
سجّل كل شيء:

heroo252
11-29-2015, 00:44
انا فى المجال من 4 سنين ومش فاهم اوى او مسمعتش عن السوق السائله
وغير السائله دى ممكن تكون تقصد السيوله فى السوق ودى شىء اخر

snnaky
12-02-2015, 21:32
السوق السائلة او الغير سائلة دة حضرتك متأكد من الكلام دة انك قرأتة فى سوق الفوركس ؟
طب دة ممكن يتصرف على بطاقة عادى ولا محتاج حاجة تانية عشان الحفظ
على فكرة حضرتك اللى قرات المصطلح والمفروض ان حضرتك اللى تشرحة مش احنا لأن احنا منعرفش المصطلح دة دة اذا كان فى مصطلح بالفعل كدة والسوق السائل ملوش معنى

nuclear2010
12-02-2015, 21:47
السلام عليكم جميعا
اكيد التداول فى الفوركس يكون بناء ل وجود سيولة كبيرة جدا فى الفوركس
تقبل تحياتى

bazokadz
12-03-2015, 15:25
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

latraaa
12-03-2015, 19:25
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام، و لكن اقولها أول مرة أسمع بالموضوع يا اخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Soufianekh
12-03-2015, 19:26
السوق السائلة او الغير سائلة دة حضرتك متأكد من الكلام دة انك قرأتة فى سوق الفوركس ؟
طب دة ممكن يتصرف على بطاقة عادى ولا محتاج حاجة تانية عشان الحفظ

---------- Post added at 04:26 PM ---------- Previous post was at 04:26 PM ----------

مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام، و لكن اقولها أول مرة أسمع بالموضوع يا اخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

yacrao
12-03-2015, 19:30
في الحقيقة اخي الكريم انا لم اسمع بهذا المصطلح من قبل لكن في امل ان ينفعنا احد الاخوة بخرتة وعلمه في هذا الامر شكرا لعى الموضوع

adamarwan
12-04-2015, 23:15
اظن يا اخى بانك تسئل عن السيولة وليس السائل الان فى سوق الفوركس
سيولة وهى قدر المال الموجود الدى يحرك الاساعار الى الاعلى او الاسفل
وحظ موفق

neverlityougo2
12-11-2015, 19:21
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

otmani
12-11-2015, 20:07
عن نفسي اول مرة اسمع بها اتمنى ان تستفيد من ردود الاخوة
وبالتوفيق

مريم ميري
12-11-2015, 20:31
السلام عليكم يا اخي اول مرة اسمع بهدا المصطلح ولا اعتقد انه مصطلح من المصطلحات المعروفة بسوق الفوركس
وبالتالي ممكن ان اقولك انو هدا المصطلح ربما احد الاشخاص حاول التعبير به عن شيء معين ولكنه استخدم المصطلح الخطا ربما
كان يقصد السيولة في سوق الفوركس

Bassem Hassani
12-11-2015, 22:08
انا مش فاهم فعلا ولعلك انت بتتكلم عن سيوله سوق الفوركس
طبعا من المعروف ان سوق الفوركس بيتميز بسيوله عاليه جدا تصل فى الغالب الى 5 تريليون دلاور يومما من حجم التداول فى السوق ودا بيوضح ان السوق من الممكن انك تحقق منه ارباح كبير جدا ولكن برضو من الممكن انك تحقق خسائر كبير ة ودا لان السوق كبيرة جدا فاكيد انت لازم تتعلم العوم فى السوق علشان تقدر متغرقش فيه

neverlityouco1
12-15-2015, 13:32
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

aym
12-15-2015, 13:36
السةق السائلة والسوق الغير سائلة يتوقف على حجم التداول فى السوق ولكن دائما يفضل فتح الصفقات
فى السوق التى يوجد بها سيولة وخركة بيع وشراء سريعة

neverlityouco1
12-17-2015, 21:01
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

عبد الرحيم رافا
12-17-2015, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله
السوق السائلة يطلق على السوق العملات الضخم تكون فيه سيولة عالية و يكون فيه الربح مرتفع للغاية ولكن الحذر كل الحذر من الاخبار يا اخوتي

neverlityougo3
12-21-2015, 18:25

zead ahmad
12-24-2015, 19:22
انت تقصد او تقصد بالسيولة فى السوق السيولة اى ان التاجر يتاجر امام ملايين من الفلوس وهذا الفوركس يسمى بالسيولة لهذا الفلوس الكثير التى تكون امامك ملايين تتاجر بها وامامك

عاشق الفوركس
01-11-2016, 12:09
اولا مرحبا بك وشكرا على المنضووع وثانيا اولا مرة اسمعهى بهدا المفهوم او المصطلح لدا يرات تجيب لنا اين وجدته ومتى وجدته لكي تتسنى لنا الاجابة ....بالتوفيق لك ولكل الاعضاء ان شاء الله

---------- Post added at 10:09 AM ---------- Previous post was at 10:02 AM ----------

أخـــــي، الفـــاضل
والله اول مرة اسمع بهدا المصطلح يارت لو تفاصيل اكثر كي اجيبك بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

dhmo
01-11-2016, 19:47
السلام عليكم ورحمة الله
السوق السائلة يطلق على السوق العملات الضخم تكون فيه سيولة عالية و يكون فيه الربح مرتفع للغاية ولكن الحذر كل الحذر من الاخبار يا اخوتي

فعلا اخي بس هو هنا الاهم هنا اخي انك متقارننش هنا بين الفوركس والبورصه او اي مجال اخر علشان لكل مجال اصلا قواعده واسلوب العمل به بيكون مختلف عن اي مجال
اخر ايضا وعلشان كده لازم الواحد يعمل به بنظام

Zezobebo3
02-13-2016, 03:54
... مش فاهم حاجة بصراحة انت اية قصدك بس لو قصدك علي السيولة ولا اية اصلا مش فاهم ... وضح السؤال عشان افهم
بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري وفى انتظار التوضيح

alizert2015
02-13-2016, 06:08
شخصيا اخي هده اول مرة اسمع فيها في الفوركس عن مصطلح السوق السائلة و الغير سائلة
ز اتمنى حقا من الاخوه ان يشرحوه لنا بشكل وافي لكي نستفيد كلنا و شكرا

dhmo
02-14-2016, 21:53
شخصيا اخي هده اول مرة اسمع فيها في الفوركس عن مصطلح السوق السائلة و الغير سائلة
ز اتمنى حقا من الاخوه ان يشرحوه لنا بشكل وافي لكي نستفيد كلنا و شكرا

معناها التحركات السسريعه وقت الاخبار وطبيعي لانه هو سوق بالفعل زيه زي اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل
ويكون لنفسه ارباح جيده ويفهم

عبد الرحيم رافا
02-14-2016, 22:11
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا بك اخي في هذا المنتدى الراقي من احسن بلد
اكبر الاسواق سويلة في العالم هو سوق العملات الاجنبية يتداول كل يوم ما يقارب ال 5 ترليون يوميا

messaoud43
02-15-2016, 16:12
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

chouaib112
02-17-2016, 21:52

تقبل مروري وسلام .

chouaib112
02-24-2016, 11:52
سلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
تقبل مروري

best1
02-24-2016, 14:02
ى وقت سابق اليوم، وقال معهد الابحاث الالماني ا يفو ان مؤشر مناخ الاعمال تراجع إلى 105.7 من 107.3 في كانون الثاني/يناير وأقل من التوقعات التي كانت تترقب 106.7.

chouaib112
03-07-2016, 22:20
تقبل مروري

abdalla reda
03-08-2016, 02:03
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
لقد استافد كثيرا من الموضوع وارجوا من الله ان يكون فى عونكم والله ولى التوفيق

elnagar
03-08-2016, 04:10
السلام عليكم اخى الكريم عليك بالدخول الى اقسام المنتدى التعليمة ويتجد جميع التعريفات التى تريدها وستستفيد كثيرا من هذه المعلومات فى الفوركس والتداول بالتوفيق للجميع

karim ben el maati
03-08-2016, 04:35
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في مواضيع أخرى أكثر قوة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

moodyloveelromansy
03-08-2016, 07:44
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

جمال صادق
03-08-2016, 08:44
لا اعتقد انة من الممكن ان نتعلم من العمليات المالية و لا بد من ان نرعف حجم اسيولة التى نتوقع ان تكون عليها الحالات اتى تتابع فيها السوق بحالة من قوة التداول

malakrohy
03-08-2016, 09:20
مصطلح السوق السائله والغير سائله جديد عندى انا كمان لكن من خلال قرأتى اعتقد انه و
ع تعليقات عند كل صفه لكى لانكون بنتعرض لااخبار او اى شيء

engibrahim.hd
03-08-2016, 09:27
بسم الله الرحمن الرحيم انا موش فاهم بصراحة اول مرة اسمع عن المصطلحين دول ياريت تتاكد منهم ولو حد عارف يفيدك ان شاء اللهتقبل مروري

drsafaseefo
03-08-2016, 11:40
السلام عليكم
أخي الكيريم أنا لا أعلم شئ عن السوق السائلة أو غير السائلة وحاولت البحث في الردود على الموضوع ولكن لم أجد الاجابة الكافية
أتمنى أن تجد اجابة على استفسارك
تقبل مروري

newlookmostafa
03-08-2016, 12:53
استفدت من المشاركة ومن ردود الاعضاء عليها منتدى مميز
تقبل مروووررررى
تحياااااااتى

dhmo
03-08-2016, 13:32
لا اعتقد انة من الممكن ان نتعلم من العمليات المالية و لا بد من ان نرعف حجم اسيولة التى نتوقع ان تكون عليها الحالات اتى تتابع فيها السوق بحالة من قوة التداول

للتعامل مع السيوله لابد من خبره واهم حاجه المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل

حسام العدل
03-08-2016, 13:39
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

islamhd
03-08-2016, 22:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

abdalla reda
03-09-2016, 01:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته احوتى الكرام لقد استافد كثيرا من الموضوع ده وارجوا من الله دوام التوفيق والتقدم والازدهار والتوفيق

QQahmedQQss
03-09-2016, 02:00
السلام عليكم اخوانى الصراحه اول مره اسمع عن السوق
السائله دى واللى مش سائله بس الحمدلله استفدت من ردود الاخوه
وشكرا لك ع طرح سؤالك

salimkala
03-11-2016, 21:08

aissaalg
03-11-2016, 22:24
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

ملاك الروح
03-11-2016, 22:28
ما اعرفه اخي الكريم ان السوق السائل اي السوق ذات سيولة عالية وهي من خصائص سوق العملات من اكبر الاسواق سيولة
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

salimkala
03-13-2016, 17:10

فوزي
03-13-2016, 18:35
بسم اللة الرحمن الرحيم
اخى الكريم
انت لم توضح السوال
ماذا تقصد
وشكرا

عبد الرحيم رافا
03-13-2016, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
أمسيـنا وأمسـى المـلك لله والحمد لله ، لا إله إلا الله وحده لا شريك له مرحبا
السوق السائلة هي التي تدر ربحا كبيرا فوق التصور

karinho1991
03-18-2016, 18:03

mourada
03-18-2016, 19:11
اخي العزيز اتمنى ان تكون قد وجدت ضالتك اما انا فاول مرة اسمع بالسوق السائلو الغير السائلة و لا اعتقد ان لها وجود اصلا و تقبل مروري

Abdalellah16
03-18-2016, 19:30
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
معلومات مفيدة بتمني كل المبتدئين يقرو الموضوع جيد ويستفادو منه

badr el asri
04-03-2016, 19:06
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته من مقالك الجميل
تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته لنا
التوفيق من عند الله
;)

latraaa
04-03-2016, 19:44
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الراي و على المعلومات القيمة و على الراي الرائع و الدي أتمنى ان يستفيد مننه الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شا ءالله

hamed mohamed
04-03-2016, 23:04
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق .

مبتدئ و لكن...
04-03-2016, 23:39
من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

islam bahnsawi
04-04-2016, 06:54
السوق السائلة هى الاموال النقدية والاصول المتداولة القابلة للتحويل الى نقدية بسرعة مثل البضاعة الجاهزة الاوراق المالية اوراق القبض ارصدة حسابات المد ينون بمعنى أنها هي من السهل بيعها، ولكن ليست مضمونة السعر

yousse
04-04-2016, 11:28
أضن أنه عندما تحدت عن السوق السائلة والغير الصالة أنك تتحدت عن السوق التي يتم ضخ فيها سيولة وكدلك السوق التي لا تكون فيها أي حركة بحيت لا يتم ضخ فيها السيولة

فوزي
04-04-2016, 22:48
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول نا جديد في عالم الفوركس ووجدت مصطلح السوق السائلة و الغير سائلة
ارجو افادتي بمعلةمات عنها حتى تعم الفائدة اجابك اخى الكريم ان المصتلاحات ان كانت السالة وغير السائلة منها الكثير والكثير
وشكرا

mohamedforex4
04-15-2016, 00:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله اخي انا اول مره اسمع انو في سوق سائله او جافه ممكن
توضح حتى نتعرف شو بدك لان سوالك غريب شوي ههههه . وبالتوفيق .

jaouad ouaiss
04-15-2016, 00:10
لم افهم المصطلح و لم اسمع بسوق سائلو او لا
ممكن ان يكون القصد منها السوق عندما تتوفر فيها السيول او عندما تكون راكدة و لا تتوفر على سيولة

azizjab
04-15-2016, 08:40

ramezdan
04-15-2016, 09:19
هلا وسهلا بيك معانا فى المنتدى يا اخى الفاضل وان شاء الله تقدر انك تحقق معانا الربح والنجاح فى هذا المجال القوى

HaMaDa99
04-16-2016, 14:42
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

doaa sary
04-16-2016, 15:40
سائلة !! ههههههههه
لا سائلة ولا صلبة
اول مرة اسمع الكلام ده انا ليا 3 سنين بالمنتدى
وبتاجر وعارفه معلومات كتير
واول مرة اسمع الكلام ده
مفيش المصطلح دة اخى الكريم

احمد عبد الباسط
04-29-2016, 19:13
اخى الكريم انا اول مرة اسمع مصطلح زى دة
وربما ان تقصد اسواق السيولة العالية
او اوقات السيولة العالية واوقات التداول ذات السيولة القليلة
ارجو التوضيح لنفيدك اكثر من ذلك

hussein.nu
04-29-2016, 19:15
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اصدقائي الاعزاء
شكرا على هذه المصطلحات المفيدة و القيمة و التحليلات
و تحياتي لجميع الاخوة و تمنياتي بالنجاح و الربح و الوفير

ghost.mastar
04-29-2016, 19:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
انا اول مره اسمع عن اسواق سائله واسواق غير سائله
انا لم افهم ماذا تقصد بسؤالك اتمنى يكو ن هناك رد بالحل

akram bahnsawi
05-28-2016, 08:58
الشكر الخالص لجميع اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و التى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و لكم خالص الشكر

nonam
06-22-2016, 02:36
السلام عليكم .... انت قصدك ان السيولة العالية من المهم ان يكون السوق في سيولة عالية علشان نقدر اننا نتعامل مع التداول والحركة السعرية في السوق ومن المهم كمان ان يكون التعامل مع التداو لالاهم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

rachid1997
06-22-2016, 08:05
السلام عليك و رحمة الله تعالى و بركاته و أهلا و سلا بك أخي الفضيل
بالنسبة لإستفسارك فأنا لم أفهم ماذا تقصد بالتحديد لأني أول مرة أسنع بالمصطلح الذي ذكرته , و على العموم أظن أنك تقصد بالسيولة الكبيرة أو المتوسطة أو الصغيرة و التي تتعرك بها الأسعار بالسرعات المتفاوتة على حسب عدد المشترين و البائعين .
و شكرا

Forex-eg
03-15-2017, 14:13
هى نوع من انواع السيولة العالمية والتجارية القابلة للزيادة انصحك اخى بالتداول على التعلم عن البورصات والاسواق المختلفة والتذبذبات القائمة مشكور على سؤالك

mahmoud552
03-27-2017, 15:16
اعتقد اخى ان السوق السائلة هى التى يوجد يها سيولة كثيرة
والسوق الغير سائلة مثل السوق الاسيوية الحركة بتعتها بطيئة اوى

nizar hidouri
03-27-2017, 16:38
طيب اخي اولا لنتفق
اني لم اتعرض لهذه الكلمة السوق السائلة و غير سائلة
و لكت لي افتراضيات لربما تكون احدهى
و الاقرب يكون هنالك سيولة ام لا طيب هذه السيولة يمكن معرفتها بحجم التداول
الذي حصل اوىمن المتوقع ان يحصل على عملة ما و يعبر عنه في الشارت مثلا بكسر دعم قوي شهري مثلا
فكسره يتطلب سيولة
أما المعنى الثاني الذي لا ارجح فهو صفقات عائمة و المقصود بها صفقات بدون ستوب لوز او تيك بروفت

العاقل
03-27-2017, 16:49

michael1
03-27-2017, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى النبيل
انا اعتقد ان هذا الموضع فعلا هام جدا فى التداول
على الفوركس وايضا من افضلهم كثيرا
وشكرا لك

ayoubfc
03-27-2017, 20:48
من الممكن الفعل الحقيقى للتعلم فى لسوق من خلال التعلم اللزامى
لاسسايات السوقو ارى انة من غير الممكن الاستعانة بالعمل على
العمل غير النظم.

stethoscope
03-27-2017, 23:38
من المؤكد أن السوق السائل او غير السائل تختص بأن السوق يكون فيه سيولة كبيرة من العملات او لا يوجد سيولة فيسمى بغير السائل اتمنى ان تكون المعلومة وصلت

Lante
03-28-2017, 14:40
عندما تقرر ما إذا كنت ستفتح صفقة، ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. اكتب نقاط المدخل والمخرج إذا قررت دخول هذه الصفقة واجعل لنفسك ملحوظات عن الصفقة

alonsoo
04-03-2017, 06:42
والله يا اخى الفاضل انا لم اسمع بهذا المصطلح من قبل فى حياتى الفوركسية انما من الممكن انه يقصد بالسوق السائلة هى العملات اما الغير سائلة ربما يقصد بها المعاملات الاجلة

zakija
06-10-2017, 23:22
شكرا لك اخي الكريم
موضوع مفيد وشرح جميل
مشكور مرة اخرى
بارك الله فيك وجزاك الله خيرا
تقبل تحياتييييييييي

hooda
06-12-2017, 20:52
السلام عليكم ورحمه الله تعالي
مشكور جدا اخي الفاضل علي هذا الموضوع المهم جدا للجميع في مجال الفوركس وانا شخصيا استفدت منه جدا ,تقبل مروري

amine-14
06-12-2017, 20:55
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم من الممكن الفعل الحقيقى للتعلم فى لسوق من خلال التعلم اللزامى لاسسايات السوقو ارى انة من غير الممكن الاستعانة بالعمل على العمل غير النظم

hooda
06-21-2017, 03:11
ارسم جدول بالأسباب التي جعلتك تعتقد بأنها صفقة جيدة. هذا يتضمن المؤشرات الفنية والأساسية أيضا. ثم ارسم نفس الجدول مبينا أسباب عدم فتح الصفقة. تقبل مروري

yousif200
06-21-2017, 05:39
السلام عليكم ورحمه الله انا اول مرة اسمع عن السوق السائلة
وبحث موجدش عنهم اي معلومات اكيد حد خبرة هيقولنا
متابع

Nony
06-21-2017, 05:45
السلام عليكم ورحمة الله انا لم اسمع عن هذه المصطلحات من قبل ولكن انصحك بأن تشاهد الفيديوهات التعليميه هي رائعه ومفيده جداولا تلتفت لاي شيء آخر ستتعلم كل شيء عن طريق هذه الفيديوهات والتجربه من خلال الديمو ..

نورالدين
06-21-2017, 05:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته صباحكم سعيد لجميع الأعضاء
شكرا أخي الفاضل على هذا التساؤل لقد استفدت من أجوبة الخبراء جزاهم الله خيرا
تقبلو مروري نهاركم سعيد

zeze2017
06-21-2017, 05:53
الســـــــــــلام عليــــــــكم ورحــــــــمه الله وبركــــــاته ----------- لابد من الصبر على الصفقات لانها من قوانين ومبادئ الفوركس فاذا احترمت القوانين والمبادئ احترمك هذا السوق لن يتمكن منك ابدا فكن صارم وملتزم فى ادارة راس مالك وتتخذ القرار المناسب فى التوقيت المناسب لاقتناص الفرص الواضحه البعيده عن التذبذب وعن الاوقات الاقتصادية القوية تقبلووووو مرورى وتحياتى لكم

cladiator2007
06-21-2017, 06:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي كلما نقصت نسبة السيولة في اي سوق كلما زادت مخاطر التجارة فيه أو مخاطر الخسارة المبكرة لأن السيولة معناها السهولة في عمليات السوق تحياتي وتقبل مروري

one12
06-28-2017, 08:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لك ولي كل أعضاء منتدى فوركس العرب للأسف اخي الكريم انا لا اعرف شي عن ذالك بصفتي لا أزال جديد هنا مع تقبل مروري اخي الفاضل

elsaied
06-28-2017, 08:40
هذا الموضوع من أهم المواضيع التي يجب أن يركز عليها المنتدي
للاسف لا استطيع مساعدتك اخي الكريم

abutalia
06-29-2017, 15:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور يا محترم علي الموضوع المميز جدا عن السوق السائله والسوق الغير سائله والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من اسلوق ونسحب ارباحنا

fouadar
06-29-2017, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
لنقود السائلة " تسمي بالاصول المتداولة " وهي اصول سلهة تحولها الي نقدية بسهولة " مثل المخزون - العملاء - البنوك - الخزينة ........
تقبل مروري جزاك الله خير

فوريكسي
06-29-2017, 20:09
الاسةواق السائلة اتوقع انها اسواق العملات المختلفة بينما الاسواق غير السائلة هي السلع والله علم عموما بارك الله فيك أتمنى لك التوفيق والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

adamo92
06-29-2017, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مساءكم سعيد لجميع الأعضاء
مشكور أخي الكريم لطرحك لهذا التساؤل لقد استفدت كثيرا من ردود الأعضاء بالتوفيق للجميع
تقبلو مروري نهاركم سعيد

m7med
06-29-2017, 21:27
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا لك اخي الكريم علي هذا السؤال ولكني مبتدا ولا اعرف اي شئ عن اجابة هذا السؤال و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

drissou45
06-29-2017, 21:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم سعيد لجميع الاعضاء,
اخي الكمريم اول مره اسمع بهادا الاسم الغريب , ربما لم تسمع جيدا , يمكن تكون السيوله
تقبلو مروري الفاضل , تحياتي لكم

فوريكسي
06-30-2017, 00:33
الاسواق السائلة هي العملات اخي الفاضل وغيرها غير سائلة حسب معلوماتي بارك الله فيك أخي الفاضل على الموضوع تحياتي لك والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

amir anwar
06-30-2017, 01:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... صراحة انا اول مرة اعرف او اسمع هذا المصطلح هناك اسواق مال و اسواق اسهم اذا كنت تسأل علي هذا الشأن

emadomda
04-13-2018, 14:34
الأشخاص الناجحون للغاية

عندما أتحدث إلى أشخاص من ذوي الكفاءات العالية، والذين لديهم وجهة نظر فريدة وناجحين للغاية، فهذا هو الفرق تماما.

وهو ليس ذلك الشخص الذي يفعل فقط ما يريد القيام به، أو يشعر بما يحلو له طول الوقت.

من المؤكد انهم لا يتبعون الأوهام التي يجري تسويقها من قبل بعض المسوقين بأنك يمكنك العمل فقط لساعة واحدة في اليوم، ويمكنك تحقيق كل المال والنجاح الذي تريده.

أنهم لا يعيشون على الخيالات التي تصورها لهم عقولهم، أو ما تريده عقولهم، أو ما يشعرهم بالراحة.

لقد وضعوا أنفسهم في بيئات بها تحديات وصعوبات، ومتطلبات كثيرة، ومكثوا في تلك البيئات وتحملوا عدم الراحة، وشقوا طريقهم فيها.

وبالنسبة لأولئك الذين لديهم هذه الخبرة، سترى أنهم من ذوي الكفاءات العالية والأداء على مستوى عال.

ثمار عملهم وانضباطهم وتدريبهم واضحة عندما تلتقي بهم وتتحدث إليهم

A.mustafa
04-22-2018, 20:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
لو عاوز تعمل مع السيوله انتظر الاخبار وبالفعل وخاصه مع الاخبار القويه والخاصه ايضا بالدولار معها طبعا هيكون فيه تحركات قويه وتعلم وكده علشان المتاجر يحقق منها ربح ..

manotripleewry
04-23-2018, 20:06
بصراحه اول مره اسمع عن المصطلحين دول فى الفوركس
لكن كل اللى اقدر اعرف بيه المصطلحين دول على حسب علمى
ان السوق السائله ممكن تكون زى تداول العملات والغير سائله ممكن تكون النفط والمعادن