PDA

View Full Version : الفوركس و المارثون

الاصيل
03-31-2015, 11:07
الاخوة الكرام
اتذكر انه كانت مشاركه قريبه من هذا العنوان لاحد الاعضاء واعترضت عليها لان المارثون اذا استعدت له جيدا تكون النتيجه مضمونه اما الفوركس فمهما اتستعديت له فالنتيجه غير مضمونه
ولكن بعد التدقيق فى العنوان وجدت فعلا انه يوجد تشابه كبير بين الفوركس و المارثون
ففى المارثون يبدا المتسابقون بشكل خفيف حتى يضمن الوصول الى النهايه ومن يسرع فى البدايه فلن يصل الى النهايه
وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه
تمنياتى للجميع بالتوفيق

eragon
04-04-2015, 07:52
هو المشكله كلها في البدايه نقص الخبره و عدم ادارة راس المال بشكل جيد
كلنا بنطمع وبنستخدم الرافعه الماليه بشكل سيء جدا وفي الاخر بنتعلم من تجاربنا دي
بيقولو ان الانسان بيتعلم من اخطائه اكثر من تعلمه من نجاحه

waelmma
04-04-2015, 11:01
فعلا اخى العزيز فسوق الفوركس مليان بالمخاطر الكبيرة جدا ومهما الواحد استعد له
لايكون ضامن المخاطر اللى بتحصل فى هذا السوق الشديد التقلب اخى

سارة محمد
04-09-2015, 21:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

ahmedtaher
04-13-2015, 12:21
السلام عليكم ... انت ركز انت مع نفسك ونفض للماراثون والدنيا اللي انت شاغل نفسك بيها ... وانت ان شاء الله تعمل ارباح كويسة
بالتوفيق ان شاء الله

masry928
04-13-2015, 16:08
فى المارثون يبدا المتسابقون بشكل خفيف حتى يضمن الوصول الى النهايه ومن يسرع فى البدايه فلن يصل الى النهايه
وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه

magic777
04-13-2015, 16:57

انت علشان تكون متاجر ناجح في المجال ده اخي لازم تركز على انك تتعلم المجال ده كويس وطبعا من القسم التعلمي هتلاقي دروس وفيديوهات كتير تقدر تبدأ
وتتعلم منها ما تريد

سارة محمد
04-15-2015, 04:37
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

ahmed mo
04-15-2015, 04:40
شكرا لعى المضووع والخبره هنا عامل هام فى التعامل مع

الرليات او المارثون للسعر فى اوقات الانفجار السعرى والله المستعان وبلتوفيق

دينا اسلام
04-16-2015, 10:16
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

User_90
04-16-2015, 10:55
فعلا عندك حق وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه تحياتي

sniper_2015
04-17-2015, 23:58
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحية على الاخوة والاخوات اتمنى انا نتلقة الاستفادة من بعضنا البعض
واشكركم على حسن تعاونكم واتمنى الصحة والسلامة لكم جميعا
وشكرا جزيلا لكم وربنا معاكم

abeerabdelghany
04-18-2015, 00:47
المشكله في البدايه نقص الخبره و عدم ادارة راس المال بشكل جيد

user_66
04-18-2015, 00:48
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

omaoma
04-18-2015, 00:50
الفوركس عايز خبرات كثيرة جدا والفوركس يشبه المارثوان
واكدي كل تاجر فى الفوركس يجب انه يتداول على اسهل الصفقات لكى لايوكون فية خسارة وفى الفوركس بكون فية مسابقات

user_66
04-18-2015, 00:53
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

رضوى
04-18-2015, 00:55
بيقولو ان الانسان بيتعلم من اخطائه اكثر من تعلمه من نجاحه شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

nassr15
04-18-2015, 01:32
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أكيد أخي العزيز هناك تشابه بينهم فلو استعديت كويس لصفقه بدراستها وأشياء أخري فاأكيد مش هتخسر إن شاء الله وتقبل مروي

Eslam1
04-19-2015, 08:14
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

alamrabat
04-19-2015, 08:44
مؤشر المتوسط الاتجاهي هو نوع خاص من مؤشر متبع الاتجاهات الذي يستطيع ايضاً أن يساعد متداول الفوركس في تحديد ما إذا كان متبع اتجاهات هو في الواقع الأداة الأفضل للمهمة في تلك اللحظة.

user_66
04-19-2015, 18:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..... بسم الله الرحمن الرحييييييييم ....
اهلا بكم اخوتى واخواتى وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
تقبلوا مروري ♥♠♣♠:peace::peace::peace::peace::peace:
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... وشكرا لكم جزيل الشكر ..... واتمنى المزيد...
♥♥♥♥♥♥
♥♥♥♥♥
♥♥♥♥
♥♥♥
♥♥

adnan1969
04-19-2015, 18:26
مشكور اخي الكريم اكيد الي يحب يختصر الطريق مايكمل السوق بدو شوي صبر وتركيز قوي وعدم تسرع حتى تعرف انت
شو ناوي تعمل وتطلع بنتائج مضمونه بتوفيق لجميع

al-Mashhadani64
04-19-2015, 19:01
نعم اخي كلامك صحيح الفوركس كالماراثون اذا بدأته بسرعه لن تصل الى هدفك واذا بداته بهدوء اكيد ستصل ولكننا كلنا بدأنا سريعا وندمنا الان وشكرا

ali.22595
04-28-2015, 19:18
اخى الفاضل طبعا الاستعجال فى البدء وخصوصا من غير خبرة معا قلة معرفة وتعليم غير كافى
اكيد بيبقا نتيجتة سلبية فى الاخر لاكن الى بياخد وقت فى التعليل وبيعرف الاساسيات وفهم كل حاجة اكيد بيبقا من المحترفين فى السوق

skavardoma
04-28-2015, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي الكريم كلامك صحيح ومعقول على كل من يريد الصمود في هذا السوق الكبير الا يتسرع او يصيبه الطمع والا سيصبح ضحية للخسائر المتتالية

hamadaelbanna
04-28-2015, 19:31
اخى الكريم مساك الله بالخير
الف شكر علي معلوماتك القيمة والي مزيد من التقدم تقبل تحياتي وتقديري اتمنى لك التوفيق
تقبل مرورى

habib.forex
04-28-2015, 19:41
في الحقيقة اخي يمكن ان يستعد المتاجر بالشكل المطلوب من خلال ادارة المخاطر
و تحديد نسبة المخاطرة و تحديد ستوب لوز مثلا و بهذا يكون شبيها بالماتون

deyaa24
04-28-2015, 20:37
الفوركس عايز صبر شوية واكدي االشغل فى الفورسك ذا لم يكون فيية صبر
اكد سوف تكون الطريق الى الخسارة ويجب لمحافظة على الربحبقد الامكن عشان يكون فية ربح كويس جدا

hamdochi
05-23-2015, 15:18
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه عندك حق وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

margin call
05-23-2015, 16:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتع و الصلاه و السلام علي سيدنا محمد اشرف الخلق اجمعين
الالتزام بوتيره واحده وتحديد اهداف هو افضل طرق لتحقيق الاهداف

معتصم سباعنة
05-23-2015, 16:37
كما نعلم ان من يؤثر على الفوركس هم اصحاب القرارات والبنوك المركزية والمتداوليين
تقبل مروري

محمود مرعى
05-23-2015, 16:47
الاخوة الكرام
اتذكر انه كانت مشاركه قريبه من هذا العنوان لاحد الاعضاء واعترضت عليها لان المارثون اذا استعدت له جيدا تكون النتيجه مضمونه اما الفوركس فمهما اتستعديت له فالنتيجه غير مضمونه
ولكن بعد التدقيق فى العنوان وجدت فعلا انه يوجد تشابه كبير بين الفوركس و المارثون
ففى المارثون يبدا المتسابقون بشكل خفيف حتى يضمن الوصول الى النهايه ومن يسرع فى البدايه فلن يصل الى النهايه
وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه
تمنياتى للجميع بالتوفيق

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذ الاصيل وتشبيهك فعلا قوى جدا ولازم تعرف ان الفوركس مجال قوى جدا ولا يكل
ولا يمل وتأكد ان الغلطة اللى انت هتعملها فى هذا المجال محسوبة عليك وبخسارة كمان وربنا يكرمك

haythem95
05-23-2015, 16:57
الفوركس عايز صبر شوية واكدي االشغل فى الفورسك ذا لم يكون فيية صبر
اكد سوف تكون الطريق الى الخسارة ويجب لمحافظة على الربحبقد الامكن عشان يكون فية ربح كويس جدا
الف شكر علي معلوماتك القيمة والي مزيد من التقدم تقبل تحياتي وتقديري اتمنى لك التوفيق
تقبل مرورى

aseer
05-23-2015, 17:02
فعلا عندك حق وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه تحياتي

شهيرة
05-24-2015, 22:33
فى المارثون يبدا المتسابقون بشكل خفيف حتى يضمن الوصول الى النهايه ومن يسرع فى البدايه فلن يصل الى النهايه
وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه

doga
05-24-2015, 23:13
ابا تصبر مير ماني بقاوي
يا صقر جرح الحب ما ينهزيبه
يا صقر عزم وجزم خل الهقاوي
قولت كذا.. ولاّ كذا ما تجيبه
علمي بهم يا صقر قيضة مساوي
بالمنزل النازح بعيد جريبه
سميّها في راس حيدي قراوي
جذيبةي تزمى براس الجذيبه

hhpr1212
05-24-2015, 23:47
مشكور الاخ الكريم على المعلومة عموما
كل من جد وجد و من زرع حصد
والتعليم والتعلم هما السلاحان الاسسيا لهذا السوق المتقلب

ASMAA TAHA
05-25-2015, 03:18
نعم انا اتفق معك تماما لان هناك اشخاص يريدون ان يربحوا فى الفوركس علطول بدون تعب وبذل مجهود وتعلم
وهذا اكبر خطا لابد ان ناخذ وقتنا فى التعلم واكتساب الخبرة ونفتح حساب تجريبى ناخذ فيما لا يقل عن 6 شهور ثم نبدا تداول حقيقى

qeqe77
05-25-2015, 03:22
تتبعثر كلمات الشكر بين ثنايا السطور وتتراجع العديد من الحروف عندما تطرحون مواظيع هكذا قيمة
فتزداد لمعانا ببعض ماتجودون به علا المنتدى من اطراء واحاسيس وكانكم تختصرون بوحي في سطور

mohamed4355
05-25-2015, 03:22
بسم الله الرحمن الرحيم
سوق الفوركس هو سوق يمكنه ان يؤمن مستقبل من دخله بتخطيط جيد واستراتيجية جيدة والالتزام بها لتحقيق هدفه , ويمكن ايضا ان يصبح المتداول في هذا السوق مليونيرا ايضا
شكرا تقبل مروري

laymedia
05-25-2015, 03:23

Kiing
05-28-2015, 20:18
ممكن لانه مع المشكله كلها في البدايه نقص الخبره تم منه متلا انه مع عدم ادارة راس المال بشكل جيد اي متلا ممكن انه بنطمع وبنستخدم الرافعه الماليه تم منه بشكل سيء جدا متلا منه الاخر بنتعلم

حسنى صادق
05-28-2015, 20:46
لا اعتقد ان يتم وصف الفوركس بالسوق الماراثون و لكن هو نوع محترم من التداول الذى لابد من ان يتم اتقانى فى العديد من الاوقات و لابد من تعلم المزيد من الخبارت

احمد سعيد على
05-29-2015, 12:12

noraa
05-29-2015, 13:39
لالا يا رايق اني استخدم هذا الحساب ليس لان الفوركس في الحساب الاخر حرام لا لكنني استخدمه لانه يوجد ميزه به هي السواب لا توجد به اي فوائد علي الصفقات التي تفتح لمده تتعدي الاربعه وعشرون ساعه وهذا ما يختلف عن الحساب الغير اسلامي

a7med sniper
05-29-2015, 15:24
بالفعل لخبره هنا ايضا بيكون لها دور

لان فى اوقات المارثن للسعر كما يقال عنها

او الرالى بيكون هناك توتر من المتاجرين المبتدئيين فى السوق

مصراوى
05-29-2015, 15:46
اخى الفاضل اعتقد ان الفوركس يحتاج الى الكثير من الجهد والصبر على جميع مراحلة وبالتوفيق للجميع وفى انتظار المزيد

midouknight
05-29-2015, 15:55
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
هو بالفعيل مرتون أخي الفاضل والربح فيه صاحب النفس الطويل

Eslam Anwar
06-01-2015, 04:05
اخي الفاضل .. انا اعتقد يعني ان موضوع الاستعجال فى البدء وخصوصا مـن غير خبرة معا قلة معرفة وتعليم غير كافى اكيد
بيبقا نتيجتة سلبية فى الاخر لاكن الى بياخد وقت فى التعليل وبيعرف الاساسيات وفهم كل حاجة اكيد بيبقا من المحترفين فى السوق

ملاك الروح
06-01-2015, 04:14
هناك الكثر ممن يؤثرون على السوق ومنهم المتداولون والاهم هم البنوك المركزية وقراراتها
اتمنى لك دوام التوفيق

mechanical
06-20-2015, 20:56
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع وعلي وجهة نظرك في الموضوع ووان شاء الله الناس تستفيد من الموضوعات اللي انت بتعملها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

mohamed12345
06-21-2015, 14:36
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم

ali20
06-21-2015, 15:00
الفوركس عابرة عن مارثون كبير جدا ب فى الفوركسص بيكو فية متعة كبيرة جدا
اكدي التاج فى لفركس هيعرف ازاى يتعلم اكيد مع القوت سوف يكون فية خبرة فى السوق وبكد سفو نكون خبرة

gootdf
06-21-2015, 17:20
ممكت متلا انه انت بكده هتكون خالفت الشروط وانا عملتها قبل كده تم منه متلا انه ممكن معه اتعملي ديسيبل لحسابي مع اول سحـب وانسـتا بعتولي تم منه متلا انه ممكن معه رسالة بأني استخدمت اسلوب

karim02
06-21-2015, 17:56
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

sof
06-21-2015, 18:19
انا ارى ان عمل دورة خلال كل اسبوع ومقابل ارباح المشاركات بين 5 الى 10 دولارات وفي كل دورة 100 شخص قد تكون كدلك مشجعة للمشرفين
وخصوصا ان يدعوا العباقرة لعمل الدورات المفيدة لكل الميتدئين
وياريت نضيف...

ريهام عبد العزيز
06-21-2015, 21:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع نتمنى لك وللاعضاء جميعا التوفيق والنجاح.
تقبل مرورى

MONTASR SHABAN
06-21-2015, 23:31

ali barakat
06-21-2015, 23:53
تحياتي للاعضاء الكرام وبعد
شكرا اخي الكريم على مشاركتك القيمة والمفيدة وفي انتظار المزيد ان شاء الله
والله الموفق والمستعان
تقبل تحياتي

magic777
06-22-2015, 01:27

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

Abdou91
06-22-2015, 02:14
تحية خالصة لجميع أعضاء المنتدى
فعلا عندك حق وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه
بارك الله فيكم

MEDHAT MOUSTAFA
06-24-2015, 20:08

jozef82199
07-16-2015, 08:19
الشمعة القصيرة تتميز بالأتي

•أهم شرط لهذه الشمعة أن يكون جسمها صغير والرأس والرجل متساويان و قصيرانوهذا من أهم شروطها التي تفرقها عن شمعة الدوجي التي ستأتي بعد ذلك
•جسمها قصيردليل علي تداول ضعيف علي السهم وأن المشتريين والبائعين لم يستطع أي واحد منهما أنيسيطر علي تداول السهم لذلك السعر لم يتحرك كثيرا
•الرأس والرجل قصير لأن السعرلم يهبط أو يرتفع عن الإغلاق والافتتاح كثيرا
•ينطبق عليها نفس الكلام الموجودفي الشمعة الطويلة ولكن الفرق الوحيد هو حجم التداول علي السهم وعدم قدرة أي واحدفي التغلب علي الثاني
•لذلك في الشمعة البيضاء تغلق علي ارتفاع بسيط والشمعةالسوداء يغلق السهم علي انخفاض بسيط

Chima
08-20-2015, 16:31
مشكور اخي الكريم اكيد الي يحب يختصر الطريق مايكمل السوق بدو شوي صبر وتركيز قوي وعدم تسرع حتى تعرف انت
شو ناوي تعمل وتطلع بنتائج مضمونه بتوفيق لجميع

trader sisawya
12-03-2015, 17:11
اخي العزيز الفوركس النتيجة فيه مضمونة اذا انت امتلكت الخبرة الكافية والمقدرة على التحكم في اعصابك الى النهاية
الى تحقيق الهدف
بمجرد ما تكون قادر على التحكم في اعصابك والتداول على اساس معرفي وعن خبرة كل شيئ باذن الله يختلف الى الاحسن

latraaa
12-03-2015, 19:18
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، و لك أرى أن الموضوع شحيح من ناحية المعلومات، أتمنى أن تقوم بإثرائه، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ka 2012
12-03-2015, 22:10
اخي الكريم موضوع جميل و جيد واصل
تعبير في محله الفوركس سباق لاينتهي
اتمني التوفيق للجميع

Saadqnet
12-03-2015, 22:16
الفوركس ليس مسابقة حتى نشبهه بالماراتون لأن الماراتون فيه من المتسابقين العدد الكبير
ولكن في النهاية الرابح هو واحد ولكن الفوركس هو تجارة و تداول عملات اجنبية والرابحين هم المحترفين

عاشق الفوركس
12-04-2015, 23:02
مشكور عل المضووع وعلى الطرررح القيم امل ان نرك في مواااضيع اكثر شرح وتعمقا في المستقبل ....بالتوفيق لك ولكل الاعضاء ان شاء الله

adamarwan
12-04-2015, 23:12
الى فى السوق ممكن ان تظمنه هو ان تدخل فى الوقت المناسب للصفقة وهدا الامر
ممكن ان يتيح لك الكتير من الامور التى ممكن ان تجنى منها الارباح التى تريد
وحظ موفق

Mohammedsaidhachad
12-04-2015, 23:16
مساء الخير أحبتي
مشكور أخي العزيز على الموضوع
أنا ممكن أن أتفق معك في كون الفوركس يشبه الماراتون من ناحية
كلاهما يحتاج الى صبر كبير
تحياتي

Zezobebo3
01-27-2016, 04:11

never5
01-28-2016, 17:09
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

heroo252
01-28-2016, 19:16
نوع ما الفوركس يشبه سباق المارثون فى تحقيق الارباح
ولكن بيكون تشبيه قريب اوى مع المسابقات فى الحسابات التجريبيه
لازم تحقق اكتر عشان تكسب

yansane
01-28-2016, 20:13
وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه الرليات او المارثون للسعر فى اوقات الانفجار السعرى والله المستعان وبلتوفيق

---------- Post added at 05:13 PM ---------- Previous post was at 05:12 PM ----------

وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا

bahoma310
01-29-2016, 14:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
شكرا لاعضاءنا الخبراء للافادة
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاء الله

never6
01-30-2016, 14:20
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

islamhd
01-30-2016, 16:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

Bassem Hassani
01-30-2016, 16:46
وهو نفس الحال مع اى مجال اخر ولكن الفرق فى الفوركس هو انه مبنى على العلم واخبرة فى توقع حركة الازواج فى المستقبل وكم من شخص نجده مجتهد فى حياته ومع ذلك من الممكن ان يحقق ما يريده لحكمة من الله وحدة ولكن نصيحة لاى متداول فى الفوركس او اى انسان اخر من الافضل لك هو انك تتعلم الفوركس وتجتهد فيه وتعمل الى عليك والباقى على الله

ghiles
01-30-2016, 16:48
السلام عليكم ورحمة الله وتعال وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اضن انك على حق فهناك علاقة بين الماراتوز والفوركس .سلام

valencia
01-30-2016, 16:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يعني انت تقصد بالماراثون انه قبل صدور الاخبار
تكون حركة الزوج خفيفة و مع صدوره يرتفتع بشكل كبير هذا هو الماراثون

Sami1985
01-30-2016, 20:03
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

aboubakr el ayach
01-30-2016, 20:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب في الحقيقة طبعا يوجد تشابه بينهما ففي الفوركس القاعدة تقوم بان الربح الكثير بالمخاطرة لا ياتي الا بالخسارة حتما ولهذا الفوركس يجب ان تكون معه كالاب مع ابنه الرضيع شيئا فشيئا تعلمه وتؤنسه

ايهاب محمد زايد
01-30-2016, 20:14
اها شكرا الك اخي والله صحيتني على اشي كويس كتير موضوعك مفيد .. يجب على كل شخص يتاجر بالفوركس أن يربح بنسبة محددة افضل من الخسارة الفاذحة

aissahd
01-30-2016, 21:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

MahmoudNofal
01-30-2016, 21:33
السلام عليكم و رحمة الله جميل اخى الوصف وواقعى تماما و فعلا التسرع فى الفوركس يعنى خسارة كل شئ و التانى يعنى المكسب المستقبلى

zizo199
03-22-2016, 20:03

ebn masr
03-22-2016, 20:42
فعلا الفوركس هو ماراثون طويل جدا مالهوش نهابة له بداية وليس له نهاية علشان كدة انا بشوف اننا لازم نستعدله كويس ونكون على قدر التحمل والمسئولية

mounir trader
03-22-2016, 21:19
وفي مجال التجار ماراثون الفوركس يمكن التعرف على اتجاه السوق العام على العملة المختارة. وهكذا، هذا المجال يسمح التجار للتفاوض على الدولار الأمريكي، اليورو، الجنيه الاسترليني أو الين الياباني مقابل
في مجال التجار ماراثون الفوركس يمكن معرفة اتجاه السوق العام على العملة المختارة. وهكذا، هذا المجال يسمح التجار للتفاوض الدولار الأمريكي، اليورو، الجنيه الاسترليني أو الين الياباني مقابل العديد من العملات، مما يتيح لهم الاستفادة من الاستفادة من الاتجاهات المتعلقة عملة محددة.

لدخول هذا المجال، ومشغلي يجب أن انقر على أيقونة ماراثون الفوركس:
على ارض الملعب، انظر هذه الشاشة:
أنها مشابهة جدا لتلك التي وجدت من خلال فتح مجال الفوركس تريند، ولكن الفرق هو أن المشغل يجب اختيار العملة التي تريد لشراء بالمقارنة مع الآخرين. وهكذا، تجار الفوركس يتوقعون ماراثون مع الاتجاه الصعودي للعملة. مرة واحدة كنت قد اخترت لشراء العملة، سيكون لديك لتقرر أي العملات منافسة:
سابقا يجب أن تنقر على “مستوى الخطر أو منفعة” لاختيار الرافعة المالية التي تريدها. لا أقول قبل أن تذهب، ومستوى المخاطر أو فائدة والحفاظ على القيمة الافتراضية هي: X200

ثم يجب على المستخدم اختيار العملة التي كنت تريد أن تنافس العملات. وفي وقت لاحق، وسوف تحتاج لتحديد المبلغ الذي تريد أن تعمل:
سوف يجد التجار على الجانب الأيسر من الشاشة الخاصة بك أسعار الصرف من العملتين الذي تم اختياره.

يجب عليك ثم انقر على خيار jacer “فتح معارض”. سوف تظهر الشاشة التالية:
تظهر هنا كما إجمالي الأرباح، وفقا لقيم المختار في العملية برمتها. سوف تكون قادرة التجار لإغلاق العملية من كل عملة، واختيار “إغلاق” الخيار بجانب العملة المختارة، أو قد ينتهي سباق الماراثون، من خلال النقر على “انهيار صفقة.”

nonam
07-19-2016, 03:02
السلام عليكم .... الفوركس من المهم ان يكون التعامل مع الفوركس في الحقيقة علي انها اهداف ن الممكن ان تحققها وليس الماراثون بالمعني اللي انت فاهمة ومن المهم جدا ان يكون الحساب الحقيقي مهم جدا في التعامل
بالتوفيق ان شاء الله

algoddam
07-19-2016, 06:52
قد يكون المثال الذي ذكرتهفي موضوعك من خلال تجربتك هو في الحقيقة يتناسب مع المسابقات التي
تجريها بعض المشركات اما التداول العادي فهو لايوجد فيهاي تناسف بين المتداولين هذا هو رايي
وتقبل مروري

Harmonic
07-19-2016, 08:56
اخى الفاضل طبعا الاستعجال فى البدء وخصوصا من غير خبرة معا قلة معرفة وتعليم غير كافى
اكيد بيبقا نتيجتة سلبية فى الاخر لاكن الى بياخد وقت فى التعليل وبيعرف الاساسيات وفهم كل حاجة اكيد بيبقا من المحترفين فى السوق

SHA3RAWY
07-19-2016, 13:57
السلام عليكم
شكرا اخي الفاضل علي هذا الشرح المفيد وانا اتفق معك في هذه النقطه
ان هناك فرق بين الفوركس والمارثون لان الفوركس يوجد به الكثير من المخاطر
تقبل مروري

liverpool FC
07-19-2016, 15:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته موضع جميل نعم اخي فالمرتون متشابه مع الفوركس اتمنى لك التوفيق و لجميع الاعضاء

diabliss
07-19-2016, 16:26
سلام عليكم أخي عزيز
كل مجل أخي هونك ربح و خسارة كل هاد أمور يجب على إنسان أن صبور نعم هناك مخاطر في كل مجال ممكن أن تربح و ممكن أن تنجح

masr16
07-19-2016, 23:36
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

فوزي
07-25-2016, 21:53
احد الاعضاء كتب عن الفوركس و المارثون
مشكورا اخى الكريم عن هذا الامر
جزاك الللة كل خير

ayoubfc
07-25-2016, 21:59
فوركس من المهم ان يكون التعامل مع الفوركس في الحقيقة علي انها اهداف ن الممكن ان تحققها وليس
الماراثون بالمعني اللي انت فاهمة ومن المهم جدا ان يكون الحساب الحقيقي مهم جدا في التعامل
بالتوفيق ان شاء الله

Hamza Rafi
07-25-2016, 22:06
L'économie au sens moderne du terme commence à s'imposer à partir des mercantilistes et développe à partir d'Adam Smith un important corpus analytique qui est généralement scindé en deux *****es branches : la microéconomie ou étude des comportements individuels et la macroéconomie qui émerge dans l'entre-deux-guerres, avec l'ouvrage majeur de John Maynard Keynes, intitulé Théorie générale de l'emploi

kirollos.budggie
07-25-2016, 23:59
زميلنا العزيز
الفوركس مليء بالمخاطر كالرافعه الماليه مثلا
التي تكون ايجابيه وسلبيه ايضا في بعض الاحيان
ولكن لا تنكر يا زميلي ان سوق الفوركس لذيذ وممتع ايضا
تقبل احترامي ومروري

rapeaezzat
07-26-2016, 00:30
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد ان الفوركس والمارثون لازم نبدا فيهما بالتدريج حتى نوصل للى احنا نفسنا نحققة و
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى ان شاء الله

doaa sary
08-22-2016, 15:56
الفوركس مش لعبة
ومش سباق
مين يفوز
الفوركس سوق كبير فية ملايين مشاركين واللى بيكسب واللى بيخسر

pacMAN
08-22-2016, 15:57
أهلا و سهلا صديقي العزيز
نعم كلامك صحيح و لكن للأمانة الفوركس أسهل
و السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ... بالأرباح الوفيرة إن شاء الله

akram mohamed obaid
11-19-2016, 14:58
تشبيه أكثر من رائع وفي الصميم فعلا الفوركس يحتاج إلى الصبر وعدم الاستعجال وأخذ الوقت الكافي للتعلم فالسوق موجود ومفتوح 24ساعه يوميا ولمده 5أيام فلا داعي للعجله

ziko7
11-19-2016, 15:15
كلنا بنطمع وبنستخدم الرافعه الماليه بشكل سيء جدا وفي الاخر بنتعلم من تجاربنا دي بيقولو ان الانسان بيتعلم من اخطائه اكثر من تعلمه من نجاحه

Samira shabban
11-19-2016, 15:29
السلام عليكم اخى العزيز اعتقد أن التشبيه
صحيح الى حد كبير فالاستعجال والغرور فى البدايه يؤدى لفشل ذريع بعكس الانتظار وتعلم المبادئ الاساسيه لمجال الفوركس

rahigrib
11-19-2016, 15:35
اخي الكريم ان السوق ما هو االا تجارة لابد فيها من خبرة في المجال اما المارثونكما تم التطرق اليه لايشبه
الفوركس بحال انا ارى التشابه غير دقيق والسلام عليكم

ebn masr
11-19-2016, 15:35
طبعا الفوركس يشبه الماراثون علشان كدةلازم نعرف دائما اننا فى سباق طويل وكبير ولازم اننا جميعا نتعلم السباق
واخد الاحتياط الواجب فيه والحذر حتى لا نخسر ونندم دائما

bakmosta
11-19-2016, 15:39
السـلام عليكم و رحمـة الله تعالى و بركاته
كل متداول و طريقته في الربح لكن لا يوجد متداول لا يطمع في اخد كتير من لاموال في صفقات مربحة و هاذا سبب رئيسي في كتير من خسار لكن يجب ان يتحمل كل واحد خسارة .

Abdo Abdo
11-19-2016, 15:41
كلامك مظبوط جدا
الفوركس اشبه بالماراثون بجد
الحياه ذات نفسها ماراثون والناس كلها بتسابق بعض عشان توصل للنهايه وتكون رابحه
اتمنى ان الناس كلها تكون رابحه يارب

ibr08
11-19-2016, 15:41
سلام اخي اتفق معاك في كلامك
اخى العزيز فسوق الفوركس مليان بالمخاطر الكبيرة جدا ومهما الواحد استعد له
لايكون ضامن المخاطر اللى بتحصل فى هذا السوق الشديد التقلب اخى
وفي نهاية اتمني لك النجاح

mmdouhrabe9
11-27-2016, 23:55
مشكور أخي الكريم
على ما قدمته من معلومات في هذا المجال ونرجو
لك التقدم مع مزيد من الأنجازات ونتمنى ان يستفيد
كل الأعضاء من هذه المعلومات
وشكرا وتقبل مرورى
مشكووووووووور

فوريكسي
11-30-2016, 20:56
لا رى اي علاقة بين الفوركس والماراثون شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق لك ان شاء الله ولجميع الاخوة الأعضاء تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عبد المجيد الجزائري
11-30-2016, 21:12
فعلا عندك حق وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه, لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس حتى لو ربح فى الاول كثير كل هذا الربح لن يصمد معه للنهايه تحياتي,

zizoo99
12-10-2016, 09:36
شكرا لك اخى على هذا الموضوع و لكن من وجهة نظرى لا اجد اى تشابه بين المارثون و الفوركس لان الفوركس مش مسابقة و لان الفوركس ليس به نهايه الفوركس كل يوم تكتشف فرصه جيده للدخول و تنتظر حتى تحقيق الهدف

latraaa
12-10-2016, 14:40
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و اتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيدون من الفوركس لأنه بجد هو الفرصة الحقيقية لكي تحقق ما تريد إن شاء الله من نتائج قيمة و مفيدة إ نشاء الله

tamermosa
12-10-2016, 14:50
فعلا اخي الكريم تشبيه ممتاز بالمارثون فبالفعل من يسرع فى البدايه فلن يصل الى النهايه
وهذا ينطبق تماما على الفوركس ممن يسرع فى البدايه فلن يصل الى النهايه
وهذا هو حال الفوركس من يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع خطوه خطوه لن يصل الى النهايه وهو الربح من الفركس فمن يتسرع فى البدايه ولا ياخذ الموضوع بعناية تركيز و يكون كل همه السرعه و الشغل الكتير بدون رويه لن يصل الى نهاية ما يتمناه وهو بالطبع الربح من الفوركس . فخلوا بالكم طويل احسن

best39
12-19-2016, 14:39
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

ahmedahmed1
01-04-2017, 11:54
وجد تشابه بينهما ففي الفوركس القاعدة تقوم بان الربح الكثير بالمخاطرة لا ياتي الا بالخسارة حتما ولهذا الفوركس يجب ان تكون مركز زمنتبهه لاى صفقة تدخلها او تفكر بها

Samirghatas
01-14-2017, 23:32
لازم نعرف دائما اننا فى سباق طويل وكبير ولازم اننا جميعا نتعلم السباق
واخد الاحتياط الواجب فيه والحذر حتى لا نخسر ونندم دائما بالتوفيق لك وللجميع اخى الكريم

wwwfox12348
01-14-2017, 23:43
ساقول لكم معلومه هي بالنسبه الي قيمه وهي ام شي ان تصبر ولا تتعجل لانك ان تعجلت قد تربح مره واثنين وثلاثه ولكن ستاني ف النهايه ستخسر خساره قد تجعلك تترك الفوركس نهائيا اتمني ان تتقبلوا مروري اخوتي الاعزاء والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

zezo3
01-15-2017, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى الفاضل فعلا هو تشبيه بليغ جدا فى تشابه كبير بين سوق الفوركس والماراثون لاننا دائما بنسعى دائما للربح وتحقيق الاهداف التى نطمح اليها فى تداولاتنا .

alonsoo
01-15-2017, 07:50
فعلا تشبيه بليغ عايز تدخل الفوركس يبقى ادخل واحدة واحدة متدخلش على مشمك كدا وعلى اعصابك ويطقلك عرق والحساب يطير فى لحظة
لازم فعلا روية وهدوء اعصاب عشان تربح فى السوق ده

waelmma
01-15-2017, 08:40
:(:)):)) بارك الله فيك اخى الفاضل والحقيقة انه فى ادارة اراس المال
اذا التزمت بها ان شاء الله هتحقق ارباح وبارك الله فيك اخى

bakup28
01-15-2017, 12:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الخبره هنا عامل هام فى التعامل مع
الرليات او المارثون للسعر فى اوقات الانفجار
السعرى والله المستعان وبلتوفيق

latraaa
01-15-2017, 13:23
و الله يا اخي الكريم ارى أن الأمر يحتاج إلى الكثير من العمل لكي نصل إلى ما نريد إن شاء الله، و عليه اتمنى إن شاء الله أخي الكريم أ نراك من اللدين يحققون الكثير من الناتئج القيمة إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

hosam2020
01-15-2017, 13:25
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا جزيلا على هذه المعلومات القيمه و المفيده التى
يقدمها منتدى الفوركس و شكرا لكل الاعضاء على
مشاركتهم القيمه و بالتوفيق للجميع

Mr Fathy
01-15-2017, 13:42
بسم الله الرحمن الرحيم. هى مش سباق اوى يعنى للدرجادى يا زعيم لكن ممكن برضه نقول عليها كدا لاننا هنحارب بنوك بحالها

amine33
01-15-2017, 13:45
المشكله في البدايه نقص الخبره و عدم ادارة راس المال بشكل جيد

ahmed samaha
01-15-2017, 14:00
اتفق معك يا صديقى فكلنا فى هذا السوق نسعى وراء الاموال
وهى كالمارثون تشبيه سليم فالتسرع فى بدايته او فى اى وقت فيه يؤدى للخسارة بالنهايه

creatorman1978
01-15-2017, 14:20
لا تعتبر الفوركس يوما كماراثون يجب ان تصل فيه سريعا ... لابد ان تتمتع بالهدوء والرزانة لاتخاذ قرارات قد تكون مصيرية لحساب التداول الخاص بك ... تقبل مرورى

magic777
01-15-2017, 16:39
احنا اساسا مش في سباق السباق ده المتاجر الي بيعمله لنفسه لما يكون عاوز يتحدى الزمن وحجم راس ماله الصغير ويحصل على ربح اعلى بكتير
منه وده طبعا مع المخاطره وغلط

zakija
05-28-2017, 13:16
شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع
الرائع والمفيد و شكرا لك على هذا الشرح السهل والجميل
بارك الله فيك وجزك الله خيرا
تقبل تحياتي

سليم الحمادي
05-28-2017, 13:21
السلام عليكم
شكرا جزيلا على تشبيهك الاكثر من رائع والذي سيستفيد منه المبتدئين الذبن يستعجلون مثلي
وبالتوفيق..

magdy mahmud
05-28-2017, 16:28
اكيد ان الفوركس مثل المارثون واكيد ان الفوركس لكي تنجح فيه تحتاج الي الاستعداد مثل المارثون واكيد برده ان الفوركس يحتاج للجهد طول الطريق مثل المارثون اظن ان التشبية رائع ودقيق

hooda
07-09-2017, 03:06
ففى المارثون يبدا المتسابقون بشكل خفيف حتى يضمن الوصول الى النهايه ومن يسرع فى البدايه فلن يصل الى النهايه. تقبل مروري

zunebha
07-09-2017, 10:44
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته اهي الفاضل الفوركس يكون صعب اذا صعبناه نحن على انفسنا بعدم الالتزام والتهور كما انه جد سهل ويسير اذا سهلناه علينا بالتركيز واتباع اسس ناجحة.

abo.tali.wtalin
07-11-2017, 23:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اذا كنت تقصد المارثون بالتشجيع فهو موضوع مميز
والله الموفق المستعان للجميع

M0hsenalawady
07-12-2017, 00:53
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
هو الفوركس علم ودراسة وتدريب واداره راس المال والموضوع ليس لعبه سهله ومش حكاية مارثون او ماشابه ذلك

محمد حافظ 120
07-12-2017, 00:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم... اما بعد... مشكور اخي الكريم علي طرحك لهذا الموضوع الجيد.. فعلا اخي فالوركس يشبه الماراثون فالجميع يتسابق من اجل تحقيق الارباح... واتمني لك التوفيق اخي

mabrouk
07-12-2017, 01:12
تحياتي لك اخى الفاضل والى جميع اعضاء المنتدى في الحقيقة اخي يمكن ان يستعد المتاجر بالشكل المطلوب من خلال ادارة المخاطر و تحديد نسبة المخاطرة و تحديد ستوب لوز مثلا و بهذا يكون شبيها بالماتون بالتوفيق والنجاح للجميع

settouti
07-12-2017, 01:21
فوركس
الموضوع رغم بساطته الا انه يساعد المتداول المبتدئ على فهم هذا السوق المالي من كل جوانبه
, خاصة لي انا المبتدئ و امثالي الكثيرين لذا اشكر صاحب الموضوع على مجهوده
و ارجو التعليقات تكون في مستوى هذا الموضوع الهام جدا والسلام عليكم

adamo92
07-12-2017, 01:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مساءكم سعيد لجميع الأعضاء
مشكور أخي الفاضل على هذا الموضوع رائع لقد استفدت كثيرا
تقبلوا مروري ليلكم سعيد

hamadasalama
07-12-2017, 01:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا اخي المحترم علي الموضوع المحترم علي الفوركس والماراثون والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من التداول بالفوركس

ahmedmahmoud2017
07-12-2017, 01:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التداول داخل الفوركس يعتبر بالطبع ماراثون كبير جدا داخل اسواق التداول الاهم بالطبع الوصول الى التداول دون حطر

sasa2017
07-12-2017, 01:49
الســـــــــــلام عليــــــــكم ورحــــــــمه الله وبركــــــاته لابد من استخدام حجم اللوت بما يتناسب مع راس المال فلابد من ادارة راس المال بطريقة صحيحة وصارمه لانها اما ان تؤدى بك الى الاستمرار فى السوق او الخسارة والمرجن فلا تطمع ولا تتسرع اخى الكريم تقبلوووو مرورى وتحياتى لكم

mido elshabrawy
07-12-2017, 02:16
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بالفعل اخي العزيز يجب ان يتعامل كل متداول مع الفوركس من البدايه حتي النهايه بكل هدوء و صبر
لا يجب ان يتسرع و ان يخاطر و يضيع امواله و ارباحه كلها
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ahmedmahmoud2017
07-12-2017, 02:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفوركس ماراثون كبير من التداولات يجب الوعي الكامل للوصول الى التعامل مع الصفقات بكل وعي وقلة خطورة

skylol
07-12-2017, 03:04

اخي الغالي من يتسرع سوف يخسر لذلك الفوركس يحتاج الى صبر وبالتوفيق للجميع في سوق الفوركس

cladiator2007
07-12-2017, 03:21
أكيد أخي العزيز هناك تشابه بينهم فلو استعديت كويس لصفقه بدراستها وأشياء أخري فاأكيد مش هتخسر إن شاء الله وتقبل مروي

muhammad ismail
07-12-2017, 03:27
مش متفق معاك فى حكايه انك لو استعديت كويس للمارثون يبقى نتيجته مضمونه طالما الحاجه دى لسه فى المستقبل سواء كان فوركس او مسابقه يبقى مفيش حاجه اسمها نتيجه
مضمونه لكن انت بتعمل اللى عليك وتستعد كويس وان شاء الله ربنا يوفقك

shadry
07-12-2017, 04:55

M.R
07-12-2017, 04:58
من يتاجر بفكرة ابتلاع السوق وأخذ أرباح كثيرة فان السوق هو الذى يبتلعه فعليك الالتزام بالربح وعدم الطمع فسوق الفوركس لا يغلق ومستمر فعلى المتداول الاستمرار ايضا

tahar2015
11-24-2017, 01:16
لا فى الحقيقه الفوركسلايوجد اي شبيه له اوشيئ يمثله فى الحياة
بالتوفيق لك وللجميع اخي الكريم وتقبل مروري

ehabbob
11-25-2017, 00:32
اخى العضو الكريم اتمنى لك ربحا كثيرا وحظا موفقا باذن الله واستفادة الجميع من الموضوع
والله ولى التوفيق

amine saddiki
12-08-2017, 01:11
اخي الفاضل فسوق الفوركس مليان بالمخاطر الكبيرة جدا فلا يجب التسرع و المخاطرة

Sofien
12-08-2017, 06:25
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أخي الكريم حلقة أن توضح أكثر ما هو المارثون أو قم بكتابته

بلخ الإنجليزية لعلي أتعرف عليه أما بنسبة للفوريكس فتبقى المختارة في جزء من المتعة

Najmi
12-25-2017, 19:35
مرحبا أخي الكريم
جميل .. هذا تفكير خارج الصندوق .. فالتشبيه دقيق وجيد
إنشاء الله تكون عداء ومتسابق موفق وناجح
تقبل مروري

drissou45
12-26-2017, 06:28
فعلا اخي ما قلته صحيح لانك ان بدات ببطى يهل عليك تعامل مع راس مالك حتى الاخر وتعرف ما هي الخطوات الواجبه وحتى الاخطاء الصغير التي ترتكب تستفيد منها ,
ولا تنسو اداره راس المال الصارمه ,
تقبل مروري

emadomda
01-16-2018, 01:14
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
ثانيا في وجهة نظري ممكن يكون كلامك غير صحيح
وذلك لان في المارثون لو دخلت صح من الممكن ان تخرج خاسر جدا هذا مارثون يجب ان ياخد وقت كتير بكل تاكيد
والعكس ايضا اذا بدات سيئ من الممكن ان تكسب وايضا الفوركس
يعني ان الاثنين ليس مضمون

A.mustafa
03-13-2018, 14:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
كلنا بنطمع وبنستخدم الرافعه الماليه بشكل سيء
جدا وفي الاخر بنتعلم من تجاربنا دي بيقولو ان الانسان بيتعلم من اخطائه اكثر من تعلمه من نجاحه

freetrade
03-13-2018, 14:26
فعلا التسرع في الفوركس يجعلك تخسر كثيرا فلابد من اتخاذ القرار المناسب في الوقت المناسب واحيانا يكون تجنب السوق من القرارات الصائبة جدا
فيجب ان لا تدخل ابدا في صفقات عشوائية

a7med 2almasry
03-15-2018, 01:51
تمنياتى للجميع بالتوفيق

Gehad Anwar
04-01-2018, 16:12
اختلف معك اخي العزيز الفوركس يمكن ان تضمن نتائجه فعلا في حالة الاستعداد له
حتى وبعد الاستعداد لدخول السوق واكتساب خبرة وتدرب وتعلم لفترة طويلة
الافضل هو وضع نفسك في حالة استعداد دائمة قبل فتح اي مركز بيع او شراء

manotripleewry
04-09-2018, 19:26
احترم وجهة نظرك جدا لكنى لا اتفق معك فى نقطه
الفوركس اذا دخلته وخوضت تجربته بثقه وتدريب
ومعرفه عنه جيده وتعليم كافى ستكون نتيجته مضمونه