PDA

View Full Version : تجربتك في الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Eyadoo
07-01-2012, 16:34
إن أي مبتدئ بعد أن يأخذ فكرة عامة عن الفوركس وقبل أن يباشر تجربته الخاصة يرغب بأن يطلع على تجارب عملية لتجار مارسواهذا النوع من التجارة قبله .. حتى تتكون لديه فكرة عن الجدوى المادية الحقيقية لهذا المجال .. أرجو من الأعضاء الذين كانت لهم تجارب حقيقية سابقة في هذا المجال أن يطلعونا عليها سواء كانت ناجحة أم فاشلة

منذ متى وأنت تمارس هذا النوع من التجارة؟
من البديهي أن تمر في تجارب فاشلة وأخرى ناجحة، شاركنا بعضاً من هذه التجارب
ما هي كمية الأرباح التي حققتها لحد الآن أو ما الخسائر التي ابتليت بها؟
هل يمكن أن تسدي إلينا بعض النصائح المفيدة من خلال التجارب التي مررت بها؟

مشكورين سلفاً على مشاركتكم لنا هذه المعلومات

كريم
07-01-2012, 16:39
في البداية قم بالقراءة خاصة كتاب فوركس للعرب

و بعدين قمت بفتح حساب تجريبي و التمرن عليه لمدة طويلة

ثم قمت بفتح حساب حقيقي و في اول الصفقات كانت ناجحة

ثم جاءت صفقه واحده طيرت الحساب بالمارجن كوول

و بعدين اتعلمت من الأخطاء و بتحسن بشكل يومي

حتى اصبحت ان احصل على ربح ممتاز شهريا و الله يوفق الجميع

ma90do
07-01-2012, 16:49
بص فيه معادله يجب الالتزام بها الصبر وعدم التسرع وعدم الطمع والاداره الجيده لرائس المال والاتزام والعزيمة والاسرار وضبت الضغوط النفسيه والتغلب عليها هذه من عوامل ومحددات النجاح في سوق الفوريكس

Eyadoo
07-01-2012, 23:26

شكراً لك أخ كريم على مشاركتنا هذه المعلومات .. لقد قمتُ حقاً بقراءة هذا الكتاب وغيره أيضاً .. وأنا الآن أتمرن على حساب تجريبي ولكني لن أقوم بفتح الحساب الحقيقي حتى أتمكن جيداً من هذه التجارة .. يبدو أن تجربتك بالمحصلة كانت ناجحة .. هذا ما يريد سماعه كل مبتدئ قبل الدخول في هذا العالم

safiforex
07-01-2012, 23:36
من خلال تحربتي من الفوركس فكل ما يهم فيه هو الارادة القوية للتعلم و تفادي الاخطاء المرتكبة في الخساؤر
فهذه هي كل ما في الامر ليكون الواحد على اعلى مستوى في التداول
بالتوفيق للجميع

Eyadoo
07-01-2012, 23:41
بص فيه معادله يجب الالتزام بها الصبر وعدم التسرع وعدم الطمع والاداره الجيده لرائس المال والاتزام والعزيمة والاسرار وضبت الضغوط النفسيه والتغلب عليها هذه من عوامل ومحددات النجاح في سوق الفوريكس

مشكور على هذه النصائح فعلاً هذه التجارة تحتاج إلى الصبر وعدم التسرع لكنها تحتاج إلى السرعة وهناك فرق كبير .. أما عن الطامع فسبق أن خسرت بحسابي التجريبي عدة صفقات بسبب ذلك والحمد لله فقد تجاوزت ذلك .. ولكن هل كانت تجربتك ناجحة في النهاية وهل باستطاعتك أن تعلمنا بقيمة الأرباح التي حصلت عليها خلال شهر معين كنت قد مارست فيه هذه التجارة بشكل مكثف؟

sabre
07-01-2012, 23:46
انا بالنسبه لى بقالى حوالى عشر سنين متقطعين فى الفوركس ولم اربح منه حتى الان ايلا 100$ ودول كانوا من حساب اخذته بونص بدون ايداع من احدى الشركات
وطبعا انا عملت ايداع من قبل كذا مرة وخسرته علشان كدا انا قولت افضل الطرق للتدريب هى اما ادخل مسابقه وان اثبت جدارتى فيه وفزت يبقا تمام
ولاكن بعد كل هذة الفترة الطويله الحمد لله الذى افاض عليا بخبرة كويسه وان شاء الله الارباح قادمه

Eyadoo
07-01-2012, 23:51
من خلال تحربتي من الفوركس فكل ما يهم فيه هو الارادة القوية للتعلم و تفادي الاخطاء المرتكبة في الخساؤر
بالتوفيق للجميع

نعم ذلك صحيح ..أعتقد أن القراءة والتعلم في هذا المجال بالاضافة إلى الممارسة العملية والتطبيق المباشر لما قد تعلمته هو ما يمهد لك الطريق نحو تجارات ناجحة .. هل لك أن تشاركنا بمدى نجاح تجربتك إن أمكن وبالأرقام؟

---------- Post added at 11:51 PM ---------- Previous post was at 11:46 PM ----------

انا بالنسبه لى بقالى حوالى عشر سنين متقطعين فى الفوركس ولم اربح منه حتى الان ايلا 100$ ودول كانوا من حساب اخذته بونص بدون ايداع من احدى الشركات
وطبعا انا عملت ايداع من قبل كذا مرة وخسرته علشان كدا انا قولت افضل الطرق للتدريب هى اما ادخل مسابقه وان اثبت جدارتى فيه وفزت يبقا تمام
ولاكن بعد كل هذة الفترة الطويله الحمد لله الذى افاض عليا بخبرة كويسه وان شاء الله الارباح قادمه

الله يوفقك ويجعلك من الرابحين .. لكن هل تستطيع توضيح أي مسابقة تقصد فأنا مبتدئ في هذا المجال ولا أعرف عن ماذا تتكلم؟ .. وحسب تجربتك هل أستطيع من خلال تجربتك أن أعتمد على البونص فقط وأجعله رأس مالي .. أم أني أحتاج إلى ايداع الكثير من الأموال حتى أجني أرباح حقيقية؟

nada
07-01-2012, 23:59
تجربتى تتخلص فى الصبر والمتابعة وعدم التسرع فا اول 3 حسابات اتمرجنت بسبب التسرع وعدم التركيز
فنا ارى ان التمارس فى الفوركس كل يوم وكل ساعة يعطيك ثقة تاتى بعدها الاحتراف وربح جيدا

pimo
07-02-2012, 00:03
تجربتي في الفوركس ليست كبيرة لانني بدئت التجارة منذ حوالي سنتين فقط وان احاول علي جمع راس مال في اول الامر لكي اتمكن من المتاجرة به لكي اظمن دخل شهري لكي اتفرغ للفوركس كاعمل رايسي في حياتي لانني اريد ان احترف في هذا المجال

Eyadoo
07-02-2012, 00:27
تجربتى تتخلص فى الصبر والمتابعة وعدم التسرع فا اول 3 حسابات اتمرجنت بسبب التسرع وعدم التركيز
فنا ارى ان التمارس فى الفوركس كل يوم وكل ساعة يعطيك ثقة تاتى بعدها الاحتراف وربح جيدا

فعلاً إن التسرع لا يليه إلا الخسارة .. إنني حالياً على تواصل يومي مع عالم الفوركس وأمارس هذه التجارة بشكل مكثف من خلال حساباتي التجريبية على أمل أن أصل إلى الاحتراف الذي سيأتي لي بالأرباح الجيدة .. ولكن هل أصبحت حالياً تجني أموال جيدة بعد خسارتك الكبيرة .. أم أنك تعملين حالياً على تطوير أسلوبك في التجارة فقط قبل الدخول في صفقات جديدة؟

---------- Post added at 12:27 AM ---------- Previous post was at 12:24 AM ----------

تجربتي في الفوركس ليست كبيرة لانني بدئت التجارة منذ حوالي سنتين فقط وان احاول علي جمع راس مال في اول الامر لكي اتمكن من المتاجرة به لكي اظمن دخل شهري لكي اتفرغ للفوركس كاعمل رايسي في حياتي لانني اريد ان احترف في هذا المجال

هل من الممكن أن يعتمد الشخص في دخله الشهري على أرباح تجارة الفوركس فقط .. أليست هذه مخاطرة كبيرة

aminos
07-02-2012, 00:29
السلام عليكم
نعم الصبر و الإستمرار في التعلم و عدم التسرع
هو مفتاح النجاح بالنسبة لهذه التجارة
و نطلب من الله التوفيق للجميع

Eyadoo
07-02-2012, 00:42
السلام عليكم

شكراً لك على النصيحة .. ولكن هل لك أن تشاركنا بعضاً من تجاربك الخاصة وأن تحدد لنا بالأرقام نسبة أرباحك أو خسائرك خلال فترة محددة؟

kingman
07-02-2012, 01:46
---------- Post added at 12:27 AM ---------- Previous post was at 12:24 AM ----------

هل من الممكن أن يعتمد الشخص في دخله الشهري على أرباح تجارة الفوركس فقط .. أليست هذه مخاطرة كبيرة
هى فى نرى اصعب ماتكون لكن مافيش شئ مستحيل مع العمل والأجتهاد المهم ان الواحد لايترك شئ علمه ويعمل على تحقيقه هدفه وهو ضامن وظيفته وطبعا اللى مالوش وظيفة بيبقى عادى ان بيعتمد على هذا السوق

husamart
07-02-2012, 02:08
تجربتي في الفوركس مستمرة ولم تنتهي لأكتب عنها .. البدايات كانت بمبلغ 600 دولار وتمكنت من تحقيق 1700 دولا خلال ساعتين ... وعندها قلت لزوجتي ربنا يسعدها .. انو احنا غنينا خلص .. وحضري حالك للفيلا والسيارة ..هههههههههههه لكن بعد اسبوع كنت خاسر للمبلغ ورظاس المال
بعدها عرفت اني لا زلت احتاج المزيد من التلعم والخبرة ..
فسبحت في عالم الفوركس من اجل العودة وبقوة
وعدت بألف دولار اخرى وتمكنت من تحقيق 330 نقطة
ثم خسرت
وربحت وخسرتهم
ثم توقفت لوجود بعض الاخطاء لدي
وعدت للتداول ومن يومها اصبحت اكثر وعيا وليونة في تعاملي مع السوق

Eyadoo
07-02-2012, 02:23
هى فى نرى اصعب ماتكون لكن مافيش شئ مستحيل مع العمل والأجتهاد المهم ان الواحد لايترك شئ علمه ويعمل على تحقيقه هدفه وهو ضامن وظيفته وطبعا اللى مالوش وظيفة بيبقى عادى ان بيعتمد على هذا السوق

نعم هذا صحيح وبذلك يكون من البديهي على من جعل من الفوركس مجال عمله الوحيد أن يركز كل جهوده في هذا المجال وإلا لكانت خسارته فادحة ولا طريقة أخرى للتعويض

---------- Post added at 02:23 AM ---------- Previous post was at 02:20 AM ----------

تجربتي في الفوركس مستمرة ولم تنتهي لأكتب عنها .. البدايات كانت بمبلغ 600 دولار وتمكنت من تحقيق 1700 دولا خلال ساعتين ... وعندها قلت لزوجتي ربنا يسعدها .. انو احنا غنينا خلص .. وحضري حالك للفيلا والسيارة ..هههههههههههه لكن بعد اسبوع كنت خاسر للمبلغ ورظاس المال
بعدها عرفت اني لا زلت احتاج المزيد من التلعم والخبرة ..
فسبحت في عالم الفوركس من اجل العودة وبقوة
وعدت بألف دولار اخرى وتمكنت من تحقيق 330 نقطة
ثم خسرت
وربحت وخسرتهم
ثم توقفت لوجود بعض الاخطاء لدي
وعدت للتداول ومن يومها اصبحت اكثر وعيا وليونة في تعاملي مع السوق

تجربة جميلة .. المهم أنك استفدت من أخطاءك .. هل يمكن أن تشاركنا سبب خسائرك علنا نتجنب الوقوع فيها؟

derfcase
07-02-2012, 02:38
امارس التجارة في هذا السوق منذ حوالي اربعة سنوات
و النصيحة التي اسديها لكم في هذا السوق و خاصة للمبتدئين - انه حذاري من التداول في هذا السوق اذا كنت حديث العهد به
باموال تخشي ضياعها او ضياع جزء منها

Eyadoo
07-02-2012, 04:03
امارس التجارة في هذا السوق منذ حوالي اربعة سنوات
و النصيحة التي اسديها لكم في هذا السوق و خاصة للمبتدئين - انه حذاري من التداول في هذا السوق اذا كنت حديث العهد به
باموال تخشي ضياعها او ضياع جزء منها

أنت تمارس هذه التجارة منذ حوالي 4 سنوات .. هل حققت أرباح جيدة لحد الآن .. نصيحتك في مكانها حقاً فأنا سأجعل رأس مالي في هذه التجارة هو فائض دخلي الشهري فقط في المستقبل أما الآن فأفكر بالاعتماد على البونص فقط في المتاجرة حتى لو كانت أرباحي بنسب قليلة جداً

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 04:19
إن أي مبتدئ بعد أن يأخذ فكرة عامة عن الفوركس وقبل أن يباشر تجربته الخاصة يرغب بأن يطلع على تجارب عملية لتجار مارسواهذا النوع من التجارة قبله .. حتى تتكون لديه فكرة عن الجدوى المادية الحقيقية لهذا المجال .. أرجو من الأعضاء الذين كانت لهم تجارب حقيقية سابقة في هذا المجال أن يطلعونا عليها سواء كانت ناجحة أم فاشلة

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
اكثر ما جذبنى الى الفوركس من خلال الهاله التى ترسمها شركات الوساطه عنه
انك تستطيع ان تكون غنى جدا فى فتره وجيزه
هذه الكذبه التى يضحكون بها على الناس
دخلت هذا المجال وهذه الفكره مسيطره على تفكيرى
وبعد ما قراءت بعض المعلومات هنا وهناك وبعض التدريب البسيط فتحت حساب حقيقى
وخسرت المبلغ لم يكون كبير 3 الاف دولار
وتوالت الخسائر بعد ذلك واكتشفت انك ان اردت ان تستمر فى هذا المجال لابد من السهر والتعب
بحثا عن العلم بحثا عن طوق النجاه فى هذا المجال
ممكن جدا تكون غنى واثرى اثرياء العالم
ولكن بالعلم فقط بمعرفه ما يحقق لك ذلك
وقد كان بفضل الله بعد ان جربت كل اساليب التحليل الفنى
استقريت منذ سنتين تقريبا على التحليل الموجى
وهو ارقى اساليب التحليل الفنى
وبفضل الله احقق ارباح جيده
نصائحى لك كمبتدئ

التعلم الدئم والمستمر
التدريب الدائم
البحث عن كل ما هو جديد فى هذا المجال
اداره راس مالك بطريقه علميه سليمه
الصبر والالتزام
البعد كل البعد عن مشاعر الخوف والطمع
اتمنى لك دوام التوفيق

Eyadoo
07-02-2012, 04:40
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
اكثر ما جذبنى الى الفوركس من خلال الهاله التى ترسمها شركات الوساطه عنه
انك تستطيع ان تكون غنى جدا فى فتره وجيزه
هذه الكذبه التى يضحكون بها على الناس
دخلت هذا المجال وهذه الفكره مسيطره على تفكيرى
وبعد ما قراءت بعض المعلومات هنا وهناك وبعض التدريب البسيط فتحت حساب حقيقى
وخسرت المبلغ لم يكون كبير 3 الاف دولار
وتوالت الخسائر بعد ذلك واكتشفت انك ان اردت ان تستمر فى هذا المجال لابد من السهر والتعب
بحثا عن العلم بحثا عن طوق النجاه فى هذا المجال
ممكن جدا تكون غنى واثرى اثرياء العالم
ولكن بالعلم فقط بمعرفه ما يحقق لك ذلك
وقد كان بفضل الله بعد ان جربت كل اساليب التحليل الفنى
استقريت منذ سنتين تقريبا على التحليل الموجى
وهو ارقى اساليب التحليل الفنى
وبفضل الله احقق ارباح جيده
نصائحى لك كمبتدئ

التعلم الدئم والمستمر
التدريب الدائم
البحث عن كل ما هو جديد فى هذا المجال
اداره راس مالك بطريقه علميه سليمه
الصبر والالتزام
البعد كل البعد عن مشاعر الخوف والطمع
اتمنى لك دوام التوفيق

أشكرك على هذه النصائح .. سأدخل قريباً في عالم التحليل الموجي وموجات اليوت .. علني أجد ضالتي هناك .. أحييك على صبرك لمدة هذه المدة الطويلة وإصرارك على التحدي رغم الخسائر .. وها أنت الآن تجني ثمار تعبك وسهرك .. أرجو أن أجد الطريق الصحيح مباشرة ولو بعد حين فوضعي المادي لا يسمح لي بتحمل الخسائر

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 05:51
عرفت الفوركس منذ اكثر من سنتين تدربت فترة متوسطة على الديمو
ودخلت حقيقي وخسرت ولكن عوضتهم ع طول ودخلت مسابقات وكسبت وحققت ارباح
ومازلت اتعلم والحمد لله
والنصيحة هي العلم ليس له نهاية استمر بالتعلم من اخطائك وتعلم الجديد وتاجر بالديمو فترات طويلة ولا تيأس

safiforex
07-02-2012, 05:55
ومازلت اتعلم والحمد لله
والنصيحة هي العلم ليس له نهاية استمر بالتعلم من اخطائك وتعلم الجديد وتاجر بالديمو فترات طويلة ولا تيأس
و نعم النصيحة اخي الكريم
فالعلم هو سلاح المتداول الذي سيحارب به في السوق و ان لم يكن له سلاح فانه سيقتلوه بلا شك
و العلم لازم له من تدريب و تمرن ، لان السلاح هو فعلا لازم من التدرب عليه لكي نعرف استعماله فكذلك العلم

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 06:15
أشكرك على هذه النصائح .. سأدخل قريباً في عالم التحليل الموجي وموجات اليوت .. علني أجد ضالتي هناك .. أحييك على صبرك لمدة هذه المدة الطويلة وإصرارك على التحدي رغم الخسائر .. وها أنت الآن تجني ثمار تعبك وسهرك .. أرجو أن أجد الطريق الصحيح مباشرة ولو بعد حين فوضعي المادي لا يسمح لي بتحمل الخسائر

اهلا وسهلا اخى الكريم
اشكرك لكلامك الطيب فى حقى
ولو تحب اقدر اساعدك فى تعلم التحليل الموجى
ولدى كورسات فى هذا المجال من خبراء عالميين
ومنها كورس مترجم للعربيه
فلو تحب لا ادرى اذا اداره المنتدى تسمح بوضع روابط خارجيه
فلو كانت تسمح ساضع لكم الروابط هنا فى المنتدى
ولو لا شوف الطريقه المناسبه لى ارسل لك هذه الروابط
وتحت امرك انت والاخوه الاعضاء فى اى وقت
اتمنى لك دوام التوفيق

Eyadoo
07-02-2012, 06:29
ومازلت اتعلم والحمد لله

شكراً لنصيحتك .. إذاً علي بالتعلم ثم التعلم مع الممارسة العملية على حسابات تجريبية .. لكن سؤال لو سمحت .. هذه هي المرة الثانية التي أسمع فيها عن مسابقات .. ولكن لا أعلم عن ماذا تتحدثون .. أرجو الإفادة

---------- Post added at 06:25 AM ---------- Previous post was at 06:23 AM ----------

و نعم النصيحة اخي الكريم
فالعلم هو سلاح المتداول الذي سيحارب به في السوق و ان لم يكن له سلاح فانه سيقتلوه بلا شك
و العلم لازم له من تدريب و تمرن ، لان السلاح هو فعلا لازم من التدرب عليه لكي نعرف استعماله فكذلك العلم

سأتسلح بالعلم والمعرفة حتى أستطيع الخوض في غمار حرب الفوركس .. مشكور أخي

---------- Post added at 06:29 AM ---------- Previous post was at 06:25 AM ----------

شكراً لنصيحتك .. إذاً علي بالتعلم ثم التعلم مع الممارسة العملية على حسابات تجريبية .. لكن سؤال لو سمحت .. هذه هي المرة الثانية التي أسمع فيها عن مسابقات .. ولكن لا أعلم عن ماذا تتحدثون .. أرجو الإفادة

---------- Post added at 06:25 AM ---------- Previous post was at 06:23 AM ----------

سأتسلح بالعلم والمعرفة حتى أستطيع الخوض في غمار حرب الفوركس .. مشكور أخي

أشكرك جزيل الشكر .. تواصل مع إدارة المنتدى على أمل أن يسمحوا لك بنشر الفائدة للجميع بهذه الطريقة .. فإن كانت الطريقة مخالفة لقوانين المنتدى سيكون تواصلنا بشكل خاص .. أشكرك مرة أخرى على المساعدة

compaq0
07-02-2012, 15:01
انا فى هذا المجال من 2009 و لم احقق اى ارباح الى الان و خسرت ما يقرب من 4000 جنيه و ارى انه لا طريقه للربح سوى التعليم التحليل الفنى و الاساسى

magic777
07-02-2012, 15:08
اعتقد ان المهم هنا للمبتدأ انه لما يعرف تجارب من سبقوه يستخلص منها الاخطاء اللي اكيد هتواجهه هو كمان في بدايته
ويتعلم منها وانا عن نفسي بدأت المجال من سنتين مرجنت يجي اربع او خمس حسابات وكله بسبب اليورو وبسبب سوء اداره المال
ونصيحتي للجميع بعدم التهور او التفريط في خطتك لاداره راس مالك ابدا مهما كانت ثقتك في الصفقه

Eyadoo
07-02-2012, 15:16
انا فى هذا المجال من 2009 و لم احقق اى ارباح الى الان و خسرت ما يقرب من 4000 جنيه و ارى انه لا طريقه للربح سوى التعليم التحليل الفنى و الاساسى

كانت تجربة قاسية عليك .. موفق بإذن الله في تجربتك القادمة .. أحييك على إصرارك

---------- Post added at 03:16 PM ---------- Previous post was at 03:10 PM ----------

اعتقد ان المهم هنا للمبتدأ انه لما يعرف تجارب من سبقوه يستخلص منها الاخطاء اللي اكيد هتواجهه هو كمان في بدايته
ويتعلم منها وانا عن نفسي بدأت المجال من سنتين مرجنت يجي اربع او خمس حسابات وكله بسبب اليورو وبسبب سوء اداره المال
ونصيحتي للجميع بعدم التهور او التفريط في خطتك لاداره راس مالك ابدا مهما كانت ثقتك في الصفقه

ونعم النصيحة أخي .. ها أنا أتعلم الآن من أخطاء من سبقوني .. سأعمل بما نصحتني به علها تجنبني بعض الخسائر

omar kapo
07-02-2012, 15:40
ف البداية
كانت تجربة قاسية فلم احقق ارباح بل خسرت
ولكن بعد ذالك فتحها الله علي والحمد لله

safiforex
07-02-2012, 15:48
ف البداية
كانت تجربة قاسية فلم احقق ارباح بل خسرت
ولكن بعد ذالك فتحها الله علي والحمد لله

اغلبنا اخي الكريم مرينا بالخساءر بل و بالمارجنات فانا اتمرجن حسابات لي عديدة و لم افشل
و لكن الحمد لله الان استقريت على ان ادارة راس مال هي مكسب كبير لي فلا اخالفها ابدا

Eyadoo
07-02-2012, 17:31
اغلبنا اخي الكريم مرينا بالخساءر بل و بالمارجنات فانا اتمرجن حسابات لي عديدة و لم افشل
و لكن الحمد لله الان استقريت على ان ادارة راس مال هي مكسب كبير لي فلا اخالفها ابدا

لقد تيقنت الآن أن الجميع قد مر بتجارب قاسية ولكن ما يبعث على التفاؤل هو أن الغالبية قد أصبحوا يحققون الآن أرباح لا بأس بها .. هذا مشجع على الاستمرار في هذا المجال

bouelame1
07-02-2012, 17:35

waleed adel
07-03-2012, 22:15

احى كلامك غير مطمئن ليه كده بس عايز تعليم اكتر من 3 سنين ايه
ده كده لسه كتير قوى علينا

aboualy
07-03-2012, 22:19
احى كلامك غير مطمئن ليه كده بس عايز تعليم اكتر من 3 سنين ايه
ده كده لسه كتير قوى علينا

اخى العزيز المشكلة فى الحقيقة بتكون ان فى بعض الاخوة بيستعجلوا فى الاول وبيدخلو على الحساب الحقيقى بدون تدريب كفاية وبيحققوا خسائر ولكن بيستمروا فى محاولة التعويض بدون ان يعلموا ان السبب فى الخسائر هو عدم اهتمامهم بفترة الدراسة والتدريب

Mostafa Mando
07-03-2012, 22:20

انت يا اخي لو قعدت سنيتن فقط بتركيز شديد في التعلم والتطبيق ووضع هدف معقول للوصول اليه

سوف تصل إليه وتحقق احلامك اما الدخول العشوائي هذا انا لا احبه

madoxegy
07-03-2012, 22:24
السلام عليكم
انا عرفت الفوركس من اكتر من 4 سنوات
بس دخلت مفهمتش حاجة وزهقت وسيبته لحد من سنتين تخلت تانى وعرفت ابدأ ازاى
والحمد لله دلوقتى على دراية معقولة بهذا السوق

ma90do
07-03-2012, 22:24
انت يا اخي لو قعدت سنيتن فقط بتركيز شديد في التعلم والتطبيق ووضع هدف معقول للوصول اليه

سوف تصل إليه وتحقق احلامك اما الدخول العشوائي هذا انا لا احبه

طبعا هذا المجال يحتاج الي نوع من التنظيم والالتزام بيه ويحتاج الي الصبر والتفاؤل وهذه المده فعلا كافيه ان تكون تاجر ناجه مع الالتزام بجميع قواعد الفوريكس مثل عدم الطمع والخ

Eyadoo
07-03-2012, 22:55
اخى العزيز المشكلة فى الحقيقة بتكون ان فى بعض الاخوة بيستعجلوا فى الاول وبيدخلو على الحساب الحقيقى بدون تدريب كفاية وبيحققوا خسائر ولكن بيستمروا فى محاولة التعويض بدون ان يعلموا ان السبب فى الخسائر هو عدم اهتمامهم بفترة الدراسة والتدريب

فعلاً .. أنا أؤيدك على هذه النقطة .. لذا لا داعي للتشاؤم

---------- Post added at 10:55 PM ---------- Previous post was at 10:49 PM ----------

السلام عليكم

الحمد لله .. من البديهي أن يشعر بالملل كل من لم يجد المدخل الصحيح لفهم الفوركس .. ولكنه ما إن يجد المدخل ويمسك بطرف الخيط فهو لن يفلته حتى يصل للطرف الآخر

kingman
07-04-2012, 00:55

ماشاء الله حضرتك تعرف السوق من 2002 فترو فعلا كبيرة وكثير منا لم يعرف الا قريبا واكيد هذه الفترة بتكسب الواحد خبرة جيدة لما مر عليه فى هذا السوق من تجارب كثيرة وممارسة ومتاجرة طويلة بتثقل المتاجر فى التعامل مع السوق بخبرة

ymn30
07-04-2012, 01:03
السلام عليكم
انا عملت فى الفوريكس من حوالى اربع سنوات كنت بنتظر كل حساب بونص بدون ايداع واشترك فيه وطبعا اكيد كنت بخسر علشان فى حجات كنت مش بتبعها خالص وكنت استغرب لماذا بكسب وبضاعف الحساب فى الديمو وعلى الحقيقى بخسر واكتشفت حاجه هامه جدا انى لا التزم بكل ماتعلمته من قواعد فى الفوريكس وبعد كدة ابتدائت اغير من طرقتى واتبع القواعد التى تعلمتها واطبقها بضبط والحمدلله الان

Eyadoo
07-04-2012, 01:35
السلام عليكم
انا عملت فى الفوريكس من حوالى اربع سنوات كنت بنتظر كل حساب بونص بدون ايداع واشترك فيه وطبعا اكيد كنت بخسر علشان فى حجات كنت مش بتبعها خالص وكنت استغرب لماذا بكسب وبضاعف الحساب فى الديمو وعلى الحقيقى بخسر واكتشفت حاجه هامه جدا انى لا التزم بكل ماتعلمته من قواعد فى الفوريكس وبعد كدة ابتدائت اغير من طرقتى واتبع القواعد التى تعلمتها واطبقها بضبط والحمدلله الان

تجربة جميلة نبهتني إلى أهمية فتح نقاش حول الفرق بين حساب الديمو والحساب الحقيقي

omar kapo
07-04-2012, 01:52
السلام عليكم

بالفعل يا اخي الفاضل لذالك اهتم بالفوركس لاني استفيد منه خبرة
تفيديني ف المستقبل القريب ان شاء الله

magic777
07-04-2012, 19:08

ياااااه عشر سنين اخي في المجال ومربحتش الا 100 دولار بس اكيد طبعا النظام زمان كان غير دلوقتي
وكان مافيش بونصات منتشره ولا منتديات بتعلم كل شئ عن الفوركس كما يوجد حاليا ولا كمان الروافع الكبيره الموجوده حاليا
اعتقد ان العوامل دي هيا اللي قللت من فرص تحقيقك لأرباح جيده من المجال غير انك كمان مش متفرغ ليه

memostar3
07-04-2012, 20:05

منذ قرابه العامين
وفشلى فى تسرعلى
ونصيحتي ف التانى السلامه وانتظر حتى ياتيك السعر ولا تذهب اليه

elzeel
07-04-2012, 20:08
انا بدات الفوركس من فتره بسيطه وانا حاليا فى مرحله التعلم ودخلت عن طريق صديق
واهتميت بالمنتدى هنا والمنتدى اللى خلانى اهتم بالفوركس بسبب البونص وان شاء الله هتكون
اول بدايه ليه لما يتحول البونص للحساب ان شاء الله

Eyadoo
07-04-2012, 22:05
منذ قرابه العامين
وفشلى فى تسرعلى
ونصيحتي ف التانى السلامه وانتظر حتى ياتيك السعر ولا تذهب اليه

نعم هذا صحيح .. هذا التسرع الذي ينشأ عن خوف المتاجر من خسائر أكبر .. فنحن نحتاج إلى السرعة وليس التسرع

kingman
07-04-2012, 22:06
ياااااه عشر سنين اخي في المجال ومربحتش الا 100 دولار بس اكيد طبعا النظام زمان كان غير دلوقتي
وكان مافيش بونصات منتشره ولا منتديات بتعلم كل شئ عن الفوركس كما يوجد حاليا ولا كمان الروافع الكبيره الموجوده حاليا
اعتقد ان العوامل دي هيا اللي قللت من فرص تحقيقك لأرباح جيده من المجال غير انك كمان مش متفرغ ليه
هو الواحد ممكن يعقد فترة كبيرة فى الفوركس ولايحقق منه ربح كبير لعدة اسباب عدم اهتمامه بالسوق وانه اتعرف عليه فقط ولايهتم بان يتعلم المزيد نظرا لأهتمامه بأشياء اخرى ويباشر السوق من وقت لاخر اما لو متابعة مستمرة فى العشر سنين بيبقى صعب فعلا

Eyadoo
07-04-2012, 22:09
انا بدات الفوركس من فتره بسيطه وانا حاليا فى مرحله التعلم ودخلت عن طريق صديق
واهتميت بالمنتدى هنا والمنتدى اللى خلانى اهتم بالفوركس بسبب البونص وان شاء الله هتكون
اول بدايه ليه لما يتحول البونص للحساب ان شاء الله

في الحقيقة يا صديقي مرحلة التعلم هذ لن تنتهي .. ستظل ترافقك أثناء تدريبك على الحساب الديمو وحتى عندما تفتح حساب حقيقي .. أتمنى لك التوفيق

madoxegy
07-04-2012, 22:12
السلام عليكم

Eyadoo
07-04-2012, 22:23
السلام عليكم

دائماً بيكون أول الطريق وعر مليء بالمطبات والحفر ولكن عند متابعتنا للسير في هذا الطريق سرعان ما سنعتاد على وعورته وسنعرف كيف نختار الجانب السليم من هذا الطريق

ahmed rabee
07-04-2012, 23:02
بدايه تعلمي كان في ويبينار للاستاذ اسامه عادل في موقع اف اكس ارابيا واستفدت منه الكثير
بعد ذلك تابعت بعض الاستراتيجيات وطبقتها وحققت بعض الارباح ولكن بسبب الطمع خسرت كل الحساب

من رأيي ان تبدا في حساب تجريبي وبعد فتره كافيه ( 6 شهور مثلا ) تبدا بحساب صغير جدا لتتعلم فيه المتاجرة الحقيقة
ثم بعد ذلك يمكنك ان تبدأ بحساب حقيقي متوسط وتحقق ارباح جيدة باذن الله

Eyadoo
07-04-2012, 23:19
بدايه تعلمي كان في ويبينار للاستاذ اسامه عادل في موقع اف اكس ارابيا واستفدت منه الكثير
بعد ذلك تابعت بعض الاستراتيجيات وطبقتها وحققت بعض الارباح ولكن بسبب الطمع خسرت كل الحساب

من رأيي ان تبدا في حساب تجريبي وبعد فتره كافيه ( 6 شهور مثلا ) تبدا بحساب صغير جدا لتتعلم فيه المتاجرة الحقيقة
ثم بعد ذلك يمكنك ان تبدأ بحساب حقيقي متوسط وتحقق ارباح جيدة باذن الله

بالنسبة لي أنا متفرغ حالياً للفوركس لا أعتقد أنه سيلزمني 6 شهور في الحساب التجريبي .. ربما بعد شهرين سأفتح حساب حقيقي مع المحافظة على حسابي التجريبي .. فالتدريب والتعلم لا ينتهي وربما أحتاج إلى تجريب استراتيجيات جديدة في حسابي التجريبي ولكن ذلك سيكون متزامناً مع وجود حسابي الحقيقي

hazem ahmed moahmed
07-04-2012, 23:25
انا امارس تجاره الفوركس منذ حوالي 6 اشهر واعتقد انه اهم شيء في البدايه هو تعلم اساسيات الفوركس والاتسفاده من خبرات التجار المحترفين في هذا المنتدي كما يمكنك ممارسه التجاره علي حساب وهمي لزياده الخبره واهم شيء ان تتعلم من اخطاءك لان ذلك سيفيدك كثيرا مستقبلا

roka
07-05-2012, 01:05

انا لسة مبتدئة ولكنى سمعت الكثير عن السوق ولكن حتى الان لم اقوم بالتداول الحقيقى وعلمت انه من الاساسى عدم الطمع والصبر و الدقة وعدم التسرع

Eyadoo
07-05-2012, 01:26
انا امارس تجاره الفوركس منذ حوالي 6 اشهر واعتقد انه اهم شيء في البدايه هو تعلم اساسيات الفوركس والاتسفاده من خبرات التجار المحترفين في هذا المنتدي كما يمكنك ممارسه التجاره علي حساب وهمي لزياده الخبره واهم شيء ان تتعلم من اخطاءك لان ذلك سيفيدك كثيرا مستقبلا

صحيح .. إن التعلم والاستفادة من أخطائك ومن تجارب من سبقك من التجار هو خير وسيلة تجنبك الوقوع في الخسائر الكبيرة

eng2012
07-05-2012, 01:56
اعتقد انك تحتاج الى الكثير من الخبرات حتى تصل الى ان تكون تاجر ناجح تستطيع ان تحقق ما تشاء من الربح الجيد

Eyadoo
07-05-2012, 03:48
انا لسة مبتدئة ولكنى سمعت الكثير عن السوق ولكن حتى الان لم اقوم بالتداول الحقيقى وعلمت انه من الاساسى عدم الطمع والصبر و الدقة وعدم التسرع

الطمع والتسرع أعداء التاجر .. يجب على التاجر أن يسيطر على نفسه ويقبل بالأرباح المحدودة المتوفرة الآن ..عصفور باليد أحسن من عشرة على الشجرة .. وعليه أن يغلب الخوففلا يتسرع في إغلاق الصفقات الخاسرة خوفاً من خسارة أكبر .. بل عليه أن يتحلى بالصبر على أمل تحول الخسائر إلى أرباح .. هنا نشعر بالفائدة الكبيرة للهامش الكبير وإدارة الأموال عن طريق تحديد نقاط وقف الخسارة

---------- Post added at 03:48 AM ---------- Previous post was at 03:47 AM ----------

اعتقد انك تحتاج الى الكثير من الخبرات حتى تصل الى ان تكون تاجر ناجح تستطيع ان تحقق ما تشاء من الربح الجيد

وهذا ما نسعى له من خلال هذا المنتدى وبمساعدتك ومساعدة باقي الأعضاء الكرام .. والله يوفقنا جميعاً في تحقيق أرباح جيدة

magic777
07-05-2012, 21:34
بالنسبة لي أنا متفرغ حالياً للفوركس لا أعتقد أنه سيلزمني 6 شهور في الحساب التجريبي .. ربما بعد شهرين سأفتح حساب حقيقي مع المحافظة على حسابي التجريبي .. فالتدريب والتعلم لا ينتهي وربما أحتاج إلى تجريب استراتيجيات جديدة في حسابي التجريبي ولكن ذلك سيكون متزامناً مع وجود حسابي الحقيقي

ارجو ان لا تتسرع اخي خاصه لو انت لسه مبتدأ في المجال وحاول تدي لنفسك الوقت الكافي وبراحتك خالص وادرب كويس اوي
ودي فرصه ذهبيه انك تكون خبرتك على الديمو وانت بتشغل هنا في المنتدى لتكوين راس مال جيد

kingman
07-06-2012, 00:40
هو التزام التجريبى فترة كافية بيبقى افضل وممكن الواحد يفتح حساب صغير الى جانب الديمو بحيث يكون فيه تنوع فى المتاجرة والتدريب ويتعامل مع العامل النفسى مع الحقيقى والتعلم والتدريب على الديمو

madman
07-06-2012, 00:43
تجربتى فى الفوركس انا بقالى اكثر من شهرين حققت فيهم مكسب وخساره طبعا الخساره اكبر من المكسب لكنى استفدت ومازالت بحاول عشان اوصل للى انا عايزه

Eyadoo
07-06-2012, 08:57
ارجو ان لا تتسرع اخي خاصه لو انت لسه مبتدأ في المجال وحاول تدي لنفسك الوقت الكافي وبراحتك خالص وادرب كويس اوي
ودي فرصه ذهبيه انك تكون خبرتك على الديمو وانت بتشغل هنا في المنتدى لتكوين راس مال جيد

لحد الآن هذا ما أقوم به .. أتعلم على عدة حسابات تجريبية وبنفس الوقت أكون رأس مالي الصغير بشكل تدريجي من البونص من خلال مشاركتي في هذا المنتدى .. ولكنني لا أريد أن أطيل فترة تدريبي على حساب تجريبي فقط وإنما أريد أن أفتح حساب حقيقي برصيد صغير لتجربة مختلف العوامل النفسية .. فأنت تعلم الفرق بين الحسابين الحقيقي والتجريبي وتأثير كل منهما كل نفسية التاجر

---------- Post added at 08:55 AM ---------- Previous post was at 08:54 AM ----------

هو التزام التجريبى فترة كافية بيبقى افضل وممكن الواحد يفتح حساب صغير الى جانب الديمو بحيث يكون فيه تنوع فى المتاجرة والتدريب ويتعامل مع العامل النفسى مع الحقيقى والتعلم والتدريب على الديمو

تماماً .. هذا ما كنت أفكر فيه بالضبط .. أشكر تفهمك أخي الكريم

---------- Post added at 08:57 AM ---------- Previous post was at 08:55 AM ----------

تجربتى فى الفوركس انا بقالى اكثر من شهرين حققت فيهم مكسب وخساره طبعا الخساره اكبر من المكسب لكنى استفدت ومازالت بحاول عشان اوصل للى انا عايزه

المهم هو الاصرار والمتابعة .. والخسارة أمر طبيعي جداً يمر فيه كل مبتدئ ولايستطيع تجنبه حتى المحترف .. أتمنى لك التوفيق أخي

kero
07-06-2012, 09:56
انا شايف انى لسه مبتدا مهما كان لانى بقالى 6 شهور ف الفوركس بس لسه معملتش تجربة حقيقة لانى لسه بكتسب خبرة لكن الى حد ما الحمد لله استطيع تحقيق الربح من السوق

Mohamed90
07-06-2012, 11:42
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس لنا فيه تجربة لا باس بها و تخلف تلك التجارب و احوالها
ولكن النتيجة تكون مشابهة تقريبا و هي الخسارة في البداية المشوار ولكن مع مرور الوقت و تطور المهارات تبدا بتقليصها

ahmedalex
07-06-2012, 11:59
بداية لقد سمعت عن الفوركس من احد اصدقائى وفضولى هو من دفعى الى معرفة المزيد عن هذا المجال ومن ثم بدات فى الاندماج لهذ المجال من خلال الكتب عن الفوركس ومساعدة صديقى وايضا من خلال دروس اون لاين التى ساعدنا به ليشرح لنا معنى الفوركس وكيفية التدخول فيه وتعليمه والتداول فيه

theboy2226
07-06-2012, 15:11
انا بقالي تقريبا 10 شهور بتاجر و و خسرت ما مجموعه 100 دولار و 50 يورو بس الحمد لله اتعلمت من الخسارة دي كلها اهمية استخدام الاستوب لوس و اهمية اني لازم اسحب جزء من الارباح كل فترة و دي من النصائح اللي ممكن اديها لاي مبتدئ لازم تحس بثمرة مجهودك و بحاول انظم وقتي لاني طالب طبعا دلوقتي انا في اجازة بس ايام الدراسة كان فعلا مشكلة
.و اكبر انجاز عملته كان 50 دولار من الذهب و اكبر كارثة ليا اني خسرتهم
و الحمد لله ادينا بنتعلم

kero
07-06-2012, 15:15
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس لنا فيه تجربة لا باس بها و تخلف تلك التجارب و احوالها
ولكن النتيجة تكون مشابهة تقريبا و هي الخسارة في البداية المشوار ولكن مع مرور الوقت و تطور المهارات تبدا بتقليصها

بالتاكيد اخى لا اعتقد ان فى اى شخص دخل سوق الفوركس ولم يخسر فى البداية والكثير من المال واكثر من حساب اشعر ان هذه هى ضريبة التعرف ودخول هذا السوق لكن مع الوقت بتقل الخساير وبنبدا ف الربح

Eyadoo
07-06-2012, 15:54
انا شايف انى لسه مبتدا مهما كان لانى بقالى 6 شهور ف الفوركس بس لسه معملتش تجربة حقيقة لانى لسه بكتسب خبرة لكن الى حد ما الحمد لله استطيع تحقيق الربح من السوق

الحمد لله .. إن نجاحك في الحساب التجريبي يعني أنك أصبحت مهيأ لفتح حساب حقيقي .. هذا لا يعني أن مرحلة التعليم انتهت وأنه يمكنكالاستغناء عن الحساب التجريبي .. بل العكس .. لأنك بمجرد دخولك في تجارب حقيقية وتلاحظ تأثيرها النفسي عليك والذي يختلف عن الحساب التجريبي بالتأكيد ربما تضطر إلى استخدام استراتيجيات جديدة لن تستطيع تجريبها في البدية إلا من خلال حسابك التجريبي .. أتمنى لك التوفيق

---------- Post added at 03:37 PM ---------- Previous post was at 03:24 PM ----------

هذا ما يمكن استنتاجه فعلاً من ردود الأعضاء .. يبدو أن الخسارة أمر حتمي يمر به كل مبتدئ ولكن محاولة اكتساب أكبر قدر ممكن من المهارات قبل الدخول في تجارب حقيقية ربما يقلص الخسائر .. هنا يظهر الفرق بين التاجر الصبور صاحب الإرادة والتاجر المتسرع المتهور .. المشوار أمامي طويل ولكن الحمد لله أني أستمتع بكل تجربة أخوضها وكل معلومة أكتسبها في طريقي نحو احتراف هذه التجارة

---------- Post added at 03:48 PM ---------- Previous post was at 03:37 PM ----------

بداية لقد سمعت عن الفوركس من احد اصدقائى وفضولى هو من دفعى الى معرفة المزيد عن هذا المجال ومن ثم بدات فى الاندماج لهذ المجال من خلال الكتب عن الفوركس ومساعدة صديقى وايضا من خلال دروس اون لاين التى ساعدنا به ليشرح لنا معنى الفوركس وكيفية التدخول فيه وتعليمه والتداول فيه

لقد كنت أسمع عن الفوركس منذ زمن ليس بقريب .. ولكنني لم أوليه أي اهتمام ..ربما لأني لم أكن أشعر بحاجة إلى مصدر دخل في حينها .. ولكنني من فترة قريبة شعرت بحاجة ماسة لذلك المصدر .. وعندما قمت بالبحث عبر الانترنت عن وسيلة للكسب .. ظهرت لي وسائل مختلفة ولكنني وجدت أن أغلبها غير مجدي بالفعل باستثناء مجال الفوركس .. منذ ذلك الحين أعطيت هذا المجال كل وقتي وجهدي في محاولة للوصول إلى تلك المرحلة التي سأتاجر بها برأس مال جيد يعود علي بأرباح معقولة

---------- Post added at 03:54 PM ---------- Previous post was at 03:48 PM ----------

انا بقالي تقريبا 10 شهور بتاجر و و خسرت ما مجموعه 100 دولار و 50 يورو بس الحمد لله اتعلمت من الخسارة دي كلها اهمية استخدام الاستوب لوس و اهمية اني لازم اسحب جزء من الارباح كل فترة و دي من النصائح اللي ممكن اديها لاي مبتدئ لازم تحس بثمرة مجهودك و بحاول انظم وقتي لاني طالب طبعا دلوقتي انا في اجازة بس ايام الدراسة كان فعلا مشكلة
و الحمد لله ادينا بنتعلم

فعلاً نصائح ضرورية وخصوصاً تلك التي تتلعق بسحب جزء من الأرباح كل فترة .. فهذه لها تأثير إيجابي على نفسية كل تاجر مبتدئ .. أنا طالب مثلك أحاول حالياً ادخار مبلغ جيد أعتمده كرأس مال في بداية تجارتي .. ولأنني طالب آمل أن أستطيع حتى نهاية العطلة الصيفية اكتساب قدر جيد من المعلومات فيما يخص التجارة السوينجية التي لا تحتاج إلى متابعة وجهد يومي كبير كتجارة السكالبينج .. فأنا طالب جامعي ولا أملك الوقت لذلك

abdallah elbaz
07-06-2012, 16:03
انا بصراحه زيك ياباشا
وانا ابتديت اتعلم الفوركس من صديق ليا وكنت اخد فكره عنه في الاول
وبعد كدا اتعلمت حاجات كتيره من المنتدي هنا

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 17:13
والله اخي انا دخلت الفوركس منذ اكثر من سنتين وشاهدت تقلبات السوق وخسرت وكسبت وعوضت
واتعلمت وما زلت اتعلم وتعلمت ان العلم ليس له حدود كل يوم هناك جديد منه النافع ومنه الغير نافع فقط للمعرفة ولا انوى ترك الفوركس الان الا اذا حققت منه غرضي

remo
07-06-2012, 17:27

انا عن نفسى امارس هذا المجال من 3 سنين وشوية واكتر تجربة اثرت فيا هيا لما كان معايا 100 دولار وفضلت اكسب لحد ماوصلتها600 دولار فى اقل من شهر بس كنت مركز وبعمل صفقات باهداف معقولة واستوب مرضى بعد كدة طمعت انى اوصل الى الالف دولار بسرعة فخسرت واتعلمت ان الطمع هو العدو الاول لاى متاجر فى مجال الفوركس

Eyadoo
07-06-2012, 17:49
انا عن نفسى امارس هذا المجال من 3 سنين وشوية واكتر تجربة اثرت فيا هيا لما كان معايا 100 دولار وفضلت اكسب لحد ماوصلتها600 دولار فى اقل من شهر بس كنت مركز وبعمل صفقات باهداف معقولة واستوب مرضى بعد كدة طمعت انى اوصل الى الالف دولار بسرعة فخسرت واتعلمت ان الطمع هو العدو الاول لاى متاجر فى مجال الفوركس

إنها حقاً تجربة مثيرة وباعثة للأمل في نفوس الكثيرين ممن يعتقدون بعدم وجود جدوى مادية حقيقة للفوركس .. زيادة رأس مالك بنسبة 500% في أقل من شهر إنجاز جيد جداً .. وفعلاً إن الطمع عد التاجر

---------- Post added at 05:49 PM ---------- Previous post was at 05:45 PM ----------

انا بصراحه زيك ياباشا
وانا ابتديت اتعلم الفوركس من صديق ليا وكنت اخد فكره عنه في الاول
وبعد كدا اتعلمت حاجات كتيره من المنتدي هنا

الغريب أني لم أجد في بيئتي من أصدقائي أو جواري من عنده ولو فكرة صغيرة عن هذا الموضوع
لذلك فقد اضطررت إلى تعلمها بنفسي .. والحمد لله الانترنت أمدني بالكثير من المصادر التعليمية

sami
07-06-2012, 17:57
عن نفسي أنا أزاول تجارة العملات منذ حوالي ٣ سنوات،و طبعا و كباقي المبتدئين إبتليت بالخسائر في
البداية و تقريبا مجموع الخسائر كانت في حدود ٣٠٠٠ دولار و منذ سنة تقريبا تعرفت على إستراتيجية
مربحة جدا و إستطعت أن أعوض بها نسبة كبيرة من الخسارة،و أنا أواصل التعلم بجد لأكون متاجرا
محترفا إن شاء الله

Eyadoo
07-06-2012, 18:00
والله اخي انا دخلت الفوركس منذ اكثر من سنتين وشاهدت تقلبات السوق وخسرت وكسبت وعوضت
واتعلمت وما زلت اتعلم وتعلمت ان العلم ليس له حدود كل يوم هناك جديد منه النافع ومنه الغير نافع فقط للمعرفة ولا انوى ترك الفوركس الان الا اذا حققت منه غرضي

في موضوع ترك الفوركس أنا معك .. فالفوركس وممارسته وجني الأرباح منه ليس هدفاً بحد ذاته وإنما هو وسيلة لتحقيق هدف معين ذي قيمة أرفع من أي هدف مادي

---------- Post added at 06:00 PM ---------- Previous post was at 05:58 PM ----------

عن نفسي أنا أزاول تجارة العملات منذ حوالي ٣ سنوات،و طبعا و كباقي المبتدئين إبتليت بالخسائر في
البداية و تقريبا مجموع الخسائر كانت في حدود ٣٠٠٠ دولار و منذ سنة تقريبا تعرفت على إستراتيجية
مربحة جدا و إستطعت أن أعوض بها نسبة كبيرة من الخسارة،و أنا أواصل التعلم بجد لأكون متاجرا
محترفا إن شاء الله

التوفيق لك أخي .. وإن شاء الله حتعوض كل خسارتك بل وتستبدلها بأرباح صافية

magic777
07-06-2012, 18:13
و الحمد لله ادينا بنتعلم

المهم فعلا التعلم من التجارب السابقه وممكن نعتبر الخسائر هنا ضريبه بندفعها علشان ننجح
لاننا اكيد بنتعلم من الخسائر دي اللي مش بنتعلمه من الكتب او النصائح
والشاطر فينا اللي مايسيبش درس من خساره يعدي عليه كده من غير ما يتعلمه كويس وميكرروش تاني

islamselmy
07-06-2012, 18:23
المهم فعلا التعلم من التجارب السابقه وممكن نعتبر الخسائر هنا ضريبه بندفعها علشان ننجح
لاننا اكيد بنتعلم من الخسائر دي اللي مش بنتعلمه من الكتب او النصائح
والشاطر فينا اللي مايسيبش درس من خساره يعدي عليه كده من غير ما يتعلمه كويس وميكرروش تاني

فعلا لازم الواحد يتعلم من اخائطة و الا هتكون العواقب مش كويسه انا من راى قبل دخولك للفوركس
لازم تتعالم على حساب ديمو
دة من الافضل
و الافضل كمان انك تجرب لمدة 3 شهور و بعدها ادخل بقلب جرىء فى عالم الفوركس الحقيقى

تامر
07-06-2012, 18:54

في البداية قمت بقراءة كتاب فوركس للعرب و بعدها قمت بفتح حساب تجريبي و لم يكن لدي سوى الصبر حتى تعلمت و الحمد لله

memostar3
07-06-2012, 19:45
محترفا إن شاء الله

طيب ما تفيدنا ياغالى معاك بهذه الاستراتيجيه
وربنا يكرمك يارب
عاةوين نكسب بقا :d:d

ehab
07-08-2012, 04:28
منذ اكثر من سنتين تدربت فترة متوسطة على الديمو
ومازلت اتعلم

avocato bola
07-08-2012, 05:04
فى بداية تجربتى من خلال الفوركس فكل ما يهم فيه هو الارادة القوية للتعلم و تفادي الاخطاء المرتكبة في الخساؤر

Eyadoo
07-08-2012, 19:48
منذ اكثر من سنتين تدربت فترة متوسطة على الديمو
ومازلت اتعلم

هذا جميل أخي .. وبما أنك تطرقت لموضوع المسابقات .. هل احتمال الربح فيها عال حقاً؟ .. تقريباً كل من سمعته تحدث عن هذه المسابقات قال بأنه كسب منها .. أرجو أن توضح هذا الأمر لي؟
فقد رأيت بعض المسابقات يشارك فيها أكثر من 2000 متسابق فما احتمال أن نكون من ضمن الأوائل؟
إنك كلامك هذا والذي أكده أعضاء قبلك بعث في نفسي التفاؤل وشجعني على التسجيل في هذه المسابقات

---------- Post added at 07:48 PM ---------- Previous post was at 07:45 PM ----------

فى بداية تجربتى من خلال الفوركس فكل ما يهم فيه هو الارادة القوية للتعلم و تفادي الاخطاء المرتكبة في الخساؤر

صحيح ويكون من الأفضل أن نستفيد من أخطاء من سبقونا .. فلا داعي للوقوع في نفس أخطاءهم وخصوصاً عندما يتم تنبيهنا إليها .. ذلك سيقلل الخسائر بالتأكيد

zahran
07-08-2012, 19:49
من خلال تجربتى فى الفوركس فى ملحوظه او خطا انا وقعت فيه لعده مرات لغايت الحمد لله ما نهيت هذا الخطا
وهو
ان التريده اللى انا كنت ببقى فاتجها كنت بصبر على خسارتها كتير اوى وبستناها تخسر اكتر ودا طبعا ايمانا منى ان السعر هيكس وهتمشى فى الاتحجاه اللى انا حاسبه
ودا الحل بتاعها عند دخول اى تريده وضع استوب وهدف لها

sami
07-08-2012, 19:56
طيب ما تفيدنا ياغالى معاك بهذه الاستراتيجيه
وربنا يكرمك يارب
عاةوين نكسب بقا :d:d

حاضر أخي الكريم،الإستراتيجية هي خبرتي و هي إستراتيجية ناجحة جدا،و هي للمضارب المشهور
الدكتور جمال ممدوح،قم فقط بالبحث في شبكة الإنترنت عنها و ستجد ملخصات كثيرة عنها و أنا أؤكد
لك إن درستها جيدا ستودع الخسائر بإذن الله

sky44
07-08-2012, 20:12
السلام عليكم

في الحقيقة انا مازلت اعمل على الحساب التجريبي و سأحاول الاستفادة منه قدر الامكان قبل ان ازاول التداول الحقيقي . اما بالنسبة للمدة التي بدأت بها في الفوركس فحوالي شهر و نصف

abaragh
07-08-2012, 20:16
دراسة اساسيات الفوركس عن طريق المحاضرات والكتب التعليمية اولا
ثم تطبيق ما تعلمته على حساب تجريبي
وتعلم احترام ادارة رأس المال بشكل صارم وعدم التهمور
الوصول الى استراتيجية تمت تجريبتها واعطتك نتائج جيدة
الابتعاد عن المتاجرة وقت الاخبار وتحديد وقت يناسبك للتجارة اليومية
ثم بعد افتح حساب حقيقي والتزم بالصبر وعدم الدخول في الصفقات الا بعد اكتمال شروط استراتيجيتك والاقتناع ببعض النقاط التي يتم الحصول عليها وقتل الطمع
والله المستعان

elking
07-08-2012, 20:16
انا مازلت مبتدئ فى الفوركس ولم احقق اى شئ حتى الان سوى اننى اتعلم من الفوركس واكتسب خبرات ومازال الطريق امامى طويل بمشيئة الله

hesham itch
07-11-2012, 09:43
تجربتى فى الفوركس ليست بالكبيرة ويمكننى ان اقول اننى مازلت مبتدىء
فى الفوركس واتمنى الوصول الى طموحى عن طريق الفوركس

Dentist Ahmed
07-11-2012, 11:14
تجربتى فى مجال الفوركس ليست بالطويله فانا اعرف هذا المجال منذ حوالى بضعه ايام
وانا الان احاول تعلمه على قدر الاستطاعه

dodovedo
07-11-2012, 12:30
اخى الكريم
والله انا خسرت اول حسابين بس كانوا بفلوس بسيطه
وبدات بالبونص وربنا يكرم
تقبل مرورى

nrgslawi
07-11-2012, 12:58
السلام عليكم ورحمة الله انا دخلت في الفوركس منذ حوالي سنتين
اتعلمت عن طريق دورات فيديو
خسرت الى حد الان 350 دولار لكني ربحت الكثير

resala11111
07-11-2012, 13:02
انا بدات فى هذا المجال من4 سنين
انا بنصح كل الناس بالتعليم اولا
ثم عمل صفقات على حساب ديمو
تم عمل حساب حقيقى
واياك والياس وبالتوفيق للجميع

talal
07-11-2012, 13:10
بدأت الفوركس منذ سنتين تقريبا
واكيد فعلا مرت علينا تجارب فاشلة ولكن تخطينا ذلك وتعلمنا
ومن التجارب الفاشلة هي الطمع لاننا نريد الحصول على ربح كبير وسريع
والاهم من ذلك ادارة جيدة لراس المال

mando
07-11-2012, 13:22
بدات من حاولى 8 شهور فترة فى الفوركس لا تعبر فترة طويلة وإلى الآن لسة بتعلم فى الاول كان هدفى انه اتعلم استراتجية اقدر احقق بيها ارباح بعد كده حصل مكسب وخسارة قولت بدل ما اتعلم استراتجية اتعلم الفوركس مش مجرد استراتجية وبس اعرف يعنى اية ترند دعم مقاومة يعنى اية مؤشر شموع يابانية وهكذا والى الان لسة بتعلم وربنا يسهل

jans
07-11-2012, 13:26
بعد الانتهااء من تعلم الفوركس يبدأ المتاجر بي الجزء العملي و يكون على الحساب التجريبي و عليه
قبلها ان يحدد له استراتيجية يتعبها عليه و ينفذ القواعد الاساسية في الفوركس و إن شاء الله مع الوقت سوف يرى تحسن و مهما أخطأ عليه التعلم من الخطأ و لا يجعل مجال لليأس .

magic777
07-11-2012, 18:48
بدات من حاولى 8 شهور فترة فى الفوركس لا تعبر فترة طويلة وإلى الآن لسة بتعلم فى الاول كان هدفى انه اتعلم استراتجية اقدر احقق بيها ارباح بعد كده حصل مكسب وخسارة قولت بدل ما اتعلم استراتجية اتعلم الفوركس مش مجرد استراتجية وبس اعرف يعنى اية ترند دعم مقاومة يعنى اية مؤشر شموع يابانية وهكذا والى الان لسة بتعلم وربنا يسهل

صح كده اخي حاول تعرف كل المعلومات عن الفوركس من البدايه الى النهايه حاول تجمع المعلومات اللي تقدر عليها
وتأكد ان كل معلومه انت بتعرفها بتبني ليك خبرتك ومع التدريب هتلاقي نفسك انت اللي بتعمل
استراتيجيه خاصه بيك انت

safiforex
07-11-2012, 19:28
صح كده اخي حاول تعرف كل المعلومات عن الفوركس من البدايه الى النهايه حاول تجمع المعلومات اللي تقدر عليها
وتأكد ان كل معلومه انت بتعرفها بتبني ليك خبرتك ومع التدريب هتلاقي نفسك انت اللي بتعمل
استراتيجيه خاصه بيك انت
و هذا هو الطريق الصحيح للتعلم في الفوركس و نمعرفة خباياه
فعلى الواحد ان يعرف كل المعلومات و المعطيات المتعلقة بالفوركس و كذلك المفاهيم و كل شيئ
و بهذا فانه ستتكون له اطار شامل لفوركس يمكن الاعتماد عليه في التدريب و العمل على الفوركس به

nada
07-11-2012, 19:42

هذا سسوف يدعم بعد كدة فى اتخاز القرار الصائب باستراتجية او عدم
بل انك لو استخدمت استراتجية بجانب تعلم الادوات الاساسية فسوف تعمل معك الاستراتجية بكامل قوتها
وبتاكيد سوف تربح كثيره
كثير من المتاجرين النجاحين يستخدموا هذه الاسلوب

YesIcan
07-11-2012, 20:08
شكرا على الموضوع و شكرا على نصائح الاعضاء الي افادتني
بداية الطريق معكم اصبحت سهلة و كل يوم تنورونا بشيء جديد
الى الامام

Eyadoo
07-12-2012, 00:13
السلام عليكم

في الحقيقة انا مازلت اعمل على الحساب التجريبي و سأحاول الاستفادة منه قدر الامكان قبل ان ازاول التداول الحقيقي . اما بالنسبة للمدة التي بدأت بها في الفوركس فحوالي شهر و نصف

هذا هو الكلام الصحيح .. أنا في الحقيقة لم أكن أنوي الدخول في عالم الفوركس لو لم أعلم بوجود الحسابات التجريبية .. لقد سهلت هذه الحسابات طريقة التعلم بشكل بت فيه لا أستطيع تخيل شباب مستثمرين من جيلنا يخوضون في الفوركس بحسابات حقيقية دون مرورهم أو تجربتهم للحسابات التجريبية

---------- Post added at 12:08 AM ---------- Previous post was at 12:05 AM ----------

دراسة اساسيات الفوركس عن طريق المحاضرات والكتب التعليمية اولا
ثم تطبيق ما تعلمته على حساب تجريبي
وتعلم احترام ادارة رأس المال بشكل صارم وعدم التهمور
الوصول الى استراتيجية تمت تجريبتها واعطتك نتائج جيدة
الابتعاد عن المتاجرة وقت الاخبار وتحديد وقت يناسبك للتجارة اليومية
ثم بعد افتح حساب حقيقي والتزم بالصبر وعدم الدخول في الصفقات الا بعد اكتمال شروط استراتيجيتك والاقتناع ببعض النقاط التي يتم الحصول عليها وقتل الطمع
والله المستعان

أنا أؤيدك تماماً في جميع النقاط التي ذكرتها ولكن موضوع المتجارة وقت الأخبار أنا شخصياً لم أصل بعد لقرار في هذا الشأن

---------- Post added at 12:10 AM ---------- Previous post was at 12:08 AM ----------

انا مازلت مبتدئ فى الفوركس ولم احقق اى شئ حتى الان سوى اننى اتعلم من الفوركس واكتسب خبرات ومازال الطريق امامى طويل بمشيئة الله

أتمنى لك التوفيق في طريقك وللجميع أيضاً ..لا تتسرع بفتح صفقات حقيقية قبل أن تتأكد من امتلاكك لاسترتيجية ناجحة

---------- Post added at 12:13 AM ---------- Previous post was at 12:10 AM ----------

تجربتى فى الفوركس ليست بالكبيرة ويمكننى ان اقول اننى مازلت مبتدىء
فى الفوركس واتمنى الوصول الى طموحى عن طريق الفوركس

بالتوفيق إن شاء الله .. في النهاية الفوركس ليس طموح أوهدف إنما هو وسيلة لتحقيق الهدف كما تفضلت .. أتمنى أن تحقق طموحك

ahmed saleh
07-12-2012, 00:15
انا امارس هذا النوع من التجارة منذ سنة تقريبا
وانا عن نفسى استفدت كتير من هذة التجارة واتعلم الكثير لكى اكون تاجر فى هذا المجال الكبير وحتى الان اتعلم

Eyadoo
07-12-2012, 00:20
تجربتى فى مجال الفوركس ليست بالطويله فانا اعرف هذا المجال منذ حوالى بضعه ايام
وانا الان احاول تعلمه على قدر الاستطاعه

طالما يتوفر بين أيدينا هذا الكم من المصادر التعليمية المتاحة عبر الانترنت فليس هناك مبرر لفشل أي شخص منا في هذا المجال .. لكن ما يسبب الفشل هو انعدام إرادة البعض واليأس بمجرد المرور ببعض العقبات في مراحل تعلمه .. تابع تعلمك فهو ما يضمن لك النجاح .. بالتوفيق

---------- Post added at 12:20 AM ---------- Previous post was at 12:18 AM ----------

اخى الكريم
والله انا خسرت اول حسابين بس كانوا بفلوس بسيطه
وبدات بالبونص وربنا يكرم
تقبل مرورى

الحمد لله أنك لم تخاطر بحساب كبير
أحسنت التصرف فهذا يدل على عدم طمعك وعدم تسرعك في جني أرباح كبيرة

mohamed yossef
07-12-2012, 00:21
ابتديت الفوركس من تقريبا 1 عام وذلك بالصدفة
فانا محاسب احب الاستزادة من الكتب ومتابعة الجديد فى مجال عملى
وبالصدفة قمت بتحميل مجموعة من الكتب من صديق لى يحب الاضطلاع ووجت بين الكتب المحاسبية كتاب فوركس للعرب
فحبيت اقرا الكتاب لانى شايف اعلانات شركات الفوركس كثيرة جدا بمواقع الانترنت وواحدة واحدة ابتديت ابحث عن كتب تانى لحد ما لقيت كورسات فيديو لتعليم الفوركس بكل ما فيه
اصبح التعلم اسهل من خلال الفيديو
وبعدين اتمرنت على منصة تداول ذات اسبريد مرتفع جدا وذلك لمدة 3 شهور حتى اتقن المضاربة على اصعب الظروف
وحتى الان اضارب واتعلم ومازال امامى الكثير لتعلمه
اما من حيث المكسب والخسارة فاحيانا اكون سعيد بما حققته واحيانا يصيبنى الحزن فاقول قدر الله وما شاء فعل
اذا فقدت مال او اى شىء غالى رجاءا ردد يا غالى اللهم أجرنى فى مصيبتى وأخلفلى خيرا منها ثلاث مرات
تحياتى

Eyadoo
07-12-2012, 00:31
السلام عليكم ورحمة الله انا دخلت في الفوركس منذ حوالي سنتين
اتعلمت عن طريق دورات فيديو
خسرت الى حد الان 350 دولار لكني ربحت الكثير

إذا أنت ناجح في هذا المجال .. فالخسارة أمر طبيعي يمر فيه حتى المحترفين في مرحلة احترافهم .. ولكن النجاح يقاس بأن تكون نسبة أرباحك إلى خسائرك كبيرة جداً .. لا أن تصل لمرحلة ينعدم فيها الخسارة فهذا شبه مستحيل

---------- Post added at 12:26 AM ---------- Previous post was at 12:23 AM ----------

انا بدات فى هذا المجال من4 سنين
انا بنصح كل الناس بالتعليم اولا
ثم عمل صفقات على حساب ديمو
تم عمل حساب حقيقى
واياك والياس وبالتوفيق للجميع

نصائج مفيدة وأساسية مع العلم أن مرحلة التعليم تكون مرافقة لحساب الديمو .. نصيحتك الأخيرة هي الأهم على الاطلاق .. لن أيأس

---------- Post added at 12:31 AM ---------- Previous post was at 12:26 AM ----------

بدأت الفوركس منذ سنتين تقريبا
واكيد فعلا مرت علينا تجارب فاشلة ولكن تخطينا ذلك وتعلمنا
ومن التجارب الفاشلة هي الطمع لاننا نريد الحصول على ربح كبير وسريع
والاهم من ذلك ادارة جيدة لراس المال

فعلاً إن الطمع هو أكثر عامل يؤدي للخسارة .. بمجرد ضبط النفس والسيطرة على الطمع لن تجني إلا الأرباح في المحصلة

ramid
07-12-2012, 00:32
انا عندي معلومة قد يستغربها البعض,عندما استخدم امر وقف الخسارة
كثيرا ما اخسر وعندما لا استخدمه تبقى الصفقة خاسرة
وابقى اتابعها تزداد خسارة لكن سرعان ما يعود اتجاه السعر لصالحي,
واحقق الربح أو على الاقل اخرج بأخف الاضرار,عندما ارى ان السعر لايستطيع تجاوز منطقة ما
ولهذا لم أعد استخدم الستوب لوز الا لماما

Eyadoo
07-12-2012, 00:43

الله ييسر لك طريقك .. وبكل حال أنت تحتاج لاستيعاب تلك المفاهيم حتى تحسن تطبيق الاستراتيجية

---------- Post added at 12:37 AM ---------- Previous post was at 12:34 AM ----------

بعد الانتهااء من تعلم الفوركس يبدأ المتاجر بي الجزء العملي و يكون على الحساب التجريبي و عليه
قبلها ان يحدد له استراتيجية يتعبها عليه و ينفذ القواعد الاساسية في الفوركس و إن شاء الله مع الوقت سوف يرى تحسن و مهما أخطأ عليه التعلم من الخطأ و لا يجعل مجال لليأس .

نعم إنه موضوع اليأس مرة أخرى .. أنا أشدد على هذا الأمر .. هذا السبب وراء خروج المستثمر خاسراً من صفقة دون التفكير في التعويض .. لا تستسلموا

---------- Post added at 12:39 AM ---------- Previous post was at 12:37 AM ----------

استراتيجيه خاصه بيك انت

يا معلم .. والله أنك تقول الحق .. لا تحاولوا البحث عن استراتيجيات .. حاولوا التعرف على الفوركس بجميع جوانبه .. ثم ضعوا هدفاً لتحقيقه وحاولوا بناء الاستراتيجية المناسبة بناء على ما جمعته من معلومات

---------- Post added at 12:43 AM ---------- Previous post was at 12:39 AM ----------

شكرا على الموضوع و شكرا على نصائح الاعضاء الي افادتني
بداية الطريق معكم اصبحت سهلة و كل يوم تنورونا بشيء جديد
الى الامام

أتمنى لك التوفيق .. هنا الأعضاء يفيدون بعضهم بعضاً .. وكل عضو مهما كانت درجة احترافه للقوركس عليه أن يقدم ما أمكنه من النصائح خلال تجربته سواء كان مبتدئ أو محترف

pimo
07-12-2012, 00:44
هل من الممكن أن يعتمد الشخص في دخله الشهري على أرباح تجارة الفوركس فقط .. أليست هذه مخاطرة كبيرة[/quote]

ولم لا تستطيع ان تحقق دخل شهري من الفوركس اذا كنت تملك راس مال جيد مثلا 3500 دولار سوف تستطيع ان تكسب من 150 الي 200 دولار شهريا اذا تمكنت من كسب استراتجية جيد

amrmorasamir
07-12-2012, 00:44
انا اتاجر منذ 7 شهور تقريبا ولكن حتى الان يوجد ربح قليل ولكن احاول سحب بعض الارباح حتى لا اتجه الى الطمع واخسر كل راس المال على الاقل اكون ربحت شويه من الفوركس

Eyadoo
07-12-2012, 01:03
انا امارس هذا النوع من التجارة منذ سنة تقريبا
وانا عن نفسى استفدت كتير من هذة التجارة واتعلم الكثير لكى اكون تاجر فى هذا المجال الكبير وحتى الان اتعلم

نعم إن التعلم لا ينتهي مهما وصلت درجة احترافك للفوركس .. هناك دائماً متغيرات يحتاح الواحد لمتابعتها حتى يستطيع بناء الاستراتيجية المناسبة في ظروف معينة

---------- Post added at 12:49 AM ---------- Previous post was at 12:45 AM ----------

وبالصدفة قمت بتحميل مجموعة من الكتب من صديق لى يحب الاضطلاع ووجت بين الكتب المحاسبية كتاب فوركس للعرب
فحبيت اقرا الكتاب لانى شايف اعلانات شركات الفوركس كثيرة جدا بمواقع الانترنت وواحدة واحدة ابتديت ابحث عن كتب تانى لحد ما لقيت كورسات فيديو لتعليم الفوركس بكل ما فيه
وبعدين اتمرنت على منصة تداول ذات اسبريد مرتفع جدا وذلك لمدة 3 شهور حتى اتقن المضاربة على اصعب الظروف
اما من حيث المكسب والخسارة فاحيانا اكون سعيد بما حققته واحيانا يصيبنى الحزن فاقول قدر الله وما شاء فعل
اذا فقدت مال او اى شىء غالى رجاءا ردد يا غالى اللهم أجرنى فى مصيبتى وأخلفلى خيرا منها ثلاث مرات
تحياتى

تجربة جميلة فيها ما هو مختلف .. أعني أن موضوع التدريب على سبريد عالي فكرة جديدة .. لم أجربها شخصياً فأنا أحاول تجنب الأزواج ذات السبريد العالي .. ولكن إن ثبت أن التدريب عليها يعود عليك بفائدة تجعلك تستسهل المتاجرة بالأزواج الأخرى ذات السبريد المنخفض فلا بأس من تجربتها

---------- Post added at 12:59 AM ---------- Previous post was at 12:49 AM ----------

انا عندي معلومة قد يستغربها البعض,عندما استخدم امر وقف الخسارة
كثيرا ما اخسر وعندما لا استخدمه تبقى الصفقة خاسرة
وابقى اتابعها تزداد خسارة لكن سرعان ما يعود اتجاه السعر لصالحي,
واحقق الربح أو على الاقل اخرج بأخف الاضرار,عندما ارى ان السعر لايستطيع تجاوز منطقة ما
ولهذا لم أعد استخدم الستوب لوز الا لماما

ولكن ليس من الضروري أن تعود الأسعار للارتفاع بعد انخفاضها .. ربما تستمر في الانخفاض حتى تصل لمرحلة تستهلك فيه كل ما تملك كهامش متاح .. هذا خطر أخي وأتمنى أن تقدر جيداً أهمية إدارة رأس المال .. ربما طريقة استخدامك لأمر وقف الخسارة خاطئة .. ليس المهم أن تضه حد لوقف الخسارة .. الأهم منه أن تعرف أين تضعه بحيث تعتقد أن السعر لن يصل لهذا الحد وأنه سيعود للارتفاع وإن وصل فهناك أمر ما قد حدث يخالف توقعاتك وهذا يعني احتمال استمرار السعر في مساره بعد تجاوزه للحد .. هنا ستعلم كم قد لك أمر وقف الخسارة خدمة بتقليل نسبة الخسائر .. حاول يا أخي أن تجمع القدر الكافي من المعلومات فيما يخص الاستخدام الصحيح لأمر وقف الخسارة .. ربما تكون أنت من المتابعين الذين يفتحون الصفقة ويستمرون في مراقبة الأسعار ولا يتركوها حتى يغلقوا الصفقة .. في هذه الحالة تستطيع تقدير متى يجب وقف الخسارة .. ولكن هناك من يفتح صفقة ويدعها لليوم التالي مثلاً .. هؤلاء بأمس الحاجة لأمر كهذا

---------- Post added at 01:01 AM ---------- Previous post was at 12:59 AM ----------

ولم لا تستطيع ان تحقق دخل شهري من الفوركس اذا كنت تملك راس مال جيد مثلا 3500 دولار سوف تستطيع ان تكسب من 150 الي 200 دولار شهريا اذا تمكنت من كسب استراتجية جيد [/quote]

حقاً .. لقد وصلت الآن لنفس هذه النتيجة .. إن الفوركس مجال عمل واستثمار كباقي المجالات .. يمكن للشخص أن يمتهنه ويعتمد عليه في معيشته

---------- Post added at 01:03 AM ---------- Previous post was at 01:01 AM ----------

انا اتاجر منذ 7 شهور تقريبا ولكن حتى الان يوجد ربح قليل ولكن احاول سحب بعض الارباح حتى لا اتجه الى الطمع واخسر كل راس المال على الاقل اكون ربحت شويه من الفوركس

طبعاً علينا سحب الأرباح وإلا ما فائدتها .. لست أجني الأرباح لأتاجر فيها فقط .. أريد الاستفادة منها في معيشتي .. لذلك سأسحب جزء من الأرباح وأدع الباقي لمتابعة المتاجرة

ma90do
07-12-2012, 01:30

اه هذا فكر جيد اخي ربح شهري من الارباح بشكل تراكمي يجعلك تشعر بزياده رأس المال وكذلك زياده الربح وبالتالي زياده النجاح وسحب جزء من الارباح يعمل علي التحفيز

abanoub
07-12-2012, 01:30
أمارس هذه التجارة منذ اكثر من سنتين والحقيقة لم احقق ربح والسبب اني لم اضع من جيبي فلوس حقيقية اما بونص او فلوس من شركات البي تي سي او اي مصدر اخر ... انا عايز اثبت رجلي في المجال ده في الاول وبعد كده ابدأ اشتغل بفلوس حقيقية والحقيقة انصحك بعدم التسرع لان السوق مش هيطير المهم تكون شغال صح حتى لو الارباح قليلة

Eyadoo
07-12-2012, 01:49
أمارس هذه التجارة منذ اكثر من سنتين والحقيقة لم احقق ربح والسبب اني لم اضع من جيبي فلوس حقيقية اما بونص او فلوس من شركات البي تي سي او اي مصدر اخر ... انا عايز اثبت رجلي في المجال ده في الاول وبعد كده ابدأ اشتغل بفلوس حقيقية والحقيقة انصحك بعدم التسرع لان السوق مش هيطير المهم تكون شغال صح حتى لو الارباح قليلة

صحيح .. ضرورة عدم التسرع .. وأعتقد أن من تمكن من هذا المجال ومكن قدمه في الأرض جيداً يستطيع تحقيق أرباح جيدة حتى من البونص وحده

mage
07-12-2012, 03:14
تحياتى

خطواتك جيدة والله يا اخى وافضل شئ انك ابتديت بالاعتماد على النفس عن طريق قراءة الكتب وعن طريق العمل بجدية فى السوق وبالتاكيد الكثير منا يواجه الخسارة والربح فى السوق يوميا

mrxr00t3d
07-12-2012, 03:33
تجرتي بدأت بحساب الديمو لحد اكتشاف استراتيجيات
و بعدين انتقلت للحقيقي وبدأت براس مال صغير نسبيا

otakon
07-12-2012, 03:35
من خلال تجربتي في الفوركس كسب المال سهل وخسارته اسهل بكثير من الربح
عليك الالتزام بخططك الاستراتيجيه

Eyadoo
07-12-2012, 03:58

آمل أن تكون قد انتقلت لمرحلة الحساب الحقيقي بعد تمكنك بشكل كامل من استراتيجيتك .. ومهما كان راس المال صغير .. سينمو يومياً بالأرباح التي تحققها حتى تصل لمرحلة تتاجر بها بكميات كبيرة تعود عليك بأرباح هائلة تنفع لأن تعيش عليها

ehab
07-12-2012, 04:38

theprince
07-12-2012, 04:47
اعتقد اننا كلنا اكيد لازم نستفاد من تجاربنا ولازم نتعلم منها
انا اول حساب ليا كان كسبت في اوله وبعدين صفقه بطمع طيرت الحساب
انصح بالرضي والبعد عن الطمع

Eyadoo
07-12-2012, 05:28
من خلال تجربتي في الفوركس كسب المال سهل وخسارته اسهل بكثير من الربح
عليك الالتزام بخططك الاستراتيجيه

حقاً صحيح .. خسارة المال أسهل بكثير من ربحه .. علينا توخي الحذر

---------- Post added at 05:27 AM ---------- Previous post was at 05:25 AM ----------

جميل .. سؤال عن المسابقات؟ .. هل احتمال الربح فيها عالي؟ .. ما نوع المسابقة الذي دخلته؟ .. بكم تقدر الجوائز الممنوحة؟ .. هل يسمح لك بسحب الربح أم يستخدم فقط للمتاجرة؟

---------- Post added at 05:28 AM ---------- Previous post was at 05:27 AM ----------

نعم علينا بالقناعة والرضى بالربح المتوفر .. فالطمع لا يؤدي إلا للخسائر

tictok
07-12-2012, 08:20
أنا بدأت بحساب على الديمو مع القراءة عن الفوركس ومعرفة كيفية التداول في السوق وطبعاُ كل هذا يؤهلك كمبتدىء لدخول عالم الفوركس الحقيقي بعد ذلك تدخل بحساب حقيقي صغير وتجرب فالتجربة هي المعلم الحقيقي في الحياة
لا خبرة بدون تجربة ولا نجاح بدون فشل الحياة وجهان لعملة واحدة

sa sa
07-12-2012, 11:57
تجربتي في الفوركس لم تتعدي الاربعه اشهر ولكني تعلمت الكثير والكثير من تجاره الفوركس الفوركس يتح لك العديد من الفرص التي يجب ان تستغلها اكبر ربح حققته من الفوركس هو الثقه بالنفس والاصرار علي التحول ممن الخساره الي الربح

العوامى
07-12-2012, 12:03
اذا اردت دخول السوق والربح منه يجب ان تلتزم بالاتى
ادارة راس مال سليمة وعد الطمع وتحديد استراتيجية والتدريب عليها والالتزام بها واخيرا الستوب لوز صديق المتاجر

Eyadoo
07-12-2012, 14:32
أنا بدأت بحساب على الديمو مع القراءة عن الفوركس ومعرفة كيفية التداول في السوق وطبعاُ كل هذا يؤهلك كمبتدىء لدخول عالم الفوركس الحقيقي بعد ذلك تدخل بحساب حقيقي صغير وتجرب فالتجربة هي المعلم الحقيقي في الحياة
لا خبرة بدون تجربة ولا نجاح بدون فشل الحياة وجهان لعملة واحدة

بداية جيدة أخي .. أرجو أن تكون محصلة تجاربك هو النجاح .. أتمنى التوفيق لك وللجميع

naitsi
07-12-2012, 14:32
السلام عليكم
انا عملت فى الفوريكس من حوالى 3 سنوات اكيد كنت بخسر علشان فى حجات كنت مش بتبعها خالص وكنت استغرب لماذا بكسب وبضاعف الحساب فى الديمو وعلى الحقيقى بخسر واكتشفت حاجه هامه جدا انى لا التزم بكل ماتعلمته من قواعد فى الفوريكس وبعد كدة ابتدائت اغير من طرقتى واتبع القواعد التى تعلمتها واطبقها بضبط والحمدلله الان

Eyadoo
07-12-2012, 14:37
تجربتي في الفوركس لم تتعدي الاربعه اشهر ولكني تعلمت الكثير والكثير من تجاره الفوركس الفوركس يتح لك العديد من الفرص التي يجب ان تستغلها اكبر ربح حققته من الفوركس هو الثقه بالنفس والاصرار علي التحول ممن الخساره الي الربح

إنه فعلاً ربح معنوي حقيقي .. بل هو أفضل حتى من الربح المادي .. أحييك على هذه الروح

---------- Post added at 02:35 PM ---------- Previous post was at 02:33 PM ----------

اذا اردت دخول السوق والربح منه يجب ان تلتزم بالاتى
ادارة راس مال سليمة وعد الطمع وتحديد استراتيجية والتدريب عليها والالتزام بها واخيرا الستوب لوز صديق المتاجر

نقاط هامة فعلاً لا يمكن الاستغناء عنها .. مع العلم أن الستوب لوز تدرج ضمن إدارة المخاطر ورأس المال

---------- Post added at 02:37 PM ---------- Previous post was at 02:35 PM ----------

السلام عليكم
انا عملت فى الفوريكس من حوالى 3 سنوات اكيد كنت بخسر علشان فى حجات كنت مش بتبعها خالص وكنت استغرب لماذا بكسب وبضاعف الحساب فى الديمو وعلى الحقيقى بخسر واكتشفت حاجه هامه جدا انى لا التزم بكل ماتعلمته من قواعد فى الفوريكس وبعد كدة ابتدائت اغير من طرقتى واتبع القواعد التى تعلمتها واطبقها بضبط والحمدلله الان

إن موضوع الفرق بين حساب الديمو والحساب الحقيقي يستحق النقاش حقاً .. يجب أن نطرح موضوع خاص مستقل لمناقشة ذلك

hossam eldeen mohamed
07-12-2012, 14:59
السلام عليكم
تجربتي التعلم اولا
وتجميع البونص ثانيا
والتداول ثالثا
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

Eyadoo
07-12-2012, 15:05
السلام عليكم
تجربتي التعلم اولا
وتجميع البونص ثانيا
والتداول ثالثا

هذا الطريق الذي يسلكه أغلبنا .. أتمنى لك التوفيق أيضاً .. كن حذراً عند البدء بالتداول فذلك يختلف عن استخدام الحساب التجريبي

deadlyfox
07-12-2012, 15:11
بص هو انا تجربتى لسه فى بدايتها لانى لسه مبتدئ ولسه مش عندى خبرة كبيرة فى الفوركس
بس اكتر حاجه اتعلمتها من الفوركس الصبر وعدم التسرع وعدم الطمع وكيفيه التحكم بالعامل النفسى
اما عن المكسب فهى حتى الان ليست بالكبيرة

kero
07-12-2012, 15:19
السلام عليكم
تجربتي التعلم اولا
وتجميع البونص ثانيا
والتداول ثالثا
كويس جدا يااخى الا محدد نقط ليك تمشى عليها وخصوصا تجميع راس مال كويس من البونص للتداول بيه بدون وضع اموال خاصة
بالتوفيق

Mohamed90
07-12-2012, 16:52

السلام عليكم طبعا اخي العزيز التجارب تبدا بالحساب تجربي و انا اول تجربة لي هي خسارة حساب حقيقي
قبل تعلم اي شئ عن الفوركس او بدا في التجربي

Eyadoo
07-12-2012, 20:45
بص هو انا تجربتى لسه فى بدايتها لانى لسه مبتدئ ولسه مش عندى خبرة كبيرة فى الفوركس
بس اكتر حاجه اتعلمتها من الفوركس الصبر وعدم التسرع وعدم الطمع وكيفيه التحكم بالعامل النفسى
اما عن المكسب فهى حتى الان ليست بالكبيرة

لا تقلق أخي .. إن شاء الله بفضل هذا المنتدى ومواضيعه ستصبح قيمة أرباحك أضعاف قيمة خسائرك

salah.bmw
07-12-2012, 21:25
انا متاجر بسوق الفوركس من 3 سنوات
حققت ارباح كثيرا وخسرت كثيرا ولا اعلم ما هي حجم الخسائر لكنها خسائر فادحة
نسبة ارباحي شهريا تقدر ب 300 الى 500 دولار
نصيحتي هي الالتزام بادارة راس مال
وعدم الطمع ومحاسبة النفس في كل خسارة وتجنبها في ما بعد

mido
07-12-2012, 21:30
اخي الكريم
من خلال تحربتي من الفوركس فكل ما يهم فيه هو الارادة القوية للتعلم و تفادي الاخطاء المرتكبة في الخسائر
بص فيه معادله يجب الالتزام بها الصبر وعدم التسرع وعدم الطمع والاداره الجيده لرائس المال والاتزام والعزيمة والاصرار وضبت الضغوط النفسيه والتغلب عليها
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

ehab
07-13-2012, 23:35

كلامك تمام مية فى المية وانا بضيف حاجة كمان انه يدور
على فيديوهات على الانترنت ودى هتكون مفيدة كويس لية

HUSSENEY
07-14-2012, 03:22
انا عرفت الفوركس من ايام الثورة
لما البورصة المصرية ماتتت
وخسرتنى فلوسى اتجاهت للفوركس

fx-man
07-14-2012, 03:44
بالنسبة ليا الحمد لله انا قدرت احقق بعض الارباح المعقولة من الفوركس والسبب فى ذلك هو البونصات زى بونص المنتدى هنا .انا كنت خسرت الكتير فى البونصات دى لكن كنت بكسب برده وبسحب على طول الارباح اللى بحققها .

theprince
07-14-2012, 04:39
مع انى شفت اكتر من موضوع نفس الشكل ده
بس اكيد الواحد اتعلم واتدرب كويس وبعدين دخل السوق

mage
07-14-2012, 05:38
مع انى شفت اكتر من موضوع نفس الشكل ده
بس اكيد الواحد اتعلم واتدرب كويس وبعدين دخل السوق

الاستفادة هنا من انك تقوم بقراءة الكثير من المشاكرات فى مثل هذه المواضيع وسوف تجد الكثير من المشاركات التى قد تساعدك على معرفة بعض المشاكل التى تواجه البعض فى الفوركس ولكن عليك ان تتبع الطريقة الجيدة للربح من الفوركس

ehab
07-14-2012, 17:21
يجب الالتزام بها الصبر وعدم التسرع وعدم الطمع والاداره الجيده لرائس المال والاتزام والعزيمة
والاسرار وضبت الضغوط النفسيه والتغلب عليها هذه من عوامل ومحددات النجاح

waleed adel
07-17-2012, 16:31
انا عن نفسى احقق الربح أو على الاقل اخرج باقل خسارةعندما ارى
ان السعر لايستطيع تجاوز منطقة ما

Aker001
07-17-2012, 16:33
أنا كل يوم أكتسب معلومات جديدة في هذا المجال ,أما الكسب يتحقق بمجهود و حسن تصرف براس المال وشكرا

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 19:13
وعليكم السلام يا صديقي

لاسف لسه مليش تجارب ف الفوركس لاني لسه جديد

بس ان شاء الله هيبقا ليا الكيثر من التجارب فيه

forex4ever
07-17-2012, 19:35
السلام عليكم
اتمنى من جميع المبتدئين الحذر من التسرع باتخاذ قرار التداول على حساب حقيقي واقصد حساب حقيقي يعني يتم الايداع من جيبك الخاص
انتظر واصبر وتعلم وتدرب على البونص الذي ستحصل عليه واكتشف قدراتك بنفسك

ahmed
07-17-2012, 20:08
اعمل فى الفوركس اكثر من سنتين والحمد لله النتائج
تتحسن كل فترة عن سابقتها وبالفعل اسير فى الطريق الصحيح

amrmorasamir
07-19-2012, 17:26
اعمل فى الفوركس اكثر من سنتين والحمد لله النتائج
تتحسن كل فترة عن سابقتها وبالفعل اسير فى الطريق الصحيح

تمام ياباشا هو ده اللى لازم يعرفه الجميع ان بالخبره وكثره التداول مستواك هيتحسن اكيد فى الفوركس وانا كمان الحمد لله بدات اتحسن كتير بالرغم انى بقالى حوالى 7 شهور

AMANI
07-19-2012, 22:02

siafarii
07-20-2012, 03:00

انا لي 6اشهر وانا اتاجر في الفوركس يعني مدة ليست كبيرة داخلت حسابات حيقيقة وخسرتها كلها لانني لم اكن اعلم في السوق كتيرا اهم شئ هو التعلم

HUSSENEY
07-20-2012, 07:22
الحمد لله تجربتى مع الفوركس تجربة جيدة
فانا محترف فى التحليل الفنى
ولكن ساعات بقصر فى ادارة راس المال
وهو ما يسبب الخساير

AMANI
07-21-2012, 15:18
ومازلت اتعلم والحمد لله

KOGI
07-22-2012, 04:35
انا تجربتى فى الفوركس متعتبرش كبيرة يعنى لانى شغال فيها بقالى سنة بالظبط
واول ما بدات كان راس مالى بونص لكن مع الوقت حولت البونص لارباح حقيقية
كانو كام بقا مش فاكر لانهم كانو على فترات مش مبلغ ماسك بعضه
وطموحى هو احتراف مجال الفوركس بشكل اكبر

ehab
07-22-2012, 19:07

بس هوا الى فهمته من كلامك انك ناوى تتفرغ للفوركس ويبئا عملك الاساسى
وده مش كويس خصوصا لو فية اسرة لابد من عمل اساسى غير الفوركس

ehab
07-24-2012, 17:11

تمام مشكور على النصيحة اخى الكريم والواحد بيتعلم منك من كلامك وشرحك
الوافى ده وربنا يجازيك خير ويجعله فى ميزان حسناتك

زيزو
07-25-2012, 16:50
تجربتي في الفوركس
اني لسه مبتدئ بتعلم
تعرفت عليه من المنتديات ونزلت الفيدويوهات من علي اليوتيوب
وبدات بالحساب التجريبي
وربنا يكرم

forexawy
07-30-2012, 15:52

Tips™
07-30-2012, 16:03

شكرا اخى على هاك المعلومات و اهم حاجه ان الانسان
يتعلم من اخطاء و اخطاء الاخرين علشان محدش يقع فيها

sharkawy
07-30-2012, 16:05
بدايتي معرفتي بالفوركس كانت عن طريق اعلانات الفوركس المنتشره علي الانترنت

ثم بدات في القراءه واتجهت الي الفيديوهات التعليميه ثم اتدرب الان علي حساب تجريبي

eng2012
07-30-2012, 16:39
انا منذ ال3 سنوات وانا اعرف الفوركس واقوم بالتعلم الجيد وقمت بالمتاجره وحققت الخسائ ولكنى فى كل خساره كنت اكتشف خطا جديد ولكن الان بدات فى تعويض كل الخسائر التى حققتا

kingman
07-30-2012, 16:54
انا منذ ال3 سنوات وانا اعرف الفوركس واقوم بالتعلم الجيد وقمت بالمتاجره وحققت الخسائ ولكنى فى كل خساره كنت اكتشف خطا جديد ولكن الان بدات فى تعويض كل الخسائر التى حققتا

ربنا يوقك ويوفقنا جميعا فى هذا السوق وهذه التجارب بتعلمنا اكيد ان اهم شئ فى هذا السوق هى المثابرة وعدم الأستسلام سريعا من اتو لتجارب سيئة فالسوق يحتاج الى الصبر والأستفادة من كل تجربة سيئة

power8
07-30-2012, 17:13
انا لي في هذا المجال 3 سنوات واسوء شيء فعلته هو انني السنة الاولى لم اتعلم اي شيء لانني كنت اتداول بعشوائية ، وفي هذه السنة اصبحت اتطور شيئا فشيئا واحس بانني متوسط في هذا المجال

tarek22
07-30-2012, 17:27
حسب تجربتي المتواضعة ارى انه كلما كانت مشاعرك أكبر تجاه أموالك يكون اتخاذ قرار صائب أصعب. إن المال الذي كسبته غالٍ، ولكن لا ينبغي لك أن أبداً تتاجر بالمال الذي تحتاج إليه للبقاء.
2

kanzsea
07-30-2012, 17:40
فى البداية اتعرفت على الفوركس من احد المنتديات الربحية وبعد كدة دورت على المنتديات المتخصصة فى الفوركس وابتديت اتعلم وفتحت حساب تجريبى اتعلمت علية وبعد كدة اشتغلت فى حساب بونص ترحيبى اللى بتقدمة الشركات والى الان مابين المكسب والخسارة

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 18:40
اول حاجه اقرا فى الكتب الخاصة بالفوركس وانصحك بكتاب اسمه الفوركس للعرب كتاب جميل جداً
وكمان اتفرج على فيديوهات على اليوتيوب علشان تمملش يا غالى وبعد كده نعمل حساب ديمو ونتدرب عليه
بالتوفيق

waleed adel
08-03-2012, 17:45
البدايه كانت مجرد فكرة وشرح بسيط من احد الاقارب وبعدها تطلعت لمعرفة المزيد عن طريق
الدخول لمنتديات الفوركس والتعلم من المواضيع الكثيرة والموجوده بها

MrDeloma
08-04-2012, 03:05
بدأت امارس الفوركس مند الشهر 8 من عام 2011
و الحمد لله كل مره اكتشف خبراء عن طريق خبراء و عن طريق مواضيع و كورسات

أسكبيد
08-04-2012, 04:49
أنا بدأت من حوالي سنة واهتميت باني اتعلم كل حاجة الاول وقريت كتب وشوفت مواضيع واحيانا فيديوهات
ومع الوقت الواحد بيزيد خبرة ويفهم الدنيا ماشية ازاي

mazouna991
08-04-2012, 04:55
يوجد حقيقة يجب التمسك بها
الابتعاد عن الطمع والتسرع والخوف وفقدان الثقة بالنفس
انا عن تجربتي لا شيء
سوى قراءة كتب او مواضيع او احاول اكتساب بونص جيد

rabie10
08-04-2012, 05:01
تجربتي في الفوركس متوسطة لكني تعلمت منها الكتير
فمن أهم أسباب فشل المتدئ هي الفكرة العامة اللتي
تكون لديه عن الفوركس و هي أن الفوريكس مكان لتكوين تروة هائلة من
مبلغ صغير جدا فيستضم بجدار الطمع و يخسر

ahmedzaki_az
08-04-2012, 06:18
انا بمارسها من حوالي شهر فقط بعد خسارة كبيرة تعرضت لها من واحد كان بيتاجرلي
فقررت اتعلم واتاجر بنفسي

hend
08-11-2012, 13:13
اقرا الكتب الانجليزية الى على الفوركس واعمل حساب ديمو وان شاء الله ربنا
بيكرمك ولو فية امكانية تدون فيديوهات ن اليوتيوب وشوفها وربنا يوفق

jihadazzam
08-11-2012, 13:18
بدأت امارس الفوركس مند الشهر 8 من عام 2011
و الحمد لله كل مره اكتشف خبراء عن طريق خبراء و عن طريق مواضيع و كورسات

السلام عليكم
تجربة جميلة انا اعمل بالفوركس منذ سنتين على الحقيقي وابتديت على الديمو انما
تعلمت الكثير وان شاء الله ربنا يسر الامور المنتدى فاتحلنا مجال للكسب من البونص

Gravity
08-11-2012, 13:23
لي كم اسبوع كده
صراحة كل شغلي الى الآن في الديمو .. يعني ليس هناك داعي
ايضا كلها ديمو ><
من خلال تجربتي .. تحل بالصبر اخي .. ثم الصبر ثم الصبر

silver
08-11-2012, 13:26
ابتدات تقريبا قبل 4 سنين

والحمدلله جنينا بخسائر وربح

ولازلنا مستمرين

aladdensima
08-11-2012, 20:26
من الاجابات والتجارب ارى اننا كلنا مبتدئين وحديثى عهد بهذا العالم الغريب لذلك اقترح على ادارة المنتدى عمل دروس بالفيديو في المنتدى لنتعلم كل كبيره وصغيره في هذا العالم ارجوا من خبراء المنتدى تخصيص بعض من وقتهم وعمل سلسله تعليميه فيديو احترافيه تغنينا عن اي منتدى اخر

no1forex
08-12-2012, 00:54

اخى الكريم الحمد لله والصلاة والسلام على اشرف الخلق

انا الحمد لله ابتديت من ايام ما الفوركس كان مش معروف اوى من سنين فاتت لكن كنت بخده عمل اضافى لكن الان هو عملى الاسىس بعد ان تركت عملى العادى بس الفكره كلها يما نجحنا وضعفنا حسبات وسحبنا ارباح وياما خسرنا انا اتعلم اهم درس ادارة رائس المال بعد ما كنت عملت حساب تاريخى فى 25 يوم من 500 دولار وصلته الى 11 الف دولار وكلهم راحو بسبب الطمع واتعلم اشياء عديده بس الفوركس تجاره ومش هتكسب على طول بس الاهم صفقاتك الناجحه تكون اكتر من الخاسره

ROTARY28
08-12-2012, 01:04
السلام عليكم
اكثر شيء ممكن افيدك به هو تجربتي مع الخسائر
حيث انها بدات تقل شيئا شيئا بعد ان بدات اتعلم طرق ادارة راس المال
وعدم تحدي السوق
والدخول مع الترند الواضح فقط

medhat
08-12-2012, 01:08
انا عن نفسى لسه ببدا التجارب لانى لسه مستلم البونص يوم الخميس وحولت بعض المحاولات
ولا استطيع التقييم بشكل جيد الا بعد مرور شهر على الاقل من التداول واشاء الله اشارك تانى
بعد ذالك

mahfoudh
08-12-2012, 12:40
تجربتي في الفوركس ليست بالكبيرة لاني بدات التجارة منذ 6 اشهر و اغلبها كانت على الديمو

وكنت اعمل في منتدى انيستا فوركس العربي لاجل البونص جمعت بونصين شهرين و خسرتهم

hend
08-12-2012, 12:54
الكتب الانجليزية بالاضافة للفيديوهات عى اليوتيوب دى من اهم
المرجعيات للفوركس وكمان اعمل حساب ديمو وطبق علية

domadoma
08-12-2012, 13:22
تجربتى كلها تجريبيه يعنى حسابات ديمو مع فشل ذريع ومع كده مزهقتش ولسه ناوى اتاجر بس بالونص المرة دى ويمكن

mohamed2010
08-12-2012, 13:24
السلام عليكم انا تقريبا تعرفت على الفوركس من خلال
صديق لى كان يعمل فى الفوركس وذلك منذ عامين

newselvan
08-12-2012, 13:25
بالطبع بالقراءة والاطلاع وسؤال الخبراءلاخذ النصيحة المفيدة منهم وكذلك باستخدام الحساب التجريبي للتمرن فلا تعليم دون تمرين وعليك ان تتبع استراتيجيات معينة ولا تغيرها اكثرمن مرة الا في حالة فشلها فشل زريع كذلك عليك عند الفشل التوقف قليلا لدراسة اسباب الفشل والخسارة حتى لا تعيد الكرة كثيرة
والله الموفق للجميع

smarteng99
08-12-2012, 14:05
رحلتي مع الفوركس بدأت منذ 6 شهور والي الان خسرت اكثر من 300 $ حقيقي و350$ بونص

themaxprofit1
08-12-2012, 16:18
انا كمنا جديد فى مجال الفوركس بس بحاول اعرف على قدر امكنياتى فى مجال الفوركس عن طريبق المنتد وبحاول اسئل زملائى

Spiderhoof
08-16-2012, 02:24

islam96
08-23-2012, 05:36
أنا جديد في عالم الفوركس
وليس لدي الخبرات الكافية والتجارب
سأقرأ تجارب الأعضاء
بالتوفيق للجميع

shahd
08-23-2012, 09:20
تجربه ناجحه حتى وان لم احقق ارباح لان استفدت كثيرا من تواجدى فى الفوركس ولا زلت استفيد واكتسب الخبره

Houdawik
08-23-2012, 10:43
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسة لم اخوض اى تجربة حقيقية
انا اشتركت من خلال تجربة احد الاصدقاء وقال لى انه مربح جدا ومفيد كثيرا

Mohamed90
08-23-2012, 12:49
السلام عليكم اخي تجربتي في الفوركس ليس كبيرة و لكن الحمد لله استفدنا و تعلمنا الكثير
و مزلنا نتعلم تجربتي انطلقت من المنتديات و بدات التعلم من الكتب و مقالات و تجارب الاخرين طبعا

face book
08-23-2012, 16:17
انا بقالي ما يقارب 3 سنين شغال فوركس وهو سوق صعب النفسيه
وممكن تخسر كل اللي وراك واللي قدامك وتبيع عيالك كمان
ولكن لو انت متفرغ يبقي انت كده ممكن تكون تاجر ناجح

gullever
08-23-2012, 16:28
علي ما اذكر اني بدأت في الفوركس ب50 دولار و حققت ربح 70 دولار لكن بعد ان بليت بخساره كبيره بالنسبه للمبلغ المودوع و لكني استفدت من تجربتي طريقه معينه و هي اني احلل و اتابع تحليلات الاخرين و توصياتهم و ادخل صفقه وفقا لأكثر تحليل اتفق عليه و لكي أضمن نجاح الصفقه احدد الهدف اقل من الهدف المفروض

dentist
08-23-2012, 16:37
انا لسه مبتدئ في الفوركس
حققت ارباح بسيطه في شهر
وتاني شهر اتصفر حسابي
وبتمني اني احقق ربح عالي م الفوركس

elking
08-23-2012, 16:41
تجربتى فى الفوركس حتى الان اننى مازلت مبتدئ ومازلت اتعلم واتاجر واكسب واخسر

daisy
08-23-2012, 16:59
بالنسبه لتجربتى فهو مجال انا شفته فى اعلانات على النت
دخلت وبحثت عنه
والحمد لله قدرت اتعلمه
اما عن التجربه العمليه فهى تنقسم لاكتر من مرحله
المرحله الاولى لما حولت اول مبلغ واشتغلت عليه وكسبت الحقيقه منه بشكل كويس
لكن للاسف خسرته كله فى مره بسبب عدم استخدام الاستوب لوز
وبعد كدا توقفت
ورجعت تانى بس رجعت بقى بشعار التعلم ثم التعلم
يعنى بمارس التجاره واتعلم من كل خطا
والحمد لله الى الان شايفه تحسن بالتدريج

HOUSAMMI
08-23-2012, 17:08

بسم الله
اسلوبك يوحى انك تقدر تطلع وكيل نيابة ناجح
الفوركس امارسة بس من او ل السنة اواقل

خسرت 5000 على الديمو بس عند بداية انهيار اليورو

اكبر مبلغ كان 500 دولار على الباوند حبيبى

خليك دائما مع اصحابك

فى اتجاه الترند ضع استوب لوس دائما ،،،، نقطة ربح متواضعة ،،،، لا تتكبر على السوق فى حالة الاستوب لوس ،، ماتطمعش فى ربح اعلى من الدى حققته

egypt25
08-26-2012, 06:12
انا داخل على سنتين فى الفوريكس اهو
والحمدلله انا سعيد جدا بالتجربة وسعيد انى دخلت المجال ده
وحتى الان التجربه فى البداية ماكنش فيها ارباح ولكن حاليا بدأت الحمدلله

eslam92
08-26-2012, 06:37
امارس هذه التجارة منذ عام تقريبا والحمد لله استفدت كثيرا خلال هذه الفتره
حققت ارباح جيدة الى حد ما بالنسبة لنسبة حسارتى
وانصح بعدم التخلى عن الحساب التجريبى او القراء يوميا ومتابعه السوق مهما وصلت او عرفت من خبرة
تقبل مرورى

Ama0200
08-26-2012, 06:45
انا لسى ما بدأت اتداول في السوق الحقيقية

فقط تداول في حساب تجريبي

و بونص و لكن لم اسحب منه شيء

gogo galal
08-27-2012, 16:51
عن نفسى التجربة بتاعى بدات من 4 سنين
تقربيا تعلمت عن طريق الكتب والمنتديات
ثم قتحت حساب ديمو ثم فتحت حسابى حقيقى
والحمد الله دلوقتى بكسب
وبالتوفيق للجميع

forexawy59
08-27-2012, 16:55
انا بدات التجاره دى خلال شهرين والحمد لله حتى الان ماشى بخطوتا ناجحه وكل يوم بتعلم اكتر وبحقق ربح معقول بالنسبالى واهم
نصيحه ممكن اقولها هو الصبر وعدم الطمع للوصول لنتائج كويسه وربح مميز فى الفوركس ان شاء الله

mahmoudx2
08-27-2012, 17:08

mhb2012
08-27-2012, 17:17
صراحه لسا منتطر الشهر يخلص على خير علشان احصل على البونص واتاجر بيه

mmoh1983
08-27-2012, 17:44
كلامك صح ارجو من المحترفون في المنتدى ان يرشدون الى ان نكون من المحترفين في الفوركس وان يعلمون و يشرح لنا بعض مهارتهم في الفوركس و التحليل و الاسترتجيات وارجو ان تكون لهم في مزان حسناتهم وشكر

face book
08-27-2012, 21:29
في البدايه يا سيدي لازم تتعلم وتتعلم كتير كمان علشان تبقيلميت بمعرفه السوق

ثانيا لازم تتعلم التحليل الفني وتتقنه وتلخلص منه الي انت فهمته

ثالثا لازم يكونلك طريقه في السوق تتاجر بيها وتثق فيها جدا وتعملها باك تيست محترم

kashif
08-27-2012, 21:48

السلام عليكم

y4x
08-27-2012, 22:31
الفوركس سوق يلعب فيه الحظ دور كبير ممكن تتاجروحظك وحش تخسر كل شيء وممكن صفقه واحده ترفعك السما المهم عدم التسرع ومحاولة استقراء الوضع جيدا عند البدء بعملية المتاجره.... واولا واخيرا هي ارزاق

YASER83
09-03-2012, 14:54
السلام عليكم
اكثر شيء ممكن افيدك به هو تجربتي مع الخسائر
حيث انها بدات تقل شيئا شيئا بعد ان بدات اتعلم طرق ادارة راس المال
وعدم تحدي السوق
والدخول مع الترند الواضح فقط

amine-dz2
09-04-2012, 23:44

hwida nada
09-05-2012, 00:04
والله يا اخونى ان اكتر شئ زهقت منه بجد فى الفوركس هو برامج الميتا تريدر الخاصة بالشركات
يعنى تبقى فاتح صفقة وانتا مش عامل استوب لوز وتقفل لوحدها
تفتح صفقتين هيدج وما تعملش وقف خسارة ويقفلو الاتنين مع بعض فى وقت واحد وعلى خسارة
يعنى تبقى حتى لو انتا بتشتغل صح لازم شئ يضليقك

MAGDY
09-05-2012, 00:07
والله يا اخونى ان اكتر شئ زهقت منه بجد فى الفوركس هو برامج الميتا تريدر الخاصة بالشركات
يعنى تبقى فاتح صفقة وانتا مش عامل استوب لوز وتقفل لوحدها
تفتح صفقتين هيدج وما تعملش وقف خسارة ويقفلو الاتنين مع بعض فى وقت واحد وعلى خسارة
يعنى تبقى حتى لو انتا بتشتغل صح لازم شئ يضليقك

مافيش حاجة اسمها صفقة تقفل لوحدها
ده يبقى تلاعب من البروكر صاحب المنصة
أخلى أيامه هباب لو قفل لى صفقة
تحياتى

Mokka
09-05-2012, 00:13
اولا عشان تبدا تتداول فى مجال الفوركس لازم الخبره و الصبر و اهم شىء فى الموضوع عدم الطمع و التسرع ان شاء الله لو اتبعت النصائح هذه و بعض نصائح اللاعضاء يتكون باذن الله محترف و تبدا التداول و المكسب

dalia
09-05-2012, 00:33
الحقيقه انا فى الفوركس من اكتر من سنتين وخسرت وكسبت اكتر من مره
وخسرت حسابى ورجعت تانى
اكيد مش حبا فى الخساره
لكن لاقتناعى انى مش بكرر نفس الخساره بنفس الاسلوب فبالتالى بتعلم
واكيد هنجح باذن الله

eng2012
09-05-2012, 00:37
اعتقد ان لكل منا تجربه فى تجاره العملات الاجنبيه فيوجد منها الجيد ومنها الفاشل وانا اعتقد انى فى بدايه تعاملى مع تجاره العملات الاجنبيه بدات بدايه ناجحه ولكنها كانت قصيره جدا وبعد ذلك استمرت رحله الفشل طويلا حتى الى ان بدات الان فى التغلب على الفشل وبدات فى تحقيق الربح

lala
09-05-2012, 00:49
من خلال تجربتى فى الفوركس فهو سوق كبير وكل ما تزود بنفسك بخبره فى هذا المجال فتستطيع ان تحقق ارباح اكثر
ولابد من ان تتحلى بالصبر وعدم الطمع وان تكون على درايه كافيه باداره راس المال

Haab
09-05-2012, 00:52
موضوع جميل و هيفيد كل مبتدىء بقراية تجارب اللى قبله و يستفيد من خبراتهم و يشوف غلطاتهم و يحاول ما يقعش فيها و يشوف الثغرات اللى أستغلوها عشان يحققوا تارجت و يبقوا محترفين

mrhero
09-21-2012, 21:22

smail
09-22-2012, 03:48
البداية قم بالقراءة خاصة كتاب فوركس للعرب

dina
09-22-2012, 03:56
موضوع مفيد جدا وللاسف انا لم اجرب حتى الان
ولكنى استفدت من الموضوع من تجار الاخرين مشكور على الموضوع الجميل

m.o.b
09-22-2012, 03:58

ahmedgalal
09-22-2012, 04:09
انا عن نفسى عرفت الفوركس منذ اكثر
من سنتين تدربت فترة متوسطة على الديمو
ودخلت حقيقي وخسرت ولكن عوضتهم ع
طول ودخلت مسابقات وكسبت وحققت ارباح
ومازلت اتعلم والحمد لله
وبالتوفيق للجميع فى السوق

ehap
09-22-2012, 13:51

كونان
09-23-2012, 19:17
بداية لقد سمعت عن الفوركس من احد اصدقائى وفضولى هو من دفعى الى معرفة المزيد عن هذا المجال ومن ثم بدات فى الاندماج لهذ المجال
من خلال الكتب عن الفوركس ومساعدة صديقى وايضا من خلال دروس اون لاين التى ساعدنا به ليشرح لنا معنى الفوركس
وكيفية التدخول فيه وتعليمه والتداول فيه

djilani
09-23-2012, 19:51
أذهب أخي إلى منتدي التعليمي وتعلم من الاستراتيجيات لتطور إستراتيجيتك
بعد ذلك تدرب على التجريبي قبل فتح الحقيقي[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 05:51 PM ---------- Previous post was at 05:49 PM ----------

mohammed1991
09-23-2012, 20:01
انا لست خبير فى التداول لكنى اطمح فى ذلك
وارغب من حضراتكم ان تعلمونى هذا

tarek22
09-23-2012, 23:58
اكيد الخسارة بنسبة 1% من راس المال بالتاكيد غير خسارة 50% من راس المال
فرق كبير جدا ودة في ازمة واحدة عند دولة في عملتها هتعمل ازمة عند ال بيتاجر ب 50% من راس المال

keko
09-24-2012, 00:03
انا بالنسبه لى لم استطع ان اقوم بافادتك بالقدر الكافى لان خبره كام شهر لا يكفوا وحدهم فى ان اعطى نصائح
ولكن كل ما اقوله لك لا تتسرع بل خط السلم من اوله اى خطوه خطوه ولا داعى للاستعجال

bullot1568
09-24-2012, 00:05
في الحقيقة تجربتي فاشلة تماما لانني ربحت من البونص 40$ وعملث مع اهد الاشخاص فوركس كوبي لكن تسبب في تصفير حسابي

yasser habola
09-24-2012, 00:22
انا عن نفسي مارست الفوركس من حوالي 3 سنوات وقد تعلمت منة الكثير والكثير مثل التنظيم والصبر وكيفية التحكم في نفسيتي
لحد عندما احتكيت بالسوق عن طريق فتح حساب حقيقي كان من حوالي 7 اشهر والحمد لله خسرت الكثير والكثير لكن تعلمت من اخطائي وحاسس اني تعلمت جيدا

mohamedgo12
09-24-2012, 00:27
ومازلت اتعلم والحمد لله

zasd
09-24-2012, 00:58

من الواضح ان كل المبتدئين كده
لانى انا كمان حصل معايا نفس الكلام
والحساب اتمرجن مرتين
وبرضه الواحد بيتعلم من اخطائة

ali1
09-24-2012, 01:41
السلام عليكم . اخي الكريم . اهم شيء وقبل كل شيء ان تفكر بادارة راس المال . واتباع الاستراتيجية الناجحة او التي اثبتت نجاحها في التداول . تقبل مروري . وبالموفقية لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

maro50
09-24-2012, 01:52
ان العمل فى الفوركس لن يجلب خسارة دائمه او ربح دجائم فينبغى ان تمر بالاثنين حتى تتكون لديك الخبرة واذا اردت النجاح ينبغى ان تبذل الجهد فى الاطلاع المستمر سواء من خلال كتب تعليم الفوركس او الاخبار الاقتصاديه والسياسيه

4ex
09-24-2012, 04:13
عرفت الفوركس منذ اكثر من سنتين تدربت فترة متوسطة على الديمو ودخلت حقيقي وخسرت ولكن عوضتهم ع طول وحققت ارباحومازلت اتعلم والحمد لله

gigi
09-29-2012, 09:04
انا عن نفسى عرفت الفوركس منذ اكثر
من سنتين تدربت فترة متوسطة على الديمو
ودخلت حقيقي وخسرت ولكن عوضتهم ع
طول ودخلت مسابقات وكسبت وحققت ارباح
ومازلت اتعلم وبالتوفيق للجميع فى سوق الفوركس

sharif4
09-29-2012, 10:29

ثم قمت بفتح حساب حقيقي و في اول الصفقات كانت ناجحة اتمكن من المتاجرة به لكي اظمن دخل شهري لكي اتفرغ للفوركس كاعمل رايسي في حياتي لانني اريد ان احترف في هذا المجال

KINGMOS
09-29-2012, 11:31
بالتوفيق للجميع

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 12:26

ثم قمت بفتح حساب حقيقي و في اول الصفقات كانت ناجحة اتمكن من المتاجرة به لكي اظمن دخل شهري لكي اتفرغ للفوركس كاعمل رايسي في حياتي لانني اريد ان احترف في هذا المجال

بعد ما تحترف وتتعلم كل شئ وتبقا صاحب خبره - يمكن ان تستخدم المجال ده مصدر رزق اول

hotimah
09-29-2012, 13:27
تعد نفسك لتكون تاجر. لإعداد لتصبح تاجرا ناجحا يجب علينا أن يكون لديهم معرفة الحد الأدنى في الاقتصاد الكلي. وكذلك معرفة الحد الأدنى في مجال الحساب. العلم مهم لأنه يمكن أن تجعل لنا خطأ، والتجارة في الظلام يوما ما.

mouwal555
09-29-2012, 13:40
السلام عليكم اخواني الكرام
اخي انا انصح جميع المتداولين المبتدئن المحبين لتعلم الفوركس بدخول
في الحساب التجريب و التداول في لكتساب الخبر الكافي و تاني اهم نصح هي الإبتعاد عن الطمع

noureen
09-29-2012, 13:57
تجربتى لسيت بطويله منذ فتره و لك اتعامل معاه ابدا على انه مجرد دخل او اله لصنع الاموال
بل تعاملت معاه على انه تحدى لابد ان اجتازاه و بالفعل بدءت بالدراسه فيه و ان اصل الى المكسب
و حتى الان لا ازال اتعلم ما بين الربح و الخساره

amine-dz2
09-29-2012, 13:58

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 14:04

كتاب ممتاز وبه معلومات قيمه ياغالى

اتمنى لك الافاده

بس اتمنى انك تقرأ الكتاب صفحه صفحه - اوعى تقرأ الكتاب كانك بتشاهد مجله
هههههههه

تحياتى

hossam reda
09-29-2012, 14:23
من وجهة نظرى ان الصبر على كل شى فى الفوركس والاداره الهادئه والتركيز هما من اهم سمات الدخول لعالم الفوركس واتمنى التوفيق للجميع

jamalsale
09-29-2012, 14:27
انا امارس الفوركس مند سنة و بدئة التعلم مند سنتين و الامور جيدة
رغم انني عانية من الكثير من لحضات الفشل و المارجن كول و لكن لدي تقة بانني ممكن ان افعل شيء
في الفوركس.

lecoq6
09-29-2012, 16:23
انا تعرفت على الفوركس من سنة ، وقمت بالتداول على الديمو شهرين قبل ان اضع اول ايداع لي ، لكن خسرت وابتعدت عن الفوركس لفترة ، حتى وجدت انستا والبونص ، ومن ثم استطعت ان احقق بعض الانجازات

magic777
09-29-2012, 16:35
انا تعرفت على الفوركس من سنة ، وقمت بالتداول على الديمو شهرين قبل ان اضع اول ايداع لي ، لكن خسرت وابتعدت عن الفوركس لفترة ، حتى وجدت انستا والبونص ، ومن ثم استطعت ان احقق بعض الانجازات

فعلا انت هنا لو ركزت على العمل في المنتدى ممكن تحقق راس مال كويس تتاجر به وتعوض خسارتك القديمه
ولكن زود الاول معلوماتك عن المجال وادرب على الديمو الاول

ayman.shosha
09-29-2012, 16:38
عن نفسى اخى العزيز
فأنا مبتدىء
وتجربيتى مع الفوركس ليست كاملة
الا اننى يمكن ان اقول لك ان الدافع لدى لدخول هذا المجال
اننى احببت ان اضع بصمتى فى هذا المجال الصعب
محاولة منى لإثبات الذات

علاء بدران
09-29-2012, 16:41
انا تجربتى مش كبيرة خالص لاانى لسة فى بداية المشوار لسة بخد الخبرة
ال تخلينى احقق تجربة كويسة ان شاء الله

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 16:44
انا دخلت هذا المال من حوالى عام واحالو ان اكتشف فيه طرق الربح الكبيره
وتتراوح خسارتى القصولا ومكسبى اللكبير بين 20 الى 50 دولار

asmaa omar
09-29-2012, 22:00
انا اتاجر فى بورصه تجاره العملات العالميه الفوركس
منذ ما يزيد عن اربع سنوات تذوقت خلالهم الخساره بكل انواعها ولكن الحم لله استطعت ان اربح وتفوقت ارباحى على كل خسائرى بشكل كبير

forexfun
10-04-2012, 02:07
عرفت الفوركس منذ اكثر من سنتين تدربت فترة متوسطة على الديمو ودخلت حقيقي وخسرت ولكن عوضتهم ع طول وحققت ارباحومازلت اتعلم والحمد لله

mostafa ahmed
10-04-2012, 20:21
انا دخلت صفقات كثيرة كسبت وخسرت لكن الطمع هو الى خلانى اخسر كل اموالى فى الفوركس لذلك انصحك بان تتعلم قبل اى خطوة للامام فى الفوركس يجب ان يكون كل خطوة مدروسة وعلى قدر كبيير من الخبرة لكى تحقق الارباح

اخر لقاء
10-04-2012, 20:26
معرفتي بالفوركس منذ ايام قليله والعمل علي المنتدي يساعدني علي الحصول علي المال لايداع والاتجاره به
كذلك يساعدني علي معرفة اسعار الاسواق في المال

tictok
10-05-2012, 10:48
تجربتي في الفوركس ليست من مدة طويلة فقد بدأت منذ عدة شهور والحمد لله استفدت كثيراً منها فقد بدات على الحساب التجريبي فترة من الوقت ومازالت أدخله أحيانا ثم أنتقلت بعد ذلك على الحساب الحقيقي وحققت بعض الأرباح وبعض الخسارة وهذا طبيعي لكن بصفة عامة أن أحاول تطوير طريقة التداول الخاصة بي إلى الأفضل واحاول ان أكتسب المزيد من الخبرة والتعلم للتقدم إلى الأمام