PDA

View Full Version : لماذا لا نسير على درب المتاجرين الكبار

Pages : [1] 2 3 4

compaq0
07-01-2012, 16:40
لقد سمعنا كثيرا عن قصص نجاح فى الفوركس لمتاجرين بايتهم كانت متعثره و لكن عرفوا كيف يصلوا الى الهدف و يحكون لنا قصص نجاحهم لماذا لا نتشبه بهم و نسير على دربهم؟

---------- Post added at 01:40 PM ---------- Previous post was at 01:39 PM ----------

اود من الجميع ان يوضح وجهه نظره هل لا نسير على دربهم لان طريقهم كان شاق للغايه و نحن نريد ربح بدون مجهود كبير هل كان هؤلاء المتاجرين لديهم وقت و نحن منشغلون بامور اخرى؟

كريم
07-01-2012, 17:27
احنا بنسير على درب الاستيراتيجيات الخاصة بهم الناجحة

و لكن للأسف فيه كتير منهم لا يقول الاستيراتيجية بالتفصيل

و نحن نستفيد منهم و من الكتب اللي عملها بعض المحترفين منهم و الله يوفق الجميع

Rami
07-01-2012, 17:41
لاننا بحاجة للوقت الكافى للتعلم والتدريب الكافى
على فنون ترويض هذا الوحش المسمى الفوركس
ونريد راس مال ضخم
تحياتى لك

nrgslawi
07-01-2012, 18:04
يمكننا ان نصل باذن الله
فمع الوقت وكثرة المتاجرة والاحتكاك بالسوق ستجد نفسك قد بدات تكتسب بعض الشيء من مهارات السوق ومع السنين سترتقي الى المستوى المطلوب

osama shaban
07-01-2012, 18:12
نحتاج وقت طويل حتي نستطيع العمل مثلهم واكتساب الخبره
احنا تقريبا كلنا نتبع الاستراتجيات بتاعتهم بس اللي اكتشفته انها بتقبا ناقصه عشان ده مجهودهمومش هيحطوا مجانا وبالتالي معظم الاستراجيات تحتاج الي تعديل

M Sabry M Elbakrawy
07-01-2012, 18:21
لا للاسف الفوركس حالة جدية علي العالم العربي تعتبر زي ما التليفونات المحمولة دخلت كاانت عاملة الذاي والناس ماكنتش مصدقة ان فيه بتااع كده ممكن تكلم بيه حد وانت بعييد
ذلك الفوركس مااحدش مصدق انتك وانت قاعد ممكن تكسب ..

ma90do
07-01-2012, 18:29
فعلا بس ده محتاج نوع من التميز ان يظل الفرد في البحث عن كل مايميزه عن غيره في هذا المجال والتطوير ياريت نصبح هكذا الكثير منا ينظر الي تحقيق المال في الاسبوع ويوجد اشخاص تنظر الي تحقيق نجاح اكبر كل اسبوع هذا الفرق

Rami
07-01-2012, 18:36
لا للاسف الفوركس حالة جدية علي العالم العربي تعتبر زي ما التليفونات المحمولة دخلت كاانت عاملة الذاي والناس ماكنتش مصدقة ان فيه بتااع كده ممكن تكلم بيه حد وانت بعييد
ذلك الفوركس مااحدش مصدق انتك وانت قاعد ممكن تكسب ..

بالفعل كل جديد مستغرب من قبل الناس
خصوصا فى عالمنا العربى
اعتقد الناس تحتاج بعض الوقت لتنكشف على عالم الفوركس
تحياتى لك

mido303037
07-01-2012, 18:47
اخى الكريم احنا بنحاول نتعلم علشان نكون مثلهم وافضل منهم
كمان ولكن نحتاج الى الوقت لنكون مثلهم ونريد الاحتراف ايضا

safiforex
07-01-2012, 20:51
هو فعلا انا اعرف الكثيرين فمن المتداولين الذين وصلوا الى مراتب عليا في الفوركس انهم تعثروا كثير في الفوركس في البداية
و انا ارى ان ذكائهم هو الذي جعلهم يصلون الى المبتغى لانهم عرفوا كيف يستغلون التعثرات التي حصلت لهم و جعلوا من الضعف فيها قوة لهم في التجارة

waleed adel
07-01-2012, 23:31
اعتقد ان كل ماافصح عنه لحد الان هو تجارب لكبار
المتاجرين وبكده نسير على منهاجهم

sabre
07-01-2012, 23:35
نحن لا نسير على درب الناجحين فى الفوركس لاننا نرتكب خطأ كبير
وهو اننا ممكن نجرب طرقهم ولاكن فى اول خسارة بنسيبهم وندور على غيرهم رغم اننا لو كملنا نفس المشوار ممكن ننجح زيهم

ZOUHAIR_ZIZO28
07-02-2012, 00:03
ونريد راس مال ضخم
تحياتى لك
ههههههههههههههههههههههههه جميل جدا الوحش

sami
07-02-2012, 00:33
اخى الكريم احنا بنحاول نتعلم علشان نكون مثلهم وافضل منهم
كمان ولكن نحتاج الى الوقت لنكون مثلهم ونريد الاحتراف ايضا

أتفق معك أخي في العبارة التي ذكرت فيها أننا يجب أن نكون أفضل منهم،ليس من الصعوبة أن نكون في
مصاف المتاجرين الكبار يجب فقط أن نتحلى بالجدية في التعلم من خبراتهم،و أن نسعى جاهدين إلى بلوغ
النجاح الذي و صلوا إليه،و إلى التفوق عليهم لم لا

nada
07-02-2012, 00:36
كل ما فى الامر انا هذا يتوفق على الاراد والعمل والمصابره وعدم الطمع كل هذا
يوديك الى طريق النجاح والتميزه وهذا طرب المتميزين

pimo
07-02-2012, 00:39
لكي تصبح متداول من الكبار يجب عليك ان تمر بما مرو عليه هم قبلك خسارة ربح ثم خسارة وبعد ذلك احتراف لذلك عليك بالصبر والعمل الجاد لكي تصبح مثلهم وتصل الي بر الامان مثلهم

kingman
07-02-2012, 02:02
انا فى رايى ان اى ناجح فى هذا السوق شق طريقه بنفسه من خلال الأجتهاد والتعلم والخبرة فى السوق جلعته قادر على التعامل مع السوق واكيد كل واحد بيبقى ليه اسراره الخاصة به ومش بتبقى معروفة للجميع وانا فى رأى هى اسرار معروفة فى السوق لكن محتاجة ان نجتهد لكى نصل اليها فمثلا الألتزام فى ها السوق سر من اسرار النجاح لكن كم الذين يخسرون بسبب عدم الألتزام

housam
07-02-2012, 03:33
لا يصللح ان نسير على دربهم الا بعد مرور الوقت الكافى من التعلم والتدريب وزياده الخبرات حتى يصلح ان يقال علينا محترفين والله الموفق والمستعان

compaq0
07-02-2012, 15:07
احنا تقريبا كلنا نتبع الاستراتجيات بتاعتهم بس اللي اكتشفته انها بتقبا ناقصه عشان ده مجهودهمومش هيحطوا مجانا وبالتالي معظم الاستراجيات تحتاج الي تعديل

نعم نحتاج حقا الى وقت طويل و لكن نعرف اننا على بدايه الطريق الصحيح هل نحن الان على بدايه الطريق الصحيح و كل ما نحتاجه الوقت ام اننا لازلنا نتخبط ولا نسير وفق خطه

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:37
اعرف كثيرا من المتداولين من وجدوا فى البدايه سوء الحظ الشديد فى عمليه التداول
ولكن الاهم من هذا وذاك انهم تعلموا من اخطائهم واستغلوها فى صالحهم للوصول الى الحاله التى هما عليها الان
بعض هؤلاء المتداولين يعلن عن استراتيجيته كامله وبعضهم من يحجب عن بعض الاجزاء فيها
نحن نتعلم من تلك الاستراتيجيات ونحاول بقدر الاستطاع السير على هذا النهج

ma90do
07-02-2012, 17:40
اعرف كثيرا من المتداولين من وجدوا فى البدايه سوء الحظ الشديد فى عمليه التداول
ولكن الاهم من هذا وذاك انهم تعلموا من اخطائهم واستغلوها فى صالحهم للوصول الى الحاله التى هما عليها الان
بعض هؤلاء المتداولين يعلن عن استراتيجيته كامله وبعضهم من يحجب عن بعض الاجزاء فيها
نحن نتعلم من تلك الاستراتيجيات ونحاول بقدر الاستطاع السير على هذا النهج

وهذا لزم الالمام بالمعلومات حول هذا المجال ومتابعه الاستاراتيجيات وتجريبها علي حساب تجريبي ومحاوله تطويرها حتي يكون التاجر مميز وقادر علي ان يجني ثمار نجاحه في هذا المجال

eng ahmed mady
07-02-2012, 17:43
هذه خطوه جميله جدا ولكن يجب ان يكون لها خبرات قد تعلمتها وامور قد مرت عليا
وتتطلب في وجهة نظري ان اكون من المحترفين
وخبره عالية في مجال التجاره في والتعامل باحتراف

magic777
07-02-2012, 18:32
لا اخي الموضوع مش موضوع عندهم وقت واحنا مشغولين باامور اخرى
الموضوع هنا طريقه تفكيرهم وازاي هما قدروا يتعلموا من اخطاؤهم السابقه وواصلوا للنهايه
وعلى قدره تحملهم ايضا لكل العقبات الي واجهتهم وصبرهم عليها
هو ده اللي وصلهم لهذا المستوى وهذا النجاح

remo
07-02-2012, 18:47
لقد سمعنا كثيرا عن قصص نجاح فى الفوركس لمتاجرين بايتهم كانت متعثره و لكن عرفوا كيف يصلوا الى الهدف و يحكون لنا قصص نجاحهم لماذا لا نتشبه بهم و نسير على دربهم؟

---------- Post added at 01:40 PM ---------- Previous post was at 01:39 PM ----------

اود من الجميع ان يوضح وجهه نظره هل لا نسير على دربهم لان طريقهم كان شاق للغايه و نحن نريد ربح بدون مجهود كبير هل كان هؤلاء المتاجرين لديهم وقت و نحن منشغلون بامور اخرى؟

المتاجريين الكبار مكنوش كبار من فراغ لا هما خدو وقتهم فى التعليم الصح ومضيعوش وقت فى المتاجرة فى الاول هما بس ركزوا فى التعليم وبعدين بداو يستفيدوا من كل استراتيجية امامهم عشان يعرفوا نقط الضعف والقوة

---------- Post added at 03:47 PM ---------- Previous post was at 03:45 PM ----------

الموضوع هنا طريقه تفكيرهم وازاي هما قدروا يتعلموا من اخطاؤهم السابقه وواصلوا للنهايه

واحب اضيف على الكلام دا ان هما معتمدوش على استراتيجية حد ولا توصيات حد هما سعوا لان تكون لهم استراتيجيتهم الخاصة ورغم كدا هتلاقيهم يعرفوا كل كبيرة وصغيرة عن باقى الاستراتيجيات

safiforex
07-02-2012, 18:52
المتاجريين الكبار مكنوش كبار من فراغ لا هما خدو وقتهم فى التعليم الصح ومضيعوش وقت فى المتاجرة فى الاول هما بس ركزوا فى التعليم وبعدين بداو يستفيدوا من كل استراتيجية امامهم عشان يعرفوا نقط الضعف والقوة

---------- Post added at 03:47 PM ---------- Previous post was at 03:45 PM ----------

واحب اضيف على الكلام دا ان هما معتمدوش على استراتيجية حد ولا توصيات حد هما سعوا لان تكون لهم استراتيجيتهم الخاصة ورغم كدا هتلاقيهم يعرفوا كل كبيرة وصغيرة عن باقى الاستراتيجيات

نعم اخي الكريم فهؤلاء الكبار في الفوركس ما هم الا تجار كانوا مبتدئين زينا احنا الان
لكن هم عرفوا كيف يستفيدوا و كيف يتعلموا من الاخطاء التي يقعون فيها او يقع فيها الاخرون

Rami
07-02-2012, 18:55
نعم اخي الكريم فهؤلاء الكبار في الفوركس ما هم الا تجار كانوا مبتدئين زينا احنا الان
لكن هم عرفوا كيف يستفيدوا و كيف يتعلموا من الاخطاء التي يقعون فيها او يقع فيها الاخرون

هم عرفو كيف يستفيدوا بالجد والمثابرة وليس باللعب
والاستخفاف
فكلهم كانو مثلنا لكنهم شقوا طريقهم
فى الصخر
ونجحو
تحياتى لك

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 04:14
هو انا بدأت وحاولت مع نفسى كتير
وعرفت ان فيه ناس ناجحه كتيره
بس كل واحد وليه الاساس والاستراتيجيه الخاصه بيه
بس معتقدشى ان كلهم ممكن يقولوة اللى هما استخدموة

elzeel
07-03-2012, 10:52
لان اغلبنا بياخد الامر بسهوله ومجرد انه عاوز يدخل 100 دولار يطلعهم بعد يومين 150
لكن الناس الكبيره دى بتاخده كعلم وكتجاره حقيقيه فبيدخلو براس مال كبير جدا وباداره قويه
وبتحليل اعمق واشمل ومتابعه يوميه للسوق واخباره يعنى بيشتغلو بضمير

onbtavptbav
07-03-2012, 11:04
أكيد أننا بحاجة للوقت الكافى للتعلم والتدريب الكافى على فنون ترويض هذا الوحش المسمى الفوركس
ونريد راس مال ضخم جدا

forex man
07-03-2012, 11:09
موضوع روعه فعلا وانا بحاول انفذ استراتيجيتهم
وياريت هما يوضحولنا اكتر ويدلزنا على الطريق
ولا يبخلوا علينا
تحياتى

madoxegy
07-03-2012, 11:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السبب بسيط يا اخى وهو لابد وان يكون لديك رأس مال كبير يسندك عشان مش من اول خبطة يوقعك
وادارة لرأس المال

Mohamed90
07-03-2012, 12:16
السبب بسيط يا اخى وهو لابد وان يكون لديك رأس مال كبير يسندك عشان مش من اول خبطة يوقعك
وادارة لرأس المال

السلام عليكم انا في نظري انه المتاجرين الكبار يتاجرون على المدى الطويل و ذلك باهداف كبيرة و لمدة طويلة
و لكن تحتاج للحساب ضخم يتحمل النقاط الكثيرة و هذا ما لايوجد فينا نحن التجار الصغار يعانون من ضعف الحساب و ضعف الصبر

elking
07-03-2012, 14:13
لا نسير على درب المتاجرين الكبار لاننا دائما فى حالة استعجال بكير فلا يوجد لدينا صبر على الاطلاق حتى لا نتمرن بالوقت المناسب على الديمو بل ندخل سريعا على الحساب الحقيقى

derfcase
07-04-2012, 08:26
و من هم كبار التجار و المستثمرين اخي الكريم
compaq0
هل تعرفهم - هل تعرف استراتيجياتهم التي تطلب منا ان نسير عليها ؟

jihadazzam
07-04-2012, 08:31
و من هم كبار التجار و المستثمرين اخي الكريم
compaq0
هل تعرفهم - هل تعرف استراتيجياتهم التي تطلب منا ان نسير عليها ؟

السلام عليكم
اوافقك الراي من هم كبار السوق اين اجدهم لاتاجر معهم هل اتوافق مع استراتجيتهم واتحمل ان تبقى صفقتي سنة
هم لا يخسرون ابدا لو عندي مال يوازي مالهم كنت استفيد متلهم بدون استراتجية انما اعطيني المال فقط وادخل مع وجهة السوق واجني المال الكثير

mohamed hamdy
07-04-2012, 10:16
ان ا اعتقد ان لكل شخص استراتجيه الخاصه به قد لا تنفع مع غيره ولكن علي كل شخص ان يترجم الطريقه
وانها تنفعه وتحقق له المكاسب والارباح وان يطورها حتى تلائم هدفه

Mohamed90
07-04-2012, 10:38
ان ا اعتقد ان لكل شخص استراتجيه الخاصه به قد لا تنفع مع غيره ولكن علي كل شخص ان يترجم الطريقه
وانها تنفعه وتحقق له المكاسب والارباح وان يطورها حتى تلائم هدفه

السلام عليكم طبعا اخي الطريقة و الاسلوب بختلف من شخص لاخبر و هذا ياثر على الصفقات
و التجار الكبار لهم حسابات ضخمة عكسنا نحن لهذا لا نصل للمستوى نجاحهم

deadlyfox
07-04-2012, 11:52
والله ناس كتير وانا منهم بنسير على نفس دربهم لكن مش عندنا نفس خبرتهم فى السوق
انا لسه مبتدئ محتاج فترة كبيرة فى السوق حتى تزيد خبرتى فى السوق لتحقيق اكبر ربح ممكن

sami
07-04-2012, 12:44
لا نسير على درب المتاجرين الكبار لاننا دائما فى حالة استعجال بكير فلا يوجد لدينا صبر على الاطلاق حتى لا نتمرن بالوقت المناسب على الديمو بل ندخل سريعا على الحساب الحقيقى

تمام أخي الكريم،الإستعجال في فتح حساب حقيقي،دون تعلم أصول التجارة و دون التدرب لمدة كافية على
حساب ديمو،هو الذي لا يؤدي بنا لنكون من صفوة المتاجرين الناجحين في سوق الفوركس،لذا إن أردنا أن
نصل إلى مستواهم أن نخصص الوقت الكافي لإغناء معارفنا و أن نبتعد عن التسرع و الإستعجال

memostar3
07-04-2012, 12:55
اخى
لكل منا دنياه واموره وخواصه وخصائصه
ف انا غيرك وغير غيرك وايضا انت غيري وغير غيري
لذا فكل منا يبحث عن طريقه تلائمه هو لا لائمت غيره
تحياتى

magic777
07-04-2012, 15:36
السلام عليكم
اوافقك الراي من هم كبار السوق اين اجدهم لاتاجر معهم هل اتوافق مع استراتجيتهم واتحمل ان تبقى صفقتي سنة
هم لا يخسرون ابدا لو عندي مال يوازي مالهم كنت استفيد متلهم بدون استراتجية انما اعطيني المال فقط وادخل مع وجهة السوق واجني المال الكثير

اخي المتاجريين الكبار دول مش بينجحوا برأس مالهم فقط هنا بدون اي تحليل او دراسه للسعر زي ما انت متوقع
هو صحيح راس مالهم بيساعدهم على تحمل الانعكاسات الكبيره اللي ممكن تحصل من وقت للتاني
بس سبب النجاح الاساسي هنا هو خبرتهم في السوق على ما اعتقد

elking
07-04-2012, 15:40
بالتاكيد طبعا الخبرة هى اهم شئ فى السوق وبالتالى من عوامل نجاحهم وجودهم فترة بكيرة جدا فى السوق واكتسابهم للخبرات

safiforex
07-04-2012, 16:04
بالتاكيد طبعا الخبرة هى اهم شئ فى السوق وبالتالى من عوامل نجاحهم وجودهم فترة بكيرة جدا فى السوق واكتسابهم للخبرات

بطبيعة الحال اخي الكريم فالخبرة ضرورية و مهمة للغاية لكي يكون المتداول ناجحا فيالفوركس
و هذا لا يمكن ان يتاتى الا بالتجارب في الفوركس سواؤ منها على الديمو او الحقيقي

abdallah elbaz
07-06-2012, 04:05
احنا بنتعلم منهم
وماشين على الاستراتيجيات اللى هما طرحوها
واحده واحده هنتعلم ان شاء الله ونوصل لمرحله ممتازة

magic777
07-07-2012, 00:35
بطبيعة الحال اخي الكريم فالخبرة ضرورية و مهمة للغاية لكي يكون المتداول ناجحا فيالفوركس
و هذا لا يمكن ان يتاتى الا بالتجارب في الفوركس سواؤ منها على الديمو او الحقيقي

وايضا بالتعلم من الاخطاء والخسائر اللي بتقابلنا في مشوار نجاحنا والخبره الي بنتعلمها منها ده
تأكد اننا مش هنلاقيها لا في الكتب ولا في الفيديوهات
لانها خبره تداول بتجي مع ممارسه التداول الحقيقي في السوق ومعرفه الاخطاء والقدره على ايجاد حلول لها

kingman
07-07-2012, 00:56
وايضا بالتعلم من الاخطاء والخسائر اللي بتقابلنا في مشوار نجاحنا والخبره الي بنتعلمها منها ده
تأكد اننا مش هنلاقيها لا في الكتب ولا في الفيديوهات
لانها خبره تداول بتجي مع ممارسه التداول الحقيقي في السوق ومعرفه الاخطاء والقدره على ايجاد حلول لها
دائما التجربة الشخصية هى التى تثقل شخصية الأنسان وكذلك الحال فى تجارة الفوركس فالأنسان يجب ان يتلقى العلم المناسب وطبعا احتكاكه مع السوق هيكسبه الخبرة التى هى من اهم عوامل النجاح فى هذا السوق

ahmed saleh
07-07-2012, 01:00
انا اعتقد انة ليس من السهل ان تصبح تاجر جيد وماهر من يوم وليلة ولكن لكل تاجر طريقة
لذلك اصنع طريقتك وليس شرط ان تسير على نفس طريقة تاجر اخر ماهر

mohamed adel
07-07-2012, 01:20
كل هولاء المتاجرين الكبار له استراتيجته الخاصة به والتى تحقق له المزيد من الربح
وبالتاكيد كل منهم يحتفظ باسترتيجته لنفس
وحتى ولو قام بشرحها وتوضيحها فانه سوف سحتفظ ببعض الاسرار لنفسه
وانا كمبتدئ اود ان انتعلم اىشئ من تلك الاستراتيجيات

roka
07-07-2012, 01:46

كل واحد له طريقتة الخاصة فى تحقيق الربح

ehab
07-07-2012, 04:38
انا ارى ان لكل مضارب ظروفة الشخصية التى تجعله يختار صفقتة التى تحقق حلمة
فى المكسب وان نسير على خطى كبار المتاجرين هذا امر جيد بس لو
وجدت نفس الظروف وهذا شئ يتطلب جهد لمعرفة بعض المعلومات الجيدة

salah.bmw
07-07-2012, 05:07
انا مع انو نسير على دربهم ونفهم دربهم صح من جميع الجوانب لكن هل لدى اخواننا بعض الكتب حتى نستفيد ؟؟؟؟؟؟؟

---------- Post added at 05:07 AM ---------- Previous post was at 05:06 AM ----------

انا افضل على ان نسير على درب المتاجرين الكبار لكن ان نفهم طريقة مسيرهم بشكل جيد واتمنى من اخواننا ان يفيدوننا ببعض الشخصيات الناجحة

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 05:23
كل هولاء المتاجرين الكبار له استراتيجته الخاصة به والتى تحقق له المزيد من الربح
وبالتاكيد كل منهم يحتفظ باسترتيجته لنفس
وحتى ولو قام بشرحها وتوضيحها فانه سوف سحتفظ ببعض الاسرار لنفسه
وانا كمبتدئ اود ان انتعلم اىشئ من تلك الاستراتيجيات
انت كمبتدئ اخي الكريم حاول اكتساب الخبرة من السوق وتجربة الاستراتيجيات ومعرفة اليات عمل كل منها
واعرف ازاي تحلل فني واساسي واتعلم لغة برمجة الميتا ترادر وبعدها فكر ازاي تعمل استراتيجيتك الخاصة

waleed adel
07-08-2012, 23:33
التجار الكبار والمستثمرين لهم حسابات ضخمة عكسنا نحن لهذا لا
نصل للمستوى نجاحهم

hesham itch
07-13-2012, 12:21
بالطبع لكل متاجر العقلية الخاصة به ولا يمكن اهمال المهارات والقدرات
الفردية التى يتمتع بها كل انسان ولكن من الممكن ان يعتمد المتاجر على
التعليم والبحث عن كل جديد حتى يصبح قادرا على ان ينجح بالفوركس

sky44
07-13-2012, 12:46
الفوركس يحتاج الى الكثير من الوقت للتعلم و التدريب و ففي البداية تاتي فترة استكشف كل واحد لستراتيجيته الخاصة في العمل و في التحليل و بعد دالك تأتي فترة السير على درب المتاجرين الكبار بمحاولت تقليد استراتيجياتهم و العمل عليها

mahmoud1
07-13-2012, 13:00
اهم حاجة التعلم باستمرار وعدم التوقف عن التعلم والمتاجرين الكبار بيكون ناجحين لكن
معظهم او قليل منهم هو اللى بيقول على الطريقة الخاصة به بالتداول افضل شئ الواحد يتعلم ويجهتد

kero
07-13-2012, 13:17
اعتقد السبب فى كده لان كل شخص ليه تفكير ختلف ومينفعش الناس كلها تتفق على شىء واحد
لازم يبقى فى اختلاف فى طرق التداول وايضا انواع التحليل الا بيفضلها تاجر عن اخر لازم يبقى فى ناجح وفاشل والا هينتهى سوق الفوركس

benzineb
07-13-2012, 13:20
السلام عليكم ورحمة الله
أضن اننا نسير على دربهم
ونطبق ستراتيجياتهم
والله ولي التوفيق

realyone
07-13-2012, 13:35
لماذا يجب علينا ان نقلد غيرنا,هل لانستطيع ان ننجح بمجهودنا او بطريقتنا,كل انسان لديه العقل ولديه القدرة على التعلم ,لهذا وجب علينا ان نجتهد ونتعلم كما اجتهد من نجحوا قبلنا في هذا السوق,اما ان تنتظر وتبحث عن سر نجاحات الغير فانك لن توصل الى اي مستوى من النجاح لأن اكثر الناجحين لم يكشفوا عن سر نجاحهم

kimokonolove
07-13-2012, 13:36

كل شخص لة طريقتة فى المتاجرة
فهناك اشخاص ناجحون كثيرون لاكن
اذا رأيت شخص يتبع نظام فقبل ان تعمل مثلة يجب ان تسألأ نفسك سؤال
هل هذا النظام تستطيع ان تعمل بة ؟ وهل هو مناسب لك ؟
فاذا الناجح يستخدم التداول اليومى والأسكالبينج
هل تستطيع ان تتاجر اسكالبينج ؟
واذا رأيت متاجر ناجح يستعمل السوينجات
فهل لديك القدرة على الصبر وان تعمل مثلة
فكلها انظمة وعوامل وقواعد قبل تطبيقها على نفسك تأكد انها ستتماشى معك

Rami
07-13-2012, 13:56
المتاجرين الكبار ياغالى لهم عالمهم الخاص بهم
فى هذا السوق فالامر يحتاج لبعض الامكانيات
بارك الله فى جهودكم الكريمة

egypt2012
07-13-2012, 14:04
هم فقط يحكون قصص نجاحهم و ليس طرق نجاحهم
و لكن مع الاجتهاد ممكن نصل الى نجاحهم فى يوم من الايام

pimo
07-13-2012, 14:09
ليس بالامر الصعب ان تنجح في عملك اذا كنت تامن بالنجاح وتجتهد وتتعلم كل يوم امر جديد المهم ان تبث عن ماهو جديد ومفيد لكي تنتفع به في المستقبل وبهذه الطريقة فانت تسير في الطريق الصحيح مثل السبيل الذي قطعه التجار الكبار من قبلك وحسب ظني لا يوجد من بين كل هذه التجار او واحد منهم بدء براس مال كبير كلهم بدء الطريق بمبلغ صغير واصبحو من كبار المتداولين في سوق الفوركس

Mohamed90
07-13-2012, 14:10
التجار الكبار والمستثمرين لهم حسابات ضخمة عكسنا نحن لهذا لا
نصل للمستوى نجاحهم

السلام عليكم طبعا اخي هذا هو الفرق بيننا و بينهم
فهم يملكون حسابات ضخمة و يتاجرون على مستوى البعيد و اهداف كبيرة جدا
فنحن المتداولين اليومين نتعرض للخسارة دئما

sa sa
07-13-2012, 14:31
الناس الي وصلوا لدرب النجاح تطلب منهم الوقت والجهد للحصول علي الخبره اليت تؤهلهم للعمل في سوق الفوركس والحصول علي الربح وان شاء الله لو عملنا كده هنوصل زيهم باذن الله

remo
07-13-2012, 15:17
المتاجرين الكبار ياغالى لهم عالمهم الخاص بهم
فى هذا السوق فالامر يحتاج لبعض الامكانيات
بارك الله فى جهودكم الكريمة

عجبنى الراى اللى انت بتقولة دا فعلا المتاجريين الكبار ذو عالم خاص مش هتفرق معاهم السعر مشى حسب توقعتهم او لا لان قادر يستحمل اى انعكاس وكمان يستفيد من هذا الانعكاس

mohamed 300
07-13-2012, 15:19
لان سوق الفوركس يلعب على النفسيه فى الدرجه الاولى ,هؤلاء التجار اخذوا خبرات كبيره تؤهلهم فى الثقه فى انفسهم وفى تحليللهم ,ولكن نحن تجد الفوركس يلعب فى ثقتنا ,وشعورنا فى كل صفقه

Desperate
07-13-2012, 15:20
انا مكنتش ماشى على درب سليم لغاية امس بدأت فعلا افكر صح واتبع الكلام اللى انا بقولوا فى مشاركتى سواء كانت مواضيع او ردود
وابتداء من امس صرت اسير على الدرب الصحيح للنجاح فى الفوركس بناء على توجيهات وقصص اشخاص ناجحون اتبع خطاهم

HUSSENEY
07-13-2012, 20:40
لكن يجب ان يكون لها خبرات قد تعلمتها وامور قد مرت عليا
وتتطلب في وجهة نظري ان اكون من المحترفين
وخبره عالية في مجال التجاره في والتعامل باحتراف

mido
07-13-2012, 20:42
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

swingawy
07-13-2012, 22:32
فعلا بس ده محتاج نوع من التميز ان يظل الفرد في البحث عن كل مايميزه عن غيره في هذا المجال والتطوير ياريت نصبح هكذا الكثير منا ينظر الي تحقيق المال في الاسبوع ويوجد اشخاص تنظر الي تحقيق نجاح اكبر كل اسبوع هذا الفرق

ehab
07-14-2012, 05:15
كلنا نتبع الاستراتجيات بتاعتهم بس اللي اكتشفته انها بتقبا ناقصه عشان ده مجهودهمومش هيحطوا مجانا
وادينا بنحاول نتعلم علشان نكون مثلهم وافضل منهم كمان ولكن نحتاج الى الوقت لنكون مثلهم

willy
07-14-2012, 05:24
عندك واحد مثلا اسمه مصطفى بلخياط مغربي ابتدا من الصفر كان يعزف على الة موسيقية في شوارع فرنسا لينفق على نفسه وليصرف على دراسته وصل الى المليارات لانه ابتكر مؤشر مركز الثقللكن ليس الموجود في المنتديات وحتى الان لم يفصح عن معادلة هذا المؤشر هية دي المشكلة عدم الافصاح بالسر؟

HUSSENEY
07-14-2012, 07:24
عندك واحد مثلا اسمه مصطفى بلخياط مغربي ابتدا من الصفر كان يعزف على الة موسيقية في شوارع فرنسا لينفق على نفسه وليصرف على دراسته وصل الى المليارات لانه ابتكر مؤشر مركز الثقللكن ليس الموجود في المنتديات وحتى الان لم يفصح عن معادلة هذا المؤشر هية دي المشكلة عدم الافصاح بالسر؟

لا احد صعب علية النجاح فالنجاح لا يعرف غنى وفقير
الاهم العزيمة والاصرار

tictok
07-14-2012, 09:15
نحن جميعاص نحاول ان نطبق استراتيجيتهم في الفوركس ولكن كل استراتيجية بها بعض النواقص فلا شىء كامل في الحياة كما أن السوق ليس بحال واحد على طول
ربما تنجح استراتيجية اليوم وتفشل في وقت اخر لا ثوابت في الفوركس نحن نحاول وربنا يوفقنا

elking
07-14-2012, 09:54
لاننا دائما على استعجال بشكل دائم ولا نعطى لنفسنا وقت ان نتعلم جيدا ونعرف ماهى العوامل التى ادت الى نجاح المتاجرين الكبار بعد مشيئة الله طبعا وتوفيقه

العوامى
07-14-2012, 11:11
والله يا اخى ان السر فى الالتزام ولو سألت اى من الناجحين لاخبرك بانه لم يجد الربح الا عندما التزم
سواء بادارة راس مال او باستراتيجية او بدخول وخروج سريعين

resala11111
07-14-2012, 11:31
انا من راى الشخصى الافضل اننا
نحبث عن خطة جديدة
فى الفوركس ونحاول نحقيق بها أعلى ربح

elkorashe
07-14-2012, 11:35
مكننا ان نصل باذن الله هو الموضوع محتاج شوية صبر وانك تدور على كل ما هو جديد وتهتم بالتوصيات الموجوده والاستراتجيات المجربة وانك تحاول تعمل لنفسك استراتجيتك الخاصة ولازم تغلط عشان تتعلم بعد كدا الصح ومفيش حاجة بتيجى بالساهل لازم تتعب عشان تلاقى

ahmed
07-14-2012, 11:49
نحن بالفعل نسير على دربهم لاننا نتعلم من الكتب والمؤلفات الخاصه بهم
ولكن بعضهم لم يذكر كل شئ اعتقد واحتراف طريقتهم يحتاج وقت لاكتساب خبرة التطبيق

younesjoe
07-14-2012, 11:57
المشكل في السوق دا تكون على افكار ما قبل ما تدخل لاكن بمجرد ما تدخل يتحول كل شيء و يتغير لان السوق بتحركه و تغير نقاطك من ربح الى خسارة او العكس يجعلك تتخد قرارات اخرى و هدا ممكن يكون له تاتير سلبي او ايجابي لاكن غالبا ما يكون له تاتير سلبي و دا يجعلنا لا نشبه الكبار

Mohamed90
07-14-2012, 12:56
انا من راى الشخصى الافضل اننا
نحبث عن خطة جديدة
فى الفوركس ونحاول نحقيق بها أعلى ربح

السلام عليكم طبعا اخي العزيز كثير من الاستراتيجيات ولكن بدون نفع
و لهذا يجب تطوير اي استراتيجية فيها امل لتحقيق منها المال و تكون مناسبة للطريقة عملك

wazwaz
07-14-2012, 14:01
طبعا يجب أن نسير على دربهم لكنني أؤمن بفكرة أن التقليد لا ينجح أبدا ولا يصل لمستوى الأصل لهذا أنا هدفي ليس أن أصبح مليونيرا أو صاحب شركات بل هدفي من الفوركس هو تحقيق دخل شهري جيد يمكنني من العيش وعائلتي , أما إذا زاد الخير فلا مانع فالإنسان هو الخليفة في المال في الارض

Looser
07-14-2012, 14:29
من الغرائب التي سنجدها في البحث
أن معظم العمالقه من الروس وهذا امر عادي لان الروس حقيقة دوما في الرياده في علم الحساب والرياضيات عموما

BRUFEN
07-14-2012, 18:14
طبعاً الجميع تمنى بأن نكون مثلهم
ولكن هل قاموا بوضع طريقتهم بحذافيرها فصلاً وتفصيلاً امام الجميع لنخطو خطاهم
هنا تكمن المشكلة
على مر السنوات وكثرة المنتديات لم أجد إلا شخص واحد فقط حتى الآن يضع امامنا كل كبيرة وصغيره من تحركاته وطريقة متاجرته
وها انا الآن اتابع معه اولاً بأول ولكن السنوات التي ضاعت وضرب أستوبات وصاحب الإستراتيجية يضع كشوفات أمام الجميع بالأرباح
وانا وغيري نخسر فمن الصعب أن نجد من نحذوا حذوه وهو يخفي نصف أسرار الإستراتيجية ويقول الباقي لإجتهادكم
لا اعرف بهذه الطريقة هل نلوم صاحب الإستراتيجية ام نلوم أنفسنا
ولكن عندما يجد صاحب الإستراتيجية بأن القليل إستطاع الوصول لأسرارها والكثير يخسر امامه وحساباتهم تضيع أدراج الرياح فهل
هذا المنظر يجعله يشعر بالفخر أم هل يقول بقرارة نفسه اليوم تخسرون وغداً تربحون بإذن الله
ولكن الواضح بأن الإستراتيجيات لأصحاب الموضويع الذين يتبعون هذه الطريقة هجرت مواضيعهم ودفنت إستراتيجيتهم
فلا اعلم ما كانت الغايه من لفت الانظار بهذا الشكل ونهاية الموضوع بآخر المطاف

Eyadoo
07-14-2012, 18:35

سؤال مهم للغاية .. أحييك على طرحه
وأعتقد أن سألت السؤال وأجبت عليه بصورة صحيحة
ربما معظمنا بعد أن اطلع على بعض تجارب الكبار ولاحظ كم كان طريقهم شاقاً
أردنا السير في طريق آخر على أمل جني أرباح لكن دون بذل تلك الجهود نفسها

KOGI
07-14-2012, 19:24
اكيد كلنا محتاجين الوقت الكافى لاكتساب الخبرة عشان نوصل لمستواهم حتى من اسمهم المتاجرين الكبار يعنى مخدوش الاسم ده من فراغ اكيد تعبوا كتير لحد ما وصلو
ربنا يكرمنا ونبقا زيهم وافضل
تقبل مرورى ولك احترامى

talal
07-14-2012, 19:29
نعم ولكن ذلك يتطلب المزيد من الخبرات والمعلومات الكافية للحصول على اداء ممتاز وتجارة رابحه
هم اكيد تعلموا وقت كافي من الزمن بل سنوات وهم يبحثون ويكتشفون الاسرار
نحن نتعلم منه وسوف نصبح في يوم من الايام مثلهم او افضل منهم

HUSSENEY
07-15-2012, 06:35
اكيد كلنا محتاجين الوقت الكافى لاكتساب الخبرة عشان نوصل لمستواهم حتى من اسمهم المتاجرين الكبار يعنى مخدوش الاسم ده من فراغ اكيد تعبوا كتير لحد ما وصلو
ربنا يكرمنا ونبقا زيهم وافضل
تقبل مرورى ولك احترامى

اكيد طبعا فمن حقق هذا المبالغ خسر قبليها
حسابات كتير ومر بمراحل من الفشل كثير
ولكن العزيمة والاصرار

mohamed yossef
07-16-2012, 11:44
ليس المضاربة اخى الكريم بالقصص والحكايات
ولكنها عن طريق التعلم والممارسة واكتساب الخبرات من الغير وبناء استراتيجية تعتمد على هذا كله

ahmed
07-16-2012, 11:51
طبعا يجب أن نسير على دربهم لكنني أؤمن بفكرة أن التقليد لا ينجح أبدا ولا يصل لمستوى الأصل لهذا أنا هدفي ليس أن أصبح مليونيرا أو صاحب شركات بل هدفي من الفوركس هو تحقيق دخل شهري جيد يمكنني من العيش وعائلتي , أما إذا زاد الخير فلا مانع فالإنسان هو الخليفة في المال في الارض

مظبوط لن يصل التقليد لمستوى الاصل وباب الابداع فى مجال الفوركس مفتوح على مسرعيه
نتعلم فقط الاساسيات من الكبار ثم نبدع

y4x
07-16-2012, 12:32
احنا بنتعلم

يمكن يجى اليوم ونبقى زيهم

بالبحث والتعليم

والصبر

waleed adel
07-18-2012, 03:37
كل هولاء المتاجرين الكبار لهم استراتيجياتهم الخاصة بهم والتى تحقق له المزيد من الربح
وبالتاكيد كل منهم يحتفظ باسترتيجته لنفسه ولا يفصع عنها لاحد

zahran
07-18-2012, 03:39
المتاجرين الكبار اللى حضرتك بتحكى عليهم دوول مبقوش كبار بين يوم وليله برضه
واحنا على ما نوصل لخبرتهم وتحكمهم فى الحاله النفسه فى الخساره . والقدره على العمل على لوتات صغيره والدخول الصحيح دائما
والابتعاد عن السوق قدر الامكان دا فى حد ذاته هياخد كتير .

madoxegy
07-18-2012, 03:46
ونريد راس مال ضخم
تحياتى لك

زيزو
07-18-2012, 23:17
اكيد كلنا يريد ذلك
ولكن كل مضارب محتفظ باستراتيجيته لنفسه
ولا يعرفها لاحد علي الاطلاق

ehab
07-20-2012, 16:48
الفوركس حالة جدية علي العالم العربي تعتبر زي ما التليفونات المحمولة دخلت كاانت عاملة الذاي
والناس ماكنتش مصدقة ان فيه بتااع كده ممكن تكلم بيه حد وانت بعييد

spiderxp
07-20-2012, 18:37
انك توصل للهدف بحد ذاته يلزمه الخبره والمهارة والحنكة الاقتصادية المعروفة والمتعامل بها

imadm201
07-20-2012, 18:43
يجب علي كل واحد ان يرسم طريقه بنفسه
اما السير علي درب الاخرين فلا و انما ناخذ العبر من قصصهم كي نتفادي اخطائهم

aboualy
07-20-2012, 18:46
الاقتضاء بالكبار لا يعنى ان نقوم بتقليدهم تقليد اعمى بل يجب ان نستفيد من خبراتهم ونستفيد من اخطائهم ولا نكررها
ويجب على كل متداول ان تكون له شخصيته المستقلة

ramy hanna
07-20-2012, 18:50
السلااااااااااااااااااااا ااااحف
يا مين يناولنى على أبو عبد اللة وفريق السلاحف

ehab
07-23-2012, 14:18
تمام هوا الخلاف فى طريقة التفكير او العقلية ازاى بتفكر وبعدين برضو
الصبر ده عامل اساسى فية ناس مش بتصبر وعاوزين فلوس على طول لابد من التحلى بالصبر

waleed adel
07-24-2012, 21:07
بالفعل لابد ان نتابع اعمالهم لاكتساب الخبرة عشان نوصل لمستواهم حتى من اسمهم المتاجرين الكبار
يعنى مخدوش الاسم ده من فراغ اكيد تعبوا كتير لحد ما وصلو

aboualy
07-24-2012, 21:10
السلااااااااااااااااااااا ااااحف
يا مين يناولنى على أبو عبد اللة وفريق السلاحف

فعلا اخى العزيز انا كنت معاهم فترة فى اول الرحلة ولكنى لم استمر معهم ولم استثمر اموال معهم فى رحلتهم
واكيد طبعا ان ندمت لكن الحمد لله

pimo
07-24-2012, 21:15
هل تعلم ان جميع المؤشرات والاستراتجية الموجودة وضعها المتداولين الذين سبقوك الي التجارة في السوق وانت الان بصدد السير علي خطاهم باتباعك استراتجيتهم ومؤشراتهم التي عمل بها من قبلك وانت تعمل بها وتريد ان تطورها لتعمل بها وتتركها لمن بعدك

V2x_
07-24-2012, 21:23
الحذر مطلوب لانة يجب التمكن فى اى شى قبل فعلة
والتجار اكيد من زمان فى الفوركس
والسلام عليكم

hadeer hamdy
07-24-2012, 21:25
لا احنا مش شرط نمشى على نفس طريقهم بالظبط
بس ممكن نتعلم منهم حاجات كتير جدا لانهم خبرة فى الموضوع

havic
07-24-2012, 21:50
يجب ان نتخد من هم احسن منا قدولة لنا ، وان نستفيدة منة تجربتهم و خبرتهم في اكتسابنا المزيد من التطور في الفوركس ، ومن فاتك بيوم في الفوركس فاتك بتجربة

Ahmed Salama
07-24-2012, 23:16
نحن نحاول ان نسير على نفس الطريق بنفس الاستراتيجية ولكن هناك معظم او كثير منهم لا يقولون على استراتيجيتهم كاملة فنحن نحاول ان نعمل اى شى فقط للمكسب والمواصل فى التداول
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

abdellatef
07-24-2012, 23:23
لاننا بحاجة للوقت الكافى
للتعلم والتدريب الكافى
على فنون الفوركس

hesham1046
07-24-2012, 23:24

realyone
07-24-2012, 23:28
بالنسبة لي احاول ومازلت احاول ولن أيئس ابدا بالرغم من الخسارات التي تعرضت لها,وكل خسارة تعرضت لها مقابله درس مفيد تعلمته من هذه الخساره,فالذين نجحوا لم ياتوا من كوكب آخر,فقد بدأوا من لاشي ووصلوا الى النجاح بفضل اجتهادهم ومثابرتهم

alskndry
07-24-2012, 23:29
المهم انك تبدا من حيث انتهى الاخرين

ومهما وصلت من خبرة لا تكتفى بل عليك بالتعلم

والبحث عن كل ما هو جديد

Aker001
07-25-2012, 03:01
يظل الفرد في البحث عن كل مايميزه عن غيره في هذا المجال والتطوير ياريت نصبح هكذا الكثير منا ينظر الي تحقيق المال
في الاسبوع ويوجد اشخاص تنظر الي تحقيق نجاح اكبر كل اسبوع هذا الفرق

ehab
07-25-2012, 06:40

تمام احنا بنشوف الاستراتيجيات وبعدين نتعلمها الاول على الديمو ونشتغل
بيها بس مش كل طريقة ناجحه مع حد تنفع مع الاخر

kanzsea
07-25-2012, 11:12
اكيد كل شخص فى بدايتة فى التداول على الفوركس واصبح ناجح بعدما اكتسب خبرة
نحن نحتاج الى فترة من الوقت للتعلم المزيد واكتساب الخبرة حتى نكون ناجحين

assidi saber
07-25-2012, 11:22
اعتقد ان كل المتاجرين في الفوركس لديهم وقت فراغ كبير يشتغلون فيه في حسابهم و اعتقد ان هناك متاجرين يريدون الربح بدون اي مجهود منهم و اخرين لا

revenge
07-25-2012, 11:24
طبعا محتاجين نتعلم كتير
محتاجين الصبر جدا جدا
اهم حاجه العقل و اداره راس مال سليمه

dodovedo
07-25-2012, 11:53
اخى الكريم
كل واحد وله طريقته مش شرط طريقه المتدوال
اللى نجح تنفع معايه علششان كده لازم كل واحد
يدور على طريقه تناسبه
تقبل احترامى

alkatom
07-25-2012, 12:00
النجاح طريق تشقه بنفسه ولا تستطيه نسخه لأن لكل شخص فينا ظروفه ودوافعه المستقلة والتي لا يتشاركها مع أحد
بإمكاننا أن نستفيد من نجاح الأخرين لشحن هممنا والمضي قدما للأمام

kingman
07-25-2012, 17:22
الأمر يا أخي ليس فقط قراءة كتب الناجحين والسير على خطا التاجرين
الأمر يحتاج الى اكتساب خبرة قوية في هذا المجال الضخم والعمل على استثمار رأس مال ضخم للنجاح

هو الواحد مش لازم يمتلك راس مال ضخم للناج وانما المهم فى البداية ان يمتلك ادوات النجاح من خبرة كافية واحترافية تمكنه من ادارة حسابه جيدا ولا يعرضه للهلاك بعدم كفائته ولا خبرته

V2x_
07-25-2012, 18:31
يجب ان نسير على درب هؤلاء التجار
والحذر والتركيز
والسلام عليكم

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 18:38
السير على خطا المحترفين ليس بالسهل فانت تحتاج الى الدراسة والمتابعة باستمرار على مدار فترات طويلة
واغلب المحترفين لا يقدمو نصائح ولا دروس للمبتداين خوف من ظهور منافسين جديدن في السوق

ahmed fakhry
07-27-2012, 23:18
انا بفضل انا اشوف هما عملوا اية ووصلوا لحد فين واحاول بنفسى ان اطور طريقتى الشخصية اللى اعتمد عليها واللى ممكن توصلنى لطريقة النجاح حتى لا اكون تابع لاحد

apolo
07-27-2012, 23:23

كما قلت طريقهم صعب وشاق والمعطيات تختلف من واحد لاخر لذا نجد اختلافا في التعلم والنتائج

يمكن لنا ان نتبع خطاهم لكن من منا سيصبر على ماصبروا ؟ هناك من يياس من اول خسارة له

انظر فريق السلاحف محقق المليون دولار أول صفقة لهم كانت خاسرة وواصلوا رغم الانتقادات وحققوا ما أرادوا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 02:16
لان بكل بساطة يا اخى محدش منهم بيقول فعلاً استراتيجيته كامله بدون اى تعديل
الكل بيحاول يحتفظ بدا لنفسه !

zizo_a_86
07-28-2012, 02:32
سهل جدا لكن هناك توفيق من عند الله وكل ما فى الموضوع انك تضع اهداف لتجارتك وتكون مخاطر بنسبة قليلة

YesIcan
07-28-2012, 02:53
المشكل يا غالي انو و لا احد سيعطيك قصة كفاحه و سر ارباحه الكل يتكتم على استراتيجياته و حتى ان اجابك فانه
يعطيك بعض طروف الخيط الي ممكن توصلك و ممكن لا لذالك فجرب ان تكتب قصة نجاحك بنفسك و لا تنتظر من سيأخذ بيدك و هكذا سيكون طعم النجاح مضاعف
ربي يوفقك

Aker001
07-28-2012, 02:54
نستفيد من تجربتهم و خبرتهم في اكتسابنا المزيد من التطور في الفوركس
ومن فاتك بيوم في الفوركس فاتك بتجربة

sabry
07-28-2012, 02:56
واين هم المتاجريين الكبار لن تجدهم فى المنتديات
ومن ينجح منهم لن يعطيك كل مايعرفة
حتى الان من يعرف طريقة بلخليط كلها اجتهدات شخصية وهو لم يعلنها على الملا

All 4 You
نعم أخي يجب علينا الاستفاد من استراتيجياتهم
لكن ليس كلهم يقوقن أسرارهم بالتفصيل

aboushnb
السلام عليكم
للأسف فيه كتير منهم لا يقول الاستيراتيجية بالتفصيل
شكرا يا زعيم

azizos
07-28-2012, 02:59
نعم ممكن يحكيوا قصص نجاحهم لكن نحن نريد استراتيجياتهم التي ادت الى هدا النجاح للاسف لا نجدها
نحن نمشي على درب القليل من الدي قرانا و تحليلات و كورسات القليلة

medhat
07-28-2012, 03:04
لانسير على دربهم لانك لازم تكتشف الدرب بنفسك ذى مهم اكتشفوه
وكده تكون تسير على دربهم هم ايضا خسروا كتير وكسبوا كتير حتى
وجدو المفتاح

Ahmed EL Deeb
07-28-2012, 03:06
احلي حاجه في الدنيا انك تخطط لحياتك وتتعب وتقابلك صعوبات في سبيل تحقيق هدفك وانك تتغلب عليها وتوصل لهدفك وتبص علي الطريق اللي كنت ماشي عليه بعد ما خلصته وتحكي بقي ازاي عديت الصعوبات دي وهو ده درب المتاجرين الكبار اللي بداو صغيرين زي مانت بتقول
ولكن لما لا نطلب التوفيق من الله ثم نجتهد ونخطط لهدفنا ونلتزم بالخطوات التي خططنا لها

msh3egy
07-28-2012, 03:11
أكيد أننا بحاجة للوقت الكافى للتعلم والتدريب الكافى على فنون ترويض هذا الوحش المسمى الفوركس
ونريد راس مال ضخم جدا

kero
07-28-2012, 03:16
الذى يسير على درب الناجحين قليلين جدا وهم من يصلون الى النجاح فى النهاية
الكلام سهل جدا لكن التطبيق هو الاصعب

ايه الجديد
07-30-2012, 23:29
سوال مهم فعلا
وانا بالفعل احاول ان افعل ذلك
اتابع قصص النجاح
واسعى وراء التعلم
وان شاء الله نصل لما نريد

Aker001
07-30-2012, 23:31
كل واحد وليه الاساس والاستراتيجيه الخاصه بيه
بس معتقدشى ان كلهم ممكن يقولوة اللى هما استخدموه
لذلك اكثرهم بيحتفظوا بالاستراتيجيات
لنفسهم و هذا يجب تفاديه

silver
07-30-2012, 23:34
السير في طريقهم وعلى نهجهم هو الصحيح طبعا ولكن من يطبق؟

وغالبنا نسير نعم ولكن عند اقل عثرة نتوقف مع الاسف

مسلم
07-30-2012, 23:35
الفوركس يلزمه وقت كبير وجهد اكبر

بالاضافة الى اللغة

ameer
07-30-2012, 23:44
انا تابعت اخبار المحترفين ولاكن لم اصل لنتيجة وهي كيف يديرون تجارتهم في الفوركس وكيف تنجح لاكن اهم حاجة عرفتها هي انهم يتجارون باكثر من 100 مليون دولار وهذا مبلغ كبير يؤثر على السوق ممها كات نقاط المقاومة او الدعم لا تقف بطريقة

power8
07-30-2012, 23:47
يجب علينا ان نأخد من هم احسن منا قدوة لنا
وان نستفيد من تجاربهم لزيادة الخبرة

noureen
07-30-2012, 23:50
اخى الكريم
لماذا لا تجعل من نفسك منافس كبير يحتزى بك الاخرين عن طريق استراتيجيه خاصه بك يحاول الاخرين محازاتها
حاول الابداع لان كل شخص ينجح من خلاص عقله و عمله الخاص به و ليه مسارياره الاخرين

asmoshaa2012
07-31-2012, 00:16
انا اعتقد يا اخى الكريم ان السريان على درب احد ومحاولة فعل كل ما فعل لن تانى بالنتيجة المطلوبة ولكنى اعتقد انه من الافضل التعرف على الطرق والوسائل التى استخدموها للوصول الى النجاح ومحاولة تحويل هذه الطرق والتجارب الى ما يتناسب مع تجربة كل شخص منا وبهذا سيكون العائد افضل

marcos
07-31-2012, 00:17
من الأحسن في هذا السوق إتباع طريقتك الخاصة لأن الكبار أحيانا طريقهم صعب
واستراتيجياتهم رهيبة مثل الأستاذ عارف البخات لا يهمه إن خسر

spectra4
08-05-2012, 14:33
انا من رايى يجب ان نحذوا حذوهم لانهم
نجحوا فى تحقيق المكسب والربح ودى حاجة مش عايزة كلام

Rami
08-05-2012, 14:40
المشكلة اخى الكريم انه لا احد يعلم كيف يتاجر
الكبار فهم من يعملون المصائد للصغار
تحياتى لشخصكم الكريم

Spiderhoof
08-09-2012, 19:23
اكيد مش هينفع علشان هما عندهم خبره اكتر مننا
ده غير انهم متمارسين اللي بيعملوه ودي هتبقا حاجه صعبه علينا
لو متعبناش احنا كمان ومارسنا الموضوع ده وخدنا خبره كافيه

safiforex
08-09-2012, 19:29
اكيد مش هينفع علشان هما عندهم خبره اكتر مننا
ده غير انهم متمارسين اللي بيعملوه ودي هتبقا حاجه صعبه علينا
لو متعبناش احنا كمان ومارسنا الموضوع ده وخدنا خبره كافيه

ليس هذا ببعيد اخي الكريم فاذا كان للواحد العزيمة لان يصير مثلهم
فقد يصل اليهم ان عاجلا ام اجلا ن فقط يتطلب الارادة و العمل بجدية لهذا الغرض
فكل شيئ ممكن

nadir21
08-09-2012, 19:32
نستفيد من الكتب التي كتبها بعض المحترفون قاموا بوضع استرتيجيات عملهم ولكن المشكل دائما يكون في رأس المال الذي يلعب الورالاساسي في الربح

علاء بدران
08-09-2012, 19:32
ان شاء الله نحاول نسير على درب المتاجرين الكبار
كلة ب الصبر والامل وطولة البال
وعدم الاستعجال فى القرارات

eslam92
08-09-2012, 19:34
اعتقد انه ليس طريق معين
وانما هو مبدأ واحد فلا يجب ان اقلد وانما اعتقد انه يجب ان اتعلم من تلك الاستراتيجيات
فكل الطرق تؤدى الى روما

mohamedlee
08-09-2012, 19:35
اخى الكريم يمكنك اختيار احدهم والسير على نفس المبادىء والطريق الذى اتبعة فقط التركيز فى ذلك مهم جدا فلا تشتت نفسك بين كبار المحللين وبعضهم فقط اختار شخصية واحدة ناجحة وحاول
ان تقراء عنه جيدا وتتبع المبادىء الاساسية التى اتبعها وباذن الله تقدر تحقق كل ما تريد ان تصل اليه وبالتوفيق ان شاء الله

pimo
08-09-2012, 19:42
اخى الكريم يمكنك اختيار احدهم والسير على نفس المبادىء والطريق الذى اتبعة فقط التركيز فى ذلك مهم جدا فلا تشتت نفسك بين كبار المحللين وبعضهم فقط اختار شخصية واحدة ناجحة وحاول
ان تقراء عنه جيدا وتتبع المبادىء الاساسية التى اتبعها وباذن الله تقدر تحقق كل ما تريد ان تصل اليه وبالتوفيق ان شاء الله

هذا صحيح يا اخي وضع متداول كقدوة لك امر جيد ولكن يجب ان تكون مطلع جيدا علي مشواره في الفوركس وذلك بالبحث عن الكتب التي تم تاليفها او الفوها هم عن حياتهم في سوق الفوركس

marocain_forex
08-09-2012, 20:05
إحنا نستفيد منهم بالطبع

لكن القليل الي يقوول لنا استراتيجيته كامله

موفق

marou49
08-09-2012, 20:19

كلامك معقوول يا أخي كثير من الناس بيريدووون الربح السريع بينماا هم لسه جدد في المجال و ده أكبر خطأ حيث أنهم يدخلووون بالطمع من الأول و من أجل تحقيق الأهدااف فالفوركس مثله مثل المدرسه لازم تشتغل عليه بجد و تتعب في الدراسه حتى تصل لمبتغااك و تحقيق ما تتمنااه

Shady Moustafa
08-09-2012, 20:20

الفكره ليست وقت فقط بس هما هطوا الفوركس هدف حياتهم وحطوا فى دماغهم وسهروا صبح وليل بحث وتجارب مش مستنين فى المنتديات حد يفتح موضوع يقول كل اللى عنده وعوزين كل حاجه على الجهاز

register
08-09-2012, 20:52
لا نسير على درب المتاجرين الكبار لاننا فالحون في ضياع رؤوس اموالنا ، نتسرع ولا نتورع ، ولا نقدر خطورة المغامرة ، فعوض ان نسير في طريق النجاحات ، ننعرج الى طريق الفلاس والمارجن كول
ان طريق النجاح يتطلب الصبر الكبير وتراكم التجارب واكتساب المزيد من الخبرة
بالتوفيق للجميع

mohamed eldamnhorey
08-09-2012, 20:55
الفوركس يلزمه وقت كبير وجهد اكبر

بالاضافة الى اللغة

بالنسبه للغه ياعزيزى مبقاش فيها اى عقبه

لان الكتب والفيديوهات اصبحت باللغه العربية

مافى مشاكل من اللغة نهائياً

تحياتى

safiforex
08-09-2012, 21:08

تحياتى
نعم صحيح اخي الكريم فاللغة الان ليست مشكل في ما يتعلق في التعلم
او حتى في التداول فالكتب و الفيديوهات الان موجودة بالعربية
و حتى الشركات اصبحت تتععمل قسم عربي فيها

The soul slayer
08-09-2012, 21:10
نعم أخي الكريم ضروري نسير على نهج كبار متاجرينا
فقط لازم يزودونا بنصائهم وخبراتهم كيف تعم الفائدة إن شاء الله ، فالإحتكار هو الذي يعيق نمونا

mohamedd
08-09-2012, 21:16
أنا أحاول أخي اقتفاء أنجع الأفكار
التي أتى بها هؤلاء الكبار حتى
نجعل طريقنا معبدا وسهلا شيئا
نحو الفوريكس

forex4ever
08-09-2012, 21:19
طريق الكبار
طريق صعب ليس مفروش بالورود ابدا
وبصراحة ليس الجميع عنده استعداد ان يمشي على الاشواك ليصل الى اهدافه
ودرب الكبار اوله صبر والتزام واخره فرح وابتسام
بالتوفيق للجميع

andyy
08-09-2012, 21:22
لكل شخص ظروفه الخاصه يا اخى و لكن دى حاجه كويسه اننا نمشى على خطوات من سبقونا فى هذا المجال و نحذو حذوهم و نضيف ففى اى حال هذا افضل من البداية من الصفر فالخبره لا تقدر بمال و نقص الخبره يضيع اى مال

moonlight32
08-09-2012, 21:32
نعم فنحن نتتبع خطا التجار الذين نجحو من قبلنا
نستفيد من خبراتهم ومما خلفوه لنا من ستراتيجيات يمكن الانتفاع بها..

sharkawy
08-09-2012, 21:34
الفوركس يحتاج الي خبره بجانب التعلم كلما زادت مده متاجرتك

كلما زادت الخبره وهؤلاء المتاجرين احتاجوا ايضا لفتره زمنيه كبيره للوصول الي هذه المكانه

webtech
08-09-2012, 21:42
اخي الكريم لكل مجتهد نصيب اظن انك اذا تابعت اخبار الاقتصاد بشكل يومي و وضعت استراتيجيات واضحة و موثوقة وابتعدت عن الشعور بالخوف و الجشع مع تنظيم الوقت واعطاء الجسد حقه ستسير على طريق الناجحين باذن الله

ahmedyousef33
08-09-2012, 21:48
يمكننا اكيد طبعا ان نصل الى اعلى مستوى من التجارة بس ده يحصل لو حاولنا اننا نتعلم من التجار الكبار

nagynagy
08-09-2012, 21:50
أكيد أننا بحاجة للوقت الكافى للتعلم والتدريب الكافى على فنون ترويض هذا الوحش المسمى الفوركس ونريد راس مال ضخم جدا,,,,,,........

safiforex
08-09-2012, 21:52
الفوركس يحتاج الي خبره بجانب التعلم كلما زادت مده متاجرتك

كلما زادت الخبره وهؤلاء المتاجرين احتاجوا ايضا لفتره زمنيه كبيره للوصول الي هذه المكانه

اكيد اخي الكريم للنجاح في الفوركس فانه لازم من الخبرة فيه
و الخبرة فهي تاتي بالتجراب الشخصية اكثر ، و خصوصا منها الفاشلة بشرط ان الواحد يكون يستفيد من الخساؤر

themaxprofit1
08-09-2012, 21:53
احنا ممكن نستفاد من نصائحهم وخبراتهم والمعلومات اللى عندهم وبكدا يبقى احنا بنكتسب خبره منهم واللى ولى التوفيق

سوما
08-09-2012, 21:54
لزم الجميع يستفيد من خبرات التجار المحترفين ولكن ليس هذا معنه ان لا نعمل استراتيجية خاصة بنا فى المضاربة لكا شخص شخصيتة المختلفة

kingman

تحياتى

مافيش اى مشكلة فى البداية طبعا ففعلا مصادر التعلم باللغة العربية اصبحت متعددة المشكلة والعائق فى اللغة اكيد فى المراحل المتقدمة او اذا اردت ان تتابع احد المحترفين او الخبراء

light
بالنسبة لي انا قرات عن الكثير من التجار الناجحين ، وحاولت ان اقتبس من افكارهم واسالبهم
وبالفعل استفدت كثيرا من خبراتهم

ROTARY28
08-09-2012, 22:05
السلام عليكم
اعتقد ان الجميع حاول فعل هذا عند البداية
ولكن النجاح لا ياتي عن طريق تقليد الاخرين
بل يجب التعلم
واستخلاص العبر من خبراتهم

hwida nada
08-09-2012, 22:11

اخى العزيز احنا مش بنسير على دربهم لعدة اسباب منها
ان كل واحد العملية بتاعته تكسبة 5 دولار فورا يعمل عمليه سحب وكانه جاب الديب من ديلة
فى الوقت نفسة انه لو ساب مكسب على مكسب راس ماله هيزيد وبدل مكانت العمليه الواحد بتجيبلو بالكتير اوى 5 دولا لا ساعتها ممكن تجيبلو 50 و500 كمان
وساعتها ممكن نعمل ثرة

ali2020
08-09-2012, 22:34
بالطبع لا مانع ابدا من السير علي درب التجار الناجحين بل ان السير علي دربهم احد اهم اسباب النجاح سواء في هذا المجال او غيره من المجالات الا ان كثير من الناس وبالرغم من علمه بان نجاح هؤلاء ما جاء في يوم او يومين الا انهم يعتقدون بان نجاح هؤلاء يمكن في مجموعة من الخطوات ومعرفة عدد من الاسرار لو حصل عليها سيصبح مثلهم في عدة شهور وبالطبع هذا ليس صحيح فالنجاح لهؤلاء التجار لم يأتي هكذا وانما باستمرارهم في التعلم والممارسة ومواجهة الصعاب والتحديات وهذه هي الحقيقة التي يرفضها البعض ممن يريد الحصول علي المال بدون جهود وفي وقت سريع كمان

Tips™
08-09-2012, 23:04
انا لسالى بدرى لما امشى وراهم علشان انا لسه
فى اول المشوار و مش عندى جرايه بكل حاجه
واهم حاجه الاستراجيات و التحاليل

mora warda
08-10-2012, 00:00
ما افضل السير على درب الناجحين مهما كان صعبا خصوصا ونحن نرى نتيحة ربحهم

SlaiteR
08-10-2012, 00:54

اخي اعتقد بسبب حلمنا بالثراء السريع

واسباب عديدة منها الخوف والتسرع

mido elghooL
08-10-2012, 00:57
نعم هم اجتهدوا فى الحصول على المعرفة الجيدة عن الفوركس والتى ساعدتهم فى الوصول لذالك

safiforex
08-10-2012, 04:55
ما افضل السير على درب الناجحين مهما كان صعبا خصوصا ونحن نرى نتيحة ربحهم

نعم اخي الكريم و من سعى الى ان يكون نمثلهم فيجب عليه
ان يعمل بجد و يعمل على تطبيق الاستراتيجية التي يعمل بها بالتزام صارم
و اكيد التجراب الشخصية يجب ان ستثمرها في تكوين خبرة تساعده على التصدي للسوق باكثر شراسة

hamzah krishan
08-10-2012, 05:06
جميل جداالمشاركة لو انشخص موجود في المنتدى يحكينا قصة النجاح او يعطينا كيفية التداول ونتعلم من الكثير من تجاربه مع الفوركس وهيك رح تعم الفائدة للجميع

khoroto
08-10-2012, 21:52

معك حق اخي الكريم

لاكن هناك من يقول كل شئ متل الخ الوافي رحمه الله والله استراتيجية جيدة ويجب العمل بها

simo patrik 9
08-10-2012, 21:56
السلاام عليكم و رحمت الله و بركاته
لا نسير على درب المتاجرين الكبار يمكن الن ليس لدينا خبرتهم و شكرااااااااااا

simox big
08-10-2012, 21:57
ههه لكي تسير على دربه يجب ان تدفع المال اولا
من اجل تعلم اشياء لن تجدها في النت

target100
08-10-2012, 23:15
الواحد عشان يتعامل في شيء جديد لازم يدرسه كويس ويتعرف كويس جدا

kakachix
08-10-2012, 23:32
للوصول للهدف يجب علينا دراسة عدة استرتجيات ناجحة والاستفادة منه ومن تم اختيار الاحسن للوصول للهدف المنشود لكن للاسف هناك اقلية قليلة من العرب من تقوم بمشاركت افكارها

youssofma
08-10-2012, 23:40
أخي نصيحتي لك أخي في الله
اتبع خطتك و ارسم هدفك و حاول الاعتماد على تجارب الاخرين و ستصل ما تريد
اما ان تضع شخصا امامك و تريد أن تصبح مثله فأظن ان هذا غير مجدي

gullever
08-11-2012, 00:17
لا نتبع نفس الطريق بتقليدهم في كل شيئ لأن هنالك ظروف و مؤثرات مرت عليهم ربما لا تكون موجوده الان لكن نحاول ان نستفاد من افكارهم او استراتيجياتهم و للعلم ان الفوركس لابد ان يكون فيه طرف خاسر و طرف رابح

MrDeloma
08-11-2012, 00:31
اخي عليك الأخد بعين الإعتبار رأس المال والاستراتيجيه ايضا
فكبار المتاجرين يملكون رؤوس اموال ضخمه تقدر بالآلاف
و ايضا يملكون استراتيجيات مربحه

osama00971
08-11-2012, 00:45
احاول والله لكن لا استطيع الالتزام
ربما لقلة خبرتي بهذه الفنون

Mohamed Osman
08-11-2012, 00:56
فعلا ياباشا بس بردة نهج الكبار محتاج ناس خبراء ف هذا المجال
ودايما البداية بتبقى صعبة جدا على المبتدئين مثلى

mahmoudemam
08-11-2012, 00:57
حاولت مع نفسى كتير
وعرفت ان فيه ناس ناجحه كتيره
بس معتقدشى ان كلهم ممكن يقولوة اللى هما استخدمو

bony2
08-11-2012, 01:10
مفيش حد بيقول سر نجاحه ابدا كله بيحتفظ بيه لنفسه و بس
المفروض الواحد بيطور نفسه بنفسه و يشوف كل الطرق و كل التحليلات و يبقى ليه اسلوبه الخاص

عرب فوركس
08-11-2012, 05:50
مع المواظبة على كل ما هو جديد اكيد نستفيد من تجاربهم و ممكن
نعتبرهم كقدوة لينا و نصير زيهم و يمكن احسن كمان

alaoui11
08-11-2012, 05:53
لأننا يا اخي العزيز لازالنا في بداية درب الفوركس
الفوركس يا اخي العزيزي يحتاج الكتير من الوقت حتي تحترف اخي العزيز و تعرف كل شيء من خبايا و اشياء اخرى

target100
08-11-2012, 06:16
كنت حبة اسأل ازاي بتحطو الخرايط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكمان ازاي بتترجم عشان نستفيد منها؟؟؟؟؟؟؟؟

asad
08-11-2012, 06:18
انا مع الاخ الي اقل
يمكننا ان نصل باذن الله
فمع الوقت وكثرة المتاجرة والاحتكاك بالسوق ستجد نفسك قد بدات تكتسب بعض الشيء من مهارات السوق ومع السنين سترتقي الى المستوى المطلوب

عمرو
08-11-2012, 06:19
فعلا نفس الفكرة التى طرأت ببالى نسمع عن محترفين ومحللين ونقرا كثيرا فى كل موضوع عن ادراة المخاطر والمال وما الى ذلك ولكن وقت التطبيق تعمى عيوننا ونندفع ونخسر كل ما نملك
وهكذا ويمر العمر ولا نحرز اى تقدم فى اسلوب تجارتنا

أسكبيد
08-11-2012, 06:37
بسبب التسرع طبعا وعدم التمهل في العلم وفهم السوق
انما المتاجرين الكبار هما بذلوا مجهود كبير في العلم واكتسبوا خبرة كبيرة
واصبح لهم منهجهم وطريقتهم اللي بيعتمدوا عليها بكل ثقة نابعة من تجارب طويلة

mage
08-11-2012, 06:50
والله يا اخى لان الكبار قد واجهوا الكثير من الخسائر وتعلموا ان سوق الفوركس لا ياتى بالعنف او بكثرة المخاطر بل ياتى بالترتيب له والعمل على ان يكون معنا راس مال جدي وادارة للمال جيدة ولكن احنا عايزن ومصممين على المخاطر

madman
08-11-2012, 10:46
عشان محدش بيديك خبرته كلها والى يقلك كدا يبقى بيضحك عليك فتشتغل ازاى وانت معندكش خبره كفايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

safari42
08-11-2012, 10:50
اننا تحتاج لوقت طويل ولعلم كثير لنكون مثلهم
انما مع المتابرة والجد والعمل المكتف يمكننا
ان نسير على دربهم

tictok
08-11-2012, 11:01
ليس من الضروري ان نسير على نفس الطريق لكن الأهم هو الاستفادة من الخبرات التي تعرضوا لها ونأخذ منها ما يفيدنا حتى لا نقع في نفس الأخطاء التي وقعوا فيها
ونطور من انفسنا ونكتسب المزيد من الخبرات إلى ان نصبح ناجحين في التداول ربما نصل لمستوى افضل لو فعلنا ذلك

elking
08-11-2012, 11:56
لاننا نتميز بالتسرع الشديد والمخاطرة العالية والطمع والخوف

fxjoseph
08-11-2012, 12:07
جميل ان تتبع طريق شخص وصل الي النجاح بس الاهم انك تكون عارف الطريق كويس وان لا تكون هناك اسرار غير معلنة والحمد لله الديمو افضل وسيلة للتجربة يمكننا بها اختبار هذه الطرق الناجحة

yassoo011
08-11-2012, 12:09
والله كانا نريد ان نصبح مثلهم بل افضل منهم
ولكن يحكمنا صغر رأس المال وقلة الخبرة ونتمنى ان نتلافى هذه المشكلة

mohamed2010
08-11-2012, 12:11
السلام عليكم اظن اخى ان كان هؤلاء المتاجرين لديهم
وقت و نحن بالفعل منشغلون بامور اخرى كثيرة

otakon
08-11-2012, 12:14
اهم شي عرفته في الفوركس انه عالم بحر او محيط او انه عالم افتراضي كبير جدا والتعلم فيه لاياتي الا
بخساره الكثير من الاموال ههههههه اتمنى لا احد يخسر لكنهاهذه الحقيقه حتى تعرف اخطائك

maged
08-11-2012, 12:45
نحن نسير النظام مثلهم تقريبا مثل استخدام استراتيجية
موحدة واتقاناها بدقة ومن ثم البحث علي كل ما هو جديد في الفوركس

bassem
08-11-2012, 13:11
ا ستطيع القول ان هذا الكلام يعتمد على الكثير من المقاييس ومن بينها الخبرة فالخبرة تلعب دورا كبيرا في هذا المجال وخصوصا مع الذين يملكون الوقت الكافي للتجارة من يدري ربما كانت هذه احد مصادر الرزق التي يعتمدون عليها وكل منا يملك طريق شاقا ليه ان يسلكه هؤلاء تعبو من اجل الوصول الى المبتغى ونحن كذلك علينا ان نتعب لنصل ال المستوى المطلوب

dodovedo
08-11-2012, 13:13
اخى الكريم
والله لو طريقه المضارب ده تمشى معاك امسى عليها
وربنا يكرم باذن الله وتقدر
تربح منها
تقبل احترامى

dent
08-11-2012, 13:20
المهم ان نعرف دربهم حتى نسير عليه الموضوع ليس بسيط كما تعتقد
ياريت والله الواحد يعرف نصفهم
او حتى ازاى نوصل لهم
وان شاء الله خير

hossam hossam
08-11-2012, 13:22
اكيد ياباشا ناس كثير تعبت عشان توصل الوصل الي النجاح ليس بالشي السهل
ابدا بل صعب اذا الوصول الي نجاح سهل فما حلوه النجاح

aladdensima
08-11-2012, 22:41
بداية الالف ميل خطوه ونحن بدأنا الخطوه الاولى ولابد لنا من الاستمرار على الدرب وعدم اليأس هذا هو المطلوب مع التعلم والتدريب سنحقق كل ما نتمناه ولنتذكر معا ان الفرق بين النجاح والفشل خيط رفيع اسمه الاصرار

no1forex
08-12-2012, 01:07

السلام عليكم ورحمة الله

بجد انا بحب التجارب بتاعت الفوركس وبسعى انى احقق هدفى وبعافر وبعمل كل شئ واكيد راح اوصل لهدفى فى يوم من الايام حتى لو بعد 100 سنه لو كان لى عمر والفوركس حياه وعمل عالى كمان بس فى ناس كتير بتاخده مقامره ودا الى غلط والغلط فى الانسان مش فى الفوركس

magic777
08-12-2012, 01:40
والله كانا نريد ان نصبح مثلهم بل افضل منهم
ولكن يحكمنا صغر رأس المال وقلة الخبرة ونتمنى ان نتلافى هذه المشكلة

وانت هتتلافى المشكله دي بالتمنى لا طبعا اخي حاول تكون عملي اكتر وواقعي وتضع حلول عمليه للمشكله دي
يعني تحل مشكله راس المال بالعمل في المنتدى ده لحد لما تكون راس مال كويس وتحل مشكله قله الخبره
بالتدريب على الديمو جيدا لحد لما تعمل لنفسك خطه عمل مناسبه

nourfx
08-14-2012, 11:53
والله يا اخى كلنا بنتمنى اننا نسير على دربهم لكن فى الغالب مش بيعلنوا عن استراتيجيتهم وبتكون خاصة بيهم لذلك يجب كل منا يبدأ يشوف استرتيجيته الخاصة ويكتب ملاحظته ويجرب على التجريبي حتى يصل الى الهدف مثلهم
وفعلا احنا كلنا بندور على ربح بدون مجهود وبنعتمد على الاستراتيجيات المجربة وقليل جدا من يبحث ويتعلم

mahfoudh
08-14-2012, 11:59
نحن نسير على خطاهم ونقتدي بهم من خلالاستراتيجياتهم

فالبعض يضع استراتيجيات وتكون مفيدة و البعض الاخر يمتنع عن ذلك

marwa
08-14-2012, 14:05
نعم أخي وهذا هذا يلزم الالمام بالمعلومات حول هذا المجال ومتابعه الاستاراتيجيات وتجريبها علي حساب تجريبي ومحاوله تطويرها وربنا معاك

themaxprofit1
08-14-2012, 14:26
يمكن عشان انا مش عارف المتاجرين الكبار
فى مجال الفوكس والتدجاول وازاى اقدر اتواصل معاهم

علاء بدران
08-14-2012, 14:36
نسير على دربهم عندما نكون مثلهم نحن صغار مبتدئين يجب علينا ان
نتعلم اولا ثم نسير على دربهم

elmirmajid
08-14-2012, 14:40
السلام عليكم اخي الكريم في الالو دعني اقول لك شيء عن سبب تخلفنا في هدا المجال وعند قدرتنا على مجابهت الناس الخبراء في هدا المجال رغم اننا عندنا وقت فراغ اكبر منهم ادا السبب راح يكون فينا اولا نحن لانفكر الى في الارباح فقط ولا نفكر في الخسارة تاني سبب راح يكون في عند تنظيمنا للوقت لانني اعرف الكتير من الخبراء في ها المجال مع العلم بديق وقتهم الا انهم يحققون ارباح مميز ونحن وقت كبير وخسارة كبير لازم نراجع انفسنا في الاول قبل البدأ في التداول موفق

master_egypt
08-14-2012, 15:03
ياريت الواحد يتمنى يبقى زيهم بس راس مالك هو اللى بيحكمك
يعنى المتاجرين الكبار راس مالهم كبير جدا احنا جمبهم مش بايينين

Eslam Torres
08-20-2012, 17:38
احنا فى الاصل نسير ورائهم
عن طريق استراجيتهم وهذه الطرق الكثيره
ولكنى اول مره اعرف من الاعضاء
انهم لا يبلغونا الطريقه السليمه فى الاسترايجيه
لماذا ؟؟ لا اعلم

kimokonolove
08-20-2012, 17:47

بسبب التسرع طبعا وعدم التمهل في العلم وفهم السوق
انما المتاجرين الكبار هما بذلوا مجهود كبير في العلم واكتسبوا خبرة كبيرة
واصبح لهم منهجهم وطريقتهم اللي بيعتمدوا عليها بكل ثقة نابعة من تجارب طويلة

Ramyrooma
08-20-2012, 17:54
اهم حاجه التفكير والتخطيط و الاتزام وبيحاجه الي الوقت الكافي في التعليم والتدريب ومع الوقت الكثير والاحتيكاك بل سوق ستجد نفسيك قد بدات تكتسب خبراة كثيره ومهرات اكثر في سوق فوكسي واننا بيحاجه الي استرتيجيا من التجار الكبيره واننا بيحاجه الي الصعود الي الاعله لنيجد انفسنه علي درب المتاجرين الكبار

eng Adel
08-20-2012, 18:17

اذا كان لديك استراتيجية ناجحة وادارة جيدة لرأس المال بالتأكيد ستصبح من احد هولاء الناجحين يوما ما اذا التزمت بخططك وكافحت في سبيل انجاح طموحاتك مهما كانت العوائق التي امامك الناجح يرسم خططه ولا يحيد عنها اطلاقا قبل القيام باي متاجرة ويحسب خسارته قبل الارباح ولا يتاجر بعشوائية
تقبل ودي واحترامي اخي الكريم

ronaldo
08-21-2012, 01:15
يمكننا ان نصل باذن الله

Spiderhoof
08-24-2012, 22:28

كونان
09-20-2012, 18:14
احنا تقريبا كلنا نتبع الاستراتجيات بتاعتهم بس
اللي اكتشفته انها بتقبا ناقصه عشان ده
مجهودهمومش هيحطوا مجانا وبالتالي
معظم الاستراجيات تحتاج الي تعديل

dina
09-21-2012, 02:43
انا ارى اننا نريد الربح بسهولة وبدون اى مجهود ولكن الاصح
والافضل لنا ان نسير على دربهم لكى نتعلم ونكتسب خبرة ونربح الكثير وندرك التمتع بالربح بعد تعب

4ex
09-21-2012, 02:57
هو انا بدأت وحاولت مع نفسى كتير وعرفت ان فيه ناس ناجحه كتيره
بس معتقدشى ان كلهم ممكن يقولوة اللى هما استخدموة

egypt25
09-21-2012, 03:01
هو بالتأكيد فى اى مجال النابغة فيه بيكون فيه مواصفات معينة
وهى انه يكون مخلص للمجال ده .. ومركز فيه وواثق منه جد .. ومش بييئس منه
ومصمم انه ينجح فيه وبيتعب ... وقتها ممكن تكون نابغة
فإحنا لازم فعلا نتعلم من الناس دى اللى هما عملوه لو عاوزين نكمل

m.o.b
09-21-2012, 04:03

mohamed amin
09-21-2012, 05:23
اخى الكريم اعتقد ان درب الكبار قد يكون طريق مهم جدا فى تعلم
كل مضارب فهذالدرب والتعلم منو جيدا قد يصل بك للمكاسب الكبيرة

smail
09-23-2012, 14:14

daisy
09-23-2012, 14:36
هما التجار دول دايما بيتكلموا عن اسباب نجاحهم من التزام وخطة عمل
وتحكم فى الاعصاب
لكن احنا للاسف بقرى ومش بننفذ

azifek
09-23-2012, 14:43
طبعا يمكن لأي شخص أن يصل إلى ما وصلوا إليه
و هذا بشرط الصبر و الأخذف بأسباب النجاح من أجل الوصل إلى الأهداف

msm51130
09-23-2012, 14:44
ونريد راس مال ضخم

eng2012
09-23-2012, 14:46
اعتقد ان علينا ان نتعلم منهم جيدا حتى نستطيع
ان نحقق الربح بكل سهوله ولا نقع فى اى اخطاء

faster4
09-23-2012, 14:58
بالنسبة لي انا اقتفي اثر الناجحين في الفوركس
واحاول ان اتعلم منهم ومن خبرتهم في هذا المجال

magic777
09-23-2012, 16:54
يمكننا ان نصل باذن الله

طبعا اخي كل حاجه هتيجي معاك بمرور الوقت وبألتزامك بالعمل والاجتهاد وتركيزك على الوصول الى
هدفك ده في حد ذاته بيخليك تصل بأذن الله

amine laksar
09-23-2012, 17:00
:)

ahmed shehata
09-23-2012, 17:05
هو انا بدأت وحاولت مع نفسى كتير وعرفت ان فيه ناس ناجحه كتيره
بس معتقدشى ان كلهم ممكن يقولوايه اللى عملوه

Ahmed Soliman
09-23-2012, 17:08

و لكن للأسف فيه كتير منهم لا يقول الاستيراتيجية بالتفصيل ولا بد من التعلم حتي نصل إلي ما وصل إليه التجار الكبار

يوسف سيد السمطي
09-23-2012, 17:12
ياريت الواحد يتمنى يبقى زيهم بس راس مالك هو اللى بيحكمك
يعنى المتاجرين الكبار راس مالهم كبير جدا احنا جمبهم مش بايينين

nabeel_25
09-23-2012, 17:13
اخى الكريم احنا بنحاول نتعلم علشان نكون مثلهم انشاله نتوصل
الى نتيجة جيدة