PDA

View Full Version : استراتيجية البساطة للربح المستمر

Pages : [1] 2

nasaben
04-05-2015, 22:26
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اليكم طريقة سهلة في التجارة كثيرة في الارباح ان شاء الله

الفريم المستخدم : فريم الخمس دقائق فقط
زوج العملات المفضل العمل عليه هو: EURUSD
الهدف : 10-20 نقطة والاستوب 20 نقطة
المؤشرات المستخدمة :
1-مؤشر DMI ويتكون من خط ازرق وخط احمر
2-مؤشر Dynamic zone ويتكون من قناة يتحرك خلالها مؤشر ار اس اي
وكلاهما في المرفقات
طريقة العمل :
بسم الله نبدأ
1-نعتمد علي التقاطعات علي فريم الخمس دقائق علي كلا من DMI و Dynamic zone
اشارة الشراء:
عندما يقطع الخط الازرق الخط الاحمر صاعدا وفي نفس الوقت يكون مؤشر ار اس اي قاطع خط القناة العلوي لاعلي ويكون الهدف 10 نقاط ويزيد الي 20 نقطة عندما يمر الخط الازرق فوق مستوي 25 علي مؤشر DMI والاستوب 20 نقطة.
اشارة البيع :
عندما يقطع الخط الازرق الخط الاحمر لاسفل ويكون خط ار اس اي قاطع خط القناة السفلي لاسفل ويكون الهدف 10 نقاط ويزيد الي 20 نقطة عنما يمر الخط الازرق اسفل مستوي 20 علي مؤشر DMI والاستوب 20 نقطة

eragon
04-07-2015, 09:49
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , استراتيجيات مؤشر ADX علي الفريمات الصغيره فاشله جدا عن تجربه
والسبب ان المؤشر ده بيخرج كمية اشارات وتقاطعات كثيره جدا وخاطئه
ولكن يمكنك استخدام adx علي الفريمات الكبيره لتحديد اتجاه الترند فقط لاغير مثل الاسبوعي

yasrnavy
04-07-2015, 10:05
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , استراتيجيات مؤشر ADX علي الفريمات الصغيره فاشله جدا عن تجربه
ولكن يمكنك استخدام adx علي الفريمات الكبيره لتحديد اتجاه الترند فقط لاغير مثل الاسبوعي

fifi w mody
04-07-2015, 10:07
السلام عليكم ورحمة اللة
شكرا اخى الفاضل على هذة المعلومة عن استراتيجية البساطة لانى استفدت منها الكثير
تقبل مرورى

mohamedsaleem
04-07-2015, 10:12
كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

expirt77
04-08-2015, 00:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحيه على الاخوااان
اتوجه بشكري الخااالص لصديقنا على الموضوع الاكثر من رااائع
ارجو منكم العمل على اقوي النقاااااط الهاامه
وجعله الله فى ميزان حسناتك يا اخى الفاااضل
ارجو تقبل مروري☻♥♥♥☻☻

sniper_2015
04-08-2015, 02:05
بسم الله الرحمن الرحيم
التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري☻♥♥♥☻☻

moustafaforex
04-08-2015, 02:05
كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

fifi w mody
04-08-2015, 02:06
السلام عليكم ورحمة اللة
شكرا اخى الفاضل على تقديم هذة المعلومات عن استراتيجة البساطة واتمنى ان تقدم المزيد من المعلومات

jalal971
04-08-2015, 02:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد نورت المنتدى بهذا الموضوع القيم الذي كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات و النصائح حول كيفية استعمالها قبل عقد أي صفقة
بارك الله فيك و تحياتي

fifi w mody
04-08-2015, 02:12
السلام عليكم ورحمة اللة
مشكور اخى الكريم على تقديم هذة المعلومة المفيدة
واهلا وسهلا بك ومرحبا فى غالم الفوركس

yassine imq
04-08-2015, 03:31
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود
لكل مبدع انجاز ولكل شكر قصيده ولكل مقام مقال
ولكل نجاح شكر وتقدير ، فجزيل الشكر نهديك ورب العرش يحميك

ayman nasr
04-08-2015, 05:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه
وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته
اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

user_21
04-08-2015, 06:02
الفريمات الصغيره فاشله جدا عن تجربه

basim
04-08-2015, 08:00
شكرا اخي على هذه المساهمة في شرح وتوضيح هذه المعلومات بخصوص الفوركس
عموما مساهمة جيدة استفدنا منك ومن ردود الاخوة الاعضاء نتمنى عليك المزيد من المساهمات الفاعلة
مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

waelmma
04-08-2015, 08:43
:);):( بارك الله فيك اخى الكريم وان شاء الله سوف نقوم بتجربة الاستراتجية
على حساب الديمو وجزاك الله خيرا اخى :);)

nsamat99
04-08-2015, 08:45
لسلام عليكم ورحمة الله
أحب أن أشكرك آخى على هذه المعلومات الرائعة والمفيدة وأنا مهتمة بكل ما يتعلق بالفوركس لانني مبتدئة وأرجو من الله أن أصل الى مستوى متقدم
و أشكر كل شخص في المنتدى بذل.الجهد..

katreenaziz
04-08-2015, 08:46
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع المفيد وعلى هذة الاستراتيجية المربحة اتمنى تكون سبب افادة للجميع فى انتظار المزيد من الاستراتيجيات الهامة واتمنى لك التوفيق

waelmma
04-08-2015, 09:01
:);):( استراتجية رابحة باذن الله وبارك الله فيك على هذه الاستراتجية
ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله والمزيد من الاستراتجيات

adam09dz
04-09-2015, 13:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته

مشكور يا أخيعن هده المعلومات المفيدة

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

مع تحياتي لك

ahmedtaher
04-13-2015, 01:12
السلام عليكم ... بالفعل الاستراتيجيات البسيطة من الممكن انها تحقق ليك ارباح كبيرة بس مع الاستمرارارية اللي ممكن تكون مع الصبر
بالتوفيق ان شاء الله

سارة محمد
04-14-2015, 22:19
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

Yara1
04-19-2015, 16:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :):):):):)
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
هل توافقون الرأى ام لآ ؟؟؟؟؟؟

tipou
04-19-2015, 23:48
لعفو اخي الكريم اسعدتني وشرفتني بمرورك وتعقيبك الطيبين
تحيتي وتقديري
لك اخي …………مني اجمل تحية ايضا
الاكثر رقيا وتميزا تواجدك وردك اخي الكريم
حضورك بالموضوع زاده بريقا وبهاءا

eslam kassem
04-19-2015, 23:58
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه
للتعامل مع سوق الفوركس

دينا اسلام
04-20-2015, 00:01
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

User_90
04-20-2015, 00:03
اعتقد ان
عندما يقطع الخط الازرق الخط الاحمر صاعدا وفي نفس الوقت يكون مؤشر ار اس اي قاطع خط القناة العلوي لاعلي ويكون الهدف 10 نقاط ويزيد الي 20 نقطة عندما يمر الخط الازرق فوق مستوي 25 علي مؤشر dmi والاستوب 20 نقطة.
وهذا يستخدم في الشراء

ShougySalout
04-20-2015, 00:08
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ahmed mo
04-20-2015, 00:11
شكرا لعى الاستراتيتيجه مهم جدا ان يكون هناك تجربه وخبره معها

ومهم جدا ان يكون هنا فى رسم علشان تخيل عملها والله المستعان

ali.22595
04-30-2015, 14:20
اخى الفاضل بصراحة فى استراتيجيات كتير لازم نجربها على الاقل شهر حتى نتاكد انها جيدة
واعتقد اخى الفريم الخمس دقايق مش مضمون عموما اخى نجربها ومشكور

BABAOU
04-30-2015, 20:28
بالفعل الاستراتيجيات البسيطة من الممكن انها تحقق ليك ارباح كبيرة بس مع الاستمرارارية اللي ممكن تكون مع الصبر بالتوفيق ان شاء الله

hamdochi
05-10-2015, 23:23
تحية طيبة ومرحبا بك اخي العزيز اظن ان كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم

samieh
05-11-2015, 03:48
السلام عليكم
ابعد يا اخى عن اى استراتيجية فيها تقاطعات طالما لم تفهم فكرة عمل المؤشر
ودائما وابدا المؤشرات تتبع السعر اللهم بلغت

هاشم احمد
05-11-2015, 08:01
السلام عليكم اخواني الاعزاء ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي اشكرك على شرحك لاستراتيجية البساطة . امل ان توصل المعلومة لجميع اخواني
راجيا من الله التوفيق والى الامام للجميع
تقبل مروري اخي

adnan1969
05-11-2015, 10:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم اذا حضرتك مشتغل عليها وشايفها مربحه ياريت تنزل نتائج عملك واذا سمعت عنها هي فاشله اخي لاتحكم بدون تجربه بتوفيق اخي

houssem_trader
05-11-2015, 11:25
انا لم اجرب الطريقة و لكني ارى انها جيدة خاصة انها تعتمد على تقاطع
الموفينجات لهذا السبب انا اتفاءل بها خيرا سوف اقوم بتجربتها ان شاء الله

Omar99
05-11-2015, 11:26
انا شايف ان افضل استراتيجية للربح من الفوركس تكون عن طريق التجارة على نقاط الدعم و المقاومة و ايضا صفقات اسكالبينج للوصول الى هدفنا من التجارة على العملات

al-Mashhadani64
05-11-2015, 17:06
شكلرا لك اخي على هذه الاستراتيجيه جاري تجربتها والاطلاع على نتائجها ان شاء الله بس لو كان معها تمبليت او المؤشرات كي نضعها مباشره دون البحث عليها وتقبل مروري

s3aif
05-11-2015, 18:16
معلومه مفيده للجميع بمنتدى هو من اقوى المنتديات بعالم الفوركس ونتمنى ان يتم تبادل المعلومات وللخبرات لتعم الفائده للجميع

mouade
05-12-2015, 18:58
فكرة الاجندة لتدوين كل ما يخص الفوركس فكرة جيدة التي يمكن أن تساعد في التركيز على عمليات التداول
فتدوين الملاحظات عن حركة واتجاهات العملات تكسبنا خبرات و تثقل مهاراتنا و تطور من تفكيرنا
و تجعلنا في متابعة مستمرة لحركة سوق العملة و آخر الأخبار لكن تحتاج تركيز حتى لا يدون أمر بالخطأ

midouknight
05-12-2015, 19:01
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي وجب التنويه دائماً بتجربة أي إستراتيجية جديد على حساب دمو

جابر1979
05-12-2015, 19:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، شكرًا لك اخي على استراتيجية المبسطة و التي أتمنى ان تنجح معي و ان لحقوق مكاسب من خلال التداول عليها و هي أشبه بالسكالبينج ، بالتوفيق اخي الكريم ..

tefa.brave
05-12-2015, 19:22
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا للعضو المحترم على الموضوع الجميل ويارب دايما نكون احسن منتدى وان شاء الله دائما للائمام
موضوع رئع جدا ويستحق كل الشكر والتقدير للمجهود المبذول فيه الله ينور الى الامام دئما

mohamed12345
05-12-2015, 19:45
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد لقد نورت المنتدى بهذا الموضوع القيم الذي كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات و النصائح حول كيفية استعمالها قبل عقد أي صفقة

مامون سباعنة
05-13-2015, 00:01
أشكرك اخي العزيز على تقديمك الرائع لاستراتيجية البساطة .. بالزبط اخي ان الذي يتاجر بشكل بسيط وهو مبتدئ سيستمر في السووق
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدى الكرام
طاب مساؤكم اخواني

شهيرة
05-23-2015, 03:47

Kiing
05-23-2015, 18:20
انه مع اي متداول ممكن متلا منه كل شخص على حسب ظروفه اليوميه تم متل هو متفرغ للفوركس اي ممكن متلا انه هناك عمل اخر يقوم به مع اي انسان ممكن متلا انه بيشتغل فيه بناء منه

mohamed12345
05-25-2015, 15:13
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد لقد نورت المنتدى بهذا الموضوع القيم الذي كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات و النصائح حول كيفية استعمالها قبل عقد أي صفقة

8150017
05-25-2015, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الامين وخاتم المرسلين مشكور اخى على هذه الاستراتيجيه ولكنى احذر دائما من التجاره على الفريمات الصغيره وربنا يوفق

ahmed bakry
05-25-2015, 18:11
كل الشكر والتحية ليك على طرحك للاستراتيجية والخطة التى من خلالها ممكن السير عليها واتباعها
حتى يتم تحقيق المكسب والربح وتقبل مرورى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

BASAM IBRAHEM
05-26-2015, 00:55

wael33
05-26-2015, 13:46
اول ما يجب عمله لفتح صفقة ناجحة و ان تحدد الاتجاه العام للزوج الذي تريد التداول عليه ثانيا الشارت الذي ستفتح الصفقة توقيت الفتح بعد خبر او قل خبر وما المؤرات ولتحليلات التيتستخدمها لذلك مدة الصفقة مهمة جدا ان تحدد لتجنب الوقوع في خارة

wlaa
05-26-2015, 20:27
اخي يمكنك ان تجمع البونص على المنتدى دون ربطه بحساب في انستا فوركس و لن يضيع البونص و عند ربط الحساب بالمنتدى فسيمر البونص بدون مشاكل و بالتوفيق لك و للجميع

احمد سعيد على
05-26-2015, 21:28

popa2015
05-31-2015, 02:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

BABOUS
05-31-2015, 17:18
كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

Mona forex
06-02-2015, 01:19

ahmed bakry
06-05-2015, 10:09
كل تحية وتقدير وشكر ليك على معلومتك الهامة دى ووضعك ليها بخصوص اسهل طريقة للتعامل ف مجال الفوركس وتقبل دايما مرورى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ziyaddn
06-05-2015, 13:18

almared13
06-14-2015, 14:14
السلام عليكم
ابعد يا اخى عن اى استراتيجية فيها تقاطعات طالما لم تفهم فكرة عمل المؤشر
ودائما وابدا المؤشرات تتبع السعر اللهم بلغت

osama147
06-14-2015, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة وبعد..
اخي بخصوص استراتيجيتك ممتازة ولكن يوجد بها مخاطرة ويجب ان لاتدخل معاكس لتجاة السوق بشكل عام
تقبل مروري

ibrahim forex
06-14-2015, 17:22

magic777
06-14-2015, 19:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة وبعد..
اخي بخصوص استراتيجيتك ممتازة ولكن يوجد بها مخاطرة ويجب ان لاتدخل معاكس لتجاة السوق بشكل عام
تقبل مروري

بالفعل اخي الاستراتيجيه هنا بتكون مجموعه ادوات المتاجر هنا الي بيحددها لنفسه على حسب خبرته واختياراته وعلشان كده بتختلف هنا من
متاجر الى اخر لحد لما يصل لما يريد

MONTASR SHABAN
06-15-2015, 00:43
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود
لكل مبدع انجاز ولكل شكر قصيده ولكل مقام مقال
ولكل نجاح شكر وتقدير ، فجزيل الشكر نهديك ورب العرش يحميك

aminooos
06-15-2015, 00:48
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , استراتيجيات مؤشر adx علي الفريمات الصغيره فاشله جدا عن تجربه والسبب ان المؤشر ده بيخرج كمية اشارات وتقاطعات كثيره جدا وخاطئه شكرا اخى الفاضل على هذة المعلومة عن استراتيجية البساطة لانى استفدت منها الكثير كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به وجعله الله فى ميزان حسناتك يا اخى الفاااضل

HASNI
06-15-2015, 00:51
هذة المعلومة و النصائح حول كيفية استعمالها كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات و النصائح شكرا اخى الفاضل على تقديم اتمنى ان تقدم المزيد من المعلومات

wafaa benhsain
06-15-2015, 00:55
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , استراتيجيات مؤشر adx علي الفريمات الصغيره فاشله جدا عن تجربه شكرا اخى الفاضل على هذة المعلومة عن استراتيجية البساطة لانى استفدت منها الكثير السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحيه على الاخوااان اتوجه بشكري الخااالص لصديقنا على الموضوع الاكثر من رااائع ارجو منكم العمل على اقوي النقاااااط الهاامه وجعله الله فى ميزان حسناتك يا اخى الفاااضل ارجو تقبل مروري☻♥♥♥☻☻
تقبل مرورى

dhiebj316
06-15-2015, 02:23
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
بصراحة فى استراتيجيات كتير لازم نجربها على الاقل شهر حتى نتاكد انها جيدة

شدى احمد
06-15-2015, 02:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم مشكور اخي الكريم علي الاسترجيه المتميزه دي واتمنا ان الناس تستفاد بس انا ملتزم بحاجا تاني

magic777
06-15-2015, 04:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم مشكور اخي الكريم علي الاسترجيه المتميزه دي واتمنا ان الناس تستفاد بس انا ملتزم بحاجا تاني

هو طبعا فيه استراتيجيات كتير ده العادي والمتاجر هنا مش ملزم بالعمل بكل الاستراتيجيات دي بس هو ملزم انه يجرب استراتيجيات بانواع كتير الصراحه
علشان يقدر يحدد الاستراتيجيه المناسبه له

big.pharaoh
06-15-2015, 04:12
بص يا غالي رغم ان استراتيجيتك منقوله الا انها حلوه .. ده غير انك نسيت تحط المؤشرات ف المرفقات .. ولو حد عاوز يضيف على الاستراتيجيه دي مؤشر الاستوكاستيك للفلتره هيكون افضل

mechanical
06-18-2015, 22:34
السلام عليكم .... شكرا اخي الكريم لكن انا لا اتداول علي فريم ال 5 دقايق لانة تتضيع للمال والوقت كممان .... كل ما الفريم ما كبلر كل ما الؤية اوضح
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

jaouad ouaiss
06-28-2015, 14:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وشكرا لك اخي الكريم على هده الاستراتيجية المربحة حقا ويعترمني الشوق لأجربها على الحساب التجريبي اولا تم الى الحساب الحقيقي .تحياتي

marwafawzy122
06-28-2015, 16:29
شوف يا اخى الفاضل لا توجد استراتيجية مهما كانت قوتها او نجاحها نستطيع ان نعتمد عليها دائماً بل الكل يتغير
لا توجد استراتيجية ثابتة ومن الافضل لك كتار ناجح ان تغير ما بين الاستراتيجية والاخرى كل فترة وافضل
الكلام ما قل ودل اقول لك اشترى من اقل نقطة وبيع عند اعلى نقطة ...

ASMAA TAHA
06-30-2015, 03:05
هذه الاستراتيجية هى استراتيجية اسكالبينج تعتمد على الفريم الخمس دقائق وهو فريم صغير جدا لكنه ممتاز لانه سوف يكون مفيد جدا للتاجر المبتدئ واريد ان يقرا هذا الموضوع كل مبتدئ شكرا جزيلا لك اخى

roony
06-30-2015, 03:14
شكرا لك اخي الكريم على هذه الإستراتجية الرائعة
لكن أخي مازلت في التعلم و سأجربها في
حسابي التجربي إنشاء الله
بالتوفيق لك أخي الكريم

hamode
06-30-2015, 03:30
الســـــــلام عليكـــــــم ورحمــــــة الله وبــــركـــاتـــــه
اخي شكرا للمعلومات القيمه بصراحه انا ما اتبع ستراتيجية معينه في التداول
كل شخص تكون له فكرة معينه وستراتيجية معينه في تداول الاصناف
مشكول يا غالي وربي يوفقك

kokou
07-03-2015, 06:40
السلام عليكم ... بالفعل الاستراتيجيات البسيطة من الممكن انها تحقق ليك ارباح كبيرة بس مع الاستمرارارية اللي ممكن تكون مع الصبر
بالتوفيق ان شاء الله

snnaky
07-31-2015, 17:56
استراتيجية جيدة وكتير من الأستراتيجيات الى بتكون على فريم 5 دقايق ممتازة بصراحة كنوز بس مش دة بس كل حاجة
انت محتاج كمان لأدوات تأكيدية وخد بالك ان الأستراتيجيات تقاس بمدى مناسبتها لظروفك انت مش حد تانى مهما كانت ناجحة ممكن تبقى مش مناسبة ليك انت ولذلك يجب ان تتخير اللى يتناسب معاك

ynwa1892
07-31-2015, 20:07
السلام اخي
اي استراتجية في هذا العالم ستخسرك في اخر المطاف ارجو ان تتعلم التحليل الفني والاساسي والتحليل الرقمي سيفيدنك جدا
وفقك الله

himaya
07-31-2015, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
مشاء الله عليك يا اخى على الشرح الررررائع والمفيد جدا انا جديد واستفدت منك
بالتوفيق للجميع انشاء الله

aymenframed
07-31-2015, 20:17
استراتيجية جيدة وكتير من الأستراتيجيات الى بتكون على فريم 5 دقايق ممتازة بصراحة كنوز بس مش دة بس كل حاجة
انت محتاج كمان لأدوات تأكيدية وخد بالك ان الأستراتيجيات تقاس بمدى مناسبتها لظروفك انت مش حد تانى مهما كانت ناجحة ممكن تبقى مش مناسبة ليك انت ولذلك يجب ان تتخير اللى يتناسب معاك

---------- Post added at 05:17 PM ---------- Previous post was at 05:17 PM ----------

كريم
07-31-2015, 20:18
استيراتيجية سيئة و فيها اعتماد عالمؤشرات هذا سيء للاسف
صغر القريم يؤدي الى مصداقيه قليلة

شكرا عالموضوع و جزاك الله كل خير

Forex Story
08-15-2015, 02:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه
وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته
اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

rifi
08-15-2015, 14:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
موضوعك جد مفهوم جزاك الله خيرا عن عرض مثل هده البينات التي تتعلق بالفوركس وأتمنى المزيد من جميع الأخوان

Ouakrim
08-15-2015, 15:53
السلام عليكم ورحمة اللة
شكرا اخى الفاضل على هذة المعلومة عن استراتيجية
البساطة لانى استفدت منها الكثير
تقبل مرورى

---------- Post added at 12:53 PM ---------- Previous post was at 12:50 PM ----------

استيراتيجية سيئة و فيها اعتماد عالمؤشرات هذا سيء للاسف
تقبل مرورى

بشير حمدان
08-15-2015, 15:56
السلام عليكم
اخى لا يوجد شئ فى المرفقات . يرجى اعاده الرفع مره اخرى
ممكن تدعم الشرح بالصور ولو امكن تضع صور ليف من الشارت

Ouakrim
08-15-2015, 16:16
السلام عليكم ورحمة اللة
شكرا اخى الفاضل على تقديم هذة المعلومات عن استراتيجة البساطة لانى استفدت منها الكثير
تقبل مرورى

Ishak Bouterfif
08-15-2015, 16:24
السلام عليكم
مشكور أخي على الإستراتجية الراقية لكني أستخدم مؤشر ديمارك في الفريمات الصغيرة كسر الترندات والحمد لله هي مربحة جدا الهدف 15 نقطة والستوب لوز 20
أتمنى ان اكون أفدتكم
تقبلوا مروري

RomanyMoreed
08-18-2015, 17:34
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

اعتمادك كلي علي المؤشرات وده امر خاطئ جدآ لازم تتعلم التحليل الفني لانه ممتاز

بالتوفيق للجميع

Wassa04
08-18-2015, 19:36
موضوع جمييل و مفييد شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

عاشق الفوركس
08-18-2015, 20:31
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
شكرا لك على السترتيجية اتمنى ان تفيد الالخوة الكرااام ان شاء الله بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

forex all arabes
09-08-2015, 23:34
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر بصراحة فى استراتيجيات كتير لازم نجربها على الاقل شهر حتى نتاكد انها جيدة
واعتقد اخى الفريم الخمس دقايق مش مضمون تحياتى

Midoezzat00
09-09-2015, 10:02
بصراحة فى استراتيجيات كتير لازم نجربها على الاقل شهر حتى نتاكد انها جيدة
اتمني لكم التوفيك في الفوركس

tareq sleem
11-01-2015, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم مشكور علي طرح الموضوع**
الجيد والجميل **وشكرا **والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة **

heroo252
11-01-2015, 01:15
مفيش حاجه اسمها هدف مربوط بعدد نقاط كده انتا مش فاهم
الهدف والاستوب لوز لازم يرتبط بمنطقه قويه ممكن تعكس السعر
لوكسرها لازم اخرج من الصفقه

abderrahmenanis
11-01-2015, 01:33
بعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري

Abdelhedi
11-01-2015, 01:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا :
الله يسترك اخي الحبيب و شكرا لكم علي المجهود الرائع شباب و شكرا لكم

abdougagi33
11-03-2015, 16:21
السلام عليكم و رحمة الله
لقد استمعت كثيرا بقراءة موضوعك عن استراتيجية البساطة للربح
اتمنى ان نرى المزيد من هذه المواضيع القيمة في المنتدى
تقبل مروري

ahmedhathout
11-08-2015, 20:41
بصراحه فريم ال5 دقايق دا صغير قوي ومتقدرش تحكم السعر رايح فين عليه وممكن تخش عكس
الترند فتخسر كتير انا بفضل اقل فريم يكون الساعه

asxqwzdcefv1
11-10-2015, 17:02
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا فوق

yahoo11
11-14-2015, 16:02
بالتوفيق ان شاء الله

marwanadam
11-14-2015, 17:18
ممكن اخى لكن من الافضل ان تترف على التحليل الفنى للسوق
وان تقوم به قبل ابداء فى اى صفقة لكى تعرف ما الامور التى يجب ان تعمل
وبتوفيق

waleed shaaban
11-14-2015, 17:57
التجربه لا يمكن ان تتم اخى بدون المؤشرات اين المؤشرات التلا تتحدث غنها
الرجاء اعاده رفع المؤشرات اا امكن ولكل كل الشكر و على امال ان تكزن استرتيجيه جيده و اارجو ان تذكر درجه التذبذب التى من الممكن ان نعمل عليه بالاسترتيجيه

dhmo
11-14-2015, 20:49
التجربه لا يمكن ان تتم اخى بدون المؤشرات اين المؤشرات التلا تتحدث غنها
الرجاء اعاده رفع المؤشرات اا امكن ولكل كل الشكر و على امال ان تكزن استرتيجيه جيده و اارجو ان تذكر درجه التذبذب التى من الممكن ان نعمل عليه بالاسترتيجيه

الحقيقه هو في الحقيقه ان اغلب المؤشرات كلها بتتبع السعر ولازم انت تعرف انت تعرف تشتغل بأنهي مؤشر بطريقه صحيحه ومع خطه تتغلب على مشكله متابعه
السعر دي علشان تكسب به

houssemmidou4
12-12-2015, 01:16
بارك الله فيك على العمل الراقي و الجهد المبذول في كتابة هذه الاستراتيجية التي تبدو مربحة
سأقوم بتجريبها في حساب الديمو و ساختبر نتائجها و لي عودة لمناقشتها في الموضوع ان شاء الله

ddoudou3
12-12-2015, 01:26
بسم الله الرحمن الرحيم

المؤشرات المستخدمة :
وكلاهما في المرفقات
طريقة العمل :
بسم الله نبدأ
اشارة الشراء:
عندما يقطع الخط الازرق الخط الاحمر صاعدا وفي نفس الوقت يكون مؤشر ار اس اي قاطع خط القناة العلوي لاعلي ويكون الهدف 10 نقاط ويزيد الي 20 نقطة عندما يمر الخط الازرق فوق مستوي 25 علي مؤشر DMI والاستوب 20 نقطة.
اشارة البيع :
عندما يقطع الخط الازرق الخط الاحمر لاسفل ويكون خط ار اس اي قاطع خط القناة السفلي لاسفل ويكون الهدف 10 نقاط ويزيد الي 20 نقطة عنما يمر الخط الازرق اسفل مستوي 20 علي مؤشر DMI والاستوب 20 نقطة
اخي العزيز..........
حقاً تستحق التقدير على هذا المجهود الرائع والكبير
موضوع جميل جداً استمتعت به
ننتظر منك المزيد من الابداع
اتمنى لك السعاده والتوفيق..

heroo252
12-12-2015, 01:28
فعلا فى سوق ززى الفوركس كده كل ما كانت الصفقه سهله وبسيطه
وطريقتك معقوله مش معقده كده هتحجقق نجاحات احسن من اى صفقه تانى او طريقه مهيبره حبتين

yansane
12-12-2015, 15:17
شكرا اخى الفاضل على تقديم هذة المعلومات عن استراتيجة البساطة واتمنى ان تقدم المزيد من المعلومات والسبب ان المؤشر ده بيخرج كمية اشارات وتقاطعات كثيره جدا وخاطئه

yossry
12-12-2015, 15:28
السلام عليكم ورحمة اللة
تقبل مرورى

aym
12-12-2015, 15:35
سوف نجرب هذة الاستراتيجية ونقول لحضرتك ما هى نتائجها ونشكرك على هذا الموضوع المهم
فى هذة الاستراتيجية ونتمنى التوفيق للجميع

mhd99
12-13-2015, 02:34
شخصيا لا افضل استخدام مؤشر ال adx في التدوال وافضل استخدام مؤشر الاستوكاستيك على فريم الساعة واجد انه
جيد جدا ويحقق نتائج جيدة مقارنة بالمؤشرات الاخرى

Bassem Hassani
12-13-2015, 17:00
الاستراتجيات فى عالم افوركس كتيرة جدا ولكن الخبرة دايما هى الى بتحكم على استراتجية سواء كانت الاستراجية دى ناجحه او لا ومن افضل الاستراتجيات فى الفوركس بل هى فعلا افضل استراتيجة فى الفوركس هى تعلم الفوركس وبداء عمل استراتجية بنفسك لان دا هو الطريق المختصر لتحقيق الربح من عالم الفوركس دا مع ادارة راس المال طبعا فى المقام الاول

otmani
12-17-2015, 20:45
مشكور على هده الاستراتيجية البسيطة للربح من الفوركس وفي انتضار كل جديد

haithem00216
12-17-2015, 21:26
شكرا جزيلا
نحن في حاجة لتكوين خبرة كافية و موضوعك مميز
نرجو الاستفادة
تقبل مروري

neverlityougo3
12-21-2015, 18:07
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

brahim123
12-25-2015, 00:46
أوامر وقف خساره متحركه

أوامر وقف خساره متحركه هي أوامر وقف خساره التي يضعها المتداول حسب عدد نقاط معين من سعر الدخول. أمر ايقاف الخساره يتحرك تلقائيا مع تحرك السوق, ولكن فقط اذا كان تحرك السوق لصالح المتداول.

yansane
12-25-2015, 13:48
شكرا اخى الفاضل على هذة المعلومة عن استراتيجية البساطة لانى استفدت منها الكثير بهذا الموضوع القيم الذي كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات و النصائح حول كيفية استعمالها قبل عقد أي صفقة بارك الله فيك و تحياتي

one god
12-26-2015, 02:33
كلما كانت المؤشرات الفنية الموجودة في المنصة اكثر كلما كانت فرص الدخول اقوى من مؤشر وحيد مثلا
بالتالي هناك من يعد نظام مؤشرات يعني توليفة قوية من المؤشرات ويتبع الاشارات الطاغية بقوة

ahmed humedat
12-26-2015, 02:36
السلام عليكم ورحمة اللة
تقبل مرورى

walidabou
12-26-2015, 02:59
أهلا وسهلا بك أخي الكريم ،، أعتقد أن الاستراتيجيات التي تعمل على الفريمات الصغيرة وخصوصا الخمس دقائق تعتبر صعبة وغالبا ما تؤدي إلى الخسارة
بالاضافة إلى أنك لم تضع ملفات الاستراتيجية في المرفقات

onelove
12-26-2015, 03:06
كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة:p:rules::rules::rules::rules:

akrimbahloul
12-26-2015, 03:26
الاستراتيجية تبدو واعدة و منظمة لكن
التداول على فريم 5 دقائق يحمل مخاطر كبيرة لأنه لا يمكن التنبؤ بالسوق و لانه فريم صغير فتقلبات السوق فيه تكون كبيرة و سريعة

yossry
12-26-2015, 03:33
السلام عليكم ورحمة اللة
تقبل مرورى

badide
12-28-2015, 01:31
الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــه
اولا مشكور اخي على الموضوع
سؤال اخي كم يمكنك جني يوميا من هده الخطوات وشكرا
موفق ان شاء الله

عاشق الفوركس
01-24-2016, 16:22
شكرا لك على الموضوع وعلى التطرق الى الاسترتيجية وامل ان يجرب عليها في الديمو اولا قبل الدخول في الحقيقي ،، بالتوفيق ، لك، ولجيمع الاعضاء، المبتديين ، ان شاء الله

AHMED91
01-24-2016, 16:40
اكبر شئ ناجح في سوق الفوركس هو البساطه لان البساطه في التحليل
الجيد لسوق الفوركس هو العام القوي للنجاح وتحقيق الارباح ايضا في النهايه

csebai12
01-24-2016, 17:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
افضل استعمال استراتيجية الشمعة المنحرفة في نطاق متاجرة السكالبينج و هي استراتيجية رائعة

Sami1985
01-24-2016, 20:02
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

dhmo
01-24-2016, 21:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
افضل استعمال استراتيجية الشمعة المنحرفة في نطاق متاجرة السكالبينج و هي استراتيجية رائعة

انا من رايي الشموع والمؤشرات كلها بتتبع السعر اخي وحتى هذا المؤشر بس اهم حاجه ان المتاجر يعرف ازاي يستخدم المؤشر صح وازاي يفرق بين الاشارات الصحيحه والاشارات
الكاذبه علشان يحقق النجاح

latraaa
01-24-2016, 21:22
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثي إن شاء لله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hunter_world
01-24-2016, 21:28
مشكور علي الاسترجيه دي اخي الكريم ولكن انا عن نفسي مش عارف ممكن حد يجربها ويقولنا او يعملها تست باك اخي مشكور

forez
01-25-2016, 12:15
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
لقد نورت المنتدى بهذا الموضوع القيم الذي كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات و النصائح حول كيفية استعمالها قبل عقد أي صفقة....

aym
01-25-2016, 12:29
استراتيجية البساط للربح المستمر اخى الكريم ليسة كل الاستراتيجيات الموجودة فى السوق تكون مناسبة للكل
فلازم لكل متداول ان يختار الاستراتيجية التى تناسبة

mahmoud massry
01-27-2016, 05:04
اى استراتيجيه فى العالم للحكم عليها محتاجه تجربه على الديمو لفتره لا تقل عن شهرين او 3 وبعدها تحكم عليها

salahedin
01-27-2016, 05:09
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف

hmadnahox
01-27-2016, 06:46
السلام عليكم ورحمة وبركاته
يا اخي الكريم شكرا لك على هته الاستراتيجية واتمنى من الاخوة ان يجربوها لكي يحكموا عليها
والله الموفق والمعين

never5
01-28-2016, 19:26
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

yansane
01-28-2016, 21:17
كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به لقد نورت المنتدى بهذا الموضوع القيم الذي كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات و النصائح حول كيفية استعمالها قبل عقد أي صفقة فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

ايهاب محمد زايد
01-28-2016, 21:23
حاولت اني ادور على المؤشر دي ام ار بس ما لقيتو
على كلة حال شكرا الك وسلمت يداك اخي الكريم ونتمنى ان تضع لنا استراتيجية اخرى

never6
01-30-2016, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

معن الجميلي
01-30-2016, 00:04
بالتوفيق ان شاء الله

jallou
01-30-2016, 00:52
جاءت بيانات إحصائية مراقبي الأوضاع الإقتصادية في اليابان خلال كانون أول، لتُشير إلى مستويات 48.7، لترتفع بذلك عن القيمة السابقة والتي كانت عند 46.1، فيما كانت التوقعات تُشير إلى 42.3.
إنتقالاً إلى المملكة المُتحدة والتي شهدت خطاباً لمحافظ البنك المركزي السيد مارك كارني، والذي تطرق إلى موضوع ديون الأسر والتي تتزايد وخاصةً بعد أن قام البنك البريطاني بخفض أسعار الفائدة لمواجهة الأزمة المالية التي تفشّت عام 2008، واستمرار هذه الفوائد المنخفضة لفترة طويلة من الوقت، حيث لوحظ مؤخراً إرتفاع نسبة الإقبال على هذه القروض بعد أن تزايدت الأقوال حور رفعٍ قريب لأسعار الفائدة.

chouaib112
03-01-2016, 21:40
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته , استراتيجيات مؤشر ADX علي الفريمات الصغيره فاشله جدا عن تجربه

zakiki51
03-05-2016, 03:28
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,
مشكوووور عالموضوع اخي الكريم وبالتوفيق للجميع
جزاك الله عنا كل خير
تقبل مروري

mosaad
03-05-2016, 03:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة

ariadh123
03-05-2016, 03:38
السلام عليكم
حسب خبرت البسيطة وجدت فريم الخمس دقائق و فريم الدقيقة هي الانسب للتداول خاااااااااااصة لاصحاب راس المال الصغرى فشخصيا لم اخسر فيها اصلا لكن الاهم التحليل و معرفة القت المناسب للدخول في الصفقة

محمد عز الدين عيد خضري
03-05-2016, 05:04
مشكوور جزيلا اخيالفاضل علي هذه المششاركة الرائعة
والاكثر من ممتازة اتمني ان تعتمد علي احد التحليلاتافضل من المؤشرات واامن

engibrahim.hd
03-05-2016, 09:52
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , استراتيجيات مؤشرADX علي الفريمات الصغيره فاشله جدا عن تجربهوالسبب ان المؤشر ده بيخرج كمية اشارات وتقاطعاتكثيره جدا وخاطئهولكن يمكنك استخدام adx علي الفريمات الكبيره لتحديد اتجاه الترند فقط لاغير مثل الاسبوعي

dhmo
03-05-2016, 13:41
السلام عليكم
انا مبتديء عملت كام صفقه بس خسرت بعد كده دورت علي استراتيجيات فعثرت علي هذه والحمدلله بنفذها وبربح هذه الاستراتيجيه مفيده لراس المال الصغير عن تجربه

الاكيد هنا طبعا انه لازم المتاجر يجرب الاستراتيجيات بقوه علشان يقدر يتعلم منها ويفهم كويس وكده وده هيحتاج منه وقت وجهد ومتابعه كمان وده الي بيحصل دايما
عند تجربه اي استراتيجيه

ebrahem
03-05-2016, 13:44
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,
مشكوووور عالموضوع اخي الكريم وبالتوفيق للجميع
جزاك الله عنا كل خير
تقبل مروري
ابراهيم

hilali2010
03-05-2016, 14:00
أنا اشاطرك الرأي فاستخدام فريم الخمس دقائق يصلح كثيرا مع هذه الاستراتيجية التي تتطلب الكثير من التركيز مع الأخذ بعين الاعتبار التغيرات الطارئة على السوق و عدم التهاون في تحديد المؤشرات

كما ان الفريم الخاص بخمس دقائق يتطلب منك عزيزي التفرغ التام و إلا حدثت مفاجآت غير سارة لا قدر الله

hakim kimo
03-05-2016, 14:04
أسعد الله صباحكم
أشكر الاخ الفاضل على الموضوع القيم
معلومات في القمة و فكرة رائعة جزاك الله خيرا
تمنياتي لكم بالنجاح إخوتي

Elgohary1024
03-05-2016, 14:29

تحية طيبة اما بعد

شكرا على الطرح الرائع

بالتوفيق لك والى جميع اعضاء المنتدى

تقبل مرورى , تحياتى لك

mego997
03-05-2016, 17:23
شكرا احي على الاستراتيجيه ولكن عندي اعتراض على الموضوع
هي ممكن تكون بسيطه
بس مفيش حاجه اسمها ربح مستمر
بالتوفيق لك اخي

hamza215rix
03-05-2016, 17:25
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
بسم الله الرحمن الرحيم

وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
89

Ahmed Ab
03-05-2016, 21:41
اخى الفاضل بصراحة فى استراتيجيات كتير لازم نجربها على الاقل شهر حتى نتاكد انها جيدة

al12
03-05-2016, 21:44
اهلا
تعتبر الاستراتيجيات المختبرة على الحساب التجريبى من العناصر الهامة حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى الارباح الكبيرة

شكرا

ibrahem91
03-05-2016, 23:11
استراتيجيه الربح البسيط يكون من خلال التحليل علي المدي الصغير
وعلي الفريم الصغير لان العمل في مثل هذه الامور تسمي هي الاسكالبينج

hakim kimo
03-05-2016, 23:13
سلام الله عليكم
أشكر الأخ الرائع على طرحه موضوع المميز
أستراتيجية قمة في روعة , شكرا على المعلومات القيمة
تمنياتي للجميع بالربح و نجاح
شكرا

mohamed badry
03-05-2016, 23:20
لا اظن ان مؤشر adx على الفريمات الصغير يعمل بكفائة، لانه يعطى عده تقاطعات واشارات خاطئه الافضل استخدام المؤشر على الفريمات الكبيره لتحديد اتجاه الزوج فقط

ملاك الروح
03-05-2016, 23:45
اشكرك جزيل الشكر اخي الكريم على الإستراتيجية الرائعه اتمنى المزيد من الاستراتيجيات الناجحة
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

moh salah
03-05-2016, 23:51
شكرا على هذه الاستراتيجية الرائعة والمجدية يا اخي
وانتظر يا اخي كل ما هو جديد منك وشكرا

neverlit4
03-08-2016, 01:57
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

dhmo
03-08-2016, 14:47
شكرا على هذه الاستراتيجية الرائعة والمجدية يا اخي
وانتظر يا اخي كل ما هو جديد منك وشكرا

علشان تعمل استراتيجيه جيده لازم علشان اي متاجر هنا يكون قادر على تحقيق ربح جيد من المجال الي احنا فيه ده انه يكون بالفعل عنده الخبره الكافيه ايل يقدر يحقق بها النجاح
وده هيحتاج منه لوقت طويل

islamhd
03-08-2016, 21:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

aminmatter
03-08-2016, 22:35

sob81
03-08-2016, 23:02
استراتيجة البساطة للربح سوف يتم تجربة هذة الاستراتيجية على الحساب التجدريبي ونقول لحضرتك على النتائج
الخاصة بة ونشكرك على هذا الموضع وهذة الاستراتيجية

algoddam
03-08-2016, 23:15
هذا سكابيلينج انها استراتيجية كثيرة الاستعمال من قبل كثير من المتداولين الا اني لا اجد فيها راحة في التداول
لكن يمكن ان يستفيد منها الاعضاء كطريقة للتجربة على حساب تجيريبي ومن ثم التعلم الى غاية التاكد
شكرالك

3omdaxxpp
03-08-2016, 23:25
السالم عليكم ورحمه اللاه وبركاته جارى ان شاء الله التجربه والاستتفاده منه وشكرا للك اخى الكريم

جمال صادق
03-08-2016, 23:30
اعتقد ان العمل فى سوق الفوركس لابد لة من ان يتم من خلال الاستراتيجات التى قد نتوقع من المزيد من التطورات الاخرى التى تؤدى الى الربح

saleh05
03-08-2016, 23:35

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

lebouziramzinio
03-11-2016, 01:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل لقد نورت المنتدى بهذا الموضوع القيم الذي كثيرا ما يحتاج المتاجر الى مثل هذه المؤشرات

aissahd
03-11-2016, 12:55

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ahmed1250
03-11-2016, 12:56
ولكن يمكنك استخدام adx علي الفريمات الكبيره لتحديد اتجاه الترند فقط لاغير مثل الاسبوعي بتوفيق

hossam123
03-13-2016, 04:21
الاستراتيجيات البسيطة تقريبا من الممكن انها تحقق ليك ارباح كبيرةو بس مع الاستمرارارية اللي ممكن تكون مع الصبرولكن المهم
تنقيذ كب شروط االاستراتيجية من حيث الدحول

moodyloveelromansy
03-13-2016, 05:11
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

aissaalg
03-16-2016, 10:01
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

newlookmostafa
03-16-2016, 10:04
اى استراتيجية ناجحة لابد ان تعتمد على اساسيات التحليل الفنى مثل الترند والدعوم والمقاومات
تقبل مرورورورورى
تحياااااتى

Mohamed Ahmed Metawea
03-16-2016, 10:28
الاختلاف بين الاشخاص شئ اكيد ولا يمكن الاجزام انه كلنا متتطابقين في التفكير والذقن
كما قال المثل لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع
وشكرا علي هذا الموضوع القيم

---------- Post added at 09:28 AM ---------- Previous post was at 09:07 AM ----------

اليوم بدأ الاستنساخ فالاشخاص بدات في ان توقف تشغيل عقلها وتتجه الي التقليد لذا العرب يعانون من عدم التقدم
لاننا رغم امتلاكنا عقول ذهبيه و لكن لان

neverlit3
03-17-2016, 14:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
03-18-2016, 21:42
الاستراتيجيات البسيطة تقريبا من الممكن انها تحقق ليك ارباح كبيرةو بس مع الاستمرارارية اللي ممكن تكون مع الصبرولكن المهم
تنقيذ كب شروط االاستراتيجية من حيث الدحول

مع اي استراتيجيه هنا لازم يكون فيه خطه المتاجر يمشي عليها والخطه دي لازم تكون معموله تبع خبره المتاجر يعني المتاجر مش هيقدر يعمل الخطه الي تنجحه في
السوق ده الا بعد ما يكون الاول الخبره العمليه

mego997
03-26-2016, 20:04
هي ممكن تكون بسيطه
بالتوفيق لك اخي

raouf41
03-26-2016, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اخي الكريم شكرا على وضعك مثل هذه الاستراتيجية البسيطة و المربحة وارجو ان استفيد منها حقا

ahmed arrar
03-27-2016, 17:16
للتعامل مع سوق الفوركس

abdo mk
03-27-2016, 18:44
السلام عليكم
ه=ا الموضوع شيق وجميل ومفيد جدا
مشكورين كثيرا على الطرح الشيق
دمتم ودام عطاؤكمالسلام عليكم
ه=ا الموضوع شيق وجميل ومفيد جدا
مشكورين كثيرا على الطرح الشيق
دمتم ودام عطاؤكم

john guirguis
03-27-2016, 18:48
السلام عليكم
مشكور أخي الفاضل على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها
شرح واقى وجميل بارك الله فيك..:accute:

abdo mk
03-27-2016, 19:14
ستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
تستطيع إرفاق ملفات
تستطيع تعديل مشاركاتستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
تستطيع إرفاق ملفات
تستطيع تعديل مشاركات

---------- Post added at 04:14 PM ---------- Previous post was at 04:14 PM ----------

ستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
تستطيع إرفاق ملفات
تستطيع تعديل مشاركاتستطيع إضافة مواضيع جديدة
تستطيع الرد على المواضيع
تستطيع إرفاق ملفات
تستطيع تعديل مشاركات

karim ben el maati
03-27-2016, 22:34
هي ممكن تكون بسيطه
بالتوفيق لك اخي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..............
شكرا لك اخي الكريم على طرحك للمــوضوع
اتمنى لك كل التوفيق لك و لجميع الاعضاء........

mmaty
03-27-2016, 22:59
اى استراتيجية لكى تحكم عليها لابد من تجربتها لوقت طويل وان تجربها فى كل ظروف السوق وتختبر مدى
تكيفها مع الانعكاسات والارتدادات المتكررة التى تحدث باستمرار فى السوق قبل ان تعتمدها للمتاجرة الحية

yousse
03-27-2016, 23:26
أهم شيء في الفوركس هي البساطة لا تتبع الأشياء المعقدة لءن الأشياء المعدة ستجعل الربح يكون معقد وكدلك لن تكون هناك أرباح لهدا أخي أن أفضل أن تكون الاسترتيجية بسيطة

ghiles
03-27-2016, 23:28
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اشكرك على هذه الاستراتيجية وانشاء الله ستكون نافعة .تقبل مروري

latraaa
03-27-2016, 23:37
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الراي الدي قدمته و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ghiles
03-27-2016, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا اشكرك على هذا الموضوع الرائع وعلى الاستراتيجية .تقبل مروري.سلام

aminetns
03-27-2016, 23:57
انت سميتها استراتيجية البساطة وانا اسميها استراتيجية الصابرين لكن من الصعب ان تجد من يتحملها شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع،،، بالتوفيق إن شاء الله،، والسلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته،،

ebn masr
03-28-2016, 02:10
استراتيجية كويسة جدا وواضح من خلال شرحك وكلامك انك دارس الاستراتيجية دى كويس واتمنا اللى يطبقها يطبقها صح

joker7diaa
03-28-2016, 03:21
لا اعرف مدى نجاح الاستراتيجية لاكن انا ارى ان الهدف لا يزيد عن الستوب او حتى
ممكن ان يكون الستوب ضعف الهدف وهذا سبب كافي اعتقد للحكم على الاستراتيجية

saleh1991
03-28-2016, 03:22
للتعامل مع سوق الفوركس

mego997
04-02-2016, 18:46
هي ممكن تكون بسيطه
بالتوفيق لك اخي

hs123
04-02-2016, 19:06
مرحب بكم
من المهم ان يكون لديك الاستراتيجيات المجربة على الدبيمو لانها من الامور المهمة من اجل كسب الارباح

بالتوفيق

wentwor
04-02-2016, 19:09
اهي المرجو وضع صور لتوضيح أكثر ووضع صورة للصفقات التي ربحتها من هده الاستراتيجية
فانا شخصيا لا اعمل حاليا باي استراتيجية بل استعمل التحليل الفني فقط

lalmidiba
04-02-2016, 19:13
السلام عليكم اخي مشكولر عاى النظرية البسيط في الحقيقة درسته البارح و اليوم اكدت لي صحتها اشكرك هي تستحق التجربة حقا
وبتوفيق و النجاح للجميع انشاء الله
شكرا

mego997
04-10-2016, 22:06
هي ممكن تكون بسيطه
بالتوفيق لك اخي

dhmo
04-12-2016, 00:00
مرحب بكم
من المهم ان يكون لديك الاستراتيجيات المجربة على الدبيمو لانها من الامور المهمة من اجل كسب الارباح

بالتوفيق

الديمو بيسعدك ويعلمك انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

islam bahnsawi
04-13-2016, 05:16
الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

Cold Fire
04-13-2016, 05:37

هذه الاستراتيجية لا تعطي نتائجا ايجابية دائمة لان المؤشر لا يعطي تحليلا دقيقا لتحرك الزوج

ebn masr
04-16-2016, 19:22
فعلا دى استراتجية بسيطة جداوواضح انها مدروسة بشكل كبير من المقدم لتلك الاستراتيجيةوالف تحية شكر وتقدير ليك على الاستراتيجية

latraaa
04-16-2016, 19:28
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و أتمنى منك و من الجميع العمل على التعاون لتجحقيق الفائدة الكبرى و هي أن نربح في هدا السوق الكبيرة، بالتوفيق إن شاء الله

HaMaDa99
04-16-2016, 19:29
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

YSN
04-16-2016, 19:41
بالتوفيق ان شاء الله

الماجيك
04-16-2016, 19:47
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخى الفاضل على هذة المعلومة عن استراتيجية البساطة لانى استفدت منها الكثير
تقبل مرورى

moura
04-16-2016, 21:01
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

يحيى
04-16-2016, 23:04
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

adamarwan
04-16-2016, 23:22
اتمنى من ان يتم تجرب هدا الخطة فى الحساب التجريى
الى جين ما تفهم الطرقى التى ممكن ان تتعامل بها فى هدا ومن تم تبداء التداول به بشكل صحيح
وحظ سعيد

mego997
04-17-2016, 00:25
هي ممكن تكون بسيطه
بالتوفيق لك اخي

snapping
04-17-2016, 00:36

moura
04-17-2016, 01:52
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

zakariaguemi
04-17-2016, 01:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لكل أعضاء منتدى لغالي وبعد :

شكراً أخي على هدى الموضوع كل وحد وإسترتجيتو لتناسب ربما تكون تنجح بسترتجية الأخر لاينجح بها

تقبل مروري أختي الفاضلة في موضوع أخر إنشاء الله

midou2009
04-17-2016, 01:56
عايز تدخل صفقه بعد اكتمال نموذج هارمونيك هايقولك ننتظر برايس اكشن بعد اكتمال النوذج علشان نأكد الدخول
و لو من منطقة عرض و طلب يبقي هاننتظر برايس اكشن عند المنطقه بعد الريتست او اعادة اختبار المنطقه
و لو هاتشتغل موجي يبقي لازم ننتظر برايس اكشن علشان تتأكد من الموجه القادمه و لو هاتشتغل ترندات و كسرها يبقي ننتظر برايس اكشن بعد الكسر علشان نأكد اذا الكسر صحيح او كاذب
و لو هاتشتغل موفينجات و تقاطعات او حتي هاتعتمد علي اي نوع من المؤشرات يبقي لاز تنتظر البرايس اكشن بعد التقاطعات
لو هاتشتغل فايبوناتشي و الارتداد من مستوياته يبقي لازم تنتظر البرايس اكشن من عند هذه المستويات
و لو واخد توصيه من اي حد في العالم هاتلاقيه بيقولك
ننتظر برايس اكشن علشان تأكيد الدخول
و لو هاتشتغل قنوات سعريه او هاتخلل رقمي او حتي فلكي هايبقي البرايس اكشن هو سيد الموقف
يبقي من الاخر كده عايز تشتغل فوركس صح اتعلم البرايس اكشن قبل اي حاجه تانيه
البرايس اكشن في مفهومي الشخص و اللي دائما اعتمد عليهم في شغلي هما اربع شمعات فقط لا غير شمعه الدوچي و الهامر ر الانجولفينج و الانسايد بار
و طريقة الدخول في صفقات اعتمادا علي هذه الشمعات سوف تكون في بوست اخر قريبا ان شاء الله
ملحوظه : انا مش بتاع توصيات و لا عندي صفحات علي الفيس و لا قنوات تليجرام او واتساب .
انا بس حبيت اشاركم بعض من آرائي الشخصيه و اللي ممكن اي حد يكون مختلف معايا فيها اكن لهم كل الاحترام و التقدير .
اللي عايز يكسب في الفوركس لااااااازم يتعب في الاول
تحياتي

hosam1982
04-17-2016, 02:01
الاستراتيجيات البسيطة بالنسبة لي افضل الف مرة من الاستراتيجيات الصعبة والمعقدة والسبب ان الفوركس مجال معقد لا يحتاج الى تعقيد اكثر ... ولكن للاسف انا لم استخدم مؤشر adx من قبل ولا اشعر نحوه براحة تجعلني اضيفه انا من عشاق البولينجر باندز

midou2009
04-17-2016, 02:04
قال تعالى ﴿ أن تحبط أعمالكم وأنتم لا تشعرون﴾

كن دقيقاً في كلماتك وحركاتك وسكناتك ثمة أعمال
لا تشعر بها قد تفني حسنات تعبت في تحصيلها

dhmo
04-17-2016, 15:44
الاستراتيجيات البسيطة بالنسبة لي افضل الف مرة من الاستراتيجيات الصعبة والمعقدة والسبب ان الفوركس مجال معقد لا يحتاج الى تعقيد اكثر ... ولكن للاسف انا لم استخدم مؤشر adx من قبل ولا اشعر نحوه براحة تجعلني اضيفه انا من عشاق البولينجر باندز

وللتركيز على استراتيجيه بيكون اكيد اخي علشان لازم الاول انك تفهم المجال الي انت فيه كويس اوي وبعد كده تتعلم وتاخد بالاسباب انك يكون ليك طريقه عمل جيده واسلوب متاجره وفهم
وخبره تواصل النجاح وتحقيق الربح بهم

Lahcen Ait Laaguid
04-17-2016, 15:47
شكرا اخي على هذه الطريقة و الستراتجية و سيتم تجربها انشاء الله م تزويد اللاخوان بالنتائج

بالتوفيق للجميع و شكرا

mama de
04-17-2016, 15:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم شكرا على الموضوع المهم الذى قدمته ارى انه من الافضل التعامل مع زوج واحد للتركيز فيه والله الموفق

mego997
04-23-2016, 20:37
هي ممكن تكون بسيطه
بالتوفيق لك اخي

tiwirga10
04-27-2016, 16:54
اساسا يا اخي انا مممن يؤمنون بفلسفة البساطة في قضاء اي امر لان البساطة فيها اتقان وفيها قلة الخطورة ووضوح كبير
بالتالي اي استراتيجية بسيطة باهداف بسيطة ممكن لو الواحد اعتمدها وركز والتزم يصل الى ابعد نقطة من النجاح

doaa sary
04-27-2016, 20:21
شرح اكتر من رائع
اول مرة اسمع عن الاستراتيجية دى
وشكلها اسكالبنج
ياريت لو جربتها تقولنا نسبة ناجحها
وياريت نطلع الفرص جميعا ونستفاد كلنا

mego997
04-27-2016, 22:08
هي ممكن تكون بسيطه
بالتوفيق لك اخي

alasfarahmad
04-27-2016, 22:13
مشكور صديقنا العزيز على هذه المشاركة، وهذه الخطة التي يمكن أن تكون مفيدة الفعل، لكن الأمر يوجب على المتداول أن يتعلمها بشكل جيد، ويعمل على تجريها في الحساب التجريي، وعلى قدر تفهم المتداول لهذه الاستراتيجية على قدر ما يستطيع تحقيق الأرباح التي يتطلع إليها، والله الموفق على كل حال.

hunter_world
04-28-2016, 00:40
مشكور علي الاسترجيه دي اخي الكريم ولكن انا عن نفسي مش عارف ممكن حد يجربها ويقولنا او يعملها تست باك اخي مشكور

احمد عبد الباسط
05-12-2016, 08:18
بسم الله الرحمن الرحيم
انا شخصيا لااؤمن باى استراتيجية
واطلب من اى متداول يعتمد على اى استراتيجية معينة ان يجربها على الحساب الديمو مدة لاتقل عن 6 شهور حتى يمكن القول انها استراتيجية ناجحة

sabahnamous
05-21-2016, 12:44
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

best39
05-22-2016, 12:23
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
استراتجية رابحة باذن الله وبارك الله فيك على هذه الاستراتجية ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله والمزيد من الاستراتجيات

esraa33
05-22-2016, 12:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته برغم من كثره الادوات والاليات المستخدمه فى سوق الفوركس
الا انه كلما كانت الاستراتيجيه المستخدمه فى سوق الفوركس بسيطه كل اما كانت بتساعد على التركيز
بشكل كبير وعلى الربح ان شاء الله

saleh05
05-22-2016, 13:24

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

FOREXEXPRESS
05-22-2016, 13:39
اشكرك اخي الكريم على الاستراتيجية اتمنى لو احد جربها يخبرنا بنتائجها انا عن نفسي سأحاول ان اجربها ومن ثم ممكن ان تتكون لدي فكرة عن مدى نجاح هذه الاستراتيجية بالتوفيق

أم مهيرة
05-22-2016, 13:52
استراتيجية من 10 :20 نطة تتبر استراتيجية اسكالبينج ولا اعتقد ان وصفها باستراتيجي الربح المستمر في ملة
لانك بتاخد 10 او 20 نقطة وممكن تتلب عليك في اي وت وتسر د اللي كسبته مرتين تلاته
وخصوصا ان السوق بيتغير وممكن اوي انه يسلك طريق واحد لايام مع استمرار الاشارة اللي مش في صالحك

محمد صلاح
05-22-2016, 14:03
اولا شكرا اخى العزيز على محاولة افادة الاعضاء بس اللى اعرفه ان هذا المؤشر يعطة اشارات كثيرة خاطئة وخاصة على الفريمات الصغيرة عشان كدة يفضل عدم الاعتماد عليه

nadir 16
05-22-2016, 16:59
السلام عليم ورحمة اللهوبركاته وتعالى
اخي كان من الافضل انو لو ترفق صور لشرح اكثر
للاستراتيجيتك وكيفيةة استعمالها اخي كدليل واضح لجلب الانتباه
والتوضيح اخي
وشكرا لك

ahmedahmed1
05-22-2016, 17:05
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام شكرا على الالاستراتجية الرائعة

sayed2016
05-22-2016, 20:24
السلام عليكم اريد ان اسلم علي السادة الاعضاء
اريد ان اقول ليس كل شئببسلطة فهناك استراتيجيات تربح الشخص واستراتيجيات
لا يحبها الناس وشكرا

golden1985
05-22-2016, 20:28
:happy:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس وشكرا لك تقبل مرورى...

emma91
05-22-2016, 20:48
بداية احب ان اشكر وارحب بجميع اعضاء هذا المنتدى المبارك
شكرا على الاستراتيجية سوف احاول تجريبها

mohamed shaban
05-22-2016, 20:55
سلامو عليكم اعزائى اليكم طريقة سهلة في التجارة كثيرة في الارباح ان شاء الله

المؤشرات المستخدمة :
وكلاهما في المرفقات
طريقة العمل :
بسم الله نبدأ
اشارة الشراء:

اتمنى الربح لنا ولكم

nassim126
05-24-2016, 01:43
الاسلام عليكم اخي صراحة لم اعد اعتمد في تحليلي او تداولي على المؤشرات وحدها لانها غالبا ما تتبع السعر وتعيد رسم نفسها للاسف

dhmo
05-24-2016, 19:32
الاسلام عليكم اخي صراحة لم اعد اعتمد في تحليلي او تداولي على المؤشرات وحدها لانها غالبا ما تتبع السعر وتعيد رسم نفسها للاسف

المؤشرات بتنفع بس المهم ان الطريقه تكون مناسبه للمتاجر يعرف بالفعل يوظفها صح وعلى الفريم المناسب له ايضا من ناحيه الوقت وغيره كل ده لو عرف يعمله صح
اكيد هينجح ويواصل

born to learn
05-24-2016, 19:51
شكرا لك عل طرح هذا الموضوع و هذه الاستراتيجيه
حيث أنني أيضا اعمل على فريم الخمس دقائق أو الربع ساعه و اعتقد انها ستفيدني بإذن الله
حيث انني لا اعمل على الصفقات التي على المدى الطويل و لا أفضلها صراحة

mohcine amari
05-24-2016, 21:19
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من قانا وياكم مساء الخير احبتي الكرام
البساظة هي اساس الفوز والربح في الفوركس
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

عرآقي
06-02-2016, 18:30

tenon
06-02-2016, 19:17
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من قانا وياكم مساء الخير احبتي الكرام
البساظة هي اساس الفوز والربح في الفوركس
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

لازم نختار المناسب لنا والي بيساعد على ده ان فيه كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به