PDA

View Full Version : سؤال فلسفي إذا صح التعبير

Pages : [1] 2

forexaly5
04-06-2015, 02:02
ماذا يمثل الفوركس بالنسبة لك و هل لك طموح كبير أو فقط هنا من أجل بعض الدولارات فقط ؟؟!

eragon
04-07-2015, 09:06
من اول يوم اتعلمت فيه الفوركس وانا عندي هدف واضح بسعي لتحقيقه
وعلي الفكره الفوركس مش مجرد متاجره واستثمار فقط بل ذكاء

mohamedsaleem
04-07-2015, 10:38
كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

expirt77
04-08-2015, 01:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحيه على الاخوااان
اتوجه بشكري الخااالص لصديقنا على الموضوع الاكثر من رااائع
ارجو منكم العمل على اقوي النقاااااط الهاامه
وجعله الله فى ميزان حسناتك يا اخى الفاااضل
ارجو تقبل مروري☼◘◘♦

moustafaforex
04-08-2015, 01:12
ارجو تقبل مروري

habib.forex
04-08-2015, 01:33
بصراحة الفوركس بالنسبة لي و لكثير من المتاجرين يمثل اكبر و اضخم سوق
و اكبر فرصة للاستثمار و كسب المال و ليس بعض الدولارات

waelmma
04-08-2015, 10:27
:(:)):( اخى الكريم انا بعد تجريبتى فى التداول احب اقولك ان اقصى طموح لى هو ان اكسب شوية دولارات
او بضع مئات منها فقط وليس تحقيق حلم المليونيرات اخى الكريم

سبحان الله
04-08-2015, 10:31
والله يا اخى مخبيش عليك فى ظل هزه الظروف اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث انى بدات ابنى عليه طموحات اسال الله ان احققها من خلاله
لان سوق العمل الحر اصبح فى خبر كان فاردت ان لا اربط نفسى بالاقتصاد المحلى وننطلق اللى العالميه بحيث لا تكون تحت رحمه الاقتصاديات الضعيفه
اسال الله التوفيق للجميع

mohamed12345
04-08-2015, 23:40
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد يا اخى مخبيش عليك فى ظل هزه الظروف اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث انى بدات ابنى عليه طموحات اسال الله ان احققها من خلاله

adamsbooba
04-11-2015, 04:30
ســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه موضوع جميل جدا و أتمنى أن أصبح من محترفي الفوركس يجب مزيد التركيز من أجل تخطي الصعاب .... كل التوفيق للجميع

ahmedtaher
04-13-2015, 01:16
السلام عليكم ... انت من الممكن انك تقول علية سوال واقعي انت عايز اية من الفوركس ودي من اهم الحاجات اللي من الممكن انك تكون السبب في النجاح
بالتوفيق ان شاء الله

سارة محمد
04-13-2015, 05:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

رضوى
04-13-2015, 05:07
السلام عليكم اخىبعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل شكرا

bonus
04-13-2015, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل ابدا بتعلم الاساسيات وبعد ذلك ستجد نفسك تبحث عن اى معلومة تقف امامك لتجد نفسك حائرا فى بحر الفوركس وحتى تتعلم جيد والله الموفق

سارة محمد
04-14-2015, 23:06
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

Miro1
04-14-2015, 23:07
ﻣﺮﺣﺒﺎ ﺑﻚ ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ
ﻓﻲ ﺳﻮﻕ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺍﺗﻤﻨﻲ ﻟﻚ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻋﺘﻘﺪ ﺍﻧﻬﺎ ﺧﻄﻮﺓ ﻣﻬﻤﺔ ﺟﺪﺍ ﺍﻥ ﺗﻘﻮﻡ ﺑﺎﻟﻌﻤﻞ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ
ﺍﻟﺘﺠﺮﻳﺒﻲ ﺍﻧﺼﺤﻚ ﺑﺎﻟﺘﺪﺭﺏ ﻋﻠﻴﻪ ﻓﺘﺮﺓ ﻛﺒﻴﺮﺓ ﺣﺘﻲ ﺗﻜﺘﺴﺐ
ﺍﻟﺨﺒﺮﺍﺕ ﻭﺍﻟﻤﻬﺎﺭﺍﺕ

chennana
04-17-2015, 21:59
اخي الكريم الهدف من دخول عالم الفوركس واضح وهو مثل حلم اي شخص دخله و هو تحقيق الربح و ان اجد استراتجية قوية

ShougySalout
04-17-2015, 22:09

ahmedibrahim258259
04-23-2015, 14:15
بسم الله الرحمن الرحيم انا اول مادخلت الفوركس كان الفوركس بيمثل كل حاجة لدرجة اني كنت بقعد على الجهاز اكتر من 12 ساعة في اليوم لكن الان انا بدخل بس 3 ساعات في اليوم هو مهم طبعا لكن موش زي الاول
تقبل مروري

mohamedhassn
04-23-2015, 18:57
فوارق سعرية تنافسية: بعد التأكد من صدق سمسار الفوركس، فيجب عليك الآن تقييم جودة عرضهم. ... المالية سوف ترفع من فرصك، ولكن إذا لم يكن رأس المال يمثل مشكلة، فإن الرافعة المالية المنخفضة هي الأسلم. ... هذا سوف يسبب خسارة كبيرة بالنسبة لك.

tabaki
05-18-2015, 13:07
السؤال ليس فلسفي بل هو واقعي في صميم احتياج الواحد فالاكيد ان المتاجر يحتاج فعلا لسؤال نفسه في بعض الاحيان ماذا يريد فعلا من السوق هب الثروة والغنى ام فقط الربح القليل ام فقط ااثبات الذات الخ

ayoub321
05-20-2015, 08:40
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد
يمثل الفوركس بنسبة لي شغل
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

ahmed bakry
05-20-2015, 09:14
والله الفوركس مجال كبير جدا ومهم جدا ومش سهل دة مجال بيتعامل مع العملات ومحتاج لتفكير وصبر
ومحاولة وجلد وربنا يكرم الجميع
تقبل مرورى

waelmma
05-20-2015, 09:28
:)):o:o الفوركس يمثل لنا كلنا اخى الكريم وسيلة لعمل مبلغ
من المال يساعدنا على اعباء الحياة بس طبعا لايمكن الاعتماد عليه كوسيلة وحيدة لجمع المال

al-Mashhadani64
05-20-2015, 11:09
الاخ الكريم في ظل الظروف القاسيه للمعيشه اصبح لابد من وجود بدائل لزيادة الدخل المالي والفوركس اعتقد جيد نوعا ما لزيادة هذا الدخل وشكرا

waelmma
05-20-2015, 11:42
:o:o:o انا كنت عايز احوش من الفوركس مبلغ كويس ده كل
اللى انا عايزه فقط وربنا يوفقنا ان شاء الله اخى

noor eldyen
05-20-2015, 12:51
بعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري☼◘◘♦

حسنى صادق
05-20-2015, 13:27
الكثير منا قد يرى ان التداول فى اسواق الفورك سلا يوجد بها المكان للعمل بالمبدا الفلسلفى فى التال ز لكن لابد من التوصل الى العلم على اتخاذ منطق مناسب

samieh
05-22-2015, 05:01
السلام عليكم
الفوركس الان يمثل لى كل شىء فانا ان شاء الله سأنوى ان اجعله مصدر دخلى الوحيد
لحبى الشديد لهذا المجال واطمح فى تحقيق احلامى منه

superkenan
05-22-2015, 05:10
شكرا اخي على هذا السؤال فهو يمثل بالنسبة لي سوق عمل احيانا ومكان لزيادة خبرتي الأقتصاديه احيانا اخرى
ومكان للكسب الجيد إن امكن
وشكرا

fatehbtn
05-28-2015, 12:03
بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز

وفي انتظار جديدك الأروع والمميز

لك مني أجمل التحيات

وكل التوفيق لك يا رب

حسنى صادق
05-28-2015, 14:01
اعتقد ان التداول لابد ن ان يكون متفق على اداء العديد من الخبرات الفلسفية فى العلم و لابد من معرفة الكثير من الافتراضات حول اداء الوقت للكثير من للاقتصاديات

popa2015
05-28-2015, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

معتصم سباعنة
05-28-2015, 14:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بصراحة الفوركس يعنيلي هواية - وانا اعمل عليه عن هواية حتى لو خسر وبالطبع هدف اي شخص الربح والدولارات
تقبل مروري اخي الكريم

Kiing
05-30-2015, 20:59
ممكن انه متلا مع من اول يوم اتعلمت فيه الفوركس منه ممكن انه وانا عندي هدف منه متلا واضح بسعي لتحقيقه اي انه متلا علي الفكره الفوركس ليس متلا منه مجرد متاجره ممكن هناك استثمار

هاشم احمد
05-30-2015, 21:21
السلام عليكم
على حسب استراتيجيتك و حالة السوق هفهمك اكتر بمعنى لو انت شغال اسكالبينج ممكن تعمل 10 او 20 صفقه صغيره سريعه يوميا لو انت شغال كلاسيك او صفقات كبيره طويله ممكن تلاقي نفسك بتعمل صفقه واحده كل يومين او تلاته و طبعا بتفرق من حالة السوق هل متذبذب او متاثر باخبار او غير ثابت كده يعني هتعرف اكتر لما تجرب انصحك بالديمو

atmoul
05-30-2015, 21:35
أنا أدخل إلى الفوركس بطموح كبير قصد تحقيق ربح كبير أيضاً أي واحد من المتداولين يدخلون إلى السوق كي يربحوا ولن تجد أحد منهم دخل إلى السوق كي يخسر ف كل طموحهم الربح من هذا السوق

هاشم احمد
05-30-2015, 22:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
موضوع قيم اخي الكريم - اتمنى لك التوفيق والنجاح الدائم
تقبل مروري اخي الكريم

جابر1979
05-30-2015, 22:09
في بأدىء الامر كنت ابحث عن تحقيق الربح لكن مع الخسارة الاولى و الثانية للبونص ، و جدت نفسي أتعلم من المواضيع و اصبح لدي حب لتعلم المجال و انشاء الله سبحانه و تعالى .ساخد المجال على محمل الجد و استمر في دراسته

مصراوى
05-30-2015, 22:10
اخى الفاضل العمل فى مجال الفوركس ليس من السهل كما ان التعلمن ياخذ1 الكثير من الوقت ولابد منةالصبر وبالتوفيق للجميع

osama forexawy
05-31-2015, 11:48
بسم الله خير الاسماء بسم الله الذى لايضر مع اسمه شئ فى الارض ولا فى السماء
مرحبا اخوانى فى منتدى فوركس العرب :happy:
الفوركس بالنسبة لى معركة الفوركس بالنسبة لى حياة او موت ان شاء الله تكون حياة سعيدة الفوركس اصبح بالنسبة لى عشق لن اتنازل عنه ان شاء الله

merna12
05-31-2015, 12:42
الفوركس يمثل لى ان احقق منه مبلغ جيد حتى استطيع ان اعمل مشروع خاص بيا ولكن يحتاج ذلك الى تركيز والى صبر
والى تعليم جيد

mostfahlm
05-31-2015, 12:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته,
هو الفوركس لما تعرفت عليه رأيت أنه أفضل طريقة للربح من طرق أخرى تعطيك 0.0000001
كما أنه يحتاج الى ذكاء وأعجبني ذلك وأطمح إن شاء الله الى تحقيق دخل محترم فيه

احمد سعيد على
06-01-2015, 17:47
والله يا اخى مخبيش عليك فى ظل هزه الظروف اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث انى بدات ابنى عليه طموحات اسال الله ان احققها من خلاله
لان سوق العمل الحر اصبح فى خبر كان فاردت ان لا اربط نفسى بالاقتصاد المحلى وننطلق اللى العالميه بحيث لا تكون تحت رحمه الاقتصاديات الضعيفه
اسال الله التوفيق للجميع

Mona forex
06-01-2015, 18:33
بعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري☼◘◘♦

---------- Post added at 03:33 PM ---------- Previous post was at 03:22 PM ----------

اسال الله التوفيق للجميع

محمود مرعى
06-01-2015, 18:36
ماذا يمثل الفوركس بالنسبة لك و هل لك طموح كبير أو فقط هنا من أجل بعض الدولارات فقط ؟؟!

زالله يا اخى الفاضل انا بصراحة الفوركس فعلا بيمثل لى نسبة كبيرة جدا من احلامى علشان كده انا عايز اقول
لحضرتك انى بتعب جدا علشان اقدر اتعلمه واطور من نفسى علشان اقدر انجح وربنا يكرم الكل يارب

Eslam Anwar
06-06-2015, 22:59
اخي الفاضل انا عن نفسي كنت عايز احوش من الفوركس مبلغ
كويس ده كل اللى انا عايزه فقط وربنا يوفقنا ان شاء الله اخى والجميع بالتوفيق

ilyes chaieb
06-06-2015, 23:28
في البداية تكون الاهداف صغيرة و مع مرورو الوقت الاهداف تصبح اكبر فاكبر و بالتالي كل واحد منا و حلمه من هذا المجال

hamadarizk
06-06-2015, 23:43
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك

بالتوفيق

marwanadam
06-07-2015, 01:08
على حساب الشخص وطموح بعض الناس لديهم طموح المليونرية
وبعضهم الاخرى من يعتبره مكسب للزرق قار وشهرى
وبعضهم الاخر من يرى فيه ربح لبعض الدولار
وكل له وجهته وفكرته

MONTASR SHABAN
06-07-2015, 01:46
السلام عليكم ... انت من الممكن انك تقول علية سوال واقعي انت عايز اية من الفوركس ودي من اهم الحاجات اللي من الممكن انك تكون السبب في النجاح
بالتوفيق ان شاء الله

hmadnah123
06-07-2015, 11:30
كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس

---------- Post added at 09:30 AM ---------- Previous post was at 09:25 AM ----------

ahmed bakry
06-07-2015, 17:10
الفوركس حاجة كبيرة اوى بالنسبة لى وانا بجد عامل مجهود كبير فيه وتعبان جدا فيه وحابب انى احقق فيه الكثير بتوفيق ربنا اولا ومجهودى وتحفيز السادة المشرفين لينا وتقبل مرورى

ibrahim forex
06-07-2015, 19:41

محمد عز الدين عيد خضري
06-07-2015, 19:43
الفوركس يمثل لي هدف وطموح كبير اريد ان اصل اليه
وان شاء الله ساصل اليه يوما ما وليست هنا لجمع بعض الدولاارات وفقط

soad labib sadek
06-07-2015, 19:55
اخي العزيز السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و بالتاكيد الكثير مننا او اغلبنا دخل الفوركس بهدف و اكيد بردو ان اغلبنا هدفه الاساسي هو تحسين الوضع المادي و الربح منه و لكن تختلف الطموحات فهناك من يامل بالملايين و هناك من يامل في المئات

تحياتي

raaslen316
06-07-2015, 20:09
ســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه
والله يا اخى مخبيش عليك فى ظل هزه الظروف
اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق
العيش بحيث انى بدات ابنى عليه طموحات
اسال الله ان احققها من خلاله
لان سوق العمل الحر اصبح فى خبر كان
فاردت ان لا اربط نفسى بالاقتصاد المحلى وننطلق
اللى العالميه بحيث لا تكون تحت رحمه
لاقتصاديات الضعيفه
اسال الله التوفيق للجميع

fullmaro
06-07-2015, 20:09
السلام عليكم ورحمه الله
مشكور اخي علي توضيحك الفوركس بطريقه مبسطه وسهله للجميع ان يفهمها وجزاك الله كل خير
تقبل مروري

العراقي
06-09-2015, 01:17
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

MOHAMED forex00
06-11-2015, 02:13

mechanical
06-18-2015, 22:37
السلام عليكم .... الفوركس اكيد بالنسبة ليا هو فلوس وبس ولا يعني اي شئ ف حياتي لان الفوركس اخرة كدة هتخترع فية ولا هتعمل اية
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

RomanyMoreed
06-20-2015, 21:18
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

انا لي طموح كبير جدآ في هذا النوع من الاعمال اتمني اني اصل لدرجة الاحتراف وافتح شركة خاصة بي في المستقبل البعيد

بالتوفيق

Shadi
06-20-2015, 21:22
بسم الله الرحمن الرحيم
سؤالك رغم انه يحمل طابع الفلسفة في طياته لكنه سؤال جوهري و هام
جزيل الشكر لك لطرحه

mohamed12345
06-21-2015, 16:07
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد جميل جدا و أتمنى أن أصبح من محترفي الفوركس يجب مزيد التركيز من أجل تخطي الصعاب .... كل التوفيق للجميع

ziyaddn
06-21-2015, 16:59
فعلا اسباب الخسارة كثيرة جدا مثل الطمع و الجهل و قلة الخبرة المكتسبة من الفوركس
واهم سبب واكثرهم خطرا هو الفشل فى ادارة رأس المال
بالتوفيق للجميع

Wassa04
06-21-2015, 17:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اكييد ما جعلني اصبر على التداول هو
الطموح بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

Kiing
06-26-2015, 03:13
ممكن متلا انه متداول او كل شخص على تم منه متلا انه ممكن معه من حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس تم منه متلا انه اما ان هناك عمل اخر يقوم به تم انسان

one god
06-26-2015, 23:59
الفوركس بالنسبة لي ليس غير سوق تجاري قصدي منه الاول والاخير الربح المادي طبعا
انما ايضا احس في الفوركس اني اعمل عملا راقيا وايضا انه سري وهذا جد رائع

ASMAA TAHA
06-29-2015, 00:38
الفوركس لا يمثل بالنسبة لى عمل فقط انما هو هواية احبها وافضلها عن باقى الهوايات وافضل ان اعمل بالفوركس ولا اضيع وقتى فى شئ اخر لان الفوركس يعلمنى اشياء كثيرة جدا فى حياتى الشخصية ايضا

hidouri25
06-29-2015, 01:05
بسم الله الرحمان الرحيم
اللهم صل و سلم على سيدنا و مولانا محمد و اله و صحبه
في الحقيقة اسعى لاثبات شيئ في نفسي
و في الاخير لا يسعني الا ان اتمنى لنفسي و لكم النجاح

WASEM DALLOUL
06-29-2015, 01:32
السلام عليكم
انا بصراحة يا أخي الكريم لدي طموح كبير بالفوركس ولست اسعى خلف بضعة دولارات وانما اسعى لأكون محترف فوركس
وشكرا

touab.ali
06-29-2015, 01:55
السلام عليكم و رحمة الله اخي اول حاجة التعلم و الخبرة و التجربة ..........ثم تاتي بعض الدولارات
و ووفقك الله يا اخي و معا نحو النجاح .....................سلاااام

Mona forex
06-30-2015, 17:40
بعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري☼◘◘♦

kokou
07-04-2015, 23:31
السؤال ليس فلسفي بل هو واقعي في صميم احتياج الواحد فالاكيد ان المتاجر يحتاج فعلا لسؤال نفسه في بعض الاحيان ماذا يريد فعلا من السوق هب الثروة والغنى ام فقط الربح القليل ام فقط ااثبات الذات الخ

ra2d
07-05-2015, 22:32
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا وسهلا بك يا اخى من كلامك اتضح لى انك مبتدئ فى المجال
انصحك ان تتعلم وتتعلم ثم تاخد خبرة من مكما تعلمته حتى تنجح فى المجال

asxqw
07-07-2015, 10:02
خبيش عليك فى ظل هزه الظروف اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث انى بدات ابنى عليه طموحات اسال الله ان احققها منيل جدا و أتمنى أن أصبح من محترفي الفوركس يجب مزيد التركيز من أجل تخطيص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم بهكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل الصعاب . خلاله

boulafrah
07-07-2015, 10:04
خبيش عليك فى ظل هزه الظروف اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث انص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم بهكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعاملى بدات ابنى عليه طموحات اسال الله ان احققها من خلالهن سوق العمل الحر اصبح فى خبر كان فاردت ان لا اربط نفسى بالاقتصاد المحلى وننطلق

---------- Post added at 07:04 AM ---------- Previous post was at 07:02 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، المخرج من ضيق العيش بحيث انص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم بهكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعاملى بداتبالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

karim02
07-08-2015, 20:25
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

snnaky
08-17-2015, 22:59
اللى داخل الفوركس عشان شوية دولارات يروح يلعب بيهم فى اى شركة من بتوع البى تى سى واللى معندهوش طموح فى الفوركس يبقى بلاش يشتغل ويتعب نفسة
بس كمان اى طموح بدون مجهود وتعب وخطة عمل يبقى فشل واى تجارة تحتاج العلم بيها والفوركس تجارة من اخطر التجارات ولذا هى من اكتر التجارات ربحا وتلك هى المعادلة الصعبة
كيف تتغلب على خطورة هذة التجارة وتربح منها فهل تعتقد ان هذا ليس لة ثمن او ببساطة

جمال صادق
08-17-2015, 23:03
الكثير من الاسئلة فى مجال افوركس لابد و ان نجد لها الكثير من الحلول و فى ذلك لابد من تعلم الكثير من الاستراتيجيات الاخرى للعمل بها

Chima
08-23-2015, 05:46

rimox
08-23-2015, 09:32

classic_trader
08-23-2015, 10:43
في الحقيقة الفوركس ليس مجال لكسب بعض الدولارات يا صديقي انه السوق الاكبر من
ناحية السيولة و فرص الربح و انا اطمح في البداية الى كسب الخبرة ثم المتاجرة تحقيق الربح

dhmo
08-23-2015, 14:59
ناحية السيولة و فرص الربح و انا اطمح في البداية الى كسب الخبرة ثم المتاجرة تحقيق الربح

ولكن عمليه الربح نفسها مش سهله وطبعا اخي الخبره بتكون مطلوبه في العمل في المجال ده ومن غير خبره اصلا مش هيكون فيه اي نوع من انواع النجاح اخي اساسا لانه هينجح ازاي ومافيش
اساس للعمل اصلا في السوق

forexman2015
08-23-2015, 15:01
اخي العزيز انا داخل الفوركس و عندي طموح كبير جدا و ان شاء الله افتح موقع للتوصيات المجانية و دة كل طموحي

كامل
08-25-2015, 00:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز الفوركس يعني لي الكثير صراحة فهو يمثل لي مصدر دخل جيد ولعضم الأعضاء في هذا المنتدى و غايتي في الفوركس ان شاء الله مستقبلية ولن اترك المجال لاني أرى في الخير وشكرا .

farid don
08-25-2015, 02:24
وراء كل طريق نقطة وصول فالطريق الطويل متعب لكن ستصل الى هدف بعيد فيجب الصبر على المشقة و من لا يريد المشقة اكيد لن يصل الى الاهداف البعيدة
بالنسبة لي الفروكس مشروع حياتي ان شاء الله
و الله ولي التوفيق

andro2015
08-26-2015, 23:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الفوركس يمثل عملى الوحيد فهو املى
ان احقق ارباح جيدة منة لانى ليس لدى اى عمل غيرة وان شاء الله اقدر احقق هذا

mhd mansour
08-26-2015, 23:22
السلام عليكم
اخي الكريم كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
وبالتوفيق انشاء الله

zeghar
08-26-2015, 23:33
اخي الكريم الفروكس يمثل بنسبة لي وضيفة محترمة
ولنا لساتتي اتعلم في الفروكس

mhd mansour
08-26-2015, 23:34
السلام عليكم
اخي الكريم كل متداول او كل شخص على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به
وبالتوفيق انشاء الله

ynwa1892
08-29-2015, 03:13
السلام اخي انا اسد به حاجياتي في ضل البطالة التي تعزف بالبلاد وخاصة بعد سياسة البلاد التقشفية وما الحل الا الفوركس
وفقك الله

mhd mansour
08-29-2015, 03:23
السلام عليكم
اخي الكريم بصراحة الفوركس بالنسبة لي و لكثير من المتاجرين يمثل اكبر و اضخم سوق
وبالتوفيق انشاء الله

madhat
08-29-2015, 03:51
السلام عليك اخي الكريم ........ في البداية احب اشكرك علي طرح السؤال دة وانا فعلا عندي طموح كبيرة في سوق الفوركس ........ بالتوفيق للجميع

sharshabil
08-29-2015, 13:22
الفوركس يمتل لي الحل الذي لم اجد بديل عنه لحد الانم
حتى استنرجع ما خسرتخه و احسن من اوضاعي المادية .

Ayache
08-29-2015, 14:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الفوركس هو تحدي بالنسبة لي لأني أحب تعلم الجديد خاصة في الربح
و أيضا هدفي إحترافي و أيضا الحصول على ربح شهري جيد إن شاء الله

ashraf mamdouh
08-29-2015, 14:12
الفوركس اصبح شئ مهم جدا فى حياتى فهو شئ مهم بجانب الوظيفة طبعا
اى انه رقم 2 بعد الوظيفة
اتمنى ان يصبح رقم واحد وده طبعا مش هيحصل الا بعد خبرة كافية وعلم كبير وارباح هائلة

midouknight
08-29-2015, 14:14
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أكيد أخي الغالي كل متاجر له ألحق في
أن يطمح ل تحقيق الكثير من الأرباح من المتاجرة في سوق الفوركس

mhd mansour
08-29-2015, 14:15
السلام عليكم
اخي الكريم بصراحة الفوركس بالنسبة لي و لكثير من المتاجرين يمثل اكبر و اضخم سوق
وبالتوفيق انشاء الله

forex all arabes
09-04-2015, 15:27
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف الفوركس الان يمثل لى كل شىء فانا ان شاء الله سأنوى ان اجعله مصدر دخلى الوحيد
لحبى الشديد لهذا المجال واطمح فى تحقيق احلامى منه و تقبل مروري اخي وشكرا

forex6
09-04-2015, 15:28
السؤال ليس فلسفي بل هو واقعي في صميم ااحتياج الواحد فالاكيد ان المتاجر يحتاج فعلا لسؤال نفسه في بعض الاحيان ماذا يريد فعلا من السوق هب الثروة والغنى ام فقط الربح القليل ام فقط ااثبات الذات الخ

مريم ميري
09-04-2015, 15:29
السلا م عليكم لا اعتقد بتاتا ان المتداولين سيدخلون الجال ويقضون وقتا بالساعات امام الحاسوب من اجل ربح بعض الدولارات بل على العكس
الكل وانا من بينهم اطمع الى تحقيق ربح جيد على الاقل 500 دولار شهريا ومع مرور الوقت اكبر هدا المبلغ

Mohcin3
09-05-2015, 16:30
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد اتمنى توضيح اكتر وشكر لباقي اعضاء

ayoubrock
09-05-2015, 17:00
الفوركس بالنسبة لي و لكثير من المتاجرين يمثل اكبر و اضخم سوق
و اكبر فرصة للاستثمار و كسب المال و ليس بعض الدولارات اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث انى بدات ابنى عليه طموحات اسال الله ان احققها من خلاله

waleed shaaban
09-05-2015, 17:26
الفوركس هو وظيفه انا الذى اضع ضوابطه وقاونينه لان الاجر بها يحتسب على اساس العمل
وان شاء الله تكوزن وظيفتى واكل عيشى فى المستقبل
دمتم فى امان الله ورحمته

rachadcom
09-23-2015, 23:12
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

الفوركس اصبح هواتي الىان اما عن طموحي هي ان اصبح متداول و محلل ناجح ان شاء الله.. تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

akram mohamed obaid
09-28-2015, 13:51
اخي الكريم اكيد الهدف الاساسي من الفوركس هو الحصول على المال اي الهدف المادي لان اغلب المتداولين يكونون من ذوي الدخل المحدود والذين يريدون تطوير حالتهم وتنميه حالهم المعاشي وانا اعتبر ان الفوركس هو طريقهم لتحقيق ذلك

اكرم التميمي
03-02-2016, 19:13
اخي الكريم اكيد ان الدخول في سوق الفوركس هو لغرض تحقيق الارباح وتحسين الحاله المعيشيه وتكوين دخل اضافي وكذلك اكتساب الخبره والمهاره في العمل والاطلاع على الاسواق وتحركاتها
تقبل مروري

@@@wissem@@@
03-02-2016, 19:46
بسم الله الرحمان الرحيم
فكل انسان بيشتغل فيه بناء على ظروف طبيعيته اليوميه وفيه ناس محددة اوقات معينه للتعامل مع سوق الفوركس و بتوفيق لك و للجميع

latraaa
03-02-2016, 20:11
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و الرائعة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله

Ahmed Ab
03-06-2016, 21:06
الاخ الكريم في ظل الظروف القاسيه للمعيشه اصبح لابد من وجود بدائل لزيادة الدخل المالي والفوركس اعتقد جيد نوعا ما لزيادة هذا الدخل وشكرا

neverlit4
03-09-2016, 11:51
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

tarek2016
03-09-2016, 12:42
مجال جديد على
يتوجب على تعلمه
باحتراف
والكسب منه
تقبل مرورى

---------- Post added at 09:42 AM ---------- Previous post was at 09:41 AM ----------

مجال جديد على
يتوجب على تعلمه
باحتراف
والكسب منه
تقبل مرورى
ﻣﻦ ﻋﺠﺎﺋﺐ ﺍﻟﺘﺪﺑّﺮ :
ﺃﻥّ ﺍلله ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻗﺎﻝ
ﻋﻦ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ
ﻓﻴﻪ "ﺷِﻔﺎﺀ"
ﻭﻟﻢ ﻳﻘﻞ ﺩﻭﺍﺀ،
ﻷﻥَّ ﺍﻟﺪﻭﺍﺀ ﻗﺪ ﻳﺸﻔﻲ
ﻭ ﻗﺪ ﻻﻳﺸﻔِﻲ،
وﺃﻣﺎ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻓﻬﻮ ﺷﻔﺎﺀٌ ﻟﻜﻞ ﺩﺍﺀ .
اللهم اشفى مرضانا ومرضى المسلمين

نادر صباح الدين
03-09-2016, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا العزيز إن موضع الجذب الأساسي في الفوركس وعمليات التداول، حتى مع وجوج خسائر عيدة، إنما يعود إلى أن المتداول يشعر بعد كل خسارة أنه هو المسؤول عن خسارته، وكان في مقدورهه تجنبها لو التزم بالحدود المنطقية لتداولاته، ولهذا يعتقد أنه في مقدوره تجنب الأخطاء مرة أخرى، وهكذا دواليك...

nizar hidouri
03-09-2016, 13:03
و الصلاة و السلام على خاتم المرسلين و على اله و صحبه
كل شخص و طموحاته الخاصة و بالطبع هذا حسب ظروف المتاجر
و وقته و عدة امور اخرى

Sinan Tareq
03-09-2016, 14:20
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي الكريم ... النفس طماعة بطبيعتها اخي الكريم وانا مهما حصلت على مكاسب ضخمة اطمع بالمزيد ... هذه الصراحة اخي الكريم وتمنى لي ولك وللجميع التوفيق والربح

mourada
03-09-2016, 16:52
اخي الفاضل الفوركس بالنسبة لي هواية و اقضي فيها وقتي و هدفي منها تحقيق ربح مالي قار كل شهر و ان كان صغير المهم ان يكون دائم و تقبل مروري

karim ben el maati
03-09-2016, 18:44
مجال جديد على
يتوجب على تعلمه
باحتراف
والكسب منه
تقبل مرورى

---------- Post added at 09:42 AM ---------- Previous post was at 09:41 AM ----------

مجال جديد على
يتوجب على تعلمه
باحتراف
والكسب منه
تقبل مرورى
ﻣﻦ ﻋﺠﺎﺋﺐ ﺍﻟﺘﺪﺑّﺮ :
ﺃﻥّ ﺍلله ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻗﺎﻝ
ﻋﻦ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ
ﻓﻴﻪ "ﺷِﻔﺎﺀ"
ﻭﻟﻢ ﻳﻘﻞ ﺩﻭﺍﺀ،
ﻷﻥَّ ﺍﻟﺪﻭﺍﺀ ﻗﺪ ﻳﺸﻔﻲ
ﻭ ﻗﺪ ﻻﻳﺸﻔِﻲ،
وﺃﻣﺎ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻓﻬﻮ ﺷﻔﺎﺀٌ ﻟﻜﻞ ﺩﺍﺀ .
اللهم اشفى مرضانا ومرضى المسلمين

بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو هنا فى الجروب و بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع

aminmatter
03-09-2016, 18:58
اسال الله التوفيق للجميع

Bassem Hassani
03-09-2016, 19:01
طبعا الفوركس بالنسبة ليا مجال كبير جدا وهدفى فى المجال هو علمى بحث قبل ما يكون انى اربح فيه لانى عارف ومتاكد لو انى اتعلم حاجات كتير وعرفت استفاد منها فى السوق الربح هيكون سهل جدا فى المستقبل ولكن العكس هيكون صعب جدا وهتعلم ببطئ ومش هقدر احقق اى هدف كبير فى السوق

karim ben el maati
03-09-2016, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا العزيز إن موضع الجذب الأساسي في الفوركس وعمليات التداول، حتى مع وجوج خسائر عيدة، إنما يعود إلى أن المتداول يشعر بعد كل خسارة أنه هو المسؤول عن خسارته، وكان في مقدورهه تجنبها لو التزم بالحدود المنطقية لتداولاته، ولهذا يعتقد أنه في مقدوره تجنب الأخطاء مرة أخرى، وهكذا دواليك...

السلام عليكم جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

islamhd
03-09-2016, 21:18
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

mego997
03-11-2016, 20:50
انا اري في الفوركس عملي المتسقبلي ومستقبلي ككل ومصدر متعتي
بالتوفيق لك اخي

ملاك الروح
03-11-2016, 23:55
بصراحة انا اطمح للفوركس من سنة 2008 وبالنسبة لي شيء مهم وافضل العمل عليه حتى لو حساب تجريبي
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

messaoud43
03-12-2016, 17:20
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

karinho1991
03-16-2016, 21:08

mego997
03-28-2016, 19:06
بالتوفيق لك اخي

NaderMohammed
03-28-2016, 19:06
السلام عليكم ورحمه الله ووبركاته
كنت احب ان افيدك ولكنى وجودت من يفيدك افضل مني يا اخى العزيز وف التعليقات اللى قبلي يوجد كل شئ تريد ان تعرفه تقبل مرورى يا اخي الكريم

عاشق الفوركس
03-29-2016, 20:51
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله كلنا في الفوركس نسعة الى تحقيق هدف اسمى وهو الارباح التى يجب كسب الخبرة لتحقيقها بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

mego997
04-04-2016, 16:23
بالتوفيق لك اخي

mohammedjehah
04-04-2016, 16:31
بعد التحيه على الاخوااان
وجعله الله فى ميزان حسناتك يا اخى الفاااضل............

doaa sary
04-04-2016, 17:14
الفوركس بالنسبالى
افضل وظيفه للعمل من النت
ومعظم وقتى بقضية ف المنتدى وقدام الميتاتريدر
وحلمى طبعا اكون مليونيرة
من خلالالفوركس بالتوفيق للكل

joker7diaa
04-04-2016, 17:28
متلاك الخبرة هيا اهم شي وهي في المقام الاول طبعاً وبعدها
نتنمى تحقيق ارباح جيدة من المجال وان شاء الله الجميع يحقق حلمه

الماجيك
04-04-2016, 17:41
بسم الله الرحمن الرحيم اخوانى الافاضل من اول ما بدءت وانا لى طموحات كثيرة وباذن الله
وان شاء الله سوف احققها وتمنياتى تحقيق كل رغباتكم فى النجاح وشكرا

nan6jh1980
04-04-2016, 17:42
بسم الله الرحمن الرحيم

beast4ever
04-04-2016, 17:43
اسال الله التوفيق للجميع تقبل مروري

nan6jh1980
04-04-2016, 17:45
السلام عليكم اخواني
الاخ بيتكلم بنقطة مهمة ورائعة واتمنى التوفيق والنقاش الجاد فيها دون توفير معلومات عنا
لكم مني كل التحية واتمنى لكم التوفيق

DR.MJH.JO
04-04-2016, 17:46
يسعدنى ان ارد على موضوعك
انا اعتقد ان التصميم والصبر اساس الالنجاح فيؤ كل شيء
لابد من فهم الاساسيات من اجل التميز
مشكور وبالتوفيق للجميع
تحياتي
انا يمثل لي طموح كبير

sami1990
04-04-2016, 17:51
سلام عليكم .يمثل بالنسبة لي مكان لتطوير الاستثمار .و التعلم .اكثر من دولارات .شكر

nan6jh1980
04-04-2016, 17:59
السلام عليكم
نعم اخي يمكن كل ما عليك فعله هو ان تسجل الدخول الى حسابك و تبحث في القائم التي على اليسار
على المعلومات الشخصية و تظغط عليها و من ثم تظهر لك صفحة اخرى في ست خيارات و من ضمن هذه الخيارات هي تغيير الرافعة المالية
اظغط عليها و غير الرافعة المالية و مبروك عليك

فوزي
04-04-2016, 18:28
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال وتقول ماذا يمثل الفوركس بالنسبة لك و هل لك طموح
كبير أو فقط هنا من أجل بعض الدولارات فقط اجابك اخى الفاضل فاقول ان الفوركس يمثل بالنسبو لى
امر مهم جدا وضرورى وطموحى بجانب الربح هو ان اسعى لمساعدة الاخرين فية وشكرا

hamed mohamed
04-04-2016, 18:29
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله.................

---------- Post added at 05:29 PM ---------- Previous post was at 05:29 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، ......................

رومانى
04-04-2016, 19:01
الفوركس نعم يعتبر املا كبيرا للكثيرين ولكن اصدقائى الاعزاء لا تجعلوه ملاذكم الوحيد
لانكم بذلك تغامرون باموالكم فان سوق الفوركس تتعرض ايضا للخسارة
وهى ايضا تحتاج جهد وتعب ودراسة وربنا معكم تحققوا احلامكم

latraaa
04-04-2016, 20:29
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شا ءالله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن اشء الله

angelzzz
04-04-2016, 20:39
اخي الكريم اكيد الهدف الاساسي من الفوركس هو الحصول على المال اي الهدف المادي
وتحسين الحاله المعيشيه وتكوين دخل اضافي وكذلك اكتساب الخبره والمهاره في العمل

ahmed hussin
04-04-2016, 20:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى الكريم على موضوعك المتميز اشكرك على مجهودك الرائع
تقبل مرورى اخى الكريم فسؤالك فعلا فى غاية الاهميه

sofiane159
04-04-2016, 22:33
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري

مينا ناجى سليمان
04-04-2016, 23:13
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الفاضل تحياتى لك
وكلا منا حسب وقته

daghouj
04-05-2016, 00:35
و الله يا اخي الفاضل فطموحي من
وراء تجارة الفوركس ان شاء الله هو تحقيق دخل شهري ان شاء الله
لمساعدو اسرتي و توفير متطلباتي لاني ربة بيت و الله ولي التوفيق للجميع

belabied
04-07-2016, 03:14
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

mohamedforex4
04-09-2016, 16:44
السؤال ليس فلسفي بل هو واقعي في صميم ااحتياج الواحد فالاكيد ان المتاجر يحتاج فعلا لسؤال نفسه في بعض
الاحيان ماذا يريد فعلا من السوق هب الثروة والغنى ام فقط الربح القليل ام فقط ااثبات الذات الخ وشكرا :)

samasimo
04-09-2016, 17:38
اخي الكريم
نشكرك علي مشاركتك الجيده وارجو ان يستفيد منها الجميع
الفوركس بالنسبه لي ان شاء الله اريد منه الوصول الي ربح مالي كبير معتمدا علي ذكائي

eg.light
04-09-2016, 18:14

انا بحلم ان ازود دخلي عن طريق الفوركس ودا عن طريق التعلم والصبر ولكن لغاية دلوقتي لو يؤتي ثماره ان شاء الله الغد افضل

belabied
04-09-2016, 18:24
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

faresn95
04-13-2016, 20:17
السلام عليكم ورحمة الله و يركاته
اهلا باعضاء منتدانا نتدى فوركس العرب
سؤال مهم جدا الفوركس بالنسبة الي طموح كبير و اريد ان اصبح محترفا فيه
بالتوفيق للجميع

aboubakr el ayach
04-13-2016, 20:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب في الحقيقة الاجابة على سؤالك هي أني شخصيا هدفي من الفوركس هو أن أقوم بجني بعض الدولارات لتغطية بعض الاحتياجات الخاصة ولما لا أن يتطور هدفي بتطور ما امتلكه من تلك الدولارات تحياتي

adamarwan
04-13-2016, 21:09
طبعا وانت فى هدا المكان وتتعب الى ولك هده هو ان تجنى من هدا المجال
ما ممكن ان يعيشك الحياة الكريمة وان تدخل المال اللزم لك فى الحياة
والله المستعان

mego997
04-18-2016, 20:32
بالتوفيق لك اخي

يحيى
04-18-2016, 21:40
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

moura
04-20-2016, 01:13
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عبد الرحيم رافا
04-20-2016, 01:59
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا و مرحبا بجميع الاعضاء و الاخوة الكرام في هذا المنتدى الراقي في عالم الفوركس مساء الخير
يمث لي العمل و الدخل القار ان شاء الله عز وجل

MohamedBZDK
04-20-2016, 02:03
الفوريكس يمثل منطقة خصبة للمتاجرة كأي تجارة كانت و سيعود على صاحبه بالربح ادا كد و اجتهدا فعلا و هناك من يطمع كثيرا فلا يجني شيئ و ايضا من يدخل بلى علم و لا تعلم لا ينفعه ذلك و قد يخسر كل ماله في وقت قصسر جدا

ebn masr
04-24-2016, 03:39
الفوركس هو عبارة عن مجال تداولى كبير ببتعامل فى العمل من العملات الاجنبية الكبرى والتى يتعامل فيها الكتيرين من المتداولين

mohamed ahmed mohamed 1
04-24-2016, 21:22
عملية إدارة المخاطر الفعّالة و اتباع التقنيات الأمثل لتحديد حجم الصفقات ستضمن لك النجاح المستمر كمتداول، إن هذه هى وسيلة تأمينك داخل السوق

Zakariaa
04-25-2016, 00:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يمثل لي مجال راءئغ لبداية الربح
اسال الله العلي القدير ان يوفقك
تقبل مروري الخفيف على موضوعك الجميل

HaMaDa99
04-25-2016, 00:16
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

nora abd elaziz
04-25-2016, 00:42

فوزي
04-25-2016, 01:10
انت تسال وتقول ماذا يمثل الفوركس بالنسبة لك و هل لك طموح كبير أو
فقط هنا من أجل بعض الدولارات فقط ؟
اخى الكريم ان الفوركس بالنسبة لى هو المعلم والصديق والحبيب
والمعين والمنجد لى فى كل الاوقات

justsmile
04-25-2016, 01:14
الفوريكس لحد الان بالنسبة لي عالم جديد و علم جديد .. لا اعلم ان كان سيحقق طموح .. ولكن انا احببت ان احرب و لا اعلم ان كان له معي شأن بالمستقبل ...

ahmoussed
04-25-2016, 02:45
كذلك حدود الوقت. هذا الذى يجعل بعض الاعدادات التجارية للتداول تنجح مع احدهما وفى نفس الوقت تكون غير مناسبة مع البعض الاخر. وذلك كله على الرغم من ان الجميع لديه نفس الهدف من تحقيق اكبر قدر ممكن من الربح.

من خلال تدرجك فى قراءة ودراسة تلك الاستراتيجيات للفوركس ، سيكون لديك حصيلة جيدة لكى تبدا فى تطوير استراتيجية خاصة بك.

تابع توصيات العملات اليومية مجانا على صفحتنا

تعرف على الشروط الواجب توافرها فى افضل شركات الفوركس

افتح حساب تجريبى لتداول الفوركس
افتح حساب حقيقى لتداول الفوركس
اضغط هنا لتتعلم الفوركس مجانا للمبتدئين

yousse
04-25-2016, 09:02
الفركس تكن فيه الكتي من الصالة الفلسفية التي ممكن أن تكون لها رد أو جواب فلسفي ولكن هذي الأسئلة لمعقد أتأتي من الناس الدي يعقدون العمل في الفريكس

latraaa
04-25-2016, 20:26
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و ارى أنه يمكنك أن تحقق الكثير إن شاء الله من خلال المنتدى و من خلال الشركة القيمة إنيستا، اتمنى ان تستفيد منها إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن اشء الله

kamelamin
04-25-2016, 20:37
مرحبا بصراحة الفوركس بالنسبة لي و لكثير من المتاجرين يمثل اكبر و اضخم سوق
و اكبر فرصة للاستثمار و كسب المال و ليس بعض الدولارات..وبالتوفيق للجميع

elamir84
04-25-2016, 23:03
سلام الله عليكم اخوتي اخواتي اولا اشكرك اخي الفاضل على المجهودات الجباره التي قمت بها بخصوص المؤشر
تمنياتي للجميع ان يتعاملون بمثل هذه المؤشرات التي تساعد الكثيرين في تداولهم
اتمنى حظ طيب ومزيدا من هذه المؤشرات جزاك الله كل خير.

mego997
04-25-2016, 23:17
بالتوفيق لك اخي

youssf
04-25-2016, 23:28
الفوركس هدف لي للوصول باذن الله تعالى الى طموحاتي فبالاضافة الى عملي الخاص بي والحمد لله تبقى نظرتي للفوركس كمجال ثاني للزيادة من الأرباح
رغم أنني أعلم ان هذا ليس بالأمر السهل نظراللضروف التي تحيط بالصفقات من خسارة محبطة للعزيمة في بعض الأحيان ولكن هناك عزيمة وارادة
ان شاء الله للربح والتفوق وشكرا للجميع

AhmedSami2016
04-26-2016, 17:16
السلام عليكم اخى اهلا بيك فى المنتدى ويجب اولا ان تتعلم كل شئ عن الفوركشس قبل البدء قفى التجارة وايضا يمكن لك ان تعرف كل شئ عن المنتدى وطرق الحصول على البونص من خلال القسم التعليمي بالمنتدى ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

---------- Post added at 02:16 PM ---------- Previous post was at 02:15 PM ----------

السلام عليكم اخى اهلا بيك فى المنتدى ويجب اولا ان تتعلم كل شئ عن الفوركشس قبل البدء قفى التجارة وايضا يمكن لك ان تعرف كل شئ عن المنتدى وطرق الحصول على البونص من خلال القسم التعليمي بالمنتدى ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس .

latraaa
04-26-2016, 20:18
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي الدي قدمته و أتمنى من الإخوة الكرام التفاعل معه إن شاء الله و هدا الأمر ليس بالسهل كما تعتقد و لابد من العمل على التعلم أكثر و أكثر إن شاء الله

samyyy
04-28-2016, 00:36

مشكور اخي علي الموضوع تحياتي وتمنياتي لك ولجميع اعضاء المنتدي بالنجاح والتقدم والتوفيق

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

sabahnamous
05-06-2016, 15:15
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

Mr-alialkhbeer
05-06-2016, 16:31
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
كل الشكر والتحية والتقدير ليك بخصوص المفاهيم الهامة
وفي انتظار كل جديد منك ومن ابدعاتك وشكرا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nuclear2010
05-06-2016, 16:43
السلام عليكم جميعا
الفوركس الان يمثل لى كل شىء فانا ان شاء الله سأنوى ان اجعله مصدر دخلى الوحيد
لحبى الشديد لهذا المجال واطمح فى تحقيق احلامى منه
تقبل مرورى

nasseralkhbeer
05-06-2016, 16:47
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
كل الشكر والتحية والتقدير ليك بخصوص المفاهيم الهامة
وفي انتظار كل جديد منك ومن ابدعاتك وشكرا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ghost.mastar
05-06-2016, 17:52
انا اتمنى ان اصبح محترف فوركس لكن هذا حتى الان والوقت ليس فى صالحى كل ما اتعلم شئ وانفذذه يعكس معى الخطه الى هباشرها وللعلم انا بداءت من تانى العمل على حساب تجريبى ودراسه السوق والعملات وركزت على عملتين

dhmo
05-07-2016, 00:38
انا اتمنى ان اصبح محترف فوركس لكن هذا حتى الان والوقت ليس فى صالحى كل ما اتعلم شئ وانفذذه يعكس معى الخطه الى هباشرها وللعلم انا بداءت من تانى العمل على حساب تجريبى ودراسه السوق والعملات وركزت على عملتين

يبقى تتعلم كويس لان بالفعل المتاجر الشاطر هنا الي يقدر يكون ملم بكل طرق التداول والاستراتيجيات والتحاليل في الفوركس علشان يقدر يحقق منها ربح كبير
ويكون افضل في المستقبل

kheireddine
05-07-2016, 00:41
☻يا اخى مخبيش عليك فى ظل هزه الظروف اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث انى بدات ابنى_______________☼ عليه طموحات اسال الله ان احققها من خلاله
لان سوق العمل الحر اصبح فى خبر كان فاردت ان لا اربط نفسى _________________________________☼بالاقتص اد المحلى وننطلق اللى العالميه بحيث لا تكون تحت رحمه الاقتصاديات الضعيفه
اسال الله التوفيق للجميع☻

---------- Post added at 10:41 PM ---------- Previous post was at 10:39 PM ----------

♣الأمر الآخر الذي قد يؤدي إلى غلق مركزك تلقائياً يُسمى بأمر جنبي الربح ( tp ). وبنفس الطريقة المصمم بها أمر الإيقاف لحماية مركزك في حالة وقوع شيء ما غير متوقع، فإن أمر جنبي الربح يضمن غلق مركزك في حالة بلوغ سعرك المستهدف عندما لا تكون متاحاً، أو في السوق سريع الحركة عندما يكون من المحتمل أن يصل السعر إلى المستهدف بطريقة سريعة للغاية لا تتيح لك اتخاذ رد فعل. والفكرة الجيدة بشكل عام أن تحدد نقطة الإيقاف والنقطة المستهدفة عند دخول مراكز جديدة. يجري في العادة تحديد النقطة المستهدفة فوق السعر الحالي إذا كنت في مركز طويل، ودون السعر الحالي إذا كنت في مركز قصير. وبالنسبة للمراكز الطويلة، سوف يتم تنفيذ أمر جني الربح عندما يصبح سعر العرض مساوياً للمبلغ الذي تحدده. وبالنسبة للمراكز القصيرة، يجب أن يساوي سعر الطلب مقدار جني الربح.♣

nassim126
05-07-2016, 15:20
السلام عليكم اخي الفركس هو حلم يكمن في تحقيق الدات وكسب المال بطبيعة الحال بطريقة علمية وكسب الخبرة الممكنة لدلك بالتوفيق للجميع

abdelmadjid41
05-07-2016, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته اخي الكريم بالنسبة لي يسمى الفوركس طموح اسعى للوصل اليه وحلم اسعى لتحقيقه

latraaa
05-07-2016, 17:23
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراق يالقيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله يا اخي الكيرم

csebai12
05-07-2016, 18:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
الفوركس بالنسبة لي هو عمل ثنوي استفيد منه مع عملي الرئيسي

مبتدئ و لكن...
05-07-2016, 18:44
الربح في الفوريكس يعتمد على الخبرة المتراكمة من التداول في مختلف الصفقات
وكذلك طريقة إدارة رأس مالك وماهي الاستراتيجية المعتمدة من طرفك
من أجل الربح او الخسارة

sabahnamous
05-08-2016, 12:00
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

ebrahimkalifa
05-08-2016, 19:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل علي هذا الموضوع الرائع واتمني منك ان تضيف كل ماهو جديد في هذا المجال الشيق والسلام عليكم ورحمة الله88

never
05-11-2016, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

kary
05-11-2016, 20:17

bachir123
05-11-2016, 20:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكر اخي الكريم بارك الله فيك
لا ليسس لدي طمواحات أرغب بجمع بعض الدولارات وسلام
شكر بارك الله فيك جزالك الله ألف خير
سلام

مبتدئ و لكن...
05-11-2016, 23:28
السلام عليكم اخي الكريم معك حق الترند هو صديقك و الكثير منا يعكسه للاسف الشديد و هذا مايسبب
له خسائر كثيرة و انا معك فيما قلته المهم ان نختار اماكن قوية لاصصدياد اقوى الفرص للتداول

kary
05-11-2016, 23:56
اريد ان اجني خبرة و اتعلم شيء جديد في حياتي
و بلتوفيق يا شباب

rapeaezzat
05-12-2016, 00:38
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد انا عندى طموح نفسى احققة وهى بكسب الدولارات والربح و
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى ان شاء الله

never1
05-13-2016, 15:10
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

akram bahnsawi
05-28-2016, 06:01
الشكر الخالص لجميع اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و التى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و لكم خالص الشكر

abderrahmenanis
05-31-2016, 23:18
بعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري

masr16
06-04-2016, 12:18

yousse
06-04-2016, 14:10
الأسئلة الفصلية جيدة في توير اى؛كتير من الأشياء لانه عندما يكون هونك سؤال فلسفي تعرف بأنك لذي في محلة ملمبتديئين

ahmedshrif1
06-04-2016, 14:35

والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله ونحقق ربح كوويس مع بعض باذن الله تعالى

---------- Post added at 11:35 AM ---------- Previous post was at 11:32 AM ----------

والله المستعان وربنا يكرم الجميع ان شاء الله ونحقق ربح كوويس مع بعض باذن الله تعالى

tenon
06-04-2016, 15:30
الأسئلة الفصلية جيدة في توير اى؛كتير من الأشياء لانه عندما يكون هونك سؤال فلسفي تعرف بأنك لذي في محلة ملمبتديئين

لاي مبتدأ هنا النصيحه الي اقدمها دايما هيا انه لابد من التعلم اولا قبل اي عمل في المجال ده ولا نطمع لان ده الي بيخسرنا كلنا للاسف وعلشان
كده لابد من التعلم والصبر في البدايه للنهايه

never
06-05-2016, 05:17
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

nonam
06-21-2016, 17:49
السلام عليكم .... من المهم ان انت تتعامل مع التداول علي الحساب الحقيقي وكمان التعامل مع الادوات التعليمية اللي منها الكتير من الادوات ومن المهم ان يكون التعامل مع الدولارات والارابح هي اللي في التداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

kaka25
06-22-2016, 04:00

ahmed5
06-22-2016, 21:19
على حسب ظروفه اليوميه وهل هو متفرغ للفوركس اما ان هناك عمل اخر يقوم به

mohcine amari
06-22-2016, 21:47
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
رمضان كريم احبتي
الفوركس حياتي التانية اخي الكريم
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

ahmed5
06-22-2016, 22:09
سوق العمل الحر اصبح فى خبر كان فاردت ان لا اربط نفسى بالاقتصاد المحلى وننطلق اللى العالميه بحيث لا تكون تحت رحمه الاقتصاديات الضعيفه
اسال الله التوفيق للجميع

medo2000
06-22-2016, 22:20
>>>>>>>>>>>>الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
بـارك الله فيـك اخـى الكـريـم حقـا مـوضـوع رائـع ومـفيد جـدا ويـسـتحـق التـقـييـم والمـشاركـة
اتمنى ان تستمر فى تقديم كل ماهـو جديد فى هـذا المجال
تـقبل مـرورى اخى ولك خـالص التـقدير والاحـتـرام والسـلام عليكـم <<<<<<<<<<<<<531

elfadil
06-22-2016, 22:29
اخي الطموح هنا اكتر من ربح الدولارات فعالم الفوركس عالم جميل وليس الكل يعرف التداول فهو يبدو سهلا لكن نسبة قليلة محترفة وامنيتي هي ان اصبح متداول محترف امى الدولارات فتاتي من بعد وبالتوفيق للجميع بادن الله عز وجل والسلام عليكم

iheb777
06-22-2016, 22:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم ام بعد لازم تتعلم الفوركس والتجاره عشان تقدر تشتغل بي البونص اخي الكريم وتقبل مروري

medo2000
06-22-2016, 22:41
*************الـسـلام عليكـم ورحـمة الله وبـركاتـه
مـوضـوع رائـع وجـمـيـل واسـتـفـدت منـه كـثـيـرا
شـكـرا لــجـهـودك وتعـبـك فى نشـر هـذا الـمـحتـوى الاكـثـر مـن رائـعتحياتى لجميع اعضاء مـنـتـدى فـوركـس الـعرب الـكـرام
دمـتـم فـى حـفـظ الله والـسـلام عـلـيـكـم ورحـمـة الله وبـركـاتـه *************440

iheb777
06-22-2016, 22:42
تحية طيبة وبعد ان مدة استخدامى للفوراكس مدة قصيرة جدا لكن فهمت الفوركس معظمة وانشاء اللة نستفيد من معلوماتكم المقدمة

khaled20
06-22-2016, 22:43
اخى الكريم الفوركس طبعا مطمع للكثير منا لكن انا اعتبره عمل اضافى بجانب عملى الحقيقى لانى متعلم جديد فيه
و لا اضمن الربح منه باستمرار لكن الفوركس اكيد طموح يحتاج الى عمل و خبرة كبيرة فيه حتى تحقق ما تريد

mego997
07-04-2016, 16:39
بالتوفيق لك اخي

بروفسير العرب
07-04-2016, 17:10
نعم طموحنا جميعا كبير فى الفوركس حتى وان كان كسب الدولارات فاهذا
يعتبر هدف ويجب ان نسعى له وطبعا الطموح فى الفوركس كبير ان نصبح متدولين محترفين

khaledoraby
07-04-2016, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا لك عزيزى الغالى على الموضوع الرائع جديد تخليلاتك لا تحرمنا
تقبل مرورى

bakup28
07-04-2016, 18:22
اصبح الفوركس يمثل لى المخرج من ضيق العيش بحيث
انى بدات ابنى عليه طموحات اسال الله ان احققها من خلاله
لان سوق العمل الحر اصبح فى خبر كان فاردت ان لا اربط نفسى
بالاقتصاد المحلى وننطلق اللى العالميه بحيث لا تكون تحت رحمه الاقتصاديات الضعيفه

khalidjoker
07-04-2016, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته، أما بعد:
سؤال فلسفي ممتاز، الفوركس بالنسبة لي فن و قد أحببته مه أول يوم و جماليته تكمل في الصعوبة في فهمه.

رومانى
07-18-2016, 14:15
الفوركس ليس بالشئ السهل لكى تربح منه بهذه السهولة بل هو مجال صعب ويحتاج الى الصبر والمثابرة
والتركيز الشديد وعدم الطمع وعدم التسرع فى اتخاذ القرارات وادارة جيدة لراس المال .

raoufbhl
07-18-2016, 17:06
نعم عندي طموح كبير في الفوركس ، أطمع أن أحقق الاستقلال المالي عن طريقه
و إذا لم أوفق في ذلك فالحصول على دخل شهري ثابت منه أمر جيد كذلك بالنسبة لي

abouali3135
07-18-2016, 17:13
الفوركس بالنسبة لي بحر يجب علي ان اصطاد منه قدر الامكان بدون مغامرة كبيرة فهو الانقاد من الفقر و الرقي نحو الاعلى بدون مجازفة لكي لا تلتقمك القروش الكبيرة

latraaa
07-18-2016, 22:55
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيدون من المعلومات التي تفاعل بها الإخوة الكرام إن شا ءالله، بالتوفيق لك

rapeaezzat
07-19-2016, 00:45
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد انا عندى طموح ان اكسب من الفوركس كثير و
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى ان شاء الله

mind333warrior
07-19-2016, 00:47
بالنسبة لي هو مجرد تجربة اذا نجحت لا مانع من الاستمرار واذا فشلت , باب يجي منه ريح سده و استريح , بس بصراحة هي ممتعة و تلعب بالأعصاب شوية

بسام سعادة 1
07-19-2016, 01:03
انا شخصيا اراه انه مشروع حياة وعلم ومعرفة اسال الله ان ارتقي به الى الكثير من الاعمال الصالحة

aboubakeur_m12
07-19-2016, 02:26
بارك الله فيك على هذا الطرح الذي سوف يثري المنتدر بالردود القيمة و شخصيا اعترف ان طموحي في الفوركس ليس تحقيق ثروة او مكسب قد اتفاجئ به بل هو الاختيار الثاني و هو تحقيق بضعة دولارات لايسر حالتي المادية و لا اقع في ظروف صعبة تتطلب مني عمل سلفية او شيئ من هذا القبيل و الانسان الميسر ليس من يكسب الكثير من المال بل الذي يعيش في سعادة

algoddam
07-19-2016, 07:23
بحول الله تعالى وقدرته قدرت اني اذا كنت اود ان اكون متداولا ناجحا لابد لي اناكون طموحا الى ابعد الحدود
وانا اطمح في الكثير من هذه السوق اولا اود اناكسب خبرة التداول ثم بعد ذلك ان املك رصيدا جيدا في السوق

Harmonic
07-19-2016, 08:25
السؤال ليس فلسفي بل هو واقعي في صميم احتياج الواحد فالاكيد ان المتاجر يحتاج فعلا لسؤال نفسه في بعض الاحيان ماذا يريد فعلا من السوق هب الثروة والغنى ام فقط الربح القليل ام فقط ااثبات الذات

ahmed khalaf
07-19-2016, 09:06
السلام عليكم
الفوركس بالنسبة لي في البداية كان إدمان. فتح صفقات يمين ويسار وعلي كل لون . الآن أصبح إدمان علي التعلم لابد لي يوميا أن أتعلم شيئا جديدا. أريد أن أصبح محترف بمعني الكلمة. أي شئ في بدايته صعب لكن بالصبر والتعلم يصبح الحلم حقيقة.
ودمتم

zakariaguemi
07-19-2016, 15:52
الفوركس بنسبة لهو من أحسن الوضائف وأقترح ربه ولا يحتاج إلى تعب كتير أما طموحي وهو الحصول على الكتير من الدولارات

لكن يجب في البداية أن احصل على البعض وأطمع كتيراً لأن الطمع يؤدي إلى الهلاك والمرجان ولتستمر في السوق

diabliss
07-19-2016, 16:00
سلام عليكم أخي عزيز
شكرا على هاد سوال يمثل الفوركس بالنسبة هو متنفس وحيد لربح و من ممكن أن تغير حياتك بستمرار و عزيمة

ahmedadnan
07-19-2016, 17:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى
الفوركس بنسبه لي عالم مختلم جداد ولي احلام ارجو ان احققها مع شركت فوركس
كثير ما اسمع عن التجاره ع الفوركس وسمع عن اربح فوركس وعن اربحه
وحسب ما اعرفه ان فوركس من احسن المواقع الربحيه ارجو من العرب ان يجربو الربح منه

masr16
07-19-2016, 23:46
بعد التحيه على الاخوااان
ارجو تقبل مروري☼◘◘♦

dellos
08-06-2016, 03:01
مرحبا اخي الغالي الفوركس بنسبة لي ادمان انا مند 4 سنوات وان اتداول الفوركس ولا يمكن ان استغني عنه
تحياتي لك

antr
08-06-2016, 09:21
بالنسبة ليا طموح كبير لكن الحقيقة هى مجرد دولارت فقط لكن الاستمرار اظنة بيحول الطموح والحلم الى حقيقة مع الوقت كالكثير من المضاربين

samieh
08-19-2016, 08:07
الفوركس الان يمثل لى كل شىء فانا ان شاء الله سأنوى ان اجعله مصدر دخلى الوحيد لحبى الشديد لهذا المجال واطمح فى تحقيق كل احلامى منه

محمد صلاح
08-19-2016, 12:23
سؤال حلو اخى العزيز الفوركس بالنسبة لى اصبح ادمان وهواية حتى و مش عايز ادخل صفقات بدخل على حساب تجريبى اجرب طريقة جيديدة

kymslye
08-19-2016, 13:43
الفوركس يمتل لي فرصة لتحقيق عائد لم اكن احلم به من قبل و تحقيق ارباح جيدة لكن العائق يبقى هوا بطئ و عدم القدرة على التعلم بشكل الصحيح و الاستعانة بتوصيات الجاهزة ممايؤتر في بشكل كبير جدا وفي راسمالي

doaa22
08-19-2016, 14:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس من اكتر المجالات اللى ممكن انك تحلم ب احلام كبيره وممكن انه يكون حلمك
فعلا بسيط انا عن نفسي احلامى فى الفوركس تدريجيه على الاقل الى ان اخد الخبره الكافيه ف انا اكتفى ببعض الدولارات

nadyna
10-02-2016, 04:42
واصل على هذا المنوال

titotroy
10-02-2016, 10:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل والمجهود الرائع
اخى الغالى الفوركس هو بالنسبة لى حلم الثراء
وان شاء الله تحقيق أرباح عالية

mobd31
10-02-2016, 11:03
بعد التحيه على الاخوااان
اسال الله التوفيق للجميع

algendy
10-02-2016, 11:42
سؤال فلسفى و لكنه واقعى لان الفوركس بالنسبة لى مصدر دخلى الوحيد حاليا و ذلك بعد ما وجدت فيه من ارباح قد تغنينى عن العمل فى شئ أخر و مع ذلك هذا السوق غير مضمون النتائج وقد تكون هناك حاجة لوجود عمل جانبى بجانب الفوركس

ahmadhamad
10-02-2016, 12:07
اخي الكريم انا لدي طموح كبير بالفوركس واسعى دوما لتحقيقه خطوة خطوة وانشاء الله رح احققه
وبالتوفيق لك وللجميع

abdelrahman gamal
10-03-2016, 02:45
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الحمد الله
الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله
مشكور أخي الفاضل على التوضيحات
جزاك الله خيراً في عملك