PDA

View Full Version : ما هو الحد الادنى لفتح حساب والمتاجره فى عالم الفوركس ؟

Pages : [1] 2

سبحان الله
04-06-2015, 17:33
ما هو الحد الادنى لفتح حساب والمتاجره فى عالم الفوركس
انا احاول تجميع اكبر عدد من البونص ولكن لا اعلم ما هو ادنى حد للتداول فى الفوركس ؟

eragon
04-07-2015, 08:19
بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا كل ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات
ولكن كلما زاد راس مالك تستطيع ان تكبر حجم اللوت طبقا لاستراتيجية ادارة راس المال الخاصه بك

aminlakhdar05
04-07-2015, 08:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركره أخي كريم حتى لو جمعت 1 $ من البونص سيتحول لكن حول جمع أكثر عد مكن من البونص

chennana
04-09-2015, 15:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم الحد الادنى لبدء التداول يختلف من شركة لاخرى
اما في شركة انستا يمكنك بدء التداول بواحد دولار

hager omar
04-11-2015, 00:03
السلاام عليكمم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة لانستا فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع ولا تقلق كل ماتقوم بتجميعه ستخصل عليه مادام غير مخالف للقوانين

تقبل مروروي

hager omar
04-11-2015, 00:03
السلاام عليكمم ورحمة الله وبركاته

بالنسبة لانستا فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع ولا تقلق كل ماتقوم بتجميعه ستخصل عليه مادام غير مخالف للقوانين

تقبل مروروي

ahmedtaher
04-13-2015, 01:00
السلام عليكم ... انت من الافضل انك تبدأ ب 100 دولار علشان تعرف تتداول وان شاء الله مع ادارة راس المال من الممكن انك تعمل كتير
بالتوفيق ان شاء الله

سارة محمد
04-13-2015, 05:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

رضوى
04-13-2015, 05:46
اما في شركة انستا يمكنك بدء التداول بواحد دولار بالنسبة لانستا فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع ولا تقلق كل ماتقوم بتجميعه ستخصل عليه مادام غير مخالف للقوانين

سارة محمد
04-14-2015, 19:45
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

---------- Post added at 04:45 PM ---------- Previous post was at 04:23 PM ----------

السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

adamsbooba
04-14-2015, 20:34
الفوركس ياإخوتي رحمة من الله تعالى عز و جل ربح و فواؤد و أصدقائ جدد كل هذا في موقع يوفر المال كل التوفيق للجميع

ahmedibrahim258259
04-22-2015, 22:47
بسم الله الرحمن الرحيم انت ممكن تتداول من اول دولار لكن لو كان راس المال كبير تكون مرتاح انا انصحك بانك تبدأ بال250 دولار
تقبل مروري

sniper_2015
04-22-2015, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذه المواضيع مفيدة جدا لنا جميعا ويسعدنى ان اتشارك معكم هذا المعلومات واتمنى ان تعود بالخير والنفع علينا جميعا وشكرا لكم ولكل القائمين على المنتدى

ayman nasr
04-23-2015, 08:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا كل
ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات
ولكن كلما زاد راس مالك تستطيع ان تكبر حجم اللوت طبقا لاستراتيجية ادارة راس المال الخاصه بك

adnan1969
04-23-2015, 09:04
شوف اخي مافي حد ادنى او اعلى لان انت ممكن تشتغل 1$او 1000$اجمع البونص واتعلم بشكل جيد وادخل بتوفيق مقدما

waelmma
04-23-2015, 09:23
;):(:)) اخى الكريم جزاك الله خيرا اخى الكريم والحقيقة
انا افضل ان اتعامل مع مبلغ لايقل عن الف دلار وبارك الله فيك

MAGDYABDO
04-23-2015, 13:04
مع انستا انت ممكن تتاجر ب 1 دولار ولكن الافضل ان الحساب يكون كبير عشان يستحمل الانعكاسات

Schams
04-23-2015, 13:04
شكرا اخي الكريم على الموضوع القيم المفيد لكل مبتدأ و كل خبير
استفدت كثيرا من خلال موضوعك و ردود الاخرين اتمنى ان تزيدنا اكثر و اكثر
تقبل مروري و تحياتي لك

asxqw
04-23-2015, 13:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة

---------- Post added at 10:06 AM ---------- Previous post was at 10:05 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها.بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Sofien
04-23-2015, 13:15
بنسبة لشركة انستا لا يوجد حد أدنى لفتح حساب أو لفتح الصفقات فحتى دولار واحد يفي

ولكن لا تسمى هذه بتجارة بدولار واحد نصيحتي أن تبدأ على الأقل بال-١٠٠ دولار

تقبل مروري وسلام

waelmma
04-23-2015, 13:55
:););) اخى الكريم لايوجد حد ادنى او اعلى للبونص وانت ممكن ان
تتاجر باى مبلغ لكن الافضل الا تتاجر باقل من الف دولار اخ العزيز

جابر1979
04-23-2015, 13:55
الحد الأدنى و الذي يمكن ان تتداول به 10 $ لانه في حالة استعمال الرافعة المالية و ارتداد السعر توفر المجال من اجل ان تحدد نقطة الستوب لوز ، لا انصح بالمتاجرة بمال قليل ، حاول يا اخي الكريم ان تؤجل المتاجرة الى الشهر المقبل ، و استغل الوقت في تعلم المجال و كيفية التداول الناجح ، الفوركس لا يرحم ،

gannforex
04-23-2015, 14:10
أنصحك بألا تتــاجر بأقل من 100 دولار هذا حسب مــــا أرى وتبقى
أنت ووجهــة نظرك ومـــا تراه منــاسبا لك ولك من كل الدعاء بالتوفيق

mohamedhassn
04-23-2015, 18:39
الفُورِكْس له الكثير من المزايا التي جعلته أكبر الأسواق المالية في العالم وأسرعها نموًا، ... يمكنك المتاجرة بأضعاف أضعاف رأس مالك باستخدام الرافعة المالية، وهو ما لا يتوفر في ... السعري بين سعر الشراء وسعر البيع، ويعد هو الهامش الربحي (Spread) الذي حصل ... الحد الأدنى لفتح حساب في سوق العملات في أغلب الشركات لا يزيد عن 300 دولار، ...

tabaki
05-18-2015, 13:08
لو فتح حساب بالبونص فلا يوجد طبعا اي حد ادنة اي بونص تجمعه يحول الى حسابك
انما لو حساب بالايداع فاظن انه 1 دولار هو اقل ما يمكن ان تودعه في الشركة

ayoub321
05-20-2015, 08:39
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد
أقل حدة لفتح حساب أعتقد هو 70 دولار أخي
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

waelmma
05-20-2015, 10:34
:o:o:o الحقيقة اخى الكريم لايوجد حد ادنى
لكن يفضل ان يكون راس ماللك لايقل عن الف دولار حتى تحقق ارباح معقولة

noor eldyen
05-20-2015, 11:55
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

---------- Post added at 08:55 AM ---------- Previous post was at 07:36 AM ----------

تقبلوا مروري ♥♠♣♠

engaym
05-20-2015, 11:57
السلام عليكم اخى يختلف من شخص الى اخر قيمة الحد الادنى الذى يمكن ان يبداء بة ولكن انا اقول ممكن ان تبداء بمبلغ 100 دولار ولكن
يجب ان تتعلم جيدا قبل البداء فى التجارة حتى تقدر ان تحافظ على راس المال وبالتوفيق للجميع

haythem95
05-20-2015, 12:45
أقل حدة لفتح حساب أعتقد الحد الأدنى و الذي يمكن ان تتداول به 10 $ لانه في حالة استعمال الرافعة المالية و ارتداد السعر توفر المجال من اجل ان تحدد نقطة الستوب لوز ، لا انصح بالمتاجرة بمال قليل ، حاول يا اخي الكريم ان تؤجل المتاجرة الى الشهر المقبل ، و استغل الوقت في تعلم المجال و كيفية التداول الناجح ، الفوركس لا يرحم ،

---------- Post added at 09:45 AM ---------- Previous post was at 09:44 AM ----------

أقل حدة لفتح حساب أعتقد الحد الأدنى و الذي يمكن ان تتداول به 10 $ لانه في حالة استعمال الرافعة المالية و ارتداد السعر توفر المجال من اجل ان تحدد نقطة الستوب لوز ، لا انصح بالمتاجرة بمال قليل ، حاول يا اخي الكريم ان تؤجل المتاجرة الى الشهر المقبل ، و استغل الوقت في تعلم المجال و كيفية التداول الناجح ، الفوركس لا يرحم ،

magic777
05-20-2015, 14:15
السلام عليكم اخى يختلف من شخص الى اخر قيمة الحد الادنى الذى يمكن ان يبداء بة ولكن انا اقول ممكن ان تبداء بمبلغ 100 دولار ولكن
يجب ان تتعلم جيدا قبل البداء فى التجارة حتى تقدر ان تحافظ على راس المال وبالتوفيق للجميع

بالفعل اخي ااقل مبلغ تقدر تدخل بيه في الحساب هو الميه دولار وطبعا كل مبلغ هنا وبيكون له اداره راس المال الخاصه به ولازم
تبعد عن المخاطره علشان تقدر تحقق ربح

ahmed90
05-20-2015, 17:33
مرحبا اخي الكريم بك معنا في المنتدى
عليك ان تحاول استخدام ادارة مالية صحيحة لكي تتجنب خسارة كل رأس مالك في بضع صفقات
اعرف ايضا الافعة المالية المناسبة لك

محمود يوسف
05-20-2015, 17:34
لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا كل ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات

ملاك الروح
05-20-2015, 17:37
اخي الكريم انا انصح برصيد 100 دولار ورافعه مالية 1:100
اتمنى لك التوفيق اخي الكريم

samieh
05-22-2015, 04:59
السلام عليكم
والله ادنى مبلغ للتداول ليك انت كمبتدىء ممكن 250 دولار
ولا تحاول التداول باقل من ذلك وقلل فى قيمة حجم اللوت الى اقل ما يمكن
هذا ما استطيع ان انصحك به
بالتوفيق

fatehbtn
05-28-2015, 11:48
كل الشكر لكـِ ولهذا الموضــــــــــــوع الجميل

الله يعطيكـِ العافيه يارب

خالص مودتى لكـِ

وتقبلي ودي واحترامي

popa2015
05-28-2015, 13:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

معتصم سباعنة
05-28-2015, 15:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم تستطيع المتاجرة ولو ب 5$ لكن انصح ان يكون راس مالك عالي حتى تتمكن من حماية حسابك وتقوية راس مالك
تقبل مروري

aimenbougha
05-28-2015, 16:26
السلام عليكم اخى الكريم
انا اعتبر نفسى لازلت مبتدأ فى سوق الفوركس
ولكن اشكرك على هذا الموضوع القيم
ولكن يجب على الانسان ان يتحلى بالعزيمة والصبر والثقة بالنفس
وان يعمل جاهدا حيث لايجب عليه انيقصر فى الاجتهاد وخاصة فى انواع التحليل المختلفة ....

Kiing
05-28-2015, 17:58
ممكن لانه بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل متلا منه ممكن انه جدا كل ما تحتاجه فقط 1 دولار تم مع اي لفتح الصفقات ممكن منه لكن كلما زاد راس مالك ممكن ان تستطيع ان تكبره

malak558
05-28-2015, 18:56
الفوركس عموما مفيش فيه حد ادنى للايداع
بس فى شركات بتشترط حد ادنى للايداع وفيه غيرها لا يشترط حد ادنى للايداع
وانستا مفيش فيها حد ادنى للايداع

mechanical
06-18-2015, 23:02
السلام عليكم ... اولا مفيش حد ادني من الممكن انك تعمل من المنتدي اي بونص وتبدا المتاجرة ... بس المشكلة ان الحساب مش هيتحمل الخساير
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

omar samy
06-18-2015, 23:47
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

rachedcom
06-18-2015, 23:54
1 دولار يا غالي

0sama
06-19-2015, 00:02
الحد الادني لفتح حساب و التجارة به يختلف من شركة لاخري و من نوع حساب لاخر و في الشركة هنا من اللمكن
البدء ب 1 دولار فقط مع اختيار اكبر رافعة مالية متاحة لتتمكن من فتح صفقة

magic777
06-19-2015, 01:56
الحد الادني لفتح حساب و التجارة به يختلف من شركة لاخري و من نوع حساب لاخر و في الشركة هنا من اللمكن
البدء ب 1 دولار فقط مع اختيار اكبر رافعة مالية متاحة لتتمكن من فتح صفقة

اكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن
خلاله المتاجر بيجد الطريقه الي تناسبه في العمل

firos007
06-19-2015, 17:48
تجميع اكبر عدد من البونص ولكن لا اعلم ما هو ادنى حد للتداول فى الفوركس النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية
فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع الحد الادنى لبدء التداول يختلف من شركة لاخرى

sameh-a
06-19-2015, 22:06
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انا انصح للمتاجرة ان تبدأ ب200 دولار تستطيع
ان تبدأ حتى ب1 دولار ولكن الربح سوف يكون قليلا

forexaly5
06-19-2015, 22:13
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز الحد الأدنى لتفعيل حسابك وبدأ التداول هو 1دولار ولاكن كما تعلم لن تستطيع أن تفتح صفقة لذلك كلما كان رأس المال كبير كلما كان تداول ناجح

sameh-a
06-20-2015, 04:54
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم تستطيع أن تفتح صفقة في الفوركس اذا احببت ب1 دولار
ولكن الربح صغير جدا انا انصحك لفتح صفقة يجب ان يكون معك 200 دولار

saiddeco
06-20-2015, 05:51
سلام عليكم وعلى الحساب الحقيقي يمككن التعامل بئ مبلغ لذيك لهذا يمكن ان تبعت اي مبلغ و يمكن ان يكون قليل ولكن هذا لن يكون له ارباح كبيرة لدى كلما كبر اامبلغ كان افضل و شكرا للجميع

sameh-a
06-20-2015, 06:44
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم يمكنان تبدأ بالتداول بالفوركس ب1 دولار ولكن الربح
سوف يكون قليلا انصحك بالتداول براس مال على الاقل 200 دولار

yayaposey2222
06-20-2015, 06:54
سلام عليكم وعلى الحساب الحقيقي يمككن التعامل بئ مبلغ لذيك لهذا يمكن ان تبعت اي مبلغ و يمكن ان يكون قليل ولكن هذا لن يكون له ارباح كبيرة لدى كلما كبر اامبلغ كان

---------- Post added at 03:54 AM ---------- Previous post was at 03:46 AM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم

marwanadam
06-20-2015, 07:15
الشركة تمكنك من فتح صفة ب 1 دولار لكى لكى تطبق افكارك واستراتجياتك لزم لك مبلغ كبير شوى على الاقل 100 دولار
المهم اعمل على جمع البونص وتعلم من الاقسام الموجودة فى المنتدى وستحقق ارباح ان شاء الله
وبتوفيق

zineb01
06-20-2015, 07:38
أنصحك بألا تتــاجر بأقل من 100 دولار هذا حسب مــــا أرى وتبقى
أنت ووجهــة نظرك ومـــا تراه منــاسبا لك ولك من كل الدعاء بالتوفيق

Serpant
06-20-2015, 08:04
السلام عليكم
أخي الكريم يمكنك البدء في التداول من 1 دولار و لكن كلما زاد رأس المال الذي تتاجر به زادت معه نسبة تنمية رأس المال و شكرا

كاره المراقبين
06-20-2015, 08:10
الحد الادني يصل ل دولار واحد بس من وجهت نظري اقل مبلغ ممكن نقول مناسب للتجاره هو 20 دوولار كجحد ادني ولازم تكون فيه اداره راس مال شديده للتعامل مع الحساب

osama147
06-20-2015, 08:52
اخي ان اقل ممبلغ ممكن تفتح فى حساب هوى ال 100$ ولكن الارباح تكون بسيطة نوعا مااا
تقبل مروري

كاره المراقبين
06-20-2015, 08:58
الحد الادني لفتح حساب طبقا لقواعد الشركه وقوانينها هو 1 دولار طبعا مبلغ صغير اظن فيقط للدعايه لكن فعليا علشان تحقق رصيد محترم مش اقل من 50 دولار

RomanyMoreed
06-22-2015, 03:32
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

من رأيي لو انت عايز بجد رأس مال محترم وكويس وتقدر تحقق منة ربح كويس يبقي عليك وعلي 1000 دولار

بالتوفيق

gootdf
06-22-2015, 19:01
نعم يعتبر انستافوركس اكبر موقعفوركس عربي ذاع صيته عند كل الدول العربية و هو موقع صادق حيث يتم تحويل البونص من باداية كل شهر و تسحب اموالك من موقع انستا فوركس في حالة تحقيق ربح طبعا لايمكن تحوي البونص و انما الارباح الناتجة منه فقط

Jek_So
06-22-2015, 19:25
شوف يا اخي الحدد الدنى هو 1 دولار ولكن منطقي هذا الاخير لن يفيدك
في شيء فقط اجزاء من السنت لذلك اقل شيء ممكن تفتح به حساب في الفوركس
هو مئة دولار كبداية فقط وبعدها زد عليها قدر ما استطعت

marwafawzy122
06-22-2015, 19:32
شوف يا اخى الفاضل بالطبع ان حجم رأس المال فى هذا السوق الكبير مهم جداً وكلما كان اكبر كلما كانت فرصتك افضل
ولكن اعلم جيداً بأن فن ادارة رأس المال هو الاهم لانك ولو كان حجم رأس مالك 10000 دولار وكانت ادارتك لرأس
المال فاشلة لن ينفعك كبر حجم رأس المال بشىء اما لو دخلت بمبلغ 200 دولار وهو الادنى والانسب بالنسبة لمبتدأ
وكانت ادارتك لرأس المال سليمة وناجحة فبأمكانك تحويل هذا المبلغ الى الاف الدولارات هذا هو الفرق ارجو ان تكون
قد تفهمت جيداً ما اريد قوله ...

Wassa04
06-22-2015, 19:57
مرحبا اخي الكريم كل بروكر لديه حد
ادنى يمكنك استفسار ذلك من الدعم الفني

hmadnah123
06-22-2015, 21:16

sameh-a
06-22-2015, 21:21
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم في عملنا هنا الفوريكس تقدر ان تتاجر ب1 دولار ولكن اكيد الربح سوف يكون قليل
انا انصحك اخي لكي تتداول يجب ان يكون معك رأس مال على الاقل 200 دولار

ssadeq
06-22-2015, 21:27
بالتأكيد انه يمكنك ان تبدأ المتاجرة ب 1 دولار ققط ولكن ماذا سيكون مكسبك منها اعتقد انه لا يذكر ولا يستحق العناء ولكن حاول تجميع مبلغ اكبر من ذلك ابدأ المتاجرة حتى تستمر بإذن الله حيث ان المبلغ الصغير تتم خسارته بشكل اسرع في حال الخسارة

karim02
06-22-2015, 21:46
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mohamed12345
06-22-2015, 23:37
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخي الكريم الحد الادنى لبدء التداول يختلف من شركة لاخرى
اما في شركة انستا يمكنك بدء التداول بواحد دولار بالنسبة لانستا فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع ولا تقلق كل ماتقوم بتجميعه ستخصل عليه مادام غير مخالف للقوانين

mido elmasry
06-23-2015, 00:05
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل او احتي الفاضله سبحان الله
لا يوجد شئ اسمه الحد الادني للمتاجره بل متي يمكنني المتاجر
فانت بأي مبلغ كان طالما لديك المعلومات الكافيه و الاستراتيجيه المناسبه و أداره رأس المال الحكيمه
يمكن الربح من أي رأي مال تريد
و لكن تتوقف كميه ارباحك بالنصبه لرأس مالك
و تتوقف مقدار مخاطرتك كلما كبر رأس مالك
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

الاصيل
06-23-2015, 00:10
من اكبر مزايا سوق الفوركس وفى نفس الوقت من اهم عيوبه انك تستطيع دخول هذا المجال ولو بدولار واحد
يعنى لا يوجد حد ادنى لدخول عالم الفوركس لوجمعت دولار يمكنك البدء
وهذا يعنى ان هذا الدولار ممكن يتضاعف فى دقائق وممكن يضيع فى اقل
تمنياتى بالتوفيق

sameh-a
06-23-2015, 00:11
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم في عمل الفوريكس الحد الأدني للتداول هو 1 دولار يمكن ان تدخل
به صفقة لكن الربح حتما سوق يكون قليلا انصحك بالتداول بمبلغ 200 دولار

hmadnah123
06-23-2015, 00:20
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا كل ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات
تقبل مروروي

theusefularticles
06-23-2015, 00:48
بسم الله الرحمان الرحيم و السلام عليكم و رحمة الله تعلى و بركاته مشكور على الموضوع القيم والمفيد وبالنسبة لانستا فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع ولا تقلق كل ماتقوم بتجميعه ستخصل عليه مادام غير مخالف للقوانين اتمنا كل التمني ان لا تبخل علينا بمواضيعك و اسرارك المهمة في مسيرتنا على الفركس ليستفيد الجميع
اخوك عدنان من المغرب .. تقبل مروري

sameh-a
06-23-2015, 01:10
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم في عملنا الفوريكس يمكن ان تدخل صفقة ب1 دولار ان احببت
ولكن ربحك سيكون قليل انصحك بعد التدريب الجيد الدخول بصفقة 200 دولار على الاقل

magic777
06-23-2015, 01:45
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم في عملنا الفوريكس يمكن ان تدخل صفقة ب1 دولار ان احببت
ولكن ربحك سيكون قليل انصحك بعد التدريب الجيد الدخول بصفقة 200 دولار على الاقل

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

ASMAA TAHA
06-23-2015, 04:21
لا يوجد حد معين يمكنك من خلاله دخول سوق الفوركس لان سوف الفوركس هو للمتداول الصغير ذو راس المال الصغير وايضا للمتداول ذو راس المال الكبير ولكن طبعا كلما زاد راس المال كلما قلت نسبة المخاطرة الخاصة بالحساب

gootdf
06-23-2015, 14:35
دة غلط جدا العملية التجارية للتداول محتاجة تانى وصبر وتخطيط كبير وترك موضوع الربح دة خطوة متقدمة شوية لموضوع التداول بس التاجر لابد انه يكون عنده عملية ريسك قليلة ويفهم هو بيعمل ايه ورايح فين علشان مايتعرضش لمشاكل وتقبل مرورى

AH3
07-03-2015, 06:51
دة غلط جدا العملية التجارية للتداول محتاجة تانى وصبر وتخطيط كبير وترك موضوع الربح دة خطوة متقدمة شوية لموضوع التداول بس التاجر لابد انه يكون عنده عملية ريسك قليلة ويفهم هو بيعمل ايه ورايح فين علشان مايتعرضش لمشاكل وتقبل مرورى

بالفعل تاريخ نشأة التداولات على العملات و كيف تطور هذا العالم المثير الى ان يصل الى هذا ألكم الهاءل من المعاملات في الدقيقة الواحدة

hhpr1212
07-04-2015, 23:50

ra2d
07-05-2015, 21:53
شكرا لك اخي الكريم كلامك فعلا صحيح تطرقت لامور فعلا انا مررت فيها و خصوصا الحسابات
التجريبية كلما تعلمت عليها اكثر كلما استفدت لكن يجب المغامرة و المجازفة احيانا لجني الارباح

alaa ali
07-06-2015, 03:09
اهلا بكم
من الممكن المتاجرة باى مبلغ .. لكن الافضل تجمع خمسة وسبعون دولار حتى ترتاح فى المتاجرة بالعملات الاجنبية الفوركس

hamed mohamed
07-06-2015, 03:38
اخى الكريم مفيش شئ اسمه الحد الادنى ولكن
ممكن ان تتاجر بواحد دولار ولكن لا يربحك شئ
والخساره تبقى قريبه جدا" اخى كلما رئس المال كان جيد
كلما كن المكسب جيد والبعد عن الخساره ولكن تعلم جيدا"
قبل التداول

.LAVAL.
07-07-2015, 15:26
[QUOTE=hamed mohamed;6528002]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
قبل التداول[/QUOT

kayto
07-07-2015, 15:27
[QUOTE=hamed mohamed;6528002]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
قبل التداول[/QUOT

nes_trader
07-07-2015, 16:02
لا يوجد حد ادنى من اجل فتح حساب في شركة انستافوركس و لكن هناك شركات
اخرى تفرض مبلغ ادنى من اجل فتح حساب بالتوفيق يا صديقي

dhmo
07-07-2015, 16:53
قبل التداول

ماهو انت علشان متخسرش اكيد اخي علشان لازم الاول انك تفهم المجال الي انت فيه كويس اوي وبعد كده تتعلم وتاخد بالاسباب انك يكون ليك طريقه عمل جيده واسلوب متاجره وفهم
وخبره تواصل النجاح وتحقيق الربح بهم بالخبره

ahmed bakry
07-08-2015, 01:54
الحد الادنى والكويس لبدء التداول هو حوالى ميت دولار لكى تتم بدء التداول والمتاجرة وتقدر تحقق ربح والله الموفق والمستعان

drkim
07-14-2015, 23:42
تحياتى لك اخى الفاضل

والحد الادنى من وجهه نظرى هو 100 دولار لتستطيع ان تطبق شروط اداره رأس المال

و100 دولار تستطيع ان تفتح صفقه بحد اقصى للعقد 0.01 اى 10 سنت للنقطه

وانت تلتزم بهذه الاداره لتستطيع ان تستمر فى هذا السوق

pepobm
07-15-2015, 00:05
اخى العضو الكريم الحد الادنى فى شركه انستا هو دولار واحد ولكن داما ننصح بتجمع على الاقل 100$ بونص للمتاجره افضل
التوفيق من عند الله

moh79611
07-15-2015, 00:25
انا اقول لك انه اقل مبلغ 500 دولار اذا كنت ناوي تستفيد فاقل من هذا المبلغ لا يجني لك الكثير فنصيحتي لك 500 دولار

nabilps2
07-15-2015, 00:37
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته تحية عطرة لك اعضاء المنتدى اما بعد :
كما قال لك بعض الاخوى 1 دولار تكفي لعمل صفقة واحدة ولكن كلما كان راس المال اكبر كلما كان الربح اكبر والخسارة ايضا
تقبل مروري

sameh-a
07-15-2015, 00:57
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الفاضل تستطيع ان تتداول في الفوركس بمبلغ واد دولار لو احببت ولكن
الربح في هذه الحالة سيكون ضعيف انصحك بان تبدأ بمبلغ 150 دولار على الاقل

yansane
07-15-2015, 01:01
لايوجد حد ادنى او اعلى للبونص وانت ممكن ان تتاجر باى مبلغ لكن الافضل الا تتاجر باقل من الف دولار اخ العزيز أعتقد الحد الأدنى و الذي يمكن ان تتداول به 10 $ لانه في حالة استعمال الرافعة المالية و ارتداد السعر توفر المجال من اجل ان تحدد نقطة الستوب لوز ،

kokou
07-20-2015, 17:22
بسم الله الرحمن الرحيم انت ممكن تتداول من اول دولار لكن لو كان راس المال كبير تكون مرتاح انا انصحك بانك تبدأ بال250 دولار
تقبل مروري بسم الله الرحمن الرحيم انت ممكن تتداول من اول دولار لكن لو كان راس المال كبير تكون مرتاح انا انصحك بانك تبدأ بال250 دولار
تقبل مروري

اكرم التميمي
07-22-2015, 13:15
السلام عليكم بالنسبه لرأس المال يجب ان يكون دولار واحد فاكثر ها بالنسبه لشركه انستا وكلما زاد المبلغ يمكنك الدخول على اكثر عدد من الصفقات ويكون الهامش مؤمن بنسبه جيده

dima09
07-22-2015, 13:32
بسم الله الرحمن الرحيم
اصدفائي الاعزاء اعضاء المنتدى
من المعلوم ان سعر الذهب انخفض حاليا في السوق
هل سيؤثر ذلك على الدولار في مواجهة العملات الاخرى خاصة الاورو
وشكرا بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
07-22-2015, 15:43
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الفاضل تستطيع ان تتداول في الفوركس بمبلغ واد دولار لو احببت ولكن
الربح في هذه الحالة سيكون ضعيف انصحك بان تبدأ بمبلغ 150 دولار على الاقل

وحتى لو ااقل المهم الخبره وبالفعل اخي ااقل مبلغ تقدر تدخل بيه في الحساب هو الميه دولار وطبعا كل مبلغ هنا وبيكون له اداره راس المال الخاصه به ولازم
تبعد عن المخاطره علشان تقدر تحقق ربح

ynwa1892
08-24-2015, 18:10
السلام اخي لا يوجد حد ادنى لفتح حساب فتستطيع ان تفتح حساب ب 1 دولار في الانستا المهم ان تتعلم كيفية المحافظء=ة على 1 دولار
وفقك الله

ashraf mamdouh
08-24-2015, 18:11
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم يعتبر مبلغ 100 دولار هو مبلغ جيد للتداول واذا اصبح المبلغ اكبر من ذلك كلنما كان افضل

classic_trader
08-24-2015, 19:02
في الحقيقة هذا يعتمد اساسا على قانون الشركة التي تتاجر معها
و مع انستافوركس لا يوجد حد ادنى و اقصى بالتوفيق

naggar
08-24-2015, 19:45
مفيش حد ادنى للبونص
لو دولار واحد تقدر تتاجر بية
لكن
لما يكون راس مالك اكبر
هتقدر تكسب اكتر
ممكن تبتدى ب100 دولار

forex all arabes
08-25-2015, 16:06
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر يختلف من شخص
الى اخر قيمة الحد الادنى الذى يمكن ان يبداء بة ولكن انا اقول ممكن ان تبداء بمبلغ 100 دولار ولكن يجب ان تتعلم جيدا قبل البداء تحياتى

kacembouden
08-25-2015, 19:24

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

dhmo
08-26-2015, 00:22
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر يختلف من شخص
الى اخر قيمة الحد الادنى الذى يمكن ان يبداء بة ولكن انا اقول ممكن ان تبداء بمبلغ 100 دولار ولكن يجب ان تتعلم جيدا قبل البداء تحياتى

مع المبتدأ المبلغ جيد ولكن اهم حاجه المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل

andro2015
08-28-2015, 02:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم ادنى حد للتداول 1 دولار ولا يوجد
حد اقصى لاكن الحد الاقصى لتحويل البونص شهريا 250 دولار بالتوفيق اخى

tarik46
09-10-2015, 23:31
الحد الادنى لتحويل الاموال الى حسابك هو 1 دولار و لكن انصحك بتجميع اكبر مبلغ تقدر عليك لكي
تكون ارباحك معتبرة و لكي يطوةل عمرك في الفوركس و لكي تستطيع التداول بحرية و دون قيود
تقبل مروري

andro2016
09-19-2015, 19:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الحد الادنى للتداول اخى الغالى هو 1 دولار للمتاجرة فى
الفوركس لاكن هذا للتعلم فقط وتجربة السوق لاكن علشان تربح مبلغ جيد تداول ب 500 دولار

med1985
09-21-2015, 02:33
السلام عليكم ... انت من الافضل انك تبدأ ب 100 دولار علشان تعرف تتداول وان شاء الله مع ادارة راس المال من الممكن انك تعمل كتير
بالتوفيق ان شاء الله

ridhamadrid
09-21-2015, 19:12
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الحد الادنى لفتح حساب و للمتاجرة هو دولار واحد. تقبل مروري . بالتوفيق للجميع

akram mohamed obaid
09-21-2015, 19:25
اخي الكريم ادنى حد من المال يمكنك ان تتجار به في شركه انستا فوركس هو 1 دولار ولكن طبيعي هذا المبلغ ليس بالمبلغ الذي يحقق لك ارباح كبيره والموفقيه للجميع
تقبل مروري
تحياتي

seifhd
09-25-2015, 14:22
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

akram mohamed obaid
09-25-2015, 15:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ادنى مبلغ يمكنك لتداول به هو 1 دولار فقط واكيد هذا المبلغ صغير جدا لايمكنك فتح صفقات كبيره من خلاله لكن المبلغ الانسب للتداول هو 200 دولار والموفقيه للجميع
تقبل مروري

mohammed55
10-06-2015, 18:41
الفُورِكْس له الكثير من المزايا التي جعلته أكبر الأسواق المالية في العالم وأسرعها نموًا، ... يمكنك المتاجرة بأضعاف أضعاف رأس مالك باستخدام الرافعة المالية، وهو ما لا يتوفر في ... السعري بين سعر الشراء وسعر البيع، ويعد هو الهامش الربحي (Spread) الذي حصل ... الحد الأدنى لفتح حساب في سوق العملات في أغلب الشركات لا يزيد عن 300 دولار

nassim126
10-06-2015, 18:44
السلام عليكم اخي الكريم بحسابك بالنستافركس ممكن لك ان تبدء تداولك بدولار واحد فما فوق وحاول تميع اكثر اخي

snnaky
11-03-2015, 00:06
لا ياغالى موضوعك كدة مش واضح والاجابة فية تختلف
انت عاوز الحد الادنى لفتح الحساب ماشى الحد الأدنى من 1 دولار عادى بس خد بالك فى فرق كبير بين الحد الادنى لفتح الحساب وبين المتاجرة ب1 دولار
لا زم انت الأول تتعلم كويس الفوركس وتطبيق اللى اتعلمتة على الديمو عشان تتقن ادواتك

eslam11
11-03-2015, 00:45
السلام عليكم ورحمه الله تعالي يا اخي انا من وجهت نظري اقل راس مال تدخل به السوق هو 100 دولار و اتمني لك التوفيق

rifi
11-03-2015, 00:50
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أنا أشجعك عن جمع البونص ولكن هل تستفيد من المواضيع التي تطرح هنا أم هدفك هو جمع البونص ؛ بصراحة لو جمعت أكبر عدد وليس لديك الخبرة الكافية لتسييره ؛ من الأحسن التفكير في التعلم ؛ ما الحد الأدنى هو 1دولار

ahmed bakry
11-03-2015, 01:54
من مميزات شركة انستا انها بتتحيلك التداول باقل الاموال يعنى ممكن بعشرين دولار تتداول انما علشان تتداول بشكل معقول يعنى ممكن تتداول بميت دولار

alaa1
11-03-2015, 02:03
هلا
باى مبلغ تقدر تتاجر .. لكن الافضل 100 دولار حتى ترتاح فى المتاجرة بالعملات الاجنبية الفوركس

one god
11-09-2015, 22:49
والله يا اخي كل واحد والراس مال الي يتوفر عليه في الفوركس لانه كل واحد وظروفه
بالتالي الاهم يا طيب ان المتاجرة في الفوركس تكون براس مال ترى انه صالح للتداول

asxqwzdcefv1
11-09-2015, 22:53
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا فوق مقبض

heroo252
11-09-2015, 23:31
اى رقم ممكن تفتح بيه حساب حتى لو دوللار واحد انمما
عشان تحقق مكاسب لازم مبالغ اكبر شويه لو 500 دولار يبقى رقم كويس جدا كبدايهفى المجال

simo1990
11-10-2015, 00:01
لشركة انيستا كحد أدنى1 دولار
و لكن أغلبية الشركات تطلب لك 50-100 دولار وما فوق
وأنصح أن تبدأ 500-1000 دولار
وفي نفس الوقت تتعلم في التجريبي

csebai11
11-10-2015, 01:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
يمكنك البدا انطلاقا من 1 دولار للتداول في شركة امستا فوركس لكن الافضل ان تكون 100 دولار

mohamedps5
11-10-2015, 01:41
بسم الله الرحمان الرحيم تحية عطرة لكل اعضاء المنتدى بارك الله فيك اخي على المشاركة الجميلة تقبلي مروري

fehima316
11-10-2015, 01:53
ليس هناك حد ادنى لفتح حساب تستطيع ان تجمع كما تريد من البونص و قد ما يكون البونص كثير كان افضل

TAHA ALNAQEEB
11-10-2015, 02:10
الشركه ليس فيها حدود للايداع الادنئ ,يمكنك ايداع اي مبلغ تريده لكن لكي تحقق مكاسب حلوه تكبر المبلغ شويه

yahoo11
11-20-2015, 14:13
تقبل مروري

Mohamed osama kotb
11-20-2015, 14:35

تقبل مروروي

mohmed1214
11-20-2015, 14:37
موضوع مفيد والكثير من الاعضاء يستفادون من الموضوع
اتمنى الابداع اكثر وان تجعل موضوعك شامل
وراقب اجوبة الاعضاء حول الموضوع

asdaln
11-20-2015, 14:53
اخي الكريم موضوع مميز وجميل حسب الشركة ويكنك المتاجرة ابتداء من 10 دولار
ونامل ان نراك بمواضييع جديدة ومفيدة ليستفيد منها الجميع
وجزاك الله خيرا

dhmo
11-20-2015, 16:07
اخي الكريم موضوع مميز وجميل حسب الشركة ويكنك المتاجرة ابتداء من 10 دولار
ونامل ان نراك بمواضييع جديدة ومفيدة ليستفيد منها الجميع
وجزاك الله خيرا

بس لازم اداره راس مال وايضا ااقلل من الخسائر وخصوصا المارجن لازم تعمل باداره راس مال سليمه تحقق بيها ربح جيد وطبعا ده محتاج خطه جيده
للعمل مش اي حد بيقدر يعمل ده

haroug
11-21-2015, 18:18
شكرا اخي الكريم و نترقب الموضوعين بفارغ الصبر
لا شك انه سوف يكونوا موضعين مفيدين
و انا انتظر و لا تتاخر علينا
لان نمادج السعرية تهمني و اريد ان اعرف عليها اكثر...

مريم ميري
11-24-2015, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اعتقد ان الحد الادنى هو 5 دولار ولكن 100 افضل للتداول
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

hakem hassan
11-24-2015, 15:30
مع تعدد الشركات على الساحه لم يعد هناك حد ادنى بالمفهوم الكمى
لكن الاهم هو طريقة التداول المربحه باى مبلغ كان
و الاهم ادارة راس المال بغض النظر عن حجمه .

asx
11-27-2015, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

doaa sary
11-27-2015, 19:42
مفيش حد ادنى ااقل ايداع مثلا من نتلر دولار و30 سنت
وسحب ممكن 5دولار
لان بيتخصم2%عند السحب
بالتوفيق للجمييع ومزيد من الارباح

ahmedhathout
11-27-2015, 23:31
هو مفيش حد ادنى بس كل ما المبلغ كان كبير كل ما كان دا افضل بالنسبه
لك من ناحيه الربح ومن ناحيه حمايه الحساب من التمرجن

نادر صباح الدين
11-27-2015, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيز الحد الأدنى الذي يمكنك من عملية التداول من االناحية الفنية والتقنية لاتوجد مشكلة، فيمكن أن يبدأ المتداول عملية التداول بقيمة 10 دولار فقط، ويمكن أن يكون أقل أيضا، غير أن الأمر من الناحية العملية قد يكون أكثر صعوبة، لأن الرصيد الضعيف لا يتيح للمتداول إمكانية القدرة على استيعاب الخسارة لفترة طويلة، مما يعني أن الحساب يمكن أن يتعرض للتمرجن عندما يكون الرصيد المالي ضعيف، أما إذا كان المتداول على خبرة كفاية وكفاءة عالية فقد يختلف الأمر، ويتمكن المتداول من تحيقي الأرباح التي تاسب الرصيد المالي الذي يستخدمه، والله الموفق على كل حال.

whiteheart
11-28-2015, 00:55
برأيي الشخصي لا يهم المبلغ لكي تنجح و تجني ارباح لا بأس بها .. برأيي الادارة الناجحة هي التي ستربحك .. فلا يوج حد ادنى لرأس المال ..
بالتوفيق يا اخي لما يحب الله و يرضى ..

reyad george
11-28-2015, 00:59
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته فى انستا يوجد ايداع من 1 دولار لو تريد و لكن مبلغ معقول كبداه اول مره من الممكن 50 دولار كبدايه بالتوفيق لك يا صديقى

abouamine2013
11-29-2015, 23:08
السلام عليكم ورحمة الله:
الحد الأدنى في نظري و العملي يكون 50دولار وأكثر، و التفكيرفي الدخول بأحجام صغيرة جدا لا تفقدك أكثؤ من 2.5%. التداول السليم يكون برصيد كبير يصل إلى 500دولار و لكن اعتبر نفسك تملك به 100دولار لتتمكن من البقاء في السوق.
المرجوا ممن لا يعرف العمل على الاحجام و الهامش أن يتدرب في الديمو، وبعد تحديد هدف مثلا 8/10 أهذاف تحققت من ثم ادخل على الحقيقي, أتمنى لك التوفيق.

houssemmidou4
12-23-2015, 23:21
بالنسبة لشركة انستاا فالحد الادنى للياداع هو 5 دولار و لكن الحد الادنى للتداول بتجربة شخصية
و من اجل تحقيق ارباح معتبرة مع ادارة راس مال صارمة انصحك بمبلغ 150 دولار

zead ahmad
12-26-2015, 12:50
الحد الادنى لفتح الحساب يكون 1 دولار يمكن من خلال الخبرة ان تجعل هذا الدولار الالاف من هذا لان التداول بالخبرة واى مبلع يمكن ان تحقق ارباح كبيرة فى هذا طالما انك خبير تداول

yansane
12-26-2015, 19:31
بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا كل ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات ند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. ولكن كلما زاد راس مالك تستطيع ان تكبر حجم اللوت طبقا لاستراتيجية ادارة راس المال الخاصه بك

ابوفؤاد
12-26-2015, 20:02
انت م الممكن ان تربح من الدولار و ممكن ان تخسر من الف دولار الفيصل بالامر هو مااتعلمت و طريقه ادارتك لصفقاتك و راس مالك و عما ما ينبغى ان تركز عليهم لان لا مشكله معالمال فالكل من الممكن ان يجمع المال بفضل المنتدى و انستا اجعل هدفك كيف تديرالصفقه

islamhd
12-26-2015, 20:58

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

sameh-a
12-27-2015, 17:06
بسم الله الرحمن الرحيم
يمكنك ان تتداول في الفوركس بدولار واحد لو احببت ولكن الربح سيكون
قليل انصحك لبدء التداول ان تدخل بمبلغ 200 دولار على الاقل

zead ahmad
12-30-2015, 17:32
الحد الادنى للتجارة هو مبلغ 1 دولار يمكن ان تفتح حساب السنت وتضع 1 دولار فقط وبهذا تقدر ان تسحب لو ربحت من هذا المبلغ بكل سهولة لذلك يجب ان تعرف بهذا الشيء ميز وجيد والكل يعرف بان الخبرة قبل المال لان الخبرة تربحك

neverlityougo3
01-03-2016, 01:56
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

gottsklave
01-03-2016, 02:19
السلام عليكم
مشكور أخي على هذا الموضوع حقا أضن أنه سيكون مفيد لكن مشكلتي أنني لا أستطيع الوصول إلى الصفحات الأولى منه أجد دائما رسالة خطأ
تقبل مروري

harimeche
01-03-2016, 03:15
يختلف الحد الادنى من شركة لأخرى

إينيستا 1 دولار لكن لا ننصح بأقل من 100

لكي تدوق حلاوة السوق نسبيا

مع التحية وبالتوفيق

yansane
01-03-2016, 13:53
بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا كل ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات ولكن كلما زاد راس مالك تستطيع ان تكبر حجم اللوت طبقا لاستراتيجية ادارة راس المال الخاصه بك بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها.

latraaa
01-03-2016, 14:28
يا اخي الكريم، لا يوجد أي حد أدني و إنما لابد لك من العمل على جمع البونيص و هدا في حدود 1000 دولار لكي تستطيع العمل على التداول من دون أي مشاكل، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع اخرى

aminetns
01-03-2016, 15:29
الحد الادنى الفعلي يختلف من شركة لاخرى هناك شركات تطلب 20 او 10 دولار على الاقل وهناك شركات اخرى تطلب 200 او 500 دولار كحد ادنى.. لكن الحد الادنى العملي هو في نظري 50 دولار

latraaa
01-06-2016, 21:02
يا اخي الكريم، من الناحية القانونية لا يوجد أي حد أدنى و إنما أنت حر إبتداءا من واحد دولار، و لكن يا اخي الكيرم، ليكن في علمك أنه من الناحية العملية لابد من توفر على الأقل 500 دولار لكي نتمكن من العمل دون مشاكل

Mhamed28
01-06-2016, 22:05
لا يوجد حد أدنى لتفتح الحساب حيث يمكنك فتح حساب ب 1 دولار أمريكي فقط فتباشر بالتداول بطريقة عادية
و هذا أقل بكثير من شركات فوركس أخرى تطلب ما لا يقل عن 100 دولار لفتح الحساب و بالتوفيق في التداول

Bassem Hassani
01-06-2016, 23:12
الحد الادنى بيختلف من شركة وشركة اخى ولكن اقل حد ادنى موجود لفتح حساب فى اى شركة هو 1 دولار ودا من خلاله تقدر تفتح صفقة واحدة بواحد سنت وطبعا مفيش ربح ولا خسارة لن راس المال قليل جدا ,,, ومن الافضل هو الاعتماد على راس مال مناسب فى الفوركس لا يقل عن 200 دولار علشان تتعلم وتعمل ربح كويس وممكن 100 دولار كبداية .

mmaty
01-06-2016, 23:38
لايوجد حد ادنى للتداول فى الفوركس لكن كلما كان رأس المال اكبر كلما كان العائد اكبر وكلما اصبحت الخيارات امامك متعددة ومتاحة
وتستطيع ان تنفذ ادارة رأس المال بطريقة صحيحة تحافظ على اموالك بعكس الحساب الصغير الذى لا يتيح لك تلك الميزات

Ami abdou
01-06-2016, 23:47
حسب علمي الحد الادنى للايداع هو 2 دولار و هذا المبلغ لا يسمن و لا يعغنى عن جوع على الاقل لتبدء بداية صحيحة بلزمك 200 دولار

ahmed humedat
01-06-2016, 23:57

midoantr12
01-07-2016, 00:10
هو طبعن كل مايكون البونص على تفتح صفقات على بي لوت على
لاكن لازم يوكون الهمش يون 1على

OsamaNasser
01-07-2016, 00:30
انت ممكن تبداء باي مبلغ متوفر معاك حتي لو 10 دولار مفيش مشكله
لكن خلي بالك ان كل ما راس مالك ذاد اصبح فيه امكانيه انك تفتح صفقات بحجم اكبر
انما لو راس المال قليل مش هتحس بالارباح اللي هتجيبها لانها هتكون قليله

younes-dz
01-07-2016, 01:27
مساء الخير أخي الكريم بالنسبة لفتح حساب والمتاجرة
في عالم الفوركس محفوفة بالمخاطرلأن تتطلب الخبرة والحنكة
وعدم القلق في بعض الأحيان وعدم التداول
في الأخبار على كل حال بارك الله فيك شكرا جزيلا أخي الفاضل

one k
01-10-2016, 12:41
السلام عليكم ... من الممكن ان تبدا التداول ب اي مبلغ بسيط لو انت عايز ولكن من المهم ان تعرف ان المبلغ البسيط من الممكن
ان ياتي اليك ب ارباح بسيطة كما لو كان المبلغ اللي انت هتخسرة صغير
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

doaa sary
01-10-2016, 20:28
مفيش حد ادنى ااقل ايداع مثلا من نتلر دولار و30 سنت
وسحب ممكن 5دولار
لان بيتخصم2%عند السحب

mip868677
02-29-2016, 23:42
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
أستنتج أن أنستا تضم النوابغ من الأعضاء نعم فعلا كدالك نحن العرب نتقن الفوركس

talel babchia
02-29-2016, 23:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اما في شركة انستا يمكنك بدء التداول بواحد دولار بالنسبة لانستا فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع ولا تقلق كل ماتقوم بتجميعه ستخصل عليه مادام غير مخالف للقوانين.................................. .................................بالتوفيق للجميع

global
03-01-2016, 02:33
يا اخي الكريم الحد الانى للايداع في شركو انستافوركس هو 1 دولار ولاكن انا انصح ب200 دولار
والله الموفق والمعين

brouhou
03-01-2016, 03:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي العزيز
اضن انه اقل شيء ممكن تداول به هو 5 دولار ولكن يفضل الدخول بمبلغ
كبير فوق 200 دولار لكي يسهل عليك عويض الخسارة لا قدر الله

ahmed875
03-01-2016, 03:05
السلام عليكم اخى
يمكنك ان تبدأ ب أى مبلغ تريده ولكن المتاجرة تعتمد على ادارة راس المال التى تتاجر بها و شركة انستا فوركس تتيح المتاجرة بحد ادنى 1 دولار للصفقة
بالتوفيق اخى الكريم

hamza215rix
03-01-2016, 03:17
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
انا احاول تجميع اكبر عدد من البونص ولكن لا اعلم ما هو ادنى حد للتداول فى الفوركس ؟
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
78

---------- Post added at 12:08 AM ---------- Previous post was at 12:06 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
77

---------- Post added at 12:10 AM ---------- Previous post was at 12:08 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
76

---------- Post added at 12:12 AM ---------- Previous post was at 12:10 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
75

---------- Post added at 12:15 AM ---------- Previous post was at 12:12 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
74

---------- Post added at 12:17 AM ---------- Previous post was at 12:15 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
73

elabyad
03-01-2016, 03:24
شكرا جزيلا علي المعلومات القيمه

---------- Post added at 12:23 AM ---------- Previous post was at 12:23 AM ----------

شكرا جزيلا علي المعلومات القيمه واتمني لكم كامل التوفيق

---------- Post added at 12:24 AM ---------- Previous post was at 12:23 AM ----------

موضوع مهم جدا شكرا لطرحك له

Riivoo
03-01-2016, 03:31
ممكن حد يفيدنا بدخل ازاى بالمبلغ اللى بجمعو

مني عصام
03-01-2016, 03:52
يمكنمك التداول باي مبلغ اخي الكريم ولو حتي 5 دولار او 1 دولار عادي جدا انك تفتح صفقات ولكن
اهتم بالتعليم اولا ثم جمع لبونص وبعدها اعمل لي الحساب الحقيقي كما تريد
تقبل مروري مع تمنياتي لك وللجميع بالنجاح والتوفيق

alialkhbeer
03-01-2016, 03:58

اما بالنسبه لك اخي اذا تستطيع تجميع 300 دولار بونص انت جميل حتى تكون لديك فرص قويه للتداول

hamza215rix
03-01-2016, 04:04
بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
53

---------- Post added at 01:01 AM ---------- Previous post was at 12:59 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
52

---------- Post added at 01:04 AM ---------- Previous post was at 01:01 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
51

ibr08
03-01-2016, 04:15
اخي الكريم في خصوص سؤالك فان الجواب يكون يمكن ان تداول ب واحد دولار ولكن كلما كان راس مالك اكبر كان افضل ..جمع اكبر قدر من البونص فقط من خلال التفاعل هذا قانوني ومسموح به

nrgslawi
03-01-2016, 04:36
اخي يمكنك الدخول الى عالم الفوركس وبدء التداول ابتداءا من 1 دولار لكن من الاحسن ان تبدا بمبلغ 100 دولار لكي تحقق بعض الارباح

hamza215rix
03-01-2016, 04:38
بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق للجميع

استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
35

Ahmedgomaa
03-01-2016, 05:13

ebn masr
03-01-2016, 05:44
انت ممكن تقوم بايدع مبلغ متلا ميت دولار كبداية تداول كأقل مبلغ ممكن تبدء بيه بس ماتحاولش تقلل عن مبلغ الميت دولار علشان ماتخسرش وتندم

simo1
03-10-2016, 12:17
لأن حضورك سيدتي يلعثمني ويهز كياني
مع أني الشخص المقصر تجاهكِ
منك العذر والسموحه ياسيدتي
لتجراي على هذا الكلام
دمتِ بحب وسعاده ..

lebouziramzinio
03-11-2016, 22:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل اخي الكريم الحد الادنى لبدء التداول يختلف من شركة لاخرى

aissaalg
03-12-2016, 01:06
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

karim ben el maati
03-12-2016, 01:13
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. شكرا اخى الكريم على هذه المعلومه الاكثر من رائعه لأعضاء منتدانا المحترم

messaoud43
03-12-2016, 01:20
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

elnagar
03-12-2016, 01:55
السلام عليكم اخى الكريم الاهم من المبلغ هو ان تتعلم جيدا وتعرف السوق جيدا وسعر صرف العملات وكيفية ادارة راس المال لتربح وتتجنب الخسارة فى الفوركس بالتوفيق للجميع

Civil Engineer
03-12-2016, 05:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
لكي تشعر بربح جيد اخي ونظرا للرافعة القليلة فانصحك بان تبدا ب 100 دولار

AboMoZo
03-12-2016, 08:47
بسم الله الرحمن الرحيم
اسعدني المرور بموضوعك واستفدت من الردود علي استفسارك
واصل ابداعك واتحفنا بكل ما هو جديد و شكراً جزيلاً لك
تمنياتي لك بالتوفيق
خالص الود

mourada
03-12-2016, 12:51
اخي الفاضل الحد الادنى لفتح حساب مع شركة انستا هو واحد دولار و لكن لا يمكن للاحد ان يحقق ارباح معتبرة من دولار واحد و الرسمال كلما كان كبير كلما كان ذلك افضل

lacaravanne
03-12-2016, 15:05
السلا م عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين اما بعد اخي يمكنك اولا ان تتعلم و بهدا افتح حساب بالمبلغ الذي تريد

tarek2016
03-12-2016, 16:11
اللهم انت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك مااستطعت اعوذ بك من شر ما صنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبي فاغفر لي فانه لا يغفر الذنوب إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ربي اغفرلي ولوالدي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات استغفر الله العظيم من كل زنب يحجب عن تحقيق دعاءي استغفر الله العظيم من كل زنب عظيم استغفر الله واتوب اليه

engibrahim.hd
03-12-2016, 16:17
السلاام عليكمم ورحمة الله وبركاتهبالنسبة لانستا فهي تسمح لك بان تتاجر باقل مبلغ هو واحد دولار وبالنسبة للبونص فاجتهد وجمع ولا تقلق كل ماتقوم بتجميعه ستخصل عليه مادام غير مخالف للقوانينتقبل مروروي

karinho1991
03-19-2016, 18:23

lebouziramzinio
03-20-2016, 01:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل الحد الادنى لبدء التداول يختلف من شركة لاخرى

amineguti
03-20-2016, 01:27
اخي العزيز ليس هناك اي حد ادنى للتداول في انستا اي مبلغ جمعته من البونيص في المندى يمكنك التداول به عادي اخي الكريم

zizo199
03-27-2016, 20:57
تقبل مروري

شعبان86
03-27-2016, 21:14

korabikayoussef
03-28-2016, 04:02
السلام ورحمة الله
وليس المهم عدد البنوص التي تجمعها بل المهم قدرتك على التعمامل مع الصفقات والربح وليس الخسارة
موفق أخي الغالي

joker7diaa
03-28-2016, 04:17
ده يختلف من شركة الى اخرى ومن حساب الى اخر لاكن بخصوص حسابات المكيرو
يمكنك البدء حتى لو بدي 5 دولار وفي شركة انستا لا يوجد حد ادني لحساب الميكرو

احمد عبد الباسط
04-17-2016, 19:54
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
ادنى حد للبونص هو 10 سنت يمكنك تجميعة واقصى حد للبونص هو 250 $
ولكن ادنى حد من وجهه نظرى الحد الادنى للتداول 100 دولار

ahmedhelmy1
05-19-2016, 20:12
فالرافعة المالية التى يوفرها هذا السوق تسمح بمضاعفة رأس المال ، وبالتالى الدخول فى معتركات سوق الفوركس ، والبدء فى التداول فى الحال برأس مال أقل بكثير من مثيله فى أسواق السلع الأخرى .. أما فى سوق الأسهم فلامجال للرافعة المالية ، مما يتطلب رأس مال كبير لإبرام صفقات تداول

mohamedhamed
05-19-2016, 20:29
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك على المعلومات القيمه
واتمنى ان تستمر فى امدادنا بمثل هذه
المواضيع والمعلومات القيمه
جزاك الله خيرا

اروي
05-19-2016, 20:38
يختلف السعر من شركة لاخري مثلا هناك شركات 1$وهناك اقل شي 500$
وهناك 250$حسب الشركة بس الافضل يكون سعر اكتر من 50 لانه من سهل المبلغ القليل تخسره
لذلك حط مبلغ 100$

behindtu
05-19-2016, 21:24
من الأفضل لك أثناء التداول أن تتداول بحد أدنى 100 دولار
أصبر على أخذ البونص قليلا إلى ان يصير البونص 100 دولار ثم أبدا بالتداول
لكى لا تخسر أموالك

wayss
05-19-2016, 21:28
أولا أد أن اشكرك جزيلا على الطرح المميز
ثانيا الحد الدنى في هذهالشركةهو دولار واحد فقط
تمنياتي لك و للجميع بالتوفيق تقبل مروري أخي الغالي

emma91
05-19-2016, 21:37
بالنسبة للحد الادنى فهو يتغير من شركة الى اخري
بالتوفيق لجميع تعضاء هذا المنتدلى الرائع
اتمنى مزيدا من المشاركات التي تفيد المبتدئين والمحترفيت
تقبل مروري

ضاحى فؤاد
05-19-2016, 21:40
السلام علبكم ورحمة الله وبركاته

موضوع رائع جدا يدل علي ذكاء وفطنة كاتبه وانا احييك علي ذكائك وتفكيرك الذي قمت بسرده في هذا الموضوع المعبر عن ذلك التفكير السديد

saleh05
05-19-2016, 21:42

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

مبتدئ و لكن...
05-19-2016, 21:50
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام و المجهود الجبار الذي قمت به و قد استفدنا منه في بعض الاشياء
و ذلك من خلال الموضوع و من خلال الردود المهمة ايضا
لذ انتظر المزيد من المواضيع المفيد
تحياتي لك و تقبل مروري

bakup28
05-19-2016, 21:51
بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا
كل ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات
ولكن كلما زاد راس مالك تستطيع ان تكبر حجم اللوت
طبقا لاستراتيجية ادارة راس المال الخاصه بك
ْْ

forexfox
06-20-2016, 23:55
السلام عليكم ... انت ممكن تتطلع علي كل اللي انت عايزة بدون تسجيل واهم الاشياء اللي انت ممكن تستفيدها هي التقويم الاقتصادي... بالتوفيق ان شاء الله قي التداول والمنتدي الرائع وشكلا لكم .

MASTER TRADER
06-21-2016, 00:50
يا اخي لا يوجد حدا دني لتحويل البونص الى،حتى 0.10 سنت سوف تحول الى حسابك والامر يعودلك في جمع العدد المعين ،باتوفيق لك وللجميع ان شاء الله

ganoun
06-21-2016, 01:00
ماشاء الله يا اخى الكريم بارك الله فيك
تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام

ghost.mastar
06-21-2016, 01:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالنسبة لشركة انيستا فوركس الامر سهل جدا كل ما تحتاجه فقط 1 دولار كاحد ادني لفتح الصفقات

nonam
06-21-2016, 16:44
السلام عليكم .... الحد الادني لا يوجد اي حد ادني للايداع في الشركة ولا التعامل مع الحساب الحقيقي في الحساب ومن المهم ان يكون التعامل مع الحساب الحقيقي ف يالتداول من اهم الادوات اللي من الممكن التعامل معاها
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

samieh
08-19-2016, 08:09
والله ادنى مبلغ للتداول ليك انت كمبتدىء ممكن 250 دولار ولا تحاول التداول باقل من ذلك وقلل فى قيمة حجم اللوت الى الحد الادنى المتاح فى حسابك مثلا لو 10 سنت يبقى تمام جدا ولابد من استخدام الاستوب لوز وان تضع هدف

alasfarahmad
08-19-2016, 10:40
السلام عليكم روحمة الله، صديقنا الفاضل من الناحية الفنية في مقدور المتداول أن يبدأ تداولاته برصيد مالي يقل عن عشر دولارات، ولكن من الناحية العملية فإن هذا الرصيد لايقوى على الصمود أمام تغيرات السوق، وسرعان ما يمكن أن يصل إلى مرحلة الانهيار، ولهذا ينصح الخبراء بأن الحد الأدنى للرصيد الصالح للتداول هو 100 دولار، مع ضرورة أن ارتفاع الرصيد المالي لا يعفي المتداولين من ضرورة التعلم واكتساب الخبرة والمهارات المطلوبة.

محمد صلاح
08-19-2016, 12:42
اهلا بك اخى العزيز طبعا الحد الادنى لفتح حساب فى الفوركس يختل من شركة لشركة وطبعا انستا توفر حسابات بدون حدا ادن وده اهم ما يميزها

alym
08-19-2016, 12:54
تقدر تتاجر باى مبلغ ولكنكلما كان المبلغ كبير كلما كان ذلك افضل لان المبلغ الصغير سهل تخسره لانك بتعلى حجم اللوت مبلغ 1000 دولار هو افصل شى للبداية

ahmedh
08-19-2016, 13:51

mohamed shabana 26
08-19-2016, 13:59
كحد أدنى للمتاجره هو فقط 1 دولار
لكن كحد ادنى من البونص ليتم تحويلها لك هو 100 دولار فقط
حد اقصي من البونص التي يمكن تجميعها هو 125 دولار فقط
بالتوفيق ان شاء الله

shsho.mys
08-19-2016, 14:17
بسم الله الرحمن الرحيم

بص يا سيدي في شركتنا المحترمه اقل حاجه 1$ ودول اسهل من السهوله يعني 10 ردود
ثانيا انت متدورش على اقل حد انت دايما لازم يكون هدفك اكبر حد عشان يكون رأس مال كويس

adamarwan
08-19-2016, 19:55
كل شركة اخى والد بتاعك فى انستا ممكن ان تبدا فى التداول فى السوق
ابتداء من 1 دولار
وممكن ان تسحب المبلغ الى تريد لدى انت الى تختار هدا الامر
وحظ موفق

bakup28
08-19-2016, 21:52
يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول
كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن
هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة
يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ

mohyedal
08-19-2016, 21:57
هناك بعض الشركات الوسيطة التي لا يتطلب التداول فيها سوى دولار واحد. و لكن يبقى الامر متعلق بالهدف من التداول في نظر الفرد هل هو هدف احترافي ام هو عبارة عن هواية. الاحترافية في الفوركس تتطلب استثمار راس مال محترم من اجل جني ارباح محترمة. اما التداول من اجل التسلية فانه لا يتطلب راس مالا كبيرا

MRokaM
08-19-2016, 23:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. يوجد شركات بها
الحد الادنى 1دولار و شركات اخرى بها الحد الادنى
200 او 100 على حسب راس مالك تقدر تدخل

karim4855
08-20-2016, 00:05
كل شركة وساطة و شروطها في الايداعات فنحن نتحذث عن شركة انستافوركس تستطيع ايداع حتى 5 دولار و البدأ في فتح الصفقات و استعمل لوط 0.01 أو 0.02 و أدرس حركة السوق جيدا لكي تحقق أرباح لان 5 دولار رأس ماتل صغير و يمكنك خسارته ان استعملت لوط كبير بالتوفيق لك

csebai12
08-20-2016, 00:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
يمكن ان تبدا بالتداول انطلاقا من 1 دولار في شركة انستا فوركس لكن هذا ليبس امر مخبذ الافضل ان تبدا ب100 دولار على الاقل كي تكون متدالا بارياحية

khalid3zzet
08-20-2016, 01:46
السلام عليكم ورحمة الله
ممكن من 2 دولار ولكن كل مكان
البونص كبير كلما كان الربح اكبر

marouane123
08-20-2016, 17:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
تحية طيبة ...
اتمني نشر المزيد من الاخبار.
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح ...
تقبل مروري .

Samirghatas
08-30-2016, 01:16
اخى الكريم الحد الادنى للتداول ممكن 10 دولار لكن اية الفائدة حاول تعمل بونص جيد وكبير
لتكون ارباحك جيدة وتعرف تتداول وتفتح صفقات بكل راحة

nourmea53
09-16-2016, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الحد الادنى للتداول اخى الغالى هو 1 دولار للمتاجرة فى
الفوركس لاكن هذا للتعلم فقط وتجربة السوق لاكن علشان تربح مبلغ جيد تداول ب 500 دولار

baya1
09-20-2016, 10:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

lionardodicaprio940
09-25-2016, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله
يا اخي لا يوجد حد ادني للبدء في التجارة في عالم الفوركس
اد يمكنك البدء باي مبلغ تريد بالتوفيق للجميع

doaa22
09-25-2016, 20:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لايوجد حد ادنى لفتح حساب فىا لفوركس لكن لابد انه يكون حساب معقول الى حدا ما لكى يتحمل
حركه السعر هبوطا وصعودا ولابد انه تاخد وقتك فى التعلم

ahmed srhan
09-25-2016, 20:22
شكرا لك اخي وأتمني نشر المزيد

mhd99
09-30-2016, 23:21
ليس هناك في سوق الفوركس حد ادنى للتداول يمكنك البدء اخي بالمبلغ الذي تريده ولكن يفضل ان تبدأ بمبلغ 150
دولار على الاقل حتى تكون الارباح مرضية

zizoo99
10-17-2016, 21:46
اخى العزيز شكرا لك على مشاركتك الطيبة يمكنك اخى البدء حتى و لو ب 10 دولار و لكن هذا يحجم أو يقيد عملك بالفوركس حيث ان اقصى لوت 0.01 و يكون الستوب قليل و الفريم المستخدم قليل ايضا و لكن مبلغ 100 دولار كافى لدخول صفقات على فريم اليومى و بلوتات تصل الى 0.05

mariamrz
10-28-2016, 00:56
خى الحبيب اعتقد ان اقل مبلغ للتتادول به يكون 200او لو كان متاح ورصيدك كبير يبقا وكل مايزيد يكون افضل زى مثلا 1000 دولار ويفضل ان تسحب الزائد وان ارادت ان تستثمر اكثر فاليك هذا المنتدى لعمل ردود واخد رصيد مقابل كل رد 10 سنت
فقط ف مقابل التعليق وافادة الاخرين ونفسك اولا وطبعا السحب له اكتر من طريقه وابسطها طلب فيزا انستافوركس ولن تواجه اى مشكله
بالتوفيق

فوريكسي
10-28-2016, 13:47
الحد الادنى المعقول ه1000 دولار لربح معتبر شكرا جزيلا لك اخي الكريم على هذا الموضوع بالتوفيق لك اخي الكريم ان شاء الله ولجميع الاعضاء الكرام تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

bahoma310
11-06-2016, 16:47
هناك من يفتح حساب ب مليوون دولار و هدا الحساب لا شيئ تماما مع صناع الصوق و اصحاب البنوك و المحافظ الكبرى فهم يتداولون بقيمة حوالي 3 ترليون يوميا

magdy mahmud
11-21-2016, 13:54
اخي الكريم السلام عليكم في شركتناالمحترمة انستا فوركس ممكن نودع 5 دولار وتشتغل بيها عادي بس طبعا مش هتعرف تعمل منها ارباح اما بالنسبة الافضل هوالبدء ب100 دولار في البداية وبعد كدة بتزود الحساب توصله الي 1000 دولار

tamermosa
11-21-2016, 15:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي العزيز ، انت حتى لو جمعت 1 $ من البونص سيتحول الي حسابك في انستا ، لكن حاول ان تجمع أكثر عدد ممكن من البونص علشان تعرف تتاجر بيه كويس و تعمل ارباح كويسة ، لك مني كل الشكر

magic777
11-21-2016, 16:21
هو ممكن تفتح بواحد دولار او حتى بعشره يعني ده سهل الان ولكن هل فعلا ده مبلغ تقدر تعمل عليه وتحقق ربح او يصمد معاك في تقلبات السوق
اكيد لا اخي ممكن تبدأ ب 100 دولار افضل وراس مال صغير جيد

ziko7
11-21-2016, 16:24
الحد الادنى للياداع هو دولار و لكن الحد الادنى للتداول بتجربة شخصية و من اجل تحقيق ارباح معتبرة مع ادارة راس مال صارمة انصحك بمبلغ 50 دولار

بشير حمدان
11-21-2016, 16:25
السلام عليكم
يختلف الدخول الى سوق الفوركس من شركه الى اخرى ولكن فى انسستا تسمه ببدأ التداول من واحد دولار فقط . ولكن حاول التعامل اولا مع الحساب التجريبى للتعتاد على التداول ...

ياسر المصرى
11-21-2016, 16:28
مشكور العضو المحترم على الموضوع الرائع ان الحد الادنى لفتح حساب فوركس يبداء من 1دولار للحساب المكرو على اقل تقدير
او 10دولار للحساب الاستندر على اقل تقدير ايضا لكن المعادله الكبيره هى هل تستطيع ان تحقق من هذه الارقام اى مكاسب وتستمر فيها