PDA

View Full Version : طلب معرفة الفوركس واتقان معرفته

Pages : [1] 2

Nashwa Mohammed
04-07-2015, 16:22
السلام عليكم
انا جديدة هنا بالمنتدى واشتركت لان نفسي فعلا اتعلم واعرف كثيار عن سوق التداول وايه شروطه ومخاطره وجميع مايتعلق بالفوركس ان امكن .... وشكرا

eragon
04-09-2015, 00:11
وعليكم السلام , اهلا بكل الاعضاء الجدد بالمنتدي اولا
ثانيا المتاجره شيء ممتع جدا علي الرغم من مدي خطورتها وخصوصا بسبب الرافعه الماليه
يفضل الاطلاع علي الموضع التالي " أسئلة وأجوبة للمبتدئين فى مجال الفوركس" (http://forex-masr.com/showthread.php?10-%D8%A3%D8%B3%D8%A6%D9%84%D8%A9-%D9%88%D8%A3%D8%AC%D9%88%D8%A8%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D9%81%D9%89-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%83%D8%B3)
ويمكنك البداء من القسم التعليمي في المنتدي من الرابط التالي
http://forex-masr.com/forumdisplay.php?12-Trading-Universities
بالتوفيق ان شاء الله

مصراوى
04-09-2015, 00:23
اخى الفاضل انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى والتعرف على الفيديوهات المختلفة والتدرب على الحسب التجريبى وبالتوفيق للجميع

ahmedtaher
04-13-2015, 01:08
السلام عليكم ... مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح
بالتوفيق ان شاء الله

user_66
04-13-2015, 03:12
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

ahmed mo
04-13-2015, 03:36
ممكن من خلال الردود ىف القسم التعليمى يكون هناك معرفه ببعض الامور

وهتلاقى فى موضوعات وفديوهات مثبته فى القسم والله يوفقك والله المستعان

رضوى
04-13-2015, 03:43
السلام عليكم ياخى الفاضل مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت عالم الفوركس بوجودك معانا

Miro1
04-13-2015, 03:43
مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح
بالتوفيق ان شاء الله

سارة محمد
04-13-2015, 04:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

محمود مرعى
04-13-2015, 04:39
السلام عليكم
انا جديدة هنا بالمنتدى واشتركت لان نفسي فعلا اتعلم واعرف كثيار عن سوق التداول وايه شروطه ومخاطره وجميع مايتعلق بالفوركس ان امكن .... وشكرا

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذة نشوى وان شاء الله تقدرى فعلا انك تسفيدى من المنتدى الخاص بنا وتحققى
النجاح والربح فى هذا المجال والنصيحة اللى انا اقدر فعلا اجهها ليكى هى ان حضرتك تدخلى على القسم التعليمى عندنا
وتتعرفى على كل حاجة عن الفوركس

سارة محمد
04-14-2015, 18:52
السيولة
عند تداول العقود الفرقية مع نموذج تنفيذ غرفة المقاصة في **cm ،**cm تكون الطرف المقابل النهائي لهذه المعاملات. السيولة المتاحة تعتمد على ظروف السوق بشكل عام؛ تعتمد تحديدا على السوق المرجعية الأساسية للأداة. قبل اتخاذ قرار التداول ينصح كافة العملاء النظر في استراتيجيتهم الكلي، حجم التداول، وظروف السوق، ونوع الأوامر قبل ان تضع للتداول.

بالإضافة إلى نوع الأوامر، يجب على التاجر النظر في توافر الأداة قبل اتخاذ أي قرار التداول. كما هو الحال في جميع الأسواق المالية، فإن بعض الأدوات ضمن هذا السوق سوف يكن لها نقص في السيولة من غيرها. وفرة السيولة يسمح للمتداول الدخول أو الخروج ، بالقرب من أمر التنفيذ، والحد الأدنى من انزلاق خلال ظروف السوق العادية. ومع ذلك، بعض أزواج العملات لديها أسواق أكثر سيولة من غيرها.

Eslam1
04-15-2015, 06:41
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

Pierre
04-16-2015, 06:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انه بتزيد من نسبة العملاء لديها فى الشركة لان كل متداول بيدخل فى الفوركس وبيعمل صفقة
بتاخد عليها نسبة من الاسبريد لكل متداول اتمنى التوفيw

User_90
04-16-2015, 07:01
نصيحتي لك بالاهتىام التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله وبالتوفبق

waelmma
04-16-2015, 07:16
;):(:( اخى الكريم انت بتسال اسئلة اجابتها عايزة شرح طويل وعريض
وعلى كلا اهم حاجة الالتزام بادارة سليمة لراس المال وجزاك الله خيرا

chennana
04-17-2015, 21:57
اخي الكريم التداول في سوق الفوركس ليس بالامر الصعب لكن عليك ان تتقن استراتجية رابحة لتحقيق ذالك
يمكنك التعلم من القسم التعليمي وهو احسن بداية للمبتدئ
بالتوفيق

ahmedibrahim258259
04-23-2015, 14:02
بسم الله الرحمن الرحيم واحسن حاجة هاتعمل ليكي الحاجت دي كلها هو الحساب التجريبي منه هاتعرفي كل حاجة انتي عاوزه تعرفيها
تقبلي مروري

hager omar
04-24-2015, 01:06
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحبا بكي اختي الكريمة نورتي المنتدي ولكتي تبداي التعلم الجيد فانا انصحك بان تقومي بزيارة القسم التعليمي بالمنتدي وايضا تشاهدي فيديوهات علي اليوتيوب وتقراي كتب عن الفوركس هي دي الوسائل التي تساعدك علي تعلم الفوركس جيدا

تقبل مروري

معتصم سباعنة
04-24-2015, 02:02
السلام عليكم ورحمة وبركاته
اهلا وسهلا فيك اخي الكريم - ادخل على قسم التعلم وسوف تجد هناك ما يفيدك - اتمنى لك النجاح
تقبل مروري

ShougySalout
04-24-2015, 02:04
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحبا بكي اختي الكريمة نورتي المنتدي ولكتي تبداي التعلم الجيد فانا انصحك بان تقومي بزيارة القسم التعليمي بالمنتدي وايضا تشاهدي فيديوهات علي اليوتيوب وتقراي كتب عن الفوركس هي دي الوسائل التي تساعدك علي تعلم الفوركس جيدا

تقبل مروري

abdelaziz 10
04-24-2015, 22:44
اتقان الفوركس يا اخي والنجاح فيه امر في يد المتاجر نفسه لا في ي اي احد اخر
بالتالي ممكن عوامل اخرى تساعده مثل حجم راس المال وذكائه ربما الخ

mohamed azzam
04-24-2015, 22:46
اختى الكريمه يمكنك التعلم المذيد بقسم المنتدى التعليمى فهذا جيد قبل اتخاذ قرار التداول والله الموفق والمستعان
تقبلى مرورى

ilyes chaieb
04-25-2015, 04:54

بالفعل حجم رأس المال يلعب دور مهم جدااا في نجاح الصفقات لان كلما كبر حجم راس المال زادت فرصتك في الصمود اكثر بالسوق و تحمل كل التقلبات اللى ممكنتواجه الصفقة

big.pharaoh
04-25-2015, 04:58
لكل مبتديء انصحه للدخول على المنتدى التعليمي أولا http://forex-masr.com/forumdisplay.p...g-Universities

ثانيا اليوتيوب مليان محاضرات صوت وصوره توضح الفوركس وطريقه عمله والرافعه الماليه والهامش ... الخ

ahmed900
04-25-2015, 08:37
بسم الله الرحمن الرحيم انت ممكن تفتح الحساب التجريبي من خلال الموقع الشركة وبمنتهي السهولة بتكتب اسمك والبريد الالكتروني
تقبل مروري

waelmma
04-25-2015, 08:51
;););) اخى العزيز انت الاول لازم تعرف مبادىء الفوركس من هنا
من هذا الكتاب وهذا الفيديو وبعدين فكر فى التجارة http://www.kutub.info/library/book/2683
https://www.youtube.com/watch?v=qm0TwRSJFvI

حسنى صادق
04-25-2015, 10:21
اعتقد ان العمل فى سوق الفوركس لابد من ان يكون نابعا من ان العلم على لاتلعلم الجيدو لالازم لابد من ان بتم العلم فى لاكثير من الامرو الواجبة

ShougySalout
04-25-2015, 10:23
اعتقد ان العمل فى سوق الفوركس لابد من ان يكون نابعا من ان العلم على لاتلعلم الجيدو لالازم لابد من ان بتم العلم فى لاكثير من الامرو الواجبة

ahmed900
04-25-2015, 11:47
هل تعلم:السم المميت الذي يفرزه أخطر أنواع قنديل البحر، الذي يعيش قرب سواحل استراليا، يقتل رجلا خلال مدة لا تتجاوز أربع دقائق.. ومع ذلك فهذا الحيوان الرخوي البحري تلتهمه السلاحف البحريه التي يشبه فمها المنقار، دون أن يلحق بها أي أذى

الاصيل
04-25-2015, 11:54
وعليكم السلام
تعلم الفوركس ليس بالسهوله التى يمكن ان نكتبها فى سطور
ولكن يجب عليك البحث فى الانترنت عن كيفية تعلم الفوركس
وكذلك مشاهدة الفديوهات التى تساعدك فى تعلم الفوركس بشكل اسهل
تمنياتى للجميع بالتوفيق

mohamed9004
04-25-2015, 12:46
السلام عليكم ورحمه الله .. حضرتك شكلك زهقتى بعد اول رد عملتيه لازم تتعلمى الاول عشان تعرفلى الكلام ده اتجه الى القسم التعليمى هناك حتلاقى كل حاجة عاوزه تعرف ابدئى من الاول واعملى حساب تجريبى وجرب عليه وشوفى ايه الاستراتيجية المناسبة ليكى للتداول بيها وبالتوفيق لكى

حسنى صادق
04-25-2015, 13:02
ارى انة ن المهم جدا اننقوم بفهم و تحليل قوى للعمل فى لسوق و لابد ن الاستنتاج الرائع للعمل فى لسوق و ن خلل التوضيح الجذرى للعمل فى السوق

Ahmed ibrahem20145
04-25-2015, 13:38
هل يمكنني ربط اكثر من حساب في شركة انستا فوركس بحساب واحد في منتدي فوركس العرب ام ان هذا غير مسموح بة

وهل يوجد قيود علي سحب الارباح من حسابي عند تحقيق الربح ام ان هذة حرية ام يجب علي ترك شيء في الحساب حتي لايتم اغلاقة

al-Mashhadani64
04-25-2015, 14:15
اهلا وسهلا بك في هذا المنتدى الكريم الذي يحمل في طياته كل شيء مفيد انصحك اولا ان تتعلمي اسلوب التداول جيدا والطريق يبدأ من القسم التعليمي للمنتدى وستجدين فيه كل شيء يخطر على بالك في تعلم الفوركس وشكرا

MAGDYABDO
04-25-2015, 21:09
انصحك اختى ان تقراي كتاب تعلم الفوركس من الالف للياء وان تشاهدي بعض من دورات الفيديو

نورين
04-30-2015, 20:10
السلام عليكم ممكن من خلال الردود ىف القسم التعليمى يكون هناك معرفه ببعض الامور
وهتلاقى فى موضوعات وفديوهات مثبته فى القسم والله يوفقك والله المستعان وبلتوفيق ان شاء الله

Navigueur24
04-30-2015, 20:13
لكل مبتديء انصحه للدخول على المنتدى التعليمي أولا http://forex-masr.com/forumdisplay.p...g-Universities

ثانيا اليوتيوب مليان محاضرات صوت وصوره توضح الفوركس وطريقه عمله والرافعه الماليه والهامش ... الخ

abdougagi
04-30-2015, 20:48
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله
مرحبا بك اختي في عالم الفوركس انصحك بالقراءة و متابعة الدروس المرئية
على اليوتيوب من اجل تعلم الاساسيات و المصطلحات الاساسية ثم فتح حساب تجريبي و تطبيق ما تعلمته
بالتوفيق اختي

laymedia
05-05-2015, 12:20
اختى الكريمه يمكنك التعلم المذيد بقسم المنتدى التعليمى فهذا جيد قبل اتخاذ قرار التداول والله الموفق والمستعان

hamdochi
05-05-2015, 12:52
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان نصيحتي لك بالاهتمام التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات
والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

engaym
05-05-2015, 12:55
السلام عليكم اخى يمكن لك ان تتعلم ماهو الفوركس وكيف يمكن ان تصبح متداول ناجح وذلك عن طريق التعلم
والتوجة الى القسم التعليمى بالمنتدى وسوف تجد بة كل ما تريد ان تعرفة عن الفوركس وبالتوفيق

ahmed90
05-05-2015, 13:04

Doodysamsom
05-05-2015, 13:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا بكى معنا يا اخى بمنتدى الفوركس..
لو عاوزة تعرفى كل شيئ عن الفوركس عليكى بالدخول على القسم التعليمى بالمنتدى

ahmed90
05-05-2015, 14:06

moustafaforex
05-05-2015, 14:55

ali.22595
05-19-2015, 05:08
\
اخى الفاضل مرحبا بك معنا فى المنتدى هتلاقى هنا اخى فى القسم التعليمى
كل الى محتاجة افهم الفوركس الاول واتدرب على حساب تجريبة فترة عشان تفهم كل حاجة

moh93
05-19-2015, 06:15
تعليم الفوركس ايز وقت كفى بس اهم شى هو الصبر لانه اذا لم يكون فية خطط واضحة فى السوق
قد يكون فية تتداول بدون خبرة هو لطريق ال الخسارة ويجب انه نتعلم ازاى يكون فية حسن ادارة لراس المال

REDA FOREX
05-20-2015, 14:41
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان نصيحتي لك بالاهتمام التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات
والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان نصيحتي لك بالاهتمام التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله تقبل مروري بالتوفيق ان شاء الله

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 04:15
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

samieh
05-22-2015, 04:39
السلام عليكم
والله يا اختى انصحك بمزيد من التعلم خاصة الفيديوهات الخاصة بالفوركس
ومع الوقت ان شاء الله هتتقنى المتاجرة
وانصحك بالتركيز على تعلم التحليل الفنى
بالتوفيق

superkenan
05-22-2015, 05:26
اهلا بك باستطاعتك الأضطلاع على المشاركات والأجوبه فيوجد فيها عدد ضخم من المعلومات وتستطيع فيما بعد السؤال عن اي
شيئ غير مفهوم
اهلا بك مجددا

Kiing
06-03-2015, 20:47
ممكن متلا انه من هنام معه ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات تم انه من الاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت معه من عالم الفوركس بوجودك فقط

محمود مرعى
06-03-2015, 20:51
السلام عليكم
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اختى نشوى واهلا وسهلا بيكى معانا فى المنتدى وان شاء الله تقدرى انك
تحققى ربح فى الفوركس وعلشان حضرتك فعلا تتعلمى كل اللى عليكى انك تعمليه انك تدخلى على القسم التعليمى
عندنا وان شاء الله تعرفى كل حاجة

mohamedhassan2015
06-03-2015, 21:07
انا تتعلم التدول على اصولة انت ااول تعمل مجموعة كبيرة من البونص اى انك تجمع بونص كثير وتتعلم فى نفس الوقت وهذا هى الافده الاولة والاخيرة لك يا استاذ

yasrnavy
06-03-2015, 21:10
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اختى نشوى واهلا وسهلا بيكى معانا فى المنتدى وان شاء الله تقدرى انك
تحققى ربح فى الفوركس وعلشان حضرتك فعلا تتعلمى كل اللى عليكى انك تعمليه انك تدخلى على القسم التعليمى
عندنا وان شاء الله تعرفى كل حاجة

---------- Post added at 10:10 PM ---------- Previous post was at 10:09 PM ----------

ممكن متلا انه من هنام معه ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات تم انه من الاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت معه من عالم الفوركس بوجودك فقط

---------- Post added at 10:10 PM ---------- Previous post was at 10:10 PM ----------

اهلا بك باستطاعتك الأضطلاع على المشاركات والأجوبه فيوجد فيها عدد ضخم من المعلومات وتستطيع فيما بعد السؤال عن اي
شيئ غير مفهوم
اهلا بك مجددا

alaa ali
06-03-2015, 21:11
اهلا بكم
لابد من الاهتمام بالتعلم والتدريب على حساب تجريبى حتى تكتسب الخبرة التى تودى الى النجاح والارباح
بالتوفيق

AbdounDZ
06-03-2015, 21:14
السلام عليكم
هناك قسم تعليمي يمكن الإعتماد عليه وكذا الأسئلة وإجابات الأعضاء فهي غنية بالإظافة إلى ذلكيمكنك إرسال طلب صداقة لأعضاء ذو خبرة وتجربة لإستشارتهم والإستفادة منهم
موفقة في طرح الموضوع جزاك الله كل خير

haytham_mhmd
06-03-2015, 21:17
موقع اليوتيوب مليئ بالشروحات اخي الفاضل
وكذلك يوجد بالقسم التعليمي بالمنتدي الكثير من الدروس وروابط الكتب والفديوهات
انصحك بيها

ehabbob
06-03-2015, 21:49
اخى العضو يوجد فى المنتدى قسم تعليمى ادخل واعرف المزيد من المعلومان وكمان ممكن تبحث فى جوجل واليوتيوب
والله ولى التوفيق

hamed mohamed
06-03-2015, 21:59
اخى الفاضل يوجد فى المنتدى القسم التعليمى
وبه كل ما تريد ان تتعلمه ولكن من اللازم
ان يكون عندك صبر وتتعلم جيدا" وتفتح حساب تجريبى
تتعلم عليه جيدا" قبل التداول بالحساب الفعلى
والله الموفق

chirikhan
06-04-2015, 13:10
اتقان السوق الفوركس والتعرف على كل خباياه لا يمكن تكون من دون اجتهاد في التعلم والتدرب
بالتالي لا يمكن اننا نتعرف على اسرار الفوركس بلا تنقسي وتجريب وتعلم من الاخطاء الخ

magic777
06-04-2015, 16:46
اتقان السوق الفوركس والتعرف على كل خباياه لا يمكن تكون من دون اجتهاد في التعلم والتدرب
بالتالي لا يمكن اننا نتعرف على اسرار الفوركس بلا تنقسي وتجريب وتعلم من الاخطاء الخ

لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

mechanical
06-18-2015, 15:53
السلام عليكم ... انت ممكن تتعلم الموضوعات الاساسية من التحليل الفني وان شاء الله الموضوع يبقي سهل معاك بس الفوركس عايز تركيز
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

magic777
06-18-2015, 17:53
السلام عليكم ... انت ممكن تتعلم الموضوعات الاساسية من التحليل الفني وان شاء الله الموضوع يبقي سهل معاك بس الفوركس عايز تركيز
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

اخي لازم علشان اي متاجر هنا يكون قادر على تحقيق ربح جيد من المجال الي احنا فيه ده انه يكون بالفعل عنده الخبره الكافيه ايل يقدر يحقق بها النجاح
وده هيحتاج منه لوقت طويل

mohamed12345
06-19-2015, 15:16
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
تقبلوا مروري

RomanyMoreed
06-20-2015, 22:15
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

شوفي اختي الفاضلة في قسم التعليمي هتلاقي شروحات عن السوق ده وفي كتاب اسمة فوركس العرب فية شرح هايل للمبتدئين هيفيدك اوي

بالتوفيق

habib_pro
06-20-2015, 22:33
في البداية انصحك ان تقومي بقراءة بعض الكتب و المواضيع
التعليمية بداية بنظام المتاجرة بالهامش و التحليل الفنيو الاساسي ايضا

MONTASR SHABAN
06-20-2015, 23:19

smsm155
06-21-2015, 00:58
السلام عليكم ورجمة الله وبركاتة
يشرفنا نضمامك طبعا
عليك ان الذهاب الي قسم المبتدئين ف المنتدي ف سوف تجدين خطوات اولية لكي تساعدك ف فهم طريقة التداول وطرق جمع البونص
ولكن يجب عليك متابعه قواعد وقوانين جمع البونص حتي لا يتم قفل حسابك :)

---------- Post added 06-21-2015 at 12:58 AM ---------- Previous post was 06-20-2015 at 11:46 PM ----------

اهم شئ المتابعه للاخبار والقراءة الكثيرة عن الفوركس
عليكي بقسم المبتدئن ف المنتدي
سوف تجدي كل ما تبحثي عنةى وكل ما تحتاجي الية اختي يمكنك تحقيق الربح لاكن الربح يحتاج اولا الي التعلم :)

asxqw
06-21-2015, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةالفاضل مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب مثل نظرية وليم جان ونظرية وتحليل فيبوناتشي ولكن عليك ان تتعلم اولا التحليل الفني لانة الاساس وسيساعدك في فهم الكثير من طرق التحليل الاخرى لان النظريات بتختلف باختلاف حالة التاجر على حسب الخبرة وراس المال فاذهب الى القسم التعليمي في المنتدى واتبع الدروس خطوة بخطوة حتى لانها هي اللي

---------- Post added at 04:28 PM ---------- Previous post was at 04:27 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب مثل نظرية وليم جان ونظرية وتحليل فيبوناتشي ولكن عليك ان تتعلم اولا التحليل الفني لانة الاساس وسيساعدك في فهم الكثير من طرق التحليل الاخرى لان النظريات بتخو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

abderrahmenanis
06-29-2015, 20:41
تقبلوا مروري

abdoustoke
06-29-2015, 20:41

OSAMA AMER
06-29-2015, 21:33
مرحبـــا بـــك اخـــى الكريـــم وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب ( اختى الكريمة انصحك فى البداية ان تذهبى الى القسم التعليمى ستجدى فيه كل ما ينفعك فى تجارة الفوركس من كتب وفيديوهات ومقالات رائعة

۰۪۫M۪۫۰۰۪۫A۪۫۰۰۪۫X۪۫۰
06-29-2015, 21:35

a7med sniper
06-30-2015, 00:31
من خلال القسم التعليمى هنا ف فى المنتدى هيكون بدايه جيده فى لسوق وعموما فى هذا لسوق كانت بدايتى فى التعلم والخبره والله المستعان

وبالتوفيق لكم فى التعامل فى السوق

Mona forex
06-30-2015, 00:48
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

ARIF ALLAH
06-30-2015, 01:09
السلام عليكم ورحمه الله اخي الكريم أظن بأن التداول في سوق الفوركس ليس بالامر الصعب لكن عليك ان تتقن استراتجية رابحة لتحقيق ذالك يمكنك التعلم من القسم التعليمي وهو احسن بداية للمبتدئ تقبل مروري وشكر ا على الموضوع

jaouad ouaiss
06-30-2015, 01:13
السلام عليكم اخي الكريم بالنسبة للفوركس فتعلممه ليس له حدود ابدا فهو بحر واعماقه بعيدة جداا لاكن يمكنك ان تبدا التعلم شيئا فشيئا ان شاء الله

kokou
07-03-2015, 04:58

.LAVAL.
07-06-2015, 19:51
[QUOTE=kokou;6511423]اتقان الفوركس يا اخي والنجاح فيه امر في يد المتاجر نفسه لا في ي اي احد اخر
بالتالي ممكن عوامل اخرى تساعده مثل حجم راس المال وذكائه ربما الخ[/QUOT

TRADERFOREX
07-06-2015, 19:52
[QUOTE=kokou;6511423]اتقان الفوركس يا اخي والنجاح فيه امر في يد المتاجر نفسه لا في ي اي احد اخر
بالتالي ممكن عوامل اخرى تساعده مثل حجم راس المال وذكائه ربما الخ[/QUOT

hhpr1212
07-07-2015, 04:04
ياخى الفاضل مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي
من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت عالم الفوركس بوجودك معانا

drkim
07-14-2015, 00:26
تحياتى لك اخى الكريم

مرحبا بك فى هذا العالم الكبير وسوق الفوركس له اساسيات اولا عليك بفتح حساب تجريبى

ثم ان تتعلم طرق التحليل الفنى وغيرها مثل تعلم رسم الترند ومعرفه اتجاه السعر ثانيا ان تتعلم جيدا اداره رأس المال الصارمه

فاداره رأس المال هى سر نجاح اى متداول ويأتى بعدها التحكم فى النفس من طمع وتسرع وغيرهم

اذا التزمن بهذا الاساسيات واتقنتها سوف تنجح

lakhdar lazar
07-14-2015, 00:34
salam alaykom khassak tet3almi w tefahmi bien bech ma teghaltich
w tkoun andek experience kbiraa bech tnejmli tha999i arbah
w inchallah rana net3almoo hna gae chokran

andro samir
07-14-2015, 00:36
وعليكم السلام اختي الغالية نورتي منتدانا الرائع يوجد شروحات ومواضيع كتيرة جدا
عن الفوركس يمكنك الاطلاع عليها في قسم تعليم الفوركس وبالتوفيق لكي

ayman almousa
07-14-2015, 00:37
اهلا بك اخي الكريم يوجد على اليوتيوب الكثير من الفيديوهات المبسطة والجميلة
ويوجد قسم تعليمي غني جدا بالمعلومات
وفقك الله وايانا
تقبل تحياتي

castor
07-14-2015, 07:42

waelmma
07-14-2015, 09:42
بارك الله فيك اخى لعزيز والحقيقة انه يمكنك ان تتعلم الكثير من القسم التعليمى بالمنتدى
بس انت ادخل وهتجد كل الفيديوهات اللى انت عايزها هنا وبارك الله فيك اخ

helmi nsir
07-14-2015, 09:46
لكل مبتدء انصحه للدخول على المنتدى التعليمي أولا
ثم تفتح الحساب التجريبي من خلال موقع الشركة

waelmma
07-14-2015, 11:00
اخى الكريم بارك الله فيك اخى والحقيقة انه ممكن ان تدخل الى القسم التعليمى
بالمنتدى وهتجد كل اللى انت عايز تعرفه وبارك الله فيك اخى العزيز

AH3
07-14-2015, 14:20
درس عملى جيد اخى الكريم لكيفية حساب الربح والخسارة المحققة اوردت مثال عملى جيد ومفيد للجميع
واصل اخى على هذا المنوال

---------- Post added at 11:20 AM ---------- Previous post was at 10:30 AM ----------

اخي صديق المتاجر الي بيدخل عكس الترند بيكون بيخاطر هنا ومش متأكد كمان اذا كان السعر بالفعل ممكن يرجع لنقتطه ولا لا انما لو مع التنرند

MahmoudNofal
07-14-2015, 17:18
و مش هتندمى على مشاركتك بس المهم انك تصبرى و تتعلمى كويس و تفتحى حساب تجريبى تتداولى بيه لحد ما تكسبي و اهم حاجة ما تياسيش

شبه منحرف
07-14-2015, 17:55
اهلا وسهلا يااختى العزيزه ان شاء الله المنتدى سوف يفيدك كثيرا من غير ان تشعرى كما انه سيقدم لكى راس المال لكى تبدأى ان تكونى جزء من سوق الفوركس ..والفوركس عباره عن خبره وممارسه ومع الوقت هتكونى محترفه ان شاء الله تعالى

marwafawzy122
07-14-2015, 18:05
ان تعلم الفوركس يا اخى الفاضل مهم جداً وضرورى ولا تستطيع ان تنجح بدون ان تتعلم جيداً ومن ثم تكتسب الخبرة اللازمة لان الفوركس مجال علم وعمل وليس مجال حظ مثل القمار وغيره فأنت بتعلمك للفوركس سوف تشعر بالامان والاطمئنان وسوف تستطيع ان تحقق ما تصبوا اليه ويا رب وفقنا جميعاً ...

qqqqqq
07-14-2015, 18:29
السلام عليكم اخي
موضوععععععععععععععع رائعععععععععععععع وشرححححححححححححححح مفهومممممم مشكوررررررر
بالتوفيق انشاء الله

hod aharhash
07-14-2015, 18:36
السلام عليكم ورحمه اللهى تعالى وبركاته اخى الكرام ...استاذه نشوى انشاء الله تقدرى فعلا انك تستفيدى من المنتدى
منتدى الفوركس جيد جدا ممكن تحققى الربح بنجاح فى هذا المجال

dhmo
07-14-2015, 19:31
السلام عليكم ورحمه اللهى تعالى وبركاته اخى الكرام ...استاذه نشوى انشاء الله تقدرى فعلا انك تستفيدى من المنتدى
منتدى الفوركس جيد جدا ممكن تحققى الربح بنجاح فى هذا المجال

واهم معلومه هنا معرفه كيفيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام ويسير صح

rachedcom
07-16-2015, 06:02
انه بتزيد من نسبة العملاء لديها فى الشركة لان كل متداول بيدخل فى الفوركس وبيعمل صفقة
بتاخد عليها نسبة من الاسبريد لكل متداول اتمنى التوفيق.........

rafikguenem
07-16-2015, 06:48
اولا اعلم اخي ان التداول هو شئ ممتع رائع وبزرة من الفارة علي منصة التداول في سوق العملات تكسب الكثير وتخسر الكثير ولتعلم عليك دائما زيارة المنتدي بستمرار

yansane
07-16-2015, 06:53
اختى الكريمه يمكنك التعلم المذيد بقسم المنتدى التعليمى فهذا جيد قبل اتخاذ قرار التداول والله الموفق والمستعان وكذلك مشاهدة الفديوهات التى تساعدك فى تعلم الفوركس بشكل اسهل
تمنياتى للجميع بالتوفيق

haythem90
07-16-2015, 07:18
اهلا وسهلا يااختى العزيزه ان شاء الله المنتدى سوف يفيدك كثيرا من غير ان تشعرى كما انه سيقدم لكى راس المال لكى تبدأى ان تكونى جزء من سوق الفوركسانه بتزيد من نسبة العملاء لديها فى الشركة لان كل متداول بيدخل فى الفوركس وبيعمل صفقة

Chima
08-20-2015, 16:28
بالتالي ممكن عوامل اخرى تساعده مثل حجم راس المال وذكائه ربما الخ.............

snnaky
10-14-2015, 19:55
اهلا بحضرتك وسهلا فى منتدى فوركس العرب وان شاء الله تكونى متداولة محترفة بس المهم انك تحبى الفوركس عشان تستحملى لأن كل علم يحتاج الى مثابرة
بالنسبة للتعلم المنتدى الحقيقة يزخر بالاقسام التعليمية المفيدة فعليكى بها وتعلمى وعند وجود شيئ يصعب فهمة ابحثى عن الاجابة عهنا بالمنتدى من خلال السؤال او من خلال الأنترنت بالبحث

alaa1
10-14-2015, 20:25
هلا
معرفة الفوركس واتقان معرفته .. يعتبر التدريب الكبير جدا فى سوق التداول بالعملات الاجنبية الفوركس قبل التداول الحقيقى

dfghfgh
10-15-2015, 22:06
في التداول في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول معينة من أجل

yassineleo
10-16-2015, 01:57
جون ميرفي : " إن التحليل الفني - هو مهارة ، تتحسن بالخبرة و عملية التعلم. واصل دائماً دراستك ".

dhmo
10-16-2015, 03:21
هلا
معرفة الفوركس واتقان معرفته .. يعتبر التدريب الكبير جدا فى سوق التداول بالعملات الاجنبية الفوركس قبل التداول الحقيقى

هاول حاجه نعرفها انه و سوق بالفعل زيه زي اي سوق تجاره مكسب وخساره لازم المتاجر فيه يتعلم كويس ازاي يتاجر ويكسب منه علشان يقدر يصل فيه للخبره العمليه ويتقن العمل
ويكون لنفسه ارباح جيده ويفهم

akram mohamed obaid
10-21-2015, 08:51
اخي الكريم عليك اولا فتح حساب تجريبي لفهم الفوركس ومصطلحاته واساسياته بعدها تدخل الى القسم التعليمي في المنتدى وتتابع الشروحات والفيديوهات التعليميه حتى تتمركز عندك الفكره عن الفوركس

xfdhtg
10-23-2015, 12:04
آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

hamooo2006
10-23-2015, 12:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انصحك اخي الكريم القراءه كثيرا ورؤيه ومشاهده الفيديوهات التعليميه وممارسه حساب ديمو مده طويله لا تقل عن 6 اشهر

XMPS
10-23-2015, 12:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان العمل فى سوق الفوركس لابد من ان يكون نابعا من ان العلم على لاتلعلم الجيدو لالازم لابد من ان بتم العلم فى لاكثير من الامرو الواجبة تقبلى مرورى وتمنياتى للجميع بالتوفيق

mena saied basta
10-23-2015, 12:36
مربحا بحضرتك ممكن تتوجهي لقسم المبتدئين للتعلم
ولازم تطبقى الللي اتعلمتيه على حساب تجريبي مش مجرد عرفت كلمتين وخلاص
تقبلي مروري اختى الفاضلة

ashraf mamdouh
10-23-2015, 12:39
عشان تتعلمى الفوركس ابتعدى عن الاستراتيجيات وابحثى عن الدعوم والمقاومات فهى الاساس فى الفوركس
تعلمى استراتيجية تعتمد على الدعوم والمقاومات وتابعى الاخبار الاقتصادية

seifhd
10-23-2015, 12:40
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

aboubakr el ayach
10-23-2015, 12:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اختي العزيزة بالنسبة لتعلم الفوركس فهناك العديد من الوسائل المكتوبة والاخرى المسموعة والمرئية في اليوتيوب ستجدين العديد من الدروس والكورسات وكذا في المنتدى تحياتي

ASMAA TAHA
10-25-2015, 18:49
انت اذا بدات هنا معانا على منتدى فوركس العرب سوف تجد كل ما تريد ان تسال عنه اى انك سوف تتعلم هنا وسوف تاخذ بونص باستطاعتك بعد ان تكتسب الخبرة ان تعمل بهذا البونص كراس مالك الحقيقى

nabigha
10-25-2015, 18:51
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد ان عليكي انتدهبي الى المنتدى
التعليمي لان فيه كل شئ وا ن تبحثي
في اليوتوب

queen_yasmeen
10-25-2015, 19:03
اولا ابتعدى عن الاستراتيجيات وابحثى عن الدعوم والمقاومات فهى الاساس فى الفوركس
تعلمى استراتيجية تعتمد على الدعوم والمقاومات وتابعى الاخبار الاقتصادية
واتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

mido_01
10-25-2015, 19:57
ثم ينخفض لمدة ربع ساعة إلى أن يصل إلى eur /usd = .9815 ويصبح ربحك العائم = 150$ بعد أن كان 600$ .

ثم قد يعود للارتفاع بقوة إلى أن يصل لسعر eur /usd = .9900 بعد خمس ساعات كما توقعنا .

وهكذا تستمر حركة السعر في انخفاض وارتفاع ساعة وراء ساعة ولكنه بالجملة يرتفع إلى أن يصل إلى ما توقعنا وقد يتجاوز كثيراً توقعاتنا

---------- Post added at 04:57 PM ---------- Previous post was at 04:55 PM ----------

توقعك هذا سيكون على أساس تحليل حركة السعر باستخدام تقنيات التحليل الفني والإخباري والتي سنتحدث عنها لاحقاً .

وهي أشبه بلعبة عض الأصابع ..!!

سيفوز بها من يتمكن من تطوير قدراته والأخذ بأسباب التحليل وتقنيات إدارة المخاطر ..

وسيفوز بها من يتمتع بقوة الأعصاب والهدوء النفسي والثقة بالنفس ...

luka95
10-25-2015, 19:59
اخي الكريم انصحك بزيارة القسم التعليمي الموجود في المنتدى حيث يوجد الكثير من الشروحات عن الفوركس كما
يمكنك مشاهدة الفيديوهات في اليوتيوب التي تشرح الفوركس
وبالتوفيق لك انشاء الله

marwanadam
10-25-2015, 20:04
ما عليك اختاه الى ان تتوجه الى القسم التعليمى لكى تعلم ما الامور التى ممكن ان تستفيد منها
فى التدوال وان تجرب الامر فى الحساب التجريبى
وبتوفيق

monji125
10-25-2015, 20:10
السلام عليكم ورحمة تعالى الله وبركاته
شكرا لك يا أخي على الموضوع المتميز أنتضر المزيد من
المواضيعك الجيد، بالتوفيق لك

one god
11-03-2015, 22:31
والله يا اخي هناك علوم ان تعلمتها خلاص تصير خبير فيها وتنجح فيها وتتحكم في العلوم
انما علم الفوركس غير شكل فهو علم للتوقع لا غير لا يمكن ان تضمن من خلاله اي شيء

ranimdammar
11-03-2015, 22:40
اهلا بك معنا في هذه السوق العظيمة كما نتمنى لك النجاح في ذلك و نود القول لك ان الفوركس سوق شرس
لكن بعد فترة من التداول عليه تعرفين اسرار التغلب عليه وبكل سهولة ما عليك الا ان تباشري العمل وسوف تعرفينه لكن بعد الصبراكيد

tareq sleem
11-13-2015, 01:38
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك عليكم ورحمة الله** بتوفيق

hamdi44
11-13-2015, 04:25
السلام عليكم ورحمه الله تعلى وبركته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
شكرا يا إخواني على الموضوع المهم وجزاكم الله خيرا

Bassem Hassani
11-13-2015, 11:38
العلم الخاص بالفوركس كبير جدا سواء على المستوى العربى او الاجنبى يس لازم تعرف انك لازم تبحث عن العلم دا وتتعلمه وهتلاقى ناس كتير جدا هتفيدك فى الموضوع دا لذلك لو انت عاايز تتعلم الفوركس صح انا بنصحك انك تبدا تتعلم دلوقت من خلال الدورات التعليمة العربية المتوفرة على الانترنت لانها اسهل فى البدايه وهتسهل عليك كتير وهتقدم لك المعلومة بشكل مبسيط ومختصر

dhmo
11-13-2015, 15:32
ما عليك اختاه الى ان تتوجه الى القسم التعليمى لكى تعلم ما الامور التى ممكن ان تستفيد منها
فى التدوال وان تجرب الامر فى الحساب التجريبى
وبتوفيق

ده طبعاااا لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

houssemmidou4
12-31-2015, 18:04
مرحبا بك اختي في منتدانا العزيز يمكنك تعلم الفوركس بسهولة عبر قراءة كتاب موجود
في موقع دايلي فوركس عن الاساسيات ثم عليك مشاهدة محاضرات عن التحليل الفني و الاساسي

heroo252
12-31-2015, 18:51
اتقانك للفوركس مش هياتى من فراغ ولا هياتى فى يوم وليله وانما من خلال
تعلم واجتهاد وشغل شهور كتير
بعدها هتتقن المجال وتحقق ارباح لو تعبت واتعلمت صح بجد

nawfalmotya
12-31-2015, 19:26
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
اخي العزيز كل ما عليك فعله هو الدهاب الى القسم التعليمي و ستجد كل ما يتعلق بتليم الفوركس
تقبل مروري و بالتفيق للجميع ان شاء الله

y4x
12-31-2015, 19:33
اهلا بيك اخي عضو جديد معنا في المنتدي

الفوركس ليس صعب تعليمه بالمره من ردودك في المنتدي والمواضيع هنا كتير جدا

هتتعلم كل شئ عن الفوركس الجميل

csebai12
12-31-2015, 19:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
في المنتدى التعليمي ستجد الكثير ممن الكتب و سلسلات الفيديو التعليمية و الوبنرات التي تمكنم من احتراف السوق

messaoud43
12-31-2015, 20:05
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

aissaalg
12-31-2015, 20:15
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

salfe
12-31-2015, 21:23
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي في المنتدى زميل الفوركس نصيحتي
أن تزور القسم التعليمي للمنتندى ففيه إجابات واضحة عن تساؤلات عديدة حتى تختصر الوقت بالتـوفيـــق انشـاء الله
[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 07:23 PM ---------- Previous post was at 06:51 PM ----------

neverlityougo2
01-06-2016, 11:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

نادر صباح الدين
01-06-2016, 11:37
صديقتنا العزيز أهلا وسهلا بك، بالفعل المعرفة هي الأهم في عالم التداول، وكما هو حالها في كل ميادين الحياة، فكم من تاجر بدأ حياته برأسمال بسيط واستطاع بتواضعه وخبرته أن ينمي رأسماله شيئا فشيئا حتى بات من كبار التجار، وكم من تاجر بدأ حياته برصيد مالي كبير، ولكن بغرور في تداولاته وتجارته، وسرعان مافقد كل رصيده المالي، اعتقد جازما أن النجاح في عمليات التداول يوجب أمران أساسيان المعرفة والتواضع في طلب الأهداف.

douerapark
01-06-2016, 11:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

latraaa
01-06-2016, 19:11
مشكورة أختي الكريمة على الموضوع، و أولا اقول لك مرحبا بك في المنتدى و الدي أتمنى أن نراك تحققين فيه الكثير من النتائج، لا تقلقي عليك فقط التعلم من خلال المواضيع القيمة التي يتوفر عليها المنتدى، بالتوفيق لك و للجميع إن اشء الله

neverlityougo3
01-10-2016, 15:20

forexdz
01-10-2016, 15:28
نصيحة من اخت لك
الفوركس هو خبرة
والخبرة تاتي من التعلم واكتساب خبرة
ومع مرور الوقت راح تتعلمي اكثر بالتطبيق على الديمو
وفي عدة مواصيع وغيديوهات للتعلم
وان شاءؤ الله راتح تتعلمي وتمتشبي خبرة تفيدك

hmadnahox
01-10-2016, 17:08
يا اخي الكريم التعلك الجيد والتعود على دراسة السوق والتحليل سوف يأديان بك الى اتقان الفوركس واحترافه
والله الموفق والمعين

mip868677
02-29-2016, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
شرح من طرف الإخوان مفصل لمبتدئين أمتالنا فعلا نحن لا نرتقي بدون الخبراء

ynwa1892
02-29-2016, 23:47
السلام اختي مرحبا بك في عائلتك فوركس مصر انصحك ان تزوري القسم التعليمي للمنتدى ستجدي كل ماتحتاجينه على الفوركس
وفقك الله

reyad george
03-01-2016, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ناجح على نفس النهج على الحساب الحقيقى اما العكس فارجو ان تختلف نظرتكم للحساب التجريبى بالتوفيق للجميع

big.pharaoh
03-01-2016, 00:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..... انصحك بالانتقال الى القسم التعليمي وهناك هتلاقي شروحات كتير للفوركس للمبتدئين

ebn masr
03-01-2016, 06:51
علشان تقدر انك تجيد التعلم فى الفوركس كل ماعليك انك تتابع الاعضاء ف المنتدى وتتابع كويس جدا الموضوعات وتقراها وتساهد كل الفيديوهات علشان تتعلم

simo1
03-10-2016, 11:18
دمت ودام قلمك

موضوع في قمة الخيااال

طرحت فابدعت

دمت ودام عطائك

ودائما بأنتظار جديدك الشيق
معاينة الصورة
السلام عليكم

newlookmostafa
03-10-2016, 13:31
السلام عليكم ورحمة الله
عليك بالذهاب للقسم التعليمى به العديد من المواد الجيدة للتعلم
تقبل مروورروى
تحياااااتى

tarek2016
03-10-2016, 13:35
♥ الله كريم ♥
لا بُدَّ أن يتحلَّي المُؤمنُ بالعَفوِ عن الزَّللِ،
وبإقالةِ العَثَراتِ، وبالكَلِمِ الهَيِّنِ الليِّنِ الطيِّبِ مع النَّاس.
.
بالتوفيق ليك

mohamed elhussein
03-10-2016, 13:38
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أختي الكريمي مرحبا بكي اولا في هذا المنتدي
وثانيا ان كنتي تريدين أن تتعلمي فسوف يأخد هذا الكثير من الوقت والجهد والمثابره علي المعلومه
وكيفيه تطبيقها عمليا

fouad ezriouil
03-10-2016, 13:40
هلا بيك معانا اخى الفاضل

ملاك الروح
03-10-2016, 19:01
اخي انصحك بالقسم التعليمي والموضيع المثبته وقنوات اليوتيوب التعليمية
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

mego997
03-10-2016, 19:24
انصحك اختي الكريمه بالدخول الى القسم الخاص بالمبتدئين سوف تجدي فيه الكثير من الشروحات المفيده لك

ِِAhmed Nader
03-10-2016, 19:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني واخواتي اعضاء المنتدي الكرام
اخي العزيز عندك هنا القسم التعليمي سوف يفيدك كثيرا

elnagar
03-11-2016, 20:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور ع تلك المعلومات الهامه فعلا وجزاك الله خيرا وتقبل مروري وشكرا

mego997
03-14-2016, 19:50
انصحك اختي الكريمه بالدخول الى القسم الخاص بالمبتدئين سوف تجدي فيه الكثير من الشروحات المفيده لك

ahmed humedat
03-14-2016, 20:56
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذة نشوى وان شاء الله تقدرى فعلا انك تسفيدى من المنتدى الخاص بنا وتحققى
النجاح والربح فى هذا المجال والنصيحة اللى انا اقدر فعلا اجهها ليكى هى ان حضرتك تدخلى على القسم التعليمى عندنا

nemo2014
03-14-2016, 21:30
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
اخي الكريم التداول في سوق الفوركس ليس بالامر الصعب لكن عليك ان تتقن استراتجية رابحة لتحقيق ذالك
يمكنك التعلم من القسم التعليمي وهو احسن بداية للمبتدئ
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

جمال صادق
03-14-2016, 21:45
اعتقد ان هناك الكثير من المصادجر التى يمكن الاعتماد عليها من وقت لاخر و الاستفادة منها بشكل كبير و هناك كتب مقروءة و مصادر مسموعة و جيدة

midoezzat000
03-14-2016, 21:56
اخي اهلا بك في مجال الفوركس سوف تستمتع بالفركس لان به اثاره كبيره وابدا بدخول القسم التعليمي وقم بفتح حساب تجريبي وقم بتطبيق كل ماتتعلمه من القسم التعليمي وبالتوفيق باذن الله

hossam123
03-14-2016, 22:17
النجاح فيه يعتبر امر في يد المتاجر نفسه لا في ي اي احد اخر
بالتالي ممكن عوامل اخرى تساعده مثل حجم راس المال والتعليم الحيد واالعتماد على استراتيجية ناجحة

mego997
03-26-2016, 20:03

raouf41
03-26-2016, 20:27
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته اخي الكريم يمكنك ان تتعلم الفوركس بطريقة متقنة و سهلة عن طريق الكتب و الفيديوهات و العمل على التجريبي قبل الحقيقي و تصفح المنتدى جيدا

ahmed arrar
03-27-2016, 17:07
تقبلى مرورى

kymslye
03-27-2016, 20:38
مرحبا بك اخي محمد يلزمك مراجعة قسم التعلم المبتدئين وراج تجد كل ما يخصك من فيديوهات و برامج و كتب باللغة العربية و الانجليزية وطريقة تعلم من الأول الى الاخيرة فقط نصيحة ركز على الدعوم و المقاومة لأنه السر في نجاح مجموعة من المتداولين المبتدئين

neverlit4
03-28-2016, 18:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

lalmidiba
03-28-2016, 18:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا للموضوع الجميل
و بهذه المناسب اشكر منتدى فركس العرب و طاقمه على فرصة التعلم و الربح شكرا شكرا جزيلا لاعطاء الامل للذين ليس لهم راس مال
واتمنى له الربح و توسع اكثر الله ما زيد من البونص انشا الله
وبتوفيق للجميع شكرا

mego997
04-10-2016, 22:04

dhmo
04-11-2016, 23:47

هتلاقي فعلا المزيد منها لما تدخل القسم التعليمي هتلاقي فيه دروس جيده تقدر تتعلم منها كويس وتفهم المجال ده بدل ما تقول انا معرفش ادخل وتعلم وهتلاقي كتب واستراتيجيات وايضا
ورش عمل تساعدك على فهم السوق ده

touab.ali
04-11-2016, 23:52
و عليكم السلام و رحمة الله تعالى و بركاته اختي الكريمة في الحقيقة سوق الفوركس
معقد كثيرا و لكن بالارادة و العزيمة ستصلين الى نتيجة ان شاء الله

neverlit5
04-12-2016, 23:42
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

medcss
04-13-2016, 01:58
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اشكرك أخي للمعلومات التي تقدمها لنا نتمنى ان تكمل طريقك بنجاح بتوفيقه ان شاء الله بارك الله فيك وجزاااااااااااااااااااك الف خير

mego997
04-28-2016, 01:53

احمد عبد الباسط
05-11-2016, 15:42
بسم الله الرحمن الرحيم
افضل طريقة لاى مبتدء هى
1 كتاب اسرار الفوركس للمبتدئين
2 كتاب جون ميرفى للتحليل الفنى
3 موجات اليوت
4 الدورات السعرية الزمنية
ودى افضل طريقه ممكن تبتدى بيها

kary
05-11-2016, 19:07
وعليكم السلام , اهلا بكل الاعضاء الجدد بالمنتدي اولا
ثانيا المتاجره شيء ممتع جدا علي الرغم من مدي خطورتها وخصوصا بسبب الرافعه الماليه
يفضل الاطلاع علي الموضع التالي " أسئلة وأجوبة للمبتدئين فى مجال الفوركس"
ويمكنك البداء من القسم التعليمي في المنتدي من الرابط التالي
http://forex-masr.com/forumdisplay.p...g-Universities
بالتوفيق ان شاء الله

yousse
05-11-2016, 19:32
معرف الفوركس ويتقنه لا يكون بين ليلى وضحاها واينما بعد مر الكتير من الوقت وكدلك أن تكون هنك تجريب كتير رائع من أجل ن يكون هنك تروق عدو=يدا من جل العمل في هدا السوق بطريقة ناجحة

snapping
05-11-2016, 19:42
وتتعرفى على كل حاجة عن الفوركس....

sabahnamous
05-21-2016, 13:04
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

algoddam
05-22-2016, 13:05
مخاطره مثل اي مخاطر تجارة اخرى لكن لمن يعرف متى تشتري ومتى يبيع فهنا يكون الحال جيدا
اما ان المتداول اذا كان كتهورا لايحسن التداول يفتح الصفقات عشوائيا ولا يبالي بحجم الخسارة والمخاطرة

akram bahnsawi
05-22-2016, 21:46
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات المفيدة و الشكر على هذا الاهتمام

kymslye
06-19-2016, 14:59
من شروط الفوركس أن يكون عندك رأس مال و جهاز كمبيوتر متصل بشبكة الأنترنت بعدها ل شئ يسهل يجب فقط أتعلم وقراء كتب في لبداية حتى تكسب خبرة تم تبدأ في تداول

bahoma310
06-19-2016, 20:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
طلب العلم ليس عيبا و لكن عليك ان تعرف اين تطلبه
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

Kamalsafi
06-19-2016, 20:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
تقبلوا مروري
بالتوفيق

kroch
06-19-2016, 20:55
السلام عليكم اخى اذا كنت مبتدا يرغب فى التعلم فعليك بالقسم التعليمى وابدا بمشاهد الفيديوهات المختلفه عن الفوركس وبعدين اتعلم استراتيجيات ثم طبقها على حساب ديمو ثم اختر انجح هذه الاستراتيجيات وطبقا على حساب حقيقى وعليك باداره راس المال والابتعاد عن الطمع بالتوفيق للجميع

yansane
06-19-2016, 21:31
انا جديدة هنا بالمنتدى واشتركت لان نفسي فعلا اتعلم واعرف كثيار عن سوق التداول وايه شروطه ومخاطره وجميع مايتعلق بالفوركس ان امكن النجاح والربح فى هذا المجال والنصيحة اللى انا اقدر فعلا اجهها ليكى هى ان حضرتك تدخلى على القسم التعليمى عندنا

khaled20
06-19-2016, 22:31
اختى العزيزة الفوركس سوق كبير و يعتمد على حركة سعر العملات كأزواج و عن طريق عمليات بيع او شراء
تحقق لك الربح و يمكنك قراءة الكثير و مشاهدة الفيديوهات التعليمية على اليوتيوب

iheb777
06-19-2016, 22:34
ســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع

---------- Post added at 08:34 PM ---------- Previous post was at 08:32 PM ----------

مشكور اخى على المعلومة واتمنا ان تكون دو فائدة على المنتدى
وكدالك اتمنا من الاخوى ان يضعو الامور التى قيها الفائدة على المتداول فى السوق
وبتوفيق

kemo salah
06-21-2016, 03:37
بالدخول الى القسم التعليمى و الاطلاع فية سوف تجد كل ما يخص تعليم الفوركس بالكامل و السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة وشكرا

miralmoka
06-21-2016, 04:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركات لابد في البدايه انك تتعلم الفوركس بشكل جيد وتدى لنفسك
الفرصه تماما للتعلم واخذ الخبره بشكل جيد ومستمر العمل فى الفوركس عباره عن التعلم بشكل جيد
ومستمر

harimeche
06-21-2016, 05:27
الفوركس صنفه الخبراء تـــــاني أصعب مهنة في العـــالم بعد تفكيك الألغــــام

ولهدا يجب أن تهيء نفسك قبل المتاجرة بأموالك الحقيقية ويجب أن تدس

ثلاثة بنود رئيسية

التحليل وإدارة المال وإدارة النفس

kemo salah
06-21-2016, 06:53
بكل الامل و الاخلاص الشكر لك لمناقشاتك المهمة و نتمنى المزيد منها و لك ارق التحية
و السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

kaka25
06-21-2016, 22:53
اخى الفاضل انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى والتعرف على الفيديوهات المختلفة والتدرب على الحسب التجريبى وبالتوفيق للجميع

freetrade
06-21-2016, 22:54
وعليكم السلام نصيحتي لصاحبة الموضوع انها تقري كتير ومتستعجلش الدخول في السوق وفتح صفقات باموال حقيقية .. انما تتدرب علي الديمو وقت كافي لتطور من مهارات التداول لديها حتي تستطيع الربح

nonam
06-22-2016, 04:01
السلام عليكم ....من المهم ان تدخل الي الحساب الحقيقي وكمان التعامل مع الادوات بتاعه التداول الحقيقي من المهم ان تتقن التعامل مع التداول ومن اهم الادوات اللي من الممكن ان تتعامل معاها في الحساب جوجل
بالتوفيق ان شاء الله

rehaiem2305
06-22-2016, 05:13
السلام عليكم اخواني
سبحان الله معلومة جميلة ومفيدة جزاك الله خيرا صديقي العزيز دائما مواضيعك مميزة وترتقي الى المستوى
ننتظر منك المزيد تحياتي لك ولجميع الأعضاء

bakup28
06-22-2016, 05:18
النجاح والربح فى هذا المجال والنصيحة اللى انا
اقدر فعلا اجهها ليكى هى ان حضرتك تدخلى على القسم التعليمى عندنا

omarballouch
06-22-2016, 05:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مرحبا بك يا اخي في المنتدى ، لكي تنجح في مسارك التجاري عن طريق
الفوركس يجب عليك ان تدرس هذا المجال دون اهمال اي شيء، بعد ذلك
عليك ان تدرس التحليلات المعتمدة في تحليل الاسواق ، ثم تتمرن و تتعلم جيدا في منصة
الميتاترايد لكي تكون لك معرفة منهجية في الفوركس

hussien_naguib
06-22-2016, 05:53
من الافضل ان تبدي تعلم البدايات و المصطلحات من فديوهات علي اليوتيوب و عند التقدم ابدي بقراءة المواضيع علي المنتدي
و ارجو منك تقبل مروري و شكرا لحسن و سعة صدرك معي

kaka25
06-22-2016, 19:57

iheb777
06-22-2016, 19:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم ام بعد لازم تتعلم الفوركس والتجاره عشان تقدر تشتغل بي البونص اخي الكريم وتقبل مروري

mounir trader
06-22-2016, 20:22
سلام كريم و كلام جميل من أطيب الخلق رسول الهه مبعوت من رب العالمين
من وجهة نظرى التفكير الايجابى طريقة كويسة للتغلب على الخوف يعنى فكر بتفاؤل مع بداية التداول وان شاء تنهيه بتفاؤل ومكسب ..
بالتوفيق

iheb777
06-22-2016, 20:23
والله يا اخي الكريم نشكرك على هذا الموضوع الرائع وانا احب اكد على حضرتك انك ان شاء الله من الناجحين والله الموفق والمعي

ziko7
06-22-2016, 20:25
أنصحك أختي أن تقومب بالدخول الى القسم التعليمى والتعرف على الفيديوهات المختلفة والتدرب على الحسب التجريبى وبالتوفيق للجميع

latraaahr
06-22-2016, 20:57
مشكور أخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و اليت أتمنى أن يعرف الإخوة الكرام إن شاء الله كف يحققون الثكير من خلالها إ نشاء الله، بالتوفيق لك أخي الكريم

Harmonic
06-22-2016, 21:03
تقان الفوركس يا اخي والنجاح فيه امر في يد المتاجر نفسه لا في ي اي احد اخر

drissou45
06-22-2016, 21:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مسلءكم مبروك
اخي الكريم لا تنسى اداره راس المال الصارمه , بارك الله فيك وشكرا لكم
تقبلو مروري الفاضل , تحياتي لكم

AZZA73
06-23-2016, 19:20
سيبوتا منسهشاب غهخشابغ خسغاب خهسشاغب خهغاب خالا لشسخب خهغسشاغبخهغ اخهغاش لعه شهسعيلب لسف يبعغ خشسلا هعيم اهعشس يبكهخلعسبكهخغ كخسهشغب خكغاشلس لابالاي شغلايب سالكخغ بخشعسيهب خعشسب خعشسغا بخغاشلسخكع غشسكخب هشصسايلب هخغخهشا غخهسغيابخ كغخسهشغب خك شسغيابخهشس ياتبخهعا خشسايعب يغسا ب8شغاسبخ خعت سيبغاخهش ابهتالاء هعلاهع لاؤ الغش سعيخا كؤخاغسش خكعبايبخكغسشا بكخغ شسب

aadel990
06-23-2016, 19:36
عليك اخى الكريم بالذهاب الى القسم التعليمى بالمنتدى ستجد شرح كامل من استراتيجيات ومؤشرات وفيديهات تقدر تشوفها وتتعلم منها بالتوفيق يا باشا

medizem
06-24-2016, 22:24
ممكن من خلال الردود ىف القسم التعليمى يكون هناك معرفه ببعض الامور
وهتلاقى فى موضوعات وفديوهات مثبته فى القسم والله يوفقك والله المستعان :)

bargache
07-08-2016, 17:21
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أخي الفاضل أشكرك على ما كتبت فأنا أيضاً مبتدئة وأريد فعلا تعلم كل ما يتعلق بالفوريكس وأؤكد لك أنك ممكن أن تجد كل ما تريد هنا وشكرا

ahmedmetwali
07-08-2016, 17:58
شكرا لمجهود الاعضاء الذين قامو بالتوضيح وجمع مختلف التوضيحات والشروحات التلا تفهمنا معنى الفورك وربى يجعله ان شاء الله فى ميوان حسناتكم
وكل عام وانت بالف خير

بروفسير العرب
07-08-2016, 18:45
لكى تتعلم اكثر فى الفوركس من الجيد ان تشاهد فديوهات تعليميه
وان تفتح حساب تجريبى تبدا تطبق عليه استراتجيه سهله ومربحه وتبدا العمل بها

mahmoud552
07-08-2016, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اهلا بيكى معنا فى المنتدى وان شاء الله تتعلمى كل شئ لان المنتدى مسبش حاجة متكلمش فيها
واتمنى لكى التوفيق ان شاء الله
لكم تحياتى

freetrade
07-08-2016, 19:25
اي مبتدئ في عالم الفوركس لازم يبحث عن كل الشروحات المبسطة التي تخص المتاجرة
لانه سوق عنيف في تقلباته ولا يرحم حتي الخبراء فما بالكم بالمبتدئين عديمي الخبرة

zakariaguemi
07-09-2016, 14:48
يجب عليك أخي أن تحسن اتعامل مع هدى أسوق هو سهل وصعب في نفس الوقت إختار استراتجية وحترفه على حساب دمو لا تعتمد على توصيات أعتمد على نفسك تمرن على ضبط نفسك ولتدخل صفقة إلى وأنت واتق منها هدى ما أنصحك به تقبل مروري

mohamed shabana 26
07-09-2016, 16:00
السؤال دا متكرر كتير ياأختى لكن مفيش داعى ل القلق
ممكن الذهاب الى المنتدى التعليمى _ ممكن مشاهده فيديوهات اليوتيوب
ممكن قراءة الكتب بعد ذلك افتحى حساب تجريبى
وان شاء الله ربنا يوفقك بالتوفيق

analyst
07-09-2016, 17:00
مرحبا بك اخي الكريم معنتا في المنتدى واتمنى انك تجد ما تبحث عنها هنا وطبعا كما ترى فالمنتدى بوفر كل شيء ممكن ان يساعد المتداول على ترفية مستواه

kamelamin
07-26-2016, 00:58
مرحبا السلام عليكم ... مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح
بالتوفيق ان شاء الله.وبالتوفيق للجميع

salamat
07-31-2016, 14:30
ليس امر اتقان التداول في الفوركس جد صعب او مستحيل يا اخي فممكن اي واحد يجتهد ويتمرن جيدا يصير محترف عادي
انما كما تعلم طريق الاحتراف والتعلم لازمها صبر كبير والكثير الكثير منا لا يصبر ويلجا الى المغامرات ويفشل

salichou
07-31-2016, 14:56
مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح نورت عالم الفوركس بوجودك معان هذا المجال والنصيحة اللى انا اقدر فعلا اجهها ليكى هى ان حضرتك تدخلى على القسم التعليمى عندنا
وتتعرفى على كل حاجة

DR.MJH.JO
07-31-2016, 15:03
بسم الله
السلاام عليك
اشكرك على هذا الموضوع
تحياتي للجميع
ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه
الاتقان مطلوب في كل شيء
اشكركم

algendy
07-31-2016, 15:11
الحصول على معلومات عن الفوركس متاح بالمجان على كثير من مواقع الانترنت و يمكن مشاهدة فيديوهات عنه ايضا على يوتيوب و بعدها يمكن التدريب على منصة التداول الميتاتريدار بعد فتح حساب تجريبى ومخاطر الفوركس تكمن فى تقلبات السوق المستمره و يضاف اليها عامل الطمع و الرغبه فى الثراء السريع

kamelamin
07-31-2016, 19:11
مرحبا السلام عليكم ... مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح
بالتوفيق ان شاء الله.وبالتوفيق للجميع

شبه منحرف
07-31-2016, 19:54
اهلا بكى اختى العزيزه نشوى كعضوه جديده فى المنتدى وكذلك سوق الفوركس وانا انصحك بالتعلم الجيد فى البدايه وعمل بونص جيد لكى تتداولى به فى شركة انستا فوركس العملاقه وباذن الله تحققى ارباح جيده

hunter_world
07-31-2016, 20:10
ممكن عليك بي اليتيوب وتفدر تستفاد من الموضيع هنا اخي ومن القسم التعليمي هتقدر تلاقي كل حاجا انت عايزها اتمنالك التوفيق اخي

reyad george
08-01-2016, 00:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة نتيجة النفسيه بالتوفيق يا اخى ان شاء الله

mr123
08-01-2016, 00:15
لكم التحية

الفوركس يعتبر عالم المال وقد تحصل به تغيرات جذرية فى أى وقت.. بإمكانك الذهاب دائما إلى مكان وجود الارباح

سلام

doaa sary
08-01-2016, 18:18
اهلا بيكى اتعلمى
من الكتب الالكترونية اقرى
وعندك اليوتيوب مليان فيديوهات
شوفيها وطبقى ع الديمو
بالتوفيق للكل

adamarwan
08-01-2016, 21:44
بالتجربى اخى لبد من ان تحكى التجرة وان تحاول ان تتعرف على السوق
من خلال الحساب التجربى وان ترجب وان تتعلم
لكى تتكزن الخبرت الكافية لتعلم
وحظ موفق

zezo3
08-01-2016, 23:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....اختي الفاضله.. لهلا ومرحبا بكى فى منتدانا الرئع انا نصيحتى الاخويه ليكى ان تتوجهى الى القسم التعليمى فهناك ستجدين كل ماتحتاجينه من الفديوهات والشروحات

aboubilalissam
08-02-2016, 00:05
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من لفانا وياك مساء الخير احبتي الكرام
مرحب بك أخي الكريم و بجميع الأعضاء الجدد الدين أنا منهم
والسلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

mronei
08-02-2016, 15:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....اختي الفاضله.. لهلا ومرحبا بكى فى منتدانا الرئع انا نصيحتى الاخويه ليكى ان تتوجهى الى القسم التعليمى فهناك ستجدين كل ماتحتاجينه من الفديوهات والشروحات

النصيحه الاهم والاقدم هنا هيا عدم الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

hehelibeb
08-02-2016, 16:55
لا تتعب نفسك في معرفة كمل صغيرة وكبيرة
لأن عالم الفوركس متحكم فيهمن طرف الشركات الكبرى والابناك العالمية

وبالتالي التجارة ليست حرة لكي تتعلم كل شيء عن الفوركس
انا ندمت لأني أتعبت نفسي في بعضما تعلمت

habiba lfrawi
08-02-2016, 18:22
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته انا الان لم اكره ان اجيب على سؤالك لكن لسوء
الحض لازلت مبتدئ ان شاء لله تجد محترفين في المنتدى واتمنا لك المعرفة و طول العمر
و السلام عليكم و رحمة لله و بركاته

---------- Post added at 03:14 PM ---------- Previous post was at 03:12 PM ----------

السلام عليكم اخواني انا اليوم قرائت منشور هذا الشاب اتمنا ان يجيب المحترفون على سؤاله
في هذه اليلة كما انكم كلكم كنتم مبتدئين و شكرا
الى القاء الى القاء الى القاء الى القاء و السلام عليكم و رحمة لله و بركاته

---------- Post added at 03:16 PM ---------- Previous post was at 03:14 PM ----------

السلام عليكم انا محمد من المغرب او انا حبيبة من المغرب واحبكم جميعاااااااا في لله
اشكركم اشكركم اشكركم و اتمنا لكم ليلة سعيد و الربح الكثييييير
في الفوركس و الى القاء و السلام عليكم و رحمة لله و بركاته

---------- Post added at 03:17 PM ---------- Previous post was at 03:16 PM ----------

هل الفوركس يعطيك الكثير من المال او ان الفوركس جميل فقط احبكم احبكم
اتمنا اخي ان اكون افدتك في هذا التعليك الجميل و شكراااااااااا
لكم جميعا و الى القاء

---------- Post added at 03:18 PM ---------- Previous post was at 03:17 PM ----------

السلام عليكم و رحمة لله و بركاته انا اليوم قرئت منشورك في هذا الصباح المشرق
لاكن...

---------- Post added at 03:19 PM ---------- Previous post was at 03:18 PM ----------

احبكم احبكم احبكم في لله
اتمنا ان

---------- Post added at 03:19 PM ---------- Previous post was at 03:19 PM ----------

هل يمكن ان تربح الكثير من المال في الفوركس

---------- Post added at 03:20 PM ---------- Previous post was at 03:19 PM ----------

انا حبيبة من كل مكان احبكم في لله

---------- Post added at 03:21 PM ---------- Previous post was at 03:20 PM ----------

احبكمجميعا و اشكركم هههههععععع
تانود

---------- Post added at 03:22 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

هل السلام عليكم و رحمة لله و بركاته انا اليوم قرئت منشورك في هذا الصباح المشرق
هل الفوركس زوين زوين زوين بلهجة المغربية

bakup28
11-14-2016, 06:24
فعلا انك تسفيدى من المنتدى الخاص بنا وتحققى
النجاح والربح فى هذا المجال والنصيحة اللى انا اقدر فعلا
اجهها ليكى هى ان حضرتك تدخلى على القسم التعليمى عندنا

zizoo99
11-14-2016, 09:04
شكرا لك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة يا اختاه سوق التداول سوق ملئ بالمخاطرة و ليس كلعبة او قمار و باستخدام الرافعة المالية فان الامر يزداد تعقيد و لذا يفضل التدريب على فترات طويلة جدا مع حساب تجريبى

waelmma
11-14-2016, 09:41
:(:)):o اخى الكريم بارك الله فيك ونصيحتى تدخل القسم التعليمى وان شاء الله
سوف تجد كل اللى انت عايزه فى هذا القسم وبارك الله فيك اخى العزيز

mobd31
11-14-2016, 10:15
السلام عليكم ... مش في ادامك غير التعليم انت لازم تتعلم من الموضوعات والاهم الكتب لانها هي اللي من الممكن انك تتعامل معها بوضوح
بالتوفيق ان شاء الله

mourada
11-14-2016, 10:43
اخي الفاضل انصحك بالذهاب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تتعلم و ستجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس و في نفس الوقت يمكنك ان تجمع البونص لتتاجر به بعد التعلم

Ayman ElSayed
11-14-2016, 10:44
السلام عليكم
الفوركس كاي مجال جديد على الفرد يحتاج الى تعلم وممارسه حتى يمكنك اتقانه
وتفادي مشاكله والحركات الطائشة التي يمكن ان تضرك جدا

tazi larbi
11-14-2016, 10:46
السلام عليكم اخي المنتدى يوفر لك كل ما تبحث عنه من دروس وفيديوهات فقط تحمل جهد البحث عن المعلومه في كل الاقسام التعليميهاتمنى لكم النجاح والله الموفق

Mohamed Youssef
11-19-2016, 23:07
نورت عالم الفوركس معنا
وبالتوفيق لك وللجميع

thewaytosucsess
11-19-2016, 23:38
قومى بزيارة القسم التعليمى بالمنتدى فهو ملىء بالشروحات المفيدة جدا للمبتدئين
كل ما عليكى فعله هو زيارة القسم التعليمى وقراءة الموضوعات المفيدة بهذا القسم

Mustafa gamal
11-25-2016, 16:50
يجب عليكي أن تبدأي بالأساسيات في هذا السوق من تحليل فني و أدارة رأس المال ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

karinho91
11-25-2016, 18:43
بتاخد عليها نسبة من الاسبريد لكل متداول اتمنى التوفي

rahigrib
11-25-2016, 18:52
السوق هو عادي فيه بيع وشراء الا ان هذا العمل فيه صعوبة من ناحية معرفة السوق
اي انك يمكن ان تبيع وتشتري لكن على اي اساس هذا هو الصعب عليك ان تصبر وتتعلم

ahmedmazen
11-26-2016, 00:36
الـسـلام عـلـيكم ورحـمـه الله وبـركـاتـه
يمكنك الدخول الى القسم التعليمي اختي وستجدي الكثير من المواضيع التى ستفيدك
بالتوفيق لك اختي

michael1
11-26-2016, 01:54