PDA

View Full Version : Ψ◄███▓▒░░ رحله تعلم الــهــارمــونــيــك من البدايه الي الاحتراف + تطبيقات ░░▒▓███►Ψ

Pages : [1] 2

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 00:18
السلام عليكم ورحمه الله

علي بركه الله نبدا رحله تعلم الهارمونيك سائلين الله عز وجل النفع والمعرفه والربح الوفير

قبل البدء في مقدمه الدورة اود ان انبه علي بعض النقاط

من سيأخذ الدورة من باب التسليه ويقرأ دروسها وهو مسترخي لن ينتفع بما سوف اكتب لذلك عليه البحث عن موضوع آخر فالمنتدي مليء بمثل هذه الموضوعات فأنا اريد فقط من لديهم الحماس والرغبه في التعلم لكي نتعلم سويا فلست بمنزل الاستاذ ولكن كلنا اخوه ولكن فقط اني قرأت عن الهارمونيك قبلكم ولم اتقنه بعد وسوف نتعلم مع بعض الهارمونيك ونتقنه باذن الله بروح الجماعه لذلك من قرر المتابعه بغرض التعلم فعليه اخذ كل كلمه سوف اكتبها بجديه ويقرأ كلامي بعنايه ولا يمر علي اي كلمه بعينه مرور الكرام فاذا وقفت امامه صعوبات فليناقشني فأنا لا أمل باذن الله من توجيه الاسئله اي لا يوجد احراج بيننا
واقترح عندما ندخل في قياسات النماذج ونسب الفيبوناتشي ان تكتبوها في ورقه وتحفظوها أول بأول والله اني طابع كتاب اكثر من 150 ورقه واجلس اذاكرهم بالورقه والقلم ولكني سوف اوفر عليكم الجهد الكثير باستخلاص المعلومات بدون دباجه في الكلام وتقديمها لكم جاهزة ويبقي لكم الفهم واالحفظ احيانا ثم التطبيق والمناقشه وبغير ذلك لن تتعلم وهذه نصيحه مني.

►مقدمة الدورة◄

في البدايه خلينا نتكلم عن المراجع التي سوف نستخدمها في هذه الدورة
مراجعنا سوف تكون باذن الله من اقوي واحدث الكتب في علم الهارمونيك علي مستوي العالم وهما كتابين
(Harmonic Trading volume 1 & Harmonic Trading volume 2)
مؤلف الكتابين هو سكوت كارني
واحد من اشهر المحللين الذي يتعاملون مع الهارمونيك
الكتاب الاول يتحدث عن اساسيات علم الهارمونيك ودي هنعرف كل حاجه فيها ان شاء الله
اما الكتاب الثاني فقد خصصه المؤلف للاشياء المتقدمه مثل كيفيه ربط الهارمونيك بموجات اليوت وزمنيا وهذا سوف نأخذ منه بعض الاشياء التي سوف تفيدنا فقط اي لن ندرسه كاملا مثل الكتاب الاول لاننا لسنا في مجال للحديث عن موجات اليوت وليس لدينا الاساس فيها كي نربطها بالهارمونيك

المؤلف في سطور

سكوت كارني Scott Carney
رئيس ومؤسس الموقع الشهير
HarmonicTrader.com
مصمم برنامج Harmonic Analyzer
هو مكتشف كثير من نماذج الهارمونيك مثل
Bat Pattern , The Ideal Gartely Pattern , and The Crab Pattern
ألف ثلاثة كتب هي :-
The Harmonic Trader (1991)
Harmonic Trading of the Financial Markets: Volume One (2004)
and HarmonicTrading of the Financial Markets: Volume Two (2007)
في عام 2005 انضم الي مجموعه
A.I.G الماليه
كمستشار مالي وبعد ذلك بسنتين ترك المجموعه لينشأ شركته
الخاصه
عضو جمعيه المحللين الفنيين
عضو جمعيه المحللين الامريكيين
كان كاتب في العديد من المواقع المشهورة مثل
StockCharts.com, TradingMarkets.com, and eSignal.com
سكوت كارني هو الضيف المميز علي البرنامج الشهير
CNNfn
كما قدم العديد من الدورات

ألقاكم في الدرس الاول
والحديث عن اساسيات الهارمونيك
ونسب الفايبوناتشي
دمتم بود....

aminos
07-02-2012, 00:26
السلام عليكم
متابعبن بإذن الله بورقة و قلم
لأن الحماسة و الرغبة موجودين للتعلم
إن شاء الله كل الأعضاء يتابعو الموضوع
و نتعلم و نحن مجموعين
شكرا تقبل مروري

sabre
07-02-2012, 00:33
وعليكم السلام ورحمه الله وبركات
شكرا لك اخى على الموضوع الرائع وكان لى استفسار على من الممكن الاعتماد على مؤشرات الميتاتريد التى ترسم لنا الهارمونيك ان اننا نرسمها يدوى افضل

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 00:47
وعليكم السلام ورحمه الله وبركات
شكرا لك اخى على الموضوع الرائع وكان لى استفسار على من الممكن الاعتماد على مؤشرات الميتاتريد التى ترسم لنا الهارمونيك ان اننا نرسمها يدوى افضل

في مؤشرات فعلا بتتحط عل شارت وتستخرج لك نماذج الهارمونيك لكن لها عيوب اولها انها مش بتكتشف كل النماذج اللي علي الشارت يعني لو انت فاهم الاساس وحاولت تدور بنفسك هتلاقي نماذج صحيحه المؤشر مش شايفها ده اولا
ثانيا هل من الافضل ان نلهث وراء مؤشر بدون فهم ام نفهم الاساس الذي يستخرج به النماذج ثم ان اردنا وضعنا المؤشر لربما نبهنا علي نموذج نحن غافلين عنه؟ + ان استخراج النموذج هو نصف المشوار فقط وليس كل المشوار لان بعد ذلك في طرق معينه للدخول الصحيح يطول الكلام عنها وليس مجرد انك رأيت نموذج تفتح صفقه وكمان في نماذج بتتكون ومش بندخل عليها علشان اشارات معينه لما بتظهر عل شارت بيكون فشل تحقق هدف النموذج وارد بنسبه كبيرة جدا والمؤشر طبعا لا يفرق بين هذا وذاك
كل هذا سندرسه بالتفصيل الممل باذن الله
تابعنا يا اخي وستجد الخير ان شاء الله

Eyadoo
07-02-2012, 01:46
مشكور على هذا المجهود أخ أحمد .. وبانتظار الدرس الأول
فعلاً هي ملاحظة مهمة أن نفهم الأساس الذي تستخرج منه النماذج
ننتظر بفارغ الصبر

كريم
07-02-2012, 01:47
معاك يا ريس بإذن الله و ان شاء الله هنستفي

و بانتظار الدرس الأول و يا ريت تديني مهله على كل درس عشان نسأل

في اللي مش مفهوم و الله يوفق الجميع

ramid
07-02-2012, 01:56
أولا أتقدم بالشكر الى أخي محمد والله يجعل هذا العمل في ميزان حسناته,
ثانيا أتمنى من الاخوة المشاركين قراءة جميع مشاركات الاخ محمد الديب حتى لا تتكرر نفس الاسئلة ونسهل العمل ونتقدم بسرعة

mrhoda
07-02-2012, 03:35
معلومات قيمة جدا ومحفزة كتمهيد للدرس الاول من الدورة
وفقك الله واعانك على هذا المشوار العظيم
ولكن لي سؤال
اين سوف يتم وضع الدرس الاول ومتى ؟

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 05:20
ننتظر بفارغ الصبر

العفو اخي وان شاء الله الدرس الاول لن يطول انتظاره انا فقط منتظر كل اللي شاركو ف اول موضوع اللي هو طرحت فيه فكرة الرحله علي الاعضاء اللي هو ده (فكرة عمل رحله تعليميه للهارمونيك فما آرائكم ؟ (http://forex-masr.com/showthread.php?1378-%D9%81%D9%83%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A1%D8%A9&p=52510#post52510))وكل اللي عمل فوت وكان متحمس وكل اللي كان مستعجل علي الموضوع يعرفوا ان الموضوع اتفتح عشان يتابعونا من الاول

---------- Post added at 02:20 AM ---------- Previous post was at 12:55 AM ----------

اهلا بيك يا كريم منور الموضوع والدرس الاول ان شاء الله غدا او بعد غد ليس اكثر من ذلك ومتقلقش انا هسيب مهله بعد كل درس عشان كل الناس تشوفه وتستوعبه واللي مش فاهم يسأل وكل اللي عنده سؤال او ملاحظه يقولها عشان الدرس يتهضم تماما وكله يبقي مستعد للي بعده بدون لخبطه.

safiforex
07-02-2012, 05:46
رحلة موفقة باذن الله اخي الكريم و فعلا الهارمونيك هذا علم قاءم بذاته
و انا فعلا كنت استخذمته في بعض الاستراتيجات و كان له وقع كبير في التحليل
بالتوفيق لك في الرحلة و اتمنى ان يستفيد منه الكل فبارك الله فيك

derfcase
07-02-2012, 11:07
هلا دعمت الدورة و الشروحات استاذ
Ahmed EL Deeb
ببعض الصور و الفيديوهات
حتي يسهل علي الاعضاء الفهم و الاستيعاب اسرع

ahmed
07-02-2012, 12:12
موفق يا اخى ان شاء الله ومتابعين معك
فى رحلتك التعليميه وباذن الله الكل يستفيد

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 20:09
أولا أتقدم بالشكر الى أخي محمد والله يجعل هذا العمل في ميزان حسناته,
ثانيا أتمنى من الاخوة المشاركين قراءة جميع مشاركات الاخ محمد الديب حتى لا تتكرر نفس الاسئلة ونسهل العمل ونتقدم بسرعة

العفو يااخي واهلا بيك في الموضوع وان شاء الله الكل يستفاد

ولكن لي سؤال

كل الدروس هتكون هنا ف الموضوع وامتا دي ان شاء الله بين كل درس والتاني يوم للمناقشه والتطبيق والاسئلة وكدا والدرس الاول هينزل النهارده بليل او بكره بليل

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 21:14
السلام عليكم ورحمه الله

علي بركه الله نبدا رحله تعلم الهارمونيك سائلين الله عز وجل النفع والمعرفه والربح الوفير

من سيأخذ الدورة من باب التسليه ويقرأ دروسها وهو مسترخي لن ينتفع بما سوف اكتب لذلك عليه البحث عن موضوع آخر فالمنتدي مليء بمثل هذه الموضوعات فأنا اريد فقط من لديهم الحماس والرغبه في التعلم لكي نتعلم سويا فلست بمنزل الاستاذ ولكن كلنا اخوه ولكن فقط اني قرأت عن الهارمونيك قبلكم ولم اتقنه بعد وسوف نتعلم مع بعض الهارمونيك ونتقنه باذن الله بروح الجماعه لذلك من قرر المتابعه بغرض التعلم فعليه اخذ كل كلمه سوف اكتبها بجديه ويقرأ كلامي بعنايه ولا يمر علي اي كلمه بعينه مرور الكرام فاذا وقفت امامه صعوبات فليناقشني فأنا لا أمل باذن الله من توجيه الاسئله اي لا يوجد احراج بيننا
واقترح عندما ندخل في قياسات النماذج ونسب الفيبوناتشي ان تكتبوها في ورقه وتحفظوها أول بأول والله اني طابع كتاب اكثر من 150 ورقه واجلس اذاكرهم بالورقه والقلم ولكني سوف اوفر عليكم الجهد الكثير باستخلاص المعلومات بدون دباجه في الكلام وتقديمها لكم جاهزة ويبقي لكم الفهم واالحفظ احيانا ثم التطبيق والمناقشه وبغير ذلك لن تتعلم وهذه نصيحه مني.

►مقدمة الدورة◄

مراجعنا سوف تكون باذن الله من اقوي واحدث الكتب في علم الهارمونيك علي مستوي العالم وهما كتابين
اما الكتاب الثاني فقد خصصه المؤلف للاشياء المتقدمه مثل كيفيه ربط الهارمونيك بموجات اليوت وزمنيا وهذا سوف نأخذ منه بعض الاشياء التي سوف تفيدنا فقط اي لن ندرسه كاملا مثل الكتاب الاول لاننا لسنا في مجال للحديث عن موجات اليوت وليس لدينا الاساس فيها كي نربطها بالهارمونيك

المؤلف في سطور

سكوت كارني Scott Carney
رئيس ومؤسس الموقع الشهير
HarmonicTrader.com
A.I.G الماليه
الخاصه
CNNfn

ألقاكم في الدرس الاول
ونسب الفايبوناتشي
دمتم بود....

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
ما شاء الله عليك موضوع مميز
واى خدمه تحت امرك وخاصه فيما يتعلق بموجات اليوت والتحليل الموجى
فهو مجال اختصاصى
وتفضل هذا الكورس مبدئيا عن موجات اليوت
http://forex-masr.com/showthread.php?1618-Elliott-waves-موجات-اليوت-ماذا-تعرف-عنها
اتمنى لك دوام التوفيق

Ahmed EL Deeb
07-03-2012, 02:46
هلا دعمت الدورة و الشروحات استاذ
Ahmed EL Deeb
ببعض الصور و الفيديوهات
حتي يسهل علي الاعضاء الفهم و الاستيعاب اسرع

اكيد يا اخي لما ابدا الشرح هدعم الشرح بالصور عشان يسهل علي الاعضاء الفهم

اهلا وسهلا اخى الكريم
فهو مجال اختصاصى
http://forex-masr.com/showthread.php?1618-Elliott-waves-موجات-اليوت-ماذا-تعرف-عنها
اتمنى لك دوام التوفيق

شكرا يا استاذ واهلا بيك في موضوعي المتواضع وكورس اليوت لروبرت هذا مشهور في المنتديات وهو كورس ممتاز جدا فالمحاضر لم يختلف عليه اثنان في التحليل الموجي وان شاء الله اكيد في يوم من الايام هتكون نظريه اليوت محل اهتمام ودراسه ولكن بعد ان اكون قد اتقنت ما انا مشغول فيه الان
شكرا لك

Eyadoo
07-03-2012, 06:56
اهلا وسهلا اخى الكريم
فهو مجال اختصاصى
اتمنى لك دوام التوفيق

وعدت وأجبت .. جاري الاطلاع على الموضوع .. أشكرك حقاً

madoxegy
07-03-2012, 11:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع مميز يا اخى
وان شاء الله متابع معاك

Ahmed EL Deeb
07-04-2012, 03:28
بسم الله الرحمن الرحيم

نكمل مع بعض ونبدا الدرس الاول بعنوان
أساسيات الهارمونيك
كلمه هارمونيك تعني في اللغه العربيه التوافق او التناغم ولذلك يطلق علي التداول بهذا الاسلوب التداول التوافقي
أول من اكتشف هذه النماذج هو جي ام هارست

►نماذج الهارمونيك◄

هي عبارة عن نماذج سعريه يتم تحديد اهدافها من خلال نسب الفيبوناتشي
ونماذج الهارمونيك هي علم مثل علم النماذج الفنيه (المثلث _ الوتد ) وغيرها , وهي ربما تكون العلم الوحيد في التحليل الفني الذي يعتمد بشكل كلي علي نسب الفيبو وعددها سبع نماذج كل نموذج منهم له نوعان
1-Bullish صاعد
2-Bearish هابط

أسماء النماذج

1-The Bullish Ab=CD صاعد - The Bearish Ab=CD هابط
2-The Bullish Bat صاعد - The bearish Bat هابط
3-The Bullish Gartley صاعد - The Bearish Gartley هابط
4-The Bullish Crab صاعد - The Bearish Crab هابط
5-The Bullish Butterfly صاعد - The Bearish Butterfly هابط
6-The Bullish Three drives صاعد - The Bearish Three drives هابط
7-The Bullish 5-0 Pattern صاعد - The Bearish 5-0Pattern هابط

الان قد عرفنا اسماء النماذج وان كل نموذج قد يأتي صاعد وقد يأتي هابط بقي ان نعرف شكل هذه النماذج ثم نتطرق الي علاقتها بنسب الفيبوناتشي وكيف يتم تحديدها

شكل نموذج Ab= Cd

571

الشكل العام للنماذج
Gartley,Bat,Crab,Butterfly

572

طبعا ده شكل كروكي مش دقيق لاننا لسا مدخلناش في نسب الفيبوناتشي اللي بتحدد قياسات كل ضلع وعلي اساه نحدد اسم النموذج ايه
لكن بعد كدا هرفعلكو لكل نموذج صورة دقيقه بالقياسات ان شاء الله
و طبعا ده الشكل الصاعد
اما الشكل الهابط فهو نفس رسمه الفراشه ولكن مقلوب

شكل نموذج
The Three drives

573

شكل نموذج
5-0 pattern

576

اللي اشكال النماذج لخبطته ميقلقش لان كل نموذج هيبقي له درس لوحده هندرسه فيه بالتفصيل وهنرفع صور دقيقه ليه وتطبيقات عليه وشارتات
انا بس تعمدت ارفع صور بدون نسب عشان اللي بيتابعنا ومعندهوش اي فكر يبقي عنده تصور ذهني للنماذج اللي بنتكلم عنها من الصبح دي
وبعد كدا كل شيء هيجي في وقته عشان انا عايز ارتب المعلومات في ذهنكم بالتسلسل اللي يخلي الهارمونيك يدخل جوا دماغك ميطلعش تاني

طيب دلوقتي جه وقت الحديث عن الفايبوناتشي
كنا قد ذكرنا ان علم الهارمونيك كله قائم علي نسب الفيبو لان كل نماذج الهارمونيك تقاس اضلاعها بالفيبوناتشي ولذلك علينا التعرف عليها

► أرقام الفيبوناتشي◄

عندما نقول 0.0 فاننا نعني مستوي 0% وهكذا
0.236
تعني مستوي
23.6%
وهكذا بالنسبه لكل النسب

هذه صورة مأخوذه من كتاب سكوت كارني
Harmonic trading Volume 1
تلخص لنا نسب الفيبوناتشي وكيف اشتقت ولسنا مطالبين بحفظ كيفيه اشتقاقها بل هي من باب العلم بالشيء

577

اذن عرفنا منها ان نسب الفيبوناتشي الاساسيه هي
61.8% - 78.6% - 88.6% - 113% - 127% - 161.8%

ونسب الفيبوناتشي الثانويه هي
38.2% - 50% - 70.7% - 141% - 200% - 224% - 261.8% - 314% - 3.618%

من النسب الثانويه للفايبوناتشي هناك ثلاثة نسب تسمي نسب الذروه وهي
224% - 261.8% - 314% - 3.618%
وهي تستخدم عندما يخترق السعر مستوي
161.8%

انتهي الدرس الاول
سأترك لكم يوم او يومان لهضم الجزء السابق ومناقشته
من لديه سؤال فليتفضل يطرحه لنناقشه سويا قبل ان نبدا في شرح كل نموذج علي حده في الدرس القادم

ألقاكم في الدرس الثاني
مع اول نماذج الهارمونيك
Ab=CD
دمتم بود.....

osama shaban
07-04-2012, 04:38
موضوع شيق للغايه
الهارومنيك من النماذج التي اثبتت نجاحها في الفوركس بنسب قد تصل الي 60 % واكثر ويعتمد عليه افضل المضاربين
اشكرك علي مجهودك الرائع

Eyadoo
07-04-2012, 14:33
جميل .. لم أكن أعلم أن نسب الفيبوناتشي تستخدم أيضاً في التجارة .. كنت أراها في الهندسة والعمارة .. شكراً لهذه المعلومات القيمة وبانتظار باقي الدروس

thestarboy
07-04-2012, 21:07
تسلم علي الدروس الجميله في الهارمونيك وان شاء الله الكل يستفاد
واكيد هكون من المتابعين ان شاء الله معاكوا
بالتوفيق

shady hamza
07-05-2012, 05:07
فعلا بتتحط عل شارت وتستخرج لك نماذج الهارمونيك لكن لها عيوب اولها انها مش بتكتشف كل النماذج اللي علي الشارت يعني لو انت فاهم الاساس وحاولت تدور بنفسك هتلاقي نماذج صحيحه المؤشر مش شايفها ده اولا
ثانيا هل من الافضل ان نلهث وراء مؤشر بدون فهم ام نفهم الاساس الذي يستخرج به النماذج ثم ان اردنا وضعنا المؤشر لربما نبهنا علي نموذج نحن غافلين عنه؟ + ان استخراج النموذج هو نصف المشوار فقط وليس كل المشوار لان بعد ذلك في طرق معينه للدخول الصحيح يطول الكلام عنها وليس مجرد انك رأيت نموذج تفتح صفقه وكمان في نماذج بتتكون ومش بندخل عليها علشان اشارات معينه لما بتظهر عل شارت

Ahmed EL Deeb
07-05-2012, 05:32
فعلا بتتحط عل شارت وتستخرج لك نماذج الهارمونيك لكن لها عيوب اولها انها مش بتكتشف كل النماذج اللي علي الشارت يعني لو انت فاهم الاساس وحاولت تدور بنفسك هتلاقي نماذج صحيحه المؤشر مش شايفها ده اولا
ثانيا هل من الافضل ان نلهث وراء مؤشر بدون فهم ام نفهم الاساس الذي يستخرج به النماذج ثم ان اردنا وضعنا المؤشر لربما نبهنا علي نموذج نحن غافلين عنه؟ + ان استخراج النموذج هو نصف المشوار فقط وليس كل المشوار لان بعد ذلك في طرق معينه للدخول الصحيح يطول الكلام عنها وليس مجرد انك رأيت نموذج تفتح صفقه وكمان في نماذج بتتكون ومش بندخل عليها علشان اشارات معينه لما بتظهر عل شارت

هو المنتدي مهنج ولا حضرتك ناسخ مشاركتي وحاططها

WEZA
07-05-2012, 07:03
السلام عليكم
لا المنتدي تمام يا اخي ما فيه اي مشاكل

magic777
07-05-2012, 16:40
انا من عشاق الهارمونيك الصراحه لكن مبعرفش اطلع النماذج يدويا من الشارت وغالبا بعتمد على المؤشرات اللي بتطلع
النماذج ليا آليا ولكن زي ماكلنا عارفيين بتعيد رسم نفسها على حسب حركه السعر
لكن لو اتسخدمنا معاه طرق التعزيز والتبريد اظن انها هتكون ناجحه بأذن الله

remo
07-05-2012, 18:42
في مؤشرات فعلا بتتحط عل شارت وتستخرج لك نماذج الهارمونيك لكن لها عيوب اولها انها مش بتكتشف كل النماذج اللي علي الشارت يعني لو انت فاهم الاساس وحاولت تدور بنفسك هتلاقي نماذج صحيحه المؤشر مش شايفها ده اولا
ثانيا هل من الافضل ان نلهث وراء مؤشر بدون فهم ام نفهم الاساس الذي يستخرج به النماذج ثم ان اردنا وضعنا المؤشر لربما نبهنا علي نموذج نحن غافلين عنه؟ + ان استخراج النموذج هو نصف المشوار فقط وليس كل المشوار لان بعد ذلك في طرق معينه للدخول الصحيح يطول الكلام عنها وليس مجرد انك رأيت نموذج تفتح صفقه وكمان في نماذج بتتكون ومش بندخل عليها علشان اشارات معينه لما بتظهر عل شارت بيكون فشل تحقق هدف النموذج وارد بنسبه كبيرة جدا والمؤشر طبعا لا يفرق بين هذا وذاك
كل هذا سندرسه بالتفصيل الممل باذن الله
تابعنا يا اخي وستجد الخير ان شاء الله

معنى الكلام دا ان احنا اللى هنرسم خطوط الهارمونيك بادينا على الشارت ومش هنستخدم الميتا تريدر اوكى ماشى فهمت متشكريين على التوضيح وانا متابع معاكم وان شاء اللة نفهم الهارمونيك

M Sabry M Elbakrawy
07-05-2012, 21:00
راائع عن ظهر قلب بس لحد الان احناا لسه ما ابتدناش في اننا نطلع النماذج صح ولاا
ياريت نبتدي بسرعة بقي عشاان متشوق الصراحة ونفسي اتعلم طريقة النماذج دي ♥

Ahmed EL Deeb
07-05-2012, 23:10
شكر لردودكم يا جماعه والله ردودكم دي شجعتني اكمل الموضوع ده بعد ما كنت قررت متعبش نفسي تاني من بعد الدرس الاول لما ملقتش تفاعل خالص ومفيش حد من اللي كان مشجع فكرة الرحله في الفوتينج اللي عملته شارك معانا
طيب عموما بكره بليل ان شاء الله الدرس الثاني لكن اتمني الاقي تفاعل اكتر من كدا مش عارف الناس مش عايزه تتعلم ليه كلو عايز يعمل مشاركه سطرين وبس

thugalive
07-06-2012, 02:36
أخي أشكرك على مبادرتك ليطرح هذا الاسلوب من التحليل النادر والذي يتقنه القليلون جزاك الله خيرا على تقديمك لهذا الموضوع التعليمي ارجو ايضاح الشرح على شارت

madoxegy
07-07-2012, 20:33
شرح متميز يا اخى جعله الله فى ميزان حسناتك

hesham1046
07-07-2012, 20:43
معلومة ممتازة ودرس شرح استراتجية الهارمونيك راااااااائعة بكل معانيها بصراحة ممتازة بحق
تحياتى ومتابعين انشاء الله

mohamedlee
07-08-2012, 00:11
معلومات قيمة جدا وانا نفسى اتعلم الهارمونيك من فترة وباذن الله هابتدى المشوار وبارك الله فيك على هذة المعلومات ومنتظرين باقى الدروس للافادة والتعلم

Amany Mohamed
07-08-2012, 00:16
السلام عليكم
جزاك الله خيرا و بارك الله فيك على هذه المعلومات الجيدة
شرح متميز ربنا ينفعنا بعلمك

kingman
07-08-2012, 02:10
ربنا يوفقك اخى فهذا الموضوع الرائع وان شاء الله يكون ارشيف لتعلم الهارمونيك فى المنتدى فمثل هذه المواضيع لاتموت مع مرور الزمن
وان شاء الله تستمر فى العطاء فى الموضوع وفعلا اضافة رائعة

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 03:42
تسلم ايدك وربنا معانا كلنا ويوفق الجميع واكيد احنا ف انتظار اول درس
وخصوصا ان اهم حاجه معرفه اساس النماذج
وبالتوفيق انشاءالله وياريت تسيب فرصه للاستفسار عن الموضوع

ehab
07-09-2012, 06:34
تسلم يا غالى على هذه المعلومات الجيدة ومالمفيدة وياريت يا باشا
عشان بس انا لسة جديد الهارمونيك بتفيد باية فى الفوركس

magic777
07-10-2012, 19:18
ربنا يوفقك اخى فهذا الموضوع الرائع وان شاء الله يكون ارشيف لتعلم الهارمونيك فى المنتدى فمثل هذه المواضيع لاتموت مع مرور الزمن
وان شاء الله تستمر فى العطاء فى الموضوع وفعلا اضافة رائعة

ياريت يكون ليها قسم خاص في القسم التعليمي ومثبت كمان يكون خاص فقط بطرق الهارمونيك
وكمان لو فيه قسم لطرق أليوت هيكون هايل لان الطرق دي هتكون مكمله لبعض
ومن ناحيه تانيه طرق قويه ومازالت حتى اليوم

KOGI
07-12-2012, 03:19
تسلم ايدك اخى الكريم موضوع ممتاز وشرح بسيط وهيفيد كثير م نالناس المبتدئين فى مجال الفوركس وانا متابع معاك برضه فى شروحاتك القادمة باذن الله
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

amrmorasamir
07-12-2012, 03:35
شكرا على الشرح الممتاز ياباشا ومتابع معاك لان الهارمونك ممتاز جدااا

elkorashe
07-14-2012, 18:26
بص انا حاسس ان الموضوع مهم
بس صراحة مش قادر افهمه اوى وحساسس بردو انك تعبت جامد فى الموضوع
على العموم تقبل مرورى وربنا يكرمك باذن الله

shady hamza
07-14-2012, 19:33

mamon
07-14-2012, 19:35
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته,,

الهورمونيك طبعا معروف لاغلب المتداولين وإن لم يكن كلهم بالتوفيق لك ولنا وإنشالله توفق ب المشوار الجميل مع الهورمونيك
بالتوفيق لنا ولكم إنشاء الله

nrgslawi
07-14-2012, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك اخي الكريم وان شاء الله نستفيد جميعا من الدروس التي ستقدمها لنا في هذا الموضوع

mohamed yossef
07-14-2012, 20:57
موفق يا غالى
ومتابع معاك ان شاء الله
بصراحة سمعت عن الهارمونيك كثير وان شاء الله اتعلمه منك

تحياتى يا كبير

hesham1046
07-14-2012, 20:59
تسلم علي الدروس الجميله في الهارمونيك وان شاء الله الكل يستفاد
واكيد هكون من المتابعين ان شاء الله معاكوا
بالتوفيق

aminos
07-14-2012, 21:01
السلام عليكم
و أنا أيضا لدي رغبة في التعلم
و خاصتا من منتدانى الغالي

dodovedo
07-14-2012, 21:40
اخى الكريم
متابع معاك لان الهامونيك مهم جدا وفى الصفوف الاولى معاك
تقبل فائق ودى واحترامى

forex4ever
07-14-2012, 22:12
روعة الهارمونيك له سحر رائع وتاثير بعض نماذج الهارومنيك على الفريمات الكبيرة تاثيره كتاثير السحر وغالبا مايكون الاستوب اقل بكثير من مناطق جني الارباح كما انه يوجد بعض المؤشرات التي تحدد نماذج الهارومنيك لي تجربه معها ونجاح يتعدى ال 70% من نسب الصفقات

BRUFEN
07-14-2012, 23:01
أتمنى لك يا أخي الكريم رحلة موفقه بإذن الله
وساكون متاباعاً لك إن شاء الله
الهارمونيك تابعتها من قبل وخاصه قبل إنقطاع الأستاذ ناشئ الفوركس وللأسف الشديد لم أستطع التطبيق عليها بشكل صحيح لغيابه عن الموضوع وحتى المتابعين
الذين كانوا معه لم يعودوا يهتمون بالموضوع بالعلم بأن الأستاذ ناشئ ما شاء الله عليه كان يدخل من النقطة " سي " إلى النقطة " دي " ومن النقطة " دي إلى محاذات النقطة " بي " وحاولت
التطبيق عدة مرات ولكن للأسف التعود بالعين صعب جداً جداً جداً وجميع المؤشرات الخاصه بهذه الإستراتيجية للأسف فاشلة

فأتمنى ان تستمر ونتابع معك ونتعلم لعل الله سبحانه يكتب لنا المعرفه على يديك
توكل على الله أخي الكريم

spiderxp
07-21-2012, 23:10
دورة كبيرة وجميله بس اتمنى انها تكون سهلة الفهم ههههههههههههه وتسلم ايديك

sharkawy
07-24-2012, 22:12
الهارمونيك من النماذج الهامه جدا وثبتت اهميتها مع التجربه

بالتوفيق ليك في الدوره ومتابعين ليك ان شاء الله

kanzsea
07-29-2012, 19:20
متابعين معاك ان شاء الله وان احب الهارمونيك وعندى مؤشر لها وساعات استخدمة لكن اريد دراستة ايضا

dollyabdallah
07-30-2012, 00:24
أخي أشكرك على مبادرتك ليطرح هذا الاسلوب من التحليل النادر والذي يتقنه القليلون جزاك الله خيرا على تقديمك لهذا الموضوع التعليمي ارجو ايضاح الشرح على شارت

morx123
07-30-2012, 01:37
موضوع متميز اشكرك عليه
يدل هذا على حرصك على اخوانك بارك الله فيك

mage
07-30-2012, 02:15
الهارمونيك هو طريقة ممتازة على فكرة للعمل فى الفوركس وانا ارى ان نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى سوق الفوركس يمكنهم الاعتماد على هذه الطريقة والتى من خلالها يمكنهم ان يحققوا الكثير جدا من النقاط

WEZA
07-30-2012, 08:09
بانتظار الدرس الأول.
و بالتوفيق لك في الرحلة و اتمنى ان يستفيد منه الكل فبارك الله فيك

basom59
07-30-2012, 14:52
انا متابع معاك باذن الله لاني استخدم الهارمونيك ضمن المؤشرات في استراتيجية متكاملة واود معرفة المزيد عنه واشكرك واتمنى مداومة النشاط

gamal
07-30-2012, 17:32
انشاء اللة ان معاكم وباذن الله هنتعلم حاجة مفيدة
واتمنى ان يستفيد الكل من هذة الدروس

hossam hossam
07-31-2012, 09:22
شكله دواره رائعه ياريت تبلغنا بي رساله عند كتابه اول درس
انا من المتحمسين لهذا الموضوع بالتوفيق ليك يارب ياباشا

hocin
08-03-2012, 13:22
شكرا لك اخى على الموضوع الرائع تسلم الايادي

marou49
08-03-2012, 15:51
السلام عليكم
و نتعلم و نحن مجموعين
شكرا تقبل مروري

thehulk3
08-04-2012, 16:01
بصراحة أنا سمعت عن الهارمونيك كتير جدا جدا ولكن لم أقرأ عنه شيء
وسمعت أنه قوي جدا جدا أو طريقة الهارمونيك عموما
وبإذن الله متابع معاكم
وفققك الله في رحلتك وأفاد بعلمك جميع أعضاء المنتدى

smed smox
08-08-2012, 20:42
merci thinks

tamid0
08-09-2012, 06:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عندي اقتراح ليك يا باشا عشان السهولة
انا الحمد لله فهمت تعريف الهرمونيك
بس انا لسه جديد و صعب اوي تدور على الدروس بين المشاركات ف ايه رايك لو
تجمعهم في موضوع واحد ورا بعضهم يكون اسهلنا
و شكرا

The soul slayer
08-09-2012, 14:49
بارك الله فيك على هذه المعلومات المفيدة والظاهر أن الدورة ستكون هائلة
بانتظار أول دروسها إن شاء الله

mahyfxxx
08-09-2012, 15:11
مش شرط اهم شى فى ذلك هى الخبرة والتعلم من الاخرين والاستفادة من الاخطاء التى وقع فيها الاخرين اثناء التداول فى البورصة واهم شى الايمان بما تفعلة وقوة الارادة والثقة بالنفس

roukhou
08-11-2012, 08:35
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

mora warda
08-11-2012, 13:01
:bravo:موضوع متميز اخى الكريم بارك الله فيك وجعلة الله فى ميزان حسناتك وكل عام وانتم بخير

hend
08-11-2012, 15:26
الهارمونيك دى طريقة كوسية جدا فى التعامل وبس هيا تحتاج خبرة
حتى لا تقع فى براثنها وتفوز بارباحها ان شاء الله وتقبل مرورى

magic777
08-11-2012, 19:42
merci thinks

اخي انت لو تعمقت في علم الهارمونيك ده وقدرت ترسم النماذج بنفسك يبقى افضل طبعا
ولكن لو مقدرتش على الاقل قي البدايه ممكن تستعين بالمؤشرات اللي بترسم النماذج دي اتوماتك ولكن خلي بالك انها في اوقات بتعيد
رسم نفسها

master_egypt
08-11-2012, 23:28
اللى فهمته من المنتديات جميعا ان الهارمونيك مهم جدا فى الفوركس ولازم اى شخص يتعلمه كويس عشان يقدر يشتغل ويكمل فى الفوركس ويقلل من حجم خسارته ويكون فاهم حركه السعر رايح فين وجاى منين

mohammedfateh
08-11-2012, 23:32
سلام عليكم
والله اخي انا صراحه مش كنت اعرف هارمونيك
واليوم سوف اقوم بمتابعه هذا موضوع خصيصا لكي افهم
حتى لا افشل في طريقي وجزاكم الله خير وشكر لكم

محب الصحابه
08-13-2012, 07:35
اخي اشكرك علي هذة المبادرة والشرح المنسق وانتظر المزيد من هذا العمل الرائع دمت بخير

lovemoon
08-13-2012, 10:19
هل فيه مؤشر يساعدني لمعرفة نماذج الهارمونيك ؟

aboualy
08-13-2012, 10:47
هل فيه مؤشر يساعدني لمعرفة نماذج الهارمونيك ؟

فى مؤشرات بتكشف نماذج الهارمونيك على الشارت ولكنها لا تمكتشف كل النماذج او بمعنى اصه هى تكطبق بعض الاوامر بحرفية فاذا كان النموذج به اختلاف بسيط عن الوضع الامثل فالمؤشر لا يعترف به ولا يظهره

hussaina2008
08-13-2012, 10:48
مشكوور اخي الكريم على فتحك لنا هذه الدورة الجميلة التعليمية الذي سوف تفيد الكثيرين ان شاء الله وانا اولهم فسوف اكون معك من البداية الى النهاية وسوف اقرا جميع جروسك تبع الدورة حتى افهما كلها وبعدين يبدا التطبيق يعطك ربي الف عافية

dodovedo
08-13-2012, 12:31
اخى الكريم
الهارمونيك مهم وانا متابع
معاك كل الدروس باذن الله
تقبل احترامى

aminewactop
08-24-2012, 14:38

face book
08-27-2012, 14:57
جزاك الله خيرا علي مجهودك
وجعله في ميزانك وفعلا الهارمونيك من انجح الادوات حاليا لكن لابد من عمل لها مؤشرات لصعوبه استخراج نماذجه

hossam hossam
08-27-2012, 22:38
حاجه كويسه والله ياباشا انك عتشرح الهارمونيك لانك بجد معرفش عنه حاجه
دي اكيد موشر ياباشا وان شاء الله تفيدنا في استخدمه اتمني ان يكون الشرح بي الصور

hesham itch
08-31-2012, 18:47
اعتقد ان هناك العديد من المتاجرين ممن يعملون بتلك النقطة ويفضلون استخدامها
بشكل كبير والتى يتم العمل عليها من اجل الوقوف على نقطة الانطلاق

thunderfot
08-31-2012, 19:17
الهارمونيك على الفريمات الكبيرة للاهداف الكبيرة

وخصوصا شارت الساعة وشارت الاربع ساعات

mahran3d
09-02-2012, 11:14
موضوع جبااااااااااااااااااار وكنت انتظرة من زمان
اخى ياريت لو تجمع كل المعلومات فى ملف بى دى اف وترفعو

abdellatif2013
09-08-2012, 16:57
ان لى استفسار على من الممكن الاعتماد على مؤشرات الميتاتريد التى ترسم لنا الهارمونيك ان اننا نرسمها يدوى.........:)

lala
09-08-2012, 17:10
شكرا لك يا اخى على هذا المجهود الذى تبذله مع الاعضاء حتى يستوعبون اكثر عن الهارمونيك لانى كنت من فتره قليله
ابحث عن اى مصدر يعرفنى ما هو الهارمونيك لانى كنت بدات اسمع عنه لكن لما توصلت لاى درس حقيقى لفهمه فشكرا لك

mansourito
09-08-2012, 19:15
متابعين معك ان شاء الله طريقة واستراتجية جميلة ومربحة رغم صعوباتها لكن سأواصل معك بإذن الله

fady10
09-09-2012, 00:34
موضوع مفيد جدا وفعلا يدعوا الشخص الى الاستجابة والتحقق منه والمتابعة كما ونرجوا منك ان توافينا بالمزيد وبوركت على المجهود القيم

themystery
09-09-2012, 15:14
متابع يا غالي
و شكرا ع المعلومات القيمه دي
في انتطار المزيد

amr2107
09-14-2012, 18:45
موضوع مميز وكنت فعلا مستنيه خصوصا ان مش كتير من الناس بتتكلم عن الهارمونيك وموجات اليوت الموضوعين دولم قليلين قوي وعندي طلب في نهاية الدرس تجميع كافة المعلومات في ملف واحد ملخص علشان يكون مرجع ليا بإذن الله في علم الهارمونيك/ متابع معاك اخي الكريم جعله الله في ميزان حسناتكم
مع التحية

sayed taha
09-14-2012, 20:43
يظن البعض ان حركة الاسعار عشوائية لكنها تتحرك طبقا لقواعد معينة وهى الاحترام الكبير لمستويات الدعم و المقاومة و الترندات
الموجودة على الاطارات الزمنية المختلفة فمثلا اذا كنت تتاجر على شارت الساعة تجد ان السع يتحرك الى ان يصل لنقطة معينة
ويظل يتحرك حولها عدة مرات الى ان يخترقها او يرتد منها
و اذا غيرت الاطار الزمنى لل4 ساعات مثلا تجد ان هذة المنطقة هى منطقة دعم او مقاومة لذلك يقوم السعر باحترام نمازج الهارمونيك بشدة
لذلك اشكر اخى كاتب الموضوع على هذا الموضوع و فى انتظار المذيد

حوسام احمد
09-17-2012, 05:48
السلام عليكم
جزاك الله خيرا ..جعله الله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

zedan92
09-17-2012, 05:51
بارك الله فيك يا اخي على هدا الموضوع الشيق
ان نمادج الهارمونيك هي اداه من ادوات التحليل الفني وهي نمادج عالية المصداقيه وعلى المتدول في اسواق العملات الالمام بها والتعرف على اسرارها

mohamed alalfy
09-22-2012, 03:03
السلام عليكم
وشكرا جزيلا على كل ما تقدمونه
لنا من معلومات
ونرجو من سيادتكم ونريد من سيادتم
ان تفيدونا بما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

tahar1994
09-22-2012, 04:01
شكراااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااا..merci beaucoup

2x1
09-22-2012, 05:08
ماشاء الله اخي موضوع ممتاز وياريت تكمل بنفس الحماس
ومتقفش لاننا فحاجة اننا نتعلم كل حاجة ممكن تيدنا ونقدر نستخدمها

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 12:24

اوفقك الرأى ياغالى

وهذا علم قوى ولكن ياريت لوعندك اى معلومات او كتب عن هذا العلم تزودنا به

الله يبارك لنا فيك

ali1
09-22-2012, 12:55
السلام عليكم . اخي الفاضل . نشكرك الشكر الجزيل على هذا الطرح الرائع . وان شاءالله سنكون من المتابعين والمتحمسين لمثل هكذا مواضيع مفيدة تساعدنا على الالمام بمجال الفوركس . وبالموفقية لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

dina
09-22-2012, 17:38
السلام عليكم
متابعين ومكملين معك اخى الفاضل فى هذه الرحلة لكى نتعلم
جميعا ما هو الهارمونيك وفى انتظار مواضيعك القادمة

waheedpcc
09-29-2012, 12:27
شكله دواره رائعه ياريت تبلغنا بي رساله عند كتابه اول درس
انا من المتحمسين لهذا الموضوع بالتوفيق ليك يارب ياباشا

noureen
10-06-2012, 04:40
و الله يا اخى موضوع رائع و فعلا سوف يستفاد به الكثير من اخواتك
و ان شاء الله بكون من المتابعين ليك
تقبل مرورى

mshost
10-06-2012, 16:08
أتقدم بالشكر الى أخي محمد والله يجعل هذا العمل في ميزان حسناته

وانا متباع للدورة من البداية الى النهاية

mahmoud1
10-06-2012, 16:37
متابعين معك ان شاء الله طريقة واستراتجية جميلة ومربحة رغم صعوباتها لكن سأواصل معك بإذن الله

الهارميونك مش صعب انت لو قريت عنه واتعلمت هاتلقى انه سهل انت بتحدد الموجات وفى نماذج بتتكون من 5 موجات x.A.B.C.D نموذج جارتلى والوطاط والنماذج الاخرى بتقرق عن بعض من خلال نسب الفايبو يعنى عشان تعرف تتعامل مع النموذج بيكون فى نسب قايبو محددة وهى اللى بتفرق بين نموذج واخرى وبتفرق فى تحديد نقطة الدخول ان شاء الله الموضوع يكمل ويكون الفكرة توصل للجميع ويكون سهل الموضوع على الجميع

---------- Post added at 03:37 PM ---------- Previous post was at 03:35 PM ----------

الهارميونك مش صعب انت لو قريت عنه واتعلمت هاتلقى انه سهل انت بتحدد الموجات وفى نماذج بتتكون من 5 موجات x.A.B.C.D نموذج جارتلى والوطاط والنماذج الاخرى بتقرق عن بعض من خلال نسب الفايبو يعنى عشان تعرف تتعامل مع النموذج بيكون فى نسب قايبو محددة وهى اللى بتفرق بين نموذج واخرى وبتفرق فى تحديد نقطة الدخول ان شاء الله الموضوع يكمل ويكون الفكرة توصل للجميع ويكون سهل الموضوع على الجميع

rigiray
10-10-2012, 21:05
السلام عليكم اخي الكريم

lovemoon
10-10-2012, 22:07
ياريت بعد اذنك تجمع كل الدروس في موضوع واحد لأني متلخبط لا اعلم اين اول درس من تاني درس و تالت درس و هكذا

keko
10-13-2012, 19:37
شكرا لك يا اخى على مجهودك ففعلاالبدايه موفقه باذن الله ومعرفه هذه الاساسيات امر مهم جدا بارك الله فيك
واحنا مستمريين معك فغى التعرف على كل شىء باذن الله

delpiero
10-13-2012, 21:31
موفق ان شاء الله
و ورشة موفقة و مفيدة للجميع

abd123
10-15-2012, 00:52
مجهود رائع أخي الكريم, يجب على كل المبتدئين مشاهدته حتى تكون عندهم فكرة واضحة عن الفوركس , فالفوركس علم بحد داته واسع جدا جدا

tarek22
11-19-2012, 18:43
جزاك الله خيرا على الشرح الوافي اخي الكريم و الهارمونيك من الطرق القوية فعلا لتحليل السوق و لكن لابد و ان يتم دمجهباستراتيجيات اخرى و ذالك لانه وحده لن يكفي و اقترح ان يتم دمجه مع موجات اليوت و بالتوفيق

azifek
11-24-2012, 19:00
مشكور أخي الكريم على مثل هذه الدورة الخاصة بتعلم الهارمونيك
أتمنى أن يستفيد منها جميع الأعضاء أملا في تحسين الأرباح و تقليص الخسائر

cabooo555
12-15-2012, 10:35
وهي النسبة بين قيمة السلعة التي تريد المتاجرة بها وبين قيمة العربون الذي يطلب منك دفعه ( الهامش المستخدم ) للسماح لك بالمتاجرة بهذه السلعة .
ويمكن حساب المضاعفة بالمعادلة التالية :
المضاعفة = عدد العقود * حجم العقد الواحد / الهامش المستخدم
فلو فرضنا أن وكالة السيارات تسمح لك بالمتاجرة بسيارة واحدة ( 1 لوت ) قيمتها 10.000$ مقابل أن تخصم من حسابك مبلغ 1000$ ع

ahamed ali
12-16-2012, 00:15
لم أكن أعلم أن نسب الفيبوناتشي تستخدم أيضاً في التجارة كنت
أراها في الهندسة والعمارة شكراً لهذه المعلومات القيمة
وبانتظار باقي الدروس

ibrahiem2012
12-16-2012, 10:31
ماشاء الله شرح رائع ووافي لتعلم الهارمونيك اخي انا استفدت كتير منه
ومنتظرين المزييد مثل هذه المواضيع المميزه

هانى الشامى
12-16-2012, 13:39

ahmedsaied
12-24-2012, 05:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا بصراحه اول مرة اسمه عن الهارمونيك وانا متابع الشرح انشاء الله بالتوفيق للجميع واتمنى يكون الشرح فيديوهات يا ريت عشان تستفيد اكثر

Mira-Tamer
12-24-2012, 05:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
معلومات قيمة جدا,,ان شاء الله نستفيد جميعا ومتابعه معك ان شاء الله

محمد جمال محمد احمد
01-18-2013, 22:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

basom59
01-19-2013, 16:41
انا متابع معاك باذن الله لاني استخدم الهارمونيك ضمن المؤشرات في استراتيجية متكاملة واود معرفة المزيد عنه واشكرك واتمنى مدوامة الافادة

محمد جمال محمد احمد
01-23-2013, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

yoka
02-11-2013, 11:46
وعليكم السلام ورحمة الله ..
شكرآ اخى على الموضوع الرائع وعلى جهدك المبذول وجعله فى ميزان حسناتك
بالفعل الهارمونيك يحتاج شرح جيد وسهولة استيعاب واتمنى ان يفيد الجميع

shaheen96
02-21-2013, 16:26
السلام عليكم
شكرا لك على الدرس الاول
ومستناين الدرس الثاني
تحياتي

sir.moody
02-21-2013, 17:10
يسلام عليك يا كبير والله يا ريت كل الناس زيك فعلا ربنا يبارك فيك
متابعين يا كبير بالورقه والاقلم

haze5m
02-21-2013, 19:33
انا لا اعرف تحليل الهارمونيك لاني من
مستخدمي التحليل الكلاسيكي وانوي تعلم الهرمونيك

khalil messaoudi
02-21-2013, 19:37
رحلة موففة و شكرا لك اخي الكريم على الموضوع
جزاك الله كل خير

mohamed_houssen
02-21-2013, 19:40
الهارميونك مش صعب انت لو قريت عنه واتعلمت هاتلقى انه سهل انت بتحدد الموجات
وفى نماذج بتتكون من 5 موجات x.A.B.C.D نموذج جارتلى والوطاط والنماذج الاخرى بتقرق عن بعض
من خلال نسب الفايبو
يعنى عشان تعرف تتعامل مع النموذج بيكون فى نسب قايبو محددة
وهى اللى بتفرق بين نموذج واخرى وبتفرق فى تحديد نقطة الدخول ان شاء الله الموضوع يكمل ويكون الفكرة توصل للجميع ويكون سهل الموضوع على الجميع

mostafaabdelgawad
02-21-2013, 23:43
اخي الهارمونيك مهم جدا ومفيد جدا جدا في التجارة\
انا اتعملمته واستفدت منه الى حد كبير والحمد لله

Aya Ali
02-21-2013, 23:56
موضوع رائع ومنظم ماشاء الله متابعين معاك كمل الدروس واحنا بنستفاد من الاسلوب البسيط فى التقديم
بالتوفيق للجميع

ريهام الجندى
02-22-2013, 00:17
شكرا لك اخى مجهود ممتاز وموضوعك ذو قيمة كبيرة هيستفاد منة الكل
وننتظرك هنا فى اضافة كل جديد بخصوص هذا الموضوع
وياريت تضع الدرس الاول والدروس باكملها فى هذة الصفحة

osos010
02-25-2013, 18:50
الله يعطيك الف عافية اخى الفاضل على الافادة انا اول مرة كنت اعرف عن الهارمونيك ولكنى استفادت كتير منك رحلة موفقة بأذن الله
واتمنى التوفيق للجميع
تقبل مرورى

rebaoui
03-03-2013, 15:44
السلام عليكم
مشكور اخي الكريم على هذه السلسلة الرائعة و نتمنى ان لاتحرمنا من جديدك و دروسك
تقبل مروري و دمتم جميعا في رعاية الرحمان

Nady
03-03-2013, 16:25
السلام عليكم اخي الكريم مشكور مشكور علي التعب الواضح وادينا متابعين معاك الي
امام وكمل وهنتابع كل منشوراتك بأذن الله والله الموفق والمستعان

ADHM2210
03-03-2013, 21:59
السلام عليكم
الحماس موجود والا ما دخلنا هذا السوق رغبة منا فى التعلم والتقان ومن ثم المتاجرة والربح انشاء الله شكرا اخى الكريم ومجهود رائع
تقبل مرورى

google
03-23-2013, 17:04
راائع عن ظهر قلب بس لحد الان احناا لسه ما ابتدناش في اننا نطلع النماذج صح ولاا
ياريت نبتدي بسرعة بقي عشاان متشوق الصراحة ونفسي اتعلم طريقة النماذج دي ♥

taoufik bajjou
03-31-2013, 16:40
السلام عليكم أخي الغالي شكرا لك على الموضوع و متابعين معك إن شاء الله سمعت عنها كثيرا هدا الهارمونيك و أن متفرغ الآن للمتابعة

win.forex
03-31-2013, 16:55
مشكور يا غالى وبجد كان من زمان نفسى اعرف ايه هو الهارمونيك يا باشا وتقبل مرورى يا اخى الكريم وجعله الله فى ميزان حسناتك

bondaa
04-03-2013, 20:10
من العنوان افتكرت الالة الموسيقية بس بعد ما قرات عرفت انها عن مؤشر انا فى انتظار الدروس الاخرى

ayman.shosha
04-03-2013, 20:43
ولكن لي سؤال

اريد ان افهم لو سمحت
اين المعلومات القيمه التى اضافها واضع الموضوع
الامر ليس اكثر من مقدمه للدوره
ولم توضع معلومات بعد؟؟!!!!!!!!!!!

GaMaxxx
04-03-2013, 21:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور اخى احمد على كل شئ وانا فى انتظار الدرس الاول وبالتوفيق للجميع وتقبلو مرورى والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

assemhassan
04-05-2013, 23:24
ان شاء الله نتابع معاك ونستفيد مع انى اول مره اسمع عن الهارمونيك وان شاء الله يكون فى استفاده

bheddi
04-05-2013, 23:30
انا من المتابعين إتوكل على الله وأبدأ في الدورة
وشكرا لك على هذه الدورة وان شاء الله موفق

ess_ess
04-06-2013, 12:38
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على مجهودك فى توصيل العلم للاعضاء وانا منتظر المواضيح والشرح وان شاء الله تعم الاستفادة على الكل

zeze mohamed
04-08-2013, 21:44
فى انتظار الدرس الاول ان شاء الله لان هذه المعلوماتانا لم اتعرض لها من قبل بارك الله فيك

BiBo
04-08-2013, 22:47
ربنا يجازيك اخي الكريم على هي الشرح المميز بخصوص
الهارمونيك شكرا لك
تقبل مروري تحياتي

abdelkarim1996
04-08-2013, 22:49
السلام عليكم
شكرا لك أخي على الموضوع
وطبعا نحن كلنا شوق للتعلم
وبالتوفيق أخي

sara hossam
04-08-2013, 23:41
السلام عليكم
موضوع ممتاز
وان شاء الله يستفاد الجميع

bondaa
05-04-2013, 00:28
اية هى الهارمونك اصلا هى نماذج يعنى ولا هى اية ياريت كنت حضرتك كنت كتبت التعريف فى البداية ليها حتى المبتدءين يعرفو هذا عند قراءة البداية

شوشو454
05-04-2013, 04:01
السلام عليكم بالفعل ارى ان الهارمونيك هوا طويل فى تعلمه لكن فى كتير بيستفيده منه كمان هناك
مؤشرات ترسم الهارمونيك قبل اكتماله اعتمادا على الدخول ولكن برده اعتقد ان الرسم اليدوى له افضل وفعلا مجهود مذهل اشكرك شكرا جزيلا عليه

dalirap
05-04-2013, 04:26
شكرا أخي على هذا الدرس وعلى هذه المعلومات القيمة
ونحن في إنتظار جديدك من مواضيع مفيدة

maged mohamed
05-04-2013, 10:59
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على المجهود العالى فى الطرح الجميل لمعرفتنا الهارمونيك وخصوصا انك عاقد دور للشرح حتى يستفيد الكل منها
فى انتظار المزيد

Dhoom
05-04-2013, 12:30
اخي الكريم تقبل مروري
موضوع اكثر من رائغ بكثير في انتظار المزيد والمزيد منك انشاء اللة
تقبل مروري واحترامي

ecccco
05-04-2013, 18:10
السلام عليكم اخى مشكور اخى على هذه الشرح الاكثر من رائع وبالتوفيق لك اخى
وتحياتى لك

azezomsr
05-04-2013, 19:28
مشكور اخي على هذه الدوره
نحن معك ان شاء الله تابع في الشرح
افادكم الله وبارك فيكم
تقبل مروري

ahmed ali adam
05-04-2013, 19:31
انا افضها جدا جدا
و نحن معك ان شاء الله
افادكم الله وبارك فيكم

day44.ah
05-04-2013, 21:16
مشكوور اخي على الموضوع المفيد جدا و انيمتابع اخي الفاضل لك اني و كل الاعضاء ننتضر الدرس القادم
تحياتي لك اخي الفاضل
وتقبل مروري

mohamedalokla
05-04-2013, 22:38
موضوع رائع ومعلومات قيمه ومحتاجين من المواضيع ده كتير علشان نتعلم
لك جزيل الشكر

ayman.shosha
05-05-2013, 00:57
4000 مشاهده ويزيد
والموضوع لم يفتح حتى النقاش بالموضوع
سبحان الله
ادعوك اخى العزيز ان تكمل عملك..

latraaa
05-12-2013, 18:37
بارك الله فيك أخي الكريم، لمثل هده المواضيع نحن نحتاج، بالتوفيق لك و للجميع بانتظار الدرس الأول إن شاء الله

omr sherif
05-12-2013, 22:41
متابع معاك اخى الكريم ومليون شكر ليك على المعلومات الاكثر من رائعه
ونفعك الله بعلمك ، لانك لم تبخل به على اخوانك ، وجعله الله فى ميزان حساناتك

crazy
07-07-2013, 17:25
شرح ممتاز للهارمونيك انا حسيت ان موضوع الهامرمونيك هام
ويارريت حضرتك تشرحلنا برضوه موجات اليوت

hebkar
07-08-2013, 00:26
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اتمنى ان اعرف الكثير عن تعلم الهارمونيك من الاول لتكون سهله التعلم
اين بقيه الدروس ارجوا ان تكمل الموضوع
تحياتى لك

nadeer
07-08-2013, 00:52
اشكرك على الموضوع الجميل وسوف اكون فى انتظار الدروس القادمه للحصول على اكبر استفاده منها ويارب يكون فى ميزان حسناتك انشاء الله

محمد سمير Msf
07-08-2013, 01:29
السلام عليكم ورحمة الله
اشكرك اخى الكريم على معلوماتك المفيده والمميزه
ونا الحمد لله فهمت واتمنى الباقين ان شاء الله ان يعينعم الله
وارجو منك الاستمرار وامدادنا بموضوعات مثمره اكثر واكثر
واتمنى التوفيق لحضرتك :)

mmxxmm2
07-08-2013, 02:19
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الله عليك بجد شكرا علي مجهوداتك
معانا وبارك الله فيك واحييك علي
موضوعك الرائع القيم المفيد وفي
انتظار المزيد منك

saafi95
07-08-2013, 03:08
مشكور على هذا المجهود و فعلا الهارمونيك هذا علم قاءم بذاته وفقك الله واعانك

mohamed61172
07-08-2013, 09:16
استراتيجية الهارمونيك سامع فيه كتير انها استراتيجية رائعة ان شاء الله معاك ياريت
تثبت هذه الاستراتيجية لما لها من اهمية للجميع

hicham07
07-08-2013, 12:45
فعلا انا في حاجة ماسة الى هده الدوارة
ارجو ان تستمر الر النهاية كي يستفيد منها الجميع و لا سيمة المبتدئين

محمد السيد محمد
07-09-2013, 20:17
لغاية كده أنا فاهم .. نخش على الشغل بقه
بس خليك فاكر احنا ما نعرفش حاجة عن اليوت ويبدو انه أمر مهم لدراسة الهارمونيك

Daly7
07-09-2013, 20:32
رغم ما يمكن ان يحصل من افادة فاني لا احبذ هذه الدورات او الكورسات التي تشبه المسلسلات و تعطيك المعلومة بالقطارة و تقبل فائق احتراماتي و نقدي

mohamed issa
07-09-2013, 20:39
دورة موفقة وجامدة جدا
وان شاء الله الكل يستفيد منها ويعمل احلي تداولات
الهارمونيك نظام صعب جدا ومش اي حد يقدر يتعامل بيه او يفهمه ....
بس بعد ما نخلص الدروس دي ان شاء الله كله يفهمها ويبقي تمام

crazy
07-16-2013, 00:20
السلام عليكم ورحمه الله
انا استفد من الشرح ده وفعلا انا كنت بدور علي اي مواضيع عن الهارمونيك ياريت نفتح ورشه ليه
يوضع فيها كل الفرص اليوميه للهارمونيك المتوفره خلال اليوم

363639
07-16-2013, 00:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم
كن اول الحاصلين علي نتائج الثانوية العام

canforex68
07-16-2013, 00:25
دورة مميزة اخي الكريم و بارك الله فيك عن هذا المهود الطيب
خصوصا انه يتعلق بالهارمونيك الذي هو مهم في التداول به

alalbet
07-16-2013, 04:32
الموضوع جميل
أرجو مزيد التوضيح بالصور

nadeer
07-16-2013, 08:10
انشاء الله قررت متابعه هذا الموضوع جيدا ليس من ناحيه الشرح فقط ولكن ايضا من ناحيه الردود لما تحتويه من معلومات جيده

yacrao
07-16-2013, 11:37
شكرا اخي الكريم على الدورة المميزة والتنضيم وتسلسل الافكار هذا بالضبط ما ينقص
المنتدى الكريم ليجابه كبار المنتديات الاجنبية في مجال الفوركس والحمد لله الذي جعلنا من اعضائه

محمد السيد محمد
07-16-2013, 12:43
مجهود ضخم جدا .. وأمر بالغ فعلا في التعقيد تم تبسيطه ..ولكن عندي استفسار
هل النماذج دي مش هي ذات النماذج اللي احنا بندرسها ،أن أنها خاصة بموجات اليوت ؟؟
وبعنيآخر هل الهارمونيك ده علم يربط بين نوعي التحليل الفني وأليوت ؟؟

gamal20
07-16-2013, 18:51
رحله موفقه اخى الكريم ونتمنى من الجميع
المشاركه والتعلم لانه من اهم علوم الفوركس

ahmedhd35
07-16-2013, 18:53
والله شكرا لك يعطيك العافية التامة وانشاء الله تكون موفق في حياتك اليومية المعلومة قيمة جدا

ali mohammed
07-20-2013, 02:50
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي المبادرة الرائعة والمجهود المميز الذي بذلته في هذا الموضوع
ونتمني لك المزيد من التوفيق لنستفيد ويستفيد الجميع من تلك الموضوعات
بالتوفيق للجميع

soooonor
07-20-2013, 03:58
فى انتظار الدرس الاول و اشكرك على مجهودك و اتمنى ان يكون الشرح بأسلوب مبسط حتى يستفيد منه المبتدئين

فكرة جميلة فتح باب المناقشة لموضوع ما بين الاعضاء حتى تعم الفائدة

mai66
07-20-2013, 16:27
متاابعينك
سمعت عن نموذج الهارمونيك
وهطبقه ع الديمو كمل متابعينك وشكرا ليك ع الموصوع

Jek_So
07-27-2013, 05:48
بارك الله فيك يا كريم علىا لمعلومات الجميلة والمفيدة فعلا
وكلام سليم يا جميل بالتوفيق لك ن شاء الله

monira salah
07-27-2013, 06:17
السلام عليكم

الهارمونيك مش سهل بس ان شاء الله اتابع الردود واطبق معاها اول باول وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

forex4
07-27-2013, 07:05
مشكور اخى الكريم على هذا المجهود
واتمنى نجاح هذه الدورة واستفادة الاعضاء الكرام
خصوصا ان نماذج الهارمونيك مهمة جدا فى التداول

hema2013
07-27-2013, 07:10
احنا مستنين شرح حضرتك للهارمونيك وان شاء الله الكل يستفاد من شرح حضرتك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

noha61
07-27-2013, 07:24
مشكوووووووووووووور اخي علي الموضوع الرائع والمعلومات القيمه
وفي انتظار المزيد ان شاء الله

mohamed merzeban
07-27-2013, 13:27
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
مشكووور اخى الفاضل على الموضوع القيم والمعلومات المتميزة والمفيدة جداا وارجو ان يكون الجميع قد استفادو ايضاا بالموضوع

يزيد
07-27-2013, 16:23
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي على هذا الموضوع و على هذا الشرح ارائع و اتمىن ان تستمر في تقديم المزيد من المواضيع الرائعة و شكرا

Eng_Amr
07-27-2013, 16:37
السلام عليكم
متابعبن بإذن الله هذا الموضوع الهام و انا فعلا كنت ابحث عن الهارمونيك و الحمدلله
مشكور و تقبل مرورى

doola2020
09-27-2013, 19:17
مشكور أخي الفاضل علي هذا الشرح الوافي لتعلم الهارمونيك من البداية حتي الاحتراف فشكرا لك

hamm0di
09-27-2013, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله
استاذنا الكريم الفاضل اقدر لك مجهودك الكبير
فنحن نتطلع دائما الى ماتقدمه من مواضيع مفيده
و الله الموفق

MuRa
09-27-2013, 23:29
رحله موفقه وان شاء الله تبقي فتحت خير علينا ويكرمكوا فيها بازن الله وشكراً لك ي عزيزي

ahmedhawash
09-30-2013, 19:47
الصراحه جربت ان افهم نماذج الهارمونيك وجدتها معقده ولم اكمل ولم

اعرف ازاى اطلعها من على الشارت ارجو ان اعرف نتائجها عامله ازاى لو حد بيشتغل بيها والله المستعان

أميمة
10-01-2013, 03:18
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا بك اخى الكريم
اشكرك على طرح موضوعك الاكثر من رائع وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

idrees elhadi
10-01-2013, 03:20
شكرا لك كثير على المعلومات المفيدة
وان شاء الله هذا العمل في ميزان حسناتك

mohamed-djihad
10-03-2013, 20:38
جزيل الشكر اخي على الموضوع الجيد و الدورة الت وعدتنا بها اين نستطيع
ايجادها ... انا متشوق لهذه الدورة امل ان تصدر في اقرب وقت

hasback
10-03-2013, 20:43
تحياتي اخي الكريم وشكرا على المعلومات الجيدة والموضوع من بين احسن المواضيع التعليمية بالمنتدى وانا ان شاء الله من المتابعين ونتمنى ان يستفيد كل الاعظاء من هذا الموضوع ونحن في انتظار التتمة اخي الكريم

aaa
10-07-2013, 03:20
هذا شرح وافى وجميل جدا ويكون المستفيد الاكبر هو الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس
وننتظر منك ان تقوم بنشر المزيد من المواضيع الجميلة والمفيدة

harimeche
10-07-2013, 03:38
آآآآه نشكر الأخ على هدا المجهود

ونرجو من الإخوة المشرفين أن يتبتو الموضوعــ

ليكون مرجعــــا لنــا في المنتدى ولأي شخص

يريد أن يطور مهــاراته التقنية وبالتوفيق للأخ

في الشرح

ahmadinho10
10-10-2013, 03:31

جزاك الله خيرا اخي أحمد و على لك هادا المجهود الدي قدمت لنا و اتمنا من الاعضاء ان يستغلو الموضوع و يستفيدو

egy26
10-23-2013, 03:57
بارك الله فيك يا اخى واشكرك بشدة على هذا الموضوع الاكثر من ممتاز ومهم جدا لنا وهذا شرح
مميز وبسيط واتمنى من جميع الاعضاء المبتدئين يستفادوا من هذا الموضوع

rikif
10-23-2013, 16:35
السلام عليكم اخي الكريم مشكور كثير اخي الكريم على هده الدورة وانشاءالله
ترجع بالافادة للجميع فبالتوفيق لك وللجميع يا اخي الكريم
مع السلامة

heroo252
10-24-2013, 21:43
انا جاد ي اخى وحابب اتعلم هارمونك لانى مش بيسيب حاجة فى المجال الا ولازماعرفها
بس الموضوع مش منسق كويس ومش هينفع نتابع فى الردود يا ريت لو تنزل دروس فى مووضوع واحد

ashrafshawky
10-24-2013, 21:46
اخى الكريم لك كل الشكر على هذا الموضوع المفيد من المؤكد ونحن فى الانتظار فى القريب وبالتوفيق

millions
12-23-2013, 18:42

Moro_Mezo
12-23-2013, 19:35
لو قريت عنه واتعلمت هاتلقى انه سهل انت بتحدد الموجات وفى نماذج بتتكون من 5 موجات x.A.B.C.D نموذج جارتلى والوطاط والنماذج الاخرى بتقرق عن بعض من خلال نسب الفايبو يعنى عشان تعرف تتعامل مع النموذج بيكون فى نسب قايبو محددة وهى اللى بتفرق بين نموذج واخرى وبتفرق فى تحديد نقطة الدخول ان شاء الله الموضوع يكمل ويكون الفكرة توصل للجميع ويكون سهل الموضوع على الجميع

dam3et.alaam
12-23-2013, 19:51
راى هو ان الهارمونيك صعوبة وتحتاج الى دورات ودراسة جيدة وترطيز عالى
وشكرا جزيلا لحضرتكم

dr.eman abdallah
12-24-2013, 14:15
مجهود جبار تحياتى لك

falcon26
01-24-2014, 22:06
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

saddem
01-24-2014, 22:08
و نتعلم و نحن مجموعين

Nader7
01-24-2014, 22:09
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺤﺘﺮﻡ ﻣﺸﻜﻮﺭ ﻛﺜﻴﺮ
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻘﺎﻝ ﻭﺍﻟﺬﻯ ﺍﻓﺎﺩﻧﺎ ﻛﺜﻴﺮﺍ
ﺷﻜﺮﺍ ﺟﺰﻳﻼﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﻭﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻌﻔﻮ ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ
:)

3omda El-Nopy
01-25-2014, 05:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
استخراج النموذج هو نصف المشوار فقط وليس كل المشوار لان بعد ذلك في طرق معينه للدخول الصحيح يطول الكلام عنها وليس مجرد انك رأيت نموذج تفتح صفقه وكمان في نماذج بتتكون ومش بندخل عليها علشان اشارات معينه لما بتظهر عل شارت.
تقبل مرورى ومشكور جدا

latraaa
01-25-2014, 11:33
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على الشرح الدي قدمته، و لكن ياريت لو قدمت تفاصيل أكبر لكي نتلعم أكثر إ نشاء الله، لأن الموضوع يبدوا غامضا بعض الشيء، اتمنى لك و للجميع التوفيق إن شاء الله، كما أتمنى أن نحقق ما نريد إن شاء الله

sara ali
01-25-2014, 11:45
و نتعلم و نحن مجموعين

rsfbg2010
01-25-2014, 13:56
السلام عليكم جميعا
الهرمونيك من الادوات التى تقترب الى اليوت الى حد كبير
وانا الصراحه استخدمته فتره ولكن تركته ولكن هو جيد
تقبل تحياتى

Kais Daboul
01-26-2014, 02:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
معلومات مفيدة باذن الله رحلة موفقة باذن الله اخي الكريم
شكرا أخي و بارك الله لك

salimned
01-26-2014, 16:49
السلام عليكم
مشكور اخي على مجهودك في هده الدورة التعليمية
للهارمونيك ساقوم بالاطلاع على مشاركاتك فيها
حتى استفيد اكبر قدر ممكن منها و اتمنى لك النجاح
تحياتي سلام.

WASEM DALLOUL
01-26-2014, 17:04
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المعلومات المفيده والجيده ولكن على ما يبدو انك توقفت عن المتابعة وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

محمد أبو بكر
01-26-2014, 17:06
السلام عليكم و رحمته و بركاته
مشكوووووووووووور علي الدروس الجميله في الهارمونيك
وان شاء الله الكل يستفاد واكيد هكون من المتابعين ان شاء الله معاكوا
بالتوفيق

forexman55555
03-02-2014, 20:48
احمد الله انى وجدت هذه الدورة و سوف اتابعها كاملة
لانى احب الدورات جدا و اعتقد انها عبارة عن تدفق هائل من المعلومات

forex_lionz
03-04-2014, 13:21
وده من اقوى المناطق وافضلها عندي وعادة السعر يرتد منها لاعلى ولو كسرها بيكون هناك هبوط قوي
لذلك تم الشراء من 3847
بهدف:3897

ولو تم كسر منطقة حظر التجول والاغلاق اسفلها واسفل القناة الثانية يتم اغلاق اوردر الشراء على اى خسارة ويتم فتح اوردر بيع

SANDY
03-04-2014, 15:28
انا اتمني القراءه والمعرفه اكثر لاني ليس لدي خلفيه عن الهارومنيك
واود ان اتابع المواضيع الجديده عن الهارومنيك وفي انتظار الدرس الاول للاستفاده من المعلومات الجديده بالنسبه الي

moradovitch
03-04-2014, 15:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم Ahmed EL Deeb كل استراتجية لها عيوب لان استراتيجية الهارمونيك لا تقول لك هل سيكون البيع او الشراء بعدد نقط كثيرة او قليلة لذلك يجب ان تدخل عليها تحسينات و الى اللقاء

karam22
03-04-2014, 16:16
مشكور اخي علي المجهود الممتاز والموضوع الارائع عن الهارمونيك والنمازج والدورة الرائعة هذه
جزاكم كل خير ومتابع كل المشاركات ان شاء الله .......................

2_forex
03-16-2014, 07:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرا صديقى وبارك فى فاعلى الخير جميعا ربما يميل هذا الموضوع الى المساعدة وطرح النقاش ولهذا فائدة كبيرة على جميع من قرأ الموضوع لان كل معلومة فى الفوركس مهمة للغاية لنصل الى صفقات اكثر دقة إن شاء آلله وتقبلوا مرورى وإن شاء الله خير للجميع
>
.................

gehad87
06-01-2014, 16:29
هو الهارمونيك شيئ مهم جدا بالفوركس ومحتاج دراسة وتركيز عالي جدا
لانه مش مجرد اشكال فقط دي داخل فيها قياسات ونسب فيبوناتشي
زيها زي الهندسة الطبيعية اللي كنا بناخدها فرع من الرياضيات
بس انا جريت في الصفحات لقيت دروس ناقصة وتقريبا الاستاذ ساب المنتدى وهج

Rambob
06-01-2014, 18:04
ننتظر بفارغ الصبر

scan
06-15-2014, 04:22
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

nour elhouda
06-15-2014, 09:33
السلام عليكم ورحمه الله

►مقدمة الدورة◄

المؤلف في سطور

سكوت كارني Scott Carney
رئيس ومؤسس الموقع الشهير
HarmonicTrader.com
A.I.G الماليه
الخاصه
CNNfn

ألقاكم في الدرس الاول
ونسب الفايبوناتشي
دمتم بود....

جزاك الله خيرا وفى انتظار المزيد من الدروس فى شرح الهارمونيك ونسب الفيوباتشى وفى انتظار المزيد من الموضوعات المميزة

منى الجندى
06-15-2014, 12:32
سمعت عن الهارمنيك كثيرا ولم اتطرق الى اتعلمه بسبب متابعتى للايسيموكو حتى اتقنه
الموضع قديم ارجو ان احصل على وقت حفظ الموضوع لمتابعه المشاركات وتعلم ما فيها

doaa sary
06-15-2014, 15:35
قريته
حلو جداا انا سمعت كتير عن سحر الهارمونيك
وياريت كنت نزلت فيديو او صورة لطريقة رسمة الصحيح
كمل الدرس ومتابعين

shellfish_ssa
06-15-2014, 15:38
بسم الله والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مبادرة جدا رائعه اتمنى ان يوفقك الله تعالى الى ما فيه الخير واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه الدوره وعلى الاكيد مؤشر الهرمونيك من المؤشرات المهمه داخل المنصه وبالتوفيق للجميع

hello2999
06-16-2014, 18:41
نماذج الهارمونيك هي نماذج وأشكال فنيه تتكون من موجة تصحيحية صاعدة أو هابطة حيث يكون تكوينها الداخلي ثلاث موجات وتتشكل في حاله الصعود(Bearish)عبر موجتان صاعدتان وبينهما موجة تصحيحية (هابطة) وفي حاله الهبوط (Bullish)تتكون عبر موجتان هابطتان وبينهما موجة تصحيحية(صاعدة) ولكل نموذج من هذه النماذج قياس توافقي بنسب فيبوناتشي، وقد يظهر لنا تشابهبين هذه النماذج ولكن ما يميزها هو تباعد الأضلاع بين نموذج وآخر وإختلافها بالقياس ، ونحتاج في كل نموذج لقياس الأضلاع (A) و (B) لتظهر لنا حدود (C) و (D) تقريباً ويمكن تحديد الهدف حينها. ومن وجهه نظرى المتواضعه ان اهم شئ فى هذه النماذج هو (B) لانه هو من سيحدد اسم النموذج وبالتالى ستتوقع حدود (C) وال (D)

maghribia
06-16-2014, 18:43
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

نشكرك اخي على هذا الموضوع القمي و الذي يهدف الى توعية
المتداول باهمية الهرمونيك الذي هو ف يالاصل جيد
تقبل احتراماتيى

majidhomsy
07-26-2014, 21:35
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

akalai1996
07-27-2014, 18:50
السلام عليكم أخي الكريم الله يبارك فيك و شكرا لك لطرحك هذا الموضوع المتميز و أحسنت العمل في الفوركس لانه عالم يجب أن تتقنه و تستتمر و تتعلب من أجل تحقيق الاهذاف و شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب . لكن لاتنسى أخي الصبر تم الصبر تم الصبر لان عالم الربح و العمل يحتاج لهذا العامل تقبلها مني كنصيحة أخي و ارجوا ان تعمل بها لانها سر نجاح كل محترف و سر بداية كل مبتدأ و شكرا مرة اخرى .

el andaloussi
07-28-2014, 17:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع ، و اتمنى التوفيق للجميع

hema2013
07-28-2014, 17:44
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من التحليل الفنى الذى يعمل على فتح الصفقات قبل الصصفقة ومعرفة السعر ولابد من عملة اليورو دولار الهامة السهلة فى تحليلها
والسلام عليكمورحمة اللة وبركاتة

AMLAK
08-30-2014, 14:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي الكريم على هدا الموضوع بصراحة أنا سمعت عن الهارمونيك كتير جدا جدا ولكن لم أقرأ عنه شيء
وسمعت أنه قوي جدا جدا أو طريقة الهارمونيك عموما وبإذن الله متابع معاكم وفققك الله في رحلتك وأفاد بعلمك جميع أعضاء المنتدى بالتوفيق لك مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

a7med84
08-30-2014, 14:22
ششكرا لك اخى الكريم موضوع مهم جدا والتداول فى هذا السوق من خلال نماذج الهارمونيك

اللى لها نسبه نجاح كبيره فى التعامل مع السوق والله المستعان

brayek011
08-30-2014, 14:41
من الافضل ان نلهث وراء مؤشر بدون فهم ام نفهم الاساس الذي يستخرج به النماذج ثم ان اردنا وضعنا المؤشر لربما نبهنا علي نموذج نحن غافلين عنه؟ + ان استخراج النموذج هو نصف المشوار فقط وليس كل المشوار لان بعد ذلك في طرق معينه للدخول §§ ???

yooussef
08-30-2014, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكراً أخي على هدا الموضوع الشيق و- الرائع اتمنى لك التوفيق ولجميع أعضاء المنتدى

asl26
09-05-2014, 21:57
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

Azeddinovic
09-05-2014, 22:01
السلام حقيقة منتدى رائع و حقيقي الربح مضمون بس اتمنى بصفتي مبتدا في هدا
العمل وليس ادي خبرة كبيرة ارجو من الخبراء يساندونا من اجل الفوز في فوركس

---------- Post added at 08:01 PM ---------- Previous post was at 08:01 PM ----------

السلام حقيقة منتدى رائع و حقيقي الربح مضمون بس اتمنى بصفتي مبتدا في هدا
العمل وليس ادي خبرة كبيرة ارجو من الخبراء يساندونا من اجل الفوز في فوركس
و شكرا

ProForex
09-05-2014, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موفق اخي الكريم في هده الدورة اتمنى ان توفق في هدا الدرس المهم والمفيد حول الهارمونيك تحياتي

صلاح2014
09-05-2014, 23:30
مرسى اخى على هدا الموضوع الطيب منك بارك الله فيك

سأكتبُ كل العباراتِ في ورقٍ مخطوط ْ
لأجعل منها أروع أكليل من الحروفِ والكلماتِ
والزهور والأنغامْ
وألحانِ الشكرِ والاحترامْ
لأقدمها لكِ تعبيراً عن شكري وإمتناني لردكِ الكريم ,,
تحياتي الوردية ...
لكـ خالص احترامي

host
09-08-2014, 15:59
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

YMTMAX
09-24-2014, 01:45
بارك الله فيك أخي الكريم .. موضوع مهم و
شرح وافي سيستفيد منه الجميع ان شاء الله
مشكور أخي على هذا الموضوع القيم وننتظر
منك المزيد ..

men
09-27-2014, 04:17
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

key
10-04-2014, 17:55
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

مصراوى
10-04-2014, 18:03
اخى الكريم لك كل الشكرعلى هذا الموضوع المميز وفى انتظار المنزيد منها وبالتوفيق للجميع والربح الدائم والمستمر وبالتوفيق