PDA

View Full Version : اين يذهب ومن اين ياتي المال؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

fxjoseph
07-02-2012, 03:24
سؤال محيرني شوية ما هي طبيعة دورة المال في داخل سوق الفوركس بمعني اوضح انا دلوقت خسرت صفقة طيب الفلوس اللي خسرتها ده راحت فين بالظبط ولو كسبت الفلوس جاية منين بالظبط انا كل معلوماتي مثلا اني بحط الفلوس في شركة انستا هي بقي بتتعامل مع بنك ولا بتعمل ايه نفسي حد يفهمني دورة المال ماشية ازاي في السوق ده

derfcase
07-02-2012, 03:39
اعتقد اخي الكريم
**joseph
ان الفوركس مثله كمثل البورصة العادية تماما - بورصة الاسهم
فانت عندما تبيع يريد اخر ان يشتري و العكس
و لكن الاختلاف البسيط هنا انه سوق عملات و ليس سوق اسهم

hehelibeb
07-02-2012, 03:46
الفلوس هي عند شركات الوساطة التي تعتبر كبنك

لأننا عندما نقوم بالإيداع من البنك الإلكتروني

إلى شركة الوساطة تستلم الأموال

ونحن نتاجر بها

compaq0
07-02-2012, 15:05
لا الفلوس مش عند شركات الوساطه كل ربح شركات الوساطه هو الاسبريد فقط اما الربح و الخساره اتساءل كثيرا هل ما اخسره يربحه متاجر اخر ام من الممكن ان يكون مجموع الاربح لا يساوى مجموع الخساير

Dentist Ahmed
07-02-2012, 17:41
يختلف عالمنا ( عالم الفوركس ) عن عالم البورصه فى اختلاف واحد فقط هو ان المتاجره هنا بالعملات وليس بالاسهم مثل البورصه
فمثل عالم البورصه تتم عمليات البيع والشراء فمثلما انت تريد البيع شخص اخر يريد الشراء
وبالتالى تنتقل النقاط من شخص الى اخر على حساب اتجاه الصفقه

magic777
07-02-2012, 18:36
بص اخي انا هقولك وجهه نظري في الموضوع ده
بص انت دخلت صفقه بيع وغيرك اكيد دخل قصادها صفقه شراء
وكان الحظ حليفك هنا وكسبت طبعا الاخر هنا خسر كده انت كسبت من خسارته هو
والعكس صحيح

remo
07-02-2012, 18:38
اعتقد اخي الكريم
**joseph

مظبوط وبكدا لما انت بتخسر بيجى واحد غيرك كان عامل عملية عكسك هو اللى يكسب والعكس لما انت بتكسب يبقى غيرك خسر نفس اللى انت بتكسبوة يعنى لفة ودايرة بين المتاجرين ونفسهم وكل مايزيد عدد المتاجرين كل ماكبرت اللفة

Rami
07-02-2012, 18:45
انت اذا خسرت فى صفقة ما على اى زوج فاعلم ان هناك
من ربح فى الجهة المقابلة والعكس صحيح فى حالة ان تكون انت الرابح
فهذه هى الدورة الفوركسية والله اعلم
تحياتى لك

king
07-02-2012, 18:46
يأتى المال من المستثمرين حيث الثفقات التى يفتحها المتداولين وهؤلاء مليين المليين تعتبر هيا راس مال السوق والمتدولين انوعهم مختلفه منظمان واشخاص وهيئات ويذهب المال الذى يخسره متداول الى المتداول الاخر الذى يربح المال وهكذا تكون هيا التركيبه الاساسيه للسوق بشكل عام

waleed adel
07-05-2012, 23:22
اذا خسرت فى صفقة هناك
من ربح فى الجهة المقابلة والعكس صحيح

pimo
07-05-2012, 23:42
سؤال محيرني شوية ما هي طبيعة دورة المال في داخل سوق الفوركس بمعني اوضح انا دلوقت خسرت صفقة طيب الفلوس اللي خسرتها ده راحت فين بالظبط ولو كسبت الفلوس جاية منين بالظبط انا كل معلوماتي مثلا اني بحط الفلوس في شركة انستا هي بقي بتتعامل مع بنك ولا بتعمل ايه نفسي حد يفهمني دورة المال ماشية ازاي في السوق ده

انت في اول الامر تقوم بايداع المال في حسابك ثم تقوم بالتداول بامولك شركة الوساطة تقوم بطرح صفقاتك في السوق العالمية وهي عبارة عن شبكة كبيرة مربوطة بين البنوك المركزية لكل دولة تزود البنوك الاخر بسعر العملة وانت تريد ان تستبدل عملة بعملة وتريد ان تحقق فائدة من تبادلك لتلك العملة وشركة الفوركس تتزود بالسعر من عدة بنوك تعقد معها هذا الامر وهي تضع هذه الاموال في حسابات خاص بها لتقوم بالتبادل بين العملات في ظرف زمني قصير اما من جهة الاموال التي تخسرها فلا يعود لها وجود اما الاموال التي كسبتها فهي اموال انت قمت بايجادها

Shady Moustafa
07-05-2012, 23:47
ببساطه خسارتك بتكون مكسب لواحد تانى ومكسبك بيكون خساره لواحد تانى

roka
07-06-2012, 00:20

ان سوق الفوركس هو مثل سوق البورصة ولكنه يختلف عنه بان سوق الفوركس بالعملات وليس بالاسهم

hardjob
07-06-2012, 00:26
اذا خسرت فى صفقة هناك

لكن يا اخي
النسبة ليست متساوية يعني ليس النصف بالنصف
فهمت قصدي ولا لا ؟؟؟

madman
07-06-2012, 00:28
حته موضوع المال بيجى منين وبيروح فين مش مهمه بالنسبه لينا احنا المهم عندنا اننا نكسب فمش هتفرق معانا هيجى منين ويروح فين للاننا عارفين هناخد ايه فى الاخر

panda
07-06-2012, 18:49
والعكس صحيح

ايضا انا ارى نفس وجهة نظر الاخ

فالخسارة لشخص يقابلها مكسب لآخر

sami
07-06-2012, 18:57
أنك أخي الكريم عندما تقوم بإيداع مالك في شركة و ساطة فكل ما تربحه منك هو السبريد فقط،لأنها تقوم
بربطك بأحد البنوك،و هو الذي يتيح لك قرضا تتمكن به من مضاعفة رأس مالك،و عندما تربح فأنت تأخد
من أموال المتاجرين الآخرين الذين خسروا و العكس صحيح لأن هذه تجارة فيها طرف رابح و آخر خاسر

ehab
07-06-2012, 19:16
[QUOTE=**joseph;65458]سؤال محيرني شوية ما هي طبيعة دورة المال في داخل سوق الفوركس بمعني اوضح انا دلوقت خسرت صفقة طيب الفلوس اللي خسرتها ده راحت فين بالظبط ولو كسبت الفلوس جاية منين بالظبط انا كل معلوماتي مثلا اني بحط الفلوس في شركة انستا هي بقي بتتعامل مع بنك ولا بتعمل ايه نفسي حد يفهمني دورة المال ماشية ازاي في السوق ده [
الفوركس ميختلفش كتير عن البورصة لان البورصة تعامل فى اسهم وسندات
لكن الفوركس يتعامل ف اموال ولما الواحد بيبيع فية حد تانى بيشترى الى انا ببيعه وبكدا لما اخسر فية حد بيكسب الخسارة بتاعتى واهى ماشية ع كدا وربنا ميخسر حد يارب

Titanom
07-06-2012, 19:19
هي طبعا صفقة مقابل صفقة
قد تربحها أنت و قد يخسرها الطرف الأخر
في الأخير يبقى الربح و الخسارة قائم لكل الأطراف

husamart
07-06-2012, 19:31
في الحقيقة نحن لا نتعامل مع البنوك مباشرة
نحن نتعامل مع شركات الوساطة والتي هي تتعامل مع البنوك والسيولة النقدية لا ترتبط بدخولنا نحن المستثمرين الصغار
هي حسابات بنوك عالمية هي اللى تتكلم في السوق

madoxegy
07-06-2012, 19:32
الفوركس مثله كمثل البورصة العادية تماما - بورصة الاسهم

memostar3
07-06-2012, 19:37

انت فلوسك بيكسبها الى باعلك او اشترى منك
على حسب موقفك ايه
بايع يبقى لو خسرت الى اشترى منك هو الى كسب و العكس

Spiderhoof
07-08-2012, 21:04
هناك انواع من الشركات هناك من يتعمل مع البنوك مباشره اى ما تكسبه يكون خساره من البنك

وما تخسره مكسب للبنك

وهنا نوع يسمى بالماركت ميكر اى يكون خصمك هو الشركه بمعنى ما تكسبه يخسره الوسيط وما تخسره يكسبه الوسيط

dina mahmoud
07-08-2012, 21:10
اسباب الخساره

1- عدم وجود الخبره بادارة راس المال

2- الطمع والاستعجال بحيث يريد المتداول ان يصبح مليونيرا بين ليلة وضحاها واحلام الثراء السريع

3- عدم حساب عمولة الوسيط في علميات البيع والشراء

4- الدخول بعقود كبيره لا يتحملها الحساب وكمثال على ذلك شخص مثلا حسابه 5000 دولار
يدخل في عملية النقطه فيها بــــ 20 دولار فاذا عكس السوق 250 نقطه صفر الرصيد وانعكاس السوق وارد الى 1000 نقطه او اكثر خلال ساعات لذلك يجب ترك متنفس كبير لانعكاس السوق ووضع ذلك في الحسبان

5- المضاعفات او كما يسميه البعض التبريد او التعزيز يعني يدخل عقد فيه النقطه بـ 5 دولار واذا انعكس السعر 50 نقطه مثلا ضاعف الكميه فانعكس السوق 50 نقطه اخرى فضاعف مره اخرى
حتى تصل قيمة النقطه 20 دولار ولكن حدث شئ ما خبر ما تفجير كارثه بيئيه او شئ اخر فانعكس السوق 500 نقطه اخرى ماذا سيحدث للحساب في هذه الحاله .

6- عدم التعلم وقراءة التحاليل والتشارت وعدم متابعة الاخبار

7- الاعتماد على التوصيات اعتماد كلي وهذا خطأ فظيع

8- ترك الحساب للغير لادارته بدون معرفه اكيده بهذا الشخص وهذا ايضا خطأ

9- الجلوس امام الشاشه فتره طويله

10 - تحدي السوق بمعنى شخص عنده صفقه خاسره 500 دولار يتركها ظنا منه بان السعر سوف يعود للهدف وهذه مخاطره غير عقلانيه وكان الاجدر به ان يغلقها على خسارة 500 دولار بدلا من ان يخسر 1000 دولار

11-عدم الاكتفاء بالهدف او باقل من الهدف بقليل طمعا في نقاط اكثر وهذه مخاطره حمقاء

12- عدم الصبر وسرعة الانفعال في حال الانعكاس

13- عدم سحب الارباح لمده طويله وهذا خطأ لان العمليات والمضاعفات تصبح مغريه اكثر .

14- عدم الالتزام بالخطه وتخطيها في كثير من الاحيان كمغامره ربما تخطئ وربما تصيب

15- عدم وضع استوب مع اني ضد وضع الاستوب ولكنه ضروري في بعض الاحيان

16- عدم اختيار وسيط موثوق ومرخص

sabre
07-08-2012, 21:10
السوق اساسا مبنى على اثاث العرض والطلب وبالنسيه للفلوس ايلى انت بتخسرها بتروح للناس ايلى كسبت
وبردوا لو انت ربحت الفلوس دى جايه من تجار تانيين عرضوا العمله بسعر معين وانت اشتريت بيه فشركه اونستا مجرد وسيط بينك وبين البنك وبين البائع والمشترى

Nehal Ali
07-08-2012, 21:45
هي عباره عن عمليه مكسب شخص يعد خساره للطرف الاخر يجب اتخاز القرار باحكام وسرعه واداره جيده

salah.bmw
07-08-2012, 21:51
اخي الكريم
الفوركس هو عبارة عن اموال متبادلة اي بمعنى اوضح
انك عندما تربح يجب ان يكون بلمقابل اشخاص خاسرين حتى تربح انت
وعندما تخسر يجب ان يخسر شخص اخر
لكن المستفيد الاكبر هو اليد الخفية التي تدير السوق

hager
07-08-2012, 21:59
سوق الفوركس يشبه البورصة ولكن في البورصة نقوم بالتعامل في الاسهم وتداولها
أما سوق الفوركسنتعامل في العملات والخسارة التي تحققها في وقت معين تكون ربح لشخص اخر والعكس

mido95
07-08-2012, 22:07

يا اخى الفلوس اللى انت خسرتها دى لانك بعت باقل ما اشتريت فهو دة سبب الخسارة و اما الفلوس اللى ربحتها لانك بعت باكثر من سعر شرائك
دورة المال يا اخى بتدور بين المتاجرين بين عمليات البيع و الشراء

madoxegy
07-08-2012, 22:34

Salwa Soliman
07-08-2012, 22:35
الفوركس زي البورصة بس هنا بنتعامل في عملات بدل من الاسهم في البورصة
في الوقت اللي انت بتفتح فيه صفقة شراء يكون هناك شخص اخر فاتح صفقة بيع والتالي الربح الذي تحققه انت تكون خسارة بالنسبة له والعكس

madoxegy
07-08-2012, 22:37

deadlyfox
07-08-2012, 22:50
اعتقد ان فى هذه الحاله التى تم ذكرها ان مصدر الاموال فى الفوركس يأتى عن طريق الشركات الكبرى
بمعنى ان انت لما بتخش صفقه وتكسب اكيد ان فى شركه او شخص دخل بطريقه خاطئه وخسارتك مكسب ليه
ومكسبك خسارة وبكده بتدوم دورة المال من وجهه نظرى

YesIcan
07-08-2012, 22:50
حسب وجهة نظري الاموال الي ستربحها هي خسارة لشخص
و خسائرك ستذهب لشخص اخر كانت صفقته رابحة

madoxegy
07-08-2012, 22:51

rose90
07-08-2012, 23:03
فى حالة دخولك صفقة انت بتاخد العملة شواء من شركة وساطة او بنك ولما السعر بيرتفع انت بتكسب
بالتالى الطرف اللى باعلك بيخسر مقدار مكسبك والعكس صحيح لما بتخسر الطرف الاخر بياخد خسارتك مكسب ليه وشركات الوساطة مش بتاخد المكسب ده هى بتاخد السبريد بسسسس

thugalive
07-08-2012, 23:39
سوق الفوركس بيع و شراء فانت تبيع والآخر يشتري و يتم كسب النقاط كما أنه لا يجب واحد منكما أن يخسر لأن هذا هو القانون و كلما يزيد عدد المشتركين زادت أهمية السوق

Mostafa Mansour
07-09-2012, 00:07
الربح الذي تحققه انت يكون خسارة شخص اخر تماما مثل البورصة مع اختلاف اننا في الفوركس نتعامل بالعملات وليس اسهم

thugalive
07-09-2012, 02:02
ببساطة يمكن شرح دورة المال في الفوركس أن إلسبرد هو ما تربحه منك شركة الوساطة فقط فهي تربطك بأحد البنوك لمضاعفة رصيدك و هو مايعرف بالرافعة المالية الرابح يأخذ من أموال الخاسر و هكذا دواليك

ymn30
07-09-2012, 02:13
هناك انواع من الشركات هناك من يتعمل مع البنوك مباشره اى ما تكسبه يكون خساره من البنك

وما تخسره مكسب للبنك

وهنا نوع يسمى بالماركت ميكر اى يكون خصمك هو الشركه بمعنى ما تكسبه يخسره الوسيط وما تخسره يكسبه الوسيط

اخى معظم الشركات الموجودة فى السوق هى ماركيت ميكر والشركات التى تتعامل مع البنوك مباشرة بتحتاج الى راس مال كبير حتى تستطيع ان تتعامل معها لكن كل حسابات الصغيرة بتكون عن طريق الماكيت ميكر

thugalive
07-09-2012, 03:08
غالبية الشركات التي نتعامل معها لها علاقة بالبنوك التي تعطينا قرض عن طريق الرافعة المالية و كما هو معروف الفوركس بيع و شراء أنت تخسر و الآخر يربح

fx-man
07-09-2012, 03:50
انا برضه السؤال دا محيرنى وماعنديش اجابة دقيقة له لكن اللى اعتقده ان كل تعاملاتنا بتبقى بينا وبين البنوك وشركة الفوركس هيا حلقة الوصل بيننا واللى وكل عمليات الشرا والبيع بتبقى عند البنوك .

Eman Mousa
07-09-2012, 03:50
في مضاربة العملات المال ينتقل فقط بين تلاتة أطراف من البنك إلى الوسيط إلى المضارب هذا في حالة الشراء
وفى البيع من المضارب إلى الوسيط إلى البنك

mohamed 300
07-09-2012, 03:53
هناك الكثير من الاموال البائعه والشاريه لكل عمله ,وما الا ان يتجه السعر الى قوه البائع او الشارى ,وتجد ان هذه الجهه قد ربحت وهذه الجهه قد خسرت

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 04:42
هو كلامكوا جميل يا خواني فعلا وده اللي انا فاهمه ومازلت فاهمه
لكن في ملحوظة احنا بنقول دايما ان 95 % من السوق خسرانين و5 % اللي بيكسبوا
الله طب ازاي مع ان المفروص 50 % قدام 50 % بقا طالما اللي بيحسر قدامه واحد بيكسب
ياريت اللي فاهم الجزء ده يوضحولنا[COLOR="Silver"]

---------- Post added at 03:42 AM ---------- Previous post was at 03:40 AM ----------

abaragh
07-09-2012, 05:14
شركات الوساطة لاتعطيها ولا تعطيك اية اموال بل تكون وسيط بينك وبين البنك وتاخد السبريد كمقابل لتلك الصفقة

mohamed adel
07-09-2012, 08:05
انا شايف من وجهة نظرى انك فى حالة تحقيق المكسب فانه يكون خسارة لشخص اخر
وفى حالة تحقيق الخسارة فانه يكون مكسب لشخص اخر
فالفوركس سوق عالمى وواسع المدى

hehelibeb
07-09-2012, 08:11
الأموال عن الوسيط نحن أي سمسار

عندما أنا أبيع وهناك أخر يشتري وهناك وسيط بيننا يأخذ عمولته

ألا هو شركة الوساطة

thugalive
07-09-2012, 13:54
الذي فهمته أنا هو أن الفوركس فيه الرابح و الخاسر أنا اخذ من مالك إذا ربحت و أنت تأخذ من مالي إذا خسرت أما شركات الوساطة فهي تقوم بدور كبير حين تربطنا بأحد البنوك لمضاعفة رأس المال من أجل ربح أكثر

yassoo011
07-09-2012, 14:28
ما تكسبه يكون خسارة شخص اخر
فهو تداول للاموال بداخله فصقتك تكون لها صفقة معاكسة من شخص اخر
فما تكسبه يكون يساوي خسارة الشخص الاخر

thugalive
07-09-2012, 15:05
السوق يعمل بمبدأ العرض و الطلب أي البيع و الشراء و يعتمد أيضا على شركات الوساطة لجلب العملاء فكلما زادت نسبة العملات زادت قوة السوق و احتكاره و التحكم فيه

kingman
07-09-2012, 15:36
غالبية الشركات التي نتعامل معها لها علاقة بالبنوك التي تعطينا قرض عن طريق الرافعة المالية و كما هو معروف الفوركس بيع و شراء أنت تخسر و الآخر يربح

وطبعا كما هو معروف فيه شركات لاتتصل بالبنوك ويكون التعامل منها واليه يعنى المكسب لك والخسارة ليها وبتبقى شركات ماركت ميكر فى العادة والمهم لنا اننا نختار شركة جيدة لاتعمل ضد المتاجر

magic777
07-09-2012, 21:41
وطبعا كما هو معروف فيه شركات لاتتصل بالبنوك ويكون التعامل منها واليه يعنى المكسب لك والخسارة ليها وبتبقى شركات ماركت ميكر فى العادة والمهم لنا اننا نختار شركة جيدة لاتعمل ضد المتاجر

هو طبعا لازم نختار شركه تكون كويسه ولكن معظم الشركات الحاليه ماركت ميكر ومهما اثبتت انها مسجله تحت هيئات رقابيه جيده
بس في الاساس بتكون معظمها ماركت ميكر فاانا اعتقد ان اداره راس مالك هنا وفتحك لصفقات من نقاط قويه هيكون افضل حمايه ليك

thugalive
07-10-2012, 03:33
الفوركس ربح و خسارة عرض و طلب فمعظم الشركة التي تقوم بالوساطة هي ليست متصلة بالبنوك أي عبارة عن ماركت ميكر لذلك يجب علينا إختيار الشركة المناسبة لكي لانسقط في فخ النصب

mrxr00t3d
07-10-2012, 04:37
أخي تعتبر الفوركس مثل المضاربة بالاسهم
هناك اشخاص تشتري و الاخرون يبيعون و العكس صحيح
و فيه ربح للشركة

ARAB_PIGEON
07-10-2012, 06:09

الاموال التى تكسبها هى نتيجه خسائر الاخرين
سواء كانو افراد او بنوك او مؤسسات
والاموال التى تخسرها هى ربح للاخرين
هذا ببساطه ما يحدث فى الفوركس

KOGI
07-10-2012, 14:44
الفوركس فى الاول والاخر زى اى تجارة يعنى عرض وطلب وبرضه ربح وخسارة وطالما معظم شركات الوساطة مش متصلة ببنوك يعنى زى الماركت ميكر كده يبقى لازم نختار الشركة املناسبة لتلاف ىالنصب اخى الكريم
وبخصو الاموال اللى انت بتكسبها فده نتيجة خسارة متاجرين تانين واللى انت بتخسره غيرك بيكسبه هى ده الفوكرس باختصار

mohamed eldamnhorey
07-10-2012, 16:33
الفلوس تدور فى عمليه دورانيه كل واحد يكسب بيكون واحد خسران واحد قصاده

يعنى فلوسك وارباحك من فلوس الخاسرين

واكيد انتم عارفين ان الخسارين هم الاغلبية العظمى بهذا المجال

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 16:38
الفلوس تدور فى عمليه دورانيه كل واحد يكسب بيكون واحد خسران واحد قصاده

يعنى فلوسك وارباحك من فلوس الخاسرين

واكيد انتم عارفين ان الخسارين هم الاغلبية العظمى بهذا المجال

اه والله يا اخ محمد الاغلبية فعلا خسرانة 95 % نسبة كبيرة اوي من الخسارة
وال 5 % الكسابنين من الخسارنين طب باقي النسبة راحت فين لشركات الوساطة مثلا ؟

sa sa
07-10-2012, 16:56
سوق الفوركس هو سوق للتداول العملات العالميه وغيرها زي الذهب والفضه والبترول بمعني انه واسع الانتشار حول العالم وحجم التداول في يوم واحد تقدر بمليارات الدولارات لما انت بتكسب يبقي ربحك من خساره شخص اخر وخسارتك بتكون ربح لشخص تاني وهكذا

Noah
07-10-2012, 19:18
اخى الموضوع مش محتاج معضلة يا باشا انت اموالك بالفعل يتم التداول بها فى سوق الفوركس ولكنك فقط بحاجة الى بعض التركيز عىل انك تستيطع ان تحقق نسبة ارباح كبيرة فى السوق

mturk2007
07-10-2012, 19:28
فرق السعر بيع سعر البيع والشراء هو مرابح شركات الفوركس
اما النسبة الباقية فهي خسراة مقابلها ربح

thugalive
07-11-2012, 15:19
سوق العملات مثل المضاربة بالأسهم هناك طبقة تبيع و طبقة تشتري و الذي يخسر من الطبقتين يذهب نصيبه إلى الطبقة الأخرى هذه نبذة بسيطة عن دورة المال في أقوى سوق في العالم بالمقارنة مع باقي الأسواق من حيث السيولة

elzeel
07-11-2012, 15:21
هى عباره عن اسهم اخى بتكون لشركات وبتطرح اسمهما فى السوق لمن يشترى
الاسهم وبتتم عمليه صعود ونزول الاسهم وتتم عمليه الشراء والبيع

sunlight
07-11-2012, 15:22
اعتقد ان الفلوس بتيجى من الناس اللى بتخسر وبتروح للناس اللى بتكسب يعنى حضرتك بتاجر مع متاجر اخر بيتارج بمليون هل تعتقد انه لو محترف مش هايكسب فلوس كتير وياخد السوق فى اتجاهه وياخد فلوسنا احنا

thugalive
07-11-2012, 18:45
الفوركس مثل سوق الأسهم يتميز عن باقي الأسواق بالبيع و الشراء و تكون هناك عمليات صعود و نزول سعر العملات على حسب الحالة الإقتصادية للبلاد ليخسر فريق و يأخذ الفريق الآخر ماله

zahran
07-11-2012, 18:47
بص يا باشا دا سوق كبير اوى
و هرد على سؤالك ان دا سوق عمله
يعنى اما انت داخل تشترى بتشترى عمله سعرها طلع انت كسبت
سعرها نزل انت خسرت
عشا ن كدا اللى بيكسب بيكسب من اللى بيخسر واللى بيخسر بيخسر عشان مدخلش صح
ويبقى المستفيد الاول من هذا الموضوع هو شركات الوساطه والبنوك

hazem ahmed moahmed
07-11-2012, 18:48
اعتقد انه لما انت بتخسر فيه تاجر تاني بيكسب اللي انت خسرته يعني مثلا لو انت داخل صفقه بيع علي زوج معين وو الزوج ده طلع يبقي انت خسرت واللي اشتري هو اللي كسب اللي انت خسرته و اعتقد ان الوسيط كده كده كسبان لانه بياخد سبريدمن كل صفقه

essam1985
07-11-2012, 20:51
بص يا احج لو شركتك ماركت ميكر
يبقي مكسبك من الشركة
و خسارتك للشركة

و لو اي سي ان

مكسبك من السوق و خسارتك للسوق

ma90do
07-11-2012, 21:40
ببساطه انت ظبط صفقه بتحليلاتك علي زوج معين والزوج صعد خسرت وشخص اخر معتمد علي تحليلات وعامل شرائ وكسب الصفقه ده بتنتقله الربح طبعا ده مثال بسيط جدا بس ده بيعتمد علي البنوك المركزيه والشركات الضخمه الذي لها تائثير علي السوق بقوه التشبع في الشراء او البيع

kingman
07-11-2012, 22:40
اخى الموضوع مش محتاج معضلة يا باشا انت اموالك بالفعل يتم التداول بها فى سوق الفوركس ولكنك فقط بحاجة الى بعض التركيز عىل انك تستيطع ان تحقق نسبة ارباح كبيرة فى السوق

هو الاوحد كثيرا مابيشك ان الشركات بتكون متصلة مع بنوك ويتم التداول فى السوق فأنا فى اعتقادى ان معظم الشركات تعمل فى دايرة مغلقة بينها وبين المتاجرين اعتمادا على خسائرهم والله اعلم

delpi
07-12-2012, 21:23
السوق مبنى على اثاث العرض والطلب وبالنسيه للفلوس ايلى انت بتخسرها بتروح للناس ايلى كسبت
وبردوا لو انت ربحت الفلوس دى جايه من تجار تانيين عرضوا العمله بسعر معين وانت اشتريت بيه فشركه اونستا مجرد وسيط بينك وبين البنك وبين البائع والمشترى

pimo
07-12-2012, 21:35
المال الذي تخسره في السوق يتبخر لا يعود له وجود اما المال الذي كسبته فهو يتولد من الصفقة التي وضعتها وكانك وضعت امر طباعة لهذا المال هذا حسب علمي والله اعلم

delpi
07-12-2012, 21:43
السوق مبنى على اثاث العرض والطلب وبالنسيه للفلوس ايلى انت بتخسرها بتروح للناس ايلى كسبت

thestarboy
07-12-2012, 23:41
ياتي المال من شركات الوساطه اما انت بتعمل ايداع فيها
وبيذهب في الصفقه اما تخسر او اما تكسب بيبقي فيه طرفين
خاسر ورابح

mido
07-12-2012, 23:59
اعتقد اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

كريم
07-13-2012, 00:05
في جهات مختصة بتتعامل معاها شركه الوساطه

و طبعا كما هو معروف ان نسبة الخاسرين

هم الأكبر فلذلك تستفيد بكل الأحوال و الله يوفق الجميع

sunlight
07-13-2012, 00:14
اعتقد ان نسبه العرض والطلب هى التى تحرك السوق اما بقى اين تذهب الاموال ومن ابن تاتى اعتقد انه تاتى مع المستثمرين الكبار اللى فى الاسواق والبنوك المركزيه اما اين تذهب للفائز اكيد بدون تفكير

naitsi
07-13-2012, 00:31
السلام عليكم
سوق الفوركس يشبه البورصة ولكن في البورصة نقوم بالتعامل في الاسهم وتداولها أما سوق الفوركسنتعامل في العملات والخسارة التي تحققها في وقت معين
تكون ربح لشخص اخر والعكس

a5rzamn
07-13-2012, 00:35
صدقني هاد السؤال كان يخطر ببالي انا كمان

بس وين راح دول الدول الي عملتها بتزيد قيمتها او بتقل

ايه دورها بالموضوع

kingman
07-13-2012, 00:46
المال الذي تخسره في السوق يتبخر لا يعود له وجود اما المال الذي كسبته فهو يتولد من الصفقة التي وضعتها وكانك وضعت امر طباعة لهذا المال هذا حسب علمي والله اعلم

ههههه مافيش حاجة بتبخر فى هذا السوق اخى فيه دايما على الطرف الآخر مستفيد ومستنى هذه الخسارة فالخسارة مكسبهم والربح مكسبنا اعتقد هكذا يدار سوق الفوركس

ahmedalex
07-13-2012, 01:12
انا من خلال دراستى وما فهمته ان الفوركس جزء من نظام البورصه بمعىن السرية التامه لا يمكن لاحد معرفة هو اشترى من من او باع لمن ومن اين تاتى الفلوس فهى خاصه بادارة البورصه التى نتعامل معها لضمان السرية والحفاظ على قيمة العملات والتوجيه داخل البورصه لذلك لا يمكنك من اين ياتى او يذهب المال

ehab
07-14-2012, 01:07

وما تخسره مكسب للبنك هنا يسمى بالماركت ميكر اى يكون خصمك هو الشركه بمعنى ما تكسبه يخسره الوسيط

waleed adel
07-14-2012, 20:23
عندما تربح انت يجب ان يكون بالمقابل اشخاص خاسرين
وعندما تخسر يجب ان يكسب شخص اخر

Noah
07-14-2012, 21:39
عندما تربح انت يجب ان يكون بالمقابل اشخاص خاسرين
وعندما تخسر يجب ان يكسب شخص اخر

نعم هذا كلام مظبوط وهذا هوا لحل الوحيد لكل من يقول اين تذهب الاموال والى اين تستقر لانه كلما ربح احد فى سوق الفوركس ترى ان هناك من تمكن من تحقيق الارباح ولكن ان خسرت ترى ان هناك من حقق ارباح جيدة

HUSSENEY
07-15-2012, 07:30
سوق الفوركس يشبه البورصة ولكن في البورصة نقوم بالتعامل في الاسهم وتداولها
أما سوق الفوركسنتعامل في العملات والخسارة التي تحققها في وقت معين تكون ربح لشخص اخر والعكس

tictok
07-15-2012, 09:26
الربح والخسارة وجهان لعملة واحدة الرابح هنا يكون هناك خاسر وهكذا يكون سوق الفوركس مثل أي بورصة أو أسهم كما الحياة هناك خاسروهناك رابح

mahmoud2012
07-15-2012, 09:31
باختصار الفوركس هو عمليه تجاريه مثل اى عمل تجارى اخر

فالفوركس يتكون من 3 عناصر رئيسيه هم البائع والمشترى والوسيط

وان اى عمليه فى الفوركس تمر بال3 مراحل

فاذا قام شخص بالبيع معنى ذلك انه يوجد مشترى و كذلك اذا قام الشخص بالشراء فأن هناك بائع

فلو خسرت انت مالك بسبب عمليه شراء خطأ معنى ذلك ان المشترى هو الذى ربح

وهذا تفسير بسيط لطبيعة الفوركس

osama00971
07-15-2012, 09:41
شركه الوساطة تتعامل مع البنوك الكبرى تمام
لتنفيذ بيع وشراء العقود الصغيرة التي اقل من 50,000 $ لان
اصغر عقد يؤهلك للتعامل مع البنك مباشرة دون الحاجة لمثل هذه الشركات هو الذي ذكرته
ومكسبها هو فرق السعر بين البيع والشراء عند اجراء الصفقة (اسبريد) تمام
ارجو ان تكون المعلومة وصلت

dodovedo
07-15-2012, 09:45
اخى الكريم
يالنسبه للفلوس بتروح فين
السوق عرض وطلب اللى انت بتكسبه غيرك بيخسره واللى غيرك بيخسره انت بتكسبه
بالنسبه للسؤال التانى
فى شركات ببتعامل مع البنوك
وفى شركات هى اللى بتتعامل مع نفسها
والنوع ده خد بالك منه كويس
لانه مبيبقاش تمام
تقبل مرورى

jihadazzam
07-15-2012, 09:49
اخى الكريم
يالنسبه للفلوس بتروح فين
السوق عرض وطلب اللى انت بتكسبه غيرك بيخسره واللى غيرك بيخسره انت بتكسبه
بالنسبه للسؤال التانى
فى شركات ببتعامل مع البنوك
وفى شركات هى اللى بتتعامل مع نفسها
والنوع ده خد بالك منه كويس
لانه مبيبقاش تمام
تقبل مرورى
السلام عليكم
نعم اخي هناك بليلرات الدولارات بهذا السوق الكبير
هذا السوق فيه الشاري وفيه البائع ببساطة عندما تربح يخسر غيرك
وعنما تخسر يكون هناك رابح
بالتوفيق للجميع

waleed adel
07-16-2012, 03:01
الموضوع بكل بساطه كده عندما انت تربح يجب ان يكون بلمقابل اشخاص خاسرين حتى تربح انت
وعندما تخسر يجب ان يربح شخص اخر

msh4egy
07-16-2012, 03:27

وما تخسره مكسب للبنك

thugalive
07-17-2012, 14:52
سوق الفوركس يحتوي على البلايين من الدولارات بذلك يعتبر السوق الأكثر سيولة في العالم و يكمن جوهر الفوركس في البيع و الشراء حيث يعتبران المحرك الأساسي لهذا السوق الكبير

nrgslawi
07-17-2012, 15:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اذا خسرت انت مالك فهناك تاجر اخر يربحه واذا ربحت يخسر تاجر اخر
لكن ليس بهذا التعريف الدقيق هناك اشياء خفية

زيزو
07-17-2012, 15:49
لو الشركة ماركت ميكر بيبقي التعامل مع فلوس الشركة
يعني مكسبك خسارة ليها ومسبها خسارة ليك
اما لو مش ماركت ميكر بيبقي التعامل مع البنوك والمكسب والخسارة بيكون مع البنوك

egypt2012
07-17-2012, 15:53
انت بتكسب فلوسك من اللى خسروا و فلوسك اللى بتخسرها بتروح للى كسبوا

waleed adel
07-18-2012, 23:49
فى حالة تحقيق المكسب فانه يكون خسارة لشخص اخر

Rami
07-18-2012, 23:50
المال يسير وفق دورة منتظمة فى ايدى الناس
فدوام الحال من المحال
بارك الله فى جهودكم الكريمة

Aker001
07-18-2012, 23:54
تتم عمليات البيع والشراء فمثلما انت تريد البيع شخص اخر يريد الشراء

MrSniper
07-18-2012, 23:55
يعتبر السوق مثل السوق العادي واحد يشتري و الآخر يبيع
و الثاني يخسر و بعض الخسائر تروح للشركه و هكدا

ahmed
07-19-2012, 00:03
فى حالة تحقيق المكسب فانه يكون خسارة لشخص اخر

حقيقه يا اخى لا اعلم لماذا لا اقتنع بتلك المقوله دائما
حيث اننى لا امتلك ردا قاطعا فى تلك السؤال
ولكنالسؤال الذى يطرح نفسه كيف لى ان اجد فى جميع الاوقات من يشترى ان بعت
ومن يبيع لى ان اشتريت
حيث اننى دائما لا انتظر الا ثوانى ولم يحدث مرة ان قيل لى مثلا لا يوجد بائعين او مشترين

Rami
07-19-2012, 00:04
حقيقه يا اخى لا اعلم لماذا لا اقتنع بتلك المقوله دائما
حيث اننى لا امتلك ردا قاطعا فى تلك السؤال
ولكنالسؤال الذى يطرح نفسه كيف لى ان اجد فى جميع الاوقات من يشترى ان بعت
ومن يبيع لى ان اشتريت
حيث اننى دائما لا انتظر الا ثوانى ولم يحدث مرة ان قيل لى مثلا لا يوجد بائعين او مشترين

المال اخى الكريم يسير وفق دورة فى ايدى الناس الى يوم القيامة
فلا الغنى يبقى غنى ولا الفقير يبقى فقير

amrmorasamir
07-19-2012, 00:05

على حسب ياباشا انت لو بتتعامل مع البنك مباشره يبقى الفلوس بتروح البنوك وبتاخدها من البنك اما لو الشركات ماركت ميكر يبقى الفلوس اللى بتخسرها الشركه اللى بتاخدها واللى بتكسبها بتاخدها من الشركه برده

nada
07-19-2012, 00:20
كما يقول المتاجرين الربحين فى هذا السوق
ان خسارتك سوف تكون ربح لمن ربح ومكسبك يائتى من خاسر
لكن التوقع هو الذى يثودك الى الصحيح فنتا اختار
هاذا ام هاذا

Rami
07-19-2012, 00:21
كما يقول المتاجرين الربحين فى هذا السوق
ان خسارتك سوف تكون ربح لمن ربح ومكسبك يائتى من خاسر
لكن التوقع هو الذى يثودك الى الصحيح فنتا اختار
هاذا ام هاذا

هؤلا ؤ المتاجرين الرابحين هم الحيتان
الذين يسحقون الاخضر واليابس فى الفوركس

madoxegy
07-19-2012, 00:30
فرق السعر بيع سعر البيع والشراء هو مرابح شركات الفوركس
اما النسبة الباقية فهي خسراة مقابلها ربح

HUSSENEY
07-19-2012, 06:20
مكسبك هو خسارة غيرك
وخسارة غيرك هى مكسب
والدنيا ماشية كدة

top2milan
07-19-2012, 06:33
تعتبر عمليه عكسيه زي ما معظم الاعضاء قالو واحد يبيع والتاني بيشتري وربح الاول من خسارة التاني
طب سؤال بقى لو عدد المشترين مثلا اكتر من البائعين ودول ربحو نقاط اكتر من الي التاني خسرها
مين الي بيدفع بقى ؟

khaled zizo
07-20-2012, 19:10
وبردوا لو انت ربحت الفلوس دى جايه من تجار تانيين عرضوا العمله بسعر معين وانت اشتريت بيه فشركه اونستا مجرد وسيط بينك وبين البنك وبين البائع والمشترى و يا اخى الفلوس اللى انت خسرتها دى لانك بعت باقل ما اشتريت فهو دة سبب الخسارة و اما الفلوس اللى ربحتها لانك بعت باكثر من سعر شرائك أما سوق الفوركسنتعامل في العملات والخسارة التي تحققها في وقت معين تكون ربح لشخص اخر والعكس هي عباره عن عمليه مكسب شخص يعد خساره للطرف الاخر يجب اتخاز القرار باحكام وسرعه واداره جيده

mohamed yossef
07-20-2012, 21:08
اخى الكريم كل رمضان وانت بخير
ببساطة فى الوقت اللى انت فيه بتشترى فيه ناس غيرك بتبيع
يعتى فيه كسبانم وخسران اللى معاه يدى للكسبان

kero
07-20-2012, 21:12
شركة انستا ماركت ميكر يااخى يعنى لا بتتعامل مع بنك فى تنفيذ الاوامر ولا غيره
الفلوس الا بتكسبها الشركة هيا الا بتدفعهالك ولو خسرت الشركة هيا الا بتكسب

amrmorasamir
07-20-2012, 21:13
اخى الكريم كل رمضان وانت بخير
ببساطة فى الوقت اللى انت فيه بتشترى فيه ناس غيرك بتبيع
يعتى فيه كسبانم وخسران اللى معاه يدى للكسبان
صح ياباشا والموضوع ده على طول فى رابحين وفى خسرانين فى سوق الفوركس مفيش حد بيكسب على طول ونسبه الخاسرين اكتر بكتير لان السوق متقلب جدا

hamdy
07-20-2012, 22:32

khaled zizo
07-22-2012, 16:36
اسباب الخساره الدخول بعقود كبيره لا يتحملها الحساب وكمثال على ذلك شخص مثلا حسابه 5000 دولار و يدخل في عملية النقطه فيها بــــ 20 دولار فاذا عكس السوق 250 نقطه صفر الرصيد وانعكاس السوق وارد الى 1000 نقطه او اكثر خلال ساعات لذلك يجب ترك متنفس كبير لانعكاس السوق ووضع ذلك في الحسبان و المضاعفات او كما يسميه البعض التبريد او التعزيز يعني يدخل عقد فيه النقطه بـ 5 دولار واذا انعكس السعر 50 نقطه مثلا ضاعف الكميه فانعكس السوق 50 نقطه اخرى فضاعف مره اخرى

ehab
07-22-2012, 16:42
لا الفلوس مش عند شركات الوساطه كل ربح شركات الوساطه هو الاسبريد فقط اما الربح و الخساره اتساءل كثيرا هل ما اخسره يربحه متاجر اخر ام من الممكن ان يكون مجموع الاربح لا يساوى مجموع الخساير
هوا المفروض الى انت بتخسره المفروض حد تانى يكسبة ولعكس صحيح
بس لو انت خسرت صفقة وناس كتير خسرت فى نفس الصفقة طب كدا مين الى كسبان ؟؟!!!

ehab
07-24-2012, 15:35
اذا خسرت فى صفقة هناك

اكيد طبعا انت بتخسر غيرك بيكسب بس هوا الى انت خسرتة
هوا هوا نفس الرقم الى غيرك كسبو والا فية اختلاف على ما اعتقد
ان فية عمولات وحاجات كدا هتخلى اختلافات فى الاراقام

aboualy
07-24-2012, 15:49
علشان نفهم الموضوع ده لازم نعرف نوع الشركة الى بنتعامل معها هل هى ماركت ميكر ولا لا
لو الشركة ماركت ميكر فهبا بتكون الطرف الثانى فى صفقاتك يعنى اذا انت دخلت شراء فالشركة بتكون هى البائع والعكس وفى هذه الحالة مكسبك بيكون من الشركة وخسرتك بتروح للشركة
اما اذا كانت الشركة ليست ماركت ميكر يعنى بتربطك مباشرتا بسوق العملات ففى هذه الحالة بيكون الطرف الاخر اما بنك او مؤسسة مالية مثلا

waleed adel
07-25-2012, 03:06
يوجد شركات يسمىنظام تعاملها بالماركت ميكر اى يكون خصمك هو الشركه
بمعنى ما تكسبه يخسره الوسيط وما تخسره يكسبه الوسيط

kero
07-25-2012, 03:15
يوجد شركات يسمىنظام تعاملها بالماركت ميكر اى يكون خصمك هو الشركه
بمعنى ما تكسبه يخسره الوسيط وما تخسره يكسبه الوسيط
معم اخى هذا حال شركات الماركت ميكر لكن فى شركات كتير مارت محترمة جدا ومنهم انستا لا مفيش شركة مش ماركت بتدى بونصات كبيرة ع الايداع وليها منتديات زى انستا

zizo_a_86
07-25-2012, 03:25
هى دا الالية التى يعمل بها الفوركس وهناك بنوك كبيرة تعوض الخسائر والارباح

elkorashe
07-25-2012, 03:59
والله على ما اعتقد انه طالما فى كسبان اكيد فى خسران زى اى حاجة فى دنيتنا دى
واكدي ما يخسره متاجر اكيد بيكسبه متاجر تانى ودوره وبتلف على كل الناس

msh3egy
07-25-2012, 06:03

ashraf
07-28-2012, 23:35
انت تخسر صفقة فخسارتك يربح منها شخص اخر وهكذا
فالسوق هو مجموعة من المتاجرين يقوموا بعمليات الشراء والبيع\ويحصلون على خسائرهم ومكاسبهم من بعضهم من خلال التداول

nrgslawi
07-28-2012, 23:44
اخي حسب الشركة هناك الشركة التي تاخد فلوسك التي تخسرها وهناك من ياخدها البنك
؟

forexawy
07-28-2012, 23:46
الفلوس اللى انت بتخسرها محدش بياخدها مثال بسيط جدا
انت لو معاك 6 جنيه
واشتريت دولار
كمان شهر الدولار بقى ب 7 فانت بعت الدولار اللى معاك وخدت 7 جنيه يبقى انت كده كسبت جنيه
والعكس فى الخسارة

kingman
07-29-2012, 01:14
الفلوس اللى انت بتخسرها محدش بياخدها مثال بسيط جدا
انت لو معاك 6 جنيه
واشتريت دولار
كمان شهر الدولار بقى ب 7 فانت بعت الدولار اللى معاك وخدت 7 جنيه يبقى انت كده كسبت جنيه
والعكس فى الخسارة

لا هى الفلوس فيها حركة تبادل فيه واحد بيشترى وواحد بيبيع وفى كلتا الحالتين حصل تبادل ده فى التجارة العادية اما فى سوق الفوركس بيحصل خسارة او مكسب كبير وده بيدل ان فيه احد الجانبين من العلاقة خسر والجانب الآخر ربح

Tips™
07-29-2012, 01:47
والعكس صحيح

ممكن والله تكون دى وجهه النظر الصحيحه و الله كلام حلو جدا علشان اكييد يا جماعه الشركه مش هتخسر حاجه
و جزتاك الله خيرا

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 03:33
الفلوس والكلام دا يا غالى
كله عند شركات الوساطة !!
لان هى البنك بمعنى اصح اللى كلنا شغالين فيه !

ahmed saleh
07-29-2012, 03:37
انا يا اخى ولله الى اعرفة ان الفلوس الى بتكسبها بيبقى فى واحد تانى
بمعنى يوجد تجار تانين بيكسبو الى انت بتخسرة والعكس كدة بس

uventene
07-29-2012, 06:38
الخساره والمكسب بيكونو بينك وبين السوق السوق هو الي بيستفيد من خسارتك وانتا الي بتستفيد من ربحك من السوق

kanzsea
07-29-2012, 18:36
الفوركس يختلف عن بورصة الاسهم فبورصة الاسهم لو وضعت اورد شراء لازم تستنى دورك وممكن السعر يصل الى اوردرك ولا ياخذ الصفقة ام الفوركس فيمكنك البيع والشراء باى ةقت دون انتظار

spectra4
08-06-2012, 04:47
المال طبعا ياتى من كل شخص اراد استثمار مالة ويذهب
الى الاسواق للمتاجرة والزيادة

mido75
08-06-2012, 04:51
الفوركس هو سوق العملات و المعادن و السلع و يتداول فيه بداية من البنوك المركزية والبنوك الاستثمارية الكبرى و صناديق الاستثمار العملاقة حتى تصل الى اقل متداول و ماتكسبه يخسره آخرون و ما تخسره انت يربحه آخرون من تلك المنظومة

sofiane
08-06-2012, 04:58
شكرا لطرحك هذا السؤال الجميل به تعلمنا من اجوبة الأعصاء الكرام شكرا تقبل تحياتي

marou49
08-06-2012, 05:16
والعكس صحيح

زي ما قال الأخ ده نظري كذلك
و الله أعلم بعلمه

hamzah krishan
08-06-2012, 05:21
ما تربحه انت يكون غير ك قد خسرته والمبلغ اللى دفعته غيرك رح يوخذه وهنا بنوك يتم تحويل المبلغ للبنك هي دورة مالية معروف لدى الفوركسين

moonlight32
08-06-2012, 05:43
اعتقد انك اذا ربحت سوف يخسر غيرك وهكذا
وطبعا العكس صحيح

mage
08-06-2012, 07:09
اى خسارة او مكسب بيكون هناك متاجر قد استفاد بالعكس يعنى انت لما بتخسر بكيون هناك المتاجر اللى بيقدر انه يحقق النجاح وانت لما بتنجح بيكون هناك المتاجر اللى بيخسر وهكذا السوق بينكم دول يوم ليك ويوم عليك

tamer
08-06-2012, 07:23
شكرا علي هذا السؤال الجميل انا كمان كنت عايز اسال نفس السوال يكفي اني تعلمتا من اجوبة الأعضاء الكرام شكراللمساعده

MohamedAdel
08-06-2012, 07:24
يأتى المال من المستثمرين حيث الثفقات التى يفتحها المتداولين وهؤلاء مليين المليين تعتبر هيا راس مال السوق والمتدولين

walied
08-06-2012, 08:18
المال موجود في الشركات عباره عن رؤس اموال الشركات+ والمال الي موجود في السوق +الحسبات المضارب بيها

register
08-06-2012, 09:11
الاموال تودع عند شركة الوساطة
هناك من يبيع وهناك من يشتري ، إذن فهناك من يربح وهناك من يخسر ، والاموال تتداول بين الرابح والخاسر
وشركات الوساطة تأخذ من هذا وتعطي لذاك

mohamed saad
08-06-2012, 12:32
غير صحيح بالمرة ما يقال ان التجارة تتم بين اشخاص واحد باع يبقا اذن الاخر هو اللي بيشتري واللي يخسر فلوسه تذهب للاخر هذا خطأ ولكن تجارة الفوركس تتم من صفقات هذه الصفقة تتم بعقد بينك وبين احد البنوك من خلال شركة وساطة هذه الشركة مسؤولة عن تنفيذ عقدك فمثلا انت تريد شراء يورو دولار فتأمر الشركة الوساطة بذلك فتقوم بالبحث عن بنك يقبل طلبك هناك من يرفض فتذهب لغيره فيرفض فتذهب لغيره حتى يقبل اي بنك طلبك طبعا هذا يتم في خلال ثواني من خلال نظام الكتروني سريع وعند تفعل الصفقة يصبح التجارة بينك وبين البنك فلو خسرت فلوسك ذهبت للبنك الذي تم الشراء منه ولو ربحت هذه الاموال من البنك الذي باع لك

ahmedyousef33
08-06-2012, 12:35
هذا السؤال محير جدا لانه كلما وجدت اجابة ترجع مرة اخرى الى نقطة البداية ولم تعل تعرف اى شى

Mohamed90
08-06-2012, 13:29
غير صحيح بالمرة ما يقال ان التجارة تتم بين اشخاص واحد باع يبقا اذن الاخر هو اللي بيشتري واللي يخسر فلوسه تذهب للاخر هذا خطأ ولكن تجارة الفوركس تتم من صفقات هذه الصفقة تتم بعقد بينك وبين احد البنوك من خلال شركة وساطة هذه الشركة مسؤولة عن تنفيذ عقدك فمثلا انت تريد شراء يورو دولار فتأمر الشركة الوساطة بذلك فتقوم بالبحث عن بنك يقبل طلبك هناك من يرفض فتذهب لغيره فيرفض فتذهب لغيره حتى يقبل اي بنك طلبك طبعا هذا يتم في خلال ثواني من خلال نظام الكتروني سريع وعند تفعل الصفقة يصبح التجارة بينك وبين البنك فلو خسرت فلوسك ذهبت للبنك الذي تم الشراء منه ولو ربحت هذه الاموال من البنك الذي باع لك

السلام عليكم اخي العزيز بالفعل شرح جيد و توضيح ممتاز و بالفعل نحن نتعامل مع البنوك و الشركة الوساطة هي التي تتكلق بذلك
و اي وحديربح يربح من البنك و اي شخص يخسر يخسر من البنك تحياتي و لاوجود للبيع و شراء بين التجار

mohamedlee
08-06-2012, 13:48
اعتقد اخي الكريم
**joseph

بالفعل هذا الكلام سليم ومظبوط ولكن هناك الملايين من المستثمرين يستثمرون ملايين الدولارات فى هذا المجال
ومنهم من يخسر ومنهم من يكسب ولكنهم لا يشعرون بذلك مثلنا لان رأسمالنا صغير ليس مثلهم

HOUSAMMI
08-06-2012, 14:17
انت بتمول حسابك فى انستا وانتسا لما انت بتعمل عقد بتشترى لك العملة الى انت عايزها

الفرق فى سعر العملة هو بيعمل الزيادة النقص فى المال

بمعنى انت اشتريت باوند انجيلزى ب 10 جنية ولما جيت تبيعه لاقيت السوق نزل بقى 9 يبقى انت خسرت كام 1 جنية

يارب تكون وصلت :bravo:

ROTARY28
08-06-2012, 18:27
السلام عليكم
سؤال رائع فعلا
كنت افكر في اجابته منذ فترة
شكرا على طرحك المفيد

magic777
08-06-2012, 18:45
السلام عليكم اخي العزيز بالفعل شرح جيد و توضيح ممتاز و بالفعل نحن نتعامل مع البنوك و الشركة الوساطة هي التي تتكلق بذلك
و اي وحديربح يربح من البنك و اي شخص يخسر يخسر من البنك تحياتي و لاوجود للبيع و شراء بين التجار

العمليه هنا دايره بين الكل هنا يعني المتاجر بياخد ارباحه من البنوك بيصرف منها على الاكل والشرب وفي مشاريع بتراعيها البنوك دي مثلا
والعائد هيرجع لها في النهايه حتى لو قرر المتاجر انه يودع ارباحه في البنوك
يعني العمليه خد وهات باستمرار

tamid0
08-06-2012, 18:49
السلام عليكم و رحمة الله
انت بتكسب من واحد خسر و بتخسر فلوسك بتروح لواحد كسب ده اللي اعرفه
تحيييييييييييييييياتي

mohammedtaka
08-06-2012, 18:58
الفوركس حاله هو حال البورصة
حيث ان الفلوس الي حتخسرها ستذهب للمبلغ الذي توقعت هبوطه

hend
08-10-2012, 15:10
ال انا فهماه ان الفلوش الى انت بتخسرها فية ناس تانية بتكسبها والعكس صحيح لانك مثلا
لو داخل صفقة بيع هتلاقى ناس تانية داخلين نفس الصفقة بس شراء

Gravity
08-10-2012, 17:35
تخسر انت وياخذ غيرك المال .. وتكسب انت ويخسر غيرك المال
خذ ببالك ان الملايين يتاجرون .. وايضا الكثير من يضع اموال في حسابه

mannon
08-11-2012, 07:12
السلام عليكم و رحمة الله
انت بتكسب من واحد خسر و بتخسر فلوسك بتروح لواحد كسب ده اللي اعرفه
تحيييييييييييييييياتي

حقيقى دة كلام مظبوط ان اى مبلغ احنا بنخسرة فى شخص اخر بيكسبة ، بس متهيقلى لو الموضوع كدة كان السوق هيكون فية نسبة الرابحين قد نسبة الخاسرين ولا اية امال لية بقى 95 فى المية خسرانين ؟

izalid
08-11-2012, 07:17
اخي الفوركس هو بيع عملة مقابل شراء عملة اخرى

انت لما تشتري اليورو مقابل بيع الدولار
هناك شخص اشترى منك الدولار و اعطاك اليورو

اذا السوق تحرك و رتفعت قيمة اليورو و يتباع بتمن غالي تكون انت ربحت و الشخص الى اشترى منك الدولار خسر لان ساعتها الدولار نزل سعر

يعني الامور كلها اي سوق عادي بتشتري بتمن و تبيع بتمن

thebraveheart7
08-11-2012, 07:35
اعتقد انها مجرد عمليات بيع وشرا على مستوى عالمى
اما ردا على شركات الوساطه فهى فقط تستفيد من الاسبريد
او الفروق الوسيطه

webtech
08-11-2012, 07:41
اخي انا اللي بفهمو انك عندما تخسر هناك من يربح في الجهة المقابلة لان المال لا يندثر بل يدور في سوق الفوركس اما شركات الوساطة فهي تربح فقط من الفارق بين البيع و الشراء

no1forex
08-11-2012, 17:11

السلام عليكم ورحمة الله

بعد التحيه الطيبه

الفلوس تاتى من خلال وتذهب الى الانتر بنك وهذا اكبر بنك فى العالم وهو الى بيدير الفلوس بتاعت الفوركس

eslam92
08-11-2012, 17:32
اعتقد ان ربحك يقابله خسارة لأخر
والعكس بجانب النسبة التى تؤدى الى رفع عملة مقابل اخرى

simo patrik 9
08-11-2012, 17:35
بسم الله الرحمان الرحيم
الفلوس هي عند شركات الوساطة التي تعتبر كبنك و شكراااااااااااا

thehulk3
08-11-2012, 17:47
بص أنا حبسطهالك

انت لما تروح صرافة وتبيعله الجنيه المصري مقابل الدولار
بعد يومين الدولار يغلى تروح بايعله الدولار بعد ما يغلى بالجنيهات وتبقى كسبت بالجني المصري

هي زيها كدة الفوركس مرتبط ببورصات عالمية انت بتبيع وبتشتري
لما تفتح الصفقة شراء فانت بتشتري العملة لو ربحت معاك وكملت طلوع لما تيجي تقفل الصفقة فانت بتبيع اللي انت اشتريته بثمن قليل بتبيعه في لحظة اقفالك للصفقة بالثمن اللي قفلت عنده وبالتالي بتحقق الربح أو الخسارة

hwida nada
08-11-2012, 21:20
يأتى المال من المستثمرين حيث الثفقات التى يفتحها المتداولين وهؤلاء مليين المليين تعتبر هيا راس مال السوق والمتدولين انوعهم مختلفه

simo patrik 9
08-11-2012, 21:22
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااااا
اضن انه يذهب الى البنك
وياتى من البنك و شكرااااااااااااا

sharkawy
08-11-2012, 21:26
الفوركس عباره عن سوق كبير يكون فيه شركات التداول الكبري و المتداولين الصغار

وهناك ايضا البنوك المركزيه وتظل الاموال في حركه مستمره بين هؤلاء العناصر

marou49
08-12-2012, 02:09

عادي يأخي أنت لما تبيع أكيد في أشخااص بيشترووو العمله و أكيد اتجااه السوق هو اللي بعلن الرابح و الخااسر
و الي يشتروو غالبا ما يكونو أصحاااب البورصاات

Spiderhoof
08-14-2012, 01:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الفلوس مش عند شركات الوساطه كل ربح شركات الوساطه
هو الاسبريد فقط اما الربح و الخساره اتساءل كثيرا هل ما اخسره يربحه متاجر اخر
ام من الممكن ان يكون مجموع الاربح لا يساوى مجموع الخساير

hossam hossam
08-25-2012, 21:38
اكيد الفلوس الي انت خسرته جزء بيروح لشركه وجزء اخر بيروح لحد تاني حقق ربح
ده الي اعرفه وفي شركات بتكسب من خسارتك وليس من ربحك

suhao
08-25-2012, 21:43
الفوركس زي الطاوله بيكون قاعد واقدامك كما ناس تانيه انت بتشتغل وهما بيشتغلو
ولو كسبت تبقى بناء على خساره احد فيهم
ولو خسرت الطرف التاني ممكن تكسب وهكدا

dzabdou
08-25-2012, 22:17
عندما تبيع أنت فتربح . هناك آخر اشترى في نفس الوقت و خسر
الأموال في الفوركس لا تأتي من لا شيئ

kanzah
08-25-2012, 22:30
سؤال جيد اضن ان شركة انستا تتعامل مع بنك ان ربحت فالشركة اوتوماتكيا تحول الارباح الى حسابك اما اذا خسرت فستحول المال الى حسابها ايضا.

noha
08-25-2012, 23:31
انا مش عارفة بالظبط الفلوس دى بتروح فين لكن الاضاء كل واحد لية راى واتمنى اننا نوصل للراي الصح لان فى ناس موافقة وناس تانية لا ولكن الاغلبية انها عملية تبادل بين اللى بيخسر والى بيكسب والله اعلم

silver
08-26-2012, 00:39
سوق الفوركس ليس بورصة اسهم اخي الكريم

فهو في كل مكان، فمثلا عندما تسافر الى بلد اجنبي فانك تشتري عملتهم فهذا هو الفوركس اليومي

eslam2665
08-26-2012, 00:47
الفوركس سوق تداول العملات وهو سوق كبير المخاطر فيجب علينا اخذ الحذر والتركيز لكى كل شخص يوصل الى مايريد والفوركس سوق عالمى تشارك فيه وتستفيد منه دول كثيرة واشخاص كثيرة

hesham itch
08-28-2012, 16:12
سوق الفوركس كالبحر امواله كثيرة وهى اموال المتاجرين بشكل يومى فى البورصات العالمية المختلفة
من تداول العملات حول العالم وما هو مكسب لك خسارة لغيرك وما هو خسارة لك مكسب لغيرك

العوامى
08-28-2012, 16:19
الموضوع ده حسب نوع الشركه يعنى لو شركه ماركت ميكر الفلوس بتخسرها انت بتروح لواحد تانى كسب وكده
اما لو شركه مباشرة مع البنوك بتمرر الصفقة بتاعتك للبنك ولو كسبت بتاخد الفلوس من البنك ولو خسرت الفلوس بتروح للبنك وكده

islam96
08-31-2012, 20:57
ما يحدث في الفوركس هو بيع وشراء للعملات
عندما أنت تبيع يشتري شخص آخر
وعندما أنت تشتري يبيع شخص آخر

All 4 You
08-31-2012, 21:00
أظن اخي أن الفوركس مثله مثل البورصة العادية تماما / بورصة الاسهم
فانت عندما تبيع يشتري شخص آخر و العكس
و الله اعلم

mero
08-31-2012, 21:29
اكيد الفلوس الخاسره تذهب لشخص اخر لان سوق الفوركس فيه مكسب وخساره مكسب لصالح شخص يقابله خساره لصالح شخص اخر

Mahmoudnashaat
08-31-2012, 21:30
أعتقد ان الصفقه التى تخسرها يذهب ربحها لاحد اخر

بمعنى انه عندما تقوم بالشراء وتكون الصفقه خاسره فأن الشخص الذى دخل صفقه بيع يكسب من ورائك

والله اعلم

panda
08-31-2012, 22:00
لو خسرت الفلوس اللى خسرتها بتروح لناس تانية مكسب

والعكس صحيح وهكذا

مع الاخذ فى الاعتبار نسبة الشركات

samyrahmy
09-01-2012, 00:24
يعتبر السوق مثل السوق العادي واحد يشتري و الآخر يبيع

و والشركه تاخد عموله على كل صفقه

ahmedgalal
09-15-2012, 01:20
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع المميز ان
سوق الفوركس يشبه البورصة ولكن في
البورصة نقوم بالتعامل في الاسهم وتداولها
أما سوق الفوركسنتعامل في العملات والخسارة التي تحققها
في وقت معين تكون ربح لشخص اخر والعكس

lala
09-15-2012, 02:28
هو بصراحه الله اعلم بهذا الموضوع فانا معرفش غير ان الفلوس بتكون عند شركات الوساطه وهى بتكون بمثابه بنك
وانت عندما تخسر فاكيد الاخر يربحوهكذا تستمر الدوره ولكننى غير متاكده من هذاالكلام ولكن ده كل ما اتوقعه

shery
09-15-2012, 02:55
لا اعرف بالظبط ولكن اكيد الفلوس بتكون بين البائع والمشترى والفرق بتاع السعر بيكون للشركه الوساطه هذا على حسب معرفتى اذا كان ف شخص خبير يمكن ان يفدنا اكثر ويشرح جيدا هذا الموضوع حتى نتعلم منه ونستفيد

anas
09-15-2012, 03:08
السلام عليكم ان ليس لدي ادن فكرة حول الموضع ولكن استحق المشاركة

4ex
09-15-2012, 03:30
السوق اساسا مبنى على قانون العرض والطلب وبالنسيه للفلوس ايلى انت بتخسرها بتروح للناس ايلى كسبت
وبردوا لو انت ربحت الفلوس دى جايه من تجار تانيين عرضوا العمله بسعر معين وانت اشتريت به فشركه اينستا مجرد وسيط بينك وبين البنك وبين البائع والمشترى

misho
09-15-2012, 03:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الله اعلم بس اعتقد ان الناس بتبيع وتشترى والشركه بتاخد نسبه عموله على المتاجرات دى
بالتوفيق ان شاء الله

mohamed amin
09-15-2012, 04:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو اظن اخى الكريم ان هناك تشابه كبير بين البورصة
والفوركس ولكن هناك توسع كبير فى الاسواق فى الفوركس عنها فى البورصة ومزايا اكثر

نهى نبيل
09-15-2012, 05:14
اعتقد ان خسرتك تصل لمتاجر اخر كسبان
وربحك يصلك من تاجر اخر خسران

ahmedamz
09-15-2012, 06:49
انا اعتقد اننى ماخسره يربحه شخص اخر فالسوق قد عقد فقة عكسية
لصفقتى ومار اربحه كذالك ايضا

amrhabib2002
09-15-2012, 07:36
اذا خسرت في صفقة فاكيد يوجد شخص اخر كسب
تقبل مروي اخي الكريم

y4x
09-15-2012, 07:41
والعكس صحيح

انا معاك فى رايك اخى الكريم

الشركة دائما كسبانة فى اى صفقة

يعنى لو انت كسبت انا اخسر

ولو انت خسرت انا اكسب

دائرة وبتلف مرة عندة ومرة عندك

abdo-madrid
09-15-2012, 21:42
سلام عليكم
هناك انوااااع من الشركات هنااااك من يتعمل مع البنوك مباشره اى ما تكسبه يكون خساره من البنك

وما تخسره مكسب للبنك

MAGDY
09-15-2012, 21:49

من الصعب التصريح بمثل هذى الأمور ، لأنها حساسة جداً
ولن تجد لها تفسير عالنت ، إلا بصعوبة بالغة أو بالصدفة البحتة
وإذا لقيت حد يجاوبك ، فإما إجابته مغلوطة وعبارة عن لف ودوران ، ولن تصل لنتيجة مُقنعة
وإما يكون مش فاهم حاجة فى أى حاجة وبيخبط فى الكلام وخلاص .. وده هو اللى هيوصلك غالباً
وعلشان ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم ، وماحدش يلومنا ولا يزعل مننا
فمن باب اللياقة ، لانتحدث فى مثل هذى الخصوصيات المادية ، دى أرزاق وربنا موزعها
اللى يهمنا ويشغل بالنا ، هو ربحنا إحنا .. أو الحد من خسارتنا إحنا
لكن بتروح فين وبتيجى منين .. سامحنى ، صعب كتير ..
علشان بس مانخسرش ناس يهمنا تبقى صورتنا كويسه عندهم
تحياتى

dina
09-15-2012, 22:56
سؤال منطقى جدا وماشاء الله فى ردود هايلة عليه
انا كمان مكنتش عارفه الاجابة وعرفتها دلوقتى ان كله من خلال شركات الوساطة والمكسب والخسارة بالتبادل بين المستثمرين

ayman.shosha
09-15-2012, 22:58
اخى العزيز
فلوسك اللى كسبتها اخدتها من واحد زيك خسر
وفلوسك اللى خسرتها راحت لواحد زيك كسب
مش مسألة صعبة يعنى

كونان
09-20-2012, 03:28
لا الفلوس مش عند شركات الوساطه كل ربح شركات الوساطه هو الاسبريد فقط اما
الربح و الخساره اتساءل كثيرا هل ما اخسره يربحه متاجر اخر ام من
الممكن ان يكون مجموع الاربح لا يساوى مجموع الخساير

ahmed samir
09-20-2012, 03:38
هو المال اين يذهب واين ياتى مثلا فى حالة الخسارة فى صفقة فى بالفعل هناك من يكسب هذة الصفقة اذا المال وصل الى الجهة الذى تكسب والعكس
وممكن نقول انى المال ياتى من المستثمرين فى سوق الفوركس وهناك طبعا الكثير من المال وهذا يعتبر راس مال للكتداوا فى سوق الفوركس

abdellatif2013
09-20-2012, 05:16
لما انت بتخسر بيجى واحد غيرك كان عامل عملية عكسك هو اللى يكسب والعكس لما انت بتكسب يبقى غيرك خسر نفس اللى انت بتكسبوة يعنى لفة ودايرة بين المتاجرين ونفسهم

mostafaabdelgawad
09-22-2012, 23:23
اعتقد انها عند زي البورصة اخي
مع فرق السيولة الرهيبة طبعاً والي يستحيل فيها انك متلاقيش مشتري منك او بائع ليك

fnaan
09-22-2012, 23:29
اعتقد ان الموضوع دا معقد شويه يااخى هناك البعض يقول ان تعاملك فى سوق الفوريكس هو تعامل مع البنك الذى تتعامل معه شركة الوساطه ان ربحت ربحت من ذلك البنك اما فى حالة الخساره لاقدر الله فقد كسب منك البنك مبلغ خسارتك ليعطيه لمن ربحه الذى يتعامل مع البنك من الطرف الاخر هذا على حد علمى وعلى ماسمعت من المتدوالين اما اذا كان هناك شىء اخر فلنرى سويا

yasser habola
09-22-2012, 23:35
بالنسبة لسؤالك انت لما بتدخل الفوركس بتودع اموال عن طريق بروكر او شركة وساطة فالشركة هي التي تنفذ صفقاتك بمالك انت
وفي حالة الربح تقدر تغلق الشركة تربح الصفقة والشركة تربح من الاسبريد والعكس ايضا فالشركة لها حسابات في البنوك تتاجر بها من خلالك

اتمني اكون افدتك

azifek
09-28-2012, 23:30
حسب ما أعلم أظن أن الأموال التي تبيعها ستذهب إلى أشخاص آخرين يشترونها
و العكس صحيح أي الأموال التي تشتريها ستدفعها إلى أشخاص آخرين يعرضوها عليك للبيع
و النتيجة تكون إما ربح أو خسارة

m.o.b
09-28-2012, 23:32
اعتقد اخي الكريl

sjc
09-28-2012, 23:50
طبعا الذي يتحكم بالاموال هي البنوك المركزية
والمكاتب الاستثمارية الكبيرة
وقد تؤثر المحافظ ذات المبالغ الكبيرة على حركة الاموال في السوق

asmaa omar
09-29-2012, 02:01
السؤال وجييه جدا وكان ايضا يحيرنى فى بدايتى
ولكن علمت بان لكل رابح فى السوق خاسر امامه ولكن لا نراه ولا نعلم عنه شئ

gigi
09-30-2012, 20:06
انا عن نفسى ده كل الى
اعرفه فى هذا الموضوع ان الفوركس
مثله كمثل البورصة العادية
تماما بورصة الاسهم
فانت عندما تبيع يريد
اخر ان يشتري و العكس
و لكن الاختلاف البسيط هنا انه
سوق عملات و ليس سوق اسهم

newselvan
09-30-2012, 20:09
انه مثل اي شئ يؤخذ من شخص لاخر فانت تخسر غيرك يربح انت تربح غيرك يخسر وهذا في ذاك يزيد من سيولة الاموال وبالتالي تتيح للبنوك المتداولة زيادة راس المال واقامة المشاريع وزيادة راس مال البنك وكذلك زيادة السيولة في هذا البنك وهذا كل ما اعرفه
والله الموفق للجميع

yassoo011
09-30-2012, 20:17
الفلوس اللي بنكسبها بتكون تساوي خسارة اشخاص
اخرين بنفس الكمية كخسارة وربح الشركة بتكون اسبريد

boshboshking
09-30-2012, 20:39
وجهه نظري في الموضوع ده
والعكس صحيح

Ama0200
09-30-2012, 20:42
سؤال جميل جدا و كان محيرني من قبل و لكني عرفت من اين

يأتي و يذهب المال

كله يأتي من البنوك المركزية و يذهب إليها

Muhammad
09-30-2012, 20:44
النقود من وإلى البنوك وإن كانت هناك شركات وساطة
فهي بالنهاية من وإلى البنك

logly
10-09-2012, 08:59
اخي الكريم
الفوركس هو عبارة عن اموال متبادلة اي بمعنى اوضح
انك عندما تربح يجب ان يكون بلمقابل اشخاص خاسرين حتى تربح انت

ptczalat
10-09-2012, 11:39
الموضوع عبارة عن تبادل للربح والخسارة يعني كل ثفقة بيع يقابلها صفقة شاء واحد كسب واحد قصاده خسر اما الفلوس غا هي بتكون في شركة الوساطة انت بتودع في الشركة وبتسحب منها لم بتكسب يعني نفس الي بيتم في الواقع بيتم علي الأنترنت

jamalsale
10-09-2012, 13:01
بنسبة لشركات الكاركت ميكر كانستا فالصفقة تتم داخل انستا و هي التي
تتحمل الربح و الخسارة و لا علاق للبنك اما شركات التي تتعامل مع البنوك
فالامر يتم عبر السرفرات الشركة الى سرفرات البنوك

keko
10-09-2012, 13:28
هو كل الى انا اعرفه ان شركات الوساطه ملهاش دخل فكل الى بتكسبه هو الاسبريد لكن البيع والشراء ممكن
من خلال وجهه نظرى انه فى حاله خسارتك صفقه معينه يكون اخر بديل لك حقق نجاح

issssou
10-11-2012, 02:29
السلام عليكم
بالتوفيق لك

moonli
10-15-2012, 22:44
انت داخل السوق موجود وفيه ملايين موجودين
قصاد مانت بتشترى مثلا فيه حد بيبيع ليك
وقصاد مانت بتبيع فيه حد بيشترى
وهكذا

majdquran
10-15-2012, 23:21

على حسب درايتي بالموضوع انوا بعد ما توخذ الاوردر بتقوم شركة الوساطه بعمل اشي اسموا تغطية عن طريق البنك -- والبنك بلاقي واحد ماخذ صفقة عكس اتجاه صفقتك وبشبكوا مع بعض .. فواحد منكوا بخسر والثاني بربح -- بمعنا انوا مقابل كل دولار انتا ربحتوا في واحد بالعالم خسر ....

miss_jpy
10-15-2012, 23:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى الحقيقة ان دورة السوق هى ارباحك تاتى لك من الخاسر فى الفوركس وخسارتك تذهب الى من يربح اى انها عملية متبادله ارباح اتية من خسارة المتداولين فى الفوركس وخسارتك مكسب لهم

tictok
10-20-2012, 11:39
تداول الأموال في الفوركس يعتمد على العرض والطلب مثل اي تجارة وهناك تجار كبار وهناك تجار صغار كل منا يشتري ويبيع انت تشتري عملة وعندما يرتفع سعرها بسبب أنها مطلوبة من اخرين تبيعها فتكسب فرق السعر
والعكس لو بعت العملة بسعر محدد وبعد ذلك أنخفض سعرها فأشتريتها مرة ثانية بسعر أقل وربحت الفرق بين السعريين

فارس
10-20-2012, 12:41
مش عارف بصراحة انا عليا بكسب وبخسر لكن انى اعرف
الفلوس بتروح فين بصراحة معرفش

صدقيني انفع
10-20-2012, 12:44
لفلوس مش عند شركات الوساطه كل ربح شركات الوساطه هو الاسبريد فقط اما الربح و الخساره اتساءل كثيرا هل ما اخسره يربحه متاجر اخر ام من الممكن ان يكون مجموع الاربح لا يساوى مجموع الخساير

hossam
10-20-2012, 12:44
اولا السلام عليكم
ان الفوركس عباره عن شراء وبيع للعملات
كيف يتم الشراء والبيع في العملات
اولا ماذا نحن نشتري
نحن نشتري قيمه العمله من اقنصاد وسياسه البلد ولا نشتري العمله ذاتها
ثانيا كيف يرتفع السعر ؟
ان السعر يرتفع علي حسب قوي العرض والطلب في سوق الفوركس وكل
هذا يعتمد علي التجار اذا كانوا يريدون شراء الدولار فسوف يرتفع السعر مقابل انخفاض اليورو
.ويتحرك المال مثل الماء بين التجار والبنوك المشاركه علي حسب قدره كل جهة في فهم السوق والاتجاه الذي سوف يذهب اليه

aoneman3
10-20-2012, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
حضرتك كل الفلوس واللعب دة كلة فى شئ
من الوهم وحكاية بيجى من واين
ويروح فين مش عارف

مرمر
10-20-2012, 17:17
اعتقد اخي الكريم
**joseph

نعم ارجح كلامك واضيف سيوله الفوركس اكبر بكثير ولا يوجد فيهها تلاعب

toto
10-24-2012, 09:42
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع
الجميل والرائع ان الفوركس هو عبارة
عن اموال متبادلة اي بمعنى اوضح
انك عندما تربح يجب ان يكون بلمقابل
اشخاص خاسرين حتى تربح انت

فارس
10-24-2012, 09:54
المال ال بنخدة للمتارجة او الامر الرابح ال بنخدة بيكون من شركة الوساطة
وايضا الخسارة تذهب الى شركة الوساطة

gameman1
10-24-2012, 10:05
سوق الفوركس هو سوق بيع وشراء
فان خسرت في صفقة يربح الطرف الاخر
وان ربحت في صفقة يخسر الطرف الاخر

asforagamila88
10-24-2012, 10:16

دا رأي برده
انك تكسب المال من خسارة طرف اخر و يكسب الطرف الاخر من خسارتك

oudai
10-24-2012, 13:38
السلام عليكم
اخي العزيز ياتي المال
من خلال المتاجره وتجارة العملات والصفقات

forex_00007
10-24-2012, 14:11
بص يا معلم
يختلف عالم الفوركس عن عالم البورصه فى اختلاف واحد فقط هو ان المتاجره هنا بالعملات وليس بالاسهم مثل البورصه
فمثل عالم البورصه تتم عمليات البيع والشراء فمثلما انت تريد البيع شخص اخر يريد الشراء

adeel
10-24-2012, 14:19

كلام سليم اخي الكريم ولكن الطرف الاخر عندما يربح اذا كان خساره العميل هي ربح لشركه الوساطه تكون مصيبه لأنه في حال ربحت مبلغ عالي ممكن الشركه تجمد حسابك او يبدأو يلعبو معك ..احترم الشركه التي لا يكون ربحها خساره للعميل .

bebo
10-24-2012, 14:27
السلام عليكم
اخوانى الاعزاء الفوركس يا اخوانى ما هو الا تجارة العملات والمعادن من الذهب والفضة والعملات بجميع انواعها ويتوقف البيع والشراء على
نظرية الشهيرة فى الاقتصاد وهو اذا زاد العرض قل الطلب واذا زاد الطب قل العرض ويجاء من هنا الخسارة او المكسب والخسارة تذهب الى عدم التوقع الصحيح اما المكسب يجاء للتوقع الصحيح

فارس
10-24-2012, 14:28
المال ياتى من شركة الوساطة على م اعتقد وفى حالة الخسارة
يذهب النفس الشركة

minaedward
10-24-2012, 14:39
الفوركس مثل البورصة لايوجد فيها ربح ثابت مثل الهايب ولها طبيعة خاصة لابد من امتساب المعلومات عنها

فارس
10-24-2012, 14:43
المال اخى العزيز ان يذهب الى شركة الوساطة وياتى
منها ايضا فى حالة المكسب

kingptc
10-24-2012, 14:45
انت بتشتري بقر مثلا
البقر طلبع سعرها انت كسبان لو نزل عن رأس المال فانت خاسر الفلوس بتروح ثمن للسلعة

eletrebi
10-24-2012, 15:07
والله انا يا اخى معرف ارد على سؤالك
وانا كنت وضعت توبك مشابة لهذا ولكن محدش جاوبنى
اتمنى انى اتابع كل الردود واشوف رد فعلا مفيد لهذا الموضوع

فارس
10-24-2012, 15:08
المال حضرتك ياتى من خلال شركة الوساطة وايضا
يذهب لشركة الوساطة

mohamed ezzat
10-24-2012, 15:11
المال موجود فى البنوك المختلفة
وانت تفتح شراء غيرك يفتح بيع
ما تخسرة يذهب لشخص أخر غيرك تخيل نفسك امام بنك الكترونى كبير جدا
تأخذ منه المال اذا ربحت وتعطى المال اذا خسرت لغيرك
والشركة تأخذ عمولات التحويل

derar
10-25-2012, 14:34
السلام عليكم
وجود ملايين المضاربن
الذين يقومون بعمليات البيع
والشراء

mohamedemara
10-25-2012, 14:39
انها تجاره العملات فيوجد من يبيع ويوجد من يشترى
ومن يحقق ربح يتاخذه من شخص اخر حقق خسائر

waleed elhadary
10-25-2012, 14:43
السلام عليكم انت في اول الامر تقوم بايداع المال في حسابك ثم تقوم بالتداول بامولك شركة الوساطة تقوم بطرح صفقاتك في السوق العالمية وهي عبارة عن شبكة كبيرة مربوطة بين البنوك المركزية لكل دولة تزود البنوك الاخر بسعر العملة وانت تريد ان تستبدل عملة بعملة وتريد ان تحقق فائدة من تبادلك لتلك العملة وشركة الفوركس تتزود بالسعر من عدة بنوك تعقد معها هذا الامر وهي تضع هذه الاموال في حسابات خاص بها لتقوم بالتبادل بين العملات في ظرف زمني قصير اما من جهة الاموال التي تخسرها فلا يعود لها وجود اما الاموال التي كسبتها فهي اموال انت قمت بايجادها

egypt25
10-25-2012, 14:46
والله الحكاية دى غامضة شوية وانا شخصيا فكرت فيها
بس هى الشركة بتببقى مصلحتها انك ماتكسبش ومعنى كده ان الربح بيكون من الشركة

joker7diaa
10-25-2012, 14:46

الفلوس الى انت بتكسبها بكون في حد تاني خسرها , والفلوس الى انت بتخسرها بكون في واحد ربحها , يتعني تبادل العملات الاجنبية

yazeed
10-25-2012, 14:47
السلام عليكم
هذه تجارة الربح و خسارة لكن ارابح دائما هو شركة الوساطه او البنك فهو له نسبه من الربح

Sefrioui-Vri
10-25-2012, 14:52
طبعا تلك الاموال تدهب عند شخص آخر ، و الشركة تربح من الاسبريد
فمثلا أنا فتحت شراء و الآخر بيع ، عندما اخسر انا هو يربح و هكدا

علاء
10-25-2012, 15:31
بصراحه مش عارف بس ممكن تكون هى الشركات الوساطه اللى متكفله بالنقطه ى
والمهم ياعم ان احنا نكسب وخلاص فكك من اى حاجه تانيه