PDA

View Full Version : المتاجرة آخر ايام الاسبوع

Pages : [1] 2 3 4

abaragh
07-02-2012, 04:17
الســـلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني اخواتي الاعضاء
سمعت مؤخرا ان اغلب الانهيارات والخسائر الفادحة التي تعرض لها كبار المضاربين عبر التاريخ حصلت يوم الجمعة يعني اخر ايام الاسبوع بالنسبة لسوق تداول العملات وانه احد الايام التي ينصح فيها الخبراء بالابتعاد عن هذا السوق كون هذا اليوم يعرف عدد كبيرا من الاخبار المؤثرة والتي يصبح معها السوق اكثر تذبذبا
فهل هذا يعني انه من الافضل المتاجرة سائر ايام الاسبوع باستثناء يوم الجمعة
واتمنى افادتي بخصوص هذا الموضوع وافادة باقي الاعضاء

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 04:43
فعلا المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع لذلك معظم الناس بتحذر منه ولكن والله يا اخي رايت متاجرين يدخلون ف اي وقت وف اي يوم ويربحون فليس شرطا ان تخسر اذا دخلت يوم الجمعه كل شيء بيعتمد علي مدي احترافك ومدي فهمك للسوق

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 04:50
اهلا وسهلا اخى الكريم
يوم الجمعه مثله مثل اى يوم اخر
ومن يحلل فنيا بشكل جيدا سيجنى الكثير من الارباح فى اى يوم من ايام الاسبوع
سواء جمعه او غيره
نصيحه لله اتركو المؤشرات وتعلمو التحليل الموجى فهو ارقى اساليب التحليل الفنى
وحلل اخى الكريم اندكس الدولار قبل ان تحلل زوج العمله الذى ستداول عليه
الدولار هو المحرك لكل اسواق المال فى العالم
اتمنى لك دوام التوفيق

safiforex
07-02-2012, 04:51
نعم انا اوفق عن هذا الراي و لكن بشروط
ليس كل جمعة يكون خطير على المتداولين ، و لكن من الملاحظة لي على التداولات
انه اذا وافق يوم الجمعة في نهاية الشهر فانه يحدث انقلاب كبير و يخسر الالاف من الناس

Mr.GooDMaN
07-02-2012, 05:39
هو فعلا يا باشا يوم الجمعة فيه تقلبات كتير وبيحصل فيه خساير
لكن مش ع طول مش دايما ممكن يبقا اخر جمعة من كل اسبوع مثلا كدة
وبعدين انت ممكن تشوف استراتيجية اسكالبنج كويسة وتستفيد بيها ف اوقات التذبذب

derfcase
07-02-2012, 12:35
مشكلة الخسائر و الانهيارات اخي الكريم
abaragh
انها لا تحدث في اخر ايام الاسبوع - و انما في يوم واحد فقط و هو يوم الجمعة

كريم
07-02-2012, 12:54
لا بالعكس يا ريس

الأيام كلها مثل بعضها و يوم الجمعه الماضي كسبت مبلغ ممتاز

و فيه ايضا ايما اخرى خسرت فيها و فيه ايضا ايام اخرى كسبت فيها

كلها على حسب طريقة التداول و الاستيراتيجية المتبعة و الله يوفق الجميع

Salwa Soliman
07-02-2012, 13:31
اخى العزيز كل ايام الاسبوع مثله مثل يوم الجمعه المهم التاجر الشاطر الى يعرف ويختار اى وقت يبتدى ويقول بسم الله توكلت على الله

ma90do
07-02-2012, 13:33
اكيد لان السوق يغلق تدريجيا في بعض الدول ويظل يعمل حتي يغلق في مصر تقريبا الساعه 10 وفعلا كنت افضل هذا اليوم بس عرفت انو يوم كلو خسائر يجب الابتعاد عنو نهائيا

madoxegy
07-02-2012, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا يا اخى المتاجرة اخر ايام الاسبوع واول يوم فى افتتاح الساق هم من اخطر ايام التداول

sabre
07-02-2012, 13:36
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا عن نفسى ممكن لا اتداول طوال الاسبوع واتداول يوم الجمعه فقط وهناك استرتيجيات كثيرة تنفع ليوم الجمعه وممكن تجنى منه ارباح تغنيك عن العمل طوال الاسبوع لان يوم الجمعه بيكون فيه تذبذب كبير للسعر وهناك استراتيجيات كثسرة مخصصه للتذبذب

yassinoh
07-02-2012, 14:15
سواء جمعه او غيره

compaq0
07-02-2012, 15:16
abaragh

فعلا هذا اليوم كثيرا ما خسرت فيه و ايضا يوم الاثنين و هو يوم افتتاح السوق الاحظ حركه عنيفه جدا للعملات فى هذين اليومين

omar kapo
07-02-2012, 15:38
المتاجرة مفتوحه طول ايام الاسبوع اللي فيها شغل معتقدش عشان يوم الجمعة بيتقفل فيه السوق يبقي المتاجره فيه كبيرة
وارباحها كثيرة
كد لو انت دخلت صفتين ف ايام اخر فتكسب اكثر ما تكسبه يوم واحد

safiforex
07-02-2012, 15:52
المتاجرة مفتوحه طول ايام الاسبوع اللي فيها شغل معتقدش عشان يوم الجمعة بيتقفل فيه السوق يبقي المتاجره فيه كبيرة
وارباحها كثيرة
كد لو انت دخلت صفتين ف ايام اخر فتكسب اكثر ما تكسبه يوم واحد

نعم ايخ الكريم صحيح ما ذكرت فانا في اغلب الاوقات بيكون لي في يوم الجمعة ارباح تعادل او تفوق ارباح الاسبوع بالكامل
و لهذا فانا لا اتخوف من التداول في يوم الجمعة المه ان يكون تحليل مناسب و استراتيجية قوية

madoxegy
07-02-2012, 16:01
فعلا يا اخى المتاجرة اخر ايام الاسبوع واول يوم فى افتتاح الساق هم من اخطر ايام التداول

ma90do
07-02-2012, 16:17

اكيد افضل التلات واربع والخميس في المتاجره حتي يستقر السوق نسبيا واخد الاتجاه العام للصعود او للهبوط وهذا افضل واخر يوم اخطر يوم نتيجه لغلق السوق في بعض الدول تدريجيا

tarek22
07-02-2012, 16:22
ربما يكون نوعا ما صحيح ان يوم الجمعة يوم صعب التداول و ذو حركة سريعة لكن لا يعني ان نترك التداول فيه بل علينا الحذر واجتناب اوقات الاخبار فقط

bouelame1
07-02-2012, 17:46
لا بالعكس يا ريس

abaragh
07-02-2012, 18:00
لكن عن تجربة حصل معي هذا الموضوع والعديد من الاصدقاء يجنون الارباح الى غاية اخر ايام الاسبوع ياخد منه السوق كل ارباحه ومجهوده لهذا الكثير من الخبراء ينصحون بالانسحاب من السوق يوم الجمعة صباحا لانه مرات تبقى بعض الصفقات لا تحقق الهدف وتعكس عليك وتضطر الى تركها مفعلقة الى غاية اقتتاح الاسبوع الجديد وتنصدم بافتتاح السوف بفجوات وضرب استوب صفقاتك

Rami
07-02-2012, 18:03
والله انا اسمع بهذه المقولات ان اخر الاسبوع يخسر
دائما المضاربين نظرا لعنف الحركة
السعرية
لكمن انا لا اعتقد بهذه المقولات
مادام عندك طريقتك توكل على الله
تحياتى لك

hesham1046
07-02-2012, 18:08
شوف يوم الجمعة او اخر الاسبوع هو اليوم المدمر فى الفوركس هاتقول لية هاقولك لية لو انت واخد بالك من ان لو يوم الخميس مثلا ارتفع فية زوج اليورو والدولار مثلا 150 نقطة
تلاقى يوم الجمعة هبط 150 نقطة ديما يوم الجمعة مش بحب اشتغل فية الانو بيكسر كل التوقعااااااااااات الموجودة
دة رئى ولو مش مصدقنى جرب وانت تشوف

Rami
07-02-2012, 18:17
شوف يوم الجمعة او اخر الاسبوع هو اليوم المدمر فى الفوركس هاتقول لية هاقولك لية لو انت واخد بالك من ان لو يوم الخميس مثلا ارتفع فية زوج اليورو والدولار مثلا 150 نقطة
تلاقى يوم الجمعة هبط 150 نقطة ديما يوم الجمعة مش بحب اشتغل فية الانو بيكسر كل التوقعااااااااااات الموجودة

انا عن نفسى اعشق الراليات والحركة السريعة
للسعر وامل من الحركة البطيئة المملة
تحياتى لك:bravo:

safiforex
07-02-2012, 18:21
ربما يكون نوعا ما صحيح ان يوم الجمعة يوم صعب التداول و ذو حركة سريعة لكن لا يعني ان نترك التداول فيه بل علينا الحذر واجتناب اوقات الاخبار فقط

نعم صحيح هذا اخي الكريم فيوم الجمع ليس بذلك اليوم الذي يرهبنا ما هو الا يوم من التداول
و من يعمل باستراتيجية منظمة و وفق شروط فلن يخاف من ايشيء

Rami
07-02-2012, 18:33
نعم صحيح هذا اخي الكريم فيوم الجمع ليس بذلك اليوم الذي يرهبنا ما هو الا يوم من التداول
و من يعمل باستراتيجية منظمة و وفق شروط فلن يخاف من ايشيء

اتمنى ان يجد هذا الكلام صدى عند اولئك المتخوفين من يوم الجمع
وكان الفوركس سيتحرك بالاف النقاط فى سويعات قليلة
ليس كذلك الفوركس
تحياتى لك

safiforex
07-02-2012, 18:36

و ماذا عن هذا اخي الكريم ام كنت تتبع استراتيجية جيدة ن فاكيد ان الاستراتيجية ستعطي اشارة شراء في حالة الصعود
و اكيد انها ستعطي اشارة هبوط في حالة الهبوط ، و هذا طبعا ان التزمنا بهذه فاننا سنربح على العكس من الخوف منت يوم الجمعة

king
07-02-2012, 18:38
اكيد اكبر الخسائر حدثة للمتداولين فى السوق يوم الجمعه وذالك لسبب مهم هوا ان يومي السبت والحد اجازه وبسبب هذا يتغير الاتجاه والسعر كليا بفارق كبير جدا وفى حالة ان المتاجر تداول فى اتجاه خطاء تكون الخساره مضاعفه وكبيره للغايه لهذا من راى الافضل عدم المتاجره اخر ايام الاسبوع للابتعاد عن المخاطر المتوقعه فى السوق

remo
07-02-2012, 18:44
السعرية
تحياتى لك

بس خلى بالك برضوة ساعات الطريقة مهما كانت ناجحة متنفعش مع الحركة العشوائية للعملات فى هذا اليوم خاصة لو هذا اليوم هو يوم تقفيلة الشهر كلة هتلاقى العملات ملهاش قانون فى حركتها

Rami
07-02-2012, 18:46
بس خلى بالك برضوة ساعات الطريقة مهما كانت ناجحة متنفعش مع الحركة العشوائية للعملات فى هذا اليوم خاصة لو هذا اليوم هو يوم تقفيلة الشهر كلة هتلاقى العملات ملهاش قانون فى حركتها
انا ان الطريقة لا تنفع مع الحركة العشوائية بس انا لا اقصد ان
نهمل العوامل الاخرى من العامل النفسى
الى الادارة السليمة لراس المال
تحياتى لك

magic777
07-02-2012, 19:06
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا عن نفسى ممكن لا اتداول طوال الاسبوع واتداول يوم الجمعه فقط وهناك استرتيجيات كثيرة تنفع ليوم الجمعه وممكن تجنى منه ارباح تغنيك عن العمل طوال الاسبوع لان يوم الجمعه بيكون فيه تذبذب كبير للسعر وهناك استراتيجيات كثسرة مخصصه للتذبذب

بس يوم الجمعه هنا خطرجدا اخي خاصه انه يوم اغلاق اسبوعي وممكن كمان يوافق اغلاق شهر او ربع سنه
واليوم ده السعر مش بيحترم فيه اي تحليل والخطأ فيه بيكون بخساره اكبر طبعا اذا لم توفق في معرفه الاتجاه

elzeel
07-03-2012, 02:30
هى بتكون مخاطره لكن فى بعض الاوقات التحيل الفنى بينفع وممكن يكسبك ارباح جامده
ودا لان مش كتير بيشتغل فى صفقات فى نهايه الاسبوع

fx-man
07-03-2012, 03:01
بالنسبة لى انا لا اتاجر فى يوم الجمعة نهائيا لان الاستراتيجية اللى اعمل بيها تعمل فى كل ايام الاسبوع ماعدا يوم الجمعة وانا جربت اتاجر فى هذا اليوم لكن فى الغالب كنت اخسر .

safiforex
07-03-2012, 03:12
بالنسبة لى انا لا اتاجر فى يوم الجمعة نهائيا لان الاستراتيجية اللى اعمل بيها تعمل فى كل ايام الاسبوع ماعدا يوم الجمعة وانا جربت اتاجر فى هذا اليوم لكن فى الغالب كنت اخسر .

انا في راي انه لا توجد اية استراتجية تعمل في الايام كلها ما عدا الجمعة
فهذا لا يقبله العقل ابدا ، و اي استراتيجية لو كانت تربح في الايام العادية فهي ستربح و لو يوم الجمعة

yassinoh
07-03-2012, 14:31
المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع لذلك معظم الناس بتحذر منه
ولكن والله يا اخي رايت متاجرين يدخلون ف اي وقت وف اي يوم ويربحون
فليس شرطا ان تخسر اذا دخلت يوم الجمعه كل شيء بيعتمد علي مدي احترافك ومدي فهمك للسوق

jihadazzam
07-03-2012, 14:34
السلام عليكم
نعم اخر الاسبوع بكون الشغل على الفوركس صعب
على شان التذبذبات كبيرة للعملات والاخبار بتحي قوية واقفال مراكز وجني ارباح

mohamed eldamnhorey
07-03-2012, 14:49
السلام عليكم
نعم اخر الاسبوع بكون الشغل على الفوركس صعب
على شان التذبذبات كبيرة للعملات والاخبار بتحي قوية واقفال مراكز وجني ارباح

اكيد اخى جيهاد
السوق بيتهور يوم الجمعه ده بالذات ودائماً نجد حركات عنيفه ناتجه عن صدور خبر او تصريح ما

فاالافضل
نبعد ونرتاح يوم الجمعه ونرجع نواصل الاسبوع اللى بعده

waleed adel
07-05-2012, 21:12
من يحلل فنيا بشكل جيدا سيجنى الكثير من الارباح فى اى يوم من ايام الاسبوع
سواء جمعه او غيره

kingman
07-06-2012, 01:15
من يحلل فنيا بشكل جيدا سيجنى الكثير من الارباح فى اى يوم من ايام الاسبوع
سواء جمعه او غيره
مع انى بلاحظ ان كثيرا يوم الجمعة لايعترف بالتحليل الفنى وتجده تحرك بجنون ضاربا اى تحليل عرض الحائط خصوصا كمان لو كان فى يوم الجمعة اخبار قوية بيبقى جنون فى الأسواق

dent
07-06-2012, 01:18
طبعا المتاجره اخر ايام الاسبوع غير مرغوب فيه حتى من الشركات الكبيره لانه تقريبا الشركات بتقفل حساباتها
والكلام ده فمن الممكن ان تحدث تغيرات تحدث حركه مفاجئه من السوق تتسبب فى خسارتك

ma90do
07-06-2012, 01:24
مع انى بلاحظ ان كثيرا يوم الجمعة لايعترف بالتحليل الفنى وتجده تحرك بجنون ضاربا اى تحليل عرض الحائط خصوصا كمان لو كان فى يوم الجمعة اخبار قوية بيبقى جنون فى الأسواق

هو يوم الجمعه يوم جيد في الاسكالبين بس فعلا زي مابتقول بيبقي يوم خطير جدا التجار الكبار لا تتعامل معه نهائي الا في اوقات قليله تكون الصفقه مفتوحه ويغلقها الجمعه لان الاسبوع التالي له تحليل خاص به

eng2012
07-06-2012, 01:45
حقا اذا كنت تريد ان تخسر كل الاموال التى ربحتها اثناء الاسبوع فعليك ان تتاجر خلال يوم الجمعه لان ذلك اليوم يعتبر من اخطر الايام فى التداول

ehab
07-08-2012, 07:04
ان بصراحه لسة جيد فى المجال هنا
وسمعت برضو من خلال مشاركاتى فى الفوركس هنا ناسى كتير بتقول الخسائر الفادحة بتكون
يوم الجمعه اانا عن نفسى مش ناوى اتعامل يوم الجمعه هاخدو اجازة هوا كمان

mohamed adel
07-08-2012, 08:29
من وجهة نظرى مفيش حاجة اسمها يوم الخسارة يوم الجمعة اوغيرها
انا شايف ان التاجارة عموما تعتمد على التخليل الفنى الجيد والاسترتيجية الخاصة وذلك فى اى يوم من ايام الاسبوع

ARAB_PIGEON
07-08-2012, 08:37
سواء جمعه او غيره

salah.bmw
07-08-2012, 09:12
من وجهة نظري ان اول يوم واخر يوم هم من اخطر ايام المتاجرة والحذر واجب جدا في هذه الايام حتى لا تعلق بلمصيدة

fxjoseph
07-08-2012, 09:16
من وجهة نظري ان يوم الجمعه كما هو يوم خسارة للكثير فهو يوم مكسب رائع لاخرين اذا فالموضوع فقط يحتاج للوعي والتحليل والتوقع الصحيح فالسوق من وجهة نظري متقلب في معظم الايام وليس يوم بعينه

Desperate
07-08-2012, 09:51
والله انا مكنتش مصدق الحكاية دى خالص وكنت بقول اهو يوم زى اى يوم
بس لما دخلت فى اليوم ده ومرجنت حسابين عرفت انه خطر فعلا
ومبقتش بدخل فيه اساسا ولو بعقد ب 1 سنت
اليوم ده بيبقى متقلب اوى وتلاقى ساعات السعر جرى فجاءة فى عكس اتجاهك او السعر مش راضى يمشى اساسا
وفى الغالب السوق بيقفل قبل ما الصفقة تنتهى باستوب او تارجت
حتى الاكسبرتات مش نافعة فيه
انا حققت على اكسبرت 104% ربح صافى على حساب ديمو
وفى صفقتين بالظبط يوم الجمعة الحساب اتمرجن كليا

ahmed saleh
07-08-2012, 09:56
بلنسبة للمتاجرة اخر الاسبوع فانا لا افضلة ابدا الا لو كان يوجد اخبار مهمة
وعندها من الممكن ان اتاجر فى اخر الاسبوع وانى لا احب التاجرة اخر الاسبوع لان السوق لا يكون فى حالة جيدة ومن الممكن ان تخسر كثيرا منة

jihadazzam
07-08-2012, 10:21
بلنسبة للمتاجرة اخر الاسبوع فانا لا افضلة ابدا الا لو كان يوجد اخبار مهمة
وعندها من الممكن ان اتاجر فى اخر الاسبوع وانى لا احب التاجرة اخر الاسبوع لان السوق لا يكون فى حالة جيدة ومن الممكن ان تخسر كثيرا منة

السلام عليكم
اخي نعم بالنسبة للمتاجرة اخر الاسبوع لا افضله ابدا
لان بيعطيك القليل وبياخذ منك الكثير

osama00971
07-08-2012, 11:08
حقا اعتقد انها من اخطر ايام للتداول بالبرصة
وذلك لما تكرمت بشرحه

mosghaly
07-08-2012, 12:05
المشكله في يوم الجمعه ويوم الاتنين بردو هو الارتدادات الكبيرة الي بتحصل ودة بسبب افتتاح واغلاق السوق وانا لما كنت بتبع نقاط البايفوت في تحديد نقاط الدعم والمقاومه مكنتش بدخل علي اليومين دون لكن في ناس تانيه بتمشي علي المؤشر الموفينج افيريدج وبيبقي الاتنين والجمعه هي الايام المفضله بالنسبالهم لانها قائمه اصلا علي الارتدادات

العوامى
07-08-2012, 12:07
السلام عليكم
لو انك متمكن من تحليلك طوال الاسبوع اذن يوم الجمعة سيصبح لك منجم نقاط
اما لو كنت غير موفق فى التحليل فابتعد وشاهد لكى تتعلم اولا

Mohamed90
07-08-2012, 13:33
السلام عليكم اخي انا اتاجر في كل السبوع معاد اليوم الجمعة فهو متقلب و غير قابل لاي تحليل
لانه فيه ناس تسحب ارباحها و اكيد تاثر على ذلك و على حركة السعر

hesham itch
07-11-2012, 09:26
من الممكن ان تحدث الخسائر الكبيرة او تحقيق الارابح الكبيرة فى اى وقت من الاسبوع
سواء فى بداية الاسبوع او فى اخر الاسبوع وهذا يتوقف على مدى سريان السوق

lesa
07-11-2012, 09:28
بالتأكيد المتاجرة اثناء العطلة الاسبوعية شئ فية مخاطرة كبيرة .. ومعظم المتداولين يقومو بانهاء اى صفقات معلقة قبل نهاية الاسبوع او اى اجازات رسمية حتى لا تحدث انهيارات مفاجئة عند بداية التداول

العوامى
07-11-2012, 15:22
اخر ايام الاسبوع من احب الايام الى قلبى فى المتاجرة
حيث اعمل فية بطريقة السكالبينج حتى تتضح له معالم او ترند اخذة من اولة

theboy2226
07-14-2012, 01:27
بالفعل يوم الجمعة بيكون السوق فيه متذبذب و متقلب و برده ايام الاجازات مثل راس السنة
يعني اللي بيسحب فلوسه و اللي بيصفي شغله عشان رايح اجازة كده
و انا فعلا اتلسعت اكتر من مرة يوم الجمعة لغاية ما دلوقتي بقيت بقضيه فرجة فقط دون تعاملات

delpi
07-14-2012, 01:30
يوم الجمعه وذالك لسبب مهم هوا ان يومي السبت والحد اجازه وبسبب هذا يتغير الاتجاه والسعر كليا بفارق كبير جدا وفى حالة ان المتاجر تداول فى اتجاه خطاء تكون الخساره مضاعفه وكبيره للغايه

kingman
07-14-2012, 02:42
السلام عليكم اخي انا اتاجر في كل السبوع معاد اليوم الجمعة فهو متقلب و غير قابل لاي تحليل
لانه فيه ناس تسحب ارباحها و اكيد تاثر على ذلك و على حركة السعر

والنهاردة كان واضح كيف تحركة الأسواق بقوة بعكس اتجاه الأسبوع حيث كانت قوة الدولار هى السائدة وجاء يوم الجمعة ليتحرك عكس الدولار ودائما هكذا يوم الجمعة يوم التحركات القوية

ymn30
07-14-2012, 02:45
كمان شوفنة حركة الاسترالى اليوم عكس الاتجاة مع انه ان شاء الله سوف يكون هناك ترنزيت للسعر وان شاء الله هيكمل هبوط وان شاء الله الاسبوع المقبل نجنى منه الكثير

ahmed
07-14-2012, 02:47
فى البدايه كمبتداء فى الفوركس انصحك بأن تجلس فى المدرجات يوم الجمعه
ولاكن اذا كنت تتعامل بلاستوي وتلتزم به فالخسارة ان حدثت فهى معروفه الحجم سلفا

marem2007
07-14-2012, 02:53
هو فعلا اخر الاسبوع من الايام الي السعر مش بيحترم مقاومة او دعم وكثير التذبذب وينصح كثير من المتداولين بالابتعاد عن السوق

jans
07-14-2012, 02:55
برأي التجنب افضل لك ولكن لو احببت التجربة
ادخل في السوق يوم الجمعه و لكن ابتعد عن المتاجره وقت صدور الاخبار لكي تتجنب اي خسارة ممكن تحدث في ذلك الوقت .

nrgslawi
07-14-2012, 03:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا اكتفيت بالمتاجرة في هذا الاسبوع يومي الثلاثاء والاربعاء وحققت الحمد لله بعض النقاط

msh4egy
07-14-2012, 03:30
السعرية
تحياتى لك

mido
07-14-2012, 03:31
اخي الكريم
فعلا المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع لذلك معظم الناس بتحذر منه
تقبل مروري ولك فائق احترامي

tictok
07-15-2012, 15:09
اصعب يوم في التجارة يوم الجمعة لان به كثير من الأخبار التي تحدد بعض الأوضاع الأقتصادية الهامة كما أنه يصعب التكهن بأتجاه السوق
لذلك يجب تجنب التداول به الأ في الحدود الضيقة

sunlight
07-15-2012, 15:14
لا احب المتاجره اخر الاسبوع لانها دائما تجعلنى اخسر لان السوق اقترب من النهايه وممكن ان يحدث به ما لا يحمد عقباه فلذلك ممكن اتاجر ولكن فى اوقات الصباحيه فقط ولكن عادتا يوم الجمعه ويوم الاحد السوق بيكون غريب ومش متوقع

mohamed yossef
07-16-2012, 13:25
نعم اخى الفاضل الامر صحيح
لقد خسرت اول حساب لى يوم الجمعة
ولا انصح اى فرد بالتداول ذلك اليوم اجعله للعبادة والصلاة فقط

sky44
07-16-2012, 13:31
بالفعل اخي المتاجرة في اخر ايام الاسبوع في مخاطرة كبيرة وقد خسرت كثيرا في الصفقات التي افتحها ايام الجمعة لذلك ابتعدت عن المتاجرة في هذا اليوم

Looser
07-16-2012, 13:31
التاجر الشاطر الى يعرف ويختار اى وقت يشتغل

KOGI
07-16-2012, 19:48
طبعا اخى الكريم بالفعل المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه جدا جدا لان السوق بيكون وضعه متذبذب جدا و على نطاق واسع
والخساير فيه بتبقى مؤكده
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

زيزو
07-17-2012, 15:47
اخر ايام الاسبوع السوق بيكون جنوني
ومفيش سعر بيستقر وبتلاقي فعلا ناس بتتحقق ارباح وناس تانية حساباتها بتتدمر
فعلشان كده المفروض ننتظر ونشاهد

goold
07-17-2012, 15:51
عن نفسى لا احب المتاجره يوم الجمعه
فهى حركتها غريبه ولا تخضع لاى تحليل
لكن لو عندى مراكز مفتوحه من اول الاسبوع
فمجبر اخاك لا بطل

resala11111
07-18-2012, 20:46
انا عن نفسى بشغل على الفوركس
اربع ايام بس ولا أفضل التدوال يوم الجمعة نهائيا
وبالتوفيق لكم جميعا

عزبز 18
07-18-2012, 20:50
نعم كلامك صحيح اانا لا افضل المتاجرة خاصة يوم الجمعة بسبب التدبدب و عدم وضوح اتجاه العام للعملة و لاكن في الجمة الفائتة ربحت 50 نقطة في الجمعة ولاكن اظن انه بسبب دخولي الي الصفقة بسبب التشبع البيعي فدخلت شراء فربحت 50 نقطة

khaled zizo
07-20-2012, 18:16
اكيد انها ستعطي اشارة هبوط في حالة الهبوط ، و هذا طبعا ان التزمنا بهذه فاننا سنربح على العكس من الخوف منت يوم الجمعة برضوة ساعات الطريقة مهما كانت ناجحة متنفعش مع الحركة العشوائية للعملات فى هذا اليوم خاصة لو هذا اليوم هو يوم تقفيلة الشهر كلة هتلاقى العملات ملهاش قانون فى حركتها واليوم ده السعر مش بيحترم فيه اي تحليل والخطأ فيه بيكون بخساره اكبر طبعا اذا لم توفق في معرفه الاتجاه و من يعمل باستراتيجية منظمة و وفق شروط فلن يخاف من ايشيء

spiderxp
07-20-2012, 19:45
والله على حسب
يعني مثلا كان اول جمعه من كل شهر دا لازم تتداول فيه عشان عرض البطالة من الحكومه اما ارتفاع للدولار او خساارة

واما بقية الاسابيع بيبقى فيه زحم بيعي وشراائي

egypt2012
07-20-2012, 19:46
مش دائما انا عن نفسى لو ادامى يوم الجمعة فرصة بدخلها عادى و ساعات بكسب و ساعات بخسر عادى جدا يوم تداول زيه زى اى يوم

ma90do
07-20-2012, 19:55
مش دائما انا عن نفسى لو ادامى يوم الجمعة فرصة بدخلها عادى و ساعات بكسب و ساعات بخسر عادى جدا يوم تداول زيه زى اى يوم

بس بيبقي يوم قوي اخي نظرا لاغلاق السوق دريجيا في اكبر الدول ولو اغلق من غير ماتقفل الصفقه ممكن الاسبوع المقبل تاتي الصفقات عكسيه وليس في اتجاه الهدف

assidi saber
07-20-2012, 20:07
انا لا انتصح بالمتاجرة يوم الجمعة لانها سوف توجد بعض المرات انعكاس لاتجاه الازواج

os-x
07-20-2012, 20:13
بالنسبة لي انا افضل المتاجرة في ايام الاتنين التلاتاء الاربعاء في هذه الايام اجد راحتي في التداول بالنسبة ليومي الخميس والجمعة
فلا اظن ان تكون مخاطرات فقط يجب اخد الحيطة والحذر والله اعرم

Aker001
07-20-2012, 20:14
ممكن ان تحدث الخسائر الكبيرة او تحقيق الارابح الكبيرة فى اى وقت من الاسبوع
سواء فى بداية الاسبوع او فى اخره

y_4_evr
07-20-2012, 20:25
بحسب خبرتي أنو يوم الجمعة السوق بيتحرك فيه حركات قوية جدا لو كان بداية الأسبوع يعني الاثنين والثلاثاء والاربعاء غير نشطين والعكس صحيح طبعا فأنا أشوف لو ما لقيت صفقات كبيرة في أول الاسبوع راح تلاقيها في أخره وكمان يوم الجمعة يكون فيه الاغلاق الأسبوعي وبعده تجي قاب محدش يعرف يتنبأ باتجاهها عشان كده الواحد لازم يبعد عن اليوم ده

Amgad91
07-20-2012, 21:02
المتاجرة لا تشترط يوما معينا لتحقيق الربح او لتكبد الخسارة
كل الايام تصلح للمتاجرة سواء في بداية الاسبوع او نهايته او منتصفه
المهم ان تكون استراتيجيتك صالحة للتعامل مع السوق في هذا الوقت او تتسلح بادارة راس المال لأنها المنقذ الوحيد في الفوركس

havic
07-20-2012, 22:09
بالتأكيد يوم الجمعة واخر الشهر و نصف السنة و ختام السنة ، هم من اسوء ايام التداول حيث الاخبار لا تنفع و السيولة تكون كبيرة و هناك من يسحب و بالتالي جنون في العملات

khaled zizo
07-22-2012, 16:43
يوم الجمعة او اخر الاسبوع هو اليوم المدمر فى الفوركس هاتقول لية هاقولك لية لو انت واخد بالك من ان لو يوم الخميس مثلا ارتفع فية زوج اليورو والدولار مثلا 150 نقطة و تلاقى يوم الجمعة هبط 150 نقطة ديما يوم الجمعة مش بحب اشتغل فية الانو بيكسر كل التوقعااااااااااات الموجودة و واليوم ده السعر مش بيحترم فيه اي تحليل والخطأ فيه بيكون بخساره اكبر طبعا اذا لم توفق في معرفه الاتجاه و خلى بالك برضوة ساعات الطريقة مهما كانت ناجحة متنفعش مع الحركة العشوائية للعملات فى هذا اليوم خاصة لو هذا اليوم هو يوم تقفيلة الشهر كلة هتلاقى العملات ملهاش قانون فى حركتها

Spiderhoof
07-25-2012, 06:43
يوم الجمعه من اهم الايام للمضارب حيث يشكل مصير الاغلاق الاسبوعى

فانتبه عند التدوال معه

2x1
07-25-2012, 10:05
اعتقد ان هناك من يربح يوم الجمعة لكن نصائح الخبراء تنصح باخذ ىالحذر بالعمل في مثل ذلك اليوم بالتحديد

sharkawy
07-25-2012, 10:07
نعم انا لا افضل العمل يوم االجمعه وذلك لسببين الاوال انه يوم جني الارباح

ثانيا حتي لا تتعلق الصفقات حتي الاسبوع الاخر واتعرض لخطر الجاب

kingman
07-25-2012, 18:08
نعم انا لا افضل العمل يوم االجمعه وذلك لسببين الاوال انه يوم جني الارباح

ثانيا حتي لا تتعلق الصفقات حتي الاسبوع الاخر واتعرض لخطر الجاب

وغالبا بيكون يوم الجمعة وترك صفقات للأسبوع القادم سبب كبير فى خسائر كبية عن تجربة معظم الأعضاء وافضل شئ ان الواحد يكون حذر ويتعامل مع السوق بالتزام ويبتعد عن المخاطر وربنا يوفق الجميع الى الحير وطريق الرشاد

hanona
07-25-2012, 18:56
اكيد بيكون مليان خسائر يوم الجمعة علي وجه التحديد وانا مبنصحش حد فالتداول في اليوم دة والتجارة في اي يوم تاني يكون
افضل لاني بعتبرها مغامرة برأس المال

deadlyfox
07-25-2012, 19:17
بالفعل اخى الكريم يوم الجمعه بيكون فيه تذبذات كتير ولا افضل المتاجرة فيه
لكن هناك من يحترفوا الاسكالبنج وينتظرون يوم الجمعه لتحقيق مكسب كويس

Noah
07-25-2012, 19:18
المتاجرة فى يوم الجميعة انا شايف انها خطيرة جاد وانا شخصيا لا اعمل فى يوم الجمعة وغاليا انا غير متفائل اطلاقا بهذا اليوم وارى ان كل الاعتماد لعى هذا يوم يكون له نتيجة خاسرة دائما فى سوق الفوركس

sabry
07-25-2012, 19:34
باالعكس احلى يوم يوم الجمعة فهو اليوم يكون فية جنى ارباح لذلك تجد الانهيارات السريعة او نقول الرائليات الكبيرة
الذى ابتعد عنة فعلا هو يوم الاثنين حيث الحركة بطيئة

bilalo200
07-25-2012, 20:06
يفضل الابتعاد عن المتاجرة يوم الجمعة نضرا لانه اخر الاسبوع ولكي لا تبقى الصفقات معلقة

khaledforex
07-25-2012, 20:09
يوم الجمعة خطير جدا لا يخضع لأى قواعد ومعظم الخسائر التى تكبدتها يوم الجمعة
حتى ان بعض الاكسبرتات تعطيك اختيار خاص بالتداول يوم الجمعة ام لا
بس من الممكن تضرب معاك ضربة حظ حلوة ويكون لصالحك

y4x
07-25-2012, 20:23
لا بالعكس يا ريس

انا معك اخى المهم

تكون مخطط صح

وبعدين يوم الجمعة كلة بركة

morx123
07-25-2012, 20:35
يعتمد على مدى احترافك مع العملات
وهذا يأتي مع الجد والاجتهاد والاصرار على التعلم
ولن يصعب عليك اي يوم إن شاء الله

power8
07-25-2012, 20:38
يوم الجمعة يعتبر من اصعب الايام لان السعر يحتاج الى اقفال اسبوعي ، حتى في بعض الاحيان بدون اخبار قوية نرة تحرك سريع للسعر

heropero
07-25-2012, 20:56
بالنسبة لى ارى ان يوم الجمعة يوم عادى جدا مثله مثل اى يوم طالما انت قمت بتحليك وقراءة السوق جيدا
ولكن ايضا انا لا افضل المتاجرة فيه لاننى افضل ان اكون قد اغلقت صفقاتى من قبل هذا اليوم والاستعداد للاستراحة
وتصفية ذهنى بالكامل من ضغط الاسبوع بالكامل وازالة التوتر

pimo
07-25-2012, 21:23
هو من حيث الخسارة توجد خسارة في يوم الجمعة فانا خسرة كثيرا في هذا اليوم لان السوق يكون متاثر كثيرا بالتقارير الصادرة في اخر ايام الاسبوع وهي تؤثر عليه بصفة مباشرة وقوية

mohamed saad
07-25-2012, 21:25
بالفعل اخي الكريم افضل شيء ان تتاجر طول الاسبوع وتبتعد عن يوم الجمعة حتى لو نصحك البعض انه سيضمن لك ربح كبير وخير دليل على ذلك انني اول حساب لي نزل في الشركة يوم الجمعة 2 -2 وهذا التاريخ لن انساه ابدا حيث كانت اول صفقة في الحساب وكانت الساعة الثالثة عصرا وقتها كانت اخبار قوية ولم اكن اعلم بشيء عن هذا ودخلت شراء لليورو دولار وفجأة هبط بقوة وطير لي 100 دولار في اقل من 5 ثواني واول صفقة لي كمان فقررت ان يكون يوم الجمعة للفرجة فقط

samirmfs
07-28-2012, 04:08
والله انا يوم الخميس و الجمعة ربحن ما يناهز عن 140 دولار

kanzsea
07-28-2012, 05:03
هو فعلا يوم الجمعة دائما ما يصاب حسابى بالخسائر ودا علشان غالبا مايكون حركات عنيفة بس انا بشتغل فية عادى بس بقيت ادخل صفقات سريعة باهداف قليلة

apolo
07-28-2012, 05:16
الافضل تجنب المتاجرة يوم الجمعة أو على الاقل المتاجرة بحذر شديد ان لم تستطع ورغم ان حساباتنا اسلامية

الا أنه انصح بعدم ترك صفقات مفتوحة قبل اغلاق السوق ليلة الجمعة فالله اعلم ماذا سيحدث

عند بداية اسبوع جديد

tictok
07-28-2012, 14:05
المتاجرة يوم الجمعة عادة بتكون أصعب من الأيام الأخري لان به تذبذب كبير غالباً ولكن ليس شرطاً
المهم معرفة احوال السوق قبل الدخول في الصفقات ومحاولة تجنب المخاطر والله الموفق

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 15:43
لا يا باشا مظنش ان الكلام دا حقيقى
لان الجمعة يوم زى اى يوم
الفكرة انك تحلل صح وتعرف هتدخل منين وتتوكل على الله ومتطمعش !!

magic777
07-29-2012, 00:55
بالنسبة لى ارى ان يوم الجمعة يوم عادى جدا مثله مثل اى يوم طالما انت قمت بتحليك وقراءة السوق جيدا
ولكن ايضا انا لا افضل المتاجرة فيه لاننى افضل ان اكون قد اغلقت صفقاتى من قبل هذا اليوم والاستعداد للاستراحة
وتصفية ذهنى بالكامل من ضغط الاسبوع بالكامل وازالة التوتر
بس برده محدش ينكر ان اغلب الحركات القويه بتكون فيه وان السعر غالبا مش بتلاقي بيحترم اي تحليل
لانه بيكون ماشي على تحليل اكبر هنا وعاوز يقفل دوره اسبوعيه او شهريه ليه اكيد
طبعا مش هناخد بالنا منها في اغلب الاحوال

forexawy
07-31-2012, 18:51

engshady
07-31-2012, 18:55
احب المتاجره اخر الاسبوع لان السوق اخر الاسبوع تكون تحركاته
عنيفه واما الحساب يكسب ويكون كبير او يخسر علي الاقل نص الحساب ,, مجازفه كبيره

All 4 You
07-31-2012, 19:00
فعلا المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع لذلك معظم الناس بتحذر منه ولكن والله يا اخي رايت متاجرين يدخلون ف اي وقت وف اي يوم ويربحون فليس شرطا ان تخسر اذا دخلت يوم الجمعه كل شيء بيعتمد علي مدي احترافك ومدي فهمك للسوق

subzero
07-31-2012, 19:17
يوم الجمعه
اخر ايام الاسبوع واول يوم فى افتتاح الساق هم من اخطر ايام التداول
كلو خسائر يجب الابتعاد عنو نهائيا

mage
07-31-2012, 19:27
المتاجرة فى اخر ايام الاسبوع تعتبر من اكثر الاشياء التى يمكن من خلالها ان تحقق عدد كبير من النقاط لان فى اخر يوم فى الاسبوع دائما ام يكون هناك الاخبار الهامة التى تحرك السوق بقوة كبيرة جدا

noureen
07-31-2012, 19:29
نعم اوفقك الراى تمام
خصوصا انها تكون ايام بعض الاجتماعات التى من شانها التاثير عكس المسار الطبيعى للعمله و من شانها التسبب فى خسائر فادحه جدا لك

Spiderhoof
08-08-2012, 07:30
فعلا
سواء جمعه او غيره
وربنا يوفقك يا اخي

webtechsoma
08-08-2012, 07:32
بالفعل اخي اتذكر ان يوم الجمعة كان بالنسبة لي في مجال الفوركس يوم خسارة بسبب تذبذب السوق في هذا اليوم حتى الاثنين نفس الشيء

mezo love
08-08-2012, 07:49
اعتقد ان هذا ليس له علاقة بأخر او اول الاسبوع ولكن من خبرتى بسوق العمل اجد ان من الافضل متابعه اخبارالسوق و الاسعار حتى لا تفاجئ بخسارة تؤلمك وبذلك ليس من الممكن ان اوافق على اختيار اخر الاسبوع انه يكون خسارة فمن الممكن ان يكون العكس صحيح

MohamedAdel
08-08-2012, 08:43
فعلا المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع

simo patrik 9
08-08-2012, 08:45
مادا المتاجرة اخر ايام الاسبوع انا بصراحة ابدا تاجرت في اخر ااسبوع لانني لا العب في الانيستا فوركس يوم السبت و الاحد العب في الفركس هدا اغلبيا

salix2006+
08-08-2012, 08:59
الفوركس يحتاج الى الصبر و التعلم باستمرار و ليس شرطا ان تخسر يوم الجمعة .
باعتقادي اول ايام الاسبوع هو الأكثر خطورة لدا لا ادخل اي صفقة خاصة بين 12 و 15 ظهرا لأنه الاكثر خطورة

tariktanjaoui
08-08-2012, 09:28
نعم اخي الكريم اشاطرك الراي المتاجرة في اخر ايام الاسبوع واخص بالذكر يوم الجمعة لان السوق يعرف تقلبات يحدث انقلاب كبير و يخسر الالاف من الناس في وقت وجيز

dent
08-08-2012, 14:20
خطره طبعا لان معظم الشركات تريد يا اخوانى ان تقفل حساباتها
فممكن تدخل بكميات كبيره بصوره كبيره وتحرك السعر بحركه كبيره

saramoza
08-08-2012, 14:23
والله انا شايفة ان اي يوم زي اي يوم ومفيش خوف ولا اختلاف كلها ايام ربنا والفوركس فى اي يومخ فيه مكسب وخسارة مش ف ايام محدده

hichemdz
08-08-2012, 14:41
المتاجرة آخر ايام الاسبوع عادية جدا
صحيح انها احيانا تتحرك فيها الاسعار بشكل كبير وتكون معاكسة لحركتها طيلة الاسبوع وهذا راجع الى عمليات جني الارباح الكثيرة التي تحدث في هذا اليوم.

kingman
08-08-2012, 16:50
نعم اخي الكريم اشاطرك الراي المتاجرة في اخر ايام الاسبوع واخص بالذكر يوم الجمعة لان السوق يعرف تقلبات يحدث انقلاب كبير و يخسر الالاف من الناس في وقت وجيز
يوم الجمعة بتشعر منه ان السعر يجب ان يغلق على مستويات معينة لن يهدا الى ان يصلها ونرى كيف تكون التحركات عنيفة وقوية وأخرها يوم الجمعة الماضية كان التحرك قوى على معظم الأزواج

forex_8
08-08-2012, 16:57
بالفعل يا اخى الكريم المتاجرة فى اخر ايام التتداول تعتبر من اخطر الاوقات للتداول والاسباب كثيرة وكل شخص يفسر هذه الاسباب من وجهة نظره هوه ولكن الكل يتفق على ان اخر ايام التتداول يعتبر وقت خطير ورغم ذلك نرى كثير من المتاجريين يقومون بالتتداول فى مثل هذا الوقت

ebtehag
08-15-2012, 12:46
هى المتاجره فى اخر يوم من الاسبوع مثلا او اخر يوم من الشهر بتكون خطر بعض الشىء لانه بيكون يوم اغلاق اسبوعى او شهرى وبيتحدد فيه سلوك السعر للاسبوع او الشهر القادم علشان كده بيفضل المضاربين اخذ الحذر فى تلك الايام حفاظا على حساباتهم

Zogota
08-15-2012, 13:16
انا من الناس الي مش بتحب المتاجرة اخر الاسبوع لان دايما اخسر
لكن زي ما انا بخسر في ناس بتكسب لكن هو ايام الاخيرة في الشهر ويوم الجمعة دائما ما تكون هناك حركات بهلونية

face book
08-15-2012, 13:57
الطريقه لو كويسه اللي انت بتاجر بيها لا هيهمك خميس من جمعه
وارمي الخوف وخليك زي الاكسبيرت

islam96
08-22-2012, 06:57
أنا سمعت نصائح حول عدم المتاجرة في أول يوم في الأسبوع وآخر يوم في الأسبوع الفوركسي
بيقولوا لأنو بيكون فيه تذبذب
أنا أفضل المتاجرة وسط الأسبوع

sonic_eg
08-22-2012, 12:10
اخى الكريم افضل الاشياء ان لاتتاجرف فى بداية السوق ولا فى نهاية السوق
بسبب تقلب السوق فى الاوقات دى والتصريحات الناريه
الى جانب البنوك المركزيه ولعبها وبكدا تكون انت الرابح ان شاء الله وتحياتى لك

silver
08-22-2012, 12:12
نعم اخي الكريم

سواء كان ااخر الاسبوع او اخر الشهر او اخر السنة

جميعهم فيهم انهيارات

ibrahimdardabou
08-22-2012, 12:24
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته فأنا أساند كل ما قاله الزملاء حول الموضوع وشكرا

rafat
08-22-2012, 12:45
بالفعل هناك تقلبات وانعكاسات كبيره تحصل بنهاية الاسبوع
ولذلك انا احب المتاجره يوم الجمعه والدخول باهداف صغيره والحمد لله احقق ارباح
لان السعر يصعد فيحقق اهداف الشراء وفجاه يهبط بشكل كبير فيحقق اهداف البيع

mmt123
08-22-2012, 12:52
اخر الشهر واخر السنه واخر الاسبوع
وكمان ممكن اخر اليوم
انا مبحبش انى اتاجر فيهم
لان السوق مش بيلتزم باى قواعد فى الاوقات دى

mannon
08-22-2012, 13:06
الطريقه لو كويسه اللي انت بتاجر بيها لا هيهمك خميس من جمعه
وارمي الخوف وخليك زي الاكسبيرت

ههه والله يباشا على الرغم من انك قايل الكلام بتلاقائية الا انة فعلا دى الحقيقة ، لو انت معاك طريقة قوية لن يشغلك كثيرا تقلبات السوق ، انا شخصيا اعرف اشخاص يعملون اسكالبنج وقت الاخبار لانعم جدا واثقين فى الطريقة ولا يشغلهم حركة السوق

windstorm
08-29-2012, 20:01
الجمعة مثله مثل اى يوم
و لو كان موضوع الانهيار ده صحيح كان الناس حققت ملايين
لانها ببساطة هتتقع الانهيار و تدخل معاه
يا ريت ده كان صحيح

لو عملت باك تست سريع هتلاقيه يوم عادى جدا

MAGDY
08-29-2012, 20:05
أول الأسبوع ، بيكون لسه الإتجاه مش واضح
وآخر الأسبوع ، بيكون تقفيل حسابات الأسبوع
إذن : فى أوله وآخره ، حالة ركود وشلل نصفى
يبقى الأفضل إننا نقعد على المدرجات ونتفرج
إلا إذا كان فى خبر يحرك السوق .. بس بيكون الدخول بحذر وحرص
تحياتى

suhao
08-29-2012, 20:13
المتاجره احيانا اخر يوم بالاسبوع او الشهر او السنه
بيكون في نسبه مخاطره
لانها بتكون ايام اغلاقات

otakon
08-29-2012, 20:29
بالظبط كلام سليم يوم الجمعه يوم غامض في سوق الفوركس وانصح الجميع بعدم التداول عليه
وايضا يوم الاثنين في الصباح جدا خطيره بشكل لاتداول يومي الاثنين والجمعه فهي غامضه
او تداول بحجم عقود صغيره

anazoft
08-29-2012, 20:39
لا اظنه شرط او قاعدة
يمكن تكون صدفة او نوع من التسرع في قفل الصفقات لعلم المضارب انه اخر يوم لا اكتر

sami
08-29-2012, 21:06
صحيح أن يوم الجمعة هو يوم الإغلاق الأسبوعي و يسعى صناع السوق للسيطرة على سعر الإغلاق و
لكن برأيي نادرا ما يشهد يوم الجمعة حركة مفاجئة و عن نفسي لا أمانع في التداول إذا ما بدت لي فرص
واضحة

face book
08-29-2012, 21:40
اخر الاسبوع اول الاسبوع لا فرق لا هنا ولا هناك المهم ان انت ملتزم بالاسترتيجيه بتاعتك

مهما كانت الظروف بقي شوف قوه استراتيجيتك في اي وقت وكن مطمئن النفسيه

uventene
08-29-2012, 22:07
إذا كنت لا تستطيع المتاجرة فعلى الأقل راقب المخطط طوال الجلسة أو بعض الكثير منها وراقب حركات السعر وراقب المخطط الحالي وانظر إلى المخططات الماضية وإذا لم تستطيع أيضا المتاجرة سجل كل ملاحظاتك العقلية في دماغك

amr beni ata
08-30-2012, 02:10
لم ينصحني احد بالمتاجره او احراء
الصفقات يوم الجمعه
لانه يلييه ايام عطل و هناك تقلبات نهايات الاسبوع

mero
08-30-2012, 08:15
يوجد هدوء في تداولات العملات الرئيسية مع نهاية الأسبوع ولكن مع ذلك يمكن ان تحقق ارباح فى هذا اليوم وان تحقق نتائج جيده ولكن يجب ان تعرف كيف تتعامل مع هدوء السوق وتختار الازواج من العملات المناسبه للتداول فى هذا اليوم

waleed adel
08-30-2012, 08:56
انا عن نفسى اكرة المتاجره فى اخر ايام الاسبوع لان
السوق بيكون حاله متقلب بطريقه غريبه

dentist
08-30-2012, 13:35
اكيد يا غالي انك لو تاجرت يوم الجمعه بتدخل في مخاطره كبيره
عشان كده ياريت نتجنب المتاجره فيه علي اد ما نقدر

kavo0o
08-30-2012, 13:48
اخى لو انت عاوز تخسر اموالك او البونص تبعك
تاجر فى اجازة اخر الاسبوع :d
لان مش بيكون فى عمل قد كدا وبعدين اغلب البورصات العالمية بتكون مغلقة
فالبتاكيد سوق الفوركس هيكون نايم

forexawy59
08-30-2012, 14:04
انا بتاجر فى كل ايام الاسبوع معادا اليوم الافتتاحى وهو يوم الاثنين لان دا بيكون فيه
تقلب كبير فى الاسعار وبتكون حركه المؤشرات غير ثابته او غير واضحه فصعب انك تعمل صفقه

Looser
08-30-2012, 14:12
انا افضل يوم الثلاثاء
لانة وسط الاسبوع
ويكون التذبذب فية قليل
واحيانا يكون يوم الجمعة يوم جيد ولكن ليس دائما

mmm2013
08-30-2012, 14:35
اعتقد ان المتاجره فى نهايه الاسبوع تعتبر من اخطر الاشيتاء التى من خلالها من الممكن ان نق فى خسائر كبيره جدا ونستطيع ان نتوقف عن العمل اخر ايام الاسبوع حتى نستطيع ان نحقق الامان لراس المال الذى نمتلكه ولابد وان نفعل دائما نفس الامر حتى لا نخسر اموالنا فى التداول

face book
08-30-2012, 14:45
انا لا اهتم اذا كانت المتاجره في اخر الاسبوع ام اوله ام اي وقت اي كان

مادام الااستراتيجيه او الطريه او المؤشر اللي انت شغال بيه اعطاك نقط دخول لماذا لا تدخل وتلتزم

mastar_soft
08-30-2012, 15:15
ليس شرط اخى ان يكون يوم الجمعه هو يوم الخسائر وانما هى تغيرات فى السوق
والتاجر المحترف هو الذى يقوم دائما بمتابعه مؤشرات السوق
ارى انها تعتمد الى درجه كبيره على الخبره

marem2007
08-30-2012, 15:35
المتاجرة في الفوركس يوم الجمعةبتبقي مخاطرة
علية لان السوق بيبقي متوتر
متعرفش لية اتجاة

hwida nada
08-30-2012, 15:37
اخواني اخواتي الاعضاء
سمعت مؤخرا ان اغلب الانهيارات والخسائر الفادحة التي تعرض لها كبار المضاربين عبر التاريخ حصلت يوم الجمعة يعني اخر ايام الاسبوع بالنسبة لسوق تداول العملات وانه احد الايام التي ينصح فيها الخبراء بالابتعاد عن هذا السوق كون هذا اليوم يعرف عدد كبيرا من الاخبار المؤثرة والتي يصبح معها السوق اكثر تذبذبا

بشكرك جدا جدا على موضوعك لانى مريت بالفعل فى التجربة دى فى حسابات ديمو وحسابات حقيقية
واخدت على عاتقى ان لا ادخل صفقة يوم الجمعه ابدا واكتر شئ يحزننى اذا باتت صفقة لبعد يوم الجمعه

abdo-madrid
09-10-2012, 16:01
شوف وف يوممم الجمعة او اااخر الاااسبوع هو اليوم المدمر فى الفوركس هاتقول لية هاقولك لية لو انت واخد بالك من ان لو يوم الخميس مثلا ارتفع فية زوج اليورو والدولار مثلا 150 نقطة

m.o.b
09-10-2012, 16:04
الايام كلها زى يوم الجمعه عادى يعنى يا اخى

المهم اند تدير صح وتعرف تدير الصفقه اخى

وموفق ان شاء الله

ahmedgalal
09-12-2012, 05:43
انا عن نفسى راى الشخصى فى الموضوع ده
المتاجره اخر ايام الاسبوع غير مرغوب فيه
حتى من الشركات الكبيره لانه تقريبا الشركات بتقفل حساباتها
والكلام ده فمن الممكن ان تحدث تغيرات تحدث
حركه مفاجئه من السوق تتسبب فى خسارتك
وبالتوفيق لكم جميعا

abde1234
09-12-2012, 06:20
عن نفسى راى الشخصى فى الموضوع ده
المتاجره اخر ايام الاسبوع غير مرغوب فيه
حتى من الشركات الكبيره لانه تقريبا الشركات بتقفل حساباتها
والكلام ده فمن الممكن ان تحدث تغيرات تحدث
حركه مفاجئه من السوق تتسبب فى خسارتك
وبالتوفيق

---------- Post added at 03:20 AM ---------- Previous post was at 03:05 AM ----------

انصحك بأن تجلس فى المدرجات يوم الجمعه
ولاكن اذا كنت تتعامل بلاستوي وتلتزم به فالخسارة ان حدثت فهى معروفه الحجم سلفا

2x1
09-12-2012, 06:24
لا اعتقد انة يوم خطير سوي انة ينتهي عندة السوق في نهاية اليوم ويبدء السوق بعد ذلك من نقطة دخول جديد قد يستمر الصفقة دون اخذ الربح فتصبح نادما انك دخلت ذلك اليوم

zedan92
09-12-2012, 06:26
ان مايدمر الحساب الا المتاجره في اخر ايام الاسبوع واخر يوم في الشهر حيث الاغلاقات الشهريه الكثير من المتداولون في سوق الفوركس لا يتاجرون في تلك الايام مهما كانت المغريات وبتاكد هم على صواب ودائما حساباتهم بعيدة عن الارجن كول

kakachix
09-12-2012, 06:28
المتاجرة في اخر الاسبوع قد تكون مفيدة في بعض الاحيان بس اهم حاجة هي تركيز والمتابرة من اجل للوصول للهدف

ahmedamz
09-12-2012, 06:35
انا فعلا اكثر خسائرى كانت فى يوم الجمعة ممكن يكون بسبب انه نهاية الاسبوع فبالتالى
يكون السعر متحرك بتذبذبات كثيرة لا تعرف الى اين يتجه

ibrahimhabony
09-12-2012, 07:04
حقا يوم الجمعة ليس للفوركس لما فية من الخسائر
يوم الجمعة فية مكاسب اكتر بكتيييييييييييير من الفوركس فية ساعة اجابة
وانا افضل اتفرغ يوم الجمعة للزيارات العائلية

mouwal555
09-14-2012, 15:10
السلام عليكم اخي الكريم
اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق يكون وضعه متقلب جدا
وفيه متعيرات ومتدبد ولأنصح بتداول في هدا اليوم وأيام السبوع كلها صالح

ayman.shosha
09-14-2012, 15:16
نعم اخى العزيز كلامك صحيح وهذا ما يحدث فعلا وانا اتابعه بوضوح على الحساب التجريبى
فكم من زوج يظل الترند مرتفعا طوال الاسبوع وسبحان مغير الاحوال ينخفض اخر الاسبوع ولا يعاود ارتفاعه الى مع الجلسة الافتتاحية للأسبوع الجديد

kingta
09-14-2012, 15:20
السلام عليكم
أخر أيام السوق بيكون متدبدب وغير مستقر وقد تتعرض للعديد من الضربات المؤثرة و اليوم هو يوم جمعة
وصديقي خسر مبللغ كبير قبل قليل . تقبل تحياتي اخوك توفيق

hwida nada
09-14-2012, 15:24
انا لاحظت بالفعل ان المتاجرة يوم الجمعة خطرة جدا
غير باقى ايام الاسبوع ومع ذال انا ان اليوم الجمعه ودخلت على اليورو دولار بصفقتين وعكسو معى
ربنا يستر

mansourito
09-14-2012, 15:27
صحيح اخي المتاجرة في نهاية الأسبوع وفي بدايتها صعبة وقوية على حل المضاربيين لذى ينصح بالإبتعاد عنها

azifek
09-15-2012, 01:11
أخي الكريم لا تنسى أن إحتمال الخسارة يساوي إحتمال الربح
أي أن نسبة كل من الربح و الخسارة تقدر بـ 50% لكل منهما
و لكن يمكنك ان تضع وقف للخسارة و تخاطر فإن ربحت ستربح الكثييير و إن خسرت فإنك ستخسر القليل
لأنك وضع ستوب لوز

lala
09-15-2012, 01:19
طبعا انا اسمع ان يوم الجمعه من ايام الاسبوع الى صعب الواحد يتم التداول فيها ولكننى ارى ايضا انه مثل اى يوم اخر
لان فى كلتا الاحوال لابد من معرفتك للسوق ودراسته ولكن بالنسبه لاخر ايام الاسبوع اكيد يتوقف نحليله على اشخاص ذات خبره عاليه فى هذا المجال وليس للمبتدئيين

shery
09-15-2012, 02:23
سمعت ان التداول فى ايام معينه يؤدى الى ارباح قليله او خسائر ولكن ارى ان هذا يتوقف على المتداول نفسه لان اكيد فى هذه الايام يوجد رابحون ايضا مثل ما يوجد خاسرون المهم ان المتداول يتعلم كيف يتداول ف هذه الاوقات الصعبه

كونان
09-19-2012, 22:17
هو فعلا يوم الجمعة فيه تقلبات كتير وبيحصل فيه خساير
لكن مش ع طول مش دايما ممكن يبقا اخر جمعة من كل اسبوع مثلا كدة
وبعدين انت ممكن تشوف استراتيجية اسكالبنج
كويسة وتستفيد بيها ف اوقات التذبذب

newselvan
09-19-2012, 22:21
عليك اخي
ان تعرف ان الامر يتعلق بالمتاجرنفسه وليس باليوم فاعرف الكثيرين ممن يربحون من ذلك التذبذب وكذلك العكس الكثيرين ممن يخسرون الكثير لكن الامر يتوقف على كيفية التعامل في مثل تلك الظروف ولكن من وجهة نظري لو انك مبتدئي فلتبتعد عن هذا اليوم لانه يحتاج للخبراء
والله الموفق للجميع

naoual
09-19-2012, 22:21
انا لا اتفق معك اخي الكريم فاذا ابتعدنا عن التجارة اخر الاسبوع و اخر اليوم و اخر الشهر فكم سيبقى لنا من الايام للتجارة
من يملك استراتيجية ناجحة يستطيع ان يتاجر متى ما شاء اي متى ما توفرت بنود او شروط الاستراتيجة فانه يدخل الصفقة و الزمن لا يهم

kaderbest
09-20-2012, 00:50
إذا كنت متداول محترفا و تمتلك الخبرة و التجربة فلا يهم متى تتداول
. المهم أن تلتزم بإستراتيجية و طريقتك في التداول و أن لا تخاف من السوق

dina
09-20-2012, 01:03
نعم بالتأكيد التذبذبات يوم الجمعة بتكون كتيرة جدا
لذلك ينصح الجميع وليس الخبراء فقط الابتعاد عن التداول فى هذا اليوم نظرا لخطورة الوضع
وتجنبا للخسارة

PEPO
09-20-2012, 01:11
بالفعل اخي الكريم افضل شيء ان تتاجر طول الاسبوع وتبتعد عن يوم الجمعة حتى لو نصحك البعض انه سيضمن لك ربح كبير وخير دليل على ذلك انني اول حساب لي نزل في الشركة يوم الجمعة 2 -2 وهذا التاريخ لن انساه ابدا حيث كانت اول صفقة في الحساب وكانت الساعة الثالثة عصرا وقتها كانت اخبار قوية ولم اكن اعلم بشيء عن هذا ودخلت شراء لليورو دولار وفجأة هبط بقوة وطير لي 100 دولار في اقل من 5 ثواني واول صفقة لي كمان فقررت ان يكون يوم الجمعة للفرجة فقط

nawfel05
09-20-2012, 01:27
أخي أنصحك بالمتاجرة يوم الثلاثاء و الأربعاء
يعني وسط الأسبوع ... أي حينما يكون السوق مستقرا...

bakerabukomsan
09-20-2012, 02:58
ابتعد عن يوم الجمعه والسبت لان السوق مقفل احب ان اتاجر في ايام العمل في الفوركس وليسه وقت قفل السوق وايضا وقت فتح البورصه وبدء التداول العالمي في كل انحاء الوطن ابدء كبير تظل كبير وتصبح غني جدا من الفوركس توكل علي الله وابتعد عن الطمع

ahmed zayan
09-20-2012, 03:05
انا لا احب االمتاجره اخر الاسبوع فهى تكون فى حاله تذبذب غير عادى
خاصه لو زاد التذبذب فسيقتلنى وساخسر كل مالى ومالى حيله والدى

medhat
09-20-2012, 03:10
يجب على المتعامل مع هذا السوق تعلم التعامل معه من اول دقيقه للفتح الى اخر دقيقه كلما كانت الظروف سانحه لذالك
فالتحليل والاشارات الداله على الاتجه هى فقط التى تكون حاكمه للدخول او عدم الدخول

4ex
09-20-2012, 03:10
كيد اكبر الخسائر حدثت للمتداولين فى السوق يوم الجمعه وذالك لسبب مهم هوا ان يومي السبت والحد اجازه وبسبب هذا يتغير الاتجاه والسعر كليا بفارق كبير جدا وفى حالة ان المتاجر تداول فى اتجاه خطاء تكون الخساره مضاعفه وكبيره للغايه لهذا من راى الافضل عدم المتاجره اخر ايام الاسبوع للابتعاد عن المخاطر المتوقعه فى السوق

Moselhy
09-20-2012, 03:15
احسن حاجه انك تتاجر طول الاسبوع وتبتعد عن يوم الجمعه علشان الاخبار بتيجى يوم الجمعه بتتغير الاسعار وممكن تكون صفقه كسبانه وتخسر وتقلل نفسك وتشك انك الاستراتيجيه غلط علشان كده لازم تبعد عن يوم الجمعه خالص ولازم تستخدم التحليل الجيد

abdellatif2013
09-20-2012, 05:43
اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع لذلك معظم الناس بتحذر منه ولكن والله يا اخي رايت متاجرين يدخلون ف اي وقت وف اي يوم ويربحون

mr.cavally
09-20-2012, 05:50
بالفعل اخى اخطر ايام التداول هو يوم الجمعة
والسبب انه ملىء بالكثير من الاخبار التى تذبذب السوق
انا شخصيا انصحك بالدخول بعد صغير فى هذا اليوم

somya
09-20-2012, 17:08
اى مكسب يوجد فيه خساره ومكسب وعالم الفوريكس
اجتهد وركز تكسب ان شاء الله

kazim
09-20-2012, 17:12
اخواني اخواتي الاعضاء

سواء جمعه او غيره
اتمنى لك دوام التوفيقويظل يعمل حتي يغلق في مصر تقريبا الساعه 10 وفعلا كنت افضل هذا اليوم بس عرفت انو يوم كلو خسائر يجب الابتعاد عنو نهائيا

yasefsami3
09-20-2012, 17:14
اخي لا بالعكس يا ريس

كونان
09-22-2012, 21:20
انا عن نفسى ممكن لا اتداول طوال الاسبوع واتداول يوم الجمعه فقط وهناك استرتيجيات كثيرة تنفع ليوم الجمعه وممكن
تجنى منه ارباح تغنيك عن العمل طوال الاسبوع لان يوم الجمعه بيكون فيه تذبذب
كبير للسعر وهناك استراتيجيات كثسرة مخصصه للتذبذب

davithamada
09-22-2012, 21:50
نعم يا اخي احسن شئ هي المتاجرة في اخر الشهر تكون في المستوى و مضمون لأن معضم الصفقات تكون في تلك الوقت يا اخي

yasser habola
09-22-2012, 22:11
انت ليس معك حق في الكلام دا

يوم الجمعة مثل باقي الايام لكن الجمعة بتكون نسبة السيولة منخفضة والسعر بطئ بعض الشئ
عشان كدة المتداولين لا يحبون الدخول في هذا اليوم
اتمني اكون افدتك

BRUFEN
09-22-2012, 22:20
فعلن يا اخي الكريم من أكثر من سنتين كنت أربح بتوفيق الله سبحانه من يوم الأثنين إلى يوم الخميس وكنت أخسر ما أربح في أربع أيام بيوم الجمعه وكنت احاول مع بداية يوم الجمعه
ولكن الغريب في الموضوع واعتقد والله اعلم بسبب مشاكل منطقة اليورو إختلف الوضع وأصبح يوم الجمعه يسبب مرجنة الحساب بالكامل ولم يعد سبب في خسارة الربح فقط
لأن الاخبار الكثيرة والتي تسبب تحرك السوق بقوة أصبحت تغير إتجاه السوق بالكامل وبهذا السبب أصبحت أحاول جهدي وتعب ومتاجرتي لثلاثة أيام فقط لأن حتى يوم الخميس
أصبح في بعض الأيام يتحرك بعكس الإتجاه وأصبح القل كبير بسبب إختلاف السعر عن التحليل بسبب الاخبار ولكن الحمدلله والشكر لله كما ينبغي لجلال وجهه وعظيم سلطانه
ثلاثة أيام بإذن الله رابحه وأرتاح وأبتعد عن الضغوط النفسية يوم الخميس والجمعه واكون متفرج من بعيد

الشياطين الحمر
09-22-2012, 22:26
انه اذا وافق يوم الجمعة في نهاية الشهر فانه يحدث انقلاب كبير و يخسر الالاف من الناسر

---------- Post added at 07:26 PM ---------- Previous post was at 07:24 PM ----------

اهلا وسهلا اخى الكريم
سواء جمعه او غيره
اتمنى لك دوام التوفيق

faster4
09-22-2012, 22:29
يوم الجمعة غالبا يكون يوم غريب لا يخضع للاخبار او القوانين التحليلية
وايضا نصف السنة تكون ايام صعبة

fnaan
09-22-2012, 22:40
والله يااخى حسب ماعلمت الفتره السابقه من قرائتى لمواضيع الاعضاء الاكثر احتراف انا سواء ايام الافتتاح فى سوق الفوريكس او ايام الاغلاق لاتصلح للتدوال لكل المتدوالين فى سوق الفوريكس انما للمحترفين الذين يستطيعون فهم طبيعة تلك الاوقات فمثلا مع نهاية ايام الاسبوع ان دخلت فى صفقه ولم تستطيع ان تنهيها بسرعه فقد تعلق معك الى يوم الافتتاح حتى تستطيع اتمامها وفى ايام الافتتاح يكون السوق مجهول الملامح ويحتاج الى محلل فنى ماهر حتى يستطيع ان يفهم ماذا يحدث

face book
09-22-2012, 22:52
المتاجره في سوق الفوركس في كل ايام الاسبوع طالما توافرت شروط الدخول في السوق والاستراتيجيه بتوقلك ادخل

يبقي لازم تلتزم وتدخل وما تقولش انا مش ليا نفس ادخل دلوقت انا مشمطمن لازم الالتزام التام بكل الشروط

amir
09-22-2012, 22:54
انا عن نفسي افضل المتاجرة خلال الايام جميعا ماعد يوم الجمعة فهو يوم المارجن العالمي لاي حساب
لذالك افضل الابتعاد عنه وانصح بذالك ايضا للجميع
مع ذالك انا ادخل صفقة او اثنين ف اليوم فانا صفقاتي قصيرة جدااا

maaado
09-22-2012, 23:08
انا شايف ان في اي يوم فيه ناس بتكسب وناس بتخسر
يعني اكيد فيه ناس في نهاية الاسبوع خسرانة وناس كسبانة
\او في اي يوم

Didi
09-23-2012, 00:20
انا لم يسبق للي وتاجرة يوم الجمعة لانني اذهب عند عائلتي للقضائي اجاتي
ورغم اني لم يسبق لي لم اتاجر يوم الجمعة فلا اظن ان هذه نظارية صحيحة
وشكرا

maaado
09-23-2012, 01:30
طالما هناك ناس بتكسب اكيد هناك ناس بتخسر
يعني ممكن الناس التعيسة تكون سعيدة والناس السعيدة تكون تعيسة

amir
09-23-2012, 03:13
فعلا يوم الجمعه يحدث فيه تقلبات فى السوق
ولذلك انصحك بالمتاجره فى اى يوم غير الجمعه

meeco
09-23-2012, 03:32
المتاجرم يوم اخر ايام الاسبوع تكون محفوفة بالمخاطر نظرا لكثرة الاخبار والكثير منها يؤدى الى تغييرات كبيرة فى السوق
ولكن هناك الكثير ممن يتاجر فى اوقات الاخبار ويكسب مبالغ كبيرة

mansourito
09-26-2012, 03:02
المتاجرة اخر الأسبوع تكون خطيرة على السوق وخاصة على المتداولببن الصغار لذا انصح بالابتعاد عنها

mostafaabdelgawad
09-26-2012, 20:48
والله يا اخي انا عن نفسي يوم الجمعة ده
معظم الخسائر اللي حصلتلي كانت فيه اكسب طول الاسبوع واضيع اللي كسبته وشوية من الحساب يوم الجمعة
فبطلت اتاجر فيه

tarek22
09-26-2012, 23:38
هو التجارة في بداية الاسبوع متكونش محبوبة اوي
علشان ساعات بيكون فيه جاب
وبالتالي الاتجاه مبيكونش واضح وبننتظر لقفل الجاب

mohammed1991
09-27-2012, 00:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخاونى الكرام اعضاء الفوركس
ما هى انواع المتاجرة آخر ايام الاسبوع ؟؟؟؟ وهل هى صحيحة ام لا

magic777
09-27-2012, 01:48
والله يا اخي انا عن نفسي يوم الجمعة ده
معظم الخسائر اللي حصلتلي كانت فيه اكسب طول الاسبوع واضيع اللي كسبته وشوية من الحساب يوم الجمعة
فبطلت اتاجر فيه

لانه يوم الجمعه بيكون الاغلاق لصفقات السوينج اللي بيدخلها المتاجريين الكبار فااكيد السعر هيتحرك تبع تحركاتهم فعلشان كده خلينا يومها
في المدرجات احسن علشان منخسرش تعبنا وارباحنا اللي ممكن نكون حققناها طول الاسبوع في يوم الجمعه ده

forexfun
10-05-2012, 19:06
اكيد اكبر الخسائر حدثت للمتداولين فى السوق يوم الجمعه وذالك لسبب مهم هوا ان يومي السبت والحد اجازه وبسبب هذا يتغير الاتجاه والسعر كليا بفارق كبير جدا وفى حالة ان المتاجر تداول فى اتجاه خطاء تكون الخساره مضاعفه وكبيره للغايه لهذا من راى الافضل عدم المتاجره اخر ايام الاسبوع للابتعاد عن المخاطر المتوقعه فى السوق

rimi841
10-05-2012, 19:27
بما انني اعتبر ان لكل زوج خارطة معينة يسير عليها و يجئها لاهداف شهرية و اخرى اسبوعية و اخرى يومية فلا ظير لدي من المتاجرة في أي يوم مادمت املك الإتجاه الصحيح و نقطة الدخول المثلى

فالمتاجرة أو عدمها خلال يوم معين هو عقدة نضعها في رؤوسنا دون جدوى حسب اعتقادي

forex.fee
10-05-2012, 19:49
والله يا اخى ان مش عندى اى خبره او فكره عن اللى بيتقال ده وبجد المتاجره
فى اى وقت وفى اى زمان محاتجه خبره جامده وتقبل مرورى

samy
10-05-2012, 19:56
التوفيق للجميع وشكرا

Mustarinho
10-05-2012, 20:06
اكيد اكبر الخسائر حدثة للمتداولين فى السوق يوم الجمعه وذالك لسبب مهم هوا ان يومي السبت والحد اجازه
وبسبب هذا يتغير الاتجاه والسعر كليا بفارق كبير جدا

jamalsale
10-05-2012, 20:45
يتميز يوم الجمع بكثرة تدبدباته بسبب نهايت الاسبوع و اقفال الاسواق
و حركته تكون غير متوقعة و قوية لهذا ينصح بالابتعاد عنه

amir
10-05-2012, 21:17
انا اعرف ان اخر ايام الاسبوع ناس كتير
بتخسر وخصوصا الجمعه وليا صديق اتعرض للخساره يوم الجمعه

CoRLeoN300
10-05-2012, 22:27
بسم الله الرحمن الرحيم
يا أخي الأيام لا علاقة لها بسوق
تحياتي

محمد رشاد
10-05-2012, 22:33
كل ايام الاسبوع زى بعضها المتاجره لا تعتمد على ايام
بس من رااى اننا ممكن نعتمد على ان الجمعه اجازه لاكثر الناس والشغل بيكون فيه واقف
يعنى ممكن يكون سبب فى هبوط السوق

willy
10-05-2012, 22:37
هي ليست قاعدة رئيسية لكن يلزمك الحذر بالمتاجرة في هذا اليوم لان اغلب الاوقات لايكون فيه ترند واضح وافضل الايام في المتاجرة على حسب رايي هو يوم الخميس لو عملت باك تيست للتشارت لديك تجد ان في هذا اليوم فيه ترند واضح تكميلي للترند القديم او تصحيح

keko
10-08-2012, 23:54
من اكثر ايام التداول الى بحب ان اتجنبها لان فعلا فيها تقلبات كثيره هى اخر ايام الاسبوع وايضا اول الاسبوع
لان المتاجره فيها بتكون بمخاطره عاليه ومش من السهل عليا وانا مازالت خبرتى محدوده انى اقدر احكم على هذه الايام

issssou
10-09-2012, 04:01
السلام عليكم
وذلك لما تكرمت بشرحه
بالتوفيق لك

eletrebi
10-09-2012, 04:07
انا بلاحظ ان يوم الاحد بيبقى فعلا يوم متزبزب
بتهيئلى الاسكالبنج حلو فى اليوم دا

Mo0nLight
10-09-2012, 04:59
اهلا وسهلا اخى الكريم
سواء جمعه او غيره
اتمنى لك دوام التوفيق

احيك يا عزيزى على هذا الرد الرائع و فعلا التحليل الجيد مش بتفرق معاه الجمعة من الاتنين
بس فعلا ساعات بتبقى فى ايام غريبة و حركات عنيفة قد تكون وهمية او من صناع السوق فقط لتغطية مراكزهم

blackknight
10-09-2012, 05:02
اه عندك حق

salahsambo5600
10-09-2012, 06:07
السلام عليكم
وذلك لما تكرمت بشرحه
بالتوفيق لك

علاء بدران
10-09-2012, 06:11
فعلا اخطر ايام المخاطرة تكون فى بداية فتح السوق وفى اخرة
وخصوصا يوم الجمعة

sharif4
10-09-2012, 06:13
سمعت مؤخرا ان اغلب الانهيارات والخسائر الفادحة التي تعرض لها كبار المضاربين عبر التاريخ حصلت يوم الجمعة يعني اخر في بعض الدول ويظل يعمل حتي يغلق في مصر تقريبا الساعه 10 وفعلا كنت افضل هذا اليوم بس عرفت انو يوم كلو خسائر يجب الابتعاد عنو نهائيا

علاء بدران
10-09-2012, 06:31
انا اساسا لا افضل ان اتاجر يوم الجمعة بسبب تذبذب السوق
وبعدين كمان مفضلش يوم الاربع ولا الاحد لان الاحد بداية فتح السوق

said@77
10-09-2012, 18:58
abaragh

mahmoud1
10-09-2012, 19:00
فعلا يوم الجمعه يمكن يكون فى ناس كتير بتخسر لكن اللى عندة طريقة جيدة يقدر انه يتعامل مع السوق فى اى يوم وفى اى وقت ويوم الجمعه بيكون اغلاق اسبوعى وبيكون فى تحركات كبيرة وفى الغالب بيكون فى اخبار قوية بتحرك السوف بشكل كبير

said@77
10-09-2012, 19:09
اكيد لان السوق يغلق تدريجيا في بعض الدول ويظل يعمل حتي يغلق في مصر تقريبا الساعه 10 وفعلا كنت افضل هذا اليوم بس عرفت انو يوم كلو خسائر يجب الابتعاد عنو نهائيا

rachidkita
10-09-2012, 20:03
السلام عليكم
شكرا أخي الكريم على المعلومة القيمة

foksh
10-09-2012, 20:07
الكلام ده مظبوط , فعلا يوم الجمعة خطر جدا التداول فيه وكثير من المتاجرين يخسرون مبالغ كبيرة فى هذا اليوم وانا واحد من هؤلاء المتاجرين وبالفعل انا خسرت فلوسى فى هذا اليوم واتمنى الا اتاجر مرة اخرى فى هذا اليوم

hams
10-09-2012, 20:09
السلام عليكم

المهم الاداره السليمه لراس المال وليس تحديد اليوم

والاسترتجيه السليمه لانه المتاجره فى اى يوم المهم تعرف امتا تبتدى

zakaria1987
10-09-2012, 20:56
اخواني اخواتي الاعضاء

هذا الكلام صحيح إذ يعتبر يوم الجمعة من أكثر الأيام خطورة
في مجال التداول بسبب كثرة تقلبات السوق فيه و كثرة الأخبار الصادرة
في مثل هذا اليوم و لهذا فمعظم المضاربين لا يحبذون المتاجرة في مثل هذا اليوم

magictrader
10-13-2012, 04:07
كيد اكبر الخسائر حدثت للمتداولين فى السوق يوم الجمعه وذالك لسبب مهم هوا ان يومي السبت والحد اجازه وبسبب هذا يتغير الاتجاه والسعر كليا بفارق كبير جدا وفى حالة ان المتاجر تداول فى اتجاه خطاء تكون الخساره مضاعفه وكبيره للغايه لهذا من راى الافضل عدم المتاجره اخر ايام الاسبوع للابتعاد عن المخاطر المتوقعه فى السوق

majdquran
10-13-2012, 04:09
اخواني اخواتي الاعضاء

اخي ان يوم الجمعه هو يوم مخيف ومرعب -- الكثير من الاخبار والحركه العنيفه بالسوق -- مع الاخذ بالحسبان انه قد تكون اخذت اوردر ولم تستطع ان تغلقه وبعدها يغلق السوق فتبدا فترة الانتظار المريرة لفتح السوق مره اخرى وهل سوف يفتح السوق على جاب وهل سوف يكون هذا الجاي معي او ضدي والله اعلم والكثير الكثير من التساؤلات

joker7diaa
10-13-2012, 04:22
اخواني اخواتي الاعضاء

الخسارة موجودة في كل يوم وكل دقيقة لا مفر منها ولكن الاغلب لا يتاجر يوم الجمعة ,

علاء بدران
10-13-2012, 04:32
حضرتك انا اساسا لاافضل العمل يوم الجمعة والعمل فى اخر الاسبوع
لانهم بيكونو فى حالة تذبذب

samy
10-13-2012, 04:37
فعلا المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع وهو من اخطر ايام التداول

amgad boles
10-13-2012, 09:33
فعلا اخطر متاجرة هى متاجرة يوم الجمعة و فعلا قد تخسر الكثير
اخر يوم فى الاسبوع ترى تذبذب العملات كثيرا و قد تكسب فى حالة واحدة فقط و هى التعامل مع التذبذب

zeyadkabeel
10-13-2012, 11:20
اكيد اكبر الخسائر حدثة للمتداولين فى السوق يوم الجمعه وذالك لسبب مهم هوا ان يومي السبت والحد اجازه وبسبب هذا يتغير الاتجاه والسعر كليا بفارق كبير جدا وفى حالة ان المتاجر تداول فى اتجاه خطاء تكون الخساره مضاعفه وكبيره للغايه لهذا من راى الافضل عدم المتاجره اخر ايام الاسبوع للابتعاد عن المخاطر المتوقعه فى السوق

amar1989
10-13-2012, 11:38
السلام عليكم
نعم اخي العزير فاخر الاسبوع دائما ما يتكبد التجار الخسائر لذلك ينصح بعدم التداول كثيرا فيها

السهم الأسود
10-13-2012, 11:41
المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع لذلك معظم الناس بتحذر منه
ولكن والله يا اخي رايت متاجرين يدخلون ف اي وقت وف اي يوم ويربحون
فليس شرطا ان تخسر اذا دخلت يوم الجمعه كل شيء بيعتمد علي مدي احترافك ومدي فهمك للسوق

salah1497
10-13-2012, 12:21
علا المتاجرة اخر ايام الاسبوع خطر وصعبه لان السوق بيكون وضعه متقلب جدا وفيه ذبذبه في نطاق واسع لذلك معظم الناس بتحذر منه ولكن والله يا اخي رايت متاجرين يدخلون ف اي وقت وف اي يوم ويربحون فليس شرطا ان تخسر اذا دخلت يوم الجمعه كل شيء بيعتمد علي مدي احترافك ومدي فهمك للسوق

xtomorrow
10-13-2012, 20:06
فعلا اخطر متاجرة هى متاجرة يوم الجمعة و فعلا قد تخسر الكثير
اخر يوم فى الاسبوع ترى تذبذب العملات كثيرا و قد تكسب فى حالة واحدة فقط و هى التعامل مع التذبذب

صحيح صديقي فالتذبذب هو ما يطبع يوم الجمعة وممكن لا تستطيع تتخلص من الصفقة المفتوحة
لازم الاعتماد على الاسكالبينج مثلا يوم الجمعة لخطف نقاط قليلة في اسرع وقت . بالتوفيق

mostafa ahmed
10-16-2012, 04:09
انا ارى ان اغلب المتاجريين اللذين يتعرضون للخسارة فى اخر ايام الاسبوع هذا يرجع
الى ان حركة السوق تكون سريعة جدا والاخبار متتالية تؤثر على حركة السوق مما
يؤدى الى خسارة اغلاب المتاجريين

بسطو
10-16-2012, 04:12
فعلا يا اخى اخر الاسبوع يوم الجمعه بيحدث تقلبات السوق
وتذبذبات لذلك يجب الابتعاد عن ها اليوم لتجنب لقدر الله الخساره

ososbahar
10-16-2012, 17:13
السلام عليكم