PDA

View Full Version : ما هو راس المال المطلوب من التاجر كي يبدا في التجاره و يحقق النجاح ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

hazem ahmed moahmed
04-27-2012, 00:01
هل يجب ان يكون كبيرا حتي يستطيع تعويض خسارته ام يكون صغيرا ليمنع اي خساره كبيره قد تقع عليه

gemmy
04-27-2012, 00:24
بص انا اعتقد لازم يبقى معاك مبلغ محترم تبدا بيه و تتاجر بيه علشان يساعدك تحقق الهدف بتاعك علشان ساعات لما الحساب بتاعك بيبقى صغير ممكن رصيدك يتصفر قبل ماتيجى للهدف بتاعك يعنى ممكن ينزل عدد نقط معين قبل مايوصل للهدف بتاعك

hazem ahmed moahmed
04-27-2012, 00:27
بس يقال ان لازم الحساب يكون فيه رصيد جيد لا يقل عن 100 دولار عشان تقدر تستحمل اي خساره لا قدر الله

revenge
04-27-2012, 00:50
اعتقد 100 دولار تعتبر كافيه جدا .. تستطيع ربح مبلغ جيد في حاله الدخول في اوقات جيده .. و ايضا اذا خسرت حتي و لو كان كل الحساب .. 100 دولار ليست المبلغ الذي تحزن عليه :d

Smart
04-27-2012, 05:52
كلما كبر حسابك كلما كان افضل لك وسبب لحمايتك من تقلبات السوق
فتجارتك ستكون باداره جيده لراس المال بجانب تحقيق نسبه جيده كربح
كمثال اذا تداولت بحساب 100 دولار لتحقق نسبه 10% شهريا فهل سترضى بهذه النسبه؟
اعتقد لا لذلك سوف تذيد من المخاطره للحصول على نسبه اربح اكبر وبالتالى اذا عكس عليك السعر سوف يؤثر على حسابك
انا اذا كنت تتداول ب 5000 دولار سوف ترضى بنسبه 10% اكيد وسيكون حسابك بامان
بالتوفيق

wesam101
04-27-2012, 09:44
براي راس المال ليس له علاقة بالنجاح لكن ادارة راس المال هي التي تقود الى النجاح
سواء كان راس المال صغير وادارة راس المال صحيحة ستكون ارباح قليلة لانه راس المال قليل وهذا نجاح
وان كان راس مال كبير وادارة صحيحة ستكون ارباح جيدة لان راس المال جيد
والعكس صحيح
سواء كان راس المال كبير او صغير وهناك سوء ادارة لراس المال الخسارة واردة

alaaght
04-27-2012, 15:29
من رايي ان راس المال كثرته او قلته لا تؤثر كثيرا في النجاح ولكنه يؤثر في نسبة الارباح والخسائر ليس الا فمثلا انا افضل ان اعمل برأس مال كبير كي يختصر معي وقتا طويلا فمثلا اذا فتحت حساب فوركس وكان راس المال مثلا 1000 دولار فهوا الي حد ما ليس بالكثير وليس قليل ايضا لكنه يمكن عن طريقه تحقيق ارباح جيدة

midomas
04-27-2012, 16:52
اعتقد انه المال الكثيروبالتخطيط الجيد وبالراحه النفسيه حتى يتم استغلال كل ما سبق جيدا واعتقد ان رأس المال العامل الاساسى فيه هو المال خصوصا انه يكون قابل للمخاطره لن التجاره مليئه بالمخاطر فى كل الاحوال
وايضا كميه المال هى من تحدد المكسب وحجم التجاره وايضا الخسائر لو قدر الله ذلك

محمد
04-27-2012, 16:55
انا اظن قبل وضع مبلغ كبير او صغير يجب المحاوله في حساب ديمو اولا حتي تتعلم اسالبب المتاجره وحاول المزيد حتي تتكمن من تحقيق ارباح ولكن عند الحساب الحقيقي يجب وضع مبلق قليل ايضا ولا تجازف الا اذا ثقت بنفسك

forex
04-27-2012, 16:58
هو راس المال مش شرط انه يكون كبير او صغير المهم انت بستخدم ايه للمضاربه ايه الطريقه اللى شغال عليها وهل انت ملتزم بيها ولا لا ممكن راس مالك صغير ولكن شغال بطريقه ممتازه فاكيد راس مالك هيزيد والعكس

elking
04-27-2012, 17:05
اعتقد ان راس المال المناسب من اجل البداية والعمل الحقيقى فى سوق الفوركس ان لا يقل عن 100 دولار حتى يشعر المتاجر بالمكسب لو كان اقل من ذلك اعتقد ان الامر سيصبح مملا للغاية

tervarto
04-27-2012, 21:05
اعتقد ان 100 دولار هو اقل مبلغ ايداع لمتاجر مبتدئ , أعتبرة تجربة , بس تجربة شاقة , و لازم تعمل حسابك انك تكون مستغنى عنهم عشان لو خسرتهم يبقى عادى فى غيرهم و عشان ناتتعقدش من الفوركس

pimo
04-28-2012, 00:24
قبل كل شيء ارجو ان انصحك ان اكبر راس المال الذي تحتاجه في التجارة في سوق الفوركس وتحقق الربح الوفير هو التعلم اي يجب عليك ان تتعلم اسس التداول وقواعد هذا السوق الضخم ثم تستطيع ان تبدء باي راس مال تريد اي من 100 الي 10000 دولار هذا حسب المستطاع وانا انصحك باستعمال راس مال صغير حتي تجد استراتجية تاخذك الي بر الامان وتحقق ربح اوفر

elking
04-28-2012, 14:03
المشكلة انه لا توجد استراتيجيات نلاحظها وتكون مفيدة فانا مازلت حتى الان لا ارى استراتيجية واحدة ناجحة من وجهة نظرى حتى ياست وقررت ان اعمل بالاكسبيرتات

كريم
04-28-2012, 18:24
ليس لازم ان يكون راس مال كبير لكن الأهم التدريب لمدة طويلة في الحساب التجريبي عشان اذا دخلت لا تخسر راس مالك

saidfarhan
04-29-2012, 12:57
اعتقد ان الرقم الدي يجب البدء به يجب ان لا يقل على ١٠٠٠ دولار,لانه كلما كان الرقم صغير كان الضغط اكبر على المتادول,والكل يعرف عقدة ال٥% لكل عملية للموقع ولهدا يجب ان تناور لكي تحصل على اكثر من ٥%.عمليا لو بدات ب١٠٠ دولار كل عملية يجب ان لاتتعدى ٢٠ دولار,ادن مادا ستربح؟ لنفرض حققت ٦% ,٥% للموقع و١% لك تقريبالاشئ. اما ادا خسرت مثلا ٢% يعني ٧% فهده تعد كارتة ادااخدنا اعتبار حجم الاستتمار

naoual
05-01-2012, 22:49
كلما كان راسمالك كبير اخي الكريم كلما ارتفعت ارباحك

فاحسن شئ هو الدخول في صفقة مضمونة بنسبة عالية و براسمال كبير و هدف صغير

مثلا عوض الدخول في صفقة ب 1000 دولار بهدف 50 نقطة

ستدخل في صفقة ب 10000 بهدف 5 نقاط فقط

و هذا سيوفر عليك الوقت و الخهد و حرقة دم

aboualy
05-02-2012, 18:59
اعتقد ان المبلغ الملاثم للعمل فى الفوركس هو 1000$ حتى يستطيع المتاجر ان يطبق قواعد ادارة المخاطر ويحقق ربح جيد
ولكن لان الاغلبية لا تملك مثل هذا المبلغ او لا تريد ان تغامر به فى سوق الفوركس فيمكن البداء بمبلغ 100$ وسيكون جيد ايضا

kingman
05-03-2012, 04:09
انا عن نفسى اجد حساب بقيمة عشرة الاف دولار مبلغ مناسب جدا فى التعامل مع هذا السوق وتحقيق نسبة ربح شهربة 10% جيدة جدا وراحة فى كل شئ من حيث العامل النفسى وقلة الصفقات والمخاطرة
واستقرار اكتر فى الربح
لكن للأسف مش كلنا نقدر نوفر المال ده للمتاجرة خصوصا ان معظمنا شباب فى بداية حياته

trader
05-03-2012, 14:36
هل يجب ان يكون كبيرا حتي يستطيع تعويض خسارته ام يكون صغيرا ليمنع اي خساره كبيره قد تقع عليه

لا اعتقد بان العملية تدرس بهذه الطريقة لان قيمة راس المال المتداول به ليس معيارا دقيق لحجم الربح او الخسارة المتوقعة
بل الفرق بين راس مال كبير واخر صغير هو في اجتياز بعض المراحل ,لانك اذا كنت صاحب خبرة واستراتجيات فعالة فستحقق ارباحا عاجلا ام اجلا
لكن اذا كان لديك راسمال كبير للتداول فان هذه المكاسب ستكون بطريقة اسرع وبحجم اكبر منها اذا استعملت راس مال صغير في التداول

kingman
05-03-2012, 16:03
لا اعتقد بان العملية تدرس بهذه الطريقة لان قيمة راس المال المتداول به ليس معيارا دقيق لحجم الربح او الخسارة المتوقعة
بل الفرق بين راس مال كبير واخر صغير هو في اجتياز بعض المراحل ,لانك اذا كنت صاحب خبرة واستراتجيات فعالة فستحقق ارباحا عاجلا ام اجلا
لكن اذا كان لديك راسمال كبير للتداول فان هذه المكاسب ستكون بطريقة اسرع وبحجم اكبر منها اذا استعملت راس مال صغير في التداول

هى المشكلة فى راس المال الصغير ان حتى لو المتاجر اجتاز مراحل معينة واصبح حتى محترف راس المال الصغير ه ارباحه هتبقى قليلة وربما لايقنع به المتاجر وخصوصا مع درجة تعلمه الجيدة فى السوق فكيد هيضطر بزيد المخاطرة ليشعر بقيمة الربح
فمثلا اذا كان يمتلك حساب بقيمة 100 دولار ودخل بعقد مينى او عقدين مينى فانه مع احترافه ايضا متعرض هنا بهذه الخطورة العالية ان يخسر حسابه بسهولة فى اى وقت
فالحساب الكبير بينحى عوامل بتظهر اكتر من الحسابات الصغيرة

mrmoha
05-04-2012, 14:42
اذا كان المتاجر جديدا في الفوركس الافضل ان يبدا بمبالغ صغيره مثل 10 دولار مثلا اما اذا كان محترفا فالافضل البدا ب 1000 دولار

M Sabry M Elbakrawy
05-04-2012, 14:47
ليس راس المال هو العائق امامك فكثر من الناس بداو بمبالغ صغيرة ووصلو الي مل يحققون
واخرهم في مسابقة وصل احدهم من مبلغ المسابقة 50$ الي 1000$ خلال شهر كل ذلك باتباع الاستراتيجية الناجحة والدخول في اوقات مناسبة من السوق

واولا واخيرا هذا توفيق من عند الله ... تحياتي

Smart
05-04-2012, 15:04
هى المشكلة فى راس المال الصغير ان حتى لو المتاجر اجتاز مراحل معينة واصبح حتى محترف راس المال الصغير ه ارباحه هتبقى قليلة وربما لايقنع به المتاجر وخصوصا مع درجة تعلمه الجيدة فى السوق فكيد هيضطر بزيد المخاطرة ليشعر بقيمة الربح
فمثلا اذا كان يمتلك حساب بقيمة 100 دولار ودخل بعقد مينى او عقدين مينى فانه مع احترافه ايضا متعرض هنا بهذه الخطورة العالية ان يخسر حسابه بسهولة فى اى وقت
فالحساب الكبير بينحى عوامل بتظهر اكتر من الحسابات الصغيرة

اتفق معك جدا
ولذلك الافضل ان يتاجر الضخص بمبلغ كبير فى السوق
لتحقيق من10 -15 % شهريا وتكون هذه النسبه من الحساب كافيه له للاعتماد عليها فى حياته اذا كان يمتهن الفوركس
من اكبر اسباب الخساره فى السوق هو صغر راس المال اذا كان الشخص يعتمد عليه كوسيله اساسيه لسداد احتياجاته

aboualy
05-04-2012, 15:26
ليس راس المال هو العائق امامك فكثر من الناس بداو بمبالغ صغيرة ووصلو الي مل يحققون
واخرهم في مسابقة وصل احدهم من مبلغ المسابقة 50$ الي 1000$ خلال شهر كل ذلك باتباع الاستراتيجية الناجحة والدخول في اوقات مناسبة من السوق

واولا واخيرا هذا توفيق من عند الله ... تحياتي

اخى الحالات دى بتبقى قليلة جدا
انما اغلب اصحاب الحسابات الصغيرة يخسروا حسابتهم
تحويل ال 50 دولار الى الف دولار فى شهر لا يمكن ان ينم الا بالدخول بنسبة مخاطرة كبيرة
نعم يمكن تحويل ال 50 دولار الى 1000 دولار ولكن لسلامة راس المال يفضل ان يكون ذلك فى وقت اطول

05-04-2012, 22:51
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا فى رائى يا اخى ان كل طريقه على حسب
يعنى هناك بعض الطرق تحتاج الى راس مال كتير
بس المضاعفات وهناك بعض الطرق لا تحتاج الى راس مال كتير
مثل التداول وقت الاخبار او التحليل الفنى

kingman
05-04-2012, 23:01
اذا كان المتاجر جديدا في الفوركس الافضل ان يبدا بمبالغ صغيره مثل 10 دولار مثلا اما اذا كان محترفا فالافضل البدا ب 1000 دولار

بس مش عشرة دولارات كحساب لمتاجر جيد يعنى خلاص تعدى مرحلة التعليم قليلة جدا وممكن فى صفقة يخسرها وانتهى حسابه
هو عشرة دولار جيدة برافعة عالية مخاطرة عالية وصفقة واحد تدبلها وتخلص ولكنها فى نظرى لاتصلح للمتاجرة بمعناه التقليدى من التزام بأدارة راس المال وبمبادئ التجارة

midoali
05-05-2012, 19:25
مش لزم يبقه كبير اوي او صغير اوي خير الامور اوسطه يعني تفتح الحساب بي 100 دولار كويس بس الاهم
من كل هذا الاشياء هو قدر التي لديك علي اداره راس المال واتمني لك التوفيق وتحقق المزيد من الارباح

alaaght
05-05-2012, 20:07
اعتقد انه المال الكثيروبالتخطيط الجيد وبالراحه النفسيه حتى يتم استغلال كل ما سبق جيدا واعتقد ان رأس المال العامل الاساسى فيه هو المال خصوصا انه يكون قابل للمخاطره لن التجاره مليئه بالمخاطر فى كل الاحوال

كلامك صحيح فبدون الاخذ بهذه النصائح اذن ستساوي الحساب برصيد واحد دولار مع حساب برصيد مليون دولار اتمني من الجميع قبل النظر الي قيمة راس المال النظر الي كيفية ادارة راس المال حتي يتم تحقيق ارباح بدلا من ندم خسارة الحساب والتفكير في فتح حساب مرة اخري

alaaght
05-05-2012, 20:09
مش لزم يبقه كبير اوي او صغير اوي خير الامور اوسطه يعني تفتح الحساب بي 100 دولار كويس بس الاهم
من كل هذا الاشياء هو قدر التي لديك علي اداره راس المال واتمني لك التوفيق وتحقق المزيد من الارباح

والله يا صديقي مش شرط يبقي ب 100 دولار كمان يعني شركة انستا الحد الادني للايداع فيها واحد دولار فقط فاذن معناه ان التاجر يستطيع البدأ من واحد دولار فقط وتحقيق ربح لهذا السبب اختلفت قيمة اللوت كي تناسب الحساب ب 1000000 دولار والحساب ب 1 دولار فقط

kingman
05-05-2012, 20:13
كلامك صحيح فبدون الاخذ بهذه النصائح اذن ستساوي الحساب برصيد واحد دولار مع حساب برصيد مليون دولار اتمني من الجميع قبل النظر الي قيمة راس المال النظر الي كيفية ادارة راس المال حتي يتم تحقيق ارباح بدلا من ندم خسارة الحساب والتفكير في فتح حساب مرة اخري

احنا مش بنختلف نهائى ان اهم عوامل النجاح فى هذا السوق هو ادارة راس المال بخطة جيدة
لكن فيه فرق كبير ان واحد يبتدى بحساب صغير مع ادارة راس مال ويجى فى نهاية الشهر مثلا يلاقى ربحه عشرين دولار او عشرة اكيد قيمة متدنية جدا ومش هيقتنع بها
فأدارة راس المال ايضا يلزملها مبلغ مناسب اذا اتبعت معها ادارة راس المال يبقى فيه ربح يرضى به المتاجر ويدفعه دائما الى الألتزام بادارة راس المال

mody26
05-07-2012, 04:18
انا شايف ان 1000 دولار مناسب جدا لبداية جيدة
لكن مش المهم راس المال اكثر من اهمية الاستراتجية المستخدمة فى التجارة

kingman
05-07-2012, 17:19
انا شايف ان 1000 دولار مناسب جدا لبداية جيدة
لكن مش المهم راس المال اكثر من اهمية الاستراتجية المستخدمة فى التجارة

هو فيه سؤال لمن سوف يتداول برأس مال الف دولار ايه قيمة العقد اللى هيدخل به الصفقات
اكاد اجزم ان المعظم سوف يقول عقد مينى
وانا اعتقد ان عقد مينى مخاطرة عالية جدا مع الف دولار فأذا كنت سوف تحدد ادارة راس المال عشرة فى الميه من الحساب فسيكفى عشرة صفقات خاسرة لاقدر الله طبعا سوف تنهى الحساب
منتظر ارائكم حول هذه النقطة

abokhaledelmasry
05-07-2012, 17:26
لا اعتقد ان التعامل فى الفوركس يعتمد على حجم المبلغ المستثمر ولكنه يعتمد على الاسلوب او الاستراتيجيه المستخدمه فى التعامل مع السوق والفكره فى الاساس تعتمد على ادارة راس المال يجب ان يكون لد المستثمر فك ومبادىء للتعامل مع السوق من حيث الاداره حيث انه من الممكن ان تحقق ربح قليل باستمرار على ان تحقق ربح كبير ولكن مع اى انعكاس فى الاتجاه تتلكود المحفظه.

theozo
05-07-2012, 17:53
و الله يا حازم انا رأيي ان راس المال المطلوب انه يكون كبيرجدا هو الحصيلة العلمية و الخبرة العملية . وده اكيد هيخليك متشغلش بالك بعد كدة ايه هو مقدار المال التحب انك تدخل تتاجر بيه لانه هيبقي عندك حلول ازاي تتعامل مع راس المال الصغير و الكبير.

theozo
05-07-2012, 17:58
هو فيه سؤال لمن سوف يتداول برأس مال الف دولار ايه قيمة العقد اللى هيدخل به الصفقات
وانا اعتقد ان عقد مينى مخاطرة عالية جدا مع الف دولار فأذا كنت سوف تحدد ادارة راس المال عشرة فى الميه من الحساب فسيكفى عشرة صفقات خاسرة لاقدر الله طبعا سوف تنهى الحساب

هو كلامك صحيح بس ممكن يكون في تاجر بيستخد استراتيجية اسكالبينج و اكيد بيبقي محدد استوب لو صغير جدا و في تاجر تاني بيستخدم استراتيجية عادية و بيخلي سعر النقطة 10 سنت و يحط استوب لوز كبير و الاتنين فاتحين حساب ب 1000 $ و الاتنين بينجحوا

كريم
05-08-2012, 15:10

لازم تكون المخاطرة بسيطة خاصة اذا كنت في بداية الفوركس و الأهم انك تدير راس مالك و هنا سر الفوركس

و لابد عليك عدم الطمع فربما تنقلب عليك بخسارة

Mohamed90
05-08-2012, 15:27
السلام عليكم اممم
بخصوص ادارة راس المال احسن طريقة هي المخاطرة ةب10بالمئة من الحساب سواء كبير او صغير
و كنت متاكد انه لو كنت متاجر جيد ستحتفظ بالحسابك سواء كبير او صغير
و يبقى امتياز حساب الكبير في حجم نقاط و ايضا الدخول للصفقات و انت مرتاح عكس الحساب الصغير

kingman
05-08-2012, 21:00
السلام عليكم اممم
بخصوص ادارة راس المال احسن طريقة هي المخاطرة ةب10بالمئة من الحساب سواء كبير او صغير
و كنت متاكد انه لو كنت متاجر جيد ستحتفظ بالحسابك سواء كبير او صغير
و يبقى امتياز حساب الكبير في حجم نقاط و ايضا الدخول للصفقات و انت مرتاح عكس الحساب الصغير
اناعن نفسى بعتبر مخاطرة عشرة فى المية بحساب كبير هى مخاطرة عالية جدا
وفى رأى كلما زاد راس المال كلما قلت المخاطرة
فمثلا لو معايا مبلع 10 الاف دولار هدخل بمخاطرة واحد فى الميه او اتنين فى الميه

hamalm
05-09-2012, 00:54
فى رأييى الشخصى لايقل رأس المال عن 1000 دولار ومتاجره امنه لا تتجاوز 1% على الاكثر = طريق النجاح فى الفوركس

kingman
05-09-2012, 01:49
فى رأييى الشخصى لايقل رأس المال عن 1000 دولار ومتاجره امنه لا تتجاوز 1% على الاكثر = طريق النجاح فى الفوركس
معنى كده انك تفضل الدخول بلوت عشرة سنت فاعتقد لكى تدخل بالمخاطرة دى لازم
هيكون اللوت فى الحدود دى بحيث اقصى خسارة هتكون عشرة دولار
مع انى افضل يكون اللوت مينى دولار لكى تكون الصفقة لها مرود مدى جيد ولكن مع اللوت المينى المخاطرة هتكون عالية لكن لم بفكر فى الموضوع
بقول ممكن ادخل لوت مينى وبدل مادخل بعشرة فى المية مخاطرة اخليها خمة فى المية فمعنى كده ههيكون اقصى خسارة 50 دولار وهيكون الربح مقنع للمتاجر ولايجعله يخاطر فى بعض الأوقات للشعور بالربح المجزى
ان شاء الله الأعضاء يشاركونا فى هذه النقطة

elking
05-09-2012, 02:52
بخصوص الحديث عن الخسارة فانا حتى الان لا استطيع استخدام امر وقف الخسارة ولا اعرف قواعده فعندما اضع الربح المحدد خمسة نقاط مثلا ... اضع امر وقف الخسارة كم نقطة ؟؟؟؟ ارجو الايضاح وشكرا

عمرو
05-09-2012, 10:19
من الممكن ان تبدأ باى مبلغ فائض عن حاجتك وتستطيع الاستغناء عنه لكن هلى سترتضى بما ستربحة من اصل هذا المبلغ؟؟ هذا هو السؤال لكن عموما اى مبلغ يصلح ولكنى افضل 1000 دولار مبدأيا

kingman
05-09-2012, 16:18
بخصوص الحديث عن الخسارة فانا حتى الان لا استطيع استخدام امر وقف الخسارة ولا اعرف قواعده فعندما اضع الربح المحدد خمسة نقاط مثلا ... اضع امر وقف الخسارة كم نقطة ؟؟؟؟ ارجو الايضاح وشكرا

السؤال ده محدش هيقدر يجاوبك عليه غيرك لأن كل طريقة بيبقى ليها هدفها واستوبك المهم الأستوب موضوع بناءا عليه
لأن الأستوب فى المكان الخطا معناها خسارة وفى الأسكالبنج بيبقى خسارة كبيرة
لكم مثلا ليس معقول ادخل على خمس نقط ويكون مثلا استوبى 100 نقطة

كريم
05-09-2012, 21:28
السؤال ده محدش هيقدر يجاوبك عليه غيرك لأن كل طريقة بيبقى ليها هدفها واستوبك المهم الأستوب موضوع بناءا عليه
لأن الأستوب فى المكان الخطا معناها خسارة وفى الأسكالبنج بيبقى خسارة كبيرة
لكم مثلا ليس معقول ادخل على خمس نقط ويكون مثلا استوبى 100 نقطة

كلام معقول و عادة اللي الهدف يكون مثل الستوب لوز اذا كان من 20 - 40 او اكثر

و بالتوفيق للجميع

kingman
05-10-2012, 01:37
كلام معقول و عادة اللي الهدف يكون مثل الستوب لوز اذا كان من 20 - 40 او اكثر

و بالتوفيق للجميع
طبعا من افضل وسائل الربح فى هذا السوق ان يتناسب الأستوب لوس مع الهدف بان يتساوى مقدار كل من الهدف وحبذا لو يكون الهدف ضعف الأستوب
فهنا معناها ان خسارة صفقتين معناه خسارة صفقة رابحة بعكس ان كان الوقف ضعف الهدف مثلا فخسارة صفقة معناها ضياع صفقتين ريح

Chelsea91
05-10-2012, 03:49
راس المال غير ملزم على الاطلاق في تجارة الفوركس ان يكون كبيرا او صغيرا
المهم هو كيفية ادارة هذا الحساب و منع اكبر خسارة منه
وليس بالأهمية ان تملك حساب كبير لتكون من المضاربين الرابحين

kingman
05-10-2012, 16:32
صحيح كلامك فرأس المال ليس هو سبب فى النجاح فيوجد متاجرين لايتاجرون سوى على التجريبى وناجحين ومحترفين فى هذا السوق
لكن الحساب الأكبر فى هذا السوق افضل بكثير للمتاجر من حيث التزامه بأدارة راس المال وكمان الربح المرضى والأستمرارية اكيد هتكون اكبر من الحسابات الصغيرة

Mohamed90
05-13-2012, 12:24

متفق معاك اخي العزيز و طبعا الادارة من الاشياء المهمة التي يجب التزام بها طبعا
ولكن يوجد مميزات في الحساب الكبير طبعا وهو دخول باهداف صغيرة تبقى مقتنع بها عكس الحساب الصغير لازم تدخل وتحقق نقاط كبيرة لتقتنع و هنا نقع في الخسارات المتتالية
تحياتي

Hamad
05-13-2012, 14:36
بورصة الفوركس سوق صعب يفضل أن تتداول به عن طريق المحترفين المسجلين الذين لديهم دليل على نجاحهم وتحقيق ارباح فى الفوركس ولا تنخدعوا وتصدقوا كل ما يدعى انه خبير ومحترف بدون تاريخ تحقيق أرباح ونجاح معتد بواسطة شركة توثيق وتسجيل مضاربات متخصصة ومرخصة عالميا ولا يهم رأس المال والاهم هو الخبره

kingman
05-13-2012, 15:45
بورصة الفوركس سوق صعب يفضل أن تتداول به عن طريق المحترفين المسجلين الذين لديهم دليل على نجاحهم وتحقيق ارباح فى الفوركس ولا تنخدعوا وتصدقوا كل ما يدعى انه خبير ومحترف بدون تاريخ تحقيق أرباح ونجاح معتد بواسطة شركة توثيق وتسجيل مضاربات متخصصة ومرخصة عالميا ولا يهم رأس المال والاهم هو الخبره
كلامك مظبوط وفيه كتير ممن يخدعون الآخرين بانه ذو خبرة كبيرة فى السوق وان اتباعهم هو النجاح فى السوق ده وبيبقى كل هدفهم هو جر رجل زى مابنقول وكتير وقع فى هذه المصيدة وخسروا مبالع كبيرة لأنخداعهم وراء كلام هؤلاء المضللين
لكن ايضا يوجد الخبراء المحترفين فى هذا السوق والذين يمتلكون حسابات لايف يستطيع ان يعرضوها للجميع لتكون دليل على صدقم او متابعتهم لايف عن طريق الأنقستور او فى مواقع زى الزولو تريد ومايشابها

Noah
05-13-2012, 18:37
لا يوجد اى راس مال معين او نسبة معينة يجب عليك ان تبدا بها فى الفوركس ولكن الفكرة فى انك لن تستطيع ان تحقق نسبة ارباح جيدة الا بعد ان تعمل على حساب كبير ولذلك انصحك فى البداية ان تبدا بمبلغ لا يقل عن 100$ ولو اردت الزيادة يكون بعد ان تتاكد من انك تربح فى الفوركس

pengo
05-13-2012, 21:00
انا من اريي ان البدايه بحساب صغير افضل
وليكن في حدود 100 دولار
لانه يعطيك فرصه لاكتساب الخبره والثقه
دون ضغط نفسي
:)

عمرو
05-14-2012, 11:28
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

اذا استطعت ان تجنى ربح وتتجنب خسارة من مبلغ صغير وقتها يمكنك ان تتجنب خسارة وتجنى ربح من مبلغ كبير
والمعلوم فى الموضوع هو ادارتك لمحفظتك وتحكمك فى عواطفك وعدم تهورك

Mohamed90
05-14-2012, 11:58

اذا استطعت ان تجنى ربح وتتجنب خسارة من مبلغ صغير وقتها يمكنك ان تتجنب خسارة وتجنى ربح من مبلغ كبير
طبعا اخي كل هذه الامور جيدة التي ذكرتها
ولكن يبقى اختلاف بين الحساب الكبير و الصغير
فالحساب الكبير لايدفعك للطمع و حصول على كثير من النقاط بلوت كبير يمكن تقنع بنقاط قليلة بلوت مقبول و يبقى المدخول مقبول
عكس الحساب الصغير فلايقنع ولايشبع من جوع
فيحاول الشخص الدخول للحصول على نقاط كثيرة بلوت كبير وخطير على حساب

kingman
05-14-2012, 16:19

هى ادارة راس امال واحدة على جميع الحسابات ورؤس الأموال المختلفة لكن اللى مختلف هو مدى التزام المتاجر بأدارة راس المال فأعتقد انه بيصعب هذه الادارة مع الحسابات الصغيرة للجوء المتاجر الى المخاطرة ليكبر حسابه بسرعة ويصبح ذو قيمة بعكس الحسابات الكبيرة سهل جد تلتزم بادارة راس المال لأن الربح مع ادارة راس المال بتعتبر جيدة جدا وسهل قتنع به المتاجر والألتزام عندها بيكون اسهل

elking
05-15-2012, 00:15
اعتقد ان اهم مايميز راس المال الكبير هو امكانية الدخول فى اكثر من صفقة فى وقت واحد والشعور بعدم التوتر مهما تاخرت الصفقة وايضا زيادة الربح بكل تاكيد

aboualy
05-15-2012, 02:02
انا من اريي ان البدايه بحساب صغير افضل
وليكن في حدود 100 دولار
لانه يعطيك فرصه لاكتساب الخبره والثقه
دون ضغط نفسي
:)

اتفق معك اخى العزيز فانا الحساب الصغير افضل اذا كان الهدف منه هو التعليم واكتساب الخبرة
ولكن اذا كان الهدف الاستثمار وتحقيق الدخل فيكون من الافضل ان يكون الخساب لا يقل عن 1000 دولار

elking
05-15-2012, 05:04
اتفق معك اخى العزيز فانا الحساب الصغير افضل اذا كان الهدف منه هو التعليم واكتساب الخبرة
ولكن اذا كان الهدف الاستثمار وتحقيق الدخل فيكون من الافضل ان يكون الخساب لا يقل عن 1000 دولار

وانا اتفق معك انه لكى نربح ربح محسوس ونشعر بانه ربح بالفعل يجب ان لا يقل راس المال عن 1000 دولار

magic777
05-15-2012, 19:39
اعتقد من وجهه نظري لابد ان يكون راس مالك كبير حتى لا تضطر لفتح صفقات بمخاطره عاليه لتحقيق ربح يرضيك
وبالتالي تقع تحت ضغط القلق والخوف وده ممكن يؤثر سلبيا عليك ويجعلك تخسر
لكن لما يكون راس مالك كبير هتقدر تفتح صفقات بلوت مناسب لراس مالك وفي نفس الوقت يحقق لك ربح يرضيك وبدون مخاطره عاليه

resala11111
05-15-2012, 19:53
اعتقد انة كلما زاد حجم التداول كلما كان الحساب بامان ورشى بالمكسب كما يساعدك على تحمل تقلبات السوق
فيداية مبداية 1000 دولار مع احجام نقط لا تنتجاوز ربع دولار اظن امر جيد

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 18:08
اعتقد انة كلما زاد حجم التداول كلما كان الحساب بامان ورشى بالمكسب كما يساعدك على تحمل تقلبات السوق
فيداية مبداية 1000 دولار مع احجام نقط لا تنتجاوز ربع دولار اظن امر جيد

بص ياغالى ممكن الالف دولار

تدخل بــ50 سنت للنقطه

مناسب حجم العقد ده

وهدف عشرين بيب فى كل صفقة

ارباحك هتبقا خياليه لو مشيت على السيستم ده

yassoo011
06-13-2012, 20:15
راس المال من اكبر المعوقات في التجارة وخاصه للمبتدئيين ولكننا نلاحظ انه بداية من 100 دولار
يعتبر راس مال جيد للمتاجرة والبداية في الفوركس ولكن علينا الاخذ في الاعتبار عدم الدخول بلوط يتجاوز 10% من راس المال
وهذه استراتيجيه جيده

ahmed
06-13-2012, 20:26
راس المال من اكبر المعوقات في التجارة وخاصه للمبتدئيين ولكننا نلاحظ انه بداية من 100 دولار
يعتبر راس مال جيد للمتاجرة والبداية في الفوركس ولكن علينا الاخذ في الاعتبار عدم الدخول بلوط يتجاوز 10% من راس المال
وهذه استراتيجيه جيده

100$ للمبتدائين جيدة حيث سوف يتعلم عليها ومن المتوقع خسارتها
ولكن بعد ان يتعلم يجب ان يبداء براس مال 1000$ وهذا مناسب لتحقيق ربح مرضى

ahmed saleh
06-13-2012, 21:41
عشان تبقى ناجح لازم قبل مايكون معاك فلوس لازم يبقى معاك فكر فى الاول عشان تطبقة بلفلوس
ولكن لو على راس المال فمن الممكن ان تبدا ب 100 دولار كويس لكى تبدا فى جنى ارباح معقولة

محمد الفواعره
06-13-2012, 22:45
اعتقد 100 دولار تعتبر كافيه
كلما كان راسمالك كبير كلما ارتفعت ارباحك

magic777
06-13-2012, 23:17
بص ياغالى ممكن الالف دولار

تدخل بــ50 سنت للنقطه

مناسب حجم العقد ده

وهدف عشرين بيب فى كل صفقة

ارباحك هتبقا خياليه لو مشيت على السيستم ده
لانه لو عمل كده واكتفى بس بالعشرين نقطه دول لو جينا حسبناها كده قول 100 ب 50 دولار
يعني يعمل كده 200 دولار ربح شهري من راس مال 1000 دولار
ومن غير مخاطره خالص وبلوت مناسب برده

zahran
06-13-2012, 23:28
بص ياسيدى .. لو اللى هيشتغل دا مبتدا .. يبقى 100 دولار حلو اوى عشان لو حصل خساره لقدر الله متبقاش كبيره وبرضه على ما يتعلم
ولو كان متاجر نص نص عنده المبادئ وكل حاجه وعارف التحاليل والاخبار وكدا بس ما مارسش كتير على حقيقى .. يبقى 500 حلو اوى
ولو بقى يا سيدى واحد مارس كتير وخسر واتعلم من خسارته لغايت لما بقى متاجر شاطر وملتزم اهو حاجه .. ممكن بقى يبتدى من 1000 الى 5000 اكتر من كدا لا برضه

realyone
06-13-2012, 23:46
التداول الجيد يعتمد على المتداول ولا يعتمد على حجم الحساب,فكم هناك اشخاص فتحوا حساب كبير ولسبب عدم معرفتهم بالفوركس خسروا حسابهم,وهناك اشخاص فتحوا حساب براس مال صغير وكبروها بسبب معرفتهم الجيد بسوق الفوركس,الذكاء بالتعامل مع الفوركس هو مفتاح النجاح والربح بهذا السوق وليس حجم الحساب

magic777
06-14-2012, 00:06
بص ياسيدى .. لو اللى هيشتغل دا مبتدا .. يبقى 100 دولار حلو اوى عشان لو حصل خساره لقدر الله متبقاش كبيره وبرضه على ما يتعلم
ولو كان متاجر نص نص عنده المبادئ وكل حاجه وعارف التحاليل والاخبار وكدا بس ما مارسش كتير على حقيقى .. يبقى 500 حلو اوى
ولو بقى يا سيدى واحد مارس كتير وخسر واتعلم من خسارته لغايت لما بقى متاجر شاطر وملتزم اهو حاجه .. ممكن بقى يبتدى من 1000 الى 5000 اكتر من كدا لا برضه
ده فعلا التدرج الصحيح اللي المفروض المتاجر يراعيه وهو في بدايته علشان من المعروف ان مصير
اول وتاني حساب في الغالب بيخسرهم وهو بيتعلم عليهم اصلا فيبقى ليه يخسر كتير طالما ممكن يخسر اقل
وبعد لما ربنا يساعده وياخد بأيده ويعرف يشتغل ويكسب ساعتها يفتح بأه الحساب الكبير اللي يقدر عليه

kingman
06-14-2012, 00:13
ده فعلا التدرج الصحيح اللي المفروض المتاجر يراعيه وهو في بدايته علشان من المعروف ان مصير
اول وتاني حساب في الغالب بيخسرهم وهو بيتعلم عليهم اصلا فيبقى ليه يخسر كتير طالما ممكن يخسر اقل
وبعد لما ربنا يساعده وياخد بأيده ويعرف يشتغل ويكسب ساعتها يفتح بأه الحساب الكبير اللي يقدر عليه

ونقدر نكسر القاعدة دى ان اول حسابات فى المتاجرة لازم نخسرها اذا استطاعنا ان سنتثمر الديمو بصح بحيث تكون اول متاجرة لنا الحقيقى ناجحة وتزيد من ثقتنا وقدراتنا فى السوق

sho
06-14-2012, 04:25
من اهم مميزات العمل فى التداول فى سوق الفوركس ان المتداول يستطيع ان يبدأ بالمبلغ الذى يريدة لا يوجد شروط .. بالنسبة لى انا ارى ان المتداول المبتدئ من الافضل ان يبدأ بمبلغ صغير حتى يتمكن من ادواتة ويكتسب المهارة المطلوبة والثقة وبعدها يمكنة ان يقوم برفع المبلغ

ramid
06-14-2012, 04:33
اعتقد ان الحساب كبداية يجب اان يكون ما بين100دولار 200دولار
طبعا ستكون الارباح قليلة لكن بجب تقبل ذلك كبداية لان الربح يحسب غالبا بنسبة %10

اتمنى لك تداولا موفقا

Rami
06-14-2012, 10:38
بالتاكيد ان لراس المال دوررر كبيييير فى المتاجرة اليومية للمتاجر بالنسبة للمبتدئ لا انصح ان يكون راس المال كبيرا ام ان كنت ذو خبرة كافية فى هذا السوق وعلى دراية كاملة بكيفية
الخروج من المازق فى احلك الظروف فلا باس ان تكون راس مالك كبير لكن احذر يجب ان تختار شركة وساطة موثوقة

ahmed
06-14-2012, 10:45
ونقدر نكسر القاعدة دى ان اول حسابات فى المتاجرة لازم نخسرها اذا استطاعنا ان سنتثمر الديمو بصح بحيث تكون اول متاجرة لنا الحقيقى ناجحة وتزيد من ثقتنا وقدراتنا فى السوق

فعلا يا اخى لو تدربنا جيد على الحساب التجريبى قبل فتح الحساب الحقيقى حتى الاتقان
يمكننا كسر القاعدة بخسارة الحساب الاول ولا مانع من ذلك حيث انه من الصعب وليس المستحيل

Texxon
06-14-2012, 14:40
رأس المال يتناسب بشكل طردي مع الربح الذي تريده، فلو احتجت ربح سريع وكبير عليك باستخدام رأس مال كبير، اما اذا كان يكفيك ربح قليل او متوسط فلا مانع من استخدام رأس مال قليل

kingman
06-14-2012, 16:28
فعلا يا اخى لو تدربنا جيد على الحساب التجريبى قبل فتح الحساب الحقيقى حتى الاتقان
يمكننا كسر القاعدة بخسارة الحساب الاول ولا مانع من ذلك حيث انه من الصعب وليس المستحيل

هى المشكلة كله بتكمن هنا فى الألتزام والعامل النفسى فللأسف كلنا بلااستثناء نعلم ذلك جيد ونعلم اهمية الحساب التجريبى فى اكتساب الخبرة لكن اكاد اجزم لااحد يلتزم به فترة مناسبة فى التعلم والتدريب الا قلة بسيطة

magic777
06-15-2012, 05:24
هى المشكلة كله بتكمن هنا فى الألتزام والعامل النفسى فللأسف كلنا بلااستثناء نعلم ذلك جيد ونعلم اهمية الحساب التجريبى فى اكتساب الخبرة لكن اكاد اجزم لااحد يلتزم به فترة مناسبة فى التعلم والتدريب الا قلة بسيطة

لعامل اغراء السوق القوي اخي كينج الواحد لما بيلاقي نفسه حقق ربح في كام صفقه على الديمو
بيقول في نفسه لو كان الحساب ده حقيقي كان زمان الارباح دي فلوس حقيقه
وبالمنطق ده يجري يفتح حساب حقيقي ويخسر طبعا كالعاده

mony
06-15-2012, 05:31
نحتاج الى 100 دولار فى البدايه على حساب مصغر لانه يتميز بان المخاطره فيه قليله وحتى تتدرب جيدا حتى لو خسرت يكون المبلغ قليل ثم بعد ذلك تكبر راس المال بعد التاكد من اسلوب التداول الخاص بك ومدى نجاحه

remo
06-16-2012, 02:37

افضل راس مال لاى متاجر مبتدئ وناوى يكسب من الفوركس هو 1000 دولار لان بالمبلغ دا يقدر يخش صفقات بلوت مناسب يربحة مبلغ مناسب وكمان يقدر يخشها وهو قلبوة جامد مش مستنى المارجن كول بسهولة

vamoscapitos
06-16-2012, 02:39
افضل راس مال انصح بللبدئ به هو 100$ ارى انه مناسب

ومربح وايضا يمكنه تحمل الخسارة

aboualy
06-16-2012, 02:46

اعتقد اخى ان مبلغ 100 دولار مبلغ صغير ولن تستطيع معه ان تستعمل ادارة راس مال سليمة واذا التزمت بادارة راس المال ستكون ارباحك صغيرة جدا لذلك انا ارى ان افضل مبلغ للبداية الجيدة يمكن ان يكون 1000 دولار

yousef1981
06-16-2012, 02:54
غير مهم مبلغ الحساب المهم حساب نسبه المغامر

kingman
06-16-2012, 03:14
اعتقد اخى ان مبلغ 100 دولار مبلغ صغير ولن تستطيع معه ان تستعمل ادارة راس مال سليمة واذا التزمت بادارة راس المال ستكون ارباحك صغيرة جدا لذلك انا ارى ان افضل مبلغ للبداية الجيدة يمكن ان يكون 1000 دولار

هو اكيد مبلغ صغير لكن كبداية حلو حتى لايتعرض المتاجر لخسارة حسابه خصوصا انه من الشائع فى السوق ده خسارة الحسابات الأولى للأسف لقلة الخبرة للتعامل مع الحقيقى

osama shaban
06-16-2012, 03:21
طبعا في شركات ملهاش حد ادني للايداع يعني ممكن 1 دولار بس الاحسن انك تفتح حساب ب100 دولار وتشغتل سنتات في الاول يعني عقود ميكرو لحد متتعود علي الشغل وبعد كده ممكن تزود العقود بحذر ده طبعا بعد متكون اشتغلت فتره طويله علي الديمو

talal
06-16-2012, 03:53
اعتقد مبلغ 1000 دولار هو البداية لجني الارباح
اما اقل من ذلك المبلغ فلا يجني تلك الارباح المرضية

Mr.GooDMaN
06-16-2012, 03:58
العبرة هي بطريقة المتاجرة وقدتك على تحقيق الربح فاذا كنت مبتدئ لن تستطيع ان تتحكم في مشاعرك
وستخسر حسابك بالكامل فانصحك الا تخاطر برأس مال كبير
ولكن اذا كنت تملك الخبرة والقدرة على المكاسب اذا فما المانع من المبالغ الكبيرة

maklad94
06-16-2012, 11:29
مش شايف نسبة معينة اقولك عليها بس لو 1000 دولار وبيتاجر اللوت بدولا رومش بيدخل اكتر من صفقتين فى نفس الوقت وفيه تبريد تبقى حاجه رائعة فعلا وقتها وهتحقق ربح كبير مع الصبر والالتزام بادارة راس المال الصحيحة .

Mohamed90
06-16-2012, 11:44
اعتقد مبلغ 1000 دولار هو البداية لجني الارباح
اما اقل من ذلك المبلغ فلا يجني تلك الارباح المرضية

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الكثير من الاخوة يفضلون هذا المبلغ فهو افضل ميلغ للبداية بكل راحة و ربح جيد و هو جيد للبداية كل واحد محترف
و انا لا انصح اي واحد مبتدا يبدا ب 1000 دولار فقط 100 تبقى جيدة

ahmed
06-16-2012, 11:54

اخى راس مال 100 $ للمبتداء مناسب فعلا لكن بالعكس
تمام غير مربح
لكن راس المال المربح يبداء من 1000$ فعلا ولكن ليس للمبتداء

HAFMAR
06-16-2012, 14:40
السلام عليكم
لا يوجد راس مال معين تكون مرتاح وناجح به
ولكن عموما يجب ان يكون راس مالك كافيا لتحقيق ارباح شهرية ترضيك
يعني لو مثلا انت تحتاج ل500 دولار شهريا لكي تكون راض عن متاجرتك في سوق الفوركس على راس مالك ان يكون 4 مرات اكبر من 500 دولار يعني 2000 دولار
وكلما كبر راس مالك و صغر المبلغ الهدف كلما ابتعدت عن المخاطرة و شد الاعصاب

magic777
06-16-2012, 14:49

صح اخي وياريت يفتح الحساب ده بالسنت وليس حساب استاندر علشان يحميه من عاطفه الطمع والتهور اكتر
وكمان هتكون تجربه جيده ليه على الحقيقي يكتسب منها الخبره الجيده اللي هتساعده لو فتح
حساب ب 1000 دولار بعد كده

mturk2007
06-16-2012, 14:50
انا اقول يجب ان يتجاوز 1000 دولار حتى تكزت بامان وكلما زادالمبلغ كان افضل من حيث الامان ومن حيث الربح

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:51
راس المال ليس مشكلة كبرى
المشكلة فيك انت وفى استراتيجياتك التى تعمل بها !

compaq0
06-16-2012, 16:22
ارى انه لا يقل عن 2000 دولار حتى تجمع بين الادراه الجيده لراس المال و الربح الكافى لانك اذا اودعت مثلا 300 دولار تكون اما احد الخيارين اما اداه راس مال جيده او ربح كبير وكلاهما سيتعارض مع الاخر

aboualy
06-16-2012, 16:26
ارى انه لا يقل عن 2000 دولار حتى تجمع بين الادراه الجيده لراس المال و الربح الكافى لانك اذا اودعت مثلا 300 دولار تكون اما احد الخيارين اما اداه راس مال جيده او ربح كبير وكلاهما سيتعارض مع الاخر

فعلا اخى العزيز راس المال الصغير يجعل الواحد فى حيرة بين الالتزام بادارة راس المال الصحيحة مع ارباح قليلة جدا او العمل بمخاطرة عالية من اجل تحقيق ارباح كبيرة واغلب المتاجرين يختارون الاختيار الثانى وتكون النتيجة انهم يخسروا حسابتهم

21cent
06-16-2012, 16:31
لا تحتاج الا راس مال كبير ولكن كلما كان اكبر يوفر عليك الوقت وتكون راضى عن الربح الذى تاخده
ومع ادارة راس مال جيدة تحصل على ما تريد وخصوصا لا تتاجر باكثر من 10 % من الحساب ويمكن المتاجرة حتى ب 10 دولار
ولكن سياخد منك وقت كى توصله ل100 دولار ومن ثم اكبر من ذلك
نصيحة اخيرة عليك بالحسن ادارة راس المال

The Mester X
06-16-2012, 18:15
نا افضل 100 دولار فهي مناسبة لي لانه اول حساب لي في الحقيقي و هو جيد للتدرب و احتكاك و قياس مدى جهزيتك لمواجهة هذا السوق
ولكن 100 دولار ليست مقنعة للربح ورائها الكثير طبعا

kingman
06-17-2012, 00:30
السلام عليكم
لا يوجد راس مال معين تكون مرتاح وناجح به
ولكن عموما يجب ان يكون راس مالك كافيا لتحقيق ارباح شهرية ترضيك
يعني لو مثلا انت تحتاج ل500 دولار شهريا لكي تكون راض عن متاجرتك في سوق الفوركس على راس مالك ان يكون 4 مرات اكبر من 500 دولار يعني 2000 دولار
وكلما كبر راس مالك و صغر المبلغ الهدف كلما ابتعدت عن المخاطرة و شد الاعصاب

وفى نظرى الواحد يحتاج مبلغ اكبر من كده لتحقيق مبلغ 500 دولار بحيث يتعامل بأقل مخاطرة فى السوق فبهذا المبلغ مطلوب من المتاجر انه يحقق 25 فى الميه من حسابه شهريا وهى نسبة معقولة الى حد كبير لكن مثلا لوز نسبة 10 فى المية من الحساب هتبقى اريح كتير ومتفق معاك فى موضوع المبالغ الكبيرة

remo
06-17-2012, 01:47
اعتقد لا لذلك سوف تذيد من المخاطره للحصول على نسبه اربح اكبر وبالتالى اذا عكس عليك السعر سوف يؤثر على حسابك
بالتوفيق

فعلا كلما كبر الحساب كل مازادت الحماية ولو انا بتاجر بمبلغ 5000 دولار وحصلت على ربع 10 فى المية منة اسبوعيا انا شايف ان دا ربح مرضى بالنسبالى جدا وشايف ان نسبة المخاطرة هتبقى قليلة جدا وصعبة

mage
06-17-2012, 02:21
فعلا كلما كبر الحساب كل مازادت الحماية ولو انا بتاجر بمبلغ 5000 دولار وحصلت على ربع 10 فى المية منة اسبوعيا انا شايف ان دا ربح مرضى بالنسبالى جدا وشايف ان نسبة المخاطرة هتبقى قليلة جدا وصعبة

اعتقد ان تحقيق نسبة 10 % من راس مال كبير هى نسبة ممتازة جدا فى الفوركس واعتقد ان نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى الفوركس يمكنهم ان يحققوا مثل هذه النسبة وفى وقت قصير جدا واعتقد ان انا شخصيا ارى انه من السهل ان يتم التداول بادارة مال منضبطة وبسيطة فى الفوركس

A7mad_Aziz
06-17-2012, 02:25
المفروض المتاجر يحدد هو عايز يكسب كام من السوق وعلى اساسه يحدد راس المال المناسب عشان تقدر تعمل الربح ده بالمخاطرة اللي شايفها مناسبة ليه ولحسابه..تقبل مروري

H!m0
06-17-2012, 12:04
في الحقيقة لا يوجد رأس مال معين لكي تتقن الفوركس بقدر ما أنت في حاجة الى خطة عمل جيدة تمشي عليها لتحقيق الربح و ممكن تبدأ بـ 20 دولار و لكن نحن نفضل رأس كبير لتسهل نوعا ما التجارة و فتح عدة صفقات في وقت واحد بعكس الحساب الصغير تبقى مربوط في صفقة واحدة حتى تصيب الهدف أو تفشل

The Mester X
06-17-2012, 12:12
المفروض المتاجر يحدد هو عايز يكسب كام من السوق وعلى اساسه يحدد راس المال المناسب عشان تقدر تعمل الربح ده بالمخاطرة اللي شايفها مناسبة ليه ولحسابه..تقبل مروري

ايوه حيبيبي بس هذه التقطة لذكرتها لا يطبقها المتاجرين و الكثير لايعملون بالادارة راس المال الجيدة
و اي حساب يدخل بالمخاطرة عالية جدا و انا 1000 دولار جيدة للبدا

firas1984
06-17-2012, 16:23
مرحبا
شخصيا انا لا انصح اي متاجر مبتديء بفتح حساب حقيقي الا بحد اعلى 100 $ وان لا يغامر الا ب 15-20 % من راس المال
وبعد ذلك ممكن تكبر راس المال حسب فلوسك
لكن انا بعتقد تخلي راس المال يكبر لوحده

remas
06-17-2012, 18:17
هو طبعا نظرا لانتشار المنتديات الانم اللى بتدى بونص على الردود ناس كتير جدا بقت تعتمد عليها فى جمع المال للمتاجره لكن الاهم من راس المال هو انت اتلعمت ولا لا انت عندك طريقه حلوه تتاجر بيها ولا لا

fafa280384
06-17-2012, 18:53

اكيد اخي ان كان لديك راس مال مقبول وتارت بواحد بالمئة
يكون لك مفرصة لمواصلة تدولاتك

elking
06-17-2012, 19:35
لابد من وضع ادارة راس مال جيدة وعدم الانحراف عنها ابدا وايضا الابتعاد عن الطمع والتوتر والقلق وان نتحلى بالصبر

midomido419
06-17-2012, 19:44
متفرقش كتير المبلغ بس يفضل دائما التداول بمبلغ كبير
لتحقيق ربح جيد وتوفير للوقت بدل اضاعته فى المبالغ الصغيرة

AhmedMagnifico
06-17-2012, 19:55
في الحقيقة لا يوجد رأس مال معين لكي تتقن الفوركس بقدر ما أنت في حاجة الى خطة عمل جيدة تمشي عليها لتحقيق الربح و ممكن تبدأ بـ 20 دولار و لكن نحن نفضل رأس كبير لتسهل نوعا ما التجارة و فتح عدة صفقات في وقت واحد بعكس الحساب الصغير تبقى مربوط في صفقة واحدة حتى تصيب الهدف أو تفشل
بالضبط يا اخى لكن راس المال فقط بيساعد فى تعويض سريع للخسارة
لا قدر الله
ربنا يوفق الجميع :)

kingman
06-17-2012, 20:00
ايوه حيبيبي بس هذه التقطة لذكرتها لا يطبقها المتاجرين و الكثير لايعملون بالادارة راس المال الجيدة
و اي حساب يدخل بالمخاطرة عالية جدا و انا 1000 دولار جيدة للبدا
هى دى المشكلة الأساسية للكثيرين من المتاجرين انه لايقوى على الألتزام بأدارة راس المال وزى ماذكرت من قبل من لايستطيع الألتزام بادارة راس ماله جيدا لن يفرق معه حاسب كبير من صغير فنهايتهم بتبقى قريبة

remo
06-17-2012, 20:18
هى دى المشكلة الأساسية للكثيرين من المتاجرين انه لايقوى على الألتزام بأدارة راس المال وزى ماذكرت من قبل من لايستطيع الألتزام بادارة راس ماله جيدا لن يفرق معه حاسب كبير من صغير فنهايتهم بتبقى قريبة

فعلا انا قلت كدة بالظبط ان العملية عملية نسبية بتقف على المتاجر نفسة لو متبع استراتيجية سليمة ويقدر يخش الصفقة من نقطة دخول سليمة ومتبع ادارة راس مل صارمة تنفع مع حسابة سواء كبير او صغير يبقى هينجح

assidi saber
06-23-2012, 18:07
انا في راي لكي يستطع المتاجر ان يجني المال الكثير يجب ان يكون لديه مبلغ 150 دولار بداية المتاجرة في الفوركس لكي يستطع تحقيق نجاح كبير

deadlyfox
06-24-2012, 01:17
مش لازم يكون اعتقد ان الرقم الاقل خالص ممكن يكون 100$ افضل رقم ممكن يكون
من 500 الى 1000 $ دة راى

amrmorasamir
06-24-2012, 01:21

لازم يكون راس مال مش صغير ومش كبير اوى يعنى يكون متوسط بالنسبه ليا انا بحب راس المال يكون 1000 دولار هيبقى مناسب اوى بالنسبه ليا وانا ان شاء الله باحول اجمع المبلغ على قد مااقدر

my life
06-24-2012, 01:27
ليش شرط تحديد مبلغ معين
ولكن استراتيجيتك هي الي تحدد كم راح تحتاجه من راس المال
أنا أفضل بداية بـ 1000 دولار
وكل واحد يشتغل باستراتيجيته
وبالتوفيق للجميع

عزبز 18
06-24-2012, 01:31
ليش شرط تحديد مبلغ معين
ولكن استراتيجيتك هي الي تحدد كم راح تحتاجه من راس المال
أنا أفضل بداية بـ 1000 دولار
وكل واحد يشتغل باستراتيجيته
وبالتوفيق للجميع
نعم كلامك صحيح يا اخي تبدا بارس مال كبير حتي تحقق
ربح كبير ولاكن 1000 دولار يجب المحافظة علي عليها كراس المال بالتوفيق

khaled
06-24-2012, 02:09
اعتقد انه فى البداية لازم يكون المبلغ مش كبير عشان اكيد هتخسره , فانت الاحسن تتعلم على مبلغ صغير و بعد ما تحس انك اصبحت تاجر جيد و اكثر خبرة تقدر تزود راس مالك و تتاجر بكمية اكبر لان ده هيساعدك فى انك تحقق مزبد من الارباح بس طبعا ده لازمله خطة كويسة لادارة هذا المال

sunlight
06-24-2012, 02:14
اعتقد انه فى البداية لازم يكون المبلغ مش كبير عشان اكيد هتخسره , فانت الاحسن تتعلم على مبلغ صغير و بعد ما تحس انك اصبحت تاجر جيد و اكثر خبرة تقدر تزود راس مالك و تتاجر بكمية اكبر لان ده هيساعدك فى انك تحقق مزبد من الارباح بس طبعا ده لازمله خطة كويسة لادارة هذا المال

نعم انا معاك فى البدايه المبلغ الصغير احسن لان كدا كدا هانخسره فلو كان مبلغ كبير لن ننيساه طوال حياتنا ولكن لو صغير فسوف نرتاح من الضغط اللى هاينتج من خسارته لكن بعد مرور الوقت والتعلم لازم مبلغ كبير للمتاجره

mahmoud 0711
06-24-2012, 02:15
ليس مهم حجم راس المال بقدر اهمية ادارة راس المال
فراسمال كبير بدون ادارة ناجحة طريقة الي المرجن مهما كان حجمة
اما راس مال صغير مع ادارة ناجحة طريقة للنمو

himaalex84
06-24-2012, 02:34
بغض النظر عن قيمة المبلغ المودة اهم حاجة الدخول بنسبة 10 فى المية من راس المال فى الصفقات

اعتقد لو 1000-1500 سيكون مناسب علشان الواحد يحس بطعم المكسب مع مراعاة نسب راس المال كما ذكرت

magic777
06-24-2012, 04:33
بغض النظر عن قيمة المبلغ المودة اهم حاجة الدخول بنسبة 10 فى المية من راس المال فى الصفقات

اعتقد لو 1000-1500 سيكون مناسب علشان الواحد يحس بطعم المكسب مع مراعاة نسب راس المال كما ذكرت

طبعا اخي كلما كبر راس المال هنا كلما حققت ربح اكتر بدون مخاطره او بمخاطره صغيره
وبيكون الربح هنا مكافئ لتعبك في التحليل والمتابعه على عكس ارباح الحساب الصغير

nrgslawi
06-24-2012, 04:45
حسب رايي الخاص اقل راس مال هو مبلغ 1000 دولار
لكي تحس بحلاوة الربح والاستثمار في الفوركس

Mostafa Mando
06-24-2012, 07:23
اعتقد ان مبلغ 1000 دولار اقل مبلغ لرأس مال لكي تتذوق بحلاوة المكسب لكن

احذر من مرارة الخسارة بإدارة راس المال

okash
06-24-2012, 09:34
شوف ياصديقي كل ما كان المبلغ المودع في حساب الفوركس اكن الوضع افضل وتعمالت مع رأس المال بشكل افضل وامن لذلك رأس المال اللصغير قد يكون هناك خطورة عليه

Mohamed90
06-24-2012, 13:36

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الحساب الكبير تكبر معه الارباح و تقل معه رياح الخطر
و انا افضل ان المبتدا يبدا ب 100 دولار كالبداية لتجربة مستواه
و بخصوص الناس المتمكنة و التي تريد بدا المتاجرة الفعلية و بدا الربح
فا أوأيد الحساب يتراوح مابين 1000 و 5000 فهو ممتاز جدا

ahmed
06-24-2012, 13:49
كل ما كبر راس المال بالفعل كان افضل للمتداول
وكل ما صغر راس المال ذادت الخطورة على راس المال فى فقدة

aboualy
06-24-2012, 13:53
حسب رايي الخاص اقل راس مال هو مبلغ 1000 دولار
لكي تحس بحلاوة الربح والاستثمار في الفوركس

اتفق معك اخى العزيز فاى مبلغ اقل من الف دولار سيكون من الصعب ان تلتزم بادارة راس المال معه وتحقق ارباح جيد اما اذا كان المبلغ الف دولا او اكثر فتستطيع ان تدخل صفقة بمخاطرة من 5% الى 10% وتحقق ارباح مقبولة ايضا

kamizidan
06-24-2012, 13:54
بس يقال ان لازم الحساب يكون فيه رصيد جيد لا يقل عن 100 دولار عشان تقدر تستحمل اي خساره لا قدر الله

السلام عليكم صحيح اخي
صحيح اخي هذا هو السليم
وفق الله الجميع

kingman
06-24-2012, 13:57
اعتقد ان مبلغ 1000 دولار اقل مبلغ لرأس مال لكي تتذوق بحلاوة المكسب لكن

احذر من مرارة الخسارة بإدارة راس المال
انا فى نظرى مبلغ الف دولار جيد ان الواحد يدخل بيه بعقد مينى وادارة راس مال من 5-10 فى الميه وافضل طبعا خمسة الميه افضل يعنى 50 دولار مثلا اقصى حد للخسارة يبقى ممتاز اوووى وبفضل الله هيكون الربح جيد فالنقطة بدولار

kamizidan
06-24-2012, 14:03
ليس مهم حجم راس المال بقدر اهمية ادارة راس المال
فراسمال كبير بدون ادارة ناجحة طريقة الي المرجن مهما كان حجمة
اما راس مال صغير مع ادارة ناجحة طريقة للنمو
السلام عليكم صحيح اخي
صحيح كلامك اخي العزيز

jihadazzam
06-24-2012, 14:10
كل ما كان الحساب كبير بتستفيد
وكما فال الاخ قبلنا الحساب من 1000 وما فوق بترتاح وبتربح بدون حرق اعصاب شرط 5 بالمية من الحساب لان كمان الطمع ولو كان الحساب 10 الاف بودع

magic777
06-24-2012, 14:24
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الحساب الكبير تكبر معه الارباح و تقل معه رياح الخطر
و انا افضل ان المبتدا يبدا ب 100 دولار كالبداية لتجربة مستواه
و بخصوص الناس المتمكنة و التي تريد بدا المتاجرة الفعلية و بدا الربح
فا أوأيد الحساب يتراوح مابين 1000 و 5000 فهو ممتاز جدا
وارباحه كمان هتكون ممتازه حتى لو بتحقق فقط 1 في الميه يوميا هتلاقي هنا متسوط الربح الشهري
مع حساب 1000 دولار اعلى بكتير من حساب به 100 دولار ومع ثبات النسبه هنا
وياريت كلنا نوصل للمبلغ ده علشان نقدر نحقق ارباح جيده

kimokonolove
06-24-2012, 14:24

اقل شىء هو 100 دولار بنسبة 10% شهريآ
ان لم ترضى بهذة النسبة اعمل على عمل ايداعات شهرية وليكن فى حدود 50 دولار
بعد سنة ستكون وصلت لحجم معقول وبأرباح معقولة كل هذا شرط ادارة رأس المال
والصبر وعدم الطمع والخبرة الجيدة
كمايجب تقيم عملك وادائك الشهرى قبل كل ايداع
غير كدة ستكون فاشل من الدرجة الأولى

sunlight
06-24-2012, 14:27

كلمك صحيح اخى فرأس المال الكبير يجعلك تربح بسهوله وعدم الخوف من المخاطره وعدم فقد الصفقات بسهوله لانه يتيح لك فرصه الانتظار لوقت معلوم اذا كنت واثق من ارتداد السوق وفوزك بالصفقه

remo
06-24-2012, 14:29
انا فى نظرى مبلغ الف دولار جيد ان الواحد يدخل بيه بعقد مينى وادارة راس مال من 5-10 فى الميه وافضل طبعا خمسة الميه افضل يعنى 50 دولار مثلا اقصى حد للخسارة يبقى ممتاز اوووى وبفضل الله هيكون الربح جيد فالنقطة بدولار

اعتقد ان التقسيمة دى ممتازة لان خسارة خمسين دولار فى الصفقة خسارة ممتازة لانك لو بتخش صفقة ناجحة واخرى خاسرة يبقى انت هتكسب 50 دولار مجمل 100 من الصفقة الرابحة وهتخسر خمسين من الخاسرة يبقى مجمل مكسب 50 دولار

---------- Post added at 11:29 AM ---------- Previous post was at 11:27 AM ----------

كدا يبقى انت قدرت تنفذ اساسيات الفوركس اللى هى هتبقى نقطة الدخول السليمة اللى هتيجى بالتعليم والصبر والمثابرة وتانى حاجة ادارة راس مال صارمة ودى انت بتحققها فى موضوع ايداع 50 دولا كل شهر

AhmedMagnifico
06-24-2012, 14:41
بالتوفيق

وجهة نظر باردو
ونفهم منها انه غالباً كل مايزيد الرصيد يزيد الرضا وتقل المخاطرة !

abdello052
06-26-2012, 02:13
يقال ان لازم الحساب يكون فيه رصيد جيد لا يقل عن 100 دولار عشان تقدر تستحمل اي خساره لا قدر الله

dodovedo
06-26-2012, 03:22
والله انا شايف انه من 500 دولار الى 1000 دولار
علشان تحس بطعم الربح وعلشان رصيدك يستحمل تقلبات السعر وبرضه علشان نفسيتك تكون مرتاحه وانت بضارب

moonlight
06-26-2012, 03:47
اعتقد ان رأس المال الكبير به مخاطرة كبيرة والافضل ان يستخدمه تاجر محترف ولكن راس المال الصغير افضل للمبتدئين للحفاظ على راس المال من الخسارة لان مخاطره اقل فاذا خسرت تخسر مبلغ صغير تستطيع تعويضه

hesham itch
06-26-2012, 06:02
بالتاكيد ان تكون كبير بمعنى وجود القدر الكافى من راس المال اللى يخليك قادر
على تعويض الخسائر مع تحقيق ربح كافى افضل من الحسابات الصغيرة

jihadazzam
06-26-2012, 06:26
يقال ان لازم الحساب يكون فيه رصيد جيد لا يقل عن 100 دولار عشان تقدر تستحمل اي خساره لا قدر الله

اخي الكريم
لو كان الحساب ب 100 دولار طبعا ينفع
انما له قوانينه
لتكون بامان وما طير 100 دولار بيومين وتقول يا ريت ما دخلت
الواجب عليك المتاجرة كل بيب او نقطة ب 10 سنت بصفقة واحدة فقط ةاصبر ليجي السعر لعندك
هكذا تستفيد من 100 دولار

okash
06-26-2012, 08:11
لا يهم رأس المال المهم ادارة رأس المال والاتزام في قواعد التداول
ولكن كلما كان رأس المال كبير كلما اتعدت عن الخسارة وقلت النسبة وزادت نسبة الربح

sniper90
06-26-2012, 08:20
اعتقد أن المبلغ الكبير هو افضل لكى تبدأ به فى الفوركس حتى يتحمل الخسارة
فكلما زاد المبلغ كلما كان أفضل حتى يساعدك على تحمل تذبذبات السوق
وعندما تحقق ارباح فلو كان المبلغ كبير سوف تجد الارباح كبيرة وملموسة مع الأخذ فى الاعتبار ادارة رأس المال

saad
06-27-2012, 00:00
اعتقد ان رأس المال الكبير به مخاطرة كبيرة والافضل ان يستخدمه تاجر محترف ولكن راس المال الصغير افضل للمبتدئين للحفاظ على راس المال من الخسارة لان مخاطره اقل فاذا خسرت تخسر مبلغ صغير تستطيع تعويضه

islamselmy
06-27-2012, 00:03
مش بالضرورة لكنى شايف ان لو انت عندك خبرة و بتستند لاستراتيجيه كويسه جدا و توصيات موثوق فيها يبقى تبدء براس مال كبير لان احتمال الخسارة هيبقى صغير جدا و بسيط و احتمال يكون معدوم
وغير كدة الصفقات اللى بتكون فى البدايه عليها عامل تشجيع كبير للشخص اللى بيتاجر زى ماتقول بيحس ب طاقة انه يتاجر كمان وكمان

sendrala ahmed
06-27-2012, 00:52
افضل البدا بمبلغ ليس كبير وفى نفس الوقت ليس صغير وذلك لتفادى الخساره الكبيره فى بادء الامر

mohamed22
06-27-2012, 01:15
مش مهم راس المال قد ماهو مهم كيف تعمل
وباى طريقة اخى الكريم

omar kapo
06-27-2012, 01:23
ليس حجم المال الضروري ولكن الاستراتيجيات هي الضرورية لكسب المال فقد ادخل بي 200 دولار واخسرهم وادخل بي 100 دولار واكسب عليهم

i5land_man
06-27-2012, 01:33
مش مهم راس المال قد ماهو مهم كيف تعمل
وباى طريقة اخى الكريم

طبعا اداراتك لراس مالك مهما كان حجموه
هو مفتاحك الحقيقي لتحقيق الارباح ولازم تبقي عندك قناعة ومش طماع

konine
06-27-2012, 01:45

كلام جميل وصحيح 100%
لأن رأس مال كبير عندما يكون عند تاجر تنقصه الخبرة فالنتيج معروف وهي مارجن كول
لذلك ينصح بالبدأ بحساب صغير
الله كريم

ZOUHAIR_ZIZO28
06-27-2012, 02:06

saad
06-27-2012, 02:32

ahmed abdalla
06-27-2012, 03:31
والله راس المال صغير ولا كبير مش مهم المهم عندى انى احقق مكاسب فى الصفقات التى سوف ادخل فيها براس المال ده وبعد كدة ممكن اتاجر ولو 1000 دولار

KOGI
06-27-2012, 03:54
[/color]

اعتقد فعلا اخى الكريم ان 100 دولار هو انسب مبلغ للبداية فى التداول
تقبل مرورى

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 03:58
[/color]

اعتقد فعلا اخى الكريم ان 100 دولار هو انسب مبلغ للبداية فى التداول
تقبل مرورى

لا اعتقد ذلك يا كوجي 100 دولار مبلغ قليل جدا وهيطير بالنسبة للمبتدأ
لو هتبدأ صح مش اقل من 500 دولار ولكن بعد فترة كبيرة من التدريب ويكون المال فاض عن حاجتك عشان تشتغل عليه بدون ضغط

saad
06-27-2012, 15:23

Noah
06-27-2012, 17:04
لو كنت تمتلك راس مال 1000 $ اعتقد انه مبلغ كويس اوى لكى تبدأ العمل فىا لفوركس ولكن ان لم يكن معكا لسيولة الكافية لكى تبدأ العمل فىا لفوركس اعتقد ان مبلغ 100 $ جيد ايضا لكى تبدأ به ولكنا لنتائج المادية ستكون قليلة

forexBOSS
06-27-2012, 17:09
انا من وجه نظرى اقل مبلغ 1000 دولار لتشعر انك تحقق ارباح فيما فوق يعنى الف دولار و انت طالع و لكن لا باس ب 100 دولار كمبتدا فمبلغ ال100 دولار لو تاجرت به بطريقه جيده سيجعلك تربح الالاف فمثلا لو استطعت ان تضاعفه كل شهر يعنى اول شهر 200 بعد كده بقى 400 و هكذا تستطيع ان تحقق مليون دولار فى حولاى 2 سنه و طبعا دى وجه نظرى و اكيد فى ناس كتير تختلف معى

magic777
06-27-2012, 17:50

طيب على الاقل قول 100 دولار اخي لكن 10 دولار دي صعبه شويه ومش هتساعد المبتدأ برده انه يشتغل بيها
كويس لانه هنا هيكون مربوط بهامش صغير اوي ومش هيقدر يطبق طرق المتاجره اللي بتعمد مثلا على التعزيز والتبريد وغيرها

mostafakamal
06-28-2012, 18:46
مش مهم راس المال كام
المهم انه ما يدخلش صفقات كبيرة فى الاول
لحد ما يتعلم ويعرف قراءة السعر واتجاهاته

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:48
بيتهيقلى مش هتفرق راس المال كبير ولا راس المال صغير
دا يعتمد على الاستراتيجية اللى ممكن تكسبك ولا قدر الله تخسرك بالتوفيق ليك

jihadazzam
06-28-2012, 19:51
السلام عليكم
ابدا برسمال 1000 دولار مع ادارة رأسمالك ب5%
بتعمل نتيجة كويسة ان شاء الله
بالتوفيق

elazez
06-28-2012, 19:59
كل ما كان راس المال كبير
كل ما كان هذا في صالح المتداول
لانه بيكون لديه الفرص في دخول صفقات اكتر
وتحقيق ارباح اكتر

AhmedMagnifico
06-28-2012, 20:55
100 دولار دا اقل مبلغ يكون معاك فى الحساب يا باشا
لان اقل من كده مش هتعمل حاجه اصلاً

amrmorasamir
06-28-2012, 20:59
السلام عليكم
ابدا برسمال 1000 دولار مع ادارة رأسمالك ب5%
بتعمل نتيجة كويسة ان شاء الله
بالتوفيق
فعلا ياباشا والله نسبه مخاطره 5% مع مبلغ 1000 دولار هيبقى ممتاز جدا وانا ده اللى بحاول اعمله وبحاول اعمل حساب فيه المبلغ ده عشان ابدأ بيه

sa sa
06-29-2012, 01:24
يمكن ان تبدا باي راس مال وليكن 100دولار ولكن المهم ان يكون لديك الخبره التي بها تستطيع ان تحصل علي الربح ليس بكبر راس المال يمكن تحقيق الربح وانما بالخبره

sami
06-29-2012, 01:40
برأيي كلما كان رأس المال كبيرا كلما كانت الأرباح مجزية،و كذلك رأس المال الكبير يتيح لنا هامشا كبيرا من النقاط لمجابهة تقلبات السوق،و تعويض الصفقات الخاسرة عن طريق التبريد أو التعزيز،لكن وجب الإلتزام بإدارة مال حكيمة و إلا سيكون الحساب عرضة للمارجن كول لا قدر الله

mido303037
06-29-2012, 01:51
يعنى فى حدود ما لا يقل عن مئة دولار حتى يمكنك الحصول على ارباح كثيرة
وازا اردت ان تزود فافعل

king
06-29-2012, 01:55
انا اعتقد عندما يكون راس المال المستثمر من 500 دولار الى 1000 دولار هذا افضل وفى حالة الحصول على ارباح من خلال هذا الاستثمر سوف تكون ارباح جيده والافضل ان لا يزيد راس المال المستثمر عن 1000 دولار حتى لا تعرض نفسك الى خطر كبير مهما كان حتى لو كنت تعتمد على استراتيجيه جيده
ولكن للامان من الافضل ان لا يزيد استثمار عن هذا الحد

عزبز 18
06-29-2012, 02:13

نعم كلامك صحيح يا صديقي المال الكثير والتخطيط الجيد
هو الدي يجلب لنا الراحة النفسية والمال والحالة النقسية للمتداول ويجب اولا واخرا المحافظة علي راس المال

Desperate
06-29-2012, 14:53
ناس كتير اوى هتقولك 100 دولار
وانا اتفق معاهم بس المبلغ ده مش عشان تكسب بيه
ده عشان يبقى اسمك متاجر فى الفوركس
وبتتعلم على الحساب ده
ولكن لو هنتكلم على ربح جيد شهريا
يبقى حساب ب 1000 دولار اقل قيمة ممكن تدخل بيها
ويبقى اى عقد ب 1 دولار
ولو هتدخل فى اليوم صفقتين يبقى تقسم حجم على العقد على عدد الصفقات مع مراعاة المخاطرة بنسبة ثابتة يوميا وتكون قليلة زى 3- 5 % بس

ابو محمد
06-29-2012, 14:58
انا برايي اذا تعلمت جيدا واصبحت فاهم الفوركس ان تعمل بمبلغ5000دولار
وتدخل بنسبة3 بالمية حتى تحافظ على حسابك وتحقق دخل شهري بنسبة ثابتة والله اعلم

remas
06-29-2012, 15:07
يا اخى والله الموضوع مش موضوع راس مال يعنى ممكن تتاجر بالبونص مفيش اى مشكله البونصات الان كتير جدا الاهم من كل ده قبل المال الخطه او الطريقه اللى هشتغل بيها ى ايه

Mostafa Mando
06-29-2012, 17:45
إذا كان متعلم جيداً يا اخي ومدرب وهيدخل عشان يشتغل بجد اعتقد ان 1000 دولار مبلغ

كويس اوي كرأس مال للبداية لكي تحس بالمكسب الذي ستحققه ان شاء الله

mido303037
06-30-2012, 02:34
براحتك ممكن يكون راس مالك كبير وربحك كبير او قليل
وخسارتك كبيرة او قليلة انت بتتحكم فى حجم العقود

mrhoda
06-30-2012, 02:36

المشكلة فى رأس المال المطلوب
اهم حاجة ادارة رأس المال نفسها تكون صح
ممكن واحد يبدا برأس مال 100 دولار ويوصل الى الف دولار بادارة رأس مال جيدة
وطبعا افضل رأس مال يحقق ارباح جيدة هو الف دولار

mage
06-30-2012, 03:24
المتاجر فى الفوركس دائما بحاجة الى راس مال كبير حتى يتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة ولهذا السبب انا ارى ان افضل طريقة لكى يتمكن المتداول فى الفوركس من تحقيق النجاح انه يفتح حساب كبير مع ادارة مال جيدة

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 03:26
المتاجر فى الفوركس دائما بحاجة الى راس مال كبير حتى يتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة ولهذا السبب انا ارى ان افضل طريقة لكى يتمكن المتداول فى الفوركس من تحقيق النجاح انه يفتح حساب كبير مع ادارة مال جيدة

رأس المال يعنى للمضارب اشياء كتيره

هيبقا مطمئن بنسبة كبيره ان السعر لو عكس عليه مش هيأثر عليه
بس اهم شئ برده ادارة رأس المال
سواء حساب كبير او صغير

abaragh
06-30-2012, 03:32
اعتقد ان المبلغ كلما كان صغيرا كلما كان احتمال خسارته اكبر
ومن رأي الشخصي وتجربتي المتواضعة ان اقل مبلغ ينصح به للمتاجرة هو 500 دولار وهو اضعف الايمان.

abdello052
06-30-2012, 06:15
براي راس المال ليس له علاقة بالنجاح لكن ادارة راس المال هي التي تقود الى النجاح
سواء كان راس المال صغير وادارة راس المال صحيحة

HUSSENEY
06-30-2012, 20:50
كل طريقه على حسب
يعنى هناك بعض الطرق تحتاج الى راس مال كتير
بس المضاعفات وهناك بعض الطرق لا تحتاج الى راس مال كتير
مثل التداول وقت الاخبار او التحليل الفنى

elzeel
06-30-2012, 20:54
انا شايف ان دا بيرجع لقدرتك الماليه ولبداياتك اذا كنت مبتدئ اكيد بيكون الامر فى الاول بسيط
انما مع الخبره وانك تكون وصلت لمستويات عاليه فى الفوركس فهيكون راس المال بالنسبالك اكبر طبعا

Bs Joker
06-30-2012, 20:57
هي قاعدة بجي على كل انسان ان يحفظها " كل ما راس المال يكون اكبر كل ما الربح أكثر و اكثر" لكن تستطيع ان تكون جيد و تبدا مشوارك ب 100 دولار و تطوره يوما بعد يوم و تجمع الارباح ابتداء من الشهر الثاني

Mtec
06-30-2012, 21:08
انا افضل راس المال الكبير حيث يساهم في حماية الحساب وايضا بالادارة الجيدة تكون الارباح جيدة
لذا كلما كبر راس المال كبرت الارباح

waleed adel
07-01-2012, 17:57
لابد وان يكون معاك مبلغ محترم تبدا بيه و تتاجر بيه علشان يساعدك فى تحقق الهدف بتاعك علشان ساعات لما الحساب بتاعك بيبقى صغير ممكن السعر يعكس عليك والمبلغ الصغير لا يساعد لارتداد السعر

Dentist Ahmed
07-01-2012, 19:03
اعتقد ان رأس المال القليل يؤدى الى زياده المخاطره لزياده الربح
ولكن رأس المال المناسب يقلل من نسب المخاطره
وبالتالى ربح مناسب للفرد

Rami
07-01-2012, 19:06
اعتقد ان رأس المال القليل يؤدى الى زياده المخاطره لزياده الربح
ولكن رأس المال المناسب يقلل من نسب المخاطره
وبالتالى ربح مناسب للفرد

بكلمات اخرى المال القليل فى المتاجرة يدفعك للطمع
وبالتالى الخسارة الحتمية لراس المال
لهذا كلما كبر راس المال كان افضل
تحياتى لك

mr.ahmed
07-01-2012, 19:13
البداية المناسبة لأصغر حساب تبدأ من 100 دولار و هو يكون حساب للتجربة بالنسبة لك و يكون النتيجة فيه عن طريق كم تحقق من نقاط أي لا تعتمد علي أنك ستكسب كم من هذا الحساب و إنما تستطيع أن تري قدراتك كم نقطة تحققها في الاسبوع أو في الشهر

أما إذا كنت تريد أن تحصل علي عائد من تجارتك فالبداية المناسبة تكون من أول 5000 دولار علي الاقل

هذا مجرد رأي

okash
07-03-2012, 22:40
لا يوجد رأس مال محدد للبدء في الوركس ولكن المطلوب هو انه ان تكون حذر في البداية لو كان راس مالك صغير وان تحسين ادارة رأس المال لو كان كبير

aboualy
07-03-2012, 23:28
اعتقد ان اول حساب حقيقى يبداء به المتاجر يجب ان يكون حساب صغير حتى يتعود على العمل على الحساب الحقيقى ثم بعد ذلك يستطيع ان يودع مبلغ اضافى لتكبير راس المال
واعتقد ان راس المال يجب الا يكون اقل من 1000 دولار حتى يستطيع ان يحقق ارباح جيدة مع الالتزام بادارة راس المال

ymn30
07-03-2012, 23:33
اعتقد ان اول حساب حقيقى يبداء به المتاجر يجب ان يكون حساب صغير حتى يتعود على العمل على الحساب الحقيقى ثم بعد ذلك يستطيع ان يودع مبلغ اضافى لتكبير راس المال
واعتقد ان راس المال يجب الا يكون اقل من 1000 دولار حتى يستطيع ان يحقق ارباح جيدة مع الالتزام بادارة راس المال

ان مع حضرتك بس اهم شئ هى ادارة راس المال بصورة جيدة وان كان المبلغ كبير اوصغير ولكن انت بتحديت لنفسك واهم شئ لازم يكون هذا المال انت لست بحاجه له فى حياتك الضروريه بمعنى اعتبرة مش موجود اصلا

sabre
07-04-2012, 00:05
رأس المال المطلوب من التاجر كى يبدأ فى التجارة ويحقق اربا
فى رأى لازم يكون على الاقل 1000$
ونسبه الربح المعقوله من 300$ فى الشهر
بس لازم تسحب الربح علطول

nada
07-04-2012, 00:22
اعتقد الاجابه على هذه السوال تعتمد على فكره المتاجره لانك ممكن ان تبدا ب مبلغ بسيط وتسطيع تكبير حتى يكون حساب كبير
والحساب اعتقد يكون اذيد من الف دولار

kingman
07-04-2012, 00:28
لا يوجد رأس مال محدد للبدء في الوركس ولكن المطلوب هو انه ان تكون حذر في البداية لو كان راس مالك صغير وان تحسين ادارة رأس المال لو كان كبير

وعموما فى البداية بيكون افضل شئ ان الواحد يلزم الديمو واذا لم يتسرع المتاجر ويمتلك الأنضباط النفسى والقدرة ان يلزم الديمو فترة مناسبة حتى يمتلك الخبرة يقدر يفتح حسابات تجريبية على انها حقيقة ويرى كيف سوف يتعامل معها ومدى النجاح

tarek22
07-04-2012, 00:39
ليس هناك مبلغ محدد للتداول
فهذا راجع لامكانياتك في المخاطرة
لكن توجد شركات وصاطة تحدد الحد الادنى للايداع فمثلا انستا الحد الادنى عندها هو 1$

thestarboy
07-04-2012, 15:28
هي بتختلف من شخص للتاني يعني فيه اللي شايف ان راس المال الكبير كويس للحمايه من تقلب السعر وفيه اللي شايف ان مش بيفرق
عشان استراتيجيته وتحليله بيساعده سواء علي راس المال الكبير او الصغير عشان كده مش هيفرق معاه

derfcase
07-04-2012, 16:10
يفضل ان يكون راس المال صغيرا اذا كان التاجر حديث العهد بالسوق
بينما يفضل بالطبع ان يكون كبيرا اذا كان التاجر قد اكتسب الخبرة و اصبح محترفا

okash
07-04-2012, 17:42
الرأس المال المطلوب لكي تبدا في الفوركس هو الرأس المال الذي تقتنع انك قادر على البدء فيه دون تردد منك ولا خوف

ابو محمد
07-04-2012, 17:45
انا برايي خمسة الاف دولار
مبلغ كافي بنسبة دخول3 بالمية ناجحة وتربح

memostar3
07-04-2012, 17:51

كبير او صغير ليس مهم
المهم انه يكون فاااااااااااااااائ ض عن حاجتك

okash
07-05-2012, 17:37
كلما كان راس المال كبير كلما كان افضل والعكس صحيح كلما كان راس المال صغير كان الربح اقل واحتمالية الخسارة اكبر

ymn30
07-05-2012, 17:39
كلما كان راس المال كبير كلما كان افضل والعكس صحيح كلما كان راس المال صغير كان الربح اقل واحتمالية الخسارة اكبر

بس كمان كلما كان راس المال كبير كانت الارباح كبيرة وكمان الخسارة هتكون كبيرة وكمان العكس صحيح

aboualy
07-05-2012, 17:41

فعلا اخى العزيز راس المال الكبير بيكون مريح فى التداول لانك بتقدر تلتزم بادارة راس المال وفى نفس الوقت تقدر تحقق ارباح جيدة بعكس راس المال الصغير الى بتكون فى حالة حيرة بين الالتزام بادارة راس المال وبين تحقيق الارباح المقبولة

panda
07-05-2012, 19:18
راس المال فى رايى يعتمد على خبرة التاجر فى السوق

لو لديك خبرة كبيرة يمكنك استخدام راس مال كبير

ولو لم يكن لديه خبرة يفضل الا يخاطر براس مال كبير

Amany Mohamed
07-05-2012, 19:21
السلام عليكم
انا ارى ان رأس المال ليس كل شئ
فيوجد اناس لديهم رأس مال قليل و لكن لديهم خبرة كثيرة تجعلهم يحققوا اضعاف هذا المال
لذلك ارى ان الخبرة هي نصف رأس المال

safiforex
07-05-2012, 19:27
السلام عليكم
انا ارى ان رأس المال ليس كل شئ
فيوجد اناس لديهم رأس مال قليل و لكن لديهم خبرة كثيرة تجعلهم يحققوا اضعاف هذا المال
لذلك ارى ان الخبرة هي نصف رأس المال

لا اخي الكريم فراس مال مهم كثير في التداول فمن لديه راس مال كبير جدا فليس هو من لديه را سمال صغير ، هذا بغظ النظر عن الخبرة او الطريقة
فيمكن للواحد ان يكون له راس مال كبير و يعمل فقط بادارته و يربح الملايين بدون خبرة لا في استراتيجيات او في التحليل و اقول هذا عن تجربة من احد الاصدقاء له راس نمال كبير و يربح الملايين

husamart
07-05-2012, 19:28
اخي المهم ليس كم المبلغ
كثير من الانس دخلو بألافات الدولارات وضاعت في السوق
وهناك من بدأ ب 200 دولار ونجح
المهم هو الالتزام بالطريقة بعد التعلم والتجربة
الالتزااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااام

slafe
07-05-2012, 19:29
في رايي للمبتديء عليه ان يبدا بمبلغ صغير حتى يتدرب عليه لانه ستكون هناك كارثة في حال خسارته لا قدر الله.
اما للمحترف فبقدر ثقته بنفسه وقدراته يتوقف المبلغ اللازم للمتاجرة.
خلاصة القول ان المتاجر سيتاجر باموال تكون بمقدار خبرته وقدراته لكن هدا لا يعني ان المحترف يجب ان يغامر دائما بمبالغ كبية لكن عليه ان يكون حدرا دائما ولا يكون مغامرا متهورا

memostar3
07-05-2012, 19:49
انا برايي خمسة الاف دولار
مبلغ كافي بنسبة دخول3 بالمية ناجحة وتربح

بيتهيالى كتير جدا
ومش ناس كتير معاها المبلغ دا
احنا بنتجر ب ميه دولار وبيكون قلبنا عليه ل يضيع لا قدر الله
ومن ناحيه ارباح الخمس الاف اكيد اكبر بكتير
ربنا يوفقن جميعا يارب

roka
07-05-2012, 20:31

لابد ان يكون متوسط ليس كبير حتى اذا خسرتة لا تحزن و ايضا ليس بقليل واعتقد ان مبلغ 100 دولار كويس جدا للبداية

waleed adel
07-08-2012, 04:31
لازم الحساب يكون فيه رصيد جيد لا يقل عن 1000 دولار عشان تقدر تستحمل
اي خساره لا قدر الله

السيد الجبالي
07-08-2012, 04:44

اولا قبل فتح حساب حقيقي يجب التدوال فتره كافيه علي التجريبي حتي تعرف مواطن ضعفك وقوتك في التداول ...
اما بالنسبه للمبلغ المناسب للبدء ... فاري انه بعد وجود اللوتات الصغيره في المتاجره والتي تصل الي .01 دولار قيمه النقطه بها ... فانه ليس شرطا للتداول ان يكون المبلغ كبيرا ...
اري ان 100 دولار الان اصبح مبلغ ليس بالهين لبدء تجاره حقيقيه به .... ولكني اري ان 500 دولار هو المبلغ المناسب لبدء تجاره مجديه ..... .

avocato bola
07-08-2012, 04:51
هو راس المال مش شرط انه يكون كبير او صغير المهم انت بستخدم ايه للمضاربه ايه الطريقه اللى شغال عليها وهل انت ملتزم بيها ولا لا ممكن راس مالك صغير ولكن شغال بطريقه ممتازه فاكيد راس مالك هيزيد وربما فى حالة اخرى ممكن العكس

derfcase
07-08-2012, 15:40
بيتهيالى كتير جدا
ومش ناس كتير معاها المبلغ دا
احنا بنتجر ب ميه دولار وبيكون قلبنا عليه ل يضيع لا قدر الله
ومن ناحيه ارباح الخمس الاف اكيد اكبر بكتير
ربنا يوفقن جميعا يارب

نعم هو كبير اخي الكريم
memostar3
و لكن بالنسبة لصغار المتداولين و حديثي العهد بالسوق - و لكن لمن لهم خبرة بالسوق اعتقد انه مبلغ متوسط او عادي اذا ارادو بدء اسبوع او شهر تداول جديد بالسوق

compaq0
07-08-2012, 16:07
ارى انه يجب ان لا يقل عن الف دولار حتى يستطيع الدخول بعقد معقول و فى نفس الوقت يكون محافظ على اداره جيده لراس المال بحيث لا يخسر راس اله مع انعكاس بسيط فى السعر

ehab
07-08-2012, 19:26
تفتح الحساب بي 200 دولار كويس بس الاهم

salah.bmw
07-08-2012, 20:33
شوف حبيبي الرصيد لما بيكون كبير اكيد رح يكون حامي حالك اكتر لكن لما يكون عندك استراتيجية معينة
ما رح يهمك كبر الرصيد او صغره لأنو انت عمليا رح تحط اهداف اتوماتيكيا وخسارتك ما رح تزيد عن هدفك وما بيهم كبر رصيدك

sky44
07-08-2012, 20:40
في رايي افضل راس مال يمكن البداية به في المتاجرة بالنسبة للمبتدئيين هو 100 دولار او اكثر فكلما كان راس المال كبيرا كلما كان حسابك في امان و سيتحمل الخسارة التي تاتي قبل الربح

dodovedo
07-08-2012, 20:59
اخى الكريم
كلمازاد راس المال كلما كان افضل ليك
طب افرض معيش راس مال كبير افتح بالصغير بس اياك والطمع ابدا واحده واحده
تقبل مرورى

theboy2226
07-09-2012, 01:16
من وجهه نظري لازم او ايداع ليك خالص يكون صغير لانه بيكون او تجربه ليك في السوق الحقيقي و اغلب او حتي كل التجار بتخسر الحساب الاول ده
خلي اول حساب ليك مايتعداش ال25دولار و تاجر فيه طبعا بلوت 1سنت و نصيحة اسحب اي ربح تعمله حتي لو كام سنت لان رؤية الربح بالنسبة لمبتدئ بتخلي روحه المعنوية في السماء
و نصيحة اخري لو تعرف تخلي اول حساب بونص من شركات او منتديات يكون افضل
تاجر بفلوسك الخاصة لما تحترف الموضوع

اسلام شعبان
07-09-2012, 01:39
السلام عليكم انا اعتقد المال الصغير لكى تتاجر به يجب ان يكون عندك خبره جيده جدا ويوجد احد الاعضاء هنا تاجر ب6دولار ووصلهم 40دولار وهذا يتطلب مهاره ولكن اذا كنت غير محترف يجب ان يكون المال اقل شئ 500او100دولار لكى تتحمل الخسائر ارجو ان اكون افد حضرتك

madoxegy
07-09-2012, 01:41

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 01:18
هو راس المال مش شرط انه يكون كبير او صغير المهم انت بستخدم ايه للمضاربه ايه الطريقه اللى شغال عليها وهل انت ملتزم بيها ولا لا ممكن راس مالك صغير ولكن شغال بطريقه ممتازه فاكيد راس مالك هيزيد والعكس

انا اعتقد ان حجم راس المال مش بيفرق بس المهم الخيرة
واللى اهم من الخبرة الصبر وعدم الطمع
بس ايا كان راس المال اللى هتبدا بيه ممكن تكبره

mohamed 300
07-10-2012, 01:21
انا اعتقد ان مبلغ من 300 الى 500 دولار مبلغ كافى جدا للبا فى سوق الفوركس ,ولكن عليك ان تتاجر باموال انت لست فى حاجه لها ,لان المخاطره كبيره جدا فى هذا السوق

mido95
07-10-2012, 01:25
اكيد يا اخى انك كل ما رأس المال يزيد الارباح هتزيد و هتحقق نجاح اكتر
لكن اظن انك ممكن تبدأ ب100 او 200 دولار لكى تبدأ بنجاح فى عالم الفوركس

Looser
07-10-2012, 13:29
فيما يلي نظرة عامة عن أنواع الحسابات المتوفرة بسوق الفوركس الحالي ومزايا وعيوب كل نوع.

حساب التداول المصغر - Mini Trading Account

هذا النوع من الحساب مخصص للتجار الجدد أو الأفراد الذين لا يريدون إستثمار مبالغ كبيرة من المال. الحسابات المصغرة تتيح لك المتجارة بسوق الفوركس بإستثمار شخصي بحد أدني يتراوح بين 250 - 500 دولار. تقدم معظم شركات الوساطة قوة رفع بنسبة 1:400 للحسابات المصغرة, والتي تمكن المتداول من إجراء صفقات تتعدى قيمتها 10.000 دولار, وفي ذات الوقت تقلص نسبة المخاطرة لمال المتاجر إلى أدنى نسبة.

هذه نقطة مهمة يجب عليك فهمها في متاجرة الفوركس. يمكنك جني الكثير من المال أكثر مما استثمرته, ولكنك لن تخسر أكثر مما تملك.

المزايا:

المتاجرة برأس مال صغير: يمكن لأي شخص يملك 250 دولار للمخاطرة أن يتاجر في الفوركس مستخدما الحساب المصغر. والسبب الذي يجعل لسوق الفوركس ميزة فريدة لا توجد بأي سوق آخر هو الرافعة المالية التي تعطى للمتاجرين.

مخاطرة أقل : جميع خبراء الفوركس سوف يخبرونك أن تتاجر بحساب تجريبي قبل المخاطرة بمبالغ كبيرة من الأموال. بعد أن تفعل هذا يفضل أن تتاجر بحساب مصغر أيضا. هذه طريقة جيدة لمارسة ودراسة فعالية استراتيجية المتاجرة, وذلك بأقل مخاطرة ممكنة.

المرونة : أحد المبادئ الرئيسية للمتاجرة في الفوركس هي أن تكون لديك خطة إدارة مخاطر وأن تلتزم بها ، ومع الحسابات المصغرة, فمن السهل جدا القيام بذلك. يمكنك المتاجرة بالعديد من العقود المصغرة مقارنة بعقد واحد كبير تخاطر فيه بالكثير من المال إذا لم تنجح خطتك.

العيوب:

فيما يتعلق بالحسابات المصغرة, هناك عيب واحد فقط. فصحيح أنك تخاطر أقل, ولكن مثل أي شئ في الحياة "بدون تعب لا ربح". فإحتمالية الربح أقل بكثير من حسابات التداول العادية. الحسابات المصغرة التي تتاجر بعقود بقيمة 10.000 دولار تقدم 1 دولار فقط عن كل نقطة, وذلك مقارنة بـ 10 دولار في الحسابات العادية.

حساب التداول القياسي (العادي) - Standard Trading Account

هذا النوع من حسابات المتاجرة هو الأكثر شيوعا. ولا يطلق عليه هذا الحساب القياسي لهذا السبب. فهذا الاسم مشتق من حقيقة أنه يمكن للمتاجرين الذين يستخدمون هذا النوع من الحسابات أن يقوموا بصفقات بقيمة العقد القياسية, وهي 100.000 دولار في سوق الفوركس. ولكنك تعرف جيدا الآن أن المقدرة على المتاجرة بصفقات بقيمة 100.000 دولار لا يعني أنك بحاجة إلى استثمار هذا المبلغ بأكمله.

فالحسابات القياسية عادة تحوي رافعة مالية بنسبة 1:100. هذا يعني أنك بحاجة فقط إلى استثمار 1.000 دولار فقط للتداول باستخدام الحساب القياسي.

المزايا:
احتمالية الربح: حيث أنك تخاطر بمال أكثر بهذا النوع من الحسابات, فإن احتمالية الربح أكبر أيضا. فبهذا النوع من الحسابات كل نقطة تساوي 10 دولار, ولهذا فإن مكسب بقيمة 100 نقطة يعني أن المتاجر قد كسب 1.000 دولار. هذا غير مسبوق بسوق الفوركس مع أي نوع آخر من الحسابات.

خدمات إضافية : أنه أمر بديهي أنه عندما يسجل المتاجرون بحساب التداول القياسي, فإن الخدمة التي يتلقونها من شركة الوساطة تختلف عن تلك التي تقدم لمتاجري الحساب المصغر. وهذا بالطبع أمر منطقي ويعرفه كلا من التاجر والسمسار. ويمكن أن تشمل هذه الامتيازات فوارق سعرية بسيطة ، فضلا عن العديد من المزايا الأخرى الممكنة.

العيوب:
إحتمالية الخسارة : هذا جانب سلبي واضح لحسابات التداول القياسية, ولكن يجب الإشارة إليها. فمع وجود إحتمالية كسب مبالغ كبيرة في فترة قصيرة من الزمن, فهناك أيضا الوجه الآخر للعملة. إذا تحركت العملة نفس الـ 100 نقطة ولكن في الإتجاه المعاكس, فخسارتك 1.000 دولار. ولهذا السبب بالتحديد, فإن الحسابات القياسية مخصصة للمتاجرين المحترفين الذين يستطيعون تحمل خسارة مبالغ كبيرة.

يتطلب رأس مال كبير: الحد الأدنى من رأس المال المطلوب لفتح حساب قياسي يختلف من سمسار لآخر. فالبعض يطلب 2.000 دولار كحد أدنى للمتاجرة, في حين يطلب البعض 5.000 دولار, وحتى 10.000 دولار مع البعض, مما يجعل هذا النوع من الحساب مقصور جدا على البعض بعكس باقي الحسابات الآخرى.

حساب التداول المدار - Managed Trading Account

حساب التداول المدار ليس بحاجة لمزيد من التفصيل أكثر مما يوحي اسمه. فهي حسابات متاجرة يساهم فيها المتداول برأس المال, ولكن الجانب الإداري يقوم به خبراء في الفوركس وليس بواسطة المتداول. فعند فتح الحساب يحدد المتاداول أهداف الحساب, ومن ثم يحاول مدير الحساب تحقيق هذه الأهداف. هناك نوعان رئيسيان للحسابات المدارة:

1 – صناديق الإستثمار المشتركة: بهذا النوع من الحسابات المدارة, يوضع رأس مالك بصناديق استثمارية مشتركة مع رؤوس اموال مستثمرين آخرين, ثم تتقاسم الأرباح أو الخسائر. تصنف هذه الحسبات حسب تحمل المخاطر. التاجر الذي يبحث عن الربح في فترة قصيرة من الوقت, سوف يختار حساب رؤوس الأموال المشتركة المدارة مع نسبة مخاطرة/عائد أعلى, في حين أن التاجرالذي يبحث عن دخل أكثر ثباتا سوف يفعل العكس.

2- الحسابات الفردية : وهي بالطبع الحسابات التي تدار على أساس فردي أكثر وليس على أساس صناديق الإستثمار المشتركة.

المزايا:

الحصول على مساعدة محترفين: بصرف النظر عن الفترة التي تاجرت فيها في الفروكس, فهناك بالتأكيد من يتاجر قبلك بكثير. من المهم دائما الإنصات لآراء الآخرين في السوق, خاصة عندما يعرف عنهم أنهم خبراء في هذا المجال. بهذا النوع من الحسابات المدارة يمكنك أن تعتمد عموما على أن مالك في أيدي خبراء الفوركس وسوف يقومون باتخاذ قرارات مبنية على خبرة بشأن الكيفية التي يتصرفون بها مع أموالك وفي الوقت المناسب.

الحرية: إدارة حسابك بواسطة شخص آخر يتيح لك الفرصة لكسب المال من الفوركس من دون تمضية الوقت لفعل ذلك. يمكنك تمضية وقتك في فعل ما تشاء والتأكد من أن الخبراء في إدارة أموالك سوف يبذلون قصارى جهدهم لمساعدتك على الربح.

العيوب:
الكلفة : لهذا النوع من الحساب تكلفة عالية. فرفاهية الكسب من سوق الفوركس وفي ذات بدون تمضية أي وقت للمتاجرة بنفسك, سوف تكلفك 2.000 دولار عن حسابات رؤوس الأموال المشتركة وأكثر من 10.000 دولار للحسابات الفردية.

انعدام المرونة : إذا اخترت إدارة حسابك بواسطة شخص آخر, فأنت لا تريد أو لا تعرف كيفية المتاجرة بنفسك. ولكن مع هذا النوع من الحساب ، ففرص الإنخراط في المتاجرة قليل جدا. إذا أردت مثلا لأي سبب من الأسباب أن تعقد صفقة تظن أنها مربحة, فسوف يتوجب عليك الإعتماد على مدير الحساب للتأكد من هذه الصفقة واتخاذ القرار المناسب. إدارة حسابك من قبل الغير لا يترك لك الكثير من المرونة.

خلاصة

سوق الفوركس سوق تنتشر بشكل كبير جدا ومعظم خبراء الاقتصاد يتوقعون له الإزدهار. هناك العديد من العوامل التي تساهم في هذه الشعبية, أهمها إمكانية الربح. ولكن من المهم دائما أن تذكر نفسك أنه مع عظم نسبة إحتمالية الربح تتعاظم نسبة الخسارة, وإذا لم يدار الحساب بشكل جيد فيمكن أن يدمر أكثر المتاجرين خبرة. الخطوة الأولى في إدارة متاجرتك في أسواق الفوركس هي اختيار نوع الحساب الناسب على أساس رأس المال المتاح لديك وقدرتك على المخاطرة.

madoxegy
07-10-2012, 13:29

maheraziz200
07-10-2012, 13:32
المبلغ المحترم فعلا هو1000 دولار لكي يتحمل الانعكاس لان السوق غدار والدخول بعشرين سنت فقط

---------- Post added at 10:32 AM ---------- Previous post was at 10:31 AM ----------

اتمني من الجميع تعلم اداره راس المال لانها جوهر الفوركس

mostafakamal
07-10-2012, 15:21
راس المال المطلوب بيكون على حسب خطة وطريقة المتاجرة
يعنى هل هو مخاطر ولا شديد الحرص على ادارة راس المال
وهل هيفتح عقود مينى ولا ميكرو ولا ستاندرد

elking
07-10-2012, 16:04
انا شايف ان كل ماراس المال كبر كلما كان الربح بكير للغاية وبالتالى اقل مبلغ هو 1000 دولار من اجل ربح معقول وجيد

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:05
انا افضل ابدا بـ 1000 دولار لكن بعد اكتساب خبرة كبيرة جدا جدا
حتى لا تضيع راس مالك

okash
07-11-2012, 20:01
راس المال المطلبو لكي تبدأ في افوركس هو اذا كنت مبتدأ غير متمكن في الفوركس يستحسن 100 دولار اما اذا كنت متمكن من الفوركس تعرف التداول جديا يستحسن 1000 دولار

ehab
07-14-2012, 06:34
مش لازم يبقه كبير اوي او صغير اوي خير الامور اوسطه يعني تفتح الحساب بي 100 دولار كويس بس الاهم
من كل هذا الاشياء هو قدر التي لديك علي اداره راس المال

elking
07-14-2012, 10:22
اعتقد ان افضل راس مال للبدء فى التداول فى الفوركس هو 1000 دولار والحد الادنى للبدء هو 100 دولار لا يمكن اقل من هذا

ehab
07-14-2012, 17:12
اعتقد ان افضل راس مال للبدء فى التداول فى الفوركس هو 1000 دولار والحد الادنى للبدء هو 100 دولار لا يمكن اقل من هذا

فعلا مبلغ 100 دولار مبلغ كويس كمتداء مع استراتيجية كويسة مثلا
وتحليل فنى دقيق ان شاء الله تحقق ارباح ويسة

Shady Moustafa
07-14-2012, 17:16
بالنسبالى لا يوجد رأس مال معين مقترن بتحقيق الربح فيمكن لأى شخص يفتح حساب 10 دولار ويكسب منه أو 100 دولار ويكسب منه أو 1000 دولار ويكسب منه الشئ الأهم هو الاستراتيجيه وليس حجم الحساب لكن الذه سيكون حسابه 10 دولار يفضل ان يفتح لوتات 0.01 دولار لذا ستكون ارباحه قليله والذى سيكون حسابه 100 دولار يفضل ما يفتحش لوتات اكبر من 0.1 دولار لذا ستكون ارباحه اكثر وهكذا
وطبعا كل واحد وليه استراتيجيته واداره رأس المال بتاعته

forex4ever
07-14-2012, 17:16

والله التاجر الشاطر ممكن يحقق النجاح حتى على 10 دولار . باتباع استراتيجية ناجحة وادارة مال قوية يستطيع النجاح قد لاتكون ارباح تذكر ولكن مجرد عدم الخسارة في هذا السوق يعتبر ربح لان حسابك سيعيش يوما اخر لتحاول تعويض اي خسارة لا سمح الله

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:18

اعتقد ان مبلغ 1000 دولار هو مبلغ مناسب لمحترف في هذا المجال ام مبتدر اظن ان هذا مبلغ كبير
وضع في الاعتبار انه بنسبه كبيره قد يخسر هذا الحساب لذا اري ان يكون المبلغ صغيرا في البدايه .. افضل

fx-man
07-14-2012, 17:18
موضوع راس المال دا متغير من شخض للتانى .انا عن نفسى بحاول انى اعمل ربح اسبوعى وشهرى ثابت من الفوركس وافضل راس مال يساعدنى فى كدا هو حوالى 250 دولار .

mohamed yossef
07-16-2012, 09:18
من الممكن ان يختلف راس المال الذى من المفترض ان تبدا به فى السوق
وذلك من شخص لآخر ولكنى انصح المبتدئين وانا منهم الا يزيد المبلغ عن 100 دولار فقط واللوت الذى تدخل به لاى صفقة لا يتعدى 10 سنت فقط ولا تخاطر باكثر

digirakan
07-16-2012, 09:24
السلا م عليكم ورحمة الله وبركاتة

مبلغ 100$ كافية لبدء في التجارة لكن خذ مني هذا المعادلة الهامة

اذا كان في رصيدك 100$

اجعل النقطة 0.1

واذا كان رصيدك مثلا 50$

اجعل النقطة بـ 0.05

فهمت وهكذا لن تخسر راس مالك

khaled zizo
07-20-2012, 13:59
من رايي ان راس المال كثرته او قلته لا تؤثر كثيرا في النجاح ولكنه يؤثر في نسبة الارباح والخسائر ليس الا فمثلا انا افضل ان اعمل برأس مال كبير كي يختصر معي وقتا طويلا فمثلا اذا فتحت حساب فوركس وكان راس المال مثلا 1000 دولار فهوا الي حد ما ليس بالكثير وليس قليل ايضا لكنه يمكن عن طريقه تحقيق ارباح جيدة انا اظن قبل وضع مبلغ كبير او صغير يجب المحاوله في حساب ديمو اولا حتي تتعلم اسالبب المتاجره وحاول المزيد حتي تتكمن من تحقيق ارباح ولكن عند الحساب الحقيقي يجب وضع مبلق قليل ايضا ولا تجازف الا اذا ثقت بنفسك

elenany
07-20-2012, 15:41
تبع كل واحد

فى الاول يعني ممكن يلعب بـ 200 دولار
يضرب بيهم
وبعد كده ممكن كبداية عمل بجد 4000 دولار

realyone
07-20-2012, 15:44
يستحسن كل ماكان راس المال كبيرا كل ماكان افضل ,لأن راس مال كبير لايتطلب منك عمل نقاط كثيره لكي تربح,يكفي ان تخرج بنقطة في كل صفقة ,لان راس مال كبير يمكنك من الدخول بصفقة على لوت كبير

delpi
07-20-2012, 15:55
المشكلة فى راس المال الصغير ان حتى لو المتاجر اجتاز مراحل معينة واصبح حتى محترف راس المال الصغير ه ارباحه هتبقى قليلة وربما لايقنع به المتاجر وخصوصا مع درجة تعلمه الجيدة فى السوق فكيد هيضطر بزيد المخاطرة ليشعر بقيمة الربح

magic777
07-20-2012, 17:07
من الممكن ان يختلف راس المال الذى من المفترض ان تبدا به فى السوق
وذلك من شخص لآخر ولكنى انصح المبتدئين وانا منهم الا يزيد المبلغ عن 100 دولار فقط واللوت الذى تدخل به لاى صفقة لا يتعدى 10 سنت فقط ولا تخاطر باكثر

اعتقد اخي ان لوت بعشره سنت هيكون كبير اوي هنا مع حساب ب100 دولار
لان كده انت معرض للمرجنه مع اقل من 100 نقطه انعكاس اخي وده ممكن يحصل مع اي خبر
مفاجئ

AMANI
07-20-2012, 18:43
اعتقد ان راس المال المناسب من اجل البداية والعمل الحقيقى فى سوق الفوركس ان لا يقل عن 100 دولار حتى يشعر المتاجر بالمكسب لو كان اقل من ذلك اعتقد ان الامر سيصبح مملا للغاية

ahmed
07-20-2012, 18:46
اعتقد اخي ان لوت بعشره سنت هيكون كبير اوي هنا مع حساب ب100 دولار
لان كده انت معرض للمرجنه مع اقل من 100 نقطه انعكاس اخي وده ممكن يحصل مع اي خبر
مفاجئ

لا يا اخى اللوت بعشر سنت فى رافعه من 1:100
اذن انت تحتاج الى 900 نقطه حتى تصل الى المارجن
اعتقد ان سبه الدخول معقوله جدا ومخاطرتها معقوله

waleed adel
07-22-2012, 00:53
رأس المال الكبير به مخاطرة كبيرة والافضل ان يستخدمه تاجر محترف ولكن راس المال الصغير
افضل للمبتدئين للحفاظ على راس المال من الخسارة