PDA

View Full Version : امتى اقدر ادخل صفقة رابحة

Timo289
04-16-2015, 15:01
انا دخلت صفقات كتير جدا وكان اعلي ربح حققته كان 25$
ولما حاولة انى ارفع الربح اكتر من كدا لقيت نفسي بخصر معظم الصفقات
دخلت علي فيديوفات كتير على اليوتيوب بس الواضع ان كل الفيديوهات دة كذب انا بنفذ كل ال فى الفيديو
وبخصر باردو
انا محتاج حد يعرفنى امتى ادخل الصفقة وامتى اخرج منها واقدر احقق اعلي ربح ممكن من دوخ اى خصارة
انا مش عارف اعمل اية بصراحة ومحتاج حد يعرفى امتى ادخل صفقة واكسب فيها ؟؟

takirg
04-20-2015, 17:56
شكرا لك أخي الكريم على شرحك لكثير من النقاط المهمة في الفوركس
و أهم شيئ هو إدارة رأس المال لأنه من يدخل بغير دراية بالسوق سيخسر كامل حسابه حتى لو إلتزم ببقية العناصر

ahmed mo
04-20-2015, 17:59
ده بيكون من خلال تحليليك الفنى اللى انت تثق به

يعنى انت الل تقرر لو مش عارف يبقى لسه مش وقته الحساب الحقيقى الى الان والله يوفقكم

sharshabil
04-20-2015, 18:34
لاوم انك تبتدا من البدايو يااخي
و ليس انك تطبفق استرتجيات جاهزة و تنتظر انك سوف تربح الافضل انك تتده الى التعلم و التحليبل ,

Ahmed ibrahem20145
04-20-2015, 18:38
لدي سؤال يااعضاء المنتدي الكرام هل اذا قمت بعمل حسابات اخري علي المنتديات الاخري للشركة وربطها بنفس

الحساب في انستا فوركس هل سيتم تحويل جميع الاموال لحسابي في اول الشهر ام انة سوف يتم التحويل من منتدي واحد فقط

ارجو الافادة من الاخوة الاعضاء ومن المديرين

bayoo73
04-20-2015, 18:41
يا جماعه عاوز اعرف برضو
هل اذا قمت بعمل حسابات اخري علي المنتديات الاخري للشركة وربطها بنفس

الحساب في انستا فوركس هل سيتم تحويل جميع الاموال لحسابي في اول الشهر ام انة سوف يتم التحويل من منتدي واحد فقط

بسمه
04-20-2015, 23:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

ahmedibrahim258259
04-21-2015, 23:01
بسم الله الرحمن الرحيم ههههه كلنا نفس الوضع اخي الكريم وخليك عارف انك لما بتخسر كتير يبقى انت ليه موش اتعلمت كويس
تقبل مروري

miro125
04-21-2015, 23:16
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام

ali.22595
05-07-2015, 18:37
اخى الفاضل اكيد انتا اتسرعت فى بدء التداول بدون تعليم جيد وخبرة تاهلك للعمل على حساب حقيقى
انصحك اخى افهم التحليل الفنى كويس وخد وقتك ومتستعجلش لام بالتحليل ومتابعة الاخبار بتقضر تحدد السعر وبالتوفيق

محمد ادم
05-07-2015, 18:44
اخي الكريم اولا ارى انك متخبط كثيرا
ولا تمتللك استراتيجية خاصة بك تقوم
بالمتاجره عليها يوميا ولكن انصحك
بالتدرب على استراتيجيه جيده اولا ثم
القبام بالمتاجره ولا تطمع كثيرا وبالتوفيق.

aminalamor
05-07-2015, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح ان كنت قد اقدمت على فتح صفقة وحققت فيها ربح 25دولار اوةقف الصفقة وقم بتحويل الاموال الى الحساب البنكي ومن بعدها ادخل الى السوق مرة اخرى وتاجر
بالتوفيق للجميع

chirikhan
05-09-2015, 01:48
طبعا عدم الالتزام بالربح المسطر او بالخسارة المحددة يزيد من خساراتنا في الغالب
بالتالي لازم لا نصبر على الخسارات وفي نفس الوقت لا نطمع في ربح اكبر

REDA FOREX
05-09-2015, 09:42

adnan1969
05-09-2015, 10:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم انت كيف ربحت 25$ يعني طريق الصدفه او عندك خبره بلحالتيت اخي راجع حساباتك واعرف شو هو شبب خسارتك وحاول تطل الى حل
يخلي ارباحك جيده

محمد المحضار
05-12-2015, 20:13
يعطيك العافيه أخي الكريم على شرحك لكثير من النقاط المهمة في الفوركس
و أهم شيئ هو إدارة رأس المال لأنه من يدخل بغير دراية بالسوق سيخسر كامل حسابه حتى لو إلتزم ببقية العناصر
والله الموفق"""

yhassen
05-12-2015, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته و تحية طيبة لكل الاخوة الاعضاء الافاضل
المهم الصبر و عدم التسرع و قليل يدوم خير من كثير يذهب بسرعة
و أسأل الله الربح الوفير للجميع

مامون سباعنة
05-12-2015, 21:34
السلام عليكم اخواني ورحمة الله تعالى وبركاته
كل الشكر والاحترام اخي العزيز على سؤالك ... اخي تستطيع ان تدخل صفقة رابحة بناءاً على التحليل الفني والاساسي للسلعة
تمنياتي لك وللجميع بالتوفيق والنجاح
تقبل مروري اخي

ahme01
05-17-2015, 13:50
طبعا الجهال في الفوركس من اصحاب الخبرة الكبيرة يمنون المبتدئين بان الفوركس
سهل وبسيط جدا وان الربح يكون بسهولة لكن يجب ان تتعلم فالعلم والمعرفة التامة هو سر الفوركس

محمد مختار
05-17-2015, 14:35
لدي سؤال يااعضاء المنتدي الكرام هل اذا قمت بعمل حسابات اخري علي المنتديات الاخري للشركة وربطها بنفس

ارجو الافادة من الاخوة الاعضاء ومن المديرين

samieh
05-21-2015, 19:18
السلام عليكم
والله يا اخى تقدر تكسب كتير من هذا السوق ولكن بالتعلم الجيد
وسوق الفوركس مكسب وخسارة وماينفعش تكسب على طول من غير خساير بس
لابد ان تكون ارباحك اكبر من خسايرك حتى تستطيع ان تكمل فى هذا السوق الكبير

faridd
05-21-2015, 20:43
اظن ان حضرتك يقصد نظام المتاجرة الجماعية واتباع المتداولين
فى توصياتهم وتداولهم واظن ان هذا النوع من التداول لايفيد صاحبه
لانه لايبذل الجهد فى التعلم وانما يتكل على اداء غيره

masry928
05-22-2015, 16:42
السوق بيفرض عليك متغيرات كتير ممكن تكون المتغيرات دى مناسبه للمبلغ اللى انتا اودعته وممكن تكون لا على حسب حالة السوق يا اخى الكريم وربنا يوفقك و100 دولار حلوة اوى كبدايه

Omar99
05-22-2015, 17:52
فى الحقيقة لا يوجد اى ثقة فى التجارة و تحقيق الارباح فى الفوركس و يجب علينا ان نتحرى الدقة فى اختيار التجارة على العملات و يجب الابتعاد عن الطمع و التجارة على الاسس السليمة مهم جدا لنا

ehabbob
05-22-2015, 18:02
اخى العضو مع احترامى ليك بس هو انت حستى انك علشان كسبت 25$ فى الصفقه الوحده يبقى تطمع فى رفع الربح الطمع عودك فى الفوركس كبر راس مالك الاول علشان تكون مطمن اكتر
والله ولي التوفيق

investtime
05-22-2015, 21:03
اخي وقت دخول الصفقات هو تقريبا مع بداية افتتاح البورصات وتجنب فتح الصفقات قبل صدور البيانات الإقتصادية
لأنه لا يمكن توقع السعر الى بعد صدورها ولا تفتح الصفقات في منتصف صعود سعر لأن يمكنه النزول او الصعود

popa2015
05-22-2015, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

ASMAA TAHA
05-22-2015, 22:47
لابد من دراسة الاتجاه ودا بيكون عن طريق وضع استراتيجية تعتمد على ايا من التحاليل سواء كان اساسى او فنى او غيره
ثانيا لابد من وجود قناعة وبلاش طمع ولابد ايضا تكون داخل مع الاتجاه وليس عكسه

al-Mashhadani64
05-22-2015, 22:59
الاخ الكريم انت لاتستطيع ابدا سحب ارباحك من المنصه وهي شغاله الا اذا اغلقت الصفقات حينها تستطيع سحب الارباح وتقبل مروري

sameh-a
05-23-2015, 00:09
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل براي ان الشخص هو الذي يقرر بنفسه هل حان الوقت لكي يدخل صفقة او لا
هل تدرب بشكل جيد هل شاهد فيديوهات كفاية وتدرب جيدا عندما تكون مستعدا وجاهزا اعتقد انك تستطيع الدخول بكل ثقة

darsh
05-23-2015, 00:15
اخى هذا السؤال تسائله لنفسك وليس لنا ابدا يعنى اتعلمت ولا لسة عندك استراتجية ولا لا كده يعنى مش احنا الى حنقلك

boulafrah
05-23-2015, 00:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الفاضل اكيد انتا اتسرعت فى بدء التداول بدون تعليم جيد وخبرة تاهلك للعمل على حساب حقيقىباستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها انصحك اخى افهم التحليل الفنى كويس وخد وقتك ومتستعجلش لام بالتحليل ومتابعة الاخبار بتقضر تحدد السعر

---------- Post added at 09:24 PM ---------- Previous post was at 09:22 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، فى بدء التداول بدون تعليم جيد وخبرة تاهلك للعمل على حساب حقيقى باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن لا تتحكم في و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ملاك الروح
05-23-2015, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي الكريم ادخل بلوت قليل لبين تقوي رصيدك وتتمكن انك تاخذ عقود بحجم اكبر
اتمنى لك التوفيق

Omar99
05-23-2015, 01:38
من السهل علينا ان نتاجر فى الفوركس و نحقق ارباح منها و لكن مع الدخلو لعى الترندات و الدعوم و المقاومة فى التجارة هام جدا لاى تاجر لانه بمثابة الطريق السهل و السليم لمزيد من الارباح لنا فى هذه التجارة

yassine imq
05-23-2015, 01:38
السلام عليكم
شكرا لك اخي على توضيح لان هذه الامر جد مهم
و بالتوفيق لك اخي الكريم سلام
لكل مبدع انجاز ولكل شكر قصيده ولكل مقام مقال
ولكل نجاح شكر وتقدير ، فجزيل الشكر نهديك ورب العرش يحميك

moh93
05-23-2015, 01:41
انت عشان تدخل فى صفقا رابحة انت بكون مطلوب منك تحليل السوق كوس
واكدي بكدة بييكون فية صفقات موافقة والتاجر بكدة سوف يحقق ربح كبير جدا ويجب انه دخل فى نقاط قوية

هاشم احمد
05-23-2015, 02:08
المتاجرة بالاعتماد على الجاب أو الفجوة هي بسيطة للبيع والشراء ولكنها ايضا تحوى على بعض المخاطر ، وبشكل أساسي عليك اكتشاف الفجوة في السعر من سعر الإقفال السابق وتراقب أول ساعة من التعاملات لتمييز مدى المتاجرة ، فارتفاع فوق ذلك المدى يشير إلى شراء وهبوط تحته يشير إلى بيع

معتصم سباعنة
05-23-2015, 02:13
اخي دير بالك وادخل بحجم عقود قليلة وابدا شوية شوية لتحقق ارباح
تقبل مروري

big.pharaoh
05-23-2015, 02:26
بتخسر ومش عارف بتخسر ليه .. لا انت عارف والسبب انك متعلمتش كويس او مفكر انك عرفت كل حاجه من خلال فيديو واحد وتقريبا كده الفيديو ده بيشرح الميتاتريدر
لكن الموضوع مش بالسهوله دي انت لازم تبقى عارف داخل الصفقه ليه واشمعنى الاتجاه دا مش الاتجاه الاخر

aminooos
05-23-2015, 02:32
و أهم شيئ هو إدارة رأس المال لأنه من يدخل بغير دراية بالسوق سيخسر كامل حسابه حتى لو إلتزم ببقية العناصر يعنى انت الل تقرر لو مش عارف يبقى لسه مش وقته الحساب الحقيقى الى الان والله يوفقكم و ليس انك تطبفق استرتجيات جاهزة و تنتظر انك سوف تربح الافضل انك تتده الى التعلم و التحليبل ,

moh93
05-23-2015, 02:36
واكدي بكدة بييكون فية صفقات والتار يبج ان يعرف ازاى يخل فى الزوج الاسهل فى السوق عشان يكون في صفقات رابحة

popa2015
05-23-2015, 04:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

sameh-a
05-23-2015, 19:42
بس الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم اولا يجب عليك التدريب الجيد والدخول الى الحساب التجريب
وعمل صفقات وتشوف حالك انت وصلت لحد فين من العلم وتحدد الاستراجيات التي تناسبك
بعدين ادخل في العمل الحقيقي والله الموفق

faridd
05-23-2015, 21:11
معظم الشركات الوساطة للفوركس في الساحة تتعامل مع الحسابات الاسلامية عاديا لذلك يمنكن اختيار
الافضل من اجل فتح حساب فيها وانت مرتاح البال ان شاء الله من الحرام

himaya
05-23-2015, 21:15
يا اخي يجب ان تضع استراتجية تليق بك وحدك لانك ان اخدت استراتجية اخرى ممكن لا تتطابق عليك
لدلك انصحك بمتابعة الاستراتجيات وتحديد واحدة على مقاسك وتكون متاكد من فهما الجيد

faridd
05-23-2015, 22:24
انا اجد ان الاخبار ليس لها تاثير كبير فى هذا السوق عهى مجرد تاثير وقتى فقط ينتهى بانتهاء الخبر او يظل بعدة حوالى ربع ساعه فقط
لا غير لذا انا لا اعمل ابدا عليها

sameh-a
05-29-2015, 23:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم تقدر تدخل صفقة رابحة عندما تكون قد تدربت
بشكل جيد وشاهدت الفيديوهات وعملت على حسابك التجريبي

مصراوى
05-29-2015, 23:08
اخى الفاضل اعتقد ان هذا الامر يحتاج الى الادارة الجيدة لراس المال واختيار افضل نقطة للدخول والخروج من الصفقة وبالتوفيق للجميع

mohamed azzam
05-29-2015, 23:37
اخى الكريم موضوع الدخول فى صفقات رابحه تعتمد على الخبره ودراسه العمله المطلوب التداول عليها من خلال استراتيجيات ناجحه وعدم التسرع وعدم الدخول فى صفقات كبيره
والله الموفق
تقبل مرورى اخى الكريم

hedibougha
05-30-2015, 00:10
يا اخي الكريم الفوركس لا يمكن شرحه في رد واحد
فانت تحتاج الى ان تتعلم الكثير من الامور و سوف تجد ما تبحث عنه---
في القسم التعليمي الخاص بالمنتدى في كل ما تريد و كل ما يروج في بالك من اسئلة و لكن انصحك ان تقرا كتب فالكتاب يكون منظم و لكن الموضيع ليست كذلك فكل موضوع يتطرق الى شيء مختلف
يجب ان تتعلم بتسلسل

FullyActive
05-30-2015, 00:12
السلام عليكم فيديوهات اية يا اخى اللى انت بتنفذها؟
الشروحات الكورسات للتعلم فقط ولكن لا احد سوف يقول لك متى تدخل الثفقة ومتى تخرج

ilyes chaieb
05-30-2015, 00:24
تطبيقك لما هو موجود بالفيديوهات التعليمية لا يعنى الربح
عليك ان تتعلم و تتدرب على الديمو جيدا
معرفة نقاط الدخول و الخروج من الصفقة
يكون وفق التحليل الفنى الفنى يعنى لازم تتعلم هذا التحليل
ايضا علينا بالمتابعة الجيدة للاخبار
لانه لا توجد اي طريقة للربح سوى هذه..
اتمنى لك التوفيق

Kiing
06-02-2015, 14:19
اممكن متلا انك تبتدا من البدايو ياصديقي تم متلا انه ليس انك تطبفق استرتجيات جاهزة منه متلا تم تنتظر انك سوف تربح الافضل انك تتده الى التعلم و الت لانه ممكن معه تم منه متلا انه هناك حليبل

احمد سعيد على
06-07-2015, 11:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

ibrahim forex
06-08-2015, 01:41
ده بيكون من خلال تحليليك الفنى اللى انت تثق به

يعنى انت الل تقرر لو مش عارف يبقى لسه مش وقته الحساب الحقيقى الى الان والله يوفقكم

ayoub321
06-08-2015, 01:48
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع الرائع والمفيد
طبعاً بعد أن تكون قد تأكد من نجاح التحليل الفني والأساسي
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح إنشاء الله

ali20
06-08-2015, 03:11
انت عايز خبرة كبيرة جدا فى الفوركس
وكل تاجر فى الفورك يبج انه يعرفا زاى يتتداو ل واكيد الفوركس بيكون فية اساس كثيرة جدا واكيد الصفقات الرباحة عايزة خبرة

chirikhan
06-09-2015, 10:52
طبعا وقت ومكان الدخول في الصفقة هو الاهم ان اردت النجاح في الصفقة كما تعلم
بالتالي ازم الحرص على التحليل الجيد من اجل استخراج مكان الدخول الصح

alaa ali
06-09-2015, 13:02
السلام عليكم
لابد ان يكون عندك استراتيجية مجربة فى حساب تجريبى اولا قبل التداول فى سوق العملات الاجنبية
بالتوفيق

karim02
06-09-2015, 15:21
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

ziyaddn
06-09-2015, 22:20
واكدي بكدة بييكون فية صفقات والتار يبج ان يعرف ازاى يخل فى الزوج الاسهل فى السوق عشان يكون في صفقات رابحة

MEDHAT MOUSTAFA
06-12-2015, 17:34
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام

abdoumed
06-12-2015, 17:37
أخي الكريم قبل أن تفكر في زيادة الأرباح فكر في تحسين رأس مالك وحافظ على نفس الاستراتيجية التي نجحت فيها وبذلك ستجد أن ربحك يزيد تدريجيا ولا تنسى أخي الفاضل أن أكبر عدو لنا في هذه التجارة هم الطمع

AH3
06-12-2015, 22:57
السلام عليكم والصلاه علي محمد النبي الخاتم عليه افضل الصلوات والسلام
ياخي للازم تفهم ان السوق مرن جدا ويجب تتجه معه اتزللك امن نفسك بادارة صارمه لارس المال والا عتشعر ان كل التحليل شي كازب ويجب المتاجرة علي الديمو

hhpr1212
06-12-2015, 23:09
لربح الصفقات عموما يمكن الدخول في صفقة او اثنين في اليوم وفق تحليل دقيق
من هنا يمكن تحويل الصفقات الى صفغقات رابحة ان التزمت بالانظباط في الدخول والخروج

WASEM DALLOUL
06-12-2015, 23:14
السلام عليكم
يا أخي الكريم اهم شيء قبل دخول الصفقة هو تحديد الأتجاه اي يجب ان تعرف ان الأحتمال الأكبر لأتجاه السعر هو ايه وعلى اساسه دخول الصفقة
وشكرا

محمد السيد
06-12-2015, 23:46
نرجو قبل كل شئ ان تكون الخسارة دي على حساب الديمو انا هنصحك نصيحة
بس ياريت تعمل بيها ادرس موجات اليوت وهي هتوصلك للي انت عاوزه ان شاء الله

asxqw
06-14-2015, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةرحك لهذا الموضوع التي تبين الربح والخساره في مجال الفوركس واكيد الكل تسرعت فى بدء التداول بدون تعليم جيد وخبرة تاهلك للعمل على حساب حقيقى
انصحك اخى افهم التحليل الفنى كويس وخد وقتك ومتستعجلش لام بالتحليل ومتابعة الاخبار بتقضر تسيستفيد من هذا الموضوع المفيد وأرجو منك دائما تقديم مثل هذه المواضيع المفيده التي تخص مجال الفوركس واتمنى لك التوف

---------- Post added at 09:29 PM ---------- Previous post was at 09:28 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام ساره في مجال الفوركس واكيد الكل تسرعت فى بدء التداول بدون تعليم جيد وخبرة تاهلك للعمل على حساب حقيقى صحك اخى افهم التحليل الفنى كويس وخد وقتك ومتستعجلش لام بالتحليل ومتابعة الاخبار إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

OSAMA AMER
06-14-2015, 01:39
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب
أتمنى للجميع حظا سعيدا
أخى الكريم لابد وان يكون لديك استراتيجية خاصة بك تتداول بها وتعتمد عليها قبل أن تقوم بالدخول لأى صفقة وان شاء الله تربح

mechanical
06-17-2015, 01:52
السلام عليكم ... التعليم اولا انت لازم تتعلم في التداول زكمان انت عندك المنتدي التعليمي والقسم دة مهم جدا هتستفيد منة كتيلر جدا
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

a7med sniper
06-17-2015, 02:01
اخى الكريم التحيللي الفنى وخبرتك فى السوق هى اللى هتمكنك من معرفه امتى

تقدر تتعامل مع لسعر وتدخل الصفقات بشكل مميز والله المستعان

gehad87
07-21-2015, 16:51
انت محتاج انك ما تتسرعش اصلا عملية التريب محتاجة صبر وعدم تهور والظاهر من اسلوبك انك مالكش نفس طويل
ومالكش نفس للتجربة من اساسه

وياريت لو عاوز تتعلم تقرا كويس الاول وبعدين تشوف فيديوهات مش تشوف فيديوهات وتتدرب

ynwa1892
07-24-2015, 18:47
السلام اخي
انصحك بتعلم التحليل الفني والاساسي والتحليل الرقمي فهم مفتاح الربح من الفوركس ويحتاجون تعب
وفقك الله

dhmo
07-26-2015, 21:48
السلام اخي
انصحك بتعلم التحليل الفني والاساسي والتحليل الرقمي فهم مفتاح الربح من الفوركس ويحتاجون تعب
وفقك الله

والتدريب الكتير ايضا لان طبعا اخي الخبره هنا هتيجي بالتعلم ولو انت استعديت كويس واتعلمت ودربت نفسك اكيد هتقدر تتعلم وتصل لما تريد بعد كده ولكن لازم تتعلم الاول وتعرف
ازاي تحقق النجاح الي انت بتحلم بيه

samieh
08-15-2015, 22:35
السلام عليكم فيديوهات اية يا اخى اللى انت بتنفذها
الشروحات والفيديوهات للتعلم فقط ولكن لا احد سوف يقول لك امتى تدخل الصفقة وامتى تخرج منها

osama147
08-15-2015, 23:11
السلم عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم دخول الصفقه يرجع الي النظرة الي السوق طالع ولا نازل والموشر والله ولي التوفيق
تقبل شكري ومروري

pepobm
08-15-2015, 23:28
اخى العضو الفاضل انا انصحك ان تتوجه الى القسم التعليمى او البحث فى اليوتيوب وستجد فيديوهات وخد منها الفكره ازاى وفى كتب تعليمية مفيدة كتيره
التوفيق من عند الله

ahdahmed
08-15-2015, 23:30
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
بعد التحليل الجيد ودراسه الصفقه بشكل صحيح والمساعده عبر بعض المؤشرات واتحليلات الفنيه والخبريه
ونتممنى للجميع تداول سهل ومربح

sherif90
08-15-2015, 23:34
من الواضح ان حضرتك مبتدى و قد ربحت فى صفقة واحده 25 دولار فهذا جيد ولكن يجدر بك مراقبة اماكن الدخول والخروخ وبامكانك الاعتماد على مؤشر ستوكاستيك فهو من اقوى المؤشرات كذلك يجب عليك ان تتعلم مناطق العرض والطلب وتحديد الدعوم والمقومات
بالتوفيق ان شاء الله

fadiarab
08-15-2015, 23:40
عشان تدخل فى صفقا رابحة انت بكون مطلوب منك تحليل السوق كوس
واكدي بكدة بييكون فية صفقات والتار يبج ان يعرف ازاى يخل فى الزوج الاسهل فى السوق
لابد وان يكون لديك استراتيجية خاصة بك تتداول بها وتعتمد عليها قبل أن تقوم بالدخول لأى صفقة وان شاء الله تربح

RomanyMoreed
08-18-2015, 21:43
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

انت مش من اول مرة تدخل او تاني مرة وتخسر وتقولي كلام فاضي ومش عارف اية لانه مفيش ابدآ حاجة بتيجي بالساهل

nabilps5
08-18-2015, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته اما بعد
شكرا اخي على طرح هذه النقطة المهمة انا ايضا اعاني من التمرجن كل مرة لا اعل السبب
تقبل مروري

Wassa04
08-18-2015, 22:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم ليس هناك افضل من
الاعتماد على النفس بالتوفيق لك تقبل مروري

aboubakr el ayach
08-18-2015, 22:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته. يا أخي العزيز ربح صفقة معينة أو عدة صفقات لا يعني أنك تعلمت جيدا تجارة الفوركس، أنت مبتدئ ولذلك حاول دائما الاعتماد على غدارة سليمة لراس مالك تحياتي

atmoul
08-18-2015, 22:36
لا تنتضر من أحد أخي أن يعطيك وقت الدخول والخروج من الصفقة لو كان يعرف هذا المتداول أوقات الدخول والخروج لكن ساعد نفسه أولاً المهم هو أن تحلل السوق أخي وتنتضر الفرص حتى تتحقق حسب الإستراتجية الخاصة بيك

huhu1998full2
08-19-2015, 01:15
أهم شيئ هو إدارة رأس المال لأنه من يدخل بغير دراية بالسوق سيخسر كامل حسابه حتى لو إلتزم ببقية العناصر

andro2015
08-23-2015, 20:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم فى كورسات على اليوتيوب وان شاء الله تستفاد اتعلم الفوركس من الالف الى الياء وبعد كدة انت هتعتمد على نفسك وتحط استراتيجية لنفسك

rachadcom
08-23-2015, 20:39
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
انت جرب على الديمو يا غايل ولا تجرب على الحقيقي من اول مرة بعدين لما تتقن اي طريقة جربها بالحقيقي
......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

mhd mansour
08-23-2015, 20:39
السلام عليكم
اخي الكريم انصحك في البداية بعدم التسرع والتداول على حساب تجريبي قبل الدخول الحقيقي
في سوق العملات حتى تتجنب الخسائر قدر الامكان
وبالتوفيق انشاء الله

forex all arabes
08-25-2015, 14:21
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد:
الشخص هو الذي يقرر بنفسه هل حان الوقت لكي يدخل صفقة او لا
هل تدرب بشكل جيد هل شاهد فيديوهات كفاية وتدرب جيدا و الله مستعان شباب

engaym
08-25-2015, 14:23
السلام عليكم اخى لا احد يعلم فى اى وقت ممكن ان يدخل الى صفقة رابحة ولكن ياتى ذلك بالتحليل والتعلم والخبرة وبالتالى
انت تحتاج الى هذة العوامل علشان تقدر تربح فى الفوركس وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

engaym
08-25-2015, 14:24
السلام عليكم اخى لا احد يعلم فى اى وقت ممكن ان يدخل الى صفقة رابحة ولكن ياتى ذلك بالتحليل والتعلم والخبرة وبالتالى
انت تحتاج الى هذة العوامل علشان تقدر تربح فى الفوركس وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

forexman2015
08-25-2015, 14:28
السلام عليكم اخي الكريييييم الكلام اللي انت بتسال عنة بيكون من خلال تحليلك انت بس انت اللي عارف السعر هيوصل لفين و هرتدد امتي دي كل الحكاية

waleed shaaban
08-25-2015, 14:38
اولا انت من تخسر ليس الفديوهات والسبب طمعك واستعجلك للربح وعدم صبرك هذا هو حالك كما كان معى
ثانيا انت لاتتبع طريقه او استرتيجيه واحده
استعمل اسلوب واحد للتجاره وادرسها جيدا ستربح وتخسر لكن المهم ان يكون الربح اكثر من الخساره

dranass92
08-25-2015, 14:41
السلام عليكم
اخي الكريييييم الكلام اللي انت بتسال عنة بيكون من خلال تحليلك انت بس انت اللي عارف السعر هيوصل لفين و هرتدد امتي دي كل الحكاية

dhmo
08-25-2015, 15:12

الصفقات الجيده بتكون من تحليل وخطه جيده و هيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد

karimovtich
08-25-2015, 16:19
اخي الكريم لا تعتقد انك اذا استطعت ان تكسب صفقه او اتنين فقد تعلمت التعليم لا يتوقف كما اني اري ان مكسب خمسه وعشرين دولار ليس بسئ في الصفقه ارضي بالقليل وابتعد عن الطمع

kacembouden
08-25-2015, 20:08

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

dhmo
08-26-2015, 00:11
السلام عليكم
والله يا اخى تقدر تكسب كتير من هذا السوق ولكن بالتعلم الجيد
وسوق الفوركس مكسب وخسارة وماينفعش تكسب على طول من غير خساير بس
لابد ان تكون ارباحك اكبر من خسايرك حتى تستطيع ان تكمل فى هذا السوق الكبير

هو للأسف فعلا هنا وبالتأكيد اخي الخساره هنا للأسف مؤلمه بس هيا بتكون عباره عن دروس مدفوعه التمن بيتعلم منها المتاجر الاساس ويتعلم ازاي يتجنب الوقوع فيها بعد
كده في المستقبل علشان يكون افضل

andro2016
09-29-2015, 02:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى انا كنت زيك كدة بالظبط لكن الحمدلله دورت على اليوتبوب
وعلى الانترنت عن كورسات من البداية للاحتراف وعرفت حاجات اكتر عن الفوركس

sharshabil
10-15-2015, 15:47
الامر ليس سهل كما تتوقع فقط فيدية و تتبع الخطوات و تربح
كل شي لازم له مدة حتلا تتمرن و الن لم تكن تملك الاسس لن تنجح لازوم بتبدا من الصفر

snnaky
11-08-2015, 22:01
ياباشا الفوركس مافيهوش امور ثابتة او قوانين
التحليل الفنى نفسة عبارة عن علم احتمالى وليس علم تأكيدى ولهذا الأمور كلها تخضع الى رزق الله اضافىة الى اجتهاد منك وايضا السوق لة كلمة داخل هذا الموقف اذا عليك ان تعمل ما تعرف والباقى ليس لك شأن بة
فربما تدخل بشكل فنى وتجد السعر يتراجع اذن عليك ان تعمل تبريد وهنا تكون فنيات التداول