PDA

View Full Version : الحسابات الاسلاميه

Pages : [1] 2 3

esso gamal
04-18-2015, 02:06
مساء الفل عليكم
كنت عايز استفسر بخصوص الحسابات الاسلاميه اللي هي مش بتاخد فوائد علي الصقات المفتوحه والتي تتعدي اليوم الذي قمت فيه بفتح الصفقه
فهل هي بتفرض عليك انك توقف الصفقات اخر اليوم حتي لو هتقفل علي خساره ولا بتسيبها
وايه هي الفائده اللي بتعود علي الشركات اللي بتسمح بالحسابات الاسلاميه منها
وشكرا مقدما لكل واحد رد.
:tie:

ilyes chaieb
04-26-2015, 01:51
فيه نوعين من الحسابات 1 حساب اسلامي 2 حساب غير اسلامي و انا مش هدخل معك في تفاصيل ربح الشركة من هذه الخاصية و انما ساجيبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب غلق الصفقة في اخر اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من يوم و من دون اي فوائد تبييت

ahmedibrahim258259
04-28-2015, 23:30
بسم الله الرحمن الرحيم لا اخي الكريم انت موش بتقفل حاجة والصفقة بتكون مفتوحة حتى لو سيبتها سنة كاملة
تقبل مروري اخي الغالي

Abdelhedi
04-29-2015, 00:37
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
نهم ان اهم شي هي الحسابات الاسلامية .

samieh
05-10-2015, 04:43
لا يا اخى فى الحساب الاسلامى انت غير مجبر على غلق الصفقة فى اخر اليوم كما تظن
ممكن تسيب الصفقة الى اى عدد ايام انت تريده او حتى شهور دون الزام بغلقها

big.pharaoh
05-10-2015, 04:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .انصحك تخلي حسابك اسلامي وتبعد عن شبهة الربا اللى بتاخدها الشركات من خلال فوائد التبييت على الصفقات.. والحساب الاسلامي ممكن تسيب الصفقه شغال اسبوع او شهر زي ما انت عايز بدون فوائد تبييت اللى هي ال سواب

FullyActive
05-10-2015, 05:01
مساء الفل عليكم
كنت عايز استفسر بخصوص الحسابات الاسلاميه اللي هي مش بتاخد فوائد علي الصقات المفتوحه والتي تتعدي اليوم الذي قمت فيه بفتح الصفقه
وشكرا مقدما لكل واحد رد.
:tie:

لا يا اخى انت مش مضطر غلق الثفقة فى نهاية اليوم طالما حسابك اسلامى تستطيع ترك الثفقة كما تريد ولن يحتسب عليها اى فوائد حتى لو فضلت مفتوحة سنوات

هاشم احمد
05-10-2015, 05:08
اسعد الله اوقاتكم اعزائي
تحياتي للجميع وبعد
اخي اشكرك على موضوعك الرائع . اخي ان الحساب الاسلامي اول شيئ ليس حرام وثانمي شيئ لا يخسر
راجيا من الله التوفيق والى الامام للجميع
تقبل مروري اخي

ahmed bakry
05-10-2015, 09:47
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم مشكور على سؤالك بس انا مش هاقدر افيدك لانى لسه عضو جديد ف مجال الفوركس

adnan1969
05-10-2015, 11:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيت بتوفيق

ramdani
05-10-2015, 12:46
ميزة الحسابات الخالية من الفوائد و التي يطلق عليها ايضا حسابات الفوركس الاسلامية او حسابات الفوركس متوافقة مع الشريعة الاسلامية

REDA FOREX
05-10-2015, 15:37
اخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيت بتوفيق السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيت بتوفيق

masry928
05-11-2015, 23:09
هي بتفرض عليك انك توقف الصفقات اخر اليوم حتي لو هتقفل علي خساره ولا بتسيبها

expirt77
05-13-2015, 01:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد التحيه اخوانى الكرام
اتوجه بالششكر الي اخينا على الموضوع الرااائع
جعله الله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
اتمنى من الجميع العمل على اقوي النقاط الهامه
تقبل مروري◘◘○○

ahme01
05-17-2015, 13:27
كفيت و وفيت موضــــــــــــــــوع شامل فجزاك الله خيرا
على هذا الجهد المبــــــــــــــذول
بارك الله فيك يا خبيـــــــــــــــــر فـــــــــــــوكس مصر
سلمت الأيادي

modr2015
05-17-2015, 13:34
هي مش بتاخد فوائد علي الصقات المفتوحه والتي تتعدي اليوم الذي قمت فيه بفتح الصفقه
فهل هي بتفرض عليك انك توقف الصفقات اخر اليوم ح

faridd
05-17-2015, 15:44
أخي الكريم سلام الله عليكم فعلا يا أخي نمادج الهرمونيك
لها مصداقية كبير لذالك أنصح كل مبتدء أن يتعرف على الأشكال وهي ستة أشكال وسهلة

masry928
05-22-2015, 12:56
وايه هي الفائده اللي بتعود علي الشركات

REDA FOREX
05-23-2015, 20:55
وايه هي الفائده اللي بتعود علي الشركات فهل هي بتفرض عليك انك توقف الصفقات اخر اليوم حتي لو هتقفل علي خساره ولا بتسيبها
وايه هي الفائده اللي بتعود علي الشركات فهل هي بتفرض عليك انك توقف الصفقات اخر اليوم حتي لو هتقفل علي خساره ولا بتسيبها
وايه هي الفائده اللي بتعود علي الشركات

fatehbtn
05-25-2015, 12:37
الفرد الذي يستخدم الجداول والرسوم البيانية ويفسر البيانات التاريخية لإيجاد الاتجاهات و
توقع الحركات المستقبلية. كما يشار إلى التاجر الفنية.

BASAM IBRAHEM
05-25-2015, 23:17
اسعد الله اوقاتكم اعزائي
تحياتي للجميع وبعد
اخي اشكرك على موضوعك الرائع . اخي ان الحساب الاسلامي اول شيئ ليس حرام وثانمي شيئ لا يخسر
تقبل مروري اخي

jamila cchahed
05-25-2015, 23:29
بسم الله الرحمان الرحيم تحياتي للجميع وبعد
تقبل مروري
والسلام

noor eldyen
05-25-2015, 23:51
فيه نوعين من الحسابات 1 حساب اسلامي 2 حساب غير اسلامي و انا مش هدخل معك في تفاصيل ربح الشركة من هذه الخاصية و انما ساجيبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب غلق الصفقة في اخر اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من يوم و من دون اي فوائد تبييت

algeriaforex
05-26-2015, 00:12
أخي الكريم الحسابات الأسلامية هي حسابات للمسلين و التي لا تخالف قوانين الشريعة السلامية
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا جزيلا

a7med sniper
05-26-2015, 00:31
هو الشركات كلها فى الوقت الحالى توفر لحسابات الاسلاميه

عموما هى وجودها بيكون من اجل فائده التبيت للصفقات اللى تدخل فى يوم جديد فى السوق

Kiing
06-13-2015, 18:04
ممكن متلا انه منه هدخل معك في تفاصيل ربح الشركة من هذه الخاصية تم منه متلا انه ممكن معه انما ساجيبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب تم متلا ممكن معه غلق الصفقة

محمد ادم
06-13-2015, 18:41
ميزة الحسابات الخالية من الفوائد و التي يطلق
عليها ايضا حسابات الفوركس الاسلامية او
حسابات الفوركس متوافقة مع الشريعة الاسلامية
تقبل مروري...

asxqw
06-13-2015, 18:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةاخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انتااخي الكاخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيتريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيتخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول

mechanical
06-16-2015, 23:31
السلام عليكم .... الحسابات الاسلامية مش فيها اي زيادات ربوية لان الاسويب في الحسب الاسلامي غير موجود بالمرة لان الموضوع د ة حرام
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

zarour soufyane
06-17-2015, 00:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخي الكريم الحسابات الاسلامية خالية من عمولات التبييت على الصفقات التي تتعدى اليوم الدي فتحت فيه الصفقات و هناك ارتفاع نوعا ما لسبريد بالمقارنة بالحسابات العادية بالتوفيق

محمد السيد
06-17-2015, 01:38
بسم الله الرحمن الرحيم .. لا هي لا تفرض عليك انك توقف الصفقات و بتسيبها
والفائده اللي بتعود علي الشركات اللي بتسمح بالحسابات الاسلاميه منها انها بتكسب عميل من المسلمين

ayoub321
06-17-2015, 03:44
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم أعضاء المنتدى فوركس مصر
شكراً أخي على طرحك هذا الموضوع الرائع
الحسابات إسلامية لا تتمتع بي فائدة أخي وهذا مايبحث عليه المتاجر المسلم
اتمنى لك ولنا التوفيق والنجاح إنشاء الله

Emam_gad
06-17-2015, 04:29
3) الدخول دفعة واحدة بعدد كبير من العقود: معظم الشركات تعطيك هامش صغير للدخول والبعض يعتقد أن هذه ميزة حسنة فهم يغرونك للدخول بعدد أكبر من العقود دفعة واحدة ليحصلوا على فائدة أكبر منك ، تذكر أنه عندما ينخفض المبلغ المتبقي من حسابك للاستخدام في الهامش إلى الصفر فان البرنامج سيقوم بإخراجك من السوق بشكل آلي وفوري وإغلاق جميع عقودك وتتحمل أنت الخسارة.

ibrahim forex
06-17-2015, 16:19

Ayman Dollar
06-17-2015, 16:21
السلام عليكم
الحسابات الاسلامية غير محدده باي ميعاد لانهاء الصفقه ويكون فقط عن طريقك

وبالنسبة للفائدة هي جذب المتداول العربي وجذب امواله الى سوق الفوركس

ibrahim forex
06-17-2015, 16:21

hhpr1212
06-17-2015, 16:38
الحسابات الاسلامية ليست عليها فوائد على التبييت حتى وان ضلت اكثر من سنة والحسابت الغير اسلامية
عليها فوائد تبييت ليلية اي كل ليلة ستضاف اليها فوائد على التبييت
لافائدة للشركة في هذه الفوائد ولكن تأخذها البنوك المقرضة للشركة نفسها وفائدة الشركة فقط من السبريد
والمتاجرة الفعلية مثلنا و من البونص على الايداع الذي لايمكن ان تسحبه الا باستيفاء الشروط

RomanyMoreed
06-18-2015, 18:59
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

لا اخي الفاضل مفيش اي حاجة ممكن تقفل صفقتك الا غير حسابك يوصل للمارجن لا قدر اللة

بالتوفيق للجيمع

jaouad ouaiss
06-28-2015, 16:00
السلام عليكم اخي الكريم بالنسبة لاستفسارك حول الفوائد فبصفة عامة ان فتحت الحساب الاسلامي فلن تجد اية فوائد مهما طالت الصفقة مدة طويلة

sofien34
06-28-2015, 18:01
ميزة الحسابات الخالية من الفوائد و التي يطلق عليها
ايضا حسابات الفوركس الاسلامية او حسابات
الفوركس متوافقة مع الشريعة الاسلامية

جابر1979
06-28-2015, 18:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته .من الجيد ان يتم التداول على حساب إسلامي خال من الفواءد و هذا يبعدوك عن الشبهة الدينية ، بالتوفيق اخي

hellelali2
06-28-2015, 18:08
وايه هي الفائده اللي بتعود علي الشركات اللي بتسمح بالحسابات الاسلاميه منها:tie:

sifoudz
06-28-2015, 18:11
السلام عليكم اخي الكريم انت قم بفتح حساب اسلامي ولا تضيع وقتك في البحث عن كيفية ربح هذه الشركات من الفوائد الربوية وان شاء الله تتوفق
والله بيعدنا عن الربا انشاء الله
موفق حبيبي ورمضان كريم

Elkhadi
06-28-2015, 18:17
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني الكرام اليوم اريد ان اوجه الى جميع الاعضاء المتداولين الى انه عليهم تجنب التداول بالاسبوع المقبل نظراً لما تول اليه الاحداث الراهنة في اسواق المال وشكراً

MONTASR SHABAN
06-28-2015, 18:17
مساء الفل
اخى الكريم انت غير مضطر لغلق الصفقة التى تفتحها على الحساب الاسلامى
فمن الممكن ان تستمر لعدة ايام او شهور اى حتى سنين

toujani95
06-28-2015, 18:38
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على الموضوع ليست لدي المعلومات للاجابة عن تساؤلاتك اخي

Wassa04
06-28-2015, 19:27
مرحبا اخي الكريم الحسابات الاسلامية
لا تفرض عليك شيء فقط لا تاخذ عمولة التبييت

messi94
06-28-2015, 19:32
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أما بعد اخي الكريم

ASMAA TAHA
06-30-2015, 04:17
لا طبعا مش المفترض ان تقوم بوقف الصفقة قبل مرور ال 24 ساعة لان الحساب لو كلن اسلامى لا يتم احتساب اى فوائد عليه حتى لو استمرت الصفقة بالسنوات لا يتم احتساب اى فائدة لو كان الحساب اسلامى

mh2015
06-30-2015, 16:49
بص سواء مجال الفوركس متشعب فيه الرافعة المالية او المتاجرة وقت الاخبار او السحب او المتاجرة او الاخبار ومعلومات عن العملات لازم الواحد يعرفها اكيد اي شي في الفوركس والمجال دا لازم تعرفه وتبحث عنه تزود بيه نفسك عنه.................

snnaky
07-25-2015, 21:05
اولا الحسابات الغير اسلامية الكثير مننا مش عارف انة زى ما بيتحسب فوائد على الصفقات بيتحسب فوائد على الصفقات الرابحة والموجودة يعنى فوائد زى البنوك كدة بس احنا عشان مسلمين عارفين ان كل الفوائد ربا ومينفعش ناكل ربا لأنها فى الأصل هى قرض وكل قرض جر نفع يقى ربا سواء لك او عليك
اما اية الفايدة اللى تاخدها الشركة لما تعمل حسابات اسلامية انها تكسب عملاء عرب مسلمين لو فضلت بنظام الحسابات الغير اسلامية حتخسر محافظهم ومش حيشتغلوا معاها

heba_a
07-26-2015, 02:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم , كل ما اعرفه عن الحسابات الاسلامية انها لا تحسب فوائد ولكن الصراحة لسة معملتش صفقات فمش عارفة اجاوبك علي حاجة ربنا يوفقك

dhmo
07-26-2015, 06:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم , كل ما اعرفه عن الحسابات الاسلامية انها لا تحسب فوائد ولكن الصراحة لسة معملتش صفقات فمش عارفة اجاوبك علي حاجة ربنا يوفقك

المفروض ان اي متاجر جديد يكون عارف يعني ايه االحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل
وهو مطمن انه مش بيعمل حاجه غلط ويخسر

waelmma
07-26-2015, 09:41
الحسابات الاسلامية اخى الكريم لاياخد فيها اى فوائد على الصفقات
ودائما خانة الثواب فيها بتكون صفر ولا تتغير وربنا يجعل كل صفقاتنا اسلامية

abdo hassan95
07-26-2015, 13:05
والله يا اخي الليا عرفه فعلا ان الحسابات الاسلاميه مش بتاخد فوائد بس االحسن والاضمن انك تقفلها حتي لو ع خساره .تقبل مروري

pepobm
07-26-2015, 17:42
اهلا بكم اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
الاحسابات الاسلاميه لا يوجد عليها اى فوائد لو حتى استمر فتحها مده طويله
التوفيق من عند الله

dhmo
07-26-2015, 18:46
الحسابات الاسلامية اخى الكريم لاياخد فيها اى فوائد على الصفقات
ودائما خانة الثواب فيها بتكون صفر ولا تتغير وربنا يجعل كل صفقاتنا اسلامية

بالضبط كده اخي وهذه من الاساسيات الي لازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال هنا

boulafrah
07-27-2015, 11:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةه .انصحك تخلي حسابك اسلامي وتبعد عن شبهة اخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكاالربا اللى بتاخدها الشركات من خلال فوائد التبييت على الصفقات.. والحساب الاسلامي ممكن تسيب الصفض عليك انك توقف الصفقات اخر اليوم حتي لو هتقفل علي خساره ولا بتسيبهاايه هي الفائده اللي بتعود علي الشركات اللي

---------- Post added at 08:35 AM ---------- Previous post was at 08:34 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن حسابك اسلامي وتبعد عن شبهة اخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكاالربا اللى بتاخدها الشركات من خلال فوائد التبييت على الصفقات.. والحساب شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Chima
08-16-2015, 02:33
ميزة الحسابات الخالية من الفوائد و التي يطلق
عليها ايضا حسابات الفوركس الاسلامية او
حسابات الفوركس متوافقة مع الشريعة الاسلامية
تقبل مروري.................

rachadcom
08-18-2015, 12:15
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم .... و الســـلام عليكــــم و رحمــــة الله و بركاتـــــه ...
لا اختي الفاضلة لست مضطرة لغلق الصفقةطالما أن حسابك اسلامي تستطيعين تركها اي مدة ولن يحتسب عليها اى فزائد
......تقبــــــــل مــــروري و تحياتـــي .

rifi
08-18-2015, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
الصفقات لا تقفل لوحدها ولو بقت سنة كاملة أما للحساب الإسلامي لا دراية لي به وأتمنى التوفيق

waleed shaaban
08-18-2015, 12:50
الحسابات الاسلاميه هى التى تخلو من الفوائد على التبيات
سوء بالسلب او الايجاب و يقال انها النفقطه الفاصله بين التتحريم و التحليل
هذا والله اعلم

sherif90
08-18-2015, 12:54
الحسابات الاسلامية تعنى انك ممكن تبيت صفقة او اكثر من صفقة دون فوائد
اما بخصوص ربح الشركة من ذلك فهذا واضح جدا بعد زيادة اعداد العرب والمسلمين فى مجال الفوركس فبدأت كل شركة تقدم خاصية الحساب الاسلامى حتى تجذب اليها الكثير من المتداولين العرب واظن هذه جيد بالنسبة لهم

qqqqqqq
08-18-2015, 13:49
السلام عليكم اخي الكريم
للاسف لايمكنني افادتك لانني مبتدا وليس لدي الخبرة
مع تمنياتي بالنجاح في قادم المواعيد.............

عاشق الفوركس
08-18-2015, 14:00
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
لا الحسابت الاسلامية لا توجد فوائد التثبيت فيها ان اخترته بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

ynwa1892
08-18-2015, 14:08
السلام اخي لا خوف على صفقاتك اخي فهي تبقى مفتوحة ولا تقع ابدا في الامور الربوية لان الحسابات الاسلامية مخصصة لهذه الامور
وفقك الله

osama147
08-18-2015, 14:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي بخصوص الحسابات الاسلامية لايتم اجبارك على اغلاق صفقاتك اخر اليوم سواء كنت رابح او خسران هي فقط
لاتاخد عمولة على اي صفقة تبقى مفتوحة سواء بربح او خسارة اكتر من يوم اما باقى الحسابات تأخد عمولة على ذالك
تقبل مشاركتي لموضوعك وربنا يوفق الجميع

forex all arabes
09-18-2015, 23:57
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف الحسابات الاسلامية خالية من عمولات التبييت على الصفقات التي تتعدى اليوم الدي فتحت فيه الصفقات و هناك ارتفاع نوعا ما لسبريد بالمقارنة بالحسابات العادية و تقبل مروري اخي وشكرا

luka95
09-19-2015, 00:00
السلام عليكم
اخي الكريم الحسابات الاسلامية تكون خالية من فوائد التثبيت ويوجد الكثير من الشركات التي يوجد بها حسابات اسلامية
وحتى لو ضلت الصفقة مفتوحة اكثر من يوم لاتحتسب اي فائدة ولا مشكلة في ذلك
وبالتوفيق لك انشاء الله

roussi.27
09-19-2015, 00:13
لا ليس هكذا ، الصفقات الاسلامية هي تفتح صفقة عادي مثله مثل جميع الحسابات ، ولكن لا يوجد فوائد اي swap
يعني الربح يكون صافي بدون اضافة او نقص ،، يعني لا يزيدك فوائد ولا ينقص فوائد
وبخصوص الربح للشركة فهي تربح من فارق النقاط اخي

بشير حمدان
09-19-2015, 00:23
السلام عليكم
الحسابات الاسلاميه خاليه من الفوائد التى تحسب على الصفقات المبيته اى التى تتعدى 24 ساعه فاذا كان حسابك اسلامى فلا تشغل بالك بهذا الامر ......

ranimdammar
10-21-2015, 07:03
لا اخي بمجرد ان تفتح حساب اسلامي فنه سوف يقوم بالامر تلقائيا و من دون اي تدخل منك في ذلك
عليك فقط ان تتداول واترك الصفقة ولو بقيت شهور عدية دون مساسها فانه لاتاخذ منك الشركة اي فوائد ربوية
اظن اني قد اجبت بما يفيدك اخي؟

med1985
10-25-2015, 02:28
بسم الله الرحمن الرحيم لا اخي الكريم انت موش بتقفل حاجة والصفقة بتكون مفتوحة حتى لو سيبتها سنة كاملة
تقبل مروري اخي الغالي

marem20007
10-25-2015, 03:44
انا اعتقد ان الحساب الاسلمي هو حساب لا يحتسب اي فوائد علي الصفقات سوي الاسبريد فقط ولا يحتسب اي شيء علي التبيت وغيرة

Hassan DAOUDI
10-25-2015, 04:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
والله يا أخي الفاضل ليست لدي أي دراية بالموضوع وانا أيضا ابحث عن الاستسفارات بهذا الموضوع

akram mohamed obaid
10-25-2015, 13:15
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الصفقه لايستطيع اقفالها الابامر منك واذا حسابك اسلامي فلاتوجد فوائد على التبييت اما الشركات فلها ارباح من السبريد وهو فرق السعر بين البيع والشراء

dhmo
10-25-2015, 16:15
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الصفقه لايستطيع اقفالها الابامر منك واذا حسابك اسلامي فلاتوجد فوائد على التبييت اما الشركات فلها ارباح من السبريد وهو فرق السعر بين البيع والشراء

صح ده اخي لانه بالفعل اخي الحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل
وهو مطمن انه مش بيعمل حاجه غلط

abdougagi33
10-29-2015, 21:20
مرحبـــــا اخي
لسوء الحظ انا جديد بالمنتدى و لا يمكنني ان اجيب على استفسارك اخي الكريم
اتمنى ان يتم اجابتك في اقرب وقت من طرف الاعضاء الخبراء
تحياتي

salak
10-30-2015, 19:36
الحسابات الاسلامية الحمد لله انها موجودة في الفوركس والا لكنا لا نقدر التداول في الفوركس
بالتالي البروكرات في كل العالم الان تقريبا توفر الحسابات الاسلامية وهي نعمة في رايي

one god
11-02-2015, 22:35
من الاهمية بمكان يا اخي كوننا مسلمين اننا نحاول نتعامل مع شركات فيها حساب اسلامي
بالتالي لا يمكن ان نرتاح اصلا او نوفق في الكسب الحلال من غير ما نتاجر في حساب اسلامي

asxqwzdcefv1
11-13-2015, 15:00
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولذلك من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره وانا نفسى واجهت

Ahmed Rami Ben Fradj
11-13-2015, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
أخي العزيز الحساب الاسلامي لا يقف الصفقة ولا يأخذ عمولة على تركها ..
بتوفيق للجميع ..

ahmedhathout
11-18-2015, 20:20
لا طبعا الصفقه بتنيها مفتوحه لغايه انت ماتقفلها حتى ولو لعد شهر طالما فيه رصيد
ممكن تكون الشركه بتستفاد انهابتدخل مستثمرين اكتر في السوق

مريم ميري
11-18-2015, 21:20
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة في الحسابات الاسلامية لايتم اخد العمولة عند فقح واغلاق الصفقة وتكتفي الشركة فقط بالاسبريد
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

---------- Post added at 06:20 PM ---------- Previous post was at 05:54 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الحسابات الاسلامية خالية من العمولة على فتح واغلاق الصفقات
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

عبد الرحيم رافا
11-18-2015, 23:28
حساب فوركس الاسلامي يعتبر من الحسابات الفريدة من نوعها, التي لا تجدها في كل الاسواق . فهو ببساطة حساب خالي من الفوائد الربوية وايضا يخلو من القروض الربوية, حيث انه وفقا للشريعة الاسلامية يحرم على المسلم ان يتلقى أو يدفع اي فوائد مقابل عمليات التداول.

csebai11
11-18-2015, 23:44
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
هي تمكك من المتاجرة دون فوائد تبييت حتى لو بقت الصفقة عاما مفتوحة فائدة شركة الوسساطة هي استطاب عملاء من المجتمع الاسلامي

heroo252
11-18-2015, 23:55
لازم كل واححدمسلم موحد بالله يتحرى الدقه فى الربح واللرزق
ويبحث عن الحلال ويترك اى حساب غير اسلامى بما
فيه من فوايد وسواب ومعاملات ربويه

asxqwzdcefv1
11-21-2015, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

marwanadam
11-21-2015, 15:15
لو ان الحساب بتاعك اخى مش اسلامى يجب ان تتفادى الفائدة الت ممكن ان تضاف لك فى الحساب
ويبج ان تتعدى الصفقة بتاعك يومى ومن الافضل لدى تتفادى الامر ان تختار الحساب الاسلامى
وبتوفيق

Federerista
11-21-2015, 15:58
الحساب الاسلامي هو وضع من اجل المتداولين المسلمين لان شريعتنا تحرم كل فائدة على المال
وبالتالي شخصيا اشوف انه من الافضل اختيار هدا النوع من الحساب لان فوائده ايجابية

مريم ميري
11-23-2015, 21:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته الحسابات الاسلامية هي الافضل لانها تعفي المتداول من العمولة التي تاخدها الشركة في الحساب العادي
على فتح الصفقات
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى

asx
11-26-2015, 12:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

hakim 21
11-26-2015, 12:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز لا اضن ان هناك حساب اسمه اسلامي واخر غير اسلامي اضن ان الكل زي بعضو فلو انت مثلا قمت بعمل صفقة راح تقتنع وحدك بناك تقامر

valencia
11-30-2015, 12:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
الفائدة للشركة انها اذا كانت الصفقة رابحة فإنها تقتطع من رصيدك مبلغ
واذا كانت خاسرة تضيف لك بعض المال القليل

houssemmidou4
12-10-2015, 01:09
لا يا اخي لن تفرض عليك اي شيء سيكون بامكانك فتح صفقة لمدة تفوق 24 ساعة و لن
تقديك في اي شيء بخصوص التداول ما عدا احترام قوانين التداول وقت الاخبار في شركة انستا مثلا

brahim123
12-10-2015, 01:12
عادة" ما يكون للترند فترات ذروة يتحرك خلالها بقوة ، ولتوضيح ذلك لنأخذ المثال التالي : قام المتداول x بفتح صفقة شراء عند بداية الترند الصاعد خلال الفترة الأوروبية وبالتالي على المتداول ان يدرك أن الترند قد يصعد ثم يصحح لأسفل في فترة ما بعد الظهر قبل الفترة الأمريكية ثم يستمر في الصعود مرة أخرى مع ذروة الفترة الأمريكية في تمام ال 5:30 عصرا (مكة) وقد يتحرك اكثر من مئة نقطة في ذلك الوقت ، وبالتالي على المتداول أن ينتبه لعنصر الوقت خلال تحرك الترند وأن لا يتوقع تحركا" قويا" للترند مع إغلاق السوق الأمريكية أو خلال الفترة الأسترالية مثلا" ، وإنما تكون معظم التحركات والأنظلاقات خلال ذروتي الفترتين الوربية والأمريكية وأحيانا" الآسيوية .

al12
12-10-2015, 09:03
السلام عليكـم
الحسابات الاسلامية من المبادى الهامة والمطلوبة وتحدث طالما تم البعد عن الفائدة او التبيت فى الحساب التجارى
بالتوفيق

ppttss
12-10-2015, 09:10
الحساب الاسلام هو جيد لكل تاجر مسلم لا يحب ان يكون مالة به شبهة حرام او به فوائد تبييت لابد وان يكون حساب اسلامى خالى من الفوائد المحرمة فهو يعتبر شيء لابد منه

mhd99
12-10-2015, 10:50
اذا كان حساب التداول اسلامي لا يتم احتساب الفوائد عندما يمر على فتح الصفقة اكثر من يوم لان الحسابات الاسلامية
خالية من فوائد التثبيت

majdifdf1
12-10-2015, 11:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
اعتقد ان الحساب الاسلامي عند انتهاء التدوال يتم خصم جزء محدد من الارباح بعد الانتهاء من الصفقة.
اما في الحسابات الغير اسلامية هناك فوائد يومية يتم احتسابها على الصفقات
شكرا لك على هذا الطرح واتمنى ان تكون اجابتي فيها بعض الصحة

neverlityougo3
12-15-2015, 01:55

marem20007
12-15-2015, 03:24
الحساب الاسلامي هو حساب بيكون فية انواع كثيرة من التوفير بمعني انة مفيش فوائد علي تبيت الصفقات ودية ميزة جميلة

yansane
12-15-2015, 13:32
لا اخي الكريم انت موش بتقفل حاجة والصفقة بتكون مفتوحة حتى لو سيبتها سنة كاملة بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيت بتوفيق
تقبل مروري اخي الغالي

ابوفؤاد
12-15-2015, 13:39
الركات اتى تتعامل بالحساب اسلامى لاتاخذ منك و لا تعطيك من الفائده التى تعود عليك
لان فائده لا تاخذ منك فقط انما من الممكن ان تعطى لك اذا كات الصفقات بالموجب و بالتالى بالحالتين الشركه غير مستفيده من الفائده

neverlityougo2
12-17-2015, 17:42
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

neverlityouco1
12-20-2015, 15:05
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

yacino527
12-20-2015, 15:11
السلام عليكم أخي أما بعد فأنت مشكور
على هذا السؤال لكن الأمر مختلف عما تتصور قالحساب الإسلامي الهدف منه هو عدم حصولك على الأرباح الربوية الناتجة عن التداول لمدة متوسطة مثل اليوم
و غيرها أما بالنسبة لقفل الصفقات فأنت حر و لن تقفلها الشركة دون علمك كن متأكد من هذا و شكرا

gogo9093
12-20-2015, 15:26
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

عبد الرحيم رافا
12-21-2015, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله مساء الخير لجميع اعضاءنا الكرام و للمشرفين على هذا المنتدى
بسم الله
الحسابات الاسلامية اخي تكون بدون فوائد او اقتطاعات ماية على الصفقات المفتوحة لمدة طويلة

onelove
12-21-2015, 01:02
ممكن تسيب الصفقة الى اى عدد ايام انت تريده او حتى شهور دون الزام

nawfalmotya
12-21-2015, 01:36
التحليل الاساسى والتحليل الفنى
لا أخي لاتقفل الصفقات بل هي مجرد استرايجة لفتح سوق الفوركس للمسلمين لدالك لا تاخد فوائئد

Biskriano
12-21-2015, 01:51
السلام عليكم اخي الكريم
بخصوص تساؤلك اريد ان اخبرك ان الحساب الاسلامي لا يجبرك على غلق الصفقة كل نهاية اليوم
لا بل يمكنك تركها مفتوحة متى ما اردت من الوقت الشىء الوحيد انها لاتعطيك فائدة على التبييت
هذا كل شىء اتمنى ان اكون قد اجبت على تساؤلك موفق .

walidabou
12-21-2015, 02:54
طبعا أخي الكريم فإذا كانت الشركات لا تسمح بالحسابات الاسلامية فأكيد نحن المسلمين لن نتسجل فيها
فهم يريدون ضم أكبر عدد من العملاء من مسلمين وغير مسلمين
أتمنى أن أكون قد أفدتك

aldralmknon1412
12-21-2015, 03:04
الصفقات الاسلامية او بصورة اعم الحساب الاسلامي يعني
ان الشركة لا تاخذ فوائد تبييت الصفقات اي انه في حال اخذت صفقة
واستمرت يومين فالشركة لا تاخذ ذلك

zizo199
03-23-2016, 18:39

mounir trader
03-23-2016, 19:05
حسابات الفوركس و تداول العملات الإسلامية هي تلك الخالية من الفوائد الربوية بكل أشكالها ومهما طالت مدة فتح العقد .

latraaa
03-23-2016, 19:20
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و اقول لك أن الأمر حقيقي و هدا لأن الحسابات الإسلامية قد تم التخلي فيها عن الفائدة الربوية التي كانت تظام المسلمين، و الحمد لله على عده النعمة، بالتوفيق إن شاء الله

mhmd.hmdy
03-23-2016, 19:49
الحساب الاسلامى مش بيفرض اى حاجه هو بيريحك من المعاملات الربويسه دى
سيب الصفقه شهر انتا حر المهم يكون بتحقق مكسب مش بتخسر عشان اخطار المارجن

yahya412
03-23-2016, 19:59
الفوركس شركة السحب الفوري لحظيا

---------- Post added at 05:53 PM ---------- Previous post was at 05:52 PM ----------

شركة الفوركس الوحيدة عالميا السحب من حسابك فورى و دون اي تدخل بشري

---------- Post added at 05:54 PM ---------- Previous post was at 05:53 PM ----------

شركة الفوركس الاكثر مصداقية و امانا

---------- Post added at 05:54 PM ---------- Previous post was at 05:54 PM ----------

على الاموال تسحب اموالك فى نفس لحظة طلبها

---------- Post added at 05:55 PM ---------- Previous post was at 05:54 PM ----------

امران تتميز بهما الشركة عن سواها

---------- Post added at 05:55 PM ---------- Previous post was at 05:55 PM ----------

السحب فى نفس لحظة طلب السحب

---------- Post added at 05:56 PM ---------- Previous post was at 05:55 PM ----------

والسبريد القليل المتميز بحق عن من دونها

---------- Post added at 05:56 PM ---------- Previous post was at 05:56 PM ----------

تعمل شركة اكسنس منذ اكثر من سبعة اعوام منذ عام 2008 فهي شركة وساطة

---------- Post added at 05:57 PM ---------- Previous post was at 05:56 PM ----------

عالمية مسجلة شركة اكسنس المحدودة في سجل مقدمي الخدمات المالية

---------- Post added at 05:58 PM ---------- Previous post was at 05:57 PM ----------

بنيوزيلندا بصفتها مورد خدمات مالية تحت رقم 3570551 كما تم تسجيلها لدى

---------- Post added at 05:58 PM ---------- Previous post was at 05:58 PM ----------

مركز خدمة حل النزاعات المالية التابع للحكومة تحت رقم تسجيل4 18116

---------- Post added at 05:59 PM ---------- Previous post was at 05:58 PM ----------

كذلك خضع شركة اكسنس قبرص) ليمتد -إحدى شركات مجموعة اكسنس-

abdelmadjid41
03-23-2016, 20:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم بما اننا مسلمون او عربيون على الاقل يجب التعامل بالحسابات الاسلامية مع تحياتي

ali20
03-23-2016, 20:12
بيكون الحساب الاسلامى هو حساب خالى من الاسواب
التاجر يجب انه يعرف اه الحساب بيكون خالى من الاسواب الحساب الخالى من الاسواب هو حساب اسلامى

neversi3
03-25-2016, 12:05
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ملاك الروح
03-29-2016, 21:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بالطبع لا يتم تعويض العمولة باي وسيلة حيث ان الحساب الاسلامي خالي من فوائد التبييت
اتمنى لك التوفيق

mohamedforex4
03-30-2016, 23:15
الحسابات الاسلاميه متواجده يا اخي العزيز . بالطبع في الشركه من ولا تقلق فهي مطبقه كمااان
علي حسابات البونص . وسوف لا ياخذوا منك عموله اضافيه . وشكرا لك . :)

hamed mohamed
04-08-2016, 16:24
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ...
القيمة التي تقدمت بها ...و... التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام... إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير..... إن شاء الله،..... بالتوفيق لك

belabied
04-08-2016, 17:07
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

FOREX7
04-08-2016, 20:37
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

yassire123
04-08-2016, 20:45
تقبل مروري اخي الغالي

belabied
04-09-2016, 01:54
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

hoomid
04-10-2016, 14:36
السلام عليكم الاخوة الكرام
شخصيا اخي. لا ارى اي فرق بين الحساب العادى او الحساب الاسلامي. عدا الاسم. موفق
بالتوفيق للجميع

mostafa999
04-10-2016, 15:13
فيه نوعين من الحسابات 1 حساب اسلامي 2 حساب غير اسلامي و انا مش هدخل معك في تفاصيل ربح الشركة من هذه الخاصية و انما ساجيبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب غلق الصفقة في اخر اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من يوم و من دون اي فوائد تبييت اتمنى الافاده

HaMaDa99
04-10-2016, 15:16
اشكرك اخي للاجابة وان شالله لما الحال تسمح اكيد بفتح حساب اسلامي انما كان سؤالي للمعرفة. ولو اني لم افهم الاجابة تماما حيث انها غير دقيقة بقولك بعضها..... وانا اخت ولست بأخ..... مشكور

lionardodicaprio940
04-10-2016, 15:20
نعم الحسابا ت الاسلامية لا تفرض زيادات او عمزلة على الصفقات المفتوحة لان دالك ربا و الربا حرام في الاسلام
ويمكنك الاستفسار عن دالك من حسابك.

aboubakr el ayach
04-10-2016, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب بخلاصة إن الحسابات الاسلامية معفية من الفوائد وذلك لأن الفوائد تعتبر في العرف الاسلامي فوائد ربوية محرمة، ولكن بخصوص الحسابات غير الاسلامية فأنت نجبر على دفع الفوائد وهذه الفوائد تزيد كلما زادت مدة الصفقة.

ShiToSawY
04-10-2016, 21:21
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، .
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك..

mohamedelfiky
04-10-2016, 21:30
بسم الله الرحمن الرحين اعتقد اخى ان الحساسبات الاسلامية لا تحتوى على اى فرق نقاط واى ععمولات حتى لو باتت الصفقات شهر

dhmo
04-11-2016, 23:16
بسم الله الرحمن الرحين اعتقد اخى ان الحساسبات الاسلامية لا تحتوى على اى فرق نقاط واى ععمولات حتى لو باتت الصفقات شهر

الي بيفرق هنا ان اخي الحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل
وهو مطمن انه مش بيعمل حاجه غلط

نادر صباح الدين
04-11-2016, 23:21
صديقنا العزيز، بالفعل سؤال مهم، ماهي الفائدة التي تحققها شركاات التداول عندما تقر بالحسابات الإسلامية، وتحرم نفسها من فوائد التبييت التي يمكن أن تحصل عليها في الحسابات غير الإسلامية، اعتقد صديقنا الفاضل أن شركات التداول تكسب الشي الكثير عندما تتيح إمكانية العمل بالحسابات الإسلامية، ذلك أن الإصرار على الحسابات غير الإسلامية يحول دون مشاركة الآلاف من المواطنين العرب في عمليات التداول، ولهذا فإن الشركات التي تتخلى عن الفوائد المباشرة تكسب انضمام مئات الآلاف من المستثمرين العرب والمسلمين لهذا النشاط.

ehssas
04-11-2016, 23:31
الحساب الاسلامى افضل واحسن علشان تبعد نفسك عن شبهة الربا
وكدا احسنلك علشان تشتغل من غيير فوائد

medcss
04-11-2016, 23:38
شكرا جزيلا لك أخي الكريم على هذه الموضوع،طريقة بسيطة وممكن تساعدنا نحن كمبتدئين

lionardodicaprio940
04-11-2016, 23:44
نعم الحسابات الاسلامية لا تاخد فائدة على الصفقات المفتوحة لان دالك ربا
والربا حرام في الاسلام لدالك انصح جميع المتاجرين العرب بفتح حسابت اسلامية
وفقكم الله.

saleh1991
04-12-2016, 00:01
أخي الكريم الحسابات الأسلامية هي حسابات للمسلين و التي لا تخالف قوانين الشريعة السلامية

touab.ali
04-12-2016, 00:18
بسم الله الرحمن الرحيم اضظن ان الحسابات الاسلامية اخي الفاضل لا تتميز بالرافعة المالية
لان فيها شبهة اخي الفاضل و الله اعلم اخي و يمكنك الاستفسار اكثر

rapeaezzat
04-12-2016, 00:37
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى
الحساب الاسلامى هو بكون مطمان معة لانهم مش بيوجة خسار كثيرة ولذلك مش بيقومو باغلق الصفقة طالما الصفقة مستمرة
ولانة حساب اسلامى فلا بيضيفوو لة فوايد وبالتوفيق

احمد عبد الباسط
05-01-2016, 14:22
الحساب الاسلامى لايحسب اى فائدة فى حالت تبييت الصفقات ولا يجبرك على اغلاق الصفقة فى اى وقت ويمكنك تركها مفتوحة كما تشاء
وبالنسبة لربح الشركات من الحسابات الاسلامية على ما اعتقد من الاسبير وهو فرق السعر بين البيع والشراء

MrCharif
05-01-2016, 14:33
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني الكرام اليوم اريد ان اوجه الى جميع الاعضاء المتداولين الى انه عليهم تجنب التداول بالاسبوع المقبل نظراً لما تول اليه الاحداث الراهنة في اسواق المال وشكراً

mohcine amari
05-01-2016, 16:21
******بسم الله الرحمن الرحيم ******
الحسابات الاسلامية موجودة لدى انستا صراحتا ادهشتني
*****السلام اخواني تقبلو مروري الكريم*****

beast4ever
05-01-2016, 16:54
يااخي مميزات الحساب الاسلامي انك ممكن تفتح الصفقه الي اسبيع وشهور
من غير حساب فيدا عليها
ولكن مكسب الشركة اعتقد وليس اكيد
بيكون زيده في الاسبريد بنسبه للحساب الاسلامي
وانشاء الله حد من الادارة يفيدك

Mahmoud2063050
05-01-2016, 18:20
بصراحه شديده لقد قرأت ردود كثيره فى هذا الموضوع ولكن لم أجد أحد
تناول الموضوع بشكل كامل
رجاء من كان عنده معلومه كامله عن الحساب الاسلامى فنرجو منه الافاده

omargallow
05-01-2016, 18:34
لا اخي لايتم غلق الصفقه ويمكنك تبييت الصفقه
لاكثر من يوم عادي وهذا افضل من الحساب الاخر
ولكن لا اعلم مافائدة الشركة من تلك الخاصيه

Abughali
05-01-2016, 19:02
اخي الكريم بما ان حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيت
وبالتوفيق للجميع إنشاء الله

latraaa
05-01-2016, 19:58
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و علىرالطرح، و اقو للك أن الحسابات الإسلامية في الشركة يقولون عنها أنها قيمة و جيدة و تخضع لشروط التداول الإسلامين ولكن أتمنى من المشرفين على المنتدى التوضيح أكثر

kadi hala
05-01-2016, 20:16
السلام عليكم,الحساب الاسلامي هو الحساب الخالي من الضرائب و ليس من الضروري غلق الصفقة فهو لا يجبرك على اي شيئ و يمكن ان تبقى الصفقة مفتوحة

ahmed5
05-15-2016, 16:34
حساب غير اسلامي و انا مش هدخل معك في تفاصيل ربح الشركة من هذه الخاصية و انما ساجيبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب غلق الصفقة في اخر اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من يوم و من دون اي فوائد تبييت

doaa sary
05-15-2016, 17:25
لا طبعا
انا حسابى اسلامى وبسيب صفقات باليومين تلاتة
ومفيش فايدة عليها
ده ف الحسابات الغير اسلامية بس لما تعدى الساعه 12 تتحسب فايدة
سواء سالب او ربح

drissou45
05-15-2016, 17:36
السلام عليكم ورحمه لله مساءكم منور لاحلى منتدى
الحسابات الاسلاميه هي انك لا تدفع فوائد بارك الله فيك
تقبل مروري وتحياتي لكم

harimeche
05-15-2016, 17:43
بخلاصة الحســــاب العادي في آخر ساعة من اليوم بتوقيت امريكا إما تخصم أو تنضاف لك فائدة على حسب الفـــائدة في دلك اليوم

في الحســــــاب الإسلامـــــي لا يوجد هدا الكلام تبقــــى الصفقة مفنوحة لمن لا تعطيهم ولا تاخد من عندهم أي شيء

مع التحية وبالتوفيق

never1
05-16-2016, 13:11
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mohcine amari
05-16-2016, 13:15
******بسم الله الرحمن الرحيم ******
صباح الفل لكل السادة الكرام
انستا الجميل توفر حساب اسلامي شكراا
*****السلام اخواني تقبلو مروري الكريم*****

golden1985
05-16-2016, 13:16
اسعد الله اوقاتكم اعزائي
تحياتي للجميع وبعد
تقبل مروري اخي وشكرالكم...

zaza0519
05-16-2016, 13:22
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

never
05-17-2016, 06:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

akram bahnsawi
05-27-2016, 02:16
نشكر اخواتنا فى هذا المنتدى على هذة المعلومات الهامة و البناءة والتى تساعد بشكل اساسى المتداولين الجدد و توفر لهم الوقت و المجهود و نتمنى المزيد و المزيد و شكرا

ahmadfool
05-27-2016, 02:17
أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

masr16
05-28-2016, 21:21
تقبل مروري اخي الغالي

عرآقي
05-29-2016, 10:16

hossam123
05-31-2016, 15:10
حسابك اسلامي انت ممكن تخلي الصفقه اي فتره تعجبك ان شاء الله شهر مافي اي اشكال حول المبيت

masr16
06-04-2016, 08:34

nonam
06-23-2016, 02:26
السلام عليكم ..... الحسابات الاسلامية من المهم ان يكون التعامل مع الحسابات الاسلامية في الشركة وغيرها من الادوات اللي من الممكن ان تتعامل معاها في الحساب الحقيقي المهم ان يكون التعامل مع التداول الاهم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

backtrack
06-23-2016, 03:05
السلام عليكم و رحمة الله
الف شكر اخي الكريم على الموضوع الرائع الخاص بالحسابات الاسلامية
بصراحة لقد اعجبني كثيرا و نسال الله التوفيق لك و لنا اجمعين اخي الكريم و الحمد الله

nan6jh1980
06-23-2016, 09:40
اسعد الله اوقاتكم اعزائي
تحياتي للجميع وبعد
تقبل مروري اخي

احمد ميدو
06-23-2016, 10:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
موضوع منسق و جميل يعني به الكثير من المعلومات المفيدة أخي الكريم حول الفوركس خاصة بالنسبة للأعضاء الذين لتوهم
بدأو في هذا المجال و أنا منهم بارك الله فيك عنا أخي الحبيب

سمير
02-24-2017, 09:09
لا يا اخى فى الحساب الاسلامى مابيفرضش عليك انك تقفل الصفقة اخر اليوم ولا حاجة وممكن تسيب الصفقة مفتوحة لعدد الايام الذى تريده بدون ان يأخذ منك عمولة او فوائد

yacrao
02-24-2017, 11:04
كما تقول اخي الكريم في الفوركس بما انك تتعامل مع الغرب يجب التقصي جيدا اذا كانت هناك الحسابات الاسلامية يجب اتباع الشرع في كل شيء

samir123
02-24-2017, 11:11
شكر خاص على المعلومات الجميله والشيقه والمفيد التى ابتعتونا بها وامتعتونا واتمنا للجميع بالتفويق انشاء الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

Mr Fathy
03-01-2017, 17:38
بسم الله الرحمن الرحيم اللى اعرفه ان الحساب الاسلامى يا زعيم لو انت سبت الصفقة اى فترة حتى اسبوع مش هيحسبوا عليك اى حاجة

isloislam
03-01-2017, 18:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .انصحك تخلي حسابك اسلامي وتبعد عن شبهة الربا اللى بتاخدها الشركات من خلال فوائد التبييت على الصفقات.. والحساب الاسلامي ممكن تسيب الصفقه شغال اسبوع او شهر زي ما انت عايز بدون فوائد تبييت اللى هي ال سواب
صْلْوْآ عْلْے مْنْ

tazi larbi
03-01-2017, 18:37
السلام عليكم الحسابات الاسلاميه هي خاليه من الفواىد فانت لا تاخد فاىده عن الصفقات الباىته وكداك لا تدفع عنها عمولات ان كانت خاسرة و الشركه تستفيد في ذلك اخذ العموله اضافه على السبريد اتمنى لكم النجاح والله. الموفق

grow
03-01-2017, 18:41
الحسااب الاسلامي انت ممكن تخلي الصفقه
اي فتره يا اخي ذي ما تحب ان شاء الله
مش بوجهه نظرك هذه اتمنا اكون افادتك تقبل مروري ربنا يغنينا بالحلال

zakariacr07
03-01-2017, 18:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

لا يا أخي في الحساب الإسلامي لا يتم فرض عليك المدة التي تغبق فيها الصفقة و لو أردت تخليها مفتوحة يوم كاملة تلاقيها مفتوحة عادي

capoeira
03-01-2017, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان شركة انستا فوركس تسمح لعملائها بفتح حسابات اسلامية
و بالنسبة لاستفادة الشركة تكون من رسوم فتح الصفقات و اغلاقها

makhlof
03-01-2017, 19:41
فيه نوعين من الحسابات 1 حساب اسلامي 2 حساب غير اسلامي هجوبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب غلق الصفقة في اخر اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من يوم و من دون اي فوائد تبييت وبالتوفيق

مروه عصر
03-01-2017, 23:36
السلام عليكم
الحسابات الاسلاميه هى الحسابات التى لا تاخذ فوائد على تبييت الصفقات مفتوحه حتى لا تركتها سنه ولكن الحساب الغير اسلامى هو الذى ياخذ فؤائد على التبييت فى الصفقات ...

emin14
03-01-2017, 23:43

hamody
03-01-2017, 23:54
الله هو فى حسابات اسلاميه ده شىء جميل وحتى لو كان الفوركس فى شبهة حرمانيه يبقى الحساب الإسلامى هيلينا نتاجر بدون الخوف من الربا

MohamedMoamen
03-02-2017, 00:55
الحسابات الإسلامية هي الحسابات اللي مش بتحسب فوائد على الصفقات المفتوحة
اللي بتستمر لليوم التالي وطبعا مش لازم تقفل الصفقة في نهاية اليوم لأن في كل الحالات
مش هيتم احتساب فوائد عليها

hamadasalama
03-02-2017, 02:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انصحك بان تعمل حسابك اسلامي حتي يبارك لنا الله في عملنا ولا يكون فيها اي شبه او حرمانيه

big.pharaoh
03-05-2017, 00:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... لا طبعا متقلقش انت طول ما حسابك اسلامي مش هيتم خصم اى فوائد. ومش مجبر تقفل صفقتك مع انتهاء اليوم

ahmedm
03-05-2017, 00:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الصفقة بتفضل مفتوحة والتبييت بتدفعه الشركة عوضا عنك اما الفايدة التي تعود علي الشركة من خلاال الحسابات الاسلامية هي انها في كل الاحول تحقق ارباحها من الاسبريد

asma224
03-05-2017, 01:01
سلام عليكم ورحمة الله ووبركاته
أخي الكريم أنا أيضاً مبتدئة و للأسف ليس عندي معلومة أرجو من إخوة افادتك
وفقك الله ووتقبل مروري
وسلام عليكم وورحمة الله وتعالى وبركاته

ilyestoumi
03-05-2017, 01:07
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله
السلام عليكم اعضاء منتدانا
تحياتي لجميع اعضاء منتدى انستــــــا العرب
شكرا لك أخي على هذه المشاركة
الاسلامي لا يجب غلق الصفقة في اخر
اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من
يوم و من دون اي فوائد تبييت

بالتوفيق لصاحب الموضوع
ارباح وفيرة بــــــــاذن الله

MADOO
03-05-2017, 01:30
الحساب الاسلامي او الغير الاسلامي لايفرض عليك اي منهما غلق الاوامر بل انت من تغلق الخاصة بك ولايقوم الغلق الا في حال تعرضت للمارجن
ام الحسابات الاسلامي او الغير اسلامي يعني حساب بدون فوائد او بفوائد

MOHAMED SAID ELSAYED
03-05-2017, 01:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته........ان الحساب الاسلامى خالى من التبيت وذلك هو فى بعد عن الحرام والله المستعان

اسلام رضوان عبد القادر
03-06-2017, 19:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يمكنك اخى الكريم عدم غلق الصفقه فى الحساب الاسلامى مدد مختلفه ولا يحتسب عليها فوائد تبييت باذن الله مع تمنياتى لك بالتوفيق

ahmedmca
03-06-2017, 19:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد أخي الفاضل هناك شركات عديدة تتعامل باحسابات الاسلامية اي بدون فوائد

grow
03-06-2017, 20:34
ف نوعين من الحساابت يا اخي
حسااب اسلامي ودا بدون فوائد او ربا
وحسااب غير اسلامي ودا طبعا بفوووائد عليك انت الاختياار بنهم هما الاتنين
ربنا يغنينا بالحلال تقبل مروري تحيااتي لك

mohamedhammouda
03-06-2017, 23:13
لاخوه الاعزاء هناك سؤال هام جدا يخص كيفيه التأكد من الشركات المرخصه بالتداول وماهي الطريقه التي يتم بها التأكد من صحه الترخيص للشخص العادي الغير متمرس في هذا المجال وكيف يتم اختيار شركه تداول بمصداقيه عاليه واحب ان اسأل هل سمعتم بشركه Aitrade ام لا فقد سمعت ان لديها حساب اسلامي بنكي
برجاء الافاده وشكرا

ayman samy
03-06-2017, 23:18
بسم الله الله اخي الكريم الفرق بسيط بين الحساب الاسلامي والحساب العادي وهو ان الحساب الاسلامي لايحتسب فوائد علي التبيت ولكن الحساب العادي يحتسب فائده علي التبيت ويمكنك في الحساب الاسلامي تبييت الصفقه بدون فؤاد

Gooo
03-06-2017, 23:49
مشكور اخي الغالي على هذا الموضوع الجميل الذي تطرقت فيه الى اشياء مهمة في عالم الفوركس واتمنى التوفيق للجميع كما انصح اخواني بالتعلم قبل البدئ بالتداول

m7med
03-06-2017, 23:59
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
لا يا اخي الكريم يمكنك فتح الصفقة لمدة وقت كبير دون ان يتم احتساب الفوائد و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

tamermosa
03-11-2017, 16:33
الحسابات الاسلامية اخى الفاضل بيتم فيها الغاء فوائد التبييت الربوية
و هي فوائد ربوية محرمة شرعا لذا تم الغاؤها من الحسابات الاسلامية

yaseranwer
03-11-2017, 16:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي العزيز أشكر حضرتك علي هذا الكلام الرائع والمفيد للجميع وبأذن الله يلقي الاستفادة للجميع وجعله الله في ميزان حسناتك
وأحب أضيف أن التحليل الفني يعتبر ربع النجاح والتحليل الاساسي الربع وادارة رأس المال الربع والعامل النفسي الربع ووجود أي خلل في هذة النسبة
يؤثر حتما في تحقيق أفضل النتائج والتعليم ثم التعليم فلابد من اكتساب الخبرات والتعلم حيث أن هذا المجال وهو مجال الفوركس يعتبر دائما في حاجة للمزيد من العلم

muhammad ismail
03-11-2017, 19:59
فعلا اخى الكريم الشركه بتوفر ليك فتح حسابات اسلاميه وفائدتها انها مش بتاخد فوائد
على تبييت الصفقات المحرمه فى الاسلام

hamadasalama
03-12-2017, 01:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحسابات الاسلاميه هي افضل حسابات في مجتمعنا ازي تنفي اي شبهة حرمانية في التداول بالفوركسس

ahmedmahmoud2017
03-12-2017, 01:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من افيد الحسابات على الاطلاق بالطبع لانه لا يوجد فائده على هذه الحسابات

ابوعلى
03-12-2017, 01:54
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم الحسابات الاسلاميه اكيد حاجه بتبعد عن الحرام وربنا يوفق الجميع ان شاء اللهتقبل المرور

fouadd19
03-12-2017, 19:37

alatn123
03-12-2017, 23:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
الحسابات الاسلامية فقط الفرق بينها و بين غيرها ان السواب او العمولة للصفقات التي تتجاوز يوم لا تنقص لأنها ربا
بالتوفيق يا غالي

forexaly5
03-12-2017, 23:51
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته
بضبط الحسابات الإسلامية تجنبك التداول الربوي أي الفائدة عن كل صفقة تعملها و هذا يعد مخالف للشريعة الإسلامية بالتوفيق للجميع

ashmawey
03-29-2017, 00:18
اخي الكريم , كلامك عين العقل و صحيح , لا بد من التاني و التريث قبل بدأ التداول في سوق الفوركس وذلك للحفاظ على رأس المال
مع خالص الاحترام و التقدير

adamarwan
03-29-2017, 00:30
لبد من ان تفهم كل الشروط التى فى الحساب الاسلامى
لكى تتمكن من ان تفهم االامور التى تريد ان تخترها فيها
لكى اى خطوت تقوم بها تفهما جيد
وحظ موفق

Hala Abdo
03-29-2017, 02:01
السلام عليكم و رحمه الله تعالى و بركاته
حضرتك ميزة الحساب الاسلامي انك تقدر تبيت الصفقة بدون اخذ اي فوائد ربوية عند الربح مهما طالت وقت الصفقة

mrramy
03-29-2017, 10:04
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تحية طيبه وبعد اخى الفاضل الحساب الاسلامى ليس علية فوائد تبيت للصفقه والعكس صحيح مع غير الحساب الاسلامى اما ربح الشركه فدا ليهم هم
تقبل مرووورى

yousee
03-29-2017, 10:14
أحسن ما يكون في الحسبات الإسلامية أنها تكون خالية من الفوائد عكس الحسبات العادية التي تأخد فوائد على تتبيت الصفقة

aboeluosr
03-29-2017, 11:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لا اخى اعتقد ان الحسابات الاسلامية لا تاخذ عمولة تبييت
الصفقة اى يمكنك ان تترك الصفقة الى اى وقت تريد هذا ما اعرفة اخى

شبه منحرف
03-29-2017, 14:48
يوجد في الفوركس نوعين من الحسابات اما ان يكون الحساب اسلامي او انه غير اسلامي وبالنسبة لنا نحن حساباتنا اسلامية خالية من الفوائد الربوية التي تضاف الي الصفقات المبيته او تخصم منها

eslam-gad
03-29-2017, 22:57
الاخوة الكرام نشكركم علي معلوماتكم المفيدة ونتمني المزيد من المعلومات والشروحات لكي نستفيد من خبراتكم ونشكركم علي مجهودكم الراءع والله الموفق والمستعان

kalimiro0
03-31-2017, 19:37

zeze2017
03-31-2017, 19:38
https://www.youtube.com/watch?v=AykNRsoR_zY

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ---------------------مناطق العرض والطلب المحاضرة الاولي ----------------تقبلوووو مرورى

skylol
03-31-2017, 23:47

اخي الغالي الحسابات الاسلامية ليس فيها فوائد على التبيت وايضا انت لا تأخد فوائد وبالتوفيق للجميع

michael1
04-01-2017, 01:07
وعليكم السلام ورحمة اللة وبركاتة
ان الحسابات الاسلامية يا اخى العزيز
لا يتم حساب الفؤائد على الصفقات ففى التداول على الفوركس

MILOUD HLAIMI
04-01-2017, 01:23
شكرا اخى على الموضوع الجميل
مشكور اخى الكريم على مجهود رائع ومميز أخي الفاضل
وبارك الله فيك وجزاك خيراً والسلام عليكم ورحمه الله

mehdiradwan2
04-01-2017, 06:44
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة وبعد ::::

ارباح وفيرة بــــــــاذن الله
بالتوفيق لجميع الاعضـــــاء

santa-dz
04-25-2017, 20:39
بسم الله الرحمن الرحيم
تحية طيبة وبعد ::::

moataz86
04-25-2017, 20:45
الحساب الاسلامي لا يوجد به أي فوائد على الصفقات التي تزيد عن يوم واحد..

وهذه الفوائد شرعا تعتبر ربا ,, وهو محرم اسلاميا ..

mido elshabrawy
04-25-2017, 21:12
اخي العزيز ان الحسابات الاسلاميه لا تشترط عليك اغلاق صفقه قبل مرروي و منتصف الليل و لكن تبقي مفتوحه دون مشكله
و يا اخي ان كانت صفقتك رابحه فأن الفائده تكون في حسابك بالموجب لا بالسالب و بالتالي فان الشركه تأخذ تلك الفؤائد لها
تقبل مروريو بالتوفيق للجميع ان شاء الله

fifi ghonem
04-25-2017, 23:49
انصحك اخي الفاضل بجعل حسابك اسلامي وابتعد عن فوائد التبيت لان بها شبهة ربا وبالتوفيق لك وللجميع

hany osman
04-25-2017, 23:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نشكركم اخى على الموضوع اما بالنسبة للحسابات الاسلامية فلا يؤخذ عمولة لو فتحت اكتر من يوم اما فائدة الشركة من فتح الحسابات الاسلامية اعتقد انها بذلك هى تحقق مكاسب اكتر بكتتير لانها لا تاخذ عمولة ولكن تاخذ ربحها من فرق سعر الشراء وسعر البيع
تقبل مرورى اخى الكريم

mabrouk
04-26-2017, 00:18
مشكور اخي الفاضل على هذا الموضوع المتميز الحسابات الأسلامية هي حسابات للمسلين و التي لا تخالف قوانين الشريعة السلامية أرجوا أن أكون قد أفدتك جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

azzedine
04-26-2017, 02:03
اختي الكريمة اشكرك على المشاركة الشركة تستفيد من الحسبات الاسلامية هو فرق السعر من افضال زيرة اليوتوب لتفهم اكتر بتوفق ياغلي

nour3iny
04-26-2017, 02:26
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
فى الحساب الاسلامى الشركه لا تجبرك على غلق الصفقه باخر اليوم ويمكن ترك الصفقه كما تشاء تقبل مرورى

ahmedmahmoud2017
04-26-2017, 02:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحسابات الاسلامية تضمن لك البعد عن الشبوهات داخل التداول مع الصفقات بالطبع تقبل تحياتي ومرورى اخي الكريم

alonsoo
04-26-2017, 09:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الشركة اخى الفاضل مستفيدة اساا فى البداية من فتح الصفقات اصلا لانها هى اللى بتاخد الاسبريد ليها

zunebha
04-26-2017, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الفاضل الانستا فوركس مثلا شركة تفتح لك خساب اسلامي.
خالي من كل الشبهات بالتوفيق تقبل مروري.

sob81
04-26-2017, 10:12
الحسابات الاسلامية هى مفيدة فى التتداول حيث لا يوجد فوائد على تبيت الصفقات ولذلك يفضل الكثير من الاعضاء بالعمل مع
هذة الحسابات فى الفوركس

Lante
04-26-2017, 13:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .انصحك تخلي حسابك اسلامي وتبعد عن شبهة الربا اللى بتاخدها الشركات من خلال فوائد التبييت على الصفقات.. والحساب الاسلامي ممكن تسيب الصفقه شغال اسبوع او شهر زي ما انت عايز بدون فوائد تبييت اللى هي ال سواب...,,,

YOUNESS EL-BAKKIOUI
04-26-2017, 13:38
السلام عليكم ورحمة الله. .الحساب اللسلامي من أهم العوامل المساعدة على دخول عدد كبير من المواطنين العرب و المسلمين من أجل الدخول في البورصة

mid0killer
04-26-2017, 15:25
بارك الله فيك يا اخي الغالي على شرح الحسابات الاسلاميه يا جماعه الحسابات دي معموله فقط للمسلمين اللى موجود فى البطاقه بتاعه انو مسلم غير كدا محدش بياخدها واعتقد ان الهدف منها استطاعت المسلمين بالتدااول

Mohamed Youssef
04-28-2017, 00:12
موضوع بجد جيد واشكرك عليه اخى
الحسابات الاسلامية بدون فوائد وبدون تبييت
واتمنى للجميع خالص التمنيات بالتوفيق والنجاح

number1
04-28-2017, 09:02
تعتبر الحسابات الاسلاميه حلال شرعا ولا يتم احتساب الفائده فيها اذا تم فتح صفقات ووجود اموال في الحساب ويتم فتح الصفقات بشكل سليم في شركه تي ان حسابي والحسابات الاسلاميه حلال ولا يوجد بها اي شبهه غير شرعيه حتى تكسب من الحلال و ابتعد عن الشبهات وشكرا للجميع

tahar2015
05-06-2017, 08:14
اخي فيه نوعين من الحسابات 1 حساب اسلامي 2 حساب غير اسلامي و انا مش هدخل معك في تفاصيل ربح الشركة من هذه الخاصية و انما ساجيبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب غلق الصفقة في اخر اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من يوم و من دون اي فوائد تبييت

Mohamed Alsaeed
05-07-2017, 23:53
تقبل مرورى

M0hsenalawady
05-08-2017, 00:24
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
اخي العزيز الحسابات الاسلامية التي توفرها شركة انستا فوركس بتكون خاليه من فوائد التبييت التي يعتبرها علماء الشريعة الإسلامية ربا.تقبل مروري

tolin
05-08-2017, 00:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .....عادى أن تسيب الصفقة المدة اللى تحبها فى الحسابات الإسلامية لأنه لاتوجد رسوم على تبيت الصفقات

number1
05-08-2017, 00:41
ان الحسابات الاسلاميه مفيده جدا وهى حلال شرعا لجميع المتداولين في سوق الفوركس وخاصه المسلمين لان الشريعه الاسلاميه تحريم الفوائد الناجمه عن الحسابات التي توضع في الفوركس بالتوفيق ان شاء الله لجميع المستثمرين في سوق الفوركس

AMR ELSISY
05-10-2017, 00:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا اعتقد انك ملزم بغلق كل ما يتعلق بالصفقات المعلقه على حد علمي موفق ان شاء الالل دائما وابدا

Mohamed Alsaeed
05-10-2017, 00:28
فيه نوعين من الحسابات
1 حساب اسلامي
2 حساب غير اسلامي و انا مش هدخل معك في تفاصيل ربح الشركة من هذه الخاصية و انما ساجيبك على سؤالك الاول ؛ الحساب الاسلامي لا يعنى انه يجب غلق الصفقة في اخر اليوم بالعكس الصفقة ممكن تخليها اكثر من يوم و من دون اي فوائد تبييت

magdylotfy2
05-10-2017, 00:28
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
الحسابات اسلامية لانك اثناء التسجيل تختار ان تكون اسلامية

mrramy
05-26-2017, 10:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحسابات الاسلامية مش بياخدوا اى عمولة على الصفقات المبيته دى ميزتها الوحيدة تقبل تحياااتى اخى الفاضل

Rozeta
05-27-2017, 18:12
اخي الحساب الاسلامي يمكنك فيه تبيت الصفقه لاطول فترة تريدها بدون فوائد او اي مشكلة