PDA

View Full Version : الفرق بين الحساب الاسلامي والحساب غير اسلامي

mohamedhassn
04-18-2015, 21:17
الفرق بين الحساب الاسلامي والحساب غير اسلامي هو الـ swap و الـ free swap السؤال :- هل لو تم فتح حساب غير إسلامي وكان المتداول حريص كل الحرص ان لا يتم تبيت الصفقه لليوم التالي ... ماهي افضل شركة وساطه او بنك . ... لاختيار "حساب بدون فوائد" مع FOREX.com، يرجى إخطارنا بهذا المطلب عندما تتقدم بتسجيل حسابك

Yara1
04-21-2015, 18:11
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI حيث إن فعاليتها في حالة التذبذب أكبر. هكذا يعرف المتداول أي المؤشرات يستخدم حسب نموذج السهم أو مؤشر السوق.
و تحياتى للجميع :) :) :) :)

user_21
04-21-2015, 18:19
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

adnan1969
04-21-2015, 18:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بارك الله فيك اخي على موضوعك المهم اكيد معرفه الاتجاه العام هي صعبه عند البعض ياريت كنت نزلت الموشرات حتى نستفيدمنها

yassine imq
04-21-2015, 18:43
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الهام
لكل مبدع انجاز ولكل شكر قصيده ولكل مقام مقال
ولكل نجاح شكر وتقدير ، فجزيل الشكر نهديك ورب العرش يحميك

mohamedhassn
04-21-2015, 21:13
ما الفرق (في الحقيقة) بينه وبين الحساب العادي ؟ ... اللي اعرفه ان في الحساب الاسلامي الغير ربوي يتم كل يوم قبل نهاية السوق قفل الصفقه وفتحها من ...

ahmedibrahim258259
04-21-2015, 23:00
بسم الله الرحمن الرحيم الفرق بين الاتنين انك على الحساب الاسلامي الربح من خلاله حلال والتاني حرام وانت بتعمل اعلان عن شركة تانية وده مخالف لقوانين المنتدي
تقبل مروري

Miro1
04-22-2015, 17:51
ﻏﺎﻟﺒﺎً ﻣﺎ ﻧﺮﻯ ﺍﻹﻋﻼﻧﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺘﺤﺪﺙ ﻋﻦ
ﺃﺭﺑﺎﺡ ﺿﺨﻤﺔ ﺗﺼﻞ ﺇﻟﻰ %50 ﺧﻼﻝ ﺃﺳﺒﻮﻉ ﻭﺍﺣﺪ، ﻭ ﻧﺒﺪﺃ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ
ﻟﻔﺘﺮﺓ ﻣﻌﻴﻨﺔ، ﻭ ﻓﺠﺄﺓ ﻧﺄﺗﻲ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻮﺍﻗﻊ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺨﺒﺮﻧﺎ ﺑﺄﻥ ﻫﺬﻩ
ﺍﻷﺭﺑﺎﺡ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﺴﺘﺪﺍﻣﺔ . ﻭ ﺑﻌﺪ ﺃﻥ ﻧﺮﻯ ﺍﻟﻮﺍﻗﻊ، ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺃﻥ ﻧﻠﻘﻲ
ﻧﻈﺮﺓ ﺇﻟﻰ ﺩﺭﺟﺔ ﺍﻟﺤﻜﻤﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﺼﻞ ﺇﻟﻴﻬﺎ ﺍﻟﻤﺘﺪﺍﻭﻝ ﻋﻦ ﺇﻛﺘﺸﺎﻑ
ﺍﻟﻄﺮﻳﻘﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﻤﻜﻨﻪ ﺑﻬﺎ ﺇﺩﺍﺭﺓ ﻣﺨﺎﻃﺮ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ

ghiles
04-22-2015, 17:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا شخصيا لا اعرف ما الذي تريد ان تعرفه سامحني يا صديقي
واتمنى ان تجد من يساعدك باذن الله ستجد لانني لم افهم .سلام

0664545421
04-22-2015, 18:41
إذا وجدت صعوبة في فهم المثل السابق فتذكر الآتي :

أنت تعلم أن حجم الخسارة تعتمد على عدد النقاط التي تخسرها وعلى حجم العقود ( اللوت ) الذي تدخل به . فكلما زاد عدد النقاط التي تخسرها يزيد المبلغ الذي ستخسره , 10$ عن كل نقطة في الحساب العادي و 1$ عن كل نقطة في الحساب المصغر .

فوركسوريا
04-23-2015, 21:32
بارك الله فيك اخي على موضوعك المهم اكيد معرفه الاتجاه العام هي صعبه عند البعض ياريت كنت نزلت الموشرات حتى نستفيدمنها

---------- Post added at 10:32 PM ---------- Previous post was at 02:31 PM ----------

ShougySalout
04-23-2015, 22:57

haphop
04-23-2015, 22:59
السلام عليكم ورحمه الله
الحساب ابلاسلامي هو الحساب اللي مبكونش عليه فوايد محدده وهذا بعكس الحساب الغير اسلامي
تقبل مروري اخي الكريم

cian s
04-24-2015, 03:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سأنتظر الردود معك للاستفادة
تقبل مرورى

FullyActive
04-24-2015, 03:31
لو انت مرتاح فى شركة انستا فوركس مثلى يبقى افضل لك ان تضل فيها..
بالنسبة للفرق بين الحساب الاسلامى او غير الاسلامى هو swap اى فوائد التبييت فقط..

TORAK
04-24-2015, 04:01
أدوات التداول
نحن نقدم العديد من أدوات التداول التي من شأنها أن تساعدك على التجارة بحكمة.

big.pharaoh
04-24-2015, 04:04
الافضل تفتح حساب اسلامي .. لان ممكن يجي يوم وتبقى صفقتك خسرانه فبتضطر انك تبيتها .. فالتبييت لو حسابك مش اسلامي هيتخصم منك فوائد .. فكده دخلت في شبهه الربى

deyaa24
04-24-2015, 04:20
الحساب الاسمى هو حساب خالى من ااسبواب وهو االض لانه ااسواب حرام
والحساب الغير اسلامى هو حساب فة اسوب ويجب انه يكون الحسا اسلاى يعنى يكون خالى من الاسواب

ali.22595
05-12-2015, 03:02
اخى الفاضل الحساب الغير اسلامى بيكون فية خصم من ربحك للشركة او ربا حتى لو مبيتش الصفقة
بردو الشركة بتاخد جزء من ربحك لانة مش اسلامى ودة فايدتة لانة مفهوش اى ربا

mohamed9004
05-12-2015, 03:08
السلام عليكم ورحمه الله .. هوة انا الصراحة نص الموضوع مفمهنمهوش ايه الموقع اللى انت كاتبه وكلمة مع فوركس دوم كوم يرجى اخطارنا بهذا المطلب عندما تتقدم بتسجيل حسابك ايه علاقتها باللى انت كنت بتتكلم عليه انت مش بتتكلم على فوائد التبييت واحلى حاجة اللى مجاوب عليك برده مجاوب حاجة تانية خالص تحس انه ناسخ حاجة وبيكررها

Mental
05-12-2015, 03:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الأمر واضح صديقي العزيز الفرق بين الحسابين الاسلامي و الغير الاسلامي هي الفوائد فالأول يكون بلا فوائد و الثاني بالفوائد

Mohamed Morsy
05-15-2015, 17:40
لو انت مرتاح فى شركة انستا فوركس .. مثلى يبقى افضل لك ان تضل فيها.. بالنسبة للفرق بين
الحساب الاسلامى او غير الاسلامى هو swap اى فوائد التبيـيت فقط..
تحياتي ...

ahme01
05-17-2015, 13:19
لكـ مني كل التقدير على جمالية طرحكـ

موضوع رائع و شرح بسيط
دعني أنحي قلمي قليلا

أقف أحتراما لكِ

ولقلمك

طارق محمد احمد
05-17-2015, 15:13
السلام عليكم ورحمة الله
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI

بودى21
05-18-2015, 01:48
عتقد ان هناك العديد من النماذج التى يمكن العمل عليها ولا يمكن الجزم بان هذا النموذج
هو الافضل على الاطلاق او ذلك هو الاسواء ولكن لكل متاجر طريقته فى المتاجرة

samieh
05-21-2015, 18:41
السلام عليكم
الفرق واضح يا اخى ان الحساب الاسلامى هو الذى بدون فوائد تبييت والاخر عكسه تماما
واعتقد ان هدفك من الموضوع الدعاية لشركات اخرى وهو ممنوع

ملاك الروح
05-21-2015, 19:13
اشكركر اخي الكريم على توضيح الحساب الاسلامي بالفعل الحساب الاسلامي خالي من الفوائد وعمولات التبييت
اتقبل مروري

BASAM IBRAHEM
05-23-2015, 03:12
سلام عليكم و رحمة الله وبركاته
هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند .... لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط ADX الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح (ترند) وهنا تستطيع استخدام المتوسطات (moving averages ) لتعطيك فعالية أكبر .. أما إذا كان خط ADX في اتجاه النزول نستنتج أن السهم في حال تذبذب أو تماسك وفي هذه الحالة نستخدم مؤشرات ذبذبات المسارStochastics &RSI حيث إن فعاليتها في حالة التذبذب أكبر. هكذا يعرف المتداول أي المؤشرات يستخدم حسب نموذج السهم أو مؤشر السوق.
و تحياتى للجميع

FullyActive
05-23-2015, 14:55
الفرق الوحيد بين الحساب الاسلامى والغير اسلامى هو فوائد التبييت فقط واغلب الشركات الان تعمل الحساب اسلامى بشكل تلقائى فى حالة انك مسجل من دولة بالشرق الاوسط
بالنسبة للشركة هذا قرارك انا مرتاح فى شركة انستا

nda
05-23-2015, 17:40
بالنسبة لي اخي افضل التعلم في الفيديوهات احسن لانها تكون تطبيقية و تساعدنا كثيرا
في هدا المجال و اتمنى لك التوفيق في عملك اخي العزيز سلام.

شهيرة
05-24-2015, 22:31
ﻏﺎﻟﺒﺎً ﻣﺎ ﻧﺮﻯ ﺍﻹﻋﻼﻧﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﺘﺤﺪﺙ ﻋﻦ
ﺃﺭﺑﺎﺡ ﺿﺨﻤﺔ ﺗﺼﻞ ﺇﻟﻰ %50 ﺧﻼﻝ ﺃﺳﺒﻮﻉ ﻭﺍﺣﺪ، ﻭ ﻧﺒﺪﺃ ﺍﻟﺘﺪﺍﻭﻝ
ﻟﻔﺘﺮﺓ ﻣﻌﻴﻨﺔ، ﻭ ﻓﺠﺄﺓ ﻧﺄﺗﻲ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻮﺍﻗﻊ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺨﺒﺮﻧﺎ ﺑﺄﻥ ﻫﺬﻩ
ﺍﻷﺭﺑﺎﺡ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﺴﺘﺪﺍﻣﺔ . ﻭ ﺑﻌﺪ ﺃﻥ ﻧﺮﻯ ﺍﻟﻮﺍﻗﻊ، ﻋﻠﻴﻨﺎ ﺃﻥ ﻧﻠﻘﻲ
ﻧﻈﺮﺓ ﺇﻟﻰ ﺩﺭﺟﺔ ﺍﻟﺤﻜﻤﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﺼﻞ ﺇﻟﻴﻬﺎ ﺍﻟﻤﺘﺪﺍﻭﻝ ﻋﻦ ﺇﻛﺘﺸﺎﻑ
ﺍﻟﻄﺮﻳﻘﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻳﻤﻜﻨﻪ ﺑﻬﺎ ﺇﺩﺍﺭﺓ ﻣﺨﺎﻃﺮ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ

doga
05-24-2015, 23:23
خط الرفيق اللي لفابه زعيمان
أمورخ بأول سفر عقب عاشور
يشكو من الفرقا مسافة وهجران
متذكر مع صاحبه وقت وعصور
بعد قريت الخط والبال نشطان
دنيتلى مسطورت بنت مسطور

aminalamor
05-26-2015, 18:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطح انا ارى ان الفرق بين الحساب السلامي والحساب الغير اسلامي ان الحساب الاسلامي لا يعتمد على الفوائد اما الحساب الغير اسلامي او الربوي فهو يقبل الفوائد
بالتوفيق للجميع

جابر1979
05-26-2015, 18:41
اصبح من المعروف في عالم الفوركس التداول من خلال حساب إسلامي في تبييض الصفقات و هذا ما يوفره اغلب منصات التداول حيث لأيام احتساب فوائد التبييث ، بالتوفيق اخي الكريم

hamdochi
05-26-2015, 18:42
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد انه لو انت مرتاح فى شركة انستا فوركس مثلى
يبقى افضل لك ان تضل فيها بالنسبة للفرق بين الحساب الاسلامى او غير الاسلامى هو swap اى
فوائد التبييت فقط نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

Kiing
05-26-2015, 18:44
ممكن متلا انه مع الفرق بين الاتنين انك منه متلا على الحساب الاسلامي ممكن لانه ممكن مع الربح من خلاله حلال تم من هناك ممكن انك انت بتعمل اعلان ممكن متلا عن شركة تانية اي انه مخالف

Tro
05-26-2015, 19:14
...............................
الحمد لله ان الحسابات الخاصة بنا اسلامية لا توجد بها فوائد ساء ايجابة تضاف الي الرصيد او سلبية تخصم منه

noraa
05-26-2015, 20:45
الترياينغ ستو هو الوقف المتحرط و هوم منخصائص الميتاترايدر يستعملها التجار دوسي الاهداف الللمتوسكة و خاصة الطويلة يقوم علي تقريب الوقف كلما سار السعر في اتجاه الصفقة المفتوحة

ASMAA TAHA
05-26-2015, 21:02
انا الحساب الخاص بى هو حساب اسلامى لانى لا افضل ان يكون الحساب بفوائد
سواء كانت موجبة او سالبة فهى مشكوك فى شرعيتها وبالتالى افضل ان يكون الحساب اسلامى وبدون فوائد

magic777
05-26-2015, 21:02
...............................
الحمد لله ان الحسابات الخاصة بنا اسلامية لا توجد بها فوائد ساء ايجابة تضاف الي الرصيد او سلبية تخصم منه

هو هنا بالفعل اخي الحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل
وهو مطمن انه مش بيعمل حاجه غلط

salem max
05-26-2015, 21:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد
الله فيك عالمجهود المبذول اخي الكريم وان شاء الله يعود بالخير على جميع اعضاء المنتدى
.
..

madlove1987
05-26-2015, 21:19
شكرا اخوانى الكرام فى كل من ساهم فى تضويح النقطة الهامة دى لانها تشغل اكثر المتداولين :)

MOHAMED forex00
05-26-2015, 22:19

aymen done
05-26-2015, 23:12
الفوركس كعمل اساسي و اكيد دول لهم خطة عمل قوية و ادارة راس
المال هى اولى العوامل التى تساعد على نجاح و استمار الحساب و تعليم
مستمر اضافة الي الصبر فستكون من الرابحين دائما ان شاء الله

dhiebj316
05-26-2015, 23:41
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشكر لكم أخواتي الاعزاء على هذه الردود الجميلة
أنت تعلم أن حجم الخسارة تعتمد على عدد النقاط التي تخسرها وعلى حجم العقود ( اللوت ) الذي تدخل به

احمد محسن
05-26-2015, 23:55
السلام عليك ورحمة الله وبركاتة
كنت اريد ان افيدك بس للاسف انا مستجد فى عالم الفوركس
انصحك بزيارة المنتدى التعليمى
اكيد هيفيدو ك بالكثير من العلم ان شاء الله

mechanical
06-16-2015, 22:32
السلام عليكم .... عمولة التبييت هي الفرق اللي من الممكن ان تكون هي الفارق بين الحساب الاسلامي وكمان الحساب الغير اسلامي ودي العمولة ربا واضح جدا
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

ibrahim forex
06-17-2015, 17:22

atbill
06-17-2015, 17:28
السلام عليكم، أخي الحساب الاسلامي يضمن لك ربح حلال بدون فوائد ربوية ـ
أما الحساب الغير اسلامي فهو خالي من كل الفوائد الربوية و بالتوفيق للجميع.

hidouri25
06-17-2015, 18:06
و الصلاة و السلام على خاتم المرسلين سيدنا محمد و اله و صحبه
لم افهم اي شيئ
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق و النجاح

razgallah
06-20-2015, 12:01
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
اما بعد

الحسابات الغير اسلامية فيها ربا و هي محرمة
اما السواب فهو عمولة و هي محرمة ايضا الا اذا كانت حساب زيرو سبيرد يعني بدل السبيرد ياخذ عمولة اما الاثنين فهي محرمة
تقبل مروري

كاره المراقبين
06-20-2015, 12:08
الحساب الاسلامي بدون فوائد بيعتمد علي التجاره بدون عمل فوائد علي الرصدي الاصلي وده طبعا افضل لانه بعيد عن الحرام ان شاء الله

alaa ali
06-20-2015, 12:26
السلام عليكم
الحساب الاسلامى يختلف عن الحساب غير الاسلامى انه لا يوجد تبيت فى التداول بالعملات الاجنبية
بالتوفيق

Wassa04
06-20-2015, 12:45
فعلا اخي الكريم هذا هو الفرق لذا ينصح
دائما باختيار الحساب الاسلامي تقبل مروري

gehad87
07-21-2015, 21:18
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
و تحياتى للجميع :) :) :) :)

انت كمان يه علاقة ردك بالموضوع ولا هو مسايرة للموجة وخلاص
الموضوع منقول من على موقع شركة انستا
وردك منسوخ من موضوع

ايه بقا في ايه

Forex Story
08-16-2015, 19:01
لو انت مرتاح فى شركة انستا فوركس مثلى يبقى افضل لك ان تضل فيها..
بالنسبة للفرق بين الحساب الاسلامى او غير الاسلامى هو swap اى فوائد التبييت فقط..........................

ebramoh
08-16-2015, 19:31
السلام عليكم..
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الهام...
لكل مبدع انجاز ولكل شكر قصيده ولكل مقام مقال...
ولكل نجاح شكر وتقدير ، فجزيل الشكر نهديك ورب العرش يحميك..

akram mohamed obaid
08-16-2015, 19:44
اخي الكريم الحسابات الاسلاميه لايوجد فيها فوائد التبيت للصفقات اي عندما تترك الصفقه لاكثر من يوم فان الشركه لاتاخذ فوائد عليها والموفقيه للجميع
تقبل مروري

lion.man90
08-16-2015, 19:45
السلام عليكم، أخي الحساب الاسلامي يضمن لك ربح حلال بدون فوائد ربوية ـ
أما الحساب الغير اسلامي فهو خالي من كل الفوائد الربوية و بالتوفيق للجميع.

pepobm
08-16-2015, 19:52
اهلا بك اخى العضو الكريم بالمنتدى اتمنى من الاعضاء افادتك فى موضوعك لانى لحد الان مش عارف ليه موجود حساب غير اسلامى طول ماهو الفرق باين ان الاسلمى بدون فائده والغير اسلامى بفائده اللى هيدخله هيدحله وهو عارف ان هيتحسب عليه فائده الموضوع فى حاجه وانا مش فاهمها
التوفيق من عند الله

ebramoh
08-16-2015, 21:04
السلام عليكم..
الفرق بين الاتنين انك على الحساب الاسلامي الربح من خلاله حلال..
والتاني حرام وانت بتعمل اعلان عن شركة تانية وده مخالف لقوانين المنتدي..
تقبل مروري..

atmoul
08-16-2015, 22:34
المشكل هو أن لو لم تفتح الحساب الإسلامي سيحتسب لك السواب وهذا حسب علمي حرام في الاسلامي أفضل شيء هو أن يبتعد الإنسان عن متل هذه الشبهات ويقوم بفتح حساب إسلامي ويلتزم بالشريعة

aboubakr el ayach
08-18-2015, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته. الفرق بين الحساب الاسلامي وغيره هو أن الحساب الاسلامي لا يحتوي على العديد من العمليات المالية منها على سبيل المثال الفائدة أو إمكانية المتاجرة بالذهب بأمر معلق.

AYYOUB100
08-18-2015, 21:33
نعم هو فوائد التبييت للصفقات يعني غذا بقيت صفقتك لليوم الموالي
لا تحتسب عليها رسوم التبييت للصفقات وهي فوائد ربوية

nabilps5
08-18-2015, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته اما بعد
شكرا وبارك الله فيك اخي موضوع مميز جدا كنت اجهل الفرق بينهما
تقبل مروري

عبد الكريم محفوظ
08-18-2015, 22:44
اخي لم افهم ماذا تريد بالظيط أإنك تقوم بالدعاية والاعلان لشركة أخرى وهذا مخالف لقوانين المنتدى وان كنت تريد ايصال مهلومة معينة فوضح لنا حتى نستطيع المناقشة تقبل مروري

csebai11
08-18-2015, 23:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
لما المقامر ما دمنا نملك الحق في انشاء حساب اسلامي يمكنك ترك صفقاتك تعمل بحرية

ayoubrock
08-18-2015, 23:10
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته في الحساب الاسلامي يتم كل يوم قبل نهاية السوق قفل الصفقه

huhu1998full2
08-19-2015, 01:14
هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

forex all arabes
08-24-2015, 00:20
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر الحساب الاسلامى هو الذى بدون فوائد تبييت والاخر عكسه تماما
واعتقد ان هدفك من الموضوع الدعاية لشركات اخرى تحياتى

rimox
08-24-2015, 01:03
الفرق واضح يا اخى ان الحساب الاسلامى هو الذى بدون فوائد تبييت والاخر عكسه تماما واعتقد ان هدفك من الموضوع الدعاية لشركات اخرى وهو ممنوع

forix1000
08-24-2015, 01:03
Content=السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته شكرا لكم على دعكنا و مساعدتنا بطروحاتكم اتمنى ان نصبح متداولين محتريفين تقبلو مروري.

tarik46
08-30-2015, 18:26
مشكوور على التعريف فالحساب الاسلامي هو حساب خال من فوائد التبييت للصفقات او الswap اما الحساب العادي
فتحتسب فيها عمولات على تبييت الصفقات اي عندما تزيد مدة الصفقة عن 24 ساعة يتم اخذ نيب من راس مالك
اتمنى لك ارباحا وفيرة

abdelloo31
08-30-2015, 18:39
لو لم تفتح الحساب الإسلامي سيحتسب لك السواب وهذا حسب علمي حرام في الاسلامي أفضل شيء هو أن يبتعد الإنسان عن متل هذه الشبهات ويقوم بفتح حساب إسلامي ويلتزم بالشريعة

ibrahim4forex
08-30-2015, 18:57
بسم الله الرحمن الرحيم الفرق بين الاتنين انك على الحساب الاسلامي الربح من خلاله حلال والتاني حرام وانت بتعمل اعلان عن شركة تانية وده مخالف لقوانين المنتدي
تقبل مروري

ynwa1892
08-30-2015, 19:07
السلام اخي انت مع افضل شركة في العالم ولو لم تفتح حساب غير اسلامي الانستا رائعة في كل مجالات الفوركس انصحك بها وان لا تتجه الى اي شركة
وفقك الله

حسنى صادق
08-30-2015, 19:26
اعتقد ان هناك العديد من الحسابات و التى لابد ن ان نختار الافضل بينها و هو احسابات الاسلامية و التى تتميز بالسرعة فى تنفيذ الاوامر و بلا رسوم تبييت للصفقات

mokhtarss
08-30-2015, 20:40
الحساب الاسلامي لايحسب لك فوائد تبييت اي مايسمى بالفوائد
الربوية اما الحساب الغير اسلامي فهو يحسبها عادي اتمنى لك ربح

Mousaid
08-30-2015, 20:41
السلام اخي التبييت للصفقات او الswap اما الحساب العادي
فتحتسب فيها عمولات على تبييت الصفقات اي عندما تز
يد مدة الصفقة عن 24 ساعة يتم اخذ نيب

akram mohamed obaid
08-30-2015, 20:43
اخي الكريم الحسابات الاسلاميه لاتاخذ فوائد على التتبيب للعملات والسلع ويمكن اخي ان تشترك عند تكوين حسابك على شركه انستا فوركس ان تختار ايكونه حساب اسلامي والموفقيه للجميع
تقبل مروري

Weam azzam
08-30-2015, 20:46
طابت اوقاتكم جميعا بكل خير
شكرا لكم على ما طرحتموه من معلومات قيمة
في هذا السياق
بانتظار كل جديد
و دمتم بخير

sharshabil
08-31-2015, 00:42
الفرق هي الفوائد هناك من لا يهمه الامر ز هناط من لا يخحب شبهة الربا
و بالتالي ممكن ان يسجل في حساب خالي من الفوائد او ما يسمى حساب اسلامي

finalhm
08-31-2015, 00:46
ان الحساب الاسلامى هو الذى بدون فوائد تبييت والاخر عكسه تماما واعتقد ان هدفك من الموضوع الدعاية لشركات اخرى وهو ممنوع

kroos95
08-31-2015, 00:48
السلام عليكم
اخي الكريم الحساب الاسلامي بيكون خالي من فوائد التثبيت اما في الحساب العادي فيتم اخذ
فائدة على الصفقة اذا لم تغلقها في نفس اليوم وخلال 24 ساعة
وبالتوفيق لك انشاء الله

simo1
03-21-2016, 23:30
يعطيك ربي الف عآآفيه يالغلا
طرح رائع
ودي

كلمات رائعه واختيار موفق

شكرا لك

تحياتي
الفرق بين الحساب الاسلامي والحساب غير اسلامي هو الـ swap و الـ free swap السؤال :- هل لو تم فتح حساب غير إسلامي وكان المتداول حريص كل الحرص ان لا يتم تبيت الصفقه لليوم التالي ... ماهي افضل شركة وساطه او بنك . ... لاختيار "حساب بدون فوائد" مع FOREX.com، يرجى إخطارنا بهذا المطلب عندما تتقدم بتسجيل حسابك

neversi3
03-23-2016, 11:43
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mohamedforex4
04-24-2016, 22:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك اخي على موضوعك المهم اكيد معرفه الاتجاه
العام هي صعبه عند البعض ياريت كنت نزلت الموشرات حتى نستفيدمنها وشكرا .

elamir84
04-24-2016, 23:14
سلام الله عليكم اخوتي اخواتي اولا اشكرك اخي الفاضل على المجهودات الجباره التي قمت بها بخصوص المؤشر
تمنياتي للجميع ان يتعاملون بمثل هذه المؤشرات التي تساعد الكثيرين في تداولهم
اتمنى حظ طيب ومزيدا من هذه المؤشرات جزاك الله كل خير.

oussama802
05-27-2016, 22:55
ما هو الفرق بين الحساب الاسلامى وغير الاسلامى
السلام عليكم

هل المشكلة فى فتح الحساب العادى هى فوائد التبييت فقط .. بمعنى ان فوائد التبيت تجر الى ربا بسبب فوائد التبيت

انا فاهم ذلك..اذا لو انا بغلق صفقاتى قبل موعد التبيت لان الاستراتيجية التى اعمل بها ينتهى العمل بها قبل اغلاق السوق الامريكى بساعتين.. ولا ادخل السوق الاسيوى مطلقا استعدادا ليوم جديد يبدا مع السوق الاوربى ليوم جديد

السؤال هنا
مادام العميل لا يبيت هل فى ضرورة اخرى لفتح حسابة اسلامى ..رغم انة لا يبيت
ورغم انة لن يدفع فوائد تبيت اذا فهو بعيد عن جر منفعة او ربا

خصوصا ان هناك بعض الشركات تضيف جزء على السبيريت على كل صفقة يقوم بها العميل صاحب الحساب الاسلامى.5 نقطة لمجرد ان حسابة اسلامى

اذا العميل لا يبيت
هل فى ضرورة اخرى لفتح الحساب اسلامى

ارجو من اهل الخبرة فى تلك النقطة التوضيح

وجزاكم الله خيرا

emma91
05-27-2016, 23:11
الحساب الاسلامي يكون خالي من الفوائد
اشكر جميع الاعضاء القائمين على هذا الكمنتدى الرائع
واسال الهه التوفيق لي ولكم وتقبلوا مروري المتواضع

drissou45
05-27-2016, 23:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك ,
الفرق واضح بارك الله فيك اخي هو في الفائده وشكرا لكم
تقبلو مروري , تحياتي لكم

mohcine amari
05-28-2016, 00:26
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من قانا وياكم مساء الخير احبتي الكرام
الحساب الاسلامي يحسب الفوائد والعير الاسلامي لا يحسبو اخي
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

Bassem Hassani
05-28-2016, 03:20
طبعا يجب على كل متداول مسلم ان يكون حسابه خالى من الفوائد الربوية لان بها نصح صريح
وحاليا جميع شركات الوساطة توفر حسابات اسلامية خاليه من ايه فوائد ربوية عليك او لك .

ahmed5
05-29-2016, 02:02
هذا الموضوع الهام

harimeche
05-29-2016, 02:27
الســــلام عليكم ورحمة الله

أخـــــي الكريم هدا المنتدى تابع لشركة إينيستا وهي شركة وساطة محترمة

وقوانين المنتدى تمع الخوض في الحديث في ركات أخرى وأضن ان هناك قسم خاص لمثل هده المواضيع

The_Kuzaki
05-29-2016, 02:30
كل شضركات السواط لديها حسابات اسلامية
موضوع مميز و وفقت في الطرح
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

hossam123
05-30-2016, 22:46
يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر adx يساعدك على ذلك .. ( إذا كان خط adx الخط الأسود) صاعدا فهذا يعطيك دلالة أن السهم في اتجاه واضح

FOREXEXPRESS
06-03-2016, 14:06
نعم اخي الكريم swap هي ما نطلق عليه نحن بالعربية بعمولة التبييث اي صفقة تبقى مقتوحة حتى منتصف اللبل يثم احتساب هذه العمولة على تلك الصفقات لمن يريد عدم احتساب العمولة يختار free swap اثناء التسجيل بالموقع

bobo43
06-03-2016, 14:24
الســلام علـــيـــكم و رحمــة الله تعـــالى و بــــركــاته
زميلي العزيز خير وجهة لك هي القسم التعليمي للإجابة الواضحة و الكاملة
حظ سعيد

nehad
06-03-2016, 14:38
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بارك الله فيك اخي على موضوعك المهم اكيد معرفه الاتجاه العام هي صعبه عند البعض ياريت كنت نزلت الموشرات حتى نستفيدمنها وشكرا لك تقبل مروري...

hayatto
06-04-2016, 01:17
السلام عليكم و رحمة الله تعـالى و بركاته
زميلي يسرني أن أوجهك الى القسم التعليمي للمنتدى حتى تجد إجابات كثيرة وواضحة بالتوفيق .

nonam
07-12-2016, 06:40
السلام عليكم .... الحساب الاسلامي من اهم الادوات ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات اللي في الحساب اللي مش فية اي سويب ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الحساب الاسلامي لان التعاملات حلال
بالتوفيق ان شاء الله

بروفسير العرب
07-12-2016, 13:31
الفرق الوحيد بين الحسابات الاسلاميه والغير اسلاميه هى العموله والفوائد على
تبيت الصفقات لعددة ايام الحسابات الاسلاميه لا توجد فيه عموله اما فى الغير اسلاميه فلا توجد عموله

Diaa
07-17-2016, 02:23
تطبيقا للشريعة الاسلامية و للكسب الحلال الغير مشبوه قامت شركات الوساطة باعتماد الحسابات الاسلامية ، السؤال هنا ما الفرق بين الحسابات الاسلامية و الحسابات ...

salimtec
07-17-2016, 02:48
السلام عليكم و رحمةالله
سؤال مفيد جدا أتمنى لو تكون إجابة سريعة و هادفة
شكرا لكم مسبقا

hero123
07-17-2016, 13:45
السلام عليكم
السواب من الامور التى حرمها الدين الاسلامى والف شكر للشركات التى تقدم الحسابات الاسلاميه الخاليه من الفوائد
وبالفعل هى فرصه اكثر من رائعه

bakup28
07-17-2016, 16:23
حجم الخسارة تعتمد على عدد النقاط التي تخسرها
وعلى حجم العقود اللوت الذي تدخل به
فكلما زاد عدد النقاط التي تخسرها يزيد المبلغ

analyst
07-17-2016, 17:04
مشكور اخي الكريم على الشرح واتمنى ان الاخوة استفادوا من موضوعك من اجل فهم الفرق بين الحسابات الاسلامية والحسابات العادية والتي فعلا كل الفرق الموجود بينها يتلخص في عمولة السواب

adamarwan
07-17-2016, 18:03
الحساب الاسلامى اخى حساب بدون
فوائد ومن الافضل ان يكون هدا هو الاختيار بتاعك
لكى تتمكن من ان تعمل بكل اريحة فى الحساب
وحظ موفق

doaa sary
07-17-2016, 22:32
الحساب الغير اسلامى
فى فايدة
وزى ما احنا عارفين
الفايدة عندنا ف الدين الاسلامى حرام
سواء الفايده دى هتبقا مفيدة لينا ونربح او هتخدها الشركة زى الاسبريد
الافضل الحساب يكون اسلامى

alasfarahmad
07-17-2016, 22:37
السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا الكريم في كل الحسابات غير الاسلامية يتم احساب نسبة متشابهة لرسوم التبييت، والتي يجد فيها رجال الدين فوئد ربوية محرمة شرعا، فما أن تقطع الصفقة توقيت محدد يختلف من شركة إلى أخرى حتى يتم احتساب رسوم التبييت، حتى لو أن زمن الصفقة لم يجاوز الدقائق بعد، كما أن انهاء الصفقة بعد دقائق من مرور الوقت لايعفي المتداول من دفع الرسوم المتوجبة عليه، هذا في كل الحسابات غير الإسلامية. نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول والله الموفق.

latraaa
07-18-2016, 02:10
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات التي تقدمت بها و على اية حال الفرق بينهما هو في الفوائد التي يتم تقديمها، ففي الحساب الإسلامي فهو من دون فوائدة لأنها غير متطايقة مع الشرع

batch
07-18-2016, 03:05
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

hma2014
07-18-2016, 10:42
الفرق بين الحساب الاسلامى والغير اسلامى هو فوائد التبييت فقط واغلب الشركات الان تعمل الحساب اسلامى بشكل تلقائى فى حالة انك مسجل فى اى شركة احتار انت الحساب اسلامى او لا
بالنسبة للشركة هذا قرارك

eajob
07-18-2016, 10:46
الفرق بين الحساب اﻻسﻻمى و الحساب الغير اسلامى هو فى الصواب او الفائدة التى تاخذ منك فى حالة الخسارة او التى تعطى اليك فى حالة المكسب

yasmins
07-18-2016, 10:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين على المعلومات المفيدة
اتمنى لجميع اعضاء المنتدي و ادارته التوفيق و النجاح
و تقبلوا مروري .......

zakariaguemi
07-18-2016, 12:48
أخي في أي شركة وكنت في بلد إسلامي يقومون بوضع خير وهو فتح حساب إسلامي أي بدون فوائد أو حساب عادي فيه فوائد

وكما تقول فلا يمكن أن تبقى صفقة أو تفتح صفقة بدون أن تدوم يوم أو أكتر لحدة إفتح حساب إسلامي وتجنب المشاكل

masr16
07-18-2016, 20:31

امل الحياه
07-18-2016, 21:13
فى شركات كتير عملت الحسابات الاسلاميه بس فى منهم عمل حساب اسلامى ولكن اذا عدا يومين على الصفقه تدفع عموله

El hassane bel fakir
07-18-2016, 21:27
على ما أضن الفرق هو أنه في الحساب الإسلامي الحساب يكون خالي من الفوائد الربوية ففي الحساب الاسلامي لا توجد فوائد إضافية أو عمولات إذا ما استمرت الصفقة لأكثر من 24 ساعة والعكس في الحساب العادي تكون هناك فوئد وهي محرمة شرعا

algoddam
07-26-2016, 20:32
الحمدلله ان اصبح نحن المسلمون لنا حسابات اسلامية في التداول اذ لو لم يكن هذا فانا اكيد لن ادخل الفوركس
ولن اعمل اي تداول حتى ولو بغلق الصفقات قبل منتصف الليل

csebai12
07-27-2016, 00:16
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع طبعا شركة انستا هي الافضل فمعها يستطيع اي متاجر ان يجد راحنه في التداول مهما كان نوع متاجرته و حتى ان لم يكن حسابك اسلامي يمكن ان تحوله بكل يساطة

marconashat
08-01-2016, 01:14
الحقيقه معنديش رد على هذا السؤال بس اتمنى حد يكون فاهم يقدر يفيدنا بمعلوماته وانشاء الله يتم الرد على موضوعك وبالنجاح والتوفيق لكل الاعضاء المشتركين وممتاز ان حضرتك طرحت موضوع مهم زى دا اكيد فى كتير عندهم نفس التساءل

bakdz
08-01-2016, 01:23
الـــســـلام عليكم ورحـــمة الله تــعالى و بـــركاتـــه
الفرق بين الحساب الاسلامي و الغير الاسلامي هو السواب و الغير سواب حيت أن حساب السواب يأخذ عموولة معينة اثناء فتح الصفقات تتجاوز يوم .

dellos
08-01-2016, 16:11
مرحبا اخي تسلم على الشرح نعم الحساب الاسلامي لا يكون فيه ما يسمى بسواب يعني الفائدة على التبيت وهدا حرام لانه ربا
تحياتي لك

borhan
08-01-2016, 16:19
السلام عليكم اخي الفرق واضح جدا ااخي الحساب الاسلامي لايحتوي
على فوائد الربوية و فوائد التبيت الخاصة بالصفقة اخي ان شاء الله نكون افدناك

titotroy
08-01-2016, 18:39

adamarwan
08-01-2016, 21:29
الفرق اخى ما بين الحسابات فى الفائدة التى تضاف الى الحساب
عندما تمر 24 ساعةة على التداول فى احد الازواج
لدى من الافضل ان تختار حساب بدون فوائد ربوية
وحظ موفق

basma.seif
08-01-2016, 21:57
مرحبا
بالنسبة للفرق فعلاً هى العمولة ال بتصدر من الشركة على بيات الصفقة اكثر من يوم و كل يوم بتتحسب لها عمولة و بالنسبة للشركات معظم الشركات دلوقتى فعلت الحسابات الاسلامية لكثرة العرب في دخولهم مجال الفوركس

Harmonic
08-02-2016, 01:31
الأمر واضح صديقي العزيز الفرق بين الحسابين الاسلامي و الغير الاسلامي هي الفوائد فالأول يكون بلا فوائد و الثاني بالفوائد

body2
08-02-2016, 01:33
الفرق هو الفوائد زي البنك كدة ويعتبر ربا

yansane
08-02-2016, 13:02
هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى فكلما زاد عدد النقاط التي تخسرها يزيد المبلغ الذي ستخسره و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

brook
08-02-2016, 14:00
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

sob81
08-02-2016, 14:16
الفرق بين الحساب الاسلامي والحساب الغير اسلامي نشكرك اخى الكريم على هذا التوضيخح فى الفرق بينهم ويعتبر ان اغلب
المتاجرين يدخلون فى الحساب الاسلامي وهذا افضل

algendy
08-02-2016, 14:56
الحقيقه الموضوع شكله منقول من موقع لشركه اسمها فركس دوت كوم و على اى حال اختيار حساب اسلامى افضل عند فتح حساب جديد فى الفوركس ليس فقط لمجرد الالتزام بشرع الاسلام و لكن ايضا لان فائدة تبييت الصفقات منها ما هو سلبى و ينقص راس المال حتى و لو بنسبه قليله

mronei
08-02-2016, 15:06

بس فيه ناس مش بتكون عارفه الفروق دي اخي وعلشان كده لازم يفهموا من البدايه ايه الي بيميز الحساب الاسلامي عن غيره
وكمان يعرفوا يختاروا صح من الاول

basma.seif
08-02-2016, 15:59
مرحبا
طبعاً الحساب الاسلامي لم يحتسب فوائد تبيت الصفقة و معظم المواقع الخاصة بالشركات الفوركس الوساطه يعنى ادخلت على النظام الخاص بها امكانية فتح الحسابات الاسلامية لكثرة العرب المسلمين في دخول سوق الفوركس

Bouani
08-11-2016, 20:34
الحساب الاسلامي هي الحسابات التي ليست فيها فوائد
بس الموضوع فيه نوع من الاشهار لشركة فوركس دوت كوم
و لا بد من الابتعاد عن الاشهار لغير الانستا

bechirbenchagra
09-04-2016, 16:55
الفرق بين الحساب الاسلامى والعادى الحساب الاسلامى لا توجد به فوائد ربوية حيث يتم (إغلاق) الصفقة آليا قبل إغلاق السوق .الحساب العادى هى فوائد التبييت فقط .. بمعنى ان فوائد التبيت تجر الى ربا بسبب فوائد التبيت.

snapping
09-04-2016, 17:03
السلام عليكم أخي لا ليس الفرق فقط في السواب فقط فهناك فوارق أخرى
عديدة قد لا تلاحظها لان لكل شركة لديها بعض الأمور الزائدة تختصها هي
فقط لذا ينصح دائما بالتداول بحسابات اسلامية دوما فنرى حتى الغير مسلمين يستعملون حسابات اسلامية

Otmane777
09-04-2016, 17:07
السلام عليكم
مشكورين اخواني على التوضيح جزاكم الله ألف خير، اتمنا لكم التوفيق إن شاء الله
كل الاحترام من أخكوم الدون

athiro
09-04-2016, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم الاشكال في الفوركس هي فوائد التبيت فان حرص المتداول على عدم تبييت اي صفقه
فلا اشكال في الحساب الغير اسلامي

medben
09-04-2016, 18:08
الفرق بين الحساب الاسلامي والعادى الحساب الاسلامي لا توجد به فوائد ربوية حيث يتم "وقف" الصفقة آليا قبل إغلاق السوق .الحساب العادى فيه فوائد التبييت

mohammed26
09-04-2016, 18:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته اعضاء هادا المنتدىا
الحساب الاسلامي الربح من خلاله حلال والتاني حرام و الله اعلم
و عليكم السلام ورحمة الله

samy hossam
09-04-2016, 18:51
يا اخى الحساب الاسلامى بالنسبه الى هو الافضل اولا هو مش حرام العلماء الدين بيقولو انه حلال وليست حرام علشان من غير فوائد وده بالنسبه الشخصيه هو افضل وهو ميزة ايضا
اما بالنسبه الحياب الغير الاسلامى يا اخى على رائ العلماء الدين فهو حرام يا اخى وهو ليس له فوائد يعنى فا ابتعد عنه احسن وده على حسب علمى بذلك وشكرا لكم يا اخى
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

mrmoode
09-04-2016, 18:52
شكرا اخي على الموضوع لكن من وجهة نظري ان تختار الاسلامي لانه حلال
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق

titotroy
09-04-2016, 18:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل والمجهود الرائع
اخى الحساب الإسلامى ليس ليس عليه رسوم تبييت
اما الحساب الغير اسلامى عليه رسوم تبيبت

zizoo99
09-04-2016, 19:05
اخى العزيز
مع احترامى لك و لكن المتداول الناجح هو من يبيت الصفقة لعده ايام و ليس يوم و ممكن ان تستمر الصفقة لاسابيع فلماذا تصر على حساب غير اسلامى ثم لا تدع الصفقة تستمر لثانى يوم ؟؟ انت بكده بتضيق العمليه على نفسك قوى الشركات قدامك كتير اختار شركة تناسبك مش شرط تبقى مصمم على شركة معينه

basma.seif
09-04-2016, 19:05
مرحبا
الحساب الاسلامي معفي فعلا من عمولة تبيت الصفقات والحساب العادي الغير اسلامي يحسب فوائد علي بيات الصفقات وولكن في الحسابات العاديه يوجد بعض الازواج لا يحتسب لها فوائد علي بيات الصفقات وتختلف من شركه لاخري

mrmoode
09-04-2016, 19:11
شكرا اخي على الموضوع لكن على حسب معرفتي ان الحساب الاسلامي حلال و الغير اسلامي حرام و الله اعلم
مع تمنياتي للجميع بالتوفيق

شبه منحرف
09-04-2016, 19:26
شكرا جزيلا لحضرتك لتوضيح الفرق بين الحساب الاسلامى والحساب الغير اسلامى ونرجو ان تكون جميع حساباتكم اسلاميه لان هذا يتفق مع عدم الربا ونحن ضد الربا تماما فى أى شئ وبالتوفيق للجميع

bechirbenchagra
09-06-2016, 12:15
الحساب الاسلامي يوجد اي فؤائد على ثتبيت العقود اكثر من 24 ساعة , Rollover يكون صفر بشكل ثابت .
لا تقوم الشركة بجباية أي عمولات اضافية على الثبيت اكثر من 24 ساعة بالحسابات الاسلامية.
لا تأخد اي رسوم على ادارة الحسابات , ربح الشركة معتمد فقط على الفرق بين سعر البيع والشراء.

devloppman
09-06-2016, 13:09
موضوع جميل ومفيد بطبيعة الحال لكن حبذا لو كان تفسير مطول والموضوع يكون منسق بشكل أفضل

لكي يعطي انطباع على حضورك في المنتدى وليلقى إقبال كبير من طرف الأعضاء

على العموم مشكور لطرحك مثل هذه المواضيع لتعم الفائدة

تقبل مروري وبالتوفيق

analyst
09-06-2016, 15:15
مرحبا
الحساب الاسلامي معفي فعلا من عمولة تبيت الصفقات والحساب العادي الغير اسلامي يحسب فوائد علي بيات الصفقات وولكن في الحسابات العاديه يوجد بعض الازواج لا يحتسب لها فوائد علي بيات الصفقات وتختلف من شركه لاخري وما يجب ان يعرفه الاخوة ان عمولة التبيث ليست دائما تأخذ منك ولكن ممكن ان تعطى لك هذا على حسب هل الصفقة رابحة او خسارة ان كانت الصفقة رابحة فالشركة هي التي تعطيك العمولة واذا كانت خاسرة الشركة تأخذ منك عمولة

بدر اشطيبي
09-07-2016, 20:23
حسب تجربتي في الفوركس ليس هناك فرق كبير بينهما
فالاول لا ياخذ عمولة على التبييت لكن الاخر ياخذ عمولات اخرى

Gmal Elden
09-07-2016, 20:57
شوف ياغالي هناك مؤشرات تساعدك في معرفة ما إذا كان المؤشر أو السهم في اتجاه واضح (ترند) أم لا كما أنها تقيس قوة الترند
لذلك يجب أن تعرف كيف تفرق بين الاتجاه الواضح وغير الواضح. مؤشر ADX يساعدك على ذلك
تقبل مروري ياغالي

0o0KaRiM0o0
09-08-2016, 20:59
هذه المقدمة مسروقة من شركة فوركس دوت كوم و هي بروكر اخي و هذا اشهار
تقبل مروري

ايه علي
09-11-2016, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله
انا بصراحه مش قادره افهم السبب اللي يخلي حضرتك متخليش حسابك اسلامي طالما كده كده حضرتك حريص ان الصفقه تتم في نفس اليوم ومتاخدتش فايده

monim elkasass
09-12-2016, 00:17
شكر لطرحك للموضوع والشكرللاعضاء على شرحهم الوفى لهذا الموضوع واتمنى من الله النجاح والتوفيق للاعضاء انشاء الله وبانتظار الموضوعات الكثيرة

بدر اشطيبي
09-12-2016, 21:52
فعلا هذا هو الفرق لكن الحساب الغير اسلامي يتم احتساب عمولة اخرى
في النهاية كلاهما بعمولة تحياتي للجميع شكرا عللى الموضوع

remixsdz
09-12-2016, 22:06
الحساب الإسلامي خالي من الفوائد لكن الصفقة تبيت أو لا ذالك يعتمد على اتجاه السوق وليس الشركة

lamiae el moqqaddem
09-12-2016, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا شخصيا لا اعرف ما الذي تريد ان تعرفه سامحني يا صديقي
واتمنى ان تجد من يساعدك باذن الله ستجد لانني لم افهم ارجو التوضيح لو سمحت
تقبل مروري اخي بالتوفيق ان اشء الله

mourada
09-13-2016, 12:14
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الفاضل الفرق بين الحساب الاسلامي و العادي يكمن في وجود الفائدة في العادي و انعدامها في الاسلامي و شركة انستا وفرت لنا الحساب الاسلامي و ممتنين لها

analyst
09-13-2016, 14:08
مشككور اخي الكريم ناس كثير محتاجة انها تتعرف على الفرق بين الحساب الاسلامي والحساب الغير اسلامي وطبعا الموضوع هذا سوف يساهم بشكل كبير في فهم الفرق بين الاثنين

doaa22
09-13-2016, 16:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اللى ان فهماه الى الان فى موضوع الحساب الاسلامى من غيره انه المشكله فى الفوايد على التبيت
وان الحساب الاسلامى حل المشكله دى ولا ياخذ فوايد على التبيت والله اعلم

xrif01
09-13-2016, 17:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وعيدكم مبارك سعيد بخصوص الحسابات الاسلامية والغير اسلامية طبعا فيها اشكال ويلزم اهل الدين فيها اتمنى لك التوفيق

satmou
09-13-2016, 17:59
الحساب العادي أخي تبيت فيه الصفقات و هنا تدخل فيها الفوائد الربوية
اما الإسلامي فلا تبيت الصفقات و لا تستفيد من الفوائد الربوية

ibrahem sandeh
09-13-2016, 18:20
كما نعلم ان الفائدة محرمة بالاسلام ولذلك مراعاة للشريعة الاسلامية قامت شركات الوساطة باضافة الحسابات الاسلامية فهي
حسابات تجارية مماثلة للحسابات العادية مع اختلاف بسيط وهي انها لاتحتسب اية فوائد على تبييت الصفقات وتبييت الصفقات هو تجاوز مدة الصفقة اليوم الكامل .

youssef hm
09-13-2016, 19:39
اخي الفرق بين الفوركس الاسلامي و الغير الاسلامي
هو ان الاسلامي لا تاخد اين نسب عليه
و الغير الاسلامي العكس

golde_66
09-13-2016, 20:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل تمت الافاده بحمد الله واحب ان اقدم لك جزيل الشكر وان تدوم عليك الصحه والعافيه

pcsham74
09-13-2016, 20:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
ما الفرق (في الحقيقة) بينه وبين الحساب العادي ؟ ... اللي اعرفه ان في الحساب الاسلامي الغير ربوي يتم كل يوم قبل نهاية السوق قفل الصفقه وفتحها من ...
الفرق بين الاتنين انك على الحساب الاسلامي الربح من خلاله حلال والتاني حرام وانت بتعمل اعلان عن شركة تانية وده مخالف لقوانين المنتدي

michael1
09-14-2016, 01:07
ان الفرق بين الحساب الاسلامى والحساب العادى هو
ان الحساب
العادى ياخذ منك عموله عن كل صفقة تقوم بفتحها والاسلامى لا

Foreexx
09-14-2016, 01:15
الســـــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بـــركــاته
الفرق الوحيد بين الحساب الاسلامى والغير اسلامى هو فوائد التبييت واغلب الشركات الان تعمل الحساب اسلامى

الصياد 2017
09-14-2016, 01:31
من المفروض على كل متداول ان يكون حريص على ان يكون لديه حساب اسلامى حتى لا يقع فى المحظور وذلك باخذ العموله على
التبيت وهذا لا يجوز فى الشريعه الاسلاميه وحتى يبارك لنا الله فى الرزق الذى يرزقنا اياة

baya2
09-19-2016, 14:21
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

amperoo
09-19-2016, 14:36
الفرق بين الحساب الاسلامي والغير اسلامي، ان الاسلامي لا يحتسب سعر الفائدة الربوية ،اذ ان الفايدة محرمة في الاسلام ، لكن الحساب الغير اسلامي يحتسب و يتعامل بالفوائد الربوية.

Samirghatas
10-27-2016, 15:26
السلام عليكم الحساب الاسلامى انت مش بتاخد اى فائدة على الربح العائم عند تبييت
صفقة اما الحساب الغير اسلامى يوجد بة فائدة او عمولة تاخذها اذا كانت الصفقة رابحة

nour3iny
05-19-2017, 12:45
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
لتجنب الشبهات والوقوع فى الربا الافضل فتح حساب اسلامى خالى من الفؤائد تقبل مرورى

faycel baghdadi
05-19-2017, 13:12
نعم اخي هذا السوب محرم في الدين الاسلامي ويعتبر ربوي لذلك كل من يريد المتاجرة في الفوركس انصحه في فتح حساب اسلامي حتى يكون الربح الذي يحصل عليه حلال ويحرص على اخذ الحلال حتى يرزقه الله

yousee
05-19-2017, 13:39
إن هناك فرق كبير بين الحساب الإسلامي والحساب الغير الئسلامي إد كنت مسلم ولم تقوم بجعل حسابك إسلامي فستقع في الكتير من المشاكل وهي الربة التي ستجعلك غارقا في الحرام

rayzigar
05-20-2017, 12:28
تماما يا اخي واصلا مادام الحساب الاسلامي ليست فيه التعاملات الربوية فكل مسلم لازم ليس مخير انه يختاره بطبيعة الحال
انما اذا الواحد ربما ديانته تسمح له بالتعاملات الربوية فكل واحد مخير في الحياة فممكن لا ينتبه لاي امور متعلقة بالربا الخ

zunebha
05-20-2017, 13:10
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
نعم الحساب الاسلامي يبعد المتداول عن الشبهات .
بارك الله فيك على التوضيح بالتوفيق تقبل مروري.

yousee
05-20-2017, 13:52
هناك فقر كبير بين الحساب الإسلامي والحساب الغير الإسلامي فإدكنت مسلم إجعل حسابك إسلامي ولاتعقد الأمور أكتر من ماهي معقدة

zakariacr07
05-20-2017, 13:58

الفرق بينهما أن الحساب الإسلامي لا توجد فيه فوائد التيبيت و الحساب الغير الإسلامي توجد به فوائد التيبيت

ramisayed04
05-20-2017, 15:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الفرق بين الحساب الاسلامى والغير اسلامى
هو ان الاسلامى ليس له فوائد
مشكور اخى الكريم على الاضافة

---------- Post added at 02:45 PM ---------- Previous post was at 01:35 PM ----------

الفرق بين الحساب الاسلامى والغير اسلامى فى سوق الفوركس
الحساب الاسلامى ليس به فوائد
مشكور اخى الكريم على الاضافة

number1
05-20-2017, 15:48
يتميز الحساب الاسلامي عن الحسابات الاخرى الغير اسلاميه في شركه انستا فوركس و جميع شركات الفوركس العامله في المجال بانها لا يكون لديها اي فوائد على المستثمر الذي يتعامل على الحساب الاسلامي في سوق الفوركس هذا مهم جدا لجميع المتعاملين و المتداولين والمستثمرين جميعا بالاضافه الى ان الشريعه الاسلاميه تمنع الفوائد الفوائد في الحسابات الاسلاميه مهمه جدا وصحيح جدا و ليس بها اي شبهه حرام باذن الله سبحانه وتعالى

btareq
05-20-2017, 15:58
مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا
بالتوفيق لك تقبل مروري

sinaa
05-28-2017, 14:30

magic777
05-28-2017, 16:48
هو الفرق هنا اكيد بيكون في السواب يعني دايما الحساب الاسلامي مش بيكون عليه سواب وهنا الحساب بيتعامل مع
السبريد الي هو يعتبر ربح الشركه

nore
05-28-2017, 17:05
اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتمنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله

سليم الحمادي
05-28-2017, 17:10
السلام عليكم
المعلومه التي اعرفها ان الحساب الاسلامي لا يوجد عليه فوائد او ارباح على اي صفقه اي خالي من الربا
وهذه ميزه من الجانبين من الجانب الديني والمالي ايضا
اما بالنسبة للشركات فهي تقريبا كلها
وبالتوفيق..

mohamed shams
05-28-2017, 17:23
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع اخى الكريم على ما اعتقد ان الحساب الاسلامى هو الرافعه فيه تكون
واحد الى واحد اما الغيبر فالرافعه متغيره
بالتوفيق

big.pharaoh
06-04-2017, 02:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... دا مهم جدا لكل مسلم حابب يتاجر في سوق الفوركس ومش عايز يكون في شبهه على ارباحه

ahmedhathout
06-22-2017, 01:41
ببساطه الحساب الاسلامي لا تحتسب فيه فوائد تبييت لان عليها اجماع انها فوائد
ربويه في الشريعه الاسلاميه

alihassan
06-22-2017, 10:26
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
تحية طيبة وبعد الحساب الإسلامى والحساب الغير إسلامى تختلف فى نظام المعاملات مشكور اخى

settouti
06-22-2017, 10:49
حساب الاسلامي
موضوع لا افهم لمذا طرحه العضو بهذا الشكل اللذي لا يساعد ارجو طرحه بتفصيل و تبسيط أكثر
و لاكن اشكر الجميع على مجهوداتهم فالنقد مفيد لرف مستوانا و خاصة ان كان نقد بناء

KARIM2017
06-22-2017, 12:49
تحيه طيبه وبعد
يااخي الفاضل من لاافضل ان تذهب الي
قسم الدعم الفني هايقولوك كل شئ

fathi22
06-22-2017, 12:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الفاضل
اغلب الشركات في يومنا هذا تقدم حسابات اسلامية كل ماعليك التاكد من مصداقية الشركة

KARIM2017
06-22-2017, 13:13
تحيه طيبه وبعد
يااخي الفاضل الافضل لك ان تذهب
الي القسم التعليمي تحياتي لك

sonson
06-22-2017, 13:17
بسم الله الرحمن الرحيم الحساب الاسلامي بياخذ فائده علي تبييت اي صفقه اما الجحساب العادي فلا ياخذ اي فائده والله يوفقنا ونربح بالحالا ...........

جمال صادق
06-22-2017, 13:21
معلومة بسيطة عن الحسابات الاسلامية انها تكون ميزة للعمل بها على فترات طويلة دون وقوع اى رسوم لتبييات الصفقات و من المهم تعلم التداول طويل الاجل

fouadar
06-22-2017, 13:21
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
اللي اعرفه ان في الحساب الاسلامي الغير ربوي يتم كل يوم قبل نهاية السوق قفل الصفقه وفتحها من جديد على نفس السعر حتى لا يحسب يوم و عملية تبييت
تقبل مروري جزاك الله خير

ahmedmahmoud2017
06-22-2017, 16:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع الحساب الاسلامي لا يتيح لك التداول على الذهب او المعادن او التبييت للصفقات بالطبع تقبل تحياتي ومرورى

Ayman Abdellatif
06-22-2017, 17:12
نعم اخى الكريم الفرق بين الحسابات الاسلامية و الحسابات الغير اسلامية الاستاندر هو ان الحسابات الاسلامية لا يؤخذ عليها فوائد تبيت للصفقة

M0hsenalawady
06-22-2017, 17:40
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
معلومات قيمه ومحترمة واعتقد ان الحساب الاسلامي في شركة انستا فوركس بيكون خالي من فوائد التبييت اي الربويه المحرمه في الشريعة الإسلامية

yousee
06-22-2017, 18:03
إن هناك فرق عضيم بين الحاسب الإسلامي والحساب الغير إسلامي و هدا الفرق يبن أن المسلم لديه تعاليم عليه أن لا يتجاوزها لكي يكون في مكان صحيح ولا يكون في مكان الكفار

عبد الرحيم رافا
06-22-2017, 21:48
السلام عليكم و رحمة الله
الحساب الاسلامي يا اخي الفاضل هو خالي من الوفائد ولكن الحساب العادي تكون في الكومسيون كل 24 ياعة

zezo3
06-22-2017, 23:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الفاضل ... الحساب الاسلامى الخالى من الفوائد دا موجود فى اغلب الشركات على ما اعتقد ودى ميزه كبيره للمتداولين المسلمين .

m7med
06-23-2017, 00:53
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
في الحقيقة اخي الكلايم انا لا اجد اي فرق بين الحسابين ولكني افضل التعامل مع الاسلامي و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

forexman11
06-28-2017, 02:35
الفرق بين الحساب الاسلامي والحساب الغير اسلامي في شركه انستا فوركس و ان الحساب الاسلامي لا يقوم به اي فوائد على الاطلاق اذا كانت هناك فرق مفتوحه لعده ايام في السوق وهذا يحدث على الحسابات الاسلاميه فقط

zouga91
06-28-2017, 02:41
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا لك على سؤالك يمكنك طلب حساب اسلامي من الشركة مميزلته انها لاتوجد فوائد ربوية لكن مشكلته ان سبريد سوف يرتفع

elhosene
06-28-2017, 03:19
جزاك الله كل خير اخي الفاضل بالفعل انا
كنت ابحث عن الفرق من الساب العادي
والحساب الاسلامي احسن اخي

2017wydadi
06-29-2017, 13:51
عتقد ان هناك العديد من النماذج التى يمكن العمل عليها ولا يمكن الجزم بان هذا النموذج
هو الافضل على الاطلاق او ذلك هو الاسواء ولكن لكل متاجر طريقته فى المتاجرة

mrmrmrmr
06-29-2017, 16:09
الحكاية مش حكاية ايه الحساب إللى يوجد به عمولة تبييت سواب والحساب الذى لا يوجد به عموله تبييت فرى سواب الحكاية كلها ان السواب حرام وهى فوائد متحرمه

settouti
06-29-2017, 16:36
حساب الاسلامي
في الحقيقة لم أكن اعلم بهذه المعلومات من قبل لهذا ارجو التنويع في المواضيع لكي نتعلم نحن المبتدئين
و لاكن لا يجب الطرح بطريقة صعبة و بمفردات علمية يشوبها الغموض و على العموم شكرا

فوريكسي
06-29-2017, 23:44
هناك بضص الفوقات واهمها ضريبة التبييت فير موجودة في الحسابا غير الاسلامية بارك الله فيك اخي الفاضل على الموضوع تقبل تحياتي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

M0hsenalawady
06-30-2017, 00:31
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
معلومات قيمه ومحترمة يا اخي الكريم الحساب الإسلامي خالي من فوائد التبييت اي الربويه المحرمه في الشريعة الإسلامية

A.mustafa
06-30-2017, 01:05
الفرق الوحيد بين الحسابات الاسلاميه والغير اسلاميه هى العموله والفوائد على
تبيت الصفقات لعددة ايام الحسابات الاسلاميه لا توجد فيه عموله
اما فى الغير اسلاميه فلا توجد عموله,,,,

ETrade
06-30-2017, 01:12
الحساب الاسلامي في تجارة الفوركس يتميز بعدم توفره على فوائد السواب، المسماة بفوائد الانتقال من يوم الى اخر. لكن الحسابات غير الاسلامية تتصف بالخضوع للسواب، ويمكن ان تكون هذه الفوائد رسوم او اضافة للحساب، يعني الفوائد تكون اما لصالح الشركة او لصالح العميل

ilyess
06-30-2017, 01:17

Doaa hassan
06-30-2017, 01:30
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
فعلا الافضل والاحسن هو الحساب الاسلامى فى شركة انيستا الفوركس لأنه حلال وخالى من
الربا خالص على عكس الحساب التانى

adamo92
06-30-2017, 01:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مساءكم سعيد لجميع الأعضاء
مشكور أخي الكريم على هذا التوضيح المهم و الممتاز جزاك الله خيرا لقد استفدت
تقبلوا مروري ليلكم سعيد

amir anwar
06-30-2017, 02:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... الحمد لله الحساب الأسلامي يطبق حسب الشريعة الأسلامي و المحرم فقط في الفوركس هو العمولة و التي تعفي عنها الحسابات الأسلامية

Abu_Yassin
07-01-2017, 16:47
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الغالى الفرق الأساسى بين الحساب الأسلامى وغير الأسلامى هو السواب أو عمولة التبييت

bassoumy
07-03-2017, 14:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحساب ااسلامي يا اخي الكريم هو الذي يمكنك فيه تبييت اي صفقه دون ان تاخ1 شركه الوساطه اي فائده عليه عكس الحساب غير الاسلامي

Lord_2009
07-03-2017, 14:07
السلام عليك و رحمة الله و براكاته
على حد علمي كمبتدا فالامر واضح من عنوانه فالحساب السلامي لا يتعامل بالربى و غيرها من السياسات القتصادية الغير الشرعية و هذا بخلاف طبعا الحساب الغير السلامي الذي لا يخضع لهذه الامور
بالتوفيق للجميع

mahmoudtaha33
07-03-2017, 15:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي
الحساب الاسلامي هوحساب بدون فوائد
علي عكس الغير اسلامي ياخد نسبه من صفقه
بالتوفيق لك

zakariacr07
07-03-2017, 15:37

الحساب الغير إسلامي تحتسب فيه الفوائد و تستطيع ملاحظتها عند دخولك في صفقة معينة تجد أنه هناك مبلغ يأخذ منك في حالة الربح أو الخسارة أما الحساب الإسلامي فلا توجد به فوائد

abutalia
07-05-2017, 15:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحساسب الاسمي اذا قمت بتبييت صفقه لا تاخذ الشركه اي فائده علي التبييت اما الحساب العادي فتاخذ فائده تبييت...........

YOUNESS EL-BAKKIOUI
07-05-2017, 15:43
السلام عليكم ورحمة الله .الفرق بين الحسابين الحساب الاسلامي هو حساب يخلو من الفوائد الربوية و يجب المطالبة كدلك بإلغاء تبيت الصفقات العمومية

KARIM2017
07-05-2017, 15:49
تحيه طيبه وبعد
من الافضل ان تريح نفسك
وتبدا بحساب اسلامي حتتي لايدخل الشك اليك

Klambo
07-11-2018, 17:29
بسم الله الرحمن الرحيم
الفرق اخى ما بين الحسابات فى الجدوى التى تضاف الى الحساب عندما تتجاوز 24 ساعةة على التبادل فى احد الازواج لدى من الافضل ان تختار حساب بلا مزايا ربوية.
والسلام عليكم ورحمت الله وبركاتوا