PDA

View Full Version : لماذا لم تغلق صفقاتى بالرغم من انى وصلت للمارجن كول؟

waelmma
04-22-2015, 13:05
:o:o:o اخوانى الكرام انا ممعلوماتى عن المارجن كول انه يحدث لما الفرى مارجن يصل الى صفر ..لكن اللى حصل معى فى الحساب التجريبى ان الفرى مارجن نزل تحت الصفر واصبح سالب 7 والمارجن ليفل 97 % والسؤال هنا للاعضاء الكرام لماذا لم تغلق صفقاتى عندما وصل الفرى مارجن للصفر لانى المفروض انى وصلت للمارجن كول ولماذا ظلت الصفقات مفتوحة حتى نزل الفرى مارجن الى سالب 7 ؟

ahmedibrahim258259
04-30-2015, 20:19
بسم الله الرحمن الرحيم الصفقات موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش 20% لكن موش مشكلة ان الهامش المتاح يكون بالسالب
تقبل مروري

haphop
04-30-2015, 20:21
السلام عليكم ورحمه الله
لان اعتقد ان في صفقات بتم عن طريق المارجن ولكن للاسف معنديش معلومات كافيه عنها حتي افيدك

ahmed mo
04-30-2015, 23:56
لا فى الرافعه الكبيره زى 1:1000 ممكن يعدى المرحله دى بس عموما ه بيكون قريب جدا من المارجن كول فى هذا الوقت برضه
والله يوفقكم والله المستعان

popa2015
05-01-2015, 02:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

ilyes chaieb
05-09-2015, 04:02
بالفعل اخي الصفقة تتعدى الهامش المحجوز و مش عارف ده عيب من منصة الشركة و الا هو على كل منصات الشركات الاخرى , اتمنى ان نجد اجابة واضحة و شافية

big.pharaoh
05-09-2015, 04:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بص يا صديقي انت لما بتفتح صفقه بتروح للمارجن صح كده .. وبيفضل بقى الفري مارجن يعد .. لما يخلص الفري مارجن بيتحول للسالب ويفضل ياخد من الايكوتي بتاعك .. لما الايكوتي بتاعك يوصل لل1 دولار او اقل هيقفلك كل الصفقات ورا بعض

وتقريبا المارجن بيبدأ يديلك تنبيه لما يوصل 30%

تحياتي

محمود مرعى
05-09-2015, 04:53
:o:o:o اخوانى الكرام انا ممعلوماتى عن المارجن كول انه يحدث لما الفرى مارجن يصل الى صفر ..لكن اللى حصل معى فى الحساب التجريبى ان الفرى مارجن نزل تحت الصفر واصبح سالب 7 والمارجن ليفل 97 % والسؤال هنا للاعضاء الكرام لماذا لم تغلق صفقاتى عندما وصل الفرى مارجن للصفر لانى المفروض انى وصلت للمارجن كول ولماذا ظلت الصفقات مفتوحة حتى نزل الفرى مارجن الى سالب 7 ؟

والله يا اخى الفاضل انا عايزك تعرف نقطة فعلا مهمة جدا وهى انك عمرك ما هتخسر اكثر من راس
مالك على اسوأ تقدير علشان كده لا تشغل بالك بمواضيع الهامش لو انت مش فاهمها

REDA FOREX
05-09-2015, 12:32
والله يا اخى الفاضل انا عايزك تعرف نقطة فعلا مهمة جدا وهى انك عمرك ما هتخسر اكثر من راس

ahme01
05-17-2015, 12:47
الوصول إلى المعلومات في الوقت المناسب وذات الصلة أمر بالغ الأهمية. التجار المهنية دفع آلاف الدولارات
كل شهر من أجل الوصول إلى مزودي المعلومات الرئيسية.

heroo252
05-17-2015, 12:56
مين قال كده اكيد فى حاجه غلط مش ممكن صفقه تفضل مفتوحه بعد المارجن
ده يبقى حساب بيفوت بس جميل جدا تكسب منه كتير مهما تخسر مش يتمرجن
بس ده اكيد مستحيل فى حاجه غلط كده

samieh
05-21-2015, 18:08
السلام عليكم
واضح يا اخى انك لم نفهم مصطلحات الفوركس جيدا
الفرى مارجن ليست له علاقة بالمارجن كول
اللى ليه علاقة بالمارجن كول هو المارجن ليفل وحضرتك بتقول انه وصل عندك الى 97 %
يعنى لسة بدرى على المارجن كول لانه فى انستا على اعتقد لما يوصل الى 10 % (اقصد المارجن ليفل)

karim02
05-21-2015, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

nda
05-21-2015, 20:40
والله انا تعاملت مع شركات كتير وكان فيهم شركه عامله بونص بده

بس للامانه افضل شركه فى هذا المجال هى انستا ولا يوجد الشروط التعجيزيه فى الشركات الاخرى

والله المستعان

doola2020
05-22-2015, 03:24
أخي الكريم ممكن المنصة تهنج أو تخرف وهذا الامر حدث معي كثيرا عند التداول علي منصة انستا ، ولكن احكي لنا لماذا توصلت الي المارجن كول في حسابك

fatehbtn
05-28-2015, 15:42
طرح رائع راق لي كثيرا
وبطاقات طرحك ولا أروع
لاحترمنا الله من إبداعك
سلمت وسلمت مواضيعك الراقية
تشكيلة رائعة جدا بوركت جهودك المميزة
وجزآك الله خيرا
دمت بحفظ الله ورعايته

Kiing
05-31-2015, 16:34
ممكن منه مع الوصول إلى المعلومات تم منه متلا مع الوقت المناسب وذات الصلة أمر بالغ الأهمي اي انه ممكن ان التجار المهنية دفع آلاف الدولارات مع اي شهر من أجل الوصول متلا منه المعلومات

al-Mashhadani64
05-31-2015, 17:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم لايتم تصفير الحساب على ضوء الفري مارجن وانما على الاكوتي اذا اصبح لديك قريب من الصفر فان الحساب يتمرغل ويتمرجن ويصبح في خبر كان وتقبل مروري

mohamedsaber
05-31-2015, 18:00
المارجن كوول بيحصل لما الايكوتي بتاع حسابك يكون بالصفر
و بتعرف كده من خلال خط احمر بيظهر علي صفغقاتك هذا يعني انه حسابك علي وشك التصفير

dhiebj316
05-31-2015, 18:13
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والشرح التساؤل
المعلومة القيمة الرائع و المميز هذه النصائح و التوجيهات الهامة
الوصول إلى المعلومات في الوقت المناسب وذات الصلة أمر بالغ الأهمية. التجار المهنية دفع آلاف الدولارات

hmadnah123
05-31-2015, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الصفقة تتعدى الهامش المحجوز و مش عارف ده عيب من منصة الشركة و الا هو على كل منصات الشركات الاخرى , اتمنى ان نجد اجابة واضحة و شافية

Eslam Anwar
06-02-2015, 11:29
اخي الفاضل ... الموضوع ده خاص بشركة انستا فوركس وفيه بعض الشركات فيها نفس الموضوع انه بيكون المارجن بالسالب وبيسيبوا صفقاتك لاخر الحساب عشان انه يكون
عندك مجال لتصحيح الوضع اذا امكن وفيه شركات مجرد ما المرجن يوصل الصفقات تغلق اتوماتيك للحفاظ على الرصيد حسب سياسة الشركة والله اعلم وده حسب تجربتي وخبرتي

احمد سعيد على
06-07-2015, 13:07
لا فى الرافعه الكبيره زى 1:1000 ممكن يعدى المرحله دى بس عموما ه بيكون قريب جدا من المارجن كول فى هذا الوقت برضهبالفعل اخي الصفقة تتعدى الهامش المحجوز و مش عارف ده عيب من منصة الشركة و الا هو على كل منصات الشركات الاخرى , اتمنى ان نجد اجابة واضحة و شافية الوصول إلى المعلومات في الوقت المناسب وذات الصلة أمر بالغ الأهمية. التجار المهنية دفع آلاف الدولارات
كل شهر من أجل الوصول إلى مزودي المعلومات الرئيسية.

qeqe77
06-07-2015, 13:20
اذا حدث معك هذا في الحساب التجريبي فانه لايابه له ولا يغلق او سيغلق
لا احد يهتم بالحساب التجريبي من ناحيه غلق الصفقات فربمى كان هناك خطا

alaa ali
06-07-2015, 15:31
السلام عليكم
يحدث ذلك بنسبة ضئيلة جدا نتيجة الارتفاع السريع والانخفاض وياتى غالبا وقت صدور الاخبار الهامة
بالتوفيق

adel-as70
06-07-2015, 15:58
كول مارجن توجد بعض الشركات عند ظهور الكول مارجن عند وصول الصفر يتم سحب كل الاموال في بعض الشركات الاخري يتم حساب بالسالب

ibrahim forex
06-08-2015, 01:08
لا فى الرافعه الكبيره زى 1:1000 ممكن يعدى المرحله دى بس عموما ه بيكون قريب جدا من المارجن كول فى هذا الوقت برضه

mechanical
06-16-2015, 19:39
السلام عليكم .... في اوقات بيكون سرعه الحركة قوية وكمان الوسيط مش بيقدر يقفل الصفقات عند الاستوب اللي انت حاطة او الصفر بتاعك ودة سبب السالب
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

محمد السيد
06-17-2015, 00:18
اللي انا فاهمه ان حتى لو الرصيد المتاح انتهي فالصفقة بتفضل شغالة بالسالب
ويتم تصفيتها بعد غلقها من المبلغ المحجوز للصفقة وده بيحصل معانا كلنا مش انت لوحدك

MONTASR SHABAN
06-17-2015, 00:20

abdougagi
06-27-2015, 22:07
هذا هو النظام في شركة انستا فوركس فانا ايضا خسرت صفقة من قبل و كان رصيدي قليلا فتم توقيف الصفقات
تلقائيا عند -1.9 و أظن ان هذه ميزة رائعة لانه في خلال تلك النقاط السالبة يمكن ان تتغير حركة لسعر و بالتالي فان الشركة تعطي السوق فرصة لكي ينقلب لصالحك
تحياتي اخي العزيز

Kiing
06-30-2015, 08:02
ممكن متلا انه ممكن معه من صديقي انت لما تم منه متلا انه ممكن ان بتفتح صفقه بتروح تم منه متلا انه ممكن معه متلا للمارجن تم منه متلا انه ممكن متلا انه بيفضل بقى الفريم

pepobm
07-25-2015, 21:49
اهلا بك اخى العضو الكريم اتمنى من الاعضاء افادتك فى موضوعك لانى للاسف لا اعرف
التوفيق من عند الله

marwanadam
07-26-2015, 02:36
المهم عندما تصل الى حدة يتم قفل الصفقة بشكل اليا ويصبح حسابك فيه صفر
وتسمى حسابك تمرجن ولا تستطيع ان تفتح اى صفقة تانية
وبتوفيق

dhmo
07-26-2015, 07:34

اصلا المارجن دايما بيجي من الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

نادر صباح الدين
07-26-2015, 07:41
السلام عليمن ورحمة الله، صديقنا العزيز لو دققت النظر في قيمة لرصيد المالي، عندما يكون الهامش في وضع جيد فإن الخسارة التي تنتج عن الصفقة يتم احتسابها من الهامش، ولا يتأثر الرصيد المالي، ولكن عندما يبدا الهامش بالتناقص إلى حد السلبية يبدأ حساب الخسارة من الرصيد المالي الأساسي، ومع استمرار الخسارة يصبح الهامش سالبا ولكن الحساب يبقى طالما ان الرصيد المالي قادر على تحمل الخسائر، وعندما يصبح الرصيد عاجزا عن تحمل الخسائر تحدث عملية التمرجن، التي تنهي الحساب كاملا، ولا تيقي إلا على قيمة لا يمكن أن تقوم بأية صفقة من خلالها.

waelmma
07-26-2015, 07:48
بارك اله فيكم اخوانى جميعا وانا فعلا استفدت من ردود كل الاعضاء
وجزاكم الله خيرا على هذه الردود وربنا يرزقنا جميعا

andro2016
09-29-2015, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى وانا كمان بصراحة مش عارف اية السبب حصلت معايا
قبل كدة فعلا ووصل الهامش المتاح الى سالب ان شاء الله نستفيد من الاعضاء الكرام

sharshabil
10-07-2015, 12:01
ليس بالضرريس لما يصل الى الصفر ممكن ان تجد السالب
على كل لا اعلاف ان كنت تتحدث ع الرصيد ام اللهامش المتاح لنه طبيعي يكون سالب قبل المرجنة

katreenaziz
10-11-2015, 22:59
السلام عليكم ورحنمة الله وبركاتة اخى الفاضل الصفقة مش بتقفل لما المارجن يوصل للصفر دا بيوصل للصفر بيقولك انك متقدرش تفتح اى ثفقات تانية بس لسة ليك فلوس فى السوق بلتوفيق

maha elsayed
10-11-2015, 23:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ممكن لا نها خسرت كتير اوى يا اخى
عموما اخترس من المارجن كول يا اخى فى الفوركس

xfdhtg
10-26-2015, 14:50
هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية

---------- Post added at 11:50 AM ---------- Previous post was at 11:49 AM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

take-profit
10-26-2015, 15:31
التاجر يفتح صفقة و ان كانت تخسر يتركها علي امل انها سوف تعود و تجعله يربح مجددا
و هذه من الاخطاء التي تقتل الحساب و تجعل جميع الاموال تضيع

dhmo
10-26-2015, 16:33
التاجر يفتح صفقة و ان كانت تخسر يتركها علي امل انها سوف تعود و تجعله يربح مجددا
و هذه من الاخطاء التي تقتل الحساب و تجعل جميع الاموال تضيع

لازم نتعلم من الخسائر واي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح

الخليل
10-26-2015, 18:26
تحية عطرة لجميع الاخوة بالمنتدى..
أشكركم جميعاً على هذا الجهد المقدر..
واتمنى من الله ان يجزيكم خير الجزاء..
فعلاً استفدت خير استفادة من هذا الموضوع..
وأتمنى من الاستمرار على هذا المنوال..

ASMAA TAHA
10-30-2015, 19:17
من الممكن ان الحساب لسه فيه مال وبالتالى لا يقوم ابدا بقفل الحساب الا يقرب الحساب للخسارة ككل اكيد طبعا وبالتالى من الافضل اذا تتوقع زيادة الخسارة ان تقوم باغلاق الصفقات قبل خسران الحساب

AYYOUB100
10-30-2015, 19:19
السلام عليكم ورحمة الله
ذلك هو دور الرافعة المالية والتي تساعدك لما يكون المارجن تحت الصفر
ولكن ممكن في حسابك لما يصل إلى تقريبا الصفقر راح تغلق الصفقات تلقائيا.

houarisat9
10-30-2015, 19:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي
المشكل باللوت الدي دخلت به يعني صحيح أنه متبقي لك أموال
لكن المشكلة أن تلك الاموال لن تتحمل نقطة لكل الصفقات معناها لو عندك صفقة ما تبقى لك لن يتحمل نقطة واحدة

ashraf mamdouh
10-30-2015, 19:35
أخى الكريم ما أعرفه انه عند الوصول للمارجن كول يتم غلق الصفقات نهائيا ولا يسمح بفتح اى صفقة اخرى
اتمنى من الاخوة الاعضاء افادتك فى هذا الموضوع

ynwa1892
10-30-2015, 21:52
السلاام اخي الذي وصل الى السالب ليس رصيدك هو الهامش المتاح وهذا لا يشكل الامر عاد يج ان تتعلم معنى الرصيد ومعنى الهامش
وفقك الله

alaa1
10-30-2015, 21:58
هلا
لماذا لم تغلق صفقاتى بالرغم من انى وصلت للمارجن كول
بعض الاخبار تكون التقلبات حتادة ولا تسطيع المنصة التجاوب معها لانها مرتبطة باسعار البنوك

Wassa04
10-30-2015, 22:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم هذه هي ليست مشكلة مشكلة
اذا وصل معك سالب هذا عادي جدا تقبل مروري

snnaky
11-18-2015, 23:03
الصفقات اخى الكريم لن تغلق حتى يصير الحساب بتاعك وهو الفيصل فى هذا الأمر الأيكوتى
لن يغلق حتى يصير الأكوتى غير قادر على فتح صفقة وهذا هو امر بديهى يا اخى فأنت لن تستطيع فتح صفقات اذا لم يكن رصيد الأكوتى الخاص بك بة رصيد اقل من حجم الهامش المستخدم للصفقة

houssemmidou4
12-30-2015, 22:44
نعم اخي هذا ممكن جدا لان نظام شركة انستا فوركس يسمح بالرصيد السالب لذا بعد التمرجن
انصحك بفتح حساب جديد للتداول بنفس اليميل و البيانات و كتابة بونص جديد

joker7diaa
12-31-2015, 01:29
اعتقد حصل معاك كدا لانه الحساب ديمو لاكن لو كان حساب حقيقي كانت الصفقة غلقت مباشرة بعد ما وصلت للمارجن
هناك اختلاف كلي بين الديمو والحقيقي

Sami1985
12-31-2015, 01:37
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً عزيزي،، كلامك على العين والراس..
تقبلوا شكري...

marem20007
12-31-2015, 03:22
هو المارجن كول مش بيقفل ك الصفقات المارجن ممكن يقفل صفقة واحدة علشان يوازي كل الاسعار علي حدة بحيث انها تبقي سليمة

one god
12-31-2015, 17:54
الميتاتريدر 4 يا اخي صرت اظن ان فيها عفريت تصدق انا عاوز امرجن الحساب من البارحة ومش قادر بصراحة
يعني لما يريد الربح الصفقة تعكس في ثواني وتخسرني والان السعر يريد ان يربحني بالغصب غريبة فعلا

Sami1985
12-31-2015, 21:25
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
بعض الشركات تكون فيها الخسارة كاملة ،، يعني تدخل بالسالب حتى تخسر جميع مالك
تقبلوا شكري...

hossam122
12-31-2015, 21:34
عشان انه يكون
عندك مجال لتصحيح الوضع اذا امكن وفيه شركات مجرد ما المرجن يوصل الصفقات تغلق اتوماتيك
للحفاظ على الرصيد حسب سياسة الشركة ولكن الافضل ان لا تنتظر لمارجن

kheireddine
12-31-2015, 21:57
♣♦☺☼○♣•8☺♦♦•☺♣♠☺♦ 7•☺♦♣◘___________احب انى اعرفكم بنفسى انا اخوكم فى الله محمد خريج كلية تجارة جامعة القاهرة محاسب يعنى دخلت الفوركس من سنتين وشوية ومنذ لحظة دخولى الى هذا المجال الضخم عرفت انى لازم اتعلم واقرا واشوف فيديوهات واتاجر بالديمو واشوف اخطائى♣♣♣♣ فين علشان اتجنبها فيما بعد وبدأت بأول حساب حقيقى وكان بمبلغ كبير شوية _____♣_____وربنا♣♣♣♣♣_______ كرمنى وضاعفت هذا الحساب فى زمن قياسى☻☻☻☻ ووقعت فى الفخ اللى بيقع فيه _____كل♣♦•4 مبتدأ وهوالطمع وامتلكنى الغرور و♦♦44سيطر عليا احساس انى اى صفقة هدخلها هكسب♣♦•◘ فيها لحد ما السوق فوقنى وللأسف فوقت على كابوس المارجن كول ولكن دة زادنى اصرار واستمريت فى التخبيط سنه بحالها لحد ما ♦•7◘♦7وقفت على رجلى تانى و وصلت الى مرحلة متقدمه فى المتاجرة الحمد لله راضى♦•◘♦◘○♣♦• عنها وبقيت بحقق دخل شبه ثابت من الفوركس شهريا فالفوركس بالنسبة لى هو مصدر ___☻☻☻☻☻_الدخل الأول والأخير حاليا ورفضت_____________♥ كثير من فرص العمل والسفر __________☻♣____♦♣♣•◘○___♣♦☺ ♣7♣♦4☺47◘♣☺○○○○○○9

---------- Post added at 07:57 PM ---------- Previous post was at 07:53 PM ----------

♣♦•○☻☺♦♣•◘♣•8☺♦♦• ♣♠☺♦•7•☺♦♣◘___________احب انى اعرفكم بنفسى انا اخوكم فى الله محمد خريج كلية تجارة جامعة القاهرة محاسب يعنى دخلت الفوركس من سنتين وشوية ومنذ لحظة دخولى الى هذا المجال الضخم عرفت انى لازم اتعلم واقرا واشوف فيديوهات واتاجر بالديمو واشوف اخطائى♣♣♣♣ فين علشان اتجنبها فيما بعد وبدأت بأول حساب حقيقى وكان بمبلغ كبير شوية _____♣_____وربنا♣♣♣♣♣_______ كرمنى وضاعفت هذا الحساب فى☻♣♦•♦☺♦♣♦•◘ زمن قياسى ووقعت فى الفخ اللى بيقع فيه _____كل♣♦•4 مبتدأ _______________وهوالطمع وامتلكنى الغرور و♦♦44سيطر عليا احساس انى اى صفقة هدخلها هكسب♣♦•◘ فيها لحد ما السوق فوقنى وللأسف فوقت على كابوس المارجن كول ولكن دة زادنى اصرار واستمريت فى التخبيط سنه بحالها لحد ما ♦•7◘♦7وقفت على رجلى تانى و وصلت الى مرحلة متقدمه فى المتاجرة الحمد لله راضى عنها وبقيت بحقق دخل شبه ثابت من الفوركس شهريا فالفوركس بالنسبة لى هو مصدر ___☻☻☻☻☻_الدخل الأول والأخير حاليا ورفضت_____________♥ كثير من فرص العمل والسفر ______♣☺○◘•♦◘•♦☺

neverlityougo3
01-06-2016, 01:18
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

Ami abdou
01-06-2016, 01:40
اعتقد في الغالب يكون نتيجة الحركة القوية للسوق و بالتالي الصفقة تتعدى قيمة الحساب لتدخل مرحلة السالب مثل ما حصل معك ..

latraaa
01-06-2016, 19:43
يا اخي الكريم، إدا لم تصل للمرجن كون فلن تغلق صفقاتك، كن متأكدا من الموضوع ، على اية حال أتمنى لك أن تجد السبب لوصلوك لهده المرحلة و تتفادى في المرة القادمة أ تقع فيهان بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

neverlityougo3
01-10-2016, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

fillane1
01-10-2016, 15:36
اولا اخي لم افهم تدخلك جيدا لاني اول مرة اسمع بان الحساب وصل للصفر ولم يمرجن ونزل الى السالب اكثر

douerapark
01-10-2016, 15:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله...:happy::happy::happy:

hmadnahox
01-10-2016, 15:58
يا اخي الكريم انا لا اعرف عن هادا الموضوع شيء المرجو مراسلة الدعم الفني للاجابة عن استفسارك
والله الموفق والمعين

never6
01-31-2016, 12:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

khalefamohamed
01-31-2016, 13:14
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اعتقد اخى أن السعر نزل الى السالب دون أن تغلق الصفقه
بسبب انك مختار رافعه ماليه كبيره

jooebouguezzi
01-31-2016, 13:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... تمام التمام موضوع متميز وشرح جميل تسلم ايدك بصراحه. وننتظر منك اكثر ان شاء اللهjn

aissaalg
01-31-2016, 16:57
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

jallou
02-08-2016, 00:47
وج الدولار مقابل الين الياباني عاد إلى الانخفاض اليوم ، ليسجل الزوج أدنى مستوى له اليوم عند 84.84 و أعلى مستوى له عند 85.14 ليتداول حاليا عند 84.93 . مؤشرات الزخم على المستوى اليومي تدعم الاتجاه الانخفاضي مما يزيد من الضغوط على الزوج ليستكمل حركته الانخفاضية و لكنه يواجه حالياً مستوى دعم عند 84.87 قد يوقف هذا الانخفاض.

mourada
02-09-2016, 11:46
مشكور اخي الفاضل على مشاركتك لنا بهذه التجربة الشخصية و بالفعل فاغلبنا يصبر على الصفقة الخاسرة اكثر مما يصبر على الصفقة الرابحة

zizo199
03-22-2016, 19:23

neverlit3
03-23-2016, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

abdelmadjid41
03-23-2016, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم للاسف لا توجد عندي معلومات كافية يمكن ان تفيدك فيما يخص المارجن اتمنى ان يفيدك غيري تقبل مروري

abderrahmenanis
03-23-2016, 22:47

kymslye
03-24-2016, 12:07
الصفقة اخي تتجازو المارجن او الهامش وهدا شئ طبيعي خصوصا ادا كانت عندك
رافعة مالية كبير يعني 1.500 او 1.1000 راج تتوقف تقريا 20 في المائة
من تفضل استعمال رافعة مالية صغيرة

ahmed humedat
03-24-2016, 12:28

The_Gahbaz
03-24-2016, 16:34
بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع بيعتمد اعتماد كبير علي حجم الرافعه الماليه اللي بتستخدميها
يعني في الرافعات الكبيره الصفقات موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش 20% تقريبا لكن موش مشكلة ان الهامش المتاح يكون بالسالب

عبد الرحيم رافا
03-24-2016, 16:42
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و مرحبا بك اخي معنا في الغروب لنتبادل الخبرات و صباخ الخير للجميع
ربما قد يصبح رصيدك سالب يا اخي

mhamadfor
03-24-2016, 16:54
بسم الله الرحمن الرحيم الصفقات موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش
20% لكن موش مشكلة ان الهامش المتاح يكون بالسالب
تقبل مروري

0o0KaRiM0o0
03-24-2016, 16:58
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
لا اعرف اخي المفروض انها تتقفل الصفقات
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

nizar hidouri
03-24-2016, 17:53
بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع بيعتمد اعتماد كبير علي حجم الرافعه الماليه اللي بتستخدميها
يعني في الرافعات الكبيره الصفقات موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش 20% تقريبا لكن موش مشكلة ان الهامش المتاح يكون بالسالب

3mooR10
03-25-2016, 13:07
بسم الله الرحمن الرحيم
موضووووووووووع راااااائع اخي الكريم وأتمنى لك التوفييييق

hossam123
03-25-2016, 13:26
الصفقة بتغلق لما يكون الهامش المتاح بالسالب او المارجن كول هتلاقى الصفقة قفلت لوحديها
اتوماتيكيا من الشركة علشان كدة لازم الاستوب لوز

عاشق الفوركس
03-25-2016, 13:49
والله يا اخي الامر يعود الى انك وضعت رافعة كبيرة ومن المستحيل ان تخسر فوق راس مالك سواء حسابل حقيقي او وهمية

mayegywep
03-25-2016, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لقد استفدت كثيرا من هذه المقاله ومن الردود واتمنى للمنتدى الازدهار باعضائه الكرام وصلى الله على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

Salah Forex
03-25-2016, 14:35
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mayegywep
03-25-2016, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لقد استفدت كثيرا من هذه المقاله ومن الردود واتمنى للمنتدى الازدهار باعضائه الكرام وصلى الله على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

mohamed naga
03-27-2016, 23:42
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 10:42 PM ---------- Previous post was at 10:41 PM ----------

السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله
p

mazenaissa
03-27-2016, 23:43
الســــــــــــــــــــــ ـــــــلام عــــــــــــــلـــــــــ ـــيـــــــــــــــكـــــ ــــــم ورحـــــــــــــــمــــــ ـــــــــــــــــــة الله و بـــــــــــــــــــــركـ ــــــــــــاتـــــــــــ ـــــــــه و اللــــــــــــــهـــــــ ــــــــم صـــــــــــــــلـــــــي و ســـــلـــــم على ســــــــــيدنــــــــا مـــــــحمـــــــد
ان شاءا لله تجد مساعدة اخي

hamza215rix
03-27-2016, 23:43
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم اعضاء منتدى فوركس العرب
اتمنى ان تكونوا في تمام الصحة والعافية
لانو الواحد اول ما يدخل يشوف مصطلحات جديدة عليه ويقول هل انا كذلك سأتعلمها واصل مثلهم لدرجة تعليمهم وكم المدة
اخوانى الكرام انا ممعلوماتى عن المارجن كول انه يحدث لما الفرى مارجن يصل الى صفر ..لكن اللى حصل معى فى الحساب التجريبى ان الفرى مارجن نزل تحت الصفر واصبح سالب 7 والمارجن ليفل 97 % والسؤال هنا للاعضاء الكرام لماذا لم تغلق صفقاتى عندما وصل الفرى مارجن للصفر لانى المفروض انى وصلت للمارجن كول ولماذا ظلت الصفقات مفتوحة حتى نزل الفرى مارجن الى سالب 7 ؟
اخوانى الكرام انا ممعلوماتى عن المارجن كول انه يحدث لما الفرى مارجن يصل الى صفر ..لكن اللى حصل معى فى الحساب التجريبى ان الفرى مارجن نزل تحت الصفر واصبح سالب 7 والمارجن ليفل 97 % والسؤال هنا للاعضاء الكرام لماذا لم تغلق صفقاتى عندما وصل الفرى مارجن للصفر لانى المفروض انى وصلت للمارجن كول ولماذا ظلت الصفقات مفتوحة حتى نزل الفرى مارجن الى سالب 7 ؟
وبالمناسبة شكرا على تقديم مثل هذه المواضيع واتمنى ان تنتشر مثل هذه المقالات في المنتدى وشكرا
بالتوفيق للجميع

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله
الحمد لله
الحمد لله
88

neversi4
03-28-2016, 19:39
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ملاك الروح
03-29-2016, 00:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم ربما انه هنالك هامش متاح يجب عليك التاكد من ذلك مشكور على الموضوع
اتمنى لك التوفيق

doola2020
03-30-2016, 06:31
أخي الكريم ممكن المنصة تهنج أو تخرف وهذا الامر حدث معي كثيرا عند التداول علي منصة انستا ، ولكن احكي لنا لماذا توصلت الي المارجن كول في حسابك

doaa sary
03-30-2016, 18:50
بتبقا غلطة
انا بالفعل حصلت معايا ف حساب
لقيت الحساب بقا بالسالب والمارجن خلص فا قفلتها انا لتزيد اكتر مع الانعكاس وتبقا مشكلة ومطلوب منى اعوض
غالبا دى خطا ف الميتاتريدر او وقت الاخبار والحركة بتكون كبيرة

belabied
04-05-2016, 00:53
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

belabied
04-07-2016, 02:31
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

neverlit5
04-09-2016, 00:08
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

touab.ali
04-09-2016, 01:41
السلام عليك و رحمة الله اخي الفاضل بصراحة لا يوجد لدي اي معلومة حول سؤالك مع الاسف و اسف كثيرا لو كانت
معي اجابة لما بخلت عليك و اتمنى لك التوفيق و االنجاح معنا و مع المنتد الرائع

neversi5
04-10-2016, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

neverlit5
04-11-2016, 17:16

daghouj
04-11-2016, 17:27
والله ليست لدي ادنى فكرة لا زلت مبتدئة اتمنى من باقي الاخوة الاعضاء المحترفين
و اصحاب الخبرة في هدا المجال افادتك والله المستعان

samir011
04-11-2016, 17:29
السلام عليكم اخى الحبيب بالنسبة لهذا الامر على حد علمنى ان الصفقات غلق بعد المارجن كول اى لو وصلت ل 20% تقوم بالإغلاف والله يكون معك ولا تيأس من المارجن عاود مرة اخرى وسوف تنجح وتعلم من اخطائك

mehdiotm1
04-11-2016, 17:36
بسم الله الرحمن الرحيم الصفقات موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش 20% لكن موش مشكلة ان الهامش المتاح يكون بالسالب
تقبل مروري

dhmo
04-11-2016, 18:49
تقبل مروري

ده مهم ايضا ولازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال

neversi5
04-12-2016, 19:23

Abughali
04-12-2016, 19:25
بالفعل اخي الصفقة تتعدى الهامش المحجوز و مش عارف ده عيب من منصة الشركة و الا هو على كل منصات الشركات الاخرى , اتمنى ان نجد اجابة واضحة و شافية
و بالتوفيق للجميع إنشاء الله

islam bahnsawi
04-15-2016, 19:14
نشكر كل من يساعد المتداولين المبتدئين بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول و التى توفر البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة و الالمام بالمعرفة و لذلك نشكرك اخى الكريم

HaMaDa99
04-15-2016, 19:16
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

islam bahnsawi
04-15-2016, 19:20
نشكر كل من يساعد المتداولين المبتدئين بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول و التى توفر البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة و الالمام بالمعرفة و لذلك نشكرك اخى الكريم

adamarwan
04-15-2016, 21:52
ممكن اخى ان تكون شي غلق فى الحسابات
المهم عندما تصل الى النهاية فاكيد الحساب بتاعك يصل المرجن والخروج التلقائى
وحظ موفق

جمال صادق
04-15-2016, 23:19
المارجن كوول قد يكون اتى اللون الاحمر تبعا لان الفرى مارجن او المارجن المتاح قد انتهى و لكن لا اعتقد ان المارجن الايكوتى انتهى لذلك تستمر الصفقات

ahmed arrar
04-15-2016, 23:27
الصفقة تتعدى الهامش المحجوز و مش عارف ده عيب من منصة الشركة و الا هو على كل منصات الشركات الاخرى , اتمنى ان نجد اجابة واضحة و شافية

raouf41
04-15-2016, 23:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والشرح التساؤل

dhmo
04-17-2016, 17:18

واي متاجر لازم يكون على علم بده لان كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

moura
04-19-2016, 02:32
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

dhmo
04-20-2016, 22:29

لابد ان نكون حريصين على العلم وهو اصلا الثقه في النفس اخي مش هتجي كده من فراغ لام المتاجر الي عاوز يكون واثق في نفسه في المجال ده انه يعمل على انه يكتسب الثقه دي
بالعمل والتعلم وانه يكون افضل بالخبره

Ibrahim gad
04-20-2016, 22:53
وعملت عكس الكلام دا فوق حطيت اوامر شراء معلق باى ستوب عند 1.3010 ... 30 ويصعد 40 وهكذا فبرغم من ان الحركه السعريه مختلفه في الصعود والهبوط كل .... بعد ضرب الهدف تغلق فقط الصفقات المفعلة وتترك الصفقات المعلقة كما ... نقطة أكيد تعويض كل الخسائر وأرباح جيدة ويستحيل ضرب المارجن كول ... اني لم افهم منه غير

ابوفؤاد
04-20-2016, 23:17
تغال تاظن ان تلك المسائله ليست على الانستا لان ابدا لم اجد رصيد سالب لا بالتجريبى و لا بالحقيقى
و حقا انى لا ادرى هل بالفعل انت تقصد الرصيد ام تقصد شئ اخر و بالله استعن على قضاء الحوائج

bachir123
04-20-2016, 23:24
السلام عليكم اخي الكرم
الصفقات لا تقفل الا اذا قمت انت بأقفلها
شكر اتمنى لك حظ امبر لتربح

jaouad ouaiss
04-21-2016, 02:28
يجب ان تستفسر اخي عن مشكلتك في القسم الخاص بالاستفسارات لكي يثم اجابتك من احد المشرفين الموجودين في المنتدى اثمتى ان تجد حلا لمشكلتك عما قريب ان شاء الله

nano
04-22-2016, 15:08
تقبل مروري
./.....................

sob81
04-22-2016, 15:17
مش معنى انة تم الوصول الى المارجن كول يعنى لازم الصفقة تقفل المارجن كول معنها نداء الهامش ولذلك يجب ان تقفلها انت ولكن ان لم اقفلها اذا استمر السعر فى هذا الاتجاة سوف تقفل الصفقة اتوماتيكي

ahmoussed
04-22-2016, 16:40
بشكلٍ مفاجئ بعد أن فشلت الشركة في إصدار أي إعلان يمكنه التأثير على سعر سهمها، وهو ما جعل سهم Apple الآن السهم رقم 1 في السوق.

بالعودة إلى السلع الأولية، نجد أن ارتفاعات الذهب منذ بداية العام بلغت 8%، وهذا يعني عودة الذهب
إلى تحقيق مكاسب مرة أخرى عقب سنوات كثيرة من مكابدة خسائر. سجل سعر أوقية الذهب أمس 1146 دولارًا، وسط توقعات باستمرار الصعود.

احمد عبد الباسط
05-19-2016, 18:52
اخى الكريم الفرى مارجن ليس هو المارجن كول
المارجن كول ياتيك عند يصحبح رصيد الصفقات السالب قارب على ان يساوى رصيد الحساب الخاص بك
بمعنى ان رصيد صفقات مثلا 2800دولار سالب
ورصيدك 3000 دولار هناك ياتيك المارجن كول
ويصبح حساب صفر اذا ساوت صفقاتك رصيدك

harimeche
05-19-2016, 19:10
الســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ستعرف الإجــــــــــابة بنفسك عندمــــا تعرف

ما هو الستوب آوت

أو خلينـــا نقول التسييل

مع التحية وبالتوفيق

seifhd
05-20-2016, 15:01
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

akram bahnsawi
05-20-2016, 17:16
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات المفيدة و الشكر على هذا الاهتمام

yasmins
05-20-2016, 17:17

بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

aissaalg
05-26-2016, 15:10
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

yousse
05-26-2016, 15:20
أضن أن أدلك اسباب الإسبريد أو قد يقو لأصابة أخرى ن الأعرفوه أولكن عندما يكون الصفقة لبيع يجب أن تقوم بوضع الهدف حسب الإسبريد

zaza0519
05-26-2016, 16:04
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

masr16
05-28-2016, 12:59
السلام عليكم ورحمه الله
لان اعتقد ان في صفقات بتم عن طريق المارجن ولكن للاسف معنديش معلومات كافيه عنها حتي افيدك

helmi nsir
05-29-2016, 13:19
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته
الصفقات موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش 20% لكن موش مشكلة ان الهامش المتاح يكون بالسالب
لما يخلص الفري مارجن بيتحول للسالب ويفضل ياخد من الايكوتي بتاعك

zaza0519
05-29-2016, 14:05
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

hossam123
05-30-2016, 11:52
اكيد فى حاجه غلط مش ممكن صفقه تفضل مفتوحه بعد المارجن

mogy
05-30-2016, 12:09
والله ياخى ما اعرف ماذا تعنى بكلامك لانى مبتا وتاسف لذلك وارجةو التعليم منكم

بارك الله فيك يا اخي شكرا على مساعدتك و تفاعلك مع الموضوع
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

bakup28
05-30-2016, 12:41
السلام عليكم
اخى الكريم , فى مبلع بتكون الشركه خصماه على جنب
بعد الحساب ما يصل الى 0 , يبداء يسحب من المحجوذ
فى شركات مش بتسحبه وبتخرججك لما تصل الى 0
وفى شركات لا بتمص دمك الى اخر قطره متبقيه
بالتوفيق للجميع

raedreda
05-30-2016, 20:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذا الطرح الشيق والاكثر من رائع والمفيد لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

SPRING55
05-30-2016, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركات
مشكور اخى على هذا الموضوع الرائع والمتميز
الصفقات موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش 20%
لاتبخل علينا من مواضيعك
نرجوا المواصلة في الافادة وتقديم الإضافة
تقبلو مروري ودمتم برعاية الله

golden1985
06-03-2016, 00:11
والله يوفقكم والله المستعان وشكرا لك تقبل مرورى..

raedreda
06-03-2016, 02:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... شكرا اخى الكريم على هذا الطرح الشيق والاكثر من رائع والمفيد لكل اعضاء منتدانا المحترم

تقبل مرورى واحترامى

berber1983
06-03-2016, 03:06
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻜﺮﻳﻢ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻟﺠﻤﻴﻞ ﻭ ﺍﻟﺸﺮﺡ ﺍﻟﻤﻔﻴﺪ ﺻﺮﺍﺣﺔ ﺧﺎﺻﺔ ﺑﺎﻟﻨﺴﺒﺔ ﻟﻲ ﻛﻌﻀﻮ
ﻣﺒﺘﺪﺃ ﻓﻲ ﻣﺠﺎﻝ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻌﻤﻮﻡ
ﺗﺤﻴﺎﺗﻲ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ .

never1
06-04-2016, 16:33

---------- Post added at 02:33 PM ---------- Previous post was at 01:51 AM ----------

ssesko42
06-04-2016, 16:46
السلام عليكم
اخي الفاضل يوجد هناك على ما اعتقد في انستا فوركس وبعض الشركات عدم الارتباط بالمرجن كول بس هما
بيوضحولك عشان لو حابب تقفل بس هما مش بيقفلو اتوماتيك واعتقد ان ده افضل

never
06-05-2016, 10:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

nonam
06-23-2016, 15:42
السلام عليكم ..... لابد ان تغلق الصفقات في التعامل مع المنصة اذا وصلت الي المارجن اما اذا لم تغلق يبقي انت دكدة وصلت الي الهامش الخطر ولا يمكن التعامل التعامل مع التداول ومن المهم تزويد الحساب بالرصيد
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

fady forex
06-23-2016, 16:48
لما بتفتح صفقه بتروح للمارجن صح كده .. وبيفضل بقى الفري مارجن يعد .. لما يخلص الفري مارجن بيتحول للسالب ويفضل ياخد من الايكوتي بتاعك .. لما الايكوتي بتاعك يوصل لل1 دولار او اقل هيقفلك كل الصفقات ورا بعض

algoddam
06-24-2016, 16:54
يحدث هذا حسب اطلاعي البسيط على الفوركس انهبسببالانزلاق السعري الذي يحدث من حين الى اخر
وهذا عن الخبر القوي الذي يحرك السعر بسرعة كبيرة نحو مئات النقاط في اقل من دقيقة

samieh
08-25-2016, 08:30
واضح يا اخى انك لم تفهم مصطلحات الفوركس جيدا الفرى مارجن ليست له علاقة بالمارجن كول اللى ليه علاقة بالمارجن كول هو المارجن ليفل وحضرتك بتقول انه وصل عندك الى 97 % يعنى لسة بدرى على المارجن كول لانه فى انستا على اعتقد لما يوصل الى 10 % (اقصد المارجن ليفل) تكون بذلك وصلت للمارجن كول

جمال صادق
08-25-2016, 09:17
المارجن كوول هو انذار و لكن قد يرتد السوق بعد الوصل الى السعر الخطر ةو يطكون حسابك بامان مرة اخرى و اعتقد انة من الممكن ان تتعلم اكثر عن ذلك

samy2020
08-25-2016, 12:21
اهلا وسهلا بك أخي العزيز
اللي انا فاهمه ان حتى لو الرصيد المتاح انتهي فالصفقة بتفضل شغالة بالسالب
ويتم تصفيتها بعد غلقها من المبلغ المحجوز للصفقة وده بيحصل معانا كلنا مش انت لوحدك
تمنياتى للجميع بالتوفيق و النجاح

kymslye
08-30-2016, 20:44
اخي اعتقد انك ارتكبت مخالفة ما قبلها لانه غير معقول ان يقفلو صفقة الا ادا كنت متلا عملت سكالبينج او هيدج ومن اكبر الاخطاء يسقط فيها الاعضاء لا يقراون شروط التداول في شركة اينستا فوركس يبداو بالنتاجرة دون علم مسبق

mohamed shabana 26
08-30-2016, 20:59
اهلا وسهلا اخى الكريم
لابد ان يصل الهامش تبعك الى حد معين
وتقريباً هو 20 % يجب ان يصل الى هذا الحد من اجل اغلاق الصفقه
شكرا على الطرح بالتوفيق ان شاء الله

ashmawey
05-25-2017, 13:53
يتم غلق الصفقات اوتوماتيكيا عندما يصل Equity من 5 الى 1 دولار , فانا مرة اتمرجنت على 5 دولار , ومره على 1 دولار

amir anwar
05-25-2017, 14:00
السلام عليكم اخي الكريم اعتقد اخي انه لا يوجد مشكلة ان الحساب يكون بالسالب و المارجن كول وظيفته ان يقول لك الحساب علي وشك المارجن
اي انه سوف يكون الحساب عندك قد صفر او عندك بعض الأموال لكن صغيرة جدآ و اتمني ان تحافظ علي ادارة رأس مال اخي لكي لا يتمرجن حسابك
و الله يعوضك عن اللي راح خيرآ بأذن الله =((

3ar3ar
05-25-2017, 14:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا اخي انت تطرح سؤال جميل ولكن انا ليس عندي الاجابه على هذا السؤال كنت اتمنى ان اكون عندي اجابه مفيده لك ولكن انا اسف يا اخي وتقبل مروري و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عمر عبدالرحمن
08-19-2017, 20:27
بسم الله الرحمن الرحيم العمليات التجارية موش بتقفل الا لما يوصل نسبة الهامش 20% بل موش مشكلة ان الهامش المتوفر يصبح بالسالب
تقبل مروري

A.mustafa
05-03-2018, 12:29
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ...
بالفعل اخي الصفقة تتعدى الهامش المحجوز و مش عارف ده عيب من منصة الشركة و الا هو على كل منصات الشركات الاخرى , اتمنى ان نجد اجابة واضحة و شافية...

annas
06-08-2018, 03:13
انا كمان في مرة كنت فتحت في احد الشركات
حساب بونص وفتحت صفقة وكان اللوت المطلوب عالي
جداا ولكن للاسف تمرجن الحساب واصبح بالسالب ولكن لما اغلقت الصفقة وجدت انه ما تبقى 2 دولار ولم تكن بالسالب

ah.hum
06-08-2018, 03:53