PDA

View Full Version : نداء عاجل

Pages : [1] 2 3 4 5 6

Karim Khalil ‎
01-23-2013, 02:49
كل منا يبحث عن النجاح في الفوركس،و أن يكون تاجرا محترفا لا يشق له غبار،هناك العديد من الأسئلة و الإستفسارات حول سبل النجاح و الوصول إلى شط الأمان بعد رحلة من الضياع و التيه في بحور الفوركس،من أين نبدأ؟ و كيف نربح و وهم الخسارة جاثم في نفوسنا؟ أيهما يؤدي إلى الربح أهو التحليل الفني أو الأساسي أو هما معا؟ هل السوق هو متاجرة أو مقامرة؟ لم الخاسرون كثر و الرابحون يعدون على أصابع اليد؟ و الكثير الكثير من الأسئلة التي حصر لها
أنا أعلم الكثيرين ممن يحققون أرباحا خيالية،و الغريب في الأمر أنهم لا يجيدون كل صنوف التحليل الفني،أناس عاديون لا يمتلكون قدرات خارقة،و ليست عندهم خلفية إقتصادية و مستواهم التعليمي في مجال الفوركس بسيط جدا،لا يستعينون لا بالكواكب و لا المجرات،و لا يهدرون الوقت في البحث عن المعجزات التي ممكن أن تحققها بعض المؤشرات
كل ما فعلوه أنهم ساروا على درب الناجحين،كل منا يعرف أبو عبد الرحمان الوافي و إستراتيجيته الشهيرة لماذا نتجاهل هذا الكنز الذي تركه لنا رحمه الله،و نبحث عن إستراتيجيات لا تسمن و لا تغني من جوع،إذا حقق رحمة الله عليه منها الملايين كيف نعجز نحن عن ذلك؟لماذا التقاعس عن السير على خطاه و تحقيق نجاحه،لماذا نبحث عن إستراتيجية جان الذي جعل أساليب نجاحه سرا طي الكتمان،و نتجاهل إستراتيجية الوافي الذي باح بسر نجاحه و لم يكتمه عن أحد،إستراتيجية خبرتي كذلك بوابة نحو النجاح و صاحبها حقق أرباح هائلة من ورائها ليس أسبوع أو أسبوعين ديمو! بل على حساب حقيقي طيلة ٨ سنوات
الفوركس سهل يا جماعة،أبسط مما تتصورون،فقط تعلموا من أساليب الناجحين و أقسم أنكم ستنذهلون من حجم الأرباح و أسأل الله أن يوفقنا جميعا

Dana
01-26-2013, 06:28
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
طرق نجاح كثيرة اختر منها لي يعجبك و اتكل على الله

Ahmed H
02-12-2013, 18:10
نصيحه لك اخي الكريم
تعلم كل الطرق والاستراتيجيات ثم سر فى واحده فقط
منهم واحترف العمل عليها

FaTi
02-12-2013, 18:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المهم لازم تتعب شوي عشان تحقق لي تبغاه

rooty
02-12-2013, 18:42
اخى الفاضل طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح .
ويجب عليك دراسة كامل الخطط والاستيراتيجيات والتوصيات المجربة وتختار واحدة منهما التى تحقق لك الربح وتسير وفقها .

كمبر
02-12-2013, 18:44
تعلم الاول جيدا الفوركس واتجه في اتجاه واحد فقط للربح والله الموفق

free.person
02-17-2013, 14:51
مشكور اخى الكريم على موضوعك الرائع بمعنى الكلمه وان شاء الله نشوف جديد كمان وكمان فى المنتدى وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

forexever
02-20-2013, 16:46
السلام عليكم موضوع جيد يا اخى الكريم و تسلم الايادى على هذا الموشوع و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام

fancydreams
02-20-2013, 17:31
السلام عليكم اخى الكريم موضوعك مفيد حقا وانا اول مرة اعرف عن ابو عبد الرحمن وافى هل هو اول المؤسسين للفوركس
انا فهمت صحح ولا لاء وفعلا استراتيجيته مفيده انا هبحث عنه واعرف عنه كل شيء مشكور اخى

hamidi
02-20-2013, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتهجزاك الله خيرا على هذا الموضوع

sir.moody
02-20-2013, 17:53
بص يا كبير عن نفسى مقتنع جدا ان مفيش حاجه سهله
من طلب العلا سهر اليالى

yacrao
02-20-2013, 17:58
المشكل في الفوركس ان كل الطرق تؤدي الى الخسارة وطريق واحد يؤدي الى الربح
فمثلا انك انت حاولت ان تسلك احد المليون طريق الاخرى كطريق المغامرة او طريق
العشوائية ستخصر اما اذا سلكت طريق الانضباط اكيد ستربح

bechir.zitari
02-20-2013, 19:05
نصيحه لك اخي الكريم
منهم واحترف العمل عليها

sahora
02-27-2013, 03:10
فعلا عندك حق الفوركس سهل للنجاح وكل من يبحث عن طرق التعليم المختلفه ويعرف كل قواعد الفوركس
يشعر انه ممتع وسهل للغايه ومربح ايضا يجب ان نتعلم من اصحاب الخبرة لكي نستطيع ان نربح كثيرا

minaedward
02-28-2013, 10:52
الفوركس مجال عمل جيد ولكنته يحتاج لدراية وتعلم لكى نفهمه ونستطيع تحقيق ارباح منه

emy anwer
03-03-2013, 03:09
شكرا على كلامك الجميل دة وانك بتسهل الفوركس على المبتدئين وبجد انا فعلا حاخد برايك وبكلامك لانى بجد نفسى اتاجر فى الفوركس
وابدا بطريقة صحيحة فانا دائما بانتظار مشاركات مفيدة مثل مشاركتك وجزاك الله كل خير

chipsy
03-03-2013, 03:11
فعلا التعلم هو اساس الربح فى هذا السوق
لو اعتبره اى متاجر انه عمله الخاص واعطاه كل وقته سوف ينجح فيه

MAGDY
03-03-2013, 03:19
كل منا يبحث عن النجاح في الفوركس،و أن يكون تاجرا محترفا لا يشق له غبار،هناك العديد من الأسئلة و الإستفسارات حول سبل النجاح و الوصول إلى شط الأمان بعد رحلة من الضياع و التيه في بحور الفوركس،من أين نبدأ؟ و كيف نربح و وهم الخسارة جاثم في نفوسنا؟ أيهما يؤدي إلى الربح أهو التحليل الفني أو الأساسي أو هما معا؟ هل السوق هو متاجرة أو مقامرة؟ لم الخاسرون كثر و الرابحون يعدون على أصابع اليد؟ و الكثير الكثير من الأسئلة التي حصر لها
أنا أعلم الكثيرين ممن يحققون أرباحا خيالية،و الغريب في الأمر أنهم لا يجيدون كل صنوف التحليل الفني،أناس عاديون لا يمتلكون قدرات خارقة،و ليست عندهم خلفية إقتصادية و مستواهم التعليمي في مجال الفوركس بسيط جدا،لا يستعينون لا بالكواكب و لا المجرات،و لا يهدرون الوقت في البحث عن المعجزات التي ممكن أن تحققها بعض المؤشرات
كل ما فعلوه أنهم ساروا على درب الناجحين،كل منا يعرف أبو عبد الرحمان الوافي و إستراتيجيته الشهيرة لماذا نتجاهل هذا الكنز الذي تركه لنا رحمه الله،و نبحث عن إستراتيجيات لا تسمن و لا تغني من جوع،إذا حقق رحمة الله عليه منها الملايين كيف نعجز نحن عن ذلك؟لماذا التقاعس عن السير على خطاه و تحقيق نجاحه،لماذا نبحث عن إستراتيجية جان الذي جعل أساليب نجاحه سرا طي الكتمان،و نتجاهل إستراتيجية الوافي الذي باح بسر نجاحه و لم يكتمه عن أحد،إستراتيجية خبرتي كذلك بوابة نحو النجاح و صاحبها حقق أرباح هائلة من ورائها ليس أسبوع أو أسبوعين ديمو! بل على حساب حقيقي طيلة ٨ سنوات
الفوركس سهل يا جماعة،أبسط مما تتصورون،فقط تعلموا من أساليب الناجحين و أقسم أنكم ستنذهلون من حجم الأرباح و أسأل الله أن يوفقنا جميعا

شكراً يا أستاذنا الفاضل الكريم /
Karim Khalil ‎
لهذا الموضوع الرائع ، الذى هو حافز لنا جميعاً
فالفوركس بسيط فعلاً ، لكنه يحتاج لمجهود وجد والتزام
تمنياتى لك بالتوفيق .. و
تحيااااااااااااتى

latraaa
03-03-2013, 15:08
يا أخي الكريم، أفضل الطرق للنجاح هو أن تتعلم و تدرس و تتعلم من أخطاءك، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

taoufik bajjou
03-08-2013, 20:10
السلام عليكم أخي الكريم معك جق و جل الناجحين يركزون على البساطو و قلة الألوان و اللخبطات حتى يكون التركيز كبير و التفكير غير مشتتت

Ahmed Dahab
03-08-2013, 23:30
هذا الموضوع مفيد جدا وبالتالى يستطيع الانسان عن طريق المتاجرة وجنى الارباح

ahamed ali
03-08-2013, 23:32
فعلا عندك حق الفوركس سهل للنجاح وكل من يبحث
عن طرق التعليم المختلفه ويعرف كل قواعد الفوركس
يشعر انه ممتع وسهل للغايه ومربح ايضا يجب ان نتعلم
من اصحاب الخبرة

heshma.hamad
03-09-2013, 00:36
السلام عليكم اخى الكريم انا لسه جديد فى الفوركس وشكرا على الموضوع الهام ده

elmondal
03-09-2013, 00:49
الخبرة تاتى بالممارسة اجتهد فى التعلم وسوف تحقق مرادك باذن الله

nacer92
03-09-2013, 13:51
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
افضل طريقة التعلم من الناجحين و الصبر على الربح

شذى464
03-09-2013, 13:53
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

اعتقد انك لازم تتعلم كل الطرق و بعد كده تختار طريقه واحده بس هى اللى تستمر بيها

تقبل مرورى

juliano
03-14-2013, 04:31
فى الاول انت اكيد هتتعب شوية وهتبذل مجهود كتير علشان تتعلم صح وتكتسب الخبرة اللازمة
وبعد كدة ممكن تتعب لغاية ما ما تلاقى استراتيجية ناجحة وقوية تقدر تشتغل بيها فى الفوركس
واهم من دة كلة انك لازم تتعلم ازاى تحلل فى الفوركس

esraa kenawy
03-14-2013, 04:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
دخول عالم الفوركس ليس لسهل
لكن باالتعلم الجيد سوف نخوض
كل شئ

ahrou
03-14-2013, 04:37
جازاك الله خيرا على هذا الموضوع

samirmfs
03-14-2013, 04:38
السلام عليك اخي جرب كل الاستراتيجية و ستجد نفسك في واحدة فاعمل عليها و جربها على الديمو لفترة و انت في الاخير ستعرف النتيجة

mamo007
03-14-2013, 04:42
السلام عليكم اخى الكريم يجب عليك ان تتعلم جبدا وتعلم كل شئ عن هذا المجال
ويجب ان تعلم انك لا تاخذ غير رزقك وبس اسعى بس وسيب الباقى على ربنا
انت ممكن تتبع اى استراتيجيه ناجحه جعلت واحد مليونير ولم تحقق لك جنيه واحد عشااااااااااااااااااااان هو ده رزقك.

ayman.shosha
03-14-2013, 05:45
المهم ان تكن انت مقتنعا بما تقول
وان تفعل بما تكتب
انت اولا
لو كنت مقتنا بكلامك
فأثبت لنا هذا بموضوعات اكاديميه تفتخر بها ويفتخر بها المنتدى

mero mohammed
03-14-2013, 07:48
من أين نبدأ؟ سؤال فى غايه الاهميه وانا اقول لك البدايه بالتعلم ثم بالتعلم ثم بالتعلم
مع وضع خطه ممنهجه واستراتيجيه واضحه وراس مال مناسب واهد شئ البعد عن الخوف من الخساره وزياده الثقه

joorry
03-14-2013, 07:53

كلام رائع جدا ولو اتبعه الجميع لربحو ..شكرا لكك على هذه النصحيه ..

تمنياتي لكك بالتوفيق والسداد

tamanna
03-14-2013, 08:54
اخى الفاضل طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتهاحقا وانا اول مرة اعرف عن ابو عبد الرحمن وافى هل هو اول المؤسسين للفوركس
انا فهمت صحح ولا لاء وفعلا استراتيجيته مفيده انا هبحث عنه واعرف عنه كل شيء مشكور اخى

ahamed ali
03-15-2013, 21:39
أخي الكريم معك جق و جل الناجحين يركزون على البساطو و قلة الألوان
و اللخبطات حتى يكون التركيز كبير و التفكير

rafikwood
03-15-2013, 21:41
ان شاء الله نشوف جديد كمان وكمان فى المنتدى
بالتوفيق للجميع

Mr.JoCKeR
03-17-2013, 16:09
طرق الربح متععدا و كثيرا

و كل شخص يعتمد على نفسوا و يعتمد على مؤشرات و استراتجيات مربحة و لكن للأسف مافي اي شخص راح يقولك عن سروا

capo ahlwy
03-23-2013, 15:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى على معلوماتك بس انا شايف ان اى حد عايز يحقق ارباح كويسه
اكيد يعنى يتعب ويجتهد وان شاء الله ربنا هيوافقه ويوافق الجميع باذن الله وحظ طيب للكل فى التجاره فى الفوركس

wiegehts
03-23-2013, 16:00
طرق نجاح كثيرة استراتيجيته مفيده وان شاء الله نشوف جديد والتوصيات المجربة وتختار واحدة منهما

madjid6
03-23-2013, 16:05
اتباع المنهجية أهم شيء لتحقيق الارباح وذلك بإتباع طريقة معينة ولكل الخيار في ذلك
والنجاح لا يأتي بسهولة يجب الاجتهاد والتعلم وأخذ الأفكار من ذوي الخبرة

fawzim
03-23-2013, 16:07
السلام عليكم
شكرا لك اخى الكريم
على هذا الشرح وهذه النصائح ونحن الان فى دور المتعلم

moselm2011
03-23-2013, 16:11
ليس من الصحيح اخى الكريم ان تتعلم اكثر من استراتيجيه لتتخبط بينهم
تعلم استراتيجيه واحده ناجحه وادرسها جيدا وان شاء الله النجاح حليفك

khalid
03-23-2013, 16:13
فعلا موضوع شيق وغني فيه حكمة جميلة وهية عدم البحث عن شيء بعيد عن تقافتنا
فمن يريد النجاح عليه السير على درب الناجحين
وهدا هو السر الا انه للسير على دربهم لابد من معرفة اسرار نجاحهم

maged mohamed
03-23-2013, 16:24
بسم الله الرحمن الرحيم
ليس كل ما يتاح لك يجب ان تاخذ بة فيجب ان تدرس جيدا وتحدد طرقة تناسبك وتتبعها والبوفيق

A.H.M.E.D
03-23-2013, 16:31
ليست قاعده اساسيه ان تاكون محترف ولكن
في نفس الوقت لا يمكن ان تكون خبرتك محدوده جدا
وطبعا يمكن تحقيق ارباح ولكن ليس بمقدار تحقيق ربح المحترف

abdellah01
03-23-2013, 17:58
السلام عليكم شكرا يا باشا على هذا الموضوع و هذه المعلومه الجيده و تسلم الايادى و بالتوفيق لجميع الاعضاء الكرام بالمنتدى

forex.mad
03-24-2013, 00:57
مشكور يا اخى الكريم وبجد والله ربنا يوفقك يا باشا وبجد واللله الواحد مش عارف يقولك ايه بالظبط وتقبل مرورى يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

hellelali
03-24-2013, 01:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يجب كسب الخبرة
ويكون دالك من خلال مراقبة اشهر التجارب

Osha
03-24-2013, 03:42
الفوركس ليس سهل لانه فيه مخاطر كثيره وحتى ان تم تحقيق ارباح ممكن فى وقت اخر يتم فقدان هذه الارباح

hands
03-28-2013, 04:30
اخى الركيم مشكور جدا على طرحك الموضوع دا بس انا عايز اقولك معلومه مينفعش انى اروح مثلا مكان فى
نفس الوقت من طريق واحد انت ممكن يكون عندك طرق كتير بس لازم طريقه واحده فانا وجهة نظرى انك يبقا عندك استراتيجيه واحده هى الى انت تمشى بيها فى النهايه وشكرا اخى ليك

nimo
03-28-2013, 04:30
خى الفاضل طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح .

cian s
04-06-2013, 02:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم احب اشكرك جدا على المشاركه منك وفى انتظار المشاركات الاتيه
اخى الكريم انا مش هفيدك اوى لانى مش فاهم فى الموضوع دا لانى لسه بتعلم وربنا يوافق الجميع

نرمين
04-06-2013, 06:14
السلام عليكم ورحمة الله الحقيقة ان الموضوع مهم ومفيد بس لازم تكون محدد استراتجية معينة وتكون واضع خطة عشان تستطيع تحقيق اهدافك فى الفوركس

ENG MARINAIO
04-06-2013, 06:22
اللهم اميين وكل اعضائنا الكرام
وتسلم كلماتك اخى الكريم

شيماء المصرية
04-06-2013, 06:27
السلام عليكم
مشكور علي هذا الموضوع فعلا علينا ان نختار استراتيجية مجربة ومحققة لربح ومحاولة فهمها وبالتوفيق ان شاء الله للجميع

roro2233
04-06-2013, 06:45
بارك الله فيك موضوع جميل ونرجو من الناجحين تعليم المبتدءين
او اسداء النصائح للاخرين

بصرة
04-06-2013, 06:45
السلام عليكم
بص انت اتعلم الاول مبادىء الفوركس ومصطلحاته عشان دة اهم حاجه
ومبادىء الفوركس بتتمثل فى ادارة راس المال
الشارت التحليل الفنى والكلاسيكى والاخبارى
الميتاتريدر
سعر الصرف والتعامل معه
الاستراتيجيات وخد طريقه واحده ليها وامشى عليها على طول
وابعد عن الطمع والخوف ومتتسرعش

a.mahmoud
04-06-2013, 06:48
انا افضل الاعتماد علي نفسي في تحقيق الارباح لان هذا الامر يزيد من ثقتي في نفسي

amir3022
04-06-2013, 09:38
خى الفاضل طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب عليك الا ان تتجه نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح .
ويجب عليك دراسة كامل الخطط والاستيراتيجيات والتوصيات المجربة وتختار واحدة منهما التى تحقق لك الربح وتسير وفقها .

mohamedtayaa
04-06-2013, 09:41
جزاك الله خير علي موضوعك لكن لي سؤال بسيط
كل منا يعرف أبو عبد الرحمان الوافي و إستراتيجيته الشهيرة لماذا نتجاهل هذا الكنز الذي تركه لنا رحمه الله،و نبحث عن إستراتيجيات لا تسمن و لا

مين ابو عبد الرحمن وازاي اقدر اطلع علي استراتيجياته لكي استفاد منها وجزاك الله خير

caron
04-06-2013, 10:52
اتعتقد ان التدريب الجيد واكتساب المهارة شىء مهم جدا فى الفوركس ويجب ان نتعلمة وان نسعى الى الوصول الية من خلال المهارات الجيدة والتعليم المستمر كل هذا الامر يجعل من الفوركس مجال حقيقى وجيد

mmxxmm
04-06-2013, 10:57
السلام عليكم
اناشايفه ان الفوريكس مش بالسهوله دي
لان فيه ناس ممكن تستسهل الموضوع وتندم
ف الاخر الموضوع محتاج جهد كبير وعدم تسرع

---------- Post added at 07:57 AM ---------- Previous post was at 07:56 AM ----------

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الافضل اخي ان اعتمد علي نفسي ولا اعتمد ع الاخريين كي اتمكن من تعليم التدواول تقبل مروزي

BiBo
04-06-2013, 11:25
لكي تنجح لازم عليك انك تتعب وتتعلم وتصبر على كل شيء يصادفك في الفوركس

MINAEDW
04-06-2013, 15:41
البداية لمجال الفوركس تكون من خلال التعلم والدراسة الجيدة لاساسيات الفوركس والتدريب على حساب تجريبى

nacer92
04-06-2013, 15:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاه اتمنى لكم تجارة مربوحة للجميع

ahamed ali
04-06-2013, 15:52
الفوركس سهل للنجاح وكل من يبحث عن طرق
التعليم المختلفه ويعرف كل قواعد الفوركس
يشعر انه ممتع وسهل للغايه ومربح ايضا
يجب ان نتعلم من اصحاب الخبرة

abdelkarim1996
04-06-2013, 15:53
السلام عليكم
من يريد النجاح أخي عليه
أن يبدأ طريقة من البداية إلى
أن يصل إلى النهاية

طارق الدسوقى
04-06-2013, 15:57
اخى الكريم عليك بالصبر والتدريب والقراءه فى الفوركس

b2000
04-06-2013, 16:24
هناك طرق كثيره لكى تنجح فى سوق الفوركس
ففى البعض الذين يعتمدون على التحليل الاساسى والبعض التحجليل الكلاسيكى
والبعض على المؤشرات والبعض على الاستراتيجيات المصطنعه والبعض على الاكسبرتات
اختر طريقك وامشى فيه وبالتوفيق

abdohamidi
04-06-2013, 17:20
انا عضو مبتدئ و اريد ان اعرف الكثير و الكثير عن هذا الموضوع و اتمنى ان استفيد

salma saad
04-08-2013, 00:53
شكرا جدا على موضوعك اخى الفاضل فعلا موضوع محفز وداعم لينا كمبتدئين
وفعلا طرق النجاح كثيرو وبالصبر هنلاقيها ونتبعها ان شاء الله

messi b
04-10-2013, 16:15
السلام عليكم ورحمة الله انا بشكرك جدا على المعلومات الاكثر من مفيده دى وان شاء الله ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
ونا شايف انها شرح رائع وربنا وافقك ويوافق الجميع ان شاء الله وتقبل مرورى اخى الكريم

forex-bader
04-10-2013, 17:22
السلام عليكم وحرحمة الله وبركاته
مشكووووووووووووووووووور اخي العزيز على هذا النداء الرائع والمميز

ehab.fakeh
04-10-2013, 17:38
نصحتى لك اخى العزيز ان تتدرب وتقرا جيداومن
ثم تتحرف العمل فى مجال الفوركس وتتختار
الطريق الذى يميزك عن غيرك

mezzika
04-12-2013, 01:06
السلام عليكم اولا" احب اشكرك جدا على المشاركه الطيبه من حضرتك دى وربنا يوافقك فى المزيد من المشاركات
انا بشكرك بس اعتقد ان كل حاجه فى الفوركس انت ممكن تعرفها من خلال الاعضاء وتستفاد

mahmoud03
04-16-2013, 04:14
معلش يا غالي أنا لسه مبتدئ في هذا المجال
و ليه معلومات قليله و تقبل مروري

يزيد
04-17-2013, 21:11
السلام عليكم
انا انصحك بان تتدرب على الحساب التجريبي باستخدام اكثر من استراتيجية لكي تجد استراتيجية الافضل بنسنبه للك

trible h
04-19-2013, 02:41
مشكور على المعلومات الطيبه دى وان شاء الله الكل يستفاد منها كويس وتقبل
مرورى اخى العزيز فى المزيد من المشاركات

raja3
04-19-2013, 02:51
بسم الله الرحمان الرحيم أخي العزيز طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية

A A A
04-19-2013, 03:09
فعلا الفوركس سهل وممكن نتعلمه من تجارب المحترفين لكن للاسف البعض منا لايقتنع بتجارب الاخرين حتى يجرب بنفسه
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

medo323
04-19-2013, 03:11
شىء جميل افعل يا اخى ماتراه مناسبا فالفوريكس يحتاج السير على خطا واضحه تكون قد تمت تجربتها وثبات
نجاحها

forex.pip
04-19-2013, 03:24
فعلا يا اخى اهم شئ التعليم الجيد والاتقان فى التدريب مهما اخذ من الوقت لكى تتدرب المهم ان تكون مؤهل لكى تكون ناجحا فى الفوركس

amanda
04-19-2013, 03:47
انا انصحك بتعلم استراتيجة تعلما جيدا و لتعمق فيها
و ان شاء الله سسوفق

amera samer
04-19-2013, 03:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته:
اكيد كلامك صح بس مش عارفه ليه دايما بنسيب العرب حتى لو محققين ارباح هائله ونمسك فى الاجانب رغم انهم لا يريدون للعر ولا المسلمين خاصه لا نجاح ولا تقدم وبالنسبه للفوركس اكيد لو تعملمنا جيدا وصبرنا ولم نطمع ولم نخاف وتوكلنا على رب العبدا واخلصنا النيه وحاولنا الاستفاده من التوصيات سوف نحقق ارباح هائله ويا رب يوفقنا جميعا الى ما يحبه ويرضاه

ahmed13
04-20-2013, 20:18
السلام عليكم
اخى الفاضل طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح
اتمنالك التوفيق

Faker
04-20-2013, 20:22
نصيحه لك اخي الكريم
منهم واحترف العمل عليها

forextrade
04-20-2013, 20:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اشكرك على فتح هذا الموضوع للتحدث فية
واشكرك على هذة المعلومات القيمة التى لم اكن على علم بها

fares_elromancya32
04-20-2013, 22:56
السلام عليكم
أهلا اخوانى
جان كان بيعمل كده وكان ناجح يعنى مش شرط استعن باكلواكب عشان اكسب

fankora
04-20-2013, 23:04
بالفعل اخي رغم اني لم اسمع بالاخ رحمة الله عليه و ربنا يحفظه ان شاء الله في الآخرة

و ايضا يمكن ان تقول كذلك لانه للاسف الكنز امامنا و نحن نبحث وراءه

Bassemrko
04-26-2013, 15:15
شكرا جداا على الموضوع وجزاك الله خيرا ان شاء الله وتقبل مرورى
وبالتوفيق لك ان شاء الله والفوركس هو وظيفة المستقبل

DAMYMAHDY
04-26-2013, 16:44
ربنا يوفقق اخى الكريم
سر نجاحك فى الفوريكس انك تكون مختلف عن اى شخص تصنع لنفسك استراتيجية مناسبه ليك كمتداول ده بجانب التعلم والجد والاجتهاد تقبل مرورى

nader
04-26-2013, 16:52
اخي الكريم
الفوركس مثله مثل اي عمل في الدنيا تجد رابحين على رؤوس الاصابع وفاشلين بالجملة بالمقابل
وتعلم الاستراتيجيات في البداية شيء جيد
لكن لا ننسى ان كل شيء يتقادم ويصبح غير مجدي مع الوقت
فلا فائدة من التقيد باستراتيجيات لم تظهر لنا الا بعد استهلاكها
انا لا اريد ان اطعن في صاحب استراتيجيتك المقترحة في الموضوع
هو شخص له كل تقدير لكن يجب علينا نحن اقتراح ما يساعدنا لانفسنا
فليس ما ينجح مع الاخر بالضرورة ناجح معي
بالتوفيق

dido_man1987
04-26-2013, 16:53
السلام عليكم
بالتعليم والصبر
نقدر ان شاء الله
نوصل لاهدافنا ونحقق النجاح فى الفوركس

scalping
04-26-2013, 17:01
فعلا السير على نفس نظام الناجحين له عامل كبير جدا فى تحقيق النجاح فى المستقبل ان شاء الله او على الاقل لابد من تخطيط ناجح نسلكة

azdine45
04-26-2013, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
أخي الكريم..بالنسبة للناجحين في الفوركس قد عانوا كثيرا واستغلو جل اوقاتهم في البحث والتعليم حتى وصلوا الى ما هو عليه الآن..فلازم يا اخي تبذل مجهودا كي تتمكن من فهم هذا المجال..فلا علم يأتي اليك الا ان تسعى نحوه..وشكرا

heart
04-27-2013, 05:31
شكرا ليك اخى وفى طرق كتيره اوى انت ممكن تستخدمها ناجحه الاهم فى الاخر من الطرق
دى انها تكون الطريق الى تحقق منه ربح

aliarif
04-27-2013, 05:35
فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح .
ويجب عليك دراسة كامل الخطط والاستيراتيجيات والتوصيات المجربة وتختار واحدة منهما

Tamer007
04-27-2013, 05:38
فعلاً لازم الواحد يتعلم كل الأستراتجيات وبعد كدا يشوف الأنسب ويمشى عليها
ومن يعرف يعطى المعلومه لمن لا يعرف لن ينقص منه شئ والله لكل منا رزقه لن يقسمه مع غيرة

BOULBOUL211
04-27-2013, 16:11
فعلاً لازم الواحد يتعلم كل الأستراتجيات وبعد كدا يشوف الأنسب ويمشى عليها
ومن يعرف يعطى المعلومه لمن لا يعرف لن ينقص منه شئ والله لكل منا رزقه لن يقسمه مع غيرة

ليس كل الاستراتيجيات اخي الكريم استراتيجية واحدة او اثنان تكفيك للربح الكثير

forex14
04-28-2013, 01:34
طرق النجاح في عالم الفوركس كثيرة اختر منها ما يعجبك و اتكل على الله

Thedevileye
04-28-2013, 02:33
من أين نبدأ؟ سؤال فى غايه الاهميه وانا اقول لك البدايه بالتعلم ثم بالتعلم ثم بالتعلم
مع وضع خطه ممنهجه واستراتيجيه واضحه وراس مال مناسب واهد شئ البعد عن الخوف من الخساره وزياده الثقه ..

Medkarim
04-28-2013, 02:36
طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح .

ahmedrefaat
04-28-2013, 02:40
بصراحة انا بشوف كل النصايح اللى بنسمعها من المحترفين كلام مرسل و نصائح عامة ممكن
يقولها لنا اى بياع جرايد !!! بدأت اقتنع ان الناس دى بتخاف تقول على اسرار النجاح علشان
تكسب هى بس و محدش يشاركهم فى ارباحهم !!

عصفورة فى الجنة
04-28-2013, 02:44
فعلا الفوركس سهل جدا بس احنا الى بنصعبه على نفسنا
من خلال عدم التعلم والمحاولة لفهمة وكمان الطمع الى بيخلى عندنا عدم ادارة جيدة لراس المال

ziedforex
04-28-2013, 02:53
كل شخص له نظريته الخاصة للفوركس فمن يقوم بدراسة معمقة
يريد فهم كل شئ ,و هناك من يتبع استراتيجية واضحة
المهم هو اختيار ألستراتيجية المناسبة,المعرفة مع الدكاء
الكسب انشاء الله مضمون

كفايا
04-28-2013, 04:49
لكى تكون تاجرا محترفا فى هذا المجال
يجب ان تتلى بالصبر الكبير والشديد وعدم الطمع

kingforexx
04-28-2013, 06:08
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع
الكل فعلا يسعى وراء النجاح فى هذا المجال
وهناك طرق بسيطة نجح اصحابها ولم يبخلوا بنشرها

maha eltokhy
04-28-2013, 06:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاااته
شكرا شكرا شكرا اخى الكريم على هذا الاحساس
الرائع التى جمع فيه كل معانى التفاؤل والحماس واليسر
التى زرعته فى قلوبنا من هذا الكلام الهام والموضوع المختلف الشيق

omarali6624
04-28-2013, 09:17
النجاح في الفوركس يحتاج الي قدره غير عاديه عغلي التعلم , التعلم هنا هو من يصنع الناجحين ويحقق النجاح للجميع , من لا يمكنه التعلم لا يمكنه العمل

bourhan25
04-28-2013, 09:22
السلام عليكم اخي انواع التحاليل او ماهو افضل تحليل ليمكنك ان تجزم او تفضل تحليل على تحليل لانها كلها
تحتاجها كثيرا ومرتبطة تعلمها كلها وجرب استراتيجيات كثيرة على الديمو طبعا واختر الافضل فيهم

omarali6624
04-28-2013, 09:25
نعم يا صديقي الفوركس سهل بالتعلم والخبره لكنه صعب جدا ومستحيل بعدم التعلم ويصبح خسائر محققه فقط لا اكثر

shimo3
04-28-2013, 10:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا عاوزة اقولك ان فعلا انت ممكن تمشي عليخطي الناجحين في الفوركس بس متنساش ان السوق بيختلف يعني ممكن في الوقت اللي هما استخدموا فيه اسلوب معين في التداول ممكن الاسلوب ده مينفعش معاك انت وتقبل مروري اخي الكريم ولك مني كل التحية والتقدير وربنا معانا

ابو علي
04-28-2013, 10:41
الفوركس يا غالى حتى تتمكن من النجاح فية
لازم تتعب وتصبر وربنا يكرم الجميع

aziz271
04-28-2013, 10:43
كلام معقول. لكن اين نجد هذه الاستراتيجية يا
صديقي. هل هي موجودة بهذا الفوروم؟

adam19
04-28-2013, 10:55
السلام عليكم ورحمة الله
ليس الناجح من لايخسر ابدا
لكن الناجح من يحدد مدى خسارته

kamal2014
04-28-2013, 11:06
اخي مجال الفوركس يحتاج للتجربة و الممارسة و يحتاج للفترة زمنية كبيرة نوعاما
للنحترف السوق جيدا

may
04-28-2013, 14:25
يجب فعلا ان نتعلم ونستفيد من تجارب الاخرين المحترفين ونتعلم ونستفيد من خبراتهم حتى نستطيع ان نحقق النجاح ان شاء الله

yazed
04-28-2013, 20:39
كلامك رائع وموضع نشكرك عليه وفعلا الفوركس بيحقق ارباح مذهله للى يجتهد ويتفانى فيه ويستمر فى تعلمه حتى ولو وصل من الخبره درجات عاليه

ahmedhawash
04-28-2013, 20:51
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتـــه

النت يعطيكم فرصه للتعلم بشكل مجانى ولكن عليك ان تتعب شويه

ahmed fawzy
04-28-2013, 21:07
السلام عليكم ورحمة الله كلامك صح والله بس اكيد لازم طبعا نجرب الاستراتيجية ونشوف حتعمل معانا اية على التجريبى عشان نقدر نستفيد منها على الحقيقى

c reda
04-28-2013, 21:10
لكي تصل الى الهدف المنشود و المرسوم من طرف كل كتداول لابد من الاشتغال غلى مجموعة من المعطيات التي
تجل من المتداول يوفر كم هائل من المعلومات التي تساعده في ان يحقق اهدافه كالبحث المتواصل و الجاد و الصبر و المثابرة
و هي كثيرة لا يمكن ان نعدها

dana abu alinine
04-28-2013, 21:16
هذا صحيح الاسئلة تكثر متستمرة ايضا لماذا لا نتبع اسلوب عمل او استراتجية مثل لتي حققها الكثيرون قبلنا اين ستكون مفتاح نجاحنا الاستراتجيات كثيرة ولكن لا نعرف كيف سنتصرف
كيف سنتداول كيف سنحقق الطموح الى متى يجب ان لا نطمع وان نصبر من حققو ارباح بالملايين هل كانو من الاشخاص الطماعين مثلا ؟؟؟؟ سأبقى وراء الحلم خوة بخطوة

eldoak
04-28-2013, 21:19
اخى العزيز نصيحة منى حاول ان تجرب الى ان تصل بنفسك الى الخبرة اللازمة للعمل
ولا تنتظر ان يعطيك احد اسراره فنحن العرب هكذا لا نعطى بعضنا الاسرار
ولا نحب الخير لبعض وكاننا اصبحنا اجانب

انس بن تن
04-28-2013, 21:24
السلام عليكم يا اخي
الفوركس يجب ان تتعب وتجتهد وتفهم جيدا حتي لا توصل الي الخساره الكبيره تحيااااتي تقبل مروري

hebkar
04-28-2013, 21:34
كلام جيد ومفيد للغايه
ولكنى مازلت مبتدىء ولا ارى اى استراتيجيه جيده متاحه
كلها مؤشرات اوقات تربح واوقات تخسر
تحياتى

HOUSAMMI
04-28-2013, 21:41
اخى معاك حق

بس استراتجية بوابة نحو النجاح بتاعة مين ؟؟؟

doaa sary
04-28-2013, 22:10
عندك حق فى طرق كتير للنجاح اولهم انك تتعلم الفوركس وتتثقف بكتب وفيديوهاات
وتبدا ع الديمو بقا تطبق اللى اتعلمتة وواحده واحدة هتتعلم وتفهم كل حاجه وفنون المتاجرة

maltiniooo
04-28-2013, 22:13
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا :
فعلا طرق النجاح كتيرة
المهم انك تختار الى يفيدك فى تجارتك يا عزيزى
شكرا.

JABRALLAH
04-28-2013, 22:21
والله كلامك صحيح فالفوركس أخي ليس معقد الى درجة أنه أصبح فلسفة عند البعض. أنصح المبتدئين باعتماد استراتجيات سهلة و بسيطة و التمكن منها قبل المرور الى تحليل فني معقد قد يكون سبب في الخسارة

yasooo
04-28-2013, 22:31
جزاك الله خير على الموضوع
اهم حاجه فى الفوركس الاستراتيجيه الناجحه

Seham.Elshekh
04-28-2013, 23:09
مجال التداول في الفوركس واسع ومربح بشرط ان تختار من البدايه استراتيجيه معينه تسبر عليها وترضي ولا تطمع في الاكثر

ezz22
04-28-2013, 23:24
بالنسبالى الجاح فى الفوركس بيكون بانك تفهم اكتر من اسلوب تحليل وتقوم بالدمج بينهم فى متاجرتك
افتكر بيديك وجهة نظر صحيحه الى حد ما

ابو علي
04-28-2013, 23:28
عليك يا غالى بالتعليم الجيد والتدريب الجيد
وعليك عدم الطمع واتباع ادارة راس المال جيدا حتى تتمكن من النجاح

ayman2122
04-29-2013, 11:44
طرحك لهذا لبموضوع جميل اعجبني جدا واتمنا لك التوفيق
وشكرررررررررا لك

mostafa cabbo
04-29-2013, 11:51
مشكور اخي علي هذه المعلومات واظنها مفيده جدا
تقبل احترامي وتمنياتي بالنجاح

forex_lionz
04-29-2013, 11:57
اولا التحليل الفنى والاساسى مكملين لبعض
اى انه يجب عليك ان تجد نقط الاتفاق بينهم
ثانيا طبعا مش قمار

sarah222
04-29-2013, 11:58
الاول اتعلم كل حاجه فى الفوركس كويس وبعدين ابقى ادخل منصه التداول وانت واثق انك هتقدر تحقق ربح كويس

إبن فلسطين
04-29-2013, 12:00
والله يا أخي انك أصبت كبد الحقيقة ,, كلامك سليم مية بالمية وانا معك
فعلا كتر الاستراتيجيات لا يسمن ولا يغني من جوع والموضوع كلو محتاج بس إصرار وإنضباط

Ahmed shams
04-29-2013, 12:01
هناك الكثير من طرق و أساليب النجاح و الاستراتيجيات المذهله
و لكن يجب عليك أن تختار الأفضل و الأنسب لك أخى الكريم حتى لا تشعر بالحزن اذا تعرضت للفشل

moh133
04-29-2013, 12:02
يا غالي مش محتاج إنك تكون خبير في كل أنواع التحليل الفني
إنت ممكن جدا تتقن حاجة ولا حجتين
وتكون تمام إن شاء الله بس عليك بالصبر

nassr15
04-29-2013, 12:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركانه طرق النجاح كثيره ياأخي ولكن المهم أن تتقن واحده منهم خير اتقان

وشكرا لك علي الموضوع المفيد

khaled14
04-29-2013, 12:18
السلام عليكم ورحمة الله تععالى وبركاته
المهم تحقيق النجاح يكون بالاجتهاد والعمل في الفوركس وليس الكسل والاعتماد على التوصيات

asem
04-29-2013, 23:18
شكرا اخى العزيز على هذا النداء الطيب وشكرا للافاده اخى العزيز فى المشاركه
الطيبه وتقبل مرورى اخى العزيز

scalping
04-30-2013, 01:48
يا اخى حاول الاجتهاد فى التعلم فى هذا المجال لكى تنال ما تتمناه ان شاء الله ولا تكسل او تتسرع فى البدا فى التداول

omarali6624
04-30-2013, 05:29
النجاح هنا له ضوابط لابد من اتباعها , لابد من التعلم والتجربه المستمره , تعلم اداره رأس المال وتعلم طرق التداول وتعلم ضبط النفسيه

mo3taz
04-30-2013, 19:43
لازم تتعب شوي عشان تحقق استراتيجيته مفيده طرق نجاح كثيرة

basbosa
04-30-2013, 19:53
ان اساليب وطرق النجاح كثيره ومتعدده ويجب اولا التعلم جيدا والصبر وعدم التسرع وهناك اشياء يجب الابتعاد عنها مثل الطمع والثقة بالنفس الزائده عن اللزوم لابد وان يكون لدى الانسان القدر الملائم من الثقة بالنفس

elmoa
04-30-2013, 19:56
اخى الكريم العمل بدون تحليل قد ينجح ولكن الامر يحتاج لامور اخرى كتير مثل
المتابعه الدائمه وايضا معرفة الاخبار وتحديد الدعوم والقاومات لكن بشكل عشوائى لا يجوز

forex.price
04-30-2013, 20:18
يا اخى الكريم كريم انا عن نفسى بجد كل اللى اقدر اقوله ليك ان الواحد لازم يتعلم على الحساب التجريبى يا باشا

انا وعد
04-30-2013, 20:19
السلام عليكم لاززم تتعب وتجتهد لكى تصل لكل ماتتمنه ولا تستهون بسوق الفوركس ابدا

MINAEDW
04-30-2013, 20:21
لكى يحقق المتداول النجاح فى الفوركس يجب عليه التعلم الجيد للفوركس والتدريب على حساب تجريبى ثم العمل على حساب حقيقى بخطة عمل منظمة

AYYOUB100
04-30-2013, 20:24
السلام عليكم
توجد العديد من الطرق للنجاح أخي وأولها لازم تعلم التحليل الفني والأساسي جيدا والصبر عليه
ووضع الإستراتيجيات الناجحة وعدم الطمع والمخاطرة غير المحسوبة

kamal2014
04-30-2013, 20:24
ان اساليب وطرق النجاح كثيره ومتعدده ويجب اولا التعلم جيدا والصبر وعدم التسرع وهناك اشياء يجب الابتعاد عنها مثل الطمع والثقة بالنفس الزائده عن اللزوم لابد وان يكون لدى الانسان القدر الملائم من الثقة بالنفس

بالفعل اخي يجب ان نمر على مراحل في المجال و لا نتسرع على المال فقط لان التعلم و التجربة اهم شيئ في المجال
للوصول الى الاحتراف و اتقان المجال

جورى
04-30-2013, 20:31
حاول تتعلم كل الاستراتيجيات واختار اللى يناسبك
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

fte2020
04-30-2013, 20:40
السلام عليكم
في رايي النجاح في هذا السوق بحتاج ان تصنع طريقك الخاص
لا تتبع الاخرين
بالتوفيق

Ahmed Waheed
04-30-2013, 21:51
النجاح فـ الفوركس له متطلبات كتيره اهمها تعلم الفوركس بطريقه سليمه

البعد عن الطمع و عدم التسرع .. الإستفاده من خبرات الغير

Lemo
05-06-2013, 00:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،، من راي اقرا وتعلم كل الاستراتيجيات والطرق والمختلفة وبعد ذلك طبق واحده فقط في تداوﻻتك حتى تتعود عليها ولا تشتت نفسك بين كل الطرق

sendrela
05-06-2013, 00:51
طريق النجاح فى الفوركس هو التعلم الجيد ..واستخدام استراتيجيه ناجحه ومجربه

وبالتأكيد لاننسى التحليل الفنى نظرا لاهميته الكبيره

كل هذه الاشياء هى طريقك للربح من الفوركس

تحيتى

kh1500
05-06-2013, 00:58

السلام عيلكم
أخي الكريم من طرق النجاح في مجال الفوركس وخاصة استراتجية العمل الجيد
شكرا.

emadhm
05-06-2013, 01:06
انا شايف ان الفوركس علم زي اي علم لازم نتعلمه كويس جدا بعد كده نبتدي نشتغل عليه علشان زي مهو في جزء توقع بس التوقع ده مبني علي علم

greatmido2010
05-06-2013, 01:16
انا شايف ان الفوركس علم زي اي علم لازم نتعلمه كويس جدا بعد كده نبتدي نشتغل عليه علشان زي مهو في جزء توقع بس التوقع ده مبني علي علم

اكيد طبعا الفوركس علم ولازم نتعلمه كويس جدا والاعتماد على التحليلات الفنية والاخبارالتى تؤثر على اتجاه اسعار العملات والاتسراتيجات التى لا بد من تجربتها وتحديد نقاط الدخول للسوق واشياء اخرى تساعد على الربح من سوق الفوركس

mohamedalokla
05-06-2013, 01:46
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يجب ان تدرس وتتعلم جميع الطرق والاستراتيجيات والتحليل الفني

kh1500
05-06-2013, 02:27

السلام عليكم
أخي الكريم طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح
شكرا.

nena
05-06-2013, 04:14
انا اتفق معك ان من يتعلم سوف يفاجأ من نتيجة ما تعلمة وما يحققة من ربح وفير والسير على درب السابقين الناجحين هو شئ جيد والاستفادة من خبراتهم وما مرو بة من تجارب يفيدنا فى تفادى الوقوع فى الاخطاء

nourgunners
05-06-2013, 04:17
السلام عليكم
اخي الاحتراف ليس بالامر السهل في الفوركس
يجب العمل بجد والتعلم لمعرفة الطريق الى الربح
وشكرا

mansourito
05-06-2013, 04:45
اخي الكريم يمكن السير على طريق معين من اجل الوصول الى الهدف المنشود
فعليك بالتعلم و الصبر و التريت من الوصول
و بالتو فيق ان شاء الله

ahmed dorgham
05-12-2013, 23:05
السلام عليكم
لكى تستطيع تحقيق النجال فى مجال الفوركس يجب فى البداية التعلم الجيد والتدريب الجيد على حساب تجريبة وعدم التسر لدخول صفقات بحساب حقيقى حتى تكتسب الخبرة الكافية .

kazemforex
05-12-2013, 23:10
سلام عليكم اخى الكريم
موضوعك جميل ومفيد جدا وانا اول اعرف ان ابو عبد الرحمان هوة اول موسس للفوركس
انا فهمت صح ام لا فعلا استراتجيتة جميل ورائعة انا ببحث عنة واعرف عنة كل شئ اذا توف الوقت لدى

usama
05-12-2013, 23:10
شكرا يا اخي الكريم علي الايضاح يا ريت يكون كلامك صح ونوصل للي انتا وصلت فيه
ويا رب ربنا يوفق الجميع لاحسن ربح مممكن وانا اكون من اولهم

king002
05-12-2013, 23:23
السلام عليك
اولا شكرا على الترح اخي عليك اتقان الفوركس جيدا والتعلم اكتر.
وشكرااااا

semar
05-14-2013, 16:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. موضوع مهم جدا ومفيد .. عليك تعلم الفوركس جيدا قبل البدء في التداول .. حتى تعرف كيف تربح وكيف تكسب .. تقبل مروري وتحياتي

ADILOFASKI
05-14-2013, 16:47
عليك التركيز على استراتيجية واحدة حسب التقييم الدي يعطا لها ادا رأيتها ناجحة عليك تعلمها لمدة طويلة حتى تتمكن منها
تم بعد دالك اختر المسار الدي تريد المشي عليه في التداول بالتوفيق

hoom007
05-14-2013, 16:50
السلام أخي
لابد من المثابرة في كل المجلات حتى تحقق أهدافك والفركس مجال ضخم يستحق الكثير من الجهد
فبتوفيق للجميع

dodovedo
05-14-2013, 18:04
اخى الكريم
مشكور على الموضوع واى حد هيتعلم كويس
ويعمل لنفسه استراتيجيه وينجح منها
هيكون ناجح وبالربح للجميع باذن الله
تقبل احترامى

mostafa me
05-14-2013, 18:52
تعمل واتقن التداول واصنع استراتيجية
لنفسك وتوكل على الله
تحياتى

ام يوسف العسل
05-14-2013, 19:28
اقرا كثير وتعلم جيدا الفوركس وبعدها اتبع الطريقة المناسبة لك

msbj
05-14-2013, 19:30
موضوع جميل اخي يستحق اكثر من قراءة
وبالفعل كل شي بالتعلم يسهل ومافي احد نجح بدون ما بذل مجهود وكان عنده عزيمة واصرار لتحقيق هدفه
شكرا لك

aliahamed8686
05-15-2013, 02:06
التدوال فى الفوركس سهل مع الخبرة وللذك افضل وسيلة هى التعليم والتدريب فى الحساب التجريبى وقت كافى
وعلى العكس المتدوال الذى يستعجال الربح ممكن ان يخسر
من الافضل خطة مناسبة للتدوال

miss nour
05-15-2013, 03:04
اكيد لازم تبقى عندك معلومات كافية عن الفوركس
وتبقى فى فترة تدريب كافية على الديمو
والثقة فى الله ثم فى نفسك وعدم الاستسلام للخسارة

soooonor
05-15-2013, 07:34
لازم نتعلم كل حاجة عن الفوركس و نشوف الناس اللى نجحت فى الفوركس نجحت ازاى

و بعد كدة النجاح مرتبط بالتوكل على الله و بحجم المجهود الذى نستطيع بذله

tota2000
05-15-2013, 12:00
بجد مشكور على هذا الموضوع المفيد وطبعا الفوركس فيه كثير من الطرق الناجحه والاستراتيجيات المفيده
فعليك ان تتعلم جيدا وتثير فى الطريق الصحيح لكى تحقق الارباح

AhmedShawky1
05-15-2013, 14:40

الاستراتيجيات بحر كبير ولازم فترة علشان نعرف نعمل استراتيجية خاصة بينا

ess_ess
05-15-2013, 15:16
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا النداء وان شاء الله نتعلم من العلامة عبد الرحمن الوافى وان شاء الله نجح نجاحة ولكن انا اعرف ان موش شرط علشان استراتيجية نجحت مع اى محترف تنجح مع الباقى

safder
05-15-2013, 15:19
فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح .
ويجب عليك دراسة كامل الخطط والاستيراتيجيات والتوصيات المجربة وتختار واحدة منهما التى تحقق لك الربح وتسير وفقها

karim soliman
05-15-2013, 15:54
السلام عليكم
مافيش حاجه بتيجى بالساهل
اتعب واتعلم اكتر توصل اللى انت عايزه

arts
05-15-2013, 20:18
طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا والواجب انك تختار الطريق الصحيح فقط وتسير علية ويجب عليك دراسة التحليلات والاستيراتيجيات المختلفة والتوصيات المجربة وتختار منها ما يناسبك وتسير عليها ثم بعد ذلك تلتزم بقواعد الفوركس وتبعد عن الطمع والخوف من الخسارة وتلتزم بادارة راس المال وتتوكل على الله وربنا يوفقك

احمد عاصم
05-18-2013, 12:18
السلام عليكم
اخى العزيز
هناك سبل كقيرة للنجاح ولكن ابحث عن ما يناسبك
تقبل احترامى

dodovedo
05-18-2013, 12:47
اخى الكريم
اتعلم كويس جدا
تاجر فتره كويسه على الحساب التجريبى
متطمعش ابدا فى الفوركس
دير راس مالك اداره كويسه
تقبل احترامى

forextrade
05-18-2013, 13:17
أخي الكريم..بالنسبة للناجحين في الفوركس قد عانوا كثيرا واستغلو جل اوقاتهم في البحث والتعليم حتى وصلوا الى ما هو عليه الآن..فلازم يا اخي تبذل مجهودا كي تتمكن من فهم هذا المجال..فلا علم يأتي اليك الا ان تسعى نحوه..وشكرا

dododody
05-19-2013, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم احب اشكرك جدا على المشاركه منك وفى انتظار المشاركات الاتيه
اخى الكريم انا مش هفيدك اوى لانى مش فاهم فى الموضوع دا لانى لسه بتعلم وربنا يوافق الجميع

nadyaa
05-20-2013, 14:37
السلام عليكم, الفوركس سهل بالتعلم والخبره لكنه صعب جدا ومستحيل بعدم التعلم ويصبح خسائر محققه

الملاك الجارح
05-21-2013, 22:51
اخي الكريم
هذا موضوع مهم جدا
لانه حتي تربح من الفوركس
هناك طرق كثيره
مثل اداره راس مال جيد وخبره جيده
وعدم االطمع فهذه الطرق تؤدي الي الربح
واتمني لك التوفيق
وتقبل مروري

sero
05-24-2013, 14:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. كلامك صح جدا انا شايف ان الفوركس مش صعب بس عايز تركيز وعايز تكون منجواك عايز تتعلم عشان تحقق اربح .. ولا تعتمد على حدسك وعلى حظك . .الحظ مش داما هيكون واقف معاك .. والاحسن ليه ان تتعلم وتفهم يعني ايه فوروس وازاي التداول بيحصل .. على الاقل تاخد خبره في مجال جديد . وتقبل مروري وتحياتي

zinamalqa
05-24-2013, 15:08
بكل بساطة لا تفكر في الربح

فكر في المزيد من العلم والخبرة

والارباح تاتي لوحدها بعدما تقوم بجهد في التعلم ..

walid2
05-24-2013, 15:22
تعلم جيدا اولا اعرف كل ماتسطيع ان تعرفة واخير اختارماينابك للعمل

dalirap
05-24-2013, 15:24
أخي للوصول إلا طريق النجاح عليك بسلك مشوار طويل جدا من الخبرة والخسارة والتعلم
لكي تصل إلى الحل الذي يجعلك تودع الخسارة

arts
05-24-2013, 20:01
ان طريق النجاح واحد وهو العلم والاجتهاد والصبر على التعلم الى جانب التدريب الجيد على حساب الديمو والسماع للخبراء والتعلم من خبرته مع البعد عن الطمع والخوف الشديد من الخسارة الى جانب ترقب احوال السوق ومعرفة سلوك الازواج والدخول فمن نقطة قوية

Koman
05-24-2013, 23:35
لو عندك حاجة مفيدة زي استراتيجية مثلا مفيش مانع إنك تقولها لحد سواء كانت ناجحة أو فاشلة
كمان إنت برده لازم تستفيد من تجارب الناس التاني في المجال ده

kazemforex
05-24-2013, 23:38
اخى الكريم موضوعك مفيد وانا انصحك بان تركز على

طريق واحد لكى تنج لان فية طرق كثير بتوءدى الى النجاح

mshmsha
05-25-2013, 12:45
اخي الكريم شكرا جزيلا علي الموضوع بتاعك ده اولا
وثانيا عاوزة اقولك ان السير علي استراتيجيات السابقين الناجحين في سوق الفوركس بدون تطوير لتلك الاستراتيجيات مينفعش طبعا يعني انت لازم تطورها لان السوق بيتغير مش ثابت
وانت ممكن تتابع استراتيجيات كمان مصطفي بلخياط وهوه من الناجحين بردو في سوق الفوركس

magic777
05-25-2013, 17:20
اخي الكريم شكرا جزيلا علي الموضوع بتاعك ده اولا
وثانيا عاوزة اقولك ان السير علي استراتيجيات السابقين الناجحين في سوق الفوركس بدون تطوير لتلك الاستراتيجيات مينفعش طبعا يعني انت لازم تطورها لان السوق بيتغير مش ثابت
وانت ممكن تتابع استراتيجيات كمان مصطفي بلخياط وهوه من الناجحين بردو في سوق الفوركس

هو فيه كتير اوي من الاستراتيجيات الناجحه المهم ان المتاجر يبحث ويجرب
علشان يلاقي الطريقه اللي تناسبه هو شخصيا في العمل

tazi larbi
05-25-2013, 17:25
السلام عليكم اكيد ان كل طرق الناجحة في الفوركس تؤدي الى الربح لكن اخي بدل الحديث عن استراتجية الوافي كان بامكامك طرحها نفسها للنقش ولكي يعلم المبتدؤون ماهي ومن يبحث على استرتجية جان اكيد ليطولرها لانها ادا في وقته كونت ثروة ماذا لو تم تطويرها والله الموفق

abdo-zidane
05-25-2013, 17:26
السلام عليكم خي جزاك الله الف خير موضوع جميل و مميز وشكرا على الردود الفيدة و المشجعة

kena
05-25-2013, 18:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شوف يا اخي كل طريقة او استراتيجية ليها مميزاتها و ليها عيوبها ممكن زي ما نت قولت ان الاستراتيجيات الغربية المشهورة تكون مخفية بعض اسرارها لكن هي الاكثر شهرة طريقة او استراتيجية ابو عبد الرحمن الوفي كويسة بس للاسف مش معروفة لازم يتم نشرها و توضيح مميزاتها يعني انا اول مرة اسمع عن الوافي الا انت اتكلمة عنه الا يعرف قصص حد من الناجحين يتكلمعنها و دا الا احنا محتاجينه قصص النجاح و الاعلان عن طرقهم و استراتيجياتهم الناجحة الا استعملوها

aminepayoneer
05-25-2013, 18:28
السلام عليكم موصوغ في الصميم إنشاء الله سيحفز العديد من المشاركن وأنا أولهم :)
دمت في رعاية الله

haithamtito
05-25-2013, 18:38
انا شايف ان المتداول اللي داخل الفوركس واتعلم كويس وتدرب كويس وبيشتغل وبيقدر يحقق ارباح
مش هيكون حاسس بتوهان في الموضوع ولا حاجة بالعكس هيلاقي من نفسه بينظم وقته وبينظم اهدافه

yadozona
05-25-2013, 19:02
عليك دراسة كامل الخطط والاستيراتيجيات والتوصيات المجربة وتختار
واحدة منهما التى تحقق لك الربح وتسير وفقها

islammossad
05-28-2013, 19:21
السلام عليكم و رحمه الله و بركات
انا عن نفسى جربت استراتجيات كتير لحد ما استقريت على واحده و هى بتحقق معى ربح

رفيق محمد
05-29-2013, 00:48
ندائك هادف فعلا وانا هلبى النداء وبالتوفيق للجميع
وشكرا على موضوعك الجميل يا اخى واتمنى الجميع يستفاد منه

rsfbg2010
05-29-2013, 00:48
السلام عليكم جميعا
انا عن نفسى ارى ان الافضل الواحد يجرب اكثر من استراتيجيه
واكثر من تحليل ومن ثم يختار الطريق الذى يفضله والذى سوف يسير عليه

semsem88
05-29-2013, 01:03
مشكور اخي على الموضوع
يجب تعلم كافة الطرق والاستيراتيجيات واختيار المناسب منها والتوكل على الله

saad forex
05-31-2013, 04:52
انا قراءت كتاب عبد الرحمن الوافى الله يرحمه
هما كتابين الاول عن طرق تحليله للشارت وازاى بيعمل صفقات والتانى عن فهم نفسيه السوق والاثنان بصراحه كتابان رائعان

simo_akon
05-31-2013, 05:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الربح بيبقى سهل لما نسيطر على الفوركس ونعرف سره
واحنا لسى ماعرفناش السر عشان كده الربح ده عندنا صعب اوي حاليا

zidan
05-31-2013, 08:43
الفوركس عليز صبر واجد وتعليم حتى نربح وبدون ذلك لايمكمن الوصو لى النجاح
ومن اجل الن نتعلم ابد تن نبحث عن الكتب والفديوهات وناخذ كورسات اذا كان ذلك ممكن

monira salah
05-31-2013, 11:27

السلام عليكم
اكيد طبعا لكل مجتهد نصيب وهو لا هو سهل اوى ولا صعب اوى يعنى محتاج تركيز وتعليم علشان تنجح فية بس ادى كل الحكاية وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

asia
05-31-2013, 11:38
فعلا فتعلم قواعد أى عمل يكون من الناجحين فيه و الإستدلال بخطاهم هو الدليل لنا إلى طريق النجاح لطالما كانت كتب الوافى و شرحة و إستراتيجيتة دليل لنا للإستفادة و الوصول لأهدافنا

abdorex
05-31-2013, 11:40
انا عتقد انك لابد ان تعرف شيء عن كل شيء وليس التفصيل
ثم تبدا في اتباع الاستراتيجيه التي تتنالسب مع شخصيتك

hamedoo
05-31-2013, 12:32
السلام عليكم
لازم نتعلم ونجرب على الديمو
بدها الكثير من التعب في
البداية

eslam metwlle
05-31-2013, 12:36
يجب ان تتحلى بالصبر والعزيمه اولا ولكن طرق النجاح والخطط كثيره ولكن يجب تضع خطه واحده فقط للعمل بها

ramyy
05-31-2013, 15:28
طرق النجاح فى مجال الفوركس عديدة جدا فما يجب علبيك الا ان تتجة نحو الطريق الصحيح فقط وتسير علية وقتها ستحقق اعلى مستويات من النجاح .
ويجب عليك دراسة كامل الخطط والاستيراتيجيات والتوصيات المجربة وتختار واحدة منهما التى تحقق لك الربح وتسير وفقها

mshmsha
06-01-2013, 01:13
نصيحه لك اخي الكريم
منهم واحترف العمل عليها
فعلا يا اخي الكريم المفروض ان انت لو عاوز تتعلم احسن طريقة لازم تتعلم وتشوف كل الطرق علشان تقدر تقارن بينهم وبعدين تختار منهم الاحسن واللي نتيجته احسن معاك

hicham07
06-08-2013, 21:43
النجاح يتطلب الصبر و الكفلح الستمر و المل الدؤوب
لن تجد انسانا ناجحا بدون ادني مجهود

canforex68
06-08-2013, 21:45
ان اي طريق في الفوركس يبدا بالتعلم و بنتهي بالتدريب العملي و الحقيقي
فانه اكيد سيكونطريق ناجحا و خصوصا ان كان التعلم فيه له فاءدة

رفيق محمد
06-09-2013, 13:48
النجاح والصمود فى الفوركس يبدء من التعليم
وربنا يوفق الجميع ان شاء الله والنجاح فى عالم الفوركس

abdobachr
06-19-2013, 16:31
السلام عليكم

والله اخي الكريم يجب وضع خطة وهدف و متابرة لتحقيقه ضروري من ببعض الضياع لاكن بالعزيمة سوف تنجح

jehadmu
06-19-2013, 16:38
شكرا للتوضح فان المتداول واجب عليه معرفه جميع الاستراتيجات
ومن خلال تلك المعرفه يستطيع اعتماد نمط معين يتم التركيز عليه

mohamed61172
06-19-2013, 16:55
تمام اخي الكريم طرق النجاح كتيرة ولكن البحث صعب
كيف نتعلم من اسليب الناجحين لو عندك الطريقة ياريت تقولها لاخوانك
المبتدئين وتساعدنا

jehadmu
06-19-2013, 17:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
من الجدير بالمشترك التعلم اغلبيه الاستراتيجيات
وبعد ذلك يعتمد على احد تلك الاستراتيجيات ويركز عليها

mohamedba
06-19-2013, 17:38
حتي تحصل علي النجاح يجب عليك تعلم كل الاساليب المتاجره وكل انواع التحليل سواء ان كان فني او اساسي او رقمي ثم حدد لك استراتيجيو وتعلما جيدا وحق منها ارباح علي الحساب التجريبي ثم ادخل بعد ذلك علي حساب حقيقي والله ولي التوفيق

mai66
06-19-2013, 18:55
هو فعلا سهل للى عايز يتعلم ومش خاايف
وصعب ع اللى خاايف وتايهه ومش عارف يبدا منين
هو ف الاول بس كنا جربنا القلق دة بعد كدا خلاص بنتعلم واحده واحده

jehadmu
06-19-2013, 20:32
ضروري التعلم والالمام بجوانب عديده في هذا المجال قبل الخوض في غماره
والا راح تكون العواقب وخيمه

رفيق محمد
06-19-2013, 20:36
فعلا انا معاك فى الموضوع دة ان الجميع بيدرو على استراتجيات الغرب
ويترك استراتجية الوافى ربنا يرحمه ويغفر له ونتمنى حد يعلمنا الاستراتجية دية

d0d0
06-21-2013, 20:14
الله عليك يا اخ كريم .. كلمات رائعه بتدى الشخص حااافز قوى اننا نكمل
من غير احباط ولا خوف ولا تسرع .. جزاك الله كل خير على هذا الموضوع القيم :)

tamador
06-28-2013, 20:06
حاول ان تركز في هدفك
وتصر على التعلم اكثر
والصبر والثقة بالنفس

rosha88
06-28-2013, 20:13
السلام عليكم
مشكور على الموضوع المتميز فالفوركس متاح للجميع ويستطيع
النجاح به كل من يتعلم ويجتهد فى ممارسته وتعلم من خبرة المحترفين بالاستراتيجيات المجربة
تقبل مرورى .....

sheref zakarea ahmed
06-28-2013, 20:17
هل التعلم الفوركس لمدة شهر افضل ام لمدة سته اشهر ام لمدة سنه ام لمدة اسبوع لان ذلك هام للنجاح فى اى صفقة عند التداول فى الفوركس هذا شئ هام جدا للمتداوليين

riad
06-30-2013, 17:35
اعتقد انك لازم تتعلم كل الطرق و بعد كده تختار طريقه واحده
اعمل عليها و جربها على الديمو لفترة و انت في الاخير ستعرف النتيجة

zizokapo
06-30-2013, 18:07
اخى الكريم يوجد العديد من طرق النجاح والتوصيات فى الفوركس كثيرة جدا ومنها الفشنك ومنها الجميلة جدا والمربحة عليك انك تدور على كل حاجة وتختبرها وهاتنجح إن شاء الله

w3ad
06-30-2013, 18:11
السلام عليكم كل ما عليكى انت تتعلمى كل شى واى معلومه تقبل اتعلميها هتنفعك فيما بعد

shawa99
07-02-2013, 16:46
الفوركس مليء بالاستراتيجيات و الاساليب و الخطط
و عليك بالفعل البحث عن طرق و خطط الناس اللي كسبت ملايين تستفيد منها

Eng_Amr
07-02-2013, 18:48
السلام عليكم
طبعا الطرق كتيره المهم انك تتعلم و تثابر و لا تياس ابدا المكسب ضخم بالطبع و ان شاء الله نربح كلنا
مشكورو تقبل مرورى

ELALMANY
07-02-2013, 19:33
كما قلت الطرق تختلف من متاجر لمتاجر وأيضا على حساب رأس المال عند المتداول فصاحب رأس المال الكبير ليس مثل صاحب
رأس المال الصغير بس يجب أن يختار المضارب افضل الاستراتيجيات للربح
السلام عليكم
طبعا الطرق كتيره المهم انك تتعلم و تثابر و لا تياس ابدا المكسب ضخم بالطبع و ان شاء الله نربح كلنا
مشكورو تقبل مرورى

ربا محمد سعد
07-02-2013, 19:54
نعم يا اخى صدقت فعلاً هناك كثيراً من التجار الجدد يدخلون هذا المجال ويعتقدون انه مغارة على بابا
وانه فى خلال كام يوم سوف يصبح مليونير ثم يصدم ويخسر كل شىء تعلموا حتى تربحوا مثل الغرب ...

karam22
07-02-2013, 20:04
اتمني من الله التوفيق في هذا المجال
وادعو الله ان يساعدنا في التعرف علي كل ما هو مفيد ويعود علينا جميعا بالنفع

mshmsha
07-02-2013, 20:52
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
طرق نجاح كثيرة اختر منها لي يعجبك و اتكل على الله

فعلا يا اخت دانا طرق النجاخ في الفوركس كثيرة ومتعددة ولو انت عاوز تنجح في الفوركس لازم تتبع العديد منها زي التعليم والتدريب الجيد والممارسة الجيدة علي حساب تجريبي وطبعا الصفات الشخصية زي الصبر وقوة التحمل والتفكير الجيد

محمد السيد محمد
07-02-2013, 22:45
الذي الي الربح كلا نوعي التحليل ،السوق هو متاجرة وليس مقامرة،الخاسرون كثر و الرابحون يعدون على أصابع اليد لأن الأمر لايتعلق فقط بالحظ وانما بعلم التحليل والتدريب عليه ، ويرحم الله أستاذنا الوافي ويكفينا من تركته استراجيته التي يحصل بها حتى الآن حسنات في الجنة وأظن أنه من الذين كتب الله لهم الربح في الدارين ، أما فان انت هتجيب مسلم وتقارنه بـ ..

محمد رجب
07-02-2013, 23:12
اخي الكريم جزاك الله عليه وسلم علي طرحك للموضوع معلومات قيمه جدا ما شاء الله بس انا افضل عدم التسرع في اتخاذ القارارات في البيع والشراء

meral
07-02-2013, 23:30
السلام عليكم
كلامك جميل نعم ان
الطريق في البداية عادة
ما يكون صعب ولكن عندما
تتضح معالمه يصبح اسهل بكثير

محمد رجب
07-02-2013, 23:32
اخي الكريم جزاك الله عليه وسلم علي طرحك للموضوع شكرا علي المعلومات انا اول مرة اعرف مين اللي اسس الفوركس وهو فعلا متميز في الاستراتيجيات