PDA

View Full Version : هل اصبحت انطوائي بسبب الفوركس؟

Pages : [1] 2

big.pharaoh
04-24-2015, 05:03
هل العيب في الفوركس ؟؟ ام في المتداولين؟؟
لماذا لا نعامل الفوركس مثله كمثل باقي الاعمال ونجعل له اوقات للعمل؟

هل لأنه به العديد من فرص الربح يوميا نخشى ان تفوتنا؟؟

ام انه اصبح بالفعل يشكل كل حياتنا اليوميه ويأخذ اليوم بأكمله .. ان لم يكن بمتابعة الشارت .. يكون بالتفكير فيه

أرجو اثراء الموضوع بالنقاش الجاد الهادف .. ونحاول سويا ايجاد حلول حتى لا نصبح انطوائيين اكثر من اللازم ونزعج اهلنا واقاربنا

big.pharaoh
04-26-2015, 18:22
ايه يا شباب نايمين ليه ؟؟ فين الحماس .. عايزين نشعل النقاش بالمشاركات الهادفه .. في انتظار الردود

jamila cchahed
04-26-2015, 18:33
بسم الله الرحمان الرحيم هل العيب في الفوركس ؟؟ ام في المتداولين؟؟

تقبل مروري
والسلام

zarour soufyane
04-26-2015, 18:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخي الكريم كما قلت سابقا كل تاجر يمتلك استراتيجية العمل الخاصة به و كما تعرف لا تكن فرص الدخول سانحة في جميع الاوقات مهما كانت الاستراتيجية التي تمل بها مما يتطلب البقاء امام الشارت لاقتناص الفرص بالتوفيق

محمد عز الدين عيد خضري
04-26-2015, 18:39
اعتقد انه في بداية الامر مع كثرة المعلومات تصبح انطوائيا بسبب
كثرة الجلوس علي المنصة وبعدها تبدا ان تحدد لك الوقت الكافي للعمل علي الفوركس

big.pharaoh
04-26-2015, 18:40

تقبل مروري
والسلام

استفدت ايه انا كده يعني.؟ حضرتك ناسخه الكلام اللي في الموضوع وعيدتيهولي تاني .. حتى مفيهوش اي تجديد
يا شباب عايزين ردود في سياق الموضوع المطروح عشان يبقى في نقاش هادف ونستفيد الى جانب البونص .. وعشان اخر الشهر منلاقيش مشاركات محذوفه

sharshabil
04-26-2015, 18:40
طبعا لما يحصل ادمان على اي مجتال يصبح الشخض
انطوائي و يمتل الشي ال*ي ادمن هلهي اغلب وقته و هدا ممكن ان يتكزر اكتر مع الوقت و يصبح مرض ....

aminalamor
04-26-2015, 18:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح ان الانطواء من الامور التي تجعل المتداول كئيبا ولا يعرف ماالذي يحدث من حوله لانه اختار العزلة على الاختلاط بالناس وان الفوركس لا يجعل من المتداولين انطوائيين
بالتوفيق للجميع

big.pharaoh
04-26-2015, 22:04
اولا مشكورين يا شباب على الردود بارك الله فيكم
ثانيا انا متأكد ان المشكله دي اصابت ناس كتير .. وصراحه انا من ضمن الناس دي .. طيب عايزين حاجه تبعدنا عن الانطواء ونقدر نوفق مابين الفوركس والعلاقه الاسريه

chennana
04-27-2015, 18:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم الكثير اصبح انطوائي بسبب الفوركس لانه لايقوم من وراء الشاشة و هذا خطا عليك تجنبه لانه يجب ان تاخذ فترات راحة للاسترداد حتى لا تشعر بالتعب و الملل
بالتوفيق

abdelaziz 10
04-28-2015, 12:49
بالفعل يا اخي اصبحت انطوائيا ولو اني لا اعرف معنى الكلمة بالضبط اي ربما وحيدا تقريبا
بالتالي الفوركس والاتزام والصرامة التي اتبعها فعلا جعلتني وحيدا مع جهازي واحلامي

sherry mohamed
04-28-2015, 13:41
اخي الكريم كما قلت سابقا كل تاجر يمتلك استراتيجية العمل الخاصة به و كما تعرف لا تكن فرص الدخول سانحة في جميع الاوقات مهما كانت الاستراتيجية التي تمل بها مما يتطلب البقاء امام الشارت لاقتناص الفرص بالتوفيق

big.pharaoh
04-28-2015, 16:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اولا مشكورين يا اصدقاء المنتدى الكرام على التفاعل
لكن عايزين برضو نلاقي حل . انا شايف اغلب الردود مفيهاش اي حلول لتجنب المشكله دي ؟
طيب هل مثلا نخلي اوقات معينه للتداول ؟ طيب ناخد اجازه مثلا 3 ايام في الاسبوع ونشتغل يومين ؟
طيب نبطل المضاربه اليوميه ونخلينا في السوينجات؟ اي المضاربات طويلة المدى

FullyActive
04-28-2015, 21:51
لا يوجد انطواء ولا شىء يا صديقى
بس لا يوجد شك ان الفوركس يحتاج تركيز زيادة مقارنة بباقى مجالات العمل..
لكن مش بالضرورى نجلس نتابع الثفقة طول ماهى مفتوحة..ممكن تفتح الثفقة وتضع الاستوب والتارجت وتغلق المنصة وتأتى بعد فترة لمعرفة النتائج..

al-Mashhadani64
04-28-2015, 22:31
كلا اخونا الكريم لم اصبح انطوائي ولكني تعبت من ان اجد طريقه مربحه في الفوركس دائما سالب وهذا مما اثر سلبيا في نفسيتي اتمنى ان اجد طريقه للارباح وشكرا

معتصم سباعنة
04-28-2015, 22:50
البعض يتوتر بسبب الفوركس لكن هذا تصرف خاطئ من البعض - الفوركس عمل كسائر الاعمال ان اتبع استراتيجيات واخبار فنية
تقبل مروري

big.pharaoh
04-28-2015, 22:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. ردودكم فيها تباين منكم من هو ماشاء الله قادر انه ميخلطش ما بين الفوركس وحياته الاسريه . ومنكم من شايف ان الخساره هي اللي بتؤرق يومه
عموما اتمنى للجميع السلامه والربح الدائم بأذن الله

moustafaforex
04-28-2015, 23:19
كثرة الجلوس علي المنصة وبعدها تبدا ان تحدد لك الوقت الكافي للعمل

fifi w mody
04-28-2015, 23:21
السلام عليكم ورحمة اللة
فى الحقيقة اخى الكريم انا لم اكن انطاوئى بسبب الفوركس وذالك لانى اقوم بتنظيم الوقت الخاص بى وشكرا

ahmed mo
04-28-2015, 23:22
للاسف اه وكمان فى البدايه شكل خاص بيكون الكل كده

لان السوق والتعلم بياخد وقت كبير فى البدايه والله المستعان وبالتوفيق

ahmedibrahim258259
04-28-2015, 23:26
بسم الله الرحمن الرحيم في الاول كان الفوركس واخد كل وقتي ومش كان في وقت لاي حاجة غير الفوركس لكن الان الحمد لله الان انا وفرت وقت لكل حاجة
تقبل مروري

deyaa24
04-28-2015, 23:32
فى افورك اكدي بيكون فية عيوب كثيرة جدا والتاجر يجب انه يعرف ا زاى يتفادى الانطواء وهذا كبر خطر فى الفوركس
وللك يبج انه كيون التاجر على علم انه يدل عدد قليل من الصفقات فى اليوم

Abdelhedi
04-28-2015, 23:48
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد:
و الله في الحقيقة لا علم لي بهذه الحالة اسف ...

elmassy
04-29-2015, 00:17
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
نعم اخي العزيز

abdougagi
04-29-2015, 01:31
السلام عليكم و رحمة الله
نعم اخي بعض الشيء فالجلوس على الحاسوب لفترات طويلة يدخلك في امراض نفسية
مثل الانطواء لدلك يجب جعل الفوركس عمل ثانوي بوقت محدد فقط
بارك الله فيك

Ahmad maktabi
04-29-2015, 01:32
السلام عليكم اخي الكريم .
معلومات قيمة جدا ، وسوف تكون مفيدة لكل
مبتدأ في عالم الفوركس ، علما انه يجب متابعة الاخبار
الاقتصادية ، والمصير المتوقع لازواج العملات يوميا .
حتى يتم تحقيق اكبر ربح ممكن ، والله الموفق

ASMAA TAHA
04-29-2015, 01:33
فعلا اتا اتفق معك تماما لان الفوركس يجعلنا انطوائيين جدا
لان الفوركس يجعلنا نبتعد عن افراد العائلة والمجتمع والاصدقاء وبالتالى نصبح فى مجتمع اخر وبالتالى لابد من تنظيم الوقت بين الفوركس وحياتنا الشخصية

Federerista
05-01-2015, 04:27
شخصيا جلوسك لوضع ردود على المنتدى هو من يجعلك بطبيعة الحال تصبح انطوائي لان المتاجرة تكفيك ساعاتان في اليوم لا اكتر اختر المتاجرة
عن اوقات الفرغة في اليوم متلا

waelmma
05-01-2015, 11:36
:)):p:o بارك الله فيك اخى والحقيقة انه الفوركس فعلا
جعل من الواحد انطوائىء بعض الشىء وجعلنا لانفكر فى اى شىء اخر

مصراوى
05-01-2015, 11:41
الفوركس يجعلنا نبتعد عن افراد العائلة والمجتمع والاصدقاء وبالتالى نصبح فى مجتمع اخر وبالتالى لابد من تنظيم الوقت بين الفوركس وحياتنا الشخصية

hamadaelbanna
05-01-2015, 11:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخلى الكريم على توضيح وتقديم هذا الاقتراح
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

fadiarab
05-01-2015, 13:00
بالفعل يا اخي اصبحت انطوائيا ولو اني لا اعرف معنى الكلمة بالضبط اي ربما وحيدا تقريبا
السوق والتعلم بياخد وقت كبير فى البدايه والله المستعان وبالتوفيق

big.pharaoh
05-04-2015, 22:15
السوق والتعلم بياخد وقت كبير فى البدايه والله المستعان وبالتوفيق

السلام عليكم ياصديقي معنى انطوائ ليس وحيدا بالمعنى الحرفي .. ولكن طول الوقت قاعد قدام جهاز الكمبيوتر ومشغول بالشارت والفوركس ومنعزل عن الاسره وبتاكل في غير مواعيدك وبتنزل مع اضدقائك قليل جدا .. لذلك واجب علينا نعامل الفوركس زيه زي اي عمل ونديله وقته وناخد وقتنا للراحه وللاسره وللاصدقاء

hamdochi
05-05-2015, 14:41
تحية طيبة ومرحبا بك اخي العزيز اظن انها معلومات قيمة جدا ، وسوف تكون مفيدة لكل مبتدأ في عالم الفوركس علما انه يجب متابعة الاخبار الاقتصادية ، والمصير المتوقع لازواج العملات يوميا حتى يتم تحقيق اكبر ربح ممكن بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم

chirikhan
05-06-2015, 17:46
ان قلت اني لم اعد انطوائيا بسبب الفوركس فساكون كاذب ففعلا اصبح كذلك للاسف
صرت من الناي الذين لا يتكلمون مع احد ولا يهتمون باي شيء حتى كرة القدم

ilyes chaieb
05-08-2015, 18:57
بالفعل الفوركس اصبح جزء كبير منى انا شخصيا حتى انى بدأت انعزل عن العالم الواقعي و الاصحاب و كل حاجة ,, بس مرتاح فيه يعنى تعودت ,,,

adnan1969
05-08-2015, 20:04
اخي الكريم العمل بدون جدول غير مفيد لان انت لوبيقيت يوم كاما امام المنصه ومافي فرص ماراح تشتغل شي انا من رئي انو 8 ساعات بليوم تكفي

samieh
05-09-2015, 02:33
بص يا اخى هو ده حال كل اللى بيعملوا فى الفوركس يجعلك تهمل ما لديك من عمل وتبعد عن اهلك واقاربك واصحابك وتفضل تفكر فى الشارت واللى عملوه فالفوركس فعلا يجعلك انطوائى

hamadallah
05-09-2015, 02:41
انا ايضا اصبحت شبه انطوائي بسبب طول فترة الجلوس ومتابعة الامور المتعلقة بالفوركس لكوني مبتديء اولا ولانني اريد ان اتعلم اكثر . فكيف سيكون الامر فيما لو دخلت فعليا في هذا المجال وخضت في مجال الصفقات وذقت حلاوة الربح ومرارة الخسارة ...

hamadallah
05-09-2015, 02:42
انا ايضا اصبحت شبه انطوائي بسبب طول فترة الجلوس ومتابعة الامور المتعلقة بالفوركس لكوني مبتديء اولا ولانني اريد ان اتعلم اكثر . فكيف سيكون الامر فيما لو دخلت فعليا في هذا المجال وخضت في مجال الصفقات وذقت حلاوة الربح ومرارة الخسارة ...

REDA FOREX
05-09-2015, 13:10
انا ايضا اصبحت شبه انطوائي بسبب طول فترة الجلوس ومتابعة الامور المتعلقة بالفوركس لكوني مبتديء اولا ولانني اريد ان اتعلم اكثر . فكيف سيكون الامر فيما لو دخلت فعليا في هذا المجال وخضت في مجال الصفقات وذقت حلاوة الربح ومرارة الخسارة .انا ايضا اصبحت شبه انطوائي بسبب طول فترة الجلوس ومتابعة الامور المتعلقة بالفوركس لكوني مبتديء اولا ولانني اريد ان اتعلم اكثر . فكيف سيكون الامر فيما لو دخلت فعليا في هذا المجال وخضت في مجال الصفقات وذقت حلاوة الربح ومرارة الخسارة .

alaa ali
05-09-2015, 13:12
هلا بكم
انا اوافق على هذه الراى لان تحقيق الربح يتطلب تركيز والربح يسرق الوقت من اهلك واسرته واصدفائك
بالتوفيق

mohamed12345
05-10-2015, 15:58
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اخي الكريم الكثير اصبح انطوائي بسبب الفوركس لانه لايقوم من وراء الشاشة و هذا خطا عليك تجنبه لانه يجب ان تاخذ فترات راحة للاسترداد حتى لا تشعر بالتعب و الملل

معتز سباعنة
05-10-2015, 16:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:-
اخي الكريم ان الجلوس لساعات طويلة امام الحاسوب وعدم مخالطة الناس تصنع امراض نفسية وروحانية ،ولك مني جزيل الشكر
والحمد لله رب العالمين

ahme01
05-16-2015, 23:42
بسم الله الرحمن الرحيم
بارك الله فيك واكثر الله من امثالك واحسن الله اليك واكثر من امثالك
الله لا يحرمنا من جديدك تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال...

شهيرة
05-20-2015, 16:19
أن الانطواء من الامور التي تجعل المتداول كئيبا ولا يعرف ماالذي يحدث من حوله
لانه اختار العزلة على الاختلاط بالناس وان الفوركس لا يجعل من المتداولين انطوائيين

wlaa
05-20-2015, 18:42
قصدك اثناء فترة غلق السوق انا شخصيا بفضل التداول وقت افتتاح السوق وليس وقت الاغلاق لذلك بنصحك بالابتعاد عن المتاجرة وقت اغلاق السوق
لان فترة الاغلاقات سواء الاغلاقات اليومية او الاسبوعية او الشهرية بيكون السوق في حالة تذبذب واضطراب شديدة جدا

doola2020
05-27-2015, 20:14
الحمد لله أنا بطبعي انطوائي والفوركس لم يسبب لي هذه الحالة لأنها موجودة عندي ولكن كانت هذه الحالة سببت لي حب الفوركس وتداول العملات

noor eldyen
05-27-2015, 20:30

تقبل مروري
والسلام

bode
05-28-2015, 02:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
شكراً لك اخى الكريم على هذه النصائح الثمينة بالفعل رغم انك جديد فى هذا المجال ولكنك اكتسبت خبرة لا بأس بها
تمثلت فى كتابتك لهذا الموضوع الجميل والمفيد بالفعل
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام

Kiing
05-28-2015, 06:02
ممكن لانه متلا كما قلت سابقا كل تاجر متلا انه يمتلك استراتيجية العمل الخاصة منه متلا كما تعرف لا تكن فرص الدخول منه متلا سامحة في جميع الاوقات لانه متلا مهما كانت الاستراتيجية فقط

afaq11
05-28-2015, 06:03
شكرا لكم من الاعماق على مووووضوووعكم الجميل
التي دائما ما تجعلني اقف احتراما واجلالا لكم
تقبلوا اكاليل من الزهور للمشاركه الرائعه
مودتي لك

popa2015
05-28-2015, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

---------- Post added at 09:47 AM ---------- Previous post was at 09:46 AM ----------

اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

احمد سعيد على
05-28-2015, 20:56

aimenbougha
05-28-2015, 22:18
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
وتقبل مرورى.

---------- Post added at 07:12 PM ---------- Previous post was at 06:04 PM ----------

نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق لك ...
وتقبل مرورى

---------- Post added at 07:18 PM ---------- Previous post was at 07:12 PM ----------

شكرا لك الاخ الكريم على هذه المعلومات القيمه و المفيده
ولكن بالنسبة لى ارى انه اذا تعلم الشخص كل هذه المبادىء و الاسس بمجرد دخوله عالم الفوركس سوف ينسى كلى شىء ويجد نفسه امام قليل من يستطيع ان يتحكم فى نفسه امام مغريات هذا السوق
تمنياتى للجميع بالتوفيق.

مينا جابر
05-28-2015, 23:39
انا معكم في المسابقة وسوف اجوب الانترنت بحثا عن الافضل للجميع ان شاء الله بالتفيق لكم جميعا

jamila cchahed
05-28-2015, 23:54
بسم الله الرحمان الرحيم استفدت ايه انا كده يعني.؟ حضرتك ناسخه الكلام اللي في الموضوع وعيدتيهولي تاني .. حتى مفيهوش اي تجديد
يا شباب عايزين ردود في سياق الموضوع المطروح عشان يبقى في نقاش هادف ونستفيد الى جانب البونص .. وعشان اخر الشهر منلاقيش مشاركات محذوفه
تقبل مروري
والسلام

sameh-a
05-29-2015, 17:37
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الفاضل هذا يعود للشخص نفسه بالنسبة لي انا بالعكس
لست انطوائيا ابدا كل ماهنالك انه انظم وقتي جيدا

ahmed bakry
06-04-2015, 20:48
والله الفوركس مجال كبير جدا ومتعب جدا ومحتاج لمجهود كبير وعزلة الى حد كبير لانه عمل محتاج فراغ ذهنى وتركيز ومشكور على موضوعك وتقبل دايما مرورى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

osama147
06-04-2015, 20:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلاا اخي ان الفوركس يجعل الواحد غير مركز فى حياتة اليومية وفى حياته الخاصة
تقبل مروري وشكرا لك

جابر1979
06-04-2015, 20:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
ليس العيب فينا و لكن فيمن لا يفهم ان المجال الذي تقوم بدراسته مجال تعلم و يحتاج الوقت و التركيز ، بالتوفيق اخي الكريم

aymantarek1
06-04-2015, 20:54
واخر التحليلات الفنية الحصرية الخاصة به لزوج اليورو دولار الرمز: Eur/usd كذلك, نقدم لكم تحديثات فنية فورية ولحظية للزوج خلال اليوم التي ستساعدكم على الانتباه لأي تغييرات وتوقعات فنية

---------- Post added at 05:54 PM ---------- Previous post was at 05:53 PM ----------

يواصل زوج اليورو مقابل الدولار الارتفاع بشكل قوي متخطياً حاجز 1.1300 ويقترب من الهدف الرئيسي الأول عند 1.1420، معززاً التوقعات بمزيد من الإيجابية بقية اليوم، بانتظار اختراق المستوى المذكور لفتح ...

---------- Post added at 05:54 PM ---------- Previous post was at 05:54 PM ----------

استأنف زوج اليورو مقابل الدولار اندفاعه الصاعد القوي ليخترق مستوى 1.1185 المشار له يوم أمس، والذي شكّل خط رقبة لنموذج الرأس والكتفين المقلوب الموضح بالصورة، مما يفعّل التأثير الإيجابي لهذا النموذج، ...

ehabbob
06-04-2015, 21:21
اخى العضو مش الفكره فى الاتطواء ولكن الفكره ان الفوركس بيجرب الواحد على التفكير دايما فى الخوف من الخساره علشان كده تلقى اللى بيفكر فى الخساره بياخد جانب مع نفسه
والله ولي التوفيق

MEDHAT MOUSTAFA
06-05-2015, 02:36

imadoxx
06-05-2015, 03:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ليس بضرورة اخي ان تصبح انطوائي يكفيك فقط تنظيم وقتك و تخصيص وقت للفوركس و وقت لباقي مشاغلك اليومية

mohamedpopo
06-05-2015, 03:15
انا معك فى هذا ولكن كل هذا من اجل المال و الربح ولكن و المستثمر المتميز هو الذى يقسم اوقات حياته و اوقات عمله على هذا الموقع فهو كالعمل فى الحياة الحقيقية ياخذ منك وقت و لكن الفرق ان العمل فىالحياة الحقيقية ليس يجعلك انطوائى و لكن يحتاج جهد اكثر

WASEM DALLOUL
06-05-2015, 03:24
السلام عليكم
انا برأيي ان الفوركس عبارة عن ادمان ويجب على اي متداول التخلص من هذه الحالة ويجب عليه ان يسيطر على الفوركس ولا يجعله هو المسيطر عليه
وشكرا

ahmed bakry
06-10-2015, 19:48
الى حد كبير لانه المجال دة محتاج لكدة لازم الواحد يسعى ويجتهد ويحاول ويفهم فاكيد لازم بشوية عزلة وانطوائية وتقبل مرورى

sameh-a
06-12-2015, 21:21
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم ليس بالضرورة ان تصبح انطوائيا ابدا المهم في البدايه
ان تتعب قليلا في فهم الفوركس وهذا يتطلب منك ساعات عالكمبيوتر وبعد ذلك عادي انت تنظم وقتك

MONTASR SHABAN
06-13-2015, 01:17
البعض يتوتر بسبب الفوركس لكن هذا تصرف خاطئ من البعض - الفوركس عمل كسائر الاعمال ان اتبع استراتيجيات واخبار فنية
تقبل مروري

sameh-a
06-13-2015, 11:35
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم ابدا لست انطوائيا في البداية كنت اجلس ساعات طوال على الكمبيوتر اتدرب واتداول
على حسابي التجريبي كل ذلك من اجل اكتساب المهارات اما الآن فأنا انظم وقتي جيدا واخرج وامارس حياتي طبيعيا جدا

alaa ali
06-13-2015, 11:37
اهلا بكم
الانطوائى هو السبب الرئيسي لفشل صغار المتداولين يعود لفشلهم في التركز على إجراءات عملية التداول
بالتوفيق

radwangerr
06-13-2015, 11:38
القضية اخي في موضوع تنظيم الوقت ليس الا
فعلا اذا تركت نفسك للفوركس فقط ستصبح منعزل
ولكن مع توزيع المهام ستعطي كل شيء قدره

engaym
06-13-2015, 11:42
السلام عليكم اخى الموضوع محتاج شوية تنظيم فى الوقت واختيار الوقت المناسب للتداول ومعرفة الوقت الذى تقضيه مع
الاخرين ولازم تنظم الوقت حتى لا توصل الى هذة المرحلة وبالتوفيق للجميع

abdougagi
06-14-2015, 14:49
نعم اخي معك حق كثرة الجلوس في الحاسوب تجعلك انطوائيا ليس قط بسبب الفوركس و لكن لكل الاسباب
مثل الفيس بوك و يتيوب و غيرها و لكن هذا فقط في البداية اما في بعد سوف تتعلم كل شيء و سوف يصبح الامر عاديا
موفق باذن الله

Mr.Kareem
06-14-2015, 14:53
السلام عليكم أخي الكريم
من قال ان لكي اتاجر لابد ان امضي اليوم كله في انتظار الفرص؟ انا احدد لنفسي فترة من فترات اليوم لتكون خاصة بالتجارة وباقي اليوم امارس حياتي بشكل طبيعي وهذا من اهم ميزات الفوركس ..... احترامي لك

ibrahim forex
06-14-2015, 17:05

MEDHAT MOUSTAFA
06-16-2015, 13:25

atmoul
06-16-2015, 13:49
هو يمكن أن نعتبر الفوركس متل باقي الأعمال الأخرى لكن إذا قارنا سنجد أن الاعمال التجارية أو الإقتصادية لها توقيت محدد أما الفوركس فإنك تنتضر الفرص حتى تتحقق وقد تتحقق وأنت خارج المنزل

karim02
06-16-2015, 14:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mechanical
06-16-2015, 16:06
السلام عليكم ... الفوركس دة شغل زية زي اي شغل من الممكن ان تتعامل معاة ... والتركيز في الشغل اكيد بيبعدك عن الناس شوية وان شاء الله خير
بالتوفيق ان شاء الله

magic777
06-16-2015, 23:04
السلام عليكم ... الفوركس دة شغل زية زي اي شغل من الممكن ان تتعامل معاة ... والتركيز في الشغل اكيد بيبعدك عن الناس شوية وان شاء الله خير
بالتوفيق ان شاء الله

هو الاهم هنا اخي انك متقارننش هنا بين الفوركس والبورصه او اي مجال اخر علشان لكل مجال اصلا قواعده واسلوب العمل به بيكون مختلف عن اي مجال
اخر ايضا وعلشان كده لازم الواحد يعمل به بنظام

seifhd
06-17-2015, 01:29
السلام عليكم و رحمة اله تعالى و بركاته
الفوركس ثقافة و كسب بالنسبة لي
بالعكس الفوركس تجعلك شخص اجتماعي لأنك كل يوم ردود و مشاركات و تجارة فتحتاج للتواصل
تقبل مروري سلام

aminooos
06-17-2015, 01:44
ايه يا شباب نايمين ليه ؟؟ فين الحماس .. عايزين نشعل النقاش بالمشاركات الهادفه .. في انتظار الردود
هل لأنه به العديد من فرص الربح يوميا نخشى ان تفوتنا؟؟ تقبل مروري والسلام

hamadarizk
06-17-2015, 02:51
نورت ياصديقى الكريم المنتدى المميز

بالتوفيق

basma.seif
06-29-2015, 04:12
مرحبا
طبعاً الفوركس مجاله رائع و ملئ بالتجديد و التشويق و المتابعة و هذا طبعاً يكفى أن يشد أى شخص محتاج أن يحقق نجاح و يحب المجال أن يتشد من كل من حوله و لكن لابد من تقسيم الوقت لأن ليس الحياة كلها فوركس ولا يمكن أيضاً العيش بدونه لانه مجال يتحب و لكنه لا يستحوذ عليا انا ال لابد ان استحوذ عليه

bahoma310
06-29-2015, 04:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الغيب في المتداولين ياخي و هدا شيئ واضح مع الاسف
ارجو ان اكون قد افدتك بمشاركتي تفبل مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي للنجاح للاعضاء الجدد و شكرا

big.pharaoh
06-29-2015, 04:17
هل لأنه به العديد من فرص الربح يوميا نخشى ان تفوتنا؟؟ تقبل مروري والسلام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. من ناحية فرص الربح .. فهي لا تنتهي يا صديقي .. ولكن كل منا يظن ان كل فرصه هي افضل فرصه ولكن اذا انتظر قليل سيعرف انها ليست افضل فرصه وان هناك الافضل

Mona forex
06-30-2015, 16:15

تقبل مروري
والسلام

chirikhan
07-03-2015, 05:51
فعلا نوعا ما اصبحت يا اخي اعاني من العزلة خصوصا في ايام السوق المفتوح فعلا مصيبة
انما في يومي الاجازة اكون تقريبا حر من كل الامور واخرج وممكن حتى اسافر

ahmed bakry
07-04-2015, 07:18
اة كتير لانه الفوركس محتناج لكدة الفوركس مجال محتاج لوقت كبير ومحتاج انه الواحد يتعب علشانه ويبذل مجهود فبالتالى مفيش وقت كبير للاخرين

waelmma
07-04-2015, 09:21
مفيش شك اخى الكريم ان الفوركس اصبح بياخد وقت طويل من حياتى وبارك الله فيك اخى الكريم
ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله وربنا يوفقكم جميعا اخى الكريم

Chima
08-17-2015, 03:34
بسم الله الرحمن الرحيم في الاول كان الفوركس واخد كل وقتي ومش كان في وقت لاي حاجة غير الفوركس لكن الان الحمد لله الان انا وفرت وقت لكل حاجة
تقبل مروري

forex all arabes
08-17-2015, 10:54
السلام عليكم الخي الكريم شخصيا جلوسك لوضع ردود على المنتدى هو من يجعلك بطبيعة الحال تصبح انطوائي لان المتاجرة تكفيك ساعاتان في اليوم لا اكتر اختر المتاجرة
عن اوقات الفرغة في اليوم متلا شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

babyzee
08-17-2015, 14:13
ماذا لا نعامل الفوركس مثله كمثل باقي الاعمال ونجعل له اوقات للعمل هل لأنه به العديد من فرص الربح يوميا نخشى ان تفوت ثانيا انا متأكد ان المشكله اصابت ناس كتير صراحه انا من ضمن الناس حاجه تبعدنا عن الانطواء ونقدر نوفق مابين الفوركس والعلاقه الاسريه و الكثير اصبح انطوائي بسبب الفوركس لانه لايقوم من وراء الشاشة و هذا خطا عليك تجنبه لانه يجب ان تاخذ فترات راحة للاسترداد حتى لا تشعر بالتعب و الملل

aboubakr el ayach
08-17-2015, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. الإجابة على سؤالك هي حسب رايي الخوف من فوات الفرض، فالمبتدئ دائما يكون في حالة ضعيفة تجاه الخسارة أو الربح، الربح قد يعطيه رغبة في الصيد دون أي فكرة عن السوق.

Ouakrim
08-17-2015, 15:23
ان الانطواء من الامور التي تجعل المتداول كئيبا
وان الفوركس لا يجعل من المتداولين انطوائيين
بالتوفيق للجميع

حسنى صادق
08-17-2015, 16:18
تبعا للوقت الذى نقضية فى السوق و من الافضل ان نهتم اولا بالطرق السليمة فى الاليات التى تعتمد على الطرق الاخرىف ى السوق و من التقرب الى المستويات المناسبة للعمل بها

sherif90
08-17-2015, 16:23
اخى الكريم الكثير منا له استراتيجيته الخاصة التى يعتمد عليها فمنا من يعتمد على الاخبار وهنا لا يمكث المتداول امام الشاشة طويلا لا بالعكس فهو يتصيد الفرص او كما يقولون يقتنص الفوركس فليس الكل يتفرغ تماما الى الفوركس تفرغ كلى
تقبل مرورى

Wassa04
08-17-2015, 18:30
مرحبا اخي الكريم بالنسبة للنطواء الكل يمر بهاته
المرحلة عند ادان الفوركس بالتوفيق للجميع تقبل مروري

Ahmedadg
08-17-2015, 18:36
هو فعلا في الاول فقط يحتاج الي وقت كبير حتي تحدد اهدافك و تتعلم و تبحث عن اسلوب
التداول الخاص بك و قد تستمر في التفكير فيه لساعات و لكن مع الوقت سوف تجد استراتيجيه خاصه بك
و تحدد اوقات معينه للعمل بها و عدد الساعات التي تحتاجها

mido elmasry
08-17-2015, 19:02
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخيا لفاضل big.pharaoh
ليس كل المتداولين مثل بعضهم البعض
فهناك فعلا من يتابع الشارت لحظه بلحظه و هناك من يعام ان السوق ملئ بالفرص و يحدد مؤاقيت دخوله للسوق و خروجه منه و لا ينتظر كل هذا الوقت امام الحاسوب
فهذا يتوقف علي نوع المتداول و كيفه متاجرته و ما هي الفريمات التي يعمل عليها
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

abolina
09-09-2015, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته كنت أنتضر بفارغ الصبر متل هادا الشرح المفهوم والمفصل تحياتي للكل

mahmoodtareq
09-09-2015, 15:38
نعم اخي نصبح اكثر انطوائيين و السبب هو نخاف انترك الفوركس حتى ولو للحظة واحد كي لا تفوتنا فرص الربح التي لطالما انتظرناها بفارغ الصبر .... وشكراً هذا رئيي انا

khabouss
09-09-2015, 15:49
اخي الكريم اضن ان الفوركس لايؤتر على الحياة اليومية خصوصا بعد تجربة طويلة لانك تعرف اوقات الربح و هدا يعطيك فرص لعيش حياتك
بالتوفيق

abc
09-09-2015, 16:14
بصراحة انا لم اصبح انطوائي بسبب الفوركس و لا اعتقد اني سوف اصبح كذلك
لاني احاول توفير الوقت اللازم للفوركس و الموازنة بينه و بين حياتي

ana
09-10-2015, 01:12
فعلا الفوريكس يأخذ الوقت الكثير مننا ويتسبب فى الجلوس طويلا امام الشاشه متابعا للسوق
وهذا هو الجانب السئ للفوريكس

ayyoub
09-10-2015, 01:19
سم الله الرحمان الرحيم هل العيب في الفوركس ؟؟ ام في المتداولين؟؟

---------- Post added at 10:18 PM ---------- Previous post was at 10:17 PM ----------

لماذا لا نعامل الفوركس مثله كمثل باقي الاعمال ونجعل له اوقات للعمل؟ :woo:

---------- Post added at 10:19 PM ---------- Previous post was at 10:18 PM ----------

لماذا لا نعامل الفوركس مثله كمثل باقي الاعمال ونجعل له اوقات للعمل؟:tie:

kimo1
09-10-2015, 01:24
العمل بالفوركس يخليك مدمن عليه حتى و حستبك فارغ و مفيش رصيد تفكر ديما انك تعمل على الديمو المهم تكون فيه متابعة للشارت و جو العمل و ان شاء الله الكل يكسب منه

sofiane1991
09-10-2015, 02:26
للاسف هذا فاغلب المتداولين اصبحو انطوائيين
والجلوس لساعات طويلة جدا امام الحاسوب
انا عن نفسي احاول ان اوازن دراستي في الجامعة
وبين تجارة الفوركس فاضع وقت معين له
تقبل مروري بالتوفيق للجميع

AYYOUB100
09-10-2015, 03:37
بالفعل أخي الفوركس يجعلك انطوائي بعض الشيء والواجب عليك أن تجعل له وقت محدد لأنه مجال واسع
سؤاءا في التعلم أو المتاجرةالتي تأخذ الوقت الكامل طوال الأسبوع وممكن أنك تمرض من الجلوس الطويل والعمل والتفكير الكثير.

basemxboy555
09-10-2015, 06:23
انا متأكد ان المشكله دي اصابت ناس كتير وصراحه انا من ضمن الناس دي
بس انا شايف ان دا بقي مستقبلي وحياتي وشوف بالنسابلك حيتفع تضحي ليها ولا لا

akram mohamed obaid
09-10-2015, 08:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فعلا اخي الفوركس اخذ كل اوقتنا وبدانا نفكر فيه وفي الصفقات التي ندخل بها اصبحنا بعيدين عن اصدقائنا واهلنا واطفالنا بسبب الفوركس وانشاء الله هذا الحب يقودنا الى تحقيق الارباح

ranimdammar
09-10-2015, 10:14
يحدث هذا عادة في البداية اما عندما نخالط الفوركس اكثر وننظبط في تداولنا يصبح الحال عادي
الا الذين لا يفترون يذكرون الوصل الى الثراء بسرعة هؤلاء هم من يتعبون كثيرا في هذا الفوركس

tarik46
09-19-2015, 22:34
نعم معك حق الفوركس يجعلك تقضي ساعات طويلة اما شاشة الحاسوب و هو امر خطير اذ يؤثر على عينينك
كما يؤثر على علاقتك بالناس حيث تصبح تميل الى الانطوائية و الجلوس وحيدا و تبتعد عن الناس
موفق باذن الله

dhmo
09-20-2015, 03:15
نعم معك حق الفوركس يجعلك تقضي ساعات طويلة اما شاشة الحاسوب و هو امر خطير اذ يؤثر على عينينك
كما يؤثر على علاقتك بالناس حيث تصبح تميل الى الانطوائية و الجلوس وحيدا و تبتعد عن الناس
موفق باذن الله

هو اغلب الي هنا في المجال انطوائين بس المهم انه بالفعل المتاجر الشاطر هنا الي يقدر يكون ملم بكل طرق التداول والاستراتيجيات والتحاليل في الفوركس علشان يقدر يحقق منها ربح كبير
ويكون افضل في المستقبل

elhamy enany
09-20-2015, 04:42
وذلك لان سوق الفوركس بيعمل علي جزب المتداول وذلك لما فيه من تشويق واثاره في التحليل والمكسب وده بالنسبه لي الان ك لعبه كونكر التي كانت تجذب اللاعب اليها لما فيها من تشويق
ده سبب يخلي الشخص يجلس فترات طويله امام السوق

tawfik999
09-22-2015, 13:48
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الفاضل و بعد
نعم به عديد من الفرص اخي لهذا اخشى ان تفوت علي و هو اصلن يكمل وقت فراغي

Aimen Nouicer
09-22-2015, 14:16
أخي العزيز أشكرك على الإشارة إلى هذه النقطة المهمة و كما قلت العيب في المتداولين و ليس في الفوركس صحيح أن الفوركس 24 على 24 ساعة لكن هذا لا يعني أن يكون كل حياتنا و هناك أمر آخر الأوقات المفضلة للتداول محدودة حيث تكون السيولة كبيرة و التداول قوي جدا و فرص الربح أكبر و الله ولي التوفيق و شكرا.

msi
09-22-2015, 15:33
نعم اخي بعض الشيء فالجلوس على الحاسوب لفترات طويلة يدخلك في امراض نفسية
مثل الانطواء لدلك يجب جعل الفوركس عمل ثانوي بوقت محدد فقط

kachchaoui
09-22-2015, 15:38
تحية طيبة لأعضاء المنتدى الكرام ولك أخي على هذا الموضوع لابد من التداول في أوقات محددة حتى نتجنب الإنطواء وأتمنى لك التوفيق والنجاح في الفوركس ومزيدا من الأرباح إن شاء الله وشكرا

MOURSAK76
09-22-2015, 15:51
السلام عليكم ورحمة الله
أخي الكريم ينبغي على كل واحد فينا أن يحسن تسيير حياته العملية والاجتماعية كي لا يسيطر
الفوركس على كل وقتك وذلك بأن نخصص أوقات معينة فاليوم يلتداول بغض النظر عن نتائجها ان
كانت ربحا أم خسارة

ayoub321
09-22-2015, 15:53
السلام عليكم مرحبا اخواني منتدى فوركس مصر
مشكور أخي الكريم على هذي المبادرة لكن يجب أن تعرف أنه ليس كل متداول لديه وقت
لجعل لفركس وقت طويل مثل العمل المباشر لأنه معضم المتداولين مبتدئين تقبل مروري

daghouj
09-22-2015, 16:36
في الحقيقة لا لم اصب انطوائية بسبب تجارة تبادل العملات فالحمد لله انا اعطي لكل شئ
وقته و حقه من المجهود و العمل لكي ل اقع ف مثل هده المشاكل

dhmo
09-22-2015, 21:55
في الحقيقة لا لم اصب انطوائية بسبب تجارة تبادل العملات فالحمد لله انا اعطي لكل شئ
وقته و حقه من المجهود و العمل لكي ل اقع ف مثل هده المشاكل

المجال بيكون محتاج وقت في البدايه فعلا وطبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

ynwa1892
09-23-2015, 20:11
السلام اخي كل شيئ في النظام اخي انا اتاجر على فريم 4 ساعات وانتظر كل ما تغلق 4 ساعات افتح المنصة واقرر الدخول او لا
وفقك الله

Rami Ahmed
09-25-2015, 14:19
لان الفوركس يجعلنا نبتعد عن افراد العائلة والمجتمع والاصدقاء وبالتالى نصبح فى مجتمع اخر وبالتالى لابد من تنظيم الوقت بين الفوركس وحياتنا الشخصية

y4x
09-25-2015, 14:28
انا عن نفسي بسبب دخول عالم الفوركس

اصبحت متواجده في البيت طول الوقت مش بخرج من البيت ولا حتي بكلم حد في التلفون

وبسبب الفوركس خسرت ناس غاليه عليا اوي

akram mohamed obaid
09-25-2015, 14:53
اخي الكريم اكيد ان العيب في المتداولين لان ليس لديهم الخبره الكافيه ونقص المعرفه وبالتالي يخسرون اموالهم بشكل كبير اما الفوركس فجعلني انطوائي ودائم النظر الى الفوركس والى الصفقات التي ادخلها
تقبل مروري

mohammed55
09-29-2015, 08:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بصراحة انا لم اصبح انطوائي بسبب الفوركس و لا اعتقد اني سوف اصبح كذلك
لاني احاول توفير الوقت اللازم للفوركس و الموازنة بينه و بين حياتي تقبل مروري

snnaky
10-30-2015, 22:44
مش عارف حضرتك اية الموضوع واية النتيجة اللى انت عاوز توصلبها وهل النتيجة دى تفيد الناس ولا مجرد تحصيل حاصل
يعنى موضوع ان التداول بياخد المتداول من الناس او من اقرب الأقرباء دة طبيعى واى تجارة بتعمل كدة بس يمكن الفوركس عشان ادوات التواصل بية على مدار اليوم ومن اى مكان ومن اى حتة بيسهل دة اكتر وبيخليك متواصل مع عملك طوال اليوم وعاوز اقولك ان لكل شيء ضريبة
يعنى زى ما بتتعب انت بتفرح بمجهودك

ahmed bakry
11-02-2015, 11:03
صديقى العزيز انا بشوف انه اللى هاياخد مجال الفوركس بجدية وعمل بجد هايكون انطوائى لانه محتاج انه يفضى نفسه له ويفرغ نفسه خالص له والسلام عليكم

doctor14a
11-02-2015, 12:25
بسم الله الرحمن الرحيم
بصراحة انا جديد في مجال الفوركس و افكرا دائما عندما ابقى شارذا بتفكيري
في كيفية الثراء من خلال الفوركس بالتوفيق للجميع

nadjatalgeria23
11-02-2015, 12:33

اخي الكريم كما قلت سابقا كل تاجر يمتلك استراتيجية العمل الخاصة به
و كما تعرف لا تكن فرص الدخول سانحة في جميع الاوقات
مهما كانت الاستراتيجية التي تمل بها مما يتطلب البقاء امام الشارت لاقتناص الفرص بالتوفيق

asxqwzdcefv1
11-13-2015, 00:49
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولذلك من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره وانا نفسى واجهت

zerodox
11-13-2015, 00:55
اخي الكريم اضن ان الفوركس لايؤتر على الحياة اليومية خصوصا بعد تجربة طويلة لانك تعرف اوقات الربح و هدا يعطيك فرص لعيش حياتك
بالتوفيق.

ahmedhathout
11-19-2015, 20:26
لو الفوركس خلاك انطزائي يبقى العيب فيك ان ادمنت التداول بصوره مستمره
ومفروض تحط لنفسك سيستم معين تتاجر بيه

marwanadam
11-19-2015, 22:45
يجب اخى ان تحترم الامر والحيات بتاعك وان تندم الاوقات كلها
الان لا يمكن ان تقلص الحياة كلها فى التداول لدى يجب ان تعطى الوقت الاصحاب الحقوق
وبتوفيق

Bassem Hassani
11-19-2015, 23:23
لا علاقه للفوركس بالاطواء ولكن الانطواء دا مرض وانت بتكون مسؤل عنه لان الفوركس مش بيطالب اى متداول انه يجلس على الجهاز 24 ساعة فى اليوم دا حتى الفوركس موفر مجموعة من الادوات فى منصه التداول على توفر على المتداول الوقت للنظر للشارت منها الاستوب لوز والتيك بروفيت ولكن انت لازم تحدد وقت معين تتداول بيه بناء على البورصات العالمية

houssemmidou4
12-31-2015, 17:19
نعم اخي معك حق ان المكوث الطويل اما الحاسوب يجعلك انطوائيا و هذا بسبب الفوركس لان
التداول و التعلم و كتابة البونص يتطلب عملا كبيرا و متواصلا لساعات طويلة و لكن لابد من التضحية

heroo252
12-31-2015, 17:35
للاسف فعلا من انطوائى وانما الفوركس بيبعد الواحد شويه عن الناس
عن الاصدقاء عن العلاقات الاجتماعيه يعنى بتبقى جالس امام الشارت بالساعات ومش حاسس بالوقت

neverlityouco1
01-06-2016, 17:12
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

latraaa
01-06-2016, 19:31
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى أكثر قوة و أكثر استفادة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

eragon
01-06-2016, 19:46

ام انه اصبح بالفعل يشكل كل حياتنا اليوميه ويأخذ اليوم بأكمله .. ان لم يكن بمتابعة الشارت .. يكون بالتفكير فيه

أرجو اثراء الموضوع بالنقاش الجاد الهادف .. ونحاول سويا ايجاد حلول حتى لا نصبح انطوائيين اكثر من اللازم ونزعج اهلنا واقاربنا

في اختلافات وتشابهات بين تجارة الفوركس والتجاره العاديه
انتا ممكن تفتح اللاب او الموبيل وتتابع كل حاجه وانتا علي القهوه او مع زمايلك مش شرط تكون في البيت
بالاضافه انك ممكن تبرمج اكسبرت يسهل عليك الدنيا

mmaty
01-06-2016, 23:42
هذه هى مشكلة التداول فى الفوركس فانت تجد نفسك تتجنب الناس حتى فى عائلتك فانت تصبح قليل التحدث اليهم بسبب انشغالك
الدائم بحركة السوق واخباره التى لا تنقطع طيلة اليوم والليلة ولتجنب ذلك يجب تحديد وقت للمتاجرة ووقت للتواصل مع الاصدقاء والعائلة

ahmed humedat
01-07-2016, 00:27

OsamaNasser
01-07-2016, 00:37
والله هو علي حسب المتداول ... فيه ناس زي ما انت قلت كده عندهم اداره للوقت ومخصص وقت معين للفوركس بحيث انه يكون عنده وقت لاي نشاط اخر
وفيه المتداولين اللي بيحاول يقتنص اي فرصه لصفقه رابحه وهتلاقيه فاتح المنصه 24 ساعه

Ami abdou
01-07-2016, 01:54
الى حد ما فالفوركس يلهيك على عدة امور و يخليك نوعا ما انطوائي لس الواحد على قد ما يقدر يحاول يوفق بين هذا و ذاك ..بالتوفيق

zead ahmad
01-07-2016, 10:13
العيب من المتداولون والخسارة منهم هم ليست من الفوركس التاجر لو له الخبرة الكبيرة بالتداول لن يعرف الخسارة نهائيا لذلك يجب ان تعرف بان التداول على الخبرة هو الاساس حتى تقدر تعرف كل شيء

neverlityouco1
01-10-2016, 23:50
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

housseme
01-10-2016, 23:54
أظن ان معظم المتداولين اصبحوا شبه انطوائيين ولا نقول انطوائيين عن نفسي انا لم اصبح انطوائي لان لدي عمل آخر غير الفوركس

take-profit
01-11-2016, 19:47
الانطوائية صفة في الكثير من الناس و ليس شرط ان يكون الفوركس هو السبب و ربما يكون سلبيات في المجتمع
تجعل الشخص يفضل الانطواء علي الاهانة او المواقف الصعبة التي يواجهها في المجتمع

hossam122
01-11-2016, 20:00
ربما وحيدا تقريبا
بالتالي الفوركس والاتزام والصرامة التي اتبعها فعلا جعلتني وحيدا مع جهازي واحلامي وايضا مع موبايلى كل شى لديا اصبح له علاقة بالفوركس

nuclear2010
01-11-2016, 22:23
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

عاشق الفوركس
01-12-2016, 22:43
7 الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
لا يوجد مضارب يعقد 24 ساعة امام الجهاز لمضارب كل تاجر له وقت للتدوال في الفوركس

one k
01-13-2016, 22:47
السلام عليكم ... ظروف الشغل بس هي اللي من الممكن انها تخليك بعيد عن التعامل مع الناس شوية لان من الممكن ان يكون التعامل مع التداول
بياخد وقت كبير شوية ومن المهم ان يكون التعامل مع التداول افضل في الاوقات اللي بيكون فيها السوق هادي
بالتوفيق ان شاء الله

chorouk
01-14-2016, 19:12
نعم احيانا انطوي لايستطيع احد التحكم فيه بعكس ما يحدث في البورصه حيث تجد ان البورصه شركه معينه تتحكم في السهم والتجار لهم
السيوله فى الفوركس تعتبر روح السوق بالتوفيق

hossam122
01-14-2016, 19:57
كل تاجر منا يمتلك استراتيجية العمل الخاصة به و
كما تعرف لا تكن فرص الدخول سانحة في جميع والاوقات مهما كانت الاستراتيجية التي تعمل بها مما يتطلب البقاء امام الشارت لاقتناص الفرص وهذا يحتاج الى معلرفة

dhmo
01-17-2016, 23:14
كل تاجر منا يمتلك استراتيجية العمل الخاصة به و
كما تعرف لا تكن فرص الدخول سانحة في جميع والاوقات مهما كانت الاستراتيجية التي تعمل بها مما يتطلب البقاء امام الشارت لاقتناص الفرص وهذا يحتاج الى معلرفة

بيكون على حسب طريقه المتاجر واكيد اخي علشان لازم الاول انك تفهم المجال الي انت فيه كويس اوي وبعد كده تتعلم وتاخد بالاسباب انك يكون ليك طريقه عمل جيده واسلوب متاجره وفهم
وخبره تواصل النجاح وتحقيق الربح بهم

latraaa
01-18-2016, 00:05
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات و على الطرح القيم و الدي أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان يعمل الإخوة الكرام على الإستفادة من المنتدى القيم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

zead ahmad
01-18-2016, 11:14
الفوركس لا يجعلك انطوئى ابدا لا بل بالعكس الفوركس يجعلك تتداول بين عملاء كثيرين وتتابع ما يفعلون فهو يعتبر شبكة اجتماعية تفيدك وانت امام كل الاصدقاء اين الانطوائية طالما انك ببين الاصدقاء

dhmo
01-18-2016, 14:38
الفوركس لا يجعلك انطوئى ابدا لا بل بالعكس الفوركس يجعلك تتداول بين عملاء كثيرين وتتابع ما يفعلون فهو يعتبر شبكة اجتماعية تفيدك وانت امام كل الاصدقاء اين الانطوائية طالما انك ببين الاصدقاء

هو المجال ده بيعلمك النظام اخي ولازم يكون فيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

aym
01-18-2016, 14:42
عملية التنظيم مهمة جدا لكل من يتداول فى الفوركس ولازم يعمل تنظيم للوقت زتنظيم لعميليات التداول ويختار
الوقت المناسب فى التداول مش فاتح فوركس باستمرار

mourada
01-19-2016, 14:15
مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع و بالفعل اصبحت انطوائيا و منعزلة عن الناس و حتى الاقربون واعتقد ان طكل من دخل الفوركس هكذا و اصبحنا مدمنين ايضا

dhmo
01-19-2016, 18:04
عملية التنظيم مهمة جدا لكل من يتداول فى الفوركس ولازم يعمل تنظيم للوقت زتنظيم لعميليات التداول ويختار
الوقت المناسب فى التداول مش فاتح فوركس باستمرار

وخوصوصا من بدايه التعلم ويجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

wragmo
01-19-2016, 18:23
تحياتي للجميع..
هذا المنتدى الجميل يوفر كافة المعينات لبداية جيدة في سوق الفوركس..
فهو يوفر المواد التعليمية بالاضافة إلى الخبرات المختلفة..
وأيضاً رأس المال للبداية.
شكراً جزيلاً لكم..

never4
01-22-2016, 12:12
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mahmoudpoha1
01-22-2016, 12:16
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح ان الانطواء من الامور التي تجعل المتداول كئيبا ولا يعرف ماالذي يحدث من حوله لانه اختار العزلة على الاختلاط بالناس وان الفوركس لا يجعل من المتداولين انطوائيين

monira salah
01-22-2016, 12:19
أشكرك علي الحديث في هذا الموضوع واتفق معك ف انه بالفعل
جعلنا شبه انطوائيين ولكن من رأيي أنه من الممكن التحكم في انفسنا وإعطائها وقت راحه لنقوم ب أعمال أخري

mahmoud massry
01-22-2016, 12:31
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني واخواتي الكرام
اعتقد ان السبب انك فعلا مبتبقاش عارف الفرصه هتيجى امتى علشان كده بتفضل قاعد اغلب اليوم على الكمبيوتر

mody555
01-23-2016, 16:51
في الأشهر الثلاثة الماضية، كان التّجار في صدد شراء المخاطر من خلال السلع والأسهم والعملات المرتبطة تجاراتها بالمخاطر. ونتيجة لذلك، تفوّق الدولار الأسترالي في أدائه مقابل غيره من العملات بما أنّه يوفر معدّلات عالية من العائدات. لذلك، ثمّة خلفيّة أساسية لتحصّن الدولار الأسترالي بالمزيد من القوّة. اليوم، سنراقب تحرّكات الدولار الأسترالي مقابل الدولار الكندي.

الاصيل
01-23-2016, 16:53
اكيد العيب فى الفوركس وليس العيب فى كل المتداولين فيه
قليل من يستطيع ان يتحكم فى نفسه ويغادر السوق وهو لديه راس مال
فعلا السوق اخذ كل وقتنا واهتمامنا وتفكيرنا واكيد اموالنا
تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى الكرام بالتوفيق و النجاح

salahedin
01-23-2016, 16:56

تقبل مروري
والسلام

---------- Post added at 01:56 PM ---------- Previous post was at 01:55 PM ----------

حــن بالقرآن نحيا نحن من أبناء يحـــيى
حـبنا في الله يـحـيا في القيام وفي السجود
لا نعادي أو نخــون أينما كـــــــنا نكــــــون
لا نبالي بالمـــنون فالشجاعة في الصـمود
صبرنا صبر جـميل لا تنكــــــر للجـــــمـيــل
نحن جـيل بعد جـيل ســـرنا فيــنا الخــلـــود
صـدقنا صدق طليق لا يحـــــد ولا يضـــيــق

hmadnahox
01-23-2016, 18:44
يا اخي الكريم نعم بعدما دخلت الفوركس اصبحت منعزل وافكر في الماديات كثيرا
والله الموفق والمعين

never6
01-24-2016, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ebn masr
02-04-2016, 02:47
بصراحة اة اصبحت منطوى جدا وبقيت اغلب وقتى للتداول ف الفوركس والسوق ولمنتدى وبجد تعبان جدا فيه وبتعرض لمخاطر كتيرة ومشاكل بس بحاول انى اتفادى دة وربنا كريم ان شاء الله

mahmoud massry
02-04-2016, 06:09
السلام عليكم و رحمة الله
اهم حاجه فى الفوركس انك تتعلم كويس ازاى تحلل السوق وتتعلم امتى تدخل الصفقه وتحضر فيديوهات وويبينار لانها بتثبت المعلومه اسرع وانك تخصص اوقات محدده حتى لا تفقد حياتك الاجتماعيه والاسريه

abanoub2015
02-04-2016, 09:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من وجهه نظري اخي الكريم اجعل الفوركس دخل لا يعتمد عليه بمعني انه دخل ادخار مثلا مش وظيفة او تعطيه وقتك كله طبيعة عمله غير كده فهو دخل غير ثابت الفلوس التي تعمل بها هنا تعامل معها علي انها ادخار في بنك مثلا بس بنسبة عالية وده ببساطة سهل اذا كنت لا تخاطر وتحقق ارباح قليلة لكن تجنب المخاطرة في هذا المجال بس بالتوفيق

zead ahmad
02-04-2016, 10:33
انا لست انطوائ بسبب الفوركس اولا الانطوائية تلك هذا بعيده عن الفوركس هذا مرض بعيد كل البعض عن التداول فى الفوركس ولا يمكن ابدان ان يكون الفوركس بب للانطوائية

zizouben
02-04-2016, 10:36
ا في بداية الامر نعم قد نصبح انطواءيين بدون ان نشعر خوفا من ان تفوتنا فرصة للربح
نكثر من الجلوس علي المنصة وبعدها تبدا ان تحدد لك الوقت الكافي للعمل علي الفوركس

اكرم التميمي
02-04-2016, 10:46
منذ ان عرفت الفوركس تعلقت به ولزمت البيت ولو اخرج منه دائم البحث عن وسائل للربح منه والدخول الى توصيات او تحليلات عسى ان تنفعنا في كسب الاموال منه
تحياتي
تقبل مروري

محمد صلاح
02-04-2016, 11:47
فعلا اخى العزيز سؤال مهم جدا لانك فعلا بسسبب الفوركس

ممكن تصيح انطوائى وبعيد عن المجتمع وبعيد عن الناس لازم الفوركس لا يؤثر علينا

soad labib sadek
02-04-2016, 12:37
السلام عليكم اخي العزيز انا عن نفسي لا اري ان الفوركس يجعلك انطوائي لان اساسا افضل اسلوب في التداول في رايي هو فتح صفقاتك و اغلاق المنصة و الذهاب لعمل اي شيء اخر و في النهاية اما تيك و اما استوب

تحياتي

ibrahem91
02-04-2016, 12:42
ممكن ولكن تنظيم الوقت هو ما يجعلك تحافظ كثيرا علي وقت والوصول الي افضل المستويات التي
تساعدك علي توفير اكبر وقت ممكن لكي تتعامل في حياتك الطبيعيه ايضا وكثيرا

yacrao
02-04-2016, 13:23
في بعض الاحيان يؤثر الفوركس على المتاجرين فيه فيصبح الامر خطيرا بعض الشيء وهذا من خلال التصرف الغير مسؤول من الاشخاص

islamhd
02-04-2016, 22:27
اشكرك علي هذا الموضوع الشيق اتمني لك التوفيق
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

starnew
02-04-2016, 22:29
الف الف شكر وجزاك الله خير موضوع رائع والف شكر على طرحك موضوعك للاستفادة دائما وعدم الخسارة وننتظر المذيد المذيد المذيد من المواضيع المفيدة وجزاك الله خير وبارك الله فيك الف الف شكر على معلوماتك التى افتدتنى بالتوفيق
والتوفيق للجميع

aboubakeur_m12
02-04-2016, 22:36
اوافقك فيما تقدمت به في الطرح فالنجاح في الفوركس ما يتطلب تفرغا كبيرا و انعزالا عن العالم الخارجي و هذا من اسباب انزعاج الكثيرين من هذا المجال و شخصيا ارى ان هنالك حلا وسطا و يكون بتخصيص وقت معين لتعلم الفوركس و اخر للتفرغ للاصدقاء او العائلة .

mahmoud massry
02-04-2016, 22:44
اكيد الفوركس بياخد منك وقت كبير خاصه فى البدايه وانت بتتعلم ولكن بعد فتره لازم تعطى حياتك الاجتماعيه والاسريه وقتها

yansane
02-05-2016, 19:45
سابقا كل تاجر يمتلك استراتيجية العمل الخاصة به و كما تعرف لا تكن فرص الدخول سانحة في جميع الاوقات مهما كانت الاستراتيجية التي تمل بها مما يتطلب البقاء امام الشارت لاقتناص الفرص بسبب الفوركس لانه لايقوم من وراء الشاشة و هذا خطا عليك تجنبه لانه يجب ان تاخذ فترات راحة للاسترداد حتى لا تشعر بالتعب و الملل بالتوفيق

global
02-05-2016, 22:27
يا اخي الكريم نعم والله انا اصبحت منعزل على العائلة واصبحت ايضا جد عصبي في المعاملة
والله الموفق والمعين

nadin
02-05-2016, 22:41

بصراحه انا لسه جديده مدخلتش ف المجال اوى
مش عارفه اذا كنت هبقى انطوائيه ولا لا
مشكور تقبل مرورى

justsmile
02-05-2016, 22:59
ابدا اخي .. بالعكس .. اصلا انا اضع خطة لوقتي مع الفوريكس .. ولا ادعه يأخذ كل وقتي .. و من لا يعمل خطة صدقني سيأخذ الفوريكس كل وقته و هذا خطأ ..

lebouziramzinio
02-06-2016, 02:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمان الرحيم أما بعد اخي الفاضل اصبح انطوائي بسبب الفوركس لانه لايقوم من وراء الشاشة و هذا خطا عليك تجنبه

MahmoudNofal
02-06-2016, 03:10
السلام عليكم و رحمة الله اعتقد ان المشكلة ان الفوركس شغال 24 ساعة و كل سوق ليه معاد و اخبار على مدار اليوم بس لازم الواحد يتحكم فى نفسه

Alhousni
02-06-2016, 03:40

موضوع الفوركس اصبح حيايه يوميه انا مع رائي انه نضع له توقيت افضل التواقيت بعد فتره الذروه وشكرا

tarekgamal
02-06-2016, 04:13
الفرويكس اصبح حياتنا كلها
سواء فى العمل نفكر به وفى الاوقات مع العائله
ههههه حتى خلال نومنا نفكر هل فى الصفقات التى قد تفوتنا
تقبل مرورى

islamhd
02-06-2016, 13:38

chouaib112
02-18-2016, 23:04
بالتالي الفوركس والاتزام والصرامة التي اتبعها فعلا جعلتني وحيدا مع جهازي واحلامي

dhmo
02-20-2016, 01:29

علشان بيحتاج تركز في البدايه وهنا النفسيه في المجال ده مهمه جدا لانها الي بتحقق للمتاجر الاستفاده الكامله من المجال ده وتخليه قادر انه يضبط انفعالاته يعني لا
يفرح اوي ولا يزعل اوي على اي حاجه

بروفسير العرب
02-20-2016, 01:46
اعتقد هو الطمه فى ربح اكثر هو الذى يجعل المتداول يجلس
وقت اكثر امام الفوركس ولاكن انا لا افضل هذا يفضل الدخول صفقه
او صفقتين فقت فى اليوم وترك السوك وترويج عن النفس حتى لا تتشائم
ولا تتعقد من هذا السوق

global
02-20-2016, 01:55
يا اخي الكريم نعم بسبب الفوركس اصبحت اعزل نفسي عن العائلة كثيرا وأفكر في الماديات
والله الموفق والمعين

never101
02-21-2016, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

3mooR10
02-21-2016, 01:38
للأسف ده حقيقي
واحسن حل تحديد وقت معين ف اليوم للفوركس
وممارسة الرياضة والخروج م تسمحش للفوركس يسيطر عليك
لان ده نهايتة مرجنة ! وبالتوفيق

معن الجميلي
02-21-2016, 19:54
بالتوفيق

zsei52
03-02-2016, 14:31
نعم للاسف بسبب طول فترة الجلوس ومتابعة الامور المتعلقة بالفوركس

neversi4
03-06-2016, 23:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

elnagar
03-07-2016, 00:05
االسلام عليكم اخى الكريم الكثير بالفعل اصبحوا انطوائيون بسبب الفوركس وان الفوركس هو عالم يعيش الانسان بداخلة فيه الكثير من الربح ومن الخسارة مما يجعل الانسان انطوائي

magdy mahmud
03-07-2016, 02:44

ام انه اصبح بالفعل يشكل كل حياتنا اليوميه ويأخذ اليوم بأكمله اكيد لانه بياخد اليوم كله

magdy mahmud
03-07-2016, 02:45

ام انه اصبح بالفعل يشكل كل حياتنا اليوميه ويأخذ اليوم بأكمله اكيد لانه بياخد اليوم كله

elnagar
03-07-2016, 03:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور اولا ولكن لكل شئ ممبزات وعيوب وايضا اعتقد ان الفوركس من عيوبه انك لكي لاتفوت ربح تتجه الي الانعزال ولكن انا لا احب ذلك

rinho1991
03-07-2016, 17:45

ملاك الروح
03-12-2016, 02:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الفوركس يحتاج الى اشخاص متفرغون اخي وكذلك لخبراء ولشخص متفرغ للتعلم
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

Civil Engineer
03-12-2016, 03:18
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
المشكلة ليست في الفوركس اخي فكثيرا منا يدخل الفوركس بدون تعلم او سعي منه الا وراء المكسب السريع فقط بدون عناء

elnagar
03-12-2016, 03:34
السلام عليكم اخى الكريم مشكور على طرحك لهذا الموضوع بالفعل الفوركس يحتاج الى التركيز والمعايشة مع التداول مما يجعل المتداول يعيش فى انطوائية كاملة بالتوفيق للجميع

salimkala
03-13-2016, 14:42

messaoud43
03-14-2016, 13:26
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور
[COLOR="Silver"]

mego997
03-15-2016, 17:17
لان الفوركس ليس كباقي الاعمال فانت لا يوجد لك رئيس ليحاسبك او موعد محدد للحضور
ولكن يجب ان تنظبط

ahmed arrar
03-15-2016, 17:22
فى افورك اكدي بيكون فية عيوب كثيرة جدا والتاجر يجب انه يعرف ا زاى يتفادى الانطواء وهذا كبر خطر فى الفوركس
وللك يبج انه كيون التاجر على علم انه يدل عدد قليل من الصفقات فى اليوم

QQahmedQQss
03-15-2016, 18:42
شكرا لك اخى لطرحك الموضوع للمناقشه يمكن فعلا بسبب كثره الفرص لو بردو قله
الفرص كلا حسب استراتيجيته ولكن اللى اعرفه انه بقى ادمان وجزء اساسى من حياتى

mego997
03-26-2016, 19:59
ولكن يجب ان تنظبط

doola2020
03-30-2016, 06:28
الحمد لله أنا بطبعي انطوائي والفوركس لم يسبب لي هذه الحالة لأنها موجودة عندي ولكن كانت هذه الحالة سببت لي حب الفوركس وتداول العملات

joker7diaa
03-30-2016, 08:06
سؤال غريب بس ممكن الفهم الخطئ للمجال او الى بعمل بالمجال بطرقة خاطئة هو الى ممكن تطرح عليه السؤال
وانا افضل اختيار اوقات للعمل وانت على كل حال يمكنك متابعة السوق من اي مكان تريده

saleh05
03-30-2016, 08:10

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

doaa sary
03-30-2016, 18:46
بالنسبالى اة جدااا
بفضل قدام الشارت بال10 سعات
وقدام المنتدى
وقت طويل
لان الفوركس بياخد وقتنا
وبعتبرة وظيفتى الوحيدة اللى بعتمد عليها
بالتوفيق للكل

HaMaDa99
03-30-2016, 18:48
لا شك أن تعاطي المخدرات أمر فظيع وقبيح، وأكثر فظاعة وقباحة حين يكون تناوله وسط الإناث، والمخدرات لا شك أنها مدمرة ومدمرة جدًّا، تُفتت الشخصية، تؤدي إلى تدهور وانحدار اجتماعي بشع، ولا شك أنها تُخلُّ بالعقل في نهاية الأمر، وتؤدي إلى ضررٍ بليغ بالصحة الجسدية خاصة وظائف الدماغ ووظائف الكبد والكلى.

mego997
04-02-2016, 17:53
ولكن يجب ان تنظبط

admiap
04-02-2016, 17:56

اخي الكريم كما قلت سابقا كل تاجر يمتلك استراتيجية العمل الخاصة به
و كما تعرف لا تكن فرص الدخول سانحة في جميع الاوقات مهما كانت الاستراتيجية التي تمل بها مما يتطلب البقاء امام الشارت لاقتناص الفرص بالتوفيق

wentwor
04-02-2016, 17:58
السلام عليكم و رحمة الله لا اظن كدلك لاني انا شخصيا اعتبر الفوركس كمثل وضيفة لدي اوقات محددة لتداول و عند الدخول الى الصفقات اضع امر اخد الارباح و امر توقف الخسارة و انصرف لاخرج مع الاصدقاء او العائلة بشكل طبيعي

البرنس ميدو
04-02-2016, 18:19
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم هضا الكلام غير معقول كيف التدوالف الفوركس يسبب الانطوايه
ان العمل بجد ل يسبب الامراض بل يعود عليك المكسب وان تقبل مرورى

---------- Post added at 03:19 PM ---------- Previous post was at 03:17 PM ----------

اخى الكريم ان كثرة الوقت بدون عايد عليك هو يعود عليك
بالانطوايه ةالعزله بعيبد عن الناس فيجب ان يكون لكل وقت شغله وان تقبل مروى وشكرا

الماجيك
04-02-2016, 18:23
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انا مبتدى جديد ولكن لا اشعر بلانطوائية
لانى ممكن الخروج لوقت عن هذا المجال لو لساعات بسيطة فهو ياخذ وقتة المحدد فى اليوم وشكرا

رومانى
04-02-2016, 18:54
بصراحة سوق الفوركس والتداول يحتاج كثير من الوقت فهو يسرق الوقت وخاصة فى البداية
فهو يحتاج الى الدراسة ومشاهدة الفيديوهات وسؤال الكثير من اهل الخبرة
ثم بعد ذلك يسرق الوقت فى متابعة اخبار السوق والتداول فهو يبعدنا
عن من نحبهم

فوزي
04-03-2016, 14:12
بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم ماذا اقراء هو ممكن العمل الجميل والممتع اللى احنا بنعمل فية الزى يخمل
سم الفوركس يجعلنى اكون فى حالة انطواى لالالا لا اخى بل انا من خلال الفوركس اصبح انسان اجتماعى وغير منطوى بالمرة

وشكرا

---------- Post added 04-03-2016 at 11:12 AM ---------- Previous post was 04-02-2016 at 09:49 PM ----------

بسم اللة الرحمن الرحيم اخى الكريم انت تسال عن هل اصبحت انطوائي بسبب الفوركس احابك اخى الكريم بالاتى ان كنت
اعمل فى الفوركس مع مجموعات كبيرة اتحدث واتحاور مع الاخرين فكيف يمكن ان يكون ذلك طبعا الموضع دى مش سليم وشكرا

eg.light
04-03-2016, 14:20
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

المشكله فعلا ان اللي بيهتم بالفوركس بينعزل عن الناس ويصبح شغله الشاغل تعلم الفوركس او اقتناص الفرص من اجل التداول الجيد
وبذلك يبتعد عن الجميع ويصير انطوائي

morad adel
04-03-2016, 14:47
هو فعلا التدوال بياخد وقت كبير منك وساعات قدام كمبيوتر علشان كده لازم تنظم وقتك وساعاتك قدام كمبيوتر

hamed mohamed
04-06-2016, 04:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
مشكور اخي الكريم على الموضوع .........و على الطرح
و على الراي و على المعلومات .............
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير........... إن شاء الله، بالتوفيق لك

mohammedjehah
04-06-2016, 04:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة صراحة اخوانى لم اعلم اين العيب فينا ام فى الفوركس ودائما اتسائل ما الذى يحدث حتى فى نوم نحلم فى الربح او الخسارة شكرا تقبل مرورى

the iraqiwae knight
04-06-2016, 10:16
بالنسبة لي اخي الكريم
افضل ان يخصص وقت من اليوم لمزاولة التداول بالفوركس حتى لا ينعكس سلبا على حياتنا اليومية ونشاطاتنا المختلفة
فالفوركس سوق حاله حال الاسواق التجارية ويجب ان تكون له اوقات لمزاولته بغض النظر عن مبدا اقتناص الفرص وانا مؤمن تماما بان ما كتب لي من رزق لن يكون لغيري اطلاقا
شكرا لك

angelzzz
04-06-2016, 10:23
فعلا في الاول فقط يحتاج الي وقت كبير حتي تحدد اهدافك و تتعلم و تبحث عن اسلوب
التداول الخاص بك و قد تستمر في التفكير فيه لساعات و لكن مع الوقت سوف تجد استراتيجيه خاصه بك و تحدد اوقات معينه للعمل بها و عدد الساعات التي تحتاجها

dhmo
04-06-2016, 23:27
بصراحة سوق الفوركس والتداول يحتاج كثير من الوقت فهو يسرق الوقت وخاصة فى البداية
فهو يحتاج الى الدراسة ومشاهدة الفيديوهات وسؤال الكثير من اهل الخبرة
ثم بعد ذلك يسرق الوقت فى متابعة اخبار السوق والتداول فهو يبعدنا
عن من نحبهم

ويمكن ايضا والافضل التعلم من الكتب اخي افضل بكتير من اي وسيله تعلم اخرى لانها بتقدم ليه هنا المعلومات بطريقه منظمه وسهله ويقدر يتابعها انما الفيدوهات بتكون ملخصه اكتر
ولازم يكون معاه قاعده بيانات

mego997
04-10-2016, 21:52
ولكن يجب ان تنظبط

mohamedelfiky
04-10-2016, 22:37
بسم الله الرحمن الرحيم والله ياجماعة موضوع الفوركس دا اصبح مع الواحد خيال حتى ف الحلم بيحس بالصفقات وبيحلم بيها هههههههههههه

ahmed manoo2015
04-11-2016, 01:09
مساء الفلل مشكور اخي الفاضل علي مجهودك الاكثر من رائع ونتمني ان تضيف لنا كل ما هو جديد بالمجال وتعمل علي افادتنا بالمعلومات الجديدة التي تساعدنا في التوسع بهذا المجال
فكل هذا يعمل علي تطور الشباب والفكر الاقتصادي

islam bahnsawi
04-11-2016, 10:58
نشكر كل من يساعد المتداولين المبتدئين بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول و جيدة هذة المعلومات الهامة و التى تساهم فى توفير البحث و الوقت و المجهود و تساعد على اكتساب الخبرة فى سوق التداول و الالمام بالمعرفة فى هذا السوق الملىء بالمخاطر و نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

basem adel
04-11-2016, 11:07
اعتقد الانطوائية التى تتكلم عنها تنشأ من اسباب عديدة فمثلا اذا كنت تعمل عمل يستدعى وجودك 8 ساعات ثم العودة الى المنزل ثم الجلوس امام منصة التداول بحثا عن فرصة مكسب 6 ساعات اخرى فلن يتسنى لك القيام بانشطة اخرى اجتماعية وذلك هو نوع الانطواء الاغلب نتيجة استنفاذ الوقت فى العمل

FOREX7
04-11-2016, 13:29

algoddam
04-11-2016, 13:38
ربما لقلة فهمنا للسوق بانه سوق استثماري ولابد من اعطائه النصيب الوافر من التداول عليه
على الاقل ساعة في اليوم او على الاقل كذلك صفقة في اليوم مع النحليل بطبيعة الحال
شكرالك على الموضوع

neversi5
04-12-2016, 12:54

sob81
04-12-2016, 13:04
لو تم تنظيم الوقت بين الفوركس والحياة الطبيعية الاخرى اكيد يكون الفوركس غير انطوائي لذلك اهم شئ
هو التنظيم فى كل شئ

sob81
04-12-2016, 13:05
لو تم تنظيم الوقت بين الفوركس والحياة الطبيعية الاخرى اكيد يكون الفوركس غير انطوائي لذلك اهم شئ
هو التنظيم فى كل شئ