PDA

View Full Version : صفة ثابتة للعملة

ياسر30
04-24-2015, 11:45
الإخوة الخبراء الأفاضل/حفظهم الله
هل يوجد فى عالم الفوركس أسلوب معين لمعرفة سلوك أى عملة من العملات حتى يمكن التعامل معها، بحيث يكون صفة ثابتة للعملة سوى الأخبار أو الرسمات البيانية بحيث يحدد أهل الخبرة متى نبيع ومتى نشترى
أرجو الإفادة

rashaeid
04-29-2015, 07:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى الفاضل
نورت عالم الفوركس بوجودك معانا
باعتذر منك
لانى جديد هنا ومش هقدر افيد حضرتك بالمطلوب اتمنى انك تجد من يفيدك
في ما طلبته يسعدنا وجودك معانا بالتوفيق

mohamed9004
04-29-2015, 08:19
السلام عليكم ورحمه الله .. لا طبعا مفيش لو كان فيه كان كله دخل عليها وقعد يكسب مليارات منها طبعا انت بتحلل سواء فنى او اخبارى وبتشوف تحليلك لو بتحلل بفهم ان شاء الله حتكسب لكن لو اى حاجة ومن غير ادارة راس مال حتخسر جرب على الديمو الاول

waelmma
04-29-2015, 08:43
اعتقد اخى الكريم ان لايوجد اى ثوابت فى عالم الفوركس وجزاك الله خيرا
والحقيقة ان لكل وقت بيكون فيه رؤية مختلفة للشارت اللى امامك

sheref zakarea ahmed
04-29-2015, 08:45
اعتقد انه صعب انك تعمل صفة ثابتة للعملات بالذات لان العملة بالذات ليست ثابتة ابدا ونما هى متقلبة ومتذبذبة دائما ففى سوق الفوركس انا شايف كده والله اعلم بقى ان كان كلامى صح ولا ايه

ahmed mostafa mohamed
04-29-2015, 09:24
معلومة جيده و فعلا لا يوجد مقياس معين و لكن هناك استراتيجيات يعنى تتابع حركة العملة و تتابع المؤشر و من هنا تقدر تتخذ القرار المناسب سواء بالشراء أو بالبيع

ahmedibrahim258259
05-04-2015, 11:21
بسم الله الرحمن الرحيم لا موش في اسلوب معين اخي الكريم كلها تكهنات وساعات بتصيب وساعات بتخيب بس اهم حاجة انك تكون عارف تخرج من الصفقة الخاسرة باقل خسارة
تقبل مروري

moustafaforex
05-04-2015, 12:26
باعتذر منك
لانى جديد هنا ومش هقدر افيد حضرتك

laymedia
05-04-2015, 12:57
السلام عليكم
اعتقد انه صعب انك تعمل صفة ثابتة للعملات

Doodysamsom
05-04-2015, 14:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
محدش يقدر يعرف سلوك العملة..
او ازاى هى تمشى يعنى هترتفع او تنخفض لانها بتكون مرتبطة بالاوضاع الاقتصادية بالدول

ilyes chaieb
05-08-2015, 18:47
مش فاهم استفسارك يا غالي انت تقصد استراتيجية او قاعدة نحدد بها الاتجاه 100% ان كان كذلك فهذا صعب جدا لان قواعد التحليل ممكن ان تكون خاطئة يعنى مفيش طريقة مضمونة

adnan1969
05-08-2015, 20:42
اخي العالي لوكان في هيك شي ماكان في خساره هي دراسه وتوقع ممكن ينج او يفشل والارزاق بيد الله بتوفيق لجميع

magic777
05-08-2015, 21:37
مش فاهم استفسارك يا غالي انت تقصد استراتيجية او قاعدة نحدد بها الاتجاه 100% ان كان كذلك فهذا صعب جدا لان قواعد التحليل ممكن ان تكون خاطئة يعنى مفيش طريقة مضمونة

اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

ahme01
05-16-2015, 23:39
السّلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك على الطرح المتميز والشرح الوافي
معلومات قيمه واسلوب شيق بالطرح
اتشوق لمتابعة جديدك وما ستطرحه لاحقا
تقبل مني مروري المتواضع بموضوعك...

طارق محمد احمد
05-16-2015, 23:46
هلا بيك معانا اخى الفاضل
باعتذر منك
او ازاى هى تمشى يعنى هترتفع او تنخفض لانها بتكون مرتبطة بالاوضاع الاقتصادية بالدول

jamila cchahed
05-17-2015, 00:03
بسم الله الرحمان الرحيم محدش يقدر يعرف سلوك العملة..
تقبل مروري
والسلام

modr2015
05-17-2015, 01:22
م الفوركس أسلوب معين لمعرفة سلوك أى عملة من العملات حتى يمكن التعامل معها، بحيث يكون صفة ثابتة للعملة سوى الأخبار أو الرسمات البيانية

ahmed bakry
05-17-2015, 01:40
اخى الكريم العملة بتتغير صعودا وهبوطا حسب الوضع الاقتصادى للبلد
فنرا متلا الجنيه المصرى اما الدولار نجد يصعد ويهبط
حسب الحالة الاقتصادية للبلد
والله المستعان

مصراوى
05-17-2015, 01:48
اخى ىالفاضل اتمنى الاستفادة لجميع من تلك المواضيع التى توضح السوق الذى نتعامل من خللة وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

modr2015
05-17-2015, 01:50
لوك أى عملة من العملات حتى يمكن التعامل معها، بحيث يكون صفة ثابتة للعملة سوى الأخبار أو الرسمات البيانية بحيث يحدد أهل الخبرة متى نبيع

ahmed bakry
05-17-2015, 04:35
بصراحة يااخى الكريم وبعد التحية ليك
انا شايف انه العملة حاجة متغيرة مش ثابتة ومربوطة بشكل كامل بالحالة الاقتصادية
فمن الصعب جدا ويمكن من المستحيل كمان انك تقدر تربط بين العملة وبين حالة الثبات

ahmed90
05-17-2015, 11:48
الاوامر المعلقة من الامور التى لم اجد العديد من المتاجرين يعتمد عليها فى متاجرته بالفوركس
ولا يعتمد عليها كثير ولذلك يمكن ان يكون هناك بدائل هامة وعملية لها فى الفوركس

m.kh
05-17-2015, 12:57
هي مجرد تحاليل سواء تحليل أساسي بناءاً علي الأخبار أو تحليل فني بناءاً علي حركة العملة نفسها وأيا كانت خبرة المتداول أو المحلل تظل تلك التحاليل تحمل الصواب أو الخطأ لأنه لا يوجد ما يسمى بالثوابت في الفوركس لأن الفوركس بطبيعته يمتاز بالمخاطرة

samieh
05-21-2015, 04:14
السلام عليكم
للاسف يا اخى مافيش صفة ثابتة لاى عملة فالاخبار بتغير ملامحها دوما
ولا يوجد مثل هذا فى سوق الفوركس عامة
واحنا بنحاول نجتهد ونتوقع سلوك العملة عن طريق التحليل الفنى

modr2015
05-21-2015, 04:37
لا طبعا مفيش لو كان فيه كان كله دخل عليها وقعد يكسب مليارات منها طبعا انت بتحلل سواء فنى او اخبارى وبتشوف تحليلك لو بتحلل بفهم ان شاء الله حتكسب

Kiing
05-21-2015, 04:59
انه اعتقد انه صعب متلا انك تعمل صفة ثابتة للعملات من هناك لانه بالذات لان العملة متلا بالذات ليست ثابتة تم انه ابدا متلا انها هى متقلبة اي متلا هناك دائما داخل سوق الفوركس

wael33
05-21-2015, 18:07
السلام عليكم
أنا مبتدئة و ليس لدي فكرة عن السحب فيما يخص البونص
ارجوا ان يفيدنا مراقبوا او اعضاء المنتدى بمعرفة هذه الشروط حتى نستفيد من دخول عالم الفوركس من بوابة انستا فوركس..
شكرا

جابر1979
05-21-2015, 18:10
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يختلف تحرك السعر لعملة حسب الوضع الاقتصادي للبلد و هو ما يجعل الفوركس من الاسواق الاكثر حركة تجارية ، و عند صدور الخبر يتأثر سعر العملة بشكل كبير

karim02
05-21-2015, 18:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

al-Mashhadani64
05-21-2015, 18:55
كلا اخي الكريم لايوجد هكذا شيء لان سوق الفوركس سوق متحرك لاينتظر احد بسبب تحرك العملات السريع مما يصعب التكهن بحركة هذه العمله او تلك وتقبل مروري

BASAM IBRAHEM
05-23-2015, 03:10
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
باعتذر منك

شهيرة
05-24-2015, 23:34
السلام عليكم ورحمه الله ..
لا طبعا مفيش لو كان فيه كان كله دخل عليها وقعد يكسب مليارات منها طبعا انت بتحلل سواء فنى او اخبارى
وبتشوف تحليلك لو بتحلل بفهم ان شاء الله حتكسب لكن لو اى حاجة ومن غير ادارة راس مال حتخسر جرب على الديمو الاول

محمد مختار
05-26-2015, 02:21
معلومة جيده و فعلا لا يوجد مقياس معين و لكن هناك استراتيجيات يعنى تتابع حركة العملة و تتابع المؤشر
و من هنا تقدر تتخذ القرار المناسب سواء بالشراء أو بالبيع

mohamedhassn
05-26-2015, 02:33
أى عملة من العملات حتى يمكن التعامل معها، بحيث يكون صفة ثابتة للعملة سوى الأخبار أو الرسمات البيانية بحيث يحدد أهل الخبرة متى نبيع وم

aminooos
05-26-2015, 03:45

السلام عليكم ورحمه الله .. لا طبعا مفيش لو كان فيه كان كله دخل عليها وقعد يكسب مليارات منها طبعا انت بتحلل سواء فنى او اخبارى وبتشوف تحليلك لو بتحلل بفهم ان شاء الله حتكسب لكن لو اى حاجة ومن غير ادارة راس مال حتخسر جرب على الديمو الاول

اعتقد انه صعب انك تعمل صفة ثابتة للعملات بالذات لان العملة بالذات ليست ثابتة ابدا ونما هى متقلبة ومتذبذبة دائما ففى سوق الفوركس انا شايف كده والله اعلم بقى ان كان كلامى صح ولا ايه

mohammedsabih
05-26-2015, 04:40
السلام عليكم ورحمة الله اخي ليس من السهل معرفة ثبوتية العمله ولكن ليس من الصعب في حالة تجنب الاخبار القويه
في حالة العملات الاساسيه كل يورو/دولار فهي من الممكن ان تعتمد على التحليل الفني للفريمات الطويله
كلشهر والاسبوع والساعه وشكرا...

bilal86
05-26-2015, 04:43
يبقى الفوركس معقد ولو كانت معرفة العملات بهذه البساطة لقلت الخسائر او انعدمت اخي الكريم بالتوفيق لك

a7med sniper
05-26-2015, 06:05
المؤشرات على العملات كبيره اخى الكريم من الصعب ان يكون فى شئ مضمون فى السوق

فاهم قصدك ولكن لا يوجد شئ مضمون ومؤكد هنا والله المستعان

faridd
05-26-2015, 12:03
طبعا العملات المباشرة التعامل فيها اقل خطورة من العملات الغير مباشرة لذا انصح اى مبتدئ
ان يبدأ بالتعامل مع العملات المباشرة حتى يكستب الخبرة

doola2020
05-27-2015, 18:48
لأ طبعا مفيش حاجة زي دي ولو كان في حاجة زي دي كان يبقا سهل جدا انك تعرف حركة السوق ماشية ازاي يعني صعود ولا هبوط

احمد سعيد على
05-27-2015, 21:22
باعتذر منك

hithamseyam
05-27-2015, 21:42
اعتقد العملة حاجة متغيرة مش ثابتة ومربوطة بشكل كامل بالحالة الاقتصادية فمن الصعب جدا ويمكن من المستحيل كمان انك تقدر تربط بين العملة وبين حالة الثبات

aligharbi316
05-27-2015, 22:23
اعتقد اخى الكريم ان لايوجد اى
ثوابت فى عالم الفوركس وجزاك
الله خيرا والحقيقة ان لكل وقت
بيكون فيه رؤية مختلفة للشارت
اللى امامك

noor eldyen
05-27-2015, 22:52

osama147
05-27-2015, 22:54
تحية طيبة للجميع وبعد..
لااعتقد كان لااحتجناا لتوصيات ولا الى تحليل يجب ان تتخذ كل الاساليب قبل الدخول الى الحساب الحقيقي والتجارة بأي عملة
شكرا لك وتقبل مروري

jamila cchahed
05-27-2015, 23:36
بسم الله الرحمان الرحيم محدش يقدر يعرف سلوك العملة..
تقبل مروري
والسلام

popa2015
05-28-2015, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

MOHAMED forex00
05-29-2015, 01:07
اعتقد انه صعب انك تعمل صفة ثابتة للعملات بالذات لان العملة بالذات ليست ثابتة ابدا ونما هى متقلبة ومتذبذبة
دائما ففى سوق الفوركس انا شايف كده والله اعلم بقى ان كان كلامى صح ولا ايه

noor eldyen
05-29-2015, 02:20
باعتذر منك

forexaly5
05-29-2015, 02:22
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي العزيز يجب أن تعتمد على التحليل الأساسي و الفني وتتبع جيدا منحى التداول الزوج أو السهم معمدا على القرارات و الأخبار الصادرة بالتوفيق للجميع

osama forexawy
05-31-2015, 18:07
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحبا اخوانى فى منتدى فوركس العرب
اخى الكريم لا تنتظر ان احد سيعطيك حل سحرى به تعرف كل كبيرة وصغيرة عن الفوركس الفوركس علم تتعلمه وبعد ذلك نجاحك وربحك يكون السبب فيه الخبرة التى وصلت لها من خلال التداول

choko
05-31-2015, 18:08
شكرا لك اخي على موضوعك المتعلق ببصفة ثابتة للعملة واتمنى ان يستفيد منه جميع الاعضاء بالمنتدى وخاصة المبتدئين وبالتوفيق للجميع

fadiarab
05-31-2015, 18:13
يجب أن تعتمد على التحليل الأساسي و الفني وتتبع جيدا منحى التداول الزوج أو السهم

ahmed bakry
06-04-2015, 18:48
بصراحة فى ازواج لعملات بيتم التداول بيها والشغل من خلالها متل زوج اليورو دولار وغيره بس اليورو دولار هو اكتر ازواج عملات بيتم التعامل معاهم من قبل الكثير من المتداولين والمتاجرين والتجار الكبار وتقبل دايما مرورى

Mona forex
06-04-2015, 18:56
باعتذر منك

العراقي
06-07-2015, 00:16
طبعا العملات المباشرة التعامل فيها اقل خطورة من العملات الغير مباشرة لذا انصح اى مبتدئ
ان يبدأ بالتعامل مع العملات المباشرة حتى يكستب الخبرة

ahmed bakry
06-07-2015, 00:26
من المعروف انه افضل زوج للتداول ف العملات هو زوج البورو دولار وانه افضل زوجين للتعامل وتقبل دايما مرورى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

houssem_trader
06-07-2015, 00:32
في الحقيقة اخي لا يوجد اي طريقة لمعرفة طريقة او اتجاه تحرك زوج ما او
عملة ما و الحل المثالي للحصول على توقع جيد هو التحليل الفني

ayoub321
06-07-2015, 00:32
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي الكريم على هذا الموضوع جيد والمفيد
طبعاً لمعرفة سلوك السعر يجيد شيء اسمو التحليل الفني والأساسي أخي الكريم
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح إنشاء الله

MEDHAT MOUSTAFA
06-08-2015, 13:32
باعتذر منك

ziyaddn
06-08-2015, 15:25
بقوم طبعا وبقلق لازم اتابع لان سعات بلافى ربح معقول بقفل افضل ما استنا
والسعر يعكس عليا واخسر بضمن اى ربح لو حتى دولار بالتوفيق للجمييع

bob_b
06-08-2015, 21:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لاأحد يقدر يعرف سلوك العملة
كلها تكهنات وساعات بتصيب وساعات بتخيب بس اهم حاجة انك تكون عارف تخرج من الصفقة الخاسرة باقل خسارة

ibrahim forex
06-09-2015, 01:28

MOHAMED forex00
06-11-2015, 12:11

karim02
06-11-2015, 13:08
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

محمد السيد
06-11-2015, 13:32
اراك تبحث عن احد يعلمك الشموع اليابانية والبرايس اكشن .. على كل حال
وفر على نفسك وادرس جزء بسيط جدا وانت ستجد الاجابة على سؤالك وهو الشموع الانعكاسية

abukhatab
06-11-2015, 17:36
باعتذر منك

mechanical
06-16-2015, 17:07
السلام عليكم ... مش في طريقه مينة من المكن انها حقق ليك الرح الدايم او عي الاقل بنسبة عاي ال اذا دورت كير ليها وكن جللابت كل اللي ي لوضوع
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

kachchaoui
06-16-2015, 17:14
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مشكور على هذا الموضوع لايوجد اى ثوابت فى عالم الفوركس لو كان فيه كان كله دخل عليها أتمنى لك التوفيق ولجميع أعضاء المنتدى الكرام وشكرا

seifhd
06-16-2015, 23:16
السلام على أعضاء المنتدى و مشرفيه
على حد علمي لا توجد طريقة معينة لمعرفة سلوك العملة
وقد أكد لي صديق قديم في الفوركس ذلك لذلك دراسة السوق و الأخبار الاقتصادية هي الحل
بالتوفيق للجميع

MONTASR SHABAN
06-17-2015, 01:08
اخى الكريم العملة بتتغير صعودا وهبوطا حسب الوضع الاقتصادى للبلد
فنرا متلا الجنيه المصرى اما الدولار نجد يصعد ويهبط
حسب الحالة الاقتصادية للبلد
والله المستعان

محمد ادم
06-17-2015, 09:34
تقبل مروري..........

gehad87
07-21-2015, 16:53
حضرتك انت اقراء كتاب جون ميرفي في التحليل الفني للاسواق المالية
وفيها هتلاقي اساليب التحليل الفني باستفاضة
وعليك انك تذاكر وتتدرب لان العمل في السوق مش صداع هتلاقيله اسبرينه وتسكن الالم وخلاص

ynwa1892
07-24-2015, 18:41
لو كان هذا الامر لتم غلق سوق الفوركس بسبب عدم تواجد الخاسرين يجب ان تتعلم التحليل الفني والاساسي
وفقك الله

Roshdy
07-24-2015, 19:40
السلام عليكم ورحمة الله وركاته
عليك اخى الموفينجات وعليك الاهم فهم طبيعة وخصائص الموفينجات
وهتقدر تحلل وتعمل توصيات زى الخبراء واكتر

enganas
07-24-2015, 19:46

مهند سباعنة
07-24-2015, 19:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخي الفاضل لا يوجد اسلوب ثابت لحركة العملة و ذلك بسبب المؤثرات العرضية التي تتعرض لها العملات
تقبل مروري

asxqwzdc
07-25-2015, 14:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يقدر يعرف سلوك العملة..بيك معانا اخى الفاضلد انه صعب انك تعمل صفة ثابتة للعملات بالذات لان العملة بالذات ليست ثابتة ابدا ونما هى متقلبة ومتذبذبة دائما ففى سوق لفوركس انا شايف كده والله اعلم بقى ان كان كلامى صح نورت عالم الفوركس بوجودك معانا لا موش في اسلوب معين اخي الكريم كلها تكهنات وساعات بتصيب وساعات بتخيب بس اهم حاجة انك تكون عارف

---------- Post added at 11:12 AM ---------- Previous post was at 10:58 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام يعرف سلوك العملة..بيك معانا اخى الفاضلد انه صعب انك تعمل صفة ثابتة للعملات بالذات لان العملة بالذات ليست ثابتة ابدا ونما هى متقلبة ومتذبذبة دائما ففى سوق لفوركس انا شايف كده والله اعلم إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

enganas
07-25-2015, 14:50

waelmma
07-25-2015, 15:17
اخى الكريم بارك الله فيك والحقيقة انه الطريقة الوحيدة لتى يمكنك معرفة بها سلوك العملات هى
الاخبار وربنا يوفقك ان شاء الله وتقبل تحياتى اخى العزيز

Ayman Dollar
07-25-2015, 15:40
السلام عليكم
الى حد كبير كلامك سليم وعليه فان التوقع بالصعود الدائم
لعملة الدولار مثلا امام الين الياباني يجعلنا متاكديدن من صفقات الشراء اكثر

hardjob
07-26-2015, 05:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لاأحد يقدر يعرف سلوك العملة
كلها تكهنات وساعات بتصيب وساعات بتخيب بس اهم حاجة انك تكون عارف تخرج من الصفقة الخاسرة باقل خسارة

ahmed bakry
07-26-2015, 06:11
بيتهيألى لا مفيش لانه العملات متغيرة متذبذة ومساراتها مش ثابتة دايما متحركة وصعودا وهبوطا فمش بسهولة نقدر نقيسها ونتحكم فيها

rachadcom
08-31-2015, 11:51
بســــــــم الله الرحمــــــــان الرحيـــــــم .... الســــــــلام عليكــــم و رحمــــــــة الله و بركاتــــه ............
سلوك العملة تحدد يا غالي العوامل الماثر في العملة للك عليك بالتحليل الاساسي لمعرفة عامل المؤثرة في كل عمل..تقبــــل مــــروري يــــا غالــــي ..

forex all arabes
09-07-2015, 22:13
السلام عليكم الخي الكريم لايوجد هكذا شيء لان سوق الفوركس سوق متحرك لاينتظر احد بسبب تحرك العملات
السريع مما يصعب التكهن بحركة شكرا لك مرة أخرى و ننتضر منك الجديد دائما يا رب يسهل ما صعب

simo1
03-21-2016, 23:05
تسلميلي ياالغالية على مواضيعكِ

الشيقة والممتعة والمفيدة

داومي على هذا الاداء الرائع والأسلوب الجذاب

يعطيكِ العافية يا غالية

تسلمييييييييييييييين

الإخوة الخبراء الأفاضل/حفظهم الله
هل يوجد فى عالم الفوركس أسلوب معين لمعرفة سلوك أى عملة من العملات حتى يمكن التعامل معها، بحيث يكون صفة ثابتة للعملة سوى الأخبار أو الرسمات البيانية بحيث يحدد أهل الخبرة متى نبيع ومتى نشترى
أرجو الإفادة

ملاك الروح
03-22-2016, 02:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم لا يمكن معرفة اسلوب العملة لكن تستطيع معرفة البسيط عن سلوك العملات من خلال المتابعه للعملة لفترات طويلة
اتمنى لك التوفيق

neverlit3
03-23-2016, 12:40
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

latraaa
03-23-2016, 14:13
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على المعلومات الراقية التي تقدمت بها و التي اتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل القريب تحقق الكثير إن شاء الله من النتائج الطيبة

abdelmadjid41
03-24-2016, 19:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم اظن انه لا يوجد لانه لوكان هناك اسلوب معين لمعرفة سلوك اي عملة لانقطعت كلمة الخسارة من قاموس الفوركس

mohamed naga
03-27-2016, 01:05
السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 12:05 AM ---------- Previous post was at 12:04 AM ----------

السلام عليكم ... شكرا علي الموضوع المفيد نتمني منك الشغل الجميل والموضوعات المفيدة للناس اللي ف المنتدي
اتمني ليك التوفيق ان شاء اللهo

neverlit4
03-28-2016, 10:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

midouknight
03-28-2016, 11:26
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أكيد أخي الغالي الاجابة بلا ف سوق العملات تحركه
عشوائي إن صح التعبير وكذلك مرتبط أساساً بالأخبار الإقتصادية

lebouziramzinio
03-28-2016, 11:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل اعتقد انه صعب انك تعمل صفة ثابتة للعملات

doola2020
03-30-2016, 06:09
لأ طبعا مفيش حاجة زي دي ولو كان في حاجة زي دي كان يبقا سهل جدا انك تعرف حركة السوق ماشية ازاي يعني صعود ولا هبوط

joker7diaa
03-30-2016, 08:13
اخي الكريم لا يوجد اي شخص او محلل او اي تحليل يمكن ان يعرف على وجه الاكيد ان ستذهب عملة ما
هذا ما تعمناه في المجال فكل شيء ممكن حدوثه

ebn masr
03-30-2016, 08:46
العملات كيان ثابت ولكن بيتميز بالتغييرات والتحركات نظرا لطبيعة العمل المعروف على عملية العملات ومساراتها داخل السوق ومنصاته

helmi nsir
03-30-2016, 08:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
العملة حاجة متغيرة مش ثابتة ومربوطة بشكل كامل بالحالة الاقتصادية

Carlos
03-30-2016, 09:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى العزيز التنبؤ بحركة السعر وسلوك العملة دا على حسب التحليل الفنى هو الى بيوضحلك العملة دية ناوية تصعد ام تهبط وايضا الاخبار والبيانمات الاقتصادية بلتوفيق للجميع

thewaytosucsess
03-30-2016, 09:06
التحليل الفنى ومتابعة الاخبار هى المفتاح الرئيسى للتعامل فى عالم الفوركس
بدونهم لا تستطيع التعامل مع اى زوج من الازواج فى الفوركس
او بمعنى اصح تكون غير قادر على فهم ديناميكية التعامل مع السوق

عيسى
03-30-2016, 12:01

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربييجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

belabied
04-12-2016, 11:22
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

---------- Post added at 09:22 AM ---------- Previous post was at 08:59 AM ----------

انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

ahmadinho100
04-12-2016, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هناك استراتجيات تكون ناجحة في الفوركس و التداول و لاكن من الصعب ان تجد طريقة تنجح فيها بنسبة 100 في 100

faresn95
04-12-2016, 15:14
سلام الله عليكم جميعا اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
اخي الفاضل سؤالك مهم ولما تعرف اتجاه العملة فقد قطعت نصف الطريق للربح في الصفقات
و لكن اغلب الطرق لمعرفة الاتجاه عبارة عن تحليلات تعتمد على ماضي هذه العملة و اغلبها تكون صادقة

belabied
04-12-2016, 17:44
والمفيدة

---------- Post added at 03:44 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

والمفيدة

neversi5
04-13-2016, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

doaa sary
04-13-2016, 19:05
طرق التحليل كتير ومفيش حاجه ثابتة
وطبعا فى مكسب وخسارة مينفعش حاجه تمشى صح ع طول
انا مثلا بعرف اتجاة العملة
بالتحليل الفنى
بالتوفيق والربح للجمييع

ebn masr
04-13-2016, 21:46
ماعتقدش انه فى ثبوت لتحركات العملات بالشكل اللى انت متخيله بس انت اتبع السوق وخليك تابع له مش عكسه علشان دة خطر جدا

احمد عبد الباسط
04-30-2016, 22:50
لا طبعا مافيش حاجة اسمها صفقة ثابتة للعملة
والا كان كل المتداولين دخلو عليها وحققوا ارباح منها جيدة جدا
الفوركس لية اسس لازم تتبعها فى التداول وانسى موضوع التاريخ يعيد نفسة او ات العملة تكرر صفقات التداول عليها

kheireddine
04-30-2016, 23:53
♣♣الثقة الزائدة: فهم التداول هو أساس التداول الناجح وقد يظن بعض المتداولين من مجرد فهمهم لهذا الأساس سيقودهم إلى طريق الاحتراف ولكن هذا اعتقاد خاطئ تماماً، فسوق الفوركس هو سوق ضخم جداً ويمتلك سيولة عالية وهذا يجعله ينطوي على الكثير من الجوانب من نشاط تحركاته و الأخبار المؤثرة فيه والتحليلات المختلفة بالإضافة إلى جميع أدوات التداول والمؤشرات المساعدة، وهذا بالطبع يتطلب جهداً ودراسة كبيرين، قد يفشل غالبية المتداولين المبتدئين في صفقاتهم بسبب الثقة الزائدة بأنهم سيحققون♣♣♣ أرباحاً بمجرد فهمهم العام وعدم تركهم لجميع النصائح والدروس التي تعلموها مسبقاً------------.♣______♣

nonam
07-09-2016, 06:09
السلام عليكم ... من المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الحقيقية اللي من المهم التعامل معاها في الادوات والحساب ومن المهم جدا ان يكون التعامل مع الادوات الحقيقية اللي من المهم جدا التعامل معاها في الحساب
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

rachid1997
07-09-2016, 09:10
يوجد ثلاث تحركات لأسعار العملات , الحركة الصاعد أو الحركة الهابطة أو الحركة العرضية
و يتم تحديد إتجاه العملة عبر إلقاء نظرة على فريم اليومي أو الأسبوعي في الشارت , و يتم التداول في الفريم الأصغر بالإعتماد على الإتجاه العام , تم تأتي دور الدعوم و المقومات و خطوط الترند لتحديد نقطة إرتداد العملة أو تصحيحها , و بالإعتماد أيضا على مؤشرات الزخم و التي تعطي إشارات التشبع البيعي أو الشرائي
و على العموم لا توجد صفة ثابتة للعملة سوى التحرك بإتجاهاتها الثلاث , و التي يجب تحديد أوقات الإنعكاس لتجنب الخسارة , و كما قلت لا يوجد صفة ثابتة لتحرك العملة و إالى لكان الجميع يذهب للفوريكس و أصبح العالم يعمل فقط في الفوريكس

snapping
07-09-2016, 10:16
بصراحة يااخى الكريم وبعد التحية ليك
انا شايف انه العملة حاجة متغيرة مش ثابتة ومربوطة بشكل كامل بالحالة الاقتصادية

analyst
07-23-2016, 16:46
اخي الكريم المتاجرة والتحليل الفني مبني على هذه العوامل التي انت تبحث عنها لكن طبعا تلك الاشارات او التنبأت لا يمكن ان تكون نتائجها دائما صحيحة لهذا لا يمكن الاعتماد عليها بشكل مطلق

algoddam
07-24-2016, 08:07
لا يوجد طريقة اخرى للتحليل والتوقعات سوىطريقة التحليل الفني او الاساسي كما ان التحليل يكون
احيانا بالخبرة اي انك كلما منت تحسن التصرف في التداول وتداولت على السوق لسنوات اكيد يكون لك حس تجاري في الفوركس
فتفتح ربما صفقات من دون اي تعامل مع المؤشر بسبب الخبرة

yasmins
07-24-2016, 10:29
لسلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين على المعلومات المفيدة
اتمنى لجميع اعضاء المنتدي و ادارته التوفيق و النجاح
و تقبلوا مروري .......

himaya
07-24-2016, 10:33
مشكور اخي علي اللموضوع بالفعل ثبات العملة
مهم للربح او الخسارة
وشكرا علي المعلومات

riadhdidi
07-24-2016, 10:37
مافيش حاجة اسمها صفقة ثابتة للعملة فطرق التحليل كتير
بالتوفيق والربح للجمييع

metnaoui
07-24-2016, 12:26
السلام عليكم
اخي الكريم لا يوجد اي استراتيجة او اي عملية لسلوك العملة لان
هناك تحليل في نضام الفوركس يعتمد علي الاخبار و صدورها ولذالك لا نعرف ماذا سيحدث في وقت الاخبار
بالتوفيق لك تحياتي

ahmedabdelmoneim
07-24-2016, 12:30
لا يوجد طريقة اخرى للتحليل والتوقعات سوىطريقة التحليل الفني او الاساسي كما ان التحليل يكون
احيانا بالخبرة اي انك كلما منت تحسن التصرف في التداول وتداولت على السوق لسنوات اكيد يكون لك حس تجاري في الفوركس
فتفتح ربما صفقات من دون اي تعامل مع المؤشر بسبب الخبرة;)

fathi22
07-24-2016, 12:42
لا يوجد اخي الكريم مستحيل ان تجد صفة ثابتة فلو وجدت لاستغلها الجميع ليربحو بها لكي تكسب عليك ان تقوم بالتحليل ومتابعة الاخبار لان سلوك العملة مرتبط بالاوضاع الاقتصادية

بالتوفيق ومزيدا من النجاح ان شاء الله

abrakadabra
07-27-2016, 15:55
باعتذر منك

Ahmedmastar
07-27-2016, 17:51
السلام عليكم اخى الفاضل لا طبعا مفيش لو كان فيه كان كله دخل عليها وقعد يكسب مليارات منها طبعا انت بتحلل سواء فنى او اخبارى وبتشوف تحليلك لو بتحلل بفهم ان شاء الله هتكسب. تحياتى لجميع الاعضاء وبالتوفيق

ahmed toulba
07-27-2016, 18:03
محدش يقدر يععرف سلوك اي عمله
لابد التحليل ومحدش يقدر يأكد تحليليه.
تحياتي لك

بروفسير العرب
07-27-2016, 19:56
نعم ممكن تعرف من اتجاة العام للسوق وللازواج ايضا يمكنك معرفه
السوق من قوة العمولات على بعضها ويوجد مواقع تقيس لك قوة العمولات

alasfarahmad
07-27-2016, 20:00
صديقنا الفاضل، اعتقد أنه لاتوجد طريقة يمكن استخدامها في بيع العملات وشراؤها بالشكل الذي يضمن عمليات االربح فيها بشكل منتظم، فلو كانت هناك طريقة يمكن تساعد على الربج من خلال عمليات الشراء مثلا، لازداد الطلب على العملة بشكل كبير، وارتفع سعرها أكبر مما هو في الواقع، مما يدفع الناس إلى الإحجام عن عمليات الشراء، فتأخذ الأسعار بالانخفاض مرة أخرى، وهكذا تعود العملة إلى الخضوع لقوانين العرض والطلب بشكل تلقائي.

MHDF
08-10-2016, 19:46
اسلوب معين اخي الكريم كلها تكهنات وساعات بتصيب وساعات بتخيب بس اهم حاجة انك تكون عارف تخرج من الصفقة الخاسرة باقل خسارة
تقبل مروري

shsho.mys
08-10-2016, 19:49
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي في اللخ الفوركس عامةً معتمد على الاسلوبين
التحليل الفني والتحليل الاساسي
ومينفعش نسيب دخ او دخ
لازم تجمع بين الاتنين
وعن طريق جمعك بينهم هتقدر بالخبره انك تفهم ان السعر بيوصل المكان الفلاني
ويرتد ويوصل لنقطه معينه ويصعد كل ده بالخبره
تقبل مروري

mohamed shabana 26
08-10-2016, 19:50
السلام عليكم ياغالى
للأسف مفيش الكلام دا ومفيش شئ ثابت على حسب التحليلات الفنيه والاساسيه ليك
قبل ماتدخل الصفقه هي دي الى بتحدد الربح والخساره ...اتمنى التوفيق فى المواضيع القادمه
شكراً على الطرح والمشاركه

hamedibrahim
08-10-2016, 19:51
السلوك السعري في التحليل الاساسي
وتوقعته بقوة العملة او ضعفها
ولازم تعتمد علي التحليل الفني
له مفاجات كبير ممكن تعكس التحليل الاساسي

samieh
08-25-2016, 08:02
للاسف يا اخى مافيش صفة ثابتة لاى عملة فالاخبار بتغير ملامحها دوما ولا يوجد مثل هذا فى سوق الفوركس عامة واحنا بنحاول نجتهد ونتوقع سلوك العملة عن طريق التحليل الفنى

nourmea53
09-09-2016, 02:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هناك استراتجيات تكون ناجحة في الفوركس و التداول و لاكن من الصعب ان تجد طريقة تنجح فيها بنسبة 100 في 100

lamiae el moqqaddem
09-09-2016, 02:30
ادا اردت نعرف سلوم اي عملة فاختار زوج عملة واحدة و تداول فيه لمدة طويلة ربما مع الوقت ستلاحظ اوجه التشابة في تصرف السوق في صعود و نزول العملة مع الفترة الزمنية لكل حدة لاني اعتقد ان الفوركس فس سيناريو يحدت في البنوك الكبار و نحن المتداولين الصغار هم المتفرجين الدين يتاترون باحدات الفيلم
ادا اردت ا تكون المخرج فكر كما يفكرون مع الوقت ستتوقع مسار السوق

adamarwan
09-15-2016, 20:37
السوق اخى يعتبر بعدم الاستقرار اى الميوعة
ولبد من ان تتمكن من ان تحلل المجال وان تبحت عن الفرص الممكنة منن
لكى تتداول فى السوق
وحظ موفق

Forex-eg
04-11-2017, 16:43
بالعكس لا يوجد اى صفات معينة فى عمليات تداول الصفقات فهى تختلف من مكان الى اخر حسب قوة الاقتصاديات والتداولات بها مشكور على السؤال

dias40
04-11-2017, 17:12
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
هي مجرد تحاليل سواء تحليل أساسي بناءاً علي الأخبار أو تحليل فني بناءاً علي حركة العملة نفسها وأيا كانت خبرة المتداول أو المحلل تظل تلك التحاليل تحمل الصواب أو الخطأ لأنه لا يوجد ما يسمى بالثوابت في الفوركس لأن الفوركس بطبيعته يمتاز بالمخاطرة

hamadasalama
04-12-2017, 02:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور علي الموضوع الرائع وانشاء الله دائما تقدم لنا افضل المواضيع التي تفيدنا في التداول بسوق العملات الفوركس .................زز

fifi ghonem
04-12-2017, 03:31
لا يوجد اسعار ثابته ولا عملات ثابته فكل العملات والاسعار دائما في صعود او هبوط مستمر لا يوجد ثوابت لاي شئ في سوق العملات وبالتوفيق للجميع

ahmedmahmoud2017
04-12-2017, 05:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اود ان اقدم لك التحية والتقدير على هذه المعلومه الهامة بالطبع اخي الكريم تحياتي لك اخي الكريم

m7med
04-12-2017, 05:12
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا لا اعتقد ذلك اخي الكريم لان الفوركس في حركة مستمرة و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

hamadasalama
04-12-2017, 13:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هناك العديد من الاساليب والاسرار سواء المعلومه او المبهبه حتي الان في التداول بسوق العملات فوركس وفي التداول بالبورصات بصفه عامه

zunebha
04-12-2017, 13:33
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
اخي الفاضل السوق متغير كل وقت وكل يوم.
اتمنى لك التوفيق ومزيدا من التألق في عالم الفوركس.

magedaly007
04-12-2017, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم اهم ما يمكنك الاعتماد عليه هو التحليل والدراسة الجيده وكذلك متابعة اخبار السوق سواء سياسية او اقتصادية
كذلك لابد من متابعة جميع المؤشرات والصبر وعدم التسرع فى الدخول والخروج من الصفقات

latraaa
04-12-2017, 14:46
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح العالي القيم و على اسية حال أخي الكيرم لقد تم تقديم الكثري من الماوضيع القيمة و المفيدة و التي من خلالها يمكنك أن تحقق الكثري من الناتئج الراقية القيمة

freetrade
04-12-2017, 14:47
المعروف مثلا انه عملة الباوند انشط من اليورو في معدل حركتها بس في نفس الوقت لازم تكون عارف ازاي تحلل اي شارت لاي عملة عشان تعرف تقتنص الفرص

Hamza El36
04-12-2017, 15:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أنصحك يا أخي أن باستعمال التحليل الفنية والاعتماد عليهم..
فالتحاليل قد تنير لك دربك, والله أعلى واعلم.
عموما أتمنى للجميع التوفيق والنجاح والربح الحلال الوفير بإذن الله.
وتقبلوا مروري..
تحياتي

magic777
04-12-2017, 15:45
هو ده المطلوب انك تدخل صفقات معينه مع عملات معينه وده للتركيز ومنعا للتشتت بين اكتر من صفقه وادوات مختلفه هنا ليك
وفيه ناس بتعمل ده فعلا

alonsoo
04-14-2017, 06:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلما تعامل مع الشارت اخى الفالض كثيرا فى عملة معينة ستجد اسلوب لها ستتعلمه او تتعلم عنه الكثير
فبمجرد رؤيتك للشارت ستقول انه هابط او صاعد

mohamedgharieb
04-14-2017, 07:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم اعتقد انه لا يوجد احد يقدر يحدد سلوك اي زوج
ولو كان احد قدر يحدد ده كان كل الناس دخلت علي الزوج ده فقط لا غير

abdallah.2017
04-14-2017, 07:20
كل عملة تحددها تعامﻻت الدوله نفسها صاحبة العملة نظرا لتاثير القيمة السوقية والسعرية والتعامﻻت اﻻقتصادية وغيرها وشكرا .

waelmma
04-14-2017, 08:28
;););) تمام اخى الفاضل بارك اله فيك والحقيقة انه ممكن ان تعرف سلوك العملات
من خلال وضع المؤشرات المختلفة وجزاك الله خيرا اخى الفاضل

rayzigar
04-15-2017, 13:20
كانك يا اخي تشير وتقصد طريقة عمل في السوق مضمونة وثابتة النتائج ففعلا ممكن تلقي ولكن الربح يكون جد قليل مقارنة بارلاس مال
الاهم يا اخي انه لازمك تدرس الشارتات والاسعار في كل الازواج وتحاول تتوصل الى اسلوب ربما انت سباق اليه لما لا فالفوركس مكان للابداع

abouseada
04-15-2017, 14:11
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخى الفاضل ان دراسات العرض و الطلب كلها تؤكد انه لا يوجد نمط ثابت لسعر التوازن و لكن هى بتعتمد على حاله العرض و الطلب مندفعه باتجاه السوق ...شاكر ليك تقبل مرورى

fouadd19
04-17-2017, 22:13
اعتقد العملة حاجة متغيرة مش ثابتة ومربوطة بشكل كامل بالحالة الاقتصادية

michael1
04-17-2017, 22:26
وعليكم السلام ورحمة اللهوبركاته اخى الغالى
بالطبع لا يوجد عمل لا تتاثر بالاخبار او هى معروف بالنسبة لنا
فى التداول عليها والا كان الكل فى العالم دخل يربح منها الكثير

abo.tali.wtalin
04-18-2017, 21:46
جزاك الله كل خير على طرحك للموضوع المرتب وللمنسق
والله الموفق المستعان للجميع
وبرجاء تقبل مرورى

Mr Fathy
04-18-2017, 21:51
بسم الله الرحمن الرحيم المواضيع اللى زى دى يا زعيم اعتقد انها بتكون راجعة لخبرتك انت فى التعامل مع العملة لانك كل ما تشتغل عليها كل ما تتعلم اكتر

nour3iny
04-18-2017, 22:12
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
طرق التحليل كثيره لمعرفه اتجاه العمله ولكنها لا تكون ثابته وعليك بالتعلم تقبل مرورى

murad11
05-29-2017, 00:43
انا شايف انه العملة حاجة متغيرة مش ثابتة ومربوطة بشكل كامل بالحالة الاقتصادية فمن الصعب جدا ويمكن من المستحيل كمان انك تقدر تربط بين العملة وبين حالة الثبات

elhosene
05-30-2017, 12:34
السلوك السعري لا عملة متغير وليس ثابت
الافضل التحليل باستمرار ومتبعة الاخبار حتي
تستطيع معرفة اتجاة العملة التي تركز عليها

hooda
07-05-2017, 17:37
شكراً لك أخي الكريم على هذا الموضوع المهم جدآ والمفيد جدا في منتدا الفوركس للتسهيل على الأعضاء الجديده بالتوفيق للجميع. تقبل مروري

migoo
07-05-2017, 17:44
اخي الفاضل تحياتي ع هذا الموضوع الرائع
وع اهميه الصفه الثابته للعمله ف الفوركس
وشكرااا

hamadasalama
07-05-2017, 18:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا يا محترم علي الصفقه الثابته للعمله والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من التداول بسوق الفوركس الكبير ونسحب ارباحنا من البونص

mohamedelsawa
07-05-2017, 18:48
اسللام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم شكرا لك على طرحك لهذا الموضوع والذى تسائل الكثيرون عنه وارجو من جميع الاعضاء الافادة تقبل مرورى

---------- Post added at 05:48 PM ---------- Previous post was at 05:41 PM ----------

السلالم عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم شكرا لك على هذه المشاركة الجميلة ولكن ارجو منك المزيد من التفصيل لكى يفهم ويستفيد الجميع تقبل مرورى

adamo92
07-05-2017, 19:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مساءكم سعيد لجميع الأعضاء
مشكور أخي الفاضل على هذه المشاركة المتميزة لقد استفدت من ردود الأعضاء بسبب ةلتساؤل الذي طرحته
تقبلوا مروري نهاركم سعيد

skylol
07-05-2017, 19:47

اخي الغالي فقط صناع السوق هم من يعرفون كيف سلوك العملة واتجاها وبالتوفيق للجميع في سوق الفوركس

momo.ali
07-05-2017, 19:53
اتمنى من اهل الخبرة في منتدى الفوركس ان يفيدوك اخي الكريم
لاني مبتدئ في مجال الفوركس واتمنى التوفيق للجميع

mostafa1995
07-12-2017, 16:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ........... اخي اي نعم وهذه تاتي بالتجربة لما تدخل على اكثر من عملة وعملة .........
وستكتشف انه في ازواج ستحذفها من القائمة بسبب التذبب السريع وسرعة التحرك

فهمى لاشين
07-12-2017, 23:19
بسم الله
يا صديقى العملة تعبير عن اقتصاد الدولة وهذا الاقتصاد عادة يتأثر بعوامل
كثيرة تسبب التغير فى سعر العملة من وقت لاخر ولذلك عليك دائما بمتابعة الاخبار
والستفادة منها
تحياتى

cladiator2007
07-13-2017, 03:23
السلام عليكم
للاسف يا اخى مافيش صفة ثابتة لاى عملة فالاخبار بتغير ملامحها دوما
ولا يوجد مثل هذا فى سوق الفوركس عامة

Tamer75
07-13-2017, 03:28
السلام عليكم و رحمة الله
شاكر جدا لكم هذة المشاركة الرائعة و نحن جميعا نعمل على خدمة بعضنا البعض من اجل التعلم و اكتساب المزيد من مهارات التداول .. تحياتى لكم

2017wydadi
07-13-2017, 03:59
السلام عليكم
أنا مبتدئة و ليس لدي فكرة عن السحب فيما يخص البونص
ارجوا ان يفيدنا مراقبوا او اعضاء المنتدى بمعرفة هذه الشروط حتى نستفيد من دخول عالم الفوركس من بوابة انستا فوركس..
شكرا

A.mustafa
06-11-2018, 00:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
هناك استراتجيات تكون ناجحة في الفوركس و التداول و لاكن من الصعب ان تجد طريقة تنجح فيها بنسبة مائة بالمائة لذلك لا يوجد ثوابت في الفوركس..

مصطفي السيد
06-11-2018, 06:17
لا يوجد شيء اسمه صفه ثابته للعمله والتحليل الفني
والتحليل الاخباري هما الوسيلتان المساعدتان فقط

saheralialy
06-11-2018, 10:42
اشكرك استاذي علي طرح هذا الموضوع المميز والذي يتسائل عنه الكثير من الاعضاء ولذلك أنا انصحك بالاعتماد علي التوصيات
جزاك الله كل خير
تقبل مروري اخي