PDA

View Full Version : تجارة العملات

mohamedhassn
04-28-2015, 04:01
.. العالم العربي. ستجدون هنا نصائح تجارة العملات و إستراتيجيات فوركس للمبتدئين. ... عندما تتحدث عن اساسيات الفوركس ، فإنك لا تتحدث عن البداية. ... إن كنت متداولاً لديك سنوات من الخبرة و تمر على مقال بعنوان “ما هي نقطة توقف الخسائر؟”، فإنك قد

ahmedibrahim258259
05-03-2015, 17:41
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذه المعلومة الرائعة عن تجارة العملات جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

ilyes chaieb
05-08-2015, 13:59
.. العالم العربي. ستجدون هنا نصائح تجارة العملات و إستراتيجيات فوركس للمبتدئين. ... عندما تتحدث عن اساسيات الفوركس ، فإنك لا تتحدث عن البداية. ... إن كنت متداولاً لديك سنوات من الخبرة و تمر على مقال بعنوان “ما هي نقطة توقف الخسائر؟”، فإنك قد

ماهذا ,, !!؟؟ ده موضوع عاوزنا نتناقش فيه ؛ يعنى سطر ونصف , و الفكرة اصلا ناقصة , يجب عليك اكمال الموضوع , و غير من اسلوبك في طرح المواضيع .. انتهى

8150017
05-08-2015, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حضرتك عملت كوبى من اى مكان وحطيت الموضوع هنا ياريت تراعى ضميرك فى طرح المواضيع اذا كان فى ضمير وحط مواضيع تقدر تساعد بيها الناس وربنا يوفق

magic777
05-08-2015, 14:28
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذه المعلومة الرائعة عن تجارة العملات جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

اهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

esso gamal
05-08-2015, 14:41
نظرا للأهمية الكبرى التي تتسم بها البورصة والمتمثلة في عكسها لمختلف التغيرات والتطورات الاقتصادية العالمية التي تحدث دوريا وفي فترات قصيرة.
فالبورصة إذا بمثابة جهاز لقياس قوة أو ضعف اقتصاد بلد ما وهذا بصفة مستمرة أو هي دائرة من الدوائر الأساسية التي تساهم في تمويل قطاعات النشاط الاقتصادي وهذا باعتبارها سوقا للبضائع أو الذهب والعملات الصعبة، أو الأوراق المالية المصدرة من طرف الشركات، من أجل هذا كله كانت البورصة محل اهتمام الكثير من الدول بما فيها تلك السائرة في طريق النمو والمتخلفة

popa2015
05-15-2015, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

tabaki
05-16-2015, 12:18
عامل تداول العملات من المجالات التي لا تريد الكسل بل الاجتهاد والبحث عن جديد السوق والاسعار والاخبار وكذا الى ان تتوقع اتجاه السعر الصح وتكون ناجح في قراراتك

alaa ali
05-16-2015, 12:28
اهلا بكم
البداية هى الاهتمام بالقراءة والتدريب على الحساب التجريبى واختيار استراتيجة رابحة لتحقيق النجاح فى الفوركس
بالتوفيق

popa2015
05-16-2015, 19:09

al-Mashhadani64
05-16-2015, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخونا الكريم كلنا مبتدأون واي معلومه هي مفيده لنا اكيد ومن الممكن ان نضعها في قاموسنا التجاري لانه حتى المحترف يجب ان يقرأ الاوليات دائما حتى لاينقطع وشكرا

big.pharaoh
05-16-2015, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بصراحه انا مفهمتش اي حاجه من الجزء اللي حضرتك كاتبه ده ومش عارف ارد عليك لان الموضوع بتاعك ناقص يا غالي للاسف

modr2015
05-16-2015, 19:47
ركس للمبتدئين. ... عندما تتحدث عن اساسيات الفوركس ، فإنك لا تتحدث عن البداية. ... إن كنت متداولاً لديك سنوات من الخبرة و تمر على مقال ب

samieh
05-20-2015, 03:52
والله العظيم يا اخى مش فاهم اى كلمة من موضوعك
ارجوا ان تتكرم الادارة بحذف الموضوع لانه ليس له اى اهمية او معنى
لاننا بصراحة زهقنا من كثرة المواضيع التى بدون فائدة فهى تملأ اركان المنتدى على الفاضى

خيرالدين مهدي
05-20-2015, 11:23
.. العالم العربي. ستجدون هنا نصائح تجارة العملات و إستراتيجيات فوركس للمبتدئين. ... عندما تتحدث عن اساسيات الفوركس ، فإنك لا تتحدث عن البداية. ... إن كنت متداولاً لديك سنوات من الخبرة و تمر على مقال بعنوان “ما هي نقطة توقف الخسائر؟”، فإنك قد.............................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .....................................

noor eldyen
05-20-2015, 13:06
نظرا للأهمية الكبرى التي تتسم بها البورصة والمتمثلة في عكسها لمختلف التغيرات والتطورات الاقتصادية العالمية التي تحدث دوريا وفي فترات قصيرة.
فالبورصة إذا بمثابة جهاز لقياس قوة أو ضعف اقتصاد بلد ما وهذا بصفة مستمرة أو هي دائرة من الدوائر الأساسية التي تساهم في تمويل قطاعات النشاط الاقتصادي وهذا باعتبارها سوقا للبضائع أو الذهب والعملات الصعبة، أو الأوراق المالية المصدرة من طرف الشركات، من أجل هذا كله كانت البورصة محل اهتمام الكثير من الدول بما فيها تلك السائرة في طريق النمو والمتخلفة

midouknight
05-20-2015, 13:20
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي أكيد من أهم أسباب حماية الحساب هي إستعمال وقف الخسارة

magic777
05-20-2015, 15:26
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي أكيد من أهم أسباب حماية الحساب هي إستعمال وقف الخسارة

هو طبعا علشان السوق ده بقى متذبذب جدا فالحل يكون العمل على الفريمات الصغيره افضل حل وهيكون افضل ليك طبعا علشان اصلا معظمنا حساباتنا صغيره
فااكيد هيكون الهدف القريب افضل

معتصم سباعنة
05-20-2015, 18:03
اخي الكريم يمكن تحديد نقطة وقف الخسارة حسب تحليلك للسوق او حسب ادارة راس مالك وتحديد المخاطر - اشكرك على الطرح الرائع للموضوع
تقبل مروري اخي الكريم

noor eldyen
05-20-2015, 21:36

ahmed bakry
05-24-2015, 22:19
اهم حاجة ف مجال الفوركس هو القراءة وزيادة المعرفة فيه والتعلم ومطالعة الفيديوهات وتقبل مرورى اخى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

popa2015
05-31-2015, 01:04
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع

ismael
05-31-2015, 01:09
التدريب والعمل المتواصل وتجريب الستراتجيات على الحسابات التجريبية يجعل المتداول اكثر خبرة في قرائة السوق وخصوصا عندما يركز على عملة واحدة

hmadnah123
05-31-2015, 02:51
التدريب والعمل المتواصل وتجريب الستراتجيات على الحسابات التجريبية يجعل المتداول اكثر خبرة في قرائة السوق وخصوصا عندما يركز على عملة واحدة

Kiing
05-31-2015, 06:08
ممكن ان حضرتك عملت كوبى تم منه متلا انه مع مكان وحطيت الموضوع هنا ياريت تراعى ضميرك لانه ممكن مع طرح المواضيع اذا كان فى ضمير منه متلا وحط مواضيع تقدر تساعد منه

مصراوى
05-31-2015, 06:22
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل الاعتماد على النفس بدلا من الاعتماد على الاخرين والتحليل الجيد وبالتوفيق للجميع والربح لدائم

Wassa04
05-31-2015, 08:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
موضوع غير مفهوم بتاتا ارجوك اخي الكريم
عليك مراجعة موضوعك و احترام القوانين

hmadnah123
05-31-2015, 09:37

احمد سعيد على
06-02-2015, 14:08

Eslam Anwar
06-07-2015, 16:14
شكرا على السطرين اللي انا مفهمتش انت تقصد بيهم ايه يا اخي الفاضل واعتقد يعني ان البداية هى الاهتمام
بالقراءة والتعليم والتدريب طبعا على الحساب التجريبى واختيار استراتيجة رابحة لتحقيق النجاح فى الفوركس

ibrahim forex
06-08-2015, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حضرتك عملت كوبى من اى مكان وحطيت الموضوع هنا ياريت تراعى ضميرك فى طرح المواضيع اذا كان فى ضمير وحط مواضيع تقدر تساعد بيها الناس وربنا يوفق

ziyaddn
06-08-2015, 14:06
شكرا لك اخي على توضيح انواع التحاليل الموجودة
بالسوق لقد انتفعت منها كثيرا و لاشك انها مفيدة لنا كثيرا
خصوصا التحليل الفني الدي استعمله كاستراتيجية بالنسبة لي
موفق اخي. !

abdougagi
06-09-2015, 17:44
موضوعك غير مكتمل اخي و لكن المعلومة التي ذكرتها مهمة جداا فلابد من تعلم اساسيات الفوركس
فهو امر حتمي و لا بد على كل شخص ينوي الدخول الى الفوركس ان يتعلمه و يجتهد في تجريبه في حساب الديما
تقبل مروري اخي العزيز

mechanical
06-16-2015, 12:42
السلام عليكم ... الفوركس رحلة كبيرة من الممكن ان تبداها في اي وقت انت عايز وان شاء الله الرحلة تكون سهلة عليك وابدا انت ان شاء الله
بالتوفيق ان شاء الله في المنتدي والتداول

seifhd
06-17-2015, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم عنوان الموضوع جميل لكن محتواه ناقص أرجو منك اتمام موضوعك حتى تعم الفائدة للجميع
تقبل مروري
سلام

هند الحمامصى 2216
06-17-2015, 22:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..............
اخى العزيز حضرتك انا مفهمتش اى حاجة من موضوعك وشايفه انه مش كامل او كوبى بيست
ياريت حضرتك تغير من اسلوب كتابتك
وشكرا

gootdf
06-18-2015, 16:55

a7med sniper
06-18-2015, 17:29
الخبهر اخى الكريم ممكن نقول انها سر النجاح فى هذا السوق

وكمان الالتزام بالاداره القويه لرأس المال فى الحساب امر مهم جدا هنا والله المستعان

mohamed12345
06-19-2015, 14:15
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل

magic777
06-19-2015, 14:43
الخبهر اخى الكريم ممكن نقول انها سر النجاح فى هذا السوق

وكمان الالتزام بالاداره القويه لرأس المال فى الحساب امر مهم جدا هنا والله المستعان

لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

محمد السيد
06-19-2015, 15:04
مش عارف انا مش فاهم الموضوع ليه .. يمكن لشعورى ان كاتب الموضوع مش كامل وبادئ
من منتصف الكلام او آخره على كل حال .. كنا نرغب في معرفة ايه اصل الموضوع لنتمكن من الالمام به

gehad87
07-21-2015, 20:14
ماهذا ,, !!؟؟ ده موضوع عاوزنا نتناقش فيه ؛ يعنى سطر ونصف , و الفكرة اصلا ناقصة , يجب عليك اكمال الموضوع , و غير من اسلوبك في طرح المواضيع .. انتهى

اه ياريت سيادتك تركز في الموضوعات دي بدل ما تيجي تتهمني اني بعمل اعلانات
يعني اقول ايه مش على هوى سيادتك ولا زعلتك علشان تشيلني مخالفة اني بعمل اعلانات
حسبي الله ونعم الوكيل

Mr.Kareem
07-21-2015, 20:19
انا اسف لان موضوعك غير مفهوم وكمان اسف لان تم استبعادك من المنتدى ياريت يحصل كدة في كل اللي يستخف بالمنتدى واعضاؤه وينسخ مشاركات غيره او ينسخ اي كلام وييجي يلصقه في المنتدى تاكد انك تسيء لنفسك اولا وتاكد ان مشرفي المنتدى لك بالمرصاد .....

اكرم التميمي
07-21-2015, 22:42
اخي انته لم تكمل موضوعك ولاندري ماذا تريد بالضبط على العموم فتجاره العملات فيها نوع من المخاطر نظرا لتقلب السوق تحياتي لك

sharshabil
07-21-2015, 23:47
الموضوع ليس واضح و ليس له فرق بين مقدمة و مضمون
ياريت تراجع ما كتبت و تنقل عل الاقل شي مفيد .. تحياتي

pepobm
07-22-2015, 00:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته من معلومة تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته
التوفيق من عند الله

pepobm
07-22-2015, 00:25
شكرا ايها العضو الكريم على ما قدمته من معلومة تفيد بها وتزيد بها معرفتنا بما قدمته
التوفيق من عند الله

---------- Post added at 11:25 PM ---------- Previous post was at 11:18 PM ----------

التوفيق من عند الله

Kiing
07-25-2015, 05:48
مكان وحطيت الموضوع هنا ياريت تراعى ضميرك فى طرح المواضيع اذا كان فى ضمير وحط مواضيع تقدر تساعد بيها الناس وربنا يوفق اتمني لك التوفيق فى الفوركس

ahmed bakry
07-25-2015, 06:34
شكرا جزيل على المعلومات الهامة جدى دة واتمنا منك المزيد منها حتى نتعلم ونفهم اكتر اكتر علشان تزداد مادركنا بخصوص المجال بشكل عام وشكرا

Chima
08-17-2015, 06:14
اهم حاجة ف مجال الفوركس هو القراءة وزيادة المعرفة فيه والتعلم ومطالعة الفيديوهات وتقبل مرورى اخى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته..................

akram mohamed obaid
08-19-2015, 15:23
مافهنا شيئ عن موضوعك الذي طرحته مالذي تريده بالضبط اخي موضوعك الذي طرحته اي كلام نرجو منك اختيار موضوعك بتاني ياعزيزي وليس لكسب البونص فقط
تقبل مروري

ynwa1892
08-19-2015, 15:23
السلام اخي انت تنسخ المواضيع ام ماذا لم افهم عن ماذا تتحدث نرجو من الادارة ان تتعامل مع مثل هذه المواضيع
وفقك الله

محمود العايدى
08-19-2015, 15:29
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا بارك الله فيك ايها العضو المحترم لما عرضته لنا من
موضوع رائع ومميز ومفيد لنا عن نصائح تجارة العملات لكى نكون مضاربين محترفين ونحقق ارباح طائله من الفوريكس وجزاك الله الخير الوفير
ودمت معطاء مقدام بمعلوماتك الهادفه وشكرا لك

polmo222
09-11-2015, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

Dr.TraDeR
09-11-2015, 22:30
اما بعد اخويا العزيز بالفعل اخي ولكن تجارة العملات ليست منتشرة كثيرا خاصة في الدول العربية بالعكس من البلدان الاجنبية وايضا تنقصنا الخبرة في هي المجال
الكبير
بالتوفيق لك

ahmedhelmy1
05-19-2016, 18:25
و يتصبب العرق ونحس بحرارة الجو حتى وان كنا في ديسمبر ... كل هذا بسبب الرغبة بالبيع وتحصيل هذه النقاط قبل فواتها وكان هذه ال 20 نقطة ستجعلنا في مصاف سورس وجماعته

HAZEM20
05-19-2016, 18:38
التجاره في العملات تجاره مربح جدا وتكون احسن اذ كنت تتداول في مواقع موثوق
منو مثل الفوركس لانك لو تعملت مع مواقع غيرموثوق منه لاتجد اموالك
وسوف يتم انصب عليك انصحك التعامل مع مواقع موثوق منها

dvdali07
05-19-2016, 19:20
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
موضوع منقوص اظن كا افضل
وبالتوفيق للجميع تقبل تحياتي
ننتظر من جديدك

harimeche
05-19-2016, 20:11
اهم حاجه هنا ان المتاجر يكون عارف بيعمل ايه وعارف ليه بيكسب وليه بيخسر ده الاساس الي هيكمل معاه انما لو بيكسب وبيخسر بالحظ
هنا طبعا هيكون عشوائي وبيضيع وقت

-------------------

يا اخ مـــــــــــاجيك هو أصلا الموضوع غير منضم وغير مفهوم

حتـــــــــــى انه لم يكلف نفسه قرائة الموضوع قبل أن يطرحه

لا حول ولا قوة إلا بالله

mohamedhamed
05-19-2016, 20:33
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك على المعلومات القيمه
واتمنى ان تستمر فى امدادنا بمثل هذه
المواضيع والمعلومات القيمه
جزاك الله خيرا

hamada alex
05-19-2016, 20:54

laradji mohamed
05-19-2016, 21:21
بسم الله الرحمن الرحيم بارك ايها الاخ الكريم
نعم هو موضوع جد حساس خاصة عندما يتعلق الامر بالتداولات

hamzalahlali001
05-19-2016, 21:39
السلام عليكم و رحمة الله
الف شكرا اخي الغالي على هذا التحليل الجميل و الرائع جدا
بالتوفيق اخي الكريم وننتظر منك الكثير والافضل
وشكرا وتقبل مروري ودمتم علي خير وفي حفظ لله.

behindtu
05-19-2016, 23:47
أن تجارة العملات تحتوى على درجة عالية جدا من المخاطر
التى قد تؤدى بك إلى خسارة جميع أموالك
لذالك على المبتدء أن يتعلم أولا لكى يتدرب على السوق وعلى أستخدام المنصة حتى لا يقع فى الفخ

rea
05-19-2016, 23:58
ممكن ان حضرتك عملت كوبى تم منه متلا انه مع مكان وحطيت الموضوع هنا ياريت تراعى ضميرك لانه ممكن مع طرح المواضيع اذا كان فى ضمير منه متلا وحط مواضيع تقدر تساعد منه

nuclear2010
05-20-2016, 01:00
السلام عليكم جميعا
التدريب والعمل المتواصل وتجريب الستراتجيات على الحسابات التجريبية
يجعل المتداول اكثر خبرة في قرائة السوق وخصوصا عندما يركز على عملة واحدة
اتمني لك التوفيق
تقبل مرورى

seifhd
05-20-2016, 14:05
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

sa3020
05-23-2016, 18:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور يا اخي علي هذه المعلومات المهمه
التي ارجو ان يستفيد منها الجميع والله ولي التوفيق

حسن محمد
05-23-2016, 19:00
سم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذه المعلومة الرائعة عن تجارة العملات جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري /..l

samieh
08-25-2016, 09:05
والله العظيم يا اخى مش فاهم اى كلمة من موضوعك ارجوا ان تتكرم الادارة بحذف الموضوع لانه ليس له اى اهمية او معنى لاننا بصراحة زهقنا من كثرة المواضيع التى بدون فائدة

lamiae el moqqaddem
09-09-2016, 02:11
اسفة اخي حضرتك لم تحدد السؤال بضبط ولم افهم الموضوع جيدا المرجو التوضيخ في الاقتباس و التعليق
شكرا على المشاركة على ايه حال
سلام عليكم و رحمة الله

doaa sary
09-10-2016, 17:29
فين باقى الموضوع اخى الكريم
واضح انك اعتمدتة قبل ماتخلص
وبالنسبة لوقف الخسارة
هو امر بيحميك من المزيد من الخسائر وانت عليك تستخدمة وتحدد عدد النقاط اللى مستعد تخسرها مع انعكاس السوق

Forex-eg
04-12-2017, 19:32
بالنسبة لى انا لا احب التعامل مع تجارات العملات لان بها الكثير من الاشاعات والمغالطات التى قد تؤدى الى اغلاق الصفقات ووقوع الاقتصاديات مشكور على المعلومات

Abu_Yassin
04-12-2017, 19:37
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى الكريم عنوان الموضوع يجذب الأنتباه بس دخلت ملقتش أى موضوع للنقاشونصيحة تجنب نشر مثل هذه المعلومات حتى لا تتعرض للحظر وبالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام

ebn masr
04-12-2017, 19:40
بالنسبة لتجارة العملات هى غاية فى الاهمية والضرورة والسبب وراء ذلك راجع انه حجم تجارة السوق كبيرة وضخمة حول العالم ولابد من التعلم و المعرفة

zeze2017
04-12-2017, 19:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
بالنسبه لتجاره العملات فانها هامه جدا وافضل بكثير من تجاره المعادن لا المعادن تكون ثفقاتها تاخذ وقت كبير وايضا تجاره المعادن حرمها العلماء والمشايخ للاتجار بها وتجاره العملات الاكثر انتشارا حول العالم وربحها اسسرع
تقبلووو مرووورى

latraaa
04-12-2017, 19:47
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الحمد لله أخي الكيرم ارى انه من الأفضل العمل على التركيز على التعلم و هدا هو الأهم أخي الكيرم و اتمنى ان نراك من اللدين يحققون الثكير من الناتئج الراقية القيمة

marwa94
04-12-2017, 20:15
الســـــــلام عليكم ورحمة الله
تعلم الدعوم و المقاومات أولا ، و متى نعتبرها كذلك / و ماذا تتحول عند كسرها لانه غالبا الدعم يصبح مقاومة عند الكسر و العكس كذلك ، يمكنك أن تجد فيديوهات تعليمية في اليوتيوب

Mohamed Youssef
04-14-2017, 17:02
لم افهم ما تقصد بكلامك هذا
اخي الغالي انني حقا قد استفدت من هذا الموضوع
لذلك اشكرك جزيل الشكر علي هذا المجهود و تقبل مروري

dias40
04-14-2017, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد

Hamza El36
04-14-2017, 17:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
يا أخي ما هذا الموضوع, أصلا غير مكتمل, لذا أرجوا من سيادتك أن تضع موضوعا متكاملا تشرح فيه فكرتك...
والله ولي التوفيق وهو المعين..
وتقبل مروري..
تحياتي

KARIM2017
04-14-2017, 17:57
تحيه طيبه وبعد
تحياتي لكل الاعضاء الكرام
اهنئك علي موضوعك الشيق الممتع المفيد في التداول
ولكني اتمني ان يكون الاعضاء كلهم متشاركين معنا كي نستفيد من خبراتكم

tamermosa
04-14-2017, 18:03
أخى الفاضل انت اللي بتحدد نقاط وقف الخسارة على حسب نسبت للمخاطرة
و انا في رأيي الشخصى الا تخاطر بأكثر من 5% في العملية الواحدة للحفاظ على المحفظة

dias40
04-14-2017, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
اهم حاجة ف مجال الفوركس هو القراءة وزيادة المعرفة فيه والتعلم ومطالعة الفيديوهات وتقبل مرورى اخى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

M0hsenalawady
04-14-2017, 18:08
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع وطبعا الكلام ده مضبوط جدا جدا وتمنياتي لك بالتوفيق وجزاكم الله خيرا

hoho13
04-14-2017, 18:10
شكرا على هده المحاولة واتمنى ان تكون مشاركاتك القادمة اكتر مصداقية ومفهومة للاستفادة منها جميعا
تقبل مروري

kalimiro0
04-18-2017, 19:36
مكان وحطيت الموضوع هنا ياريت تراعى ضميرك فى طرح المواضيع
اذا كان فى ضمير وحط مواضيع تقدر تساعد بيها الناس وربنا يوفق اتمني لك التوفيق فى الفوركس

sinaa
04-19-2017, 23:09

Mo7a
04-20-2017, 10:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الكريم من الواضح ان الموضوع عباره عن نسخ لاى كلام من اى مكان حتى تحصل على البونص واحب انبهك وانبه كل الاعضاء انه يتم عمل مراجعه للمواضيع والردود المخالفه ويتم خصمها من البونص بالاضافه الى اغلاق الحساب فالافضل لا تكرر هذا الموضوع

nour3iny
04-20-2017, 10:57
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
تجاره العملات تحتاج العمل الجاد وافاده الغير وليس وضع مواضيع غير هادفه لجمع البونص تقبل مرورى

alonsoo
04-20-2017, 11:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نقاط وقف الخسائر هى التى نضعها حتى لا نفقد حسابنا بالمارجن كول لا قدر الله حين نترك الصفقات مفتوحة بدون استوبات

mohamed ashmawey
06-18-2017, 18:49
اهم حاجة ف مجال الفوركس هو القراءة وزيادة المعرفة فيه والتعلم ومطالعة الفيديوهات التدريب والعمل المتواصل وتجريب الستراتجيات على الحسابات التجريبية يجعل المتداول اكثر خبرة في قرائة السوق وخصوصا عندما يركز على عملة واحدة
وتقبل مرورى اخى الكريم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

m7med
06-18-2017, 21:49
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
تجارة العملات اخي الكريم من اهم التجارات في العالم كله و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

yousee
06-18-2017, 23:55
تجارة العملات أنا اسميها التجارة الجبارة التي لا توجد فوقها تجارة أقوى منها أنها تجارة العصر التي تحقق منها الملاين و الملاير حسب جهدكم وتفكيركم هل وهو إيجابي أم سلبي

abutalia
06-20-2017, 15:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا علي النصائح الغاليه عن تجاره العملات الفوركس والله يوفقنا ونحقق ربح كبير من التدجاول بسوق الفوركس الكبير

ابوفؤاد
06-20-2017, 15:51
العمل على الفوركس من افضل الاعمل التى من الممكن ان تربح منها بالفعل لان هذا العمل هو متاح لاى شخص لديه كمبيوتر و لابد ان تعرف ان بساطه الموضو ع لابد ان تكون له اكثر من طريقه للتعرف عليه

M0hsenalawady
06-20-2017, 16:29
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته
الاخ الفاضل بصراحة موضوعك غير واضح بالنسبة لي وارجو شرح تفصيلي اما بالنسبة لوقف الخساره بيكون عن طريق استخدام الستوب لوس لوقف الخساره

sonson
06-26-2017, 10:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك يا محترم علي الموضوع الرائع عن تجاره العملات وانا حديث العهد لها لكني تعلم من هذا المنتدي الكثير

عبد الرحيم رافا
06-27-2017, 17:27
السلام عليكم و رحمة الله
الصراحة في هذه الاونة الاخير ارى انه العملات القمية هي المجال الذي اصبح اكثر ربحا من غيره من المجالات

fouadar
06-27-2017, 18:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاإته كل عام وانتم بخير اخواني
اخي الستوب لوز مهم في التداول لكي لا تفقد نقودك بالكامل
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

cairodevil
06-27-2017, 19:43
من اسباب الخسارة اثناء التداول:
التداول الزائد
يعود هذا الأمر على الأغلب إلى عدم امتلاك استراتيجية تداول قوية أو عدم إدارتها أو تتبعها. من المهم أن تكون لديك استراتيجية وأن تتداول فقط عندما تكون هناك توصيات تداولية. كذلك، يجب التأكد من عدم الثقة الزائدة والقفز عائداً إلى السوق بشكل سريع متتبعاً سلسلة من التداولات الرابحة.

عدم إدارة المخاطر بشكل صحيح
تأكد من أنك تقوم بإدارة المخاطر المتعلقة بكل تداول. هذا يعني بأنك بحاجة لمعرفة مقدار ما تستطيع خسارته في كل تدااول وأنت بحاجة إلى الإلتزام بذلك المبلغ في كل تداول.

عدم فهم مكان وضع نقاط التوقف
هذا جانب مهم ويمكن أن يؤثر بمقدار الأرباح الممكنة. أنت بحاجة لأن تضع نقاط التوقف بشكل منطقي بحيث حتى إن حققت أرباح أقل، فإن هناك فرصة أكبر بأنك سوف تحقق أرباح على أي حال. لا تشعر بالجشع وتخاطر بالخسارة.

أن تبدأ كبيراً جداً
التداول بحجم كبير جداً يجعل العواطف قوية ويخرج المنطق من الموضوع. التداول يجب أن لا يكون أبداً سبباً في المخاطرة بأسلوب حياتك أو مهنتك.

التداول بناءً على الأخبار
العديد من الناس يؤجلون التداول بسبب الإعلانات الإخبارية المتوقعة. في العديد من الأوقات، يحدث بأنك تتردد وبعد ذلك تعمل الأخبار على تحريك السوق في الاتجاه الذي كنت ترغب به وعكس كل الآراء التي قرأتها.

عدم اتباع الخطة
عندما تفتح الأسواق، أنت بحاجة للتأكد من أن لديك الإنضباط لتتبع الخطة التي وضعتها عندما كانت الأسواق مغلقة.

drissou45
06-27-2017, 20:10
السلام عليكم ورحمه الله ورحمه الله وبركاته , مساءكم سعيد
اخي حسب خبرتي اقول لك من لم لديه خطه تداول لن ينجح ابدا حتى ان حول حسابه مليون
تقبلو مروري الفاضل,تحياتي لكم

sayed saqr
06-27-2017, 20:48
عليك الاهتمام بمتابعة اخر الاخبار عن السوق و اسعار العملات و انشاء حساب تجريبى لتطبيق الاستراتيجيه الخاصه بك

yousseff
06-27-2017, 20:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الفاضل موضوع جيد ولكن ليس مختلف حيث و انهم لا يفهم اي شيء ارجو ان توضح معلوماتك حتى نستفيد نحن جميعا وشكرا لك

zunebha
06-29-2017, 22:16
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته فعلا كل ما يحب فهمه بالفورمس هو ميفية ادارة راس المال هذه هي قاعدة النجاح مهما كانت الظروف سواءا مبتديء او دو خبرة

yousif200
06-29-2017, 22:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة مثل هذة المواضيع تاخد حظر
علطول يا اخي يعين بزمتك دا حاجة ينفع حد ينتاقش فيها يعين
اية اللي انت بتقولة دا

YOUNESS EL-BAKKIOUI
08-28-2017, 19:23
السلام الله عليكم تجارة العملات الفوركس من أهم الأعمال المتواجدة الآن في سوق الأعمال مما لها من إيجابية أهمها توفير وظائف متعددة للشباب العربي. ....

A.mustafa
05-02-2018, 12:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته....
العمل المتواصل وتجريب الستراتجيات على الحسابات التجريبية يجعل المتداول اكثر خبرة في قرائة السوق وخصوصا عندما يركز على عملة واحدة.

hady sayed
05-02-2018, 13:51
بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي في الحقيقة اخي عندما نتحدث عن اساسيات الفوركس نتحدث عن منتدى فوركس العرب أفضل منتدى عربي الذي يعلمك كل يوم شي جديد الذي يأخذ بيدك من البداية حتى النجاح كل الحب والتقدير للقائمين على المنتدى ولكل الاعضاء الكرام

JISI90
06-11-2018, 18:54
اهم حاجة في مجال الفوركس هو القراءة وزيادة المعرفة فيه والتعلم ومطالعة الفيديوهات وتقبل مرورى اخى الكريم
بالتوفيق للجميع

riadhweb
07-28-2018, 12:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
يقصد بتجارة العملات هي عملية اقتصادية، يكون الهدف الرئيسي منها هو تحقيق الكثير من المكسب المادي، ومن خلال تجارة العملات، يتم بيع وشراء الكثير من العملات المتنوعة والتي من بينها كلاً من العملة الأوروبية ( اليورو) ، والعملة الأمريكية (الدولار الأمريكي)، والعملة البريطانية (الجنيه الإسترليني) ، والروبل الروسي، والين الياباني ، والدولار الكندي، والدولار الاسترالي ، وغيرها من العملات الأخرى، ويعتبر هذا النوع واحداً من أنواع التداول الذي يساهم في تحقيق جزءاً كبيراً من أي تجارة أخرى، حتى أن أرباحها تتفوق بمراحل ما تحققة البورصة، كما تتميز أسعار العملات بأنها تتغير بشكل مستمر وبطريقة كبيرة جداً، وعلى الرغم من ذلك تساعد هذه التغيرات الكبيرة التي تطرأ على قيم العملات والأسعار التي تتعلق بها الذين يعملون بهذا المجال بالكثير من العمليات التجارية التي توفر لهم دخلاً ممتازاً، كما أن التراجع الكبير في الأسعار الخاصة بتجارة العملات يؤثر بشكل سيئ جداً على اقتصاد الدولة، حيث أنه قد يقوم في بعض الأحيان إلى دمار وانهيار العديد من الأسهم، فضلاً عن دمار السندات وانهيارها.
بالتوفيق للجميع.