PDA

View Full Version : تمرجن الحساب

jaouad ouaiss
04-29-2015, 21:16
السلام عليكم اخواني
ادا تمرجن حسابي وبقي فيه 2 دولارات هل علي ان اعوظ كا ما خسرته

doola2020
05-04-2015, 02:30
في حال ان تمرجن حسابك وبقي فيه دولاران فأنت غير مطالب بأي تعويض للخسارة واي ربح تحصل عليه من خلال تداولاتك بال2 دولار سيكون متاح للسحب

moustafaforex
05-04-2015, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في حال ان تمرجن حسابك وبقي فيه دولاران فأنت غير مطالب بأي تعويض
للخسارة واي ربح تحصل عليه من خلال تداولاتك بال2 دولار سيكون متاح للسحب

ilyes chaieb
05-08-2015, 00:23
اخي الكريم في هذه الحالة بما ان حسابك تمرجن و الاغلاق للصفقات كان اجباري فالشركة تعفيك من التوعيض و لست مطالب بتعويض ما خسرته

othman1
05-08-2015, 00:28
اضن بأن الشركة هي المسؤولة وسيكون هناك تعويض محتمل حسب ما

اعتقد وهدا على حسب الشركة التي تعمل لديها

وشكرا

moussaalbare
05-08-2015, 00:46
ضن بأن الشركة هي المسؤولة وسيكون هناك تعويض محتمل حسب ما

وشكرا

samieh
05-08-2015, 02:43
السلام عليكم
انتبه يا اخى الى نوع حسابك فاذا كان بالسنت وبه 2 دولار فانت تستطيع فتح صفقات اخرى
وفى هذه الحالة لم يتمرجن الحساب وانت مطالب بتعويض البونص
اما اذا كان حساب من النوع ستاندارد فمبلغ 2 دولار لا يستطيع فتح صفقات وفى هذه الحالة فان
الحساب قد تمرجن وانت غير مطالب بتعويض البونص

mohamed9004
05-08-2015, 03:35
السلام عليكم ورحمه الله .. طيب عاوز اسألك حاجة انت اللى قفلت الصفقات بايدك ولا الشركة هيا اللى قافلتهالك وهل تقدر تفتح اى صفقة بال2 دولار اللى معاك ولا مينفعش لو مينفعش يبقى كده حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تعوضه

mohamed ahmed35
05-08-2015, 03:39
أنت غير مطالب بأي تعويض للخسارة واي ربح تحصل عليه من خلال تداولاتك بال2 دولار سيكون متاح للسحب

waelmma
05-08-2015, 08:38
;););) اخى الكريم طالما ان حسابك اتمرجن يبقى انت غير مطالب
بتعويض البونص ولكن يمكنك عمل بونص من اول وجديد

aminalamor
05-08-2015, 10:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار في حالة تمرجن الحساب من بسبب الخسارة اثناء عملية التداول فانك غير مطالب بارجاع راس المال الذي خسرته وانما الشعور بالحزن هو الامر المؤثر
بالتوفيق للجميع

masry928
05-15-2015, 17:06
الرجاء عدم مخالفة قوانين المنتدى بحيث يبقى كل موضوع نازل فى القسم الذى يخص الموضوع وعدم الرد على اى موضوع غير بابرد الذى يخصه حتى لانعرض نفسنا للايقاف

al-Mashhadani64
05-15-2015, 17:40
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم حاول ان تاخذ صفقه بالدولارين الباقيين لكي تخسرهم حتى لاتوم مطالب بالبونص ان تعوضه في الشهر القادم وشكرا لك

masry928
05-18-2015, 00:01
ارجو من اخواتنا الاعضاء تبسيط المعلومة على اخواتكم المبتدئين فى الفوركس بحر كبير نحتاج كلنا اننا نخوض فيه ولكن بدون استعجال ونخوض بالعلم وليس حظا

ayoub321
05-19-2015, 05:37
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور على هذا الموضوع المفيد ورائع
نعم أخي عليك تعويض كل الذي خسارته طالما لم تخسر جميع البونيس
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

خيرالدين مهدي
05-19-2015, 14:01
السلام عليكم اخواني
ادا تمرجن حسابي وبقي فيه 2 دولارات هل علي ان اعوظ كا ما خسرته........................................ .............................................
.................................................. .................................................. .................................................. .........................................
.................................................. .................................................. .................................................. .............................................
.................................................. .................................................. .................................................. ..................................................

marwafawzy122
05-19-2015, 14:23
قم يا اخى الفاضل بمراسلة الدعم الفنى للمنتدى واشرح لهم الموضوع بالتفصيل وان شاء الله سوف يتفهمون الوضع
ولن تكون هناك اية مشكلة وانتبه بعد ذلك الى احترام القوانين الخاصة بالمنتدى ....

SHAYMA MOHAMED
05-19-2015, 14:23
غالباً ما يلجأ متداولو الفوريكس إلى العديد من البيانات الاقتصادية لتقرير التوجه التالي لاقتصاد دولة وعملة معينة. وقد تشمل هذه البيانات ما يلي: إجمالي الدخل القومي والواردات والصادرات والتوظيف والبطالة والنمو والدين والعديد من العوامل الأخرى. وبشكل إجمالي، يشار إلى هذه العوامل غالباً باسم الأساسيات. ولذا، يشير تحليل الأساسيات إلى تحليل أي بيانات، إلى جانب أنماط الأسعار الفعلية للعملة ذاتها. تؤثر أنماط الأسعار غالباً على قيمة العملة في سوق الفوريكس.

العرض والطلب

كغيره من الأسواق، فإن قيمة العملات تستجيب للتغيرات في العرض والطلب. على سبيل المثال، فإن قيمة الدولار سوف ترتفع عندما يرتفع الطلب على هذه العملة. سوف تهبط قيمة الدولار عندما يتوافر الكثير من الدولارات في السوق، أو عندما يهبط الطلب على الدولار الأمريكي.

أزواج عملات الفوريكس

يجري تداول عملات العالم في شكل أزواج – فقيمة العملة ترتفع أو تهبط مقارنة بأخرى. في تداول الفوريكس، تشتمل كل عملة على اختصار من ثلاثة أحرف، وتعتبر العملة اللاحقة في أي زوج هي العملة الأساسية. يوضح السعر في أي وقت محدد مقدار العملة الأساسية المطلوب لكي يعادل بشكل دقيق وحدة واحدة من العملة السابقة.

على سبيل المثال، عند تسعير اليورو/الدولار الأمريكي عند 1.5000، فهذا يعني أن الأمر يتطلب 1.5 دولار للتبديل نظير يورو واحد. وفي حالة ارتفاع قيمة اليورو، فسوف يرتفع سعر اليورو/الدولار أيضاً حيث سيلزم المزيد من الدولارات لشراء كل يورو. وبالمثل، في حالة هبوط قيمة اليورو، فإن سعر زوج اليورو/الدولار الأمريكي سوف يهبط أيضاً حيث سيلزم الآن دولارات أقل لمعادلة كل يورو.

قيمة عملة الفوريكس السابقة ليس العامل الوحيد في تقرير قيمة زوج محدد من العملات. ومن الواضح أن أي تغير في قيمة العملة الأساسية يؤثر أيضاً على هذه العلاقة. ولذا، فإنه في نفس المثال السابق، إذا ارتفعت قيمة الدولار الأمريكي الآن، فإن زوج اليورو/الدولار سوف يهبط حيث سيلزم الآن دولارات أقل لشراء كل يورو. وفي حالة هبوط قيمة الدولار الأمريكي، فإن سعر اليورو/الدولار الأمريكي سوف يرتفع، حيث سيلزم الآن دولارات أكثر لمعادلة كل يورو.

أسعار الفائدة

العامل الرئيسي الآخر الذي يؤثر على قيمة عملة محددة هو سعر الفائدة دائم التغير الذي يقرره البنك المركزي لدولة محددة.

على سبيل المثال، إذا قام الاحتياطي الفيدرالي في الولايات المتحدة بخفض قيمة الفائدة، فإن قيمة الدولار الأمريكي سوف تهبط عادة، مما يؤدي إلى ارتفاع زوج اليورو/الدولار الأمريكي. وفي حالة قيام الاحتياطي الفيدرالي برفع أسعار الفائدة، فسوف يرتفع الدولار الأمريكي أيضاً في العادة، مما يؤدي إلى هبوط اليورو/الدولار الأمريكي.

كما تقوم البنوك المركزية دائماً بعمل موازنة دقيقة. فإذا أصبحت عملة دولة ما قوية جداً، فسوف تصبح صادراتها أكثر تكلفة وقد تبحث الدول الأخرى عن مكان آخر.

كما يغلب على أسعار الفائدة الأكثر ارتفاعاً جذب استثمارات أجنبية أكثر، وهذا هو سبب أن عملة تلك الدولة ترتفع دائماً مع أسعار الفائدة. وفي غضون ذلك، يغلب أن تؤدي أسعار الفائدة الأرخص إلى تحفيز الإقراض داخل الدولة ومن ثم النمو الاقتصادي

لنقاط واللوت والرافعة المالية والهوامش
عالم الفوريكس مليء بمفاهيم ومصطلحات فريدة. وإليك بعض مصطلحات الفوريكس الأكثر شيوعاً والتي يلزم أن تكون على معرفة بها أثناء التداول في سوق الفوريكس:

تعني النقطة نقطة الفائدة المئوية وهي الوحدة الفردية الأصغر في تداول الفوريكس. والنقطة هي دائماً الرقم الواقع أقصى اليمين من أي عرض أسعار فوريكس.

تعتمد القيمة الدقيقة لنقطة فردية على العملة الجاري تداولها. على سبيل المثال، يتم قياس اليورو حتى أربعة أماكن عشرية، وبهذا فإن كل نقطة تساوي 1/100 من السنت. ومن ناحية أخرى، يتم قياس الين بناءاً على موضعين عشريين، وبهذا فإن نقطة واحدة تساوي سنتاً واحداً. ولا يعني هذا أن كل نقطة تساوي 1/100 من السنت في الربح – ولحساب هذا، نحتاج إلى التعريف بمصطلحين آخرين، اللوت والرافعة المالية.

اللوت

تقوم البنوك وموفرو السيولة الآخرون بتداول العملة في شكل لوت. على سبيل المثال، إذا كان لوت قياسي يبلغ 100000 (100 ألف) وحدة من العملة الجاري تداولها، بينما يبلغ لوت صغير 10000 (10 آلاف) في سوق الفوريكس، فسوف تجعل هذه المبالغ التداول مُقيداً بالنسبة للمتداول العادي. ونتيجة لذلك، أدخل وسطاء الفوريكس مفهوماً يُطلق عليه اسم الرافعة المالية.

الرافعة المالية

تتيح الرافعة المالية لمتداولي الفوريكس التحكم في مزيد من العملات في المعاملة عما تم إيداعه في حساب التداول الخاص بهم. وهنا تكمن القوة الحقيقية لتداول الفوريكس. ولذا، فإن التداول بنظام الرافعة المالية بحكمة يمكن أن يحقق نتائج لصالحك، ويجلب لك فوائد ضخمة.

مع رافعة مالية 1:100، فإن متداول الفوريكس يحتاج وحدة واحدة من العملة للتحكم في 100 وحدة في سوق الفوريكس. وبهذا سوف يتطلب الأمر 100 وحدة فقط للتحكم في لوت واحد صغير (10 آلاف) في سوق الفوريكس أو 1000 وحدة للتحكم في لوت قياسي واحد (100 ألف). ومن ثم فإن الربح هو عامل في الرافعة المالية لمتداول الفوريكس × مقدار وحجم وحدات اللوت الجاري تداولها × مقدار تحركات أسعار النقاط في صالح متداول الفوريكس. وكذلك يتم حساب الخسارة بنفس الطريقة عندما يتحرك السعر ضد متداول الفوريكس.

على سبيل المثال، إذا قمت بشراء لوت واحد صغير من زوج عملات اليورو/الدولار، فسوف تزداد أسهم حسابك أو تهبط بنسبة 1 دولار لكل نقطة في الحركة. وإذا قمت بشراء لوت قياسي واحد، فسوف يزداد حسابك أو يهبط بنسبة 10 دولارات لكل نقطة من حركة السعر. مثال 1، في حالة زيادة زوج اليورو/الدولار الأمريكي بنسبة 10 نقاط (10×1 دولار) من 1.5000 إلى 1.5010 مع وحدات لوت صغيرة، فهذا يعني زيادة 10 دولارات. مثال 2، في حالة زيادة زوج اليورو/الدولار الأمريكي بنسبة 10 نقاط (10×10 دولار) من 1.5000 إلى 1.5010 مع وحدات لوت قياسية، فهذا يعني زيادة 100 دولار.

التداول على الهامش

الهامش هو مقدار الضمان الذي يطلبه متداولو الفوريكس للحفاظ على مراكزهم مفتوحة في سوق الفوريكس. وعلى عكس السندات والسلع، لا توجد طلبات للهوامش في الفوريكس. وإذا تدنى حساب إلى أقل من متطلبات الهامش، فسوف يتم تلقائياً غلق جميع المراكز المفتوحة. على سبيل المثال، إذا اشترى متداول فوريكس لوت صغير واحد من زوج اليورو/الدولار الأمريكي نظير 1.50 عند رافعة مالية 1:100، فسوف يحتاج إلى 150 دولاراً في حسابه كهامش للحفاظ على ذلك المركز المفتوح. إذا تحرك السعر ضد متداول الفوريكس بنقطة واحدة، فسوف يحتاج إلى 151 دولار وفي حالة تحرك السعر ضد متداول الفوريكس بنسبة 10 نقاط، فسوف يحتاج إلى 160 دولار.

وعلى الجانب الآخر، إذا اشترى متداول فوريكس لوت قياسي واحد من زوج اليورو/الدولار الأمريكي نظير 1.50 عند رافعة مالية 1:100، فسوف يحتاج إلى 1500 دولاراً في حسابه كهامش للحفاظ على ذلك المركز المفتوح. إذا تحرك السعر ضد متداول الفوريكس بنقطة واحدة، فسوف يحتاج إلى 1510 دولار، وفي حالة تحرك السعر ضد متداول الفوريكس بنسبة 10 نقاط، فسوف يحتاج إلى 1600 دولار.

تقديم الأوامر
في تجارة الفوريكس، عندما تقوم بشراء عملة ما، فسوف تحتاج إلى بيع عملة أخرى في مقابلها. إذا كنت تتوقع أن سعر العملة الأساسية سوف يرتفع مقارنة بالعملة المقابلة، فيمكنك اختيار شراء مركز ما (المضي قدماً). يمكنك حينئذ غلق هذا المركز بالبيع عندما يتم بلوغ السعر الأعلى. وبدلاً من ذلك، إذا كنت تعتقد أن سعر العملة الأساسية سوف يهبط مقارنة بالعملة المقابلة، فسوف تبيع وتدخل في مركز قصير. والفكرة من ذلك هي تغطية مركزك بمعاودة البيع عند سعر أكثر انخفاضاً.

أنواع الأوامر

يتم تقديم أمر سوق عندما يريد متداول فوريكس دخول مركز على الفور، عند أفضل سعر متاح في ذلك الوقت. ومن بين العيوب المحتملة في أحد أوامر السوق أنه في حالة تحرك الأسواق بسرعة، فقد يتم ملء أمرك بسعر مختلف عن السعر الذي أردته. ويسمى الفارق بالانزلاق.

وبدلاً من ذلك، إذا كنت قلقاً بشأن الحصول على السعر الملائم، وكانت لديك الرغبة في الانتظار ودخول السوق عند الوفاء بتلك المتطلبات، فسوف تضع أمراً عالقاً.

هناك أنواع عديدة مختلفة من الأوامر العالقة في تداول الفوريكس:

قيد الشراء – يتم تقديم هذا الأمر عندما يؤمن متداول فوريكس أن السعر سوف يبدأ في الارتفاع بعد الهبوط أولاً إلى مستوى محدد. ويجري تنفيذه عندما يصبح سعر الطلب مساوياً للأمر العالق.

إيقاف الشراء – يتم تقديم هذا الأمر عندما يؤمن متداول فوريكس أن السعر سوف يستمر في الارتفاع بعد أن يتجاوز مستوى معيناً. كما يجري تنفيذ هذا النوع من الأوامر العالقة عند سعر الطلب.

قيد البيع – يتم تقديم هذا الأمر عندما يؤمن متداول فوريكس أن السعر سوف يبدأ في الهبوط بعد أن يصل إلى مستوى محدد. ويجري تنفيذه عندما يصبح سعر العرض مساوياً للأمر العالق.

إيقاف البيع – يتم تقديم هذا الأمر عندما يؤمن متداول فوريكس أن السعر سوف يواصل الهبوط بعد أن يهبط عن مستوى محدد. كما يجري تنفيذ هذا النوع من الأوامر العالقة عند سعر العرض.

kingi
05-19-2015, 14:33
السلام عليكم و رحمة الله ..و الله اكره شئ في التداول هو تمرجن الحساب و هو كابوس كل متداول..لكن على حسب معلومات اذا تمرجن الحساب و لم تستطع فتح صفقة اذا لست مجبر لتعويض البونص و الله اعلم

egyptian200100
05-19-2015, 14:57
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم
كل ما عليم ان تدخل السوق ب 0.01 سنت وان شاء الله
ربنا يعوض عليك ولكن
عليك ان تستفيد من التجربه كى لا تقع فى نفس الخطأ مره اخرى
مشكور
وتقبل مرورى

choko
05-19-2015, 15:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ربنا يعوض عليك اولا وثانا العديد والعديد من الاصدقاء تمرجنت حساباتهم
واتمنى ان يكون هذا درس لك وبالتوفيق

Kiing
05-19-2015, 17:46
ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه

REDA FOREX
05-20-2015, 05:24
ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه

BASAM IBRAHEM
05-20-2015, 05:46
السلام عليكم ورحمه الله .. طيب عاوز اسألك حاجة انت اللى قفلت الصفقات بايدك ولا الشركة هيا اللى قافلتهالك وهل تقدر تفتح اى صفقة بال2 دولار اللى معاك ولا مينفعش لو مينفعش يبقى كده حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تعوضه

REDA FOREX
05-21-2015, 10:10
السلام عليكم ورحمه الله .. طيب عاوز اسألك حاجة انت اللى قفلت الصفقات بايدك ولا الشركة هيا اللى قافلتهالك وهل تقدر تفتح اى صفقة بال2 دولار اللى معاك ولا مينفعش لو مينفعش يبقى كده حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تعوضه السلام عليكم ورحمه الله .. طيب عاوز اسألك حاجة انت اللى قفلت الصفقات بايدك ولا الشركة هيا اللى قافلتهالك وهل تقدر تفتح اى صفقة بال2 دولار اللى معاك ولا مينفعش لو مينفعش يبقى كده حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تعوضه

adnan1969
05-21-2015, 11:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نعم اخي الكريم 2$في حسابك ليس مارجن لازم تفرغ حسابك بلكامل حتى لاتكون مجبور تعوض الخسار فقط اذا كان حسابك لايتوفر المال الكافي لفتح اي صفقه

waelmma
05-21-2015, 11:12
:o:o:o اذا قامت المنصة من تلقاء نفسها بغلق كل صفقاتك اخى الكريم
يبقى كدة حسابك قد اتمرجن وانت مش محتاج انك تعوض البونص لكن ممكن ان تعمل بونص جديد

zee1996
05-21-2015, 12:13
اخي اذا لم تكن انت من اقفل الصفقات انما اقفلت من طرف الشركة لست ملزما بالتعويض لكن اين صفقة قمت انت باقفالها فعليك تعويضها و بالتوفيق لك و للجميع

---------- Post added at 09:13 AM ---------- Previous post was at 09:05 AM ----------

اخي اذا لم تكن انت من اقفل الصفقات انما اقفلت من طرف الشركة لست ملزما بالتعويض لكن اين صفقة قمت انت باقفالها فعليك تعويضها و بالتوفيق لك و للجميع

sa sa
05-21-2015, 12:45
بص يا اخي العزيز اذا اتمرجن حسابك فانت غير مطالب بالتعويض وابدا من جديد في جمع البونص مناجل التجاره من اول وجديد
اما اذا لم يتمرجن حسابك بالتالي يجب ان تعوض ما خسرته من اجل الحصول عليالربح

tefa.brave
05-21-2015, 12:49
والله العظيم انتو شباب 100 ال100ال 100 وربنا يخلى منتدانا الجميل ده وشركة انستا فوركس الى اتحتلنا الفرصة الحلوة دى
مينن كان يصدق تتاجر بحب ولمة وتفؤل لما تكسب او تخسر تلاقى شبابا زى الاعضاء دول تتكلم وتفضفض لهم يسلام ربنا يخليلنا المكان الحلو ده الي كان السبب فى اننا نتجمع هنا

osama147
05-21-2015, 12:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ابدا اخي يجمع بونوص جديد من خلال المنتدى حتى تتمكن من ايداع جديد وان تبدا بالمتاجرة من جديد حاول ان تتعلم جيدا حتى لا تخسر
تقبل مروري

moh93
05-21-2015, 13:45
انت كدة غير مطلوب منك انه يتم احستب الخساةر عليك
له اا حدث مرجن كول انت غير مطالب برد الخسارة واكيد انت يجب اهم انك تعرف كل الاشايء التى تؤى لى الخسارة لكى لا تتكر مرات اخرى

waelmma
05-21-2015, 15:20
:)):)):)) اخى العزيز وانا حسابى اتمرجن اكثر من مرة
بس فى حالة مرجنة حسابك انت غير مطالب بتعويض حسابك اللى خسرته وممكن عمل بونص جديد

tefa.brave
05-21-2015, 15:44
والله العظيم انتو شباب 100 ال100ال 100 وربنا يخلى منتدانا الجميل ده وشركة انستا فوركس الى اتحتلنا الفرصة الحلوة دى
مينن كان يصدق تتاجر بحب ولمة وتفؤل لما تكسب او تخسر تلاقى شبابا زى الاعضاء دول تتكلم وتفضفض لهم يسلام ربنا يخليلنا المكان الحلو ده الي كان السبب فى اننا نتجمع هنا

sayed990
05-21-2015, 15:50
اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي حسب علمي اخي الكريم ما دام حسابك فية من المال ما يسمح لك بفتح عمليات يمكن التداول وتعويض الخسارة و من حقك علي ما اظن سحب المكاسب عندما تصل الي الحد المسموح به والله الموفق
اخوكم
السيد راضي

معتصم سباعنة
05-21-2015, 17:22
لا اخي انت غير مطالب بتعويض البونص لان حسابك تمرجن
تقبلو مروري واحترامي

big.pharaoh
05-21-2015, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..انت غير مطالب بالتعويض فى الحاله دى طلاما ان الصفقات بتاعتك اتقفلت تلقائي على خساره .. وتقدر تبدأمن جديد وتسحب الارباح بأذن الله بدون قيود ولا تعويض

wlaa
05-21-2015, 17:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار في حالة تمرجن الحساب من بسبب الخسارة اثناء عملية التداول فانك غير مطالب بارجاع راس المال الذي خسرته وانما الشعور بالحزن هو الامر المؤثر
بالتوفيق للجميع

Doodysamsom
05-21-2015, 18:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
لو حسابك اتمرجن.. مش بيتبقى فية اى رصيد
. كدة ممكن تكون خسارة فقط... لان التمرجن بيبصفر الحساب

magic777
05-21-2015, 21:34
اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي حسب علمي اخي الكريم ما دام حسابك فية من المال ما يسمح لك بفتح عمليات يمكن التداول وتعويض الخسارة و من حقك علي ما اظن سحب المكاسب عندما تصل الي الحد المسموح به والله الموفق
اخوكم
السيد راضي

ولازم نتعلم من التجارب دي ان اكيد اخي مافيش حاجه مضمونه والسوق الي احنا فيه اصلا سوق عالي المخاطره والربح فيه بيعتمد على مدى خبرتك العمليه وفهمك لتحركات الاسعار
وايضا طريقه عملك وحجم راس المال

jamila cchahed
05-21-2015, 23:03
بسم الله الرحمان الرحيم يب عاوز اسألك حاجة انت اللى قفلت الصفقات بايدك ولا الشركة هيا اللى قافلتهالك وهل تقدر تفتح اى صفقة بال2 دولار اللى معاك ولا مينفعش لو مينفعش يبقى كده حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تعوضه
تقبل مروري
والسلام

zee1996
05-21-2015, 23:07
لا اخي البونص الذ خسرته باقفال الصفقات بنفسك لا تعوضه اما البونص الذي تخسره لان الشركة اقفلت الصفقة لا يحتاج تعويض و بالتوفيق لك و للجميع

magic777
05-21-2015, 23:58
لا اخي البونص الذ خسرته باقفال الصفقات بنفسك لا تعوضه اما البونص الذي تخسره لان الشركة اقفلت الصفقة لا يحتاج تعويض و بالتوفيق لك و للجميع

طبعا اخي اهم حاجه هنا انك تدخل صفقات نسبه النجاح فيها قويه علشان تقدر تحقق فيها ربح جيد وكده وعلشان تقدر تصل فيها وتقلل من الخسائر
ودي هتحتاج وقت وجهد طبعا

masry928
05-22-2015, 09:50
البونص مال حقيقى غير قابل للسحب تستفاد بعد المتاجرة به وتحقيق ربح غير ذلك لايعتبر البونص مفيد يمكنك تحقيق بونص عن طريق مشاركات فعاله

engaym
05-22-2015, 09:58
السلام عليكم اخى تمرجن الحساب يعنى وصول الصفقة فى الخسارة الى اقل قيمة من احتياطى البلغ المحجوز فى
الشركة من اجل تنفيذ الصفقة وبالتالى تقوم شركة الوساطة بغلق الصفقة اتوماتيكى وبالتوفيق للجميع

sdk001
05-22-2015, 10:29
السلام عليكم
في حال ان تمرجن حسابك وبقي فيه دولاران فأنت غير مطالب بأي تعويض للخسارة
واي ربح تحصل عليه من خلال تداولاتك بال2 دولار سيكون متاح للسحب

moh93
05-22-2015, 10:33
انت كدة غير مطلوب منك انه يتم احستب الخساةر عليك
له اا حدث مرجن كول انت غير مطالب برد الخسارة ولخسارة ليس هى نهاية انه التاجر يعم ىف الفورك بل يجب انه نتعلم منها

jamila cchahed
05-23-2015, 22:58
بسم الله الرحمان الرحيم طيب عاوز اسألك حاجة انت اللى قفلت الصفقات بايدك ولا الشركة هيا اللى قافلتهالك وهل تقدر تفتح اى صفقة بال2 دولار اللى معاك ولا مينفعش لو مينفعش يبقى كده حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تعوضه
تقبل مروري
والسلام

Forex45
05-23-2015, 23:04
مرجنة الحساب هى تداول بعقود مرتفعة لا يتحملها حساب التداول وبالتالى خسارة كل الاموال
الموجود بحساب التداول وهذا يرجع الى التداول عشوائى او تسرع فى الدخول

محمد مختار
05-23-2015, 23:06

popa2015
05-23-2015, 23:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الكريم على الموضوع رائع الذى افادنا
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

hhpr1212
05-23-2015, 23:23
في سوق الغملات ان كبر حسابك فانت في ربح وكلما زاد زاد الر بح
وان خسرت خسرت وانتهئ لا يجب التعويض وانما يجب تمويل الجساب من اجل المتاجرة من جديد

basma.seif
05-24-2015, 00:10
مازال الحساب به رصيد حقاً ال 2 دولار دول يعتبر رصيد ممكن ان تضارب بهم سواء تخسرهم او تربح
و اى ربح زاد عن ال 2 دولار من حقك سحبه و لكن الافضل تزويد رصيد و اعمل ردود و اربح بونص مرة اخرى
بالتوفيق

sameh-a
05-29-2015, 23:03
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم اذا تمرجن حسابك اكيد انت غير مطالب بالتعويض ابدا وتستطيع
عمل مشاركات من اول وجديد

مصراوى
05-29-2015, 23:12
اخى الفاضل اعتقد انة لابد من التعرف على الاخطاء ومحاولة البعد عنها وعدم تكرارها من خلال التعرف على الاسباب التى ادت الى تلك الخسائر وبالتوفيق

asxqw
05-29-2015, 23:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةل ان تمرجن حسابك وبقي فيه حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تدولاران فأنت الحساب وانت مطالب بتعويض البونص ما اذا كان حسابغير مطالب بأي تعويض للخسارة واي ربح تحصل عليه من خلال تدا

raaslen316
05-29-2015, 23:40
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور على هذا الموضوع
المفيد ورائع
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

asxqw
05-29-2015, 23:42
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل بك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تدولاران فأنت الحساب وانت مطالب بتعويض البونصهي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء

hedibougha
05-29-2015, 23:45
يا اخي الكريم الفوركس لا يمكن شرحه في رد واحد
فانت تحتاج الى ان تتعلم الكثير من الامور و سوف تجد ما تبحث عنه
في القسم التعليمي الخاص بالمنتدى في كل ما تريد و لكن انصحك ان تقرا كتب فالكتاب يكون منظم و لكن الموضيع ليست كذلك فكل موضوع يتطرق الى شيء مختلف
يجب ان تتعلم بتسلسل

atmoul
05-29-2015, 23:45
لا ليس شرط أن تعوض ماخسرته أخي لأن حسابك إتمرجن ،يكن أن تعوض ما خسرته إذا كان في حسابك متلاً 10 دولار وخسرت خدلر هنا ضروري أن تعوض هذي ال-5 دولارات أخي وهذا هو قانون الشركة

نادر صباح الدين
05-29-2015, 23:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيز ما عليك إلا أن تعود وتجمع بونص جديد للشهر القادم، فأنت لا تستطيع القيام بأية صفقة تجارية بدولارين فقط، لأن تغير الحساب كفيل بخسارة اية صفقة ممكنة من هذا القبيل، وبرغم ذلك يمكنك أن تقوم بصفقات بسيطة، وتعمل على جمع بونص جديد للشهر القادم، والله هو المعين على كل حال، وهو ولي التوفيق.

hamed mohamed
05-29-2015, 23:51
الاخ الكريم كيف حسابك اتمرجن وبه 2$
فعلى ما اعتقد ان حسابك لسه شغال
ولكن بعض الاخوه قد يفيدوك اكثر منى بخبرتهم
ولا توضع رافعه ماليه عاليه
والله الموفق

FullyActive
05-29-2015, 23:54
لو الثفقة اغلقت بشكل اضطرارى وبدون اى تدخل منك لا تحتاج تعويض البونص الخاسر
وتستطيع المتاجرة بالبونص الجديد وسحب الارباح على طول

هاشم احمد
05-30-2015, 04:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
استراتيجية الموفنج استراتيجية رائعه وناجحة لمن يفهمها - اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري اخي الكريم

mohammedali88874
05-30-2015, 04:16
اخى العزيز طالما ان حسابك اتمرجن فانت غير مطالب بتعويض اى خسارة للشركة
كما انك يمكنك ان تتاجر بالاثنين دولار المتبقيين ولا تياس وستربح ان شاء اللله

احمد محسن
05-30-2015, 04:41
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الموضوع الرائع
مع تمنياتى لجميع اعضاء المنتدى بالنجاح والتوفيق

محمد راضي
05-30-2015, 04:45
ارتفعت اسعار الذهب قليلا خلال تداولات اليوم الخميس من ادنى مستوى لها 1186.83 دولارا وصولا لمستويات عليا 1189.34 دولارا للأوقية، على عكس تراجعات استمرت يومين متتالين، حيث استقرت تعاملات المعدن الأصفر بختام جلسة امس الأربعاء في المنطقة السلبية عند 1187.42 دولارا للأوقية.

النظرة الفنية :-على الرغم من كسر الذهب لمستويات الدعم الخاصة بخط الاتجاه العام الصاعد، والاغلاق اسفل مستويات متوسط متحرك 50 – 200 يوم، الا ان المعدن النفيس يتماسك اعلى الدعم 1183 دولارا، تزامنا مع ظهور شموع ايجابية انعكاسية، ناهيك عن ايجابية مؤشر الاستوكاستك اسفل الرسم البياني، مما يعزز من ارتفاعات جديدة على المدى القصير، يقترب على اثرها.

ونرى انة في حالة كسر سعر 1195 سوف يكون هناك تأكيد صعود الى سعر 1200 .الميل العام لهذا اليوم هو: الصعود

Wassa04
05-30-2015, 12:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم اذا بقي فيه 2 دولار
لم يتمرجن بعد عليك بخسارته كاملا تقبل مروري

noor eldyen
05-31-2015, 16:30
في حال ان تمرجن حسابك وبقي فيه دولاران فأنت غير مطالب بأي تعويض للخسارة واي ربح تحصل عليه من خلال تداولاتك بال2 دولار سيكون متاح للسحب

jamila cchahed
05-31-2015, 18:02
بسم الله الرحمان الرحيم طيب عاوز اسألك حاجة انت اللى قفلت الصفقات بايدك ولا الشركة هيا اللى قافلتهالك وهل تقدر تفتح اى صفقة بال2 دولار اللى معاك ولا مينفعش لو مينفعش يبقى كده حسابك اتمرجن وانت كده الشهر الجاى غير مطالب بتعويض اللى خسرته وتقدر تعرف ده من حسابك فى الموقع لو دخلت الاى دى والباس وشوفت معلومات الحساب حتشوف ايه اللى مطلوب منك تعوضه
تقبل مروري
والسلام

---------- Post added at 05:02 PM ---------- Previous post was at 03:48 PM ----------

تقبل مروري
والسلام

hmadnah123
05-31-2015, 18:28
وشكرا

Mona forex
06-04-2015, 18:24

almared13
06-14-2015, 13:33
في سوق الغملات ان كبر حسابك فانت في ربح وكلما زاد زاد الر بح
وان خسرت خسرت وانتهئ لا يجب التعويض وانما يجب تمويل الجساب من اجل المتاجرة من جديد

mechanical
06-16-2015, 01:02
السلام عليكم .... طالما الحساب بتاعك اتمرجن لا يمكن ان تعوض اللي انت خسرتة ولكن خد بالك من اللي جاي ان شاء الله
بالتوفيق ان شاء الله

ibrahim forex
06-16-2015, 02:14

محمد السيد
06-16-2015, 03:00
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، ادا تمرجن حسابك وبقي فيه 2 دولارات هل عليك
ان تعوض كل ما خسرته لأن دولارين ممكن تعمل بيهم صفقة .. اما لو تصفر فلست ملزوم بتعويضه

MONTASR SHABAN
06-16-2015, 10:19
ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه

محمد عز الدين عيد خضري
06-16-2015, 12:12
بالتاكيد لا بد ان تعوض كل ما خسرته من بونص محول لك من المنتدي
الي حسابك بانيستا فوركس ممكن تعمل حركة وانك تدخل صفقة تاني ب 2 دولا وتحاول انوا يتمرجن ليبقا 0

sameh-a
06-16-2015, 19:36
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم اذا بقي في حسابك 1 دولار وبحت منه يمكن ان تسحب ارباحه
اما اذا لم يبق معد اي مبلغ يجب ان تعود للمنتدى وتشارك من جديد لتجميع البونص

RomanyMoreed
06-17-2015, 22:31
السلام عليكم ورحمة اللة بركاتة

حضرتك كدة حسابك لم يتمرجن لازم الحساب يوصل لرصيد يكون فية غير كافي انك تفتح حتي اي صفقة ولو بلوت 1 سنت

بالتوفيق

هند الحمامصى 2216
06-18-2015, 02:18
اخى العزيز السلام عليكم اولا
بما ان حضرتك حسابك اتمرجن الشركه هتعوعض الخساره تلقائى
ولما حضرتك تعمل بونص جديده هتتحسب ومش هتتخصم

---------- Post added at 11:18 PM ---------- Previous post was at 10:05 PM ----------

اخى العزيز من راى ان تنم والشركة هى التى سوف تقوم بتعويض تلقائى
وتجمع البونص مره اخرى وتدخل صفقات عادى

big.pharaoh
06-19-2015, 06:43
السلام عليكم اخواني
ادا تمرجن حسابي وبقي فيه 2 دولارات هل علي ان اعوظ كا ما خسرته

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
المهم انك تكون غير قادر على فتح اي صفقات جديده .. يعني لو ال2 دولار دول مش بيفتحوا اي صفقات يبقى انت غير مطالب بأي تعويض ويمكنك البدء من جديد

waelmma
06-19-2015, 11:19
اخى الكريم اذاا اتمرجن الحساب بتاعك فانت غير مطالب بتعويض اى بونص
ولكنك يمكك عمل بونص من اول وجديد مفيش شاكل وربنا يوفقك ويرزقك

ASMAA TAHA
06-21-2015, 00:46
لو حسابك اتمرجن فى شهر معين بامكانك كتابة ردود الشهر التالى واخذ البونص الخاص بالشهر الجديد ولا يلزم تعويض البونص الخاص بالشهر الماضى
فيمكنك اى مبلغ تربحه اكثر من مبلغ البونص ان تسحبه فورا

0sama
06-21-2015, 16:19
يجب ان ترجع الي الدعم و تسالهم هل انك مطالب بالتعويض ام انك تستطيع الاستكمال بدون اي تعويضان
لان فيه فرق بين المارجن كول و الاستوب اوت

yyahhyaa
06-22-2015, 04:54
و عليكم السلام رحمة الله و بركاته

لا يا صديقي ليس عليك فعل ذلك أبدا بل يمكنك أن تأخذ صفقة متهورة بهم إن أحببت ويجب عليك الأن أن تعيد جمع البونص من جديد
وأن تتداول من جديد والله ولي التوفيق

Kiing
06-26-2015, 18:59
ممكن متلا انه تمرجن حسابك تم منه متلا انه ممكن معه من بقي فيه دولاران فأنت غير مطالب بأي تعويض متلا منه للخسارة تم منه متلا انه ممكن معه من اي ربح تحصل عليه

dima09
07-21-2015, 22:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته انا عضو التحقت بالمنتدى منذ أسبوع
و اعلم انه حتى اصبح محترف يلزمني الكثير من الاجتهاد و العمل و الوقت و التدريب الجيد و الصبر
أتمنى من الخبراء يفيدونا بتجاربهم و بخبرتهم و إن شاء الله مع الوقت ننجح بالمجال
بالمناسبة لدي سؤال أولي أود أن أتلقى إجابة شافية بشأنه، وهو كيف تتأثر قيمة العملات إيجابا و سلبا بالأحداث الطارئة؟
و بالتوفيق للجميع إن شاء الله في المنتدى والتداول

sharshabil
07-22-2015, 00:01
لا يااخي لا تعوض شي حتى و انبقي فيه
شي من البونص انت تبدا من جديد دون تعويض اي شي .... تحياتي

كومندا
07-22-2015, 02:16

Kiing
07-25-2015, 05:52
يا اخى الى نوع حسابك فاذا كان بالسنت وبه 2 دولار فانت تستطيع فتح صفقات اخرى هذه الحالة لم يتمرجن الحساب وانت مطالب بتعويض البونص حساب من النوع ستاندارد

androsamir
08-12-2015, 20:53

pepobm
08-12-2015, 20:58
اهلا بك اخى العضو الكريم لو حسابك به 2 دولار يبقى لسه متمرجن تمرجن الحساب يعنى من صفر الى اقل كم دولار فى حسابك
التوفيق من عند الله

abolina
08-15-2015, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
شكرا على الموضوع المفيد تحياتي إخواني وبالتوفيق

dhmo
08-15-2015, 19:27
اهلا بك اخى العضو الكريم لو حسابك به 2 دولار يبقى لسه متمرجن تمرجن الحساب يعنى من صفر الى اقل كم دولار فى حسابك
التوفيق من عند الله

الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر وهما الي بيجيبوا المارجن

العراقي
08-22-2015, 23:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم اذا بقي في حسابك 1 دولار وبحت منه يمكن ان تسحب ارباحه
اما اذا لم يبق معد اي مبلغ يجب ان تعود للمنتدى وتشارك من جديد لتجميع البونص

rimox
08-23-2015, 01:04
في هذه الحالة بما ان حسابك تمرجن و الاغلاق للصفقات كان اجباري فالشركة تعفيك من التوعيض و لست مطالب بتعويض ما خسرته

tarik46
09-08-2015, 15:13
لا يا اخي ليس عليك تعويض ما فاتك في الشهر الفائت بل يتم الحساب على اساس البونص الجديد و لا تنظر
الى صافي الارباح الذي تجده غالبا بالسالب في حسابك على موقع شركو انستا فوركس و هذا الكلام من تجربة شخصية
اتمنى لك ارباحا وفيرة

Hossam Samir
09-08-2015, 15:16
بسم الله فى كل وقت وحين السلام عليكم
اخى طالما فيه رصيد يدخلك اعتقد انه المفروض تعوض ولكن اذا اتمرجن على الاخير لا اسف جدا
على خسارتك واتمنالك التوفيق فى المره القادمه

Midoezzat00
09-08-2015, 20:29
السلام عليكم
ممكن انه حال ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا
انه غير مطالب متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه ممكن انه حال
ان تمرجن متلا حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب
متلا من هناك بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه ممكن انه حال ان تمرجن متلا
حسابك تم ممكن انه بقي فيه دولار لانه من هناك متلا فأنت ممكن متلا انه غير مطالب متلا من هناك
بتعويض للخسارة لانه مع اي ربح ممكن ان تحصل عليه
بالتوفيق في مجال الفوركس

karimovtich
09-08-2015, 20:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم اذا كنت تقصد في حسابك بالبونص عليك ان تجرب ان تفتح صفقه باقل لوط ممكن فاذا نجحت حاول ان تخسر الاتنين دولار الباقيه بعدها الشهر القادم لن تضطر للتعويض

Hossam Samir
09-08-2015, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص اخي
انتا لو معاك 100 خسرتهم وتبقي منهم 3 فا انت كدة مش مطالبع تعوض اللي خسرته
واي ربح وان كان سنت واحد من 3 دولار دول هتكون قادر علي سحبه
اتمني اكون وفقة ف الشرح وبتوفيق

farajiing
09-09-2015, 01:41
2$في حسابك ليس مارجن لازم تفرغ حسابك بلكامل حتى لاتكون مجبور تعوض الخسار

derar86
09-09-2015, 10:21
اولا انشالله ما يتمرجن حسابك ولكن لو حصل ذلك لا سمح الله فحتى تستطيع سحب الارباح عليك بتعويض
البونص لتتمكن من السحب وبامكانك الاستفادة من المنتدى بتحويل بونص كل شهر

abc
09-09-2015, 10:35
بصراحة ان لا اعلم اذا كان الحساب تمرجن في هذه الحالة لكني
انصحك بفتح صفقات اخرى خاسرة للتاكد من المرجنة بشكل كامل

kirollosroumany
09-11-2015, 20:58
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

انت مش محتاج انك تعوض البونص طول ما انت خسرته بس لازم تستني لحد الشهر الجديد

بالتوفيق للجميع

Dr.TraDeR
09-11-2015, 21:10
اما بعد اخويا العزيز بالفعل لازم عليك انو تعوض كل ماخسرته لكي تقدر تسحب لانو كدا ما تقدر تسحب حتى تعوةض المال الدي خسرته

tawfik999
09-21-2015, 13:11
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي الفاضل و بعد
لا يا اخي لا اضن من انك تستطيع صفقة فإنا رأس المال صغير جدا و شكرا

midouknight
09-21-2015, 13:23
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
لا يا أخي الغالي إن وصلة الحساب ل المارجن كول ليس عليك
أن تعيد أو تعوض ما خسرته هذا من قوانين المنتدى والشركة الرعية

ynwa1892
09-24-2015, 02:17
السلام اخي نعم هنا يجب ان تعوض لان 2 دولار تستطيع ان تفتح بها صفقات من المستحسن تزيد من مرجنته الى 0
وفقك الله

abderrahmenanis
09-24-2015, 13:47

mora essam
09-24-2015, 17:52
لا اخي لا يتطلب منك تعويضة علي ما اظن لكن اودع فيه بعض المال او من خلال الحصول علي البونص هنا من هذا المنتدي
وابدا تداولاتك مرة اخري واسحب الارباح بشكل عادي وطبيعي جدا
تقبل مروري مع التوفيق لك بالنجاح

andro2016
09-26-2015, 21:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى 2 دولار دول ممكن يفتحوا صفقة على 1 سنت لازم الحساب
يتمرجن ومينفعش تفتح صفقة تانية انصحك انك تفتح صفقة على 1 سنت وانتظر حتى يتمرجن

salichou
09-29-2015, 23:03
السلام عليكم ، أخي الكريم بصريح العبارة أنت تم تردك من السوق
و عليك إعادة إستثمار مبلغ أخر ، بالتوفيق لك ولجميع المتداولين

WASEM DALLOUL
09-29-2015, 23:13
السلام عليكم
يا أخي الكريم في حالة تمرجن الحساب فأنت غير مطالب نهائيا بالتعويض وبغض النظر عن المبلغ الذي بقي في الحساب
وبالتوفيق للجميع

sharshabil
10-07-2015, 11:38
لا يااخي ما تبقى سيضاف الى البونص القادكم لا تقلق
و مممكن ان تتاجر عادي بدون ان تعوض ما خسرته من البونص السابق. تحياتي لك .

katreenaziz
10-11-2015, 23:07
السلام عليكم ورحنمة الله وبركاتة اخى الفاضل لو وصلت للمارجن والشركة قفلت الحساب يبقى لا انت غير مطالب بتعويضة وانما لو اغلقتها بأيدك ساعتها هتبقى مطالب بلتعويض بلتوفيق

adel.forex
10-11-2015, 23:10
بسم الله الرحمن الرحيم اولا اخي الكريم انا اقول لك انا اسف على تمرجن حسابك
والله إعوضك نشاء الله اخي نشاء الله لا تفضل وتعيد تعمل من جديد وتكون بنص لم يبقى كثيرا لشهر لينتهي 20 يوم لو تعمل كل يوم 3 دولار سوف تجد في نهاية الشهر 60 دولار يمكنك التداول بها بكل حرية
وانصحك عدم الماجرة بلوط كبير فقط وعدم التسرع وعدم الطمع ايضا بالتوفيق ان شاء الله

nuclear2010
10-11-2015, 23:13
السلام عليكم جميعا
نعم ياخى انت مطالب بتعويض كل البونص
مادام باقى اموال بحسابك فى شركه انستا والافضل انك تخسر
ال 2دولار
تقبل تحياتى

ahmed bakry
10-12-2015, 12:59
استعوض ربنا وابدء من اول وجديد تانى وحاول تعمل بونص او تعمل ايداع وتشتغل من اول وجديد وشكرا جدا ليك على سؤالك

yassineleo
10-12-2015, 22:54
سوف أقدم قناة تساعدك على معرفة السوق والتحولات العالمية*
قناة سوف تساعدك على البدئ في المشوار إنشاء الله*
القناة عبر القمر الصناعي النايل سات
الترادد القناة1 : 12400\V\27490
الترادد القناة 2: 12397\V\27490
إسم القناة : 1st Forex TV

farid don
10-12-2015, 23:47
السلام عليكم و رحمة الله
الله يعوض عليك اخي
و شكرا على مشاركتنا هذا الموضوح لقد اوضحت
لي العديد من النقاط من خلاله
تقبل مروري

ranimdammar
10-17-2015, 09:59
مادام قد بقي في الحساب 2 دولار فهذا يعني انك مطالب بالتعويض من البونص الذي يدخل الى نفس الحساب
اما اذا فتحت حساب اخر فانت غير مطالب اي ان الحساب مدته شهران اي 2 بونص اذا انت في البونص الاول فاعلم انك ستعوض في البونص القادم اي الثاني

akram mohamed obaid
10-17-2015, 10:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم انا تمرجن حسابي لاكثر من مره وتم بعدها علي تعويض البونص الذي خسرته وبعدها يمكنني تحقيق الارباح من البونص تقبل مروري

kingi
10-17-2015, 13:57
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلا م عل سيدنا و حبيبنا محمد اشرف المرسلين وعلى إله وصحبه اجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب .كما قال لك الاخ في حال ان تمرجن حسابك وبقي فيه دولاران فأنت مطالب بتعويض للخسارة حسب ما كان في الحساب

med1985
10-17-2015, 14:02

alaa1
10-17-2015, 14:06
هلا
انت غير مطالب بالتعويض اذا تمرجن حسابي وبقي فيه 2 دولارات هل علي ان اعوظ كا ما خسرته

windoor
10-17-2015, 16:45
انتبه يا اخى الى نوع حسابك فاذا كان بالسنت وبه 2 دولار فانت تستطيع فتح صفقات اخرى
اما اذا كان حساب من النوع ستاندارد فمبلغ 2 دولار لا يستطيع فتح صفقات

عاشق الفوركس
10-18-2015, 10:34
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
ليس عليك تعوييض ما دام حسابك تمرجن وخسرت الصفقات بشكل الي مــــــع تمنياتي بالنجاح الدائــــــم و المتواصـــــل ان شاء الله ,

عمار ملكاوي
10-18-2015, 10:59
اخي الكريم بما انك عملت مارجن فان غير مطالب بتعويض الخسائر وغير مطالب بالتعويض موفق اخي الكريم
تقبل مروري

tareq sleem
10-27-2015, 17:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع*
الجيد والمفيد **وشكرا**الاخوة الاعضاء الكرام **والسلام عليكم ورحمة الله*

kacembouden1
10-28-2015, 20:33

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

salak
10-28-2015, 20:52
لا اظن يا اخي لان اصلا ال 2 دولار لو بقيت في حسابك ممكن تبرم بها صفقات اخرى
بالتالي لازم انك تحعل الرصيد في الحساب على الاقل اقل من دولار لكي يحتسب مارجن

seifhd
10-30-2015, 19:14
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

otmani
10-30-2015, 19:25
اضن انه يتم تعويض البونص لان حيابي في موقع انستا يحتسبون البونص الدي خسرته

ahmedhathout
10-30-2015, 23:01
طالما فيه لسه دولارات تقدر تفتح بيها صفقات ولو حتى بلوت صغير يبقى
الحساب لسه متمرجنش وممكن تكون مطالب بالتعويض

sharshabil
10-31-2015, 01:11
لا يااخي جواد ليس عليك ان تعوص ان خسرت اللحساب
اا عن الدولاريبم ستضاف الى بونصك المرة القامة في حالة غلت بونص جديد , تحياتي .

helmi nsir
10-31-2015, 22:07
نعم المفروض تعوض ولكن اذا اتمرجن على الاخير لا
افتح صفقات عشوائية ليتمرجن الحساب بالكامل

aissadz
10-31-2015, 22:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

monira salah
11-01-2015, 00:10
لا خالص مفيش اى تعويض انت كل الى عليك تبدأ تجمع بونص جديد علشان يتحولك
وتبدا بقى من جديد وعلى نضافة وتبدأ بادارة راس مال صارمة وبالتوفيق ان شاء الله

asxqwzdc6
11-12-2015, 11:35
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو لكان اسهل

mido elmasry
11-12-2015, 11:44
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الكريم jaouad ouaiss
ان تمرجن حسابك و نزل البونص الجديد في حسابك و تاجرت به و حققت ارباح يمكنك سحبها
ان لم يكن علي تعويض خسائرك و سوف يظهر ذلك لك عنجما تقوم بعمليه السحب سوف يظهر ان كان بامكان السحب ام ان عليك التعوي
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

WRZ
11-12-2015, 13:00
السلام عليكم يا كريم
جزاك الله خيرا علي هذه المعلومه المميزة والمفيده
السوق و قوة الشراء و البيع و قوة الاقتصاد التابع لها العمله
نقطه 1.0720 نقطة دعم قويه eur
رئيس البنك المركزي الأوروبي قد مهدت الطريق لمزيد من التيسير النقدي في ديسمبر،

creatorman1978
11-12-2015, 13:29
2 دولار تستطيع بهم فتح صفقات لذلك عليك تعويض كل ما خسرته من البونص .... ولو كان كثيرا انصحك بالدخول فى صفقات حتى تخسر كل ما فى الحساب وبالتالى لا يطلب منك التعوويض فى هذه الحالة

Bassem Hassani
11-12-2015, 13:33
على ما اعتقد بما انت حسابك فى 2 دولار ممكن ميكون اتمرجن فعلشان تتاكد لو كانت الصفقات الى انت كنت فاتجها قفلت كلها بشكل اجبارى من دون اى تدخل منك فانت كدا فعلا الحساب اتمرجن انما لو كان الصفقات كلها خسرانه وانت قفلتها بنفسك يبقى انت كدا الحسابك بتاعك مش امترجن ولكن انت فى الحاله دى محتاج تعوض كل الى انت خسرته علشان تقدر تسحب اى ربح تانى

heroo252
11-12-2015, 13:40
لا كده خلاص الشهر الجاى تستلم البونص وتتاجر وعليه 2 دولار
وى ربح تحققه ممكن تسحبه مش مطالب بتعويض اى حاجه
ما دامت الخساره من المارجن كول

dhmo
11-12-2015, 13:47
2 دولار تستطيع بهم فتح صفقات لذلك عليك تعويض كل ما خسرته من البونص .... ولو كان كثيرا انصحك بالدخول فى صفقات حتى تخسر كل ما فى الحساب وبالتالى لا يطلب منك التعوويض فى هذه الحالة

لتقليل الخساره هنا بالفعل لازم المتاجر الاول يعمل راس مال كويس للمتاجره علشن ميخسروش بسرعه دي اول حاجه وتاني حاجه يكون عنده خبره جيده
علشان يقدر يعمل على راس المال ده

مريم ميري
11-12-2015, 16:13
مساء الخير والبركة اتمنى ان تكونوا في صحة جيدة اغلب اسباب تمرجن الحساب هو التداول بدون استيراتيجية واضحة
والدخول في الصفقات من دراستها جيدا
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

asxqwzdc6
11-18-2015, 16:01
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولوانا ذلكواجهت نفسى من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره

Mohammed Said Hachad
11-18-2015, 16:44
السلام عليكم و رحمت الله و تعالى و بركاته
في حالة تمرجن الحساب و بقي فيه 2 دولار
فأي مبلغ كسبته ب2 دولار قابل لسحب

cercina
11-18-2015, 16:47
اضن بأن الشركة هي المسؤولة وسيكون هناك تعويض محتمل حسب ما

وشكرا ...

0

neverlityougo
11-21-2015, 12:49
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

snnaky
11-29-2015, 08:12
ايوة ياباشا عليك ان تعوض طالما لسة فية 2 دولار واللى حاصل مع حضرتك مش مارجن ولكن هو خسارة وعشان تفرق بين المارجن والخسارة لازم تعرف ان المارجن يعنى متقدرش تفتح صفقة مهما كان اللوت المستخدم هو اقل لوت وهذا لا يجب فية التعويض ولكن الخسارة تختلف لأنة يجب التعويض

الاصيل
11-29-2015, 08:30
وعليكم السلام
طالما حسابك بقى فيه ما يمكنك من عمل صفقه فانه لم يتمرجن
وان ال 2 دولار تكفى لعمل صفقات بالحجم 0.01 من اليور دولار او غيره
حاول ان تستفيد من هذه ال 2 دولار بعمل صفقات صغيره تعوضك قليلا

houssemmidou4
12-23-2015, 23:14
بالطبع اخي مادام حسابك لم يصل الى 0.00 دولار فسيبقى عليك تعويض الخسائر لذا
انصحك بفتح حساب جديد و ان اردت بنفس الايميل و ربطه بالمنتدى و كتابة بونص جديد

zead ahmad
12-27-2015, 16:26
لو خسرت اى جزءمن البونص يجب ان تعوضة حتى تقدر تسحب منه لو لم تسحب منه اذا انت لم تعوض البونص لابد من تعويض ما خسرت حتى تقدر تسحب ارباح بكل سهولة ويسر

yahiahd
12-27-2015, 17:12
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

ahmedazzouz
12-27-2015, 17:57
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اظن اذا بقي فيه 2 دولار فانه لم يتمرجن لانك قادر على فتح ثفقة ب 2 دولار. فالمرجنة تعني عدم القدرة على دخول اي صفقة
تقبل مروي.بالتوفيق للجميع

investment
12-27-2015, 19:31
والله يا اخي الكريم لا اعلم اذا كان الحساب تمرجن في هذه الحالة ولا اظن دالك لعدة اسباب
والله الموفق والمعين

neverlityouco1
12-29-2015, 22:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

one k
01-10-2016, 16:02
السلام عليكم .... لا تعوض اي خساير ومن الممكن ان تبدا من الاول عادي جدا ولا تعوض اي خساير انت عملتها الا اذا وصلت الي
الي مستوي السحب من الممكن ان تسحب عادي جدا
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

latraaa
01-10-2016, 19:17
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح، ارى انه من الأفضل العمل على الأمر من البداية و تجنب الوقوع في مثل هده الأخطاء، على اية حال يمكنك أن تبدأ جمع البونيص و التداول من جيد و من دون أي مشاكل كأنك عضو جديد

dhmo
01-10-2016, 22:24
السلام عليكم .... لا تعوض اي خساير ومن الممكن ان تبدا من الاول عادي جدا ولا تعوض اي خساير انت عملتها الا اذا وصلت الي
الي مستوي السحب من الممكن ان تسحب عادي جدا
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

ولذلك قولنا لابد من التدريب لفتره على التجريبي تقدر تحقق منه ارباح هايله علشان انت مش بتكون متوتر نفسيا وكده وكمان بتعرف تفتح حساب راس ماله كبير وده
في حد ذاته سبب للاستمرار

alatn123
01-31-2016, 22:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
اذا كان الحساب هو بونص فعليك ان ترجع ما خسرته كي تدخل في الارباح الجديدة و اذا كان ايداع فلا وجود لقيود
بالتوفيق يا غالي ..

never10
02-08-2016, 22:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

justsmile
02-08-2016, 23:32
اخي اعمل صفقة اخرى و دعها تكون خاسرة حتى تغلق الصفقة لوحدها على خسارة و يتصفر حسابك هكذا يكون تمرجن و ليس عليك التعويض ..

islamhd
02-09-2016, 00:32

doola2020
02-09-2016, 18:28

never11
02-12-2016, 15:15
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

aym
02-12-2016, 15:16
الحساب يحدث لة مرجنة فى حالة تعرض الصفقات التى تم فتحها الى خسارة كبيرة وعندما يكون
الهامش المحجوز غير كافى لتغطية الصفقة

MahmoudNofal
02-12-2016, 15:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخى دى ميزة هذا المنتدى ان لا مش لازم تعوض كل خسارتك انت بتبدا كده من الصفر

never11
02-14-2016, 01:48

dhmo
02-14-2016, 15:04
الحساب يحدث لة مرجنة فى حالة تعرض الصفقات التى تم فتحها الى خسارة كبيرة وعندما يكون
الهامش المحجوز غير كافى لتغطية الصفقة

المرجنه دايما من الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

chouaib112
02-17-2016, 01:56
بالتوفيق للجميع

otmani
02-22-2016, 01:28
بطبيعة الحال عليك بتعويض البونص الدي خسرته اثناء تداولاتك
الا في حالات المرجنة

chouaib112
03-04-2016, 13:35
ربنا يعوض عليك اولا وثانا العديد والعديد من الاصدقاء تمرجنت حساباتهم
واتمنى ان يكون هذا درس لك وبالتوفيق

aboubakr el ayach
03-04-2016, 13:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركات اخي الحبيب في اول الامر حسبنا ان الدولارين قابلين للتعويض ولكن بعد التجربة فاننا نعلم ان هذا الامر يختلف، في الحقيقة التعويض عن ما فقدته يكون فعالا لمدة شهر كامل بحيث لا يمكنك سحب الارباح الا بعد تعويض المبلغ كاملا خلال الشهر ان مضى الشهر ولم تعوض فان الشركة تقوم باضافة البونص ولن تطالبك بالتعويض ابدا.

neversi4
03-07-2016, 16:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

csebai12
03-07-2016, 17:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
لا اخي في حالة مرجنة الحساب لم تعد مطالبا بذلك و في الشهر القادم ستبدا صفحة جديدية

Ahmed Ab
03-07-2016, 18:39
بص يا اخي العزيز اذا اتمرجن حسابك فانت غير مطالب بالتعويض وابدا من جديد في جمع البونص مناجل التجاره من اول وجديد
اما اذا لم يتمرجن حسابك بالتالي يجب ان تعوض ما خسرته من اجل الحصول عليالربح

mego997
03-07-2016, 20:02
لا يا اخي طالما تمرجن فلا يلزمك تعويض اي شيئ ويمكنك المتاجره وسحب الارباح بعد ان تستلم البونص

Thequest250
03-07-2016, 20:52
جزاكم الله خيرا اخي الكريم..دامت مشاركتم التى تفيد الجميع

الفوركس علم وفن التعامل مع التحليلات الفنية والاساسية والاخبار الهامة مع ادارة رأس المال الصارمة والصبر على الاهداف وعدم الطمع..هنا يكمن سر النجاح.

وتذكروا أحبتي أن الدولار عملة التجارة..واليورو عملة الاستقرار..والكندي عملة النفط..والأسترالي عملة الذهب والمعادن..والين والذهب عملتا الأزمات والملاذ الآمن..بالتوفيق للمتاجرين والمتداولين.

شروط التداول في انستا فوركس..
لازم تاخد بالك من الحاجات دي
1.....لا تفتح لوت اعلي من 0.4 لكل 100 دولار
ودة الشرط اللي كتير مننا مش بياخد باله منه
يعني انت لو معاك 50 دولار لا تفتح لوت اعلي من 0.2
لان الحساب دة بيعتبر حساب علي الخطورة اللي بيزيد اللوت
عن كدة ..... وكمان
2...... الا تغلق لصفقة الا بعد 5 دقايق
3...... الا يزيد الربح في الصفقة الواحدة علي 10 ف المية وقت الاخبار فقط
وف غير وقت الاخبار اغلق علي الربح اللي انت عايزه

dhmo
03-07-2016, 21:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
لا اخي في حالة مرجنة الحساب لم تعد مطالبا بذلك و في الشهر القادم ستبدا صفحة جديدية

بس نعرف ايه سبب مرجنه الحساب الاول ولازم المتاجر يكستب الخبره الجيده الي بها يختار التحليل الي يقدر يحلل به السعر وطبعا ده مش هيجي الا بالتعلم وانه يدرب الاول ويعرف اكتر من تحليل
وبعد كده يختار التحليل بتاعه

Baligh
03-07-2016, 22:51
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام
الشركة تعفيك من التوعيض و لست مطالب بتعويض ما خسرته
جزاك الله كل خير و تقبل مروري

moodyloveelromansy
03-08-2016, 01:05
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

saleh05
03-08-2016, 01:16
السلام عليكم
اما اذا كان حساب من النوع ستاندارد فمبلغ 2 دولار لا يستطيع فتح صفقات وفى هذه الحالة فان
الحساب قد تمرجن وانت غير مطالب بتعويض البونص

prince9096
03-08-2016, 01:34
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

youbixx
03-08-2016, 01:37
السلام عليكم اخي الكريم
حبد لو اطلعتنا على الاخطاء التي ارتكبتها حتى تمرجن حسابك
كي لا نقع في نفس الخطا
وربنا يعوضك اخي

salimkala
03-09-2016, 21:09

ملاك الروح
03-10-2016, 17:43
لااخي الكريم انت غير مطالب بتعويض الحساب اذا تم مرجنته اما اذا اغلقت العنقود بشكل يدوي انت مطالب بالتعويض
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

elkinany
03-10-2016, 17:45

ابوفؤاد
03-10-2016, 17:54
ان تمكنت من فت صفقه و اظن انه من المممكن فان عليك ان تعوض الخسائر و ان لمتتمكن من قتح صفقه فقد تمررجن الحساب و خرجت رغما عنك اى انك لم تغلق الصفقه يدويا
تلك الحال ليس عليك من تعويض و تاكد من غرفه العميل

samir1
03-10-2016, 18:26
لا يا اخى اذا تعرضت للمارجن كول فليس شرط عليك ان تعوض ما خسرت فى حسابك حتى يحتسب لك الارباح .
اما اذا تعرضت للخسارة ولا تتعرض الى المارجن كول فيجب عليك ان تعوض الخسارة التى وقعت فيها .

Sinan Tareq
03-10-2016, 18:34
السلام عليكم رحمة الله وبركاته اخي الكريم || نعم اخي الكريم يجب عليك ان تعوض الخسارة لان الحساب في هذه الحالة لم يتمرجن لانه لايزال لديك 2 دولار حسب ماتفضلت وبالتوفيق

kingman
03-10-2016, 18:42
الحساب عندما يتمرجن استوب اوت فانت ليس مطالب بتعويض اى مبالغ فد خسرتها من المرجنة غير ذلك فانت مطالب بالتعويض وان شاء الله لايحدث مرجنة باتباع خطة راس مال جيدة وتكوين بونص جيد للمتاجرة

Civil Engineer
03-10-2016, 19:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيد الخلق سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم اما بعد
اخي للاسف 2 دولار لا يكفون لتحقيق اي ربح مرضي لك

mego997
03-10-2016, 19:18
لا يا اخي طالما تمرجن فلا يلزمك تعويض اي شيئ ويمكنك المتاجره وسحب الارباح بعد ان تستلم البونص

mego997
03-11-2016, 19:45

yahiahd
03-11-2016, 22:56

youssef salieb
03-12-2016, 01:41
السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
اهلا ومرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اللهمم وفققكم وفقا كثيرا ابشركم بأنكم اخترتو مكانا صحيحا وهو تجاره الفوركس وهى تعد من احدى واوقى التجاره فى العالم وهى مربحه جداااا واتمنى لكم دوام النجاح والتوفيق
حياكم الله اخوانى واخواتى واتمنى لكم ربح وفير
مع كامل احترامى لكم جميعا وشكرا لكم والسلام عليكم

prince9096
03-12-2016, 01:48
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

salimkala
03-13-2016, 14:57

عاشق الفوركس
03-18-2016, 17:33
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
لا يجب عليك التعويض في هته الحاله مدام فلت ان حسباك تمرجن