PDA

View Full Version : توقف عن التداول مثل الخروف

Pages : [1] 2

khaled elmasry
04-30-2015, 17:21
دعونا نناقش سويا خلال هذا المقال عدة طرق لشرح كيفية معاقبة السوق للجشع المفرط، أو ما يعرف أيضا باسم " التداول مثل الخروف"، وأيضا سوف أقدم لكم خلال هذا المقال أفضل الطرق التي يمكنك من خلالها تجنب الوقوع فريسة الجشع في التداول، لذا, فإذا كنت تفضل كسب المال في السوق، بدلا من الحصول على "الذبح"، فعليك قراءة هذا المقال للنهاية.
إليكم المقال كاملا علي الرابط التالي :
http://trading-secrets.guru/مقالات-فوركس-تداول-عملات/68-توقف-عن-التداول-مثل-الخنزير

doola2020
05-04-2015, 02:09
شكرا لك اخي الكريم علي هذا المقال الرائع الذي يتكلم عن إدارة رأس المال التي تعودنا علي عدم الطمع في الربح الكبير والسريع

skavardoma
05-04-2015, 02:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخي الكريم على الشرح الجميل والمفيد واتمنى ان جميع الاعضاء قد استفادو من شرحك
وبالتوفيق للجميع

fadiarab
05-04-2015, 03:49
مشكور اخي الكريم على الشرح الجميل والمفيد واتمنى ان جميع الاعضاء قد استفادو من شرحك
تقبل مروري

big.pharaoh
05-04-2015, 04:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر ممكن في اسرع وقت

ahmedibrahim258259
05-04-2015, 11:20
بسم الله الرحمن الرحيم مقال رائع اخي الكريم انا استفدت منه كتير جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

moustafaforex
05-04-2015, 11:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين
ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر ممكن

ilyes chaieb
05-07-2015, 16:58
الطمع هو عدو النجاح في اي مجال مش في الفوركس و بس ؛ لازم نعمل بنظام ادارة راس المال و التحليل اافنى يعنى اللى يطمع اكيد خبرته منقوصة ,,

mohamed12345
05-09-2015, 14:01
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

izeel
05-09-2015, 16:58
هل أنت دب، ثور أو خروف في السوق؟ إذا كنت لا تعرف ما أتحدث عنه، فأنت غالبا تقوم بالتداول مثل الخروف ومن المرجح أنك تفقد الكثير من أموالك داخل سوق الفوركس.
وكما يقول المثل المعروف في وول ستريت: "الثيران تكسب المال، الدببة تكسب المال، والخرفان يتم ذبحها". هذا المثل المقصود به هو تحذير المستثمرين من الجشع المفرط ونفاذ الصبر داخل الأسواق.

وقد يبدو من الظاهر أن التحكم في النفس وعدم السماح للجشع أن يؤثر عليك وعلى تصرفاتك داخل السوق هو أمر بسيط وسهل للغاية، ولكن في الواقع، الكلام أسهل بكثير من التنفيذ، حيث يعتبر التنفيذ أصعب ولا يقدر عليه كل الأشخاص.
دعونا نناقش سويا خلال هذا المقال عدة طرق لشرح كيفية معاقبة السوق للجشع المفرط، أو ما يعرف أيضا باسم " التداول مثل الخروف"، وأيضا سوف أقدم لكم خلال هذا المقال أفضل الطرق التي يمكنك من خلالها تجنب الوقوع فريسة الجشع في التداول، لذا, فإذا كنت تفضل كسب المال في السوق، بدلا من الحصول على "الذبح"، فعليك قراءة هذا المقال للنهاية......

tefa.brave
05-09-2015, 17:32
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيد الخلق اجمعين محمد صلى الله عليه وسلم اما بعد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا للعضو المحترم على الموضوع الجميل ويارب دايما نكون احسن منتدى وان شاء الله دائما للائمام
موضوع رئع جدا ويستحق كل الشكر والتقدير للمجهود المبذول فيه الله ينور الى الامام دئما

samieh
05-20-2015, 02:10
السلام عليكم
انت تقصد بالجشع بمعنى الطمع
نعم كلام صحيح فسوق الفوركس لا يحب من يجازف ويطمع فيه
بالرغم انه سوق مغرى جدا ولا تستطيع ان تقاومه خاصة وانت مبتدأ
فكلنا حلمنا بالثراء السريع ولكن اتضح انه سوق يحتاج الى خبرة كبيرة وتريث وعدم المجازفة
بمعظم راس المال فى صفقة

محمود مرعى
05-20-2015, 03:02
دعونا نناقش سويا خلال هذا المقال عدة طرق لشرح كيفية معاقبة السوق للجشع المفرط، أو ما يعرف أيضا باسم " التداول مثل الخروف"، وأيضا سوف أقدم لكم خلال هذا المقال أفضل الطرق التي يمكنك من خلالها تجنب الوقوع فريسة الجشع في التداول، لذا, فإذا كنت تفضل كسب المال في السوق، بدلا من الحصول على "الذبح"، فعليك قراءة هذا المقال للنهاية.
إليكم المقال كاملا علي الرابط التالي :
http://trading-secrets.guru/مقالات-فوركس-تداول-عملات/68-توقف-عن-التداول-مثل-الخنزير

والله يا اخى مما لا شك فيه فعلا ان الطمع والجشع دول هما اللى بيسببوا ان التاجر يخسر كل راس ماله واحيانا
كمان ممكن انه يوصل للمارجن كول علشان كده لازم فعلا نتعالج من الطمع ده وربنا يكرم يارب

محمود يوسف
05-20-2015, 03:06
علا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وقد يبدو من الظاهر أن التحكم في النفس وعدم السماح للجشع أن يؤثر عليك وعلى تصرفاتك داخل السوق هو أمر بسيط وسهل للغاية، ولكن في الواقع، الكلام أسهل بكثير من التنفيذ، حيث يعتبر التنفيذ أصعب ولا يقدر عليه كل الأشخاص.
دعونا نناقش سويا خوان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نر

REDA FOREX
05-21-2015, 12:55
علا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وقد يبدو من الظاهر أن التحكم في النفس وعدم السماح للجشع أن يؤثر عليك وعلى تصرفاتك داخل السوق هو أمر بسيط وسهل للغاية، ولكن في الواقع، الكلام أسهل بكثير من التنفيذ، حيث يعتبر التنفيذ أصعب ولا يقدر عليه كل الأشخاص.
دعونا نناقش سويا خوان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نر

BASAM IBRAHEM
05-23-2015, 03:43
وبالتوفيق للجميع

fatehbtn
05-24-2015, 13:59
التوقيت هو كل شيء في سوق الفوركس سريع الخطى. يتم تنفيذ الصفقات على الخط، وأكد
في غضون ثوان، والذي يضمن أن التجار لا تفوت الفرص المتاحة في السوق. حتى الإضافية
الوقت الإضافي المستغرق لإتمام الصفقة

شهيرة
05-24-2015, 14:49
فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين
ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر ممكن

8150017
05-24-2015, 14:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصدق الامين وخاتم المرسلين التوقف عن التداول يجب ان يكون فى حالة عدم التركيز والعصبيه سيب الشارت وقوم اعمل اى حاجه

investtime
05-24-2015, 15:13
موضوعك هذا وصفني بالتفصيل لقد حاولت التعلم عن ابجاديات الفوريكس ووجدت طريقا امكنني من تحقيق
صفقات مربحة ولكن غفلت عن شيء اهم وهو ادارة رأس المال فصرت خروفا مذبوع في ساعات وشكرا

ASMAA TAHA
05-24-2015, 15:36
اعتقد انه لابد وان تجعل لنفسك هدف يومى تصل اليه وعندما يتحقق الهدف لابد من اغلاق المنصة على التو
لان عندما تجعل المنصة امامك طول اليوم هذا ليس شئ جيد انما هو سئ جدا لان لابد ان تمتلك قناعة

malak558
05-24-2015, 16:00
طبعا التداول العشوائى بدون متراجع اخطائك وتتعلم منها هو تداول سئ وفاشل
لازم تراجع نفسك دايما وتتعلم من اخطائك عشان تنجح وتحصل على ارباح مناسبه

Kiing
05-25-2015, 05:28
ممكن انها مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا صديقي تم منه وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه ممكن متلا لان اغلب المبتدئين متلا انه انا كنت من ضمن بندخل السوق ممكن منه نربح اكبر

snnaky
06-11-2015, 22:56
بغض النظر عن المقال سواء كان المقال جيد ام غير ذلك دعنى اسألك سؤال لماذا اخى لم تنسخ المقال هنا بدلا من ان تضع رابط
كدة كدة المشاركة ترويج لموقع اخر سواء انت وضعت رابط او نسخت المقال فيكون مخالف لقواعد المنتدى
فلماذا اخى لم تختصر وتعطينا ما قرأتة انت من خلال كتابتك انت وما اقتنعت انت بة من خلال اسلوبك انت بدلا من وضع الروابط والترويج

hhpr1212
06-11-2015, 23:31
خلالها تجنب الوقوع فريسة الجشع في التداول، لذا, فإذا كنت تفضل كسب المال في السوق، بدلا من الحصول على "الذبح"، فعليك قراءة هذا المقال للنهاية.
إليكم المقال كاملا علي
شكرا لك اخي الكريم علي هذا المقال الرائع الذي يتكلم عن إدارة رأس المال التي تعودنا علي عدم الطمع في الربح الكبير والسريع

ehabbob
06-11-2015, 23:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا اخى العضو على ما قدمته من معلومات تفيد بها وتزيد بها معرفة باقى اعضاء المنتدى
والله ولي التوفيق

marwafawzy122
06-11-2015, 23:42
شكراً على اى حال على هذه المعلومات الجيدة عسى ان نستفيد منها جميعاً وننتفع بها فى هذه التجارة الصعبة والرهيبة ونرجو من الجميع ان لا يبخل بما لديه من خبرة وعلم فى هذا المجال بأن يعلمه لاخوانه المبتدئين حتى يستفيد الجميع ويتعلم وهذا هو الغرض من هذا المنتدى ....

hager omar
06-11-2015, 23:59
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

شكرا لك اخي الكريم علي هذا الموضوع الذي قدمته لنا والمقال الرائع وفي انتظار مزيد من مواضيعك

تحياتي لك

ayoub321
06-12-2015, 00:29
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع رائع
مقال جيد جداً اتمنى أن أجد طريقة إدارة رأس مل جيدة
اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

superkenan
06-12-2015, 01:17
اخي الكريم اعتقد ان الشجع والتسرع يمثل مقبرة لمستثمري الفوركس فالجميع تأذى منه وشكرا لك لمحاولتك تفادي عددي كبير من الخسائر بالنسبة لكثير من المستثمرين
وشكرا

mechanical
06-16-2015, 00:35
السلام عليكم .... انا مش فاه م انت عايز اية من الموضوع اللي انت عالة لان الموضوع بجد لا يمكن ان تتعاملمعه بالطريقة دي او انا اللي مفهمتش
بالتوفيق ان شاء الله

ibrahim forex
06-16-2015, 02:18
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر ممكن في اسرع وقت

a7med sniper
06-16-2015, 02:38
شكرا لعىالمضووع واكيد ااسوق بيكون به عامل نفسى مهم جدا

مهم ان يكون هناك تركيز وابتعاد عن التوتر والاتسرع فى السوق

والله المستعان

habib_pro
06-19-2015, 17:52
موضوع جيد و مفيد جدا خاصة للاعضاء الذين يحبون
المخاطرة لان هذه الطريقة سوف تؤدي في النهاية للخسارة

RomanyMoreed
06-21-2015, 13:46
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

طبيعي ان الجشع يؤدي الي صاحبة الي الخسارة الفاضحة وخصوصآ في سوق الفوركس ويجب اخذ الاحتياطات دائمآ في التداول

magic777
06-21-2015, 14:38
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

طبيعي ان الجشع يؤدي الي صاحبة الي الخسارة الفاضحة وخصوصآ في سوق الفوركس ويجب اخذ الاحتياطات دائمآ في التداول

الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

aminooos
06-21-2015, 14:44
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
مشكور اخي الكريم على الشرح الجميل والمفيد واتمنى ان جميع الاعضاء قد استفادو من شرحك وبالتوفيق للجميع

yyahhyaa
06-22-2015, 04:42
و عليكم السلام رحمة الله و بركاته
أخي أولا لا يجب عليك وضع مشاركات من مواقع أخرى وروابط

لا تستهن بهذا الأمر فقد يجعل حسابك عرضة للإيقاف فانتبه

Kiing
06-26-2015, 19:23
ممكن متلا انه فعلا الطمع يقتل صاحبه تم منه متلا انه ممكن معه من مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين متلا انه ممكن معه من النقطه فقط من اغلب المبتدئين

gehad87
07-30-2015, 01:52
افضل خطة هي خطة النقاط اليومية ... بتبقى حاطط لنفسك هدف معين للنقاط سواء ربح او خسارة
وايما تحقق احدهما
بتخرج ممن السوق بسلام
وتبداء تقييم اداءك
ودي افضل خطة لمحاربة الجشع

aboubakr el ayach
08-02-2015, 16:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ونشكرك أخي الفاضل على هذه الإحالة الفريدة والمتميزة والمفيدة، أنا أتفق معك في أن الجشع سبب من اسباب الخسارة لا في سوق الفوركس وإنما أيضا في كل أسواق التجارة العالمية والمحلية بل والصغيرة. تحياتي وتقبل مروري.

seifhd
08-07-2015, 21:01
الســــــــــــــــــــــ ـلام عــــلـــى جميـــــع أعـــــضـــــاء المنتــــــــدى الكــــرام
أخي الفـــــــاضل مشكوووووووووووور معـــــلومــــات قـــــيـــــمة جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
في انتظــــار المــــزيد من التألق و الابـــــداع في مــــــوضــــوعـــــاتـــ ـــك الهـــــــامـــــة

Chima
08-13-2015, 04:17
اعتقد انه لابد وان تجعل لنفسك هدف يومى تصل اليه وعندما يتحقق الهدف لابد من اغلاق المنصة على التو
لان عندما تجعل المنصة امامك طول اليوم هذا ليس شئ جيد انما هو سئ جدا لان لابد ان تمتلك قناعة

tarik46
08-15-2015, 20:52
مقال جميل جداا و مفيد اشكرك على مشاركتك له معنا في منتدانا الغالي فعلا الجشع و الطمع
يؤديان الى الهلاك و خسارة الحساب لذا يجب ان نبتعد عن هذين الصفتين قدر الامكان و علينا حسن ادارة الحساب
تقبل مروري

Forex Story
08-20-2015, 02:54
السلام عليكم
انت تقصد بالجشع بمعنى الطمع
فكلنا حلمنا بالثراء السريع ولكن اتضح انه سوق يحتاج الى خبرة كبيرة وتريث وعدم المجازفة
بمعظم راس المال فى صفقة

huhu1998full2
08-20-2015, 07:44
شكرا لك اخي الكريم علي هذا المقال الرائع الذي يتكلم عن إدارة رأس المال التي تعودنا علي عدم الطمع في الربح
تقبل مروري

osama147
08-20-2015, 07:56
الــــــــسلام علـــــــيكم ورحمــــــــة اللــــــــه وبركــــــــــاته
اخي شيئ جيد ان ان نتعلم ان لاانصبح متداولين فريسة لسوق بشكل عام وان نبدا فى ان نصبح محترفين
فى عمل السوق واتجاة السوق ومعرفة الى اين السوق متجة بشكل عاام ويجب ان نجعل الفوركس هوى فريستناا ليس نحن فريسة له
تقــــــبل مشــــــــاركتـــي وربــــــنا يرزق الجمـــــــــيع

forex all arabes
08-25-2015, 03:14
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك اعتقد ان الشجع والتسرع يمثل مقبرة لمستثمري الفوركس فالجميع
تأذى منه وشكرا لك لمحاولتك تفادي عددي كبير من الخسائر بالنسبة لكثير من المستثمرين يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

sheref elsayed gomaa
08-25-2015, 03:34
السلام عليكم اخى الكريم
وشكرا على هذا الموضوع
الرائع الذي يتكلم عن إدارة رأس المال التي تحد علي عدم الطمع في الربح

dhmo
08-25-2015, 16:36
السلام عليكم اخى الكريم
وشكرا على هذا الموضوع
الرائع الذي يتكلم عن إدارة رأس المال التي تحد علي عدم الطمع في الربح

بالضبط كده اخي وعلشان دايما هنا االطمع بالفعل ضار جدا وخصوصا في المجال ده بس هنعمل ايه بنعمل على حسابات صغيره وفي نفس الوقت بتاخد وقت طويل على
ما نحقق منها ربح جيد وطبعا مش صح ابدا

aznag
09-06-2015, 13:58
شرح شامل ومفيد لاهم اسس التداول و عدم الوقوع كفريسة لصناع السوق و الاستمرار في الخسارة
لكن مع الالتزام و التقيد بما سبق ذكره في موضوعك ستتقلص الخسارة و تتحول الى مكسب

saiddeco
09-07-2015, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. للقول أن الأمر الذي قمت به وهو مخالف و قد يتم حضرك لهذا السبب يمنع أن يتم الإعلان عن اس موقع في المنتدى يرجى سحب الموضوع

نادر صباح الدين
09-07-2015, 14:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، مشكور صديقنا العزيز على هذه الملاحظات، بالفعل إن الرغبة في تحقيق مستويات عالية من الربح المالي تدفع بالمتداولين في كثير من الأحيان إلى تنفيذ صفقات كبيرة الحجم نسبيا بالمقارنة مع الرصيد المالي للمتداولين، ومع ارتداد السوق واختلاف مسيرة السعر عما هو متوقع منها فإن احتمالات الخسارة يمكن أن تكون أكبر بكثير من احتمالات الربح، ولهذا من الأفضل أن يأخذ المتداول بطموحات متواضعة أفضل له مئات المرات من العمل على تنفيذ صفقات كبيرة الحجم.

khabouss
09-07-2015, 14:28
السلام عليكم
اخي الكريم مقالة جيدة واريد الاستفسار عن نقط , الت ان مش لام تتداول زي الخروف هل هذا المتال ينطبق على المحترقين ام المبتدئين ام الاتنين لاني مبتدا وقررت اني اخاطر عشان اتعلم يعني مخاطرة بصيطة مقابل التعلم

يزيد الفقهاء
09-07-2015, 14:36
السلام عليكم التداول بشكل مفرص و الطمع من اكثر اسباب الخسارة المتداولين بالفوركس
و ايضا عدم تقبل الخسارة لذا اذا خسرت لا تحاول الانتقام من السوق بل انتظر فرصة و عوض

hichamhiya1991
09-18-2015, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر ممكن في اسرع وقت

tawfik999
09-18-2015, 21:57
بسم الله رحمن و صلاة و سلام على أشرف المرسلين اخي العزيز
شكرا اخي على هدا الكلام رائع و اتمنى لك ربح الكثير و لاعضاء المنتدى انشاء الله

omnia33
09-18-2015, 22:00
... بسم الله الرحمن الرحيم...

مقال رائع أخي الكريم وإستفدت منه كثيرا كثيرا وأتمنى أن يستفيد منه كل القراء وبارك الله فيك وجزاك الله ألف خير وننتظر منك المزيد والمزيد من المقالات الجميلة هذه ودمت بود وتحياتي

محمد السيد
09-18-2015, 22:01
أشكرك اخي الكريم على هذا الرابط وعلى المادة العلمية الجيدة التي يحتويها ..
واخطرك انه جاري تنزيله لبدء دراسته افادنا الله واخواننا المبتدئين به , و جعله الله في ميزان حسناتك ..

dhmo
09-18-2015, 23:29
... بسم الله الرحمن الرحيم...

مقال رائع أخي الكريم وإستفدت منه كثيرا كثيرا وأتمنى أن يستفيد منه كل القراء وبارك الله فيك وجزاك الله ألف خير وننتظر منك المزيد والمزيد من المقالات الجميلة هذه ودمت بود وتحياتي

طومع كل معلومه هنتعلم اكتر ومفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

kouka
09-25-2015, 19:17

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

doaa sary
09-26-2015, 20:16
ههههه العنوان مضحك جدا بصراحه لاكن فين باقى الموضوع بلاش لينكاات لاننا بنخاف منها لتكون مفيرسة عموما مشكور اخى وبالتوفيق للكل

oguiba amine
09-26-2015, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
من وجهة نظري اتداول كالخروف احسن لي ان اتداول متل المقامر
فالتداول كالخروف حسب اعتقادي هو تداول بلوت صغير و الرضا بالربح القليل

chomadara
10-20-2015, 16:09
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
يا إخوان شرحكم معمق ومفيد لكم مني فائق الإحترام والتقدير وجزاكم الله خيرا

xfdhtg
10-22-2015, 13:39
فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل ربح ، على أية حال

---------- Post added at 11:39 AM ---------- Previous post was at 11:37 AM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من . إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

akram mohamed obaid
10-22-2015, 13:57
اخي الكريم شكرا لك اخي على هذا المقال الرائع والمنشور المميز والذي يتحدث فيه عن اسلوب اداره راس المال تحياتي لك ولجميع الاعضاء الكرام تقبل مروري

sharshabil
10-22-2015, 20:56
ليس فق الجشع هو السبب
و انما راس المال الصغير فعلا يلينا نرتكب اخطاء ة لا نحسن ادارة راس المال الان الامر صعب . تحياتي

abdelmadjid41
10-22-2015, 21:39
لابد وان تجعل لنفسك هدف يومى تصل اليه وعندما يتحقق الهدف لابد من اغلاق المنصة على التو لان عندما تجعل المنصة امامك طول اليوم هذا ليس شئ جيد

hakim kimo
10-22-2015, 22:00
السلام عليكم و رحمة الله
في تجارة الفوركس الجشع و طمع دائما ما يادي الى خسارة راس المال
يجب علينا الالتزام و عدم التسرع و عدم جشع
تعلم كيفية ادارة راس المال و كيفية عمل بالهامش
و اشكرك اخي على الموضوع الرائع و مفيد

katreenaziz
10-22-2015, 22:01
شكرا لك اخى الفاضل على هذا الموضوع ولكن التشبهة المتداولين مثل الخرفان امر لا يليق كان من الممكن الوصول الى نفس المعلومة بطريقة افضل لانى اعتبرها اهانة للمتداولين المبتدئين

med1985
10-25-2015, 18:18
وبالتوفيق للجميع

abdougagi33
10-28-2015, 22:19
سلام الله عليك اخي الكريم
لقد قرأت موضوعك كاملا و لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس
كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص اساسيات الفوركس
في انتظار ابداعاتك

seifhd
10-28-2015, 22:59
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

honolu4exer
10-31-2015, 19:54
المتوسط الشهري. نذكر بأن حجم التداول لم يتجاوز 5 مليار سهم في 8 جلسات لتداول. يحدث هذا الامر للمرة الأولى في السنوات 6 الأخيرة. سيصدر الإنفاق و الدخل الشخصي في أمريكا اليوم في الساعة 12:00 بتوقيت وسط

Abdelhedi
10-31-2015, 20:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته كيف الحال ارجو ان تنال تعليقاتي اعجابكم و ان يشارك الجميع للاستفادة من بعض و الله مستعان و شكرا :
هههه ماذا تعني بالتداول مثل الخروف اخي الحبيب و شكرا علي كل شي و الله مستعان

abdougagi33
11-02-2015, 14:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات
الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو خطورة الجشع
اتمنى لك تداولا موفقا

nadjatalgeria23
11-02-2015, 15:47
وفقكم الله جميعا

Douiri
11-02-2015, 15:53
وبالتوفيق للجميع

asxqwzdc6
11-13-2015, 11:54
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله امتحاناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة

dhmo
11-13-2015, 15:44
لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات
الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو خطورة الجشع
اتمنى لك تداولا موفقا

لازم نتوقف عن الخوف ونبدأ و وفيه طرق كتير اوي لتعلم المجال ده ولو المتاجر عاوز دروس كمان بفلوس هيلاقي او دورات تعليميه سواء مجانا اوبفلوس هيلاقي
بردو اهم حاجه هنا ان المتاجر يختار الي يناسبه

msalman1987
11-13-2015, 16:56
إذا كنت لا تعرف ما أتحدث عنه، فأنت غالبا تقوم بالتداول مثل الخروف ومن المرجح أنك تفقد الكثير من أموالك داخل سوق الفوركس.
وكما يقول المثل المعروف في وول ستريت: "الثيران تكسب المال، الدببة تكسب المال، والخرفان يتم ذبحها". هذا المثل المقصود به هو تحذير المستثمرين من الجشع المفرط ونفاذ الصبر داخل الأسواق.
وقد يبدو من الظاهر أن التحكم في النفس وعدم السماح للجشع أن يؤثر عليك وعلى تصرفاتك داخل السوق هو أمر بسيط وسهل للغاية، ولكن في الواقع، الكلام أسهل بكثير من التنفيذ، حيث يعتبر التنفيذ أصعب ولا يقدر عليه كل الأشخاص.
دعونا نناقش سويا خلال هذا المقال عدة طرق لشرح كيفية معاقبة السوق للجشع المفرط، أو ما يعرف أيضا باسم " التداول مثل الخروف"، وأيضا سوف أقدم لكم خلال هذا المقال أفضل الطرق التي يمكنك من خلالها تجنب الوقوع فريسة الجشع في التداول، لذا, فإذا كنت تفضل كسب المال في السوق، بدلا من الحصول على "الذبح"، فعليك قراءة هذا المقال للنهاية...

houssemmidou4
12-14-2015, 02:04
فعلا يجب التخلي عن الخوف في التداول و يجب ان تدخل الصفقة بثقة كبيرة و ان تتقبل
الهزيمة ان حدثت و ان تواصل التعلم و التجريب حتى تصل الى الاستراتيجية المناسبة المربحة

yossry
12-14-2015, 02:07
وبالتوفيق للجميع

walidabou
12-14-2015, 02:35
مقال رائع عن الطماعين والجشعين في الفوركس ووصفهم بالخروف هههه
لهذا لا يجب الاعتقاد على أن الفوركس هو عالم سهل بل هو خطر للغاية خصوصا في بداية الطريق
تحياتي

heroo252
12-14-2015, 03:40
عنوان صادم انا دخلت بس عشان اشوف محتوى الموضوع اللى عنوانه
بالشكل ده وان كنت محق ان فى ناس طماعه تستاهل كده بس برده
الملافظ سعد

majdifdf1
12-14-2015, 10:17
شكرا لك اخي الكريم على هذا المقال الرائع وهذا الشرح الجميل مما يؤكد ان التداول الجشع والطمع من اهم اسباب الخسارة وتوقف الحساب وخسارة راس المال ,
وهذا مفيد جدا لجميع الاعضاء وخاصة المبتدئين ممن يتوقعون ان الكسب هو اهم عوامل التداول.
مع تحياتي لك ....

aissahd
12-14-2015, 11:22
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
فعلا مفيد جدا هاد الموضوع بالتوفيق للجميع

otmani
12-19-2015, 15:40
اضن ان القصد ليس مثل الخروف بل مثل القطعان ومشكور على المقال وتقبل مروري

neverlityougo2
12-21-2015, 20:04
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

gogo9093
12-21-2015, 20:30
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

Zezobebo3
01-25-2016, 05:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
. فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر ممكن في اسرع وقت وانا جاهز للمشاركه فى اى وقت وافاده المبتدئين وتحت امر المشرفين هنا والاداره الكريميه

aissahd
01-25-2016, 13:45

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

al12
01-25-2016, 13:54
اهلا
العنوان صادم .. يجب التداول من خلال الخبرة التى تساعدك على التعامل التعلم المستمر من الاخطاء ويجب ان تكون الخسارة مفيدة

شكرا

Batto777
01-25-2016, 14:30
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة موضوع جميل وهادف جدا واحييك غلي هذا التشبية بالخروف لان في حالة الطمع والجشع للمكسب السريع لازم هيوقعك فريسة في يد المضاربين لان همك الدخول والمتاجرة والمكسب السريع وبس ولذلك يتم زبحك والقضاء عليك والبداية من الصفر

dhmo
01-25-2016, 15:57
اهلا
العنوان صادم .. يجب التداول من خلال الخبرة التى تساعدك على التعامل التعلم المستمر من الاخطاء ويجب ان تكون الخسارة مفيدة

شكرا

بس تدي وقت كافي للتعلم و انت واختيارك للوقت بيكون على حسب وقت تفرغك اهم حاجه تختار الوقت الي انت متأكد فيه انك هتكون مركز بالفعل مع المجال ده
وطبعا ده مش اي حد يعرفه الا الشخص نفسه

ahmed humedat
01-25-2016, 19:35
وبالتوفيق للجميع

AHMED91
01-26-2016, 16:04
في العمل في سوق العملات الاجنبية هناك الكثير من الاشياء التي عيلنا تعلمها
للبعد عن الطمع لانه من اكثر الاشياء ضررا في السوق

محمد صلاح
01-26-2016, 17:34
فعلا اخى عندك حق وكمان ان السوق لا يرحم يعنى اى غلطة يرتكبعا التاجر على طول يتم المعاقبة من خلال السوق لذلك يجب الحذر عند المتاجرة وعدم الطمع

harimeche
01-26-2016, 17:45
الســـــــــــــلام عليكم ورحمة الله

شكراا لك أخـــي على المقال الممتع و الثري

حول إدارة رأس المـــــــــــال

لكن كان عليك ان تدرج لنا الموضوع هنا

مع التحية وبالتوفيق

csebai12
01-26-2016, 17:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
الطمع و الجشع من اهم اعداء المتاجرين في سوق الفوركس يجب تجنبهم كذلك التسرع و الخوف و التداول العشوائي

abdelsamed47
01-26-2016, 17:46

Sami1985
01-26-2016, 19:37
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

salfe
01-27-2016, 18:19
الســــــــــــــــــلام علـــــيــــــــكم و رحمـــة الله تعـــالى و بـــركـاته
شخص متميز .....فكر راقي ..... وحضور رائع
لك منا كل الشكر والاحترام على مجهودك وتواجدك الدائم المتميز بالأفكار النيرة والمواضيع المشوقة والهادفة دمت بكل خير

Sami1985
01-27-2016, 18:23
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

doaa sary
01-27-2016, 19:48
ههههه العنوان مضحك جدا بصراحه لاكن فين باقى الموضوع بلاش لينكاات لاننا
بنخاف منها لتكون مفيرسة عموما مشكور اخى وبالتوفيق للكل

latraaa
01-29-2016, 19:16
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المقال الرائع الدي تقدمت به و الدي أتمنى ان يستفيد منه الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى ان نراك في المستقبل لاقريب تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Mohamed Horus
01-29-2016, 19:21
شكرا لك أخي عن هذا المقال وإن كان عنوانه غريب وهو (توقف عن التداول مثل الخروف)
ولكن وصلتني فكرتك وهي ألا يجعل المتداول نفسه فريسة للجشع في التداول فيتعرض "للذبح" أي الخسارة

معن الجميلي
01-29-2016, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة
تقبل مروري اخي الكريم

ahmedmomenali
01-29-2016, 23:58
السلام عليكم ورحمة الله شكرا اخي الكريم على هذه النصيحة الطيبة لان الطمع بيؤدي
إلى الخسارة في النهاية حتى لو حققت بعض الارباح في البداية لكن في النهاية مصيرك هو الخسارة بسبب الطمع

le roi
01-30-2016, 01:40
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و اليلام على اشرف المرسلين
بارك الله فيك اخي على هذا الطرح المميز و الرائع
و با الخصوص الشرح البسيط و السهل الذي قدمته لنا حول
توقف عن التداول مثل الخروف
با التاكيد سوف يستفيد منه الجميع العضاء المنتدى الكرام
في انتضار كل جديدك و با التوفيق لك و الى الجميع
تقبل مروري

never5
01-31-2016, 12:13
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

doola2020
02-09-2016, 18:40

never11
02-12-2016, 15:54

big.pharaoh
02-12-2016, 16:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....مشكور يا صديقي على النصايح وان شاء الله الجميع ياخد باله ولا نكون كبش فداء

aym
02-12-2016, 16:20
لا داعى اخى لللاهانة لاى احد فى المنتدى لان كل الاعضاء محترمين اخى ولكن ممكن نقول يجب لا تتداول
بدون خطة وبدون طريقة تعطيك ربح فى الصفقات

nrgslawi
02-12-2016, 16:34
اخي الغالي انت تضع روابط تؤدي الى مواقع اخرى وهذا امر مخالف لسياسة المنتدى اذا كنت تريد الاستفادة للناس لا تعتمد على النسخ واللصق

global
02-12-2016, 17:42
يا اخي الكريم ان من سهات المتداول الناجح هو انه لا يتبع طريقة اي احد اخر بل يتبع استراتيجيته الخاصة به فقط
والله الموفق والمعين

nuclear2010
02-12-2016, 19:40
السلام عليكم جميعا
مكن انها مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا صديقي تم منه وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه
ممكن متلا لان اغلب المبتدئين متلا انه انا كنت من ضمن بندخل السوق ممكن منه نربح اكبر
تقبل مرورى

forez
02-14-2016, 18:16
الســــــلام عليكـــم و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...........
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــم ...................
الطمع هو عدو النجاح في اي مجال مش في الفوركس و بس ؛ لازم نعمل بنظام ادارة راس المال و التحليل اافنى يعنى اللى يطمع اكيد خبرته منقوصة ...

latraaa
02-14-2016, 20:01
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات القيمة و على الطرح القيم، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله يا اخي الكريم، كما أتمنى ان نراك في المستقبل في مواضيع أخرى إن شاء الله

forez
02-15-2016, 01:47
الطمع هو عدو النجاح في اي مجال مش في الفوركس و بس ؛ لازم نعمل بنظام ادارة راس المال و التحليل اافنى يعنى اللى يطمع اكيد خبرته منقوصة ...

never11
02-16-2016, 13:05

abdulsalam
02-16-2016, 13:06

معتصم سباعنة
02-16-2016, 14:51
كل هذا يدل على اشخاص يتداولون بشكل عشوائي - ويمكن التداول باستراتيجية ناجحة وسوف تنسى الخسائر كما قلت
اتمنى لك دوام التوفيق والتقدم والنجاح
تقبل مروري

ibrahem91
02-16-2016, 18:14
لا افهم معني هذه الجملة ولكن علينا ان نتعلم كل ما يواجهنا من معلومات ودراسة جيدة
واختيار طريقة مناسبة لنا في التعامل مع السوق

معن الجميلي
02-16-2016, 18:18
شكرا اخي الكريم على هذه النصيحة الطيبة لان الطمع بيؤدي
إلى الخسارة في النهاية حتى لو حققت بعض الارباح في البداية لكن في النهاية مصيرك هو الخسارة بسبب الطمع

starnew
02-16-2016, 18:20
مشكور اخي الكريم على هذه المعلوماتك المفيدة التي قدمتها لنا و نحن بالفعل ممتنين لك و لاهميتها و نتمنى لك التوفيق و النجاح واتمنى لك النجاح والتوفيق والربح الوفير لك ولكن لا تجاذف بكل راس المال ادخل فى كل صفقة 20% فى حالة الخسارة تربح فى الثفقة الثانية جزاك الله خير وننتظر الكثير وطرحك المواضيعك المفيدة

جزاك الله خير

dhmo
02-17-2016, 21:49
شكرا اخي الكريم على هذه النصيحة الطيبة لان الطمع بيؤدي

هيا بتجي بسبب العمل مع المخاطره في الفوركس هنا يعتبر انتحار اخي لان السوق الي احنا بنعمل فيه اساسا سوق عالي المخاطره وانت لو هتخاطر فيه معناه انك بتسهل للسوق على انه
يخسرك او يخرجك ويمرجن حسابك

mohammed control
02-17-2016, 22:55
تقبل مروري اخى الكريم

eslamm
02-18-2016, 22:54
جزاك الله خيرا اخى على المقول
مجهود مميز اتمنى ان يفيد الاعضاء
كما اتمنى من الله عز وجل ان يجعله فى ميزان حسناتك
وينفع الله بك دوما
تقبل مرورى
مشكوووووووووووووووووووووو وووور

lyo
02-19-2016, 01:05
شكرا لك عن طرح هدا الموضوع
عنوان جد مغري لقراءة الموضوع ولكن تفجات اني لم اجد اي موضوع , بصراحة انا لا ادخل في الروابط التي يتم نشرها هنا

global
02-21-2016, 23:35
يا اخي الكريم ان من ام اسس المتداول الناجح ان له استراتيجيته الخاص به السوق
والله الموفق والمعين

mahmoudmazen501
02-21-2016, 23:38
السلام عليكم
نعم يا اخي صدقت فيما قولت فلابد لنا من
ان نتريث ونتمهل ونتعلم من اخطائنا لكي
لا نندم بعد ذلك فلابد لنا من التعلم والاستفادة
من اخطائنا شكرا لك

topomarouan
02-21-2016, 23:43
شكرا لك اخي على هدا الموضع طبعا اخي اهم شيئ في سوق الفوركس الوصول
الى مستوي من الطموح المطلوب .. تقبل مروري اخي

adamarwan
02-21-2016, 23:49
المهم وانت فى السوق لبد من ان تكون عارب ييعض القواعيد التى
بها ممكن ان تزيد من القيمة التجارية بتاعك
ومن بينها ان تكون عارف الامر الدى تريد

HamadaRonaldo
02-22-2016, 01:30
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمت الله وبركاتو
اخى الكريم اشكرك اشكرك ع طرح هذا الموضع المهم
وجذك الله الف خير

dhmo
02-22-2016, 02:03
يا اخي الكريم ان من ام اسس المتداول الناجح ان له استراتيجيته الخاص به السوق
والله الموفق والمعين

ولك حريه الاختيار وهو انت ممكن تعمل في المجال ده بطرق كتير مش طريقه واحده وايضا تقدر تختار الطريقه الي تناسبك بعد ما تجرب طرق كتير بس النهايه الخبره وفهم السوق
وتحركات الاسعار بتساعدك اكتر

neverlit2
02-23-2016, 16:43
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

الاصيل
02-23-2016, 16:46
اتمنى من الاخوه الاعضاء الكرام عدم استخدام مثل هذه الالفاظ فى هذا المنتدى العام
لان احيانا الطريقة التى لا تنجح معك تنجح مع اخر اذا العمليه هى او العيب هو ليس فى الطريقه او الاستراتيجيه وانما فى من يستخدمها
تمنياتى للجميع بالتوفيق

Ahmed Ab
03-06-2016, 21:18
شكراً على اى حال على هذه المعلومات الجيدة عسى ان نستفيد منها جميعاً وننتفع بها فى هذه التجارة الصعبة والرهيبة ونرجو من الجميع ان لا يبخل بما لديه من خبرة وعلم فى هذا المجال بأن يعلمه لاخوانه المبتدئين حتى يستفيد الجميع ويتعلم وهذا هو الغرض من هذا المنتدى ....

Adham nabil
03-07-2016, 00:05
الـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه أخـــي العزيــــز .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى
تحـــياتي لـــك .. تقــبل مروري

rinho1991
03-07-2016, 16:44
تقبل مروري

forez
03-13-2016, 11:09

karinho1991
03-16-2016, 16:11

Sinan Tareq
03-16-2016, 16:36
السلام عليكم رحمة الله وبركاته اخي الكريم

وشكرا اخى الكريم على ما قدمته من معلومات تفيد بها وتزيد بها معرفة باقى اعضاء المنتدى وتقبل مروري اخي الكريم وبالتوفيق لك ولجميع الاخوة الاعضاء

moodyloveelromansy
03-16-2016, 18:13
حياك الله اخى الكريم
واتمنى انى ربنا يوفققك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون
واراااك فى القمه ان شاء الله انت وجميع اعضاء المنتدى لقد احسنتم الاختيار فى هذا المجال وتقبل مرورى وتحياتى لك وللاخوه الكرام جميعا ان شاء الله موفقيين دائما

neversi3
03-17-2016, 21:47
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

ملاك الروح
03-18-2016, 00:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته صراحة مصطلح غير لائق اخي الكريم يا ريت لو تطرح مواضيع بصيغة افضل
اتمنى لك التوفيق

messaoud43
03-18-2016, 12:09
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر

dhmo
03-18-2016, 14:31

من غير تفكير طبعا هنا الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق ده علشان لا يصح الا الصحيح
والطمع هنا اكبر اعداء المتاجر

Hicham0202
03-18-2016, 15:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..:)
فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

عاشق الفوركس
03-18-2016, 18:18
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا يجب ان تستفيد من اخطاء التدوال ولا تقع فيها ا في المرات المقبله مـــــــع تمنياتـــــي لك ،بالتــــوفيــــق ،والـــســـداد

dhmo
03-19-2016, 20:38
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا يجب ان تستفيد من اخطاء التدوال ولا تقع فيها ا في المرات المقبله مـــــــع تمنياتـــــي لك ،بالتــــوفيــــق ،والـــســـداد

والتجارب اه حاجه و فيه كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

mohamedforex4
03-20-2016, 20:30
خروف مين بس هههههههههههه يا خروف انت هههه ايه علاقه الخرفاان بالسوق دي بروصه ودي مزرعه
حيوانااات هههههههه انت ضحتني يا عم الجزااار انت ياللي مقضيها ذبايح ههه :)

messaoud43
03-20-2016, 20:45

dhmo
03-21-2016, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..:)
فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

وكلنا بنتعلم من الاخطاء واهم حاجه هنا اخي انك تستفيد عمليا من المعلومات الي بتحصل عليها هنا علشان تقدر بعد كده تعمل بطريقه منظمه وبخبره جيده في المجال ده
وتكون قواعد المعلومات عندك كامله

yousse
03-21-2016, 21:31
جميل هدا العنوان توقف عن التدول ميت الخروف هدا قول جميل نعم يجب اى نتدتدول كلموحتريفين وليس كالحرفان فلموحتريفين لا يخفون من الصفقات

forez
03-21-2016, 21:57

abderrahmenanis
03-21-2016, 22:08
تقبل مروري

neverlit3
03-22-2016, 22:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

dhmo
03-23-2016, 15:56

علشان كده لابد من البعد عنه ولازم يكون فيه اداره راس مال سليمه كل حجم راس مال علشان المتاجر يقدر بالفعل يعمل ويحقق الربح الي هو عاوزه ويكون قادر انه يبعد عن
طريق المخاطره ويكسب بانتظام

kymslye
03-23-2016, 16:58
كلام في صميم وغالب سوق تكون مليئة بالخرفان بسبب الطمع في ربح أموال خيالية
في ةقت وجيز وهدا تقريبا مستحيل و تضيع للوقت فقط. لهدا يحب دراسة وتعلم
علسان نصبح بين تيران ودببة

forez
03-23-2016, 18:26

ebn masr
03-23-2016, 21:23
افضل طريقة على اى متداول هو ان يعمل بالصبر والفكر والتداول بشكل فيه قلانية وليس اندفاعيا او بدون حسابات وبالتالى يحدث لناخسارة

neverlit3
03-25-2016, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

مبتدئ و لكن...
03-26-2016, 01:40
هذه المفاهيم يجهلها بعض الاعضاء الذين دخلوا بالفعل الي حساب حقيقي ولكن يعملون علي جهل بالسوق
بالاساسيات التي يجب ان يعرفها كل الجدد قبل ان يدخلوا الي السوق الحقيقي

joker7diaa
03-26-2016, 01:57
هناك الكثير من المقالات التي تتحدث عن مجال الفوركس وهناك الكثير من الاستراتجية والنصائح التي يقدمها الخبراء
ولو اردنا ان نسمع الكل لوجدنا ان هناك تناقض كبير وان السوق نفسه سوق متناقض حتى في اشاراته
لذلك يجب ان تعمل على استراتيجية واضحة

رضوان
03-26-2016, 01:59
السلام عليكم
اخي مشكور على طرحك الجميل و موضوعك المهم و اتمنى ان تفيدنا بمواضيع اخرى في المستقبل
تقبل مروري و تحياتي و اتمنى لك النجاح و التوفيق
وشكرا لك اخي

neverlit4
03-26-2016, 21:19

مبتدئ و لكن...
03-27-2016, 23:22
يجب التاكد ان كل الاوقات مناسبه فلا يرجع التقدير للوقت بل يرجع الى التقدير الجيد السلبم لمجريات الامور واكتساب الخبره من البحث والتطلع ووضح الخطه للاستفاده من راس المال والتحكم فيه وزيادته مع مرور الوقت

neversi4
03-28-2016, 19:26

doola2020
03-30-2016, 06:13

lalmidiba
03-30-2016, 06:21
السلام عليكم اخي الكريم
مشكور على النص الجميل و المفيد
اولى انا احفز الناس على تجربة جميع الطرق لربح لقمة العيش و العيش الهنيئة لماذا لا لكن
لا تضع بين عينيك الروة السريعة في فترى قصيرة لا مثلم قال الاخ احذر من الطمع و الحيل يجب ان تكن ذكي لكي لا تكن خروف في هذ العالم الفوركس يجب ان تكون صياد وذكي وجريئ وحذرفي نفس الوقت
و اتمنى للجميع النجاح وربح والخسار تعلمك الحياة وعدم الاستسلام مادمنا نتنفس و
شكرا

mohamedforex4
04-15-2016, 22:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين
ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر ممكن وشكرا للجيمع . :)

one god
04-19-2016, 15:20
لابذ من النجاح اولا في رايي يا اخي في الحساب الديمو قبل اي تفكير في التداول في الحسابات الحقيقية الغير مناسبة لمبتدا
بالتالي من المهم ان الواحد يكون اصلا نجح في الديمو وتمكن من تحقيق اهدافه هناك قبل العمل في الحقيقي

moura
04-21-2016, 03:03
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عبد الرحيم رافا
04-22-2016, 00:39
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
اهلا و سهلا اسعدنا تواجدك معنا على امل ان نستمتع و نستفيد فمرحبا بك في منتديات فوركس العرب
لا تتوقف عن التداول ولو خسرت اخي تشبت بهدفك

ahmed arrar
04-23-2016, 16:35
ممكن انها مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا صديقي تم منه وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه ممكن متلا لان اغلب المبتدئين متلا انه انا كنت من ضمن بندخل السوق ممكن منه نربح اكبر

ابوفؤاد
04-23-2016, 17:05
النقال من الناحيه النظيه له اهداف ان تتبتعد عن الطمعو الجشع و داعى اى ضبط النفس عند التدوال و الاخذ بالاعتبار مقدار مالك و البحث عن الفرص التى تتمشى مع الاتجاه العام و اما عن السالبيات بالمقال فان المقال خخالى من توجيه لكيف تنف تلك الامور بشكل عملى

algoddam
04-23-2016, 17:14
مثال جيد قد مثلت للمتداول الذي يتداول بشراهة ومن دون اي خطة محكمة من اجل الربح السريع وهو بذلك ياخذ
بنفسه الى الهلاك والى المذبحة المارجن كول وما ادراك ما المارجن كول انه السم القاتل للحسابات

hosam1982
04-23-2016, 17:21
السلام عليكم
شكرا للاخ صاحب الموضوع قراءت المقال كاملا رغم انه من المقالات الطويلة لكن اسلوب الكاتب والنصائح القيمة داخل الموضوع تجبرك على تكملة المقال حتى نهايته . بالنسبة لي سوف احاول دائما ان لا اذبح كالخروف عندما استلم البونص

snapping
04-23-2016, 17:26
وبالتوفيق للجميع

mohcine amari
04-23-2016, 18:10
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا الطمع يقتل صاحبه لدالك لا يجب التداول مثل الخنازير او الخراف كما قيل
الثيران تربح والدببة تربح والخراف تدبح

HaMaDa99
04-27-2016, 07:41
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

samasimo
04-27-2016, 08:38
شكرا لك اخي العزيز ع الموضوع ونتمني ان تشاركنا بمثل هذه الموضوعات دائما
ههههههههه بس تشبيه ي اخي مش حلو بالمره

jaouad ouaiss
04-27-2016, 08:55
يبدو انه مقال يستحق القراءة حقا شوقتني اليه وسوف اقوم بقراءته جيدا نامل ان يستطيع سقي معارفنا في الفوركس بشكل افظل لتجنب الوقوع في الخساءر والمرجنة

Bassem Hassani
04-27-2016, 09:02
التداول فى سوق العملات من خلال تسطيع ان تحقق ربح عالى جدا .. لذلك يطمع العديد من المتداولين فى محاولة تحقيق ربح فى التاجاهين الصاعد والهابط فى نفس الوقت
ولكن يجب على المتداول ان يقتنص الفرص التى تتناسب مع استراتجيته فى التداول فقط .. لانه من الممكن ان بخسر العديد من المرات لمجرد محاولة التواجد فى السوق بدون سبب مقنع .

محمد عبدالواحد
04-27-2016, 09:40
الطمع هو عدو النجاح في اي مجال مش في الفوركس و بس ؛ لازم نعمل بنظام ادارة راس المال و التحليل اافنى يعنى اللى يطمع اكيد خبرته منقوصة ,,
تقبل مروري

يحيى
04-27-2016, 13:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
جزاك الله خير على مشاركتك معنا
شكرا لطرح ذلك الموضوع و تلك التغطية الجيدة
تحياتى لك تقبل مروري

zakariaguemi
04-27-2016, 13:23
السلام عليكم و رحمة الله

شكراً أخي على هدى الموضوع والمقال أرائع والمفيد لكل مبتدء

تقبل مروري أخي الفاضل في موضوع أخر

omar111
04-27-2016, 13:35
الطمع مشكلة كبيرة وهي من اكبر اسباب الخسارة في هذا المجال,ويجب ان لا يكون الرجل طماع ويتعامل بحذر وتفكير..

aminetns
04-27-2016, 15:59
معك حق اخي لا يجب الانجرار وراء الطمع شكرا جزيلا لك أخي الكريم على الموضوع أتمنى لك التوفيق ولجميع أعضاء المنتدى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

latraaa
04-27-2016, 20:15
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى ان يأخد الإخوة الكرام بها و الإستفادة منها إن شاء الله، مشكور أخي الكريم و بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

samyyy
04-28-2016, 02:02

مشكور اخي الكريم علي الموضوع تحياتي وتمنياتي لك ولجميع اعضاء المنتدي بالنجاح والتقدم والتوفيق

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

latraaa
04-28-2016, 19:28
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، كلامك أخي الكريم صادق و أتمنى من الإخوة الكرام الأخد بالنصيحة إن اشء الله

drissou45
04-28-2016, 19:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركته . مساء النور
بارك اللف فيك جاري القراءه ,,,حفظك الله,, شكرااا
بالتوفيق مع فائق احترامي

mohcine amari
04-28-2016, 19:50
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
حي الله من لفانا وياك صباح الخير احبتي الكرام
الفوركس يحتاج لا تور ولا قرد يحتاج دئب
السلام اخواني تقبلو مروري الكريم

latraaa
04-28-2016, 20:03
مشكو رأخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شا الله من النتائج المبهرة إن اش الله، بالتوفيق لك و للجميع إن اشء الله يا اخي الكريم

احمد عبد الباسط
05-09-2016, 04:33
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا اخى الكريم على مقالك الرائع
فادارة راس المال السليمة هى من يقلل من خسائرك ويحد من الطمع والجشع ويجعلك لك اهداف تعمل على تحقيقها
الجشع والطمع كفيل ان يخرجك من السوق مهما كان حجم راس مالك

never
05-11-2016, 20:17

bachir123
05-11-2016, 20:25
السلام عليكم ورحمة الله ووبركاته
شكر اخي علي هذا الشرح الرائع بارك الله فيك أتمني أن يكون في ميزان حسناتك
بس لو تحاول في مرة أخر أختصار الموضوع أكثر وسلام

هيبتا
05-11-2016, 20:55
يا سيدى العزيز انا لا افيدك فى موضوع ده انا لسه بادق فى مضووع الفيروكس واتمنى ليك التوفيق ان شاء الله

zaza0519
05-17-2016, 02:28
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

seifhd
05-18-2016, 00:38
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

dhmo
05-19-2016, 19:43
يا سيدى العزيز انا لا افيدك فى موضوع ده انا لسه بادق فى مضووع الفيروكس واتمنى ليك التوفيق ان شاء الله

اخي انت ممكن تتعلم من البدايه والمجال هو مش محتاج لا كليات ولا حاجه لانه اساسا علم بيعتمد على الخبره في المكسب وكل المعلومات المتاحه دي لمجرد بس
انها تدي الاساسيات الي تساعد في تكوين خبره

deli
05-19-2016, 19:47
موضوع يستحق المتابعة خصوصاً أن أفركس مجال متجدد لايؤمن بالقيم الثابتة
ولك جزيل الشكر على هذه المعلومات القيمة فعلا وأرجو لك دائم
التقدم والأنجاز
راجيا من الله أن يستفيد كل عضو من هذه المعلومات

مبتدئ و لكن...
05-19-2016, 23:53
شكرا على هذه المساهمة بخصوص شرح وتوضيح مؤشر الماكد وفوائده
عموما مشاركه مفيدة استفدنا منك ومن ردود الاخوة الاعضاء في منتدى فوركس العرب
مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والنجاح

wayss
05-19-2016, 23:55
اشكرك أخي على الموضوع الجميل و الذي يطرح مسألة التداول و التوصيات
مع متمنياتي لك وللجميع بالتوفيق و الارباح

hamada alex
05-20-2016, 00:39
الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين

youssf
05-20-2016, 00:59
شكرا لك أخي الكريم على هذا الموضوع المهم والجيد والذي أضهرت فيه نوعا من التداوال يعاني منه جل المتداولين المبتدئين
وهذه الوضعية يجد فيها المتداول صعوبة كبيرة في الخروج من الصفقة

بسام سعادة 1
05-20-2016, 01:32
شكرا اخي الكريم على المعلومات خاصة لما شبه المتداول مثل الخروف فلازم على كل واحد ان يعرف ماذا يفعل

AZZA73
05-20-2016, 01:44
السلام عليكم اخي مقال جميل جدا عن احترام راس المال وتكبيره ولكن ينقصه الاستراتيجات لتكون مرجع جميل للمبتدئين ولاكن اهي امريم علي كل حال مشكور وجاري التجربه

seifhd
05-20-2016, 13:19
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

kadi hala
05-20-2016, 15:27
لقد قرات المقال و اعجبني كثيرا و نعم يا اخي سر التداول الناجح و النجاح في الفوركس هو تجنب الطمع و يجب ان يدير راس ماله بطريقة صارمة

akram bahnsawi
05-20-2016, 16:35
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات المفيدة و الشكر على هذا الاهتمام

forexfox
06-20-2016, 23:30
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا شايف ان موضوع الشكر مش ذات جدوىلان هناك من يقدم المعلومة بغرض التفاعل وافادة الاخرين وهذا لا ينتظر شكر وهناك من يقدم المعلومة من اجل البونص وايضا لا يحتاج الى شكر والله الموفق تحيااااتي

kameleddine1
06-20-2016, 23:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
مشكور اخي الكريم علي هذا الموضوع
ونرجو أن نرى المزيد من هذه المواضيع
جزاك الله خيرا و بالتوفيق دائما

nonam
06-21-2016, 16:25
السلام عليكم .... مش فاهم الموضوع بتاعك انت لابد ان تتعامل مع الموضوعات ب الفظ اكتر احترام ومن المهم كمان التعامل مع الاداوات التعليمية اللي من الممكن ان تفيدك في التعامل الحقيقي فب التداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

analyst
06-22-2016, 01:48
اشكرك اخي الكريم على الموضوع واتمنى ان يكون الاخوة قد استفادوا من النصائح التي قدمتها من اجل تجنب الطمع الذي يادي الى التداول مثل الخروف كما حيست انت ان تسميها

kaka16
06-22-2016, 12:07

samieh
08-25-2016, 09:31
انت تقصد بالجشع بمعنى الطمع نعم كلام صحيح فسوق الفوركس لا يحب من يجازف ويطمع فيه بالرغم انه سوق مغرى جدا ولا تستطيع ان تقاومه خاصة وانت مبتدأ فكلنا حلمنا بالثراء السريع ولكن يتوقف ذلك على اكتساب الخبرة وحسن ادارة راس المال

nourmea53
09-09-2016, 01:47
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و اليلام على اشرف المرسلين
بارك الله فيك اخي على هذا الطرح المميز و الرائع
و با الخصوص الشرح البسيط و السهل الذي قدمته لنا حول
توقف عن التداول مثل الخروف

lamiae el moqqaddem
09-09-2016, 01:56
دائما نقول ادارة راس المال هي اساس النجاح في هده التجارة بدونها لن تنجح
للاسف اغلب المتداولين يخسرون فلوسهم بسبب انهم يقامرون ولا يتجرون
الله تعين الجميع مشكور على الموضوع

بروفسير العرب
09-29-2016, 16:06
يجب عند التدول ان تتدول بثقه وبدون خوف من اى شى فقط عليك باتباع استراتجيه
قويه ومرجبه على حساب تجريبى ثم توكل على الله وبدا فى فتح الصفقات على الحساب الحقيقى

saleh05
09-30-2016, 00:19

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

ebn masr
10-17-2016, 14:29
اكيد طبعا على كل متداول ان يتدول بنوع من التركيز والمنطقية وتحكيم العقل دلئما فلازم على كل متداول عمل ذلك بتركيز

samielwardi
10-17-2016, 15:00
اهلا وسهلا بجميع الاعضاء لقد قتلتني بالدحك بتلك العبارة توقف عن التداول متل الخروف معك الحق يجب ان تتداول بعقلك و بطريقة مميزة

ostora23
10-17-2016, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تجربتى اخى العذيز
هى عندما كونت مبتدئ كونت اتداول بعشوائية بدون
تحليل لاى شئ وخسرت الكثير وندمت بعد ذالك انى
لم اعطى الفوركس وقته فى التعليم اتمنى من الجميع
ان يستفيدو من تجربتى
تقبل مرورى

big.pharaoh
10-17-2016, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... مشكور يا غالي على المقاله الرائعه دي وننتظر جديدك في تنبيه الاخوه المتاجرين للحذر من السوق

bianco
10-17-2016, 16:36
طبعا التداول العشوائى بدون متراجع اخطائك وتتعلم منها هو تداول سئ وفاشل
لازم تراجع نفسك دايما وتتعلم من اخطائك عشان تنجح وتحصل على ارباح مناسبه

mourada
10-17-2016, 20:43
اخي الكريم الطرقة الوحيدة التي تؤدي بك الى الوقوع فريسة الجشع هي عدم الالتزام بشروط الاستراتيجية فقط ان لو التزمنا و لم تغرينا اي مغريات فاكيد سنربح او لا نخسر

MASTER TRADER
10-18-2016, 01:12
مشكور على الموضوع وعلى الافادة القيمة وعلى التاجر ان لا يكون ضحية او مصيدة لكبار تجار السوق او البنوك وان يتريث دائما قبل دخول اي صفقة ،بالتوفيق لك وللجميع ان شاء الله

michael1
10-18-2016, 01:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
انا اشكرك على هذا الموضوع الممتع جدا فى
الشرح وارجو منك المزيد من هذه المشاركات

mronei
10-18-2016, 17:43
مشكور على الموضوع وعلى الافادة القيمة وعلى التاجر ان لا يكون ضحية او مصيدة لكبار تجار السوق او البنوك وان يتريث دائما قبل دخول اي صفقة ،بالتوفيق لك وللجميع ان شاء الله

ده بيحصل وقت الاخبار وهنا احنا ممكن نختار اننا نكون بعيد عن وقت المصايد ده وهيكون افضل كتير ونقدر نعمل بامان وهنا
نتابع المواعيد للاخبار ونطلع اوقاتها

alym
10-18-2016, 18:10
ادارة راس المال هى سر النجاح والاستمرار فى الفوركس لكن للاسف كلنا جربنا المع والدخول فى صفقات بلوتات عالية وكانت النهاية المرجنة والخروج من السوق

salah elhabasha
10-18-2016, 18:48
التداول لابد ان يكون على اساس تحليل فني جيد معتمدا على الاخبار
مع القابلية للتعلم وانكار الذات مع الصبر على المكاسب
والعزيمة على تغويض الخسارة ان حدثت

Mustafa gamal
11-26-2016, 17:55
الطمع و نفاذ الصبر و عدم الألتزام هي الأسباب الرئيسية للخسارة فيالفورسك ..... تحياتي لك و تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

tamermosa
11-27-2016, 07:49
اكيد الطمع اكبر عدو للمتداول نفسه . الطمع بيخليك تسيب صفقات خسرانه مفتوحه املا في التعويض بدون رؤيه للسوق فتخسر اكتر و اكتر . الطمع بيخليك تدخل بلوتات عاليه فأول ما يقلب السوق يقوم علاطول يمرجن لك محفظتك و يضيع تعب الايام و الليال

basma.seif
11-27-2016, 12:19
مرحبا
لا يفتح هذا اللينك لينقلنا الى المقالة التى تتحدث عنها و لو ان العنوان باين من اوله صراحه انت لم تنتقى عنوان جيد لمووضوعك و توقفنى تشبيه التاجر بالخروف ليتوقف عن المتاجرة و لكن انت لم توضح اي فكره تفكر فيها اخى

محمد ابوغزاله
11-27-2016, 13:04
فعلا بدءت تجاره الفوركس بالتطور والانتشار بشكل كبير في الاونه الأخيره وقامت بجذب الكثير من
المتداولين والمضاربين في هذا السوق نتيجه الانتشار الكبير لشبكه الإنترنيت العالميه والتي تعتبر وسيله الاتصال بهذه التجاره
عليه وان شاء الله خلال الفترة القادمة يكون الفوركس معتمد فى مصر رسميا اتمنى لكم التوفيق و المكسب

ali gamal
11-27-2016, 13:05
وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين

bakup28
11-27-2016, 13:44
التحكم في النفس وعدم السماح للجشع أن يؤثر عليك وعلى تصرفاتك
داخل السوق هو أمر بسيط وسهل للغاية، ولكن في الواقع
الكلام أسهل بكثير من التنفيذ، حيث يعتبر التنفيذ
أصعب ولا يقدر عليه كل الأشخاص.

karinho91
11-27-2016, 18:38
بمعظم راس المال فى صفقة

Mohamed Mosab
11-27-2016, 18:47
فى ناس بتبقى فاكرة انها اول ما تبتبدى شغل فالفوركس ملايين هتنزل علية من السما وفى ناسس بتبقى طماعة زيادة عن اللزوم ودا احيانا بيبقى مطلوب بس مش فى كل الاوقات زى ما قولتلك احياانا

tazi larbi
11-28-2016, 01:43
السلام عليكم اخي التداول يتطلب الخوف ويتطلب الشجاعه لكمن كل شئ باعتدال فلا تخاف حتر لا تربح ولاتتهور حتى تذبح اتمنى لكم النجاح والله الموفق

zizoo99
11-28-2016, 08:09
شكرا لك اخى على الموضوع و لكن الموضوع ليس الا مجرد دعابه ولا يوجد اى فائده منه اساسا فالخروف كما كنت اتوقع من المقال هو اتباع توصيات و لكن الموضوع لم يتطرأ لمثل هذا المفهوم و اكتفى بان الخرفان يتم ذبحها طب ما احنا عارفين

waelmma
11-28-2016, 08:45
:yahoo::o:yahoo: طبعا اخى العزيز والحقيقة انه يجب ان يكون التداول
محسوب ويجب ان يكون الواحد دارس الصفقة قبل الدخول فيها

rahigrib
11-28-2016, 09:03
الجلوس كثيرا ومراقبة السوق يولد احساسا بالرغبة في التداول بكثرة واحيانا تصل الى
المخاطرة وهذا هو التداول الجشع الذي تحدث عنه واكيد هذا لا فائدة منه في عالم الفوركس

bakup28
11-28-2016, 14:31
وقد يبدو من الظاهر أن التحكم في النفس وعدم السماح للجشع أن يؤثر
عليك وعلى تصرفاتك داخل السوق هو أمر بسيط وسهل للغاية
ولكن في الواقع، الكلام أسهل بكثير من التنفيذ حيث يعتبر
التنفيذ أصعب ولا يقدر عليه كل الأشخاص

عبد الرحيم رافا
11-28-2016, 23:32
السلام عليكم و رحمة الله
اخي لا تتوقف على التداول مهما كان ان كنت تريد التوقف لبعض الوقت نعم التوقف الى الابد لا ااتفق معك