PDA

View Full Version : هل قراءه الكتب التى تخص الفوركس مفيده

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

sunlight
05-02-2012, 13:39
بدايه من الفوركس كل شىء فى حياتنا لازم نقرأ عنه ولكن الفوركس طلع بحر من المعرفه وانا بقرأ كتير فيه باللغتين ولكن كل دا مطلوب ولا كتير شويه ارجو النصح عشان اكون على الطريق الصحيح

silverfox
05-02-2012, 14:42
اكيد القراية والخبرة مهم جدا فى الفوركس
اعتقد ايضا ان الخبرة هيا اساس كل شىء فى الفوركس الخبرة بتساوى فلوس فى هذا المجال

aboualy
05-02-2012, 14:48
بدايه من الفوركس كل شىء فى حياتنا لازم نقرأ عنه ولكن الفوركس طلع بحر من المعرفه وانا بقرأ كتير فيه باللغتين ولكن كل دا مطلوب ولا كتير شويه ارجو النصح عشان اكون على الطريق الصحيح

القراءة مهمه فى كل ماناحى الحياة اخى العزيز . ولابد من الاستمرار فى القراءة لتبقى دائما متابع لكل ماهو جديد والفوركس فعلا بحر من المعرفة لا يستطيع اى شخص ان يدعى انه على علم بكل شئ فى الفوركس ولذلك نحن دائما نحتاج للقراءة

mrmoha
05-02-2012, 15:04
قراءة الكتب بالطبع مفيده جدا لكن فى رأيى الخاص إن مهما قرأت فى الكتب لن تأخذ خبرة أكثر من 10% من إجمالى خبرتك فى هذا السوق وال90% الباقيه ستكون من متاجرتك سواء على حساب حقيقى أو حتى تجريبى .

بالتوفيق .

tervarto
05-02-2012, 16:22
القراءة هى مفتاح المعرفة فى اى مجال و ليس الفوركس فقط , للأسف مع انتشار العولمة أصبحت القراءة فى الحضيض , انا اعتفد ان التنوع فى اكتساب المعرفة من وسائل مرئية و سمعية افضل بكثير من القراءة فقط , انا بعتمد على الفيديوهات فى التعلم , و لكن لا غنى عن الكتب طبعا

zero_cool725
05-02-2012, 16:40
نعم اعتقد ان قراءة الكتب و المواضيع ايضا داخل المنتديات مفيدة جدا لانها عبارة عن خلاصة تجارب الاخرين و يجب قراءتها و الاستفادة منها على اكمل وجه ممكن للنجاح فى عالم الفوركس

naoual
05-02-2012, 19:34
قراءة الكتب مفيدة جدا اخي الكريم و هي اول خطوة في تداول العملات لكن اعتقد انها غير كافية من الضروري ان تبحث في المنتديات عن الجديد وابدا بالمتاجرة ديمو لان الخبرة و التجربة هي كل شئ في هذا المجال

sunlight
05-02-2012, 20:45
القراءة مهمه فى كل ماناحى الحياة اخى العزيز . ولابد من الاستمرار فى القراءة لتبقى دائما متابع لكل ماهو جديد والفوركس فعلا بحر من المعرفة لا يستطيع اى شخص ان يدعى انه على علم بكل شئ فى الفوركس ولذلك نحن دائما نحتاج للقراءة

نعم اخى معك حق القراءه كل شىء ولكن التدريب العملى اقوى وافيد لان تخزين المعلومات من غير تدريب عملى لا يفيد بشىء فأنا اقرأ كتير فى الفوركس ولكن عندما بدات اطبق عملى لقتنى زيروووووووو وعايز حد يعلمنى على التددريب العملى فأنصح كل واحد بالتدريب العملى والجدى

[QUOTE=mrmoha;1088]قراءة الكتب بالطبع مفيده جدا لكن فى رأيى الخاص إن مهما قرأت فى الكتب لن تأخذ خبرة أكثر من 10% من إجمالى خبرتك فى هذا السوق وال90% الباقيه ستكون من متاجرتك سواء على حساب حقيقى أو حتى تجريبى .

الله ينور عليك صح كدا 90% متاجره والقراءه الباقى عشان التدريب العملى مهم ولكن هل التدريب على الديمو يحقق الهدف زى التدريب على الحقيقى ولا الاثنين مختلفين لانى محتار ابدأ على الجدى ولا ابدأ على الديمووخلاص محتار

kingman
05-03-2012, 04:05
طبعا الكتب مفيدة جدا فى اى مجال ولولا الكتب ماكان فيه تعلم حتى مع تقدم وسائل التطنولوجيا يفضل الكتاب المثدر الأول للتعلم
لكن طبعا ان لم تستفيد بما تعلمته وتنقله من مجرد كلام فى كتب الى ممارسة عملية تستفيد منها فالتعلم يصير بلا جدوى

sunlight
05-03-2012, 13:01
طبعا الكتب مفيدة جدا فى اى مجال ولولا الكتب ماكان فيه تعلم حتى مع تقدم وسائل التطنولوجيا يفضل الكتاب المثدر الأول للتعلم
لكن طبعا ان لم تستفيد بما تعلمته وتنقله من مجرد كلام فى كتب الى ممارسة عملية تستفيد منها فالتعلم يصير بلا جدوى

معاك فى كل كلمه بتقولها لانى بقرأ كثير اجدا وبدأت افهم حجات وتجارب من الناس وان شاء الله يكون فيها فائده ولكن فعلا لازم التجربه الحيه وليست الديمو عشان اجرب واشوف السوق والمخاطره لان الحساب الديمو انا جربته بحس انى قاعد بلعب ولا حاطط حاجه فى دماغى وعمال اكسب

elking
05-03-2012, 14:22
نعم بالطبع قراءة الكتب الخاصة بالفوركس مفيدة جدا ولكن لابد من شئ عملى مثل الكورس حيث ستعرف معنى الفوركس على الواقع وتتمرن وهذا هوا لاهم فى الفوركس

kingman
05-03-2012, 16:10
نعم بالطبع قراءة الكتب الخاصة بالفوركس مفيدة جدا ولكن لابد من شئ عملى مثل الكورس حيث ستعرف معنى الفوركس على الواقع وتتمرن وهذا هوا لاهم فى الفوركس

الى حد كبير التعليم عن طريق الكورسات بمعنى انك تروح لمؤسسة تتعلم فيها وتتعلم علمى مع متخصصين وتحت ادارتهم للأسف مش متوفر بكثرة على الأقل فى مصر وحتى لو توفرت بتبقى قيمتها مرتفعة بعض الشئ
وهيكون افضل حل ان الواحد يتعلم عن طريق الكتب والمنتديات وغيره من والوسائل المنتشرة على الأنترنت

trader
05-03-2012, 23:55

اكيد مفيدة جدا جدا و لا يمكن الاكتفاء من القراءة والبحث عن الاشياء الجديدة في الفوركس
لانها الطريقة الوحيدةلالاكتساب المعارف والمعلومة المفيدة عند المتاجرة

fatah
05-04-2012, 13:57
السلام عليكم
اخي القراءة مهمة جدا في حياتنا كلها فما بلك في الفوركس اخي يجب على الواحد القراءة والاطلاع على كل ماهو جديد لان الفوركس عالم بحور ليس بحر اخي كل يوم بتشوف العجائيب
+
اقرء وخصوصا الكتب الاجنبية اخي لان الجديد دائما فيها تقريبا وايضا مشاهدة الفديوهات على اليوتيب دروس اجنبية بتنزل دائما اخي

تحياتي

kingman
05-04-2012, 14:18
السلام عليكم
اخي القراءة مهمة جدا في حياتنا كلها فما بلك في الفوركس اخي يجب على الواحد القراءة والاطلاع على كل ماهو جديد لان الفوركس عالم بحور ليس بحر اخي كل يوم بتشوف العجائيب
+
اقرء وخصوصا الكتب الاجنبية اخي لان الجديد دائما فيها تقريبا وايضا مشاهدة الفديوهات على اليوتيب دروس اجنبية بتنزل دائما اخي

تحياتي
الكتب الاجنبية خاصة فى مجال الفوركس هى المصدر الأساسى للتعلم فى هذا السوق ومعظم مصادر التعلم عن العرب وان لم يكن كلها آتية من الكتب والمقالات الأجنبية
وللأسف ليس كل المتاجرين العرب يتقنون اللغة الأنجليزية بالقدر اللى يجعلهم يستفدون من الكتب الأجنبيه فتبقى مصادر التعلم ومتابعة كل جديد فى هذا السوق معضلة لهم
واعتقد ان مصادر التعلم العربى محدودة جدا وتتركز فى كتب بسيطة وطرق محدودة وكله بيبقى متوقف على حركة الترجمة

rose90
05-04-2012, 16:07
طبعا القراءة شئ مهم ومفيد بس اعتقد انك تشوف فيديهات تعلم او كل شئ تقراه تحاول تنفذه عملي وتمارسه بحساب تجريبي اهم بكثير من مجرد القراءة والتصفح

05-04-2012, 18:35
سلام عليكم ورحمه الله بركاته
قراة الكتب التى تخص الفوركس مفيده
ولكن مش بشكل كبير
ممكن لك ان تقره
ثم تقوم بتطبيق على الديمو

sunlight
05-04-2012, 18:43
سلام عليكم ورحمه الله بركاته
قراة الكتب التى تخص الفوركس مفيده
ولكن مش بشكل كبير
ممكن لك ان تقره
ثم تقوم بتطبيق على الديمو

انا بقالى اسابيع عمال اقرأ فى الكتب امبارح فعلا بدأت على الديمو واستفدت كثيرا وعملت ربح ولكن فى اشياء كثيره لم اجدها فى الكتب لازم شرح عملى ولكن اريد ان يدلنى احد على اى شرح عملى
بالنسبه لوقف الخساره والاشياء الاخرى

kadifx
05-04-2012, 19:30
قراءة الكتـــــب مفيد لكن لــو اكــان احــد خبيـــــر يعلمــك كــان افضــل المعـرفة تـاتي بالاحتكـــاك مـن هـم اكثـر منـا معـرفة

midoali
05-04-2012, 19:46
اكيد ياباشا قراءه الكتب في اي مجال مفيده مش الفوركس بس اي مجال وتعطيك معلومات جديده
ممكن تقوم بي استثماره في المستقبل القريب وتطويعه من اجل تحصيلك علي اموال

alaaght
05-04-2012, 20:06

اكيد طبعا كلنا لازم نقرا الكتب اللي تخص تجارة الفوركس لانها تفيدنا بخبرات المتاجرين السابقين وايضا لازم نتابع مشاهدة فيديوهات
الفيديوهات مفيدة جدا للمبتدأين ولكن متابعة الفيديوهات من غير قراء الكتب كالبدأ في الفوركس من غير اساسات

kingman
05-04-2012, 23:18
انا بقالى اسابيع عمال اقرأ فى الكتب امبارح فعلا بدأت على الديمو واستفدت كثيرا وعملت ربح ولكن فى اشياء كثيره لم اجدها فى الكتب لازم شرح عملى ولكن اريد ان يدلنى احد على اى شرح عملى
بالنسبه لوقف الخساره والاشياء الاخرى
مااسم الكتاب الذى تقرائه اخى الفاضل وتتعلم منه؟
فيه كتاب مشروح فيه كل اوامر الميتارتيدر هيفيدك كتير فى معرفة كل مايخص الميتاتريدر
وانصحك بقراءة كتاب عرب فورفوركس فهو جيد جدا فى بداية التعلم

elking
05-09-2012, 03:56
الكتب جيدة بالتاكيد ولكن ارى انه من المؤكد ان الجانب العملى يكون ناقصا فلابد من التطبيق على الميتاتريدر اول باول فانا قرات كتب وعندما اتيت لكى اطبق على الواقع لم استطع فكنت بحاجة لشخص يفهمنى وهذا ما حدث

عمرو
05-09-2012, 10:16
بكل تأكيد يجب ان تقرا كثيرا وتزيد معرفتك وتلم بشتى نواحى الفوركس من تحليل فنى واخبارى وموجى وزمنى وتتعرف على المؤشرات الى اخرة

sunlight
05-11-2012, 21:05
بكل تأكيد يجب ان تقرا كثيرا وتزيد معرفتك وتلم بشتى نواحى الفوركس من تحليل فنى واخبارى وموجى وزمنى وتتعرف على المؤشرات الى اخرة

الحمد لله قرأت عن الفوركس ولكنى الشارتات والتحليل الفنى والسياسى كل هذه الاشياء مش تهمنى انا دلوقتى اسمع الاخبار العالميه واللى يؤثر على الفوركس واتاجر
مره بكسب ومره بخسر ولكنى لم اثبت على طريقه تجعلنى متمكن من الربح دائما

tutaaaaa
05-11-2012, 21:10
مااسم الكتاب الذى تقرائه اخى الفاضل وتتعلم منه؟
فيه كتاب مشروح فيه كل اوامر الميتارتيدر هيفيدك كتير فى معرفة كل مايخص الميتاتريدر
وانصحك بقراءة كتاب عرب فورفوركس فهو جيد جدا فى بداية التعلم

ممكن ارجوك رابط الكتاب المختص باوامر الميتاتريدر
ممكن تحطه بموضوع منفصل حتى الكل يستفاد

اشكرك مقدما

DZforex
05-11-2012, 21:46
كل ما قرات كتب اكثر ومتنوعة رح تزيد معرفتك بلافوركس اكثر و رح تخليك تكسب اكثر لماذا لان كل كتاب تقراه رح تقرا فيه استراتيجية معينة لكل وا حدة و ان قرات 10 كتب رح تكون عندك 10 استراتيجياتت هذه العشرة رح تدمجها مع بعض و رح تكون استراتيجية خاصة بك اكثر ربحا من الا ستراتيجيات الاخرى

Mohamed90
05-11-2012, 22:38
القراءة طبعا مفيدة لاضافة معلومات جديدة للمتداول و لكن يبقى تطبيق ما تقراه افضل لاكتساب خبرة فوركسية و للمضي قدما الكتب تمهد لنا الطريقة و نحن نبحث عن الطريق الناجحة طبعا

kingman
05-12-2012, 01:45
ممكن ارجوك رابط الكتاب المختص باوامر الميتاتريدر
ممكن تحطه بموضوع منفصل حتى الكل يستفاد

اشكرك مقدما
حاليا مش موجود عندى لانى لم اعد فى حاجة اليه لكنى باذن الله سوف ابحث عنه وسوف انشا موضوع به ليستفيد به كل الأخوة
وان كان موجود عند احد الأعضاء يتفضل يفتح موضوع ويضعه للجميع ليستفيدوا منه وان شاء الله يكون دائما فيه تعاون للوصول للافضل

tornado66
05-12-2012, 02:47
سؤالك هذا من الاسئلة الموحده الاجابة بنعم ولا تحتمل الاجابة بلا بالطبع فان قراءة الكتب هي اساس من اسس السوق وبها تكون فكرتك وفكرك وتكتسب الخبرات من اين تأتي بالمعرفة ان لم تقرأ خبرات من سبقوك وتحللها وتستفيد منها وبناء علي ماستفدته تكون فكرتك ورايك وتبدأ تعطي رايك الخاص ومن هذا المنطلق فانه بالطبع نعم لابد من القراءة والتحليل والاستنباط

elking
05-12-2012, 04:15
سؤالك هذا من الاسئلة الموحده الاجابة بنعم ولا تحتمل الاجابة بلا بالطبع فان قراءة الكتب هي اساس من اسس السوق وبها تكون فكرتك وفكرك وتكتسب الخبرات من اين تأتي بالمعرفة ان لم تقرأ خبرات من سبقوك وتحللها وتستفيد منها وبناء علي ماستفدته تكون فكرتك ورايك وتبدأ تعطي رايك الخاص ومن هذا المنطلق فانه بالطبع نعم لابد من القراءة والتحليل والاستنباط

ولكن مهما قرءأ الشخص من كتب فانه يحتاج الى التطبيق العملى او بمعنى اصح فهم ما معنى كلمة الفوركس اولا ثم التطبيق العملى فليس الكتاب هو كل شئ لابد من شرح شخص محترف او على الاقل لديه خبرة بسيطة فى الفوركس

Hamad
05-12-2012, 15:47
قراءة الكتب التي تهتم بالفوركس قد تكون مفيده مع الاهتمام بتعلم الفوركس من أفضل الخبراء والمحللين والوسطاء في سوق تداول العملات وايضاً هناك كتب تعليم الفوركس خطوة بخطوه لمن يريد تعلم فوركس بالطريقة الصحيحة مع الصبر لاكتساب المعرفة عن طريق الدراسة والتركيز وستتعلم كيف يمكنك متابعة أسعار العملات أولاً بأول عن طريق الإنترنت من منزلك أو مكتبك أو من أي مكان آخر في العالم

mahmood-noor
05-12-2012, 16:38
من الاشياء التي دعمتني كثيرا وجعلتني اتعلم الفوركس هو قراءة الكتب فلولا الكتب لما كنت سوف افهم الفوركس أبداً لأن الفوركس عبارة عن عالم لا ينتهي ويجب ان تقرأ الكثير لكي تفهم هذا العالم
اما عن نفسي فقد كنت اقرأ ما يقارب كتاباً كل اسبوع !! لمدة طويلة الا ان تعلمت الفوركس جيدا وحتى الآن انا لا أتوقف عن القراءة بل أقرأ كل ما سنح لي وقت وآمل ان اتعلم اكثر واكثر عن الفوركس عبر القراءة

aboualy
05-12-2012, 18:11
ولكن مهما قرءأ الشخص من كتب فانه يحتاج الى التطبيق العملى او بمعنى اصح فهم ما معنى كلمة الفوركس اولا ثم التطبيق العملى فليس الكتاب هو كل شئ لابد من شرح شخص محترف او على الاقل لديه خبرة بسيطة فى الفوركس

اتفق معك اخى الغزيز قراة الكتب لا تغنى عن التطبيق العملى ولكن يحب ان تقراء كل ماتصل اليه يدك من كتب ومقالات ومواضيع عن الفوركس ثم بعد ان تقراء وتستوعب ما قراته تبداء فى التطبيق العملى حتى تتاكد من انك قد استوعبت الموضوع تماما

Mohamed90
05-12-2012, 18:18
من الاشياء التي دعمتني كثيرا وجعلتني اتعلم الفوركس هو قراءة الكتب فلولا الكتب لما كنت سوف افهم الفوركس أبداً لأن الفوركس عبارة عن عالم لا ينتهي ويجب ان تقرأ الكثير لكي تفهم هذا العالم
اما عن نفسي فقد كنت اقرأ ما يقارب كتاباً كل اسبوع !! لمدة طويلة الا ان تعلمت الفوركس جيدا وحتى الآن انا لا أتوقف عن القراءة بل أقرأ كل ما سنح لي وقت وآمل ان اتعلم اكثر واكثر عن الفوركس عبر القراءة

انا متفق معاك اخي العزيز و تبقى الكتب مهمة للافادة و اكتساب معلومات جيدة و توضح لنا احاول السوق و كيف نتعمل خصوصا مع المفردات و مصطلحات و يبقى التطبيق العملي على التجربي مهم ايضا لاكتسبا خبرة و تعلم كيفية تداول باستراتجيات

wolfkamikaz
05-12-2012, 19:11
القراءة جيدة و بالتطبيق العملي الفوري ستفهم اكثر و طبعا الكتب هي فيها كل العلم
و خاصة كتاب جون مورفي و نيلسون ففيهم من العلم الكثير

kingman
05-12-2012, 22:04
اتفق معك اخى الغزيز قراة الكتب لا تغنى عن التطبيق العملى ولكن يحب ان تقراء كل ماتصل اليه يدك من كتب ومقالات ومواضيع عن الفوركس ثم بعد ان تقراء وتستوعب ما قراته تبداء فى التطبيق العملى حتى تتاكد من انك قد استوعبت الموضوع تماما

وبالنسبة لمن يتعاملون بالأساسى فالقراءة دائما هى عامل النجاح فى تجارته لأنه دائما لازم يكون متابع التقارير والأخبار والبيانات الهامة التى تجعله يفهم ويستوعب مايدور حتى يستيطع ان ينجح فى مجالها وانا اعتقد ان معظمنا يحتاج الى تدعيم تجارته حتى لو كان يعتمد على الفنى بمثل هذه الأخبار والتقارير

tervarto
05-12-2012, 22:16
القراءة جيدة و بالتطبيق العملي الفوري ستفهم اكثر و طبعا الكتب هي فيها كل العلم
و خاصة كتاب جون مورفي و نيلسون ففيهم من العلم الكثير
نعم هذا صحيح , من أفضل الكتب على الأطلاق فى مجال الفوركس , خصوصا كتاب جون ميرفى , فقد أحتوى كتابة على أغلب نواحى الفوركس , من التعريف بة , ادارة راس المال , التحليل الفنى , التحليل الأساسى , موجات أليوت ,و الكثير , انا انصح كل مبتدئ بقراءة هذا الكتاب بعناية , فأن بة الخير الكثير

كريم
05-12-2012, 23:25
اكيد فالقراءة هي بداية كل متاجر يريد الدخول في الفوركس و هي التي تمكنه من اداء المهام المختلفة و الوظائف الكاملة

و هيه الأساسي و لازم يكون عندك اساس جيد يعتمد عليه

و بالتوفيق للجميع

عمرو
05-14-2012, 11:52
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

اولا كلنا دخل الفوركس صدفه
ولكن استمرارانا فيه لن يكون صدفه
فيجب التعلم والقراءة والتدريب والمتابعه والاستزاده من بحورة يوما بعد يوم
حتى تلم بكل الجوانب فيه

Mohamed90
05-14-2012, 12:20

فيجب التعلم والقراءة والتدريب والمتابعه والاستزاده من بحورة يوما بعد يوم
حتى تلم بكل الجوانب فيه

طبعا اخي كلنا دخلنا صدفة و يبقى الفوركس افضل مجال للربح من النت بالنسبة لي ولكن فقط اذا احترافته طبعا
و يجب استفادة من الدروس و الدورات التدربية و تعليمة لكسب مزيد من الخبرة

kingman
05-14-2012, 16:09

فعلا ملحوظة جيدا فكثيرا ممن دخلوا السوق تبتقى محض صدفة بأن شاهد اعلان مغرى او كلام صديق له او موضوع بالصدفة وجده ىف احد مواقع النت ويثير فضوله ويبدا رحلته فى التعرف على هذا السوق
والنقطة الأهم اللى حضرتك اثرتها انه فعلا محدش بيستمر فى هذا السوق صدفة فهذا السوق كما تعلمت منه مخاطره والنهاية الى الخسائر اكبر بكتير من فرص النجاح والأستمرار

magic777
05-16-2012, 15:00
معظم الكتب التي تعلم الفوركس مفيده ولكن هتلاحظ ان اغلبها فيه معلومات مكرره لك
فممكن انت تقرأ وتستخرج المعلومات الجيده وتجمع هذه المعلومات عندك اول باول
وهكذا كلما زادت قرائتك كلما زادت معلوماتك الجديده عن هذا المجال كلما زادت خبرتك
وهما اقرب الطرق للنجاح في مجال الفوركس من وجهه نظري

aboualy
05-16-2012, 15:28

الكتب دائما مفيدة وفى كل وقت تقراة فيه كتاب تستفيدة منه فائدة جديدة
وانا اذكر انى قرات يوما ما كلمة للاستاذا العقد انه اذا قرات كتاب واحد ثلاث مرات تكون افيد من قرات ثلاث كتب

kingman
05-16-2012, 18:11
وافضل طريقة للتعلم وعدم الوقوع فى التكرار والأستفادجة بالتعلم اشياء جديدة هو ان يقوم المتاجر بالبحث عن الموضوع الذى يريد ان يتعلمه ويختار افضل مصدر للتعلم مايريد وهكذا وده طبعا بيبقى فترة مابعد تعلم الأساسيات لأن ساعتها المتاجر هيكون واعى اكتر هو عايز يتعلم ايه بعكس المبتدا بيبقى مش عارف من اين يبتدى وبيفيده فى ده من سبقوه بان يرشحوا ليه كتاب او طريقة معينة يتعلم منها

Hamad
05-17-2012, 08:40
ادا أردتم أن تحسنوا مستواكم في الفوركس أو أي شيء اخر فعليكم بالقراءة والقراءة ثم القراءة
فيه مواقع تحتوي على كتب كتيرة في مجال الفوركس مجانا
قراءة كتاب الفوركس خطوة خطوة و كتاب أو اثنين آخرين حول أساسيات الفوركس ممكن يكون الخطوة الاولى لك مع عالم الفوركس . و من ثم ابحث عن منتديات ...

hithemlion
05-17-2012, 09:21
السلام عليكم

انا اعتقد يا اخى العزيز ان كتب الفوركس يجب قرأة معظمها ولكن من الصعب ان تعثر على كتاب يوفر لك معلومة سهلة وبسيطة
وبالفعل ستعثر على مواضيع مكررة فى الكتب ولكن هذا يعتمد عليك وعلى ذكائك واستيعابك وان شاء الله نصل جميعا

Hamad
05-17-2012, 13:50
كتب الفوركس للمبتدئين افضل لمن دخل حديثا لهذا المجال وان كنت انصح بالتدريب العملى يعنى المتاجره الحيه علشان تعود نفسيتك على المضاربه لان المبتدئ فى الفوركس يبقى درس نظرى على طول ومحتاج ان يتعلم عملى شوية

عمرو
05-17-2012, 13:58
كتب الفوركس للمبتدئين افضل لمن دخل حديثا لهذا المجال وان كنت انصح بالتدريب العملى يعنى المتاجره الحيه علشان تعود نفسيتك على المضاربه لان المبتدئ فى الفوركس يبقى درس نظرى على طول ومحتاج ان يتعلم عملى شوية

فعلا انا مع نظرية ان القراءة يجب ان تلازم التعلم
وان تتدرب على الديمو بجانب قرائتك للكتب
وان تتطلع الى الاستراتيجيات مع تجريبها على الديمو

mage
05-17-2012, 17:31
لا يمكن ان يقول لك احد ان قرأة الكتب فى الفوركس مضرة ولكنا لفكرة فى ان الكتب فى الفوركس احيانا تكون مملة ولا يكون مدعمة بالصور لذلك ترى الكثير يقرأ الكتب ولا يفهم منها شئ ويحتاج الى الفيديو لكى تثبت عنده المعلومة اكثر من الكتب التى لا توضح الا بالكلام النظرى فقط

ahmednabil240
05-17-2012, 18:22
والله انا معايا كتاب كبير حول الفوركس 300 صفحة محتاج اقراه ولكن للأسف ليس عندى وقت ممكن وان شاء الله لما امتلك وقت اكيد هاقراه

kingman
05-18-2012, 18:41
والله انا معايا كتاب كبير حول الفوركس 300 صفحة محتاج اقراه ولكن للأسف ليس عندى وقت ممكن وان شاء الله لما امتلك وقت اكيد هاقراه

الواحد كتير بيكسل ان يقرأ الكتاب بسبب كتر عدد صفحاته وغالبا الكتب فى الفوركس بتحتاج تركيز كبير من الواحد حتى انا الى الآن لم اقرأ كتابجون ميرفى المشهور وكل ماقرر اقرائه أجل فرائته لوقت لاحق ويمكن فى سبب آخر ان القراءة على الكومبيوتر متعبة عن القراءة من خلال كتاب فى ايدك
بس يظل الكتاب هو من اهم الوسائل لتلقى العلم حتى مع تقدم وسائل التكنولوجيا وتطورها

magic777
05-18-2012, 20:04

اخي ممكن تتغلب على هذا الكسل بأنك تحدد لنفسك ولو نصف ساعه قبل النوم تقرأ فيها ولو جزء صغير او حتى صفحه من الكتاب
وبعد فتره صغيره هتلاقي نفسك خلصته بسهوله واتعلمت حاجه جديده
كله بالنظام ومن يريد ان يصل لازم ينظم وقته ويحفز نفسه دائما ويعمل ما يستصعبه على مراحل وليس دفعه واحده

elking
05-19-2012, 04:10
فعلا الواحد بيكسل يقرا الكتب ياكينج مان ولكنها مفيدة الى حد ما ولكن ما ينقصها هو الطابع العملى او الشرح من شخص خبرة ومحترف هذا ماينقص فقط

عمرو
05-19-2012, 08:20
الواحد كتير بيكسل ان يقرأ الكتاب بسبب كتر عدد صفحاته وغالبا الكتب فى الفوركس بتحتاج تركيز كبير من الواحد حتى انا الى الآن لم اقرأ كتابجون ميرفى المشهور وكل ماقرر اقرائه أجل فرائته لوقت لاحق ويمكن فى سبب آخر ان القراءة على الكومبيوتر متعبة عن القراءة من خلال كتاب فى ايدك
بس يظل الكتاب هو من اهم الوسائل لتلقى العلم حتى مع تقدم وسائل التكنولوجيا وتطورها

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد
فى البداية يجب ان تقرا كتب المبتدأين وتتعمق فى فهم التحليل الفنى والاساسى ثم تنتقى منهم شىء يكون شد انتباهك وثبت فى عقلك ثم تبنى عليه خطة تداولك

kingman
05-20-2012, 04:20
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد
فى البداية يجب ان تقرا كتب المبتدأين وتتعمق فى فهم التحليل الفنى والاساسى ثم تنتقى منهم شىء يكون شد انتباهك وثبت فى عقلك ثم تبنى عليه خطة تداولك

صحيح كلامك لمن بفضل الله الواحد عدى نعرفة الأساسيات وكتب المبتدائين وده فى حد ذاته بيضع على المتاجر عبئ اكبر فأان بعتقد ان مرحلة تعلم الأساسيات من اسهل مراحل هذه التجارة فمع الوقت يجب ان يتوغل اكثر ويتعلم اشياء اكثر تعقيدا وغير كده يجب ايضا ان يستفيد مما يتعلم ليكتشف ويبتكر طريقة متاجرة خاصة به ولا يعتمد على التلقى فقط

elking
05-20-2012, 19:39
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

اتفق معك وبشدة لاننا يجب ان نلتزم بكافة الاساسيات ولا يجعلنا الاستعجال ان نتاجر لمجرد المتاجرة فقط وبالتالى هناك خسارة تحدث

Noah
05-20-2012, 21:25
اتفق معك وبشدة لاننا يجب ان نلتزم بكافة الاساسيات ولا يجعلنا الاستعجال ان نتاجر لمجرد المتاجرة فقط وبالتالى هناك خسارة تحدث

الاستعجال فى الفوركس بالذات من اسباب الفشل بالفعل ويجب ان نتجنب الخسارةف ىا لفوركس باى طريقة سواء بقى عن طريق اننا نتاجر فترة كويسة علىا لحساب الديمو حتى نتأكد منا لطريقة التى نعتمد عليها او نتاجر على الحساب الحقيقي بنسبة مخاطر قليلة

Mohamed90
05-20-2012, 21:42
فعلا الواحد بيكسل يقرا الكتب ياكينج مان ولكنها مفيدة الى حد ما ولكن ما ينقصها هو الطابع العملى او الشرح من شخص خبرة ومحترف هذا ماينقص فقط
طيعا اخي الكتب تبقى مفيدة و يتكسل الشخص في قراتها ولكن افضل الكتب التي بها صفحات قليلة تشجعك على قراتها و ايضا تنويع في الكتب يساعد
و لكن اصبح الناس يعتمدون على القديوهات السروحات الصويية للتسهيل ذلك

mage
05-20-2012, 22:46
طيعا اخي الكتب تبقى مفيدة و يتكسل الشخص في قراتها ولكن افضل الكتب التي بها صفحات قليلة تشجعك على قراتها و ايضا تنويع في الكتب يساعد
و لكن اصبح الناس يعتمدون على القديوهات السروحات الصويية للتسهيل ذلك

الكتب التى يتوفر بها شرح مصور هى الكتب المفيدة بالفعل ولا يهم ما هو حجم الكتاب من عدد الصفحات ولكن الاهم ان يكون به الكثير من الشروحات المصورة التى تجعل المتاجر يستفيد بالفعل ويكون له نسبة تركيز اعلى من السابق وكلما كان هناك شئ ملفت للانتباه يكون املتاجر فى حالة افضل

heroo252
05-20-2012, 22:59
الكتب الى حد ما مفيدة لكن بتدى احساس ان الموضوع سهل جدا وممكن الكل يكسب مبالغ ضخمة طيب لو الكل كسبان امال مين الى هيخسر ويمكن بتضر ناس كتير لانهم بيبدئو التداول من قبل حتى ما يعملو حساب تجريبى والحساب التجريبى اهم حاجة لان فى البداية اكيد هتخسر وتعرف ان الموضوع مش سهل اوى زى ما الواحد كان بيقرأ بس بردو مش صعب محتاج ممارسة اكتر فا يفضل انها تكون بحساب تجريبى

kingman
05-21-2012, 01:28
بخصوص الكتب والتعلم منها ايهما تفضل فى التعلم ان تقرأ الكتاب على الكومبيوتر او مطبوع وتفرأه بعيد عن الكومبيوتر؟
انا عن نفسى بفضل المطبوع عن الألكترونى بقدر اركز اكتر ومش بحس بأرهاق مثل القراءة اون لاين بحث معها بالتعب والأرهاق مع انها بيقى ليها بعض المميزات والتحكم الكامل فى كل شئ
ننتظر مشاركتكم بخصوص اراكم بخصوص هذا السؤال

عمرو
05-21-2012, 07:14
الكتب الى حد ما مفيدة لكن بتدى احساس ان الموضوع سهل جدا وممكن الكل يكسب مبالغ ضخمة طيب لو الكل كسبان امال مين الى هيخسر ويمكن بتضر ناس كتير لانهم بيبدئو التداول من قبل حتى ما يعملو حساب تجريبى والحساب التجريبى اهم حاجة لان فى البداية اكيد هتخسر وتعرف ان الموضوع مش سهل اوى زى ما الواحد كان بيقرأ بس بردو مش صعب محتاج ممارسة اكتر فا يفضل انها تكون بحساب تجريبى

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على نبينا الاميــــــــن سيدنا محمد
وعلى اله وصحبة اجمعيـــــــــــن

فعلا كلامك سليم من عيوب الكتب انها بتديك احساس ان الفوركس لعبة وسهل تكسب فيه
وخصوصا الشرح على استراتيجية ويقولك هنا بيعنا هنا كسبنا هنا اشترينا هنا كسبنا
وانت قاعد تتفرج وتقول فعلا امر سهل

magic777
05-23-2012, 15:54

ماهو طبعا لازم تعمل كده
امال هتقولك من البدايه الفوركس خطر وصعب ومعقد
طبعا لو الكلام ده مكتوب في الكتب دي من اولها كده مش هتدخل المجال ولا هتتعلم حاجه عنه
فلازم الاول تعطيك الصوره المتفائله عن المجال ومميزاته
وبعدين انت بقى اللي تكتشف العيوب لما تدخل المجال بنفسك وتقرر هل سوف تستمر ام لا

kingman
05-23-2012, 18:44
ماهو طبعا لازم تعمل كده
امال هتقولك من البدايه الفوركس خطر وصعب ومعقد
طبعا لو الكلام ده مكتوب في الكتب دي من اولها كده مش هتدخل المجال ولا هتتعلم حاجه عنه
فلازم الاول تعطيك الصوره المتفائله عن المجال ومميزاته
وبعدين انت بقى اللي تكتشف العيوب لما تدخل المجال بنفسك وتقرر هل سوف تستمر ام لا
ويمكن السبب ان بعض الكتب بتكون مبسطة السوقوانه ممكن تحقق منه نسب ارباح عالية وبتيسير الأمور على الجدد انه معظم الكتب بتبقى تبع شركات فوركس او ايبى فى السوق من مصلحتهم ان تجتذب عملاء لها فليس من الطبيعى ان تنفر الجدد من السوق بانه سوق الهلاك ولكنه تحذره من خطورة السوق زى مانجد على علب الجساير من تحذير بانها مضرة

born to learn
05-23-2012, 19:39
اكيد طبعا الكتب مفيده بس الافضل اننا كمان نشوف استرتيجيات وفيديوهات علشان نستفاد اكتر ونتابع كل التوصيات وكل الجديد باستمرار علشان نجمع معلومات اكتر وكمان بيتكون احدث اول باول

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 20:40
قراءة الموضوعات والكتب تنمى الفكر

وتغذى العقل بالمعلومات

انصح كل المبتدأ ان لا يهمل قراءة الكتب بصفة مستمره وان يسلح نفسه بالعلم

فهو الوسيلة الوحيده للنجاه من الخساره

تحياتى

p2000
05-24-2012, 02:01
حينما تموى التعلم لابد ان تركز فى امر واحد فقط ..فبأمكانك ان تدرس وتقرأ فى الكتب العربيه لانها اسهل مقارنه بالانجليزيه... ولكن هذا لايمنع ان تأخد بعض الخبرات والارشادات والنصائح من بعض العلماء الاجانب من خلال قراءة كتبهم ....

forexBOSS
05-24-2012, 06:27
انا تعليمى كله كان من الكتب بس عالفكره لما تتكلم مع حد و يفهمك احسن بكتير من الكتب و لما تمارس الى بتتعلموا هيكون برضوا شى رائع لان الخبره مش هتيجى غير من الممارسه و انا اتعلمت على اكونت ديمو و كنت بطبق كل حاجه بسمعها عن الفوركس

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 14:50
حينما تموى التعلم لابد ان تركز فى امر واحد فقط ..فبأمكانك ان تدرس وتقرأ فى الكتب العربيه لانها اسهل مقارنه بالانجليزيه... ولكن هذا لايمنع ان تأخد بعض الخبرات والارشادات والنصائح من بعض العلماء الاجانب من خلال قراءة كتبهم ....

اخى الحبيب

دلوقتى بنشوف ان اغلبية الكتب الاجنبيه الكبيره

تم ترجمتها بواسطه ناس عرب شغالين فى المجال ده

يعنى بالعربى تقدر تتعلم كل شئ

بس تجتهد بس اهم شئ

youmuststop
05-24-2012, 17:13
لا لم اقرا من قبل واعتقد انه من الصعب فهمها وحيدا يجب ان يقوم شخص محترف في الفوركس ب شرحها لك حتي تكون بسيطه وسهله

that is me
05-24-2012, 17:26
اكيد قراءة الكتب دى هتكون مفيدة جدا وممكن تعرفك بعض الاستراتيجيات الرابحة ولكن الاهم من كدا هو المتاجرة سواء فى حساب حقيقى او تجريبى لان المتاجرة دى هتزود خبرتك فى السوق وهتخليك تجرب استراتيجيات كتيرة وتختار الافضل منهم

kingman
05-24-2012, 21:46
اخى الحبيب

دلوقتى بنشوف ان اغلبية الكتب الاجنبيه الكبيره

تم ترجمتها بواسطه ناس عرب شغالين فى المجال ده

يعنى بالعربى تقدر تتعلم كل شئ

بس تجتهد بس اهم شئ
اكيد ان معظم مصادر التعلم ناتجة عن ترجمة الكتب الأجنبية واعتقد اننا نعانى نقصا كبيرا فى هذه الكتب فمعظم الكتب المترجمة ماهى الا مواد قليلة وخصوصا فى انواع من التحليل مثل الأساسى والرقمى والماركت بروفايل ومعظم ماترجم اساسيات لا تقوم بالتعمق فيها وطبعا الكتب بتعتبر المصدر الأول للتعلم ويجب ايضا ان يحدث تنوع فىمصادر التعلم حتى يستطيع المتلقى الأستفادة بدرجة اعلى

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 21:50
بصراحه من افضل الكتب اللى شامله كل شئ

كتاب فوركس العرب الشهير

كتاب ممتاز
وبه شروحات كثيرررررررررره

DZforex
05-25-2012, 13:37
نعم القراء ة و الاستفادة من خبرات و تجارب الاخوة ولكن افضل قبل الدخول في غمار الفوركس ان ابدا بحساب ديمو
لان الفوركس بحر ان لم تعرف كيف تسبح فيه غرقت اخي

sunlight
05-25-2012, 16:36
نعم القراء ة و الاستفادة من خبرات و تجارب الاخوة ولكن افضل قبل الدخول في غمار الفوركس ان ابدا بحساب ديمو
لان الفوركس بحر ان لم تعرف كيف تسبح فيه غرقت اخي

نعم القراءه مفيده جدا
انا عمرى فى الفوركس 3 اسابيع ولكنى بالقراءه استطعت التعرف على كيفيه قراءه الشارت ومعرفه الترند ومعرفه الفيبو ناتشى والعالم الذى وضع اساسياته الرائعه وكيفيه رسمه وعرفت الترند الصاعد والهابط والمؤشراتو بدات اتعمق فى فهم بعض المؤشرات
كل دا من القراءه ومحاوله التجريب عملى على الشارت
نعم انا لست بروفيشنال ولكن لازم متاجر الفوركس يبقى نشيط وعنده فضول المعرفه

kingman
05-25-2012, 22:26
نعم القراءه مفيده جدا
انا عمرى فى الفوركس 3 اسابيع ولكنى بالقراءه استطعت التعرف على كيفيه قراءه الشارت ومعرفه الترند ومعرفه الفيبو ناتشى والعالم الذى وضع اساسياته الرائعه وكيفيه رسمه وعرفت الترند الصاعد والهابط والمؤشراتو بدات اتعمق فى فهم بعض المؤشرات
كل دا من القراءه ومحاوله التجريب عملى على الشارت
نعم انا لست بروفيشنال ولكن لازم متاجر الفوركس يبقى نشيط وعنده فضول المعرفه
وهذه هو بداية المشوار للوصول الى الخبرة واللعم فى هذا السوق وطبعا من اهم شئ هو تجريب كل مانتعلمه على الديمو ومحاولة الأستفادة منه وان نحاول بعد كده نكتشف طريقة جدية نعتمد عليها للمتاجرة فى السوق نتدرب عليها جيدا على الديمو حتى نستطيع ان نعتمد عليها الحقيقى وافضل شئ الا يدخل المتاجر على الحقيقى الا بعد ان يقيم نفسه جيدا ويجد فى نفسه القدرة فى الثبات فى التعامل مع هذا السوق وربى يوفق الجميع بأذن الله

Mohamed90
05-27-2012, 14:16
الكتب تبقى مفيدة و هي التي تحتوي على كل المعلومات التي تحتاجه الشخص الجديد لشحن نفسه و يوجد كثير من الطرق للتعلم مثل الفديوهات و الشروحات المعدومة بالصور و المحاضرات و البث الحي كلها طرق مفيدة و ايجابية

ramid
05-27-2012, 15:01
على العموم القراءة اساسية لكل فرد وخصوصا في مجال الفوركس الحافل بالجديد
كل يوم بل كل ساعة وكل دقيقة
لكن في الحقيقة يحز في نفسي كثيرا اننا نحن أمة لا تقرأ للاسف

youmuststop
05-30-2012, 07:00
انا لم اقرا كتب من قبل في الفوركس ولكني قرأت عن بعض الاستراتيجيات في المواقع الاكترونيه لمعرفه كيف اتاجر في الفوركس ولكن لو ممكن تقول افضل كتاب وانا احمله

kingman
05-30-2012, 21:02
انا لم اقرا كتب من قبل في الفوركس ولكني قرأت عن بعض الاستراتيجيات في المواقع الاكترونيه لمعرفه كيف اتاجر في الفوركس ولكن لو ممكن تقول افضل كتاب وانا احمله

يجب ايضا اخى ان تفرا كتب وتتعرف على اساسيات الفوركس قبل الأستراتيجيات وده شئ اساسى وفيه كتب جدية فى التعلم وان طنت حضرتك مبتدا تقدر تقرأ كتاب فوركس فور عرب كتاب جيد للجدد فى هذا السوق وبعده كده تقرأ وتشاهد فيديوهات لما تريده تتعلمه من تحليل او طرق متاجرة وتجرب استراتيجيات حتى تجد طريقة متاجرة تستطيع تعتمد عليها

safiforex
05-30-2012, 21:11
الكتب الفوركسي اكيد انها تنفع المتداول في التعرف على اساسيات الفوركس و التحليل و ما الى ذلك من معارف فوركسية ن لكن ليس شرطا ان كل المتداولين يجب قراءة الكتب للتعرف على الفوركس و كيفية النجاح فيه ن الاهم هو التطبيق العملي ، و الاحتكاك بالفوركس عمليا و باموال حقيقية هذا هو التعلم الفعلي

يجب ايضا اخى ان تفرا كتب وتتعرف على اساسيات الفوركس قبل الأستراتيجيات وده شئ اساسى وفيه كتب جدية فى التعلم وان طنت حضرتك مبتدا تقدر تقرأ كتاب فوركس فور عرب كتاب جيد للجدد فى هذا السوق وبعده كده تقرأ وتشاهد فيديوهات لما تريده تتعلمه من تحليل او طرق متاجرة وتجرب استراتيجيات حتى تجد طريقة متاجرة تستطيع تعتمد عليها

magic777
05-30-2012, 22:50

انت كده تخطيت اهم مرحله في تعلم الفوركس اخي
كان المفروض تبدأ من البدايه وتتعلم يعني ايه فوركس اولا وكل ما كتب عنه
لانك اصلا مش هتقدر تفهم الاستراتيجيات بدون خلفيه علميه باساسيات الفوركس اصلا
واحسن كتاب من وجهه نظرى الفوركس للعرب هتلاقيه في مكتبه المنتدى
وبالتوفيق

mony
06-15-2012, 11:13
نعم قراءه الكتب مفيده مثل كتاب جون ميرفى وايضا المنتديات مفيده مثل هذا المنتدى يقدم معلومات جيده لتعلم الفوركس

Rami
06-15-2012, 11:47
بكل تاكيد اكيدة , لكن لا تجعلها المصدر الوحيد للتعلم , ففى الكتب تجد اساسيات السوق وطرق تحليله بنوعيه ومنه يمكن ات تستخلص استراتيجيات
لكن التنويع فىالتعلم مهم للغاية , بالامكان ان تستعين بالفيديو والمقالات والتجارب الحية من المتاجري , لاثراء معرفتك بهذا السوق الكبير

a5rzamn
06-15-2012, 11:52
طبعا مفيده ولاكن يجب ان تدعمها بمقاطع الفيديو
بالاضافه الى التعلم على حسابات الديمو لتطبيق ما تعلمته من هذه المصادر

fafa280384
06-15-2012, 12:00
اكيد الكتب عندها دور مهم وطالع الكتب البسيطة وكمان طالع الدورات
واهم شيئ الخبرة اخي

firas1984
06-15-2012, 20:54
شي اكيد مفيد وقراءة المجلات كذلك
خير جليس في الزمان كتاب
الكتاب بعطيك معلومات عن كل الاوقات وكل العملات
والمجلات بتعطيك توصيات وتحليلات

ma90do
06-15-2012, 21:09
طبعا مفيده جدا بس اهم حاجه قبل ماتقرا الكتب اتاكد من مصدر الكتب لان فيه كتب ملهاش اي نتيجه ولا تفهم منها حاجه بس بصراحه الكتب الاجنبية افضل

sunlight
06-15-2012, 21:14
طبعا مفيده جدا بس اهم حاجه قبل ماتقرا الكتب اتاكد من مصدر الكتب لان فيه كتب ملهاش اي نتيجه ولا تفهم منها حاجه بس بصراحه الكتب الاجنبية افضل

نعم انا كتبت هذا الموضوع وقد كنت مبتدا بقالى اسبوع فى الفوركس ولكنى الان حوالى شهر وننصف واستطيع ان اقول ان قراءه الكتب مفيده جدا وتعلمك اشياء عن الفوركس قد لا تجد احد يعطيك اياها
فالتعلم ثم التعلم مفيد جدا فى الفوركس ويجعل عقلك متفتح وملم بأشياء كثيره

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 21:17
شي اكيد مفيد وقراءة المجلات كذلك
خير جليس في الزمان كتاب
الكتاب بعطيك معلومات عن كل الاوقات وكل العملات
والمجلات بتعطيك توصيات وتحليلات
افصل شئ فعلاً الكتب ياغالى

بس هى صعبه شويه فى القراءة

لكن بتثبت المعلومه فى دماغك وتقدر تفهم بطريقه جيده

karbak
06-15-2012, 21:24
السلام عليكم نعم قراءة الكتب في الفوركس مفيده الا ان الممارسة العمليه والتداول الحقيقي يعطي خبرة اكثر وممارسة والاهم هو متابعة التحليلات وسؤال اهل الخبرة والاختصاص في هذا المجال واعظم فائده هي مشاركتكم الجميلة معا في هذا المنتدى الرائع

onlyforsoldi
06-15-2012, 22:13
هو فى مصادر كتير جدا للفوركس ممكن تجيب منه معلوماتك ومعرفتك زى الكتب والمواقع والمنتيات بس انا شايف ان افضل مصدر للتعلم هو المنتيات عشان فى المنتيات فى معلومات متنوعه وفى ناس خبره كتير فى المنتديات تتشارك فى الخبرات وممكن يتناقشوا عن الاستراتيجيات اللى بيستخدموها عشان الناس ممكن يطوروها لو خدوا اراء المتاجرين الاقدم

elzeel
06-15-2012, 22:16
نعم اخى فالقرائه مفيده جدا لكى تتعلم الاسرار واسباب النجاح بالنسبه للاخرين وبقرائتك ستتعرف على المزيد من اسرار الفوركس ومن اشياء من المحتمل ان كنت تخطئ فيها او تقع فيها

Mr.GooDMaN
06-15-2012, 22:40
طبعا القراية والاطلاع مهم جدا
خاصة انها بتنقلك خبرة الكاتب
وبالطبع التطبيق العملي يأتي اثناء قرائتك وليس بعدها

Mohamed90
06-15-2012, 22:48
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الكتب مفيدة جدا جدا و انا تعلمت منها تقريبا كل شئ و لكن الان
الناس تتكاسل ومش كالة تقرا الكتاب فقط الفيديوهات و المحاضرات يبحثون عن السهلة فقط

remo
06-16-2012, 02:08

بص انت ماشى صح القراية هتنفعك كتير فى بداية طريقك فى مجال الفوركس بس لازم تعمكل حساب ديمو وتجرب علية كل حاجة انت بتقراها وتعمل عليها باك تيست وطلع اللى هيفيد كمنها وتشوف انت هتمشى ازاى فى حساب حقيقى

sho
06-16-2012, 04:21
بالتأكيد القراءة فى مجال الفوركس مفيدة جدا وتعمل على تزويد معلوماتك وحبراتك فى تجارة العملات .. كثير من المتادولين فى سوق الفوركس بدأو التعلم عن طريق الكتب .. مجال الفوركس يحتاج الى تعليم متواصل وان تكون متابع لكل ما يحدث حولك لتكتسب الخبرة والمهارة والقدرة على تحقيق ربح استمر فى القراءة فانت على الطريق الصحيح

osama shaban
06-16-2012, 04:32
طبعا القراءه عن الفوركس مهمه لانه زي اي حاجه في الدنيا تحتاج الي البحث والتدريب لكن بصراحه ان شايف ان التدريب العملي علي الموشرات الجلوس امام الشارت في حساب تجريبي افضل بكثير من القراءء لان الفوركس لايعترف الا بما يحدث الان من اخبار سيئه او ايجابيه وسعات بنشوف حجات مش موجوده في الكتب اساسا مثل الازمات العالميه اللي محدش بيقدر بينبئ بحركه العملات

2x1
06-16-2012, 10:23
فعلا القراءة عامل مهم جدا فطريقك لفهم هذا المجال لانة يصعب

عليك دخولة بدون دراية كافية ولازم مع القراءة التد=ريب الجيد وتطبيق ما قرئتة

Smart
06-16-2012, 10:38
قراء الكتب مفيده اكيد
ولكن الملل اشد منها انا شخصيا ماعنديش صبر على القراءه وافضل الكورسات التى تحتوى على فيديوهات
ولكن اكيد يوجد بعض الكتب االمفيده التى يجب الاطلاع عليها
ولكن القراءه فى المنتدى والمناقشه بين الاعضاء يفيد اكثر
على الاقل هتلاقى حد يقولك رسمك غلط ويصحح ليك

maklad94
06-16-2012, 11:00
طبعا القراءة مهمة جدا لأى حد عاوز يتعلم فوركس بجد لأنه الكتب والمنتديات والديمو والتطبيق الحى دول كلهم هما اللى بيعلموا الفوركس ولازم يبقوا كلهم مع بعض لأنه الطريقة هتفقد فعاليتها لو فقدت واحدة منهم .

yassinoh
06-16-2012, 11:22
لابد من القراءة يا أخي
ولكن القراءة الهادفة يعني المتخصصة في مجال واحد مثلا الفوركس تكون مفيدة الى درجة السيطرة وأخد الثقة في الميدان، لكن الخبرة أخي هي أساس النجاح ولتحقيق ذلك لابد من الممارسة والتجربة

Mohamed90
06-16-2012, 11:51
لابد من القراءة يا أخي
ولكن القراءة الهادفة يعني المتخصصة في مجال واحد مثلا الفوركس تكون مفيدة الى درجة السيطرة وأخد الثقة في الميدان، لكن الخبرة أخي هي أساس النجاح ولتحقيق ذلك لابد من الممارسة والتجربة

السلام عليكم طبعا اخي القراة تبقى مهمة جدل للشحن الشخص بالمعلومات المهمة و الاساسيات الضرورية للمحاربة في هذا العالم المليئ بالارقام
ولكن القراة واحدها لا تكفي اخي فالممارسة و الخبرة الطويلة تلعب دور مهم ايضا

yassinoh
06-16-2012, 12:17
كلنا محتاجين تأكيد عشان منضيعش نفسنا
فقراءة الكتب المتخصصة في هدا المجال مفيدة جدا

ahmed
06-16-2012, 12:32
اقراء كثيرا يا اخى فالقرائه والتطبيق طريقك للوصول بأذن الله
فى البدايه يمكنك قرائه كل الكتب التى تقابلها والمقالات والمعلومات
ولكن بعد الالمام باساسيات التعامل مع الشارت يجب عليك تحديد تحليل معين مثلا كالتحليل الفنى
والبحث وراء كل افكارة وادواته وكتبه ومقالاته
ثم بعد ذلكانتقاء الادوات التى اقنعتك شخصيا بتاثيرها وجدواها للتركيز اكثر على دراستها وبالتفصيل للعمل عليها
واستخراج استراتيجيتك الخاصه من خلال ما تعلمته سابقا واقتنعت به خلال رحله تجاربك

The Mester X
06-16-2012, 13:20
انا شوفت كثير من الكتب الجميلة و لكن لم استطيع قراتها كلها بسبب الكسل و فقط صديقيالذي علمني أساسيات و عرفني على السوق هو من يضغط علي للمتابعة القراءة

HAFMAR
06-16-2012, 13:52
السلام عليكم
في اي ميدان كان كلما تعلمت اكثر كلما كان ذلك افضل
على اي فوركس مبتدا ان يقرا اكبر عدد ممكن من الكتب التي يجدها و هي متوفرة بكثرة في المنتديات الفوركس و ان يحاول ان يطبق اكثر عدد ممكن من المعلمومات التي يتلقاها من هه الكتب
قراءة الكتب ليست فقط للمبتدئين بل حتى المحترفين هم في حاجة الى تحيين المعلومات التي تعلموها
في هذا الميدان كلما تعلمت اكثر كلما استفدت اكثر و لن تندم على اي لحظة خصصتها للقراءة

ma90do
06-16-2012, 13:56
قراء الكتب مفيده اكيد
ولكن الملل اشد منها انا شخصيا ماعنديش صبر على القراءه وافضل الكورسات التى تحتوى على فيديوهات
ولكن اكيد يوجد بعض الكتب االمفيده التى يجب الاطلاع عليها
ولكن القراءه فى المنتدى والمناقشه بين الاعضاء يفيد اكثر
على الاقل هتلاقى حد يقولك رسمك غلط ويصحح ليك

معاك في الكلام اسلوب المناقشه في التدريب افضل من اسلوب القرائه فقط علشان بتسال عمن اي شيء او تحليل تضعه وتناقش في الخبراء

magic777
06-16-2012, 13:57
طبعا القراءة مهمة جدا لأى حد عاوز يتعلم فوركس بجد لأنه الكتب والمنتديات والديمو والتطبيق الحى دول كلهم هما اللى بيعلموا الفوركس ولازم يبقوا كلهم مع بعض لأنه الطريقة هتفقد فعاليتها لو فقدت واحدة منهم .

المهم انك في الاخر تتعلم سواء بالقراءه او الفيديو او اي وسيله مساعده وانا عن نفسي افضل الكتب الصراحه
لان بقدر احدد المعلومه اللي مش فاهماها واسأل فيها والخص المهم ليا في ورق
هو طبعا نظام قديم شويه بس من رأي طبعا هو الاحسن هنا

yassoo011
06-16-2012, 13:57
فعلا قراءة الكتب لمختصه في الفوركس من اهم الاشياء لاكتساب الخبرة
فأنال شخصيا لم اتعرف على معظم خواص ومميزات السوق الا من الكتب اكثر منها من النت
وطرق المتاجرة واصل السوق وحجم التداول اليومي به
فالتعلم افضل وسيلة للتنمية لنفسك

bousshimin
06-16-2012, 13:59
أكيد تعلم أساسيات الفوركس من أمور مهمة لبناء شخصية متاجر محترف وإيضا لكيفية
الربح من السوق وتقليل من خسائر ثابر على منوال لبناء شخصيتك أخي عزيز

sandapa
06-16-2012, 14:06
نعم اخي فالقراءة مفيدة جدا ليس فقط في مجال الفوركس بل كل المجالات
لان القراءة تنمي الفكر

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:09
زى ما قال الاخوة بالظبط
القراءة مهمة ولكنها فى بعض الاحيان تكون صعبة بعض الشئ !

2x1
06-16-2012, 14:21
نعم اخي فالقراءة مفيدة جدا ليس فقط في مجال الفوركس بل كل المجالات
لان القراءة تنمي الفكر

ايوة صحيح بس متنساش ان فية كتب ممكن تعقدك من انك في منك
رجي اصلا وقليل قوي تلاقي شرح سلس وسهل ومشوق

alskndry
06-16-2012, 14:28
بداية اى شئ ممكن تتعلم منه معلومة عن الفوركس ولو صغيرة مهمة جدا

ومهما وصلت من علم وخبرة فكل يوم فى جديد

وافضل المتاجرين هو من يبدا من حيث انتهى الاخرين

compaq0
06-16-2012, 23:47
طبعا مفيد جدا ولابد من تعلم اشياء اساسيه قبل الدخول فى الفوركس مثل التحليل الفنى وهناك كتاب شهير لجون ميرفى يشرح فيه التحليل الفنى باستفاضه و غيره من الكتب

sunlight
06-16-2012, 23:49
طبعا مفيد جدا ولابد من تعلم اشياء اساسيه قبل الدخول فى الفوركس مثل التحليل الفنى وهناك كتاب شهير لجون ميرفى يشرح فيه التحليل الفنى باستفاضه و غيره من الكتب

نعم هذه الكتب مفيده جدا ومع كثره القراءه بتلاقى عقلك متفتح وبتعمل خطط كثيره واذا قرات استراتيجيه جديده او مؤشر عليك بالديمو فانه سلاح معطل من قبل الكثيرين

ana1990
06-16-2012, 23:54
ايوة صحيح بس متنساش ان فية كتب ممكن تعقدك من انك في منك
رجي اصلا وقليل قوي تلاقي شرح سلس وسهل ومشوق

نفس المشكله انا حاولت ابتدي في مجال الفوركس من حوالي سنه او اتنين اتعقدت من صعوبة الشرح و كثرة الهري و الرغي في الكتب و رجعت دلوقتي تاني قريت اكتر و ضغطت على نفسي و طنشت نص الكتاب لقيت نفسي فاهم بنسبه متقلش عن 70% معظم اللي بيتقال هنا علشان كده عملت حساب تجريبي اخلي بيه فهمي 100%

H!m0
06-17-2012, 19:35
بالطبع قرأت الكتب في بدايتي مع الفوركس حيث وجدت كتب رائعة و مفهومة و تركزت الكتب التي حملتها حول أساسيات الفوركس أما الكتب التي تشرح الاستراتيجيات لم أحملها كثيرا لأنها لم تفدني شخصيا و أحس بالملل لهذا أتعلم من المنتديات أفضل

remo
06-17-2012, 21:10

انا فعلا قريت الكاتاب دا وما اروعة وانا فى مواضيع تانية على المنتدى نصحت بان الناس تقراة لان هذا الكتا مهم جدا لكل مبتدئ فى الفوركس وهيستفيد منة كتير قوى وهيعلمة مبادئ الفوركس

A7mad_Aziz
06-17-2012, 22:28
اخي بالطبع قراءة الكتب مفيدة هناك كتب كثيرة ممكن تقراها وتستفيد منها افضل الاستفادة ولكن ايضاً انصحك ان تشاهد بعض الشروحات فيديو صوت وصورة سيكون الامر اسهل بالنسبة لك

Texxon
06-18-2012, 01:20
بالتأكيد الكتب مفيدة بشكل كبير، خاصة اذا كانت كتب مشهورة مثلا كتاب نيسون لتحليل الشموع اليابانية ، ولكن المشكلة ان العديد من الناس الآن يفضلو الطرق السريعة حتى في التعلم فتجدهم يهتمون بالفيديوهات أكثر

remo
06-18-2012, 01:40
بالتأكيد الكتب مفيدة بشكل كبير، خاصة اذا كانت كتب مشهورة مثلا كتاب نيسون لتحليل الشموع اليابانية ، ولكن المشكلة ان العديد من الناس الآن يفضلو الطرق السريعة حتى في التعلم فتجدهم يهتمون بالفيديوهات أكثر

فعلا الناس بيهتموا بموضوع الفديوهات والصراحة هما ممكن يبقوا عندهم حق لان الفديو هيختصر وهيعلم اكتر بكتير من الكتب وكمان عملى لانة بيوريك صوت وصرة ولكن الكتب ساعات بيبقى فيها معلومات مهمة

magic777
06-18-2012, 02:21

كل واحد بيختار الطريقه اللي تناسبه ليتعلم منها لكن المهم في النهايه توصل ليه المعلومه صح
ويتعلم صح علشان ده هو الاساس اللي هيبني عليه خبرته اللي هتساعده يحقق النجاح الذي يريده في الفوركس

ramid
06-18-2012, 02:26
اخي بالطبع قراءة الكتب مفيدة هناك كتب كثيرة ممكن تقراها وتستفيد منها افضل الاستفادة ولكن ايضاً انصحك ان تشاهد بعض الشروحات فيديو صوت وصورة سيكون الامر اسهل بالنسبة لك

بالفعل الكتب مهمة كما الفيديوهات والدورات التدريبية
كما أن تطبيق ما تعلمته على الديمو أمر في غاية الاهمية

younesjoe
06-18-2012, 02:34
نعم مهمة دي اول شىء اعتمدت عليه قبل الدخول الى هدا السوق و اهم شيء هو دراست المؤشرات و كيف تعمل و كلما درست العديد من المؤشرات كلما كان جيدا لانه يمكن ان تنشء استراتيجيتك الخاصة انطلاقا من ربط العديد من المؤشرات

kimokonolove
06-18-2012, 02:39
احيانآ تكون مفيدة واحيانآ تكون الفيديوهات مفيدة وهذا يرجع الى المتعلم وطريقتة فى الاستيعاب اكثر
والقراءة مفيدة جدآ لاكتساب خبرة ومعرفة المؤشرات والأستراتيجيات المفيدة

Noah
06-18-2012, 02:54
اخى اى شئ فى الفوركس مهم حتى لو هتقرأ ورقة واحدة فقط لان العمل فى الفوركس هو سوق به كل يوم الجديد وانت بحاجة دائما الى تعلم كل ما هو جديد لذلك عليك ان تعرف الطريقة المناسبة التى تتعلم عن رطيقها سواء كانت الكتب او الفيديو التعليمي

magic777
06-18-2012, 04:03
نعم مهمة دي اول شىء اعتمدت عليه قبل الدخول الى هدا السوق و اهم شيء هو دراست المؤشرات و كيف تعمل و كلما درست العديد من المؤشرات كلما كان جيدا لانه يمكن ان تنشء استراتيجيتك الخاصة انطلاقا من ربط العديد من المؤشرات

المؤشرات فرع واحد من فروع علم الفوركس حاول بعد ماتخلصها تركز على اساسيات التحليل الفني والاساسي
لان دول هم اعمده الفوركس والي هيخليكوك تقدر تحلل اتجاه الازواج بصوره احسن من المؤشرات

hesham itch
06-18-2012, 04:27
بالطبع القراءة مفيدة فى معظم المجالات خاصة الفوركس ولكن هذا لا يمنع تفاوت درجة المنفعة من هذا المجال
لان الفوركس سوق عملى رياضى يعتمد على التحليلات والذكاء الشخصى لذا فان قراءة الكتب وحدها لا تفيد ولكن
يجب ان تكون مقترنة بمشاركة فعلية وعملية لهذا المجال

moonlight
06-18-2012, 08:58
القراءة عن الفوركس اكيد مهمة ومفيدة لكى تتعلم كل شئ عن الفوركس ولكنها لا تكفى ايضا ويجب ايضا ان تستخدم الحساب التجريبى لكى تتعلم منه وايضا التجربة الحقيقية مفيدة وتساعدك على اكتساب المزيد من الخبرات فى الفوركس لكى تحقق اهدافك فى التداول

2x1
06-18-2012, 09:12
اكيد لن كل المجالات تقريبا بنتعلما عن طريق القراء والتعلم او لو مجالات اخري بتحتاج تدريب عملي فقط فلازم اي مجال فترة تدريب او قراء علي حسب نوع المجال فما بالك بالفوركس

remo
06-18-2012, 13:04
كل واحد بيختار الطريقه اللي تناسبه ليتعلم منها لكن المهم في النهايه توصل ليه المعلومه صح
ويتعلم صح علشان ده هو الاساس اللي هيبني عليه خبرته اللي هتساعده يحقق النجاح الذي يريده في الفوركس

فعلا كل واحد مسئول عن اختيراتة ولكن انا ملاحظ ان موضوع التعلم بالفديوهات بدا ينتشر انا معاهم ان الصوت والصورة توصل المعلومة اسرع واوضح لكن بعض الكتب مثل كتاب الشموع او التحليل الفنى يضم الكثير من البهاريز التى لاتخرج على الفديوهات

firas1984
06-18-2012, 13:08
السلام عليكم
ان قراءة الكتب مفيدة جدا التي تخص الفوركس والمجلات ايضا
ولكن قراءة الكتب والمجلات لوحدها ليست كافية انما هي بحاجة الى ممارسة مع القراءة

kamizidan
06-18-2012, 13:11
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين... نعم تفيد ولكن التعامل مع الشارت برايي هو الاهم كثيررررررا

amrmorasamir
06-18-2012, 13:16

بالطبع القراءه مهمه جدا بس انا شايف ان الفوركس كفايه ان تقرا كتاب واحد عشان تتعلم الاساسيات فقط
وبعد كده تتعلم عن طريق الفديوهات والخبره اللى هتاخدها من السوق دى كفايه اوى انك تبقى كويس فى الفوركس

The Mester X
06-18-2012, 13:24
السلام عليكم
ان قراءة الكتب مفيدة جدا التي تخص الفوركس والمجلات ايضا
ولكن قراءة الكتب والمجلات لوحدها ليست كافية انما هي بحاجة الى ممارسة مع القراءة

اه فعلا الكتب كثير و لها فائدة كبيرة و لها الفضل في التعلم و و قيمتها لا يعرفها الكثير
و انا ايضا قرات الكتب و كن سرعان ما امل منها و اتعب و الكاب وحدها لتجدي فقط تمهد لك الطريق

ma90do
06-18-2012, 13:40
اه فعلا الكتب كثير و لها فائدة كبيرة و لها الفضل في التعلم و و قيمتها لا يعرفها الكثير
و انا ايضا قرات الكتب و كن سرعان ما امل منها و اتعب و الكاب وحدها لتجدي فقط تمهد لك الطريق

معاك بس العامل الاساسي هوا الالتزام قرايه الكتب الاجنبية افضل وانا افضل الفيديوهات برضو لاني لا احب النظري كثيرا واحب اشاهد الشرح بالفيديو

ashi
06-18-2012, 13:58
يجب التوسع في القراه عبر الانتر نيت وفتح حساب تجريبي ديمو للتعمق اكثر و الممارسه قرأه الكتب مفيده حدان لكن الكتب وحدها لاتكفي

magic777
06-19-2012, 18:29
بالطبع القراءة مفيدة فى معظم المجالات خاصة الفوركس ولكن هذا لا يمنع تفاوت درجة المنفعة من هذا المجال
لان الفوركس سوق عملى رياضى يعتمد على التحليلات والذكاء الشخصى لذا فان قراءة الكتب وحدها لا تفيد ولكن
يجب ان تكون مقترنة بمشاركة فعلية وعملية لهذا المجال

طبعا القصد هنا هو ان العلم اللي بيتعلمه لو من غير تجارب عمليه على الديمو مثلا
والتعلم من اخطاء البدايه هيكون بلا شك مالوش فايده
فالاهم هنا علشان تنجح في المجال ده هو انك تعرف تتطبق عملي اللي اتعلمته من الكتب

sunlight
06-19-2012, 18:33
طبعا القصد هنا هو ان العلم اللي بيتعلمه لو من غير تجارب عمليه على الديمو مثلا
والتعلم من اخطاء البدايه هيكون بلا شك مالوش فايده
فالاهم هنا علشان تنجح في المجال ده هو انك تعرف تتطبق عملي اللي اتعلمته من الكتب

نعم تعلم بدون ممارسه لا يفيد واحنا كلنا عانينا من هذه الاشياء فى الكليات فنحن ندرس بدون تطبيق ثم اذا ذهبت واشتغلت فى مجالك لا يكون عندك علم لانك لم تطبق ما تعلمته على الواقع فلذلك يجب على المتاجر ومعه اداه جيده وهى الديمو فهو لتطبيق جميع الاشياء وبدون دفع اموال

pimo
06-19-2012, 18:34
القراءة هي مفتاح النجاح في كل المجالات و انا شخصيا تعلمت في اول الامر امور كثيرة عن الفوركس وسوق البورصة في اول الامر من الكتب والمجلات ولذلك ادعوك صديقي ان تعود نفسك علي تعلم الفوركس من الكتب هذا الامر مفيد جدا

Desperate
06-19-2012, 18:39
بالطبع مفيدة فيمكن ان تستفيد ولو بمعلومة واحدة فقط تغير طريقة مضاربتك وتعاملك مع السوق
انا استفد عند قراءئتى لاحد الكتب عن ادارة راس المال فتغير اسلوب متاجرتى بعدها للافضل فقد كنت اخاطر كثيرا واخسر كثيرا ولكن بعد
قراءة هذا الكتاب اصبحت ادير راس مالى بطريقة جيدة

ashraf el-araby
06-19-2012, 18:46
لازم لكل مبتدء ان يقراء الكتب الخاصة بالفوركس ولكن الكتب العربية قليلة وكذلك مشاهدة الفيديو الخاص بالفوركس وذلك لاكتساب الخبر التى تمكنة من المتاجرة فى سوق الفوركس

ashraf el-araby
06-19-2012, 18:48
بالطبع مفيدة فيمكن ان تستفيد ولو بمعلومة واحدة فقط تغير طريقة مضاربتك وتعاملك مع السوق
انا استفد عند قراءئتى لاحد الكتب عن ادارة راس المال فتغير اسلوب متاجرتى بعدها للافضل فقد كنت اخاطر كثيرا واخسر كثيرا ولكن بعد
قراءة هذا الكتاب اصبحت ادير راس مالى بطريقة جيدة

وانا اتفق مع فى هذا فهى تزيد من خبرتك فى التداول مما يزيد من قدرتك على التحليل وبالتالى تزداد ارباحك

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 19:00

للنجاح فى الفوركس هناك عده امور اخى العزيز تجعل من اى شخص متداول ناجح
اولا. المعرفه يجب عليك ان تكون دائم الاطلاع حيث بالقراءه تتكون لدينا اسس نستطيع ان ننطلق منها ونبنى عليها
رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم يقول من تعلم لغه قوم امن شرهم

ثانيا . التدريب المستمر حيث التدريب له عده فوائد منها
التعرف على الامكانيات التى تتيحها لك منصه التدوال
التعرف على سلوك العملات منما يجعلك ترتاح مع عمله ولا ترتاح نفسيا مع عمله اخرى
الاستفاده من الاخطاء وبالتالى تجنبها
اكتساب الثقه بفوزك فى الصفقات التى تجريها اثناء التدريب وان ترى تحقيق الارباح هذا يجعلك تثق فى نفسك وتستطيع خوض غمار هذا السوق

ثالثا. يجب عليك ان تدير راس مالك بطريقه سليمه ومناسبه
رابعا . الصبر وعدم الاستعجال فى تحقيق الارباح

The Hunter
06-19-2012, 19:12
والله يا اخي كل ما إطلعت على الكتب راح تزداد خبرتك

راح احكيلك على نفسي انا كنت اتبع على كتاب فيه ملخصات الفوركس ولما تعلمت من ذلك الكتاب قلت في نفسي اني خلاص تعلمت الفوركس 100% وبدات اتاجر وبدأت الخسائر تتوالى حتى اني تمرجنت اكثر من مره ... وبعدما نصحني صدقي عنده خبره في الفوركس انا اطلع على كثير من الكتب خاصة كتب كبار المحللين في العالم وتقيدت بنصيحته و الله الحمد لله الفوركس الان لم يصبح ذالك الوحش ههههههههه

lordpain
06-19-2012, 20:23
كل ما يزيدك من معلومات و إستراتجيات و كل ما يساعدك لتحسين قدرتك في التحليل هو مفيد إن كان في كتب أو فوروم ...

kingman
06-19-2012, 21:24
نعم تعلم بدون ممارسه لا يفيد واحنا كلنا عانينا من هذه الاشياء فى الكليات فنحن ندرس بدون تطبيق ثم اذا ذهبت واشتغلت فى مجالك لا يكون عندك علم لانك لم تطبق ما تعلمته على الواقع فلذلك يجب على المتاجر ومعه اداه جيده وهى الديمو فهو لتطبيق جميع الاشياء وبدون دفع اموال
وللاسف المعظم يقع فى هذا الخطا مع هذا السوق الواحدب يضطر يقعد فى الكلية على الأقل اربع سنين لكى يستطيع التخرج وممارسة مهنته اما فى الفوركس الواحد مش بيصبر حتى سنة وده من اكبر عوامل الخسارة فى هذا السوق التعلم والممارسة غير الكافية

zikooo014
06-19-2012, 21:32
مفيده جداااااااااااا طبعا انا اتعلمت الفوركس من قراءة الكتب و المقالات و الدروس التعليميه اللي لقيتها علي النت و مخدتش كورسات ولا حاجه الحمدلله
و انا لسه بتعلم من كتب الفوركس اللي موجوده علي النت

shwaikich
06-20-2012, 20:43
بالطبع ان قراءة كتب الفوركس مفيدة فلولا المعرفة لما اصبح التجار تجارا فانا اعمل على القراءة بالاضافة للخبرة فانا اعتقد انه في اي عمل يجب وجود الدراية و الخبرة بالامر

magic777
06-20-2012, 20:53
مفيده جداااااااااااا طبعا انا اتعلمت الفوركس من قراءة الكتب و المقالات و الدروس التعليميه اللي لقيتها علي النت و مخدتش كورسات ولا حاجه الحمدلله
و انا لسه بتعلم من كتب الفوركس اللي موجوده علي النت

كويس اخي المهم تكمل العمل ده بالتطبيق العملي المستمر مع كل معلومه جديده تنضاف ليك جربها
على طول عملي على الشارت علشان تثبت في دماغك وهكذا الى ان تصل الى مرحله جيده في هذا المجال

i5land_man
06-20-2012, 20:56
كويس اخي المهم تكمل العمل ده بالتطبيق العملي المستمر مع كل معلومه جديده تنضاف ليك جربها
على طول عملي على الشارت علشان تثبت في دماغك وهكذا الى ان تصل الى مرحله جيده في هذا المجال

اقوي طريقة لتثبيت المعلومة واختبار القدرة علي استيعابك للمعلومة هي التطبيق المباشر والاحتكاك بالسوق ويستحب يكون عالحساب التجريبي
عشان متخاطرش بفلوس حقيقية وانت لسه بتتعلم

safiforex
06-20-2012, 20:59
اقوي طريقة لتثبيت المعلومة واختبار القدرة علي استيعابك للمعلومة هي التطبيق المباشر والاحتكاك بالسوق ويستحب يكون عالحساب التجريبي
نعم عندك صح اخي الكريم ن فاهم شيئ في التعليم و خصوصا في الفوركيس هو الاحتكاك بالميدان عمليا و تطبيقيا
فالتداول في الفوركس هو الذي يعلم كل شيئ ، و لكن لابد من علوم ندرسها لكي نستفيد منها في التداول و لكن الاهم هو الاحتكاك الفعلي

magic777
06-20-2012, 21:11
نعم عندك صح اخي الكريم ن فاهم شيئ في التعليم و خصوصا في الفوركيس هو الاحتكاك بالميدان عمليا و تطبيقيا
فالتداول في الفوركس هو الذي يعلم كل شيئ ، و لكن لابد من علوم ندرسها لكي نستفيد منها في التداول و لكن الاهم هو الاحتكاك الفعلي

بص امشي في المشوار خطوه خطوه وقسم الي بتتعلمه مثلا انت قرأت عن الترندات وعرفت ازاي بترسم نظري
متتنقلش بأه لمعلومه تانيه قبل ماتجرب تطبق اللي قرأته ده وترسم الترند بنفسك وتسال اللي سبقوك
هل الرسم ده صح ولا لأ وتستفيد من المعلومات والاراء وهكذا مع كل معلومه وكل اداه

okash
06-20-2012, 22:38
نعم مفيدة جدا ان بقيت اتعلم واتدرب مدة تقريبا سنة وثلاثة اشهر فعندما ب\دأت كنت افكر الفوركس شيء ثاني غير الذي عرفته عندما قرأت اول كتاب في التدلو تغيرت وجهدة نظير وفكرتي كليا

abo ali
06-20-2012, 22:45
القراءة مهمه ومفيدة جدا فى التعلم والمعرفه بالنسبه للفوركس وهى مفيدا ايضا فى حياتنا ككل
لانها بتخلينا عندنا معلومات بحيث كل اما الواحد يقرا اكتر بيعرف اكتر واكتر

deadlyfox
06-20-2012, 23:26
القراءة مش فى الفوركس بس
القراءة فى كل المجالات مفيدة خصوصا لما يكون مجال عمل

mohamed hamdy
06-20-2012, 23:28
نعم بلطبع انها مفدية جدا وايضا تنفعك فى التجارة وتعطيك معلومات
ولكنى لم اقم بقراءة كثير من الكتب لانى لا اهوى قراة الكتب لانى لا افهم منها الكثير

kingman
06-21-2012, 00:12
وكثيرا مانتعلم وندرس اشياء فى السوق مثل مؤشرات او استراتيجيات او طرق متاجرة ولكن لعدم استخدامها فى التداول والتطبيق العملى مع الوقت ننساها ولاكانها لم تكن

The Mester X
06-21-2012, 02:29
القراءة مهمه ومفيدة جدا فى التعلم والمعرفه بالنسبه للفوركس وهى مفيدا ايضا فى حياتنا ككل لانها بتخلينا عندنا معلومات بحيث كل اما الواحد يقرا اكتر بيعرف اكتر واكترايوه اخوي الكتب مفيد جدا و لها منفعة كبيرة على المتاجر و فيها معلومات قيمة ممكن تفيدك في حياتك الفوركسية و لكن للاسف الكثير لا يهتمون بالكتب و يصبوهم الملل و الكسل من قراتها فيبحثون عن طرق سهلة كالمحاضرات و الفديوهات و الان اصبحت الامور سهلة ليست كالسابق

ahmed saleh
06-21-2012, 02:35
بلطبع ان الكتب مفيدة جدا واى طريقة من الممكن ان تستفيد منها
لكى تطور نفسك فى الفوركس ولكن انا لا احب قراء الكتب لانى احيانا لا افهم من الكتب ولكن
من الممكن ان تسفيد منها فى جمع المعلومات

aminos
06-21-2012, 02:44
السلام عليكم
نعم بالتأكيذ الدراسة و القراءة تفيدك في جميع الأشياء و في حياتك بالطبع
و لقد قرأت العديد من الكتب للفوركس
لأني
أجد راحتي في هذا

sami
06-21-2012, 02:45
القراءة مفيدة لتنمية الفكر و تعميق الإدراك في جميع المجالات،و تجارة الفوركس تتطلب كذلك منا سعة المعرفة عن طريق قراءة كتب التحليل الفني و الأساسي،و من أبرز الكتب التي قرأتها كتاب التحليل الفني للأسواق المالية لجون ميرفي و كتاب الشموع اليابانية لستيف نيسون و هما من أبرز المؤلفات التي ستعود علينا بالنفع الكثير لما تتضمنه من معلومات قيمة و مفيدة

aboualy
06-21-2012, 02:56
الفرصة متاحة أمامك بالفعل للتعلم ( كتب مجانية - محاضرات - منتديات - حساب تجريبي وهمي )

فعلا اخى العزيز فى وقتنا الحالى اصبح من يريد ان يتعلم الفوركس لن يجد اى مشكلة فى المصادر فالكثير من المصادر متوفر الان على الانترنت من كتب وفديوهات ومقالات وكل هذا موجود بالغة العربية

magic777
06-21-2012, 19:24
وكثيرا مانتعلم وندرس اشياء فى السوق مثل مؤشرات او استراتيجيات او طرق متاجرة ولكن لعدم استخدامها فى التداول والتطبيق العملى مع الوقت ننساها ولاكانها لم تكن

هو مش بننساها كطريقه متاجره وكده لان اغلبها بيكون ليهم نفس آليه العمل خاصه الاستراتيجيات الي معتمده على المؤشرات
طريقه عملها دايما مش محتاجه شرح لكنها في نفس الوقت مش مفيده في حاجه
لكن احنا بنركز على الجيد منهم فقط

ahmed
06-21-2012, 20:09

بالفعل فطببيعه العقل البشرى حينما لاتستطيع الاستفادة من شئ قرائته
واحساس بانه غير مفيد فبالتالى يمسح اتوماتيك من الذاكرة
بلاضافه الى ما ننساة لاضافه معلومات جديدة ومسح القديمه

kingman
06-22-2012, 00:01
هو مش بننساها كطريقه متاجره وكده لان اغلبها بيكون ليهم نفس آليه العمل خاصه الاستراتيجيات الي معتمده على المؤشرات
طريقه عملها دايما مش محتاجه شرح لكنها في نفس الوقت مش مفيده في حاجه
لكن احنا بنركز على الجيد منهم فقط
انا قصدت هنا عدم ممارسة مانتعلمه عمليا بيبقى سهل اننا ننساه بسهولة مع الوقت وده طبيعى جدا فى اى مجال حتى فى تعليمنا فى المدارس عندما لانطبق مانتعلمه ونستفيد منه فى حياتنا سرعان مع الوقت ننساه تمام ولاكاننا حصلنا علم

zahran
06-22-2012, 00:15
اى قرااءه فى الدنيا مفيده ان كان يصطحبها العقل فى هذه القراءه
حتى وان كنت تقرا شيئا كذبا وغير وواقع . فيكون ايضا مفيدا لانك فى هذه الحاله سوف تحكم عقلك وتقارنه بارض الواقع . فعقلكاستفاد فى هذه الحاله انه فرق بين الصدق والكذب
واما عن قراءه كتب الفورك فمفيده جدا طبعا لانك سوف تخرج من بين السطور بكلمات . هذه الكلمات لو طبقتها فعلا والتزمت بها ستصبح غنيا من الفوركس

yassoo011
06-22-2012, 00:20
في كثير من الاحيان ننغمر في تجارتنا
ولا نستخدم الاستراتيجيات التي نتعلمها حتى ننساها
او لا نستخدمها نهائيا مع مرور الوقت فعلينا استخدام ما نتعلمه

aminos
06-22-2012, 00:22
السلام عليكم
بالتأكيذ يا أخي قراءة الكتب المتعلقة بالفوركس مفيدة كثيرا
و هي التي بدأت منها تعلمي

yassoo011
06-22-2012, 00:42
قراءة الكتب التي تخص الفوركس رائعة حيث انها تنمي عرفتك بالسوق
وتعطيك كثيرا من المعلومات قد لا تكون تعرفها بالاضافة الى تعلم استراتيجيات جديدة
انا شخصيا بدايتى في الفوركس الجيدة بعد قراءة كتاب عنه من البداية للنهاية

tariktanjaoui
06-22-2012, 01:04
في راي الخاص اظن ان الفوركس يحتاج الى معرفة كبيرة لذلك قراءه الكتب التى تخص الفوركس و زيارة المنتديات و التحدث مع المتداولين المحترفين وزيارة المواقع و الممارسة في الحساب التجريبي كل هذا يفيدك لاغناء رصيدك المعرفي و تطوير ادائك اثناء التداول

najoull19
06-22-2012, 01:33
لا تقرا كل ما تجد ولكن اقرا ماهو مفيد

محمد فرغلى
06-22-2012, 01:51
اكيد طبعا قراءة الكتب مفيدة مع الفيديوهات كمان مهمة جدا
لكن تحتاج دائما الى التطبيق العملى فيختلف عن القراءة ومشاهدة الفيديوهات
يجب ان تطبق وتكسب وتخسر لابد من التجربة الفعالة

mokas
06-22-2012, 01:54
إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني

Mostafa Mando
06-22-2012, 01:55
القراء وسيلة جيدة جدا للتعلم وتوسيع الخبرة في اي مجال كان

وايضاص انصحك بمشاهدة الفيديوهات التعليمية لكي لا تحس بالملل من القراءة دائماً

لكن انت حتى الآن عالطريق الصحيح

magic777
06-22-2012, 17:48
القراء وسيلة جيدة جدا للتعلم وتوسيع الخبرة في اي مجال كان

وايضاص انصحك بمشاهدة الفيديوهات التعليمية لكي لا تحس بالملل من القراءة دائماً

لكن انت حتى الآن عالطريق الصحيح

هما الاتنين من وجهه نظري وسائل جيده للتعلم وهتساعد في توصيل المعلومه للمتاجر بشكل مبسط
يساعده على فهم السوق ونظام العمل به ويبقى الجانب التدريبي هو اللي بيعتمد المتاجر فيه على نفسه
لحد لما يكون بيه خبرته في السوق

kingman
06-22-2012, 19:39
إقرأ الكتب الإنجليزية فقط حتي تتعلم جيدا ما هو التحليل الفني

مش كلنا بنبقى جيدين مع اللغة وحتى اللى لغته معقوله هياخد وقت فى ترجمة الكتاب وفهمه جيدا لكن اللى يملتك لغة انجليزية جيدة هتفيده جدا فى التعلم وزيادة معلوماته لأن مصادر التعلم معظمها فى الأساس انجليزية

assidi saber
06-23-2012, 13:38
نعم بالطبع مفيدة فاهي تساعدك على تتميز و تتعلم الكثير من الاشياء الجديدة في مجال الفوركس

i5land_man
06-23-2012, 13:39
نعم بالطبع مفيدة فاهي تساعدك على تتميز و تتعلم الكثير من الاشياء الجديدة في مجال الفوركس

طبعا انك تعدد مصادر تعلمك سواء من قراية مقالات وموضوعات عن الفوركس من الانترنت او
تحمل كتب عربية واجنبية عن طرق متاجرة
كل ده حيزود مهاراتك ويخليك قوي كمضارب عالعملات

talal
06-23-2012, 13:46
اعتقد ان قراءة الكتب مفيدة جدا ولكن انا الصراحة لم اقراء اي كتاب فقط من الانترنت واقوم بتجربة الاستراتيجيات والافكار المختلفة ولكن سوف احاول قراءة بعض الكتب ربما يكون فيها مجال للربح افضل من غيرها

midomido419
06-23-2012, 14:00
قراءة هذه الكتب هتفيدك بجد وهتفرق نعاك
وطبعا عامل الخبرة والتجربة لهم الدور الاكبر فى المعرفة المكتسبة

dodovedo
06-27-2012, 12:59
اخى الكريم
كل متقرا اكتر اكيد افضل وتكون محترف اكتر واكتر وابالتوفيق باذن الله

تقبل ودى وتقديرى

kamizidan
06-27-2012, 13:10
كيد القراية والخبرة مهم جدا فى الفوركس
اعتقد ايضا ان الخبرة هيا اساس كل شىء فى الفوركس الخبرة بتساوى فلوس فى هذا المجال

abdallah elbaz
06-27-2012, 14:13
هي ف راي بتمثل اكتر من 50 % من معرفه الفوركس
اكيد التعلم والخبرة مهم جدا فى الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:20
اخى الكريم
كل متقرا اكتر اكيد افضل وتكون محترف اكتر واكتر وابالتوفيق باذن الله

تقبل ودى وتقديرى
بالفعل القراءة مهمه جداً وتغذى العقل بالمعلومات والاشياء المفيده
وتجعلك مضارب متمكن لديه القدره على مواجهة هذا السوق

elazez
06-27-2012, 14:38
من المهم جدا تطبيق ما نقرأه ونفهمه حتي لا تصبح القراءه غير مفيده لاننا سنتعلم كمية معلومات
جديدة علينا كبيرة جدا وبالتالي اذا لم نطبق ما قراناه سوف نتعثر ونخطئ كثيرا

jans
06-28-2012, 03:11
حاول قراءة و فهم الاساسيات أخي و بعد ذلك توجه إلى التطبيق للذي فهمته
و حاول أن يكون التطبيق بشكل كثير لكي تتعلم اغلب الاسياسيات في الفوركس و تكتسب الخبره مع مرور الوقت و طبعاً التطبيق يكون على حساب ديمو .

KOGI
06-28-2012, 03:55
حاول قراءة و فهم الاساسيات أخي و بعد ذلك توجه إلى التطبيق للذي فهمته
و حاول أن يكون التطبيق بشكل كثير لكي تتعلم اغلب الاسياسيات في الفوركس و تكتسب الخبره مع مرور الوقت و طبعاً التطبيق يكون على حساب ديمو .

فعلا اهم شىء كمبتدىء فهم الاساسيات وبعدين تبدا تفهم التحليل وانواعه وبعدها تبدا تطبق على بسيط يعنى ديمو بس المشكلة فى الحالة النفسية كبمتيدى بيواجه بعض المشاكل

abokhaledelmasry
06-28-2012, 04:11

كل انواع ومصادر التعليم الموجوده ومتوفره مفيده طبعا

ومنها الكتب والفديوهات والمنتديات والكورسات ولكن كل شخص له طريقته بالفهم فهناك من يفضل الكتب

وهناك من يفضل الفديوهات وهناك من يفضل الكورسات والدورات حيث يتم الشرح وجها لوجه

xtomorrow
06-28-2012, 04:18
بالنسبة لقراءة كتب الفوركس مهمة
لكن في نظري لازم تكون ممزوجة بالتطبيق
هكذا تكون الكتب معمول بها وخاضعة للتجربة

HUSSENEY
06-28-2012, 20:46
ليس الفوركس فقط
القراء مفيدة فى جميع المجالات
القراءة هى غذاء للعقل

omar kapo
06-28-2012, 20:52
القراءة مفيدة جدااا للعقل
غير ذالك فهي مفيدة للفوركس
فانت تتعلم اكثر
وكلما قرئت اكثر اخذت خبرة اكبر
وهذا انصح بقراءة الكثير من الكتب
ولكن اي الكتب المفيدة اكثر ف القراءة
يستفيد منه الشخص ف تعليم الفوركس بسرعة شديدة ؟؟؟؟؟؟؟

mido303037
06-28-2012, 20:54
اكيد طبعا قرائت الكتب التى تخص الكتب مفيدة جدا لانها تعطيك كم هائل من المعلومات يمكنك ان تستفيد بة
فى مشوار تجارة الفوركس لذلك هة الكتب قيمة جدا

sa sa
06-29-2012, 01:37
طالما ان المعلومات الي موجوده في الكتاب صحيحه يبقي الكتاب مفيد ولكن لاكتساب الخبره يجب ان تستخدم الحساب التجريبي مع نصائح اصحاب الخبره في مجال الفوركس.

mido303037
06-29-2012, 01:39
اكيد انت لازم تقراء وتتعلم كل الموجود فى كتب الفوركس كل ما تقراء كتب اكثر هتحصل على معلومات اكثر
هتفيدك فى خلال متاجرتك بالفوركس

ابو محمد
06-29-2012, 01:51
نعم مفيده وخاصه اذا كان مبتدىء في الفوركس
فيتعلم منها الكثير وايضا وجود دورات للفوركس لها فائده مثل
الكتب

waleed adel
06-30-2012, 18:07
لابد من القراءة لتبقى دائما متابع لكل ماهو جديد والفوركس فعلا بحر كبير لايقف عن حد معين من المعرفة لا يستطيع اى شخص ان يدعى انه على علم بكل شئ فى الفوركس ولذلك نحن دائما نحتاج للقراءة فى الكثير من المواضيع الجديده

jonaselk
06-30-2012, 18:11
قراءة الكتب الخاصة بالفروس تفيس كثيرا
لأنها تأتي بعد تجارب الأخرين و يعطينك نصائح تفيدك

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 19:31

تمام ياغالى انا قرأت كثير من الكتب لما كنت مبتدئ

بس دلوقتى بقيت اكسل اقرأ الكتب مش عارف ايه حصلى

بس بقرأ الموضوعات المفيده الموجوده بالمنتديات

Amgad91
06-30-2012, 23:33
نعم بالتاكيد قراءة الكتب في الفوركس مفيدة جدا خاصة اذا كان معها تطبيق عملي لما تقرأه وكانت مدعمة بالفيديوهات
الاهم من القراءة في الفوركس التطبيق حتى تكتسب الخبرة مما تقرأه
لأن ما نقرأه قد ننساه بعد فترة قصيرة لكن ما نطبقه على الشارت من الصعب جدا ان ينسى

waleed adel
07-02-2012, 07:56
اكيد طبعا كلنا لازم نقرا الكتب اللي تخص تجارة الفوركس لانها تفيدنافى اكتساب الخبرات من المتاجرين السابقين وايضا لازم نتابع الفيديوهات التعليميه والمنتشرة باليوتيوب لاكتساب اكبر قدر من الخبره

ymn30
07-02-2012, 09:09
اكيد طبعا كلنا لازم نقرا الكتب اللي تخص تجارة الفوركس لانها تفيدنافى اكتساب الخبرات من المتاجرين السابقين وايضا لازم نتابع الفيديوهات التعليميه والمنتشرة باليوتيوب لاكتساب اكبر قدر من الخبره

كل الكتب مفيدة وخصوصا التحليل واشكال الشمعات والتحليل الفنى والترند والفونتشى والفوليم هذا علم لا بد ان نتعلمه جيدا حتى نستطيع ان نجارى التجار الغرب وامريكا

husamart
07-02-2012, 09:16
بالتأكيد اخي قراءة الكتب مفيدة جدا وجميع المعلومات التي يتم تداولها في المنتديات ولدى المثقفين في الفوركس يتم نقلها من تجارب سجلت في كتب اغلبها وكانا شخصيا استفدت من كتاقب جون ميرفي المترجم للعربية

derfcase
07-02-2012, 09:20
نعم اخي الكريم
sunlight
انها مفيدة جدا خاصة اذا كنت حديث عهد بالسوق
فسوف تتعلم منها سبل و طرق و اليات التداول

madoxegy
07-02-2012, 12:20
اكيد القراءة والخبرة مهم جدا فى الفوركس
اعتقد ايضا ان الخبرة هي اساس كل شىء فى الفوركس الخبرة بتساوى فلوس فى هذا المجال

jihadazzam
07-02-2012, 12:27
نعم فراءة الكتب عن الفوركس مفيدة
ودروس الفيديو كذلك والتعلم ومتابعة المنتديات والمحللين مفيدة بالطبع

madoxegy
07-02-2012, 12:29

Mohamed90
07-02-2012, 13:32

السلام عليكم طبعا اخي العزيز قراءة الكتب مفيدة جدا للكل مبتدا
و توجد بعض الكتب صعبة الفهم في المراحل الاولى و نتكاسل على مواصلة قراءتها ولكن مع الحبرة ترجع لها تجدها اصبحت سهلة الفهم عليك
بسبب خبرتك و تقدمك على المراحل الاولى

yassinoh
07-02-2012, 14:17
قراءة الكتب بالطبع مفيده جدا لكن فى رأيى الخاص
إن مهما قرأت فى الكتب لن تأخذ خبرة أكثر من 10% من إجمالى خبرتك فى هذا السوق
وال90% الباقيه ستكون من متاجرتك سواء على حساب حقيقى أو حتى تجريبى

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:54
ارى ان قراءه الكتب مفيده جدا فى تعلم مجال الفوركس
ولكنها تحتاج الى التحلى بالصبر حيث ان بعض الكتب معقده بعض الشئ وتحتاج الى فك الطلاسم
انا اقتنع جدا بفكره الكورسات الموجوده فى المواقع فى تعلم الفوركس ولكن لا استغناء عن الكتب فى هذا المجال

Rami
07-02-2012, 19:56
قراءة الكتب بالطبع مفيده جدا لكن فى رأيى الخاص
إن مهما قرأت فى الكتب لن تأخذ خبرة أكثر من 10% من إجمالى خبرتك فى هذا السوق
وال90% الباقيه ستكون من متاجرتك سواء على حساب حقيقى أو حتى تجريبى

بالتاكيد فانا شخصيا اشجع اكثر على قراء الكتب
خصوصا كتب ادارة راس المال وادارته
والتحليل الفنى والاساسى
تحياتى لك

Amany Mohamed
07-02-2012, 20:00
السلام عليكم
انا ارى ان قراءة كتب الفوركس مفيدة و لكن بعض الكتب و هناك كتب اخرى اراها غير مفيدة

sky44
07-02-2012, 20:00
بطبيعة الحال اخي الكتب مفيدة جدا و خاصة للمبتدئيين لدخول هدا المجال لاكن تبقى غير كافية وحدها فبالاحتكاك بالامور بشكل مباشر هو الدي يعطينا معرفة اكثر على المجال

magic777
07-02-2012, 20:13
السلام عليكم طبعا اخي العزيز قراءة الكتب مفيدة جدا للكل مبتدا
و توجد بعض الكتب صعبة الفهم في المراحل الاولى و نتكاسل على مواصلة قراءتها ولكن مع الحبرة ترجع لها تجدها اصبحت سهلة الفهم عليك
بسبب خبرتك و تقدمك على المراحل الاولى

فعلا اخي حصلت معايا بس اسهل كتاب هنا الواحد يقدر يبدأ بيه هو كتاب الفوركس للعرب
به شرح جيد وسهل للمبتدأ وبعدها يقدر يرجع للكتب الي ماكنش فاهمها كويس في البدايه

tarek22
07-02-2012, 20:36
بطبيعة الحال القراءة هي اهم شيء لتعلم الفوركس كاي مجال اخر خاصة في مرحة البداية
فانا في اول بداياتي استفدت كثيرا من كتاب " الفوركس للمبتدئين " بدون ان ننسى
التطبيق في الحسابات التجريبية

waleed adel
07-07-2012, 16:54
اي مبتدا لابد ان يقرا اكبر عدد ممكن من الكتب التي يجدها و هي
متوفرة بكثرة في المنتديات

ehab
07-07-2012, 21:38
قراءة الكتب بالطبع مفيده جدا و مهما قرأت فى الكتب لن تأخذ خبرة أكثر من 10% من إجمالى
خبرتك فى هذا السوق وال90% الباقيه ستكون من متاجرتك سواء على حساب حقيقى أو حتى تجريبى .

sahar elmansory
07-07-2012, 21:47
قراءة الكتب مفيدة جدا ولكن لا يمكن الاعتماد عليها بشكل اساسي..فلا يمكن الاعتماد على نظريات ومعلومات بصورة نظرية فمن المهم ايضا التطبيق الفعلي لما تقراه في الكتب..اي تحويل الكلام الي حقيقة

Omnia Ebrahim Hussein
07-07-2012, 21:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكيد قراءة الفوركس شىء ضرورى جدا لكى نتابع بشكل متجدد لما هوا جديد فى عالم الفوركس

madoxegy
07-07-2012, 21:53
طبعا يا اخى الكتب مفيدة جدا بس عن نفسى انا بعتبر التعليم بالفيديو اهم

pimo
07-07-2012, 22:03
نعم القرائة مهم جدا في الفوركس لانها تنور لك طريقك و تجعلك متداول ناجح وان انصحك ايضا بالتدرب لكي تستطيع ان تطبق ما قراتهوبهذا سوف تتمكن من ان تكسب خبرة جيد توصلك الي مبتغاك

madoxegy
07-07-2012, 22:04
طبعا يا اخى الكتب مفيدة جدا بس عن نفسى انا بعتبر التعليم بالفيديو اهم

roka
07-07-2012, 22:28

انا بتعلم الفوركس من خبرة الاخرين وايضا عن طريق الفيديو فهى مفيدة جدا

forex man
07-07-2012, 22:38
الفوركس فعلا بحر واسع لن يدركه احد فى نظرى
تعلم وابحث فى نقاط ضعفك وحتى تحترف
تحياتى

dina mahmoud
07-07-2012, 22:42
اى مجال ممكن الانسان يدخله بيحتاج لمعرفة وتعلم فاكيد القراءة عن الفوركس مهمة جدا لانه يحتاج استعداد للتعلم المستمر والدائم

Nehal Ali
07-07-2012, 23:08
اكيد مفيده اي طالب معرفه لابد من الاستعانه بكافه الوسائل التي تمكنه من العلم وانا عن نفسي لا افضل الاعتماد كليا علي الكتب و هدا لايلغي اهميتها

mohamed adel
07-07-2012, 23:20
انا اعتقد ان قراءة الكتب مفيدة جدا ولكنها ليس افضل الطرق ، فانا مثلا قمت بقراءة كتاب استمدت فعلا لكن هناك ايضا بعض المعلومات الغامضة على العكس من الفيدوهات المشروحة او التلم عن طريق احد الاشخاص

ehab
07-08-2012, 02:16

اول خطوة في تداول العملات لكن اعتقد انها غير كافية من الضروري ان تبحث في المنتديات
عن الجديد وابدا بالمتاجرة ديمو لان الخبرة و التجربة هي كل شئ في هذا المجال

elking
07-08-2012, 02:27
بالتاكيد طبعا قراءة الكتب من اهم الاشياء افادة وخصوصا لو كان كتاب به صور توضيحيه ولكن الاهم من الفيديوهات او الكتب هو اخذ كورس بسيط به فكرة عامة عن الفوركس وطبيعة عملة

Eman Mousa
07-08-2012, 02:52
اكيد طبعا القراءه مهمه لزياده الخبره بالمجال
ولا بد ايضا من الممارسه العمليه

Mahmoud Abd-Allah
07-08-2012, 02:56
الكتب مش كل حاجه يالغالى لازم فيديوهات او دوره تروحها او حد يشرحلك لان عمر ما الكتاب هيطلعك بيرفكت لازم فيديو تربط الكلام بالواقع الى بيحصل واتمنالك التوفيق ياغالى

gemmy
07-08-2012, 03:00
اكيد كل ما هتقرا كل ما هتستفاد اكتر وهتتعلم اكتر بس الاهم من كل ده الممارسة عمليا يعنى لو هتعتمد على الكتب ماشى بس تحاول برضو تقضى وقت كافى فى الممارسة العملى و هتلاقى الديمو اكاونت مفيد جدا بيتيح ليك تتاجر كانها مبالغ حقيقية بالظبط و هيعرفك عن قرب طبيعية السوق و العملات و كدة

fx-man
07-08-2012, 03:07
اكيد قراءة كتب الفوركس مفيدة وهتكسبك معرفة واللمام بهذا السوق لكن فى رائى لو تريد الربح والنجاح فى هذا المجال ان يكون كل جهدك فى التطبيق العملى فى حسابات الديمو او الحقيقية .

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 03:35
الكتب مش كل حاجه يالغالى لازم فيديوهات او دوره تروحها او حد يشرحلك لان عمر ما الكتاب هيطلعك بيرفكت لازم فيديو تربط الكلام بالواقع الى بيحصل واتمنالك التوفيق ياغالى
مش لازم كورسات في فيديوهات اكثلر من رائعة ع اليوتيوب تقدر تستفيد منها
وفي كتب كمان بسيطة ورائعة يقدر يستفيد منها زي كتاب فوركس العرب

السيد الجبالي
07-08-2012, 03:51
اكيد كل ما هتقرا كل ما هتستفاد اكتر وهتتعلم اكتر بس الاهم من كل ده الممارسة عمليا يعنى لو هتعتمد على الكتب ماشى بس تحاول برضو تقضى وقت كافى فى الممارسة العملى و هتلاقى الديمو اكاونت مفيد جدا بيتيح ليك تتاجر كانها مبالغ حقيقية بالظبط و هيعرفك عن قرب طبيعية السوق و العملات و كدة

بتفق معاك تماما .. فبالطبع القراءه هي من الاشاياء التي يجب ان تدوم طلما انت في هذا المجال ... فكل يوم هناك الجديد ..
ولكن الاهم من ذلك هو الخبره العمليه التي تكتسبها من التفاعلي المباشر مع السوق ...
فمها قرئت سيظل السوق مبهما الا ان تتطبق عهليه ما درسته .. واقصد بكلامي ان مهماكانت القرائه فانها لا تغني عن وجود فتره كافيه من التداول بحساب تجريبي قبل البدء بحساب حقيقي

madoxegy
07-08-2012, 04:00
نعم اعتقد ان قراءة الكتب و المواضيع ايضا داخل المنتديات مفيدة جدا لانها عبارة عن خلاصة تجارب الاخرين و يجب قراءتها و الاستفادة منها على اكمل وجه ممكن للنجاح فى عالم الفوركس

mido95
07-08-2012, 13:02
اكيد مفيدة يا غالى و على فكرة خد فى بالك ان مافيش اى تجربة = صفر فكل ما تقرأه او تتعلمه لا بد ان تكون استفدت منه و لو بقليل و اذكرك باية (وما اوتيتم من العلم الا قليلا) فكل ما تقرأة سيفيدك

mohamed yossef
07-09-2012, 01:55
القراءة مهمة جدا فى الفوركس لان القراءة هى ما تعطى للمضارب مخزون الخبرة فنحن نتاجر ونتعلم على اساس احداث فى الشارت
تلك الاحداث حدثت بالفعل اى اننا نضارب مستقبلا اعتمادا على التاريخ والكتب خير وسيلة تدلنا على مسار التاريخ لتحديد الاتجاه المستقبلى

madoxegy
07-09-2012, 09:19
اكيد القراية والخبرة مهم جدا فى الفوركس

resala11111
07-09-2012, 13:40
طبعا أهم حاجة تتعلم سواء من الكتب او من المواضيع
او عن طريق الفيديوات ولكن أهم حطوة أنك تدخل فى السوق
علشان تتكسب الخبرة

yassoo011
07-09-2012, 13:56
قراءة الكتب الخاصة بالفوركس جميلة
فأنا معظم معوماتي عن الفوركس من كتاب الفوركس من الالف للياء
وقد افادني كثيرا في طرق المتاجرة ومعلومات عن السوق

kingman
07-09-2012, 15:29
القراءة مهمة جدا فى الفوركس لان القراءة هى ما تعطى للمضارب مخزون الخبرة فنحن نتاجر ونتعلم على اساس احداث فى الشارت
تلك الاحداث حدثت بالفعل اى اننا نضارب مستقبلا اعتمادا على التاريخ والكتب خير وسيلة تدلنا على مسار التاريخ لتحديد الاتجاه المستقبلى
والقراءة فى هذا السوق هى من تبقى المتاجر دائما ملطع على ماديور فى السوق من تغييرات واخبار وتصريحات بتاثر تأثير جوهرى على حركة الأسواق ولازم دائما المتاجر يزود علمه ومعرفته

sendrala ahmed
07-09-2012, 15:33
بالتاكيد قراءه كتب الفوركس مفيده والقراءه بصفه عامه مفيده ولكن فى مجال الفوركس القراءه تساعد على معرفه معلومات اساسيه نقوم بالاستعانه بها عند المتاجره ولكنها لا تكفى فى هذا المجال فلابد من الممارسه الدائمه للتعلم من المكسب والخساره

sabre
07-09-2012, 15:34
طبعا قراءة الكتب بتكون مفيدة جدا ولاكنى افضل دائما الفيديوهات
وبتكون اسهل فى توصيل المعلومه وطبعا دا بيختلف من شخص لاخر

dent
07-09-2012, 15:41
انا لما جيت اتعلم الفوركس فى الاول اللى كنت اعرفه مكنش راضى يعلمنى
الى ان جاء الوقت المناسسب وقرات كتب كتير جدا والكتب ماليه الانترنت
وذهبت اليه وقلت له انا عارف كل حاجه واستغرب جدا انى قرات كل ده

فالكتب مهمه جدا

---------- Post added at 12:41 PM ---------- Previous post was at 12:40 PM ----------

انا لما جيت اتعلم الفوركس فى الاول اللى كنت اعرفه مكنش راضى يعلمنى
الى ان جاء الوقت المناسسب وقرات كتب كتير جدا والكتب ماليه الانترنت
وذهبت اليه وقلت له انا عارف كل حاجه واستغرب جدا انى قرات كل ده

فالكتب مهمه جدا

naitsi
07-09-2012, 15:45
السلام عليكم
لابد من القراءة يا أخي الكريم
ولكن القراءة الهادفة في مجال واحد مثلا الفوركس تكون مفيدة الى درجة السيطرة وأخد الثقة في الميدان، لكن الخبرة أخي هي أساس النجاح ولتحقيق ذلك لابد من الممارسة والتجربة
بشكل مستمر

magic777
07-09-2012, 20:53
السلام عليكم
لابد من القراءة يا أخي الكريم
ولكن القراءة الهادفة في مجال واحد مثلا الفوركس تكون مفيدة الى درجة السيطرة وأخد الثقة في الميدان، لكن الخبرة أخي هي أساس النجاح ولتحقيق ذلك لابد من الممارسة والتجربة
بشكل مستمر
اللي عاوز يكون ناجح في مجال ما لازم يعرف عنه كل حاجه وبكل الوسائل المتاحه امامه
ومنها طبعا الكتب واللي يمكن الاغلبيه دلوقتي بتفضل الفيديوهات عليها
لكن من وجهه نظري اعتقد ان الكتب بتكون فيها معلومات اكتر