PDA

View Full Version : التدوال للمبتدء

ruler10
05-04-2015, 09:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الاعزاء
هذه اول كلماتي فى اول لحظات فة منتداتكم المحترم
ارجو من الاخوة المحترفين افادتي عن افضل طريقة للبداية لاني ادخل الميتاتريدر احس اني تايه رغم اني بطبق الشروحات تمام ولكن عند التجريب الفعلي تتهوه منى
الاشكال واحب ان يدلني احد عن طرقة مبسطة لمعرفة المؤشرات واشكالها واسمائها وهكذ لو تكرمتوا...

جزاكم الله خيرا

doola2020
05-05-2015, 03:20
حاول ان تبحث عن استراتيجية سهلة وقم بتطبيقها علي الحساب التجريبي اولا وبعد اتقانها ومشاهدة ارباحها قم بالتداول علي الحساب الحقيقي

mohamed9004
05-05-2015, 07:28
السلام عليكم ورحمه الله .. لا عادى كلنا كنا تائهين فى الاول خالص كنت ابص على المنصة اقول ايه كل ده صعبة اوى ديه حعمل فيها ايه ديه بس الحمد لله بعد ممارسة فهمتها بس انا الان الصراحة لسه اواجه مشكلة الطمع وطبعا كل اسبوع على استراتيجية بحاول اشوف ايه الاستراتيجية اللى حشتغل بيها بعد كده وبنزل اقعد مع ناس واتعلم منهم ومشترك فى جروبات على الفيس مهتمة بالفوركس انا من اسكندرية لو انت من اسكندرية اقولك على الناس ديه عشان تتعلم منهم بس برده المنتدى فيه مواضيع كثيرة رائعة

waelmma
05-05-2015, 07:48
:)):)):)) اخى الكريم انت المفروض انك تبدا بالتعرف على مبادىء الفوركس
ومن هذا الكتاب http://www.kutub.info/library/book/2683
وبعدين الميتاتريدر ثم ادارة راس المال وتفتح حساب تجريبى

محمد ادم
05-05-2015, 09:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حاول ان تبحث عن استراتيجية سهلة
وقم بتطبيقها علي الحساب التجريبي
اولا وبعد اتقانها ومشاهدة ارباحها
قم بالتداول علي الحساب الحقيقي
بالتوفيق...

waelmma
05-05-2015, 10:34
:)):)):)) اخى الكريم انت بتبدا بان تتعرف على اساسيات الفوركس
وعلى خباياه وعلى التعريفات الاولية له وبعدين تتعرف على ادارة راس المال ثم
انك تبدا فى الحساب التجريبى

moustafaforex
05-05-2015, 11:06
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لا عادى كلنا كنا تائهين فى الاول خالص كنت ابص على المنصة اقول ايه كل ده صعبة اوى ديه حعمل فيها ايه ديه بس الحمد لله بعد ممارسة فهمتها بس انا الان الصراحة لسه اواجه مشكلة الطمع وطبعا كل اسبوع على استراتيجية بحاول اشوف ايه الاستراتيجية اللى حشتغل بيها

ilyes chaieb
05-07-2015, 13:46
اخى الكريم انت لازم تبدء خطوة خطوة خطوة و تدريجيا يعنى اول حاجة تتعلمها هى كيفية التعامل مع المنصة و معرفة كل ايقوناتها و هذا مشروح اما بالقسم التعليمي او على اليوتوب ..

محمد علاء
05-07-2015, 14:06
السلام عليكم
اخر الكريم اذا دخلت على قسم التدريب هتلاقي شروحات كتير ومبسطة وممكن في البداية تبدأ بحساب تجريبي
علشان تتعلم كويس وتقدر تعرف البرنامج
بالتوفيق

samieh
05-08-2015, 01:28
السلام عليكم
والله يا اخى انت لو ركزت على حاجة معينة مش هتوه مثلا ركز على رسم الترندات
والدعوم والمقاومات فقط واترك المؤشرات جانبا لانها لن تفيدك فى شىء لانها هى التى تتبع السعر
وليس العكس
بالتوفيق

mohamed ahmed35
05-08-2015, 03:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أشكرك انك طرحت هذا الموضوع لاأنى كنت بحاجة الى تفصيل من الاعضاء حولة تقبل مرورى

---------- Post added at 02:38 AM ---------- Previous post was at 01:44 AM ----------

السلام عليكم ورحمه اللحاول ان تبحث عن استراتيجية سهلة
وقم بتطبيقها علي الحساب التجريبي لازم تبدء خطوة خطوة و تدريجيا يعنى اول حاجة تتعلمها هى كيفية التعامل مع المنصة و معرفة كل ايقوناتها و هذا مشروح اما بالقسم التعليمي او على اليوتوب

waelmma
05-08-2015, 08:47
:):happy::happy: المهم اخى الكريم ان تكون على علم بمبادىء الفوركس
وعلى اساسياته وبعدين التعرف على الميتاتريدر وكيفية التعامل معها وربنا يوفقك

asxqw
05-08-2015, 11:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انت لو ركزت على حاجة معينة مش هتوه مثلا ركز على رسم الترند اتم اذا دخلت على قسم لازم تبدء خطوة خطوة خطوة و تدريجيا يعنى اول حاجة تتعلمها هى كيفية التعامل مع المنصة و معرفة التدريب هتلاقي شروحات كتير ومبسطة وممكن في البداية تبدأ بحساب تجريبي علشان تتعلم كويس وتقدر تعرف البرنامج والدعوم والمقاومات فقط واترك المؤشرات جانبا لانها لن تفيدك فى شىء لانها هى التى تتبع السعر

---------- Post added at 08:17 AM ---------- Previous post was at 08:16 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،لو ركزت على حاجة معينة مش هتوه مثلا ركز على رسم الترند اتم اذا دخلت على قسم لازم تبدء خطوة خطوة خطوة و تدريجيا يعنى اول حاجة تتعلمها هى كيفية التعامل مع المنصة و معرفة التدريب هتلاقي شروحات كتير ومبسطة بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

aminalamor
05-08-2015, 12:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان المؤشرات التي يستعملها المتداولون كثيرة جدا وعلى هذا انا انصحب بالذهاب الى القسم الخاص بالمؤشرات ومن ثم ستعرف كل ماتحتاج اليه عن المؤشرات
بالتوفقي للجميع

popa2015
05-15-2015, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

tabaki
05-16-2015, 12:14
اظن يا اخي ان المتاجر المبتدا يكون في الغالب هو ضحية السوق لنقص خبراته ومرونته
الاهم ان المبتدا لا يكون متسرع للتداول الحقيقي ويحاول ينمي قدراته في الديمو اولا

ahmed bakry
05-16-2015, 12:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اخى الكريم الجليل
بما انك مبتدء ف مجال الفوركس لابد ان تعمل ليك استراتيجية خاصة تعمل من خلالها وكمان انت تقدر تبداء التداول لما تجمع عدد بونصات يمكنك من الدخول ف عقد صفقات
والله المستعان

alaa ali
05-16-2015, 12:24
اهلا بكم
لازم تتعب بنفسك وتهتم بالتدريب على الحساب التجريبى واختيار استراتيجة رابحة لتحقيق النجاح فى الفوركس
بالتوفيق

faridd
05-16-2015, 15:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تستطيع التداول بكل العملات الموجودة في المنصة أخي الكريم فقط يلزمك الحذر ما دمت مبتدء وحاول تختار العملات الرئيسية

جابر1979
05-16-2015, 15:14
-السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ،
يجب على كل مبتدأ في هذا المجال ان يأخذ الوقت الكافي و ينتظر حتى يتعلم ولو قليلا طرق تداول جيدة و يعمل على تطوير استراتيجيات ناجحة .

ahme01
05-16-2015, 19:21
موضوعك جيد ويحتاج إلى المزيد من الشرح الكامل ويعتبر هذا الموضوع غير كامل فمن الممكن ان تكون هناك أمثال كثيرة تعطيها لنا

osama147
05-16-2015, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اهاا اخي يجب ان نتعلم الفوركس جيدااا حتى نحقق ارباح جيدة وانصحك بتعلم لذالك حتى تحقق ارباحك وحاول فتح حساب تجريبي حتى تتعلم اكتر
تقبل مروري

طارق محمد احمد
05-16-2015, 19:24
.. لا عادى كلنا كنا تائهين فى الاول خالص كنت ابص على المنصة اقول ايه كل ده صعبة اوى ديه حعمل فيها ايه ديه بس الحمد لله بعد ممارسة فهمتها بس انا الان الصراحة لسه اواجه مشكلة الطمع وطبعا كل اسبوع على استراتيجية بحاول اشوف ايه الاستراتيجية اللى حشتغل بيها بعد كده وبنزل اقعد مع ناس واتعلم منهم ومشترك فى جروبات على الفيس مهتمة بالفوركس انا من اسكندرية لو انت من اسكندرية اقولك على الناس ديه عشان تتعلم منهم بس برده المنتدى فيه مواضيع كثيرة رائعة
والدعوم والمقاومات فقط واترك المؤشرات جانبا لانها لن تفيدك فى شىء لانها هى التى تتبع السعر
وليس العكس
بالتوفيق

شهيرة
05-21-2015, 22:03
السلام عليكم ورحمه الله .. لا عادى كلنا كنا تائهين فى الاول خالص كنت ابص على المنصة اقول ايه كل ده صعبة اوى ديه حعمل فيها ايه ديه بس الحمد لله بعد ممارسة فهمتها بس انا الان الصراحة لسه اواجه مشكلة الطمع وطبعا كل اسبوع على استراتيجية بحاول اشوف ايه الاستراتيجية اللى حشتغل بيها بعد كده وبنزل اقعد مع ناس واتعلم منهم ومشترك فى جروبات على الفيس مهتمة بالفوركس انا من اسكندرية لو انت من اسكندرية اقولك على الناس ديه عشان تتعلم منهم بس برده المنتدى فيه مواضيع كثيرة رائعة

sameh-a
05-22-2015, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله
من خلال التعليم ومشاهدة الفيديوهات انت من تقرر طريقة التداول والاستراتيجية المناسبة
وتطبيقها على الحساب التجريبي وبعدها تنتقل للحساب الحقيقي والله الموفق

magic777
05-22-2015, 21:24
السلام عليكم ورحمة الله
من خلال التعليم ومشاهدة الفيديوهات انت من تقرر طريقة التداول والاستراتيجية المناسبة
وتطبيقها على الحساب التجريبي وبعدها تنتقل للحساب الحقيقي والله الموفق

ومع التجارب هتكون الاخطاء الاول لو انت اتعلمتها على الحساب الديمو هتوفر على نفسك خسائر كتير بس الاول تدي لنفسك الوقت الكافي للعمل على الحساب وانك تقدر بالفعل
تحقق ربح متواصل في الديمو الاول

masry928
05-22-2015, 22:05
ارجو من الاخوة المحترفين افادتي عن افضل طريقة للبداية لاني ادخل الميتاتريدر احس اني تايه رغم اني بطبق الشروحات تمام

osama147
05-22-2015, 22:09
تحية طيبة وبعد..
اخى ان التاجر المبتدأ يجب ان يكون صبور وان يكون ناوي ان يتعلم بشكل كبير فى مجال الفوركس حتى يحقق ارباح جيدة
تقبل مروري

al-Mashhadani64
05-22-2015, 22:50
السلام عليمكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم بما انك لسه مبتديء انصحك اخي ان تدخل الى القسم التعليمي في المنتدى وتحاول تبدأ التعليم من الالف ال اليء ثم تفتح حساب تجريبي تطبق عليه ماقرأت وستكون متداول ناجح ان شاء الله وتقبل مروري

hhpr1212
05-22-2015, 23:21
البدئ بالمتناجر في العملات يجب ان يكون مسبوقا بعلم في هذا المجال
كما يمكن ان تتعلم من كتاب اسرار الفوركس كل ما تحتاج اليه
لكن يجب ان تقراه من الاول الى الاخر وهو كتاب لاغنى عنه للمبتدى
ومن هنا لن تتيه كثيرا اي انه يكون لك مبادئ

noor eldyen
05-23-2015, 00:08

darsh
05-23-2015, 00:16
اخى سهل التعلم ابدا بتعلم التدوال على الربامجد مثل المتاتريرد وحاول تستفيد من الفديهوات الى على اليوتيوب وبعد كده اتعرف المؤشرات

ASMAA TAHA
05-23-2015, 00:28
لكى تبدا فى الفوركس لابد ان تاخذ فكرة اولا على الاقل عن طريقة قراءة كتاب يعرفك ماهية الفوركس
ثم فتح حساب تجريبى والتطبيق والتجريب عليه ثم بعد ذلك وضع راس المال الخاص بك فى حساب حقيقى

investtime
05-23-2015, 00:41
اخي لتتعلم التعامل على منصة الميتاترايد انصحك بالفيديوهات فهي اكثر وضوح في الشرح
لأنها تعتمد على الجانب التطبيقي وهي متوفرة في المنتدى بشكل وفير وبالغة العربية بالتوفيق

jamila cchahed
05-23-2015, 00:46
بسم الله الرحمان الرحيم والله يا اخى انت لو ركزت على حاجة معينة مش هتوه مثلا ركز على رسم الترندات
وليس العكس
تقبل مروري
والسلام

اراس جميل
05-23-2015, 00:49
اخي العزيز تستطيع ان تتعلم جميع طرق التداول من خلال الفيديوهات والملفات الموجودة في المنتدى وهي غنية جدا بالمعلومات الخاصة بالاعمال الخاصة بالتداول ويمكن فتح حساب تجريبي باي موقع لكي تمارس هذه العمل كمبتدأ لتتجنب الوقوع في الخسارة اثناء العمل الحقيقي

hithamseyam
05-23-2015, 01:03
بسم الله الرحمن الرحيم
التدوال للمبتدء،،،
على غير الحال في الاسواق الأخرى، فإنت لا تحتاج للكثير من الأمور كي تبدأ التداول في فوركس. فلا تحتاج إلى رخصة، و يمكنك البدأ برأس مال صغير جداً. إلا أنه من غير الحكمة أن تقوم بالبدأ في التداول في هذا السوق من دون التحضير الكافي المسبق، مما يتضمن القراءة و الدراسة و التعرف على مداخل و مخارج هذا السوق، بالإضافة إلى إختيار السمسار الذي يمكن الاعتماد عليه.

ملاك الروح
05-23-2015, 01:10
اخي انا انصح كل مبتدئ ان يعمل على حساب جريبي وتطبيق الاستراتيجيات
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح

mohamed12345
05-23-2015, 20:26
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد والله يا اخى انت لو ركزت على حاجة معينة مش هتوه مثلا ركز على رسم الترندات
وليس العكس

magic777
05-24-2015, 01:06
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد والله يا اخى انت لو ركزت على حاجة معينة مش هتوه مثلا ركز على رسم الترندات
وليس العكس

من المعروف اخي ن الدعوم والمقاومات هيا سر العمل الصحيح في الفوركس وطبعا لازم تحددها جيدا وده مش هيكون ابدا الا مع الخبره الجيده والفهم الكامل
للمجال الي انت بتعمل فيه حتى تحقق النجاح المطلوب

nda
05-24-2015, 10:11
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم العيب في استراتيجيات الدعم والمقاومة هو أنها عادة ما يكون صغير
الأرباح والخسائر أكبر لمن لابد من التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية التي تساعد في المتجاجرة الحقيقية لأن التعلم الجيد اساس النجاح.

ayoub321
05-25-2015, 11:46
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور على هذا الموضوع المفيد ورائع
أنصحك بتجربة استراتجية سهلا على حساب تجريبي أولاً
اتمنى لنا ولكم التوفيق والنجاح

BASAM IBRAHEM
05-25-2015, 22:57

sameh-a
05-25-2015, 23:41
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم في البدايه حاول التدرب جيدا وشاهد الفيديوهات وتدرب
على منصة الميتاتريدر جيدا وحاول ان تتعلم على استراتيجية مناسبة بعد ذلك ابدأ

ahmed bakry
05-26-2015, 00:22
والله مااقدرش انى اقولك المطلوب ايه بالظبط لانه مجال الفوركس مجال كبير وضخم ومحتاج لوقت
كبير علشان تتعلم وتفهم كل اللى فيه وكمان الميتاتريدر محتاج لوقت علشان يتفهم كل حاجة
وكيفية عقد الصفقات خلاله وتقبل مرورى ومشكور اخى الكريم

algeriaforex
05-26-2015, 00:23
أخي الكريم ابحث على اليوتوب و ستجد العديد من الشروحات التعليمية لسوق الفوركس
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا جزيلا

Ratso277
05-26-2015, 00:34
مرحبا الموضوع مفيد ولكن لم أجد احد يشرح شرح كامل ووافي لكيفية البداية الصحيحة اتمنى من أحد اعضاء المنتدى ان يقدم شرحا لنستفيد جميعا وشكرا جميعا.

wael33
05-26-2015, 15:48
انا اعتقد ان الطريقة المثلى لتحقيق الربح بغض النظر عن اتجاه السوق
هى المتاجرة اثناء الاخبار الاقتصادية و لكن انا لا افضل ابدا المتاجرة على الاخبار

Omar99
05-26-2015, 16:25
التداول للمبتدء طبعا بيشوف التجارة فى الفوركس صعبة جدا بس فى حالة التعلم حول طريقة التجارة السليمة اعتقد ان التاجر ممكن يحقق ارباح من الفوركس من خلال التعلم من تاجر محترف فى هذا المجال الكبير

magic777
05-26-2015, 17:02
التداول للمبتدء طبعا بيشوف التجارة فى الفوركس صعبة جدا بس فى حالة التعلم حول طريقة التجارة السليمة اعتقد ان التاجر ممكن يحقق ارباح من الفوركس من خلال التعلم من تاجر محترف فى هذا المجال الكبير

اكيد اخي التدريب والتعلم هنا هو السر في حصول المتاجر على خبره جيده يقدر بها يعمل الارباح الي بيحلم بيها ويكون افضل بكتير بعد
كده في المستقبل وده افضل

mohamedhassn
05-26-2015, 17:34
الاشكال واحب ان يدلني احد عن طرقة مبسطة لمعرفة المؤشرات واشكالها واسمائها وهكذ لو تكرمتوا...

معتصم سباعنة
05-26-2015, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي ادخل القسم التعليمي ومن ثم توجه الى المواضيع المثبته وسوف تحترف بإذن الله تعالى وعليك بالتخطيط وتطبيق الاستراتيجيات على الحساب التجريبي قبل الخوض في الحساب الحي
تقبل مروري اخي الكريم

MOHAMED forex00
05-26-2015, 19:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الاعزاء
هذه اول كلماتي فى اول لحظات فة منتداتكم المحترم
ارجو من الاخوة المحترفين افادتي عن افضل طريقة للبداية لاني ادخل الميتاتريدر احس اني تايه رغم اني بطبق الشروحات تمام ولكن عند التجريب الفعلي تتهوه منى

جزاكم الله خيرا

Kiing
05-27-2015, 15:36
لا عادى كلنا منها متلا انه مع الاول خالص كنت ابص على المنصة اقول ايه تم منه مع عمل فيها ممكن لانه مع الحمد لله بعد ممارسة نقول انه منه تم من الممكن تم انا الان الصراحة نقول انه مربح

العراقي
06-13-2015, 14:22
لكى تبدا فى الفوركس لابد ان تاخذ فكرة اولا على الاقل عن طريقة قراءة كتاب يعرفك ماهية الفوركس
ثم فتح حساب تجريبى والتطبيق والتجريب عليه ثم بعد ذلك وضع راس المال الخاص بك فى حساب حقيقى

alaaelsayed
06-13-2015, 19:41
السلام عليكم يجب اولا مشاهدة الدروس التعليمية ومعرفتها جيدا حاجة حاجة والتعرف على مصطلحات الفوركس ومعرفتها ايضا ثم البدء فى حساب تجريبى ويجب ان تعرف ازاى تقدر تحدد اتجاه العملة وامتى تبيع او تشترى ومتستعجلش وتكون متحكم فى نفسيتك وتعرف ادارة راس المال وربنا الموفق

aziz18
06-14-2015, 00:07
انا ايضا عضو جديد و مبتدئ لكن احاول التعلم ببطء و اكتساب الخبرة
بالتوفيق اخي اتمنى لك الافضل
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

alaa ali
06-14-2015, 00:08
اهلا بكم
اهم النصائح للمبتدئين بالفوركس هى التعلم لان المال لا يصنع المتداول .. بل أن المتداول هو من يصنع المال
بالتوفيق

ibrahim forex
06-14-2015, 05:04
حاول ان تبحث عن استراتيجية سهلة وقم بتطبيقها علي الحساب التجريبي اولا وبعد اتقانها ومشاهدة ارباحها قم بالتداول علي الحساب الحقيقي

محمد عز الدين عيد خضري
06-14-2015, 07:09
في البداية خالص اذهب الي القسم التعليمي للمبتدئين اقراء
معظم الموضوعات فيه ومن ثم شاهد الفديوهات التعليمية وافتح حساب تجريبي طبق عليه

waelmma
06-14-2015, 10:34
اخى الكريم نصيحتى لك بالدخول على القسم التعليمى وهتجد هناك كتب كثيرة يمكنك تحميلها
هتتعرف نها على مبادىء الفوركس ثم ادخل الى تعلم الميتاتريدر على اليوتيوب وادارة راس المال

AH3
06-15-2015, 00:34
السلام عليكم والصلاه علي محمد النبي الخاتم عليه افضل الصلوات والسلام
اخي الكريم حاول ومارس مع الوفت ستسيطر في النهاية علي الشارت تحياتي

dhiebj316
06-15-2015, 01:06
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
اخي الكريم بما انك لسه مبتديء انصحك اخي ان تدخل الى القسم التعليمي في المنتدى وتحاول تبدأ التعليم

mechanical
06-15-2015, 22:51
السلام عليكم .... النصيحة مني لكل النس المبتدئين ممكن بعملوا علي التعليم اولا لان الموضوع مهم جدا وكتير صعب وكمان عايز تعليم كتير
بالتوفيق ان شاء الله

mohamed12345
06-17-2015, 19:04
وليس العكس

ridabest
06-17-2015, 19:07
السلام عليكم لجميع اعضاء المنتدى العربي اشكركم جزيل الشكر على الموضوع لقد استفدت منه كثير في الوقت الحالي انا مبتدئ لا استطيع افادتكم امل ان ان استطيع في المستقبل وتذكر لا تبخلوا ولو بكلمة و شكرا

Kiing
06-24-2015, 21:07
ممكن متلا انه خالص تم منه متلا انه ممكن معه ان كنت ابص على المنصة اقول تم منه متلا مع اي من صعبة اوى ديه حعمل فيها لانه مع اي من ممارسة فهمتها معه من مشكلة الطمع

sameh-a
06-24-2015, 22:50
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انصحك كمبتء ان تتريث قليلا ولا تدخل تداول يجب ان
تتعلم اكثر وتتداول على حسابك التجريبي اكثر وتستفاد من اخطاءك لا تستعجل

rachiidx
06-24-2015, 23:20
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا أيضا جديد في هذا المندى و اتمنى من الله تعالى ان أستفيد منكم و شكرا لكم جميعا بالتوفيق

MONTASR SHABAN
06-24-2015, 23:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان المؤشرات التي يستعملها المتداولون كثيرة جدا وعلى هذا انا انصحب بالذهاب الى القسم الخاص بالمؤشرات ومن ثم ستعرف كل ماتحتاج اليه عن المؤشرات
بالتوفقي للجميع

OSAMA AMER
06-25-2015, 03:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب افضل طريقة للبداية اخى الكريم ى ان تقوم بتعلم الفوركس بطريقة جيدة من خلال الكتب ومن خلال الفيديوهات المتاحة على المنتدى وعلى المواقع الاخرى

gehad87
07-22-2015, 20:35
المفروض انك تاخد وقتك في القراءة والدراسة اولا قبل البدء في التداول ده لو عاوز انك تفيد نفسك فعلا
وبعد كده بتشاهد الشروحات بالفيديو وتتعلم وواحدة واحدة التوهان ده هيروح وتيجي الثقة

karimovtich
07-22-2015, 22:45
اعتقد بان الامر طبيعي فاي شئ جديد يتعلمه الانسان يكون في البدايه صعب ومركب ولكن الاصرا والصواب والخطا بيعلمو الانسان انا مازلت في البدايه ولكن مستمتع بالفيديوهات وقمت بفتح حساب تجريبي لاتعلم منه لابد من اخذ المخاطره والتعلم لا ياتي في يوم وليله

AH3
07-29-2015, 17:35
بالفعل اخي الحساب الاسلامي هنا بيكون من غير فوائد ويقدر المتاجر يختار الحساب ده من البدايه مع مرحله التسجيل علشان يقدر يعمل

@bd
08-13-2015, 16:40
وقم بتطبيقها علي الحساب التجريبي لازم تبدء خطوة خطوة و تدريجيا يعنى اول حاجة تتعلمها هى كيفية التعامل مع المنصة و معرفة كل ايقوناتها و هذا مشروح اما بالقسم التعليمي او على اليوتوب

abolina
08-27-2015, 17:49
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
يا إخوان شرحكم معمق ومفيد لكم مني فائق الإحترام والتقدير وجزاكم الله خيرا

sharshabil
08-28-2015, 00:11
افضل طريقة ان تاخد كل الاساسيات و من بعدها ان تتابع السوق من خلال الاخبار
و المنصة تتابع التحركا ت اتو تغيرات الاسعار و سوف تفهكم كتير من الامور

forex all arabes
08-28-2015, 10:19
مرحبا اخي الكريم وسعدت بموضوعك بما انك لسه مبتديء انصحك اخي ان تدخل الى القسم التعليمي في المنتدى وتحاول تبدأ التعليم من الالف ال اليء ثم تفتح حساب تجريبي تطبق عليه ماقرأت وستكون متداول ناجح يارب اكون افدك واتمني لك مزيد من الربح

dhmo
08-28-2015, 17:35
افضل طريقة ان تاخد كل الاساسيات و من بعدها ان تتابع السوق من خلال الاخبار
و المنصة تتابع التحركا ت اتو تغيرات الاسعار و سوف تفهكم كتير من الامور

كل القواعد مطلوبه وايضا هنا اهم حاجه المبتدأ لازم يعرفها ان التعلم هو الي هيوصله لما يريد في النهايه فلازم يتعلم كويس ازاي يتاجر في المجال ده ويعمل على اكتساب الخبره الجيده الي
هتساعده على انه يكون افضل في المستقبل له

mohsiin
08-28-2015, 17:39
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الكريم من الافظل لك ان تركز على شيء محدد كرسم التراندات والدعوم والمقاومات
اواترك المؤشرات لانها لن تفبدك في شيء لانها هي التي تتبع السعر وليس العكس
موفق اخي

marwanadam
08-28-2015, 18:05
مرحبا بك اخى كل الامور الدى تريد ان تعرفها عن المنتى وكدالك التداول ممكن ان تجدها فى القسم التعليمى فى المنتدى ما عليك الى ان تبحت عن الامور التى تريد
وان تجرب فى الحساب التجريبى لكى تكتسر المزيد من الخبرة وبتوفيق

rimox
08-28-2015, 18:25
اهاا اخي يجب ان نتعلم الفوركس جيدااا حتى نحقق ارباح جيدة وانصحك بتعلم لذالك حتى تحقق ارباحك وحاول فتح حساب تجريبي حتى تتعلم اكتر

saiddeco
08-28-2015, 18:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. لكل مبتدأ يريد البدء اول شى عليه الذهاب إلى قسم التعليمي فهو موجود خصيصا للمبتدئين و الذين يبحثون عن من يرشدهم

andro2016
09-23-2015, 22:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة دور على الانترنت على فيديوهات تشرح المؤشرات اخى الكريم
والموفينج افريج والفيبوناتشى والنماذج السعرية كل هذا مهم جدا وللتاكد من الفرصة بالتوفيق

الاصيل
09-23-2015, 22:25
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اذا اردت ان تكسر هيبة الدخول الى البرنامج
امامك خطوتين
الأولى مشاهدة الفديوهات التي تشرح طريقة التعامل مع البرنامج
والثانية التطبيق عن طريق حساب تجريبى
تمنياتى بالتوفيق

akram mohamed obaid
09-28-2015, 13:59
اخي الكريم عليك بالدخول الى الاقسام التعليميه الموجوده في اقسام المنتدى فيها الكثير من المواضيع الهادفه والمهمه عن الفوركس والتحليلات وكيفيه الدخول الى منصه التداول والشرح الكامل عن العمل على المنصه
تقبل مروري

heroo252
09-28-2015, 14:10
لازم اى اوحد جديد فى المجال يتاجر بطريقة كويسه على حساب ديمو اولا
وحساب بونص حقيقى بعد كده ومع الوقت هيتقن كل شىء ويتاجر بفلوس حقيقه

عاشق الفوركس
09-28-2015, 14:28
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
يجب ان تتعلم منذ البداية وانا تصبر على التعلم وان شاء الله تحقق تقدم مع الوقت بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

snnaky
10-27-2015, 21:35
اهلا بك اخى او اختى
حضرتك مش واضح انت مشكلتك اية هل هى مشكلة فى تعلم التحليل وتطبيقة ولا فى استخدام الميتاتريدر كبرنامج
اذا كان للتحليل الفنى فو امر بسيط والمنتدى بة الكثير من الشروحات وعليك بااساسيات زى الترند والدعوم والمقومات
اما ان كان طريقة استخدام البرنامج فايضا يوجد شرح بالمنتدى وهو يشرح لك كيف تستخدم البرنامج وتفتح صفقات وشرح لكل كبيرة وضغيرة بالبرنامج

kacembouden1
10-29-2015, 21:10

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

salak
10-30-2015, 19:43
اولا يا اخي لا يوجد من ولد خبيرا في اي مجال فالكل مروا من الابتداء والهواية في الاول
بالتالي لا ترى انك مبتدا وغير مؤهل للنجاح فممكن تنضج وتصير افضل خبير ومحلل

@bd
11-03-2015, 20:42

ashraf mamdouh
11-03-2015, 20:44
حتى تكون بدايتك صحيحة وحتى لا ضيع مجهودك وتتشتت افكارك عليك الابتعاد عن البحث عن افضل مؤشر
والبدأ فى تعلم الدعوم والمقاومات فهى اساس التحليل الفنى

nuclear2010
11-03-2015, 21:40
السلام عليكم جميعا
البدئ بالمتناجر في العملات يجب ان يكون مسبوقا بعلم في هذا المجال
كما يمكن ان تتعلم من كتاب اسرار الفوركس كل ما تحتاج اليه
لكن يجب ان تقراه من الاول الى الاخر وهو كتاب لاغنى عنه للمبتدى
ومن هنا لن تتيه كثيرا اي انه يكون لك مبادئ
تقبل تحياتى

ashraf mamdouh
11-03-2015, 21:44
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ـأخى الكريم تعتبر طرقة الاعتماد على الدعوم والمقاومات هى أهم الطرق وأبسطها
كل ما عليك هو ان تقوم بالبحث عن الدعوم والمقاومات القوية وتنتظر السعر عندها

baite
11-03-2015, 22:05
شكرا لك اخي على هذه المعلومة المفيد والموضوع
المميز جدا شكرا لك اخي وفي انتظار المزيد من مواضيعك الممتازة
و المفيدة بطبيعة الحال

مريم ميري
11-06-2015, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم انت في البداية ركو على تعلم اسس الفوركس وحاول تقرا عن تاريخه واما بالنسبة
للاستيراتيجية فمفيش استيراتيجية محددة ولكن انت ممكن تجرب عدة طرق وتختار المناسب ليك
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتى العربي