PDA

View Full Version : انا جديد على الفوركس

Pages : [1] 2

salahhnk
05-05-2015, 01:00
السلام عليكم ورحمة الله
انا جديد على الفوركس و اريد ان اعرف كيف سأكتسب خبرة في هاذا المجال وكيف اربح اموال من هذا المجال و شكرا:ok:

ilyes chaieb
05-07-2015, 13:33
الخبرة تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد على التوقعات و على متابعة الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على النجاح ..

samieh
05-08-2015, 00:32
السلام عليكم
ستكتسب خبرة من كثرة التعلم والتدريب على الديمو قبل البدء فى الحقيقى
ويوجد فى المنتدى قسم للمبتدأين يمكنك زيارته سيفيدك كثيرا ان شاء الله

popa2015
05-15-2015, 19:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

noureddineb
05-15-2015, 19:27
بسم الله الرحمان الرحيم
اعتقد انك ستكتسب الخبرة عبر الاستفادة من اخطائك وعبر الوقت ستعرف كل شيئ لما يليق
أسأل الله لي ولكم التوفيق

معتصم سباعنة
05-15-2015, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي من خلال الردود سوف تكسب البونص - وسوف يحول الى حسابك في انستا فوركس وبعد ذلك تتاجر وتسحب ارباحك
تقبل مروري

adnan1969
05-15-2015, 19:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الغالي في مواضيع جيده في القسم التعليمي فيها فائده كثيره وممكن تكسب الخبره منها وفي فديوات ايضا ممكن تطلع عليها

محمود مرعى
05-15-2015, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله
انا جديد على الفوركس و اريد ان اعرف كيف سأكتسب خبرة في هاذا المجال وكيف اربح اموال من هذا المجال و شكرا:ok:
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا استاذى صلاح وطبعا اهلا وسهلا بيك معانا وان شاء الله تكون من التجار
اناجحين وانت ممكن تكنب كل اللى انت عايزه فى صورة اسئلة واحنا نجاوبك علي اسئلتك وربنا يكرمك

yhassen
05-15-2015, 21:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد
قبل بدأ العمل في الفوركس يجب ان تسمع فيديوهات تعليمية وتتابع شروحـــات
ثم تقرر بعد ذلك و أسأل الله الربح الوفير و تحقيق الأحلام للجميع
اشكرك شكرا جزيلا و بالتوفيق ان شـــاء الله

مصراوى
05-15-2015, 21:11
اخى الفاضل انصحك اتن تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خللة مع التدريب على التجريبى وبالتوفيق للجميع

ahme01
05-16-2015, 19:17
بسـم لله الرحمــن الرحيـم
والصـلآة والســلآم على آشــرف المرسليــــن
السّلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك على الموضوع
واصل تميزك وتألقك
وجزاك الله خير ...

ali.22595
05-25-2015, 02:55
اخى الفاضل عليك ان تتعلم الاول وتتدرب كويس على حساب تجريبى واستعمل استراتيجية خاصة بيك
عشان تكون خبرة وشوف فيديوهات تعلمية وطريقة التداول من الاشخاص ومعا الوقت هتكون خبرة

raaslen316
05-25-2015, 06:17
بسم الله الرحمان الرحيم
اعتقد انك ستكتسب الخبرة عبر الاستفادة من اخطائك
وعبر الوقت ستعرف كل شيئ لما يليق

---------- Post added at 03:17 AM ---------- Previous post was at 01:03 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد
قبل بدأ العمل في الفوركس
يجب ان تسمع فيديوهات تعليمية
وتتابع شروحـــات
ثم تقرر بعد ذلك
و أسأل الله الربح الوفير
و تحقيق الأحلام للجميع
اشكرك شكرا جزيلا
و بالتوفيق ان شـــاء الله

sameh-a
05-26-2015, 00:10
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم بما انك جديد على عمل الفوركس انصحك
باتباع دورات على الفوركس ومشاهدة الفيديوهات + العمل على الحساب التجريبي

big.pharaoh
05-26-2015, 00:16
السلام عليكم ورحمة الله

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بص يا صديقي الخبره عشان تكتسبها لازم ممارسه وعشان تبدأ تمارس لازم تعرف من أين تبدأ .. اول خطوه لازم تبدأ بيها هي انك تتعلم الميتاتريدر وطريقة فتح صفقات واغلاقها وتشوف استراتيجيه تداول تتعلمها وتحاول تبدأ تشتغل عليها ان شاء الله

bimbo
05-26-2015, 00:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته و الصلاة وسلام على رسول الله بكل بساطة و صراحة سوق الفوركس ليس لعبة اطفال او قمار

نادر صباح الدين
05-26-2015, 00:20
يمكن أن تطرح أسئلة وموضوعات للنقاش، وليس بالضرورة أن تجيب على أسئلة لا تعرف بها، فمن خلال قراءاتك لكتب الفوركس، أومتابعتك لأفلام فيديو أو غير ذلك يصبح في مقدورك أن تستفسر عن موضوعات لم تكون واضحة فيما قرأته أو تناولته، فيمكن ن تجعل هذه مقدمة لموضوعات تتم مناقشتها مع اعضاء المنتدى، وتحقق من خلالها البونص المطلوب.

hithamseyam
05-26-2015, 00:46
بسم الله الرحمن الرحيم
ان المواضيعالتى تعرض فى الفوركس فى غايه الاهميه، والتشويق ، ارجو منكم التكرم بالشرح بتفصيل اعمق
انا جديد فى المنتدى وفى حاجات كتيره انا مش بفهمها يايرت لما السؤال يتحط الاقى شرح وتفسير ليه

FullyActive
05-26-2015, 02:02
هتكتسب الخبرة من خلال متاجرتك سواء ربحت او خسرت كل شىء تقوم به يضيف لك خبرة او معلومة جديدة
وطبعا من خلال متابعة السوق والاخبار و التقارير وتتابع تأثيرها على العملة

Kiing
05-26-2015, 04:20
ممكن انه من مراجعة المواضيع التعليمية تم متلا مع اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه منه متلا سلاحك الوحيد للناجح فالسوق اي انه معتمد على التوقعات تم منه على متابعة الاخبار يمكنه

FullyActive
05-26-2015, 04:38
هتكتسب خبرة بالتعلم والدراسة والمتابعة والمتاجرة لفترة زمنية طويلة ..
ولا تقلق كلنا فى البداية كنا مبتدئين حتى وصلنا الى مستوى جيد فى الفوركس

mohammedsabih
05-26-2015, 06:10
السلام عليكم اخي يجب عليك في البدايه ان تبحث عن المواضيع العلميه المناسبه لك كمبتديء من المنتدى
ثم تدخل على حساب ديمو وبمرور الوقت ستكتسب الخبره من خلال التعلم والممارسه وشكرا ...

Omar99
05-26-2015, 10:41
اى تاجر جديد فى الفوركس عليه ان يدرك ان هذا المجال ليس بالسهل على الاطلاق و ليس بالصعب على الاطلاق و يجب على التجار فى الفوركس ان يحاولو التدريب الكبير فى هذه التجارة للوصول الى الارباح الكبيرة فى المستقبل

magic777
05-26-2015, 14:02

كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

8150017
05-26-2015, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على سيدنا محمد الصادق الامين وخاتم المرسلين اتعلم اولا من اى كتاب نظرى ثم اتعلم عملى على حساب ديمو فى مده لا تقل عن 6 اشهر وربنا يوفق

ASMAA TAHA
05-27-2015, 02:05
سوف تكسب الخبرة فى الفوركس مع الوقت اى انك لابد ان تاخذ وقتك ولا تستعجل وخذ واقتك فى قراءة الكتب والتعلم
وايضا خذ وقتك فى التطبيق على الحساب التجريبى فكلما زاد وقت التعلم كلما كان افضل

almared13
05-27-2015, 03:29
السلام عليكم ورحمة الله ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الكريم على مجهود رائع ومميز أخي الفاضل أنتضر منك المزيد من إبدعاتك بخصوص هذا المجال بتداولتك في السوق
مع تحياتي تقبل مروري

yyahhyaa
05-27-2015, 05:57
وعليك السلام ورحمة الله وبركاته

أولا يجب عليك فتح حساب تجريبي والتدرب عليه
وبعدها أن تقرأ في قسم المبتئين عن كل ما تستطيع أن تقوم به في الفوركس وتجرب استرتيجيات تناسبك في السوق
وعندها ستكون جاهزا للتداول بالبونس الذي قد أتيت به من الشركة

احمد سعيد على
05-27-2015, 11:08
الخبرة تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد على التوقعات و على متابعة الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على النجاح ..

almared13
05-27-2015, 11:19
شكرأااااأااااااااااااا

السلام عليكم ورحمة الله ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الكريم على مجهود رائع ومميز أخي الفاضل أنتضر منك المزيد من إبدعاتك بخصوص هذا المجال بتداولتك في السوق
مع تحياتي تقبل مروري

midouknight
05-27-2015, 11:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الفاضل المنتدى خاصةً في قسمه التعليمي مليء بالشروحات حاول المثابرة والعمل

nora40
05-27-2015, 13:36
نعم اخي ، يعتبر اخي التداول وقت الاخبار من ا خطر طرق التداول
لانه تكمل الخطورة في عدم معرفة يتجاه السوق
وهنا يمكن للمتداول المبتدء ان يخسر كل شيئ ف لمحة بصر.

جابر1979
05-27-2015, 13:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لتربح أموال من الفوركس يجب أخد الوقت الكافي للتداول على العملات و عدم التسرع في فتح الصفقات حتى ترى نجاح سأوضح من خلال التحليل الفني . بالتوفيق اخي الكريم

m.kh
05-27-2015, 15:07
لكي تكتسب الخبرة اللازمة في البداية عليك بتحميل كتب تعليم الفوركس للمبتدئين باللغة العربية وتقراهم كويس وتحمل كورس تعليمي فيديو للفوركس لمحاضر كويس وتمشي معاه تدريجيا وبعد كدة تشتغل على الحساب الديمو فترة طويلة وتتعلم وتجرب الاستراتيجيات والطرق المختلفة للتداول والمتاجرة وتجربها في الحساب الديمو وعليك بالقسم التعليمي والتفاعل فيه وقراءة المواضيع والاستفادة منها وربنا يوفقك ان شاء الله

wlaa
05-27-2015, 19:48
نعم في هذا اليوم خسر الكثير جدا من المتداولين امولا كبيرا و معظمهم خسر كل حساباتهم
ايضا هناك من حقق بعض الارباح الخرافية من التداول في هذا اليوم

sameh-a
05-30-2015, 09:46
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم عليك بالذهاب للمنتدى التعليمي وهناك ستجد
مواضيع كثيرة حدا تفيدك ولبي كل ما يدور في فكرك

al-Mashhadani64
05-30-2015, 09:52
اكيد الخبره تكتسبها من التعلم والتدريب وانصحك ان تبدأ اولا بالقسم التعليمي الموجود في المنتدى لانه سيفيدك جدا وستتعلم منه كثيرا ننتظر منك المزيد وتقبل مروري وبالتوفيق

Wassa04
05-30-2015, 13:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم يمكنك مراجعة القسم التعليمي
للمنتدى بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

atmoul
05-30-2015, 13:32
الجميع أخي مروا من هذه المرحلة وكلنا كنا مبتدئين في المجال لكن التعلم هو من سيوصلك إلى الإحتراف وتصبح بذلك متداول محترف عليك أن تتعلم ولا تتوقف عن التعلم كل يوم هناك جديد في الفوركس

Mr.Kareem
05-30-2015, 13:39
السلام عليكم اخي الكريم
اهلا بك عضوا جديد بين اخوانك انصحك بالقسم التعليمي في المنتدي ستجد كل ما يلزمك من تعليم وتدريب مع ضرورة فتح حساب تجريبي للتدريب عليه..... احترامي لك

doola2020
05-31-2015, 04:00
أخي الكريم الدروس الموجودة علي الانترنت ستكون هي الوسيلة الوحيدة التي يمكنك التعلم منها كيفية التداول وكيفية الربح من سوق الفوركس

هاشم احمد
05-31-2015, 05:05
السلام عليكم رحمة الله وبركاته,
هذه النظرية معقدة
ونريد مفاهيم أكثر حول أساسياتها و تحليلاتها
كل يوم اكتشف اني لا اعرف شيء و على العموم سيستفيد منها اصحاب الخبرة
شكرا وتقبل مرورى

Wassa04
05-31-2015, 08:40
مرحبا اخي الكريم اكتساب الخبرة باتي
فقط بالتعلم و المثابرة و الصبر تقبل مروري

BABAOU
06-01-2015, 01:42
مشكور اخى الكريم على مجهود رائع ومميز أخي الفاضل أنتضر منك المزيد من إبدعاتك بخصوص هذا المجال بتداولتك في السوق مع تحياتي تقبل مروري

Eslam Anwar
06-05-2015, 16:09
اخي الفاضل ... يعني على ما اعتقد انك هتكتسب خبرة بالتعلم والدراسة والمتابعة والمتاجرة لفترة
زمنية طويلة يعني و لا تقلق كلنا فى البداية كنا مبتدئين حتى وصلنا الى مستوى جيد فى الفوركس

mohamedpopo
06-05-2015, 16:13
الخبرة و كيفية المكسب تكون
عن طريق القراءة الكثيرة
و مشاهدة العديد من الشروحات
و يوجد كتاب ايضا لفوركس يمكنك تحميله
و تاخذ الخبرة و المعرفة منه

ehabbob
06-05-2015, 16:50
اخى العضو يوجد فى المنتدى قسم تعليمى ممكن تدخله وتعرف المعلومات اللى فيه وكمان البحث فى جوجل واليوتيوب
والله ولي التوفيق

mohamedpopo
06-05-2015, 16:57
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
الخبرة سوف تكتسبها بالقراءة و مشاهدة شروحات
وتسال و يجبوك فهذا المجال يتطلب عدم الياس او
الاستسلام يجب عليك ان تتعب لتحقيق الربح

mechanical
06-15-2015, 22:36
السلام عليكم .... انت ممكن تدخل الي المنتدي التعليمي وانت ان شاء الله هتلاقي الكتير من الحاجات اللي انت عايزها في الموضوعات المختلفه في المنتدي والتداول
بالتوفيق ان شاء الله

ibrahim forex
06-16-2015, 03:42

seifhd
06-16-2015, 13:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
أنصحك بالتركيز و البحث المنظم مع التجريب لكسب الخبرة
بالتوفيق أخي الكريم

sameh-a
06-16-2015, 19:30
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي الكريم بما انك جديد لا يمكن تدخل التداول مباشرة يجب ان تذهب
للمنتدى التعليمي وتتدرب وتتداول على حسابك الديمو

محمد السيد
06-17-2015, 00:08
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، مفيش شك ان الخبرة بتكتسب عن طريق التعلم
وتجريب ما تعلمته حتى الاجادة .. وقد يتضح في التجريب اخطاء فيتم اضافتها على المعلومات المحصلة
وعليه تنتج الخبرة من المعلومات المكتسبة + المعلومات المكتشفة بالتجربة

abdougagi
06-27-2015, 22:10
بما انك جديد فارحب بك و اتمنى لك حظا موفقا اول خطوة عليك القيام بها هي قراءة اساسيات الفوركس و اتقانها
و تدوينها و ذلك من خلال الدروس الموجودة في موقع daily forex ثم بعد ذلك حمل المنصة ميتاتريدر4 من موقع انستا و ابدا في تجريب ما تعلمت
اتمنى ان اكون قد افدتك

Kiing
06-30-2015, 07:58
ممكن متلا معه من مراجعة المواضيع التعليمية تم منه متلا انه ممكن معه من اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني متلا ممكن معه متلا لانه سلاحك الوحيد للناجح منه متلا فالسوق فقط

pepobm
07-25-2015, 21:51
اخى العضو الكريم يوجد فى المنتدى قسم تعليمى يمكنك ان تدخله وتزيد من معلومه فى امور كثيره كما ان يمكنك البحث فى اليوتيوب
التوفيق من عند الله

رائد
07-25-2015, 22:00
اولا الخبرة تكون عن طريق التعلم و الدرس و امت ربح الأموال فأنت تكسب الآن عن طريق التعاليق و سيتول لك البونص إلى حسابك في انستا فوريكي أول الشهر و تبدأ التداولو و الله الموقف

sameh-a
07-25-2015, 22:58
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم بما أنك جديد على الفوركس انصحك بالذهاب للقسم
التعليمي في المنتدى وهناك سوف تجد مايفيدك فعلا بالنسبة لأمور الربح والخسارة وراس المال والتداول

akram mohamed obaid
07-25-2015, 23:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا وسهلا بك اخي عليك بالدخول الى الاقسام التعليميه الموجوده في المنتدى ومشاهده الفيديوهات المتعلقه بالفوركس لاكثر من مره والدخول لحساب تجريبي حتى تتمكن من اكتساب الخبره المطلوبه والتوفيق لك

soad labib sadek
07-25-2015, 23:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز اهلا و سهلا بك و بحضورك الكريم و بالنسبة لاكتساب الخبرة و النجاح في الفوركس فهي مراحل تبدا بتحصيل العلم و من ثم التجريب و التدريب و من ثم التطبيق و الربح

بالتوفيق

marwanadam
07-25-2015, 23:44
مرحبا بك اخى الخبرة فى الفوركس تكتسب من التعلم
والتجربية العميقة هى التى تادى الى معرفة ما الدى يمكن ان يحدت فى السوق
لدى يجب عليك اخى ان تتعلم وان تجرب كل ما تعلمته فى الحساب التجريبى
ومن تم ممكن ان تدخل فى الحسب الحقيقى
وبتوفيق

Chima
08-19-2015, 06:22
..............

andro2015
08-20-2015, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة او حاجة ابدء بتعلم الفوركس ابحث فى اليوتيوب
عن فيديوهات تعليمية وهتلاقى كتير بعدين اعمل ردود واجمع بونص وتاجر

sameh-a
08-22-2015, 22:56
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انصحك بالذهاب للمنتدى التعليمي وقراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات
التعليمية والتداول على حسابك التجريبي والاستفادة من الاخطاء

patchika
08-22-2015, 23:04
اخي الغالي في مواضيع جيده في القسم التعليمي فيها فائده كثيره وممكن تكسب الخبره منها وفي فديوات ايضا ممكن تطلع

khaliloo
08-22-2015, 23:14
السلام عليكم ورحمة الله بركاته
انصحك بالدهاب للقسم التعليمي وتعلم جيدا وافتح حساب تجريبي ثم بعداه ابتدا بالتدوال

madhat
08-22-2015, 23:32
السلام عليك اخي الكريم ...... يجب ان تتدرب علي حساب تجريبي الاول لفترة لحد ماتعرف السوق بيتعامل معاة ازاي وزور المنتدي التعليمي ........ بالتوفيق للجميع

rimox
08-23-2015, 01:26
ستكتسب خبرة من كثرة التعلم والتدريب على الديمو قبل البدء فى الحقيقى ويوجد فى المنتدى قسم للمبتدأين يمكنك زيارته سيفيدك كثيرا ان شاء الله

---------- Post added at 10:26 PM ---------- Previous post was at 08:56 PM ----------

ستكتسب خبرة من كثرة التعلم والتدريب على الديمو قبل البدء فى الحقيقى ويوجد فى المنتدى قسم للمبتدأين يمكنك زيارته سيفيدك كثيرا ان شاء الله

dhmo
08-23-2015, 16:24
السلام عليك اخي الكريم ...... يجب ان تتدرب علي حساب تجريبي الاول لفترة لحد ماتعرف السوق بيتعامل معاة ازاي وزور المنتدي التعليمي ........ بالتوفيق للجميع

وطبعا هنا المفروض ان اي متاجر مبتدأ لازم يكون عارف ده اخي ولازم تدخل هنا القسم التعليمي علشان فيه شروحات كتير للاساسيات دي علشان تقدر تفهم المجال
كويس لازم يكون الاساس عندك صحيح وكامل ايضا

tarik46
08-30-2015, 23:37
بما انك جديد انصحك بقراءة كتاب عن اساسيات الفوركس و انصحك بموقع جميل و هو موقع daily forex
الذي تعلمت منه شخصيا ثم عليك ان تشاهد محاضرات في يوتيوب عن التحليل الفني و الاساسي و التجريب
على حساب الديمو

ynwa1892
08-30-2015, 23:38
السلام اخي هذا المجال صعب ويجب ان تطول فيه لتكتسب الخبر والطريقة التي تخليك تطول هي تعلم ادارة راس المال الصارمة
وفقك الله

sameh-a
08-31-2015, 05:32
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انصحك بالذهاب للمنتدى التعليمي ستجد هناك الكتب
المناسبة والفيديوهات ويجب ان تتداول على حسابك التجريبي

akram mohamed obaid
09-02-2015, 18:38
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم عليك بالدخول الى المواقع التعليميه الموجوده في المنتدى حيث فيها الكثير من المواضيع المميزه والمهمه في هذا المجال وعليك اولا بالدخول الى حساب تجريبي حتى تتمكن من فهم الفوركس وكيفيه التداول
تقبل مروري

d m
09-02-2015, 20:39
اهلا بكم
لو انت جديد ... يجب ان يكون عندك استراتيجية مجربة على حساب تجريبى قبل البدء فى حساب حقيقى لمعرفة التداول بالعملات الاجنبية
شكرا

asxqwzdc2
09-03-2015, 17:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ستكتسب الخبر الفوركن خلال الردود سوف تكسب البونص - وسوف يحول الى حسابك في انستا فوركس وبعد ذلك تتاجر وتسحب ارباحكتقبل مرس و اريد ان اعرفكيسأكتسب خبرة في هاذا المجال وكتاذى صلاح وطبعا اهلا وسهلا بيك معانا وان شاء الله تكون من التجارناجحين وانت ممكن تكنب كل اللى انت عايزه فيف اربح اموال من هذا ة عبر الاستفادة من اخطائك وعبر

---------- Post added at 02:53 PM ---------- Previous post was at 02:50 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها اتكسب البونص - وسوف يحول الى حسابك في انستا فوركس وبعد ذلك تتاجر وتسحب ارباحكتقبل مرس و اريد ان اعرفكيسأكتسب خبرة في هاذا المجال وكتاذى صلاح وطبعا اهلا وسهلا بيك معانا وان شاء الله تكولإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

achraf2012
09-03-2015, 18:07
بعد التحيه اخوانى الكرام
اخي الفاضل مرحبا بك لكنني انصحك بالولوج اللا الفوركس با عدد محترم من الاموال ادا لم تتوفر على الرصيد و لا تعرف قواعد فا انصحك با المنتدى
موفق اخي.

ابرا.مح
09-03-2015, 18:44
السلام عليكم..
ستكتسب خبرة من كثرة التعلم والتدريب على الديمو قبل البدء فى الحقيقى..
ويوجد فى المنتدى قسم للمبتدأين يمكنك زيارته سيفيدك كثيرا ان شاء الله..
واهم شيء هو القراءة والتدرب..

hannat
09-03-2015, 18:55
السلام عليكم ورحمة الله
ستكتسب خبرة من كثرة التعلم والتدريب على الديمو قبل البدء فى الحقيقة
الخبرة تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية
و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد
على التوقعات و على متابعة الاخبار
والله المعين

forex all arabes
09-11-2015, 12:19
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الاعزاء اتمنى ان تكونوا بالف الخبرة تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد على التوقعات و على متابعة الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة و تقبل مروري اخي وشكرا

sofiane1991
09-11-2015, 13:04
اولا تابع الكورسات والدروس
ثانيا حاول الاستفادة قدر الامكان من الخبراء في المنتدى
ثالثا تدرب جيدا على الحساب التجريبي
تقبل مروري بالتوفيق

akram mohamed obaid
09-11-2015, 13:12
اخي الكريم اهلا وسهلا بك في هذا السوق الكبير
عليك اولا التعلم الجيد للفوركس وتعلم المصطلحات الاساسيه له مثل الهامش والهامش المتاح والرافعه الماليه والستوب لوز وغيرها من المصطلحات وعليك بالدخول الى الحساب التجريبي يمكنك التعلم من خلاله
تقبل مروري

Ayache
09-11-2015, 13:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
إكتساب العلم يأتي أولا أخي عليك أن تتعلم على الأقل الأساسيات
بعدها يمكنك التعلم أكثر و يمكنك الإحتراف أيضا
و الربح إن شاء الله جيد

snnaky
10-20-2015, 18:09
عشان تكتسب خبرة انت محتاج تتعلم الأول وعشان حضرتك تتعلم لازم يكون من وجهة نظرى عندك مؤهلات تجارة الفوركس وهى اولا الرغبة فى التعلم يعنى تكون اولا حابب المجال ونفسك تتعلم عشان دة يساعدك على الصبر والمجهود فى التعلم
ثانيا انك دايما يكون عندك الرغبة فى البحث عن الجديد ويكون عندك طموح
بعد كدة انت مؤهل للتعلم تبحث والمنتدى هنا مليان مواضيع تعليمية فقط ابحث فى القسم التعليمى

ayoub321
10-20-2015, 20:25
بسم الله الرحمن الرحيم
مرحباً اصدقائي في منتدى فوركس مصر أخي الكريم مرحباً بيك مع في المنتدى أنا أنصحك أولاً أن تذهب إلى قسم التعليمي لكي تتعلم وتصبح محترف
تقبل مروري لشخصك الكريم أخي و اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق

seifhd
10-20-2015, 20:49
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

nuclear2010
10-20-2015, 21:06
السلام عليكم جميعا
تقبل تحياتى

kingi
10-20-2015, 23:50
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلا م عل سيدنا و حبيبنا محمد اشرف المرسلين وعلى إله وصحبه اجمعين و اعجبني كلام الاخ الكريم حين قال عليك اولا التعلم الجيد للفوركس وتعلم المصطلحات الاساسيه له مثل الهامش والهامش المتاح والرافعه الماليه والستوب لوز وغيرها من المصطلحات وعليك بالدخول الى الحساب التجريبي يمكنك التعلم من خلاله الاكثير من الامور قبل البدا في الحساب الجقيقي

zesrt
10-22-2015, 22:03
تنتظر حتى تغلق الشمعة وتبدأ تجارة جديدة مع شمعة جديدة ، لأنه ربما تدخل في وسط الشمعة وكل مؤشراتك تعطيك إشارحساب هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار يختارون مستويات الدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة مثلا 10 نقاط أو 50 نقطة ربح ، على أية حال حدد أهدافك بتركيز ولا تخرج مبكرا مهما حدث وتمسك بنظام استراتيجيتك

---------- Post added at 08:03 PM ---------- Previous post was at 08:01 PM ----------

الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدبشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون الجدد أفضل . فينصح منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك

farid don
10-22-2015, 22:22
احسنت تساؤلك اخي و هذا اول طريق الى النجاح ان لا تتكبر على سؤال اهل الخبرة اما طريقك
للنجاح يكون اولا بمعرفة اساسيات السوق و كيف تعمل منظومة التجارة فيه ثم تعلم اساسيات المتاجرة
من تحليل فني و غيره ثم توجه الى الحساب التجريبي و تداول بطريقة معينة الى تخرج
باستراتيجية خاصة بك تتداول بها
وفقكم الله
تمنياتي بمزيد من الارباح

zyzo
10-22-2015, 22:36
الحمد لله رب العالمين
اخي الكريم الفاضل اذا اردت ان تتعلم فيجب عليك القراءه الكثير
وعدم الملل وان تتداول على منصه غير حقيقيه
لتستطيع ان تصقل تعليمك
و بالله التوفيق للجميع

med1985
10-25-2015, 17:55
بسم الله الرحمان الرحيم
اعتقد انك ستكتسب الخبرة عبر الاستفادة من اخطائك وعبر الوقت ستعرف كل شيئ لما يليق
أسأل الله لي ولكم التوفيق

sharshabil
10-25-2015, 17:57
اعتبره متل اي مجال اخر اولا التعلام ادخل القسم التعليمي
واقرا و ابحث و افهم و بعدها ادخل على الاتجريبي و طبقالتحليل و التعامل مع الامنصو بعدها اتدخلالحقيقي

abdougagi33
10-28-2015, 18:46
مرحبـــــا اخي العزيز
لسوء الحظ انا جديد بالمنتدى و لا يمكنني ان اجيب على تساؤلك
اتمنى ان يتم اجابتك في اقرب وقت من طرف الاعضاء الخبراء
موفق باذن الله

asxqwzdc1
10-29-2015, 12:57
في أسواق فوركس عملية مربكة. و على الرغم من أن هذه الأسواق ليست معقدة بشكل عام، فإن بالنسبة للمتداول المبتدء، يعد كل شيء جديد و معقد. و من المهم ان يتعلم المتداولون الجدد أفضل استراتيجيات التداول التي من الممكن إستخدامها في الحالات المختلفة لـ أسواق فوركس. فينصح الخبراء في أسواق فوركس المتداولون استخدام استراتيجية تداول

kacembouden1
10-31-2015, 18:44

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

asxqwzdc1
11-01-2015, 19:39
فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد والمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من امتحاناتك الف مبروك انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة والحمد لله انا اتخرجت وشد حيلك بقى علشان تقدر تعوض

asxqwzdcefv1
11-12-2015, 18:08
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكني أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا بقينا فوق مقبض

tareq sleem
11-12-2015, 20:27
نورت اخى الكريم المنتدى
عليك ان تتحلا بي الصبر وعدام الاستعجال في تخاد القرار ولا تدخل اي صفقة لايجد عندك علم عنة

dhmo
11-12-2015, 21:11
نورت اخى الكريم المنتدى
عليك ان تتحلا بي الصبر وعدام الاستعجال في تخاد القرار ولا تدخل اي صفقة لايجد عندك علم عنة

الصبر مهم وايضا العمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم
وقائد لحسابه جيده وبطريقه منطمه

osama147
11-12-2015, 21:20
الســــــــلام علـــــــيكم ورحمــــــــــــــة اللــــــــــه وبركــــــــــــاتة وبعـــــد..
اخي يجب ان تساعد نفسك فى ان تحتار طريقة جيدة وتختار لك اخي طريقة
تكون تحمي حسابك من المخاطرة وتحمس حسابك من المخاسر واحترام رأس مال
تقبـــــــــــل مشــــــاركتـــــــــــي وربــــــــــنا يوفــــــق الجمــــــيع.

hamdi44
11-12-2015, 21:28
تعم بامكانك انتفعل هذا ولكن يجب ان تعمل بجد وتتعلم كل شيء في الفوريكس
وان تشاهد دورات تدريبية للفوريكس حتا تتمكن من الوصول الى ما تريد

mohamedelmaghrapy
11-12-2015, 23:01
اول شئ طبعا بما انك مبتدأ ... انصحك بانك تجمع معلوماااات كااافيه . عن الموضوع .... بما فيه اكفايه
وانا عارف انك مش هتكتفي . نهائي.... لان ده بحر معلمومات ... وبعد ذلك افتح حساب تجريبي . ثم تعلك
ولاحظ .. :) :)

razgallah
11-19-2015, 20:11
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
اخي عليك بالتعلم و التطبيق لمدة سنة على الاقل
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

asxqwzdcefv1
11-21-2015, 19:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

asx1
11-24-2015, 20:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

WRZ
11-24-2015, 21:14
مقارنه بين الفوركس و البورصات المحليه حيث وجد ان الفوركس يتميز عنها في :
على مدار 24 ساعة للتجارة وعمولة التداول الحرة ,التنفيذ الفوري لأوامر السوق
البيع على المكشوف دون زيادة طفيفة

asx1
11-28-2015, 13:18

houssemmidou4
12-04-2015, 14:15
الشيء الوحيد الذي انصحك به هو التعلم ثم التعلم ثم التعلم فمهما بلغت نسبة خبرتك في السوق
فلا بديل عن تعلم الاستراتيجيات المختلفة و تجريبها لكي تخرج باستراتيجية خاصة بك

roussi.27
12-04-2015, 14:24
اولا مرحبا بك في الفوركس وهو اكبر سوق عالميا ، فمن الواضح انك جديد ستتلقى صعوبات كثيرة وغموض ولا تفهم ماذا تفعل
فانا اقول لك واصل ثم واصل لا تيأس ولا تكره لان الفوركس مكان جيد لكسب الأموال وطبعا ليس بالسهولة المهم تعلم
وانصحك ان تشاهد كل الفيديوهات وكل الكتب وكل مواضيع حول الفوركس ، وفي الأخير انصحك ان تجرب وتتداول على التجريبي لمدة لا تقل عن 4 اشهر حتى تتاهل الى الحقيقي
المهم لا تيأس ابدا

adamarwan
12-04-2015, 14:24
اخى بالتعلم والترب فى الحساب التجريبى ممكن ان تقوى الخبرت التى لديك
وان تستفيد منها من ان تفتح حساب حقيقى وان تديع المال وان تبداء بالمتاجرة الحقيقة
وحظ موفق اخى لك

latraaa
12-04-2015, 14:32
يا اخي الكريم، أولا مرحبا بك في المنتدى و أتمنى أن تقضي أوقاتا ممتعة إن شاء الله، و تحقق الكثير من النتائج الطيبة، على اية حال يمكنك أن تتعلم الكثير إن شاء الله من المنتدى و تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

yossry
12-04-2015, 14:45
اخى ..
الخبرة تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية
يجب ان تتعلم وتقراء وتشاهد كثير من الفديوهات

sameh-a
12-04-2015, 16:59
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم انصحك بالذهاب للمنتدى التعليمي وقراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات التعليمية
ولا تنسى التداول على حسابك التجريبي والاستفادة من اخطاءك

عاشق الفوركس
12-06-2015, 01:05
والله اهلا بلك ولكي تكسب الخبرة يجب عليك ان تتعلم الفوركس من خلال القسم اتلعليمي على ايه حاال ب التوفيق لك وللجميع ، ان شاء الله ،وشكرا

neverlityougo3
12-12-2015, 19:10
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

aboubakr el ayach
12-12-2015, 19:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الحبيب اولا وقبل كل شيئ قم بتعلم المبادئ والاساسيات التي يقوم عليها الفوركس، ثانيا قم بتعلم التحليلات وكذا الاستراتيجيات وثم قم بتطبيقعا في الحساب التجريبي

LinaLoujein
12-12-2015, 19:18
مرحبا بك صديقي العزيز لكي تنجح في معاملاتك
التجارية ينبغي عليك القراءة جيدا أساسيات الفوركس
وأن تتابع التداول وأن تختار الوقت الجيد الذي تستثمر فيه
وفقكم الله

heroo252
12-12-2015, 19:24
تكتسب خبره من التعامل بحكمه تتعلم وتجرب عالديمو اكونت
وبعد فتره من اكتساب العلم والخبره تبدا على الحساب الحقيقى بمبالغ صغيره
وبعد كده مبالغ كبيره

csebai12
12-12-2015, 19:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور اخي على الموضوع
سيمكنك الحساب التجريبي من اكتساب الخبرة و معرفة نفسية السوق لكن عليك ان تكون مشبعا بالمعارف في هذا المجال

majdifdf1
12-12-2015, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
تستطيع كسب الخبرة من خلال مشاهدة الفيديوهات التعليمية حول الفوركس بالاضافة الى قراءة المواضيع المتخصصة في هذا المجال وكذلك متابعة الاحداث والاخبار اليومية لاكتساب اكبر قدر ممكن من المعلومات لتتمكن من التداول .
مع تحياتي ........

محمد صلاح
12-12-2015, 21:49
لا عليك اخى العزيز عليك بالتعلم المباشر من خلال الفديوهات على اليويتوب ةوبعد كدة ابدا جرب على الحساب التجريبى وربنا معاك

Maam
12-12-2015, 22:50
السلام عليكم
عليك بالقسم التعليمى اكيد طبعا ومعاك اليوتيوب هتلاقى فيديوهات شرح كتيير ممكن تفيدك يعنى وجرب الحساب التجريبى
ربنا يوفقك وبالتوفيق ان شاء الله

mhd99
12-12-2015, 22:52
الخبرة تأتي بالتدرب على الحساب التجريبي والصبر على التعلم حتى تتمكن بعد ذلك من المتاجرة بشكل جيد وتكون اكتسبت
الخبرة التي تستطيع عن طريقها تحقيق الربح

heroo252
12-12-2015, 22:53
السلام عليكم ورحمة الله

اكتساب الخبره بيكون من خلال الممارسه الكتير حتى لو مش معاك فلوس
مارس واشتغل عالديمو اكونت وكل الى تتعلمه تجربه على حساب ديمو هيبقى احسن كتير

brahim123
12-17-2015, 18:43
قد يخطر ببالك أن السكالبنج هو استراتيجية سهلة وأنها تحقق الكثير بكل بساطة وبمجرد الدخول والخروج من السوق ولكن هذا اعتقاد خاطىء فهذه من أصعب أشكال التداول وأكثرها مخاطرة وليس بهذه السهولة التي يعتقدها البعض، فاللذين يتقنونها قليلون وتقتصر على ذوو الخبرة والمحنكين من المتداولين، فهي تحتاج إلى الدقة المتناهية خاصة في التوقيت فالثانية لها حسابها فقد تعرضك عدة ثواني للخسارة ويمكنها أن تكسبك الربح.

nassim126
12-17-2015, 18:57
اللام عليكم اخي الكريم مادمت جديد في الفركس فكل همك يجب ان يكون في الدراسة والتعلم وليس ربح الاموال لانك في الطريق الغلط

neverlityougo2
12-20-2015, 12:37
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

عبد الرحيم رافا
12-22-2015, 02:02
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
مرحبا بك اخي معنا مساء الفل للناس الكل
اخي ان كنت جديد اعطي وقتك للكتب و التحليل الفني

walidabou
12-22-2015, 02:31
يمكنك البدء بتعلم الأساسيات أولا مثل قواعد إدارة رأس المال
بعد ذلك يمكنك تعلم التحليل الأساسي والتحليل الفني وتجريب الاستراتيجيات على حساب تجريبي ومن ثم يمكنك البدء في حساب حقيقي والتداول

justsmile
12-22-2015, 10:30
السلام عليكم ورحمة الله

اكتساب الخبرة بهذا المجال يحتاج اولا تعلم اساسيات الفوريكس بشكل فوق الجيد ..
و من ثم التدرب لفترة جيدة من الزمن لا تقل عن الثلاثة شهور على حساب تجريبي .. و منثم الخوض بالحقيقي..

WASEM DALLOUL
12-22-2015, 11:14
السلام عليكم
انا انصحك يا أخي الكريم بالدخول إلى القسم التعليمي في المنتدى وسوف تجد الكثير من الموضوعات التعليمية المهمة والمفيدة وانصحك بكسب الخبرات عبر العمل على حساب ديمو لفترة جيده
وبالتوفيق للجميع

brahim123
12-25-2015, 16:30
يمكنك أن ترى أن في ما بين كل دورة، هناك فترة من الوقت حيث دورتين مفتوحة في نفس الوقت. خلال فصل الصيف، من 3:00 حتي 4:00 بتوقيت شرق الولايات المتحدة صباحا، الدورة طوكيو والدورة لندن، وخلال الصيف والشتاء على حد سواء من الساعة 8:00 صباحا-12: 00 pm et، لندن و نيويورك .

badide
12-25-2015, 22:01
الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــه
اولا مشكور اخي على الاستفسار
حسب رايي يوجد قسم تعليمي فالمنتدى ويمكنك الاستفادة منه
كما يمكنك الاستفادة من الفيديوهات المتوفرة في اليوتوب وشكرا

one god
12-30-2015, 15:16
يا اخي بما ان الناس صاروا خبراء في الفوركس فممن طبعا اي واحد يصير مثلهم لان التعلم اساس كل شيء
بالتالي لابذ من التفكير في المرحلة الاولى على النجاح المعرفي قبل التفكير في النجاح في الربح المادي

zineb01
12-30-2015, 15:25

zee1996
12-30-2015, 17:49
أولا اخي الفاضل مرحبا بك في سوق الفوركس و عن طريقة البدء في التداول و عن جني الأرباح فالامر يتطلب دراسة و تدريب على حساب تجريبي مجاني و في النهاية أتمنى التوفيق لك و لجميع الاعضاء والزوار الكرام

salfe
12-30-2015, 17:56
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي في المنتدى زميل الفوركس نصيحتي
أن تزور القسم التعليمي للمنتندى ففيه إجابات واضحة عن تساؤلات عديدة حتى تختصر الوقت بالتـوفيـــق انشـاء الله

messaoud43
12-30-2015, 19:15
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

neverlityouco1
01-03-2016, 14:14

neverlityouco1
01-09-2016, 16:04
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

Bassem Hassani
01-09-2016, 18:51
الخبرة فى المجال هتاتى مع الوقت والافضل لك هو التركز على مصدر معين علشان تتعلم منه الفوركس بطريقة صح وانا برشح لك دورات الدكتور اسامة عادى على اليوتيوب تقدر من خلالها تعرف اهم مبادئ واسيات السوق وازاى السوق مالى وتقدر تعتمد عليه ايه فى تحليل السوق وفى اخر محاضرة بيعلمك ازاى تبقى متداول ناجح وفييها مجموعة من المبادئ الهامة

dhmo
01-09-2016, 21:45
الخبرة فى المجال هتاتى مع الوقت والافضل لك هو التركز على مصدر معين علشان تتعلم منه الفوركس بطريقة صح وانا برشح لك دورات الدكتور اسامة عادى على اليوتيوب تقدر من خلالها تعرف اهم مبادئ واسيات السوق وازاى السوق مالى وتقدر تعتمد عليه ايه فى تحليل السوق وفى اخر محاضرة بيعلمك ازاى تبقى متداول ناجح وفييها مجموعة من المبادئ الهامة

دي ميزه في المجال ده ان طبعا اي وقت يقدر اي متاجر يعمل به في السوق لكن كل وقت وليه مميزات وعيوب وعيب وقت الاخبار انه بيكون محتاج سرعه في اتخاذ القرار
وعلشان كده لازم المتاجر ياخد باله

big.pharaoh
01-21-2016, 12:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. هتكتسب الخبره مع الوقت يا غالي المهم اتعلم الاول اساسيات الفوركس واصبر على التعلم وعلى الارباح ومتستعجلش

zakaria604
01-21-2016, 13:20
سلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أهلا وسهلا بك أخي الكريم في عالم الفوركس وكسب المال الخبرة تأتي مع الوقت وبمجهودك الخاص و الصبر
و البحث في أرجاء المنتدى التقصي في كل أقسامه و المساركة في دورات تدريبية في مجال الفوركس و انشاء الله ستكسب خبرة جيدة تستطبع بواسطتها طسب المال وشكرا

aym
01-21-2016, 13:30
اخى الجديد فى الفوركس اهلالا بيك فى هذا المنتدى ونتمنى ان تتعلم جيدا فى البداية ان الفوركس مش سهل ولكن بعد التعلم ومعرفة
اغلب الاشياء عن الفوركس قد يكون سهل وتقدر تحقق منة الربح المطلوب

hmadnahox
01-21-2016, 14:00
يا اخي الكريم بما انك جديد في الفوركس فأنا انصحك ان تزور القسم التعليمي في المنتدى للاستفادة منه
والله الموفق والمعين

justsmile
01-25-2016, 22:10
و عليــكم السلام,, اكتساب الخبرة بهذا المجال يحتاج اولا تعلم اساسيات الفوريكس بشكل فوق الجيد .. و من ثم التدرب لفترة جيدة من الزمن لا تقل من الزمن ..

OsamaNasser
01-25-2016, 22:24
اهلا بيك انت كعضو جديد لمجال الفوركس خلي تركيزك في الاول انك تكسب خبره والخبره هتجيبلك الارباح ان شاء الله
اتعلم الاول علي حساب تجريبي وجرب الاستراتيجيات وطرق التداول المختلفه لحد ما تلاقي الاستراتيجيه المناسبه ليك واتدرب عليها كويس بعد كده ابداء علي الحساب الحقيقي وان شاء الله موفق

doola2020
02-09-2016, 18:19
أخي الكريم الدروس الموجودة علي الانترنت ستكون هي الوسيلة الوحيدة التي يمكنك التعلم منها كيفية التداول وكيفية الربح من سوق الفوركس

اكرم التميمي
02-09-2016, 18:24
اهلا وسهلا بك اخي الكريم في هذا المنتدى الكبير حاول ان تدخل الى القسم التعليمي للمنتدى وعمل حساب تجريبي والعمل به لمده لاتقل عن 6 اشهر حتى تتمكن من التعلم في الدخول الى الصفقات وتحقيق الارباح

chouaib112
02-19-2016, 21:29

never101
02-20-2016, 22:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

forez
02-21-2016, 16:05
الســـلام عليكــم و رحمــة الله و بركاتـــه .............
بســـــم الله الرحمـــــان الرحيـــــم ............
اخي من خلال الردود سوف تكسب البونص - وسوف يحول الى حسابك في انستا فوركس وبعد ذلك تتاجر وتسحب ارباحك .............

mourada
02-21-2016, 21:02
اخي الكريم اذهب الى القسم التعليمي هنا في المنتدى و تعلم و ستجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس و نتمنى لك التوفيق و النجاح في مسيرتك

ahmed humedat
02-21-2016, 21:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي من خلال الردود سوف تكسب البونص - وسوف يحول الى حسابك في انستا فوركس وبعد ذلك تتاجر وتسحب ارباحك
تقبل مروري

chouaib112
03-04-2016, 18:00

nawfalmotya
03-04-2016, 19:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس
اول شيء عليك التعلم كل ما يتعلق بالفوركس و البدء بحساب تجريبي
تقبل مروري و بالتفيق للجميع ان شاء الله

dhmo
03-05-2016, 14:56

هو لابد هنا فعلا من الخبره وهنا فعلا اخي الفوركس اصلا مجال عالي المخاطره ومجال عالمي يعني داخل فيه كل دول العالم فهو اساسا مجال صعب العمل فيه بدون خبره جيده واحتراف وطريقه
عمل ايضا تناسب المتاجر لينجح فيه

forez
03-14-2016, 10:58

big.pharaoh
03-14-2016, 12:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... حضرتك حليت الموضوع قولن الخبره. واكيد عارف مفيش خبره بدون ممارسه وتعلم

ahmed070
03-14-2016, 12:38
يمكنك اكتساب خبره التداول في الفوركس من خلال فتره عملك في سوق التداول حيث ستمر عليك كل الظروف و الاهم هو التعلم من تلك المواقف و كيفيه التعامل معاها و الاهم اداره سليمه لراس المال

newlookmostafa
03-17-2016, 11:01
اذهب للقسم التعليمى ستجد به كل ما تريد معرفته عن تجارة العملات
تقبل مروورورروى
تحياااااااتى

dhmo
03-18-2016, 19:12
يمكنك اكتساب خبره التداول في الفوركس من خلال فتره عملك في سوق التداول حيث ستمر عليك كل الظروف و الاهم هو التعلم من تلك المواقف و كيفيه التعامل معاها و الاهم اداره سليمه لراس المال

الخبره مع الممارسه والتعلم ومافيش لا اسرار ولا استراتيجيه توصل للانها تكون الحل السعري الي هيحقق للمتاجر الربح السريع وكده كل ده اوهام طبعا الحل هنا بيكون من
الخبره والتعامل مع السوق وفهمه كويس

Abdalellah16
03-18-2016, 19:24
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
معلومات مفيدة بتمني كل المبتدئين يقرو الموضوع جيد ويستفادو منه مساء

forez
03-20-2016, 15:47

ملاك الروح
03-20-2016, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته تستطيع اكتساب الخبرات من خلال التعلم على حساب تجريبي ومن خلال متابعه القوات التعليمية على اليوتيوب
اتمنى لك التوفيق

simo1
03-22-2016, 23:34
أبارك لك ولنا هذا التميز اخي العزيز....... فأنت اهل للتميز عرفناك متميزا
وخصالك التميز متميز في الابداع . متميز في الاداء . متميز في الادب والاخلاق
لك ولابناء الروقان صادق الدعاء...
تقبل مني تقيما متواضعا

السلام عليكم ورحمة الله

dhmo
03-23-2016, 13:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته تستطيع اكتساب الخبرات من خلال التعلم على حساب تجريبي ومن خلال متابعه القوات التعليمية على اليوتيوب
اتمنى لك التوفيق

وتجربه تحاليل كتير وهنا في المجال ده هتلاقي كتير تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

forez
03-27-2016, 11:32

doola2020
03-30-2016, 00:12

elsuper
03-30-2016, 00:12
الخبرة تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد على التوقعات و على متابعة الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على النجاح

HASNI
03-30-2016, 00:28
تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح مع التدريب على التجريبى, مواضيع جيده في القسم التعليمي فيها فائده كثيره وممكن تكسب الخبره منها وفي فديوات ايضا

mohamedforex4
03-30-2016, 22:58
اهلا بيك معانا . في المنتدي وفي المجال بشكل عااام يالغالي . وطبعا سؤال معروف وطبيعي وهو انك مش فاهم
اي حاااجه في البطييخ ههه . وطبعا هنرد نقولك كلما عليك بالنت يا ريس . روح لعمو جوجل وابحث وعيش :)

joker7diaa
03-30-2016, 23:03
من اجل اكتساب الخبرة في المجال يجب عليك في البداية فتح حساب ديمو والتمرن عليه
والتعلم والتطبيق عليه حتى تكتسب الخبرة وتحقق نتائج مرضة على المدى البعيد عليه

Ahmed Nour
03-30-2016, 23:05
انصحك بمتابعة الدورات التعليمية والشروحات على موقع يوتيوب وبعد ذلك افتح حساب ديمو واتمرن عليه لحد ماتبقى واثق من نفسك انك اتعلمت وتقدر تدخل حساب حقيقي
نورت المنتدى

asmaa mahmod
03-30-2016, 23:25
اليوتبوب ملئ بالسلاسل التعليميه قوم بالبحث فيه عن اى مجموعه تعليميه وتابعها واستعين بالقسم التعليمى هنا فى المننتدى هتلاقى مواضيع هامه جدا

hamed mohamed
04-08-2016, 15:51
مشكور اخي الكريم على الموضوع... و... على الطرح
و على الراي... و... على المعلومات .............
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله،.............***///***...........

رومانى
04-08-2016, 15:56
بما انك جديد فى هذا المجال فلا داعى للقلق ستفهم كل شئ ولكن كن صبورا بعض الشئ
فعليك بالقراءة عن الفوركس ماهو وكيف يعمل ومتى ثم شارك فى المنتدى واسال فيما
لا تعرفه لكى تحصل على البونص التى تساعدك على التدوال من شركة انسيتا وبالتوفيق .

abdelmadjid41
04-08-2016, 16:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم يمكنك اكتساب الخبرة في ميدان الفوركس عن طريق التعلم عبر الفيديوهات و الكتب و العمل على التجريبي

belabied
04-09-2016, 01:10
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

doaa sary
04-10-2016, 00:11
اهلا بيك اخى الكريم
نورت منتدانا واسرتنا بالفوركس
انت هتعمل بونص
عن طريق الردود بالمنتدى
وكل رد ب10 سنت
وحد اقصى 250 دولار شهريا
واعمل حساب تجريبى واتدرب
بالتوفيق اخى الكريم

belabied
04-10-2016, 02:57
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

---------- Post added at 12:57 AM ---------- Previous post was at 12:44 AM ----------

والمفيدة

neversi5
04-11-2016, 12:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

neverlit5
04-12-2016, 12:01
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

tarek2016
04-12-2016, 13:38

latraaa
04-12-2016, 13:45
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح و على المعلومات و على الطرح القيم و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، كما أتمنى أن يقوم الإخوة الكرام بالإستفاة منه إنشاء الله، بالتفويق إن شاء الله

hossam123
04-12-2016, 13:56
عليك ان تتعلم الاول وتتدرب كويس على حساب تجريبى واستعمل استراتيجية خاصة بيك
عشان تكون خبرة وشوف فيديوهات تعلمية وطريقة التداول

yansane
04-12-2016, 19:30
الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على النجاح اخى الفاضل انصحك اتن تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خللة مع التدريب على التجريبى وبالتوفيق للجميع

---------- Post added at 04:30 PM ---------- Previous post was at 03:44 PM ----------

الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على النجاح انصحك اتن تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خللة مع التدريب على التجريبى وبالتوفيق للجميع

latraaa
04-12-2016, 20:54
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الراي و على المعلومات القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كام أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

رومانى
04-12-2016, 21:04
عليك ومتابعة المنتدى بشكل جيد والتعلم من الفيديوهات من خلال القسم التعليمى
الذى يوجد فى المنتدى ثم افتح حساب تجريبى واتدرب عليه جيدا
وبعد ذلك يمكنك التداول والربح .

dhmo
04-13-2016, 23:52
عليك ومتابعة المنتدى بشكل جيد والتعلم من الفيديوهات من خلال القسم التعليمى
الذى يوجد فى المنتدى ثم افتح حساب تجريبى واتدرب عليه جيدا
وبعد ذلك يمكنك التداول والربح .

لابد من العمل ايضا وفهم تحاليل والمتاجر هنا الي المفروض انه يختار التحليل الجيد الي يناسبه وده مش هيكون الا بعد ما يتعلم الاول اكتر من تحليل ويختار منهم التحليل
الي يناسبه اكتر في العمل ويعمل به

saleh05
04-13-2016, 23:55

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

forez
04-17-2016, 12:53

HaMaDa99
04-18-2016, 12:00
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

sob81
04-18-2016, 12:05
انا جديد على الفوركس اخى كلنا فىالبداية كنا جدد على الفوركس واقول لك اهتم جيدا اولا بالتعلم ومعرفة كل شئ
عن الفوركس وبعد ذلك ممكن لك ان تبدء فى التجارة

Zezobebo3
04-18-2016, 12:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ... اخى الكريم الفاضل . متقلقش الخبره هتيجى دايما طول ماانت بتفتح الشارت دائما وبرتاقب حركه السعر وبتتعلم من الكورسات الموجوده عالنت واليوتيوب

forexdz
04-18-2016, 12:52
الفوركس علم ان دخلت مباشرة فتاكد انك تتعامل مع الفوركس كقمار وليس تجارة
ولكن ان بدات من الصفر وتعلمت من الالف للياء
فتاكد انك دخلت صح وانت متداول وليس مقامر

رومانى
04-18-2016, 18:45
عزيزى انت تسأل عن كيف تكتسب خبرة فى مجال الفوركس الخبرة تأتى بالممارسة
فعليك بالممارسة ولكن كيف تاتيك اللمارسة من القراءة الدائمة من الدخول على مواقع
الفوركس من انشاء حساب تجريبى لمرفة التداول من قراءة الموضوعات فى المنتدى
من التعلم من القسم التعليمى فى المنتدى .

latraaa
04-18-2016, 19:39
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير إنشاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

dhmo
04-18-2016, 21:51
عزيزى انت تسأل عن كيف تكتسب خبرة فى مجال الفوركس الخبرة تأتى بالممارسة
فعليك بالممارسة ولكن كيف تاتيك اللمارسة من القراءة الدائمة من الدخول على مواقع
الفوركس من انشاء حساب تجريبى لمرفة التداول من قراءة الموضوعات فى المنتدى
من التعلم من القسم التعليمى فى المنتدى .

ويكون ده مع العمل هنا بنظام وبالبعد عن موضوع المشاعر ده هو اول الطريق لتحقيق الربح في هذا المجال بالذات الي بحتاج متاجر منظم
وقائد لحسابه جيده وبطريقه منطمه

leila56
04-18-2016, 21:53
السلام عليكم
انصحك بالتعلم اخي الكريم فهذا المجال بحر ,
يجب ان تتعلم على الاقل الابجديات لكي تتمكن من التعامل مع الاستراتيجيات والماشورات و معرفت اتجاه السوق المختار
وفقكم الله

moura
04-20-2016, 01:37
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

nora abd elaziz
04-25-2016, 01:59
الخبرة تكتسبها من خلال القراءة و مراجعة المواضيع التعليمية و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد على التوقعات و على متابعة الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على النجاح

ahmoussed
04-25-2016, 14:24
الحسابات والعلاقات والمصالح. من هنا تزداد مسيرة المفاوضات التي يقودها المبعوث الدولي ستيفان دي ميستورا تعقيداً وصعوبة. ومن هنا التعثر، لئلا نقول الفشل أو الجمود الذي يعتري جولة المحادثات المعلقة في جنيف.
الرئيس فلاديمير بوتين أعلن قبل أسابيع سحب جزء من القوات من أجل ممارسة
ضغوط على النظام عشية انطلاق مفاوضات جنيف. لكنه عاود قبل أيام تعزيز
قواته بنشر بطاريات مدفعية في محيط مدينة حلب، لكن هذه المرة من أجل ا
لضغط على المعارضة التي قررت تعليق مشاركتها. كثيرون وضعوا

magid01
04-25-2016, 14:37
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته صديقي الخبرة لا تكسب الاى بالتعلم و النظري و التطبيق العملي و تبدأ بالنظري ثم تؤسس لك طريقة ثم تطبقها عملي ثم تبني لك رأس مال عالي ثم تبدأ بالتداول و بالتوفيق و السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

Mohamed Abdel Wahed
04-25-2016, 15:02
انصحك اتن تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم
اشكرك شكرا جزيلا و بالتوفيق ان شـــاء الله

snapping
04-25-2016, 15:12
السلام عليكم

ahmadinho100
04-25-2016, 18:56
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا بك اخي اما بالنسبة للخبرة في الفوركس فستكسبها مع المدة في تداولك ولابد ان تخسر و تسر مرات عديدة

عبد الرحيم رافا
04-27-2016, 02:03
امسينا و امسى الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له . مساء الفل لكل السادة الكرام
ان شاء الله في هذا المنتدى تجد العديد من المواضيع التي ستفيدك

YSN
04-27-2016, 02:21
اى تاجر جديد فى الفوركس عليه ان يدرك ان هذا المجال ليس بالسهل على الاطلاق و ليس بالصعب على الاطلاق و يجب على التجار فى الفوركس ان يحاولو التدريب الكبير فى هذه التجارة للوصول الى الارباح الكبيرة فى المستقبل

احمد عبد الباسط
05-13-2016, 23:53
افضل طرق التعلم
1 حساب ديمو
2 كتاب اسرار الفوركس للميتدئين
2 كتاب جون ميرفى
ومن الافضل التداول على التجريبى والدراسة والتطبيق مدة لا تقل عن 6 شهور

mhran
05-14-2016, 00:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...
اولا اخي الكريم عليك بالتعلم من خلال الكتب و الفديوهات التعليمية المنتشرة على اليوتيوب
ثانيا عليك العمل على حساب تجريبي لفترة ليست بالقصيرة
ثالثا عليك بالصبر ثم الصبر ثم الصبر

never1
05-14-2016, 23:50
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

hossam123
05-15-2016, 09:46
عليك ان تتعلم الاول وتتدرب كويس على حساب تجريبى واستعمل استراتيجية خاصة بيك
عشان تكون خبرة وشوف فيديوهات تعلمية وطريقة التداول من الاشخاص

seifhd
05-21-2016, 12:06
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

saleh05
05-21-2016, 12:12

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

akram bahnsawi
05-26-2016, 01:09
شكرا اصدقائى الاعزاء على هذة المعلومات الهامة و التى تفيد كل المتداولين الجدد و التى تساهم بشكل كبير و تعمل على بناء المتداول اكثر

hossamhatem
05-26-2016, 01:31
الفوركس يا اخى الكريم ..........هو مجال من افضل المجالات لربح الاموال
ولكن عليك توخى الحذر فى اتخاذ القرارات وكثره التدريب وتجنب الاخطاء السابقه

nader
05-26-2016, 02:02
اذا اردت ان تتعلم اكثر عن الفوركس والاستفادة
فانت في المكان الصحيح فابدء بالقسم التعليمي وشاهد فيديوهات تعليمية حتى تفهم الية
اشتغال الفوركس والمنتدى ككل ومن ثم تبدء في سرد اسئلتك فمن المحال ان يجيبك اي احد عن الفوركس دفعة واحدة
تعلم واكسب في المنتدى وستجد كل مايسرك
بالتوفيق

AHMED NOLE
05-26-2016, 02:39
بالتوفيق للتاعل فى السوق والتعلم فى السوق وا

وان يكون هناك اكتساب خبرات وهى الاهم فى اى مجال

وبالتوفيق للجميع فى هذا السوق

harimeche
05-26-2016, 02:48

------

لا يــــــا اختي مختلف معك في هده النصيحة وقد تؤتر عليه

منضومة التداول لكي ينجح فيهـــا يجب عليه أن يغطي ثلاثة محاور

رئيسية

التحليل سواء كان فني أو أساسي

إدارة رأس المــــال

إدارة النفس

ومع التحية لك ...

magid01
05-26-2016, 02:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي اولا استمع الى حكم الفوركس في اليوتيوب لأن المشايخ يقولون بأنه حرام ثانيا اذا اردت الاستمرار عليك بالتعلم النظري و التطبيقي و تجعل لك رأس مال لا يقل عن 1000 دولار تقبل مروري اخي و السلام عليكم

alaa wasfe
05-26-2016, 03:05
اخي الفاضل يمكنك الرجوع الى موضوعات المنتدى وهي موضوعات قيمة تشمل كل ما يتعلق بتعلم الفوركس وستجد ما يهمك
تحياتي

masr16
05-28-2016, 07:40
بسـم لله الرحمــن الرحيـم
والصـلآة والســلآم على آشــرف المرسليــــن
السّلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك على الموضوع
واصل تميزك وتألقك
وجزاك الله خير ...

nonam
06-21-2016, 14:40
السلام عليكم .... اعمل في المنتجي اولا الي ان تقرا الموضوعات المهمة في التداول وكمان تتعلم الادوات الاساسية اللي في التعامل مع التداول ومن المهم ان يكون التعامل مع الادوات التعليمية الاهم
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

analyst
06-21-2016, 14:42
لا تتسرع اخي فالحبرة تكتسب مع مرور الوقت المهم هو ان لا تتوقف عن البحث والقراءة من اجل تطوير مستواك وكذلك العمل على الحساب التجريبي سيساعدك على تطوير اسلوبك بالتوفيق

raouf41
06-21-2016, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم اول ما عليك فعله لكي تصبح صاحب خبرة ان تتعلم جيدا كيفية التداول على الفوركس و ان تقوم ببالبحث المطول

abokamar
06-21-2016, 15:10

aadel990
06-21-2016, 15:37
تابع اولا بالمنتدى التعليمى هنا شوف فيديوهات شرح وكتب ومقالات واتعلم على حساب تجريبى لمده كويسه وشوف تاثير الاخبار على العملات وبالتوفيق ياباشا

hosam1982
06-21-2016, 15:38
السلام عليكم
اخي الكريم .. بما انك مازلت جديد في مجال الفوركس يجب ان تعرف ان الفوركس ليس بهذه البساطة . الحقيقة انه من اصعب مجالات التجارة وتحتاج الى وقت لتعلمه واكتساب المهارة والخبرة يستغرق وقت ليس قصير

kaka25
06-22-2016, 01:58
السلام عليكم

KHALIDOO7
06-22-2016, 02:11
السلام عليكم

ahmed5
06-22-2016, 21:28
اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد على التوقعات و على متابعة الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على النجاح

iheb777
06-22-2016, 21:29
مشكور اخى على المعلومة واتمنا ان تكون دو فائدة على المنتدى
وكدالك اتمنا من الاخوى ان يضعو الامور التى قيها الفائدة على المتداول فى السوق
وبتوفيق

zakariaguemi
07-11-2016, 11:11
أخي ما دامت أنك مبتدء وجديد فأنت دخلت في مجال فيه كبار سوق فيه شركة كبيرة تستتمر اموالها

فيه صناع أسوق فيه استراتجية تستعملها في تحليلاتك وأنصحك بزيارة القسم أتعلمي بالمنتدى أو إقرأ كتب حول الفوركس أو قم بمشاهدة فيديوهات على اليوتوب

sob81
07-11-2016, 11:21
اهى بيك فى المنتدى واهم شئ فى البداية فى الفوركس هو التعلم ومعرفة كل شئ عن الفوركس قبل البداية على المتاجرة الحقيقية
وذلك من خلال الكتب والفيديوهات التى تشرح الفوركس

ahmedelsisi
07-11-2016, 11:25
السلام عليكم
ستكتسب خبرة من كثرة التدريب ويوجد فى المنتدى قسم للمبتدأين

Sh2050
07-11-2016, 14:16
السلام عليكم اخى الكريم
عليك بدروس المبتدئين والقراءة الكثيرة وومتابعة الاخبار ومن ثم فتح حساب تجريبي
حاول تتعلم وتجرب عليه كل استراتيجياتك و ما تعلمته
وعليك التاكد من ان الفوركس ليس الة تدر الاموال بلا صعوبة ولا خسارة
وبالتوفيق اخي الكريم

nan6jh1980
07-11-2016, 14:23
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ
ﺳﺘﻜﺘﺴﺐ ﺧﺒﺮﺓ ﻣﻦ ﻛﺜﺮﺓ ﺍﻟﺘﻌﻠﻢ ﻭﺍﻟﺘﺪﺭﻳﺐ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺪﻳﻤﻮ ﻗﺒﻞ ﺍﻟﺒﺪﺀ ﻓﻰ ﺍﻟﺤﻘﻴﻘﻰ
ﻭﻳﻮﺟﺪ ﻓﻰ ﺍﻟﻤﻨﺘﺪﻯ ﻗﺴﻢ ﻟﻠﻤﺒﺘﺪﺃﻳﻦ ﻳﻤﻜﻨﻚ ﺯﻳﺎﺭﺗﻪ ﺳﻴﻔﻴﺪﻙ ﻛﺜﻴﺮﺍ ﺍﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ

algoddam
07-16-2016, 13:26
اولا ان تلعم ان الفوركس تجارة والتجارة اخي كما تعلم لها خبرة وشطارة اي انك لابد لك ان تعرف متى تشتري
ومتى تبيع وهذا هو الامر كله في سوق الفوركس كما ان الرصيد له دور في الربح الجديد
كما اتمنى لك التوفيق

metoza
07-23-2016, 10:43
اخي الكريم لا تقلك انت بحاجة الي فقط لاوقت وكثرة القراءة ولتعلم من الانترنت فالفوريكس
بحاجة الي التعلم فهو مثل اي مجال في اي حته في الكونيجب ان تكون
ليك خبرة فانا انصحك بكثر ة القراءة

toufik amir
07-23-2016, 11:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركته اخي الخبرة تاتي بالممارسة انت اول شىء اقرا كتيرا كتب الفوركس وطبق على حساب تجريببي
بالتوفيق لك اخي الكريم

MohamedBZDK
07-23-2016, 11:17
يمكنك أخذ خبرة في الفوريكس و الاحتراف أيضا الا يجب عليك الاجتهاد والمثابرة ابدأ أخي الكريم من تعام الاساسيات من الدورات في اليوتوب أو في المنتدي ثم انتقل الى الكتب المتخصصة في التحليل الفني و الأساسي و استراتيجيات العمل

khalid3zzet
07-23-2016, 11:17
لابد من البدايه القراءه الكثير عن هذا السوق
وبعد ذلك التطبيق العملي عن طريق فتح حساب ديمو

محمد صلاح
07-23-2016, 12:37
اهلا بك اخى العزيز انت ممكن تكتسب الخبرة عن طريق مشاهدة فديوهات الفوركس لانها بجد افضل شئ بالنسبة لتعلم الفوركس طبعا التدريب على حساب ديمو

alatn123
08-20-2016, 17:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم
انصحك بمطالعة بعض الكتب و مشاهدة الفيديوهات في اليوتوب او يمكنك استخدام خاصية البحث في المنتدى
بالتوفيق يا غالي

mhd99
10-26-2016, 19:24
الخبرة تأتي عن طريق تعلم التداول بحساب تجريبي وممارسة التداول فيه وايضا تعلم التحليل الفني وقراءة
الكتب التي تشرح الفوركس

Gogoadnan200
10-26-2016, 19:24
المواضيع التعليمية و اهم حاجة انك تتعلم التحليل الفني لانه سلاحك الوحيد للناجح فالسوق معتمد على التوقعات و على متابعة الاخبار يمكن ان تبحث باليوتوب عن دورات تدريبية و ان شاء الله ستكتسب خبرة مع العزيمة و الاصرار على

drissou45
10-26-2016, 21:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , مساءكم مبروك لجميع الاعضاء,
اخي الكريم انصحك ان تقرا جيدا الدروس والكتب للتعلم , بارك الله فيك
تقبلو مروري الفاضل , تحياتي لكم ,,

antr
10-26-2016, 23:18
التعلم حتقولى اتعلم اى اقلك اتعلم حتقولى اتعلم اى ابتدى بتعلم المتاتريدر بشكل احترافى وبعد كده المؤشرات وحتلاقى الدنيا مشيت وحتلاقى كثير منها شروح الى اليوتيوب