PDA

View Full Version : بين التحليل الفني و السلوك السعري

houssem_trader
05-06-2015, 20:39
الكثير منا يعرف ما هو السلوك السعري و كيفية الاعتماد عليه لتوقع الاسعار . طيب سؤالي هو
هل انت من اللذين يعتمدون على السلوك السعري في قراءة الشموع ام تفضل الاعتماد على التحليل الفني ؟؟

ilyes chaieb
05-08-2015, 20:19
السلوك السعري هي الحركات التى يقوم بها السعر و انا بكثرة مراقبة الشارت اقتنص بعض الفرص المبنية على السلوك السعري و لكن بنقاط قليلة لانك ممكن تضطر للدخول عكس الاتجاه

ayoub321
05-08-2015, 20:40
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور أخي على هذا الموضوع المفيد ورائع
ليس كثيرة أخي حتى المؤشرات أيضاً لا أعتمد عليها
اتمنى لكم ولنا التوفيق والنجاح

magic777
05-08-2015, 21:26
الكثير منا يعرف ما هو السلوك السعري و كيفية الاعتماد عليه لتوقع الاسعار . طيب سؤالي هو
هل انت من اللذين يعتمدون على السلوك السعري في قراءة الشموع ام تفضل الاعتماد على التحليل الفني ؟؟

ده بنمسيه بالبرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره المتاجر
اصلا وفهمه لطبيعه حركه الزوج الي بيعمل عليه

al-Mashhadani64
05-08-2015, 21:28
اخي الكريم انا انصح اي متداول بالاعتماد على الاثنين كل من السلوك السعري وايضا الاعتماد على التحليل الفني لان الاثنان ذات اهمية كبرى في التداول لذا يجب الاعتماد على الاثنين وانا افضل التحليل الفني اكثر وتقبل مروري

ahme01
05-12-2015, 11:50
لهذا الموضوع الجميل والمميز..
ارسلت فى طلب شاحنة وعلى حسابي الخاص ..
مملؤة بالقبعات لاهديها لك
بعد ان ارفعها تقديرا واحتراما لشخصك الكريم.
تحياتي ومودتي

tabaki
05-12-2015, 13:14
ممنك طبعا من خلال التحليل الفني الواحد يتعرف على اهم المناطق الحساسة في الشارت
بالتالي تلك المناطق الحساسة هي مكان تعليق الصفقات الكثيرة ومكان فرص التداول والربح

حلم
05-12-2015, 13:37
التحليل الفنى كل مايقوم به منمهام يكون فى نطاق التحليل الشارتى للاتجاه الحالى مناجل الوصول فقطالى تنبؤ صحيح الى الاتجاه العام المستقبلى ومناهم ادوات التحليل الفنى هو الترند هويسمى عصب السعر وايضا المقاوامت والدعوم

---------- Post added at 10:37 AM ---------- Previous post was at 10:30 AM ----------

ممنك طبعا من خلال التحليل الفني الواحد يتعرف على اهم المناطق الحساسة في الشارت
بالتالي تلك المناطق الحساسة هي مكان تعليق الصفقات الكثيرة ومكان فرص التداول والربح
التحليل الفنى يوضح كيفية التفرقة بين الاتجاه الوهمى للسوق والتجاه الحالى فمثلا لديك اداة الترند وهى اداة هامةجدا فى تحديد الاتجاه الحالى فاذا جاء السعر وكسر منقطقة الترند كسر قوى فان هذا يقول بان السعر فى حالة انعكاس قوى وكبير جدا

magic777
05-12-2015, 18:53

بس لازم نفعم ان هو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون
مكاسبك اكتر من خسائرك وتواصل ووتعلم فيه

مامون سباعنة
05-13-2015, 00:35
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم:
كل الشكر والاحترام اخي العزيز على توضيحك المؤثرات التي تؤدي الى تحريك السلوك السعري للعملة .. كل الشكر اخي
تمنياتي لك وللجميع بالتوفيق والنجاح

ahme01
05-16-2015, 19:07
مجهود كبير وأداء متميز .. مشكور أخي الفاضل
ولك مني فائق الأحترام والتقدير .. أرجو أن تستمر
في طرح ما هو جديد في هذا المنتدى الطيب لعل
وعسى أن نستفيد كلنا من ذلك ..

samieh
05-21-2015, 02:38
السلام عليكم
اعتقد يا اخى هذا سؤال مكرر ليك
وانا لا احب العمل بالشموع اليابانية مطلقا واعمل بالتحليل الفنى الكلاسيكى من دعوم ومقاومات وترند
بالتوفيق

REDA FOREX
05-22-2015, 07:42
بس لازم نفعم ان هو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون
مكاسبك اكتر من خسائرك وتواصل ووتعلم فيه بس لازم نفعم ان هو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون

almared13
05-22-2015, 12:32
اخى الكريم بارك الله فيك والحقيقة ان الاستراتجيات كثيرة ومتعددة فى الفوركس
ونسب نجاحها بتتفاوت من شخص الى اخر ومن وقت الى اخر وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

---------- Post added at 09:32 AM ---------- Previous post was at 09:26 AM ----------

اخى الكريم بارك الله فيك والحقيقة ان الاستراتجيات كثيرة ومتعددة فى الفوركس
ونسب نجاحها بتتفاوت من شخص الى اخر ومن وقت الى اخر وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

fatehbtn
05-28-2015, 12:33
تعلم اخي العزيز .....انني لاأمل عندما الج موضوعك واتصفحه بشغف كبير
و احاول ربطه بالتداول على المنصة ..
تحية قلبية من الاعماق ابعثها لك

popa2015
05-28-2015, 14:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

spider01
05-28-2015, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
السلوك السعري مهم جدا و يساعد على الخول في صفقات مربحة شريطة عدم اغفال التحليل الفني و متابعة الاخبار و تحليلها مع تجنب دخول صفقات معاكسة لاتجاه السوق الاني في حالة الاعتماد على السلوك السعري فقط

Kiing
05-31-2015, 06:47
ممكن متلا انه مع الحركات التى يقوم بها السعر ممكن متلا انه معه انا بكثرة مراقبة الشارت نه لانه متلا ممكن ااقتنص بعض الفرص تم منه متلا المبنية على السلوك السعري منه متلا دلك لكن احدر

مصراوى
05-31-2015, 07:23
اعتقد اخى الفاضل انة لابد منالحليل الفنى الجيد ومتابعة الاخبار والادارة الجيدة لراس المال وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

Roshdy
05-31-2015, 15:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السلوك السعري هي الحركات التى يقوم بها السعر و انا بكثرة مراقبة الشارت اقتنص بعض الفرص المبنية على السلوك السعري و لكن بنقاط قليلة
لكن هذا لا يحدث كثيراً

معتصم سباعنة
05-31-2015, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
افضل التحليل الفني والرقمي عن سائر التحليلات اشكرك جزيل الشكر
اتمنى لك التوفيق دائما

Eslam Anwar
06-02-2015, 10:44
اخي الفاضل ... في هذا السوق لأجل الربح ليس السلوك السعري ولكن هو التحليل الفني ومتابعة اتجاه السعر ومتابعة الاخبار
يعني تتعلم التحليل الفني والتحليل الاقتصادي حتى الاحتراف وتدخل دائما صفقاتك على اساس مع الاتجاه تمتلك السوق بقوة ولا تخسر

احمد سعيد على
06-07-2015, 13:36
التحليل الفنى يوضح كيفية التفرقة بين الاتجاه الوهمى للسوق والتجاه الحالى فمثلا لديك اداة الترند وهى اداة هامةجدا فى تحديد الاتجاه الحالى فاذا جاء السعر وكسر منقطقة الترند كسر قوى فان هذا يقول بان السعر فى حالة انعكاس قوى وكبير جدا بس لازم نفعم ان هو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون

ibrahim forex
06-07-2015, 21:56
السلوك السعري هي الحركات التى يقوم بها السعر و انا بكثرة مراقبة الشارت اقتنص بعض الفرص المبنية على السلوك السعري و لكن بنقاط قليلة لانك ممكن تضطر للدخول عكس الاتجاه

mohamed4355
06-07-2015, 21:58
بسم الله الرحمن الرحيم
انا شخصيا اعتمد علي التحليل الفني واعتمد عليه كليا في كل تداولاتي فهو اهم طريقة للتحليل
شكرا تقبل مروري

محمد السيد
06-07-2015, 22:50
التحليل الفني طبعا هو الأساس اللي بنعتمد عليه في توقع السعر اما السلوك السعري فهذا نقوم
بمراقبته عند وصول السعر الى المكان المتوقع ان ينتهي فيه ويكد ان تحليلنا الفني مضبوط او خطا

magic777
06-08-2015, 00:10

اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك

aminooos
06-08-2015, 00:24
ليس كثيرة أخي حتى المؤشرات أيضاً لا أعتمد عليها ده بنمسيه بالبرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره المتاجر

a7med sniper
06-08-2015, 00:28
اعتد ممكن التعامل من خلال البرايس اكشن

او السلوك السعر مع اى شكل فنى فى السوق والله المستعان

وبالتوفيق لكم

MONTASR SHABAN
06-08-2015, 00:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

toujani95
06-08-2015, 00:50
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ارجو منك تفسير الموضوع مازلت مبتدء و اريد الفهم الدقيق و شكرا لكم
و السلام

mechanical
06-15-2015, 22:26
السلام عليكم .... التحليل الفني وكمان الشموع اليابانية من اهم الموضوعات الي انت لازم تتعرف عليها لان الموضوع مش سهل
بالتوفيق ان شاء الله

mohamed12345
06-17-2015, 19:19
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد كل الشكر والاحترام اخي العزيز على توضيحك المؤثرات التي تؤدي الى تحريك السلوك السعري للعملة .. كل الشكر اخي
تمنياتي لك وللجميع بالتوفيق والنجاح

gehad87
07-21-2015, 17:56
السلوك السعري او البرايس اكشن ما هو بييعتمد على نمط من انماط التحليل الفني وهو تحليل الشموع
من الاخر انت لازم تتعلم التحليل الفني بكل ادواته وتعمل ليك طريق خاص بيك انت

عاشق الفوركس
07-26-2015, 23:23
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ...مشكور على الشرح والمعلومات القيمة حول بين التحليل الفني و السلوك السعري 0بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

Kiing
07-29-2015, 06:19
الحركات التى يقوم بها السعر و انا بكثرة مراقبة الشارت اقتنص بعض الفرص المبنية على السلوك السعري و لكن بنقاط قليلة لانك ممكن تضطر للدخول عكس

waelmma
07-29-2015, 07:24
اخى الكريم المفروض ان الواحد لايعتمد على عنصر واحد فقط عند
فتح اى صفقة ولكن يجب ان يعتمد على اكثر من نقطة دخول وبارك الله فيك اخى العزيز

vip.6666
07-29-2015, 07:35
السلوك السعرى هو احد فنون التحليل الفنى فتستطيع ان تحلل السلوك العسرى عن طريق اشكال الشموع اليابانية المتكونه والشموع اليابانية هى احد ادوات التحليل الفنى التى يعتمد عليها المتاجرين فى متاجرتهم لتحديد الفرص المناسبة وانسب نقاط الدخول والخروج

waelmma
07-29-2015, 10:28
والله اخى الكريم اذا اتفق الاثنان بتكون اشارة الدخول قوية وبارك الله فيك اخى
وانا احب الاعتماد على اكثر من اشارة دخول وبارك الله فيك اخى العزيز

Wassa04
07-29-2015, 10:34
مرحبا اخي الكريم بالنسية لي لا اعتمد على
السلوك السعري بالتوفيق لك تقبل مروري

norita1
08-05-2015, 02:51
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

---------- Post added at 11:51 PM ---------- Previous post was at 11:44 PM ----------

نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق

abolina
08-27-2015, 16:02
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
شرح من طرف الإخوان مفصل لمبتدئين أمتالنا فعلا نحن لا نرتقي بدون الخبراء

ynwa1892
08-30-2015, 15:13
السلام اخي انا من من هوات التحليل الفني وادعمه بالتحليل الاساسي واحاول تعلم التحليل الرقمي وهكذا ستاتي الارابح
وفقك الله

dhmo
08-30-2015, 18:17
السلام اخي انا من من هوات التحليل الفني وادعمه بالتحليل الاساسي واحاول تعلم التحليل الرقمي وهكذا ستاتي الارابح
وفقك الله

يمكن بنلج للتحليل الاساسي والاخبار علشان الحركه السريعه ولان هو طبعا علشان السوق ده بقى متذبذب جدا فالحل يكون العمل على الفريمات الصغيره افضل حل وهيكون افضل ليك طبعا علشان اصلا معظمنا حساباتنا صغيره فااكيد هيكون الهدف القريب افضل

ibrahim4forex
08-30-2015, 19:15

sharshabil
08-31-2015, 00:17
لااعرف ماطذا تنقصد بالسلوك اسعري
هل هو التحجرك على كل كل كا ماكن التحليل شامل يعني ليس فنتي فقط كلما كان افضل بكتير باعتقادي .
تحياتي

csebai11
08-31-2015, 01:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور على الموضوع اخي
افضل استعمال كليهما مع التحليل الاساسي لاتخاذ قرارات تكون الاقرب الى الاتجاه الصحيح

مريم ميري
08-31-2015, 01:21
السلام عليكم انا درست من قبل او بالاحرى شاهدت فيديوهات سابقة عن التحليل الفني فهو من بين اشهر انواع التحيلات بسوق الفوركس لكنني لم يعجبني
نهائيا فقد فضلت التحليل الرقمي واما عن السلوك السعري فما عرفه عنه انه حركة للسعر اما في اتجاه صعودي او هبوطي او في اتجاه عرضي
وبالتوفيق لكم

islamkool
08-31-2015, 01:50
اعتقد اخي الكريم ان مسالة السلوك السعري هدا بمتابة مسالة جد مهمة وبشكل كبير جدا وهو اصلا بمتابة مسالة كدلك تقوم بالمساعدة
على الدخول ودلك في صفقات مربحة ولكن شريطة عدم اغفال مسالة التحليل الفني وكدلك متابعة الاخبار والانباء مع تحليلها بطريقة
جيدة بالاضافة الى تجنب الدخول في صفقات تكون متعاكسة مع الاتجاه العام للسعر

forex all arabes
09-03-2015, 10:32
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد:
اهم حاجه علشان تحقق ما تريد وتحقق امنياتك هنا انك تعمل على انك تواصل وتتعلم المجال الي انت فيه كويس اوي ومع الخبره الجيده هيكون عندك
الاسلوب وطريقه المتاجره لتصل لاهدافك و الله مستعان شباب

derar86
09-03-2015, 12:06
بصراحة لا احب العمل باستخدام الشموع اليابانية او البرايس اكشن وافضل الاعتماد على مستويات الدعم
ومستويات المقاومة في تحديد صفقات البيع والشراء

engaym
09-03-2015, 12:08
السلام عليكم اخى نشكرك على هذا الموضوع الجيد ونريد شرح بالتفصيل عن التحليل الفنى وكيف يمكن استخدامة فى
فتح الصفقات ونتمنى التوفيق للجميع فى مجال الفوركس

ashraf mamdouh
09-03-2015, 12:16
والله يا اخى انا لا اعرف السلوك السعرى واتمنى منك عمل موضوع تقوم فيه بشرح السلوك السعرى وكيفية توقع السعر للفترة القادمة
اما انا الان اعتمد على التحلل الفنى باستخدام المؤشرات الفنية

waleed shaaban
09-03-2015, 12:17
انا لا اعرف سوى التحليل الفنىوان مرتاح بالتعامل بها ولن اغيرها فهذا خيرا من ان املا راسى
بالتحليل لطالما النظام الذى اعمل به يرحانى ويربحين والحمد لله
وهذه نصيحه لمن يريد العمل بها

AL-AKEL
09-03-2015, 12:40
السلام عليكم ... اخي
افضل شي للمتاجر ان يعتمد على التحليل الفني والاخباري في تجارتة واتخاذ القرارات ...
تقبل مروري واحترامي ...

azerfv
09-04-2015, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةاخي العزيز على توضيحك المؤثراتسوق تجاري اخي زفى نطاق التحليل الشارتى للاتجاه الحالى مناجل الوصول فقطالى تنبؤ صحيح الى الاتجاه العام المستقبلى ومناهم ادوات التحليل الفنى هو الترند هويسمى عصب السعر وايضايه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون مكاسبك اكتر من خسائرك وتواصل التي تؤدي

---------- Post added at 03:12 PM ---------- Previous post was at 03:06 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل نطاق التحليل الشارتى للاتجاه الحالى مناجل الوصول فقطالى تنبؤ صحيح الى الاتجاه العام المستقبلى ومناهم ادوات التحليل الفنى هو الترند هويسمى عصب السعر وايضايه زي اي سوق عاديهي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

snnaky
10-16-2015, 23:08
هو ايىة حضرتك الفرق بين السلوك السعرى والتحليل الفنى حضرتك مش فاهم وهل حضرتك فاهم ان فى اختلاف بينهم
طب لو حضرتك شايف ان فى اختلاف فهمنا حضرتك فهمت اية واية مصدر معلوماتك اصل انت بتتكلم وبتقول على فكرة معلومات غريبة اية اللى سلوك سعرى وتحليل فنى
طب ما الأتنين شيء واحد ولا انت مش عارف يعنى اية فوركس وتحليل فنى ولا انت عاوز تقول اية

med1985
10-17-2015, 02:59
بسم الله الرحمن الرحيم

---------- Post added at 11:59 PM ---------- Previous post was at 09:06 PM ----------

التحليل الفنى كل مايقوم به منمهام يكون فى نطاق التحليل الشارتى للاتجاه الحالى مناجل الوصول فقطالى تنبؤ صحيح الى الاتجاه العام المستقبلى ومناهم ادوات التحليل الفنى هو الترند هويسمى عصب السعر وايضا المقاوامت والدعوم

dhmo
10-25-2015, 19:01
هو ايىة حضرتك الفرق بين السلوك السعرى والتحليل الفنى حضرتك مش فاهم وهل حضرتك فاهم ان فى اختلاف بينهم
طب لو حضرتك شايف ان فى اختلاف فهمنا حضرتك فهمت اية واية مصدر معلوماتك اصل انت بتتكلم وبتقول على فكرة معلومات غريبة اية اللى سلوك سعرى وتحليل فنى
طب ما الأتنين شيء واحد ولا انت مش عارف يعنى اية فوركس وتحليل فنى ولا انت عاوز تقول اية

ممكن تجمع بين التحاليل في استراتيجيه واحده وهو طبعا فيه استراتيجيات كتير ده العادي والمتاجر هنا مش ملزم بالعمل بكل الاستراتيجيات دي بس هو ملزم انه يجرب استراتيجيات بانواع كتير الصراحه
علشان يقدر يحدد الاستراتيجيه المناسبه له

tareq sleem
10-30-2015, 12:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع**
الجيد والمفيد **وشكرا **الاخوة الاعضاء الكرام علي التعليق المفيد**والسلام عليكم *

mida2014
10-30-2015, 13:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفوركس ليس هو ربح المال فقط فلا تستطيع ان تحقق ارباح بدون المرور على عدة مراحل اولا التعلم ثانيا الصبر
واخيرا جني الارباح

ridhamadrid
10-30-2015, 13:57
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
. اخي في الفوركس ينبغي الاعتماد على كافة المؤشرات ما يشكل نقطة قوة في متاجراتك و كل مؤشر لوحده لا يكفي .تقبل مروري.بالتوفيق للجميع.

razgallah
11-21-2015, 08:48
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
دمج الاثنين مع مع التحليل الاساسي و عيش بالارباح
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

star4ssa
11-21-2015, 14:13
اخى الكريم اولا ارحب بكم وبكل الساده الاعضاء
على الدوام نجد منك مواضيع اطروحات نستفيد منها لا شك ونتمنالك فعلا كل
وكامل التوفيق واكيد نتابع مواضيعك القيمه باهتمام شكرا واكيد
نتمنى للجميع تداول مربح على الدوام

marwanadam
11-21-2015, 14:46
م اامور البدائية التى لبد من ان تتعلم هى ان تحلل السو وان تعرف كيف تخرج البيانات منه
لدى لبد من ان تتعلم وان تتدار فى الحساب التجريى لكل هدا الامور
وبتوفيق

ppttss
11-21-2015, 17:07
توقع الاسعار مبنى على المؤشرات والاستراتيجيات التى يضعها التاجر منها التحاليل الفنية والتحالية الاساسية والمؤشرات الخاصة بالتاجر حتت يتوقع هبوط او صعود اسعر

mohaamr1982
11-21-2015, 17:10
حركة السعر تحسم كل شىء" بهذه العبارة استهل "تشارلز داو" نظرية التحليل الفني في الأسواق المالية عام 1902 فكان الأمر ببساطة هو دراسة حركة السعر لمعرفة الحالة النفسية للمتاجرين الموجودين في السوق والاستفادة من ذلك في التداول بنجاح وفعالية. ومع التطور التكنولوجي وبعد مايزيد عند 110 سنة وظهور المؤشرات الفنية والعديد من الأدوات الفنية والإحصائية ذات الإمكانيات المتقدمة انشغل المتاجرين المعاصرين عن دراسة حركة السعر وأصبحت المؤشرات هي الأجدر بالمتابعة على الرغم من أن السعر كان يحمل دائمًا ما يبحث عنه المتاجرين، فكانت العودة للأصول الرئيسية أصول التحليل الفني المبنية على فهم حركة الأسعار! وكنا من أوائل المجددين في هذا المجال. لقد قمنا بتقديم دورات السلوك السعري في عام 2011 في صورة "استراتيجية الـ4d" الاستراتيجية التي تم شرحها ضمن" برنامج إعداد المتاجر المحترف" دورة الفوركس الأكثر رواجًا في الشرق الأوسط. ستحصل على دورة متكاملة مبنية على الفهم المتقدم لحركة الأسعار تضم تقنيات حصرية ومميزة تجعلك ترى السوق كما لم تراه من قبل. الدروة مصممة على أن تكون عملية تطبيقة على أعلى مستوى تناسب كل الأسواق المالية القابلة للتداول لسبب بسيط لأن المتاجرين لا يتغيرون مع تغير الأسواق ولا بمرور الوقت فبمجرد الاطلاع على أي رسم بياني خاص بسوق ما، ستعرف سلوك مضاربيه وبناءاً عليه ستقوم باختيار التقنيات المناسبة التي تناسب هذا السلوك السعري.

asx1
11-24-2015, 19:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

مريم ميري
11-24-2015, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته السلوك السعري يؤثر كثيرا في السوق واسبابه عديدة
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

WRZ
11-24-2015, 21:27
مقارنه بين الفوركس و البورصات المحليه حيث وجد ان الفوركس يتميز عنها في :
على مدار 24 ساعة للتجارة وعمولة التداول الحرة ,التنفيذ الفوري لأوامر السوق
البيع على المكشوف دون زيادة طفيفة

عبد الرحيم رافا
11-24-2015, 21:31
اخي انا اعتمد على التحليل الفني من الدرجة الاولى و هذا لا يمنع من تتبع الشموع و أشكالها و اماكن اغلاقه بالتوفيق

asx1
11-28-2015, 17:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ابوفؤاد
11-29-2015, 22:58
فقط انا اعتمد على التحليل الفنى و لكن فى بعض الاحيان اتبع السلوك السعرى و الذى غالبا
لا اجده مفيد لى و هذا ليس لكون اتحليل السعرى سئ انما هو لانى لم اتعلم جيدا ما هو الطريق للتعرف السليم عليه

houssemmidou4
12-21-2015, 19:33
بصراحة انا لا اعرف ما هو السلوك السعري و لكنني استعمل التحليل الفني في التداول حيث استخدم
الترند على فريم السعاة و ادخل مع خط دعم قوي او مقاومة قوية مع استعمال الستوب لوز

gogo9093
12-21-2015, 19:46
السلام وعليكم ورحمه الله والبركه ,شكرا اخي الكريم علئ الموضوع المميز , واتمنئ ان تكرمنا بالعديد من المواضيع الاخرئ ان شا الله

عبد الرحيم رافا
12-23-2015, 02:25
مساء الفل للناس الكل اهلا بك اخي الفاضل
هناك توافق في اغلب الاحيان بين التحليل الفني و السللوك السعري اخي

aldralmknon1412
12-23-2015, 02:53
الجمع بينهما جيد جدا لانه يزيدك اطمئنان ونسبة عالية من الصواب
في الدخول لصفقة معينة سواء شراء او بيع
وانت مرتاح

zizo199
03-23-2016, 18:26
ده بنمسيه بالبرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره المتاجر

lebouziramzinio
03-25-2016, 01:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد بسم الله الرحمن الرحيم أما بعد اخي الفاضل كل الشكر والاحترام اخي العزيز على توضيحك المؤثرات التي تؤدي الى تحريك السلوك

aissaalg
03-25-2016, 14:55
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

taherup
03-25-2016, 17:40
نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق

---------- Post added at 03:40 PM ---------- Previous post was at 02:59 PM ----------

نورت اخى الكريم المنتدى
بالتوفيق

ملاك الروح
03-25-2016, 19:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم صراحة انا افضل التحليل الفني فضلا عن السلوك السعري بعيدا عن اوقات الاخبار
اتمنى لك التوفيق

aissaalg
03-26-2016, 11:35
زميلي في المنتدى أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســم التعليمـــي للمنتــدى حتى تتوضح لك الرؤيا و تجد الإجابة الدقيقة بالتـوفيـــق انشـاء الله

neversi4
03-27-2016, 00:44
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

mazenaissa
03-27-2016, 01:08
الســـــــــــــلام عــــــــــــلــــــــــي ــــــــــــــكــــــــــ ـــــم و رحــــــــــــــــــــمـة الله و بركــــــــــــــــــــــ ـــــاتــــــــــــــــــ ــه ، اللّــــــــــهــــــــم صــــــــــــــــــلـــــ ــــــي و ســــــــــــــــــلـــــ ــــــم على ســــــــــــــــــيدنـــ ـــــــــا مــحمــــد
اخي موضوع مفيد ان شاء الله نجد الاجابات الصحيحة
اتمنى التوفيق للجميع

neverlit4
03-28-2016, 11:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

احمد عبد الباسط
04-17-2016, 18:42
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
التحليل الفنى مرتبط كلى وجزئى بالسلوك السعرى
فاذا كان هناك مثلا نموذج انعكاسى خا بالتحليل الفنى وسوف يحدث انعكاس الذى يؤكد الانعكاس هو السلوك السعرى او البرايس اكشن

latraaa
04-17-2016, 19:13
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح الراقي القيم الدي قدمته و الدي أتمنى أن يستفيد منه الإخوة الكرام إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الكثير من النتائج الطيبة إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

ahmedhelmy1
05-19-2016, 20:11
انوا لايقولون ذلك لكن تغييرهم لإستراتيجيتهم بإستمرار وتواجدهم في أي موضوع جديد يدل على أنهم ليسوا على مايرام فكيف بنا نحن المبتدئين

هذا سوق مسبب رئيسي لإنواع الاكتئاب والقلق وأكبر مضيعة للوقت وأسرع محرقة للمال.

bachir123
05-19-2016, 20:16
السلام عليكم اخي الكريم بارك الله فيك علي هذا الشرح الرائع جزاك الله الف خير وسلام
نحن في إنتظارك في مواضيع اخرى براك الله فيك اخي في الله
دمة في رعاية االله أتمني ان يكون في ميزان حسناتك اخي العزيز و جزاك الله

harimeche
05-19-2016, 20:16
الســـــلام عليكم ورحمة الله وبركاته

للأســـــــــــف كثرة الفوضـــــى هي التي تخلينا نفكر مثل هده الأفكار

أصلا السلوك السعري جزء صغير من التحليل الفنـــــي

يعني عندما تحلل برايس آكشن فأنت أصلا تحلله فنيا

مع التحية ..

laradji mohamed
05-19-2016, 20:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
انا شخصيا لااعتمد عليه كثيرا
والله ولي التوفيق

مبتدئ و لكن...
05-19-2016, 21:19
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
من خلال الموضوع الهام و من خلال الردود المهمة ايضا
لذ انتظر المزيد من المواضيع المفيد
تحياتي لك و تقبل مروري

hamzalahlali001
05-19-2016, 21:24
بسم الله الرحمن الرحيم
اتمنى لكم ولنا التوفيق والنجاح.......

wayss
05-19-2016, 21:33
أولا أد أن اشكرك جزيلا على الطرح المميز
ثانيا اخي الكريم انا انصح اي متداول بالاعتماد على الاثنين كل من السلوك السعري وايضا الاعتماد على التحليل الفني لان الاثنان ذات اهمية كبرى في التداول لذا يجب الاعتماد على الاثنين وانا افضل التحليل الفني اكثر
تمنياتي لك و للجميع بالتوفيق تقبل مروري أخي الغالي

mustaphakermad
05-19-2016, 21:34
السلام عليكم اخي لكريم بارك الله فيك
علي هذا الشرح الرائع
جزاك الله الف خير وسلام
انه شرح رائع بارك الله فيك
أتمني لجميع النظر فيه بجدية وجزاك الله الف خير وسلام

raouf41
05-19-2016, 21:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم للاسف اول مرة اسمع عن شيء اسمه السلوك السعري ساحاول الاطلاع عليه

saleh05
05-19-2016, 21:38

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

ضاحى فؤاد
05-19-2016, 21:38
السلام علبكم ورحمة الله وبركاته

موضوع رائع جدا يدل علي ذكاء وفطنة كاتبه وانا احييك علي ذكائك وتفكيرك الذي قمت بسرده في هذا الموضوع المعبر عن ذلك التفكير السديد

behindtu
05-19-2016, 22:26
الأثنين يكملون بعضهم البعض
التحليل الفنى يكمل السلوك السعرى
والتحليل الأساسي معهم والتحليل الزمنى
أن كل تحليل من هذا يستغرق الكثير والكثير من التعلم
لكى تكون محلل فنى محترف

emma91
05-19-2016, 22:59
انصحك بالتحليل الكلاسيكي
بالتوفيق لجميع اعضاء هذا المنتدى الرائع
اتمنى مزيدا من المشاركات التي تفيد المبتدئين والمحترفين
تقبل مروري

seifhd
05-21-2016, 13:47

akram bahnsawi
05-21-2016, 16:13
شكرا اخى العزيز لهذة المعلومات المهمة لكل المتداولين الجدد و نتمنى المزيد من هذة المعلومات المفيدة و الشكر على هذا الاهتمام

eyad ghanem
05-22-2016, 03:44
السلام عليكم ورحمة الله
التحليل الفنى يوضح كيفية التفرقة بين الاتجاه الوهمى للسوق والتجاه الحالى فمثلا لديك اداة الترند وهى اداة هامةجدا
فى تحديد الاتجاه الحالى فاذا جاء السعر وكسر منقطقة الترند كسر قوى فان هذا يقول
بان السعر فى حالة انعكاس قوى وشكرا

beast4ever
05-22-2016, 03:46
بالبرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون
ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره المتاجر
وشكرا لك وتقبل مرورري تحياااتي للجميع

ahmed helmy mahmoud
05-22-2016, 03:54
شكرا لك اخى الكريم وشكرا للساده الاعضاء الذين شاركو بمعلوماتهم . فانا استفد كثيرا من هذه المعلومااات .. لكم كل الاحترام والتقدير

devloppman
05-22-2016, 04:10
أنواع التحليل في مجال المتاجرة في الفوركس أو المتاجرة في العملات عديدة ومتنوعة
لكن التحليل الأساسي والتحليل الفني هما الأساس والجمع بينهما يعطي نتائج مرضية
تقبل مروري وبالتوفيق

Mohammad shafik
05-22-2016, 04:17
السلوك السعري امر مهم جدا ويحتاج لدقة وتركيز انا صراحة اعتمد على التحليل الفني اكثر بالاضافة لقرءة الشموع
لان التحليل الفني يصلح على المدة البعيد والقريب والسلوك السعري او كما يقال حركة الشموع يقتصر على تحرك القليل من الشموع

ahmedahmed1
05-22-2016, 04:19
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعضاء المنتدى الكرام
افضل التحليل الفنى

---------- Post added at 01:19 AM ---------- Previous post was at 01:18 AM ----------

مع الشموع اليابنية تحقق افضل روية

forexfox
06-20-2016, 02:06
تحياتي لك أعتقد لامشكلة ان تضيف ارقام الأعضاء من خلال الرسائل الخاصة وكل شخص اذا يريد ان يستفيد من توصياتك عليه ان يتواصل معك على الخاص لكي يرسل لك رقمه واعتقد شركة انستا ليس له علاقة بهذا الأمر هذا الأمر متروك لك وللأعضاء المنتدى وانا اول شخص مستعد ان ارسل لك رقمي لكي استفيد من توصياتك

mohammadd
06-20-2016, 14:12
تحياتي لك أعتقد لامشكلة ان تضيف ارقام الأعضاء من خلال الرسائل الخاصة وكل شخص اذا يريد ان يستفيد من توصياتك عليه ان يتواصل معك على الخاص لكي يرسل لك رقمه واعتقد شركة انستا ليس له علاقة بهذا الأمر هذا الأمر متروك لك وللأعضاء المنتدى وانا اول شخص مستعد ان ارسل لك رقمي لكي استفيد من توصياتك

ebnmasr
06-20-2016, 14:42
##############تحياتى لك زمـيـلـي الـعزيـز ولـجـمـيع اعـضـاء فـوركـس العـرب
حـقـا انـه مـوضـوع رائـع ومـفـيد وتـسـتـحـق كـل الاحـتـرام والتقدير على هـذا الـمـجـهـود
تـقـبل ار ق الـتـحـيـات واـتـقديـر اخى الفاضـلتـقـبلـوا مـرورى اعـضـاء مـنـتدى فـوركـس العـرب الـكـرام##############647

AZZA73
06-21-2016, 00:38
سيبشنشتسي بتهش كسب حشس يباه سشايىب اشعخهساي بعا شاس هخعابشتمنكخسيتبخه شاستي خهبا شاسي تنبلاىتن شالاسي بهعشاسيهخب ا عهشسخ يابخه اخهح اغيس با خشساب خهاتلاسي بتهش سياب شايس تابه خايتلابى شاسيع با هخايسهخب سيابهخح شا يساتب ىت يىب مهسشتيباه خ اسي ابهخغاك خهايب سهاش كبا ا سشيلاب لاشسيه بل لس عتهيب تىالاراش سي غبل هشسلي تابلا شعغسلي بله عشسيال بلااتشب هع يسهعالب عهالسشهيلبعه تلسش ثبهع

lionardodicaprio940
06-21-2016, 02:36
السلوك السعري يا ااخي هو اهم شيء في سوق الفوركس
اما التحليلات الفنية فهي عوامل مساعدة ليس الا
اتمنى التوغفيق للجميع

متداول خسران
06-21-2016, 02:52
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رمضان كريم احبتي
موضوع جميل جدا بخصوص التحليل الفني و السلوك السعري
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

lionardodicaprio940
06-21-2016, 02:54
اكيد تحليل السلوك السعري هو اهم شيء بالنسبة لنا كمتاجلرين
لكن اتمنى من الجميع ان يوفقو في فهم السلوك السعري
ومن ثمة فهم في غنى التحليل الفني

bahoma310
06-21-2016, 21:35
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
لو ادمجتهما فسيكون افضل
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

mohammadd
06-22-2016, 12:27

nonam
07-05-2016, 17:17
السلام عليكم ....من الادوات الل يمن الممكن ان تتعامل معاها في التداول الكتير من الادوات الهامة اللي من الممكن ان تتعلمها من التحليل الفني والسلوك السعري اللي في التعامل مع الاسعار والتداول
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

Forex-eg
03-25-2017, 15:50
السلوك السعرى يعتمد اعتماد كبير على التحليل الفنى والاساسى فى معرفة بيانية الارباح والترندات الموجبة فى حين يعكس درجة الخسارة العامة ويسهلك العمل مشكور على السؤال الجيد هذا

sob81
03-25-2017, 16:00
الفرق بين التحليل الفنى والسلوك السعري كلما زاد عملية التحليل الفنى بدقة على الشارت ومعرفة الاتجاهت الحقيقية للسعر وتحديد اماكن جيدة فى الدخول يؤدي بالتالى الى الدخول فى الصفقات الجيدة التى تساعد المتاجر

muhammad ismail
03-25-2017, 23:31
اخى الكريم انصحك الا تعتمد عل نوع واحد فقط من التحليل انصحك ان تعتمد على اكثر من تحليل للسوق
واثناء دخولك للصفقات عشان تكون واثق بنسبه كبيرة من صفقاتك

stethoscope
03-26-2017, 01:23
أنا​ لا افهم معنى السلوك لكن انا اعرف ان ما يريد الاسعار فى الصفقة ويمكن الوثوق فيه هو الشموع اليابانيه فالكل يؤكد على انها الافضل فى متابعة السعر ويمكن الاعتماد عليها دون غيرها

ابوعلى
03-26-2017, 01:32
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم الاتنين لهم علاقه كبيره ببعض وانت لازم تتعلم الاتنين ربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل المرور اخى الكريم

مروه عصر
03-26-2017, 02:16
السلام عليكم
شكرا لك على هذا السؤال ولكن لا استطيع ان افيدك بشئ عن هذا الموضوع فانا عضوه جديده بالمنتدى وخبراتى بالعمل به محدوده ولا اعرف ما افيدك به ..

nour3iny
03-26-2017, 02:36
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
التحليل الفنى والسلوك السعرى الاثنين مهمين يجب العمل على كلا منهما تقبل مرورى

bakup28
03-26-2017, 07:19
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه
مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون

ali gamal
03-28-2017, 00:45
انا انصح اي متداول بالاعتماد على الاثنين كل من السلوك السعري وايضا الاعتماد على التحليل الفني

hamadasalama
03-30-2017, 01:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور علي المجهود الرائع الذي تبذله ونستفيد منه وانشاء الله دائما تقدم افضل ما عندك لكي تفيدنا به ........ز

Mr Fathy
03-30-2017, 14:10
بسم الله الرحمن الرحيم انا عن نفسى يا زعيم بشتغل كدا عادى خالص يعنى على التحليل الفنى العادى من غير ما اتابع اى سلوك للسعر او الشموع اليابانية

YOUNESS EL-BAKKIOUI
03-30-2017, 14:21
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته. أخي الكريم الفوركس عمل بحتاج الي الخبرة الدائمة و البحث العلمي في الأسواق المالية و وجود توصيات قوية جدا بدللك

michael1
04-09-2017, 00:51
اخى العزيز انا احب ان اساعد اى احد هنا لو فيه اى من التحليلات
الفنية التى يريدها مثلك اخى الكريم وانا اشكركم جميعا على التعاون

alonsoo
04-09-2017, 07:39
هو اصلا السلوك السعرى للشموع او الشارت يعتبر جزء كبير جدا من التحليل الفنى اخى الفاضل او هو اصلا من التحليل الفنى عامة

Lante
04-14-2017, 10:17

rayzigar
04-15-2017, 13:18
لا يمكن يا اخي من خلال قراءة السلوك السعري للشموع والاسعار من خلال النظر او الحدس انك تتعرف على اتجاه الاسعار مستقبلا
اكيد يا طيب القراءة الصحيحة تكون من خلال التحليل الجيد ودراسة الاسعار الواحد منا بلا تحليل كانه داخل ملعب كرة لا يعرف اي مرماه ولا زملائه

abouseada
04-15-2017, 14:14
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخى الكريم اعتقد ان ماتسأل عنه يخص موضوع مرونه الطلب السعريه فاذا قمت بالبحث فى جوجل مستخدما هذه الكلمه فاكيد حتلاقى المعلومات اللى انت عايزاها ...شاكر ليك تقبل مرورى

Hamza El36
04-17-2017, 17:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
السلوك السعري هي تلك الحركات التي يتحركها السعر, بينما لتحليل الفني فجل تركيزه يذهب إلى التركيز على أحوال السوق..
مع متمنياتي للجميع بالنجاح والتوفيق بإذن الله.
وتقبل مروري..
تحياتي.

M0hsenalawady
04-17-2017, 17:31
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع وطبعا الكلام ده يحتاج إلى رد من اولي الخبره في هذا المجال

adamarwan
04-17-2017, 18:59
ادا ارت ان تفهم هدا الامرو
لبد من ان تتمكن منا ن ترقب السوق وان تفهم هدا االمور على ارض الواقع
الدى به ممكن من ان تفهم مجموعة من الاهداف
وحظ موفق

mrramy
04-22-2017, 09:43
ابسم الله الرحمن الرحيم
لسلوك السعري هي الحركات التى يقوم بها السعر و انا بكثرة مراقبة الشارت اقتنص بعض الفرص المبنية على السلوك السعري و لكن بنقاط قليلة لانك ممكن تضطر للدخول عكس الاتجاه وطبعا دا خطر جدا على الحساب

magic777
04-22-2017, 14:05
السلوك السعري بيكون خاص بالزوج الي بنعمل عليه طبعا ولكن التحليل الفني بيكون واحد يعني ادواته تقدر تطبقها على اي
زوج والاختلاف في السلوك هنا

mid0killer
04-22-2017, 15:02
التحليل الفني ابو التحليلات اللى ظهرت فى الاونه الاخيره بين المتداولين الجداد على السوق ولكن من يستخدم التحليل الفني دائما بنجاح باهر لانه اساس الصنعه بالبلدي والسلوك لالسعري دا بيعتمد على خبرتك مع العملات وبتكون حافظها

capoeira
04-22-2017, 16:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان التحليل الفنى له ادوات تساعدنا فى تحديد وفهم السلوك السعرى لذلك العمل بالاثنين
معا ضرورة وامر غير اختيارى من الافضل ان تفهم السلوك السعرى حتى يتسق مع ادوات التحليل الفنى ويتسقا بشكل ناجح

Mohamed Alnagar
04-23-2017, 23:46
ادا ارت ان تفهم هدا الامرو
لبد من ان تتمكن منا ن ترقب السوق وان تفهم هدا االمور على ارض الواقع
الدى به ممكن من ان تفهم مجموعة من الاهداف
وحظ موفق

zouga91
04-23-2017, 23:54
بسم الله الرحمن الرحيم و السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم افضل نواع التحليل عي النمادج السعرية مع التحليل الفني والاساسي اذا دمجتهم في نفس الوقت سوف تكون من رابحين بدون شك

m7med
04-24-2017, 00:06
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا عن نفسي اخي الكريم افضل التحليل الفني لانه الافضل و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

ebn masr
04-24-2017, 00:36
السلوك السعرى لاى زوج من ازواج العملات له تحركات مختلفة ومغيرة علشان كدة لازم انه يكون هناك تحليل فنى وبكافة انواع التحليلات

tazi larbi
04-24-2017, 00:54
السلام عليكم التجارة بناء على اسلوك السعري يعني البقاء امما الشارت لاقتناص الفرص ومكن التجارة عكس الاتجاه وهو خطر يبقى التداول بناء على تحليل المؤشرات هو الافضل اتمى لكم النجاح والله الموفق

عبد الرحيم رافا
04-24-2017, 00:58
السلام عليكم و رحمة الله
التحليل الفني هو الاهم في سوق الفوركس و هو الاقرب لتوقع الحركة المستقبلية او السلوك السعري القادم

hamadasalama
04-24-2017, 01:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصراحه لم اعمل بالسلوك السعري من قبل لكني اشتل بالتحللي الفني الكلاسيكي فهو اصدق التحاليل علي الاطلاق والله الموفق

Jordan forexyy
06-04-2017, 12:21
اخي الكريم السلوك السغري بالنسبه لي اهم لانه بتوقعي بيعتمد فتره زمنيه قصيره على العكس من التحليل الفني

mediapro
06-06-2017, 21:43
بسم الله الرحمن الرحيم
ليس كثيرة أخي حتى المؤشرات أيضاً لا أعتمد عليها :):)

alihassib0
06-06-2017, 23:17
ان التحليل الفني احد الاسباب التي جعل منه ناجحا هو كثرة اعتماد عليه من قبل المتداولين و و بــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــالتوفيق لــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــك اخـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــي الكريم اتمنى ان تكون دائما فــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــي صحة و عافية و خير من الله و ان يرشدك ربك الى مــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــا تحبه و يقربك منه سبحانه...

اسلام مجدي عباس
06-06-2017, 23:19
السلام عليكم ورحمته وبركاته كا واحد اكيد هيبقي ليه الاستراتيجية بتاعته الي هيمشي عليها ومع التعلم
والاستمرارية اكيد هعرف انهي طريقة الي هتنسبني والي عقدر اشتغل عليهااااوهتبعهااابكل تاكيد

mohsen massad 120
06-07-2017, 00:30
بسم الله الرحمن الرحيم
شكر أخى الكريم على هذا السؤال
ولكنى افضل ان اعمل بالاثنين
وشكرا

forexman11
06-09-2017, 16:09
يوجد الكثير من الادوات التي تحد من سوق الفوركس هويدا وهي التحليل التاريخي ازواج العملات وهو يسبق السلوك التاريخ الزوج العملات واجب علينا معرفه هذا السلوك السعري جيدا قبل الدخول في اي شئ

mohamed ashmawey
06-09-2017, 18:08
التحليل الفنى يوضح كيفية التفرقة بين الاتجاه الوهمى للسوق والتجاه الحالى فمثلا لديك اداة الترند وهى اداة هامةجدا فى تحديد الاتجاه الحالى فاذا جاء السعر وكسر منقطقة الترند كسر قوى فان هذا يقول بان السعر فى حالة انعكاس قوى وكبير جدا بس لازم نفعم ان هو الفوركس سوق تجاري اخي زيه زي اي سوق عادي هيكون فيه مكسب وخساره عادي اهم حاجه انك تعرف امتى تشتغل فيه وازاي علشان يكون

hooda
06-15-2017, 16:23
السلام عليكم ورحمه الله تعالي
التحليل الفنى يوضح كيفية التفرقة بين الاتجاه الوهمى للسوق والتجاه الحالى فمثلا لديك اداة الترند, بالتوفيق للجميع,تقبل مروري

yacrao
06-15-2017, 16:30
في اغلب الاحيان تجد توافق بين سلوك السعر وتحليلك الفني الا في حالة ان يكون هناك اخبار قوية تؤثر على سوق العملة

ahmed zekry
06-15-2017, 16:40
التحليل الفني هو الذي يعتمد علي السعر وعلي اتجاهاته ولكن التحليل الفني يعتم د علي الاخبار والتوقعات
وانا شخصيا احيانا اعتمد علي التحليل السعري

mohamed ashmawey
06-15-2017, 16:54
اخي الفاضل ...
في هذا السوق لأجل الربح ليس السلوك السعري ولكن هو التحليل الفني ومتابعة اتجاه السعر ومتابعة الاخبار
يعني تتعلم التحليل الفني والتحليل الاقتصادي حتى الاحتراف وتدخل دائما صفقاتك على اساس مع الاتجاه تمتلك السوق بقوة ولا تخسر

Elkorchi
06-15-2017, 17:00

emadomda
03-09-2018, 16:40
أي الإطارات الزمنية أفضل ؟

لا يمكن الإجابة بشكل محدد فبعض المتاجرين يعتمدون على المؤشر في إطار ال 10 دقائق والبعض في الإطار اليومي والأمر يعتمد على ما يجده المتاجر أفضل .

مع العلم أن المؤشر في الإطار الزمني القصير ( 5 , 10 , 15 دقيقة ) يعطي إشارات سريعة وعمليات فتح الصفقة وإغلاقها التي تعتمد علي هذ المؤشر في تتم بسرعة وخلال فترة قد لا تتجاوز ساعتين .

أما المؤشر في الإطار الزمني الطويل مثل ساعة ويوم يعطي إشارات أبطأ وعمليات فتح الصفقة وإغلاقها التي تعتمد على هذا المؤشر تتم بفترة أطول نسبياً تمتد من عدة ساعات إلى عدة أيام .

أنواع معدل حركة السعر Moving average type

على الرغم من أن هذا الكتاب غير مخصص للحديث عن التحليل الفني إلا إننا نود أن نشير بأن لمؤشر معدل حركة السعر ثلاثة أنواع رئيسية نذكرها هنا لأهمية هذا المؤشر وليساعدك ذلك في التعمق في الاطلاع النظري عن المؤشرات

ehabbob
03-09-2018, 22:57
اخى العضو الكريم انا افضل التحليل الفنى للزوج مع متابعه المؤشرات الاقتصاديه فهما الافضل لى لتحديد نقاط الدخول والخروج من السوق
والله ولى التوفيق

A.mustafa
04-26-2018, 15:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
بالبرايس اكشن اخي بالفعل بيكون من اقوى التحاليل وخاصه ان كل متاجر بيكون
ليه التحليل والنظره الخاصه بالسوق يعني ده بيكون ناتج من خبره ...

aym
04-26-2018, 18:21
بين التحليل الفنى والسلوك السعري موضوع مهم جدا حيث من اساسيات الفوركس ان يعرف المتاجر ما هو التتحليل الفنى وكيفية التداول عليها بطريقة صحيحة واختيار افضل الا وقات

احمد نصر 22
04-26-2018, 18:23
بسم اللة
اخى الكريم التحليل الفنى هو الذى يعتمد فى المقام الاول على الترند ولكن يجب معرفه ان الترند لوحدة ليس كافيا على الاطلاق ويجب دمج الدعم والمقاومه مع الترند حتى تكون قادر على الدخول فى صفقات قويه وتحقق ارباح وهنا ايضا يجب معرفه ان السلوك السعرى هو اشارات تكون من خلال الشموع الياينه

hady sayed
04-27-2018, 11:17
بسم الله الرحمن الرحيم اخر فيديو التحليل الفني وبين لك تحركات السعر المستقبليه و انا عكس الاتجاه اتمنى انت تخينه جدا لانه اقوى سبب من اسباب الربح شوف فوريكس اتمنى لك التوفيق باذن الله تعالى

VARTOLUU
04-27-2018, 11:53
اشكركم اخواني اعضاء المنتدي الكرام علي مواضيعكم الممتازة المفيدة جدا
شكرا لك اخي علي هذا الموضوع الممتاز
يجب ان نتعلم استراتيجيات والسلوك السعري والتحليل الفني ودون العمل في وقت الاخبار

VARTOLUU
04-27-2018, 13:05
اشكركم اخواني اعضاء المنتدي الكرام علي مواضيعكم الممتازة المفيدة جدا
شكرا لك اخي علي هذا الموضوع الممتاز
لكن اخي يجب ان نفهم جيدا ان الفوركس مكسب وخسارة يعني اذا خسرت يجب ان تتقبل الخسارة

بدرال
04-27-2018, 13:58
السلام عليكم و رحمة الله اخي انا من الذين يتقصون الخبر اولا ويبحثون عن بعض الاشارات والتحاليل لمعرفة الاتجاه التالي الاتي ومن تم المتاجرة

rouk
04-27-2018, 14:06
انا احب ان اعتمد على التحليل الفنى فى سوق الفوركس اكثر من اى شىء اخر
لانه قوى جداا فى هذا الماركت العملاق والذى احبه عموما

salijiji0
07-17-2018, 22:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفوركس ليس هو ربح المال فقط فلا تستطيع ان تحقق ارباح بدون المرور على عدة مراحل اولا التعلم ثانيا الصبر واخيرا جني الارباح

dalo3a
07-28-2018, 04:10
لا يوجد شيء اسمه تحليل السائل لكن هناك التحليل الاساسي والتحليل الفني والتحليل الاساسي يشمل الكثير جدا من الاشياء مثل الاخبار و فاهم الاخبار التحليل الفني يشمل كل شيء مثلا الهارمونيك النماذج السعريه واشياء كثيره جدا

Gehad Anwar
07-28-2018, 12:28
التحليل الفني هو طريقة استقرائية لتوقع السلوك السعري اساسا .. كما ان السلوك السعري بحد ذاته ممكن التنبؤ به في اوقات معينه لو قصدنا الحالة الحية لمراقبة سلوك سعري حالي بيتحرك امامنا
والشموع الساسا لا يمكن فهمها بدون مراجعة السلوك السعري بها وملاحظة الاسعار القصوى والدنيا والاغلاقات والافتتاحيات للشموع
هي عملية متكاملة بالنهاية ومترابطة العناصر التحليل الفني وملاحظة السلوك السعري للشموع ... عملية تشمل الأخرى