PDA

View Full Version : ما هو مقدار الخبرة التي تجعلك تاجر محترف

Pages : [1] 2 3 4 5

omar kapo
07-03-2012, 15:45
اريد معرفة مقدار الخبرة او ما هي الاشياء التي يعرفها المتاجر المحترف ونحن لا نعلم بها
؟؟؟؟؟؟

ma90do
07-03-2012, 15:50
مقدار الخبره سنه او سنتين متابعه المجال بجديه والتعليم المستمر والممارسه مع الحسابات التجريبيه لانو مجال اقتصادي كبير وليس بسيط والاشياء دي القدره علي اداره رائس المال القدره علي التحليل الجيد والقدره علي متابعه الاخبار وفلترتها سوف تتعلم الكثير في هذا المجال ولكن عليك ان تكون نشيط وتبدء بالتعلم

derfcase
07-04-2012, 10:55
اعتقد اخي الكريم
omar kapo
انه ينبغي عليك ان تتداول 3 سنوات علي الاقل لتنتقل من مرحلة ان تكون مبتديء الي مرحلة تكون بها شبه محترفا
علي ان تكون ال 6 اشهر الاولي تداول علي حساب تجريبي فقط

deadlyfox
07-04-2012, 11:45
اعتقد ان التعلم من خلال 6اشهر الى سنه
ثم التداول فى حساب تجريبى سيكون مفيد جدا فى زياده الخبرة
وان كل مابتزيد فترة التداول مع السوق بتزيد تعلمه وخبرة من السوق

aminos
07-04-2012, 12:41
السلام عليكم
أضن أن المحترف يعرف كيف يتحرك السعر
و لكي تصل لهذا المستوى يجب عليك التعلم كثيرا و التدرب على الحساب التجريبي
لمدة طويلة جدا أنا في رأيي 6 أشهر غير كافية بتاتا
و الله أعلم

elzeel
07-04-2012, 12:53
طبعا بترجع الخبره للوقت اللى يقعده فى ممارسه الفوركس وبتكون طبعا كلها فى امور متابعه السوق
ومعرفه الاخبار والمؤشرات والتحليل الصحيح للشارتات سواء فنى او اساسى

sami
07-04-2012, 12:53
مقدار الخبرة أخي الكريم يأتي من الممارسة و المتابعة لجميع أوضاع السوق،و المتابعة الدقيقة هي نتاج
رصيد كبير من المعرفة،يراكمها التاجر المحترف من خلال دراسة معمقة للتحليلين الفني و الأساسي،و كل
و قت زمني في محاولة إستيعاب قواعد المتاجرة الصحيحة،سيساهم في صقل مهاراتك،و في تنمية خبرتك
بمجال الفوركس

sabre
07-04-2012, 12:58
المتاجر المحترف يستعمل اسلوب
البساطه ولا يعقد الامور وايضا
له خطه رائعه للحفاظ على رأس النال وليس تنميته كما يعتقد الكثيرون

memostar3
07-04-2012, 13:01
فى الغالب فان المتاجر المحترف يعرف احجام التداول الحقيقيه فى السوق
وهذا ما يعرف بالفوليم سبريد انالايسيس
واذا استطعت معرفه هذا الشئ بالحجم الحقيقي فاذا انت الان على قائمه المحترفين

yassoo011
07-04-2012, 13:42
تكون تاجر حقيقي عندما تعرف وقت الدخول
المناسب للسوق ووقت الخروج وعندما تتحكم في اعصابك وقدراتك
وعندما نحد من الطمع والرضا بالربح وتقبل الخسارة

magic777
07-04-2012, 15:02
اعتقد اخي الكريم
omar kapo
انه ينبغي عليك ان تتداول 3 سنوات علي الاقل لتنتقل من مرحلة ان تكون مبتديء الي مرحلة تكون بها شبه محترفا

مش شرط اخي 3 سنوات بحالهم المده هنا بتختلف من متاجر الى اخر على حسب قدراته واستيعابه للمجال
ومتابعته المستمره والتدريب المتواصل وعلى حسب الوقت اللي هو حدده يوميا للتدريب
كل دي عوامل ممكن تقلل المده المطلوبه

waleed adel
07-04-2012, 22:03
عليك ان تتداول سنه علي الاقل لتنتقل من مرحلة
المبتديء الي مرحلة تؤهلك للتدوال الحقيقى

madoxegy
07-04-2012, 22:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا رأيى ان محترف الفوركس لابد ان يكون درس واشتغل عملى على حساب تجريبى فترة اكبر من سنة

كريم
07-04-2012, 22:20
أهم خبره بجد عدم التوقف عن التعلم

و الاجتهاد بقدر الامكان

و ده فعلا الميزة الرئيسية للتاجر المحترف

و الله يوفق الجميع

ahmed rabee
07-04-2012, 22:42
اخي لا توجد اسرار غامضه في الفوركس
الفكره كلها في تعلم الاساسيات وتطبيق ادارة راس المال الصارمة
اضف الي ذلك التحكم في الانفعالات والقدره علي توقع حركه السعر وقراءة الشارت

كل هذا ياتي بالممارسه لفتره كافيه لا اعتقد انها تتحدد بمدة معينه
ولكنها تعتمد علي مدي استيعابك الشخصي وقدرتك علي تطوير نفسك والتعلم في هذه الفتره

gemmy
07-04-2012, 23:42
اعتقد الخبرة بتفرق كتير قوى مع المتاجر المحترف و بتعرفه امتى يدخل صفقات و امتى يخرج منها و متغلب على عواطفه اثناء التجارة
و الخبرة دى بقى من وجهة نظرى بتيجى مع الوقت و الممارسة و التعليم المستمر برضو

Missa
07-05-2012, 00:00
على الاقل سنة بس بشرط المداومة و الاستمرار
لاتهم بيكسبو المتداول خبرة كويسة مع الوقت

roka
07-05-2012, 00:08
اريد معرفة مقدار الخبرة او ما هي الاشياء التي يعرفها المتاجر المحترف ونحن لا نعلم بها
؟؟؟؟؟؟

اعتقد ان الخبرة تاتى من الممارسة والتدريب والمعرفة الكثيرة عن السوق وايضا التدريب فى الحسابات التجريبية وذلك تقريبا ياخذ مابين سنة وسنتين لكى تكون محترف

panda
07-05-2012, 00:11
اهمىحاجه راس المال واداره راس المال وانك تتعلم وتزود معلوماتك وتحدثها بكل
الجديد من خلال القراءه ومعرفه الاخبار ومتابعه كل جديد

nada
07-05-2012, 01:11
اعتقد الفتره الحساب التجريبى لا تدخل فى فتره الخبره فتره الخبره تدخل فى وقت الحساب الحقيقى لانك تشعر بشعور اخر وتحليل اخر
اعتقد سنة كاملة بحساب حقيقى ياهلك لى الاسمرار

compaq0
07-05-2012, 01:34
الخبه تقاس بمجموع التجارب و التعليم ايضا فلا يشترط وقت محدد فقد تكتسب خبره كبيره فى وقت سريع نتيجه لنشاطك الخاص و محاولات التعلم بعكس اخر يقع فى نفس الخطا كل مره و لا يعالجه

Rami
07-05-2012, 01:36
الخبرة التى تؤهلنى للكسب من هذا السوق والسحب
من الرصيد باستمرار وعلى الدوام
تحياتى لك

magic777
07-05-2012, 22:13
الخبه تقاس بمجموع التجارب و التعليم ايضا فلا يشترط وقت محدد فقد تكتسب خبره كبيره فى وقت سريع نتيجه لنشاطك الخاص و محاولات التعلم بعكس اخر يقع فى نفس الخطا كل مره و لا يعالجه

بالضبط الخبره هنا بتكتسب من التزام المتاجر بالتعلم من الاخطاء ومحاوله عدم تكرارها ومحاوله ايجاد حلول عمليه ليها
والصبر وعدم التسرع وبمرور الوقت ومع كثره الاحتكاك بالسوق والتعلم من الاخطاء بتتولد الخبره لدى المتاجر

sami
07-05-2012, 22:58

إجابة سليمة أخي الكريم فالخبرة تقاس بالجهد المبذول لإكتسابها،و خاصة على المتاجر الذي يكد و يجتهد
في سبيل تعلم تجارة الفوركس،و يسعى للتدرب بشكل جدي،من أجل تعميق خبرته و تحقيق النجاح

pimo
07-05-2012, 23:24
لكي تكتسب الخبرة في مجال الفوركس يلزمك علي الاقل مدة زمنية لا تقل عن سنتين لكي تستطيع ان تعرف بعض الامور والطرق في مجال الفوركس ولكي تتوصل الي الي الاحترافية يلزمك علي الاقل 5 سنوات واو اكثر

kingman
07-05-2012, 23:51

وفى سوق الفوركس لازم الخبرة تترجم الىف عل فمهما كانت خبرة المتاجر فى السوق لكنه لايستطيع ان يحقق الأرباح ومصلته خسارة فلن تفيده الخبرة فالخبرة هى اساس تحقيق النجاح ولاتكفى لوحدها فخبرة بدون التزام وانضباط فى المتاجرة معناها خسارة

عزبز 18
07-06-2012, 00:01
مقدار الخبرة كي تصبح تاجر محترف في رايي من سنة حتي 5 سنوات او اكثر ولاكن ممكن في 6 اشهر تصبح محترف

husamart
07-06-2012, 10:36
الاحتراف شو معناه ؟
بشكل بسيط انك تاخد مهنة معينة بجدية هي مسار حياتك ومنها يكون دخلك
لكن للاحتراف متطلبات أهمها الالتزام
فأنت الطبيعي كمحترف ان توقع عقد مع منصة الفوركس
وتتعهد بالالتزام بقوانين الفوركس التي تعلمتها مهما كانت الأسباب والا ستتعرض لتغريم او فسخ العقد
هنا ممكن ان تعرف انك محترف أم لا

ARAB_PIGEON
07-06-2012, 10:59
؟؟؟؟؟؟

الفوركس علم له اسس واصول لو عرفتها اخى الكريم ستجنى الكثير من الارباح
الفوركس عباره عن حرب لا رحمه ولا هواده فيها وللاسف نحن ندخلها بدون ان نكون مستعدين لها
ندخلها بمؤشرات لا تغنى ولا تسمن من جوع
ندخلها بمؤشرات اشبه ما تكون بلعب اطفال
ولذلك نخسر هذه الحرب
رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم يقول من تعلم لغه قوم امن شرهم

Mohamed90
07-06-2012, 11:36
السلام عليكم اخي المتاجر المحترف يتحلى بصفات معينى للنجاحه
و منها الصبر و الالتزام و عدم التسرع و الابتعاد عن الطمع
و لا ننسى التحليل الجيد و الاستراتيجية الجيدة و الادارة راس المال الجيدة
كل هذه المعطيات تنتج لنا تاجر محترف ناجح

ahmedalex
07-06-2012, 11:39
مقدار الخبره تكتسبه من الممارسه الفعاله فى هذا المجال من خلال صفقاتك العامه فى المتاجره فكلما كان لديك تحليل قوى وبناء تمكنت صفقاتك من الربح واكتساب الخبره سريعا فهذا النشاط يعتمد كثير على التحليل العام لك فى التداول

theboy2226
07-06-2012, 11:42
لا اعتقد انها مربوطة بوقت معين ممكن الواحد يفضل يتاجر سنين و بردو ما يكتسبش الخبرة الكافية اللي تخليه محترف
علشان تبقي محترف طبعا غير الممارسة و اكتساب الخبرة و متابعة الاخبار .لازم تتعلم من اخطاءك و تسجل تعاملاتك اليومية و اسباب ربحك او خسارتك لاي صفقة
لان اللي بيتاجر عشوائي كده بدون ما يعرف هو كسب ليه او خسر ليه عمره ما حيتمكن من السوق

magic777
07-06-2012, 18:48
لا اعتقد انها مربوطة بوقت معين ممكن الواحد يفضل يتاجر سنين و بردو ما يكتسبش الخبرة الكافية اللي تخليه محترف
علشان تبقي محترف طبعا غير الممارسة و اكتساب الخبرة و متابعة الاخبار .لازم تتعلم من اخطاءك و تسجل تعاملاتك اليومية و اسباب ربحك او خسارتك لاي صفقة
لان اللي بيتاجر عشوائي كده بدون ما يعرف هو كسب ليه او خسر ليه عمره ما حيتمكن من السوق

هيا فعلا الخبره مش بترتبط هنا بوقت معين هيا بترتبط اساسا بما يتعلمه المتاجر يوميا خلال احتكاكه بالسوق
التعلم من الاخطاء وتطوير نفسه وادواته وفهم آليه عمل السوق وكل ده بيساعده على بناء خبرته بالمجال

madoxegy
07-06-2012, 18:52
انا رأيى ان محترف الفوركس لابد ان يكون درس واشتغل عملى على حساب تجريبى فترة اكبر من سنة

memostar3
07-06-2012, 19:52
مقدار الخبره تكتسبه من الممارسه الفعاله فى هذا المجال من خلال صفقاتك العامه فى المتاجره فكلما كان لديك تحليل قوى وبناء تمكنت صفقاتك من الربح واكتساب الخبره سريعا فهذا النشاط يعتمد كثير على التحليل العام لك فى التداول

ولكن هل تعتقد يالغالى بان الربح وحده قادر على ان يجعلك تقول انك قد اصبحت محترف فى هذا السوق ؟؟؟؟؟؟

---------- Post added at 04:52 PM ---------- Previous post was at 04:51 PM ----------

ولكن هل تعتقد يالغالى بان الربح وحده قادر على ان يجعلك تقول انك قد اصبحت محترف فى هذا السوق ؟؟؟؟؟؟

ymn30
07-06-2012, 19:54

انا راى ان المحترف من يستطيع ان يدير راس مالة بطريقة سليمه اظن دة لوحدة احتراف

waleed adel
07-07-2012, 21:34
الخبرة تاتى من الممارسة والتدريب والمعرفة الكثيرة عن السوق وايضا
التدريب فى الحسابات التجريبية

sahar elmansory
07-07-2012, 21:42
الخبرة تاتي من الممارسة الفعلية واتباع نظرية التعلم المستمر..وتاتي ايضا من الخسائر التي يحققها بشرط التعلم منها والتعلم كيف يمكن تحوليها لارباح....وتاتي ايضا من تعلم فن ادارة راس المال جيدا

mr.sera
07-07-2012, 22:09
؟؟؟؟؟؟

الخبرة لا تاتي الا من التجارب السابقة
وكلما وثق الشخص في طريقته وادواته مع مرور الزمن يكون قد اكتسب الخبرة
فالخبرة لا تعلم ولكنها تكتسب ....

pimo
07-07-2012, 22:21
لكي تستطيع ان تكسب خبرة في مجال الفوركس يلزمك علي الاقل سنة واو 4 سنوات لكي تستطيع ان تتعلم او تعرف بعض الامور عن الفوركس التي تجهلها الان وسوف تكتشف بنفسك ان التركيز العالي والصبر هما السر الذي تبحث عنه

hazem ahmed moahmed
07-07-2012, 22:36
اعتقد ان سنه في تجاره الفوركس كافيه لاكسابك الخبره الكافيه لكي تصبح تاجر فوركس محترف المهم ان تمارس الفوركس بشكل مستمر و تتعلم من اخطاءك حتي تزيد من خبرتك

mohamed adel
07-07-2012, 22:44
من وجهة نظرى انك لازم ان تتعلم مش شخص محترف فى الفوركس قيل حتى الممارسة فى حساب تجريبى
وتقوم بتطبيق ما يفعله فى حسابك التطبيقى لمدة لاتقل عن سنة
وبعدها افتح حساب حقيقى وتاجر بنقاط صغيرة حتى لاتحقق خسائر كبيرة

m_fekry
07-07-2012, 22:50
هناك اشياء كثيره يعرفها المحترف طبعا لتجعل من هذا الشخص وهذا ليس بالشئ
السهل والبسيط اعتقد انه يحتاج الى سنتين من التداول تقريبا

Nehal Ali
07-07-2012, 22:55
الخبره عنصر اساسي وللحكم عن كم الخبره لي الشخص لابد من معرفه قدرته علي تحقيق ربح اي مايسمي فن اداره راس المال بجانب القدره التحليليه طبعا وليست العمليه مرتبطه بعمر معين

مجمد عادل
07-07-2012, 23:37
توجد طرق كثيرة منها
1- الوقت الوفير
2-كيفية التعامل مع الشركات
3-معرفة الوقت المناسب للبيع والشراء
4- المعرفة من تجارب الاخرين

revenge
07-07-2012, 23:40
مش بالوقت خاااالص

ممكن واحد في خلال شهر يكون احسن من واحد اتدرب سنتين

في فروق شخصيه عشان كده مينفعش تتحسب بالوقت .. تتحسب بالقدره علي تحقيق الارباح

ehab
07-08-2012, 03:07
؟؟؟؟؟؟

يأتي مقدار الخبرة من الممارسة و المتابعة لجميع أوضاع السوق،و المتابعة الدقيقة هي نتاج
رصيد كبير من المعرفة،يراكمها التاجر المحترف من خلال دراسة معمقة للتحليلين الفني و الأساسي،و كل
و قت زمني في محاولة إستيعاب قواعد المتاجرة الصحيحة،سيساهم في صقل مهاراتك،و في تنمية خبرتك
بمجال الفوركس

elking
07-08-2012, 03:21
لكل من يرغب بالنجاح والاحتراف فى سوق الفوركس اولا مشيئة الله ثانيا يجب ان نجمع مقدار من العلم والمعرفة بقدر بكير جدا مع اكتساب الخبرات بشكل مستمر ومتواصل من اجل الاحتراف بمشيئة الله

ehab
07-11-2012, 03:04
مقدار الخبره سنه او سنتين متابعه المجال بجديه والتعليم المستمر والممارسه مع الحسابات التجريبيه لانو مجال اقتصادي كبير وليس بسيط والاشياء دي القدره علي اداره رائس المال القدره علي التحليل الجيد والقدره علي متابعه الاخبار وفلترتها سوف تتعلم الكثير في هذا المجال ولكن عليك ان تكون نشيط وتبدء بالتعلم

انا مش شايف انه شرط سنة او سنتين هوا بس الوعى بكل امور الفوركس
ويكون فاهم فى التحليل الفنى ويسيبها على ربنا بئا

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:05
الخبرة ليس لها حدود يا اخي كلما كانت الخبرة عاليه كلما كنت تاجرا محترفا
و كلما زاد الربح ايضا

salah.bmw
07-11-2012, 07:42
انا بتوقع انو لازم 5 سنوات
حتى تصير محترف
لأنو انا لهلا بقع بأخطاء فادحة وغبية

dodovedo
07-11-2012, 08:09
اخى الكريم
علشان تكون محترف دى
ترجعلك انت يعنى اتعلمت قد ايه
قعدت فى السوق قد ايه كام مره عكس عليك واتصرفت ازاى كده
تقبل احترامى

tictok
07-11-2012, 09:21
الوصول للأحترافية ليس سهلاً ومحتاج فعلاً لوقت كبير المهم أن نتعلم كل يوم ونقرأ عن المتاجرة على الفوركس بجانب المتاجرة على حساب حقيقي بمبالغ بسيطة فلا أحد يتعلم الا من خلال التجربة الواقعية الديمو يصلح فقط للشهور الأولى بعد ذلك من الممكن أن يكون بجانب الحساب الحقيقي ومع التجربة والإطلاع سوف نزداد خبرة إلى أن تكون محترف ومع ذلك أعتقد حتى المحترفين يخسرون أحياناً

fxjoseph
07-11-2012, 09:30
مفيش حاجة بتيجي بالسهل كده الا اذا استلمتها من محترف وبرضه لازم تبذل مجهود علشان تستلم صح منه لذلك لو اتعلمت من شخص محترف هيوفر عليك كتير اما لو اتعلمت لوحدك فاكيد هياخد وقت اكثر

lesa
07-11-2012, 09:32
لا استطيع ان احدد الخبرة بعدد الشهور والسنين فهناك متداول يملك من الخبرة سنوات طويلة فى مجال التداول واخر يملك سنة واحد قد قام فيها بتحصيل خبرات ومهارات اكثر من غيرة .. ذلك يعتمد على المتداول نفسة وقدراتة ومهاراتة .

Bs Joker
07-11-2012, 10:39
أولا يجب ان تعلم ان الاحتراف هو القدرة على التعرف على معظم حركو السوق و العلم بجل اسرار الفوركس و الاستراتجيات بيد أن التعلم ليس له جدود و لكن يمكن ان نعتبر التاجر متميز اذا كان يتعلم من اخطائه وكان قادر فعلا على تجنبها في المرة القادمة

العوامى
07-11-2012, 11:23
السلام عليكم
المتاجر المحترف اصلة مبتدأ تعرض للخسارة وعاند القواعد ولم يلتزم وخسر كثيرا ثم ادرك ان السر كله فى الالتزام والتعلم من الاخطاء السابقة
ويأتى كل مبتدأ ليسير على نفس النهج ولو يدرى لالتزم من البداية
ولكن ابن ادم بطبعة متطلع ويحب التجربة ولا يرضى بنتيجة تجارب الاخرين

Mohamed90
07-11-2012, 12:10
السلام اعتقد ان الخبرة او التعلم لا نهاية لهم في الفوركس و دئما لازم تبحث عن كل جديد
و الاحتراف اخي او النجاح يتعلق بنتائجك لا اكثر او حققت صفقات جيدة على دوام و بانتظام اكيد انك وصلت

resala11111
07-11-2012, 14:01
علشان تكون تاجر محترف
يجب عليك فتح حساب حقيقى
وتعمل صفقات ويبنغى عليك
عدم الياس وتحتاج الى 3 سنين كده
علشان تكون محترف

magic777
07-11-2012, 16:14
السلام اعتقد ان الخبرة او التعلم لا نهاية لهم في الفوركس و دئما لازم تبحث عن كل جديد
و الاحتراف اخي او النجاح يتعلق بنتائجك لا اكثر او حققت صفقات جيدة على دوام و بانتظام اكيد انك وصلت

لا نهايه لطريق العلم اخي ومهما وصل المتاجر لمستوى احترافي جيد في المجال فهو مطالب
دائما بالحفاظ على المستوى ده من خلال انه يكون دايما مطلع على كل جديد في مجاله
ودايما بيطور من نفسه

waleed adel
07-12-2012, 02:24
لا نهايه لطريق العلم اخي ومهما وصل المتاجر لمستوى احترافي جيد في المجال فهو مطالب
دائما بالحفاظ على المستوى ده من خلال انه يكون دايما مطلع على كل جديد في مجاله
ودايما بيطور من نفسه

بالفعل لانهايه للتعلم فالعلم كل يوم فيه جديد ولو نبحث سنجد مالانعرفه
يوما بعد يوم فلابد من الاطلاع والبحث

amrmorasamir
07-12-2012, 02:28
بالفعل لانهايه للتعلم فالعلم كل يوم فيه جديد ولو نبحث سنجد مالانعرفه
يوما بعد يوم فلابد من الاطلاع والبحث

فعلا ياباشا والله الفوركس موسوعه كبيره ملهاش نهايه وكل يوم بتتعلم اكتر عن السوق وعن علاقه الاخبار والحياه بالفوركس ولازم تتعلم من اخطائك وتقرا اكتر

naitsi
07-12-2012, 16:30
السلام عليكم
لكي تكتسب الخبرة في مجال الفوركس يلزمك علي الاقل مدة زمنية لا تقل عن سنتين لكي تستطيع ان تعرف بعض الامور والطرق في مجال الفوركس ولكي تتوصل الي الي الاحترافية يلزمك علي الاقل 4 سنوات واو اكثر والله ولي التوفيق

sky44
07-12-2012, 18:48
معيار الخبرة التي تعرف بها انك اصبحت محترف هي عندما تكون ارباحك اكثر من الخسائر حينها ستعلم انك اصبحت محترفا فالمحترفون هم ايضا يخسرون لاكن خسارتهم قليلة جدا اما في ما يخص سؤالك التاني فالخبرة هي التي تلعب الدور الاساسي في النجاح و هي سر المحترف

Noah
07-12-2012, 21:00
مقدار الخبرة الذى من خلاله اصبح متداول محترف هو ان امتلكا لخبرة والمعرفة الكافية فى سوق الفوركس الفوركس وفى الطريقة التى اتداول بها وان تمكنت من اكتساب الخبرة فى طريقتى فى التداول من الممكن ان احقق ارباح كبيرة

mido
07-12-2012, 21:03
يا اخي الكريم
مقدار الخبره سنه او سنتين متابعه المجال بجديه والتعليم المستمر والممارسه مع الحسابات التجريبيه لانو مجال اقتصادي كبير وليس بسيط
اعتقد اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

waleed adel
07-12-2012, 21:15
لكي تصل لهذا المستوى يجب عليك التعلم كثيرا و التدرب على الحساب التجريبي
لمدة طويلة جدا

hesham1046
07-12-2012, 21:24
على الاقل خبرة 3 شهور دة اقل خبرة الواحد يقدر يتاجر فيها فى الفوركس

pimo
07-12-2012, 21:32
اظن ان الخبرة في الفوركس تقاس بكبر راس المال وكيفية ادارته جيدا وايضا من الفائدة التي يستطيع المتداول تحقيقها في حسابه شهريا وهي تكتسب من المدة الزمنية التي يقضيها المتداول في الفوركس سنة سنتين فنقول خبرة سنة او سنتين

hesham itch
07-13-2012, 12:06
بصراحة الخبرة مش شىء مادى او ملموس وغير قابلة للقياس عشان كده لازم يكون
المتاجر مستعد استعداد كامل عن طريق العمل على حساب تجريبى لمدة طويلة ويحقق
ناجحات عليه عشان يقدر يتعامل على الحسابات الحقيقية

sa sa
07-13-2012, 14:34
الخبره لا ترتبط بمده معينه ولكن ترتبط بقدراتك واستعدادك علي العمل في الفوركس وده بيختلف من شخص الياخر وعلي حسب قدراتك الذهنيه وصبرك وكلما عملت علي اكتساب الخبره او صقلها كلما حققت ارباح اكبر

Mohamed90
07-13-2012, 15:04
لكي تصل لهذا المستوى يجب عليك التعلم كثيرا و التدرب على الحساب التجريبي
لمدة طويلة جدا

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاحتراف يحتاج للوقت كبير و جهد و الصبر و
التقيم هذا الاحترف يكون بنتائجك لو كان نجاح بانتظام فهذا هو الاحتراف و اصابة الهدف

safiforex
07-13-2012, 15:13
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاحتراف يحتاج للوقت كبير و جهد و الصبر و
التقيم هذا الاحترف يكون بنتائجك لو كان نجاح بانتظام فهذا هو الاحتراف و اصابة الهدف
هذا طكبيعي اخي الطكريم ان الاحتراف لازم له من مدة ، و طبيعي ان الاحتراف يكون بعدما يكون المتداول قد اكتسب الخبرة
و الخبرة تاتي من كثر التجارب و الاستفادة منها سواء اكانت تجارب رابحة ام خاسرة

Rami
07-13-2012, 15:26
المقدار الذى يؤهلنى ان اسحب الربح من الفوركس
ممكن يكون بعد تعلم الاساسى وتقانه
بارك الله فى جهودكم الكريمة

Desperate
07-13-2012, 15:37
لو فى دراسة جيدة لمدة شهرين مثلا وتدرب طول الوقت ومتابعة لاخبار السوق وتفسيرها كلها يبقى
خلال سنة اواتنين ممكن الشخص يطلق عليك محترف فى الفوركس بس لو اتبع الكلام ده
بالحرف الواحد ولم يترك شئ ورائه

mohamed 300
07-13-2012, 15:57
من المؤكد انه من اكثر الاشياء التى يعرفها ,انه يجب عليه ان لا يكون فى طوع السوق ,وان يكون واثق من نفسه ومن تحليله ,حتى يتعرف على كل شئ ,ولا يخاف من اىش ئ فى السوق

wazwaz
07-13-2012, 18:47
يا أخي الإحتراف في الفوركس لا يقاس بالمدة أو بكم تعلمت بل عندما تستخدم إستراتيجية معينة وتكون نسبة الربح أكثر بكثير من نسبة الخسارة أقصد أن تكون معظم الصفقات ناجحة وأيضا يكون تحليلك في محله فتأكد أنك قد قطعت أشواط في الفوركس أهلتك لتحمل لقب محترف فوركس مع تمنياتي لك بالتوفيق

remo
07-13-2012, 19:04
؟؟؟؟؟؟

انت اولا لازم تتعلم كويس قوى وبعدين تبدا تجرب على حساب ديمو لفترة مش صغيرة مثلا حوالى سنة وبعدين تبدا فى حساب حقيقى حوالى كام شهر بس بمبلغ صغير وكدا انت تقريبا هيكون عدى عليك دورة طلوع ونزول السعر وتبدا تاخد خبرة من الحركات دى

amrmorasamir
07-13-2012, 19:06
؟؟؟؟؟؟

الخبره والتعليم فى الفوركس لا يتوقف بس انا شايف ان لما يعدى عليا سنه هبقى نسبه خبرتى حوالى 50% وبعد كده هيبقى افضل بكتير وانا لسه بقالى حوالى 6 شهور فى الفوركس

ahmed
07-13-2012, 19:07
مقدار الخبرة التى تحتاجه للمتاجرة باحتراف بكل بساطه
هو الخبرة بأماكن الدخول والخروج الصحيحه فى الشارت
ويمكنك التركيز جيدا فى استخراج هذة النقاط كفكرة مبدائيه قد تتيح لك العثور على استراتيجيه
جيدة للربح من السوق

mohamed yossef
07-13-2012, 19:40
ارى انه لا يوجد اسرار فى الفوركس غير التى نعلمها
ولكننا لا نطبقها بالطريقة الصحيحة
اتدرى ما سر خسارتنا اخى الكريم
اننا لا نتعامل مع العملات كما يتعامل التجار مع الاسهم فانهم عندما يخسرون لا يقومون بالبيع
ولكن يصبرون على خسارتهم تلك هى المسالة الخفية
اللوت الصغير والصبر على نمو الارباح والصبر على الخسارة

kimoboy
07-13-2012, 19:47
تعلم لمدة 6 أشهر بجد ومثابرة يمكنك مـن إحتراف الفوركس وتصبـح تـاجر محترف

younesjoe
07-13-2012, 20:10
الخبرة هي التي تعطيك تجارة محترفة كلما بحتت و فصلت و طرحت تساؤلات لمادا انخفض او ارتفع و اهتممت بالاخبار الاقتصادية المؤترة ستفهم الفوركس اكتر لانو يتاتر بالاخبار الاقتصادية و العملة باوضاع البلد

mohamed adel
07-13-2012, 20:26
انا من وجهة نظرى انا مقدار الخبرة يكون ان تتاجر ليس اق من ستة شهور الى سنة فى الحساب التجريبى ثم تتاجر بعد ذلك فى الحساب الحقيقى دون مجازفة وبمبالغ صغيرة حتى تتكون الخبرة المطلوبة بالممارسة

msh4egy
07-13-2012, 20:42
يكون قضى فترة معقولة فى الفوريكس
يكون بيقدر يحلل الشارت ويعرف السعر هيتأثر بيه
والدعوم والمقاومات
ويكون متابع الاخبار الاقتصادية المؤثرة فى العالم كله

tarek22
07-13-2012, 21:42
من الممكن أن تكون قد تلقيت العديد من النصائح التي تتعلق بخطواتك نحو احتراف الفوركس. ولكن، ماذا يعني هذا الأمربالتحديد؟ بشكل أساسي، فعليك أن تتذكربأن تطور قدرات الصبر و التركيز على عناصرالمخاطر المحيطة بتداولاتك أكثر من تركيزكعلى قدرتك لجني الأرباح. عليك أن تضع أمامك هدفاً لبناء إستراتيجيات تداول تحتوي على قيم كلية لتوقعات إيجابية.

swingawy
07-13-2012, 22:18
عتقد ان التعلم من خلال 9اشهر الى سنه

ثم التداول فى حساب تجريبى سيكون مفيد فى زياده الخبرة

delpi
07-13-2012, 22:19
علشان تبقى تاجر محترف بمعنى الكلمة لازم تكتسب خبرة مش اقل من 5 سنين شغل متواصل
وكله طبعا بفضل توفيق ربنا والصبر والتانى

Noah
07-13-2012, 22:26
الخبرة يا اخى متوقفة على عدة اشياء منها المدة التى قضيتها انت فىا لفوركس ومتوقفة ايضا على العوامل التى بها تتمكن مكن تحقيق الارباح فىا لفوركس ولا يمكنك ان تحكم على نفسك لمجرد انك تعمل فى الفوركس تعتقد انك تحقق ارباح او انك وصلت الى الاحتراف

عزبز 18
07-13-2012, 22:32

نعم اخي الكريم كلامك صحيح لان الفوركس عالم كبير جدا و يجب التعلم من سنة حتي سنتين
كما دكرت انت و ايظا التعلم في فترو ليست بالقصيرة علي الديمو

salah.bmw
07-14-2012, 00:22
اخي الكريم لا يوجد هناك شيئ اسمه مقدار خبرة
او مرحلة يصل اليها المتاجر حتى لو كان محترف
لأن السوق هو عبارة عن بحر معلومات وله اسرار كثيرة

waleed adel
07-15-2012, 16:59
الخبره لا ترتبط بمده معينه ولكن ترتبط بقدراتك واستعدادك علي العمل
في الفوركس وده بيختلف من شخص لاخر

Bs Joker
07-15-2012, 19:06
الخبره لا ترتبط بمده معينه ولكن ترتبط بقدراتك واستعدادك علي العمل
في الفوركس وده بيختلف من شخص لاخر
هو كذلك تجديدا فالاحتراف لا نهاية له و عليك بالعمل المتواصل و عندما تكون قادرا فعلا على تحديد معظم اتجاه السوق في اليوم فلقد بدات في اول الاحتراف تقريا و بامكانك بداية مشوار الارباح لكن درجة الخبرة ليس لها حدود , لا بداية و لا نهاية

egypt2012
07-15-2012, 19:16
الخبير بيكون عنده احساس بالشارت و ده طبعا احساس و ليس عاطفة فى المتاجرة
يعنى بيعرف بالخبرة كدة امتى هيحصل انفجار سعرى و كدة

king
07-15-2012, 19:20
ما يميز التاجر المحترف عن التاجر الجديد فى السوق القدره العاليه جدا للتاجر المحترف فى التحليل الفنى حيث ان التاجر المحترف متمكن من جميع الادوات الفنيه وعلى علم بجميع الامور الفنيه واكتسب الخبره والممرسه الكثيره جدا اكثر من التاجر المبتدىء ولهذا يتميز التاجر المحترف ولديه قدره عاليه على فهم السوق

HOUSAMMI
07-15-2012, 19:41
ادا ماحققت ارباح شهر بعد شهر

فقد وصلت الى مرحلة يحسدك عليها الناس

ولكن ان صدقت انك خبير وتوقفت عن التعلم ستكون اول الفاشلين

رايت بعض الردود التى تخبر ان سنة او سنتين جيدة لكتى تكون خبير طيب لو بتخسر هتكون فىين الخبرة

ahamed ali
07-15-2012, 19:43
لابد ان تعرف وقت الدخول المناسب ووقت الخروج المناسب و
ويجب ان يكون لديك عقل متزن والابتعاد عن الطمع وان ترضى بالارباح وتقبل الخسارة

aminos
07-15-2012, 20:12
السلام عليكم
المهم أن تكون أرباحك أكثر من خسارتك
فأنت في ذالك الحين تاجر محترف

fx-man
07-15-2012, 20:14
مقدار الخبرة من رايي مش بمدة التعلم لكن باللى اتعلمته فى المدى دى .المحترف فى الفوركس بيوصل لدرجة انه ممكن يفهم الشارت والحركة المتوقعة بمجرد النظر دا لانه قضى وقت كبير فى الفوركس واحتك بالسوق كتير .

realyone
07-15-2012, 20:34
بسوق الفوركس لاحدود للخبره لأن سوق الفوركس دائما متغير ومتقلب,هناك متداوليين يمارسون مجال الفوركس منذ سنوات كثيره فوق العشره سنوات ويتعرضون للخساره,فسوق الفوركس اكبر من الجميع ولايمكن السيطره عليه بشكل دائم

السيد الجبالي
07-15-2012, 20:46
ان تعرف كيف تنظر الي الشارت لتري فيه نفسيه المتداولين .. وتستطيع ان تعرف الاخبار\ الاقتصاديه الهامه
وتثيرها علي الشارت والربط بين هذه الاخبار وبين التحليل الفني .
واعتقد ان هذا يحتاج الي وقت طويل من التعامل مع السوق

forex4ever
07-15-2012, 20:57
اعتقد بدون شك ان الخبرة هيا اساس النجاح وبدون الخبرة والمعرفة لايمكن اطلاقا اتخاذ قرار مهم مثل اغلاق او فتح صفقة ما ولا يمكن ابدا معرفة تحديد الاهداف وتحديد نقاط وقف الخسارة اعتقد والله اعلم ان الخبرة تكتسب مع الوقت والتدريب ويمكن ان تختلف المده من شخص الى اخر ولكن من الصعب ان تقل عن 6 اشهر بأي حال من الاحوال

ma90do
07-15-2012, 21:02
ان تعرف كيف تنظر الي الشارت لتري فيه نفسيه المتداولين .. وتستطيع ان تعرف الاخبار\ الاقتصاديه الهامه
وتثيرها علي الشارت والربط بين هذه الاخبار وبين التحليل الفني .
واعتقد ان هذا يحتاج الي وقت طويل من التعامل مع السوق

اها فعلا حيث تختلف طبيعه او نوعيه الاخبار من كل زوج لاخر او من تاثيرها القوي او الاخبار التي لا تؤثر علي السوق في البدايه يجب الابتعاد عن التداول في وقت الاخبار حتي تتعلم كيف تتاجر اثناء الاخبار

waleed adel
07-16-2012, 05:06
الخبرة هي التي تعطيك تجارة محترفة
فلابد من التعلم والتدريب المستمر والاطلاع على كل ماهو جديد

osama shaban
07-16-2012, 05:28
لا اعتبر الخبره بالزمن بل بالتدريب الجيد واكتساب الخبرات والبحث دوما والتعلم من الاخطاء
قراءت في الكتب ان تجاره الفوركس تحتاج الي خبره من 1 الي 3 سنوات

top2milan
07-16-2012, 06:35
بصراحه انا معرفش المقدار دا لاني موصلتش لسه بس اظن بتكون تاجر محترف لما تكون نسبة ارباحك اعلى من الخسائر
وتحافظ على كدا

osama00971
07-16-2012, 07:53
يا جماعة يعني مش كدة هو انا هعيش عمري مبتديء؟
اكيد حسب قدرتي على الفهم والعمل

HUSSENEY
07-16-2012, 20:41
الخبرة التى تمكنى من سحب مبلغ ثابت متزايد شهريا
ساعتها هقتنع انى انا محترف

mido95
07-16-2012, 20:43
اظن ان الفترة اللتى تجعل الواحد تاجرا محترما يعتمد على نفسه فقط فى المتاجرة بل و يمكن ان يعطى توصيات لغيره ان يكونن قد تاجر لمدة تذيد عن عام او عامين
و ايضا كلما حاول الانسان سيصل فالجميع عليه المحاولة

msh4egy
07-16-2012, 22:33

mahmoud1
07-16-2012, 22:43
هى الخبرة بتجى مع الاستمرار والتعلم ومش شرط وقت محدد ممكن واحد يتعلم ويكون محترف فى وقت بسيط
وممكن واحد يقعد عمره كله يتعلم ولا يكون عندة خبرة جيدة

nada
07-16-2012, 23:08
اعتقد بدون شك ان الخبرة هيا اساس النجاح وبدون الخبرة والمعرفة لايمكن اطلاقا اتخاذ قرار مهم مثل اغلاق او فتح صفقة ما ولا يمكن ابدا معرفة تحديد الاهداف وتحديد نقاط وقف الخسارة اعتقد والله اعلم ان الخبرة تكتسب مع الوقت والتدريب ويمكن ان تختلف المده من شخص الى اخر ولكن من الصعب ان تقل عن 6 اشهر بأي حال من الاحوال

الخبره بجانب التعلم باستمرار وهذه هو الطريق الصحيح لانك اذا وصلت لك فكره انك مسيطر فستاتى الخساره الوخيمة
لذا التيقذ والالتزام والمرونة فى السوق
هذه يبقيك بامان او اقل خساره

bullot
07-16-2012, 23:32
اعتقد ان التداول المستمر والصبر وكتساب الخبرة هي ما يجعلك تاجرا محترفا

forex man
07-16-2012, 23:39
انا مبتدىء مثل حضرتك واعتقد اننا سنصبح محترفين عندما
يتوقف هذا السؤال عن الدوران فى راسنا هو وغيره هههههههه
تحياتى

ehab
07-17-2012, 00:35
التداول فى حساب تجريبى سيكون مفيد جدا فى زياده الخبرة

safiforex
07-17-2012, 00:53
الخبره بجانب التعلم باستمرار وهذه هو الطريق الصحيح لانك اذا وصلت لك فكره انك مسيطر فستاتى الخساره الوخيمة
لذا التيقذ والالتزام والمرونة فى السوق
هذه يبقيك بامان او اقل خساره
بطبيعة الحال اخي الكريم فمن يريد ان يصل الى درجة عالية من النادجح في الفوركس فعليه ان يعمل بجد فيه حتى تتكون له خبرة واسعة بالميدان من جميع جوانبه
و ان يعمل بالتزام تام بادارة مالية و ان شاء الله ان عمل بهذا فانه اكيد سيصبح محترف فعلا

pimo
07-17-2012, 01:01
الخبرة التى تمكنى من سحب مبلغ ثابت متزايد شهريا
ساعتها هقتنع انى انا محترف

هذا امر صحيح اذا تمكنت من كسب المال كل شهر بتزايد مستمر تستطيع ان تقول انك استطعت ان تحقق شيء من الخبرة والتجربة في مجال الفوركس وسوف تحقق المزيد اذا استطعت ان تجمع راس مال كبير وتتداول به في السوق هنا تستطيع ان تحكم علي خبرتك في الفوركس

kingman
07-17-2012, 01:07
هى الخبرة بتجى مع الاستمرار والتعلم ومش شرط وقت محدد ممكن واحد يتعلم ويكون محترف فى وقت بسيط
وممكن واحد يقعد عمره كله يتعلم ولا يكون عندة خبرة جيدة
ودايما فيه قاعدة للخبرة ان اللى بيتعرض لتجارب اكثر عموما فى الحياة بتكون عنده خبرة كبيرة عن من لايتعرض للتجارب او السعى
وده ينطبق عليه نفس الكلام فى الفوركس فكلمات زادت ممارسك وتدريبك وتعلمك كلما زات خبرتك

xtomorrow
07-17-2012, 01:19
مقدار الخبرة التي تحولك من تاجر مبتدا الى اخر محترف هي كمية علوم المكتسبة في المجال
بعد ذلك مدة متاجرتك في الفوركس وطبعا مدى قدرتك على الستفادة من تجارب الماضي

magic777
07-17-2012, 02:51
ودايما فيه قاعدة للخبرة ان اللى بيتعرض لتجارب اكثر عموما فى الحياة بتكون عنده خبرة كبيرة عن من لايتعرض للتجارب او السعى
وده ينطبق عليه نفس الكلام فى الفوركس فكلمات زادت ممارسك وتدريبك وتعلمك كلما زات خبرتك

بالضبط وده طبعا مش ليه وقت محدد هو بيعتمد في الاساس على عقليه المتاجر ومدى فهمه لحركه السوق
وتعلمه من الاخطاء ومن كتر المتابعه والتعلم ده بتتولد الخبره بمرور الوقت معاه

KOGI
07-17-2012, 08:02
على حسب انت بتقيم الخبرة على اساس اي ممكن واحد يقيمها على اساس الفترة الزمنيةو ده اكيد مش هتقل عن سنتين تلاتة
ممكن حد تانى يقيمها عل ىاساس الصفقات الناجحة واللى حققت ربح وعددها اد ايه
ممكن حد تالت يحدد الخبرة على اساس التوصيات اللى بيحطها الراجل ده

زيزو
07-17-2012, 15:42
اعتقد انه مهما الواحد اتعلم ووصل لمرحلة كويسة
سيظل مبتدئ لان كل يوم هناك الجديد لتعلمه وتطبيقه
فاعتقد ان لسه هناك الكثير والكثير للتعلم واكتساب الخبرات

nrgslawi
07-17-2012, 15:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
حسب رايي الشخصي يجب ان تكون لك خبرة اكثر من سنتين وهذا لا يعني انك لن تربح في اقل من هذا الوقت

xtomorrow
07-17-2012, 15:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
حسب رايي الشخصي يجب ان تكون لك خبرة اكثر من سنتين وهذا لا يعني انك لن تربح في اقل من هذا الوقت
احترم رايك اخي الا اني لا اعترف بان الوقت اساس اكتساب الخبرة بل اجد الانضباط في التعلم والتطبيق هو السر
الدليل ان بعض المتاجرين لهم اكثر من 3 سنوات لكنهم لا يستفيدون من عامل الوقت ولا من اخطائهم بل يزدادون سوءا

tarek22
07-17-2012, 16:27
انا كنت فى الاول لو خسرت بقلب الدنيا وببقى زعلان بغباوه بجد وكنت بفضل متضايق طول اليوم بس مع الوقت ادركت ان الخسائر جزء من الفوركس زى الرياضه فى خسران وكسبان فبقى الغضب عندى اقل من الاول بكتير

Mr.GooDMaN
07-18-2012, 05:07
يجب ان يظل المتاجر يعمل على حساب تجريبى مع الاستمرار على مشاهدة الفيديوهات التى تفيد فى
شرح الاستراتيجيات المختلفة فى الفوركس حتى يصبح قادر على البدء فى العمل على حساب حقيقى

khaled zizo
07-20-2012, 17:55
سوق الفوركس لازم الخبرة تترجم الىف عل فمهما كانت خبرة المتاجر فى السوق لكنه لايستطيع ان يحقق الأرباح ومصلته خسارة فلن تفيده الخبرة فالخبرة هى اساس تحقيق النجاح ولاتكفى لوحدها فخبرة بدون التزام وانضباط فى المتاجرة معناها خسارة كي تصبح تاجر محترف في رايي من سنة حتي 5 سنوات او اكثر ولاكن ممكن في 6 اشهر تصبح محترف و منها الصبر و الالتزام و عدم التسرع و الابتعاد عن الطمع و لا ننسى التحليل الجيد و الاستراتيجية الجيدة و الادارة راس المال الجيدة كل هذه المعطيات تنتج لنا تاجر محترف ناجح

zahran
07-20-2012, 17:58
بص يا باباشا معلش انا ليه تعقيب على سؤالك .. ممكن نخلى السؤال ما هو مقدر الالتزام الذى يجب ان يتحلى به المتاجر لكى يكون ناجح
انا شايف ان الالتزام ف سوق الفوركس دا هو اهم بصراحه من الخبره . الخبره سهله وبتيجى مع الوقت . انما الالتزام لو الواحد مش ملتزم يبقى اكيد مش هيبقى ناجح

youmuststop
07-20-2012, 18:57
ما ان تبحث عن محترف يعلمك او تاخد دورات لتصبح محترف او تتعلم من الفيديوهات المنتشره علي المواقع

hossam eldeen mohamed
07-20-2012, 19:04
السلام عليكم
يجب ان يكون لديك خبرة كافية جداا لكي تعلم كل كبيرة وصغيرة في عالم الفوركس

havic
07-20-2012, 19:33
الخبرة تكتسب مع مرور الزمن و تقلب السوق و تتالي الربح والخسارة
حيث اهم شيء هو الاستفادة من كل تداول سواء اقفلته على ربح او خسارة

AMANI
07-22-2012, 15:35

mannon
07-22-2012, 15:48
مقدار الخبره سنه او سنتين متابعه المجال بجديه والتعليم المستمر والممارسه مع الحسابات التجريبيه

سنة فترة كافية جدا ، وانا شخصيا بقالى فى الفوركس حوالى 7 سنين تقريبا بدات مع بداية افتتاح المتادول العربى فى عام 2004 ولحد دلوقتى اجد نفسى فى بداية الطريق واحتاج الى الكثير من الحهد والممارسة حتى اصل الى اهدافى فى سوق العملات

omanfx
07-22-2012, 15:52
اخي العزيز انا بعتقد ان الخبره الازمه للفوركس لا تحدد ب الوقت او الزمن
يعني ممكن يكون وااحد متاابع ل الموااضيع وبيقرا من سنتين بس مابيطبق على الحساب التجريبي
والعكس في وااحد بيقرا ويطبق فهنا يكون للتطبيق دور في اكسااب المتااجر الخبره الكاافيه للتعاامل مع حالات السوق المختلفه

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:27

dodovedo
07-23-2012, 14:38
اعتقد اخي الكريم
omar kapo

اخى الكريم
انا معاك فى كلامك
بس 3 سنوات دى تفرق بين شخص واخر يعنى ممكن تكون اقل او اكتر
حسبك انت
تقبل احترامى

Aker001
07-23-2012, 14:41

الخبرة بتجى مع الاستمرار والتعلم ومش شرط
وقت محدد ممكن واحد يتعلم ويكون محترف فى وقت بسيط
وممكن واحد يقعد عمره كله يتعلم ولا يكون عندة خبرة

blonur
07-23-2012, 15:02
؟؟؟؟؟؟
فترة الخبرة لا تحدد بالوقت بقدر ما تحدد بقدرتك على التأقلم السريع في السوق
ذلك راجع على آلصرامة في التعلم

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 15:04
عليك ان تكون تعرف بامور السوق
وبدك تجرب الاسترتيجيات على الحسابات المجانية
والمعرفة بكييفية التحليل للعملات

asmoshaa2012
07-23-2012, 15:06
اعتقد انه ليس هناك وجه للمقارنة بين متاجر ومحترف ومتاجر مبتدئ لان كلاهما واحد ولكن فى مرحلة مختلف فانا اعتقد ان كل متاجر مبتدئ سيسير محترفا يوم من الايام
لان الخبرة تاتى بكثرة الممارسة والاطلاع واستمرارية التعليم كل يوم ما هو الجديد ومتابعة التحليلاتو التخطيطات الى ان يسير محترفا

Rami
07-23-2012, 15:07
بكل تاكيد الخبرة التى تدفعنى ان
اسحب الاموال من حسابى الى جيبى
بارك الله فى جهودكم الكريمة

safiforex
07-23-2012, 15:11
اعتقد ان الخبرة انه لا تقدر بالمدة الكافية و انما هذه المدة فهي تتغير على حسب شخصية كل كمتداول
و على حسب الطريقة التي يعمل بها و كيف يتعامل مع الخسارة هل يستفيد من الاخطاء التي يعملها
و بهذا فانه لن تجد مدة محددة لكسب الخبرة

mohamed1happy
07-23-2012, 15:12
أعتقد ان مقدار الخبرة التي احتاجها لاصبح محترف فوركس هي سنة او اتنين علي الاقل
وعندما يصبح 90 % من صفقاتي رابحة

ehab
07-23-2012, 16:18
تمام التدريب على الديمو مده لاتقل عن سنة ثم فتح حساب حقيقى والعمل بة
ولابد من استخدام رافعه كويسة لزيادة راس المال

digirakan
07-23-2012, 16:28
انا اعتقد ان سنة كفيلة بتعلم اساسيات الفوركس

وايضا يعتمد على الشخص ومدى فهمة و نشاطه في القراء والتعلم والاستفسار عن اي شي يواجهه ولم يفهمه

foouaad
07-23-2012, 18:25
؟؟؟؟؟؟
انا اشكرك على هذا الموضوع الهام انا من وجهت نظرى ان تكون الخبره عندما يكون المضارب يكون فى
الفوركس فطره طويله وان يكون نسبه الخسارهلا تتعدى 20 فى المئه
وان تكون لك استراتيجيه خاصه بك وان تكون ناجحه

sharkawy
07-23-2012, 18:27
تختلف من شخص لاخر علي حسب القدره علي التعلم والاستيعاب

والاهم هو عدم الخساره المتكرره

midoali
07-23-2012, 18:31
اعتقد لتكتسب خبره كبيره في مجال الفوركس اكثر من سنه وتكون بتحقق ارباح اكثر من الخسائر تقدر تضاغف فلوس
حسابك تعرف تقرء السوق كويس

pimo
07-23-2012, 18:37
تختلف من شخص لاخر علي حسب القدره علي التعلم والاستيعاب

والاهم هو عدم الخساره المتكرره

نعم هذا صحيح الخبرة لا تاتي من عدم بل يجب ان يسبقها تعلم وتدرب جيد لكي تستطيع ان تستوعب تحرك السوق وتستطيع ان تحلل تحركاته هكذا تاتي الخبرة بالبحث عن العلم والمعرفة

bilalo200
07-23-2012, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هدا يعتمد على مادا تعلمة في هده الفترة وليس كم من الوقت انت تتاجر

msh3egy
07-28-2012, 05:11

mohamed saad
07-29-2012, 14:32
الخبرة في مجال الفوركس من وجهة نظري لا تقدر بعدد سنوات ولا بعدد جلسات تداول امام الشارت بل ان كل يوم يمر عليك وانت تتداول فوركس فهو خبرة لك فلو جلست 10 اعوام تتاجر فوركس فأنت بالفعل خبرة ولكن لم تنتهي خبرتك فكل يوم جديد وكل سنة جديدة انت فيها تزداد خبرة اما الخبرة التي يحتاجها اي متداول ليبدأ ان يتداول مثل اي شخص اخر ويربح اغتقد سنة

dollyabdallah
07-29-2012, 14:40

kingmada
07-29-2012, 14:41
يعنى ممكن تكون الخبره سنه او سنتين لمتابعه المجال بجديه والتعليم والممارسه مع الحسابات التجريبيه لانو مجال اقتصادي كبير وليس بسيط بس احترس من الملل لانه عدوك الاول وده يخليك تكتسب القدره علي اداره رائس المال القدره علي التحليل الجيد والقدره علي متابعه الاخبار وفلترتها سوف تتعلم الكثير في هذا المجال ولكن عليك ان تكون نشيط وتبدء بالتعلم

ايه الجديد
07-29-2012, 15:30
انه يجمع بين الخبرة فى التحليل والاستراتيجيات
التعلم المتواصل والتجربة المتواصلة ولا يقف عند حد معين
وعند ربح أكثر صفقاتة يكون فى مرحلة الاحتراف

Eslam
07-29-2012, 15:31
للأحتراف أصول كثيرة
اهمها احتراف التحليل الفنى وتوقع اتجاة سير العملات
أن يستطيع ربح الصفقات التى يدخلها
ان يعلم وقت الدخول الجيد والخروج وتوقع تقلبات السوق

ameer
07-29-2012, 15:32
اعتقد تحتاج للخبرة عام او عامين ولاكن لا تعتبر خبرة كافية ولاكن لاباس بها للمتاجرة في السوق

alaoui11
07-29-2012, 15:34
أهم شيء هو تحرك السعر يا عزيزي
لكن بنسبة لمقدار مدة التدرب و الخبرة فهي شهرين

forexawy
07-29-2012, 15:53
الخبرة تاتى من انك تتاجر لايف
وتتحط تحت ضغوط السوق
وتعر ف تتحكم فى اعصابك

---------- Post added at 12:53 PM ---------- Previous post was at 12:50 PM ----------

الخبرة تاتى من المتاجرة لايف ومعر فة المخاطر التى ممكن ان تواجهك
فى هذا السوق

gamal
07-29-2012, 16:17
حسب عقلية المتاجر وهذا لايقل عن 6اشهر علي الاقل
حتي يكون متاجر محترف

madoxegy
07-29-2012, 16:18

msh3egy
07-29-2012, 16:24

sa3idsmp
07-29-2012, 16:25
الحساب التجريبي زائد تتبع الأخبار زائد يجب ان يكون لديك المام واهتمام بالاقتصاد العالمي
والله اعلم

gamal
07-29-2012, 16:48
هى سنة متابعة المجال وقراءة الكتب وفهمها لكى تجعلك
تاجر محترف فى السوق وتتعلم وقت الخول المناسب وتتحكم فى اعصابك

hadeer hamdy
07-29-2012, 16:49
الخبر ة لا تقاس عموما انت اللى تقدر تختبر
نفسك وتحس انك كده عندك الخبرة الكافيه للمتاجرة

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 17:14
الحساب التجريبي زائد تتبع الأخبار زائد يجب ان يكون لديك المام واهتمام بالاقتصاد العالمي
والله اعلم

تمام ياغالى لابد ان تكون على درايه كامله بالتحليل الفنى

ومش بالاقتصاد العالمى ككل علشان الناس متتعقدش

نقول يجب الاهتمام حتى بالاخبار الاقتصاديه التى تصدر على العملات

alkatom
07-29-2012, 17:41
لايوجد فرق بيننا وبين المتاجر المحترف سوى في الجهد المبذول ... فاسلم تاجر المحترف كرس وقته لتجريب
انواع التحاليل الفنية وتجريب اشكال متعددة من المؤشرات

maged
07-29-2012, 17:47
اعتقد ان الخبرة تكون مناسبة في نطاق ال4 سنوات
ولكن يجب الاطلاع علي كل ما هو جديد في الفوركس وعدم الاكتفاء
بالكلاسيكي وبنظام معين فقط

dentist
07-29-2012, 18:02
اكيد جدا محتاج لوقت كبير وكل ما زاد الوقت بتزيد خبرتك
اهتمامك بالتعلم والتدرب المستمر
الاستفاده من اخطائك السابقه
والاستفاده من الاخرين

mosghaly
07-29-2012, 18:17
لو هانحسبها بالوقت يبقي اكتر من سنه مع التعلم الجيد والبحث والتجربه في الديمو للاستراتيجيات والتحليل الفني والاخباري ويجب التجربه علي كل اوقات العمل حتى نعرف ماذا يحدث في السوق في هذة الاوقات والتتبع للرسم البياني لحظه بلحظه افضل من التتبع بالباك تيست

magic777
07-29-2012, 18:20
لايوجد فرق بيننا وبين المتاجر المحترف سوى في الجهد المبذول ... فاسلم تاجر المحترف كرس وقته لتجريب
انواع التحاليل الفنية وتجريب اشكال متعددة من المؤشرات

بالضبط اخي اللي بين المتاجر العادي والمتاجر المحترف هو الجهد هنا والتعلم لكل جديد وكمان متنساش التعلم من الاخطاء
وانه دايما بتلاقي ان المحترف ده خسر كتير اوي في البدايه يمكن اكتر من المتاجر العالي لانه هنا حاول يجرب طرق كتير
واتعلم منها وصحيح خسر فلوس لكن في النهايه كسب الخبره

apolo
07-29-2012, 18:21
كلما اطلت الممارسة كلما اكتسبت خبرة عن المجال وهي ليست محددة بزمن معين

rabie10
07-29-2012, 18:37
الخبرة التي تحتاجها لتكون تاجر محترف هي ما بين سنة و سنتين
والإختلاف هو تكوين إستراتيجية خاصة و رأس مال أكبر ونفسية أقوا

blonur
07-30-2012, 01:37
؟؟؟؟؟؟

التوقع الصحيح لمسار سعر الزوج
و إذا علمته أصبحت محترفا

zizo_a_86
07-30-2012, 01:53
لو دراسة متقنة بطريقة جدية مع التزام باداء معين تقدر تقول على نفسك خبير اعتقد بعد سنة من بداية تعلمك للفوركس

blonur
07-30-2012, 04:02
لو دراسة متقنة بطريقة جدية مع التزام باداء معين تقدر تقول على نفسك خبير اعتقد بعد سنة من بداية تعلمك للفوركس

لكن مهما كانت مهارتك في تقن أحد التقنيات التداول هذا لا يعني أنك وصلت ولكن أن تظهر عليك مظاهر النجاح في أغلب الاحيان و مهما كانت الظروف في هذه اللحظة يمكن القل بأنك محترف بامتياز

tarek22
07-30-2012, 04:38
تعلم ديناميكية الوصول إلى الهدف حتى تتمكن من البقاء إيجابيا .. مركزاً على " ما الذي تريده ؟" وليس " تتبع حاستي الخوف/الطمع

safiforex
07-30-2012, 04:58
اعتقد ان ما يجعل الواحد يحترف يفي مجال الفوركس هو مدى قناعته بالاخطاء التي يعملها في خساؤره
و مدى قناعته بالابتعاد عنها في التدالوات الاتية ، و هذا اكيد ما سيكون له خيرة في التعامل الصحيح مع الفوركس و هذا هو الاهم

tarek22
07-30-2012, 05:04
المحترف يكون متداول منتقم .. كأن تكون محاولة رد الصاع إلى السوق .. بعد سقوط وخسارة سابقه.

أسكبيد
07-30-2012, 06:25
الخبرة والاحتراف ليس لها حدود مادام لا يوجد حدود للعلم
اما بالنسبة لفهم طبيعة السوف والقدرة على بداية المتاجرة فهي 6 شهور تقريبا

mohsen223
07-30-2012, 06:32
تختلف من شخص الى اخر حسب قدرته على الاستيعاب ولكن يجب متابعة السوق ما لا يقل عن سنة كاملة اولا
والاحتراف ياتى بعد ذلك من التجارب وتراكم الخبرات

hossam hossam
07-30-2012, 09:18
اعتقد قداره علي التحليل الاساسي افضل من الكثير المتداول المحترف لم يلد
وفي فمه معلقه من ذهب ولكن اكتب خبره يوم بعض يوم

aboualy
07-30-2012, 10:34
الفترة اللزمة لكى يصبح المتداول محترف تختلف من شخص الى شخص
فهناك من يتعلم من صفقاته الناجحة والفاشلة وهناك من يلقى باللوم فى الصفقات الفاشلة على الحظ مثلا فهذا لا يكتسب الخبرة بسرعة

2x1
07-30-2012, 10:41
لا لابد اكتساب الخبرة بمزاولة التجارة علي الديمو اولا ومعرفة كل ما يستخدم من ادوات المتاجرة حتي تكون قادر علي توقع الاتجاة

uventene
07-30-2012, 10:41
علشان اكون تاجر محترف يتطلب وقت من الزمن يعتمد فيه علي قوه تجميعك وقدرتك علي الاستيعاب والقدره علي التخلص من المشاكل النفسيه هذه القدرات تختلف من شخص الي اخر

gamelgemy
07-30-2012, 10:49
السلام عليكم
الخبرة تكتسبها عبر سنوات زى الاعضاء مقالوة بس انا احب اضيف ان التعلم لا يقف عن نقطة معينة بل تظل تتعلم حتى الممات

elkorashe
07-30-2012, 10:51
والله انت فى البداية محتاج حوالى شهرن على حساب الديمو وبعد كدا محتاج شرين زيهم على الحساب الحقيقى بعقود صغيره لكى تدرب حالتك النفسية والتحكم فيها
وانت كل يوم اساسا بتستمد خبره ومعلومة جديده من تعاملك مع السوق الخبره والتعلم ليس لهم حدود

y4x
07-30-2012, 11:45

مش كتير اخى سنتين

انا كنت فاكرة كام شهر بس

بس اكيد حضرتك تعرف اكتر منى انا جديدة
بس هعمل بالنصيحة

shemo
07-30-2012, 11:49
على حسب الشخص المتعلم نفسه ويختلف من شخص لاخر ويوجد اشخاص تعلموا فى فتره قصيره

sa sa
07-30-2012, 12:22
السلام عليكم
أضن أن المحترف يعرف كيف يتحرك السعر
و لكي تصل لهذا المستوى يجب عليك التعلم كثيرا و التدرب على الحساب التجريبي
لمدة طويلة جدا أنا في رأيي 6 أشهر غير كافية بتاتا
و الله أعلم
صحيح واتفق معك في الراي لكي يكون تاجر محترف عليه ان يحقق ربح مستمر وجيد يكون قادر علي تلبيه جميع متطلباته

Mohamed90
07-30-2012, 12:46
السلام عليكم اخي العزيز المدة او الوقت يختلف من شخص للاخر حسب تفرغه للتعلم و الاجهتاد و ايضا هل هو صبور
و هل يفكر بالسرعة المهم تفي كلثى الحالتين تحتاج للاكثر من سنة على الاقل للتعلم و اكتساب خبرة لاباس بها فقط

kanzsea
07-31-2012, 05:32
مقدار الخبرة اللى تجعلك تاجر محترف اعتقد تختلف من شخص لاخر حسب قدرة الشخص على الاستيعاب وفهم اساليب التداول والوصول الى افضل الاستراجيات اللى تحقق ارباح كويسة

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 15:48
الخبرة دى حسب طبيعة المتدرب
فى متداول سمعت عنه قعد على الديمو 10 سنين !!!
تقريباً جان
وفى متداول بيقعد شهرين وفى 6 وفى سنة
كل دا حسب المتداول نفسه !!

silver
07-31-2012, 15:50
الخبرة لا تهم بقدر مايهم الربح

هناك اشخاص لديهم خبرة كبيرة مع هذا هم خاسرين

ويوجد اشخاص ليس لديهم خبرة ويربحون

remas
07-31-2012, 16:45
تمام اخى الكريم الخبره لوحدها مش كفايه فى فعلا ناس كتير جدا عندهم خبرات طويله فى السوق لكن لم يستفيدوا من الخبرات دى على الاطلاق المهم الربح وهل عندك طريقه جيده شغال بيها تحقق ليك ربح جيد ام لا

mido75
07-31-2012, 16:48
مقدار الخبرة يختلف من متاجر لآخر فكلما كنت سريع التعلم و لديك وقت للتعلم و التطبيق و تمتك الصبر و القدرة على الجلوس امام الشاشة احيانا لساعات متواصلة ستكون محترفا فى زمنا قياسيا و كله يعتمد على الشخص نفسه

hesham1046
07-31-2012, 16:49
الخبره هنا بتكتسب من التزام المتاجر بالتعلم من الاخطاء ومحاوله عدم تكرارها ومحاوله ايجاد حلول عمليه ليها
والصبر وعدم التسرع وبمرور الوقت ومع كثره الاحتكاك بالسوق والتعلم من الاخطاء بتتولد الخبره لدى المتاجر

otakon
07-31-2012, 16:51
اعتقد المحترفين لم يصلوا الى هذه المرحله الا بعد خساره الكثير من الاموال والامضاء اكثر من سنتين في السوق
ثاني شي لكي يساعدك ان تكون محترف هو ان يكون لديك راس مال كبير شي مجرب صراحه

safiforex
07-31-2012, 17:02
اعتقد المحترفين لم يصلوا الى هذه المرحله الا بعد خساره الكثير من الاموال والامضاء اكثر من سنتين في السوق
ثاني شي لكي يساعدك ان تكون محترف هو ان يكون لديك راس مال كبير شي مجرب صراحه
طبيعي هذا اخي الكريم فالمحترفين لم يولدول هكذا و انما كانوا كذلك مبتدءين في الفوركس و
و اكيد هم خسروا حسابات كثير لديهم و اتمردجنت ، و لكنهم لم يستسلموا ابدا و بقوا ملازمين للفوركس حتى اكمتسبول الخبرة منه
و اقتنعوا
بطريقة عمل لديهم و هم الان في مرحلة الاحتراف

ashraf
07-31-2012, 17:06
التاجر المحترف فى رايى هو من يتفرغ للفوركس تماما ويربح منه الاموال فهو بذلك تاجر محترف
ولا يشترط الوقت فى تحقيق ذلك فقد يكون تاجر منذ عدة سنوات ولكنه يخسر دائما فهل هو محترف فى هذه الحالة

DZforex
07-31-2012, 17:32
كل ماكنت مدة تداولك و تعلمك طويلة كلما زادت خبرتك بمجال الفوركس

husamart
07-31-2012, 17:37
الخبرة لا حدود لها وطالما المتاجر بالسوق تزداد خبرته
لن حينما تصل الى معدل انك تكسب اربع صفقات وتخسر واحدة على الاكثر هذا يعنين انك على الصريق الصحيح

DZforex
07-31-2012, 17:47
كل واحد و مقدار استعابه و طريقة تداوله و تعلمه

فانا ارجح من 3 ال 4 سنوات هي المدة الاحسن لتجعل منك متداول محترف

pimo
07-31-2012, 17:52
تمام اخى الكريم الخبره لوحدها مش كفايه فى فعلا ناس كتير جدا عندهم خبرات طويله فى السوق لكن لم يستفيدوا من الخبرات دى على الاطلاق المهم الربح وهل عندك طريقه جيده شغال بيها تحقق ليك ربح جيد ام لا

لا اخي الخبرة مفيد في الحياة العملية وخاصتا الفوركس فاذا كنت تملك خبرة كافية في هذا المجال فانك تستطيع ان تنجح وتحقق ربح اوفر اذا كنت تملك خبرة اوفر فالخبرة في هذا المجال متولدة من التجربة التعلم والبحث عن المعرفة

noureen
07-31-2012, 18:18
الخبره عامل مهم جدا و اساسى و ضرورى فى عالم الفوركس و لكنها وحدها لا تكفى بل لابد بجانبها معرفه كيفيه التحليل بطريقه صحيحه و الخبره لا اعتقد انها تعد على فتره معينه من الزمن و لكنها متوقفه اكتر على طريقه متابعتك للاخبار و الطريقه التى تكتسب بها الخبره

All 4 You
07-31-2012, 18:35

mohamed hamdy
07-31-2012, 18:37
انا لا اعتقد ان الخبرة لا تقاس بالسنين ولكن تقاس بمدي
تعلمك للفوركس في هذه الفترة ومدى فهمك لحركة السوق

hesham1046
07-31-2012, 18:38
اعتقد بدون شك ان الخبرة هيا اساس النجاح وبدون الخبرة والمعرفة لايمكن اطلاقا اتخاذ قرار مهم مثل اغلاق او فتح صفقة ما ولا يمكن ابدا معرفة تحديد الاهداف

Noah
07-31-2012, 18:42
الخبرة يا اخى اتلى تحتادج اليها من الممكن ان تكون فى حاد مجالات الفوركس فقط بمعنى انه ممكن انت تبقى من انجح المتاجرين بالاعتماد على استراتايجية واحدة فقط

hesham1046
07-31-2012, 18:43

themaxprofit1
07-31-2012, 18:45
انا فعلا جديد وعايز اعرف كل حاجة عن الفوركس وازاى اقدر اعتمد على استراتيجية واحدة اروج
التوضيح اكثر من ذلك

kero
07-31-2012, 18:45
لكى نصل الى الاحتراف الحقيقى فى سوق الفوركس
من وجهة نظرىمحتاجين مش اقل من سنتين ويمكن اكتر حسب قدراتك كل شخص متابعة يومية وعدد ساعات طويلة للسوق والتعلم بشكل مستمر

themaxprofit1
07-31-2012, 18:47
انا اريد ان اعرف كيف كيف اكتسب الخبرة الكافية لاكون متداول محترف فى مجال الفوركس

pimo
07-31-2012, 18:55
؟؟؟؟؟؟

الاشياء الذي يعرفها الخبير ونحن لا نعرفها هي الصبر فالمحترف يصبر حتي يري ان السوق يحتوي علي اهداف مباشرة لكي يستطيع ان يحقق هدفه فهو له نظرة مختلف عن في السوق ومن التابعة اليومية له يعرف تحركاته جيد وبالصبر يعرف متي يدخل ويخرج منه

ahmed saleh
07-31-2012, 19:54
انا شايف انا كل متتعلم اكتر كل متيزيد خبرتك فى هذا المجال
لانى لا اعتقد انها بلمدة ولكن اعتقد انها بمدة التعلم والمقدار

waleed adel
08-02-2012, 21:10
التداول المستمر والصبر واكتساب الخبرة هي ما يجعلك تاجرا محترفا
لان الفوركس بحر كبير ولابد من التعلم الجيد وزيادة الخبرة

spectra4
08-02-2012, 21:16
لكي تصبح تاجرًا ناجحًا يجب أن يكون لديك رأس مال مخاطر كافي, الخسارة التي منه ( أو أجزاء منه ) لن تدمر روحك المعنويّة تمامًا - يجب أن تكون قادر أن تتعامل مع هذه المحنة بهدوء و هذا لا ينبغي أن يحقّق أسلوب حياتك بأيّ حال . يجب أن يكون عقلك في السّوق, ليس على إيراداتك

---------- Post added at 08:16 PM ---------- Previous post was at 08:15 PM ----------

وايضا يجب أن تركّز على مهمّة التّبادل و يجب أن تبقى هادئًا, لعمل قرارات المتاجرة المناسبة . لا ينبغي أن تستخدم بقايا إيراداتك الأخيرة أبدًا للمتاجرة - المسئوليّة و الضّغط سيكونان كبيران جدًّا, و عقلك سيتوه نحو مكاسبك, و ليس نحو وضع السّوق, لهذا احتمالات الأخطاء ستكون كبيره.

light
08-02-2012, 21:17
طبعا الخبرة ليست فقط بالفعل لكن بالتفكير حيث ان العقل هو اساس الخبرة يجب عليك تنقيته من المشاعر السلبية ومن كل الاخطاء التي تقوم بها ، والمتداول المحترف هو من لا يكرر الخطأ مرتين

medhat
08-02-2012, 21:24
اعتقد ان مقدار الخبره تكمن فى قدرته على رؤيه الشارتات بشكل مختلف نتيجه لتراكم الخبرات كما انه يكون قد
اختبر عدد كبير من الاستاتيجيات وختار منها مايتوافق ورايته الشخصيه ورتبط بالواقع اكثر من الاحلام

ELMoSeKaR
08-05-2012, 03:42
المدة التى تحتاجها لكى تصبح متاجرا محترفا تستطيع الإعتماد على الفوركس كوظيفة اساسية وتستطيع جنى دخل ثابت منه ربما تكون من سنتين إلى ثلاثة سنوات مع العمل الجاد والتعليم والمجهود الجبار ومتابعة يومية لهذا السوق والقدرة الجيده على التحليل ومتابعة الأخبار والتدرب كثيرا على الديمو وإن شاء الله سوف تصبح متاجرا بروفيشنال

marou49
08-05-2012, 04:29
يا أخي انت داخل على بخر ما فيه تحديد للعمق يعني ما في مقداار لتكةةن محترف
يعني لازم تتعلم و تتطور اللي تعلمتو مع الوقت
رأيي هذا فقط

gool_oussama
08-05-2012, 04:38
الخبرة بعد مرور الزمن و ليس هناك وقت محدد فيمكن ان تتعلم و تحترف خلال سنة كما يمكنك ان تتعلم و تحترف خلال 1 سنة و ليست الخبرة بشيء يخول لك الربح دون خسارة فقط تكتسب اشياء قد تحميك من الافلاس
و في خطوات للمبتدا و اضن انه لو تعلم:
في الشهر الاول مصطلحات الفوريكس و التحليل الفني و هدا ليس بالشيء الصعب
و الشهر التاني و الثالث اختبار استراتيجيات على ديمو
و بعدها تطوير راس المال من البونص طبعا خلال 3 اشهر اخرى
فحين بلوغك 500$ تستطيع التجارة بحرية و ربح وفير

tamid0
08-05-2012, 04:40
السلام عليكم و رحمة الله
سنتين متاجرة و في نفس الوقت تعلم مستمر
و تجربة استراتيجيات جديدة و لكن على حساب ديمو اولا

no1forex
08-05-2012, 05:32
؟؟؟؟؟؟

مقدار الخبره هو التعامل مع الشارت يعنى تبقى فاهم ادارة رائس المال واتجاه السوق والنمازج السعريه والترندات والقمم والقيعان

hamzah krishan
08-05-2012, 05:34
لا يوجد وقت مناسب حتى تعرفانك تاجر محترف لابد من التدريب المتقن ومعرفة وقت الدخول وقت الخروج لابد لك من الصبر والممارسة

companero
08-05-2012, 05:36
البداية تكون طبعا بالحساب التجريبي, لكنه غير كاف فلا بد من الحساب الحقيقي حتى تختبر العامل النفسي, و لا ننسى ايضا انه يجب ان تكون ملما بالتحليل الفني و الاساسي و كيفية التعامل مع الاخبار, كل هدا يؤدي الى تكوين استراتيجية خاصة بك

i5land_man
08-05-2012, 05:36
يا أخي انت داخل على بخر ما فيه تحديد للعمق يعني ما في مقداار لتكةةن محترف
يعني لازم تتعلم و تتطور اللي تعلمتو مع الوقت
رأيي هذا فقط

مفيش شك انه المتاجر كل ما يتعلم اكتر ويزود من معلوماته في التداول
ده حياثر بشكل ايجابي علي طريقة متاجرته وحيزود خبرته وحيحسن من نتايجو وارباحوه

Mamadouvic
08-05-2012, 05:45
هو اكيد مقدار الخبره بيختلف من واحد لواحد
لان الخبره دايما تيجي من التجارب سواء مكسب او خساره .. الاهم الاستفاده والتعلم المستمر

skooter8
08-05-2012, 05:54
اعتقد 5000 ساعة امام الجهاز شغل فقط فوريكس وز ما يتعلق به
كافية لتعطيك تجربة وافية كافية جلية بين عينينك
و هذا ما اعتقده انا

Mido0o-style
08-05-2012, 05:59
على حسب طريقة تعلمك
اذا توفر لك متاجر محترف ليعلمك من الألف الى الياء ثم تابع معك فترة على حساب حقيقى فأعتقد انها لن تزيد عن 3 أشهر على أقصى حد

أما الطريقة الشائعة بان تأخد معلومة من هنا و معلومة من هناك فأنت ستحتاج الى سنوات حتما يتخللها متاجرات خاسرة على حسابات حقيقية

skooter8
08-05-2012, 06:00
اعتقد 5000 ساعة امام الجهاز شغل فقط فوريكس وز ما يتعلق به
كافية لتعطيك تجربة وافية كافية جلية بين عينينك
و هذا ما اعتقده انا

tamer
08-05-2012, 06:02
طب في قسم في المنتدي بيشرح الكلام دي ولا مع كتر التواصل عل الفوركس هزداد خبره

Evon
08-05-2012, 06:05

كلامك مظبوط اوى بس مش شايف ان سنتين كتير ؟؟ علشان الواحده تتعلم الحاجات دى
انا لسه مبتدئه عن نفسى لسه مش بفهم اوى فى التداولات و الربح و لكنى سوف احاول التعلم و خصوصا الاشياء التى ذكرتها كالقدرة على ادارة رأس المال و القدرة على التحليل الجديد و متابعة الاخبار و غيرها
و شكر لك

ngm el forex
08-05-2012, 06:06
اظن ان الفتره التي يصبح بها الانسان خبير فعلاا تختلف من شخص لاخر
وما من وجه نظري انها اكثر من سنتين لكي تتمكن الخبره
اما دون ذلك فهوا متداول عادي
تحياتي

Evon
08-05-2012, 06:11
طب في قسم في المنتدي بيشرح الكلام دي ولا مع كتر التواصل عل الفوركس هزداد خبره

متهيألى كدا انه من كتر التواصل يا تامر هتزداد خبر و تمكن من المجال ده و طبعا ميمنعش انك تقرأ و تتعلم عشان تفهم اسرع و تزيد خبرتك بطريقه احسن وافضل

artiste2008
08-05-2012, 06:17
السلام عليكم طبعا الخبرة لن تأتي بعد ليلة او ضحاها ولن تصبح محترف الى بعد ان تشتمل بكل قوانين ومميزات سوق التداول بكبيرها وصغيرها
وهدا ياتي بالتدرب الجيد ووضع الإستراتيجيات وتداول في حساب حقيقي لشهور وحتى سنوات من اجل ان يطلق عليك كلمة محترف

MrDeloma
08-05-2012, 06:22
أخي طالما عرفت إدارة رأس المال الجيده و تعلمت القناعة
و تعلمت الدخول و الخروج في الوقت المناسب
تصبح تاجرا مؤهلا للمتاجرة و الربح
و كلما عرفت معلومات جديده كلما اصبحت خبرتك اقوى و اكبر

amr nabil
08-05-2012, 06:23
التاجر الناجح المحترف هو الذى يعرف متى يدخل الى السوق ومتى يخرج منه
كما ان يكون لديه استراتيجية واضحه وان يكون صارما فى تنفيذها

dollyabdallah
08-05-2012, 07:25
الخبره عنصر اساسي وللحكم عن كم الخبره لي الشخص لابد من معرفه قدرته علي تحقيق ربح اي مايسمي فن اداره راس المال بجانب القدره التحليليه طبعا وليست العمليه مرتبطه بعمر معين

---------- Post added at 07:25 AM ---------- Previous post was at 07:24 AM ----------

mostawda3
08-05-2012, 07:54
الخبرة تزيد كل ما زاد تعلمك وعدد الصفقات التي خدتها
الخبير يزيد عليك بالخبرة التي إكتسبها مع الوقت
وقراءة العديد من الكتب ومشاهدة الفيديوهات
بالإضافة إلى الخسارة فهي تساعدك جدا على إكتساب الخبرة
لا أقول بهذا إذهب وإخسر ههههه

elking
08-05-2012, 08:05
اكيد الاهتمام المتزايد اولبحث باستمرار وبشكل مستمر يوميا عن كل ماهو جديد فى سوق الفوركس اكيد الخبرات هتزيد

meroo
08-05-2012, 08:45
من رايى لكى يصل التاجر الى مرحلة الاحتراف يحتاج الى سنتين من الخبرة فى سوق الفوركس
وايضا هذا عائد الى مستوياتهع العقلية تختلف هذه المدة من شخص الى اخر

tictok
08-05-2012, 10:25
لكي تصل إلى الخبرة في المتاجرة الصحيحة في الفوركس انت محتاج وقت ليس قليل ولكن يختلف من شخص لأخر كما انه يحتاج إلى دراسة وتعليم مستمر ومزيد من التجارب سواء على الحساب الديمو او الحساب الحقيقي
فالتجربة خير معلم ومجال الفوركس لا حدود للعلم فيه كل يوم لابد من جديد واستراتيجيات جديدة للربح

kmkm
08-05-2012, 15:45
أظن أنك تحتاج من سنتين إلى ٣ سنين من التجربة والمتأبعه و ذلك بستخدام حساب ديمو و بعد ذلك يمكنك إستخدام حساب حقيقي و لكن يجب أن تعلم أنه هناك احتمال كبير أنك سوف تخسر هذا الحساب ولكن فل مقابل سوف تكتسب خبرة لا حد لها

magic777
08-05-2012, 19:56
أظن أنك تحتاج من سنتين إلى ٣ سنين من التجربة والمتأبعه و ذلك بستخدام حساب ديمو و بعد ذلك يمكنك إستخدام حساب حقيقي و لكن يجب أن تعلم أنه هناك احتمال كبير أنك سوف تخسر هذا الحساب ولكن فل مقابل سوف تكتسب خبرة لا حد لها

كتير اوي اخي سنتين وتلات سنين ديمو محدش بيصبر كام شهر اما هيصبر بالسنين الافضل هنا انك تفضل تتدرب لحد لما تلاقي نفسك بقيت كويس
وبتعرف تتاجر وبتصدق توقعاتك في اغلب الاحيان هنا نقدر تنقل للحساب الحقيقي

mohamed farag
08-05-2012, 20:01
كل يوم خبرتنا بتزيد يوم ورا يوم
انهارده لو خبرتي 72 ف الميه بكرا تبقي 80
و هكذا
ولا ايه

hend
08-10-2012, 03:20
حسب هدفك وانت بتشتغل فى الفوركس لية عشان كدا حدد
هدفك واعمل ستوب لوز بتاعك واتوكل على الله وربنا يرزق

khoroto
08-10-2012, 18:59
؟؟؟؟؟؟

لا يوجد هنا اشياء
بل تتغير قرائة الشارت من شخص لاخر هنا اين يضهر الفرق

mahmoudemam
08-10-2012, 19:01
بشكل بسيط انك تاخد مهنة معينة بجدية هي مسار حياتك ومنها يكون دخلك
لكن للاحتراف متطلبات أهمها الالتزام
فأنت الطبيعي كمحترف ان توقع عقد مع منصة الفوركس
وتتعهد بالالتزام بقوانين الفوركس التي تعلمتها مهما كانت الأسباب والا ستتعرض لتغريم او فسخ العقد
هنا ممكن ان تعرف انك محترف أم لا

mostawda3
08-10-2012, 19:06
مقدار الخبرة وسنوات التعلم
تختلف من شخص لاخر
هناك إختلاف بين شخص يعتبر الفوركس شيئا هاما في حياته
فيشتغل عليه كثيرا بجهد
وشخص يعتبره مجرد مصدر زائد للمال فيتعامل معاه بتهاون
مثلي تقريبا