PDA

View Full Version : هوامش تداول الفوركس

HAJJOUB
05-16-2015, 22:44
الهامش هو مقدار الضمان الذي يطلبه متداولو الفوركس للحفاظ على مراكزهم مفتوحة في سوق الفوركس. وعلى عكس السندات والسلع، لا توجد طلبات للهوامش في الفوركس. وإذا تدنى حساب إلى أقل من متطلبات الهامش، فسوف يتم تلقائياً غلق جميع المراكز المفتوحة. على سبيل المثال، إذا اشترى متداول فوركس لوت صغير واحد من زوج اليورو/الدولار الأمريكي نظير 1.50 عند رافعة مالية 1:100، فسوف يحتاج إلى 150 دولاراً في حسابه كهامش للحفاظ على ذلك المركز المفتوح. اقرأ المزيد عن الرافعة المالية والهوامش.

نظام عروض أسعار عملات الفوركس

يجري تقديم عروض الأسعار في سوق الفوركس على أزواج العملات، على سبيل المثال، الجنيه الإسترليني/الدولار الأمريكي أو الدولار الأمريكي/الين الياباني. تسمى العملة الأولى في الزوج "العملة الأساسية" بينما تسمى العملة الثانية "العملة المقابلة". وأساس الشراء والبيع هو "العملة الأساسية". على سبيل المثال، إذا أراد متداول شراء اليورو/الدولار الأمريكي، فسوف يشتري اليورو ويبيع الدولار الأمريكي. وهذا يعني أنه يتوقع أن يكسب اليورو مقابل الدولار. وكل معاملة في سوق الفوركس ذات جانبين، ويتم تنفيذها بموجب أمر شراء/بيع.

ahmed bakry
05-18-2015, 14:39
بسم الله الرحمن الرحيم بصراحة انا بشكرك جدا على طريقك سردك دى للموضوع وشرحك ومناقشتك وتعريفك للهوامش وانا اتعلمت منها وبتمنا
انك دايما تبحث عن مواضيع وتمدنا بيهاحتى نتعلم اكتر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... تقبل مرورى

ahmed bakry
05-21-2015, 08:49
مشكور اخى الكريم على طرحك للنقطة دى وشرحك الوافر دة والتحليل الشيق والمهم
وارجو منك مزيد من التحليلات والتوجيهات ولك منى جزيل الشكر وتقبل مرورى

bahoma310
05-29-2015, 16:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اشكرك على هذه المشاركة الرائعة و اتمنى لك و لباقي الاعضاء بالنجاح و التقدم المستمر
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و شكرا

mechanical
06-13-2015, 16:44
السلام عليكم ... الهامش اداة كويسة ججدا لتحقيق الارباح ومن الممكن ان تكون اداة لخسارة الاموال اذا كان التعامل بغير علم
اتمني لك التوفيق ان شاء الله

abukhatab
06-13-2015, 23:15
بسم الله الرحمن الرحيم بصراحة انا بشكرك جدا على طريقك سردك دى للموضوع وشرحك ومناقشتك وتعريفك للهوامش وانا اتعلمت منها وبتمنا

hhpr1212
06-13-2015, 23:31
يجري تقديم عروض الأسعار في سوق
الفوركس على أزواج العملات، على سبيل المثال، الجنيه الإسترليني/الدولار
الأمريكي أو الدولار الأمريكي/الين الياباني. تسمى العملة الأولى في الزوج
"العملة الأساسية" بينما تسمى العملة الثانية "العملة المقابلة".
وأساس الشراء والبيع هو
"العملة الأساسية". على سبيل المثال، إذا أراد متداول شراء اليورو/الدولار الأمريكي،
فسوف يشتري اليورو ويبيع الدولار الأمريكي. وهذا يعني أنه يتوقع أن يكسب اليورو

مقابل الدولار. وكل معاملة في سوق الفوركس ذات جانبين،
ويتم تنفيذها بموجب أمر شراء/بيع.

tabaki
06-15-2015, 01:10
بصراحة فهمت القليل فقط من الموضوع لانه بصراحة اراه من المستوى العالي ربما
عموما شكرا على الطرح واتمنى ان المواضيع القادمة تكون مبسطة للمبتدئين افضل

ahmedibrahim258259
06-26-2015, 23:30
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع عن الهامش وشرحه واهميته في رفع راس المال اثناء التداول
تقبل موري

halabcoo
06-26-2015, 23:33
السلام عليكم ورخمة الله وبركاته..
انا لسا جدييييييد ههههه وماافهم شي عن الفوركس بس استفدت من هذا الموضوع جزاكم الله الجييييييير
وربي يوفق الجميييييع

big.pharaoh
07-25-2015, 01:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. ماشاء الله عليك يا غالي كلام جميل ومفيد خصوصا للاخوه المبتدين وان شاء الله الجميع يستفاد منه بأمر الله .. بالتوفيق يا غالي

huhu1998full2
08-20-2015, 12:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اشكرك على هذه المشاركة الرائعة و اتمنى لك و لباقي الاعضاء بالنجاح و التقدم المستمر
تقبلوا مروري

nabilps5
08-20-2015, 14:03
بسم الله الرحمان الرحيم
شكرا لك اخي كريم شرح جميل جدا ماقصرت لكن بصفتي مبتدا في هذا المجال لم افهم الشرح جيدا بارك الله فيك

waleed shaaban
08-20-2015, 14:10
السلام عليكم نرجو منك توضيح الهامش بطريقه اكثر دقة واسهل فى الفهم وما يتعلق به
من هامش متاح وهامش محجوز الى ذلك حتى نغ\فهم بصوره جيده
اما بالنسبه للعملات فشرح سهل وواضح شكرا

rifi
08-20-2015, 14:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
هده النقط التي دكرتها جد مهمة في الفوركس خصوصا في اهميته رفع راس المال اثناء التداول

nabilps5
08-20-2015, 14:16
السلام عليكم و رحمة الله موضوعاتك جد رائعة و مبدع و خاصة بطروحاتك مزيدا من التالق شكرا لك اخي الكريم و في انتظار جديدك تقبل مروري

osama147
08-20-2015, 14:32
الــــــــسلام علـــــــيكم ورحمــــــــة اللــــــــه وبركــــــــــاته
شرح موفق اخي لموضوع الهامش ولة اهمية كبيرة موضوعك فى افادة الجميع والهامش يتعبر هوى حماية رأس المال بشكل عام
وهوي بمثابة يحدد لك مدى الخطر ومدى المخاطرة فى صفقتك على حسابك بشكل عاام
تقــــــبل مشــــــــاركتـــي وربــــــنا يرزق الجمـــــــــيع

nabilps5
08-20-2015, 14:32
السلام عليكم و رحمة الله موضوعاتك جد رائعة و مبدع و خاصة بطروحاتك مزيدا من التالق شكرا لك اخي الكريم و في انتظار جديدك تقبل مروري

elhamy enany
08-20-2015, 14:41
شكرا اخي الكريك واتمني نزول مثل هذه المواضيع الفعاله التي تساعد وتساهم في فهم مجال الفوركس عند الاخوه المبتدئين

nabilps5
08-20-2015, 14:41

killer007
09-05-2015, 14:08
تسلم على الموضوع المفيد اخي كيفية يشتغل هذا الهامش ضروري ان يعرفها الجميع و بالاخص المبتدئين
موفق اخي

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

akram mohamed obaid
09-08-2015, 19:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع المميز عن سوق الفوركس وعن مصطلحات الفوركس الاساسيه نتمنى من الجميع المشاركه بمواضيع تهم الفوركس ليستفاد منها الجميع
تقبل مروري وتحياتي

Makaveli
09-08-2015, 19:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا اخي الكريم على ااشرح الدقيق و يرجى الذكر ان الهامش متعلق بالرافعة و باللوت الذي فتحت به الصفقة و عدد الصفقات المفتوحة

badre
10-04-2015, 22:14
بسم الله الرحمن الرحيم بكل صراحة لك كل احترامي وامتناني على هدا الموضوع القيم الدي افادني كثيرا.ولك كل اعجابي بطريقة سردك دى للموضوع وشرحك ومناقشتك وتعريفك للهوامش
انك دائما تبحث عن مواضيع وتمدنا بيها حتى نتعلم اكتر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته....لك كل الشكر والامتنان

katreenaziz
10-04-2015, 22:19
شكرا لك اخى الفاضل على شرح الهامش وهذة المعلومات تهم المبتدئين جدا ولها افادة كبيرة لهم اتمنى لك التوفيق وفى انتظار المزيد من المواضيع الهامة والمفيدة

take-profit
10-05-2015, 12:26
اعتقد ان الموضوع مش في القسم الصحيح و اعتقد انه منقول و هذا مخالف و انا اطلب
من الادترة تنظيف المنتدي و التشجيع علي احياء المنتدي

engaym
10-05-2015, 12:34
السلام عليكم اخى شكرات لك لعى هذا الموضوع الجيد ونتمنى المزيد من المواضيع والمعلومات التى تساعد وتفهم
الفوركس لكل الاعضاء ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

locos
10-05-2015, 12:36
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع والاضافات القيمة
مع العلم ان تجارة الهوامش في سوق الفوركس متواجدة
فعلا ويقوم بها العديد من المتداولين
بالتوفيق لك وللجميع

Wassa04
10-05-2015, 20:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شرح جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

yassineleo
10-05-2015, 23:15
سر النجاح فى الفوركس من وجهة نظرى:
1-التعلم والتدريب ولو على استراتيجيه واحده ترتاح للعمل بها كمبتدئ.
2-التحلى بالصبر لان هذه الصفه من يفتقدها فى عالم الفوركس فلن يكمل....
3-التعامل مع الفوركس كمحترف وليس كهاوى لانك كمحترف سوف تلتزم بكل التعليمات الواجب اتباعها ولن تهمل اياً منها حتى ولو بدت بسيطه وتافهه.
4-ادارة رأس المال وضع تحتها 100 خط لانها تعد السر الاكبر فى النجاح فى الفوركس.
5-مصادقة زوج من العملات او زوجين واعنى بالصداقه هنا دراستهم وفهمهم وفهم كافة صفاتهم وخصائصهم والتعمق فيها حتى يسهل التعامل معهم وتحقيق النجاح من خلالهم.
وفى النهايه الامر كله بيد الله ونحن لانملك الا ان نأخذ بالاسباب وتحقيق الامال والطموحات على الله وحده................
خالص تحياتى لاعضاء الجروب

ynwa1892
10-09-2015, 23:11
السلام اخي
الهامش يعتمد كليا على الرافعة المالية ورصيد الحساب لانه اذا كان الرصيد صغير يجب ان تكون رافعة كبيرة ليكبر الهامش
وفقك الله

a l
10-09-2015, 23:16
هلا
يعتبر الهامش .. هو الضمان المطلوب للحفاظ على مراكزهم مفتوحة فى اثناء التداول بالفوركس
شكرا

nuclear2010
10-09-2015, 23:31
السلام عليكم جميعا
المتاجره بنظام الهامش من اهم مايميز
سوق الفوركس عن غيره من الاسواق حيث
اصبح لكل شخص القدره على المتاجره بالفوركس مهما كان راس ماله
تقبل مرورى

yassineleo
10-09-2015, 23:45
• تداول دائما عندما يكون الزخم في صالحك حيث سيساعدك على دفع صفقاتك في الاتجاه الصحيح ويمكنك من الوصول إلى الهدف بسرعة.

star4ssa
10-09-2015, 23:50
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم
شكرا شرح بسيط جدا ورائع على المتاجره بنظام الهامش نشكر تبادلك المعلومات معنا
ونرجو ان نشاركك بجديد المواضيع المميزه وعلى الدوام تقبل مروىرى المتوضع

sohayla
10-09-2015, 23:52
فعلا التداول ب الهامش من اساسيات العمل ب الفوركس والدي يمكنك من تحقيق ارباح خيالية والله المعين

hawas12
11-11-2015, 17:07
السلام عليكم
اخي عليك اولا ات تراجع الفيديوهات التعليمية
كي تتلم الفوركس و بعدها افتح حساب في الشركة
كي يصلك البونص و عندما تتاجر به تكسب ارباحك
موفق اخي.

alaa1
11-11-2015, 17:24
هلا
هوامش تداول الفوركس تعتبر موضوع مهم جدا ومجهود رائع منك .. أتمنى أن يستفيد منها اعضاء المنتدى الكرام

heroo252
11-11-2015, 18:13
الهامش ده حاجه بتسمحلك بانك تشتغل من غير ما تخسر فلوس الشركه
الى بتقدملك الرافعه الماليه لانك مش معقول تخسر فلوسك ويسبوك تخسر فلوسهم كمان

dhmo
11-11-2015, 19:59
فعلا التداول ب الهامش من اساسيات العمل ب الفوركس والدي يمكنك من تحقيق ارباح خيالية والله المعين

ده النظام ويجب على كل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

asxqwzdc6
11-17-2015, 23:21
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكالسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

luka95
11-17-2015, 23:23
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع جيد اخي الكريم عن الهامش في الفوركس ارجو من الاخوة الاعضاء في المنتدى الاستفادة من هذه المعلومات
وجزاك الله كل خير
وبالتوفيق لك انشاء الله

razgallah
11-19-2015, 21:12
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
مضضوع مميز عن تدترة تلهوامش
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

marwanadam
11-19-2015, 21:52
موفق اخى على الموضوع وعلى الافائد التى فيه
اتمنا من الجميع من ان يستفدو من الامر الان فى الكتير من المعانى التى لبد من ان تعرف على السوق بشكل اكبر
وبتوفيق

M.gamal9463
11-19-2015, 23:56

---------- Post added at 07:41 PM ---------- Previous post was at 07:01 PM ----------

---------- Post added at 08:56 PM ---------- Previous post was at 07:41 PM ----------

عبد الرحيم رافا
11-20-2015, 00:48
السلام عليكم
هوامش الفوركس المعروضة هي للحسابات ذات إعدادات هامش مطلوب يساوي 2٪. ويمكن الاطلاع على القائمة الكاملة المُحدثة للهوامش المطلوبة من خانة mmr بنافذة أسعار التداول المُبسطة بمنصة التداول

hamdi44
11-20-2015, 00:59
السلام عليكم و رحمة لله
وانسب ايام التداول دائما بالنسبه للمتداول المبتدأ هو ايام الاسبوع ما بين يوم الاثنين والجمعه

والتوقف عن اول يوم بدايه الاسبوع واخر يوم لان السعر يكون فيه غير مستقر ويصعب على المتداول ذو الخبره القليله التحليل الجيد لهذه الايام

تقبل مروري

houssemmidou4
12-31-2015, 17:15
تعريف مميز جداا للهامش او الرافعة المالية و هو مقدار مضاعفة راس مالك عند الدخول في صفقة
حيث تحجز الشركة مبلغا معينا من حسابك و تقرضك المبلغ الباقي و ستترجعه بعد اغلاق الصفقة

neverlityouco1
01-06-2016, 01:22
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

douerapark
01-06-2016, 01:31
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية.............

Ami abdou
01-06-2016, 01:36
هامش الفوركس هو هامش الرافعة المالية كلما كبرت زادت فرصة العميل في دخول صفقات بعقود كبيرة و العكس صحيح تماما

latraaa
01-06-2016, 19:48
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إنشاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع اخرى إن شاء الله يا اخي الكريم، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

neverlityougo2
01-10-2016, 17:21
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

justsmile
01-10-2016, 18:28
الهامش هو مقدار الضمان الذي يطلبه متداولو الفوركس للحفاظ على مراكزهم مفتوحة في سوق الفوركس. وعلى عكس السندات والسلع، لا توجد طلبات للهوامش في الفوركس. وإذا تدنى حساب إلى أقل من متطلبات الهامش، فسوف يتم تلقائياً غلق جميع المراكز المفتوحة. على سبيل المثال، إذا اشترى متداول فوركس لوت صغير واحد من زوج اليورو/الدولار الأمريكي نظير 1.50 عند رافعة مالية 1:100، فسوف يحتاج إلى 150 دولاراً في حسابه كهامش للحفاظ على ذلك المركز المفتوح. اقرأ المزيد عن الرافعة المالية والهوامش.

نظام عروض أسعار عملات الفوركس

يجري تقديم عروض الأسعار في سوق الفوركس على أزواج العملات، على سبيل المثال، الجنيه الإسترليني/الدولار الأمريكي أو الدولار الأمريكي/الين الياباني. تسمى العملة الأولى في الزوج "العملة الأساسية" بينما تسمى العملة الثانية "العملة المقابلة". وأساس الشراء والبيع هو "العملة الأساسية". على سبيل المثال، إذا أراد متداول شراء اليورو/الدولار الأمريكي، فسوف يشتري اليورو ويبيع الدولار الأمريكي. وهذا يعني أنه يتوقع أن يكسب اليورو مقابل الدولار. وكل معاملة في سوق الفوركس ذات جانبين، ويتم تنفيذها بموجب أمر شراء/بيع.

الهامش جدا مهم بالتداول ..
و يجب معرفته عند وضع خطة للتداول ..
ويوجد ايضا استراتيجية للتداول بنظام التداول .

Bassem Hassani
01-13-2016, 10:55
يعتبر من مميزات وعيوب الفوركس هو التداول من خلال نظام الهامش باستخدام الرافعه الماليه ودا لانه بيعتبر سلاح كبير جد لو انت احكمت استخدام الرافعه الماليه مع ادارة راس المال بيكون النتائجة جيدة جدا وبتحقق ربح كويس جدا منها والعكس صحيح لو استخدمت رافعه ماليه كبيرة وادارة راس المال صفر يبقى هتخسر كتير جدا وممكن تخسر الحساب كله فى صفقة

نادر صباح الدين
01-13-2016, 10:59
مشكور صديقنا العزيز على هذه المشاركة، ولهذا السبب ينصح الخبراء في الفوركس أنه كلما كانت الصفقات التي يقوم المتداول بتنفيذها صغيرة الحجم قياسا لرأسماله أو رصيده المالي، كلما كانت الخطورة التي يمكن أن تهدد الحساب أقل، مع أن الآرباح يمكن أن تكون أقل أيضا، نتمنى للجميع التوفيق والنجاح في عمليات التداول.

aissahd
01-13-2016, 11:50

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

لله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

dhmo
01-17-2016, 20:44
الهامش جدا مهم بالتداول ..
و يجب معرفته عند وضع خطة للتداول ..
ويوجد ايضا استراتيجية للتداول بنظام التداول .

لفهم النظام عموما لازم المتاجر يتعلم المجال الي هيعمل به كويس جدا ويدرس كل حاجه فيه على قد ما يقدر ياخد فكره عن كل فروعه ده هيساعده على انه يبني خبره جيده فيه ويحقق
ربح جيد من العمل عليه بعد كده

mahmoud massry
01-25-2016, 05:40
معلومه مهمه جدا كلنا لازم نعرفها ايه هو الهامش المتاح وما هو الهامش المحجوز وازاى يتعمل مارجن لحسابك

aissahd
01-25-2016, 13:08

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

best1
01-25-2016, 13:35
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته ,,ان العمل ف الفوريكس فرصة ممتازة لتحقيق الأرباح بأسرع الطرق وأسهلها على الإطلاق لكن تحتاج الصبر ....

Sami1985
01-25-2016, 15:24
السلام عليكم..
تحية طيبة لجميع الاخوة بالمنتدى العامر..
أتمنى لكم التوفيق..
فعلاً أخي العزيز..طرح جميل أخي العزيز..
تقبلوا شكري...

AHMED91
01-25-2016, 15:44
يجب ان تعرف كيف تتعامل جيدا مع سوق الفوركس
واستخدام مثل هذه الهوامش جيدا لان الهامش يحتاج الي فهم كبير ايضا لكي تتعامل به

dhmo
01-25-2016, 17:33
يجب ان تعرف كيف تتعامل جيدا مع سوق الفوركس
واستخدام مثل هذه الهوامش جيدا لان الهامش يحتاج الي فهم كبير ايضا لكي تتعامل به

لابد من فهم الفروق دي واكيد الي اتعلم وفهم المجال ده اخي له طرق عمله الخاصه به الي كونها من التعلم وده طبيعي جدا طبعا علشان التعلم هنا اساس وفهم كامل ومن
خلاله المتاجر بيجد الطريقه الي تناسبه في العمل

Zezobebo3
01-28-2016, 05:18
بصراحة فهمت القليل فقط من الموضوع لانه بصراحة اراه من المستوى العالي ربما
عموما شكرا على الطرح واتمنى ان المواضيع القادمة تكون مبسطة للمبتدئين افضل ونرجو المزيد من تلك المواضيع الشيقه
تقبل مرورى وتحياتى

abdelsamed.uk
01-28-2016, 05:26
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد فعلا الطمع يقتل صاحبه.. مقاله رائعه وتسلم ايدك عليها يا غالي وان شاء الله المبتدئين ياخدوا من النقطه دي لان اغلب المبتدئين وانا كنت من ضمن بندخل السوق عايزين نربح اكبر قدر

never6
01-29-2016, 15:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

never6
01-30-2016, 15:48
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله

otmani
01-31-2016, 18:26
مشكور على الشرح والتلخيص لدرس الهامش
والية عمله في سوق الفوركس وبالتوفيق

snnaky
02-11-2016, 11:38
الهوامش كموضوع تم نقاشة والكلام فية كثيرا ولكن موضوع رائع وغايه في الاهميه ويجب علي الجميع الاهتمام به
ونتمني مزيد من هذه المواضيع التي تزيد من خبراتنا في التداول لكي نحقق نتائج جيده ان شاء الله
وارى ان المتاجر الناجح هو الذى يعرف كيف يستفيد
من انواع التحليلات المختلفة وذلك يكون باتقان وتعلم كيفية التحليل الصحيحة

never11
02-13-2016, 13:30

dhmo
02-14-2016, 17:04
الهوامش كموضوع تم نقاشة والكلام فية كثيرا ولكن موضوع رائع وغايه في الاهميه ويجب علي الجميع الاهتمام به
ونتمني مزيد من هذه المواضيع التي تزيد من خبراتنا في التداول لكي نحقق نتائج جيده ان شاء الله
وارى ان المتاجر الناجح هو الذى يعرف كيف يستفيد
من انواع التحليلات المختلفة وذلك يكون باتقان وتعلم كيفية التحليل الصحيحة

هيا جزء من الاساسيات وكل متاجر انه يعرف اهم المصطلحات الي فعلا هتساعده انه يواصل في المجال ده وطبعا ده بيكون محتاج وقت وجهد وتعلم علشان يقدر
المتاجر يستوعب ويحفظهم جيدا

take-profit
02-17-2016, 17:08
الكثير يعتقد ان الهامش هو الرافعة المالية ولكن الحقيقة هي العكس لاننا نعمل بتلك الرافعة المالية و العامش الحقيقي هو راس مالنا الصغير الذي عندما نخسره لا نستطيع التداول و يؤخذ ما خسرناه من راس مالنا المحجوز و هذا ما يجعل الشركة لا تخسر

otmani
02-20-2016, 07:42
مشكور اخونا الكريم على الشرح المفصل لطريقة
تمل نظام الهامش وفب انتضار مزيدا من مواضيعك

Ibrahim gad
02-22-2016, 19:29
يجب أن يحتفظ العملاء المالكين لصفقة مفتوحة بالحد الأدنى لمتطلبات الهوامش حسبما هو مذكور بشكل تفصيلي في اتفاقية العملاء. تشتمل ... ببساطة، يتيح لك هامش التداول تنفيذ صفقة بقيمة أكبر مقارنة بالأموال المُودعة في حسابك. .... تعلم الفوركس.
هوامش تداول الفوركس

neverlit3
03-01-2016, 23:38
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

newlookmostafa
03-02-2016, 08:37
لقد قرات اكثر من صفحة من الموضوع
و استفدت من اراء الاعضاء فى هذا الموضوع وهو ما يؤكد على ان المنتدى متميز
يتعاون الاعضاء فيما بينهم
ويسافيد الجميع المنتدى والاعضاء
الى الامام دائما

dhmo
03-02-2016, 10:17
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا التداول ب الهامش من اساسيات العمل ب الفوركس والدي يمكنك من تحقيق ارباح خيالية بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

صح ومطلوب نفهمه كويس ولان كل ده اساسيات وقواعد لازم المتاجر يعرفها كأول حاجه يتعلمها في المجال ده علشان هيا هتكون معاه على طول بعد كده فلازم يكون على علم بها
طبعا ويكون عارف بيعمل ايه

عاشق الفوركس
03-20-2016, 01:21
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
فعلا التداول ب الهامش من اساسيات العمل ب الفوركس والدي يمكنك من تحقيق ارباح خيالية بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل ,ولكل الاخــــوة الكـــــرام

ahmed hussin
03-20-2016, 01:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى العزيز على الشرح الرائع على الهامش
فى انتظار شروحات اكثر ولك منى جدير الشكر وانا استفدت من شرح الهامش واخدت فكره عنه

mohamed321
03-20-2016, 01:29
معلومات مميزة لها دور في تعلم مجال الفوركس والتجارة به
أشكرك أخى الكريم علي هذة المعلومات القيمه
التي تعنى لى الكثير في دليل معرفتي بعالم الفوركس
وأتنمي منك ومن جميع الاعضاء الخبراء في عالم الفوركس أن يزودونا بالكثير من الموضوعات

zizo199
03-27-2016, 20:56
السلام عليكم نرجو منك توضيح الهامش بطريقه اكثر دقة واسهل فى الفهم وما يتعلق به
من هامش متاح وهامش محجوز الى ذلك حتى نغ\فهم بصوره جيده
اما بالنسبه للعملات فشرح سهل وواضح شكرا

karbon
03-27-2016, 20:58
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع اخي الكريم لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك المزيد
وبالتوفيق للجميع

korabikayoussef
03-28-2016, 03:59
السلام ورحمة الله تعلى وبركاته مشكور أخي الغالي على الطرح والأفكار التي قدمة ومشكور على المجهود الذي بذلت
الهامش اداة كويسة ججدا لتحقيق الارباح ومن الممكن ان تكون اداة لخسارة الاموال اذا كان التعامل بغير علم
موفق أخي الغالي

ملاك الروح
03-30-2016, 18:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لك جزيل الشكر لتوضيح هامش التداول حيث يمكن القول انه يقل الهامش بزيادة الرافعه
اتمنى لك التوفيق

belabied
04-05-2016, 01:39
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

hamed mohamed
04-07-2016, 01:02
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح
و على الراي و على المعلومات ..........
القيمة التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام ......إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله.، بالتوفيق ..............

neverlit5
04-08-2016, 21:15
اخى العزيز انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصت الفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

belabied
04-09-2016, 03:13
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة

mohamedforex4
04-09-2016, 22:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا عن طرحك هدا الموضوع هذه النقط التي دكرتها
جد مهمة في الفوركس خصوصا في اهميته رفع راس المال اثناء التداول وشكرا :)

chef
04-09-2016, 22:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك أخى الكريم على طرحك المميز تقبل تحياتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم.

neverlit5
04-11-2016, 11:00

doaa sary
04-12-2016, 01:31
الهوامش او الرافعه المالية
بيتقسم
الى 2عند فتح صفقه
هامش متاح وده رصيدك واقصى حاج مسموح تخسرها
وهامش مستخدم
وده عربون بتخصمو شركات الوساطة وبيسترد

islam bahnsawi
04-13-2016, 03:13
الشكر لكل من يساهم بمساعدة المتداولين المبتدئين من خلال الاسناد بمثل هذة المعلومات القيمة و نرجو امدادنا بمثل هذة المعلومات المفيدة لكل المبتدئين فى سوق التداول

HaMaDa99
04-16-2016, 18:19
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته . اللهم اغفر للمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
موضوع رائع وجميل وننتظر المزيد .......

himaya
04-16-2016, 18:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع
لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا
و هوالمشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع لان هده الهوامش جد مهمة من اجل الربح او الخسارة
باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

adamarwan
04-16-2016, 19:01
نعم هدا كل لبد من ان تاخد فى الحسبان بتاعك
لكى ترعف كل الامور التقنية التى تكون فى كل صفقة وان تعرف ان جرها فى احسن الظروف
وحظ موفق

عبدالرحمن محمد كمال
04-16-2016, 19:05
ضصقخصضخغحصقخغقضصقتلاصضكصت قضلاضصىتقىولاضصىلاقلاكضصق ةىضصىقةضصىلاقىضزصقهغمضص

latraaa
04-16-2016, 19:39
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات القيمة الراقية التي تقدمت بها و أتمنى أن نراك تحقق الكثير إن شاء الله من النتائج القيمة، مشكور أخي الكريم و بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

moura
04-16-2016, 20:38
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح و على الرأي و على المعلومات
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

يحيى
04-16-2016, 23:53
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود المميز
ويا ريت كل من له خبرة في هذا المجال يسوي مثلك ويساهم في افادة الجميع
وخصوصا المنتدئين كي يستطيون التقدم على اسس صحيحة وسليمة

احمد عبد الباسط
04-29-2016, 05:28
الهامش هو من اساسيا الفوركس
والهامش له انواع منها الهامش الحر والهامش المتاح والهامش المحجوز
من افضل الكتب اللى بتشرح جميع المصطلحات كتاب اسرار الفوركس للميتدئين

rabaoui mounir
04-29-2016, 07:45
Used and Usable margin

عندما تفتح حساباً لدى شركة تسمح بالمتاجرة بنظام الهامش ستودع فيه مقدماً مبلغاً محدداً سيظل هذا المبلغ دون مساس إلى أن تقرر شراء سيارة , أي إلى أن تقرر الدخول في صفقة , عندها سيقسم حسابك إلى قسمي

---------- Post added at 04:44 AM ---------- Previous post was at 04:44 AM ----------

السيارة سواء كان بيعها بربح أم بخسارة .

الهامش المتاح usable margin : وهو المبلغ الذي يتبقى في حسابك بعد خصم الهامش المستخدم , وهذا المبلغ هو أقصى مبلغ يسمح لك بخسارته في الصفقة .

---------- Post added at 04:45 AM ---------- Previous post was at 04:44 AM ----------

السيارة سواء كان بيعها بربح أم بخسارة .

الهامش المتاح usable margin : وهو المبلغ الذي يتبقى في حسابك بعد خصم الهامش المستخدم , وهذا المبلغ هو أقصى مبلغ يسمح لك بخسارته في الصفقة .

mohcine amari
04-29-2016, 10:43
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له .صباح الفل لكل السادة الكرام
النداء الهامشي سببه فتح صفقات كتتيرة وراس مال صغير

FOREX7
04-29-2016, 15:51

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربييجعلو في ميزان حسناتك

mhmd.hmdy
04-29-2016, 15:57
الهامش السبب فيه هى الرافعه الماليه يعنى الى بيشتغل براففعه كبيره
ده بيزود الهامش ويقدر يتاجر بعقود كبيره بس احتماليه المكسب بتزيد ومعاها الخطر بيرتفع برده

dali riadh
04-29-2016, 16:46
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الملك لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له .صباح الفل لكل السادة الكرام
النداء الهامشي سببه فتح صفقات كتتيرة وراس مال صغير

mohammedjehah
04-29-2016, 17:11
:happy::happy:بسم الله الرحمن الرحيم بصراحة انا بشكرك جدا على طريقك سردك دى للموضوع وشرحك ومناقشتك وتعريفك للهوامش وانا اتعلمت منها وبتمنا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... تقبل مرورى............

touab.ali
04-29-2016, 17:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي االهامش يعني
الرصيد الممتبقي و تغلق الصفقة اوتوماتيكيا حفاظا على راس مالك

جمال صادق
04-29-2016, 18:55
اعتقد انة من الممكنا ن نعتمد فى تعلم التداول على المزيد من الاستاتيجيات التى تعرض هنا فى قسم الاستراتيجيات فى المنتدى معها شرح وافى

hussein.nu
04-29-2016, 19:10
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اصدقائي الاعزاء
شكرا على هذه المعلومات المفيدة و القيمة
و تحياتي لجميع الاخوة و تمنياتي بالنجاح و الربح و الوفير

---------- Post added at 07:10 PM ---------- Previous post was at 07:08 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اصدقائي الاعزاء
شكرا على هذه المعلومات المفيدة و القيمة و التحليلات
و تحياتي لجميع الاخوة و تمنياتي بالربح و الوفير

forex all arabes
05-14-2016, 11:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بالاخوة اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام وبعد لعى هذا الموضوع الجيد ونتمنى المزيد من المواضيع والمعلومات التى تساعد وتفهم
الفوركس لكل الاعضاء شكرا جزيلا اخي على الموضوع وبالتوفيق للجميع.

medox99x
05-14-2016, 15:43
هكذا هو سوق الفوركس محاط بالمخاطر. ويجب ع. المتداولين. توخي الحذر وفهم والتعلم جيدا قبل التداول
ولك جزيل الشكر

zaza0519
05-14-2016, 15:48
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

harimeche
05-14-2016, 16:00
الســـــــلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته

تسلم اخــــي حجو على الطرح المفيد

في مــــا يخص هده التوضيحـــــات

في ما يتعلق بالهـــــامش

---

مع التحية وبالتوفيق

yansane
05-14-2016, 16:04
مشكور اخى الكريم على طرحك للنقطة دى وشرحك الوافر دة والتحليل الشيق والمهم انا لسا جدييييييد ههههه وماافهم شي عن الفوركس بس استفدت من هذا الموضوع جزاكم الله الجييييييير

ahmedshata
05-14-2016, 16:26
شكرا جزيلاً لك على الموضوع المفيد
واتمنى منك دائما الافاده لنا والله يجازيك كل خير
بارك الله فيك وتمنياتي لك بالتوفيق

wael150
05-14-2016, 16:27
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على هذا الموضوع المفيد والرائع
وبارك الله فيك اخى الكريم وفى انتظار جديدك
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

nasseralkhbeer
05-14-2016, 17:22
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

drissou45
05-14-2016, 17:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ومساءكم سعيد
شكرا لك على التوضيح لاخوانك الكرام وشكرا
تقبلو مروري الفاضل وتحياتي

الاصيل
05-14-2016, 17:43
قواعد المتاجره فى الفوركس معروفه ولكن من يستطيع ان يتقيد بها مع مغريات السوق هذا هو السؤال
بالنسبة لى احيانا كثير انوى عدم عمل صفقات اكبر من الهامش ولكن مع مغريات السوق لا استطع
وطبعا النهايه فى الغالب خساره راس المال
تمنياتى لك بالتوفيق

nasseralkhbeer
05-14-2016, 18:21
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

best39
05-15-2016, 22:07
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
موضوعاتك جد رائعة و مبدع و خاصة بطروحاتك مزيدا من التالق شكرا لك اخي الكريم و في انتظار جديدك

latraaa
05-15-2016, 22:32
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الرأي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و اتمنى أن نراك من اللدين يحققون الثكير من النتائج المفيدة إ نشاء الله، بالتوفيق لك وللجميع إن شاء الله يا أخي الكريم

abdelmadjid41
05-15-2016, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم شكرا جزيلا على هاته المعلومات القيمة والمفيدة الفوركس به مصطلحات كثيرة

mohcine amari
05-15-2016, 23:02
بسم الله الرحمن الرحيم
حي الله من لقانا وياكم مساء الخير احبتي الكرام
الرد لتشجيعك اخي واصل الردود
السلام عليكم اخواني ورحمه الله وبركاته

rapeaezzat
05-15-2016, 23:46
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد انا بشكرك على مجهودك الرئع دة لان الهوامش افدت الكثير منا و
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى ان شاء الله

never
05-16-2016, 21:16

never1
05-17-2016, 16:09

ameeral24
05-17-2016, 16:13
شكرا اخي العزيز على هذه المعلومات القيمة والمفيد التي اتمنى ان تفيد اعضاء المنتدء الغالي فكل معلومة أو نصيحة تكون مفيدة وقيمة اذا فهمها الانسان وتقيد بها وشكراً

dhmo
05-19-2016, 19:15
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتاكيد انا بشكرك على مجهودك الرئع دة لان الهوامش افدت الكثير منا و
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى ان شاء الله
كل ش له قواعد ومافيش لا اسرار ولا استراتيجيه توصل للانها تكون الحل السعري الي هيحقق للمتاجر الربح السريع وكده كل ده اوهام طبعا الحل هنا بيكون من
الخبره والتعامل مع السوق وفهمه كويس

seifhd
05-20-2016, 14:53
الســــــلام علــيــكم و رحمــة الله تعـالى و بــركـاته
أخي في الله زميلي في المنتدى بــارك الله فيك مني اليك كلمة حب و تقدير وتحية و وفاء واخلاص تحية ملئها كل معاني الاخوة والصداقه تحية من القلب الى القلب شكرا من كل قلبي
في انتظـار المـزيد من التألق و الابـداع في مــوضــــوعـــــاتـــك الهــــامـة

mohamedmohsen
05-21-2016, 16:24
السلام عليكم ورخمة الله وبركاته
وارجو منك مزيد من التحليلات والتوجيهات ولك منى جزيل الشكر

الحصان
05-21-2016, 17:01
طريقة سردك للموضوع وشرحك ومناقشتك وتعريفك للهوامش
انا اتعلمت منها وبتمنى

mohamed shaban
05-21-2016, 17:14
مساء الخيرات على اصدقائى الكرامبصراحة فهمت القليل فقط من الموضوع لانه بصراحة اراه من المستوى العالي ربما
عموما شكرا على الطرح واتمنى ان المواضيع القادمة تكون مبسطة للمبتدئين افضل ونرجو المزيد من تلك المواضيع الشيقه

اتمنى لكم التوفيق

mido2224
05-21-2016, 17:20
السلام عليكم
وفقك الله أخي الكريم و جازاك خيرا على الموضوع الجميل و الدرس المفيد صراحة بالنسبة لي كعضو جديد في المنتدى
والهامش له انواع منها الهامش الحر والهامش المتاح
تحياتي أخي الكريم

hamada alex
05-23-2016, 02:33
تقديم عروض الأسعار في سوق
"العملة الأساسية" بينما تسمى العملة الثانية "العملة المقابلة"

best39
05-24-2016, 13:28
الســــلام عليكــــم رحمــــة الله و بركاتــــه.....
و بعــــــد بســــــم الله الرحمــــان الرحيــــم .......
موضوعاتك جد رائعة و مبدع و خاصة بطروحاتك مزيدا من التالق شكرا لك اخي الكريم و في انتظار جديدك...

saleh05
05-24-2016, 15:01

مشكور اخي الكريم على هذا التحليل المميز والمفيد الذي قدمته لنا

و الذي نتمنى ان يكون قد استفاد منه كل من دخل الموضوع

و تقبل مروري

aissaalg
05-26-2016, 12:48
الســلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بـركـاته
زميلي في الفوركس و المنتدى كل الشكر و الثناء على المعلومات القيمة
في انتظـار جديدك ومواضيعك الشيقة

جمال صادق
05-26-2016, 13:15
هناك الكثير من المفهايم و التى قد تعتبر مناسبة للعمل بها و من اهم ما يمكن ان يكون هناك استخدامات منطقية و لابد من تعلم الكثير من الاستراتيجيات

ma2250
05-26-2016, 13:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نظام الهوامش فى الفوركس من اهم النقاط المهمه التى
لا يجب ان يتجاهلها اى متداول فى القيام بالخطه او الاستراتيجيه بتعته فى الفوركس من اهم المزايا
التى يتم بيها الحفاظ على الحساب من المرجنه

emma91
05-26-2016, 13:50
شكرا على هذا الطرح المهم والمفيد اخي الكريم بارك الله فيك
تقبلوا مروري واتمنى لكم كل التوفيق في هذا المنتدى الرائع
كما اتمنى ان لا تبخلوا علينا دائما بالمعلومات المفيدة

zaza0519
05-26-2016, 14:44
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض

mayegywep
05-26-2016, 15:19
الموضوع جميل ومفيد من حيثالمضمون حيث ان طرحك له بين الكثير من الردود والاسئله المهمه التى تشغل بال الجميع اشكرك واشكر مجهوداتك العظيمه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته:rules:

zaza0519
05-26-2016, 15:44

FOREX7
05-26-2016, 18:22

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل

dora1
06-10-2016, 20:20
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا

latraaahr
06-10-2016, 21:05
مشكور اخي الكيرم على الموضوع و على الراي و على الطرح القيم و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام غ نشاء الله، كما أتمنى أن نراك تحقق الثكيرمن الناتئج القيمة إ نشءا الله

nehad
06-10-2016, 21:17
يجري تقديم عروض الأسعار في سوق
"العملة الأساسية" بينما تسمى العملة الثانية "العملة المقابلة".
وأساس الشراء والبيع هو
"العملة الأساسية". على سبيل المثال، إذا أراد متداول شراء اليورو/الدولار الأمريكي،
فسوف يشتري اليورو ويبيع الدولار الأمريكي. وهذا يعني أنه يتوقع أن يكسب اليورو

مقابل الدولار. وكل معاملة في سوق الفوركس ذات جانبين،
ويتم تنفيذها بموجب أمر شراء/بيع.
وشكرا لك تقبل مروري...

dora1
06-14-2016, 16:38
اخى العزيزمشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة التي تقدمت بها و أتنى ان يعرف الإخوة الكرام كيف يستفيون منها إن شاء الله والمهم التعليم اولا وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى الفوركس بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين

nasro benz
06-14-2016, 16:48
السلام اخي سر الهامش يكون في سر الرافعة المالية كلما كبرت الرافعة كلما انت معرض لصغر الهامش لانها سلاح ذو حدين حذاري
وفقك الله

ahmed humedat
06-14-2016, 19:36

abderrahmenanis
06-17-2016, 20:14

othmane azer
06-17-2016, 20:14
مشكور اخى العزيز
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اشكرك اخى الكريم على الشرح الوافى للموضوع الجميل وانا استفت جدام منة واكيد باقى الاعضاء جعلة الله فى ميزان حساناتك

رشا محمد الهوارى
06-19-2016, 16:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
جزاك الله خيرا اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع وننتظر العديد من المشاركات المميزة تحياتى
تقبل مرورى

0o0KaRiM0o0
06-19-2016, 16:23
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
العملة الرئيسية هي الاساسي و الفرعية هي التي سيتم عليها العملية
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

bahoma310
06-19-2016, 19:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
انا كان عندي 30 دولار و رافعة مالية 1/1000
تقبلوا مروري مع خالص تحياتي و تمنياتي بالنجاح لكل الاعضاء انشاءالله

skylol
02-14-2017, 01:55

اخي الغالي موضوع في غاية الاهمية وانا اسفدت كتير لانس مازلت اتعلم الفوركس اتمنى يكون الجميع قد استفاد وبالتوفيق للجميع

ahmedmahmoud2017
02-14-2017, 02:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اود ان اقدم لك كل التحية على مثل هذه المعلومات الهامة التى اهتم بها كمبتدئ فى مجال الفوركس

alonsoo
02-14-2017, 09:25
بارك الله فيك اخى الفاضل على المعلومات القيمة فعلا المبتدئين اجمعين يجب عليهم فهم نظام الهامش وطرق العمل به حتى لا يخسروا

remon2010
02-14-2017, 11:22
السلام عليكم جميعا
ان المتاجره بنظام الهامش من اهم
مايميز سوق الفوركس عن غيره من الاسواق
لان اصبح بامكانك التداول باى مبلغ
تقبل مرورى

mid0killer
02-14-2017, 12:36
اخي الفاضل بارك الله فيك يا غالي على التوضيح الهامش من اساسيات التداول وهو اهم ما بالحساب لكي تستطيع فقتح مزيد من الصفقات

drahmedmagdy
02-14-2017, 13:16
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
مشكور اخي الكريم على هذا الطرح الارئع وارى فيه بصراحة انا بشكرك جدا على طريقك سردك دى للموضوع وشرحك ومناقشتك وتعريفك للهوامش وانا اتعلمت منها وبتمنا لفوركس على أزواج العملات، على سبيل المثال، الجنيه الإسترليني/الدولار
الأمريكي أو الدولار الأمريكي/الين الياباني. تسمى العملة الأولى في الزوج العملة الأساسية" بينما تسمى العملة الثانية "العملة المقابلة".

مروه عصر
02-14-2017, 13:58
السلام عليكم
شكرا لك على هذا الموضوع المفيد والجيد الذى قمت بشرحه من خلال هذا الموضوع وهو هوامش التداول فالكثير من المبتدئين لا يعرفون ما هى هوماش التدول واهميتها بالنسبه للعمل بالفوركس...

tamermosa
02-14-2017, 14:03
بالفعل اخى الفاضل فنظام الهامش و الرافعة المالية يتيح لك التداول
براس مال صغير مما يسهل لكثير من المتداولين دخول السوق مهما كان رصيدهم المالي

Mr Fathy
02-14-2017, 14:14
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا يا زعيم ان انت وضحتلنا الكلام ده لان الفوركس اهم حاجة فيه الصراحة الهامش والرافعة واللوتات كمان

hoodhood700
02-14-2017, 15:40
طاب يومكم أصدقائي الأعزاء وبعد نعم اخي الكريم موضوعك واضح جدا وهو يتناول امرين مهمين وهما الهوامش وتعريفها من جهة وشرح وترتيب العملتين التي يتركب منهما الزوج المتاح للتداول شكرا جزيلا على هذا العمل وبالتوفيق للجميع.

sob81
02-14-2017, 15:43
هوامش التتداول فى الفوركس من المواضيع المهمة فى الفوركس ان تعرف ما هو الهامش المستخدم والهامش المتاج فى التتداول ونسشكرك اخى على طرح مثل هذة المواضيع ونتمنى المزيد من المواضيع

zaheralwan
02-17-2017, 21:20
اذا انت تقصد الرافعة المالية فهي مناسبة جدا لللحسابات الخاصة بالبونص في 1:100 يعني لكل دولار ممكن نتداول ب100 دولار وبالتالي ممتازة للحسابات الصغيرة

tahar2015
02-17-2017, 21:29
السلام عليكم
الهامش السبب فيه هى الرافعه الماليه يعنى الى بيشتغل براففعه كبيره
ده بيزود الهامش ويقدر يتاجر بعقود كبيره بس احتماليه المكسب بتزيد ومعاها الخطر بيرتفع برده

grow
02-17-2017, 21:41
الهامش اداه ويسه الي حد ما لتحقيق الارباح
اشكرك يا اخي لطرحك ذلك الموضوع بارك الله فيك انتظر منك المزيد بالتوووفيق للجميع تحيااااتي لك تقبل مروري

tahar2015
02-17-2017, 21:52
بكل صراحة لك كل احترامي وامتناني على هدا الموضوع القيم الدي افادني كثيرا.ولك كل اعجابي بطريقة سردك دى للموضوع وشرحك ومناقشتك وتعريفك للهوامش
انك دائما تبحث عن مواضيع وتمدنا بيها حتى نتعلم اكتر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته....لك كل الشكر والامتنان

nour3iny
02-18-2017, 00:13
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
بصراحه موضوع رائع واستفدت منه كمبتدء واظن انه سيفيد كل متداوال مبتدء فى مجال الفوركس تقبل مرورى

mrramy
03-15-2017, 09:12
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه اخى الفاضل انت من افضل الاعضاء لانك تبحث عن الموضوعات الهامه والرنانه فى سوق الفوركس
تقبل مرووورى

kariim18
04-27-2017, 20:21
تعريف مميز جداا للهامش او الرافعة المالية و هو مقدار مضاعفة راس مالك عند الدخول في صفقة
حيث تحجز الشركة مبلغا معينا من حسابك و تقرضك المبلغ الباقي و ستترجعه بعد اغلاق الصفقة

Mohamed Youssef
04-27-2017, 23:51
حياك الله اخى الكريم
هوامش الفوركس تحتاج الى شرح كبير
واتمنى انى ربنا يوفقك انت وجميع اعضاء المنتدى الكرام
ويرزققكم من حيث لا تعلمون

abdelrazek elshafaay
04-29-2017, 13:48
الهامش اداة كويسة ججدا لتحقيق الارباح ومن الممكن ان تكون اداة لخسارة الاموال اذا كان التعامل بغير علم علشان كده لازم تستخدم الهوامش بحذر وع قد راس مالك تقبل تحياتي اخي العزيز

ramadansabet
04-29-2017, 14:07

abutalia
04-29-2017, 14:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مشكور اخي المحترم عغلي المنشور المفيد عن هوامش تداول الفوركس ولا شك ان العمل بنظام الهامش في سوق التداول اىفادنا كثيرا

ابوفؤاد
04-29-2017, 14:32
التاتملات الت تتتم على سوق الفوركس مبنيه على قاعده واحده الا و هى انه لابد من العمل بجزء م مكالك فانت لا يمكنك ان تتاجر بمالك كامل العمليه تتم وق قواعد الهامش كما هو مبين و بد من الفهم لها جيداكى تعمل

YOUNESS EL-BAKKIOUI
04-29-2017, 14:36
السلام عليكم ورحمة الله. الهامش من أهم الأمور التى تسعى إلى إلى تحديد النسبة المسموح بها في التداول اليومي للعملات. و تجدها في منصة منصة الي

wsam22
04-29-2017, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الهامش هذا جيد للتحقيق الربح والعمل اذا كان لديك الخبرة الكافية في مجال التداول ولكن احذر من الخسارة فهيه ايضن يتكون منافس قوي جدا في ظل عدم وجود الخبرة

ahmadelprins
04-29-2017, 14:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وتقبل مروري اخي الكريم وشكرا جزيلا على مجهودكم وبعد شرح سهل وممتع وجميل وربنا يزيدك علم وشكرا

ahmedmahmoud2017
04-29-2017, 15:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الهامش هو المبلغ المتاح للتداول والدخول به لصفقات او اللوت المتوفر بمهني اصح

Aya saied
04-29-2017, 15:42
بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع عن الهامش وشرحه واهميته في رفع راس المال اثناء التداول
تقبل موري

ahmedmahmoud2017
04-29-2017, 16:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هوامش التداول بالطبع هي المسءوله عن اللوت المسموح لك يالتداول والمتاح للدخول للصفقات

Mazek
05-26-2017, 20:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. بسم لله الرحمن الرحيم.. اخي الفاضل توضيح رائع لهوامش التدوال و نامل الاستفادة للجميع باذن لله

m7med
05-26-2017, 20:52
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا اتمني يا اخي الكريم ان تقوم انستا رفع لارافعة المالية الخاصه بها و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

khalidtrader
05-26-2017, 21:08
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك أخي الكريم على هذه المشاركة الرائعة و اتمنى لك و لباقي الاعضاء بالنجاح و التقدم المستمر ...
تحياتي و شكرا...

hooda
07-18-2017, 10:34
هو مقدار الضمان الذي يطلبه متداولو الفوركس للحفاظ على مراكزهم مفتوحة في سوق الفوركس. وعلى عكس السندات والسلع،. تقبل مروري

Mhd nour
07-18-2017, 11:52
تحياتي اخي الكريم فعلا التداول ب الهامش من اساسيات العمل ب الفوركس والدي يمكنك من تحقيق ارباح خيالية بالـــــتوفيــــق لك ,اخي الفاضــــل و للجميع ان شاء الله تعالى

2017wydadi
07-18-2017, 14:30
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
هده النقط التي دكرتها جد مهمة في الفوركس خصوصا في اهميته رفع راس المال اثناء التداول

waelmma
07-18-2017, 14:33
:):);) تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه يوجد علاقة كبيرة بين الرافعة المالية
والهامش فاذا زادت الرافعة قل الهامش والعكس اخى الفاضل

zunebha
07-24-2017, 21:33
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته الهامش عبارة عن نظام يشتغل بالفوركس وهو ينبعنا في حالة الخسارة ووصول الحساب الى اقصى مبلغ لكي ننتبه.

M.R
07-25-2017, 00:08
بالفعل نظام الهامش وكيفية استخدامه وايضا كيفية اختيار الرافعة المالية المناسبة والتى توافق وتناسب راس وحجم مالك هذه الملاحظة البعض يتجاهلها لعدم معرفة اهميتها فى ادارة الحساب

محمد حافظ 120
07-25-2017, 00:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم... اما بعد... احييك اخي الكريم علي هذا الموضوع الاكثر من رائع عن الهامش وهو موضوع هام جدا يجب ان يكون الجميع علي درايه وافيه به حتي يحققو ارباح جيده ولا يخسرو راس المال

Nour Wael
07-25-2017, 00:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الرائع والمفيد عن الهامش وشرحه واهميته الكبيرة والقوية في رفع راس المال اثناء التداول فى الفوركس
وبالتوفيق للجميع وتقبل مرورى اخى الكريم

Eman Rashwan
07-25-2017, 01:22
شكرا لتوضيح نقطه هامه ف هذا الموضوع مثل الهوامش حتى يستفيد منها المبتدئين وشكرا على الاستفاده

ahmedmahmoud2017
07-25-2017, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الرافعه المالية وحجم راس المال هم المتحكمين كليا في الهامش المتاح لك للدخول الى الصثفقات

Mony Ezzat
07-25-2017, 01:44
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لحضرتك على شرح الهوامش الخاصه بالفوركس وهي شيء مهم جدا في التداول ومن خلاله نعرف اذا كانت صفقتنا رابحه ام خاسره

ahmedmahmoud2017
07-25-2017, 01:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع الهامشس المتاح للتداول دائما وابدا ببيكون على حسب راس مالك وحسب الرافعه المالية الخاص بك

A.mustafa
08-22-2018, 13:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
والهامش له انواع منها الهامش الحر والهامش المتاح والهامش المحجوز
من افضل الكتب اللى بتشرح جميع المصطلحات كتاب اسرار الفوركس للميتدئين...