PDA

View Full Version : سؤال مهم ازاى المتدئ في الفوركس يفهم الصح مت الغلط

wewell
05-17-2015, 17:11
انا ايه في اول يومين ليل و بعدين مش فاهمة حاجة ا.مجدي لو حد يقولى حاجة اولى افهم و يكون فاهم هو بيقولى حاجة

samieh
05-19-2015, 01:53
والله يا اخى او يا اختى لم افهم شيئا من كلامك !!
شوف انت عايز ايه وما هى اسئلتك وان شاء الله انا اول واحد اجاوب عليها
لكن يا ريت بعد كدة لو سمحت تضع جملة مفيدة تتفهم
بالتوفيق

محمد مختار
05-19-2015, 03:58
صراحة انا مش فاهم طبيعة سؤالك
او تقصدي اية
بس الحقيقة انا جديد وانصحك بالجوء الي القسم التعليمي
زي ماانا بعمل

ali.22595
05-27-2015, 23:17
اخى الفاضل انا مش فاهم اى حاجة من كلام حضرتك عموما يا اخى عشان تعرف الصح من الغلط بتعرف كل حاجة
مع الوقت ومن خلال بحثك فى المنتدى بتعرف اكتر وتستفيد وارجو توضيح موضوعك اخى عشان نعرف نجاوبك

osama147
05-27-2015, 23:19
تحية طيبة للجميع وبعد..
بصراحة لم استطع ان احدد سؤال حتى استطيع ان اجاوبك حاول ان تعيد السؤال مرة اخرة
شكرا لك وتقبل مروري

popa2015
05-28-2015, 16:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

spider01
05-28-2015, 20:51
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يمكنني ان نصحك نصيحة غالية خدها مني
الفوركس علم و فن لن تتعلمه من خلال الردود و المشاركات العلم يؤخد من الكتب و الفن بالممارسة هناك اقسام جميلة جدا قد تفيدك انصحك بها كا انصحك بالبحث عن الدورات في الاقسام الاخرى و بتحميل كثب الفوركس و هي و لله الحمد كثيرة جدا

احمد سعيد على
05-29-2015, 15:51
بالتوفيق

ابراهيم حمادة
05-29-2015, 16:15
ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺘﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﻣﻦ ﺣﻀﺮﺗﻚ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﺴﻮﺍﻝ ﺍﻭ ﻛﺘﺎﺑﺘﻪ
ﺑﺼﻴﻐﻪ ﺍﺧﺮﻯ ﻋﺸﺎﻥ ﺍﻟﺴﺎﺩﺓ ﺍﻟﺎﻋﻀﺎﺀ ﻳﻘﺪﺭﻭﺍ ﻳﺴﺎﻋﺪﻭﻙ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺎﺟﺎﺑﻪ ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ

محمد ادم
05-29-2015, 16:28
ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺘﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﻣﻦ ﺣﻀﺮﺗﻚ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﺴﻮﺍﻝ ﺍﻭ ﻛﺘﺎﺑﺘﻪ
ﺑﺼﻴﻐﻪ ﺍﺧﺮﻯ ﻋﺸﺎﻥ ﺍﻟﺴﺎﺩﺓ ﺍلاﻋﻀﺎﺀ ﻳﻘﺪﺭﻭﺍ ﻳﺴﺎﻋﺪﻭﻙ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺎﺟﺎﺑﻪ ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ

saiddeco
06-06-2015, 19:17
سلتم عليكم الفوركس يبدئ بالتعلم و كلما تعمقت فيه فإنك تتعلم و لا تقل انا اخد كل مأحتاج و اصبحت خبير فكل يوم تحدت اشياء و تاتي خطط جديد وإستراتيجان المهم ان تبقى دائما في صف الباحتين عن الجديد و السعي لتقدم و شكرا للجميع

مصراوى
06-06-2015, 19:41
اخى الفاضل انصحك ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة مع التدريب الجيد وبالتوفيق للجميع والربح الدائم

ehabbob
06-06-2015, 20:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العضو يوجد فى المنتدى قسم تعليمى ممكن تدخله وتعرف المعلومات اللى فيه وكمان البحث فى جوجل واليوتيوب
والله ولي التوفيق

MEDHAT MOUSTAFA
06-07-2015, 01:54
بالتوفيق

hmadnah123
06-07-2015, 11:23

mechanical
06-13-2015, 16:18
السلام عليكم ... اولا اهم شئ المصدر اللي انت بتتعلم منة لازم يكون المصدر نوعا ما من الحاجات اللي موثوق فيها وانت عارف انة صح
اتمني لك التوفيق ان شاء الله

raaslen316
06-13-2015, 16:20
الفوركس علم و فن لن تتعلمه من خلال الردود
و المشاركات العلم يؤخد من الكتب و الفن بالممارسة هناك اقسام جميلة جدا قد تفيدك
انصحك بها كا انصحك بالبحث عن الدورات في الاقسام الاخرى و بتحميل كثب
الفوركس و هي و لله الحمد كثيرة جدا

AH3
06-14-2015, 02:33
السلام عليكم والصلاه علي محمد النبي الخاتم عليه افضل الصلوات والسلام
ممكن توضيح السؤال اختي الكريمه ؟

aminooos
06-14-2015, 02:53
لكن يا ريت بعد كدة لو سمحت تضع جملة مفيدة تتفهم بس الحقيقة انا جديد وانصحك بالجوء الي القسم التعليمي مع الوقت ومن خلال بحثك فى المنتدى بتعرف اكتر وتستفيد وارجو توضيح موضوعك اخى عشان نعرف نجاوبك اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

شبه منحرف
06-14-2015, 02:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الرجاء التواصل معى فى الرسايل وانا سوف اشرحلك الفوركس فى كلمتين وسوف تستمرى فى الربح باذن الله تعالى ولن تخسرى وستكون صفقاتك الرابحه اعلى من الخاسره

محمد عز الدين عيد خضري
06-14-2015, 03:17
ممكن تدخل علي القسم التعليمي للمبتدئين بالمنتدي بالتاكيد
هتستفاد كتير من كثرة المواضيع المنشورة التي تشرح ما هو الفوركس وكيفية المتاجرة به

ibrahim forex
06-14-2015, 04:13
اخى الفاضل انا مش فاهم اى حاجة من كلام حضرتك عموما يا اخى عشان تعرف الصح من الغلط بتعرف كل حاجة
مع الوقت ومن خلال بحثك فى المنتدى بتعرف اكتر وتستفيد وارجو توضيح موضوعك اخى عشان نعرف نجاوبك

MOHAMED in forex
06-14-2015, 13:51
او تقصدي اية
زي ماانا بعمل

محمد السيد
06-14-2015, 15:31
طبعا انا اصلا مش فاهم انت بتقولي ايه لكن اللي انا حسيته ان انت عاوزة تتعلمي الفوركس اوكي
اختي الفاضلة .. سارفق مع ردي هذا رابط يمكنك ان تحمل منه كتاب بسيط جدا وسهل الفهم أعتقد انه من الممكن ان يفيدك جدا في هذه المرحلة ،، مع التوفيق
http://www.filesin.com/4F28D356593/download.html

RomanyMoreed
06-14-2015, 15:35
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

واللة صدقني سؤال حضرتك حتي ما مفهوم لو قصدك المعلومات اللي بتتنشر في المنتدي وعن مصداقيتها شوف في مواضيع مثبته فيها معلومات قيمة اوي وحقيقة

وهتلاقي مواضيع غير مثبته منشورة من اعضاء قدامي دي حقيقة

Kiing
06-16-2015, 19:42
ممكن متلا انه صديقي الفاضل انا مش فاهم اى حاجة من كلام حضرتك تم منه متلا انه ممكن معه عموما يا اخى عشان تعرف الصح من الغلط بتعرف كل حاجة تم منه متلا انه مع الوقت ومن خلال فقط

ahmed bakry
06-16-2015, 23:15
حتة انه يفهم الصح من الغلط دى بتيجى من الخبرة وكثرة التداول والممارسة وقراءة السوق مش بسهولة كدة ومش فى يوم وليلة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

gehad87
07-20-2015, 13:29
ماهو على الاقل حضرتك تكتبي لينا انتي عاوزة تفهمي ايه بالظبط علنا نقدر نفهمك
او نفهم انتي عاوزة تفهمي ايه الاول
وربنا معاكي ويارب تشوفي الكلام ده

عاشق الفوركس
07-26-2015, 22:05
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
والله لا ادرى كيف هي لغتك ركيكة الى هدا الحد يا اخي تعلم العربية بعدين اطرح المواضيع واستفساراتك مـــــــع تمنياتـــــي لك ،بالتــــوفيــــق ،والـــســـداد

ayoub321
07-27-2015, 09:08
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي العزيز خذ نفس طويل وحديد نوعية السؤال الذي تريد أن نساعدك فيه لأنني وبصراحة لم أفهم ولا شي من السؤال أو موضوعك وتقبل مروري صديقي
اتمنى لنا ولكم النجاح والتوفيق إن شاء الله

tarik46
08-10-2015, 00:37
لم افهم قصدك تماما اذا كنت عضو جديد قم بفتح حساب في شركة انستا فوركس ثم قم بربطه
بحسابك في المنتدى و الطريقو موجودة في قسم forum support بعد ذلك ابدا في كتابة مشاركات
من اجل جمع بونص

Forex Story
08-10-2015, 00:56
سلتم عليكم الفوركس يبدئ بالتعلم و كلما تعمقت فيه فإنك تتعلم و لا تقل انا اخد كل مأحتاج و اصبحت خبير فكل يوم تحدت اشياء و تاتي خطط جديد وإستراتيجان المهم ان تبقى دائما في صف الباحتين عن الجديد و السعي لتقدم و شكرا للجميع

moh19DZ
08-11-2015, 19:14
السؤال غير واضح تماما لمفهم شي المعلومات الوجودةو في المنتدى هي معلوما ت عامة للمبتدئ والمحترف على حد السواء
فقط يجب التنبه بان العمل في الميدان يجن ان يكون لديك خلفية مسبقة اي كقراءة كتاب الفوركس للمبتدئين من الاول الى الاخر

chelsea1
08-12-2015, 21:07
للاسف اخي الكريم ليس لدي معلومات دقيقة بخصوص تساؤلك المطروح
ان شاء الله تلاقي اجابة من باقي اعضاء المنتدى

ashraf elsharkawy
08-12-2015, 21:12
أخى الكريم جزاك الله عن هذا العمل خيرا إن شاء الله
موضوع أكثر من رائع ووفقك الله وسدد خطاك الى ما ينفعنا جميعا

Wassa04
08-18-2015, 19:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم عليك فقط التعلم و مشاهدة
الدروس بكثرة بالتوفيق لك و للجميع تقبل مروري

Forex Story
08-23-2015, 05:42
سلتم عليكم الفوركس يبدئ بالتعلم و كلما تعمقت فيه فإنك تتعلم و لا تقل انا اخد كل مأحتاج و اصبحت خبير فكل يوم تحدت اشياء و تاتي خطط جديد وإستراتيجان المهم ان تبقى دائما في صف الباحتين عن الجديد و السعي لتقدم و شكرا للجميع.

classic_trader
08-23-2015, 11:03
من اجل التعلم بطريقة جيدة و سليمة يجدر بالمتاجر تلم و قراءة مواضيع جيدة
عن نظام المتاجرة بالهامش ثم التحليل الكلاسيكي و التحليل الاساسي في رايي

akram mohamed obaid
08-23-2015, 11:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم لم استطع ان احدد سؤالك حتى استطيع ان اجاوبك حاول ان تعيد السؤال مرة اخرة ماذا تريد انت بالضبط
شكرا لك وتقبل مروري

Alilou31
08-23-2015, 11:54
مرحبا بك اخي , لو توضح كلامك أكثر كي نفهمك و نحاول المساعدة
لم افهم ماذا تريد بالضبط ارجو التبيين اكثر و شكرا

ayoubharra3
08-23-2015, 12:42
مع الوقت ومن خلال بحثك فى المنتدى بتعرف اكتر وتستفيد وارجو توضيح موضوعك اخى عشان نعرف نجاوبك....................

dhmo
08-23-2015, 14:05
مع الوقت ومن خلال بحثك فى المنتدى بتعرف اكتر وتستفيد وارجو توضيح موضوعك اخى عشان نعرف نجاوبك....................

والمهم انه كمان يستفيد من المعرفه دي وهنا هيكون فيه خطوات طبعا الواحد يمي فيها مش هيتحق حله كده من يوم وليله وطبعا التسرع ده مش بيوصل لحاجه اصلا الا الخسائر فلازم يكون هنا
فيه صبر في العمل واتقان حتى نصل لما نريد بخطه جيده

ahmadinho10
08-23-2015, 14:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انت عايز ايه وما هى اسئلتك وان شاء الله انا فاهم اى حاجة من كلام حضرتك عموما يا اخى عشان تعرف الصح

---------- Post added at 12:41 PM ---------- Previous post was at 12:40 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته وحديد نوعية السؤال الذي تريد أن نساعدك فيه لأنني ن الخبرة وكثرة التداول والممارسة وقراءة السوق مش بسهولة

بشير حمدان
08-23-2015, 14:44
السلام عليكم
اخى ده كان حالنا كلنا فى بدايه الامر ومع الجهد والتعلم اتضح الامر شيئا فشيئا حتى فهمنا ما معنى الفوركس وكيفيه التجاره عليه ... فقط عليك قضاء فتره كافيه للتعلم

ashraf mamdouh
08-23-2015, 14:47
اخى الكريم يمكنك التعلم بسهوله من خلال متابعة الفيديوهات وقراءة الكتب التى تعلم الفوركس والبدء فى التداول باستخدام حساب ديمو وتطبيق الكثير من الاستراتيجيات حتى تتمكن من الوصول الى استراتيجية تتناسب معك ويمكنك التعديل عليها ويمكنك متابعة الاخبار اذا اردت المتاجرة وقت الاخبار

ASMAA TAHA
08-28-2015, 16:15
المبتدئ فى الفوركس يفهم الصح من الغلط عن طريق اشياء كثيرة جدا منها خبرات الاخرين الاشخاص المحترفين فى المجال وايضا القراءة المستمرة والتعلم المستمر عن طريق انشاء حساب تجريبى واكتساب خبرة

ynwa1892
08-30-2015, 16:34
السلام اخي توجه الى القسم التعليمي للمنتدى ستجد الكثير من الدروس التعليمية والفيديوهات الرئعة والكتب التي تعطيك استراتجيا تتداول بها
وفقك الله

yacrao
08-30-2015, 16:40
في الحقيقة الفوركس مجا اقتصادي ولا يمكن ان تكون مبتديء كما تقول وتتاج ر يجب ان تكون متعلم كل حيثيات الفوركس وهذا خلال اعوام التكوين الطويلة

ibrahim4forex
08-30-2015, 16:49
اخى الفاضل سؤالك غير واضح تماما حاول ان تعيده بطريقة اخرى وانشاء الله نقدر ان نفيدك
لا يوجد اى حد يعرف ماذا تريد الله الموفق والمستعان

abdelmadjid41
08-30-2015, 17:03
لفهم الفوركس عليك بمراجعة الككتب ومشساهدة الفيديوهات لتفهمه جدا لان الفوركس صعب وعليك بالتطبيق على حساب تجريبي لتفهم الامر اكثر

forex all arabes
09-07-2015, 22:06
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد:
خذ نفس طويل وحديد نوعية السؤال الذي تريد أن نساعدك فيه لأنني وبصراحة لم أفهم ولا شي من السؤال أو موضوعك و الله مستعان شباب

saiddeco
09-09-2015, 19:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. للقول أن كيفية تعلم الفوركس هو أن يبدأ بقراءة الكتب و مشاهدة الدروس التي توجد في القسم المخصص للتعلم و فتح حساب تجريبي و لن يخيب أمره و شكرا للجميع

y4x
09-09-2015, 19:49
انت شكلك لسه جديد في المنتدي وفي مجال الفوركس

الاول انك تقرا شويه عن الفوركس تاخد فكره عنها

وبعد كده عمل الردود في المنتدي هتستفيد منها في تعلمك الفوركس

بعد كده تتداول وانت مطمن

farajiing
09-09-2015, 21:59
والله لا ادرى كيف هي لغتك ركيكة الى هدا الحد يا اخي تعلم العربية بعدين اطرح المواضيع واستفساراتك

mokhtarss
09-09-2015, 22:23
لا يوجد حد ادنى للمتاجره فى الفوركس فمن الممكن ان تتاجر بمبلغ 5 دولار لكن سوف تجد ان الارباح قد تكون متناهيه الصغر فعليك ان تزيد من هذه المبالغ الى حد ما عن طريق البونص

abc
09-09-2015, 22:34
ليس من الصعب التعلم و معرفة الاساسيات في الفوركس بسبب وفرة
الكتب التعليمية في كل مكلن على النت في ايامنا هذه

AYYOUB100
09-09-2015, 22:37
يا اخي عليك أولا بالمتابعة والتجريب أو التطبيق على الحساب التجريبي لنه المتابعة فقط في سوق الفوركس
لا تكفي ووجب ايضا الصبر وعدم الياس والمداومة على التعلم والبدء باساسيات الفوركس أولا والباقي ياتي وحده.

dhmo
09-18-2015, 21:41
يا اخي عليك أولا بالمتابعة والتجريب أو التطبيق على الحساب التجريبي لنه المتابعة فقط في سوق الفوركس
لا تكفي ووجب ايضا الصبر وعدم الياس والمداومة على التعلم والبدء باساسيات الفوركس أولا والباقي ياتي وحده.

بالتأكيد اهم حاجه هنا الصبر وايضا عمل خطه ناجحه هنا بردو في حد ذاتها احد اهم الاسباب الي بتحقق النجاح للمتاجر وعلشان كده لازم المتاجر هنا يحاول يفهم المجال
كويس الاول علشان يعمل لنفسه خطه جيده

tawfik999
09-18-2015, 21:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
انا يا اخي او اختي انصحك بمشاهدة الفيديوهات فهم يشرحون ببساطة او البحث في ڨوڨل

dhmo
09-18-2015, 23:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
انا يا اخي او اختي انصحك بمشاهدة الفيديوهات فهم يشرحون ببساطة او البحث في ڨوڨل

ومع الفيدويهات ايضا يكون التعلم من الكتب اخي افضل بكتير من اي وسيله تعلم اخرى لانها بتقدم ليه هنا المعلومات بطريقه منظمه وسهله ويقدر يتابعها انما الفيدوهات بتكون ملخصه اكتر
ولازم يكون معاه قاعده بيانات

hamed mohamed
09-19-2015, 04:44
اخى الكريم اولا" اشكرك على مشاركتك
ان تعليم الفوركس اخى هو من الاشياء السهله
ولكن تحتاج صبر والرغبه فى التعلم انصحك
اخى ان تتوجه الى القسم التعليمى وسوف تجد به ما يفيدك
او فى محرك البحث جوجل وتكتب تعليم الفوركس للمبتدئين
وستجد المئات من الشرح

ranimdammar
10-21-2015, 06:59
ليس من الوهلة الاولى يعرف الصح من الخطا قال تعالى والله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا وجعل لكم السمع والابصار والافئدة
والفوركس بالنسبة للمبتدئ شيئ مجهول وغير مفهوم و من هنا لابد له ان يستعمل السمع والبصر والفؤاد كي يعرف الصح من الخطا بعد فترة من التعلم على طرق التداول

med1985
10-25-2015, 02:23
او تقصدي اية
زي ماانا بعمل

mody555
10-25-2015, 15:49
نّ معرفة موعد انتهاء اتّجاه ما تعتبر بمثابة مهمّة صعبة بالنسبة الى تجّار الفوركس. مع ذلك، من المحتمل أن تكون هذه المعلومة

abdougagi33
10-28-2015, 17:10
سلام الله عليك اخي الكريم
لقد قرأت موضوعك كاملا و لقد وجدته مليئا بالمعلومات القيمة عن الفوركس
كما يتوفر على نصائح ممتازة بخصوص اساسيات الفوركس
في انتظار ابداعاتك

asxqwzdc3
10-29-2015, 12:57
يجعل من المهم إنفاق الوقت في عملية في أسواق فوركس، و تعلم من أين تبدأ في عملية التداول في فوركس، هو ان من بين العديد من المتداولين الذين يسعون من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون يقومون بتخصيص الوقت و الجهد الكافيين و اللازمين لتعلم طرق تطوير خطط تداول مناسبة. و لهذا فإن عملية تعلم استراتيجية تداول مناسبة

snnaky
11-16-2015, 18:07
واضح ان حضرتك او حضرتك بتتكلمةى مع حد تانى فى الشاات او انك جيتى هنا غلط اكيد الكلام دة ملوش علاقة بالفوركس او انة لة هلاقة عكسية
انا حتى مش فاهم انت او انتى عاوز تقولى اية واية المطلوب مننا وهل عاوز تتعلم واحنا ماسكين ايدك ولا قافلين المنتدى وابوابة التعليمية بالقفل

mahdinaat
11-16-2015, 18:13

asxqwzdc6
11-16-2015, 18:34
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو

waleed shaaban
11-16-2015, 18:49
انا بقى اللى م فاهم حاده من الى انتى بتقولى ممكن يكون سؤال واشح علشان افهم انتى عاوزه ايه يعنى لو لروحت لعمل عاوزه من او يوم تبقى فهمه كل حاجه الصبر و التعليمهم م سوف يؤدى بك الى النجاح و التفوق و لا سبيل غير هذا و انتى و ما تريد

asxqwzdc6
11-16-2015, 19:07
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها بالفيديو

razgallah
11-17-2015, 06:45
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
لا تتشتت انصحك بوينيبار 2012 لاف اكس اريبيا
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

basim
11-17-2015, 10:32
السلام عليكم
انصحك بمتابعة الشروحات والكورسات في القسم التعليمي للمنتدى
او في المواقع التي تهتم في مجال الفوركس والتي تشرحه من البداية
الى الاحتراف

csebai11
11-17-2015, 11:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مكور اخي على الموضوع
نصيحتي اخي ان كنت تود التعلم جيدا عليك ان تتابع دورة تعليمية و تقرا الكتب ثم تطبق على الحساب التجريبي

حدو بكري
11-17-2015, 12:14
فقط اخي تصفح جميع اقسام المنتدى وراح تعرف مع مرور الزمن يعني ح تجمع عدد كبير من المعلومات
ح تفيدك في شغلك كتير

choomido
11-17-2015, 12:24
أختي يوتوب يعلمك كلشي فقط إسألي

asxqwzdcefv1
11-17-2015, 12:26
اخى الفاضل تحياتىأي تراجع نشهده على اليورو خلال الأسابيع القادمة سوف يكون فرصة للشراء. لا أتوقع بأن ينفجر اليورو إلى الأعلى، و لكنيبقينا أستطيع بالتأكيد أن أرى بأن سوف يكون مستهدفاً خلال الأسابيع القادمة. لهذا السبب، سوف أقوم بالشراء على هذا الزوج في كل مرة تظهر تراجعته أي إشارات للدعم على الرسم البياني بأربع ساعات أو أعلى من ذلك. طالما أننا

asxqwzdc6
11-17-2015, 12:45
السلام عليكم مشكور اخي على شرحك لهده النمادج المهمة هناك البعض يشتكون من عدم الخشوع في الصلاة، فما هو العمل الذي يجعل المرء يخشع في صلاته البكاء في بالفيديو الصلاة من ضمن ذكر الله في الخلاءفي التحليل الفني و لكني اجدها صعبة الفهموان شاء الله يستفيد منها جميع الاعضاء واتمنى ان يتفاعلوا مع هذا الموضوع وانا عن نفسى ساتابع الموضوع لاهميته هكدا ولو كان شرحها

heroo252
11-17-2015, 13:02
عشان اى واحد جديد يفهم الصح من الغلط هو محتاج يطبق عملى كل حاجه
فا مش هيلاقى احسن من الحساب الديمو يجرب عليه كل خطوهيتعلمها

dhmo
11-17-2015, 13:14
فقط اخي تصفح جميع اقسام المنتدى وراح تعرف مع مرور الزمن يعني ح تجمع عدد كبير من المعلومات
ح تفيدك في شغلك كتير

فعلا اخي التعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

eslam11
11-17-2015, 14:39
السلام عليكم و رحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم انا في الحقيقه لم افهم ماذا تقصد مما تقول يجب ان تحدد ماذا تريد و بعد ذلك اسال

foreex
11-17-2015, 14:56
ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺘﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻲ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﻣﻦ ﺣﻀﺮﺗﻚ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﻟﺴﻮﺍﻝ ﺍﻭ ﻛﺘﺎﺑﺘﻪ
ﺑﺼﻴﻐﻪ ﺍﺧﺮﻯ ﻋﺸﺎﻥ ﺍﻟﺴﺎﺩﺓ ﺍلاﻋﻀﺎﺀ ﻳﻘﺪﺭﻭﺍ ﻳﺴﺎﻋﺪﻭﻙ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺎﺟﺎﺑﻪ ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ

kachchaoui
11-17-2015, 14:58
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أشكرك أخي على هذا الطرح وقد لا يفرق في البداية ولكن مع الوقت يمكنه ذلك أتمنى لك النجاح ولجميع أعضاء منتدانا الغالي

hossam elsayed
11-17-2015, 15:14
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
حضرتك ممكن تتفرجى ع فديوهات عاليوتيوب
او تقرأى مدونات لناس فاهمه الشغلانه كلها هتفهمى بتعمق من غير ما حد يشرحك و تطبقى بنفسك

tareq sleem
11-20-2015, 20:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة ان الموضوع مميز مشكور علي طرح هدا الموضوع الرائع والمميز
وشكرا**وتقبل اخي مروري **والسلام عليكم ورحمة الله*****

asx1
11-23-2015, 19:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

kingi
11-23-2015, 22:36
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلا م عل سيدنا و حبيبنا محمد اشرف المرسلين وعلى إله وصحبه اجمعين
اخي مشكوور جدا ومشكور على مجهودك الاكثر من رائع اخي الفاضل واتمنى لك مزيدا من التقدم و موضوع مبهر حقا جزاك الله اخي الفاضل معلومة جيد للآخوة المبتدائين وتشكر على المحهود لآفادة اخوانك ونرجوا ان تستمر فى اضافاتك الجديدة

asx1
11-26-2015, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

magedman
11-26-2015, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله
مربحا بك انت في منتدي فوركس العرب تحت رعاية شركة انيستا ويمكنك
ان تربح البونص والمتاجرة بة في الفوركس

تحياتي للك

abouamine2013
11-28-2015, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
على المبتدأ أن يبدأ من البداية يعني أن يتعلم و يبحث في المنتدى و في صفحات التعليم و كلما ضهر له مصطلح جديد فليبحث عنه و هكذا إلى أن يصبح من المحترفين للفوركس و يتعلم لتحليل الفني و ألا يقول تعلمت دون أن يفتح حساب في الديمو و يقوم بالتدرب عليه مدة لا تقل على 6 أشهر ليصبح متداولا ناجها ومن تم الدخول إلى عالكم التداول بقدم واحدة كما قال وارن بافت لا تجرب عمق النهر بكلتا رجليك،

بالتوفيق

houssemmidou4
12-05-2015, 01:33
من اجل فهم الصح من الغلط يجب ان تقضي وقت طويل في التداول حيث ان هناك بعض الامور
التي لا يعلمها لك اي شخص بل تستنتجها و تكتشفها لوحدك مع مرور الزمن و مع التداول

antr
12-05-2015, 01:40
سؤوال بسيط بس مهم جدا هو الواحد بيظن ان الفوركس سهل
وهو صعب جدا لازم عشان تفهم الصح من الغلط تتعلم الكثير عن الفوركس وتلم باهم الاخبار الاقتصادية عشان تعرف اهمية الخبر وتاثيرة على العملة

latraaa
12-05-2015, 12:08
و الله يا اختي الكريمة أنا شخصيا لم أفهم أي شيء من سؤالك، ياريت لو تقدمين تفاصيل أكثر عنه، و او أعيدي صياغته باللغة العربية الفصحى لكي نستطيع أن نرد عليك بالشكل الصحيح، بالتوفيق لك و للجميع إن شاؤ الله

aboubakr el ayach
12-05-2015, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أولا أخي الحبيب اهلا وسهلا بك معنا في هذا العالم الجديد، وثانيا بخصوص سؤالك أعلاه فأنا أظن أنك مازلت لم تفهم الكثير ولهذا عليك أن تقوم بالبحث عن الفوركس في الانترنيت لمعرفة معناه وكذا لمعرفة المصطلحات المتعلقة به.

Zezobebo3
01-27-2016, 03:54

zizo199
03-23-2016, 15:22
بالتوفيق

abderrahmenanis
03-24-2016, 21:32
الفوركس علم و فن لن تتعلمه من خلال الردود و المشاركات العلم يؤخد من الكتب و الفن بالممارسة هناك اقسام جميلة جدا قد تفيدك انصحك بها كا انصحك بالبحث عن الدورات في الاقسام الاخرى و بتحميل كثب الفوركس و هي و لله الحمد كثيرة جدا

ملاك الروح
03-29-2016, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم انت تضع الردود هنا وتاخذ على كل رد 10 سنت وبداية كل شهر يتم تحويل الرصيد للتاجر به
اتبع هذا الفيديو فيه معلومات تفصيلية اكثر حول المنتدى

https://www.youtube.com/watch?v=J9v9eb5CzYY
اتمنى لك التوفيق

احمد عبد الباسط
04-17-2016, 03:01
بسسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
اقرى الكتابين دول وانت مش محتاجة حد يفهمك حاجة من اللى انت عايزة تفهمية
كتاب اسرار الفوركس للمبتدئين
كتاب التحليل الفنى لجون ميرفى

abdel aziz
04-17-2016, 03:06
اخي الكريم في عالم الفوركس ليس هناك صح و خطا هناك مهارتك الخاصة التي تتعلمها
لوحد و استنتاجاتك الخاصة التي سوف تبني لك استراتيجية مربحة

mama de
04-17-2016, 03:09
بالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم حاول تدخل على اليوت يوب وتشوف فديوهات تعليم الفوركس وانشاء الله تتعلم واعمل حساب تجريبى وتتعلم عليه وانشاء الله تتعلم

dhmo
04-17-2016, 14:55
بالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم حاول تدخل على اليوت يوب وتشوف فديوهات تعليم الفوركس وانشاء الله تتعلم واعمل حساب تجريبى وتتعلم عليه وانشاء الله تتعلم

الفهم عن طريق الفيدوهات جيده بالفعل للتعلم بس لازم الاول المتاجر يكون عنده خلفيه علشان الفديو بيكون جاي لجزئيه معينه وليس شامل اذن التعلم من الكتب هو المرحله الاولى
وبعدها يكون التعلم من الفيدويهات

jaouad ouaiss
04-17-2016, 15:21
اعتقد انك مازلت في ايامك الأولى في المنتدى هدا طبيعي كلنا مررنا بهده المرحلة الصعبة التي لا تفهم فيها شيئا عن كيفية اخد البونص والمشاركات والتداول لاكن عندما تندمجين اكتر في المنتدى سوف تفهمين

snapping
04-17-2016, 15:25
مع الوقت ومن خلال بحثك فى المنتدى بتعرف اكتر وتستفيد وارجو توضيح موضوعك اخى عشان نعرف نجاوبك ..

aissaalg
05-28-2016, 12:38
الســـلام علــيــكم و رحمـة الله تعـالى و بــركـاته
صديقي العزيز أسئلة وجيهة أنــصـحــك بـــزيـارة القســم التعليمـي للمنتــدى للإجابة الواضحة و المزيد من المعلومات الهامة

أم مهيرة
05-28-2016, 12:42
اولا يا اخي العزيز عليك ان تكرس وقتا خاصا للقراءة لقراءة كتب المبتدئن وفي حالة استعصى عليك فهم جزء
فانك تتوجه للاقسام التعليمة تبحث عنها في فيديوهات الدورات التدريبية المثبتة بالموضوعات الاولى بالقسم
وان لم تجد فتذهب الى اليوتيوب وتبحث
بهذه الطريقة تتعلم كل شيئ عن الفوركس

harimeche
05-28-2016, 21:21
انا ايه في اول يومين ليل و بعدين مش فاهمة حاجة ا.مجدي لو حد يقولى حاجة اولى افهم و يكون فاهم هو بيقولى حاجة

-----------

أخـــي الكريم اهلا ومرحبــــا بك معنا

لكن سؤالك غير واضح حاول ان تكتب

باللغة العربية لكي نستطيع أن نساعدك

مع التحية وبلتوفيق

عرآقي
05-29-2016, 10:20
بالتوفيق

nonam
07-11-2016, 00:58
السلام عليكم ... من الممكن ان تبدا التعليم من المنتدي التعليمي ف الاول ومن المهم كمان ان يكون التعامل مع التعليم من خلال الموضوعات المختلفه وكمنا الموضوعات اللي في التعامل مع االدوات الهامة
يالتوفيق ان شاء الله في التداول

doaa sary
07-31-2016, 00:37
كلنا كدا توهنا عموما اعملى ردود بالمنتدى لان كل رد ب10سنت
وممكن بعدها تتفرجى ع فيديوهات
تفيدك ف الفوركس وكيفيه المتاجرة
بالتوفيق

فوزي
07-31-2016, 00:54
انت تسال عن ازاى المتدئ في الفوركس يفهم الصح مت الغلط
اخى الكريم ان الفوركس ليس بالضعيف حتى لا يعرف الحص من الغلط

mronei
08-10-2016, 15:52
الفهم لده اخي بيكون من خلال التجارب الي بيمر بيها وكمان الخسائر ايضا هيتعلم منها كويس ازاي يفهم السوق وازاي يتعامل معه
وهنا يقدر يقلل من الخسائر ويعرف ايه الي يقدر يكسبه

alym
08-13-2016, 18:27
اللى فهمته منك ان انت لسة مبتدى وكلنا كنا كدة فى بداية معرفتنا فى الفوركس ستحتاج بعض الوقت لفهم المصطلحات اذهب الى القسم التعليمى لتتعلم

michael1
08-13-2016, 20:21
من الممكن يا اخى الكريم ان تتعلم هنا فى المنتدى بسهول لكن يجب عليك التعب كثيرا
والكثير من البحث على الفيديوهات الهامة وايضا معرفة الاستراتجيات الجيدة لكى تعمل فى الفوركس

lionardodicaprio940
08-13-2016, 20:24
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا اخي الهدف من هدا المنتدى هو جمع الردود وليس تعلم الفوركي
تقبل مروري

mohamed elsyed
08-13-2016, 20:42
Feb 2, 2013 - للأسف ده حقيقي احنا بنكون عارفين الصح فين لكن وقت العمل للأسف بتغلبنا المشاعر في بعض الاحيان وبنخسر بسبب طمع او تسرع بس لازم الواحد يحاول يقلل على قد ما يقدر ... مش مهمة اتمني من ادرة المنتدي ان تتخذ اجراءات ضد المواضيع غير الهادفة ... لو هتطلع غلط بس لما واحد واتنين وتلاته وعشره يشاركو هنقدر نستفيد ...

doaa22
08-13-2016, 20:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عشان تفهم صح فى الفوركس لابد انك تدى لنفسك فرصه صح للتعلم والدراسه
لابد انك تتعلم كويس وتكتسب الخبره اللزمه انك تكون فاهم وعلى اد المسئوليه للعمل فى سوق الفوركس

Harmonic
08-13-2016, 20:45
هتستفاد كتير من كثرة المواضيع المنشورة التي تشرح ما هو الفوركس وكيفية المتاجرة به

mohamed elsyed
08-13-2016, 20:57
غاية الكتاب هو تعليم الفوركس للمبتدئين من الخطوات الأولى وحتى إحتراف تجارة العملات. ... منهم لا يفهم حتى مبادئ العمل في البورصة، هذا إذا لم نذكر من لا يعلم ماهي البورصة أصلاً! ... ما المقصود بتحليل أسعار العملات وستتعلم أساسيات النوعين الرئيسين في تحليل ... مهم جداً: بهدف الحرص على أموالكم وتدبيرها بشكل حكيم، قوموا بفتح حساب ...

MHDF
08-13-2016, 21:48
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هتستفاد كتير من كثرة المواضيع المنشورة التي تشرح ما هو الفوركس وكيفية

Samirghatas
08-25-2016, 18:14
اخى العزيز هذا المنتدى تابع لانستا فوركس ويقدم خدمة للاشخاص الذى لا يملكون
راس مال للتداول انت بتكتب مشاركات وبتاخد 10 سنت كبونص وبيتحول لحساب وبتبدء التداول

mourada
08-26-2016, 12:48
اخي الكريم انصحك بالذهاب الى قسم المبتدئين هنا في المنتدي و ستجد فيه كل ما يتعلق بالفوركس و كل ما يصعب عليك يمكن ان تسال عنه و بالتوفيق

ostora
08-26-2016, 14:07
يجب علي المبتدي ان يتابع اخبار العملات لفترة ويفهمها وبعدها يدرس ما هو الفوركس وما هي اهم استراتيجيات العمل به ويختار الاستراتيجية الذي تناسبه ويبداء العمل براس مال مستغني عنه نهائيا لكي لا تحزن ان خسرت وبالتوفيق ان شاء الله
تقبل مروري

analyst
08-26-2016, 14:13
انت تتكلم اي لغة اخي الكريم ؟؟ انا لم اعرف اقرأ كلمة مفيدة من موضوعك هذا . لكن ما استطعت استنتاجه هو انك تبحث عن شخص يشرح لك كيف يسير العمل في هذا المنتدى او السوق بشكل عام

zizoo99
08-26-2016, 14:54
اخى العزيز
سؤالك مش فاهم منه حاجه عموما لو فيه جزئية مش فاهمها ممكن تسأل عليها و الاعضاء هنا فى المنتدى ممكن يساعدوك انما مش فاهم حاجه فى اى حاجه ابدأ اتعلم من البدايه

mronei
08-26-2016, 18:40
اخى العزيز
سؤالك مش فاهم منه حاجه عموما لو فيه جزئية مش فاهمها ممكن تسأل عليها و الاعضاء هنا فى المنتدى ممكن يساعدوك انما مش فاهم حاجه فى اى حاجه ابدأ اتعلم من البدايه

هو لازم هنا يدخل القسم التعليمي لان ده مكان اي متاجر جديد لسه عاوز يتعلم الاساسيات الاوليه في المجال الي هيعمل فيه فهناك هيكون فيه كل
المواضيع والكتب والدراسات الي تخصه

فوريكسي
08-26-2016, 19:56
يمكن لاي مبنتدئ ان يفهم الصح من الغلط من خلال السؤال والمتابعة هنا ففي المنتدى وقراءة الشروحات ومشاهدة مقاطع الفيدية شكرا جزيلا لك اخي الكريم على الموضوع الرائع بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mronei
08-26-2016, 21:15
الفهم ده بيكون مع التدريب العملي اكيد في السوق علشان يقدر يحقق ارباح جيده ويواصل ويتعلم هنا لابد من قهم تام للسوق والعمل عليه
وكمان يوفر وقت كتير له

amarflex22
08-26-2016, 22:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هناك اقسام جميلة جدا قد تفيدك انصحك بها كا انصحك بالبحث عن الدورات في الاقسام الاخرى و بتحميل كثب الفوركس بالتوفيق للجميع ...

kymslye
08-27-2016, 16:53
اخي سوالك عشوائي وكانك تريد فقط التكلم دون فائدة. ادا اردت طرح سوال ليس هكدا لكن على العمومو سوف اجيبك ادا اردت التداول يلزمك الصبر و التعلم قبل المتادرة باموال حقيقية واهم شئ التعلم قبل التداول

Forex-eg
04-08-2017, 18:54
على المبتدئ ان يفهم سوق التداولات ويتعلم عن التداولات والاقتصاديات والتذبذبات المختلفة وعن العملات وسوق العمل به مشكور على سؤالك

Mohamed Youssef
04-12-2017, 20:10
مفهمتش اى كلمة منك الصراحة يعنى ايه اللى بتقوله ده
اشكرك على عرض هذا الموضوع الجيد حقيقة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

Ayman Abdellatif
04-12-2017, 21:27
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
واضح من سؤالك الغير مرتب انك لا تفهم شئ بعد عن المنتدى او عن الفوركس لذا انصحك بالبحث فى الانترنت عبر محركات البحث عن دورة فى تعلم الفوركس تكون مجانية و ابدا من معرفتك بماهية الفوركس ثم تدرج بعد ذلك بمشاهدة الفيديوهات اتعليمية عن الفوركس و مصطلحاتة و طرق تحليلاتة و البعض من الاستراتيجيات المستخدمة فى التداول عليه و طريقة التعامل على منصة التداول و فهم ما تحتوية من ادوات حتى يمكنك الاستفادة منها

drahmedmagdy2
04-12-2017, 21:28
السلام عاليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق
انا انصح كل مبتدئ يا اخى ان يسمع فيديوهات كثيرة عن الفوركس بتفاصيله الكثيرة من خبراء الفوركس

Abu_Yassin
04-12-2017, 21:36
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى العزيز أنصحك فى أول شهر تركز على تجميع البونص من المشاركة فى الموضوعات ومن مشاركتك وقرأتك للموضوعات هيتضح الكثير من الأمور أمامك الموضوع محتاج صبر علشان تتفهمه

sinaa
04-12-2017, 22:13
او تقصدي اية
زي ماانا بعمل

mido elshabrawy
04-12-2017, 22:44
اخي العزيز لكي لا تفهم الامور خطأ و تصل اليك المعلومه صحيحه
يجب عليك ان تذهب الي القسم التعليمي بالمنتدي و البحث عن المواضيع التي تخص تعليم المبتدئيين كيفيه التداول
و من ثم تقوم بفتح حساب تجريبي و التدريب علي كل ما تتعمله خطوه بخطوه
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ahmedemara73
04-12-2017, 22:46
أتمنى ..ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله،
كما أتمنى ان نراك تحقق الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك..
مفهمتش اى كلمة منك الصراحة يعنى ايه اللى بتقوله ده
اشكرك على عرض هذا الموضوع الجيد حقيقة
بالتوفيق ان شاء الله في التداول[/QUOTE]

M0hsenalawady
04-12-2017, 22:59
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع وانصحك بالتدريب ودراسة الفيديوهات اللي في المنتدى والبداية على حساب تجريبي واداره صارمه على رأس المال

ابوفؤاد
04-12-2017, 23:06
الامر يتطلب اكثر من ثلاثه اشهر على الاقل لفهم هذا ان ك ت قرا و علمت ن هذا الاسلوب و العمل هو متوافق معك فليس اقل م تلك المده فى التعليم و مثلهم ابالتدريب على الحسا ب التجريبى

mabrouk
04-12-2017, 23:17
مشكور اخي الكريم على الموضوع و على الطرح القيم ممكن تدخل علي القسم التعليمي للمبتدئين بالمنتدي بالتاكيد هتستفاد كتير من كثرة المواضيع المنشورة التي تشرح ما هو الفوركس وكيفية المتاجرة به فى انتظار المزيد من المشاركات و تمنياتى لك بالتوفيق

mostafa ilsawi
04-13-2017, 00:13
باسم الله الرحمن الرحيم
الاخ الكريم عليك ان تتدرب جيدا علي الحساب التحريبي وان تتابع الفيدوهات التعليميه الموجوده بالمنتدي حتي تستطيع ان تتعلم قراءه المؤشرات و مختلف التحليل التي تفيدك في التداول
تقبل تحياتي

mostafa1995
04-13-2017, 00:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .......... اذا كنت مبتدا فهذا يعني انك محتاج تعليم ادخل الى القسم التلعليمي ومن ثم اذهب الى الشروحات هناك
وطبعا في فيديوهات على المواقع والمدونات
وشوف الخبراء اللي صرلهم سنين وبالنجاح

m7med
04-13-2017, 00:23
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
انا اسف اخي الكريم فانا لم افهم اي شي من موضوعك و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

fayadansakr
04-13-2017, 00:24
السلام عليكم و رحمه الله تعالي و بركاته اخي الكريم
اهلا بك صديقي في سوق الفوركس و في منتدي فوركس العرب
من الجيد ان تسال ماذا تفعل في البدايه انصحك بعدم المخاطره و الاستماع للاستراتيجيات كثيرا

MomoNafai
04-13-2017, 00:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
يجب عليك التعلم و الدراسة أي الإستثمار في نفسك أولا ثم بعد دالك الإسثمار في الفوركس فكل ما تعلمت كل ما أصبحت لديك فرصة للتفوق في المجال

M0hsenalawady
04-14-2017, 20:15
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته تحياتي للجميع
الاخت الفاضلة انصحك بالتدريب ودراسة الفيديوهات اللي في المنتدى والبداية على حساب تجريبي واداره صارمه على رأس المال

HOPE2014
04-14-2017, 20:17
مساء الخير اخي انا لم افهم السؤال اختي الافضل ان توضحي لنا ما تريدين لنعرف الرد والافاده سلام

capoeira
04-14-2017, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان البداية الحقيقية و التى ستختصر الكثير من الوقت و الجهد هى الاعتماد على الكتب الاجنبية
المتخصصة فى التحليل الفنى و هى موجودةعلى الانترنت بكثرة و بعدها فتح حساب تجريبى من اجل اتقان الادوات التى قرأت عنها بالكتب

hosam2020
04-14-2017, 20:42
يمكنك فهم الصح من الخطأ من فيديوهات التعلم
و ايضا القسم التعليمى للمنتدى هيفيدك جدا

fouadd19
04-19-2017, 20:52
السلام عليكم
اخى ده كان حالنا كلنا فى بدايه الامر ومع الجهد والتعلم اتضح الامر شيئا
فشيئا حتى فهمنا ما معنى الفوركس وكيفيه التجاره عليه

mohamed shams
04-19-2017, 21:16
السلام عليكم اخى الكريم
بالطبع انا مش فاهم حاجه من اللى مكتوبه بس انا استنتجت انك عايز
تفهم الموضوع انك عامل اكونت هنا وبتاخد فلوس من المشاركات ليست للسحب
ولكن للتداول بالفوركس على شركه انيستا
والارباح ليك

tazi larbi
04-19-2017, 22:05
السلام عليكم اخي لتفهم الفوركس تعلم اولا من الدروس المكتوبه ثم الفيديوهات لانك تكون قد كسبت خلفية وفهمت بعض المصطلحات ثم تبدا التداول على الحساب التجربي الى ان تتعلم ثم تنتقل الى الحساب الحقيقي لتبدا العمل والربح انشا الله اتمنى لكم النجاح والله الموفق

muhammad ismail
04-21-2017, 05:56
اللى انا فهمته هو سؤال ازاى المبتدئ يفهم الفوركس .. بسيطه كل اللى عليكى تعمليه انك تتعلمى الفوركس من خلال فيديوهات الشرح
المنتشرة فى كل مكان على اليوتيوب والمنتدى ايضا

Samira shabban
04-22-2017, 00:09
من خلال التوجه للقسم التعليمى للمنتدى ستعرف كل شئ عن الفوركس
وادواته ومبادئه وطريقه التداول السليمه وانواع التحليل والمؤشرات ....

nour3iny
04-22-2017, 00:19
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اعتقد ان سؤالك ازاى تبدئى وتعرفى الصح من الخطا بالفوركس وده عن طريق التعلم من خلال الشروحات بالمنتدى تقبلى مرورى

Mohamed Youssef
04-22-2017, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك اخي على النصيحة التي قدمتها لنا, بالفعل الناس التي لا تحسنادارة راس مالها
اتعلم على ديمو الاول وبعدين شوف
تقبل تحياتى ومرورى لك أخى الكريم

asmaamagdy
04-22-2017, 00:48
السلام عاليكم ورحمة الله ونرجو من الله حسن التوفيق
لو انت يا اخى يوجد ما هو مش مفهوم تستطيع ان تتجه الى القسم التعليمى والادرة لتفهم منهم

alonsoo
04-22-2017, 06:53
السلام علكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انت تدخل المنتدى التعليمى هنا فى المنتدى سترى وتتعلم ان شاء الله كل شئ عن الفوركس

mahmoud552
04-22-2017, 16:18
ممكن اخى ان تبحث فى قسم المبتداين يوجد جميع المواضيع عن الفوركس
نتمنى التوفيق للجميع والنجاح فى سوق الفوركس
تقبلو مرورى

عبد الرحيم رافا
04-22-2017, 23:34
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الفهم يكون بعد التعلم ان شاء الله سترى انت بنفسك و ستعرف ان شاء الله الصح من الخطأ في عالم التداول

A.mustafa
08-31-2018, 21:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
من اجل فهم الصح من الغلط يجب ان تقضي وقت طويل في التداول حيث ان هناك بعض الامور
التي لا يعلمها لك اي شخص بل تستنتجها و تكتشفها لوحدك مع مرور الزمن و مع التداول...