PDA

View Full Version : ممكن من بدايتى فى الفوركس استثمر مبالغ ضعيفه ولا اجازف عادى منتظر اراء الاعضاء

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

mario
05-03-2012, 02:13
ممكن من بدايتى فى الفوركس استثمر مبالغ ضعيفه ولا اجازف عادى منتظر اراء الاعضاء

Smart
05-03-2012, 02:49
السلام عليكم ورحمة الله
الافضل الممارسه الجيده على الديمو حتى تجد الاستراتجيه المناسبه لك
ثم تفتح حساب بمبلغ صغير لان المتاجره على الديمو تختلف كليا عن الحساب الحقيقى
فانت على الديمو لا تواجه اى حاله نفسيه قد تؤثر على متاجرتك لذلك يتوجب عليك فتح حساب بمبلغ بسيط
كتدريب لك على التحكم فى عواطفك
وحتى لو خسرت مش هتكون خساره كبيره
بالتوفيق ياغالى

ronny
05-03-2012, 03:04
اخي الكريم حسب وجهة نظري لا يمكنك شحن ابدا حسابك قبل مرور سنة علي بدء تعلمك للفوركس ويفضل بعد هذه السنة 3 شهور ديمو بجدية بمعني ان فيه ناس بتدخل ديمو وبتقامر لانها مش فلوس حقيقية ويكسبو ويشحنو حقيقي وبعدين يخسرو

المهم نصيحة سيبك من الناس الي تقولك اتعلم في 6 شهور وبعدين اشتغل حقيقي لانه كلام فارغ

تحياتي

kingman
05-03-2012, 03:49
ككا نصحوك الأخوة يجب ان تتعلم اولا وتثقل مهارتك والديمو هو السبيل لذلك
وممكن تتداول على الحقيقى الى جانب الديمو فى لتكتسب جو الحقيقى وخصوصا العامل النفسى وتستطيع ان تتدرب ان تتحكم فيه
والحساب الحقيقى هنا يبقى عن طريق البونص بدون ايداع
ولاانصحك ان تتاجر باموالك الحقيقة حتى لاتخسرها بسهولة
فأموالنا امانة

mario
05-03-2012, 15:10
الف شكر على النصايح اخوانى تسلمو

elking
05-03-2012, 15:16
نعم تستطيع المتاجرة براس مال كحد ادنى 25 دولار على ما اعتقد وان لا تجازف بالطبع حتى لا تخسرهم فعندئذ ستضع النقطة بواحد سنت للنقطة وسيكون الربح قليل بالتاكيد

kingman
05-03-2012, 15:54
نعم تستطيع المتاجرة براس مال كحد ادنى 25 دولار على ما اعتقد وان لا تجازف بالطبع حتى لا تخسرهم فعندئذ ستضع النقطة بواحد سنت للنقطة وسيكون الربح قليل بالتاكيد
هو حساب السنت مميز جدا كبداية ةللتعلم وممكن يكون بديل عن الديمو بدل مالواحد يتعلم على الديمو يتعلم على حساب بالسنت ويبقى كده استفاد ايضا ان تعلمه كان على الحقيقى
لكن السؤال هنا سيلتزم المتاجر بقيمة النقطة سنت هى دى المشكلة
لأن كثيرين لن يلتزموا بذلك وخصوصا عندما يذوق بعض من الأرباح وسيعلو من قيمة النقطة لكى يشعر بالربح وسينسى ان الهدف الأول من هذا الحساب هو التعلم وليس الربح المادى

tervarto
05-03-2012, 16:08
لازم تتمرن كويس على حساب ديمو لمدة 6 شهور على الأقل , و تتقن الأستراتيجية اللى عملتها كويس جدا , و بعد كدة ممكن تفتح حساب حقيقى ب 100 دولار كحد أقصى , و يكون ال 100 دولار دولا , مستغنى عنهم تماما , و خللى بالك من العامل النفسى , لأنة بيكون لية أثر كبير على متاجرتك فى الفوركس , زى الطمع و الخوف و الأنتقام , حاول تحدد هدفك و ستوبك , و اتكل على الله و ماتختفش من حاجة , دى أرزاق مقسمها الله سبحانة و تعالى بين العباد

naoual
05-03-2012, 18:08
يمكنك اخي الكريم بكل تاكيد ان تبدا استثمارك بمبلغ بسيط بشرط ان تدخل النقطة بسنت يعني عليك دائما ان تتذكر ادارة راسمالك مهما كانت قيمتة و عندما تتاكد ان ارباحك اكبر من خسائرك يمكن لك ان تشحن حسابك حسب استطاعتك
و بالتوفيق

aboualy
05-03-2012, 22:22
اخى العزيز فى بداية العمل على الحساب الحقيقى يجب ان تبدا براس مال صغير حتى تتعود على العمل باموالك الحقيقية ثم بعد فترة يمكنك ان تزيد راس المال اذا اردت
وذلك لان الحساب الديمو لن يعطيك نفس شعور الحساب الحقيقى

mrmoha
05-03-2012, 22:26
لا أنصحك بالمجاذفة ولا أنصحك بالعمل على حسابات الديموا وإنما إتخذ بين ذلك سبيلا , المتاجرة على الحساب الحقيقى خير وسيله لتعلم أساسيات الفوركس مثل إدارة رأس المال والتحكم فى الأعصاب , إنما الحساب الديمو يجب أن يقتصر فقط على تعلم المبادىء الأساسيه مثل فتح وغلق الصفقات وأيضا تجربة الإستراتيجيات الجديده فقط .

realyone
05-03-2012, 23:26
في عالم الفوركس بالأمكان ان تبدأ بالمتاجره بمبلغ صغير ويمكن ان تضاعفه بسرعه ,لكن لابد ان تتعلم كيف تتاجر عن نفسي بدأت بحساب بونص 8دولار والآن اصبح المبلغ 20دولار خلال شهر من المتاجره,عندما يكون مبلغ المتاجره لديك صغيرا لابد ان تتقيد بادارة راس مال صارمه

kingman
05-04-2012, 14:21
في عالم الفوركس بالأمكان ان تبدأ بالمتاجره بمبلغ صغير ويمكن ان تضاعفه بسرعه ,لكن لابد ان تتعلم كيف تتاجر عن نفسي بدأت بحساب بونص 8دولار والآن اصبح المبلغ 20دولار خلال شهر من المتاجره,عندما يكون مبلغ المتاجره لديك صغيرا لابد ان تتقيد بادارة راس مال صارمه

هى نظرة بتختلف من شخص الى آخر يعنى فى نظرة عكس كده خالص بالنسبة للمبالغ الصغيرة يعنى لما يبقى المبلغ صغير بيبقى المخاطرة اعلى ويتم اهمال ادارة راس المال نهائى ويعتمد على المخاطرة العلية ولكن بأنتقاء افضل الفرض لتحويل المبلغ الصغير الى اكبر بسرعة
لكن اذا اخذ المتاجر فى الأعتبار ان البونص ده هو بديل للديمو والمتاجرة على الحقيقى ولايهموا نسبة الربح هيكون افضل له من حيث الأتزام بأدارة راس امال والتدريب على ماتعلمه وكده يبقى جمع بين الديمو والحقيقى

05-04-2012, 23:05
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا فى رائى ان انت تثتثمر بمبلغ صغير او تجرب على الديمو
لان فى الاول لازم تتعلم وتدرب وتاخدخبره بعد كده
لام تحس انك بتحقق ارباح لفتره طويله تقدر تثتثمر بمبلغ كبير

midoali
05-05-2012, 19:21
انا شايف انك لزم تاخد خبره وتعلم الاساسيات الفوركس قم تقوم بي فتح حساب ديمو لمده لاتقل عن شهرين
واتمني في البدايه ان تبدء بي مبالغ صغير لاتبدء بي مبالغ كبيره حتي لاتكون لاقدر الله الخساره كبيره

elking
05-05-2012, 19:58
اه بالتاكيد تستطيع المتاجرة بمبلع 25 دولار وهو مبلغ قليل جدا ولكن لاتجازف واعمل به وسيرتفع راس المال تدريجيا ولكن لابد ان تتحلى بالصبر

alaaght
05-05-2012, 20:13

نعم يا صديقي يمكنك ان تبدأ بواحد دولار فقط عن طريق فتح حساب في شركة انستا ولكن اذا كنت مبتدأ انصحك بالبدأ بمبلغ صغير واستخدام حجم الصفقة ( اللوت ) صغير وعدم الطمع فيمكنك وقتها تحقيق رربح نعم قليل لكن بالنظر الي المستقبل ستفيدك هذه البداية كثيرا عندما تملك حساب كبير يوما من الايام

alaaght
05-05-2012, 20:17
اخي الكريم حسب وجهة نظري لا يمكنك شحن ابدا حسابك قبل مرور سنة علي بدء تعلمك للفوركس ويفضل بعد هذه السنة 3 شهور ديمو بجدية بمعني ان فيه ناس بتدخل ديمو وبتقامر لانها مش فلوس حقيقية ويكسبو ويشحنو حقيقي وبعدين يخسرو

المهم نصيحة سيبك من الناس الي تقولك اتعلم في 6 شهور وبعدين اشتغل حقيقي لانه كلام فارغ

تحياتي

فعلا كلامك سليم لان فيه اخوة مفكرين تعليم الفوركس زي درس لغة عربية هتفهم حصة وتطبق التانية :d لكن فعلا من اراء المتاجرين المحترفين عن المدة التي يجب فيها التدريب علي الديمو واغلبهم علقوا علي انها سنة لاتقل عن ذلك لتكون قابلت الكثير من المفاجأت بسوق الفوركس قبل ان تقابلها علي حسابك الحقيقي

kingman
05-05-2012, 20:40
فعلا كلامك سليم لان فيه اخوة مفكرين تعليم الفوركس زي درس لغة عربية هتفهم حصة وتطبق التانية :d لكن فعلا من اراء المتاجرين المحترفين عن المدة التي يجب فيها التدريب علي الديمو واغلبهم علقوا علي انها سنة لاتقل عن ذلك لتكون قابلت الكثير من المفاجأت بسوق الفوركس قبل ان تقابلها علي حسابك الحقيقي

معظم النصائح فى السوق بتوصى بالتعلم والممارسة فترة كبيرة على التجريبى منهم من يوصيك ب 3 شهور ومنهم من يوصيك بسته اشهر وزى حضرتك قلت من منن يوصى بسنة
بس نيجى للحقيقة هل يوجد احد يلتزم بهذه المدة على التجريبى؟
اكاد اجزم ان المعظم وليس الكل لكن الأغلبية او مابيحس انه تعلم وعرف يفتح صفقات وشاف كام صفقة ناجحة هيجرى جرى على الحقيقى
وده اعتقد بيبقى سبب فى كثير من الخسائر بعد كده لقلة الخبرة المكتسبة فى السوق

gemmy
05-06-2012, 02:46
لو شايف نفسك اتعلمت كل الاساسيات بتاعت الفوركس و مارست كتير بحساب ديمو و شايف انك بقيت بتحقق عليه مكاسب اكبر من الخساير ممكن تبدا تجارتك الحقيقية باى مبغ بس يفضل فى البداية يبقى حجم النقطة صغير و ربما يوفقك

aboualy
05-07-2012, 09:35
you need to concentrate more on learning before investing so gather more knowledge in forex so that you can acheive succes one day and forex isn't that difficult to earn but you need good knowledge and skills

اولا اخى العزيز المنتدى هنا بالغة العربية
ثانيا انا اتفق معك فى رايك نعم الفوركس ليس صعب ان تربح منه بشرط التعلم
وكذلك تعلم الفوركس ايضا لم يعد صعب بل انه الان اصبح سهلا جدا فى متناول الجميع

kingman
05-07-2012, 17:13
اولا اخى العزيز المنتدى هنا بالغة العربية
ثانيا انا اتفق معك فى رايك نعم الفوركس ليس صعب ان تربح منه بشرط التعلم
وكذلك تعلم الفوركس ايضا لم يعد صعب بل انه الان اصبح سهلا جدا فى متناول الجميع
واهم شئ ان الواحد يقدر يستفيد من اللى اتعلمه مش مجرد ان بيتعلم ويقرأ وبس
لأن فيه كتير فى هذا السوق من يتعلموا كل شئ فى الغالب ولايتركوا شئ الا وعرفوهولكن ممكن تجد انه متاجرته غير ناجحة وبالتالى لم يستطيعوا ان يستفيدوا بعلمهم
فالمهم هو الأستفادة من العلم حتى ولو كان قليل

abokhaledelmasry
05-07-2012, 17:21
نعم هذا سؤال جيد ومفيد والاجابه نعم من الممكن ان يبدء المستثمر فى الفوركس بمبلغ صغير ويحقق منه مكاسب جيده ولكن لابد من ان تتعلم جيدا اساليب التعامل فى الفوركس واتباع استراتيجيه جيده وان تعرف مبادىء التحليل الفنى والتحليل الاساسى حتى تستطيع ان تحقق هدفك .

كريم
05-08-2012, 15:05
لأن فيه كتير فى هذا السوق من يتعلموا كل شئ فى الغالب ولايتركوا شئ الا وعرفوهولكن ممكن تجد انه متاجرته غير ناجحة وبالتالى لم يستطيعوا ان يستفيدوا بعلمهم

رد جميل و اضيف عليه

انه العلم مش هيتوقف حتى لو بقيت محترف فكل يوم يطلع أشياء جديدة و لابد انك تتابعها حتى تدرك السوق و تستمر على خبراتك

و الممارسة الفعليه هي اكبر طريق للوصول الى الاحتراف و تكستسب كل يوم خبره عن اللي قبله

و بالتوفيق للجميع

kingman
05-08-2012, 21:08
رد جميل و اضيف عليه

انه العلم مش هيتوقف حتى لو بقيت محترف فكل يوم يطلع أشياء جديدة و لابد انك تتابعها حتى تدرك السوق و تستمر على خبراتك

و الممارسة الفعليه هي اكبر طريق للوصول الى الاحتراف و تكستسب كل يوم خبره عن اللي قبله

و بالتوفيق للجميع
متفق معاك فى كلامك وكمان احب اضيف ان اسواق المال وسوق الفوركس بطبيعتهم بيطورو ويتغيروا مع مرورالوقت واذا لم يتطور معه المتاجر او المحلل حتى لو كانت درجة احترافه عالية مع الوقت السوق مش هيحترم خبرته ولا احترافه اذا لم يتطور معه ومع الأحداث الراهنة على السوق

Mohamed90
05-08-2012, 21:12
اخي لا تحتاج اصلا للمجازفة باموالك يمكنك عمل حساب ديمو يعني تجربي و ضبط اعداداته فيه حجم الارفعة و حجم المبلغ و بدا المتجارة و اكتساب الخبرة و بعدين يمكن توظف نتائج على الحقيقي بس تكون اجابية طبعا ههه

عمرو
05-09-2012, 10:31
اولا المجازفة تعنى عدم الخبرة وعدم دراسة الموقف وانا اتمنى ان تتاجر ولا تجازف لأن الاموال التى تخسرها ستؤثر عليك جدا بالسلب فانصحك بأن تدرس جيدا وتضع خطتك وتمشى عليها ولا تخالفها مهما كانت الاسباب

sunlight
05-09-2012, 13:13
اخى ان شاء الله هابدأ على الحقيقى بمبلغ بسيط قريبه وسوف اقول لك على التجربه هل نجحت ام فشلت حتى تستفاد فكل شىء ممكن ولا يوجد شىء مستحيل فكثير من الناس بدأو التجاره بدولار وانتهو ب100 دولار يعنى كل شىء ممكن بس هى الخوف من ان المبالغ الصغيره برتوح بسرعه يعنى بتخسرها بسرعه

kingman
05-09-2012, 15:46
اخى ان شاء الله هابدأ على الحقيقى بمبلغ بسيط قريبه وسوف اقول لك على التجربه هل نجحت ام فشلت حتى تستفاد فكل شىء ممكن ولا يوجد شىء مستحيل فكثير من الناس بدأو التجاره بدولار وانتهو ب100 دولار يعنى كل شىء ممكن بس هى الخوف من ان المبالغ الصغيره برتوح بسرعه يعنى بتخسرها بسرعه
ربنا يوفقك بأذن الله وكنت اقترح عليك ان تنتظر بونص المنتدى فهو سوف يدفع هذا الشهر وجرب التداول عليه وابدء المشوار معاها وشوف نفسك على التداول الحقيقى اعتقد هيكون افضل من ان تعمل اى ايداع من اموالك الخاصة فى الفترة الحالية وربنا يوفقك فى مشوارك

Chelsea91
05-10-2012, 03:58
من الافضل الا تغامر بأي مبالغ كبيرة قبل ان تكتسب خبرة جيدة في مجال الفوركس
ابدأ مثلا بـ 100 دولار و افتح حساب cent و تاجر
لترى امكانيتك على مواجهة السوق
ولا تنخدع ابدا بنتائج الديمو فهي لا تعبر عن النجاح على الاطلاق

aboualy
05-10-2012, 09:52

كلامك مظبوط اخى العزيز فالعلم من غير تطبيق هو علم عديم الجدوى , ولابد لكل شخص بعد ان يدرس علم الفوركس جيدا بكل نواحيه من تحليل فنى وتحليل اساسى وادارة راس المال ان يحول ما تعلمه الى طريقة متاجرة تدر عليه ارباح تغطى احياجاته المادية

that is me
05-10-2012, 12:08
اكيد تقدر تشتغل باى مبلغ مها كان صغير بس طبعا كمية الارباح بتقل كل ما المبلغ اللى انت بتستثمره كان صغير . كمان كل ما المبلغ بتاعك كان صغير هتكون تجارتك بها نسبة عاليه من الخطر لان الرصيد بتاعك هيكون صغير

Mohamed90
05-13-2012, 12:31
بالنسبة لك اخي اذا كنت مبتدا انصح بحساب صغير حقيقي و تداول به لكي يعطيك حافز قوي للبحث و اكتساب خبرة اكبر و لكن يبقى عيوب الحساب الصغير ان مدخوله صغير و الحساب الكبير عكس ذلك و لا تنسى ادارة الحساب مهمة

Hamad
05-13-2012, 14:34
يمكنك من المتاجرة بمبالغ صغيرة أيضاً يمكنك البدء باستعمال الحساب التجريبي حتى يمكنك البدء بمبلغ صغير يصل الى حد $100 اوالمبلغ الذي يناسبك في البداية المبلغ الذي تود المجازفة فيه والبدء بالمتاجرة بمبلغ قليل كهذا هو الطريقة المثلى للالمام في ساحة سوق الفوركس الخطيره وذلك افضل بكثير من ان تفتح حساباً تجريبياً

born to learn
05-13-2012, 14:37
نعم يمكنك المتاجره والبدء بملغ قليل وعدم المجازفه وكما ذكر الزملاء قبلى يجب التعلم والممارسه على الساب الديمو قبل البدء فى العمل ومن هنا ايضا يأتى دور المنتدى فى توفير راس مال جيد للبدء فى التداول وايضا حتى تقيم قدراتك اذا كنت تنوى الاستثمار وعمل ايداع

عمرو
05-14-2012, 11:39
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ...

نصيحة من مجرب ياريت تضغط على نفسك ومتستعجلش واشتغل ديمو واختار استراتيجية ترتاح لها وتناسب شخصيتك

وبعد ما تتقنها وتتأكد من نجاحها افتح حساب بمبلغ متوسط واستعن بالله

mando
05-14-2012, 13:47
لازم اول شئ تتعلم كويس وتحاول انك تطبق اللى انت اتعلمتو على حساب ديمو
انا برضو لى فترة بسطية فى الفوركس وسمعت كل الكلام دة من اشخاص كتير لكن مشكلتى عن نفسى مش بحب اتاجر ديمو قلت اخش حقيقى بقت اخش بمبلغ صغيرة اكسب واخسر اكسب واخسر لحد ما اخسر اللى كسبته وراس المال كمان واقول ارجع تانى المفروض ارجع ديمو لكن برضو قلت ارجع حقيقى وبملبغ صغير ونفس الحكاية اكسب واخسر اكسب واخسر لحد ما تخسر المكسب وراس المال كلة وتقول مش مشكلة اهو مبلغ صغير لكن لو قعد تشتغل بمبلغ صغير وكل شوية تخسر هتلقى بعد ما جمعت قمية المبلغ هتلقى انه المبلغ الصغير دة من كل ايداع تجمعه هتلقى بقى مبلغ كبير يعنى افضل شئ ليك تتعلم وتطبق اللى انت اتعلمتو ديمو ويوم ما تلقى نفسك خلاص بقت كويس بعد 3 شهور ولا 6 شهور حتى تفكر تخش حقيقى وراس مال كويس ويكون دخولك بادراة راس مال سليمة على حسب الاستراتجية التى تعمل بيها

kingman
05-14-2012, 15:22
لازم اول شئ تتعلم كويس وتحاول انك تطبق اللى انت اتعلمتو على حساب ديمو
انا برضو لى فترة بسطية فى الفوركس وسمعت كل الكلام دة من اشخاص كتير لكن مشكلتى عن نفسى مش بحب اتاجر ديمو قلت اخش حقيقى بقت اخش بمبلغ صغيرة اكسب واخسر اكسب واخسر لحد ما اخسر اللى كسبته وراس المال كمان واقول ارجع تانى المفروض ارجع ديمو لكن برضو قلت ارجع حقيقى وبملبغ صغير ونفس الحكاية اكسب واخسر اكسب واخسر لحد ما تخسر المكسب وراس المال كلة وتقول مش مشكلة اهو مبلغ صغير لكن لو قعد تشتغل بمبلغ صغير وكل شوية تخسر هتلقى بعد ما جمعت قمية المبلغ هتلقى انه المبلغ الصغير دة من كل ايداع تجمعه هتلقى بقى مبلغ كبير يعنى افضل شئ ليك تتعلم وتطبق اللى انت اتعلمتو ديمو ويوم ما تلقى نفسك خلاص بقت كويس بعد 3 شهور ولا 6 شهور حتى تفكر تخش حقيقى وراس مال كويس ويكون دخولك بادراة راس مال سليمة على حسب الاستراتجية التى تعمل بيها

هذه المشكلة تتكرر مع معظم الجدد فى هذا السوق ومع ايضا فى بدايتى لم اكن احبذ المتاجر على الفوركس وكنت ادخب اتاجر على الحقيقى وده بالفعل بيأثر تأثير سلبى فى التعلم والتدريب لأن الديمو بيخلى المتاجر يجرب ويدرب ان ان يهمه مقدار الربح او الخسارة وهو مايسمح له التدريب بشكل جدى عكس الحقيقى بتبقى منشغل اكثر بالربح والخسارة وبتكون لسه مأخدتش اكلفاية فى التعلم والخبرة ودى بيأثر تأثير سلبى جدا على المتاجر

Noah
05-14-2012, 15:48
ليس انت بمفردك من يعفل ذلك ولكن الكثير منا الى الان لم يجاذف فى الفوركس ولا يفكر فى الاعتماد على حسابات كبيرة الا بعد ان يضع يديه على طريقة يحقق منها ارباح كبيرة وفى وقت قليل فى هذه الحالة فقط يمكنك ان تفتح حساب كبير وتخاطر باموالك ولكن ما دون ذلك يجب ان تظل تعتمد على حسابات صغيرة

Hamad
05-14-2012, 19:14
تستطيع ان تستثمر مبلغ صغير كبدايه و تربح الكثير ويحتاج سوق الفوركس منك الى جهد ووقت كبير للتعلم والتدرب والممارسة ومتابعة السوق وخصوصا في البداية ويمكن أن تحقق في سوق الفوركس أرباحا كبيرة من الصعب أن تحققها في أي مجال اخر اذا التزمت بقواعد السوق وأتقنت التعامل معه ولكن في نفس الوقت به الكثير من المخاطر اذا لم تلتزم بقواعد السوق ولم تكن تعرف كيف تحلله جيدا ولم تكن تدير حسابك جيدا فان ذلك قد يؤدي بك الى الخسارة

elking
05-15-2012, 04:57
بالتاكيد لابد الاول من التجربة بمبالغ قليلة وتجربة الاستراتيجيات والمؤشرات وتجربة هل سانجح ام لا وبعد ذلك نضع راس مال بكير ونتاجر اذا نجحنا بمشيئة الله

magic777
05-15-2012, 19:54
الاول لابد ان تتمرن على الحساب الديمو لمده من 3 الى 6 شهور حتى تستطيع اكتساب خبره التداول وتصنع لك استراتيجيه وخطه عمل خاصه بك
بعدها ممكن تشترك في المسابقات علشان تقدر تقيم نفسك وتعرف اخطاؤك في التداول الحقيقي مع السوق
بعدها ممكن تفتح حساب حقيقي بمبلغ صغير انت لا تحتاجه في حياتك ولن تؤثر خسارته عليك حتى تتجنب المتاجره تحت ضغط نفسي
وتوكل على الله

zahran
06-12-2012, 23:12
طبعا لابد فى بدايه اى احد منا ان يتاجر فى بدايته بمبالغ بسيطه وذلك لتتعرف اكثر على السوق الحقيقى وتكون دراسه السوق فى هذا الوقت دراسه جيده وعن اقتناع . غير الديمو طبعا ... مثلا انا افضل لاى مبتدئ 100 دولار كبدايه واعتبرهم يا سيدى 1000 دولار .. واللى هتعرف تعمله على الميه هتعرف تعمله على الالف . وتبقى هنا الاداره هى جزام الامان لك ولحسابك

kingman
06-13-2012, 00:27
طبعا لابد فى بدايه اى احد منا ان يتاجر فى بدايته بمبالغ بسيطه وذلك لتتعرف اكثر على السوق الحقيقى وتكون دراسه السوق فى هذا الوقت دراسه جيده وعن اقتناع . غير الديمو طبعا ... مثلا انا افضل لاى مبتدئ 100 دولار كبدايه واعتبرهم يا سيدى 1000 دولار .. واللى هتعرف تعمله على الميه هتعرف تعمله على الالف . وتبقى هنا الاداره هى جزام الامان لك ولحسابك
وكمان فيه حاجة ممكن تساعد اللى مش بيقدر يلتزم على الديمو وبيتسرع على المتاجرة عل الحقيقى هو انه يفتحوحساب صغير الى جانب الديمو ويمارس علىه التجارة فى اقوى الصفقات لكن دون اهمال الديمو وايضا كى يتعامل مع العامل النفسى ويكون هنا الديمو والحقيقى طريقة فعالة فى التعليم فالحقيقى هنا هيكون فائدته التعلم والتدريب اكثر من الربح او الخسارة لكن المهم الألتزام

Texxon
06-13-2012, 17:36
في بداية تعاملاتك مع الفوركس لا بد أن يكون لديك صبر كبير ، لأن التسرع هو عدو المرء الأول ، نسبة خسارتك لأول حساب كبيرة جدا تكاد تفوق 95% ، لذا احرص دائما على ان تكون بدايتك متأنية حتى لا تكون نهايتك سريعة

realyone
06-13-2012, 18:44

اخي اذا كنت مبتدئا لاتجازف فالمجازفه عواقبها وخيمه خاصة على المبتدئيين,اخي ابدأ خطوة خطوة تعلم فنون الفوركس اكسب خبره واكسب الثقه اولا في نفسك وفي قدراتك جد لنفسك خطة للتداول وتعلم ادارة راس المال,وكون لك استراتيجيه مربحه

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 18:58
قبل ما تجازف ياغالى وتضيع اموالك

عليك بالتعلم ودراسة السوق دراسه جيده

اهم شئ ان تدير راس مالك بنسبه لا تتجاوز عن 5% فى كل تدخلها

اذا ربحت فانت 5% من قيمة رأس المال وان خسرت لقدر الله سوف تخسر ايضاً 5%

ركز وتحلى بالصبر والله معك

ahmed
06-13-2012, 19:17
يفضل يا اخى فى بديتك ان تعمل على الحساب الديمو ولا تجازف من الاساس
وبعد التدريب الجيد يفضل ايضا فتح حساب بمبلغ صعير 100$ مثلا حتى تتعامل بشكل جيد على الحساب الحقيقى
وتسيطر على العامل النفسى وبعد ذلك يمكنك استثمار مبلغ كبير طبعا

ahmed saleh
06-13-2012, 22:05
اكيد طبعا ممكن ان تبدا كيفما شاءت وان لا تجازف كثيرا
ولكن عليك ان تصبر فى فى الربح لانك لم تاخذ الربح السريع لذلك عليك بطول البال

forexBOSS
06-13-2012, 22:32
يالطبع اخى تستطيع البدء بمبلغ ضغير لكن من وجه نظرى من الافضل التدريب اولا على الديمو لفتره طويله بعد كده افتح حساب بالف دولار قل حاجه عشان تحس انك بتربح و ديه مجرد وجه نظر و انت لك الاختيار

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 22:44
يفضل يا اخى فى بديتك ان تعمل على الحساب الديمو ولا تجازف من الاساس
وبعد التدريب الجيد يفضل ايضا فتح حساب بمبلغ صعير 100$ مثلا حتى تتعامل بشكل جيد على الحساب الحقيقى
وتسيطر على العامل النفسى وبعد ذلك يمكنك استثمار مبلغ كبير طبعا

حساب 100 دولار

مبلغ صغير ومعرض للخساره بسرعه

عايز ادارة رأس مال من حديد

لان اى غلطه بفوره على طول يانجم

magic777
06-14-2012, 00:15
حساب 100 دولار

ماهو هيدرب عليه يامحمد ولو في البدايه احسن طبعا انه يخسر 100 بدل ما يخسر 1000
وممكن علشان يدير راس المال كويس يفتحه بالسنت مش حساب استاندر
وبكده هيكون الحساب كأنه في 1000 دولار بس بالسنت طبعا
ويقدر يجرب عليه في الاول كأنه فاتح حساب في 1000 دولار

عزبز 18
06-14-2012, 00:18
يااخي انصحك بالاستثمار بمبالغ قليلة ادا كنت مبتدا في تجارة الفوركي
وادا كنت محترف ولديك استراتيجية تستطيع الربح منها فممكن تستثمر مبالغ كبيرة
ليكون الربح كبير ايظا حظ موفق

Mr.GooDMaN
06-14-2012, 01:41
السلام عليكم ورحمة الله
فانت على الديمو لا تواجه اى حاله نفسيه قد تؤثر على متاجرتك لذلك يتوجب عليك فتح حساب بمبلغ بسيط
بالتوفيق ياغالى

نفس الرد بالظبط هو اللي عندي لاني جربت كدة فعلا وكانت تجربة الحقيقي مهمة جدا بالنسبة لمبتدئ حتى تعتاد المتاجرة على الحقيقي بعيدا عن الضغوط التي تكون العامل الاول ف الخسارة

Noah
06-14-2012, 02:30
فى البداية يجب ان يكون لديك حساب بسيط حتى تتاجر به فى الفوركس ولكن عليك ان تعرف جيدا انا لفوركس سوق كبير ويمكنك ان تخسر فيه كل اماولك بطريقة بسيطة ولكن من يربح فى الفوركس هو املتاجر الذى لديه استارتيجية جيدة مع ادارة مال منضبطة

sho
06-14-2012, 04:00
بما انك مازلت مبتدئ وتسعى للتعليم والتدريب يمكنك البدء باستخدام حاب تجريبى لفترة من 3 شهور الى 6 شهور وبعدها تنتقل للحساب الحقيقى يمكنك البدء باستثمار مبالغ صغيرة حتى تكتسب الثقة فى نفسك وانك اصبحت قادر على التعامل مع السوق وبعد ذلك يمكن ايداع مبالغ اكبر

ramid
06-14-2012, 04:25
السلام عليكم ورحمة الله
بالتوفيق ياغالى

كلامك صحيح وأحب أن أضيف أن التعامل على الحساب الحقيقي للمبتدأ
يجب أن يكون بصفقات بسيطة وبمال قليل (سنتات)حتى يستمر أطول مدة وتتعلم عليه أطول مدة

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:07
كما اخبرك معظم الاخوة بوجوب التمرن على الديمو
بعدها لانك جديد فى المجال دا زى حالاتى ابدا بحساب حقيقى بفلوس قليلة علشان لو حصل خسارة لا قدر الله تكون الخسارة بسيطة
ومتسيبش المجال دا من قبل ما تبدا بسببها :)

Rami
06-14-2012, 10:22
نصيحتى لك ولكل مبتدئ ان تبدا بمبلغ بسييييط لانك بكل تاكيد واسف لهذا انك ستخسر الحساب الاول مثل كل المضاربين المبتدئين .,
الكل فى الاول بيخسر فحاول على قدر الامكان ان يكون المبلغ المنوى المتاجرة به صغيرا , او يمكن تعتمد على بونص منتدانا المحترم

bousshimin
06-14-2012, 10:29
نعم لا تتاجر بمبلغ كبيرا ولكن أولا تعلم تداول في حساب ديمو وإبني إستراتيجيتك وأتقنها
من بعد أن كون عرفت أساسيات الفوركس تاجر بحساب حقيقي بمبلغ بسيط

ahmed
06-14-2012, 10:55
حساب 100 دولار

يا اخى انت عارف لو الحساب كبير هتبقى الخسارة كبيرة
لان اكثر المتداولين فى الحساب الاول يصلون للمارجن
بعدين ممكن يفتح الحساب بالسنت ويتفادى الاخطاء بأدارة سليمه

silverfox
06-14-2012, 11:08
اعتقد فى بدايتك اعتمد على البونص خصوصا بونص انستا لانه من افضل البونص اللى هتشوفه فى حياتك عشان مفيش اى شروط على السحب الارباح

magic777
06-14-2012, 18:11
يا اخى انت عارف لو الحساب كبير هتبقى الخسارة كبيرة
لان اكثر المتداولين فى الحساب الاول يصلون للمارجن
بعدين ممكن يفتح الحساب بالسنت ويتفادى الاخطاء بأدارة سليمه

لا طبعا اخي احمد التعرض للخساره مع الحساب الكبير بتكون اقل طبعا من الحساب الصغير
لكن لو المتاجر مش بيدير راس ماله صح وبيخاطر بلوتات عاليه هيخسر حتى لو حسابه كبير
برده في الحاله دي

ahmednabil240
06-14-2012, 19:41
بعد الحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله اقولك اخى ابدأ الاول بالحساب التجريبى قبل ماتدفع فلوس لانك لابد ان تتعلم قبل دفع اى مبلغ من المال لازم تتعلم فى حساب تجريبى ولا تعتمد فى البدايه على المجازفه

sandapa
06-14-2012, 20:18
انصحك بالبداية في الديمو فترة وجيزة بعدها
يمكنك الدخول للحقيقي لان المجازفة قد تفقد حسابك

HAFMAR
06-14-2012, 22:13
السلام عليكم
اذا كنت مبتدا انصحك ان لا تفتح حساب حقيقي و ان تتعلم على حساب ديمو حتى تتمكن من هذه اللعبة ثم اذا شعرت نفسك جاهزا افتح حساب حقيقي بمبلغ بسيط و تاجر بحجم عقود صغير و حاول تحافظ على ارباحك و لا تخسرها ثم اشحن الرصيد كل مرة و كبر في راس المال

Mohamed90
06-15-2012, 01:06
السلام عليكم اخي العزيز لو في ادارة راس المل الجيدة ان شاء الله تتوفق حتى لو كان الحساب صغير 50 دولار
ولكن الادارة السيئة و الطمع يمكن يصرف لك الحساب حتى لو عندك 1000 دولار اخي الامر واضح

remo
06-15-2012, 02:16

لو انت مبتدئ انا افضل انك تعمل حساب ديمووتبدا فية تجرب كل حاجة من صفقات وتوصيات واستراتيجيات وشغل مؤشرات وشموع يابانية وكل دا لحد ماتوصل لاستراتيجية نتائجها على الاقل مقبولة وتبدا تجربها على حساب حقيقى بمبلغ ضعيف

SCORPION360
06-15-2012, 02:20
اولا اخي قبل كل شيء افتح حساب تجريبي يعني المتاجره بـ اموال وهميه ,, بعد ما تدقن المتاجره ,, افتح حساب حقيقي , و اذكر الله و ابدا المتاجره ,, موفق اخوي ,,

magic777
06-15-2012, 02:33
السلام عليكم
اذا كنت مبتدا انصحك ان لا تفتح حساب حقيقي و ان تتعلم على حساب ديمو حتى تتمكن من هذه اللعبة ثم اذا شعرت نفسك جاهزا افتح حساب حقيقي بمبلغ بسيط و تاجر بحجم عقود صغير و حاول تحافظ على ارباحك و لا تخسرها ثم اشحن الرصيد كل مرة و كبر في راس المال

اللي لفت نظري في ردك جمله حتى تتمكن من هذه اللعبه فعلا الكل بيدخل وفاكر ان السوق لعبه وداخل يتعلمها على الديمو
علشان يجري بسرعه ويلعبها ويربح فلوس بسرعه
وده غلطه كلنا وقعنا فيها للأسف وكانت السبب القوي لخساره اول حساب حقيقي لينا

mony
06-15-2012, 11:06
الموضوع نسبي بمعنى ممكن مبلغ كبير تخسره في نفس المدة الزمنية للمبلغ الكبير اذ ان الفكرةهنا في طريقة التعامل مع المارجن

hppt
06-15-2012, 11:39
ايوة طبعا لازم تبتدي بمبالغ تبتدي من 20 دولار احسن شيئ لاكن ممكن تحط مبلغ كبير ونفرض خسرتة هتعمل اية
وكمان انتا عارف ان راس المال بيبقي صعب انك تجيبة بسهولة وكمان لازم تجتهد وتتعلم قبل ما تدخل المنصة

a5rzamn
06-15-2012, 11:48
ممكن تبدأ باي مبلغ انت بتحب تجار به
حتى لو 10 دولار
هاد يعتمد على امكانياتك الماديه وخبرتك بالفوركس
اذا خبرتك اضعيفه ممكن تبدا بمبلغ صغير حتى تتقوى وتصبح ذا خبره بالمتاجره

compaq0
06-15-2012, 14:05
لا انصحك بأن تجازف فى البدايه بمبالغ كبيره من الافضل ان تجرب حظك بمبلغ صغير لانه عاده فى البدايه تكون غير موفق بخصوص شىء ما او ترتكب خطأ ما يجعلك تخسر لهذا من الافضل ان يكون هذا الخطأ بحساب صغير

kingman
06-15-2012, 16:02
ايوة طبعا لازم تبتدي بمبالغ تبتدي من 20 دولار احسن شيئ لاكن ممكن تحط مبلغ كبير ونفرض خسرتة هتعمل اية
وكمان انتا عارف ان راس المال بيبقي صعب انك تجيبة بسهولة وكمان لازم تجتهد وتتعلم قبل ما تدخل المنصة
ولو الواحد هيبتدى بعشرين دولار زى ماحضرتك تفضلت فأعتقد انه لازم يكون الحساب بالسنت يعنى يقدر يفتح صفقات بواحد سنت لأن لو كان اقل عقد بعشرة سنت ممكن ايضا يخسر الحساب فى صفقتين او ثلاث ومش هيستفيد منه فى شئ

firas1984
06-15-2012, 20:40
بالعكس انت كثير رائع وهاي هي الطريقة الصحيحة للبداية
السلم درجة درجة
ومو غلط تشتغل عالخفيف
عندي حساب كان فيه 15 $ في 3 متاجرات كسبت 15

maklad94
06-15-2012, 20:42
اكيد اخى الغالى السلم درجات ولازم تصعد من الصغير للكبير عشنا كدا لازم تبدأ بمبلغ قليل وبعدين تعلى فى المبلغ لحد ما توصل لقيمة ترضيك وارباح كويسة ان شاء الله لو فيه ادارة راس مال صحيحة .

sunlight
06-15-2012, 20:44
بالعكس انت كثير رائع وهاي هي الطريقة الصحيحة للبداية
السلم درجة درجة
ومو غلط تشتغل عالخفيف
عندي حساب كان فيه 15 $ في 3 متاجرات كسبت 15

اكيد طبعا هايفتح حساب بالسنت واللى يعرف يتاجر بالسنت يعرف يتاجر بالدولار لايوجد اى اختلاف الا فى حجم العقود ولذلك انصح كل جديد فى الفوركس ان يتعلم على الديمو ثم بمبلغ صغير على الحقيقى اذا استطاع ان يحتفظ بالمبلغ ويجعله كثير فسوف ينجح بعقود الدولار

elzeel
06-15-2012, 21:56
نعم اخى تستطيع ان تبدا بمباالغ ليست قويه بدءا من 20 دولار ولكن يجب ان تجرب حسابات تجريبيه لكى تعلم كل شئ عن الفوركس ثم بعد ذلك تبدء بالمتاجره الحقيقه وبالتوفيق يارب

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 22:03
اكيد اخى الغالى السلم درجات ولازم تصعد من الصغير للكبير عشنا كدا لازم تبدأ بمبلغ قليل وبعدين تعلى فى المبلغ لحد ما توصل لقيمة ترضيك وارباح كويسة ان شاء الله لو فيه ادارة راس مال صحيحة .

لابد ان نصعد السلم درجه درجه

يكون نوصل خطوه خطوه

منحملش بالملايين والغناء

من حساب ب100 دولار

لازم تحط امامك هدف ويكون اول هدف احققه اصل الى 1000 دولار

وبعدين الى 5000 دولار

وبعدين 10000 دولار

وحده وحده تلاقى نفسك بتصعد وتنمو

Mohamed90
06-15-2012, 22:08
السلام عليكم اخي العزيز لا توجد شروط او بنود او تحديد للمبلغ معين طبعا يمكنك الفتح باي مبلغ تريد قدر المستطاع ولكن طبعا يوجد الاختلاف و هو كل ماكبر المبلغ ممكن تربح اكبر و ايضا تخسر اكبر و العكي في الحالة الحساب الصغير

magic777
06-16-2012, 17:05
السلام عليكم اخي العزيز لا توجد شروط او بنود او تحديد للمبلغ معين طبعا يمكنك الفتح باي مبلغ تريد قدر المستطاع ولكن طبعا يوجد الاختلاف و هو كل ماكبر المبلغ ممكن تربح اكبر و ايضا تخسر اكبر و العكي في الحالة الحساب الصغير

ازاي بس اخي محمود المفروض تنصحه هنا انه لو كان لسه في البدايه يختار راس مال صغير علشان لو خسره وهو لسه بيجرب
اول مره ميزعلش اوي عليه وانه بعد ما ربنا ياخد بأيده ويكتسب الخبره اللي تحطه على اول الطريق
ساعتها ممكن يفتح حساب براس مال معقول

H!m0
06-17-2012, 19:38
من الأحسن في البداية أن تجرب على حساب تجريبي و وضع راس مال صغير لتتقن المتاجرة و بعدها يمكن العمل على حساب و استخدام لوت صغير جدا 1 سنت للنقطة و أنستا فوركس توفر مثل هذه الحسابات التي تنفع المبتدئين جدا

remo
06-17-2012, 21:02
دى تعتمد عليك انت تعلمت كويس فى بداياتك دى ولا هتتبع حد انت تثق فية يعملك توصيات ولا هتمشى على طريقة معينة انت جربتها فى الديمو ولاقيتها ناجحة كل حاجة من دول انت اللى تقدر تحدد تخوش تجازف ولا لا

A7mad_Aziz
06-17-2012, 22:44
من الافضل لك ان تتاجر اولاً على الديمو لفترة ليست قصيرة

ومن ثم تتاجر بمبلغ صغير بالنسبة لك لتجرب الضغط العصبي والمتاجرة على الحقيقي

لو لقيت الدنيا ماشية تمام يبقى اعمل ايداع لمبلغ كبير واتوكل على الله

Noah
06-18-2012, 03:07
هذا هو الطبيعي ان يكون البداية فىا لفوركس على الحساب الصغير وان لا تقوم بعمل اى ايداع بمبالغ كبيرة حتى لا تخسر موالك فى الفوركس بطريقة بسيطة ويجب ان يكون لديك القدرة على التجارة فىا لفوركس قبل ان تفتح الحساب الصغير الذى تنوى العمل به فى الفوركس

magic777
06-18-2012, 03:39
هذا هو الطبيعي ان يكون البداية فىا لفوركس على الحساب الصغير وان لا تقوم بعمل اى ايداع بمبالغ كبيرة حتى لا تخسر موالك فى الفوركس بطريقة بسيطة ويجب ان يكون لديك القدرة على التجارة فىا لفوركس قبل ان تفتح الحساب الصغير الذى تنوى العمل به فى الفوركس

وعلشان ميرميش فلوسه كده في مجال لسه ميعرفش عنه حاجه بسبب اغراءات المكاسب
والكلام بتاع الاعلانات الفوركسيه المنتشره في كل مكان ويفتكر مادام اخد كورس مثلا انه هيقدر يتاجر ويربح على طول

hesham itch
06-18-2012, 05:33
يجب على اى مبتدىء فى مجال الفوركس العمل بمبلغ بسيط مع ضرورة
خفض الرافعة للوصول الى عدد كبير من المعاملات يتيح زيادة الخبرة
والمهارة ومع زيادة التعامل والخبرة وتحقيق ارباح نسبية يمكن زيادة
راس المال وزيادة حجم المعاملات لزيادة الاربا باذن الله

moonlight
06-18-2012, 07:03
اعتقد اننا كمبتدئين يجب ان نتدرب جيدا من خلال الحساب التجريبى ونتعلم كيفية التداول واختيار استراتيجية جيدة ولكن انصحك ايضا ان فالبداية تستخدم رأس مال صغير حتى لاتخاطر بأموالك الابعد ان تكتسب المزيد من الخبرات فاستخدام رأس مال كبير به مخاطرة كبيرة

2x1
06-18-2012, 07:57

تحياتي

لالالالالالا انا مش معاك ابدا لان فية ناس بتضاعف جهدها فالتعليم مش شرط ابدا المدة تكون كبيرة عشان تقيم نفسك انتا بقيت تمام ولا لا لان فية ناس بتعد سنين تتعلم ولا اكنها اتعلمت وفية ناس يكفيها شهور قليلة وبتكون مستعدة للمتاجرة بشكل جدي

ZOUHAIR_ZIZO28
06-18-2012, 09:31
نعم هذا سؤال جيد ومفيد والاجابه نعم من الممكن ان يبدء المستثمر فى الفوركس بمبلغ صغير ويحقق منه مكاسب جيده ولكن لابد من ان تتعلم جيدا اساليب التعامل فى الفوركس واتباع استراتيجيه جيده وان تعرف مبادىء التحليل الفنى والتحليل الاساسى حتى تستطيع ان تحقق هدفك .

kimokonolove
06-19-2012, 13:52

ابدأ بمبلغ صغير
فى حالة تحقيق معدل ربح جيد
قم يأيداعات صغيرة فى البداية على فترات
حتى تكبر رأس المال لاكن الصبر وعدم الطمع وادارة رأس المال وكل هذا بجانب الخبرة
يكون عنصر مهم وجيد لتصبح ناجح

amrmorasamir
06-19-2012, 13:55

طبعا ياباشا ممكن تستثمر مبلغ صغير فى الاول وكل الناس بتعمل كده عشان تتعلم عليه وتاكد ان التعليم على الحساب الحقيقى افضل بكثير من التعلم على الحساب الديمو لان الحساب الديمو يعلمك الطمع فى كثير من الاحيان

magic777
06-19-2012, 15:37

صح كده الاهم انه يركز في بداياته في هذا المجال على انه يتعلم ويكتسب الخبره مهما اخد منه وقت
لكن المهم يوصل ووقتها يقدر بعد كده يقرر هيعمل بحساب راس ماله ضغير ولا كبير
على حسب قناعته الشخصيه

aboualy
06-19-2012, 15:42
طبعا ياباشا ممكن تستثمر مبلغ صغير فى الاول وكل الناس بتعمل كده عشان تتعلم عليه وتاكد ان التعليم على الحساب الحقيقى افضل بكثير من التعلم على الحساب الديمو لان الحساب الديمو يعلمك الطمع فى كثير من الاحيان

اخى العزيز فى هذه الايام تعتبر المنتديات التى تعطى بونص للمشاركات بها فرصة جيدة لتقديم راس مال جيد يمكنك من العمل به بدون الحاجة الى وضع اموال الخاصة وهى فرصة جيدة حتى تستطيع ان تختبر قدرتك على العمل فى الفوركس ثم اذا اردت بعد ذلك يمكنك ان تستثمر مال الخاص بعد ان تكون من قدرتك على تحقيق ارباح جيدة من العمل بالفوركس

2x1
06-19-2012, 16:05
صح البونص دلوقتي بيتحلك انك تتاجر بمبالغ جيدة وتقدر تحقق منها ربح كويس لكن بردوا منغامرش بية ونقول مش مهم لا محنا بردوا هنزعل علية لو ضيعناة من غير متاجرة بوعي كافي

magic777
06-20-2012, 23:33
اخى العزيز فى هذه الايام تعتبر المنتديات التى تعطى بونص للمشاركات بها فرصة جيدة لتقديم راس مال جيد يمكنك من العمل به بدون الحاجة الى وضع اموال الخاصة وهى فرصة جيدة حتى تستطيع ان تختبر قدرتك على العمل فى الفوركس ثم اذا اردت بعد ذلك يمكنك ان تستثمر مال الخاص بعد ان تكون من قدرتك على تحقيق ارباح جيدة من العمل بالفوركس

ومن الممكن كمان انك تشتغل بجد على البونص هنا وتنميه ويكبر معاك ويحقق ليك ارباح جيده
وبدون ما تضطر تودع من فلوسك وهيكون عملك في المنتدى والعمل على حساب البونص كأنه عمل منزلي زياده يحقق ليك مصدر
دخل اضافي

kingman
06-21-2012, 00:07
ومن الممكن كمان انك تشتغل بجد على البونص هنا وتنميه ويكبر معاك ويحقق ليك ارباح جيده
وبدون ما تضطر تودع من فلوسك وهيكون عملك في المنتدى والعمل على حساب البونص كأنه عمل منزلي زياده يحقق ليك مصدر
دخل اضافي
وانا بفضل هذه الطريقة دائما فى التعامل مع الوركس وعلى فكرة اللى هيقدر مثلا يحصل على بونص وينميه ويكبره ويبقى ناجح عليه هيبقى كده قادر على النجاح فى هذا السوق وعنده قدرة على الألتزام وادارة حسابه وبيبقى مؤشر جيد له

i5land_man
06-21-2012, 00:12
وانا بفضل هذه الطريقة دائما فى التعامل مع الوركس وعلى فكرة اللى هيقدر مثلا يحصل على بونص وينميه ويكبره ويبقى ناجح عليه هيبقى كده قادر على النجاح فى هذا السوق وعنده قدرة على الألتزام وادارة حسابه وبيبقى مؤشر جيد له

كلام سليم جدا وده اللي لازم نبصلوه في هذا النوع من البونص انه بيوفر لينا فرصة للمتاجرة بفلوس ولو نجحنا في صفقتنا الربح كله بيكون لينا. وبيكون زي اختبار حقيقي لقدراتنا

aboualy
06-21-2012, 00:18

فعلا اخى العزيز وانا افضل هذا الراى فنحن فى امكاننا ان نستفيد من هذا البونص وان نتاجر به ونحقق النجاح من خلاله ولكن هذا يحتاج الى خطة عمل جيدة مع الالتزام بادارة راس المال وعدم التعامل مع هذا البونص على انه مال جاء بالسهل لان الحقيقة انه جاء بعد مجهود ووقت كبير

kimokonolove
06-21-2012, 00:23

الأول اعمل على الديمو يا غالى
وفى حالة تحقيق نتائج جيدة
ابدأ بمبلغ صغير
وواحدة واحدة مع تحقيق مكاسب اعمل ايدياعات صغيرة على فترات
ولتكن شهرية
ولو لاقيت تقدم وتحسن كبيرة بعدها بـ 6 اشهر او سنة ابدأ بعمل ايداعات كبيرة
وبالتوفيق لك

yousef1981
06-21-2012, 00:30
صديقى تعلم على الديمو ادراه راس مال
ادراه راس مال هى التحكم سواء فى الالف دولار

او مليون

او 10 دولار

استخدمك المارجن صح تعلم صح

bousshimin
نعم بعد أن تكن تعلمت أساسيات الفوركس وتدربت على حساب تجريبي تدوال بحساب حقيقي رأس ماله يكون
صغير وراح تكون تجربة ليك علشان لو شفت نفسك تتقن تداول يمكنك زيادة المبلغ

talal
ممكن جدا وممكن تحول الواحد دولار الى 1000 دولار او 10000 دولار
ولكن ذلك يتطلب الكثير من الوقت
ولو فرضنا ان لديك افضل استراتيجية وممكن تدبل الحساب في شهر وهذا جيد
يعني في السنة سوف تحصل على ربح 12 دولار

اعتقد ان المبالغ الصغيرة في الفوركس لا تنفع
والبداية الصحيحة للربح من 1000 دولار

mohamed hamdy
06-21-2012, 00:36
انا اتفق مع الذى ينصحك بالمتاجرة على الديمو اولا لتجد لنفسك الاستراتيجية التى تؤمن لك
النجاح وبعد ذلك تجربها فى الحساب الحقيقي لتنجح اما اذا اردت انت تتاجر بمبالغ صغيرة
بعد ان وجدت استراجية فذلك شانك

deadlyfox
06-21-2012, 14:51
اول حاجه تشتغل على حساب ديمو
ولما تحس انك قادر تخش السوق الحقيقى
خش بس براس مال صغير

mohamedfx2005
06-21-2012, 15:47
السلام عليكم ورحمة الله
انا انصحك اولا بالمتاجرة على الديمو لمدة كافية الى ان تتمرس على استراتيجيتك ومن بعدها الانتقال للحقيقي والحقيقي كذلك يختلف ففي البداية يجب عليك البدا بحساب صغير تتحمل خسارته كليا لا قدر الله ومع الوقت والاجتهاد انت لوحدك تعرف متى تقوم باضافة مبلغ للحساب

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 18:09

اوافقك الرأى بشده عزيزى الغالى وهذه هى البدايه الصحيحه بالنسبه لرأس المال

وكل لما كان رأس اكبر يبقا تمام جداً

younesjoe
06-21-2012, 19:37
نعم من بين اهم الاشياء لتعلم في السوق دا هو وضع مبالغ مالية ضعيفة و محاولة الكسب و بعد دلك ستجد نفسك تملك تجربة جيدة تمكنك من الانتقال الى حساب متوسط او كبير و تستطيع تسييره لان الانتقال مباشرة الى الحساب الكبير سيؤدي في غالب الاحيان الى المغامرة بداعي وجود السيولةو سرعان ما ستفقدها

i5land_man
06-21-2012, 19:39
نعم من بين اهم الاشياء لتعلم في السوق دا هو وضع مبالغ مالية ضعيفة و محاولة الكسب و بعد دلك ستجد نفسك تملك تجربة جيدة تمكنك من الانتقال الى حساب متوسط او كبير و تستطيع تسييره لان الانتقال مباشرة الى الحساب الكبير سيؤدي في غالب الاحيان الى المغامرة بداعي وجود السيولةو سرعان ما ستفقدها

هو انا بشوف انه الانسب للمبتدئ اللي زي حالاتي ميتاجرش بفلوس حقيقية خالص وانه يعتمد علي البونص او التجريبي لحد ما يقدر يلم قدر كافي من المعلومات والخبرة
ومنها يتاجر بخطوات ثابتة عالحساب الحقيقي

zikooo014
06-21-2012, 19:40
اه ممكن تبدأ براس مال صغير و تعمل منه ارباح كبيره
انا اعرف صديق بدأ ب 15 دولار في احد الشركات و خلاهم 65 دولار
بس عشان تعمل كده لازم تتدرب علي الحساب التجريبي كويس جدا

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 19:41

اهلا وسهلا اخى الكريم
اقل مبلغ اخى العزيز لكى تبداء بدايه مناسبه الى حد ما
100 دولار
وارباح هذا المبلغ لن تكون كبيره ولكن مع الوقت سينمو راس المال
غير ذلك يبقى كلام فارغ ومش جايب همه
اتمنى لك التوفيق

ahmed
06-21-2012, 19:43
هو انا بشوف انه الانسب للمبتدئ اللي زي حالاتي ميتاجرش بفلوس حقيقية خالص وانه يعتمد علي البونص او التجريبي لحد ما يقدر يلم قدر كافي من المعلومات والخبرة

تمام يا اخى مظبوط
والسوق موجود وقت ما تحقق ارباح على الديمو براحتك خالص وتحس انك مستعد للدخول
حقيقى تلاقى راس مال من البونص تتاجر بيه افضل

Dam3 ELForaq
06-21-2012, 19:58
تقربيا مينفعش اقل من سنه و علي الامور هسالك واحد من ذوي الخبره

ramid
06-21-2012, 20:07

بالفعل أنا متفق معك صديقي من الافضل المتاجرة باعتماد البونص بعد مرحلة التدرب على الديمو
لان المتداول الجديد و الذي يتعامل بأموال حقيقية أمر خطر فبالاضافة الى قلة التجربة ينضاف الضغط النفسي الناتج عن اسنتخدام أموالك الحقيقية
كلها عوامل تساهم في الكثير من الخسائر للاسف

ashraf el-araby
06-21-2012, 20:25
افضل انك تتعلم وتكتسب الخبرة الاول عن طريق التدريب على حساب تجريبى قبل البداية فى المتاجرةوبعدين ضيف لنفسك هدف وكل ما تزيد خبرتك كبر هدفك

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 21:13
افضل انك تتعلم وتكتسب الخبرة الاول عن طريق التدريب على حساب تجريبى قبل البداية فى المتاجرةوبعدين ضيف لنفسك هدف وكل ما تزيد خبرتك كبر هدفك

لا مش معاك كل ما تزيد خبرتك تكبر هدفك دى

افضل شئ تعمل لنفسك هدف ثابت

مهما وصلت لدرجة الاحتراف خلى هدفك ثابت وامشى عليه

هتشوف النتائج بعد كده

sandapa
06-21-2012, 21:23
من الافضل فتح حساب صغير بمبلغ صغير حتى تكتسب خبرة وتجربة كبيرة
بعدها عند اكتساب الخبرة ستتضح الامور كتيرا بالنسبة لك

kingman
06-21-2012, 22:45
لا مش معاك كل ما تزيد خبرتك تكبر هدفك دى

افضل شئ تعمل لنفسك هدف ثابت

مهما وصلت لدرجة الاحتراف خلى هدفك ثابت وامشى عليه

هتشوف النتائج بعد كده
اعتقد المقصود هنا مش الهدف اللى هو هدف الصفقة النقاط وكده اعتقد المقصود ان الواحد يتطلع الى المزيد من التعلم والخبرة اى تطور من هدف الى هدف اكبر فى التعامل مع السوق وطموحاته فيه وده بشوفه شئ ايجابى

sa sa
06-21-2012, 23:07
في البدايه لازم تتمرن علي حساب الديمو لفتره ممكن تكون شهرين ,حتي تكتسب الخبره اللازمه للعمل في الفوركس ,بعد كده ممكن تتاجر بحساب السنت,ولما تكون قادر علي تحقيق الربح الجيد والثابت ممكن انك تتاجر بمبلغ اكبر.

ahmed abdalla
06-22-2012, 00:11
ممكن ان تعمل نمبالغ صغيرةوتستثمر بمبالغ صغيرة ولكن ممكن ايضا
ان تعمل بمبالغ كبيرة وذلك لان الصفقة التى سوف تفتحها بمبالغ صغيرة هى نفس الصفقة التى يمكن ان تحفتحها بمبالغ صغيرة

magic777
06-22-2012, 01:48

طبعا اكيد واللي يقولك كده يبقى لسه متمرجنش لان كل الحسابات الصغيره مسيرها المارجن آجلا او عاجلا
لان اصحابها دائما بيخاطروا علشان يكبروا راس المال او يكسبوا ربح معقول

محمد فرغلى
06-22-2012, 01:55
انت لازم الاول تكتسب خبرة اكتر عن طريق الشغل الديمو
وبعد كدا اما تكتسب خبرة اكتر تقدر تشتغل واصلا كل اما تشتغل هتكتشف حاجات جديدة فى سوق الفوركس

aminos
06-22-2012, 01:59
السلام عليكم
نعم يا صديقي ممكن لك أن تفعل هذا لكن بعد التمرن على الحساب التجريبي و إيجاد إستراتيجية فعال معك
شكرا

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:10
انت يمكن ان تداول في الفوركس بمبلغ صغير لكن لن تحس بالمكسب

لذلك انت تدرب جيداً عالحساب الديمو ثم ابدأ بتداول 100 دولار في الحساب الحقيقي كتجربة لو استطعت التفاعل

وربحت توكل على الله واستثمر بمبلغ كبير

magic777
06-22-2012, 17:47
انت يمكن ان تداول في الفوركس بمبلغ صغير لكن لن تحس بالمكسب

لذلك انت تدرب جيداً عالحساب الديمو ثم ابدأ بتداول 100 دولار في الحساب الحقيقي كتجربة لو استطعت التفاعل

وربحت توكل على الله واستثمر بمبلغ كبير

هو ده الصح علشان لو فتح اول حساب بمبلغ كبير ده هيكون فيه حد ذاته سبب لضغط نفسي عليه
مش هيخليه يعرف يشتغل وهيخاف من اي انعكاس ويقفل بخساره او يقفل على مكسب بسيط
وهكذا لحد لما يلاقي انه ضيع نسبه كبيره من راس ماله ده

actas
06-22-2012, 17:49

اخى الكريم اذا كنت مبدائ لابد من التعلم جيدا قبل البدأ والتدرب على حساب تجريبى اولا فتره لا يستهان بها ثم بعد ذلك دخولك الى السوق سواء بمبلغ كبير او صغير هذا مبنيا على مدى قناعتك فى الربح

aboualy
06-22-2012, 17:57
انت لازم الاول تكتسب خبرة اكتر عن طريق الشغل الديمو
وبعد كدا اما تكتسب خبرة اكتر تقدر تشتغل واصلا كل اما تشتغل هتكتشف حاجات جديدة فى سوق الفوركس

فعلا اخى العزيز الحساب التجريبى لا يمكن الاستغناء عنه فى البداية وهو الذى تتعلم عليه اساسيات التحليل الفنى
ثم بعد ذلك يمكن الانتقال الى فتح حساب حقيقى مصغر حتى يكتسب المتداول خبرة التعامل مع السوق باموال حقيقية ويتدرب على التحكم فى مشاعره

kingman
06-22-2012, 19:36
طبعا اكيد واللي يقولك كده يبقى لسه متمرجنش لان كل الحسابات الصغيره مسيرها المارجن آجلا او عاجلا
لان اصحابها دائما بيخاطروا علشان يكبروا راس المال او يكسبوا ربح معقول

كتير متاجرين بيخسروا حسابهم من صفقة واحدة بس لما بيكون حسابه صغير واكيد كل واحد فينا تعرض لذلك مع بونص بدون ايداع ولا حساب صغير والدخول لمخاطرة عالية لتدبيه او تصفيره

assidi saber
06-23-2012, 13:42
نعم يجب لا يجزف المتاجر اول مرة بمبلغ كبير حتى يتثبت انه مستعد كثير لكي يتاجر بمبلغ كبير

assidi saber
06-24-2012, 16:27
ااخي العزيز انا معك فاني في بدايتي في المتاجرة في الفوركس ابدا بمبلغ بسيط لكي اقوم باختبار نفسي و اقوم بالمتاجرة بعدما اتعلم كثير على الحساب التجربي لكي لا اخسر النقود

nrgslawi
06-24-2012, 16:36
نصيحتي لك يا غالي ان تبدا بمبلغ 100 دولار تتاجر بيهم وان شاء الله ربي يعطيك البركة فيهم

himaalex84
06-24-2012, 17:05
اعتقد فى البداية التدرب على الحساب تجربيى لمدة 3 شهور على الاقل و اتقان طريقة متاجرة ثم ايداع 100-150 كمبلغ للبداية و ربنا يوفق الكل

konine
06-24-2012, 17:16
مرحبا أخي أفضل أنت في أول تتاجر على دمو
و بعد تأكد من نفسك أنك قادر على تداول على حقيقي إفتح حساب ميكرو
في غالب راح تخسر حساب أول وتاني .. حتتى تكتشف أخطائك
الله كريم

aminos
06-24-2012, 17:23
السلام عليكم
بعد التدرب على الديمو بشكل كافي لفتح حساب حقيقي
أنصحك بالبدأ بمبلغ 100 دولار
و بإذن الله التوفيق

Mtec
06-24-2012, 17:29
في الحقيقة المجازفة في اول الايام في الفوركس احسن من المجازفة عند اتقان الفوركس ، لان الانسان يتعلم من اخطائه اذا استطعت ان تخاف على 100 دولار سوف تخاف اكثر على المبالغ الاكبر

Mostafa Mando
06-24-2012, 17:36
من وجهة نظري المتواضعة يا اخي مادمت مبتدأ اشتغل على الديمو في البداية

لقيت مستواك في الديمو جيد افت حساب حقيقي بمبلغ 50-100 دولار

وتدرب فيه لكي تحس بالتوتر والاعصاب وتستطيع التغلب عليهم

konine
06-24-2012, 18:04
السلام عليكم
بعد التدرب على الديمو بشكل كافي لفتح حساب حقيقي
أنصحك بالبدأ بمبلغ 100 دولار
و بإذن الله التوفيق

فعلا مبلغ جيد للبدأ ولكن يفضل أن يضع مبلغ الذي لن يضرة إن فقده
و أنت تعرف أن مبلغ الأول دائما يخسرم تاجر إلى قليل وهذا نادر جدا
الله كريم

kingman
06-24-2012, 19:50
في الحقيقة المجازفة في اول الايام في الفوركس احسن من المجازفة عند اتقان الفوركس ، لان الانسان يتعلم من اخطائه اذا استطعت ان تخاف على 100 دولار سوف تخاف اكثر على المبالغ الاكبر

لكن من اكبر خطأ ان يجازف الأنسان فى بدايته وهو ليس عنده اى خبرة او تعلم جيد ان يجازف بامواله فهيبقى زى اللى بيرموا فلوسه فى الهوا وافضل شئ التصرف بحكمه حتى يكتسب الخبرة المناسبة فى السوق

compaq0
06-24-2012, 21:07
اخى العزيز فى بداية العمل على الحساب الحقيقى يجب ان تبدا براس مال صغير حتى تتعود على العمل باموالك الحقيقية ثم بعد فترة يمكنك ان تزيد راس المال اذا اردت
وذلك لان الحساب الديمو لن يعطيك نفس شعور الحساب الحقيقى

نعم بالاضافه الى ان معظم ان لم يكن كل المضاربين يخسرون فى البدايه هل احد المضاربين الموجودين معنا هنا حقق ربح اول مره دخل فيها براس مال حقيقى

i5land_man
06-24-2012, 21:09
من وجهة نظري المتواضعة يا اخي مادمت مبتدأ اشتغل على الديمو في البداية

لقيت مستواك في الديمو جيد افت حساب حقيقي بمبلغ 50-100 دولار

وتدرب فيه لكي تحس بالتوتر والاعصاب وتستطيع التغلب عليهم

طبعا مستحب انه يبتدي بمبالغ صغيرة وممكن يفتح حساب ميكرو بيها
عشان يبقي حجم صفقاته متناسب مع راس ماله الصغير
وكمان يبقي في جو متاجرة حقيقي ويسيطر علي مشاعر الطمع

jihadazzam
06-24-2012, 21:11
نعم بالاضافه الى ان معظم ان لم يكن كل المضاربين يخسرون فى البدايه هل احد المضاربين الموجودين معنا هنا حقق ربح اول مره دخل فيها براس مال حقيقى

لا اعتقد اي واحد جديد دخل الا وخسر وتعلم من خسارته
لان الحقيقي غير الديمو لازم تخسر عدة مرات لانك لما تكون على الحقيقي
غير الديمو

aboualy
06-24-2012, 21:12

فعلا اخى العزيز اغلبنا خسر حسابه الحقيقى الاول ودى ضريبة التعلم ولازم ندفعها وان اعتقد انه من الافضل ان يكون الحساب الاول حساب مصغر حتى لا تكون الخسارة كبيرة

i5land_man
06-24-2012, 21:13
لا اعتقد اي واحد جديد دخل الا وخسر وتعلم من خسارته
لان الحقيقي غير الديمو لازم تخسر عدة مرات لانك لما تكون على الحقيقي
غير الديمو
الخسارة في الاول امر متوقع جدا وانا بشوفها مفيدة للمبتدئين
عشان تحطهم علي طريق التعلم واستيعاب مخاطرة السوق
والمهم استيعاب الدرس من الخساير

assidi saber
06-24-2012, 23:43
انا من راي اخي ان تبتدأ المتاجرة مبلغ بسيط لكي تختبر نفسك و لكي تختبر نفسك انك قادر على اذارة راس مال كبير كالف دولار

KOGI
06-25-2012, 08:45
ممكن تتداول على الحقيقى الى جانب الديمو فى لتكتسب جو الحقيقى وخصوصا العامل النفسى وتستطيع ان تتدرب ان تتحكم فيه

nickynilson
06-25-2012, 08:58
ماذا تقصد بحساب مصغر هل هذا قبل التسجيل في شركة التداول او بعده يعني في امل انه تقل الخسارة ولو بشيء بسيط لاني اريد ان احقق ارباح وان كانت قليلة ولكن لا اخسر بشكل كبير

ahmed
06-25-2012, 11:24
الخسارة في الاول امر متوقع جدا وانا بشوفها مفيدة للمبتدئين
عشان تحطهم علي طريق التعلم واستيعاب مخاطرة السوق
والمهم استيعاب الدرس من الخساير

الخسارة بالفعل متوقعه لكل مبتداء بنسبه عاليه
فلذلك لا يفضل المجازفه بمبالغ كبيرة فى تعلم اساسيات السوق

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:40
الخسارة بالفعل متوقعه لكل مبتداء بنسبه عاليه
فلذلك لا يفضل المجازفه بمبالغ كبيرة فى تعلم اساسيات السوق

اكيد المجازفه بدون خبره او علم فهى انتحار وخساره كبيره
مش من اول ما نشطح ننطح على رأس المثل

لما يكون واحد لسه بيدرس السوق ويتعلم مينفعش يروح يحط مبلغ كبير فى البدايه

okash
06-25-2012, 12:58
نعم تستطيع ولكن يجب ان تختار رافعة مالية عالية مثل 1:500 واكثر وادر رأس المال جيدة ولا تخاطر كثيرا
تكون انت في امان وبامكانك ان تقف على قدميك

kareem
06-25-2012, 13:08
كبداية أقرا أكثر وأبدا بالحسابات الديمو (التجريبية) حتى تشعر بالإطمئنان للمتاجرة بحساب حقيقى وتأخذ الخبرة المطلوبة وأيضا إبدا برأس مال صغير ويفضل يكون خارج عن احتياجك لحين الثبوت تبدا تزيد من راس المال بالتوفيق ان شاء الله

abdallah elbaz
06-25-2012, 13:15
اولا ربنا يوفقك
وبصراحه بعد ردود اصدقائي الاعضاء مفيش احسن من كدا نصائح
بس مها كان لو انك عضو جديد بلاش المجازفه

elssayed
06-25-2012, 13:35
الافضل انك تتعلم الاول جيدا وحتي لو انت مصمم انك تتاجر قبل ماتتعلم
ممكن تضع مثلا 100 دولار وتتاجر النقطة ب 1 سنت لحد ماتتعلم وبالطريقة دي الخسارة هتكون بسيطة لو خسرت
لكن متجازفش بمبلغ كبير الا لما تكون واثق من تجارتك

konine
06-25-2012, 13:44
كبداية أقرا أكثر وأبدا بالحسابات الديمو (التجريبية) حتى تشعر بالإطمئنان للمتاجرة بحساب حقيقى وتأخذ الخبرة المطلوبة وأيضا إبدا برأس مال صغير ويفضل يكون خارج عن احتياجك لحين الثبوت تبدا تزيد من راس المال بالتوفيق ان شاء الله

أنا متل قصتك بدأه بمبلغ صغير و طبيعي أن أخسره تم ذهبت ألى دمو وتدربت و بدأة مرة أخرى بمبلغ صغير وخسرته
. ولكن بعد أشهر بدأة ألتزم فقلت خسارتي عن صابق
الله كريم

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 13:50
اولا ربنا يوفقك
وبصراحه بعد ردود اصدقائي الاعضاء مفيش احسن من كدا نصائح
بس مها كان لو انك عضو جديد بلاش المجازفه

صحيح ياغالى المجازفه والمخاطره بدون دراسه اوضاع السوق

وعدم الدخول بناءً على نقطة قويه او مستوى سعر جيد

يصل بك المارجن كوول

kimokonolove
أنا متل قصتك بدأه بمبلغ صغير و طبيعي أن أخسره تم ذهبت ألى دمو وتدربت و بدأة مرة أخرى بمبلغ صغير وخسرته
. ولكن بعد أشهر بدأة ألتزم فقلت خسارتي عن صابق
الله كريم

ابدأ بمبلغ صغير ومع التحسن وتقيم عملك تكبرة
واحدة واحدة

zeyadkabeel
نعم اخى يمكنك البدء بمبلغ صغير عشان تتعلم عليه اكتر واكتر وتكتسب خبرة الحساب الحقيقى
حيث انك ف الحساب الديمو يمكنك المغامرة باى مبلغ سبب انه حساب مجانى اما الحساب الحقيقى لازم يكون لديك خبرة خاصة فيه

elazez
06-25-2012, 18:35
من الافضل التدريب علي الحسابات التجريبية الي ان تصبح متمكن
ولديك الخبرة التي تساعدك في بداية هذا المجال

remas
06-25-2012, 18:46
انت راجل لسه مبتدا يبقى الاول قبل ما تتاجر لازم الاول تتعلم لان العلم هى الوسيله الوحيده لضمان بقائك فى السوق ده من غير تعليم مش هتوصل لحاجه موضوع الفلوس دا اخر حاجه تفكر فيها

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 19:02
انت راجل لسه مبتدا يبقى الاول قبل ما تتاجر لازم الاول تتعلم لان العلم هى الوسيله الوحيده لضمان بقائك فى السوق ده من غير تعليم مش هتوصل لحاجه موضوع الفلوس دا اخر حاجه تفكر فيها

المجازفه تعنى انتهائه من السوق

اللى هيجازف ويخاطر من غير فكر

يعرف ان الفوركس هيخلى عيشته زى شعر راسه

مش هيشوف يوم حلو من الفوركس

هو ده طبع الفوركس
احترمه والتزم معاه احسن

sheko
06-25-2012, 19:51
علي راي الحكمه عليك بالتجربه لتصل الي المعرفه جرب في الحساب التجريبي الاول علشان تعرف ايه النظام و الارباح عامله ازاي و الخساير شكلها ازاي علشان ما توقعش في المصيده التي يقع فيها الكثير و هي حساب الارباح و نسيان الخساره ابعدها الله عنا :) و اتمني اكون افدتك براي المتواضع

foouaad
06-25-2012, 21:38
اولاً تفتح حساب تجريبى وتتدرب عليه شهر على الاقل تتدرب على اناع المططات الثلاثه \مخطط الخط \والبارات\والشموع\ تتدربعلى استراتيجيه متاجرة تقنيه وتقويم النتائج اخر الشهر اٍذا جاءت النتائج اجابيه تنتقل الى المرحله التاليه وهى التأهيل النفسى

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:56
السلام عليكم ورحمة الله
بالتوفيق ياغالى

اظن الرد دا جمع كل شئ
احييك اخى سمارت على ردك الجميل دا :)

realyone
06-25-2012, 22:03
الأفضل ان تتدرب على حساب الديمو لفترة كافيه اقل شي شهر,وفي اثناء التدريب يجب عليك تكوين استراتيجية قويه نسبة نجاحها لايقل عن 70% ويجب عليك ان تتعلم طريقة ادارة راس مال بشكل جيد

assidi saber
06-25-2012, 22:51
انا انصحك اخي ان تبدا مبلغ بسيط ك 30 دولار لكي تتثبت انك اصبحت محترف في الفوركس و بعدها تتاجر بمبلغ كبير

dodovedo
06-26-2012, 18:37
اخى الكريم
اول اشتغل فتره على الديمو وبعدين ابدا بمبلغ صغير ولما تتمكن من الفوركس ابقى ادخل براحتك
تقبل ودى

sunlight
06-26-2012, 18:44
اخى الكريم
اول اشتغل فتره على الديمو وبعدين ابدا بمبلغ صغير ولما تتمكن من الفوركس ابقى ادخل براحتك
تقبل ودى

نعم اخى لكى تتعلم على الفوركس حاول ان تتاجربمبلغ صغير على الواقعى لكى تتعلم واذا خسرته فإنه ضريبه للتعلم لا تزعل عليه دى احسن فكره

saad
06-27-2012, 03:27

KOGI
06-27-2012, 04:49
اخى الكريم
تقبل ودى

بس برضه لما يدخل لازم يبقى مبلغ صغير لانه هيخسر لكن كتير او قليل على حسب مدى تدريبه فى الحساب التجريبى اخى الكريم
وتقبل مرورى

xtomorrow
06-27-2012, 07:08
اذا كنت مبتدا في الفوركس
اوصيك بحساب الديمو كمرحلة اولية لتطبيق ما زودت به فكرك من معلومات
او الاشتراك في الشركات التي تعطي بونص بدون ايداع حتى تتعود علو الحسابات الحقيقية
ثالثا انا اشاطرك الرأي حول البدء بمبلغ بسيط وبخطوة خطوة

okash
06-27-2012, 07:53
انا انصحك ان تبدأ بحساب ديمو بنفس المبلغ الذي ترغب البدء فيه ولكن مهما كان المبلغ فحرام ان تخاطر فيه لأنه مهما كان يضل المبلغ حقيقي
احرص عليه وكون استراتجيتك

saad
06-27-2012, 15:03

hazem ahmed moahmed
06-27-2012, 15:08
في البدايه انصح بان تمارس تجاره الفوركس علي حساب ديمو كي تتعلم عليه اساسيات الفوركس ثم بعد ذلك ممكن ان تبدا التجاره بحساب حقيقي حساب مثلا ب 100 دولار لانه غالبا ما سوف تخسر هذا الحساب لكنك ستستفيد جدا من الاخطاء التي وقعت فيها لتصححها بعد ذلك يمكن ان تتاجر بحساب كبير

hisoka
06-28-2012, 14:23
لا من راى ان الصبر والربح القليل خير من التسرع وخسارت كل اموالك
فانت ان جازفت وخطرت باموالك سوف تخسر وتكره الفوركس الى الابد

magic777
06-28-2012, 17:02

وللوصول لمستوى جيد في مجال الفوركس ده هيجي بالتدريج وليس مره واحده ومهما وصل المتاجر لمستوى جيد
في العمل على الديمو برده ننصح بانه لا يفتح اول حساب حقيقي له بمبلغ كبير مهما كان واثق من نفسه

Noah
06-28-2012, 18:33
هذا هو اللى اوجب عليك انك تعمله انك تفتح الصفقات بحجم مخاطر قليلة فىا لفوركس وان يكون لديك مبلغ قليل لكى تبدأ العمل فىا لفوركس به وعلى فكرة اللى بيفتح الحساب الاول له بنسبة كبيرة من المال هو المتاجر اللى بيخسر فى الاخر الكثير

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 18:37
هذا هو اللى اوجب عليك انك تعمله انك تفتح الصفقات بحجم مخاطر قليلة فىا لفوركس وان يكون لديك مبلغ قليل لكى تبدأ العمل فىا لفوركس به وعلى فكرة اللى بيفتح الحساب الاول له بنسبة كبيرة من المال هو المتاجر اللى بيخسر فى الاخر الكثير

اكبر غلط بالفعل انك تفتح حساب بمبلغ كبير وبدون خبره راح تديره

هذا يعنى انتقام من السوق وخسارة حسابك بالكامل

قبل البدء فى فتح حساب كبير - جرب الاول نفسك فى حساب صغير ورأس مال صغير بس ارجوكم لا تخاطرووووووو بكل رأس مالكم

محمد فرغلى
06-28-2012, 20:02
بيتهيقلى مش المبلغ بس اللى بيحدد مكسبك او خسارتك اكيد العامل النفسى وخبرتك
هما اللى بيساعدوا على تحديد دا وكلها عوامل مرتبطة ببعض

sami
06-28-2012, 20:34
بما أنك مبتدئ في تجارة الفوركس فإنني أنصحك بالتعلم أولا،و بعدها يمكنك فتح حساب ديمو و تتدرب عليه ٦ أشهر على أقل تقدير إلى أن تتمكن من إكتساب المهارة و الخبرة التي تؤهلك للربح و بعدها يمكنك فتح حساب حقيقي و إيداع الرصيد الذي يناسبك

assidi saber
06-28-2012, 20:42
اخي تستثمر مبلغ بسيط لكي تستطع ان تحدد به مستواك و بعدها تقوم بايداع مبالغ كبيرة

okash
06-28-2012, 20:42
نعم تستطيع ولكن يجب ان تتبع نظام لأدارة رأس المال بحت وصارمة وقوية لكي لا تقع في اخسارة مثل انا لا تستغل اكثر من 5% من الهامش من حسابك لا تدخل في اوقات الاخبار القوية

derfcase
06-30-2012, 03:05
نعم اخي الكريم لا مشكلة في ذلك
و لكني انصحك ان تلجا الي الحساب التجريبي و تتدرب عليه فترة معينة حتي تستطيع ان تكتسب خبرة افضل في السوق و بمبالغ اعلي قد يوفرها لك الحساب التجريبي ولا تكون متاحة لديك

ymn30
06-30-2012, 03:09
انا من النوع الذى يقول لا تدخل السوق من غير معرفة ف من الطبيعى دخول السوق لابد من الخسارة فنصيحه الى كل مبتدا جنب راس مالك بعيد وستفيد جيدا من البونص الى بتكون من غير ايداع او المنتدايت مثل هذا المنتدا وبداء بستراجيه تعلمها جيدا وركز فى زوج واحد او اثنين على الاكثر وتابع هذا الزوج ونظر فى نقط الضعف والقوة فى الاسترتجيه ونصيحى ابعد عن الطمع وحديد هدف فى الدخول والخروج من السوق

xtomorrow
06-30-2012, 03:14
انا اشجعك اخي على الدخول بمبلغ صغير
هكذا ستدخل عالم الفوركس الحقيقي وانت مرتاح البال
وريتما تحس بانك متمكن من الميدان ارفع من حجم راسمالك

amrmorasamir
06-30-2012, 03:16

ممكن طبعا يباشا بس هتتعب كتير فى الاول وممكن تكسب مبالغ صغيره وتيجى تخسر كل اللى كسبته فى صفقه واحده بس
انا بقول استنه وحاول تجمع مبلغ محترم تبدأ بيه وليكن 500 او 1000 دولار

abaragh
06-30-2012, 03:21
المتاجرة بمبلغ حقيقي صغير امر ممتاز طبعا لانك ستحس بالخسارة مهما كان المبلغ صغير لانك ستحاول كسب ارباح وعدم تضييع المبلغ وتعرف معنى الخسارة الحقيقية عكس حساب الديمو الذي فيه تختلف الحالة النفسية للمضارب كونه يضع دائما في الحسبان ان الاموال الموضوعة في حسابه وهمية ولا يهمه لا الربح ولا الخسارة

fx-man
06-30-2012, 04:00
من رايي ما دام مازلت مبتدئ ضارب باستخدام البونصات او استثمر مبالع قليلة مش اكتر من 10 دولار واذا كانت نتائجك جيدة ابدأ باستثمار مبالغ اكبر
اذا وجدت ان مستواك ثابت وجيد على مدار 3 شهور او اكتر دا معناه انك وصلت لمستوى تقدر تضارب بمبالغ اكبر .

mage
06-30-2012, 04:02
بالتأكيد نعم يجب ان يكون فى البداية نسبة المجازفة فى الفوركس تكون قليلة حتى لا تتعرض للكثير من الخسائر وانت فى بداية الطريق فيكون لها تاثير نفسى كبير عليك ولا تستطيع ان تتخلص منه حينها

waleed adel
07-01-2012, 13:32
على حسب قناعتى وتجربتى انك تفتح حساب تجريبى مرة واتنين وتلاته وبنفس قيمه المبلغ اللى هتدخل بيه حقيقى
ولابد ان اول حساب حتى لو حقيقى هتخسره بس هتتعلم منه مالا تعلمته على الديمو

mhmd
07-01-2012, 13:44

تحياتي

forex man
07-01-2012, 14:13
طبعا كلما كانت راس المال كبير كل ما كان الرح او الخسارة كبيرة
وبما ان حضرتك مبتدىء منصحكش
براس مال كبير حتى تتماشى مع هذا السوق الصعب حتى اذا ما خسرت لاقدر الله تكون خسارة بسيطه
لان الخسارة وارده
تجياتى

waleed adel
07-02-2012, 13:52
تبدا دخولك بمبلغ بسيط بشرط ان تدخل النقطة بسنت يعني عليك دائما
ان تتذكر ادارةراس المال

sabre
07-02-2012, 13:56
انا رأى التجربه على فلوس حقيقه هى افضل ادوات التعليم ولاكن يجب ان يكون المال ايلى هتجرب بيه مال زائد عن احتياجاتك
وليه انت تضع مال ما تعمل مجهود بمشاركات فعاله هنا وتجرب بالبونص افضل

yassinoh
07-02-2012, 14:05
ممكن تتداول على الحقيقى الى جانب الديمو فى لتكتسب جو الحقيقى وخصوصا العامل النفسى وتستطيع ان تتدرب ان تتحكم فيه
والحساب الحقيقى هنا يبقى عن طريق البونص بدون ايداع
ولاانصحك ان تتاجر باموالك الحقيقة حتى لاتخسرها بسهولة

hossam eldeen mohamed
07-02-2012, 14:07
ههههه تجازف ايه يا راجل مش من اوللها كدة لازم تتعلم الاول وتتدرب على حساب ديمو وبالتوفيق لك

omar kapo
07-02-2012, 14:18
اعتقد ان كلما كبر الحساب كان افضل
ولكن اذا كنت تسطيع ان تدير راس مال صارمة بادارة صارمة وحازمة
فاعتقد انك الان تستطيع ان تحقق ارباح وجازف بالمبلغ
ام اذا لم تكون لديك خبرة فبدء تجريبي وابدء بالقليل
من الرصيد

elking
07-02-2012, 14:43
ههههه تجازف ايه يا راجل مش من اوللها كدة لازم تتعلم الاول وتتدرب على حساب ديمو وبالتوفيق لك

مدام مبتدئ وراس مالك صغير يبقى تجازف اازى يا باشا
انت كدة ممكن تخسر كل فلوسك فى دقيقة واحدة لان راس مالك صغير

Dentist Ahmed
07-02-2012, 19:14
انصحك بالتدريب الكافى على الحساب التجريبى ( الديمو )
هذا التدريب يساعدك على تحديد الاستراتيجيه المناسبه لك للعمل بها
كما يعلمك الصبر والالتزام وعدم التسرع والطمع
وبعدها يمكن ان تبدأ الاستثمار بمبلغ قليل لتفادى الخساره الكبيره فى حاله الخساره

magic777
07-02-2012, 19:16
طبعا كلما كانت راس المال كبير كل ما كان الرح او الخسارة كبيرة
وبما ان حضرتك مبتدىء منصحكش
براس مال كبير حتى تتماشى مع هذا السوق الصعب حتى اذا ما خسرت لاقدر الله تكون خسارة بسيطه
لان الخسارة وارده
تجياتى

اكيد طبعا لان معروف ان اول حساب للمتاجر بيكون نهايته المارجنفي اغلب الحالات وهنا المفروض ان لا يبدأ بمبلغ كبير
ممكن يخسره هنا بسبب حداثته في التعامل مع السوق وعدم تمكنه لسه من ادواته وطريقه متاجرته

Rami
07-02-2012, 19:16
تبدا دخولك بمبلغ بسيط بشرط ان تدخل النقطة بسنت يعني عليك دائما
ان تتذكر ادارةراس المال

بسنت والله سيشعر بالملل ويكره الفوركس هههههه
ذكرتنى بشركات الدعاية التى تدفع سنتيات لكل اعلان تشاهده
الافضل يبدا النقطة بعشرة سنت
تحياتى لك

fouedganb
07-02-2012, 19:36
أعتقد أنه لا يمكنك شحن ابدا حسابك قبل مرور سنة علي بدء تعلمك للفوركس ويفضل بعد هذه السنة 3 شهور ديمو بجدية لأن تجارة الفوركس في غاية الخطورة

Amany Mohamed
07-02-2012, 19:43
السلام عليكم
انا لازلت مبتدئة و اتمنى ان اتعلم الكثير و اصبح محترفة

sky44
07-02-2012, 19:51
برأيي اخي من الافضل ان لا تجازف مادمت مبتدءا حاول ان تعمل على الحساب التجريبي اكثر على الاقل 4 اشهر حتى لا تتأثر بالعامل النفسي وادا احسست بأنك مؤهل للمتاجرة الحقيقية ابدأ بمبلغ صغير و توكل على الله

Rami
07-02-2012, 19:52
أعتقد أنه لا يمكنك شحن ابدا حسابك قبل مرور سنة علي بدء تعلمك للفوركس ويفضل بعد هذه السنة 3 شهور ديمو بجدية لأن تجارة الفوركس في غاية الخطورة

سنة فترة تعليم ممتلزة للمتاجر المبتدئ
احرص على الالتزام بطريقة واحدة فى المتاجرة بعيدا عن المكابرة ضد السوق
تحياتى لك

m_fekry
07-02-2012, 19:53
اكيد البدايه بمبلغ صغير هى الأستراتيجيه التى يجب اتباعها
فى بداية التداول وقبل ذلك التدرب كثيرا على الديمو وهذا حتى
يقيس كل منا مدى تحكم مشاعره فى التداول ويتجنب الأمور السلبيه التى تفرضها عليه مشاعره
وبعد ذلك تبدأ فى التداول الحقيقى

Spiderhoof
07-06-2012, 20:15
يفضل ان تبداء حيات فى الفوركس ان تبداء باقل مبلغ
لان 95% من اصحاب الحسابات الجديده لاول مره ينتهى بها المطاف بالمرجن كول خلال فتره شهر على الاكثر

وذلك بسبب عدم الدخول وهو على القدر الكافى من العلم

memostar3
07-07-2012, 00:47

اياك و المجازفه في هذا السوق
تعلم وتعلم وتعلم وتعلم ثم تعلم
قبل ان تودع اى سنت في هذا العالم

ehab
07-07-2012, 01:15
الافضل الممارسه الجيده على التجريبى حتى تجد الاستراتجيه المناسبه لك

nada
07-07-2012, 01:34
ابعد عن الحقيقى الان ابد بحساب تجريبى حتى تكون الملمت بى الفوركس كاملن ثما افتح حساب صغير ويكون للتدرب على حساب اكبر منوا يعنى لتدرب للحساب الحقيقى الكبير

hesham1046
07-07-2012, 01:46

الاول اشتغل على اليدمو وبعد ذالك استسثمر مبلغ صغير يعنى اقل حاجة 100 دولار وبرافعة مالية 1:200 وما انصحكش يا اخى العزيز برافعة ماليةكبيرة الانك سوف تخسر
تحياتى لك

mohamed adel
07-07-2012, 02:11
انا من وجهة نظرى انك لابد ان تبدأبمبالغ ضعيفة الاول ولا داعى للمجازفة الابعد الحصول على الخبرة اللازمة
او فى حالة التحليل الفنى الجيد مع الاخبار القوية

theboy2226
07-07-2012, 15:50
هي فكرة كويسة بس ماتعملهاش قبل كام اسبوع او شهر ديمو حسب سرعتك في التعلم بعد كده كجزء من عملية التمرين افتح حساب حقيقي فيه مبلغ صغير
جرب فيه و اختبر المشاعر اثناء المتاجرة في الحقيقي و كل ما تلاقي ربحك بيزيد زود راس المال و هكذا

ahmedalex
07-07-2012, 22:14
بالفعل استخدامك المبالغ البسيطه فى البدايه تدل على انك مازلت تتعلم وتتجنب المخاطره وهذا ليس عيب هذا يعتبر بدايه جيده حتى اذا تعرضت لخسارة تكون بسيطه وحين الاحتراف فى المجال يمكنك المتاجره بمبلغ اكبر تدريجيا مع مستوى مهارتك فى المجال حتى لا تتحمل عبء كبير فى الخسارة

roka
07-07-2012, 22:23

لابد من استخدام مبالغ ضعيفة وذلك لكى تتعلم عشان لو خسرتهم مش تزعل عليهم

waleed adel
07-10-2012, 16:44
لابد انك تتدرب كويس على حساب ديمو لمدة 6 شهور على الأقل
بعد كدة ممكن تفتح حساب حقيقى ب 100 دولار كحد أقصى
وتقدر تعمل بونص من المنتدى تبدا بيه

aboualy
07-10-2012, 16:49
لابد انك تتدرب كويس على حساب ديمو لمدة 6 شهور على الأقل
بعد كدة ممكن تفتح حساب حقيقى ب 100 دولار كحد أقصى
وتقدر تعمل بونص من المنتدى تبدا بيه

اتفق معك اخى العزيز الحساب الحقيقى الاول لابد ان يكون بمبلغ صغير حتى تتعود على العمل على الحساب الحقيقى وعلى الاختلافات بين الحساب الحقيقى والحساب التجريبى ثم بعد ذلك يمكن استثمار مبلغ كبيرة بعد ان تكون اكتسبت خبرة العمل على الحساب الحقيقى

mrxr00t3d
07-10-2012, 17:21
اخي اقول لك افتح حساب ديمو و تعلم استراتيجيات
و بعدين افتح حساب حقيقي

السيد الجبالي
07-10-2012, 17:44
بتفق معاك في فتح اول حساب بمبلغ ضعيف ولكن قبل هخذا لابد من التدريب فتره كافيه علي الديمو
واعتماد طريقه معينه .. نسبع نجاحها لا تقل عن 80%
ثم الدخول الي السوق الفعلي .. بمبلغ لا يضرنا اذا خسرناه

mosghaly
07-10-2012, 18:53
من الافضل انك تجرب التحليل الفني وتحدد الاسترايجيه الي انت ان شاء الله ناوي تشتغل بيها وبعدين تبتدي بمبلغ صغير عشان بيبقي في تغير في الحاله النفسيه انك بتبقي خايف تخسر فلوسك عشان المرة ي فلوس بجد وكل لما تلاقي نفسك بتتخلص من الحاله النفسيه دي وواثق في نفسك و في الالتزام بالاستراتيجيه تقدر تكبر راس مالك وان شاء الله بالتوفيق

pimo
07-10-2012, 18:58
نعم هذا هو الحل الجيد لكي تستطيع ان تكسب الخبرة والتجربة في الفوركي يجب عليك لن تتعلم علي حساب مصغر هذا سوف يساعدك علي كسب الخبرة عندما تريد ان تدخل بحساب كبير ولا تنس التدرب علي حساب تجريبي لكي تستطيع ان تطور استراتجيتك في التداول

YesIcan
07-10-2012, 19:02
تستطيع كما قال الاخوة الكرام ان تدرب على الديمو
و في نفس الوقت تتاجر برأس مال صغير و اذا كانت هناك لا قدر الله خسائر فانها ستكون بسيطة
و المهم في هذه المرحلة هي اكتساب الخبرة

ahmed rabee
07-10-2012, 19:28
لا يا اخي ... لا تستثمر مبالغ كبيرة او متوسطه اصلا

استثمر مبلغ صغير جدا 20 ~ 30 دولار مثلا تتعلم بهم المتاجرة علي حساب حقيقي

تاخذ تاثير الانفعالات وتتعلم التحكم فيها والطمع والضغط العصبي الذي يصيبك في الحساب الحقيقي

وتري ما مدي نجاح استراتيجيتك وهل ستقدر علي الالتزام باداره راس المال ... الخ

ثم بعد ان تاخذ خبرة متوسطه يمكنك الاستثمار كيفما تشاء

mostafakamal
07-10-2012, 20:51
تجازف ايه ياعم ده السوق ده مابيرحمش لاكبير ولاصغير
اتعلم على الديمو اولا ثم استثمر باموال صغيرة اولا فترة لست بالقليلة
وحتى لو كسبت لاتحاول ان تزود المجازفة عن 10 بالمئة

sa sa
07-10-2012, 21:12
استثمر مبالغ ضئيله علشان لو خسرت ما يكنش ضغط كبير عليك وتتيأس ومن ناحيه تانيه تتعلم ولما تكتسب الخبره ابقي تاجر باي مبلغ انتي عايزه

lesa
07-10-2012, 21:13
فى البداية انا افضل التأنى وعدم المخاطرة .. يجب على المتداول ان يأخذ الوقت المناسب للتعلم الجيد .. وان لا يتسرع فى المخاطرة باموالة .. يمكن البدء بمبالغ صغية حتى تتاكد من مستواك وقدراتك على التداول .

naitsi
07-10-2012, 21:18
السلام عليكم
المجازفة تعنى عدم الخبرة وعدم دراسة الموقف وانا اتمنى ان تتاجر ولا تجازف لأن الاموال التى تخسرها ستؤثر عليك جدا بالسلب فانصحك بأن تدرس جيدا وتضع خطتك وتمشى عليها ولا تخالفها مهما كانت الاسباب

madoxegy
07-10-2012, 21:24
الصبر والربح القليل خير من التسرع وخسارت كل اموالك
فانت ان جازفت وخطرت باموالك سوف تخسر وتكره الفوركس الى الابد

m_fekry
07-10-2012, 21:32
طبعا المفروض انك تعمل كده وده بعد ماتكون تدربت على الحساب التجريبى كويس وبعدها ابدء بحساب قليل ومع الوقت
لو لقيت الموضوع ماشى معاك كويس زود المبلغ

okash
07-11-2012, 00:19
نعم ممكن جدا وشيء عادي وافضل لك ان كنت غير متكمن من الفوركس ولكن انصحك بالتداول على حساب تجريب اولا لكي تبتعد عن الخسارة

kingman
07-11-2012, 00:53
لا يا اخي ... لا تستثمر مبالغ كبيرة او متوسطه اصلا

استثمر مبلغ صغير جدا 20 ~ 30 دولار مثلا تتعلم بهم المتاجرة علي حساب حقيقي

تاخذ تاثير الانفعالات وتتعلم التحكم فيها والطمع والضغط العصبي الذي يصيبك في الحساب الحقيقي

وتري ما مدي نجاح استراتيجيتك وهل ستقدر علي الالتزام باداره راس المال ... الخ

ثم بعد ان تاخذ خبرة متوسطه يمكنك الاستثمار كيفما تشاء

وافضل شئ مع هذه المبالغ البسيطة ان يكون البونصات ومنتديات البونص على المساركات افضل شئ فى هذه الحالة لتكوين راس مال يبتدى به بدل حتى مايودع فى البداية

HUSSENEY
07-11-2012, 01:08

من الممكن ان يبدء المستثمر فى الفوركس بمبلغ صغير ويحقق منه مكاسب جيده ولكن لابد من ان تتعلم جيدا اساليب التعامل فى الفوركس واتباع استراتيجيه جيده وان تعرف مبادىء التحليل الفنى والتحليل الاساسى حتى تستطيع ان تحقق هدفك

okash
07-11-2012, 11:24
لما لا لطالما انت ماز لت مبتدىء في الفوركس ولا يوجد لديك خبرة ولكن ابدأ بالمال الحقيقي عن طريق هذا المنتدى اجمع المال من التعليق وابدأ فيهم

العوامى
07-11-2012, 11:36
السلام عليكم
يستحسن ان تبدأ على الديمو بالمبلغ الذى تنوى المتاجرة به وبنفس الرافعة التى تنوى اتخاذها
حتى تتعود على الجو العام وعندما تبدأ على الحقيقى مهما كان راس مالك كبير ابدأ بعقود صغيرة اولا حتى ترى انك اتقنت اللعبة
تحياتى

Mohamed90
07-11-2012, 11:57
السلام عليكم اخي الاستثمار المال في الفوركس يحتاج للخبرة و تجربة كافية
لدخول هذا البحر الواسع جدا و انصحك باالزام الحساب تجربي للمدة كافية للتاقلم و استفادة

okash
07-11-2012, 20:07
هذا المنتدى فيه افضل ميزة وجدتها في الانترنت ، مال حقيقي تتداول فيه وفي نفس الوقت تتعلم ، لماذا تبدأ في مال حقيقي وصغير لطالما انت تستطيع جنيهع من هذا الموقع

magic777
07-11-2012, 20:33
هذا المنتدى فيه افضل ميزة وجدتها في الانترنت ، مال حقيقي تتداول فيه وفي نفس الوقت تتعلم ، لماذا تبدأ في مال حقيقي وصغير لطالما انت تستطيع جنيهع من هذا الموقع

طبعا الحمد لله ده نعمه من عند ربنا زمان على ايامي كنت لازم اودع من مالي وطبعا بتكون ودائع صغيره مصيرها المرجنه
لكن الحمد لله ربنا حل المشكله دي من عنده وباقي علينا هنا اننا نجتهد ونركز على التعلم واكتساب الخبره علشان نحقق احلامنا

ma90do
07-11-2012, 20:36
عليك بالتعلم والاستفاده من اسرار واستراتيجيات الاخرين وتجريبها علي حساب ديمو ثم كبر رأس مالك من خلال نشاطك في المنتدي واصبر والصبر مفتاح الفرج ثم ابدئ برائس مال البونص وستنجح ان شاء الله

kingman
07-11-2012, 23:02
من الممكن ان يبدء المستثمر فى الفوركس بمبلغ صغير ويحقق منه مكاسب جيده ولكن لابد من ان تتعلم جيدا اساليب التعامل فى الفوركس واتباع استراتيجيه جيده وان تعرف مبادىء التحليل الفنى والتحليل الاساسى حتى تستطيع ان تحقق هدفك
هو بفضل الله المتاجر لو استطاع ان يكون خبرة جيدة على الديمو ويتعلم ويدرب وقت كافى فأى حساب على الحقيقى هيقدر ينميه ويكبره ليصير حساب يعتمد عليها

revenge
07-11-2012, 23:19
مبالغ صغيره طبعا و تدخل لوت صغير جدا

مش مهم تكسب في الاول الاهم انك تتعلم صح و تعرف تكسب ازاي مهما كان المكسب قليل

HUSSENEY
07-11-2012, 23:44
خليك مع المنتدى هنا وشارك
واكسب حساب بونص
وساعتها المكسب هتستفيد بى والخسارة بعيدة عنك

ahmed saleh
07-11-2012, 23:49

انا لا اعتقد انة من الممكن ان تتاجر بحد ادنى 25 دولار هذا مبلغ قليل جدا
لكى تحقق منة ربح جيد فى اليوم على الاقل لذلك انا ارى انة يجب على الاقل 100 دولار لكى تقدر ان تفتح نقطة معقولة وجيدة بلنسبة راس مالك

mohamed yossef
07-12-2012, 00:06
طبعا اخى الكريم لا ينصح المبتدىء فى ذلك السوق فى بداية عهده بالفوركس ان يقوم بالمضاربة بمبلغ كبير ولكن من تالممكن ان تبدأ بالمضاربة على 100 دولار
او 150 دولاتر حسب مقدرتك المهم انى عايز اقولك المهم
لانى اكتشفت حاجة جميلة جدا الا وهى عندما تقوم بالدخول فى صفقة سواءا حققت ارباح او لم يوفق المولى عز وجل فانى انصحك
بان يكون بجانبك بعد ان تغلق صفقتك بدراسة تلك الصفقة وتكتب فى اجندة خاصة بك ما قمت به من اخطاء فى تلك الصفقة
لن ترى نتيجة ذلك الا بمرور الوقت
ضع اخطاءك امامك بعد اغلاق صفقاتك وتحدث معها
تقبل تحياتى

mage
07-12-2012, 03:04
طبعا اخى الكريم لا ينصح المبتدىء فى ذلك السوق فى بداية عهده بالفوركس ان يقوم بالمضاربة بمبلغ كبير ولكن من تالممكن ان تبدأ بالمضاربة على 100 دولار
او 150 دولاتر حسب مقدرتك المهم انى عايز اقولك المهم
لانى اكتشفت حاجة جميلة جدا الا وهى عندما تقوم بالدخول فى صفقة سواءا حققت ارباح او لم يوفق المولى عز وجل فانى انصحك
بان يكون بجانبك بعد ان تغلق صفقتك بدراسة تلك الصفقة وتكتب فى اجندة خاصة بك ما قمت به من اخطاء فى تلك الصفقة
لن ترى نتيجة ذلك الا بمرور الوقت
ضع اخطاءك امامك بعد اغلاق صفقاتك وتحدث معها
تقبل تحياتى

جيد بالفعل ات يتم البدأ فى الفوركس 100 $ فقط لان هذا المبلغ جيد جدا للبدأ فى الفوركس ومن خلاله يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة وفى وقت جيد وفى نفس الوقت تتعلم الفوركس جيدا ويمكنك ان تجرب ادارة المال

gemyyy
07-12-2012, 03:41
لازم لو هتبدا انك تبدا بمبلغ صغير فى الاول علشان تاخد خبرة ومنها تكون بتجرب حاجة جديدة ولقدر الله لو خسرت متكونش الخسارة كبيرة

ehab
07-12-2012, 03:43
من الممكن ان يبدء المستثمر فى الفوركس بمبلغ صغير ويحقق منه
مكاسب جيده ولكن لابد من ان تتعلم جيدا اساليب التعامل فى الفوركس

thestarboy
07-12-2012, 15:33
انت حاول تتعلم الاول كويس يا اخي وتتدرب علي الديمو
وبعدين افتح حساب وعيش واتدرب عليه وخلي بالك من اداره راس المال

swingawy
07-13-2012, 04:36
يمكنك
بكل تاكيد ان تبدا استثمارك بمبلغ بسيط بشرط ان تدخل النقطة بسنت يعني عليك دائما ان تتذكر ادارة راسمالك مهما كانت قيمتة .
و عندما تتاكد ان ارباحك اكبر من خسائرك يمكن لك ان تشحن حسابك حسب استطاعتك

ehab
07-14-2012, 01:28

من الممكن ان يبدء المستثمر فى الفوركس بمبلغ صغير ويحقق منه مكاسب جيده
ولكن لابد من ان تتعلم جيدا اساليب التعامل فى الفوركس واتباع استراتيجيه
جيده وان تعرف مبادىء التحليل الفنى والتحليل الاساسى

delpi
07-14-2012, 01:31
بالمتاجرة على الديمو لمدة كافية الى ان تتمرس على استراتيجيتك ومن بعدها الانتقال للحقيقي والحقيقي كذلك يختلف ففي البداية يجب عليك البدا بحساب صغير تتحمل خسارته كليا

kingman
07-14-2012, 02:39
انا لا اعتقد انة من الممكن ان تتاجر بحد ادنى 25 دولار هذا مبلغ قليل جدا
لكى تحقق منة ربح جيد فى اليوم على الاقل لذلك انا ارى انة يجب على الاقل 100 دولار لكى تقدر ان تفتح نقطة معقولة وجيدة بلنسبة راس مالك

طبعا المشكلة فى راس المال هو مدى تقبل المتاجر لأرباحه بناءا على ادارة راس المال فمن المناسب ان يتاجر المتاجر براس مال يناسب يحقق له الربح الذى يرضى به مع ادارة راس مال وربنا يوفق الجميع