PDA

View Full Version : كيف بدأت رحلتك الفوركسيه؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

thestarboy
07-04-2012, 19:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كلنا في البدايه اتعلمنا وفيه مننا اللي اعتمد علي توصيات شخص معين ومننا اللي اعتمد علي اداره راس المال من شخص

وفيه حاليا حسابات البام ياتري انت بدأت ازاي رحلتك في الفوركس وشايف بدايتك كانت ازاي؟

elzeel
07-04-2012, 20:03
بداتها من خلال صديق لى هو اللى دعانى للمنتدى ودعانى انى ادخل للفوركس لانه عارف انى مهتم بالامور الربحيه
ولكن مبداتش تجاره واول تجاره هتكون ليا بالمنتدى هنا ان شاء الله اول مايتوزع البونص

roka
07-04-2012, 20:07

كلنا في البدايه اتعلمنا وفيه مننا اللي اعتمد علي توصيات شخص معين ومننا اللي اعتمد علي اداره راس المال من شخص

وفيه حاليا حسابات البام ياتري انت بدأت ازاي رحلتك في الفوركس وشايف بدايتك كانت ازاي؟

بدات رحلتى مع الفوركس من خلال صديق لى عرفنى على هذا السوق وشرح لى كل ما يتعلق بيه وبدات انا اجمع معلومات لكى اتعلم اكثر

thestarboy
07-04-2012, 20:12
اها يعني انت لسه عارفه قريب؟وهتبدأ بالبونص ان شاء الله
طيب انت خدت وقتك في التعلم
وبالتوفيق ليك ان شاء الله في رحلتك

---------- Post added at 05:12 PM ---------- Previous post was at 05:11 PM ----------

وانت يا روكا بدأت رحلتك ولا لسه في مرحله التعلم؟
ونواي تبدأ بالبونص بردوا ولا نااوي ع اليه؟

memostar3
07-04-2012, 20:14

انا بدات من سنتين وعمرى ما اعتمدت غير على تحليلي وفقططططططط

sabre
07-04-2012, 20:18
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا بدات بالمتا جرة بنفسى
ولاكنى خسرت كثيرا بسبب المتاجرة على عدم علم جيد وتعليم جيد للسوق وبرنامج التداول

sky44
07-04-2012, 20:21
بدأة رحلتي الفوركسية من خلال احد المنتديات حينما استهواني الفضول الى احد اقسامح الخاصة بالربح عبر الانترنت فتعرفت على معنى الفوركس في احد المواضيع التي وضعها احد الاعضاء حينها بدأ الشغف و حب الفوركس

ymn30
07-04-2012, 20:22
السلام عليكم
رحلتى مع الفوريكس من حوالى 5سنوات تعلمت على حساب الديمو وبعد كدة كنت بنتظر البونص حتى احصل عليها الى بدون ايداع حتى اختبر الحساب الحقيقى وكيف هتعامل معاة وبعد فترة تم الايداع واكيد اتصفر وبعدين تم ايداع مبلغ اكبر وتانى مرة اتصفر وبعد كدة الحمدلله الايداع الثالث كان مبلغ اكبر وماذال شغال وعملت منه مكاسب مرضية

thestarboy
07-04-2012, 20:33
انا بدات من سنتين وعمرى ما اعتمدت غير على تحليلي وفقططططططط

بالتوفيق ليك ياغالي
طيب بدأت بعد اد ايه من التعلم؟
وبدأت بحساب كبير ولا بحساب صغير للتدرب

---------- Post added at 05:31 PM ---------- Previous post was at 05:31 PM ----------

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا بدات بالمتا جرة بنفسى
ولاكنى خسرت كثيرا بسبب المتاجرة على عدم علم جيد وتعليم جيد للسوق وبرنامج التداول

ربنا يعوضك يا اخي ان شاء الله
وياتري دلوقتي اتعلمت كويس وناوي تكمل رحلتك ؟

---------- Post added at 05:32 PM ---------- Previous post was at 05:31 PM ----------

بدأة رحلتي الفوركسية من خلال احد المنتديات حينما استهواني الفضول الى احد اقسامح الخاصة بالربح عبر الانترنت فتعرفت على معنى الفوركس في احد المواضيع التي وضعها احد الاعضاء حينها بدأ الشغف و حب الفوركس

تمام يا اخي وياتري فتحت حساب حقيقي ولا لسه واتعرفت علي الفوركس من امتي؟
وناوي تكمل تعلم فيه ولا ايه؟
وبالتوفيق ليك

---------- Post added at 05:33 PM ---------- Previous post was at 05:32 PM ----------

السلام عليكم
رحلتى مع الفوريكس من حوالى 5سنوات تعلمت على حساب الديمو وبعد كدة كنت بنتظر البونص حتى احصل عليها الى بدون ايداع حتى اختبر الحساب الحقيقى وكيف هتعامل معاة وبعد فترة تم الايداع واكيد اتصفر وبعدين تم ايداع مبلغ اكبر وتانى مرة اتصفر وبعد كدة الحمدلله الايداع الثالث كان مبلغ اكبر وماذال شغال وعملت منه مكاسب مرضية

بالتوفيق يا اخي وان شاء الله من مكسب لاخر
طيب ياتري اتعلمت منين وكنت بتداول باستراتيجيه ولا كنت بتحلل بنفسك

kingman
07-04-2012, 21:11
انا بداتها عن طريق التعرف على الفوركس فى احد اقسام المنتديات الربحية فى بعض المنتديات وكنت مهتم ان اتعرف على هذا السوق وكنت اطالع المواضيع حتى شدنى التعرف على المزيد وقرات بعض الكتب ودخلت السوق

ابو محمد
07-04-2012, 21:18
بدأت رحلتي الفوركسية عندما كنت
ابحث عن عمل فرايت صديق لي ودلني على الفوركس

konine
07-04-2012, 21:29
أنا بدأة تعلم فوركس قبل سنة تقريبا ولكني كنت قد عرفته قبل 3 سنواة
و لكني لم أعرف سبب عدم دخولي له المهم أنا أعتمد على نفسي فقط
الله كريم

tarek22
07-04-2012, 21:37
بالنسبة لي كانت بدايتي صعبة مع الفوركس
حيث فقدت 8 حسابات حقيقية
فادى بي الى ترك الفوركس لمدة طولة
والان انا على استعداد لتغير الوضع

gemmy
07-04-2012, 23:57
انا بدات رحلتى فى عالم الفوركس من خلال صديق غالى جدا بالنسبالى شرحلى اساسيات التجارة دى شرح موجز و كافى وعطانى ومازال يعطينى نصائح على طول
و حطنى على الطريق الصحيح للتعلم و الممارسة على حسابات الديمو و بعد كدة سابنى بقى و انا كملت الطريق
:)

Missa
07-05-2012, 01:19
بدات رحلتي الفوركسية عن طريق صديق محترف في الميدان لسنتين
و اتمنى ان استفيد من خبرته في الميدان

ma90do
07-05-2012, 01:21
انا بدئت مع موقع تداول الي وخسرت نصف اموالي واتجهت الي منتدي واتبعت شخص يعطي توصيات اشتغلت معه عوضت رائس مالي كاملا ولكن خسرت معه رائس مالي لاني كنت مختار الشخص الخطأ

Rami
07-05-2012, 01:24
الرلة بدات بمبلغ مالى بسيط ثم دخول وخروج عشوائى
فى الصفقات ادت للخسارة وعدم الربح
تحياتى لك

ma90do
07-05-2012, 01:27
الرلة بدات بمبلغ مالى بسيط ثم دخول وخروج عشوائى
فى الصفقات ادت للخسارة وعدم الربح
تحياتى لك

هذا حدث كثيرا يتوجب عليك الالتزام بقواعد الفوريكس والمتابعه بحسابات تجريبية حتي تتقن هذا المجال حتي تكون قادر علي اداره فعليه للبونص وتحقيق منه ارباح كثيره بمشيئة الله

Rami
07-05-2012, 01:28

بالفعل الحاجة ام الاختراع
فعند الضيق تجد الفرج ممكن تكون منه مصدر رزق لكن بعد التعلم الكافى
تحياتى لك

compaq0
07-05-2012, 01:28
انا بدات عن طريق بونص كانت بتعطيه احد شركات الوساطه و نجحت فى تحويل 25 الى 60 ثم خسرتهم فاعتقدت ان الموضوع كله لعبه حظ و توقع جيد ادركت بعد ذلك ان الموضوع مختلف تماما

Rami
07-05-2012, 01:29

بالفعل الحاجة ام الاختراع
فعند الضيق تجد الفرج ممكن تكون منه مصدر رزق لكن بعد التعلم الكافى
تحياتى لك

كريم
07-05-2012, 01:34
بدات الفوركس عن طريق اهتمامي بالربح عن طريق الانترنت و قعدت اشتغل في عدة مجالات

و بحثت اكتر الى ان عملت بالفوركس و انا اللي تاجرت بدون اي مساعده لكن وقعت في اخطاء و بحمد

الله اتعلمت منها و الله يوفق الجميع

eng2012
07-05-2012, 01:38
انا شايف ان مش عيب اننا نبدا بالاعتماد على توصيات الغير ولكن علينا ان نتعلم جيدا من اين اتت هذه التوصيات حتى نستطيع ان نتوقع بعد ذلك الاتجاه الصحيح للسوق

thestarboy
07-05-2012, 02:23
اغلب اللي دخل هنا قال عن طريق صديق ومنتديات جميل جدا طيب بالنسبه للتداول كان كويس معاكم ياشباب؟
ولا كان فيه حذر في التداول وكده؟وبعد كده بقي فيه جرأه في التداول؟

fx-man
07-05-2012, 04:21
انا بدايتى فى اول سنة فى الفوركس كنت اعتمد على غيرى انتقل من تحليلات الى توصيات والحصيلة كلها خسارة بس الحمد لله مش كتير
حسيت انى على الطريق الصح فى الفوركس اول ما بدات ابحث على استراتيجيات واحاول اعمل استراتيجية خاصة بيا واعتمد على نفسى

thestarboy
07-05-2012, 12:50
انا بدايتى فى اول سنة فى الفوركس كنت اعتمد على غيرى انتقل من تحليلات الى توصيات والحصيلة كلها خسارة بس الحمد لله مش كتير
حسيت انى على الطريق الصح فى الفوركس اول ما بدات ابحث على استراتيجيات واحاول اعمل استراتيجية خاصة بيا واعتمد على نفسى

بالتوفيق ليك يااخي واتمني تكون لقيت الاستراتيجيه المناسبه ليك من خلال تجربتك الجميله في سنتك الاول
ومن خلال تجريبك للاستراتيجيات تكون استنتجت استراتيجيتك الخاصه في التداول وتكون مربحه

yassoo011
07-05-2012, 12:57
انا بدات بحساب تجريبي ثم حقيقي
وبدأت الحقيقي بحسابات بونص من شركات متعددة
ثم بدأت بالايداع والمتاجرة في انستا
وها انا الان بالمنتدى

derfcase
07-05-2012, 13:41
بدات رحلتي منذ حوالي اربع سنوات
بالاعتماد علي توصيات مدفوعة الاجر من احد المواقع الموجودة علي الشبكة

yassinoh
07-05-2012, 13:51
رحلتي الفوركسية بدأت
في وقت دخول قانون السوبا حيز التنفيد
فتم إغلاق معظم الشركات الربحية المعتمدين عليها
ولم يبقا إلا سوق الفوركس للبدأ فيه وكانت بدايتنا فيه كفريق

magic777
07-05-2012, 18:15
انا بدأتها بمتابعه توصيات اصدقاء ليا هنا في المجال وتعلمت منهم الاساسيات وحجم العقد واداره راس المال
وكنا مجموعهمع بعض لكن للأسف مافيش حاجه بتدوم زي ما احنا عارفيين ومنهم من ساب المجال ده نهائي ومنهم من كمل معانا ولكن لوحده
وانا كملت المشوار لوحدي بعدها

osama shaban
07-05-2012, 18:18
بدات رحله الفوركس عن طريق كورس في احد المركاز المتخصصه ثم من الانترنت في المنتديات والمواقع
قعد فتره طويله حتي علي حساب تجريبي حتي توصلت الي استراتجيه نسبه ناجحها مضمونه

safiforex
07-05-2012, 18:20
انا بدأتها بمتابعه توصيات اصدقاء ليا هنا في المجال وتعلمت منهم الاساسيات وحجم العقد واداره راس المال
وكنا مجموعهمع بعض لكن للأسف مافيش حاجه بتدوم زي ما احنا عارفيين ومنهم من ساب المجال ده نهائي ومنهم من كمل معانا ولكن لوحده
وانا كملت المشوار لوحدي بعدها

و انا كذلك اخي الكريم كنت باستفيد من توصيات اخ كريم من منتدى معروف و بعدها دخلنا في مجموعة كانت مذهلة بشكل ملحوظ لانه ضمت اخرين لهم خبرة
و لكن لم تفتني الفرصة لهذا فانا قمت بالاستفادة منهم جميعا فجزاهم الله خيرا ، استفدت منهم كثيرا في التطوير لاستراتيجية خاصة بي ،
و هذا ما كان له فضل كبيرعلى حتى اصبحت انا كذلك احلل معهم و جميل انك بتتعلم و بتدي للناس
فهذا يعطي امل كبير للواحد ان يطور نفسه للاحسن

Amany Mohamed
07-05-2012, 18:25
السلام عليكم
رأيت اصدقائي يتحدثون عن الفوركس و كنت لا ارع اي شئ عنه
لكن انا الان اتعلمه كي امتهنه و اعمل فيه

تامر
07-05-2012, 19:10
بداتها من خلال صديق لى هو اللى دعانى للمنتدى ودعانى انى ادخل للفوركس لانه عارف انى مهتم بالامور الربحيه
ولكن مبداتش تجاره واول تجاره هتكون ليا بالمنتدى هنا ان شاء الله اول مايتوزع البونص

انا بدات بحساب تجريبي ثم حقيقي
الإحتراف والإثارة والفوركس ء هم الثلاثة أشياء التى تبنى عليهم مسابقة "المتداول المحظوظ". ومما لاشك فيه أن دالك الحساب يعطى جميع المتداولين الفرصة لتحسين مهاراتهم فى التداول بدون أى مخاطرة ويوماً بيوم وفى كل مرة يصبح المتداول قريباً من الفوز

thestarboy
07-05-2012, 19:42
تمام ياشباب ربنا يوفقنا جميعا يارب في المجال ده وان شاء الله بالتوفيق ليكم
واتمني كل واحد يقةلنا تجربته كانت كويسه ولا كانت مش اد كده

husamart
07-05-2012, 19:59
انا رأيت والد زوجتي يتلعم على الديمو لفترة ورأيت الشارت وهو جالس امامه لفترات طويلة
وزاد فضولي وسألته واجابني بمعلومات مقتضبة عن السوق
وذهبت الى المواقع حين عرفت عنه القليل طمعا في معرفة الكثير
وتعلمت الى يومي هذا

waleed adel
07-06-2012, 04:22
كل بدا بطريقه معينه ولكن المهم مابعد البدايه لابد من التعلم والتدرب الجيد
ومتابعه السوق باكمله والاطلاع على ماهو جديد

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 04:55
انا رأيت والد زوجتي يتلعم على الديمو لفترة ورأيت الشارت وهو جالس امامه لفترات طويلة
وزاد فضولي وسألته واجابني بمعلومات مقتضبة عن السوق
وذهبت الى المواقع حين عرفت عنه القليل طمعا في معرفة الكثير
وتعلمت الى يومي هذا
افرح احيانا عندما اسمع ان الكبار يستمتعون بالسوق مثلما نفعل نحن الشباب
واحب ان استمع اليهم فهم دائما لديهم خبرات لن نصل اليها بعد سنوات كثيرة قد نكتسبها منهم في ايام

mohamed hamdy
07-06-2012, 05:14
انا عن نفسي بدات هذه الرحلة عن طريق
صديق لي من كتر حبه للفوركس قلت ادخل اشوفايه الكلام وحتى الان اطمح ان احقق حلمى

magic777
07-06-2012, 19:52
افرح احيانا عندما اسمع ان الكبار يستمتعون بالسوق مثلما نفعل نحن الشباب
واحب ان استمع اليهم فهم دائما لديهم خبرات لن نصل اليها بعد سنوات كثيرة قد نكتسبها منهم في ايام

هو طبعا اننا الافضل هنا اننا نتعلم من اللي سبقونا في المجال خاصه من لهم تجارب ناجحه ومحاوله الاستفاده القصوى منهم
ومعرفه نصائحهم لنا لعدم تكرار اخطاؤهم السابقه والبدء مما انتهوا عنده علشان نكون احسن في المستقبل ونقدر نعمل حاجه جديده

ehab
07-08-2012, 04:26
عرفت الفوركس من صديق ليا عرض عليا العمل فى الفوركس لكى اتربح منه
وهوا الان يعلمنى العمل فى هذا المجال بالاضافة ان هذا المجال مجال دراستى ولم يقتصر على تعليم صديقى
لى بل ابحث فى الكتب والفيديوهات لكى اتعلم وان شاء الله احقق الربح الى بخلم بية

thestarboy
07-09-2012, 01:53
وهوا الان يعلمنى العمل فى هذا المجال بالاضافة ان هذا المجال مجال دراستى ولم يقتصر على تعليم صديقى

بالتوفيق يا اخي وان شاء الله تحقق الربح اللي بتحلم بيه انت وكل الاعضاء
واتمني لو تقولنا مجال دراستك ايه؟وانت في المجال ده بقالك فتره اد ايه؟

magic777
07-10-2012, 00:52

يعني ايه مجال الفوركس مجال دراستك اعتقد مافيش كليه او معهد متخصص للفوركس
يمكن انت تقصد هنا انك متفرغ لدراسه الفوركس ومعتبره انه مجال دراستك حاليا
قبل ما تتاجر حقيقي عليه صح كده

yara
07-10-2012, 01:00
قد استمعت من اصدقائي عن الفوركس وكم هو ممتع ومربح وقد علمني عليه احد الاصدقاء وقد وجدت الفوركس مجال مفيد ومصدر للدخل واحاول استغلال وقت فراغي عليه

ymn30
07-10-2012, 01:02
انا كنت بضارب فى البورصة المصريه انا من عشاق البورصة وخسارت خسارة بالغة فى ازمه 2008 وبعدها خرجت من البورصة وقولت اجرب الفوريكس يمكن ارجع بعض ماخسرته فيها خصوصا انى كنت كل شويه ادخل على حساب تجريبى اجرب عليه واخرج تانى

emanahmed
07-10-2012, 01:13
بدات هذه الرحلة عن طريق

صديق لي من كتر حبه للفوركس قلت ادخل اشوفايه الكلام وحتى الان اطمح ان احقق حلمى وربنا معنا كلنا

thestarboy
07-10-2012, 02:12
يعني ايه مجال الفوركس مجال دراستك اعتقد مافيش كليه او معهد متخصص للفوركس
يمكن انت تقصد هنا انك متفرغ لدراسه الفوركس ومعتبره انه مجال دراستك حاليا
قبل ما تتاجر حقيقي عليه صح كده

فعلا يا اخي معاك حق انا مش سمعت عن ان الفوركس مجال دراسه قبل كده
ممكن يكون كاقتصادي وكده انما معتقدش ان الفوركس تخصص

waleed
07-10-2012, 12:58
انا بدايتى كانت عن طريق صديق لى وان كنت مش مقتنع فى البداية
الا اننى اقتنعت واصبحت ادعوا الاخرين الى الانضمام وذلك لكى تعم الفائدة

king
07-10-2012, 13:06
البدايه كانت اولا بالتعلم واكتساب الخبره ثم التدريب الجيد فى حساب تجريبى وجنى الارباح وبعد ذالك قمت بالمتاجره فى البدايه كنت اخسر ولكن معا الوقت كنت احقق ارباح جيده للغايه واسعى الان الى ان ارتقى بمستواى المهارى فى السوق لان ذالك يحقق لى الاهداف المخطط لها دائما

Desperate
07-10-2012, 14:15
بدأت بالتعلم عن طريق دورة مجانية مقدمة من احدى الشركات
وفتحت حساب حقيقى بقيمة بسيطة لاتباع توصيات شخص ما عليه اثناء التعلم
لتوفير مبلغ ابدا به بعد الانتهاء من التعلم
ولكن توصيات لم تكن ناجحة وخسرت الحساب ولكنى بعدها تعلمت ادارة راس المال من ذلك الموقف

ahmed saleh
07-10-2012, 14:19
انا كنت عايز اعرف اية حسابات البام دة لانى مش فاهمها
وانا بدات الفوركس من خلال احد اصدقائ عملنى الفوركس وبدات المشوار من هنا وربنا كرم وبدنا نتاجر ونكسب الحمد لله

KOGI
07-10-2012, 14:26
انا بدات عن طريق صديق بس هو مشرحليلش كتير فى الفوركس هو ادانى فكرة بسيطة عنها وبعتلى كتاب اسمه فوركس العرب ده فيه شرح من البداية للاحتراف وبصراحه ساعدنى كتير اوى وبعدها شوفت فديوهاتو اتعلمت ديمو لحد ما اخدت خبره معقوله وبدات الحمدلله بحساب حقيقى
تقبل مرورى اخى الكريم

salah.bmw
07-10-2012, 14:51
بصراحة انا اتعلمت على الديمو وكنت احقق نتائج رائعة
بس لما حولت على الحقيقي لاقيت انو في فرق كبير من الديمو والحقيقي
وما وصلت لخبرتي الحالية الا بعد خسارات فادحة
لكن 90 بلمية من خساراتي هي عبارة عن ارباح حصلتها من الفوركس

theboy2226
07-10-2012, 15:09
انا عرفت الفوركس من احدي المنتديات بالصدفة لما كنت مركز علي شركات الاعلانات
و بدات بحساب بونص 15دولار و بما ان انا كنت مبتدئ كنت بعتمد علي توصيات المنتديات و بعضها نفعني و بعضها خسرني كتير لكن دلوقتي انا طبعا بحلل السوق و عمل توصياتي

elking
07-10-2012, 15:12
بدات رحلتى ببونص كان 8 دولار ولانى مكنتش اتعلمت كويس وكنت مستعجل عالشغل خسرتهم ف نفس ساعة تقريبا ههههههههه

naitsi
07-10-2012, 15:16
السلام عليكم
انا بدايتى فى اول سنة فى الفوركس كنت اعتمد على غيرى انتقل من تحليلات الى توصيات والحصيلة كلها خسارة بس الحمد لله مش كتير حسيت انى على الطريق الصح فى الفوركس اول ما بدات ابحث على استراتيجيات واحاول اعمل استراتيجية خاصة بيا واعتمد على نفسى

abanoub
07-10-2012, 16:06
انا كنت زمان شغال في حاجة اسمها البكس او البي تي سي وهي شركات الضغط على الاعلانات.... وكنت اسمع عن الفوركس واسمع انه بيجيب ربح عالي ومعرفش اي حاجة عنه تانية
بعد كده سمعت عن واحد اسمه هيثم الشامي انه بياخد الفلوس ويشغلها في الفوركس ويدي ارباح عالية
وبعد كده هيثم ده نصب وسرق فلوسنا كلنا وضاعت كل الفلوس اللي انا عملتها من البكس
وبعديها قررت اتعلم الفوركس بنفسي وبالفعل اتعلمته والحمد لله

mrxr00t3d
07-10-2012, 16:09
انا بدأت بالفوركس كوبي لكن باستعانة خبراء و لهم خبره بهدا المجال اكثر من سنوات
و طبعا بعد دلك اعتمدت على تحليلاتي

aboualy
07-10-2012, 16:11
ان بداءت رحلتى مع الربح من النت مع شركات الربح من الضغطات والايميلات
وبعد كده سمعت عن الفوركس والاربح الكبيرة الى ممكن احققها عن طريق الفوركس وحاولت اكتر من مرة فى الفوركس وكان كلهم عن طريق البونص ولكن كانت النتيجة دائما بتكون خسارة وقد دفعنى هذا الى ترك الفوركس لفترة طويلة ثم عغدت اليه من شهور واخيرا استطعت تحقيق ارباح معقولة عن طريق بونص المنتديات وان شاء الله استمر

mohamed eldamnhorey
07-10-2012, 16:23
بدات رحلتى ببونص كان 8 دولار ولانى مكنتش اتعلمت كويس وكنت مستعجل عالشغل خسرتهم ف نفس ساعة تقريبا ههههههههه

المبلغ ده صغير جداً ياغالى اكيد لازم تخسره بسهوله جداً

ممكن تبدأ بــ100 دولار

مبلغ مناسب الى حد ما ممكن تقدر تتاجر بيه

ZOUHAIR_ZIZO28
07-10-2012, 16:25
السلام عليكم
بدأة رحلتي الفوركسية من خلال احد المنتديات حينما
استهواني الفضول الى احد اقسامح الخاصة بالربح عبر الانترنت

sendrala ahmed
07-10-2012, 16:32
بدأت رحلتى مع الفوركس منذ ان سمعت عنه ولكننى وقتها لم اكن استطيع ان اعرف عنه اكثر لضيق الوقت ولكن بدأت منذ فتره قريبه اعرف اكثر وابحث عن معلومات تفيدنى فى هذا المجال

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 16:41
بدأت رحلتى مع الفوركس منذ ان سمعت عنه ولكننى وقتها لم اكن استطيع ان اعرف عنه اكثر لضيق الوقت ولكن بدأت منذ فتره قريبه اعرف اكثر وابحث عن معلومات تفيدنى فى هذا المجال
ربنا يوفقك اختي الكريمة واكتر حاجة رخمة ف المجال ده هو الوقت
لانه محتاج بعض الوقت للتعلم والمتابعة والاغلبية مش عندهم الوقت ده
وانا فعلا كنت منشغل الفترة الماضية بيه لكن دلوقتي الحمد لله الموضوع بقا احسن شوية لان الوقت بقا فاضي عندي

kero
07-10-2012, 16:43
انا قررت الدخول لسوق الفوركس بعد ان فشلت فى تحقيق الربح من مجالات الربح المختلفى على الانترنت اقصد النصب المختلفة زى البى تى سى والهايب
وطبعا تعرضت للنصب فقررت اعتمد على نفسى ولسه بقول ياهادى واتعلمت من الفيدوهات

Noah
07-10-2012, 19:03
لقد بدأت العمل فىا لفوركس منذ فترة طويلة جدا واعتقد انها منذ عامين تقريبا والى الان اعتقد اننى فى مرحلة المبتدئين فى الفوركس ولم اصل بعد الى المرحلة الانتقالية الجدية التى اعتبر نفسى فيها من الخبراء فى السوق

yamiyugi
07-10-2012, 19:15
الرحله الفوركسية بالنسبة لى بدأت منذ 4 سنوات تقريبا بتعلم هذا السوق الكبير
واستفدت كثير من هذا السوق
وان احكى القصة محتاجية اسبوع كامل ومش هنشتغل ههههههههه

hesham itch
07-11-2012, 11:39
بدأت التعامل مع الفوركس منذ فترة ليست بالطويلة وذلك عن طريق اصدقائى ممن لديهم
معرفة بعلم الفوركس واحاول الوصول الى اهدافى من هذا المجال الشيق الرائع

resala11111
07-11-2012, 14:09
انا بدات بالتعليم اولا
وثم فتحت حساب ديمو
وبعد ذلك فتحت حساب حقيقى
ولكن لا اعتمد بشكل نهائى على التوصيات

willy
07-11-2012, 14:13
ان شاء الله انا بفكر في موضوع فوركس كوبي الخاص بانستا بعد سحب البونص لكن لازم يكون مبلغ مشرف وممكن التداول به بحرية

Bs Joker
07-11-2012, 14:20
في الحقيقة اول ما بدات الفوركس بداته ب1 دولار عملت كم صفقة رابحة و بعد ذلك خسرت صفقات فقررت الانتقام من السوق و الدخول بشراء بسرعة و كما تعلم مثل هذه التصرفات انجر عنها غلق الحساب و خسارة اول خطوة بسيطة في عالم الفوركس

sara123
07-11-2012, 14:20
بدايتي في الفوركس لما لقيت اني المفروض مافوتش اي فرصة لكسب المال من البيت ..لقيت كل اللي حواليا اصحابي وقرايبي وكل اللي اعرفهم مدمنين فوركس ولقيتهم بيكسبوا منه فعلا ودة اللي خلاني اصدق ان الفوركس عمل حقيقي بيجيب فلوس بعد ماكنت مش مصدقة اني ممكن اكسب من على النت خصوصا بعد محاولات فاشلة لاعمال تانية غير الفوركس مثل الربح من بعض المنتديات مقابل كتابة مواضيع عادية واللي طلعت في النهاية نصابة ومكسبتش منها حاجة ! بعد كدة قررت اني اتعلم الفوركس في البداية كنت بعتمد على نفسي لكن لقيت انه صعب في الاول ..اخدت مساعدات كتيرة اكيد من الناس اللي انا اعرفهم ومحترفين في الفوركس.بمعني إن أنا اخدت توصيات من اشخاص اخرين لكن اعتمدت على نفسي في التعلم من الكتب وكيفية ادارة رأس المال.

sami
07-11-2012, 14:26

انت بدأت ازاي رحلتك في الفوركس وشايف بدايتك كانت ازاي؟

بالنسبة لي عندما بدأت الفوركس كنت أعتمد فقط على التوصيات و دائما ما كانت تصيب مرة و تخطئ
مرات عديدة لذلك قررت الإعتماد على نفسي و تعلم كل شيء عن تجارة العملات و الحمد لله فأنا أسير
خطوة خطوة نحو الإحتراف

magic777
07-11-2012, 14:47
و انا كذلك اخي الكريم كنت باستفيد من توصيات اخ كريم من منتدى معروف و بعدها دخلنا في مجموعة كانت مذهلة بشكل ملحوظ لانه ضمت اخرين لهم خبرة
و لكن لم تفتني الفرصة لهذا فانا قمت بالاستفادة منهم جميعا فجزاهم الله خيرا ، استفدت منهم كثيرا في التطوير لاستراتيجية خاصة بي ،
و هذا ما كان له فضل كبيرعلى حتى اصبحت انا كذلك احلل معهم و جميل انك بتتعلم و بتدي للناس
فهذا يعطي امل كبير للواحد ان يطور نفسه للاحسن

طبعا اخي دي التجربه المفيده من التوصيات انك تفهم ليه الموصي اوصى بالبيع من النقطه دي او الشراء من النقطه دي
مش مجرد انك تاخد الامر وتطبقه كده من غير ما تحاول تعرف اسباب دخول الصفقه دي
لان ده هيساعدك ان تتعلم وتشتغل بنفسك بعد كده

mohamed yossef
07-11-2012, 14:57
ابتديت رحلتى فى الفوركس عن طريق كتاب مشهور جدا فى تعليم الفوركس للمبتدئين وبعد ان فهمت الكتاب تقريبا
تداولت على حساب ديمو ثم فى منصة خاصة بشركة ما كانت المنصة تقدمها شركة كانت تقوم بعمل كورسات تعليم فوركس بالمجان من البداية للنهاية
ثم سمعت كثير جدا عن ناس بتتكلم على مؤشر اسمه الايشيموكو
بحثت عنه الى ان اهتديت لكوريس تعليمى للايشيموكو على احدى مواقع الفوركس بالمجان
وبعد ما اتعلمته اكتشفت انه مش مؤشر ده عبارة عن نظام متاجرة متكامل
والى الان وانا استخدم فى مضارباتى الايشيموكو سواءا اعتمدت على التحليل الكلاسيكى او اى نوع من انواع التحليل

forex man
07-11-2012, 15:03
بدات رحلتى عن طريق اعلان على الفيس بوكلاستغلال الوقت على النت
كل مشاركه بعشرين سنت
كنت بحاول اجمع اكبر قدر من البونص وبعدين اتعلمت الفوركس (بدات اتعلم يعنى )
وربنا يسهل
تحياتى

osama00971
07-11-2012, 15:46
انا لسة تجريبي ربنا يسهل
ويعيننا جميعا دعواتكم لينا ان نخطو خطاكم

safiforex
07-11-2012, 16:01
طبعا اخي دي التجربه المفيده من التوصيات انك تفهم ليه الموصي اوصى بالبيع من النقطه دي او الشراء من النقطه دي
مش مجرد انك تاخد الامر وتطبقه كده من غير ما تحاول تعرف اسباب دخول الصفقه دي
لان ده هيساعدك ان تتعلم وتشتغل بنفسك بعد كده
نعم اخي الكريم فاحسن شيئ لكي يتعلم الواحد التحليل هو ان يدخل في جروب من كمع محللين و لما يعطوا توصيات
يحاول ان يعرف لما وضعت التوصية بهذا الشكل و لما اعطى امر البيع او الشار و يحاول ان يرى ما في استراتيجته من هذا
و بهذا سيتكون له نظرة كبيرة عن كيفية عمل توصيات لنفسه او لغيره

sa sa
07-11-2012, 16:14
انا بعتمد غلي صديق ليا علشان يدير الحساب وفي نفس الوقت بحاول اتاجر واحقق الربح وفي وقت ما هكون بتاجر بنفسي واحصل علي الربح

dent
07-11-2012, 16:49
انا بداتها عن طريق كتاب قراته كان اسمه الفوركس خطوه بخطوه

طبعا ما زلنا وسنظل نتعلم الى ان يرث الله الارض ومن عليها

لكن الرحله الماليه التى اريد الوصول اليها عن طريق الفوركس لم اصل لها لاى الان

zahran
07-11-2012, 16:50
بدات رجلتى فالفوركسيه من معرفه احد اقاربى كان يتاجر فى هذا المجلا واستفسرت منه عن هذا المجال وبدا يشرحلى الموضوع واحده واحده
وبدات انا ابحث وروحت اخخدت قورصات فوركس واتعلمت حاجات كتبير من على النت

thestarboy
07-13-2012, 00:44
ابتديت رحلتى فى الفوركس عن طريق كتاب مشهور جدا فى تعليم الفوركس للمبتدئين وبعد ان فهمت الكتاب تقريبا
تداولت على حساب ديمو ثم فى منصة خاصة بشركة ما كانت المنصة تقدمها شركة كانت تقوم بعمل كورسات تعليم فوركس بالمجان من البداية للنهاية
ثم سمعت كثير جدا عن ناس بتتكلم على مؤشر اسمه الايشيموكو
بحثت عنه الى ان اهتديت لكوريس تعليمى للايشيموكو على احدى مواقع الفوركس بالمجان
وبعد ما اتعلمته اكتشفت انه مش مؤشر ده عبارة عن نظام متاجرة متكامل
والى الان وانا استخدم فى مضارباتى الايشيموكو سواءا اعتمدت على التحليل الكلاسيكى او اى نوع من انواع التحليل

فعلا يا اخي انا سمعت عن الايشيموكو قبل كده بس مش بحثت عنه
لو ممكن تبقي تدلنا فكره عنه وتقولنا اسم الكتاب المشهور عشان نستفاد منه

pimo
07-13-2012, 01:22
انا اعتمد كليا علي نفسي في هذه الرحلة الفوركسية منذ حوالي سنتين ولم اتكل علي اين كان في ادارة راس المال الخاص بي ولن افعلها ابدا لانني وبكل بساطة اريد ان اتعلم التداول في الفوركيس بمفردي

ahmedalex
07-13-2012, 01:23
انا بدات من خلال صديق ثم كتب من الانترنت ومن ثم الفديوهات ومازلت اتعلم حتى الان ومن حسن حظى الكليو\ة وفرت كورس بورصه يمشل على الفوركس فاشتركت فيه حتى يساعدنى على التميز وهذا ما اتمناه وانا حتى الان لم ابدء المتاجره بعد ولاكنى لا اريد لاستعجال حتى لا اتعرض للخسارة فى البداية حتى لا تؤثر على بعض الشىء

mage
07-13-2012, 03:50
انا بدأت من خلال صديق مقرب لى وكان يعمل فى الفوركس ليس من كثير ولكننى تعلمت عن طريق هذا الاخ الكثير من الفوركس وهو من اخبرنى بهذه المنتديات التى بالفعل اعمل على البونص الخاص بها والحمد لله

Forex Eyes
07-13-2012, 03:56
السلام عليكم بالنسبة لرحلتي الفوركسية بدأت بكتاب قرئته و بدأت التطبيق و هكدا الى ان صار عندي راس المال و بدأت المتاجرة في السوق الحقيقي

xtomorrow
07-13-2012, 04:01
السلام عليكم بالنسبة لرحلتي الفوركسية بدأت بكتاب قرئته و بدأت التطبيق و هكدا الى ان صار عندي راس المال و بدأت المتاجرة في السوق الحقيقي
كل واحد منا وبعد ان يسمع بالفوركس يذهب الى غوغل ويسال ما هي الفوركس ويحمل كتب بعد ذلك تراه داخل في اليوتيوب يتفرج على فيديوهات مشوقة للفوركس
ومن دون شعور تلاقيه اصبح من اكبر المدمنين على المجال

ehab
07-14-2012, 01:15

احد المنتديات حينما استهواني الفضول الى احد اقسامح الخاصة بالربح عبر
الانترنت فتعرفت على معنى الفوركس في احد المواضيع التي وضعها احد الاعضاء حينها بدأ الشغف

mahmoud1
07-14-2012, 01:30
من خلال انت ولسة قريب يعنى كم شهر كان فى موقع ربح قلت اجرب واشوف كانت مواقع الربح من الاعلانات ولقيته فيها مكسب لكن بسيط جدا وعرفت صديق من النت وعرفنى على الفوركس وقلت اجرب واشوف وان شاء الله نقدر نربح من هذا السوق

kingman
07-14-2012, 02:40
فعلا يا اخي انا سمعت عن الايشيموكو قبل كده بس مش بحثت عنه
لو ممكن تبقي تدلنا فكره عنه وتقولنا اسم الكتاب المشهور عشان نستفاد منه
فيه فيدوهات على اليوتيوب لتعليم الأشيموكو تشرحه باستفاضة ان شءا الله تستفيد منها وان شاء الله ابحث عن الكتاب عند واقوم برفعه اذا لم يقوم احد برفعه فألأشيموكو يعتبر جيد ان الواحد يستخدمه فى التداول

ehab
07-14-2012, 18:41
تعلمت على حساب الديمو وبعد كدة كنت بنتظر البونص حتى احصل عليها الى بدون ايداع حتى اختبر الحساب
الحقيقى وكيف هتعامل معاة وبعد فترة تم الايداع واكيد اتصفر وبعدين تم ايداع مبلغ اكبر

mido
07-14-2012, 18:43
بدات اتعرف عن الفوركس عن طريق واحد صاحبى بس هو مشرحليش فيها كتير لكن بداية التعليم الحقيقى كانت لماقريت كتاب جميل اوى اسمه فوركس العرب وبعد كده شفت فديوهات وفتحت حساب ديمو وبعد كده حساب حقيقى
تقبل مرورى ولك فائق احترامى

omanfx
07-14-2012, 18:56
انا بدات اتعلم من حوالي سنه تقريبا او اكثر
شفت كتب كثير و منتديات اكثر
ف البدايه استعجلت وفتحت حساب بس خسرتة
لذالك انصح الجميس بفهم السوق قبل فتح اي حسااب

ابو محمد
07-14-2012, 19:04
تعرفت على الفوركس عن طريق صاحب لي
يعمل بالفوركس من زمان ونبهني ان اتعلن وادخل كورسات قبل العمل

HUSSENEY
07-14-2012, 19:18
بدات رحلتى الفوركسية عن طريق زميل لى
قالى على هذا السوق وورانى الاراباح التى يحصل عليها
فقومت بالدخول لهذا السوق

talal
07-14-2012, 19:33
انا بدأت رحلتي الفوركسية بالاعتماد على الغير
مثل التوصيات وادارة الحسابات وكذلك البام
ولكن اكتشفت في الاخير انني كنت مخطأ
لانه لا احد سوف يكون حريص على اموالي مثلي انا
لانني خسرت من تلك الطرق
واصحابها لابيالوزن باموال الغير
ويقومون بالمخاطرة العالية
مما ادى الى خسارة رووس اموالي

nrgslawi
07-14-2012, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
دخلت للفوركس عندما استقيلت اول مبلغ على الالرت باي حينها مباشرة تعرفت على انستا فوركس من احدى المنتديات

forex4ever
07-14-2012, 19:45
انا بدات الفوركس بحساب تجريبي وكنت اتعاعمل معاه على انه حساب حقيقي واتعامل بوقف الخسارة في البداية حتى الحساب التجريبي كنت اخسره بسبب الطمع ولما بدات ادخل على حساب حقيقي صغير عرفت يعني ايه الطمع ممكن يدمر حتى اكبر الحسابات قوة وحجم

tarek22
07-14-2012, 19:57
انا اول ما ابتديت متاجرة كنت بعتمد علي برنامج بيدي توصيات علي اساس البيفوتاليومي ... وكانت النتايج هايلة ...و كان الحساب حقيقي من بتوع حسابات البونص
بس انا اتشجعت و ابتديت ادخل صفقات مش محسوبة فخسرت

realyone
07-14-2012, 20:14

بدايتي ومعرفتي بسوق الفوركس هو عن طريق اعلانات بالمواقع فكل ماادخل موقع اشاهد اعلان لشركة فوركس,فلم اكن اعرف ماهو الفوركس ,وفي يوم خطر في بالي ان افتح حساب تجريبي,فسجلت وكتبت رقم هاتفي الحقيقي,وفي اليوم التالي تلقيت مكالمة من مندوب شركه واقنعني ان افتح حساب,وفتحت حساب ب200دولار,وكنت اتداول بدون اي معرفه وبدون مااتدرب على حساب تجريبي فخسرت حسابي

Noah
07-14-2012, 21:37
بدأت زى ما اغلبية الناس بدأت الحياة معاهم فىا لفوركس عن طريق التعلم والتطبيق على الحساب الحقيقيي هذه هى الطريقة التى يعمل بها الجميع فى سوق الفوركس والتى من خلالها يحققون الارباح بعد اكتساب الخبرات فىا لفوركس

y4x
07-14-2012, 22:12
انا صديق لى قالى على المنتدى وموضوع الفوركس

لانة عارف انى مهتمة بموضوع الربح من النت

واتمنى ان اكسب منة

madman
07-14-2012, 23:31
واحد صحبى دخلنى فى الموضوع وعرفنى هشتغل ازاى وبدات اجرب واجرب كل حاجه لحد مافهمت العمليه ماشسه ازاى وفهمت الليله بمعنى اصح وبعدين ابتديت اشتغل صح دا كل الحكايه

thestarboy
07-15-2012, 16:52
واحد صحبى دخلنى فى الموضوع وعرفنى هشتغل ازاى وبدات اجرب واجرب كل حاجه لحد مافهمت العمليه ماشسه ازاى وفهمت الليله بمعنى اصح وبعدين ابتديت اشتغل صح دا كل الحكايه

بالتوفيق للجميع يا اخي وهل انت راضي عن بدايتك؟
وهل مستوي ارباحك في الارتفاع؟ولا فيه مشاكل؟

Bs Joker
07-15-2012, 17:40
أتذكر رحلتي الاولة عندما بدات ب 1 دولار و كنت اتاجر لكن بدون خبرة كبيرة تجحت تقريبا في اكثر من صفقتين و كنت اتسرع في اغلاق الصفقة عندما ارى بعض الربح و انجر عن ذلك طبعا خسائر كبيرة و اغلق الحساب لكن كانت عموما تجربة طيبة دفعتني لمراجعة كل خطواتي

deadlyfox
07-18-2012, 19:03
انا بدات الرحله عن طريق صديقى عرفنى بالسوق وهو فى البدايه اشتغل بالحساب بتاعى
وانا فضلت اتعلم على الحساب الديمو والحمد لله

dodovedo
07-18-2012, 19:16
اخى الكريم
انا بداتها بالفديوهات وبعدين كتب
وهكذا وطبعا خسرت مرتين
وبعدين ربنا يكررم
تقبل مرورى

mrsimpson
07-18-2012, 19:19
انا ابتديت وتعرفت علي الفوركس عن طريق صديق ليا عرفني علي الفوركس واداني فيديوهات تعليم اساسيات الفوركس وبعد كده ابتديت اتعلم علي حساب الديمو وبعد كده اشتركت في بعض المنتديات واشتركت ف المسابقت لغاية ما بقي ليا حساب حقيقي

AMANI
07-18-2012, 19:21

عرفت الفوركس من خلال احدى صديقاتى
وانا لازلت بدرس وبتعلم وبدرب
الشهر الجاى راح افتح حساب وابدا التداول

nada
07-18-2012, 19:26
السلام عليكم

احيك اخى لا لى الاستسلام فاذا ارت ان تتعلم فلبد ان تخطا حتى
تطور طريقة عملك حتى تربح
احيك اخى على صبرك وتحملك لتوصل لهدفك

samirmfs
07-18-2012, 19:31
بدات رحلتى مع الفوركسية من خلال صديق لىهو الدي شرح لي كيفية التعامل و التداول و بعدها اعتمدت على نفسي بالمشاهدة و الاستفادة من الفيديوات وبفتح حساب تجريبي لتجربة مهاراتي في هدا الميدان الى ان الفوريكس بحر لازم الانسان كل مرة يتعلم حاجة

derfcase
07-18-2012, 20:10
بالتوفيق للجميع يا اخي وهل انت راضي عن بدايتك؟
وهل مستوي ارباحك في الارتفاع؟ولا فيه مشاكل؟

نعم اخي الكريم
hisokahunter25
فانا راض عن بدايتي الي حد كبير باعتباري ان وقتها كنت حديث عهد نسبيا بهذا الامر
اما مستوي الارباح فكل ما استطيع ان اقوله لك انه متوسط فتارة الي الارتفاع و تارة الي الانخفاض
و لكن علي المستوي العام الامر جيد و يدعو الي بذل مزيد من الجهد للتعلم

زيزو
07-18-2012, 22:56
انا لسه مبتدي في هذا المجال
وحاليا بتداول علي حساب تجريبي
ومستني البونص من المنتدي ان شاء الله
علشان ادخل بيه السوق وربنا يكرم

ehab
07-21-2012, 15:08
عن طريق اهتمامي بالربح عن طريق الانترنت و قعدت اشتغل في عدة مجالات
و بحثت اكتر الى ان عملت بالفوركس و انا اللي تاجرت بدون اي مساعده لكن وقعت في اخطاء

AMANI
07-22-2012, 16:06
ابحث عن عمل فرايت صديقه لي ودلنتي على الفوركس

waleed adel
07-23-2012, 21:30
من احد اقاربى كان يتاجر فى هذا المجال واستفسرت منه عن هذا المجال
وبدا يشرحلى الموضوع واحده واحده

apolo
07-23-2012, 21:32

لا يوجد أحسن من شخص يملك استراتيجية خاصة به ومجربة يعتمد عليها

هذا أفضل خيار بالنسبة لي

kero
07-23-2012, 22:05
انا بدايتى انى اتعلمت على الحساب التجريبى بعض الاساسيات
وبعدين اتنقلت للحساب الحقيقى الخاص بالبونصات واكتسبت من التداول عليه الخبرة وعمرى مااعتمدت على توصيات حد

ehab
07-24-2012, 18:58

من ع النت عرفت االفوركس وبعدين عن طريق صديق
بيعلمنى واهى ماشية وربنا يوفق الكل يارب

bullot
07-24-2012, 19:03
اخي انا في بدايتي وود الاستفادة من الفوركس الى ابعد مجال ودايتي كاي بداية الاعتماد على التوصيات والعمل والجد لتحقيق الارباح والاعتماد على البونيص للتعلم

Noah
07-24-2012, 19:31
والله بدات القصة دى وانا اتعلم البورصة بتاعت مصر الاسهم ومن هذه اللحظة تعرفت على الفوركس وعرفت حينها انه سوق كبير ومن خلاله يمكننا ان نعمل ونحقق ارباح بكيرة فى فترات قليلة جدا

hossam eldeen mohamed
07-24-2012, 19:33
السلام عليكم
عندي عدة مراحل لكي تجعلك تاجر ناجح
1-التعلم جيداا
2-زيادة الخبرة
3-وضع خطط
وان شاء الله الربح الاكيد

abdellatef
07-24-2012, 19:42
لقد قرات باحدى المواضيع عن الفوركس واشياء حول المتاجرة بالبورصة
ومن ذلك الوقت بدات بالبحت حتى وصلت الى هنا

---------- Post added at 04:42 PM ---------- Previous post was at 04:40 PM ----------

انا لسه مبتدي في هذا المجال
وحاليا بتداول علي حساب تجريبي
ومستني البونص من المنتدي ان شاء الله
علشان ادخل بيه السوق وربنا يكرم

اخي الفاضل لو تتكرم علينا وتضع لي شرح لكيفية عمل حساب تجريبي من فضلك
لاني بحث ولم اجد شرح لذلك

انتضرك

dentist
07-24-2012, 19:46
بدأت رحلتي الفوركسية من خلال احد اصدقائي المهتمين بالربح عن طريق الفوركس واتمني ان احقق الكثير من الربح

havic
07-24-2012, 20:02
انا بدأت الفوركس بقرائة تحليلات بعض شركات الفوركس و فتح صفقات بناء على هذا التحليل
الا ان الحقيقة اغلب الصفقات كانت تخسر

amrmorasamir
07-25-2012, 04:07

انا بدات زى باقى الناس وخسرت فى الاول كتير ولكن انا بحسب بدايتى الحقيقيه لما اتعلمت طرق التداول كويس وبدات افهم كويس يعنى من حوالى 3 شهور والحمد لله فى ربح كويس وربنا يستر ويسهل

msh3egy
07-25-2012, 05:47
بدات الفوركس عن طريق اهتمامي بالربح عن طريق الانترنت و قعدت اشتغل في عدة مجالات

و بحثت اكتر الى ان عملت بالفوركس و انا اللي تاجرت بدون اي مساعده لكن وقعت في اخطاء و بحمد

الله اتعلمت منها و الله يوفق الجميع

MrSniper
07-25-2012, 05:49
اخي انا بدأت على مدير لحسابي بالفوركس كوبي ،
و كنت استغل دلك الوقت و اكتساب الخبرة على التجريبي
و بعد اكتساب الخبرة و ربح القليل من المال
دهبت للمتاجرة بنفسي و الحمد لله

nemo emo
07-25-2012, 09:43
انا فعلا اعتمدت على شخص علمنى معظم الاساسيات فى مجال الفوركس و الباقى انا اتعلمته و لسه بتعلم
على الديمو اكونت

sharkawy
07-25-2012, 09:45
الفضول في البدايه بعدما رايت عدد من الاعلانات علي الانترنت عن الفوركس

وبعد كده بدأت اتعلم ومازلت وتاجر علي حساب ديمو

kanzsea
07-26-2012, 18:56
انا بدت فى هذا السوق وكان لا يوجد سوى منتديانفقط تتحدث عن الفوركس وكان فية عملاقة الفوركس الذى اعتقد انهم الان يشتغلون مع نفسهم

awad
07-26-2012, 19:01
علشان النحاج فيها لازم يكون عندك صبر و كمان فهمم و كمان عندك خبر في الموضوع دا لان الدنيا هما مهمه أووووووووووووي و كمان أنك تكون مهتم بي كل شئ في التداول

aboualy
07-26-2012, 19:06
علشان النحاج فيها لازم يكون عندك صبر و كمان فهمم و كمان عندك خبر في الموضوع دا لان الدنيا هما مهمه أووووووووووووي و كمان أنك تكون مهتم بي كل شئ في التداول

اتفق معك اخى العزيز الصبر شرط اساسى للنجاح فى الفوركس
فالفوركس مثل الصيد فانت تجلس امام الشاشة لوقت طويل تنتظر الفرصة المناسبة التى تدخل بها السوق

Noah
07-26-2012, 19:47
بدأت عن طريق العمل اولا على التعرف علىا لفوركس من بعض المنتديات والتعرف على بعض الشخصيات الهامة التى من خلالها تمكنت من التعرف على سوق الفوركس جيدا وبعهدها بدات اشارك فى بعض المسابقات لم يكن بعد هناك بونص للمنتديات

khaledforex
07-26-2012, 19:49
بدأت عندما كنت اعد نفسى لعمل مدونة فى الفوركس لكى اربطها باعلانات جوجل ادسنس التى تعطينى ربح بالضغط على اعلاناتها
وكان يجب ان افهم يعنى اية فوركس
فتعلمت
فوجدتنى قد وقعت فى شباكه

bilalo200
07-26-2012, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
انا بدئة الفوركس بتوصية من احد الاصدقاء الدي عرفني على الفوركس

zizo_a_86
07-26-2012, 20:31
عند طريق نصائح عديدة من صديق عزيز بدات انتبه للفوركس والعمل به ولن اترك الفوركس ابدا

morx123
07-26-2012, 20:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يشرفني الرد على موضوعك
مازلت في بداية مشواري
لم اجرب الطرق المطروحه في الموضوع

pimo
07-26-2012, 20:38
بداية في الفوركس كانت صغبة نوع ما لانني اكتسبة المعرفة لوحدي بدون مساعدة الاخرين وكانت البدية بخسارة اولي ثم خسارة ثانية الي ان تعلمت الكثير قبل فتح الصفقة والحمدلله الان انا اسير في الطريق الصحيح

power8
07-26-2012, 20:38
طبعا انا اعتمدت على الحساب الديمو بالدرجة الاولى وتعلم التحليل من الفيديوهات
وكنت كلما اتعلم حاجة اطبقها فورا في الديمو

nour7
07-26-2012, 21:15
بدايتي كانت متسرعة
كنت متحمسا لاكتشاف هذا العالم الشديد لكني أدركت بعدها أن العمل بهذه التجارة صعب للغاية فقررت أن أتعلم جيدا

msh3egy
07-27-2012, 05:05
انا شايف ان مش عيب اننا نبدا بالاعتماد على توصيات الغير ولكن علينا ان نتعلم جيدا من اين اتت هذه التوصيات حتى نستطيع ان نتوقع بعد ذلك الاتجاه الصحيح للسوق

hazem ahmed moahmed
07-27-2012, 15:48
اللي دخلني مجال الفوركس هو واحد صاحبي و هو اللي علمني اساسيات الفوركس و كنت بعتمد علي تحليلاته و توصياته لحد اما اتعلمت كويس ازاي احلل و بقيت بعتمد علي نفسي

mehdy
07-27-2012, 15:53
السلام عليكم ورحمة الله
شخصيا بدات معي رحلة الفوركس بكتاب حملته من الانترنت وبدات اقراه ولا اخفيكم سرا لم اكن قد سمعت من قبل كلمة فوركس كما اني اخدت اقرا الكتاب ولا افهم منه اي شيء

islamselmy
07-27-2012, 16:07
بدايتى كانت فاشله ههههههه
بدات دخولى الفوركس عن طريق زميل ليا
دخلت و عملت بونص و فضلت العب فى برنامج المتاجرة و خسرتهم :bravo:
لكن دلوقتى الموضوع اختلف عن الاول خالص

mohamed adel
07-28-2012, 04:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسى بدات الفوركس عن طريق صديق حكى لى عن الفوركس وبصراحة عجبنى جدااااااا

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 19:49
انا الى الان يا غالى اتدرب على الديمو
واحاول تعلم اساسيات هذا العلم
وربنا يسهل فعلاً ونحاول نعمل حاجه فى المجال دا باذن الله !!

delpi
07-28-2012, 19:50
كنت اعتمد على غيرى انتقل من تحليلات الى توصيات والحصيلة كلها خسارة بس الحمد لله مش كتير
بمتابعه توصيات اصدقاء ليا هنا في المجال وتعلمت منهم الاساسيات وحجم العقد واداره راس المال

pimo
07-28-2012, 19:58
كنت اعتمد على غيرى انتقل من تحليلات الى توصيات والحصيلة كلها خسارة بس الحمد لله مش كتير
بمتابعه توصيات اصدقاء ليا هنا في المجال وتعلمت منهم الاساسيات وحجم العقد واداره راس المال

انا عكسك تمام في التحليل كنت اعتمد علي نفسي كثيرا وكنت اخطا واخسر ولكن الحمدلله تعلمة من اخطاء وكسبة القليل من الخبرة والتجربة التي اكسب بها الان مبالغ ليست بالكبيرة لكنها جيد بالنسبة لي

imadm201
07-28-2012, 20:08
بدأت من النت و المنتديات
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

egypt2012
07-29-2012, 01:53
بدات رحلتى على التوصيات و لكن للاسف كانت من منتديات و اشخاص مش محترفين مما ادى الى خسارتى فى البداية

ahmadsalaymeh
07-29-2012, 01:56
انا بدات في هاذا المجال منذ تقريبا شهر عندما سمعت عن بونص المنتدى وعن امكانية بيع البونص
فبدات ادرس واتعلم من المنتديات
واخدت دورة تعلمت فيها الاساسيات
والان سابدا بتعلم المتاجرة

sunlight
07-29-2012, 01:59
بدات بالكتب والمنتديات وتعلمت على الديمو لمده اسبوع فقط وثم بدات على الحساب الحقيقى ب2 دولار فقط وبعدين انا الان اتاجر بمبلغ كويس واتمنى من الله ان يساعدنى واستمر فى المتاجره ويزيل عنى الطمع والغباء

zizo_a_86
07-29-2012, 02:00
منذ عام تقريبا بدات العمل بالفوركس ولكن لم احقق ارباح كبيرة وكل عملى كان على الحسابات الديمو

eng2012
07-29-2012, 02:31
بدات من خلال المواقع الالكترونيه وتعلمت منها وكنت اتابع التوصيات لناس اثق بهم حتى تعلمت منهم الكثير

eletrebi
07-29-2012, 02:40
الحمد لله انا بادئ بداية طيبة من كام يوم مع كتاب كويس
وتوبكات جميلة قرئتها ف بعض المنتديات
ولينا اخ عزيز هنا هو الى عرفنى بالتوبك بتاعو ازاى اعمل حساب واربطو بالمنتدى واخد البونص
بس لسة متعملتش التجارة بالبونص

ahmed fakhry
07-29-2012, 02:57
الصراحة انا كان ممكن اشتغل الفوركس من اكتر من سنتين لكن لقيتة معقد ومفهمتش منة حاجة لكن بعدها بدات اتعلم ازاى اشتغل فى الفوركس ولقيتة محتاج وقت علشان تتعلم واغلب الوقت بيروح لتعلم التحليل الفنى

uventene
07-29-2012, 07:11
بدأت رحلتي عن طريق لينك كان موجود في ماسينجر وبعدين سألت عنه لقيت صحاب ليا بيشتغلو في سوق الفوركس فتحمست للموضوع اكتر لان من زمان عايز حاجه تجيب فلوس وانا قاعد علي الويب منغير متكون حرام

madoxegy
07-29-2012, 07:25
تعلمت على حساب الديمو وبعد كدة كنت بنتظر البونص حتى احصل عليها الى بدون ايداع حتى اختبر الحساب الحقيقى وكيف هتعامل معاة وبعد فترة تم الايداع واكيد اتصفر وبعدين تم ايداع مبلغ اكبر وتانى مرة اتصفر وبعد كدة الحمدلله الايداع الثالث كان مبلغ اكبر وماذال شغال وعملت منه مكاسب مرضية

menna4x
07-29-2012, 07:36

madoxegy
07-29-2012, 07:37
تعلمت على حساب الديمو وبعد كدة كنت بنتظر البونص حتى احصل عليها الى بدون ايداع حتى اختبر الحساب الحقيقى وكيف هتعامل معاة وبعد فترة تم الايداع واكيد اتصفر وبعدين تم ايداع مبلغ اكبر وتانى مرة اتصفر وبعد كدة الحمدلله الايداع الثالث كان مبلغ اكبر وماذال شغال وعملت منه مكاسب مرضية

ايه الجديد
07-31-2012, 14:41
انا بدات فى شركة من صدق وهى كنظام نسخ صفقات المحترفيين
وحققت نجاح بها جيد ولكن للاسف انقلب لخسارة وبدات التعلم والتطبيق بنفسى

kareem
07-31-2012, 14:42
تعرفت على المجال من خلال تصفح للانترنت والاخبار
وبدات فى شركة معروفة وبدات نسخ صفقات المحترفيين ثم التعلم للتطبيق بنفسى

Stranger
07-31-2012, 14:51
بدايتي كانت بالتعلم والتطبيق والممارسه على الديمو حتي فتحت حساب حقيقي وبدأت اتاجر عليه بنفسي

ربنا يوفق الجميع

hichemdz
07-31-2012, 14:57
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

رحلتي الفوركسية بدأت بالصدفة عندما كنت ابحث عن ربح المال من الانترنيت كنت اعرف شركات الاعلانات و شركات الهايب واشتركت معهم كثيرا . الى ان وجدت في احد المنتديات قسم خاص بالفوركس لم افهم ما هو في البداية وبدأت اطلع عليه شيئا فشيئا الى ان بدأت في فتح الحسابات والمتاجرة.

mmm2013
08-06-2012, 16:11
انا بدات بالمتابعه مع احد المنتديات التى كانت تشرح تجاره العملات الاجنبيه وكنت اتابع معها التوصيات تالتى تقوم بها واقوم بالتداول على اساسها حتى تعلمت كيف اقوم بمتابعه السوق جيدا

eslam92
08-06-2012, 16:15

بدايتى كانت عن طريق اعلان وصل الى بريدى الالكترونى من احد الشركات
به بعض المصطلحات وطرق المتجاره
فحصلت على حساب تجريبى تدربت عليه لفتره قصيره مما اثمر عن خسارتى فى اول حساب حقيقى لى
كان بمبلغ 100 دولار
فحزنت ليس للخسارة وانما لأننى لم اتعلم

silver
08-06-2012, 16:18
بالرغم اني بدات الفوركس ولا اعرف شيئا

الا اني لم اعتمد على توصيات احد اطلاقا

ahmedyousef33
08-06-2012, 16:19
اعتمدت علىصديق لى تعرفت عليه عن طريق الفوركس وهو افادنى كثير وتعلمت منه الكثير بخصوص المتاجرة

White Knight
08-06-2012, 16:36
انا ابدات حياتى فى الفوركس بالاعتماد على الفيدهوهات المنتشر لكبار استاذات الفوركس
وخبرات صديق ليههو الذى ادخلتى هذا المجال

hamid_aada
08-06-2012, 16:41
السلام عليكم انات جديد الان بالفوركس
انشاء الله ساحاول ان ابحث عن كيفية العمل فيه
وان احوال على التاقلم معه كي يسهل علي

safiforex
08-06-2012, 17:05
السلام عليكم انات جديد الان بالفوركس
انشاء الله ساحاول ان ابحث عن كيفية العمل فيه
وان احوال على التاقلم معه كي يسهل علي

المهم ان تكون العزريمة على التعلم و تكون الارادة قوية للتدرية بشكل مستمر و جيد
و حاول اان تعمل على الاستفادة من النصاءح و اكيد انك ستدخل الفوركس من بابه الواسع
بالتوفيق

08-06-2012, 17:15
انا بدات رحلتى من خلال البحث على النت عن معنى تجاره العمله
وبعد هيك بدات اعرف كل شئ الفوركس

ahmed
08-06-2012, 17:17
انا قد بدائت رحلتى فى الفوركس بقسم التوصيات وابتدائت فى متابعتها حتى خسرت حسابى
ومن بعد ذلك اصريت ان اتعلم بنفسى ولا ااخذ توصيات من احد

tamid0
08-06-2012, 17:22
السلام عليكم و رحمة الله
بدايتي كنت بقلب في منتدى و لقيت موضوع مكتوب عليه رحلة المليون دخلته لقيت الفوركس

kingman
08-06-2012, 17:24

هو اكيد هذا السقو الثباتف يه نادر ولازم فيه تعثرات لكن المهم المحصلة تكون ايه يعنى لو فى النهاية او فى فترة معينة كان الربح من خلال اى وسيلة اكثر من خسائرها فهى اكيد تعتبر مناسبة

mohoo16
08-06-2012, 17:25
انا بدات بالصدفة
ثم بديت اتعمق و ادرس اكتر واكتر

nadir21
08-07-2012, 01:54

بدأت الفوركس بالبحث عن مداخيل ثانية حتى توصلت الى سوق الفوركس وقرأت عنه في المنتديات والكتب وما يكتبه المستثمرون حول الفوركس وبدأت المساركة في الحسابات التجريبية والآن انا مشارك بحسابات حقيقية وبمبالغ صغيرة كما انني مشارك في سوق الاسهم

maged
08-07-2012, 01:59
انا بدات رحتلي في البحث بالمنتديات وقراة الكتب
الفوركسية بالعربي وبدات بحساب بونص 100 دولار

lzw41188@gmail.com
08-07-2012, 02:55
السلام عليكم ورحمة الله
بدايتي بصراحة كانت مثعثرة في الأول
فقد اعتمدت على التوصيات و التي لن تنفعني ككثيرا ثم بعدها قررة الاعتماد على الله و المراجعة المستمرة حتى تأقلمت مع السوق

nada
08-07-2012, 03:18
السلام عليكم ورحمة الله
بدايتي بصراحة كانت مثعثرة في الأول
فقد اعتمدت على التوصيات و التي لن تنفعني ككثيرا ثم بعدها قررة الاعتماد على الله و المراجعة المستمرة حتى تأقلمت مع السوق

اكثر الاشياء التى يقع فيها المتاجرين انهم باستطعتهم ان ياخذوا التوصيات على الجاهز ولا يدرون لماذا دخل الصفقة
لبدا ان تكون لديك علم لتعتمد على نفسك وممكن ان تاخذ توصيات لكن اذ توفقت معة تحليل
فهذه يعطى لك ثقة فى الصفقة

saramoza
08-07-2012, 03:22
لسه بداها من يومين كددددددده بس حلوة كلمة فوركسية دى ههههههههه .............كل سنة وانتو بخير

MrDeloma
08-07-2012, 03:46
الحمد لله أنا بدأت عن طريق حسابات الفوركس كوبي ،
و كانت تجربة بالنسبة لـي بعدها تعلمت الاعتماد على نفسي

ROTARY28
08-07-2012, 03:50
السلام عليكم
انا نصحني بها صديق لي
وهو قد ترك الفوركس
لكن انا مازلت مستمرا فيه
هههههههه

Ekramy
08-07-2012, 04:34
بدايتي كانت عن طريق صديق لي يعمل في الفوركس من فتره كبيره وهو اللي شجعني علي الدخول وذلك لتحقيق الربح وللتخلص من الفراغ اللي انا كنت موجود فيه
واتمني ان احقق النجاح والربح بها وانا مستبشر خيرا ان شاء الله وربنا معانا جميعا

ahmedyousef33
08-07-2012, 05:21
بصراحه انا كنت بخاف من التعملات مع اى شركه ولاكنى عندما تعاملت مع الفوركس بدات رحلتى التجاريه وبدات اعتمد على نفسى لانى اثق فى الفوركس

mage
08-07-2012, 06:57
ان رحلتى فى الفوركس بدات عن طريق احد الاصدقاء وعن طريق الاشتراك فى احد الدورات التى تقام عبر الانترنت ومنها تعلمت الفوركس او تعلمت المبادئ العامة للعمل فى سوق الفوركس واعتقد ان هذه المبادئ هامة جدا

companero
08-07-2012, 07:01
بدات بحساب ديمو ثم حساب حقيقي لكن خسرت كل شيء لاني استعجلت و لم اتعلم جيدا
على العموم تعلمنا من أخطائنا و سنحاول البدء من جديد

zakariasec
08-07-2012, 07:08
بداية رحلتي في الفوركس من احد المنتديات الرائدة في مجال الفوركس منه تعرفت على معلومات قيمة

meroo
08-07-2012, 07:12
انا بدايتى فى الفوركس كانت عادية وهى انى اتعلمت وبدات اطبق على التجريبى وقت قليل
ثم الانتقال للحساب الحقيقى والتداول بنفس والتعرض للخسارة عدة مرات حتى استطعت من تحقيق الربح

ahmed0mido
08-07-2012, 07:12
لسه بنتعلم وبعد كده نبدا

MohamedAdel
08-07-2012, 07:18
بداتها من خلال صديق لى هو اللى دعانى للمنتدى ودعانى انى ادخل للفوركس جزااااااه الله خيرا

thunderfot
08-07-2012, 07:52
دخلن في بداياتي عن طريق اميل وصلني وكان من اميلات النصب وذلك في عام 2002 وكانت المنتديات العربيه في الفوركس نادره - فقط منتدى او اثنين بالكاد ومواضيعها قليله فدخلت وقرات وشدني الموضوع وبدات بعد فترة اتعلم وادرس الموضوع باستفاضه ثم بدات اعمل - وكان وقتها لا احد يعرف اي شيىء عن الفوركس في مصر وكل ما اسال احد لا اجد اجابه - ولكن الان اصبح في كل منتدى عادي قسم للفوركس بخلاف المنتديات المتخصصه فيه

محمد فرغلى
08-07-2012, 08:08
انا عرفت الفوركس عن طريق صديق ليا وهو اللى بيعلمنى بردو
الفوركس ومازلت اتعلم الحمد لله

light
08-07-2012, 16:35
بالنسبة لي انا في البداية اعتمدت على تحليلات بعض شركات الوساطة في الفوركس
لكن للاسف الكثير من الاحيان التحليل كان غلط ويؤدي بي الى الخسارة ، لذلك قررت التحليل بنفسي

HOUSAMMI
08-07-2012, 17:33
عن طريق تلك الاعلانات المنتشرة التى تقول لك تحويل 100 دولار ال ى 1000 دولار

ورغم انى وجدت هدا مستحيل الا انى مازلت منجزب للسوق

forex_8
08-07-2012, 17:38
بالنسبالى كانت رحلتى طويلة شويه حيث اننى فى البداية وذلك من فترة زمنية حيث ان الفوركس لم يكن الوضوع مسلط عليها مثل الوقت الحالى فظننت انها خداع وبعد فترة تعرفت على الفوركس مرة اخرى من قبل احد الاصدقاء المقربية وبدء تعليمى ومساعدتى فى وضعى على الطريق

mturk2007
08-07-2012, 17:48
انا بدات وكنت اعتمد على بعض الاصدقاء وبعض المنتديات التي اثق فيها بالتوصيات
ولكن الحمد لله الان احاول وضع توصياتي لنفسي

abdallah elbaz
08-07-2012, 18:15
الفوركس اتعرفت عليه عن طريق صديق ليا وعرفت معلومات بسيطه عنه
لكن بعد كدا عرفت من شخص تاني معلومات اكتر عن البونص ودخلت على الفوركس

سوما
08-07-2012, 18:16
انا لسة مبتدئة جديدة فى الفوركس وبحاول بقدر المكان اجمع اكبر قدر من المعلومت الى هتسعدنى فى مشوارى فى الفوركس

dollyabdallah
08-07-2012, 18:17

amr nabil
08-07-2012, 18:19
انا حاليا فى البدايه وافضل ان اتعلم جيد حتى اكون قادرا على المضاربه مستقبلا
براس مال كبير واعرف ان ذلك صعب ولكن تعودت ان اتعلم ما افعل

hwida nada
08-07-2012, 18:20

والله يا اخى احنا منتظرين البونص اللى ممكن يتضاف لينا على اخر الشهر
وساعتها نقدر نحدد نبتدى ازاى ونعمل اىه

marocain_forex
08-07-2012, 18:43
اخي انا ابدا الآن ودلك عن طريق خبير هو الي بينصحني ويقول لي كيف اعمل شكرا لك

Noah
08-07-2012, 18:44
بدأت عن رطيق التعرف على بعض المنتديات التى تقدم مسابقات فى سوق الفوركس ومن خلال هذه المسابقات تمكنت من التعرف على بعض الاشياء والاساليب التى تساعدنى فى حياتى على تعلم الفوركس

spider fx
08-09-2012, 22:22
رحلتي كانت في تعلم الفوركس من خلال المنتديات العربيه وقراءه كتب ومواضيع الفوركس .طبعا اكيد اول رحلتي فتحت حساب ديمو وتدربت شوي عليه وسرعان مااخذني طمع ربح المال الى فتح حساب حقيقي في شركه اف اكس اوبن وبعدها بمده شهر تقريبا خسرت الحساب كله للعلم هو الحساب كان فيه مبلغ قليل كان 15$ فقط ومن وقتها تركت الفوركس للعلم ان وقتها كنت اعتمد على التوصيات وخبرتي كمبتديء , وبعد تقريبا اقل من شهر من الان رجعت الى الفوركس وحاليا اتعلم على الحساب الديمو

White Knight
08-09-2012, 22:31
السلام عليكم
بالتوفيق لك يا اخى فرحلتك فى الفوركس هى عبار عن اما كبير فانت خسرت اكثر من مر مع ذلك استمريت
فانت خير يجب ان ياخذه المبتدين

mora warda
08-09-2012, 22:32
انا حاليا فى بداياتى واتمنى الذهاب الى اعلى المستويات

nagynagy
08-09-2012, 22:33
انا شايف ان مش عيب اننا نبدا بالاعتماد على توصيات الغير ولكن علينا ان نتعلم جيدا من اين اتت هذه التوصيات حتى نستطيع ان نتوقع بعد ذلك الاتجاه الصحيح للسوق :dance:

AMANI
08-09-2012, 22:34

انا لسه مبتدئه جديد من حوالى شهر ونص بس حيث سمعت كلمه فوركس بالصدفه من احدى صيدقاتى

Tips™
08-09-2012, 23:03
عن طريق صديق لى علمنى و عارفنى و لما حاجه تقف معايا بروحولوا على طول
و هول مش بيتاخر عليا و جزاه الله خيرا
و بالتوفيق للجميع

yusef2011
08-09-2012, 23:12
بديت قبل فتره بسيطه في عالم الفوركس عن طريق احد المعارف

كان هو الشخص اللي وجهني للحساب التجريبي كبدايه وللمنتدى

nourhan ali
08-09-2012, 23:16
انا اتعرفت عالفوركس من خلال صديق وهو ساعدنا نفهم حاجات منه
وباذن الله ادينى بكمل تعلم للفوركس عشان ابدا اتاجر ان شاء الله

Tips™
08-09-2012, 23:57
السلام عليكم
انا لسه بردوا ببدء حياتى الفوركسيه هه
و اجينا مستنين البونص لما نستلموا و بعدين نبدء بق

tifanytomato
08-10-2012, 01:24
انا عرفت الفوركس عن طريق الاعلانات وكاعادة اسرع حساب وافتح واسرع من الفتح الخسارة لكن وقفت مع نفسى وحددت خطة تعليم واقعد حوالى سنتين اتعلم وافهم واجرب واكسب واخسر لحد ما دخلت تانى السوق بس كان فية فرق ما بين اول مرة وتانى مرة عشان كدة دايما بقول اتعلم وركز

jesy
08-10-2012, 02:06
سمعت عن الفوركس عن طريق بعض مواقع الانترنت اثناء البحث عن وظيفة مناسبة .. ولكنى فى البداية لم اهتم .. وبعد فترة قررت قراءة بعض الكتب عن الفوركس ووجدت انة شيق وسوف يحقق لى ما اتمناة وشعر انة هو الوظيفة المناسبة لى وبدات فى تعليم نفسى بنفسى عن طريق الانترنت

asad
08-10-2012, 02:08
انا بداتها عن طريق التعرف على الفوركس فى احد اقسام المنتديات الربحية فى بعض المنتديات وكنت مهتم ان اتعرف على هذا السوق وكنت اطالع المواضيع حتى شدنى التعرف على المزيد وقرات بعض الكتب ودخلت بحساب ديو

demitri86
08-10-2012, 02:10
انا لسه مبتدئ

و بدات اتعلم بعض الاساسيات زي اللوت و المارجن و الرافعة المالية كما اني لسه بتعامل بحساب الديمو حتى انمي مهاراتي

hadeer hamdy
08-10-2012, 02:11
رحلتى فى الفوركس لسه من اسبوعين
بس ولسه تعتبر بدايه الرحله

sultan
08-10-2012, 04:04
بدات رحله الفوركس عن طريق كورس في احد المركاز المتخصصه ثم من الانترنت في المنتديات والمواقع
قعد فتره طويله حتي علي حساب تجريبي حتي توصلت الي استراتجيه نسبه ناجحها مضمونهه

gool_oussama
08-10-2012, 04:09
انا يا عزيزي بدات ب البوووونص طبعا لكن ليس في انستا فوريكس و بعد ان بدات في انستا حققت مبالغ متوسطة لكنني اعتمدت على توصيات مسار فوريكس المجانية و بعدها تعلمت التحليل و الحمد لله

hehelibeb
08-10-2012, 04:19
بداتي في الفوركس كانت بشكل ذاتي تعلما ذاتيا بامتياز

عبر المنتديات واليوتوب والكتب وغيرها وغيرها

ومازلنا نتعلم إلى يومنا هذا

marou49
08-10-2012, 04:23

أنا شخصياا و لحد الوقت ده لم أتعامل مع الأشياء ده و لا أفكر فيها ز مححد لنفسي لما أنوي أدخل للحساب الحقيقي ده راح أعتمد على تحليلاتي
و ان شاء الله أتعلم جيداا اداره رأس الماال لكي أضبط أمووري لوحدي

mido elghooL
08-10-2012, 04:26
انا بدأت فى هذا المنتدى من خلال معرفة أحد الاصدقاء لهذا المجال

themaxprofit1
08-10-2012, 04:36
انا ماليش رحله لانى لسه جديد وادعولى يبقى لى رحله فروكسيه زيكوا

hamzah krishan
08-10-2012, 04:37
انا تعلمت الفوركس من خلال صديق وانا الان بتعلم في الفوركس خطوه خطوه ولسه ما دخلت السوق بنتعامل في المشاركات وبعد ذلك بندخل السوق

mr.mido
08-10-2012, 04:38
انا عن نفسى قام احد اصحابى بتعليم الفوركس لى ثم عملت حساب تجريبى وتاجرت به لمدة 3 شهور
حتى تكونت الخبرة المناسبة للمتاجرة فى الحساب الحقيقى

mannon
08-12-2012, 10:13
قعد فتره طويله حتي علي حساب تجريبي حتي توصلت الي استراتجيه نسبه ناجحها مضمونهه

هو دة الطريق الصح على فكرة سوف انت الاول بدات ازاى والله هو الى عايز يبدا صح يعمل زيك كدة يتعلم الاول وبعد كدة يتابع على حساب تجريبى الى اتعلمة وبعد كدة يشتغل على الحقيقى وهو معاه طريقة مضمونة ومجربة

Opplus
08-12-2012, 10:19
السلام عليكم
انا بعرف الفوركس من زمان لكن كنت القي اشكالية راس المال
لكن الحمد لله دا مابقاش مشكل مع انستا

marwa
08-12-2012, 10:27
لازم تفتكر دايما إن الحاجة ام الاختراع
فعند الضيق تجد الفرج ممكن تكون منه مصدر رزق لكن بعد التعلم الكافى ربنا وااااسع

hussaina2008
08-12-2012, 10:31
انا كنت من قبل اشتغل على الشركات الربحية شركات الاعلان كنت احصل كل يوم يمكن 2سنت او اقل تخيلو !! ويوم من الايام كنت لقتي موضوع باحد المواقع لايفوتكم احصل على كل رد عشرين سنت انا يوم قرايت الاسم طار عقلي ومن هنا عرفت الفورريكس يعني من البونص حق هذا المنتدى العزيز على قلبي

tamrinsty
08-12-2012, 10:37
أن لحد الساعة لم أبدا أي رحلة ولو حتى ففي الديمو ههههههه لا زلت مبتدأ جدا و لا زال أمامي طريق طويل للتعلم
و إن شاء الله بعد أول صفقة لي سأروي لكم الرحلة
اللهم وفقنا

mohammedfateh
08-12-2012, 11:00
سلام عليكم
لقد بدا رحلتي حيث كنت اتصفح احد مواقع وشاهدت عروض اعلانيه
ولفته انتباهي وانا منذو ذلك حين احارب لكي اصل الى افضل نتيجه
وشكرا لكم

العوامى
08-12-2012, 11:38
انا بدأت عن طريق انى فتحت حساب بالغلط مع شركة وكلمونى فى التليفون وابتديت اهتم من بعدها ودخلت منتديات وقريت وفتحت الحساب معاهم وخسرتة ورجعت فتحت تانى وخسرت تانى وفتحت فى شركة تانية وخسرت واودعت تانى وخسرت برضة حتى ادركت غلطتى ولكن بعد كثير من الوقت والاموال المهدرة وهى عدم ادارتى لراس المال بحكمة

smarteng99
08-12-2012, 11:57
بالنسبة لي انا لفيت علي الطرق كلها مناعدا ادارة الحسابات وتابعت توصيات ودرست طرق كثير الي ان رسيت علي طريقة والحمد لله

بسمة الحياه
08-12-2012, 13:28
أنا بدايتي حديثة و قد كانت مع صديق
شرح ووضح لي كل ما استطاع و اتمنى له كل التوفيق و النجاح و
لكم ايضا

Gravity
08-12-2012, 13:36
بدايتي اكيد عن ادارة رأس مالي من شخص
وانا اتعلم بقى .. وبعدها اشوف لوحدي ايه الموضوع
وبنفس الوقت اتحمس

elgohary
08-12-2012, 13:45
بحساب ديمو !!
و كورسات ثم كورسات ثم كورسات

smarteng99
08-12-2012, 13:52
بدأت رحلتي الفوركسية بمشاهدة دورة كاملة فيديو ثم بدأت تدريب علي حساب ديمو ثم استلمت بونص من ام تي فايف وتاجرت به وكان 300 وخسرته كله

Zogota
08-12-2012, 14:21
انا بدات عن طريق واحد صاحبي كان بيتكلم عن هذا النوع من الربح وبعدها وجدت كورس في مصر رحت الكورس اخدت خلفية عن الفوركس وانطلقت

تحياتي

ahmed
08-12-2012, 14:24
هو دة الطريق الصح على فكرة سوف انت الاول بدات ازاى والله هو الى عايز يبدا صح يعمل زيك كدة يتعلم الاول وبعد كدة يتابع على حساب تجريبى الى اتعلمة وبعد كدة يشتغل على الحقيقى وهو معاه طريقة مضمونة ومجربة

فعلا يا اخى هذة من الطرق المفضله للبدايه حت تكون البدايه صحيحه ومؤسسه لتساعدك على تخطى العقبات فى الطريق
ومعرفه القواعد الاساسيه وعدم التخبط فى كل خطوة وكل دة لان عندك اساس بتمشى عليه ش داخل المجال بشكل عشوائى

gullever
08-12-2012, 14:34
بدأت في الفوركس بالتخمين الشخصي للصفقات فخسرت فبعدها اصبحتاعتمد علي التوصيات التي تقدمها العديد من المواقع و فعلا ساعدتني كثير في تحقيق ارباح في الفوركس و تخطي ازماتي

Mohamed90
08-12-2012, 14:35
السلام عليكم طبعا اخي العزيز كلنا دخلنا للفوركس بطرق مختلفة و لكن الهدف واحد
هو الربح المال و طبعا دخلت ان و تعرفت على الفوركس من المنتديات و عن طريق الاعلانات تحياتي

mahmoudemam
08-12-2012, 14:37
بدايتى فى الفوركس كنت اعتمد على غيرى انتقل من تحليلات الى توصيات والحصيلة كلها خسارة بس الحمد لله مش كتير
حسيت انى على الطريق الصح فى الفوركس اول ما بدات ابحث على استراتيجيات واحاول اعمل استراتيجية خاصة بيا

domadoma
08-12-2012, 15:06
تجريبى فم بونص ثم اموالى وفى كل مره خسارة خسارة خسارة ورينا يعنى على التعويض انصحك بالابتعاد قبل الغرق زيي

hwida nada
08-12-2012, 15:08

اهم ماتعلمتة هو النظرية الفوركسية وهى حساب قيمة الشمعة لتعلم انها صاعدة ام هابطة

Mohamed Osman
08-17-2012, 23:29
بدايتى من واحد نصحنى ان ادخل المجال ولكن عندما دخلت تركنى اتعامل مع نفسى وف الاول حسيت انى ف بحر بس بدأت اعوم واحدة واحدة

bassma_kamel
08-18-2012, 00:09
انا لسه بدأه رحلتى مع الفوركس وجت عن طريق صديقتى اقترحت عليا انى اتعلم المتاجره فى الفوركس ولما بدات تكلمنى عن المجال دا وتفهمنى معنى الفوركس عجبنى وحبيت انى اتعلم فيه اكتر واكتر وانى ادخل واتاجر فيه وانا حاليا فى مرحله التعلم وربنا يوفقنى ويوفق الجميع

joudi10
08-18-2012, 01:50
بدأت رحلتي الفوركسية منذ أسبوع فقط عن طريق صديق مقرب لي نصحني بإضافة ردود في الأول
ثم تعلم الابحار في عالم الصفقات والبورصة

daisy
08-18-2012, 01:57
بدات الفوركس عن طريق اعلان على النت
دخلت عملت بحث
واشتركت فى احد المنتديات
عجبنى الامر
بدات اتعلم وانزل كتب واتدربت على الحساب الديمو
بعدها بدات اتعامل على حساب حقيقى

no1forex
08-18-2012, 05:52
بدائت رحلتى الفوركسيه من خلال اعلان على احد المواقع بحثت بعد كدا عن التعليم وكان صعب شويه كان معظم الداتا انجليزى وبعدا كدا ظهرت الكتب ببالعربى وفديوهات وبقى الموضوع سهل وعملت حسبات ديمو كتير وصفرتها كتير وكسبتها كتير

وبعدين بدائت المتاجره على الحقيقى وكسبت وخسرت وكل يوم بتعلم درس جديد