PDA

View Full Version : مصادر تعلم الفوركس

Pages : 1 [2] 3 4 5 6

yasefsami3
09-09-2012, 11:58
المصادر كتيرة ..
الكتب والفيديو على اليوتيوب
المنتديات العربية
والمنتديات الاجنبية
ومن الممارسة اليومية مع الشارت على الديمو
وبعدين الحساب الحقيقي

ayaa
09-09-2012, 11:59
عليك بالتعلم الجيد ومن انواع ادوات التعلم:
الانترنت قم ببحث علي الفيديوهات لانها اكثر شيئ تتعلم منه
وقرائة الكتب

MAGDY
09-09-2012, 12:12
مصادر تعلم الفوركس ، كثيرة ومتعددة ولا حصر لها ، بل ولا نهاية لها
لسببين .. لا ثالث لهما .. لأن الموضوع كبير فعلاً ويحتاج شرح وتوضيح وتكرار
ولأن كل من عرف له كلمتين ، ظن نفسه خبير ألمانى فى هذا البحر المترامى الأطراف
وأى مصدر للتعلم ، هو رائع
فقط إن كان يعتمد أولاً على الأساسيات والمبادئ والمفردات الخاصة بالعمل
ثم يتدرج خطوة خطوة ، حتى يصل بالمتعلم إلى نهاية الشرح
والخلاصة : القراءة والإطلاع .. ثم .. الفيديوهات
لكن لو بدأت حضرتك بالفيديوهات ، فسامحنى
أنت تبحث عن السهل اليسير ..
وهذا العمل لا هو سهل
ولا هو يسير
ومع ذلك ، فهو مُتاح للجميع ، مُتاح لمن يملك دولار واحد ولمن يملك ملايين الدولارات
تحياتى

djilani
09-09-2012, 13:08
الفوركس له عدة مصادر لتعلمه من خلال كتب تعليمية ومن خلال شروحات فديوهات
وكذلك من المنتديات سؤاء العربية أو الأجنبية

yusef2011
09-09-2012, 13:23
انا عن طريق احد الاصدقاء في الفيس بوك نتحدث كثيرا ونصحني كثيرا بالحساب التجريبي والتعلم عليه

واقرأ كتب وابحث عن الفيديو وابحث عن مواقع اجنبيه .. اهم شئ تنويع مصادر التعلم لكي لاتمل من الفوركس

panda
09-09-2012, 13:28
والله يفضل ان تبدا بالكتي

ولو امكن تتجه الى الكورسات

ثم الحساب الديمو اثناء ذلك وبعدها تعقد النية وتتوكل على الله

ilyes
09-09-2012, 13:30
السلام عليكم
المصادر متعددة منها المنتديات التابعة لشركة انستا فوركس واليوتوب
وغيرها من المصادر
موفق

mannon
09-10-2012, 14:37
بص المنتديات الي بتتكلم عن الفوريكس مفيش اكتر منها الي عندو عزيمة في التعليم هيقعد يدور ويبحث ويتعلم في النهايه واليوتيوب مليان شروحات فيديوهات للتحليل وكل حاجه ان كان عن نفسي انا كنت بقرأ في منتديات واتابع باستمرار

والله معاك حق وكلام مظبوط جدا فعلا الى عايز يتعلم هيقدر يدور ويلاقى لان تقريبا اكتر حاج ممكن نستفيد بيها من النت فى الفوركس هو التعلم الجميع تقريبا يقدم مصادر التعلم المهم ان الشخص يلازم ويحاول فعلا يتعلم قبل مايشتغل

MiDoMaDy304
09-10-2012, 14:40
تعلم الفوركس كان له معى قصة جميلة بأختصار والدي على في البورصة وهوا محلل كان عندى فضول ان افهم ما هى الشموع اليابانيه ولماذا تمسى بهذا الاسم ومن هنا جاء البحث
لم اعتمد على كتب بل اقرء مقالات وهى ما انا عليه الان فأنا والحمد لله اعرف الاساسيات وهذا يكفي الى الان ))

magedmosbah
09-11-2012, 01:24
انا الى علمنى صديق لى وهو صاحب الفضل على فى دخولى الى الفوركس
ومع ذلك كنت اقرا عن الفوركس
واستند الى الدروس التدريبيه والتعليميه

beso
09-11-2012, 02:35
انا عن نفسى قمت بقرأة كتاب جون مورفى وقمت بالبحث على اليوتيوب على دروس فى الفوريك ولاكن كان قليلا جدا ولكن الان ماشاء الله انشر انتشار واسع جدا

ahmedamz
09-11-2012, 02:40
انا عن نفسى بدات احمل كتب تعلم الفوركس للمبتدئين وكتب
تعلم التحليل النى واخرى لاستراتيجيات التداول ويوجد بعض الفيديوهات
عالنت تشرح بالصورة كيف التعامل واليات التعامل وكيفية ادارة راس المال

dalia
09-11-2012, 02:42
بالنسبه ليا الموضوع كان من زمان واعتمدت على الكتب والمواضيع للشرح فى المنتديات
لكن دلوقت اعتقد ان افضل وسيله هى الفيديوهات
ودى موجوده بشكل كبير ومجانى على اليوتيوب

davithamada
09-11-2012, 02:50
اخي انصحك بمدرسة خاص بمجال البورصة لتعلم في البلدان العربية يوجد الان مدارس لتعليم الفوريكس يا اخي

bondokpower
09-11-2012, 03:04
البدايه كانت فكره مبسطه من صديق وبعدين انا اجتهدت وتعبت وحاولت وطبعا النت هو مصدر كل شئ وبممكن تاخد دورات

Mohamed Diab
09-11-2012, 03:10
انا اول حاجة قررت انى هتعلم الفوركس لحد الاخر وهكمل حتى لو خسرت
وبعد كدا بدات اخد دورات تدريبية واتعلمت المبادىء
وبعد كدا بدات ااقرا فكتب كتيير وفالمواقع

medga
09-11-2012, 05:00
انا مبتدىء ولسه بتعلم لكن ممكن اقدر اقولك ان الفوركس لو عايز تتعلمه
على اصوله ابتدا بقراءة الكتب وعن طريقها ستتعلم وتصل لدرجة جيدة فى المضاربة

Eslam
09-11-2012, 17:27
يوجد كثيير من المنتديات والمواقع المخصصة لتعلم الفوركس
ومتابعة حركة السوق وحركة الزوج ولكنك
يجب عليك اختيار الخبراء اللذين تتبعهم بعناية
حتى لا تخسر اموالك

face book
09-11-2012, 17:35
مصادر تعليم الفوركس

تعلم من خلال المنتديات المختلفه والاستراتيجيات الموجوده به واصحاب الخبرات التي تكمن داخل المنتديات

تعلم من الكتب والتراجم ومن خلال التعرف علي شخصيات ناجحه والتدريب والتجريب علي الحساب الديمو.

Thepatriot
09-11-2012, 17:40
السلام عليكم ورحمه الله

كلنا كنا في البدايه اما عرفنا مجال الفوركس وبنحاول نتعلمه وكتير مننا حاول وفشل وفيه اللي نجح وواصل وفيه اللي مش نجح وقرر يعيد المحاوله

طيب فيه مصادر كتير لتعلم الفوركس والتداول ياتري انتوا اتعلمتوا منين الفوركس؟حد علمك من الصفر ولا قرأت كتب ولا منين؟

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا اول شيء قريت عن الفوركس في المنتديات وكانت قراءات بسيطة
وبعدين دورت علي كتاب لتعليم الفوركس بالعربي نظرا لضعف نسبي في اللغة الانجليزية ولقيت كتاب اسمه تعليم الفوركس للمبتدئين بالعربي وده اداني فكرة كويسة عن الفوركس بشكل كبير
وبعدين الباقي من مواقع كتير متفرقة زي بيبي بيبز

lala
09-11-2012, 17:51
انا طبعا لسه مبتداه ولكن مصادر الى اتعلمت من خلالها الفوركس ولازلت ابحث حتى اتعلم المزيد فى الفوركس هو عن طريق البحث على جوجل
واشاهد الفيديوهات وهى اكثر شىء جعلنى استوعب هذا الموضوع جيدا بالاضافه الى القراءه والاطلاع على كل ما هو جديد

m.o.b
09-11-2012, 17:57
دلوقتى انت ممكن تدخل كورس فوركس لو غاويه اوى يعنى
وومكن بردو تشوف فيديوهات ع اليوتيوب

ومكن بردو تشوف مواضيع ع المنتدى هنا وهتفيدك بردو

وموفق ان شاء الله

abdellatif2013
09-11-2012, 18:19
الصدفة عرفت ان واحد صاحبي شغالي فيه هو اداني الطريق واداني كتاب فوركس فور عرب الرائع اللي اتعلمت منه الاساسيات وبعدين لقيت كورس كامل ع احد المنتديات فيدو صوت وصورة عربي اتفرجت عليه كاملا واكتملت صورة الفوركس عندي...........:)

hossam zaki
09-11-2012, 18:23
انا عن نفسى ففى واحد صحابى هو الى عملنى الفوركس ولكن من الممكن ان تقول
ان عملنى البدايات بس والمفروض انى انا الى اكمل ولكنى بحاول الان ان اتعلم بنفسى واكمل مشوارى عن طريق الكتب والفيدوهات

amera-nada
09-11-2012, 18:28
مع التطور العلمي ممكن تجد اي شئ و انت في بيتك وفاعد في مكانك المهم
تملك اتصال جيد بالانترنيت
وحاسوب سريع وبعد ذلك اطلق العنان للبحث في النت و المنتديات و ممكن تتعرف باصدقاء و تسالهم يعني امامكم عدة فرص للتعلم

fathy1011
09-11-2012, 18:33
السلام عليكم ورحمه الله

كلنا كنا في البدايه اما عرفنا مجال الفوركس وبنحاول نتعلمه وكتير مننا حاول وفشل وفيه اللي نجح وواصل وفيه اللي مش نجح وقرر يعيد المحاوله

طيب فيه مصادر كتير لتعلم الفوركس والتداول ياتري انتوا اتعلمتوا منين الفوركس؟حد علمك من الصفر ولا قرأت كتب ولا منين؟

بعد سماعي عن الفوركس بدأت اكتب في جوجل كتاب الفوركس للمبتدئين ولقيته والحمد لله وكان 230 صفحه اخذوا مني 30 ساعه قراءه لكني استفد الكثير والكثير

ثم انتقلت للبحث عن كتب اكثر وبحثت في المنتديات

من يريد التعلم لن ولم يوقفه شئ

تحياتي

Noah
09-11-2012, 18:44
يوجد الكثير جدا من المصادر التى تتعلم من خلالها الفوركس ولكن اهم هذه المصادر وافضلها من وجهة نظرى ان تتعلما لفوركس من خلال المنتديات لان من العمل فى هذه المنتديات يمكنك ان تخرج من سوق الفوركس وانت مناقش للدرس اصلا اللى بتتعلمه

كونان
09-11-2012, 18:54
مجال الفوركس بحر بلا نهاية ويوجد كثيير من اللذين يعلمون الفوركس
ويوجد كثيير من المواقع والمنتديات التى تقوم بتعليم الفوركس وتكون
مخصصة للفوركس ولمتابعة حركة الازواج

eslam92
09-11-2012, 19:12
اعتقد اننى اظل اتعلم الى الأن
فقط بدأت بالقراء الذاتية لمعرفة اساسيات السوق واشهر المصطلحات والأن اتابع مع احد اصدقائى ذوى الخبرة
انصح بالتدريب مع احد الاشخاص ليكون المضووع جدى وان تكون مجبر على التعلم فى وقت محدد

defie
09-11-2012, 21:09
تعلمت الفوركس من المواقع و المنتديات بمختلف استراتجيات التداول وطرق التحليل الفني و التقني
وانا اتتبع يوميا طرق التحليل والاخبار العاجلة لمعرفة اتجاه العملات

houda najim
09-11-2012, 21:11
السلام عليكم

هناك طرق عديدة للتعلم يجب ان تكون الرغبى في دلك

يوجد الكثير والكثير في الانترنت يوتوب

mr.cavally
09-11-2012, 21:33
انا اتعلمت الفوركس من خلال قراءة بعض الكتب التى تتحدث عنه
ومشاهدة الفيديوهات الكثيرة الموجوده على الانترنت
وهنا بالمنتدى الكثير من الكتب والاشياء التى تعلمك الفوركس

yahiamahmod56
09-11-2012, 21:38
اخى الكريم السلام عليكم مصادر تعلم الفوركس كثيره ومتاحه حاليا اكثر من اى وقت مضى ممكن تتعلم عن طريق مواقع النت وما اكثرها
ابحث فى موقع البحث جوجل عنها وهناك ايضا فيديوهات موجوده على اليوتيوب لكبار الخبراء العرب

maro50
09-11-2012, 21:42
تعلم الفوركس اصبح امرا سهلا من خلال مواقع النت المختلفه والبحث بجديه واصرار يتيح لك التعرف على كل مايخص الفوركس كما ايضا فتح الحساب التجريبى يساعدك على تطبيق ما تعلمته من نظريات

forex_8
09-11-2012, 21:46
بالنسبالى قد تعلمت عن طريق احد الاصدقاء ولكنى لم اكتفى بذلك ولكنى قراءة وهناك الكثير من الكتب المتاحة والممتازة فى شرح وتعليم الفوركس وايضا هناك الكثير من الفيديوهات التى تشرح عملية التتداول بصورة عملية وايضا استفدت كثيرا من اراء الاخرين وتجاربهم الموجودة فى هذا المنتدى وما يماثله

mouwal555
09-13-2012, 14:00
اسلام عليكم اخواني الكرام
ان عند ما اريد فهم شيئ التعلم شيئ في مجال الفيركس أدهب الاتوتيب
لانها تتوفر على فيديهات كتير تشرح فيها عمل الفوركس وكيفيت التداول إلخ

hassan347
09-13-2012, 14:05
السلام عليكم ورحمه الله

والله يا اخى انا عن نفسى تعليمى الفوركس كان عن طريق القراءه فى الكتب ودخول منتديات تختص بالفوركس

وهناك ايضا من كان بدايه تعليمهم للفوركس عن طريق دوره فوركس بدأو بها حياتهم الفوركسيه

zedan92
09-13-2012, 14:06
يا اخي بنسبه لنا نحن العرب لاتوجد الا المنديات المهتمه بتجارة العملات وعديده وايضا بعض غرف التداول العربيه وايضا توجد الكثير من الكتب التي تتناول مجال الفوركس وهي متوفره في المكتبات العربيه وادا كنت تجيد اللغه الانجليزيه فانت محظوظ وبالتالي تكون مصادرك اوسع

hwida nada
09-13-2012, 14:10
مواقع الفوركس مفيش اكتر منها بس انتا لما تاخد كلام تعليم استراتيجية
او تعليم التحليل الفنى لاز لازم يكون حد متمرس ومحترف لان اللى ها تتعلمة فى البداية هو ده اللى هيثر على انطباعاتك
اقرا كتير واعمل حساب ديمو حتى لو كان عندك حساب حقيقى
اتمرن على الديمو وادخل التليل اليومى لازواج العملات

وبامر الله ربنا هيوفقك

fatah
09-13-2012, 14:14
انا شخصيا تعلمت من المنتديات والكتب الاكترونية واعتمدت على التوصيات في بداية الامر

amera-hiba
09-13-2012, 14:15
السلام عليكم ورحمة الله اخواني اخواتي
تعرفت في الاول عن الفوركس بالصدفة في البحث يعني مجرد فضول
وبعد ذلك فضلت ادخل الموقع و اقرء اكثر عن الفوركس ذا و حبيت الامر من خلال الاشهارات
و اغلب ما تعلمته كان من مواقع بتعلم و فيديوهات و كتب

fatah
09-13-2012, 14:18
نعم اخي معك حق في كل هذا

المهم هو الاستراجية والنمرس

sharif2u
09-13-2012, 14:36

mohamed eldamnhorey
09-13-2012, 14:39
يوجد الكثير من الويبنارات التعليمية

التعليم اصبح وسيله سهله جداً الان

ولكن فين الدماغ اللى هتتعلم

scorpion
09-13-2012, 14:40
السلام عليكم
المصادر متعددة فاليوتيوب يكاد ينفجر من فيديوهات التعليم مع التابعة فى المنتديات

mohammad
09-13-2012, 14:50
قسم التعليم في المندتى صراحة مفيد جداً بعدين السؤال ثم السؤال يجب عليك
ان تقراء اسئلة من قبلك و الاجابات و من ثم شاهد فيديوهات التي تنشر على اليوتيوب

mahran3d
09-13-2012, 14:52
مواقع والمنتديات العربية اكتر من الهم على القلب
بس المهم اللى يتابع ويستمر فى التعليم
كمان المواقع الاجنبيه مفيده جدا

moody mooda
09-13-2012, 14:57
والله انا بفتح عاليوتيوب وبتعلم استراتيجيات وكيفيه التاداول والتحاليل

4ex
09-14-2012, 19:32
نستطيه تعلم الفورفكس عن طريق كثير من الطرق المتعدده فمثلا نستطيع تعلمع عن طريق احد اصدقائك فهو يشرح لك كيف تستطيع ان تكون البونص ثم بعد بع ذلك تاخد من هذا البوتص ربح عن طريق الجاره ونستطيع ان نتعلمه عن طريق نجنوعه من الصور والارشادات التى تجعلك تجاوب على الاسئله المهمه

abderrahim
09-14-2012, 19:34
صديق هو من علمني الفوركس

azifek
09-14-2012, 19:48
أخي الكريم
هناك الكثير من الكتب الخاصة بتعليم الفورس موجودة بكثرة في مواقع الفوركس و في المنتديات
و عموما يمكنك أن تبحث في جوجل و ستجد شروحات هائلة حول مختلف المواقع المتصلة بالفوركس

don abdelah
09-14-2012, 19:58
رايت صديقا لي يتعلم الفوركس ونصحني بتعلمها لانها ستفيدوني في حياتى وهذا ماجعلني اشاهد فيديوهات الفوركس على اليوتيوب لتعلم الفوركس

islamoh
09-14-2012, 20:00
اهم مصدر هو الانرنت و سيبك من الناس الكذاب الي تقدم دروس باموال
ابحث في محركات البحث ستجد الكثير من الكتب و افضل شي هو البحث في المواقع الاجنبيه لان العرب بخلاء و لا يحبون الخير لغيرهم

fersinho2012
09-14-2012, 20:02
أنا الحق متعلمتش الفوركس كثير طراطيش كلام بس عدنا بالمنتدى قسم رائع و راح تستفيد منه كثير و به
العديد من خبرات الإخوة الأعضاء و ستلقى به زبدة الفوركس و كذلك توجد فيديوهات جيدة و تحاليل فنية راقية بالنت
لا يستهان بها صراحة و الله أعلم

anouar
09-14-2012, 20:07
انا تعلمت عن طريق كورس وشاهدت الكثير من مقاطع الفيديو وكلها افادتني

ولحد الان عندما اريد معلومة ابحث عنها واجدها واشاهدها عن طريق الفيديو فهو

افضل طريقة للتعلم

محمد عبده
09-14-2012, 20:15
النمصادر كثيرة جدا وبالنسبة الى كانت كالتالى
صديق عنده خبرة فى الفوركس وقام بتعريفى بالاساسيات
منتديات فوركس بها دورات تعليمية
الانترنت ملى بالكتب والدورات والمعلومات
التداول فى الحساب التجريبى
الاستفادة من مشاركات الاعضاء فى المنتديات

ameer
09-14-2012, 20:17
تجربتي كانت من البحث عن الاسئلة الي يطرحهها الناس ومن ثم استفدت منها كثيرا في التعلم في الفوركس انصحكم بهذة الطريقة

soso1691
09-14-2012, 20:44
انا لسة مبتدئة بس بحاول اتعلم من المنتديات واقرا وجهات النظر بس الصؤاحة حاسة ان الموضوع صعب
اظن ان لازم اقرا كتب واشوف فيديوهات ايضا

madoxegy
09-14-2012, 20:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علشان تتعلم فوركس صح من وجهة نظرى المنتديات واشترك الورش اللى فيها وشارك مع المتداوليين اللى موجودين هتلاقى اداءك اتحسن اسرع من انك تعد تذاكر

noureen
09-14-2012, 21:03
انا تعلمت الفوركس من خلال بعض الفيديوهات على اليوتيوب و على المنتديات و ايضا من خلال الكتب الموجوده على النت و من خلال بعض الاصدقاء و ايضا حضرت بعض الندوات عن الفوركس

rasmania
09-14-2012, 21:14
انا اتعلمت من دورات تدريبية للدكتور اسامة عادل + انني كنت اشاهد مقاطع في اليوتويوب وهناك موقع اخر رائد في تعليم الفوركس

Zala
09-14-2012, 22:34
والله يا اخى هناك كثيرا من المواقع على الانترنت التى تستطيع اللجوء اليها فى اى وقت و بأمكانك ان تبحث عن اماكن كورسات فى مدينتك و هناك ايضا الكثيرا من الفيديوهات على اليوتيوب و يمكن الاستفاده منها يجب عليك البحث عن كل سبل التعليم التى تستطيع اللجوء اليها اذا كنت حقا تريد التعلم

syed
09-14-2012, 22:44
هناك الكثير من المصادر لتعلم الفوركس واهمها
على الاطلاق الكتب والفيديوها ت والدورات على النترنت
تحياتى لشخصكم الكريم

amiraamira
09-14-2012, 23:19
اظن ان اليوم امكانيات المتاحة لتعلم الفوركس كثثيرة ليس مثل الايام الاولى لما كان فقط الكتاب
الان قد نجد كتب قد نجد منتديات و فديوهات تشرح بتفصيل و تبسط لنا كل شي
ف انا ارى ان اي شخص له عزيمة و ارادة يستتطيع و بكل سهولة تعلم الفوركس

fnaan
09-14-2012, 23:22
هناك يااخى الكثير والكثير من المصادر اولا المنتديات المتخصصه فى الفوريكس كمنتدانا الكريم او المنتديات الاجنبيه وربما هى الاكثر انتشارا ثانيا اغلب شركات التدوال يكون لديها دورات تدريبيه بالاضافه للبرامج التجريبيه اخيرا الفيديهوات المنتشره سواء على اليتيوب او عن طريق المحاضرات المباشره عن طريق البرامج المتخصصه والتى يقيمها الاكثر خبره فى تدوال الفوريكس لمساعدة المبتدئين

malwazeer
09-15-2012, 01:36
السلام عليكم هذه حقيقة وليست مجامة انا تعلمت الفوركس من منتداكم ومن اسئلتكم ومن اجوبتكم
فعرفتم قد ايه هذا المنتدي مهم ومفيد وانا بحي القائمين عليه جزاهم الله خيرا علي هذا المجهود والجميل انهم يعلموك ويعطوك فلوس الله عليهم

kami1995
09-15-2012, 14:43
السلام عليكم نستطيه تعلم الفورفكس عن طريق كثير من الطرق المتعدده فمثلا نستطيع تعلمع عن طريق احد اصدقائك فهو يشرح لك كيف تستطيع ان تكون البونص ثم بعد بع ذلك تاخد من هذاااا البوتص ربح عن طريق الجااااره ونستطيع اااان نتعلمه عن طريق نجنوعه من الصور والارشادااات التى تجعلك تجاوب على الاسئله المهمه

abdulhadi
09-15-2012, 16:10
انا تابعت اسامة عادل في اليبرنارات التي كان يقدمها برمضان
اضافة الى بعض الكتب والكراجع والانترنت

abdo-madrid
09-15-2012, 16:38
السلام عليكم فيه مصادر كتير اوي تتعلم منها وانتشرت الدروس والكورسات بشكل اكبر عن زمان وكلها بتصب في مصلحه المتاجر طبعا
عن نفسي انصحك بكتاااب الفوررركس للعرب كبدايه جيده ليك ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط للأساسيات وبعد كده ترجع
تقرأ الكتاب ده تاني علشان هو تقريبا شامل لكل اساسيات الفوركس اللي مطلوب منك تعرفها

ziko
09-16-2012, 16:25
اقرب الطرق المواضيع علي المنتديات ومن الممارسة اليومية مع الشارت ومن قراءة الكتب و متابعة المواضيع علي المنتديات

almjhol
09-16-2012, 17:04
موضوع جميل اخي انا عن نفسي بديت اتعلم الفوريكس من الكتب الاكتروني من النت ثم لجات الى دورات وكورسات كثيرة موجودة على الانترنت بعدها فتحت حساب تجريبي على شركتنا الغالية انستا ثم بدات اتعلم هنا شيء ف شئ فتلم الفوريكس هالوقت سهل جدا لسي مثل زمان اتمنى اني افدتك اخي الكريم وتقبل مروري ... وشكرا

كونان
09-21-2012, 18:06
بالنسبة لى انا تعلمت الفوركس من مصادر كثيرة لكن كان اكثرها تأثيرا هو المواضبع على بعض المنتديات
فى بعض الخبراء فى الفوركس يعطوك كل عصارة خبرتهم فى هذه المواضيع ويجيبو على كل الاسئلة بلا تردد

ادهم
09-21-2012, 18:47
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الحمد لله اتعلمت من الكتب ومن الانترنت ويجد الكثر من الكورسات متوفره ومتاحه لتعلم الفوركس بجانب الاصدقاء الذين يعطون النصائح

kingta
09-21-2012, 19:00
السلام عليكم
أنا الان أتعلم الفوركس من خلال الكتب و المنتديات ومنها منتدانا الغالي و المهم هو الدورات التي تكون على شكل فيديو تكون أحسن
وبالتوفيق للجميع

..::E.A.G.L.E::..
09-21-2012, 19:50
اخى الحبيب انا تعلمت الفوركس من عدة مواق
لاكن مقدرتش افهم بجد معنى الفوركس الا من اسامه عادل
على اليوتيوب انصح الاعضاء الجدد بالبحث والمشاركه على الويبنار الخاص بيه

senderla
09-21-2012, 20:06
انا لسة مبتدئة بس انا اعرف عنها من زمان وموجود كل حاجة عنها
بلمنتديات بالنت وبدأت الدخول لهذا المجال عن طريق دعوة من احدي صديقاتي

abdelmouman
09-21-2012, 20:35
انا تعلمت الفوركس من صديق الاساسيات اما الخبرة فتكتسب مع مرور الوقت
اظن ان منصة التداول اهم مكان للتعلم حقيقي او تجريبي مفيدان معا

moon
09-21-2012, 21:15
انا مبتدىء ولسه بتعلم لكن ممكن اقدر اقولك ان الفوركس لو عايز تتعلمه
على اصوله ابتدا بقراءة الكتب وعن طريقها ستتعلم وتصل لدرجة جيدة فى المضاربة

karem amen
09-21-2012, 23:05
انا الفوركس بقول انك مممكن تتعلمه اكتر لو شوفت الشارت بتحرك اقدم عينك
لانى الغط الى بفلوس بتعلم وتخلى الانسان حريص

mai
09-21-2012, 23:09
بالنسبه لتعلم الفوركس عندك النت مليان بالكتب العربي والاجنبي
والفيديوهات كتيره جدا علي المنتدي هنا وفي اليوتيوب
تمنياتي لك بالتوفيق

keko
09-21-2012, 23:13
طبعا المفروض على اى متداول او تاجر ان يبدا بتعلم الفوركس من الصفر وما اكثر المصادر التى من الممكن الاعتماد عليها
وانا عن نفسى فضلت مشاهده الفيديوهات لانها افادتنى كثيرا وهناك العديد من الكتب الرئعه التى تفيدك وتمدك بالكثير ولو بحث اكيد هناك مصادر اخرى للتعلم

mahmoudgad
09-21-2012, 23:27
انا كنت محتار ازاى اتعلم بس بعد ما قريت الموضوع دا والردود
عرفت ازاى اتعلم الف الف شكر

osamaelnino
09-21-2012, 23:47
قرأت كتب كثيرة عن الفوركس وادارة راس المال
لكن اكثر شىء يعلمك هو المتاجرة الفعلية

smail
09-22-2012, 03:19
الفوريكس مفيش اكتر منها الي عندو عزيمة في التعليم هيقعد يدور ويبحث ويتعلم في النهايه واليوتيوب مليان شروحات فيديوهات للتحليل وكل حاجه

elkhawaga
09-22-2012, 03:20
السلام عليكم
انا عن نفسى اتعلمت و مازلت طبعا اتعلم من خلال المناقشات بين الاعضاء

ahmedgalal
09-22-2012, 04:21
انا عن نفسى عرفت الفوركس منذ 7 سنوات
من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
قراءت الكثير من الكتب
والمواضيع المنتشره على الانترنت
شاهدت الكثير من الفيديوهات . رحله من الارباح والخسائر
وان كانت الخسائر اكثر من الارباح
الى ان اخذت كورس متخصص
فى التحليل الموجى قبل سنتين
ومنها وبفضل الله عزوجل اجنى ارباح جيده
وبعض الخسائر احيانا بسبب اخطاء ارتكبه

ehap
09-22-2012, 13:13
مصادر تعلم الفوركس عديدة جدا،عن نفسي قمت بتحميل الكتب الخاصة بالفوركس من مواقع و منتديات
كثيرة و قمت بمشاهدة فيديوهات لمحللين أكفاء و مضاربين ناجحين على اليوتوب

eng/ali
09-22-2012, 13:20
اخى الكريم
انا عن نفسى ماكنتش اعرف الفوركس لكن واحد من اصدقائى قالى عليه وعلمنى بعض المفاهيم
وبعد كد انا اتجهت الى اليوتيوب وبحث عن محاضرات لاستكمال التعلم والحمدلله اعتقد انى على اول الطريق الصحيح

nassim28287
09-22-2012, 13:33
تعلم الفوركس يتطلب وقت طويل نوعا ما لانك لان تفهمه جيدا قبل ان تبدا المتاجرة الحقيقية

---------- Post added at 10:33 AM ---------- Previous post was at 10:30 AM ----------

اما بالنسبة لطرق تعلمه فهناك ماقع كثيرة تساعدك في فهمه كما تمنحك الفرصة بفتح حسابات تجريبية

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 13:45
اخى الكريم
انا عن نفسى ماكنتش اعرف الفوركس لكن واحد من اصدقائى قالى عليه وعلمنى بعض المفاهيم
وبعد كد انا اتجهت الى اليوتيوب وبحث عن محاضرات لاستكمال التعلم والحمدلله اعتقد انى على اول الطريق الصحيح

اليوتيوب اصبح ملئ بالفيديوهات التعليمية
يعنى التعليم مافيه مشكله لان اصبحت الفيديوهات منتشره والمحاضرين بكثره

بس اهم شئ نتعلم صح

yassoo011
09-22-2012, 13:57
في لبدايه تعلمت فكره مبدأيه عنخ من صديق لي ثم شرعت
في التعلم من الكتب والفيديوهات والمنتديات واللقاءات

bakerabukomsan
09-22-2012, 14:08
اخي الكريم المصادر كثيره منها الفديوهات والمنتديات والكتب كلها تتكلم عن الفوركس فقط كل ما هوا عليك البحث رعنها والتعلم منها جيدا والتوكل علي الله

sarim
09-22-2012, 14:21
السلام عليكم ورحمه الله

في التعليم هيقعد يدور ويبحث ويتعلم في النهايه واليوتيوب مليان شروحات فيديوهات للتحليل وكل حاجه ان كان عن نفسي انا كنت بقرأ في منتديات واتابع باستمرار
و الدورات التي موجودة في اليوتيوب و الكورسات مصادره متعدده و سهل الحصول عليها لا يوجد تعقيد و يوجد اعضاء
سوف يساعدونك في اي شيء يصعب عليك اعتقد زمان كان تعلم يوجد فيه شوية صعوبه ليس مثل الان
وبالصدفة عرفت ان واحد صاحبي شغالي فيه هو اداني الطريق واداني كتاب فوركس فور عرب الرائع اللي اتعلمت منه الاساسيات
وبعدين لقيت كورس كامل ع احد المنتديات فيدو صوت وصورة عربي اتفرجت عليه كاملا واكتملت صورة الفوركس عندي
وبعدها بقا بقيت بتابع ف المنتديات عن الاستراتيجيات واجرب ع الديمو وهكذا والحمد لله ربنا بيكرمني اه

gigi
09-28-2012, 04:58
انا عن نفسي اتعلمت الفوركس من صديقي
وهو يلي علمني وكنت كل شي اتعلمو اعمل
عنو بحث بلانترنت لغاية ما شفت دروس
تعليم فيديو من الابتداء حتى الاحتراف
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

Mohamed Ahmed Mohamed
09-28-2012, 13:03
انا عن نفسي تعلمت الفوركس من المنتديات واليوتيوب
وهناك مصادر كثيرة جدا للتعلم مثل الكتب ايضا

ahmed xubi
09-28-2012, 13:28
المصادر كتيرة ..
الكتب والفيديو على اليوتيوب
المنتديات العربية
والمنتديات الاجنبية
ومن الممارسة اليومية مع الشارت على الديمو
وبعدين الحساب الحقيقي

l3azzi
09-28-2012, 13:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
ف نظري لتعلم الفوركس يجب ان تكون عندك عزيمة و الرغبة في التعلم وادل حضرت هته الميزتان فانا متاكد ان الشخص سيصبح محترفا في المنجال في فترة قصيرة

loco
09-28-2012, 13:53
السلام عليكم اخي انا عن نفسي تعلمت من النتديات التي تختص في طرق الربح من الانترنت
فهناكموضيع كتيرة عن الفوركس كم اني كنت ابحت في اليوتب مناجل الشرح المبسط لتعلم اكتر

khaled ibrahem
09-28-2012, 14:04
عن نفسى فى دكتور قالى عليها وشرحهالى وعملت حساب حقيقى
لكن لسه مشتغلتش عليه بإيدى وبتعلم على التجريبى لحد ماربنا يسهل

zikovic
10-01-2012, 01:24
بص المنتديات الي بتتكلم عن الفوريكس مفيش اكتر منها الي عندو عزيمة في التعليم هيقعد يدور ويبحث ويتعلم في النهايه واليوتيوب مليان شروحات فيديوهات للتحليل وكل حاجه ان كان عن نفسي انا كنت بقرأ في منتديات واتابع باستمرار

شركا لك اخي
فانا مبتدا واتعلم من نفس الطريقة ارجو من الكل اتباعها

CoRLeoN300
10-05-2012, 02:52
بسم الله الرحمن الرحيم
المنتدى مفيد و اليوتوب اكثرهم افادة يوجد الكثير من الفيديوهات التي تعلم الفوركس
تحياتي

rania hossam
10-05-2012, 03:00
انا عن نفسي سمعت عن الفوركس من اصدقاء لي اما انا بدات اتعلم الفوركس من خلال المنتديات التي تتحدث عن هذا السوق
ومن خلال مشاهدة الفيديوهات التي تشرح التداول في الفوركس

samy
10-05-2012, 03:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص اخى الكريم ما اكثر المصادر فى هذه الايام فهناك مصادر عديدة جدا مثل المنتديات و الكتب واليوتيوب
وياريت يعود هذا بالنفع على جل الناس
وجزاك الله خيرا

almohajer2004
10-05-2012, 03:13
المنتديات مكان خصب لتعلم الفوركس بالاضافة الى الفيديوهات التدريبية وكذلك الدورات التعيمية

magic777
10-06-2012, 00:09
انا عن نفسي سمعت عن الفوركس من اصدقاء لي اما انا بدات اتعلم الفوركس من خلال المنتديات التي تتحدث عن هذا السوق
ومن خلال مشاهدة الفيديوهات التي تشرح التداول في الفوركس

حاول تقرأ كتب الاول اخي الفيديوهات مفيهاش تفاصيل كتير انت محتاجها في الفتره دي
فحاول تحمل كتاب الفوركس للعرب من مكتبه المنتدى واقرأه وطبق

jamalsale
10-06-2012, 14:44
بنسبة لي تعلمت الفورس من المنتديات و الفيديو
المشروح من بعض المحترفين و اكملت البقية من عندي

issssou
10-06-2012, 15:13
السلام عليكم
اكبر مصدر لتعليم الفوركس هو النت و انك تبحث في جوجل
و برضو فى منتديات بتعمل كورسات بتكون ممفيدة فى تعليم الفوركس
بالتوفيق لك

ام يوسف
10-06-2012, 15:52
عن طريق الكتب الالكترونية وكمان منتديات الفوركس
واليوتيوب

moonli
10-06-2012, 15:58
فعلا المصادر بقت كتير عن الاول والفرص افضل
انا شخصيا اتعلمت من شروحات اعضاء المنتديات
لكن حاليا فيه دورات كتير اون لاين انا بشوف ان هى الافضل

mshost
10-06-2012, 15:59
مصادر الفوركس للتعلم كثيره منها المنتديات و الكتب
و الدورات التي موجودة في اليوتيوب و الكورسات مصادره متعدده و سهل الحصول عليها لا يوجد تعقيد و يوجد اعضاء
سوف يساعدونك في اي شيء يصعب عليك اعتقد زمان كان تعلم يوجد فيه شوية صعوبه ليس مثل الان.

mahmoud1
10-06-2012, 16:02
المصادر فعلا بقت كتير عن الاول بقى فى فيديوهات تعملية من البداية الى الاحتراف وفى كتب الكترونية وفى موضوعات فى المنتدى المهم انه نقراء ونتعلم ونطبق ونلتزم عشان نقدر نكون متاجرين ناجحين لكن القراء بدون التزام وتطبق مش هايكون في منها فايدة

azza51
10-06-2012, 16:04
لا طبعا قريت كتب ايه من البداية لوحدي مش هينفع لأن برضه مش هافهم
لكن اتعلمت مع محاضرة مجانية لايف مع استاذ ايهاب من الصفر ومن اللبداية واي سؤال كان بصراحة لا يبخل علينا اباي اجابة ومفيدة
وان شاء الله هنكمل المشوار اعتمادا علي النفس والموضوع بيبقي اصعب بقي

علاء بدران
10-06-2012, 16:24
المصثادر هو طبعا قراءة الكتب فى هذا المجال وتنزيل الفيديوها
وسمعها والتعلم ومن محاولة التعلم على التجريبى حتى تتمكن من الدخول على الحقيقى

farahatxbs
10-06-2012, 17:14
جزاكم الله كل الخير
اظن الاخوه اجابوا عليك اجابه نموذجيه المهم هتبتدى تتعلم امتى عشان اتعلم معاك

علاء بدران
10-06-2012, 17:16
مصادر كثيرة منها التعلم من خلال الكتب وتنزيل الفيديوها
وسماعها جيدا وايا عليك ان تتعلم من خلال الحساب التجريبى

koko990
10-06-2012, 17:23
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انا اتعلمت الفوركس من المنتديات العربيه وحملت كتب كتيره وكمان نزلت فيديوهات شرح وتعليم من النت واليوتيوب واقدر اتعلم واشتغلت على الديمو فتره كبيره والحمد لله انا شغال على الحقيقى حاليه بالتوفيق

ebram
10-06-2012, 17:29
اهم حاجه الكتب الاجنبيه دي فيها شرح وافي جدا ومفصل جدا جدا والناس دي فاهم اكتر من العرب في المجال ده

mohamed zewail
10-06-2012, 17:33
المصادر هي مشاهده فيديوهات اليوتيوب وايضا قراءه بعض الكتب الهامه .

Nagwa
10-06-2012, 17:35
مصادر تعليم الفوركس كثيرة ومتعددة فيمكنك التعلم عن طريق قراءة الكتب الفوركس والتعلم من منتديات الفوركس وفيديوهات الفوركس كثيرة على اليوتيوب

ProTrader
10-06-2012, 17:36
اخي هناك مصادر لا تعد ، ولا تحصى
مصادر كثيره جدا ، فقط عليك بالبحث عليها
هناك اليوتيوب ، و الدورات ، و القسم التعليمي
وحاليا هناك دوره يقدمها المنتدى لتعلم الفوركس و هي دوره لايف

kamola
10-06-2012, 19:20
بالنسبة لى انا تعلمت الفوركس من مصادر كثيرة لكن كان اكثرها تأثيرا هو المواضبع على بعض المنتديات .فى بعض الخبراء فى الفوركس يعطوك كل عصارة خبرتهم فى هذه المواضيع ويجيبو على كل الاسئلة بلا تردد

tictok
10-08-2012, 21:16
عموما يجب ان نبحث عن التعلم في كل مكان ممكن وهناك مواقع كثيرة وكتب كثيرة تستطيع تعلم الفوركس منها
بالإضافة إلى الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب وبعد ذلك لابد من التدريب العملي على الديمو

Spiderhoof
10-09-2012, 00:10
في كورسات في مجال الفوركس موجودة في النت وفي الكتب الخاصة بكبار المتداولين دي بردو مفيدة جدا وطبعا القراءة والتصفح افضل وسيلتين لتعلم اي شيء

ptczalat
10-09-2012, 00:12
بعد ما اتعرفت علي مجال الفوركس او لما سمعت عنها في 2004 قريت شوية حاجات عن
الفوركس من النت لكن اول ما بدات اتعلم قريت كتاب الفوركس للعرب

drifter
10-09-2012, 00:20
مصدري كان النت وكان فيديوهات على النت وكورس في المجال

علاء بدران
10-09-2012, 02:50
مصادرة على ما اظن الكتب والبرامج ومن خلال ايضا الفيدوهات
الموجودة على اليويتوب وشروحات كثية لخبراء ولمحترفين كبار

iheb
10-09-2012, 03:08
أنا أنصح بمشاهدت الفيوهات و خاصة قراءة كتاب فوركس العرب فهو مفيد جدا
و شكرا عللى السوؤال

egypt25
10-09-2012, 03:13
انا شخصيا بدأت تعلم حاجه اسمها فوريكس من خلال مصدرين
المصدر الاول موقع اسمه يالا فوركس بينزل دروس بالصورة والشرح والمصدر التانى واحد صاحبى كان معايا فى كل خطوة

Mo0nLight
10-09-2012, 03:19
كلنا فى الاول اتعلمنا من المنتديات و الفيديوهات و لو هتكلم عن نفسى ففى ناس كتير ساعدتنى فى البداية و كنت احب انى اساعد غيرى في بدايته لرد الجميل
و اكيد الحوارت و النقاشات و ادينى لسه بتعلم و بحاول اتطور من نفسى و ان اعالج اخاطائى و اتعرف بالخطاء و احاول اصلحه
و ان شاء الله ربنا يكرمنا و نوصل للمستوى اللى الواحد بيتمناه
بس انت مقولتش اتعلمت ازاى؟

blackknight
10-09-2012, 03:39
المنتديات واليوتيوب مليانه شروحات بس للى يتعب ويدور والخبره من الحساب الديمو بتضيف كتير

eletrebi
10-09-2012, 04:14
الموضوع دا شبة موضوع انا عملتو قبل كدا من زمان
واسمو قصة البداية
انا كانت بدايتى من كتاب المتبدئين الشهرير
وعمل ردود وموضوعات هنا فى المنتدى
فتعلمت فعرفت بعد الكلمات وبحثت عنها وعرفتها وبقيت اطور من نفسى وماذلت اطور من نفسى

willy
10-09-2012, 05:17
انا بدايتي تماما كانت مع كتاب الفوركس للمبتدئين ثم بكتاب التحليل الفني لجون مورفي وبعد ذلك درست مجموعة من الاستراتيجيات واخترت واحدة لاتدرب عليها طبعا هذا كان اثناء تداولي على الحساب الحقيقي والخسارة المتتاليةويوجد هنا في القسم التعليمي مجموعة فيديوهات تعليمية مفيدة جدا عليك بمتابعتها

newlife
10-09-2012, 05:20
انا اتعلمت الفوركس بالاعتماد علي نفسي واستخدمت النت كوسيلة للتعلم واعتقد انك ممكن تكتفي مبدئيا بالمنتدي هنا فبه معلومات كافية لتبدا متاجرة الفوركس ولكن للربح تحتاج الكثير شد حيلك وبان الله تصل لما تريده

علاء بدران
10-09-2012, 06:22
مصادر تعلم الفوركس كثيرة منها االتعلم من خلال الكتب وقرائتها
وسماع الفيديوهات من على اليويتوب ولها مصادر اخرى ايضا

sharif4
10-09-2012, 07:09
كلنا كنا في البدايه اما عرفنا مجال الفوركس وبنحاول نتعلمه وكتير مننا حاول وفشل وفيه اللي نجح وواصل وفيه الليلكن كان اكثرها تأثيرا هو المواضبع على بعض المنتديات .فى بعض الخبراء فى الفوركس يعطوك كل عصارة خبرتهم فى هذه المواضيع ويجيبو على كل الاسئلة بلا تر

علاء بدران
10-09-2012, 07:26
هناك مصادر كثيرة وكلها نتبعها مثل قراءة الكتب التى فى هذا المجال
وسماع الفيدويوهات للتعلم والجلوس على الشارت

sharif4
10-09-2012, 08:08
بص المنتديات الي بتتكلم عن الفوريكس مفيش اكتر منها الي عندو عزيمة في التعليم هيقعد يدور ويبحث ويتعلم في النهايه واليوتيوبفاني اتذكر كل من قراءة الكتب و متابعة المواضيع علي المنتديات

derar
10-09-2012, 20:03
السلام عليكم
الانترنت اللي يشمل المدونات والويب سايت المتخصصة
بسوق العملات والمنتديات المنتشرة على
الشبكة العنكبوتية

aboubakeur_m12
10-09-2012, 21:45
اعتقد ان ذكاء المتداول له دخل في نجاح استراتيجيته لانه يعمل على تطويرها لتصبح ناجة اضافة على ذلك قراءة الكتب الاجنبية او شرائها من المواقع و الالتزام في المناجرة .

اوسة
10-10-2012, 00:52
مصادر كثيرة ومنها الكتب والفيديوهات على اليوتيوب
والمنتديات العربية والمنتديات الاجنبية
ثم اكتساب الخبرة من الحساب الديمو ثم الحساب الحقيقى

ahmed mohamed
10-18-2012, 17:50
انا فى البداية بحثت فى المواقع والمنتديات لحد اما لقيت كورس كان مشروح من بدايتة
وحتى نهايتة بيعلم الفوركس نزلتة وبدات اتعلم منة من البداية وبكمل فية واعتقد انة مفيد جدا

derar
10-19-2012, 15:36
السلام عليكم
هناك التعلم من الكتب المنتشرة
هنالك الانترنت الذي يحتوي
مواضيع لها اول وليس لها نهاية

waleed elhadary
10-19-2012, 16:13
السلام عليكم انا عضو جديد ولقد تعلمت الفوركس من صديق لى وشرح لى الكثير
ولكن يوجد كتب وايضا فيديو يشرح كيفية تعلم الفوركس

مايسة حنفي
10-19-2012, 16:20
السلام عليكم.‏ انا اتعلمت الفوركس من كذا مكان اول مرة عرفت الفوركس كان عن طريق صديق بيعمل في الفوركس وحاول يشرحهولي وطبعا انا الفضول خلاني احاول اقرا عنه تاني وبعد كدة اخدت في الفوركس كورس كان مفيد بصراحة وطبعا الحساب التجريبي خلي الموضوع اسهل بكتير بعد كدة

ابوتريكه
10-19-2012, 16:29
جميل اوووى
بس ممكن حد يقولنا على الفديوهات المهمه

توفيرا للوقت

yazeed
10-19-2012, 16:30
السالم عليكم
يمكنك ان تتعلم الفوركس عن طريق مشاخدة الفيديوهات المختصة بتعليم الفوركس و التي توجد على اليوتيوب

amar1989
10-19-2012, 16:34
السلام عليكم ورحمه الله

السلام عليكم
بالنسبة لي شخصيا من الكتب والمجلات والمواقع والمنتديات والفيديوهات واريد ان اتعلم من اي شيء ينمي مهاراتي وقدراتي في الفوركس

asmaa omar
10-19-2012, 16:35
الصراحه انا بدايه تعلمى الفوركس كنت ابحث عن اى
موضوع يشرح اى شئ فى الفوركس او اى كتاب او اى فيديوا

yassoo011
10-19-2012, 16:46
اكثر شيئ تعلمت منه الفوركس كتاب كان هدية معرض القاهرة الولي للمؤتمرات
لشركة ترند وكان اكثر من رائع واستدت منه كثيرا

minaedward
10-19-2012, 16:57
المصادر متعددة ومنتشرة على الانتر نت من فديوهات وكتب ومنتديات وشرح من لهم خبرة

kazim
10-19-2012, 17:04
السلام عليكم ورحمه الله

والكورسات بشكل اكبر عن زمان وكلها بتصب في مصلحه المتاجر طبعا
عن نفسي انصحك بكتاب الفوركس للعرب كبدايه جيده ليك ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط للأساسيات وبعد كده ترجع
تقرأ الكتاب ده تاني علشان هو تقريبا شامل لكل اساسيات الفوركس اللي مطلوب منك تعرفها
وبالصدفة عرفت ان واحد صاحبي شغالي فيه هو اداني الطريق واداني كتاب فوركس فور عرب الرائع اللي اتعلمت منه الاساسيات
وبعدين لقيت كورس كامل ع احد المنتديات فيدو صوت وصورة عربي اتفرجت عليه كاملا واكتملت صورة الفوركس عندي

magic777
10-19-2012, 17:21
السلام عليكم.‏ انا اتعلمت الفوركس من كذا مكان اول مرة عرفت الفوركس كان عن طريق صديق بيعمل في الفوركس وحاول يشرحهولي وطبعا انا الفضول خلاني احاول اقرا عنه تاني وبعد كدة اخدت في الفوركس كورس كان مفيد بصراحة وطبعا الحساب التجريبي خلي الموضوع اسهل بكتير بعد كدة

دلوقتي اللي عاوز يتعلم المجال بيلاقي اكتر من وسيله تساعده على التعلم وتناسبه في نفس الوقت يعني انا عن نفسي افض التعلم
من الكتب فبدور عليها واحملها واقرأها

said@77
10-19-2012, 17:21
مصادرى انا شخصيا من اصدقائى
ومن الكتب الاجنبية والفيديوهات الى مالية الانترنيت .

فارس
10-19-2012, 17:23
مصادر تعلم الفوركس من الكتب المتعلفة بتناول الفوركس والفيديوهات
الموجودة على اليوتيوب فى هذا المجال

eng_ali
10-19-2012, 17:34
فى البداية انا ماكنتش اعرف حاجة عن الفوركس ولكن صديق علمنى الفوركس وبعدها ابتديت رحله البحث عن العلم ومازال البحث مستمر

lovemoon
10-19-2012, 17:38
السلام عليكم ورحمه الله

اهم مصدر عندي هو الفيديوهات سواء كانت عربي او انجليزي
و بعتبرها اهم من الكتب كمان لأن بيكون فيها تطبيق عملي
و طبعا الكتب لها جانب في تعليمي لا استطيع ان انكرها

kingmora2005
10-19-2012, 17:46
هناك مصادر كثيرة
الدورات التي موجودة في اليوتيوب و الكورسات مصادره متعدده و سهل الحصول عليها لا يوجد تعقيد و يوجد اعضاء
سوف يساعدونك في اي شيء يصعب عليك اعتقد زمان كان تعلم يوجد فيه شوية صعوبه ليس مثل الان.

ahmed zehiry
10-19-2012, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله
انا اتعلمت الفوركس من النت والكتب ومن اصحابي قبل اي حاجه

ahmed_alsayed
10-19-2012, 18:01
بالنسبة لى انا الان بقرا كتاب للمبتدئين فى الفوركس بجانب انى بشاهد بعض الدروس لتى تساعدنى فى فهم الفوركس لكى اعرف كل كبيرة وصغيرة عن الفوركس قبل فتح حساب تجريبى لبدء عملية الممارسة

شيرين
10-19-2012, 19:04
النت بصراحة مليان منتديات بتعلم الفوركس وكمان الفيديوهات واليوتيوت حلوة لانها صوت وصورة
مع اطيب تمنياتي بالتوفيق والنجاح ان شاء الله

bnadem
10-19-2012, 19:09
السلام عليكم
هنالك عدة مصادر لتعلم الفوركس منها المنتديات وكدالك المواقع الخاصة بالفوركس فهي تضع كتب وفديوهات خاصة بالفوركس
ويستحسن متابعة الفوركس بالفديو أحسن من الكتب للان يكون سهل الفهم وشكرا وبالتوفيق

last12
10-19-2012, 19:44
بالنسبة لي انا تعلمت الفوركس من المنتديات العربية والاجنبية الخاصة بالفوركس ، واستفدت الكثير من خبارة بعض المتداولين و اتطعت ان احول خبرتهم واجعلها كخبرتي

aoneman3
10-19-2012, 19:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
طبعا المصادر كتييييير بس
اغلبها عايزة لغة اللى احنا بنلعببية دة
كتب زمان وما فى كتب جديدة

toto
10-20-2012, 06:59
انا عن نفسي اتعلمت الفوركس من صديقي
وهو يلي علمني وكنت كل شي اتعلمو اعمل
عنو بحث بلانترنت لغاية ما شفت دروس
تعليم فيديو من الابتداء حتى الاحتراف
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

lionking
10-20-2012, 07:54
انا اتعلمت من صديقى وهو اللى علمنى البدايات وبعد كده اليوتيوب استاذ خطير واسهل حاجة التعلم منه الان

saasa
10-24-2012, 17:12
السلام عليكم و رحمت الله
انتعلمت من النتديات الربح من الانترنت
قرائت الكتير من الكتب و شاهدت فيدوات شرح
كما اني استخدمت الحساب التجريبي

eng ahmed
10-24-2012, 17:14
لا اعتقد ان الفوركس صعب ان يتعلمه الشخص
فالشخص المبتدا ممكن ان يفعل اشياء كثيره للتعلم
ممكن متابعه الاخبار ووالاحوال الاقتصاديه ومتابعه التوصيات والفيديو

mozoabdo
10-27-2012, 11:04
نستطيه تعلم الفورفكس عن طريق كثير من الطرق المتعدده فمثلا نستطيع تعلمع عن طريق احد اصدقائك فهو يشرح لك كيف تستطيع ان تكون البونص ثم بعد بع ذلك تاخد من هذا البوتص ربح عن طريق الجاره ونستطيع ان نتعلمه عن طريق نجنوعه من الصور والارشادات التى تجعلك تجاوب على الاسئله المهمه

علاء
10-27-2012, 11:22
انا اولا فهمت الفوركس نظريا من واحد صاحبى وبردو المصادر كتير جدا
ولو مش عايز تتعب نفسك يبقى تاخد كورس هو مكلف شويه بس مفيد جدا
ولو مش حابب الكورس يبقى لازم تدور الفيديوهات والكتب وما اكثرها فى هذا المجال

baby
10-27-2012, 18:07
السلام عليكم
انا مبتدئ لذلك ساحاول البحث عن كل الطرق الممكنة للتعلم والله يوفق الجميع

mohamed ezzat
10-27-2012, 19:02
فى البداية قرأت بعض المواضيع القليلة فى المنتديات
بعدها كتاب الفوركس للعرب مميز جدا
بعدها دخلت على اليوتيوب ولقيت دورات كاملة ودة كان أفضل ما فيهم

rooseyflower
10-28-2012, 06:43
يعنى من الكتب والفيديوهات والمنتديات
وكذلك بعض الاصدقاء اللى سبقونا فى هذا المجال
والحساب التجريبى طبعا بنطبق عليه اللى نتعلمه

stp96
11-20-2012, 14:12
الخبرة التي اخدتها كانت من المتديات حيث انني استفدت كثيرا من تجارب الغير
وعملت على الاستفادة من خبرةالاعضاء وحولتها الى تجارب لي

ahmedsaied
11-21-2012, 16:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اتعلمت الفوركس من قراءه الكتب ومشاهده فيديوهات تعليميه للفوركس كصيرا ولكن هذا العلم بحر واسع العلم لا يتوقف وممكن تصبح انت فى يوم من الايام من ينشر العلم بالتوفيق

ramy saad
11-22-2012, 20:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عن نفسي تعلمت القليل عن الفوركس بس لسه معرفتش اتداول صح وانا قرات عن الفوركس
بالتوفيق للجميع وتقبل مروري

may
11-22-2012, 22:55
ينمكن تعلم الفوركس من خلال الكتب ومن خلال الفيديوهات
ولكن يجب فتح حساب تجريبى للتدريب عليه وتطبيق ما نتعلمه على الحساب التجريبى لاكتساب الخبره

abero
11-26-2012, 01:56

اخى الكريم يمكننا تعلم الفوركس من خلال طرق كثيرة منها قراءة الكتب الخاصة بالفوركس فهى تكسبك الخبرة المطلوبة التى تحتاجها لكى تحقق الربح المطلوب
ايضا بالاضافة الى قراءة الكتب الخاصة بالفوركس هناك فيديوهات مفيدة جدا مع قراءة بعض التوصيات فى منتديات انستا والمنتديات الاخرى ايضا التى تعرض الاخبار

ANGEL_FROM_SKY
11-27-2012, 13:42
السلام عليكم ورحمه الله

اهلا وسهلا اخى الكريم انا عن نفسى تعلمت على يد صديقه لى اسمها بسمه محمود من القاهره علمتنى كل شئ عن الفوركس ولم تتركنى حتى تاكدت بانى اقدر اشق طريقى فى مجال الفوركس لوحدى فبارك الله فيها والف شكر لك اختى بسمه

fafa
11-27-2012, 18:05
بصراحه انا علمت نفسى بنفسى وحاولت ان اعتمد على مصادر تعلم الفوركس عن طريق مشاهده الفيديوهات
المتاحه على اليوتيوب فده بصراحه افادنى كثيرا بالاضافه الى البحث عن افضل كتب المتداوليين ذات الاسم الكبيرفى هذا السوق مثل جان وغيره

jyem
11-27-2012, 19:14
السلام عليكم :
لا لم يكن هناك شخص معين
يقوم بتعليمي بل انا بنفسي كنت ابحث كثيرا
بين المواقع والمنتديات وقراة الكتب

abdenbi
11-27-2012, 21:36
انا تعلمت الفوركس من خلال المنتديات العربية و هي كتيرة
و قمت بعدها بقراءة كتب و مشاهدت فيديو خاص بالفوركس

joker7diaa
11-27-2012, 22:21
السلام عليكم ورحمه الله

بخصوص تعلم الاساسيات لقد قرءة كتاب فوركس العرب وانصح اي مبتدى بقرائته
اما التحليل الفني والاساسي وجميع التطبيقات الاخرى لقد تعلمتها من الكورسات لقد تبعت اكثر من كورس منها كورس المشرف هنا

jyem
11-28-2012, 20:02
السلام عليكم :
الكتب بالطبع وايضا هناك العديد من
الفيديوهات تنشر على اليوتيوب لشرح
الفوركس والله الموفق

up97
11-30-2012, 21:26
احسن مصدر اجده مناسب لكل متداول هو المنتديات
حيث ستجد الكثير من المناقشات التي سوف تزيد من معرفتك بالفوركس

FCBXL
12-09-2012, 22:49
مصادر الفوركس كثيرة فهناك الكتب التعليمية والمنتديات والفيديوهات التي تشرح استراتيجيات وطرق التداول وكل من لديه عزيمة لتعلم هذا المجال صدقني سيربح كثيرا

ashwak
12-10-2012, 00:44
ليه لازم اتعلم الفوركس من الكتب المنتشرة على النت
ليه مش يكون احد الخبراء يهتم بهذه المساله_ويكون هو المسئول
عن تعليم المبتدئين_بالاتفاق مع الشركه_وياخذ راتب له_وعموله من
ارباحنا التى نربحها بعد ذلك ويكون حسب الاتفاق طبعا

Omaryat1
12-10-2012, 01:48
السلام عليكم
أنا أخي أتعلم من خلال الفيديوهات المنتشرة على اليوتيوب و أيضا من خلال الكتب الكثيرة الموجودة في المنتدى هنا

yaallah2
12-10-2012, 02:06
اعتقد ان الانترنت مليان حاجات مهمه وجيده عن الفوركس ولو بحثت على جوجل هتلاقى كل اللى بتبحث عنه موجود والاهم انك تستخدم الحساب التجريبى
لفتره زمنيه طويله لتصل الى المرعفه الجيده وتكون اقرب للسوق عند التداول

yaallah3
12-10-2012, 02:09
ابحث على جوجل هتلاقى كتب الكترونية كتيييييييير لتعليم الفوركس فى فيديوهات كتير على
اليوتيوب لتعليم الفوركس من البداية حتى الاحتراف

ana_masrya
12-10-2012, 02:23
سلام عليكم اخي الكريم انا لسه جديدة يعني لسه في بداية مشورة
ولكن انا لي صديقة مشاء الله عليها بتسعدني كيف التعلم
الفوركس صح
ولكن لازم العزيمة وفراءة الكتب
عشان نتعلم صح وتكسب الخبرة الكافية عن الفوركس
وتحياتي

radoine
12-10-2012, 02:36
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و المفيد اللدي يفيد الاصدقاء
جزاك الله الف خير

hard$currency
12-10-2012, 02:36
للاسف انا لم الم الفوركس من الصغر ولكنى عرفته من فترة قريبة وبدات ان اقرا عنه ولكنى لم افهمه من القراءة
واخذت دورة تدريبية فيه لكى اتعلم الفوركس جيدا وبالفعل انا الان اعمل بالفوركس

amira
12-10-2012, 02:37
انا بدات فى مجال الفوركس من شهرين تقريبا
حاولت اعلم نفسى بنفسى من الكتب وقرات كذا كتاب
بس حاليا انا حاسه انى برضو لسه فى البدايه كل اللى اعرفه حاجات بسيطه

haze5m
12-10-2012, 02:54
انا اعتقد ان مصادر تعلم الفوركس كتيرة جدا منها المواقع
والفيديوهات والكتبو الدروس ولكني افضل الفيديوهات

mannon
12-10-2012, 09:10
للاسف انا لم الم الفوركس من الصغر ولكنى عرفته من فترة قريبة وبدات ان اقرا عنه ولكنى لم افهمه من القراءة
اكيد محدش هيعرف الفوركس من الصغر ، اساسا فى الصغر دى مكنش فية نت هههه عشان نتعلم او حتى نعرف عن الفوركس
المهم ، انت استمر بالطريقة دى وان شاء الله تعرف كل حاجة

forex3
12-10-2012, 13:23
ايوة طبعا لازم تبتدى من الصفر عن طريق الفيديوهات الموجودة على اليوتيوب واكتساب الخبرة والتعلم من خبراء الفوركس يعنى التجار الكبار كل دى من اسباب تعلم الفوركس

nour7
12-10-2012, 17:08
المصادر لا تعد ولا تحصى
في كل مكان في المنتديات وفي اليوتيوب وكوكل والتورنت وتحميلات مباشرة
تلزمك فقط الارادة والتركيز والصبر وطول البال

ahamed ali
12-10-2012, 17:14
الفوركس دلوقتى اصبح سهل والوسائل كتير
بالنسبه ليا انا بدأت اتعلم عن طريق احد الأصدقاء
ثم الفيديوهات

aminhovic9
12-10-2012, 19:12
أنا شخصيا تعلمت فقط مبادىء الفوركس من كتاب للفوركس أما الآن أنا أحاول أن أجد طريقة خاصة بي للتداول

hossamzaki333
12-10-2012, 19:24
فيه مصادر كتير اوي تتعلم منها وانتشرت الدروس والكورسات بشكل اكبر عن زمان وكلها بتصب في مصلحه المتاجر طبعا
عن نفسي انصحك بكتاب الفوركس للعرب كبدايه جيده ليك ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط للأساسيات وبعد كده ترجع

ahamed ali
12-10-2012, 19:35
فيه منتديات عربية كتير و اجنبية برضو
الواحد ممكن يستفيد منها بشكل كبير
فيه بقى فيديوهات رائعة على اليوتيوب شارحة
الفوركس بالكامل و دى فادتنى بشكل كبير

moonlight32
12-10-2012, 19:44
انا عرفت الفوركس الاول من الاعلانات وبحثت عن كتب ليه ودروس في اليوتيوب

تشلساوي مكناسي
12-10-2012, 20:02
الأنترنيت مليئة بوسائل تعلم الفوركس
يمكنك تحميل بعض الكتب أو مشاهدة بعض الدروس على اليوتوب فهو مليئ بفيديوهات تعليمية عن الفوركس دون أن ننسى المنتديات التي تمنح بدورها معلومات مهمة لمرتاديها

mannon
12-10-2012, 20:20

ولا يهمك يمعلم ومش شرط انك تعرف الفوركس من زمان عشان تبدع فية ، فى ناس بقالها فى الفوركس كام شهر عملت كتير ووصلت لمراحل ممتازة

hassan asayed
12-12-2012, 04:11
هناك مصادر كثيرة يا اخى لتعلم الفوركس
فقط هى مسئلة نية للى عايز يتعلم هيدور وهيلاقى كل شىء

melgebson
12-12-2012, 04:55
من اهم مصادر تعلم الفوركس هو الانترنت ففية الكثير من الفيديوهات
التى تعطيك شرح وافى وكافى عن القوركس وكيفية المتاجرة ....

safi
12-12-2012, 05:49
اول مرة عرفت الكورس كان من ناس صحابي وشرح وكده بس طبعا مفهمتش حاجة وحاولت اخد كورسات بس باردو في كورسات بتبأه ملهاش اي لازمة وبتخرج منها زي ما دخلت وقررت افهم مع نفسي وجبت كتب الكترونية وفيديوهات وحاجات كده بس الموضوع بياخد جهد فظيع مش سهل يعني

kingmos4
12-12-2012, 06:13
اخى الكريم
عن نفسى انا تعلمت ومازلت بتعلم عن طريق دورات الفديو والشروحات والكتب
وافضل طريقة للتعليم هو على الحساب الحقيقى حتى لو خسرت اكتر من حساب كما حصل معى

aliarif
12-12-2012, 06:35
انا عرفت الفوركس الاول من العلانات بس مكنتش اعرف عنه اي حاجة
وبعدها بقا بقيت بتابع ف المنتديات عن الاستراتيجيات

محترف
12-12-2012, 07:43
انا ايضا تعلمت كثيرا من الكتب وكنت ابحث عنها كثيرا واقوم
بطباعتها لكي اتمكن من القراءة بشكل مستمر ومريح وايضا الفيديو
علي اليوتيب يساعد كثيرا في فهم الاستراتجيات المعقدة وكانك في القسم تدرس

mannon
12-12-2012, 09:28
انا ايضا تعلمت كثيرا من الكتب وكنت ابحث عنها كثيرا واقوم
بطباعتها لكي اتمكن من القراءة بشكل مستمر ومريح وايضا الفيديو
علي اليوتيب يساعد كثيرا في فهم الاستراتجيات المعقدة وكانك في القسم تدرس

سواء فيدو او كتب المهم بعد الخطوة النظرية دى تبدا خطوة عملية
تقوم فاتح حساب تجريبى بمبلغ كدة معقول وتدرب نفسك وتشوف ان اية الى اتعلمتة وياترا ينفع تطبقة

maham
12-12-2012, 09:45
السلام عليكم ورحمه الله

تقرأ الكتاب ده تاني علشان هو تقريبا شامل لكل اساسيات الفوركس اللي مطلوب منك تعرفهاوبالصدفة عرفت ان واحد صاحبي شغالي فيه هو اداني الطريق واداني كتاب فوركس فور عرب الرائع اللي اتعلمت منه الاساسيات

king123
12-12-2012, 10:25
انا اتعلمت الفوركس من الاصحاب ومن بعد ذلك اليوتيوب والمنتديات

حمو
12-12-2012, 11:04
الصفر له قيمة
انا اتعلمت من تحت الصفر حضرت محاضرة للفوركس اما قراءت الكتب فانا اقراء اجزاء من كتب فلا اعتمد علي القراءة كلياً

s&a
12-12-2012, 12:13
انا اتعلم الفوركس من عدة مصادر ومنها قراءة العديد من الكتب ومتابعة توصيات الاعضاء علي المنتدي ومشاهدة الفيديوهات
التعليمية المختلفة والتدرب علي الحساب التجريبي للتمكن من تعلم فتح الصفقات ومتابعتها والتمكن في فتح حساب حقيقي في المستقبل

Dancober
12-12-2012, 12:19
انا درست بورصة لاسهم والسندات العادية عن طريق كورسات واخذت شهادات منها ولكن مع الوقت ابتدى اتجاهى يتغير للفوركس واخدت كورسات تانى فى الفوركس بس فادنى كتير كورس البورصة بصراحة فى التحليلات وبعدها ابتديت اتعلم من الاساتذة الكبار فى المنتديات والفيديوهات على اليويتيوب وبصراحة فى ناس كتير ربنا يجازيها خير يارب بتعمل اللى تقدر عليه علشان تفيد الناس والحمد لله ربنا هدانى ليهم واتعلمت الفوركس والحمد لله .

raed3
12-12-2012, 12:21
اللى عايز حاجة وفى دماغة انه يتعلمها هيتعلمها وهناك منتديات كثيرة للفوركس وفية كتب الكترونية عربى وانجليزى ممكن تحملها وتتعلم منها وكمان هنناك فيديوهات للتعلم ربنا يوفقنا كلنا

forex4maroc
12-12-2012, 12:39
بالنسبة لي انا تعلمت الفوركس من الكتب الالكترونية وكذلك موقع اليوتوب الدي افادني كثيرا

Mr.Shiref
12-12-2012, 12:42
في منتديات كتير اوي بتعلم الفوركس وفي كمان شروحات على اليوتيوب

يعني باذن الله هتتعلم الفوركس في اقرب وقت بس عايز فراغ فقط

miraahmed208
12-12-2012, 13:10

انا عرفت مبادئ الفوركس من احد اقاربي وبدأت انا اقرا وابحث عن الفيديوهات التعليميه اللي علي الفوركي علي فكره هي مفيده جدا

لانها بتعلمك صوت وصوره وبتقدر تعرف شكل الشارت اللي ممكن تشتغل عليه فبتبقي مفيده اكتر من الكتب بطريقه ما

yassoo011
12-12-2012, 13:13
انا قرأت كتاب عن الفوركس وكان رائع جدا ولكن عندما
بدأت في دورة تدريبية وجدتها افضل من الكتب

smsm75
12-12-2012, 14:28
ان مصادر تعلم الفوركس عديدة من اهمها الكتب والانترنت وكذلك الدورات التدريبية التي تساعد على اكتساب الخبرة بالاضافة الى المساعدات التي تقدمها شركات التداول ايضا

Mr.Shiref
12-12-2012, 14:30
انا عرفت الفوركس الاول من العلانات بس مكنتش اعرف عنه اي حاجة
وبعدها بقا بقيت بتابع ف المنتديات عن الاستراتيجيات واجرب ع الديمو وهكذا والحمد لله ربنا بيكرمني اهو

nada
12-12-2012, 15:24
ابحث في محركات البحث ستجد الكثير من الكتب و افضل شي هو البحث في المواقع الاجنبيه لان العرب بخلاء و لا يحبون الخير لغيرهم

hassan asayed
12-12-2012, 15:26
اخى الكريم انا بدئت معرفتى بالفوركس كان عن طريق واحد صحبى
وستطعت التعلم بنفسى
والبحث فلى الفديوهات والكتوب

بحر الدولارات
12-12-2012, 17:39
اخى الكريم هناك مصادر
كثيرة لتعلم الفوركس ومنها
الفيديوهات التعليمية والمواقع
المختلفة التعليمية والكتب والمنتديات

birdgull
12-12-2012, 17:45
انا فيه صديقه ليا علمتني مبادئ الفوركس
وفيه كتب كثيره لتعليم الفوركس وفيديوهات أيضاً
وانصح كل مبتدئ انه يتدرب على المواقع التجريبيه والديمو
وحاول انك تسأل في المنتدي وتستعين بأصحاب الخبره

البرجيسي
12-12-2012, 17:53
كثيرا من اصدقائي حاول ان يؤثر عليا بانفاق المال والتعلم من خلال دورات مدفوعة الاجر ولكن والله اليوتيوب وكورسات التعلم المجاني المنتشرة علمتني كثيرا في مرحلة البداية وانا مازلت فيها ولكن انتوي ان اكمل الدورات عبر هذه الدورات المجانية علي اليوتيوب فيوجد داكترة حاصلين علي الدكتوراه في علم الفوركس هم من يقوموا بالشرح دائما

lolyta
12-12-2012, 19:57
اى حاجه فى الدنيا تحتاج الى عزيمه لذلك لابد من توافر العزيمه والاراده ويمكننا العثور على مصادر كثيره لتعليم الفوركس لا حصر لها سواء من المنتديات او الكتب الكثير بكل اللغات او الفيديوهات او الكورسات ويمكننا التعليم ايضا من التطبيق على حساب الديمو فالعلم لاينتهى المهم اننا ننوى التعليك كويس وان شاء الله ربنا يوفق الجميع باذن الله

FCBXL
12-12-2012, 20:21
أنا تعلمت الفوركس من أحد الكتب المشهورة والمعروفة على صعيد الفوركس العربي وماشاء الله
هذا الكتاب فيه شرح وافي وشافي لكل شيء في الفوركس ولازلت أعود لقراءة بعض الإفادات
لحد اللحظة من ذاك الكتاب

ihsane
12-12-2012, 20:24
اهلا يا اخي الكريم اعتقد ان افضل مكان لتعلم الفوركس هو سحب الدروس من الحاسوب و من المواقع المتخصصة في ذلك و الذهاب للاماكن الهادئة و التعلم

ماتريكس
12-12-2012, 20:33
يوجد مصادر كثيرة و متعددة لتعلم تجارة الفوركس ، فهناك المواقع
المتخصصة في الفوركس و التي تعطي دورات تكوينية متكاملة
في تعلم فنون و تقنيات التداول و تشرح بطريقة مبسطة و سهلة
المبادئ و المفاهيم الأولية للفوركس ، و هناك ايضا الفيديوهات
المتواجدة باليوتيوب و غير ذلك من مواقع الفيديو الأخرى ،
و أيضا يوجد كتب الفوركس الالكترونية التي تشرح بالتفصيل
أساليب التداول و تفسر بشكل دقيق أسس تجارة العملات.

latraaa
12-12-2012, 20:35
شخصيا أعتمد على الفيديوهات بدرجة كبيرة، خاصة تلك الموضوعة في منتدانا العزيز، و من ثم بدرجة أقل الكتب الإلكترونية

khamis
12-12-2012, 20:38
والله انا افضل الفيديوهات هى اللى انا اتعلمت منها الكتب جميلة اوى بس انا بمل من كثرة القراءة بسرعة

mahmoud1
12-12-2012, 20:43
والله انا افضل الفيديوهات هى اللى انا اتعلمت منها الكتب جميلة اوى بس انا بمل من كثرة القراءة بسرعة

الكل فى الغالب بيفضل الفيديوهات اكتر من الكتب علشان بيكون الموضوع اسهل والشرح بيكون واضح بعكس الكتب اللى بيكون الكلام بشكل علمى اكتر وبيكون فى بعض الكلام مش مفهوم لدى المبتدى لكن الكتب بيكون فيها مدة علمية ممكن ماتكونش موجودة فى الفيديوهات

محمد حسنى
12-12-2012, 23:47
كل واحد منا تعلم او عرف و سمع عن الفوركس من مصادر مختلفة عن الاخر فانا مثلا سمعت بها من منتدى احبة الخير ثم من منتديات اخرى و قرات كثيرا و شاهدت فيديوهات تشرح و تعلم اساسيات الفوركس المهم الصبر و التفكير للوصول الى غايتك

Mr.Shiref
12-12-2012, 23:54
طبعا احييك على حبك للتعلم اقرب الطرق لو كتبت فى اليوتيوب تعليم الفوركس
هتلاقى الالاف من الفيديوهات التعليميه

magic777
12-13-2012, 00:58
الكل فى الغالب بيفضل الفيديوهات اكتر من الكتب علشان بيكون الموضوع اسهل والشرح بيكون واضح بعكس الكتب اللى بيكون الكلام بشكل علمى اكتر وبيكون فى بعض الكلام مش مفهوم لدى المبتدى لكن الكتب بيكون فيها مدة علمية ممكن ماتكونش موجودة فى الفيديوهات

انا معاك في موضوع الكتب ده انه افضل ومعلوماته اشمل من الفيدوهيات بكتير كمان ولكن ممل شويه
لبعض الناس لان فيه اللي بيفضل المعلومات الملخصه ومش عاوز تفاصيل وكده

youssef1025
12-13-2012, 01:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته نعم أخي كلام صحيح أنا أحاول أن أتعلم من جميع المصادر و لكني ما زلت مبتدأ و أركز على استراتيجية واحدة و كل يوم أحاول أن أضبطها حسب نقط الضعف و هذا أظن هو المطلوب تحياتي

محمد عويس
12-13-2012, 01:16
يوجد كثير من المصادر مثل المنتديات والفيديوهات ويمكن اذا تعرف شخص يعمل بالفوركس يشرحلك كيفيه الانضمام والتعامل فى هذا المجال ويجب ان تقراء كثير عن هذا المجال وتتعلمو جيدا

عبدالرحمن امام بيومى
12-13-2012, 02:18
بسم الله الرحمن الرحيم
كثيرة لتعلم الفوركس ومنها
الفيديوهات التعليمية والمواقع
المختلفة التعليمية والكتب والمنتديات

xp4h
12-15-2012, 23:36
يوجد العديد من المصادر للتعلم منها الفوركس مثل المنتديات والدورات الموجودة
على الانترنت والكتب العربية والانجليزية ولكن انا افضل الكتب عن اى حاجة تانية وبالتوفيق للجميع

ahamed ali
12-15-2012, 23:54
فيه منتديات عربية كتير و اجنبية
برضو الواحد ممكن يستفيد منها بشكل كبير
فيه بقى فيديوهات رائعة على اليوتيوب شارحة
الفوركس بالكامل و دى فادتنى بشكل كبير فى تعلمى للفوركس

Mamadof55
12-16-2012, 00:00
يمكنك أن تعمل في البورصة الدولية للعملات ودون الحاجة لرأسمال ودون الحاجة لأن تكون متخصصاً في المجال الإقتصادي , كل ما ينقصك هو المعرفة و سوف تجدها من خلال الكتب الالكترونية المتوافرة بكثرة على الانترنت و من خلال الفيديوهات التعليمية

anito
12-16-2012, 20:09

nabilo
12-17-2012, 15:49
طبعا احييك على حبك للتعلم اقرب الطرق لو كتبت فى اليوتيوب تعليم الفوركس
هتلاقى الالاف من الفيديوهات التعليميه

medo144
12-17-2012, 16:26
انا اول بدايتى للفوركس كانت من خلال قرائة كتاب يسمىالفوركس للعرب هذا الكتاب ممتاز جدا انصح اى مبيدء بقرائته اولا
ثم بعد بذلك قرات العديد من الكتب وشاهدت الكثير من الفيديوهات الى ان اتقنت جميع طرق التحليل

nada
12-17-2012, 16:42

ezel
12-22-2012, 20:55
موضوعك في الصميم فمصادر تعلم الفوركس ممكن تشكل اختلاف كبير ما بين المتعلمين
مثلا في الغرب المتداول يخس اموال كبيرة من اجل التعلم انما من مصادر قوية وحديثة

medo323
12-22-2012, 21:05
مصادر وسبل وجميع الطرق لتعلم الفوريكس موجوده على الانتر نت ...فكل ماعليكم هو ان تستخدموا البواحث ودعوا الباقى على الإنترنت..