PDA

View Full Version : مصادر تعلم الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6

thestarboy
07-05-2012, 02:31
السلام عليكم ورحمه الله

كلنا كنا في البدايه اما عرفنا مجال الفوركس وبنحاول نتعلمه وكتير مننا حاول وفشل وفيه اللي نجح وواصل وفيه اللي مش نجح وقرر يعيد المحاوله

طيب فيه مصادر كتير لتعلم الفوركس والتداول ياتري انتوا اتعلمتوا منين الفوركس؟حد علمك من الصفر ولا قرأت كتب ولا منين؟

ma90do
07-05-2012, 02:55
بص المنتديات الي بتتكلم عن الفوريكس مفيش اكتر منها الي عندو عزيمة في التعليم هيقعد يدور ويبحث ويتعلم في النهايه واليوتيوب مليان شروحات فيديوهات للتحليل وكل حاجه ان كان عن نفسي انا كنت بقرأ في منتديات واتابع باستمرار

waleed adel
07-05-2012, 03:12
طبعا احييك على حبك للتعلم اقرب الطرق لو كتبت فى اليوتيوب تعليم الفوركس
هتلاقى الالاف من الفيديوهات التعليميه

roka
07-05-2012, 03:44
السلام عليكم ورحمه الله

كلنا كنا في البدايه اما عرفنا مجال الفوركس وبنحاول نتعلمه وكتير مننا حاول وفشل وفيه اللي نجح وواصل وفيه اللي مش نجح وقرر يعيد المحاوله

طيب فيه مصادر كتير لتعلم الفوركس والتداول ياتري انتوا اتعلمتوا منين الفوركس؟حد علمك من الصفر ولا قرأت كتب ولا منين؟

انا عضو جديد ولقد تعلمت الفوركس من صديق لى وشرح لى الكثير ولكن يوجد كتب وايضا فيديو يشرح كيفية تعلم الفوركس

Mr.GooDMaN
07-05-2012, 03:47
بص يا باشا با ختصار
انا عرفت الفوركس الاول من العلانات بس مكنتش اعرف عنه اي حاجة
وبالصدفة عرفت ان واحد صاحبي شغالي فيه هو اداني الطريق واداني كتاب فوركس فور عرب الرائع اللي اتعلمت منه الاساسيات
وبعدين لقيت كورس كامل ع احد المنتديات فيدو صوت وصورة عربي اتفرجت عليه كاملا واكتملت صورة الفوركس عندي
وبعدها بقا بقيت بتابع ف المنتديات عن الاستراتيجيات واجرب ع الديمو وهكذا والحمد لله ربنا بيكرمني اهو

husamart
07-05-2012, 03:48
المصادر كتيرة ..
الكتب والفيديو على اليوتيوب
المنتديات العربية
والمنتديات الاجنبية
ومن الممارسة اليومية مع الشارت على الديمو
وبعدين الحساب الحقيقي

jans
07-05-2012, 04:10
مصادر الفوركس للتعلم كثيره منها المنتديات و الكتب
و الدورات التي موجودة في اليوتيوب و الكورسات مصادره متعدده و سهل الحصول عليها لا يوجد تعقيد و يوجد اعضاء
سوف يساعدونك في اي شيء يصعب عليك اعتقد زمان كان تعلم يوجد فيه شوية صعوبه ليس مثل الان.

fx-man
07-05-2012, 04:35
بالنسبة لى انا تعلمت الفوركس من مصادر كثيرة لكن كان اكثرها تأثيرا هو المواضبع على بعض المنتديات .فى بعض الخبراء فى الفوركس يعطوك كل عصارة خبرتهم فى هذه المواضيع ويجيبو على كل الاسئلة بلا تردد .

derfcase
07-05-2012, 04:55
اذا كنت تقصد مصادر تعلمي الفوركس في البدايات
فاني اتذكر كل من قراءة الكتب و متابعة المواضيع علي المنتديات

compaq0
07-05-2012, 10:12
لا لازلت فى بدايه مشوار التعلم لقد نصحنى صديق بقراءه كيت معينه ووضع لنا نظام اذا سيرنا عليه قد نكون فى النهايه صوره واضحه للفوركس و نستطيع انذاك الربح

sky44
07-05-2012, 12:07
السلام عليكم . بالنسبة لي ما زلت مبتدئا في المجال و انا الان اقرء الكتب و اشاهد الفيديوهات الموجودة في اليوتيوب و غيرها من المواقع و كدى المنتديات الخاصة بالفوركس التى تهتم به و بكل جوانبه

Mohamed90
07-05-2012, 12:09
السلام عليكم طبعا اخي النت مليئ بالمصادر تعلمية للتعلم الفوركس
و اغلبنا اعتمد على النت فقط في التعلم كالفراءة كتب او مقالات شروحات للفوركس في منتديات عامة

thestarboy
07-05-2012, 12:47
مشكورين ياشباب علي مشاركاتكم الفعاله مع الموضوع واعتقد من ارائكم ان اكتر المصارد انتشارا
هي المنتديات والكتب للتعلم السليم واليوتيوب عشان فيديوهات الشرح والتدرب علي حساب ديمو
وبالتوفيق للجميع

gemmy
07-05-2012, 12:50
المصادر كتيرة و فيه منتديات عربية كتير و اجنبية برضو الواحد ممكن يستفيد منها بشكل كبير
فيه بقى فيديوهات رائعة على اليوتيوب شارحة الفوركس بالكامل و دى فادتنى بشكل كبير فى تعلمى للفوركس
وفيه ايضا كتب كتير بتتكلم على الفوركس و على حسب كل واحد بقى هيرتاح فى ايه و يتعلم منه

kimokonolove
07-05-2012, 12:55
السلام عليكم ورحمه الله

1 - المنتديات بشكل عام ومتابعة افضل المواضيع التى بها
2 - النقاش مع بعض الأخوة فى المنتديات العربية فى الفوركس سواء استراتيجية او اكسبيرتات او شركات وساطة
3 - لامانع من تنزيل كتب فالعلم ليس لة حدود سواء فى مجال الفوركس او اى مجال اخر
4 - الفيديوهات التعليمية موجودة بكثرة على اليوتيوب لاكن افضل الأشخاص المحترفين لأن ليس كل مضارب صغير ينشىء فيديو ويقول بقيت محترف
الممارسة بالعمل والتداول على الفوركس ومتابعة السوق يوميآ والأفضل اكثر من مرة فى اليوم لزيادة الخبرة

yassoo011
07-05-2012, 12:59
انا تعلمت من صديق لي
ثم تابعت مؤتمرات الفوركس وقرات كتاب عن الفوركس
وهذا الكتاب كان بمثابة فتحة علم لي

m_fekry
07-05-2012, 13:27
تعلم الفوركس دلوقتى اصبح سهل والوسائل كتير بالنسبه ليا انا بدأت اتعلم عن طريق احد الأصدقاء
ثم الفيديوهات وما اكثرها على النت ثم الكتب وهى المرحله الأخيره

madoxegy
07-05-2012, 13:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ابتديت بالمنتديات بدأت اشوف فيديوهات التعليم والكتب
لحد ما عملت مكتبة معقولة اقدر ابدأ بيها

memostar3
07-05-2012, 17:43
السلام عليكم ورحمه الله

انا اتعلمت الفوركس من على اليوتيوب
هناك الكثير من الفيديوهات التعليميه التى ستساعدك على بدايه العمل في هذا السوق

madoxegy
07-05-2012, 17:46

magic777
07-05-2012, 18:35
فيه مصادر كتير اوي تتعلم منها وانتشرت الدروس والكورسات بشكل اكبر عن زمان وكلها بتصب في مصلحه المتاجر طبعا
عن نفسي انصحك بكتاب الفوركس للعرب كبدايه جيده ليك ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط للأساسيات وبعد كده ترجع
تقرأ الكتاب ده تاني علشان هو تقريبا شامل لكل اساسيات الفوركس اللي مطلوب منك تعرفها

thestarboy
07-05-2012, 19:45
فيه مصادر كتير اوي تتعلم منها وانتشرت الدروس والكورسات بشكل اكبر عن زمان وكلها بتصب في مصلحه المتاجر طبعا
عن نفسي انصحك بكتاب الفوركس للعرب كبدايه جيده ليك ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط للأساسيات وبعد كده ترجع
تقرأ الكتاب ده تاني علشان هو تقريبا شامل لكل اساسيات الفوركس اللي مطلوب منك تعرفها

مشكور يا اخي علي النصيحه وان شاء الله هحاول استفيد منها قدر الامكان اوقرأ الكتاب وبالتوفيق لحضرتك
ولكل المتداولين وان شاء الله اكيد هبدأ بالاساسيات وبعد هكمل المرحله اللي بعدها وهحاول اطبق ع التجريبي

ehab
07-08-2012, 08:15
مصادرى انا شخصيا من اصدقائى
ومن الكتب الاجنبية والفيديوهات الى مالية الانترنيت

mohamed_omar
07-08-2012, 08:23
نستطيه تعلم الفورفكس عن طريق كثير من الطرق المتعدده فمثلا نستطيع تعلمع عن طريق احد اصدقائك فهو يشرح لك كيف تستطيع ان تكون البونص ثم بعد بع ذلك تاخد من هذا البوتص ربح عن طريق الجاره ونستطيع ان نتعلمه عن طريق نجنوعه من الصور والارشادات التى تجعلك تجاوب على الاسئله المهمه

salah.bmw
07-08-2012, 08:25
والله انا عن نفسي اتعلمت الفوركس من صديقي وهو يلي علمني وكنت كل شي اتعلمو اعمل عنو بحث بلانترنت لغاية ما شفت دروس تعليم فيديو من الابتداء حتى الاحتراف

ARAB_PIGEON
07-08-2012, 08:30
عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
قراءت الكثير من الكتب والمواضيع المنتشره على الانترنت
شاهدت الكثير من الفيديوهات . رحله من الارباح والخسائر وان كانت الخسائر اكثر من الارباح
الى ان اخذت كورس متخصص فى التحليل الموجى قبل سنتين
ومنها وبفضل الله عزوجل اجنى ارباح جيده وبعض الخسائر احيانا بسبب اخطاء ارتكبها

fxjoseph
07-08-2012, 09:33
بداية تعلمي للفوركس كان كتاب الكتروني ثم بعد ذلك اخذت دورة مجانية علي الانترنت علمتني مبادئ الفوركس وايضا قمت بسماع بعض الفيديوهات في احد المنتديات وكذلك زودت المعرفة من خلال اليوتيوب وبعد ذلك وضعت استراتيجية خاصة بي وقمت بتجربتها علي الديمو ونجحت نجاح باهر لكن معرفش ليه فاشلة حتي الان في الحقيقي :yahoo:

Desperate
07-08-2012, 10:14
حاليا فى دورة هتعقد مجانا على الانترنت خلال شهر رمضان يومين فى الاسبوع من 11 مساء ولمدة 2 - 2.5 ساعة
وهتكون شاملة كل حاجة من الابرة للصاروخ :)
لو عايز تشترك او اى حد عايز الرابط يبعتلى على الخاص على مش عايز اضيف اسم المنتدى على العام ليكون ضد قوانين المنتدى هنا
وانا واثق ان اغلبك عارف انا بتكلم ان انهى دورة بالظبط
كمان من خلال المنتدايات المهتمة بالفوركس ممكن تلاقى ملايين المقالات تقدر تتعلم منها الفوركس وتبقى محترق اكتر من اى حد فى وقت بسيط بس يكون عندك شغف للتعلم

abo ali
07-08-2012, 10:18
فى الحقيقه فى مصادر كتيرة الان وجدت وتم الوصول اليها
وانتشر عن طريقها الفوركس مثل الكتب والمنتديات وما اكثرها وكلها حجات مفيدة

ahmed saleh
07-08-2012, 10:28
انا عن نفسى ففى واحد صحابى هو الى عملنى الفوركس ولكن من الممكن ان تقول
ان عملنى البدايات بس والمفروض انى انا الى اكمل ولكنى بحاول الان ان اتعلم بنفسى واكمل مشوارى عن طريق الكتب والفيدوهات

العوامى
07-08-2012, 12:24
السلام عليكم
بداية انا قرأت ثم دخلت منتديات وتعلمت من اصحاب خبرة ولا زلت اتعلم وسأظل اتعلم
ونصيحتى لكل متاجر فوركس انهل من بحر المعرفة فى الفوركس حتى لو لم تتاجر تجد نفسيتك افضل بكثير وتستطيع ان تجارى اكبر المحللين الاقتصاديين

Mohamed90
07-08-2012, 12:26

السلام عليكم طبعا اخي العزيز اغلبنا بدا من المنتديات او عن طريق صديق
و انا تعلم عن طريق المنتديات و الكتب و المقالات للمتاجرين ححقو نجاح في هذا المجال

theboy2226
07-08-2012, 12:41
هذا يرجع لنشاط الشخص و مدي رغبته في التعلم يعني في ناس بتوفر وقت و مجهود و بتاخد كورسات و تخلص نفسها و في ناس بتقرا و تتفرج علي فيديوهات و شروحات و استراتيجيات و بتلف علي المنتديات منتدي منتدي عشان تاخد من هنا فكرة و من هنا استراتيجية زي حالتنا كده لكن في النهاية كلو بيمر بنفس المراحل
اكتساب المعلومة ثم التمرن علي الديمو ثم الحقيقي
و كله بيخسر في الحقيقي اول كام حساب بردو

mosghaly
07-08-2012, 12:48
المصادر الي بنتعلم منها الفوركس كتير ومفيش مصدر واحد في الدول العربيه يمكن الاعتماد عليه لان في الدول العربيه الفوركس مش واخد مكانه علميه كبيرة زي في دول الغرب احنا بنعتمد علي خبراتنا من بعض و الملاحظات والاستراتيجيات المجربه والمباعه وفي ناس بتشتري توصيات جاهزة بس لازم يون راس مالك مناسب عشان تقدر تكسب اكثر من ثمن التوصيات دي

mido95
07-08-2012, 12:54
اكبر مصدر لتعليم الفوركس هو النت و انك تبحث على العم جوجل
و برضو فى منتديات بتعمل كورسات بتكون ممفيدة فى تعليم الفوركس
و فى اعضاء فى منتديات مابتبخلش بعلمها و بتعمل مواضيع تعليمية و كتب تعليم فوركس
لكن اكتر حاجة هتعلمك فوركس كويس هى الممارسة

abdallah elbaz
07-08-2012, 13:23
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا اول ماعرفت الفوركس كان من خلال صديق اخي وبعد كدا صديقي عرفني عن الفوركس معلومات اكتر
وبعدها بدأت فى الدخول للفوركس ومن خلال المنتدي عرفت معلومات قيمه جدا

thestarboy
07-09-2012, 01:42
المصادر الي بنتعلم منها الفوركس كتير ومفيش مصدر واحد في الدول العربيه يمكن الاعتماد عليه لان في الدول العربيه الفوركس مش واخد مكانه علميه كبيرة زي في دول الغرب احنا بنعتمد علي خبراتنا من بعض و الملاحظات والاستراتيجيات المجربه والمباعه وفي ناس بتشتري توصيات جاهزة بس لازم يون راس مالك مناسب عشان تقدر تكسب اكثر من ثمن التوصيات دي

هو كلامك مضبوط يا اخي بس اعتقد ان المجال ده بقي كويس في العالم العربي وفيه منتديات تقدر تستفاد منها
وبخصوص التوصيات اها انا شفت ناس بتعمل كده فعلا واتمني يكون فيه دورات فعليه والناس تتعلم منها
والمجال ده يتطور في العالم العربي

Omnia Ebrahim Hussein
07-09-2012, 02:04
مصادر تعلم الفوركس كثيرة جدا ولا نعتمد على مصدر واحد فقط لانه متشعب جدا وله مصادر متنوعة والحمد لله اخذ نصيبه فى الدول العربية الى حد ما مصادر الفركس :كتب_ منتديات والمنتديات لاحصر لها ومليئة بالاعضاء المحترمين الذين يرغبون فى توصيل هذا العلم الشيق

ymn30
07-09-2012, 02:09
مصادرى انا شخصيا من اصدقائى
ومن الكتب الاجنبية والفيديوهات الى مالية الانترنيت

كتيراوى يوجد فيديوهات تعلم على مواقع كتيرا واظن الفيدوى بثبت المعلمه اكتر من القرأة حيث ان التطبيق العملى بيساعد على تثبيت المعلومه عن كل من يتعلم

thestarboy
07-09-2012, 02:34
كتيراوى يوجد فيديوهات تعلم على مواقع كتيرا واظن الفيدوى بثبت المعلمه اكتر من القرأة حيث ان التطبيق العملى بيساعد على تثبيت المعلومه عن كل من يتعلم

فعلا يا اخي معاك حق الفيديوهات بتثبت المعلومه وبتلاقي سهوله في تلقيها واستيعابها
وكمان عند التطبيق بتفتكر بسرعه اللي اتعلمته وبالتوفيق ان شاء الله

mohamed 300
07-09-2012, 02:38
من المؤكد ان التعلم من خلال نفسك واكتشاف كل شئ عن طريق التجربه والخبره شئ اساسى فى الطريق الصحيح والنجاح الدائم والمستمر ,وهنالك الكثير من الكتب والفيديوهات والاشياء التى من الممكن ان تضيف اليك الكثير من المعلومات فى هذا المجال .

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 04:14
من المؤكد ان التعلم من خلال نفسك واكتشاف كل شئ عن طريق التجربه والخبره شئ اساسى فى الطريق الصحيح والنجاح الدائم والمستمر ,وهنالك الكثير من الكتب والفيديوهات والاشياء التى من الممكن ان تضيف اليك الكثير من المعلومات فى هذا المجال .
ويا سلام بقا لو اضفنا للتعلم من امتب والفيدوهات والحاجات دي كلها
اضفنا اكتساب بعض الخبرات من الناس القديمة ف السوق من خلال المنتديات او المعارف الشخصية لان الناس دي بتدبنا خبرة عملية مش نظرية فقط

السيد الجبالي
07-09-2012, 04:45
السلام عليكم ورحمه الله

اتعلمنا من الكثير من الوسائل يا غالي .. فالبدايه بالطبع من خلال الكب المترجمه ... مثل كتب جوني مورفي ... ونظريه داو ..
ثم ياتي بعد ذلك دور الفديوهات للمساعده في العملي لا.. ثم فتح حساب تجريبي والمتاجره علي السوق .. لذياده الخبره وهذه من اهم الخطوات التي يجب ان تاخذ وقت كافي ...
وطبعا من خلال العلاقات بالمتداولين كل واحد لديه معلومه جديده ومختلفه عن الاخر .. ولهذا وجود علاقات جيده بالمتاولين الاخرين هذا من الاشياء الهامه في هذا المجال

rabie10
07-09-2012, 22:15
بالنسبة لى انا تعلمت الفوركس من مصادر كثيرة لكن كان اكثرها تأثيرا هو المواضبع على بعض المنتديات .فى بعض الخبراء فى الفوركس يعطوك كل عصارة خبرتهم فى هذه المواضيع ويجيبو على كل الاسئلة بلا تردد .

magic777
07-10-2012, 01:52

طبعا محدش ينكر هو استفاد قد ايه من المنتديات دي ومن العمالقه واصحاب الخبرات اللي ساعدوا مبتدأين ومتاجريين كتير
في المجال ده وادوهم معلومات جيده تساعدهم وربنا يبارك ليهم على قد ما افادوا غيرهم

Looser
07-10-2012, 13:23
باختصار وبدون مقدمات
1-كتاب

2-تجربة مباشرة على الشارت

3-موضوع تعليمي

4-كورس

madoxegy
07-10-2012, 13:25
المصادر كتيرة الان وجدت وتم الوصول اليها
وانتشر عن طريقها الفوركس مثل الكتب والمنتديات وما اكثرها وكلها حجات مفيدة

كريم
07-10-2012, 13:42
أهم المصار على الاطلاق الكتب خاصة كتاب فوركس للعرب

و ده فعلا كتاب شامل و شحه جميل و بعدين تقدر

تشاهد فيديوهات على اليوتيوب و الله يوفق الجميع

mando
07-10-2012, 13:59
من المؤكد ان التعلم من خلال نفسك واكتشاف كل شئ عن طريق التجربه والخبره شئ اساسى فى الطريق الصحيح والنجاح الدائمويطور اى شئ والمستمر ,وهنالك الكثير من الكتب والفيديوهات والاشياء التى من الممكن ان تضيف اليك الكثير من المعلومات فى هذا المجال .

هو فى الاول لازم يكون فى تعليم عن طريق كتب او فيدوهات وفى مواقع كتيرة بتطرح الكتب والفيدوهات وبعد ما الواحد يتعلم بشكل جيد يقدر يكتشاف ويقوم التطوير على الاستراتجية وممكن يصنع استراتجية خاصة بة بالتداول

sa sa
07-10-2012, 14:02
مش مهم الطريقه الي تتعلم بيها الفوركس المهم انك تتعلم بصوره سليمه ويكون لديك المعرفه الجيده التي تؤهلك للحصول علي الخبره وبالتالي تستطيع العمل في الفوركس انا حصلت علي المعلومات واتعرفت عن الفوركس من صديق ومن بعض الكتب والكورسات علي الانترنت .

KOGI
07-10-2012, 14:14
بالنسبة لى انا الاول عرفت عن الفوركس من واحد صاحبى بس هو مشرحليش كتير فيها لكن ادانى كتاب اسمه فوكرس العرب الكتاب ده فيه شرح من البداية للاحتراف وبصراحه عرفنى حاجات كتير اوى عن عالم الفوركس وتداول العملات وبعدين شوفت فديوهات كتير وبعدين حساب ديمو لمده 4 شهور وبعدين بدات شغل حقيقى

HUSSENEY
07-11-2012, 00:23
مصدر تعليمى
هو كتب اجنبية وكتاب جون ميرفى وبعض الفديوهات وملاحظات الشارت

Mostafa Mansour
07-11-2012, 00:57
هناك طرق كثيرة لتعلم الفوركس منها التعلم من الاصدقاء ومنها الكورسات و قراءة الكتب والفيديوهات
أما بتالنسبة لي فقد تعلمته من احد اصدقائي

hager
07-11-2012, 01:41
هناك العيد من المصادر لتعلم الفوركس
الكتب
الفيديوهات
التعلم من الاصدقاء

Salwa Soliman
07-11-2012, 02:02
كتب وفيديوهات و كورسات والقراءة والتعلم من الاصدقاء والقراءة عنه من الانترنت فللفوركس مصادر تعلم عديدة

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:32
انا تعلمت عن طريق فيديوهات لدكتور اسامة عادل
و مواضيع متعددة و كتب الكترونيه

ehab
07-11-2012, 05:07
عرفت الفوركس الاول من العلانات بس مكنتش اعرف عنه اي حاجة
وبالصدفة عرفت ان واحد صاحبي شغالي فيه هو اداني الطريق واداني كتاب
فوركس فور عرب الرائع اللي اتعلمت منه الاساسيات

waleed
07-11-2012, 11:19
انا تعلمت الفوركس ولسا باتعلم من الفديوهات
لانى بصراحة ماليش خلق للقراءة

Mohamed90
07-11-2012, 13:12
السلام عليكم اخي مصارد التعليم كثير جدا و خصوصا على الانترنت
كالمنتديات الكتب و المقالات تجارب الناس الناجحة
الفيديوهات دورات تعلمية ايضا

mohamed hamdy
07-11-2012, 13:14

انا اوفقك الراى تماما لان هناك الاف من الفديوهات التى تستطيع عن طريقها
ان تصبح خبير فى الفوركس ولكن عليك الا تعتمد عليها وحدها

magic777
07-11-2012, 19:43
بالنسبة لى انا الاول عرفت عن الفوركس من واحد صاحبى بس هو مشرحليش كتير فيها لكن ادانى كتاب اسمه فوكرس العرب الكتاب ده فيه شرح من البداية للاحتراف وبصراحه عرفنى حاجات كتير اوى عن عالم الفوركس وتداول العملات وبعدين شوفت فديوهات كتير وبعدين حساب ديمو لمده 4 شهور وبعدين بدات شغل حقيقى

فعلا اخي كتاب فوركس العرب ده كتاب شامل ومهم جدا للمبتدئين وفيه معظم الاساسيات اللي المطلوب من المتاجر انه
يعرفها وكويس اوي ان صاحبك دلك عليه
حاول تطبق كل ما قرأته فيه عملي حتى تفهم كل جزء فيه جيدا
وتكون قادر انك تعمل استراتيجه خاصه بك من خلاصه خبرتك بالمجال

nrgslawi
07-12-2012, 03:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى انا تعلمت من الاستاذ الكبير اليوتوب فقط
انصحك بالبحث فيه وهناك العديد من المواقع

naitsi
07-12-2012, 15:38
السلام عليكم
بداية تعلمي للفوركس كان كتاب الكتروني ثم بعد ذلك اخذت دورة مجانية علي الانترنت علمتني مبادئ الفوركس وايضا قمت بسماع بعض الفيديوهات في احد المنتديات وكذلك زودت المعرفة من خلال اليوتيوب وبعد ذلك وضعت استراتيجية خاصة بي وقمت بتجربتها علي الديمو ونجحت نجاح باهر لكن معرفش ليه فاشلة حتي الان في الحقيقي

elzeel
07-12-2012, 15:40
من خلال الكتب والمنتدى هنا بتابع معظم المواضيع وبحاول اقراها جيدا
وبحاول انى انزل شروحات تفصيليله للتحليلات والمصطلحات الفوركسيه

ahmed
07-12-2012, 15:41
انا اتعلمت عن طريق الكتب فى البدايه بعدين اشتركت فى دورة
وايضا اتعلمت من شروحات الاعضاء للنقاط اللى كنت بسأل فيها

HARRY POTTEER
07-12-2012, 15:45
السلام عليكم ورحمه الله

صراحة اعتمدت على الكتب و الفيديوهات تم بعض المواقع التي تهتم باستراتيجيات

hzal2om
07-12-2012, 16:00
عن نفسى انا اتعلمت عن طريق صديق ليا هو الى علمنى كل حاجة فية بس فوق كل ذى علم عليم طبعا احنا لسة فى حجات كتير منعرفهاش و بنحاول نعرفها بلممارسة

deadlyfox
07-12-2012, 16:09
بص يا سيدى البدايه عن طريق واحد حبيبى كده حاول يعلمنى عن طريق كورس فيه فيديوهات كتير
وبعدين اشتغلنا بقى انا وهو يقعد ويعلمنى وربنا بيكرم

hunlion
07-12-2012, 16:09
السلام عليكم
شخصيا تعرفت إلى الفوركس بالصدفة من أحد المنتديات العامة ، و حسب التجربة القصيرة أظن أن أحسن مكان للتعلم هي المنتديات المتخصصة بالفوركس لأنك تجد فيها كلما تبحث عنه من معلومات و إستراتيجيات مشروحة و بالتطبيق العملي أيضا

gemyyy
07-12-2012, 17:23
والله انا لسة بالفعل بحاول اتعلمة اليومين دول وربنا
يوفقنا ونقدر نفهمة ان شاء الله

peter
07-12-2012, 20:06
اقوي مصادر للتعلم هي
1- الانترنت
2- الكتب القيمه
3- الاصدقاء المتمرسون في الفوركس
و لكني افضل الجلوس مع الاصدقاء اولاااااااااااا

mido
07-12-2012, 20:17
اخي الكريم
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

madoxegy
07-12-2012, 20:18
هناك العيد من المصادر لتعلم الفوركس
الكتب
الفيديوهات
التعلم من الاصدقاء

talal
07-12-2012, 20:23
اكثر مصارد تعليم الانترنت تعلمتها من الانتنرت وخصوصا المنتديات
وقراء الكثير من المواضيع والاستراتيجيات والافكار وتعلمت الكثير
وربحت وخسرت ولكن مانتعلم مفيد والوقوع في الخطأ وتصحيح ذلك الخطأ

Noah
07-12-2012, 21:26
يوجد الكثير جدا منا لمصادر التى من خلالها يتم تعلم الفوركس ولكن من اهم هذه المصادر هى الفيديو التعليمي لانى شخصيا للم افهما لفوركس جيدا الا بعد ان قرأت الكثير من الكتب والنظر الىا لفيديو التعليمي والاستفادة منه

aboualy
07-12-2012, 21:28
انتشرت فى هذا الوقت المواقع والمنتديات التى تقدم دورات تدريبية للفوركس واصبح تعليم الفوركس فى مقدور اى شخص بشرط ان يكون يمتلك جهاز كمبيوتر ومصدر للانترنت

thestarboy
07-13-2012, 00:46
اكثر مصارد تعليم الانترنت تعلمتها من الانتنرت وخصوصا المنتديات
وقراء الكثير من المواضيع والاستراتيجيات والافكار وتعلمت الكثير
وربحت وخسرت ولكن مانتعلم مفيد والوقوع في الخطأ وتصحيح ذلك الخطأ

فعلا يا اخي لازم اللي يخسر يشوف الاهطاء فين ويتعلم منها
عشان يعرف يكمل بعد كده ومش يخسر بسبب نفس الخطأ تاني

pimo
07-13-2012, 01:09
انا عصمي في الفوركس تعلمت كل الامور لوحدي من الكتب والمقالات المكتوب في الانترنات ومن المنتديات والتدرب الجيد علي حساب الديمو والمشاركة في المسابقات التي تنظمها انستافوركس فهي مفيدة جدا

ahmedalex
07-13-2012, 01:10
انا مازلت اتعلم من لال الكتب والفديوهات وايا مساعدة اصدقائى من خلال جروب خاص بالفوركس نتواصل عليه ويشرح لنا احد الاصدقاء المبادىء الاساسية حتى نستطيع تكوين فريق مننا نقدر نعمل به معاط مستقبلا لتحقيق مكاسب وحلمنا الخاص بنا وهو تكوين شركة ملاحية بحرية

Forex Eyes
07-13-2012, 01:41
السلام عليكم
كانت اول مرة بالنسبة لي في هدا العالم الكبير بحر الفوركس
بدات مع كتاب بي دي اف قرئته من الاول الى الاهر و اعدته
و بقي عندي عدة اسئلة بحث و دخلت منتديات وبدات اسال
لحد ما شاهدة كورس فووركس من البداية الى الاحتراف و هكدا تحسن ادائي و لي علم لا باس به الان في هدا المجال الواسع

mahmoud1
07-13-2012, 01:42
الحقيقة فى مصادر كتير على النت لتعليم الفوركس انا بحب اتابع الفيدوهات التعلمية اكتر من الكتب وفى منتديات عربىة مشاء الله عاملين دورة تعليم الفوركس من البداية بشكل سهل

sabre
07-13-2012, 01:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا اتعلمت فى البدايه من برنامج جميل اسمه بورصه سعيدة
وكان بيتكلم عن بورصه الاسهم وبعد كدا بدأت ابحث فى النت عن كورسات مجانيه وما شاء الله وجد الكثير منها المجانى والمفيد

xtomorrow
07-13-2012, 02:44
الحقيقة فى مصادر كتير على النت لتعليم الفوركس انا بحب اتابع الفيدوهات التعلمية اكتر من الكتب وفى منتديات عربىة مشاء الله عاملين دورة تعليم الفوركس من البداية بشكل سهل
اكيد ان الدروس على شكل فيديوهات افضل من غيرها ، فهي اسهل واسرع وتبدو اكثر واقعية
لكن طرق التلقي تختلف الاستجابة لها من شخص لاخر وما استغرب له ان البعض لا يفهم سوى بالكتب

tarek22
07-13-2012, 03:10
في نظري افضل وسيلة للتعلم هي الكتب الالكترونية فهي تجدها اكثر دقة و مصداقية في ايصال الفكرة من غيرها من الوسائل

amrmorasamir
07-13-2012, 03:14
السلام عليكم ورحمه الله

انا اتعلمت الفوركس عن طريق فديوهات لدكتور مشهور فى الفوركس وكانت فديوهات ممتازه وده كان بالاضافه الى قراه كتاب لمعره الاساسيات والمصطلحات فى الفوركس

swingawy
07-13-2012, 03:59
اكثر مصدر افضلك ان يكون مرجعك
هو اولا كورسات التعليم الفيديو وما اكثرها على اليويتيوب
وداخل منتدانا الغالى
وايضا من خلال الخبره من الممارسه

bodda.2011
07-13-2012, 04:10
انا قريت كتب كتير لطرق مضاربه اساتذه افاضل
واتفرجت على ويبينارات عربيه كانت ام اجنبيه
بس اعتقد ان الفوركس مهما اتفرجت ومهما شفت
فهو مبنى على اساس علم نفسك بنفسك

xtomorrow
07-13-2012, 04:20
انا قريت كتب كتير لطرق مضاربه اساتذه افاضل
واتفرجت على ويبينارات عربيه كانت ام اجنبيه
بس اعتقد ان الفوركس مهما اتفرجت ومهما شفت
فهو مبنى على اساس علم نفسك بنفسك
تماما اخي فقد تجد شخصين تعلما الفوركس من نفس المصدر لكن واحد نجح والاخر لم يتوفق
والسبب عوامل اخرى ترتبط بالمتاجر نفسه كدرجة صبره والتزامه والاهم درجة ذكائه

HUSSENEY
07-13-2012, 22:41
لاى مبتدى يريد الاحتراف
يجب ان يكون قراء كتاب عملاق التحليل الفنى جون ميرفى
ويعلم انه على الطريق الصحيح

ehab
07-14-2012, 05:40
وبالصدفة عرفت ان واحد صاحبي شغالي فيه هو اداني الطريق واداني كتاب فوركس فور عرب الرائع اللي اتعلمت منه الاساسيات
وبعدين لقيت كورس كامل ع احد المنتديات فيدو صوت وصورة عربي اتفرجت عليه كاملا واكتملت صورة الفوركس عندي

tictok
07-14-2012, 11:05
هناك طرق كثيرة لتعلم الفوركس الكتب والمحاضرات والفيديوهات بجانب حساب الديمو بجانب طبعاُ الممارسة العملية بحساب حقيقي يكون بمبلغ بسيط

resala11111
07-14-2012, 11:25
انا اتعلمت الفوركس من عدة كتب
ويوجد الكتير من المواقع المفيدة
فى تعلم الفوركس
ومن راى الشخصى أهم حاجة التحليل الفنى فى الفوركس

Looser
07-14-2012, 12:03
تنزيل كتب مجانا
الان التنزيل المجاني لكتب تعليم الفوركس متاح في الموقع

younesjoe
07-14-2012, 12:25
انا تعلمت في بعض المواقع و الكورسات كان لها ايضا جانب مهم في فهم السوق دا كنت ابحت عن الكورسات المجانية او بالدفع و ياتي خبير في الفوركس ليشرحه و يعطيك الية عمله و المناطق و المؤشرات الا غير دلك من ما يحتاجه الفوركس من فهم و بعدها انتقلت الى الديمو لاكتساب تجربة

Mohamed90
07-14-2012, 12:49
السلام عليكم اخي بدون مصادر تعليمة لما تعلمنا صراحة اخي
و يوجد كثير من المصادر كالفيديوهات محاضرات البث مباشر كتب الكترونية
المنتديات مقالات مواقع تعلمية كثير اخي فقط البحث تجد ما تريده

العوامى
07-14-2012, 12:58
يمكنك ان تبدأ بالكتب ولو بحثت على جوجل لوجدت الملايين منها ثم الفيديوهات ومتابعة الاستراتيجيات
ويمكنك ايضا ان تطبق على الحساب التجريبى للتعلم الية التداول

wazwaz
07-14-2012, 13:31
الشيء الذي إعتمدته لتعلم الفوركس هو التسجيل فكل المنتديات التي تتكلم عن الفوركس والبحث عن كل الكتب والفيديوهات ومحاولة ترجمتها لفهم معناها المهم مصادر التعليم متوفرة وبكثرة يجب أن تتوفر فقط الرغبة في التعلم وليس الرغبة في الربح فقط , إذا توفرت هذه الأخيرة فكن متأكدا أنك ستجد كلما تبحث عنه

Bs Joker
07-14-2012, 15:08
حاول البحث عن كتب في المتديات و حاول الالتحاق بدورات في الفوركس فذلك سيمكنك من التعرف على السوق و اكتساب تعض الخبرة و من ثم تمر لتجربة ما تعلمته على الديمو و تلتزم بتسجيل كل ما تلاحظه و بعد هذا تاكد أنك جاخز على الأقل لمواجهة هذا السوق و تحقيق ربح جيد

dz-yac
07-14-2012, 23:08
لسلام عليكم
بالنسبة لي عرفت الفوركس من حد الاصدقااء ولحظت انه يهتم كثيرا يه ومداخيله لاباس بها
قررت اجرب حيث دلني على طريق التعلم وبدت ابحث بنفسي عن الاساسيات في محركات البحث وكانت المصادر مختلفة من كتب وفيديوات وصور
ومن ثم المنتديت

m_fekry
07-14-2012, 23:19
هناك الكثير من المصادر ودلوقتى الحمد لله الموضوع اصبح متاح وسهل تعلمه فالفيديوهات موجوده وبكثره والكتب ايضا منتتشره على النت وتستطيع الحصول عليها من محرك البحث والخبراء ايضا موجودين ولا يبخلون بالمعلومات

thestarboy
07-15-2012, 16:53
السلام عليكم اخي بدون مصادر تعليمة لما تعلمنا صراحة اخي
و يوجد كثير من المصادر كالفيديوهات محاضرات البث مباشر كتب الكترونية
المنتديات مقالات مواقع تعلمية كثير اخي فقط البحث تجد ما تريده

فعلا يا اخي المصادر في التعلم بقت كتير علي النت
واللي يبحث هيلاقي اكتر من وسيله وكلهم جيدين

Bs Joker
07-15-2012, 17:31
بالنسبة لي اهم مصادر الى حد الىن هي اما الفيديوهات او الدورات , فبها أناس ذات خبرة تتجاوز على الاقل السنة و يمكنك التعرف على الكثير من خلالهم و لما لا يكون ذلك مدخل لانشاء استراتجيتك الخاصة بك و طبعا لا ننسى قيمة الكتب التي تحتوي على اسرار المحللين الكبار

midoali
07-15-2012, 17:57
بصراحه انا لغايه يوم الخميس الي فات كان لدي معلومات بسيطه جدا علي الفوركس
لكن عملت كنت بسئل عن حاجه فيه واحد كتب لي قالي في كتاب اسمه فوركس العرب
نزله وعيفدك بصراحه استفدت جدا

mohamed yossef
07-17-2012, 16:42
انا مبتدىء ولسه بتعلم لكن ممكن اقدر اقولك ان الفوركس لو عايز تتعلمه
على اصوله ابتدا بقراءة الكتب وعن طريقها ستتعلم وتصل لدرجة جيدة فى المضاربة

msh4egy
07-18-2012, 03:29
نستطيه تعلم الفورفكس عن طريق كثير من الطرق المتعدده فمثلا نستطيع تعلمع عن طريق احد اصدقائك فهو يشرح لك كيف تستطيع ان تكون البونص ثم بعد بع ذلك تاخد من هذا البوتص ربح عن طريق الجاره ونستطيع ان نتعلمه عن طريق نجنوعه من الصور والارشادات التى تجعلك تجاوب على الاسئله المهمه

hussaina2008
07-18-2012, 06:02
موضوع جميل اخي انا عن نفسي بديت اتعلم الفوريكس من الكتب الاكتروني من النت ثم لجات الى دورات وكورسات كثيرة موجودة على الانترنت بعدها فتحت حساب تجريبي على شركتنا الغالية انستا ثم بدات اتعلم هنا شيء ف شئ فتلم الفوريكس هالوقت سهل جدا لسي مثل زمان اتمنى اني افدتك اخي الكريم وتقبل مروري ... وشكرا

top2milan
07-18-2012, 06:04
من المنتديات والكورسات ودورت كتير بصراحه وكنت بتمنى اني الاقي حد يعلمني من الاول لكن الحمدلله
قدرت اتعلم ولو جزء بسيط وان شاء الله نتقدم

زيزو
07-18-2012, 22:55
المنتديات والنت هما المصدر الاول لتعلم الفوركس
وتعلم الجديد في هذا المجال
اهم حاجة ان يكون هناك الحافز والدافع للتعلم

Aker001
07-18-2012, 22:57
اهم مصادر الى حد الأن هي اما الفيديوهات او الدورات , فبها أناس ذات خبرة تتجاوز على الاقل السنة و يمكنك التعرف على الكثير من خلالهم

tifanytomato
07-18-2012, 23:02
والله انا عرفت الفوركس من النت وقرات واتعلمت من المنتديات وفية مدارس كتير على النت بترتب الدنيا ليك يعنى تبتدى ازاى وبتكتبلك الاساسيات انا عندى وجهة نظر انا اتعلم اللى يفيدنى فى التجارة مش لازم الم بالموضوع كلة ومع الوقت حتكتيب خبرات مفيدة جدا من كتر النظر للشارت بس نصيحة منى ركز فى عملة واحدة او اتنين بالكتير

waleed adel
07-19-2012, 22:40
هناك طرق كثيرة لتعلم الفوركس الكتب والمحاضرات والفيديوهات والمنتشره بالمنتديات العربيه
بجانب حساب الديمو

ehab
07-20-2012, 16:32

egypt2012
07-20-2012, 16:34
اتعلمت فى البداية من الكتب و كانت بفهم كتاب و كتاب لا
و بعد ذلك انضميت الى بعض المنتدايات و بداء افهم منهم كل شىء
و بعد ذلك دخلت اكاديمية فى الفوركس

spiderxp
07-20-2012, 16:49
بصراحة مصادري , الانترنيت , الاخبار الفنية والتحليلة , اصدقائي

havic
07-20-2012, 17:45
بالنسبة لي احسن مكان لتعلم الفوركس هو المنتديات ، حيث تجد الكثير من الخبرات و الكثير من التجارب خاضها المتداولين
يجب عليك الاستفادة منها حيث تعتبر مرجع لتطوير المهارات

AMANI
07-21-2012, 15:44

asmoshaa2012
07-21-2012, 15:46
يوجد سبل كثيرة لتعلم الفوركس مثل الكتي والشروحات المختلفة والمنتديات الشبيهة بهذا المنتدى وهناك ايضا مجموعات تبدا تعليمك من البداية الى النهاية
وفى بعضها بمقابل مادى والبعض الاخر لا يحتاج الى مقابل مادى

khaled zizo
07-22-2012, 18:37
انصحك بكتاب الفوركس للعرب كبدايه جيده ليك ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط للأساسيات وبعد كده ترجع و ان عملنى البدايات بس والمفروض انى انا الى اكمل ولكنى بحاول الان ان اتعلم بنفسى واكمل مشوارى عن طريق الكتب والفيدوهات وانتشر عن طريقها الفوركس مثل الكتب والمنتديات وما اكثرها وكلها حجات مفيدة لو عايز تشترك او اى حد عايز الرابط يبعتلى على الخاص على مش عايز اضيف اسم المنتدى على العام ليكون ضد قوانين المنتدى هنا و كمان من خلال المنتدايات المهتمة بالفوركس ممكن تلاقى ملايين المقالات تقدر تتعلم منها الفوركس وتبقى محترق اكتر من اى حد فى وقت بسيط بس يكون عندك شغف للتعلم

MrSniper
07-23-2012, 01:17
أخي بالنسبة لــي كنت اتعلم من مصادر عديده
فكنت احضر الى محاضرات و كدلك كنت اشاهد كورسات و فيديوهات
و انصحك بالبحث عن فيديوهات باسم الاستاد اسامة لتعلم الفوركس

abdelaal
07-23-2012, 01:42
أكيد طبعا اول حاجة النت
منتديات يوتيوب كتب الكترونيه لكن بصراحةالكتب أفضل بالنسبالي الكتاب اللي يعجبني أطبعة اتعلمت كتير من الكتب

محمد فرغلى
07-23-2012, 02:06
انا بتعلم الفوركس من الكتب والفيديوهات وصديق ليا
مشترك هنا فى المنتدى بردو

mage
07-23-2012, 02:11
دلوقتى يوجد الكثير جدا من مصادر تعلم الفوركس واعتقد انه مفيش اى صعوبة اطلاقا فى تعلم الفوركس لانه يوجد الانا لكثير من المصادر سواء كتب كثيرة او فى المنتديات او عن طريق اليوتيوب ويمكنك ان تتعلم منه بسهولة

msh3egy
07-23-2012, 02:25

pimo
07-23-2012, 02:27
انا بتعلم الفوركس من الكتب والفيديوهات وصديق ليا
مشترك هنا فى المنتدى بردو

انا ايضا تعلمت كثيرا من الكتب وكنت ابحث عنها كثيرا واقوم بطباعتها لكي اتمكن من القراءة بشكل مستمر ومريح وايضا الفيديو علي اليوتيب يساعد كثيرا في فهم الاستراتجيات المعقدة وكانك في القسم تدرس

eng2012
07-23-2012, 02:28
انا فى البدايه كنت اتابع على الانترنت واقوم بتنزيل كتب ولكن توصلت الى منتدى عربى اسمه مدرسه يلافوركس اعتقد انى تعلمت الكثير من هذا المنتدى لانه يوجد به كل ما تريد ان تعرفه عن الفوركس

madoxegy
07-23-2012, 02:29
انا اتعلمت الفوركس من المنتديات والكتب والفيديو على اليوتيوب

imadm201
07-23-2012, 02:29
اتعلم الفوركس من الكتب من الكورسات من المنتديات من استعمال حسابات الديمو
و الحقيقة ان اخواننا الخبراء لم و لن يبخلوا علينا بتعلم الفوركس

zizo_a_86
07-23-2012, 02:59
الاصحاب ودا اول شيء ممكن يتقال بالنسبة ليا بالضافة الى الكتب والفيديوهات والمنتديات والبحث فى مواقع الانترنت المختلفة بالضافة الى ان فى بعض المواقع الاجنبية المفيدة

al7oot
07-23-2012, 03:14
والله يا أخي المنتديات العربية ما شاء الله كثيرة جدا جدا وتتحدث عن الفوركس بشكل موسع جدا
وهناك طرق أخرى مثل اليوتيوب فهو يعرض شروحات بالصوت والصورة

mohamed saad
07-23-2012, 03:14
لكي تتعلم الفوركس يجب ان تبدأ صح حتى تتعلم صح
اولا قم بتحميل العديد من الكتب الالكتروني وابدأ في قرائتها حتى تأخذ فكرة عامة عن الفوركس ومفهومه
ثانيا ابدأ بتحميل الفيديوهات التعليمية من على اليوتيوب واستمع الى المحاضرة وقسمها الى عدة ايام ودون كل شيء في ورقه
ثالثا ابدأ بتطبيق كل ما تعلمته عملي على الشارت وتاجر على حساب وهمي لمدة 6 اشهر
رابعا افتح حساب وهمي ب 100 دولار وابدأ تاجر وكأنه حقيقي وانتظر لمدة شهر ان حققت ارباح ابدأ بفتح حساب حقيقي وتاجر عليه

i5land_man
07-23-2012, 05:22
المنتديات الي بتتكلم عن الفوريكس مفيش اكتر منها الي عندو عزيمة في التعليم هيقعد يدور ويبحث ويتعلم في النهايه واليوتيوب مليان شروحات فيديوهات للتحليل وكل حاجه ان كان عن نفسي انا كنت بقرأ في منتديات

طبعا المنتديات مليانة مواضيع وشروحات وكتير متوفر حاليا منتديات باللغة العربية وبتقدم الكثير من الطرق والاستراتيجيات للتداول
والكثير من خبرات المتاجرين والمناقشات التي تخص الفوركس

apolo
07-23-2012, 05:29
هناك موقعين غنيين بدروس الفوركس ماعليك الا اختيار ماتريد

الاول : اف اكس ارابيا يحتوي على فيديوهات وتحليلات لخبراء وكل مايمكنك تخيله

الثاني : يلا فوركس يحوي على دروس تعليمية مفصلة

al7oot
07-23-2012, 05:57

اها مية المية اخي الكريم
بخصوص كتاب الفوركس للعرب والله انه كتاب رائع وممتاز جدا جدا
وبالإضافة انه سهل التعامل معه وممكن اي شخص يتعلم منه

zahran
07-23-2012, 06:00
بص يا باشا انا عن نفسى اتعلمت من حد من قرايبى فى الالو كدا شويه بدائيات وبعد كدا روحت اخدت قورص وبعد كدا قعدت دورت على النت بقى ودخلت منتديات وقريت مواضيع كتير
بس اهم من دا كله بقى يا باشا انت عارف ايه
ان اى معلومه انت تاخدها تحطها فى ودنك على طول واعرف انها معلومه سليمه ولازم تاخد بيها ولو ما اخدتش بيها هتضر نفسك ولو طمعت هتضر نفسك يا معلم جامد . اياك والطمع

madman
07-23-2012, 12:04
كتب
انترنت
كورسات
محاضرات
الخ من الوسائل التى تساعد على تعلم الفوركس شكرا ليك

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 12:09
مصادر تعلم الفوركس
1- الكتب والكورسات
2- المواضيع والشروحات
3- المنتديات المتخصصة
4-الفيديو والقائات عن بعد

2x1
07-23-2012, 12:11
اعتقد ان الفديوهات المتوفرة علي النترنت تتيح للجميع التعلم بكل سهولة هذا المجال وتعتبر ايضا من اهم وسائل تعلم الفوركس

ehab
07-23-2012, 13:46
والله انا عن نفسي اتعلمت الفوركس من صديقي وهو يلي علمني وكنت كل شي اتعلمو اعمل عنو بحث بلانترنت لغاية ما شفت دروس تعليم فيديو من الابتداء حتى الاحتراف

ارجو منك اخى ان تعطينى لينكات الفيديوهات حتى اتعلم منها واستفاد
فانا الى يعلمنى صديق ولا اريد ان اكون تقيل علية وتقبل مرورى

BERO
07-23-2012, 13:50
انا بدأت اتعلم من صديق وطبعا النت له دور كبيرر جدا
وكتاب واليوتيوب وكورسات

Ahmed Salama
07-23-2012, 14:01
مصادر تعلم الفوركس
1- الكتب والكورسات
2- المواضيع والشروحات
3- المنتديات المتخصصة
5- اصحابك اللى قبلك فى الفوركس

magic777
07-23-2012, 15:53
مصادر تعلم الفوركس
1- الكتب والكورسات
2- المواضيع والشروحات
3- المنتديات المتخصصة
5- اصحابك اللى قبلك فى الفوركس

واهم مصدر هنا من وجهه نظري الكتب وفيه كتب عربيه ممتازه وسهله ومبسطه لتعليم الفوركس للمبتدئين
ومنها كتاب الفوركس للعرب ده اول كتاب قرأته في بداياتي في المجال
وانصح بقراءاته لانه شامل لكل الاساسيات المطلوب المبتدأ انه يعرفها

mehdy
07-23-2012, 15:58
السلام عليكم
اخي عليك بموقع يوتوب وبامكانك التعلم بالاضافة الى قراءة الكتب الخاصة بالفوركس.

mrhoda
07-23-2012, 16:04
شوف انا مشكلتى انى كنت من الجيل الذى لم يجد المصدر الكامل لتعلم الفوركس
فكانت المصادر التى تعلم الفوركس غير كاملة او مبعثرة
ولكن هذا جعلنى استمر فى البحث والدراسة والتعلم وهناك الكثير من اساتذة الفوركس والمتعلمين الذين يستطيعون ان يفيدوك

hanona
07-23-2012, 16:24
انا اتعملت الفوركس فالبداية من علي الانترنت مالمنتديات وماشاء الله دلوقتي في منتديات كتير جدا جدا عن الفوركس ولتعليم الفوركس وبعد كدة
شوفت مقاطع فيديو من عاليوتيوب بشرح تفصيلي لطريقة التجارة فالفوركس واخيرا اتعلمت علي يد مدرب فوركس بس كدة والله المستعان

mido75
07-23-2012, 16:29
افضل مصدر للتعلم هو عبر الانترنت ويوجد الكثير من المنتديات العربية المليئة بكنوز من الكتب و الكتب المترجمة و القيديوهات التعليمية من مستوى المبتدئ حتى المحترف

kimoboy
07-23-2012, 16:48
السـلام عليـكم
أخـي أنـا أتعلم الفوركـس عـلى اليوتـب يوجـد كورسات تعلمـية مشوقـة ومدة كـل درس ساعـة تقريبا
أنـا أمضي وقت طويل في مشاهدة هذه الدروس

delpi
07-23-2012, 16:52
انصحك بكتاب الفوركس للعرب كبدايه جيده ليك ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط للأساسيات وبعد كده ترجع
بحاول الان ان اتعلم بنفسى واكمل مشوارى عن طريق الكتب والفيدوهات

kanzsea
07-24-2012, 18:20
مصادر تعلم الفوركس كثيرة منها الكتب او الكورسات والمنتديات فهى توفر شرح كامل لكل شىء فى الفوركس وهناك اصحاب الخبرة

waleed adel
07-25-2012, 00:22
هناك الكثير من الطرق كثيرة لتعلم الفوركس منها الكورسات التعليميه
و قراءة الكتب والفيديوهات

i5land_man
07-25-2012, 00:24
هناك الكثير من الطرق كثيرة لتعلم الفوركس منها الكورسات التعليميه
و قراءة الكتب والفيديوهات

مفيش شك انه هناك حاليا اعلانات عن توافر كورسات تعليمة سواء في معاهد او من خلال ويبينارات عالانترنت
بتوفر للمبتدئين كل المعلومات الاساسية عشان تعرفهم طريقة المتاجرة السليمة

khashaba
07-25-2012, 00:52
كتاب الفوركس للعرب كبدايه جيده ليك
ولو معرفتش تتعلم منه انصحك تاخد كورس تعليمي مبسط
للأساسيات وبعد كده ترجع
تقرأ الكتاب ده تاني
علشان هو تقريبا شامل
لكل اساسيات الفوركس
اللي مطلوب منك تعرفها
والمصادر كتير جدا وموجوده فى كل مكان
بس معظمها للمحترفين
البدايه الكويسه فى تعليم الفوركس للعرب

mage
07-25-2012, 01:04
يمكنك ان تتعلم الفوركس من المشاركة فى المنتديات وانا اتعلمتا لفوركس كده من درس هنا ومن كتاب من هناك وهكذا لغاية ما هتلاقى نفسك فاهم فى الفوركس وعارف تشتغل فيه كويس وقادر انك تفتح الحساب الحقيقي وتبدا العمل

madoxegy
07-25-2012, 03:16
انا اتعلمت الفوركس من المنتديات والكتب والفيديو على اليوتيوب

Aker001
07-25-2012, 03:18
تعلمت عن طريق فيديوهات لدكتور اسامة عادل
و مواضيع متعددة

elkorashe
07-25-2012, 04:06
والله انا بدايتى كان كورس فى احدى الشركات عن مبادئ الفوركس
وكان واحد صاحبى هو الى ساعدنى انى اخد الكورس ده فى الرشكة دى والحمد لله اخدت المركز الاول فيها واخدت كتاب هدية وبدات اقرا فيه وكمان المنتديات العربية ساعدتنى كتير وكمان شغلى على الحسابات التجريبية علمنى اكتر

msh3egy
07-25-2012, 06:04

ehab
07-25-2012, 06:14
انا مبتدىء ولسه بتعلم لكن ممكن اقدر اقولك ان الفوركس لو عايز تتعلمه
على اصوله ابتدا بقراءة الكتب وعن طريقها ستتعلم وتصل لدرجة جيدة فى المضاربة

كمان اضيف لحضرتك الفيديوهات دى مهمه جدا.
وهتساعد بطريقة كويسة وهتوفر وقت ومجهود كبير

cash maker
07-25-2012, 07:28
الصراحة انه فيه كتب كتيرة للتعلم عن الفوركس لكن المواقع الربحية والمنتديات وسيلة افضل للتعلم لسهولة فهمها واحتوائها على العديد من الصور والفيديوهات وطرق العرض المتطور للشرح
وذلك لايعنى الابتعاد عن الكتب واهم المقالات عن الفوركس.

msh3egy
07-28-2012, 05:44

eslam7663
07-28-2012, 05:46
انا ارى ان المنتديات واليوتيوب والكتب مصادر كافية لتعلم الفوركس والوصول الى درجة الاحتراف ولكن عليك بالاجتهاد

i5land_man
07-28-2012, 05:46

انا شايف انه لو اجتمع شخصين علي تعلم الفوركس افضل من ان يكون الشخص بمفرده في تحصيل هذا العلم
لان الجماعة تحفز بعضها بعضا
وممكن واحد يفيد التاني ويشرحلوه اللي هو مش فاهمه

safiforex
07-28-2012, 05:48
انا شايف انه لو اجتمع شخصين علي تعلم الفوركس افضل من ان يكون الشخص بمفرده في تحصيل هذا العلم
لان الجماعة تحفز بعضها بعضا
وممكن واحد يفيد التاني ويشرحلوه اللي هو مش فاهمه
فعلا اخي الكريم فالمجموعة بتوفر علم اوسع من ان يتعلم الواحد لمفرده
فانا تعلمتى الكثير لما كنت ضمن مجموعة من الاصدقاء و هذا افادني كثير في الفوركس

aladdin
07-28-2012, 05:51
ممكن حضرتك تتابع معانا فى دوره التحليل المالى او دوره التحليل الفنى

ده لينك دوره التحليل الاساسى
http://forex-masr.com/showthread.php?2004-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%89-%D9%81%D9%89-%D8%B3%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA/page6
وده لينك دوره التحليل الفنى
http://forex-masr.com/showthread.php?2866-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D9%84%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86%D9%89-%D9%81%D9%89-%D8%B3%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA&p=170447#post170447

mage
07-28-2012, 06:34
يا باشا لا يوجد الان اكثر من المصادر التى بها تتعلم الفوركس يكفى فقط ان تكتب كتاب فوركس فى جوجل او ادخل الى اليوتيوب واكتب فوركس من الالف الى الياء وسوف تجد كل ما تريد ان تتعرف عليه

alaoui11
07-28-2012, 06:36
أنصحك أخي العزيز بمطالعة الكتب الأجنبية خصوصا الإنجليزية و الفرنسية
كما أنصحك بالإبتعاد عن الكتب العربية فهي لن تفيدك في شيء

dollyabdallah
07-28-2012, 07:55

elking
07-28-2012, 08:20
انا شايف ان فى مصادر كتيرة جدا لتعلم الفوركس
مثل المنتديات والكتب والفيديوهات
وقبل كل ده لازم ناخد كورس الاول

heropero
07-28-2012, 08:24
بالنسة لمصادر تعلم الفوركس انها كثيرا جدا ومنها
الكتب والشروحات
الفيديوهات
وفيديوهات اليوتيوب
المنتديات
والكورسات الاون لاين
والشرح من صديق سبقك فالعمل فى الفوركس
ثم بعد ذلك من خلال تطبيق ما تراه وتسمعه وتفهمه فى حساب تجريبى للتاكد مما تعلمته وتطبيقه

SlaiteR
07-28-2012, 08:36
السلام عليكم ورحمه الله

تعرفت الفوركس من منتدى ما

وبصراحة تعلمت من دورة

لو بقيت عايزها

راسلني

foouaad
07-28-2012, 15:25
افضل مصادر لتعليم االفوركس
اولاً القورسات وثانباً الفديوهات والمنتديات ولو كان لديك اصدقاء ذو خبره فى الفوركس
فده يكون كويس جداً هيسعدوك جداً مثلى

madoxegy
07-28-2012, 15:51
المصادر كتيرة
المنتديات العربية
والمنتديات الاجنبية
وبعدين الحساب الحقيقي

magic777
07-28-2012, 23:37
المصادر كتيرة
المنتديات العربية
والمنتديات الاجنبية
وبعدين الحساب الحقيقي

وطبعا الممارسه على الحساب الديمو والحقيقي ده علم لوحده بيديك خبره مش هتاخدها من اي كتاب ولا
واي فيديو هنا وكلما زادات الفتره دي وباحتكاك اليومي بالسوق والتعلم من الاخطاء بتلاقي نفسك اكتسبت خبره
جيده تساعدك في تحقيق النجاح المطلوب

i5land_man
07-28-2012, 23:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.
صراحتا في نظري انا اظن ان مصادر تعلم الفوركس الموجوده للعرب
هي المبتديات التي تتكلم عنه و تعطيك دروس مجانيه

ولو كان المتاجر العربي علي دراية باللغة الانجليزية في هذه الحالة بيكون قادر علي توسيع دايرة معلوماته
وبيقدر انه يتعلم من المصادر الاجنبية ايضا

nrgslawi
07-28-2012, 23:47
افضل مصدر هو اليوتوب والكتب الالكترونية وهناك بعض الكورسات المدفوعة

sunlight
07-28-2012, 23:51
اعتقد ان وساءل التعلم كثيره جدا ومتاحه للجميع وبدون دفع اى مبلغ من المال واللى حابب يتعلم هايتعلم
الكتب موجوده والدروس واليويتيوب مليان حجات كتيره بس الصبر والتعلم

kero
07-28-2012, 23:52
بالنسبة لى انا تعلمت من الفيديوهات التعليمية
فى احد اكبر مواقع الفوركس وكانت دورة كاملة مسجلة فيديو للكتور اسامع عادل جزاه الله خيرا

azizos
07-28-2012, 23:59
عن طريق كورسات تعليمية و دورات اللي يقوم بيها الاخوان او عن طريق يوتيب او الكتب و منها كثير في المنتدى

kingman
07-29-2012, 00:09
وطبعا الممارسه على الحساب الديمو والحقيقي ده علم لوحده بيديك خبره مش هتاخدها من اي كتاب ولا
واي فيديو هنا وكلما زادات الفتره دي وباحتكاك اليومي بالسوق والتعلم من الاخطاء بتلاقي نفسك اكتسبت خبره
جيده تساعدك في تحقيق النجاح المطلوب
هو الواحد اللى يتعلم ويطبق ماتعلمه على الديمو والحقيقى بحيث يقدر يلتزم فعلا ومايبقاش زى اغلبيتنا بنتوه وسط المتاجرة الحقيقية هيستفيد جدا بما درسه وهيطبقه جيد وهيبعد عن الخسائر

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 02:45
انا بصراحة يا جماعة
بحبذ قراءة الكتب لكن مع مشاهدة الفيديوهات وخلافه
لان قراءة الكتب بس متعبة وفى نفس الوقت الفيديوهات بس مش هتديك كل المعلومات الكافية

forex4ever
07-29-2012, 02:50
ننتعلم صح نكسب صح
نتعلم غلط هنخسر كل مره
الموضوع فعلا مهم
لو اتعلمنا المتاجرة بطريقة خاطئة مهما حاولنا هنخسر
المهم نتعلم من الناس الخبيرة فعلا
واكيد هنلاقي متداولين خبراء وليهم في المنتديات مواضيع مهمه جدا

nourhan ali
07-29-2012, 03:32
فالبداية عرفت جزء من اساسيات الفوركس عن طريق استاذ فى الفوركس وبعدين الاصدقاء عطونى منتدى اقدر اكمل منه باقى المعلومات وبدات ابحث على المنتديات عن الجديد

abokhaledelmasry
07-29-2012, 03:39
السلام عليكم ورحمه الله

معظمنا حاول فى البدايه وفشل وبعد عن الفوركس ثم رجع له تانى وانا منهم حاولت وحاولت كتير لحد ماتعلمت وعرفت

وبالنسبه لمصادر التعلم فهى كثيره ومتوفره على النت مثل المنتديات الاقتصاديه واليوتيوب ونصائح الاصدقاء والاساتذه والكورسات ايضا

ahmed fakhry
07-29-2012, 03:55
مصادر تعلم الفوركس كتير جدا على النت منها المنتديات ومنها شركات التدوال فى شركات بتقدمها بفلوس وفى مجانى المجانى مش كل اللى فية يخليك محترف المدفوع هوا اللى ممكن يخليك محترف

All 4 You
07-29-2012, 03:59
أول مصدر لي هو هدا المنتدى
و بعض الأصدقآء و الكتب

MixMax
07-29-2012, 04:17
يوجد النت والكثير من المصادر الاخرى الكتب والمجلات الفوركسية
مثل كتاب الشموع اليابانية...الخ يعني فيه مصادر كثير
تقبل تحياتي سلام ياغالي

gullever
08-05-2012, 20:30
بالنسبه لي تعلمت الفوركس من شرح في موقع ما و لكن تطورت فيه عن طريق أصدقاء لي قاموا بمساعدتي لكن هناك مصادر اخري ممكن الإستعانه بها مثل الكتب و هي متوفره و أيضا الشروحات في المواقع و هي متوافره أيضا و لكن رغم كل هذا ستحتاج شخص يساعدك في هذا الأمر و أعلم يا اخي ان مصادر تعلم الفوركس بشكل عام باتت متوفره هذه الأيام مع إشتهار هذا المجال و كثرة المهتمين به

mohamed eldamnhorey
08-05-2012, 20:40
بالنسبه لي تعلمت الفوركس من شرح في موقع ما و لكن تطورت فيه عن طريق أصدقاء لي قاموا بمساعدتي لكن هناك مصادر اخري ممكن الإستعانه بها مثل الكتب و هي متوفره و أيضا الشروحات في المواقع و هي متوافره أيضا و لكن رغم كل هذا ستحتاج شخص يساعدك في هذا الأمر و أعلم يا اخي ان مصادر تعلم الفوركس بشكل عام باتت متوفره هذه الأيام مع إشتهار هذا المجال و كثرة المهتمين به

اهم شئ يكون عندك مصدر تتعلم منه
علشان تحصل على اصح وادق المعلومات ويكون عندك الاساس من الاول صح

abdelaal
08-05-2012, 20:55
مافيش حد بيعلم حد فوركس لو لك صديق بيعلمك يعني ايه فوركس بوجه عام وطبعا له حق
انت بقي لازم تتعب بالفيديو بالكتب بالوسيلة اللي تناسب استيعابك
تقبل احترامي

White Knight
08-05-2012, 20:59
معرفتى بالفوركس من الفيدهوهات المنتشرة
لكبار استاذات الفوركس واصدقاء لي ذو خبرة فى هذا المجال

hend
08-11-2012, 13:22
الكتب الانجليزية والفيديوهات الى مالية اليوتيوب
دى المصادر وبعمل ديمو وبطبق ان شاء الله

silver
08-11-2012, 13:26
بالنسبة لي ابتدات من الصفر

ولم اكن اعرف شيء ابدا

والحمدلله الان عرفت بسبب المنتديات والتطبيق

Gravity
08-11-2012, 13:28
انا حاليا اتعلم عن طريق واحد ..
يعطيني المقاطع والكتب وانا اقرأ وهكذا

aladdensima
08-11-2012, 20:14
اهم مصادر تعلم الفوركس هي من شخص مارس ونقل خبرته اليك اما عن طريق موضوع في منتدى او شرح مصور او كتاب الكتروني او عن طريق شروحات الفيديو الموجوده على اليوتيوب او تريح دماغك وتتابع توصيات الخبراء بس مش هتحس بلزة العمل والربح

ROTARY28
08-11-2012, 20:39
السلام عليكم
هناك مصادر كثيرة للتعلم
ولكن الاهم تطبيق ما تتعلم
فالوركس تعلمه يككمن في اشياء قليلة
مثل التحليل الاساسي والتحليل الاخباري والتحليل الفني

meroo
08-11-2012, 21:20
بالنسبة ليا انااتعلمت من الفيديوهات
ولم اذهب لاى دورة تعلمية او فى شخص علمنى واحده واحده
هيا مجرد دورة تعلميمة من الفيدوهات الرائعة بدات بيتحميلها من الاف للياء ومشاهدتها كل يوم فيديو او اتينن وفى خلال شهر
شوفت الفيدوهات وفهمت اشياء كتيره جدا وبدات اطبق الا اتعلمه على الحساب التجريبى

hwida nada
08-11-2012, 21:21
انا عضوة جديدة ولقد تعلمت الفوركس من صديق لى وشرح لى الكثير ولكن يوجد كتب وايضا فيديو يشرح كيفية تعلم الفوركس

sharkawy
08-11-2012, 21:23
انا بدات بفيديوهات موجود علي الانترنت تعلم منها المبدأي واساسيات الفوركس

وبعدين قريت كتير كتير وفتحت حساب تجريبي لتطبيق ما تعلمته

nagynagy
08-11-2012, 21:25

ahmedyousef33
08-11-2012, 21:26
تعلمت من الكتب والفيديوهات والمنتدى بيقدم لنا نصائح من الحين للاخر وايضا الاعضاء المحترفين يزودونا بكل ما لديهم من خبرة وتجارب

light
08-11-2012, 21:46
بالنسبة لي انا بدأت من الكتب والتطبيق في الحساب الديمو ، وبعد ذلك اصبحت ابحث في المنتديات واتابع بعض الخبراء ، وحتى الان حصلت على مردود طيب من كل ما تعلمته

hazem16
08-11-2012, 23:06
عن نفسي تعلمت من المنتديات ..وهنالك شخص ما في منطقتي علمت منه ايضا

asad
08-11-2012, 23:07
مليان مصادر لتعلم الفوركس مثل الكتب و في فيديوهات باليوتيوب و في مقالات و في منتديات و في مدونات و في كتب الكترونه
مليااان

mahfoudh
08-11-2012, 23:14
تتعد مصادر تعليم الفوركس ولكني

احبذ المصادر السمعية البصرية افضل من الكتب

الكورسات و الفيديوهات احسن

AMANI
08-11-2012, 23:17
السلام عليكم ورحمه الله

بحاول اتعلم من الكتب والفيديوهات واقراء كل ما يقع تحت ايدى وبشاهد اى فيدديو تعليميى يقع تحت يدى

massary
08-11-2012, 23:17
انا اتعلمت الفوركس من اليو تيوب والمنتديات الحقيقة وفى ناس خبيرة علمتنى التجارة بالفوركس لكن لم اصل للمرحلة التى ترضينى بعد والحقيقة الفوركس كتجارة يحتاج للتعلم المستمر لكل ما هو جديد

kakachix
08-11-2012, 23:42
هناك مصادر عديدة جدا بس المضمون الكورسات التي تباع انا اشترية
واحد استفدت منه كتيرا وايضا هناك فديوهات كتيرة فقط شوية بحت

hazem ahmed moahmed
08-11-2012, 23:45
فيه مصادر كتيره هتلاقيها هتساعدك علي تعلم الفوركس زي المنتديات و هتلاقي فيديوهات علي اليوتيوب هتفيدك جدا و هتعلمك الاساسيات كويس كمان فيه كتب كتير عن الفوركس موجوده علي النت

izalid
08-11-2012, 23:47
انا تعلمت من المدونات و المنتديات العربية ما شاء الله كتير دروس موجود تشرح كل شئ بتفصيل الممل

فى امور لا نجدها فى المدونات و المنتديات العربية لكن ليس مهم

اهم شئ هو البداية كلها موجودة فى المواقع العربية

Mohib_El_Hikma
08-11-2012, 23:50
بالنسبة لي ما فيه افضل من اليوتيب وخاصة الفيديوهات بالشرح العربي لانها مثل الدروس التعليمية عبر وسائل تعليمية متاحة يعني صوت وصورة وحتى المنتديات تعج بالافادة انما لازم الصبر والمثابرة

master_egypt
08-12-2012, 00:14
الفوركس لازم تتعلمها صح تقرء كتب تشوف فيديوهات ع اليوتيوب
تتعلم من ناس ف منتديات زى هنا مثلا

aboualy
08-12-2012, 00:19
السلام عليكم
عن نفسي تعلمت من المنتديات ..وهنالك شخص ما في منطقتي علمت منه ايضا

فعلا المنتديات مصد مهم لتعلم الفوركس
لان بكل بساطة المنتديات يمكن ان تجد بها المصادر الاخرى مثل الكتب والفديوهات بالاضافة الى شئ هام اخر وهو الاعضاء الخبراء والمحترفين الذين يجيبوا على اسئلة المبتدئين ويقدموا لهم كل مساعد ممكنه

Rami
08-12-2012, 00:24
هناك الكثير من المصادر لتعلم الفوركس واهمها
على الاطلاق الكتب والفيديوها ت والدورات على النترنت
تحياتى لشخصكم الكريم

magic777
08-12-2012, 00:25
انا اتعلمت الفوركس من اليو تيوب والمنتديات الحقيقة وفى ناس خبيرة علمتنى التجارة بالفوركس لكن لم اصل للمرحلة التى ترضينى بعد والحقيقة الفوركس كتجارة يحتاج للتعلم المستمر لكل ما هو جديد

اخي انت كده بدأت اكيد بفيديوهات التعليم العملي ويعني بدأت من تاني مرحله وبكده انت ناقصك التفاصيل انصحك بقراءه
كتاب الفوركس للعرب هيديك فكره عن الاساسيات اللي تتعلمها في المجال ده لانه شرحه منظم ومدرج فيه الاولويات من البسيطه الى
الصعبه

abdelaal
08-12-2012, 00:26
موضوع التعلم بيبقي تدريجي يعني
أولا التعليم بالفيديو او عن طريق الاصدقاء ودة بيبقي مبادئ التداول
وبعدها طبعا الكتب المختصة بالتحليل الفني والاساسي
ومع كل دة المنتديات

safiforex
08-12-2012, 00:44
هناك الكثير من المصادر لتعلم الفوركس واهمها
على الاطلاق الكتب والفيديوها ت والدورات على النترنت
تحياتى لشخصكم الكريم
نعم اخي الكريم فاحسن الاشياء التي يمكن ان يتخذها الميتديء في التعلم لفوركس
فهو الفيجيوهات لان فيها شروحات و بتوفر وقت كثير للتعلم على عكس الكمتب
و كذلك الدورات التكوينية فهذه هي احسن شيء للتعلم

no1forex
08-12-2012, 00:48
السلام عليكم ورحمه الله

انا استعنت بالقرائه والفديوهات ودا من زمان الان اصبحت الدونيا سهله وكله متوفر ومنتديات الفوركس مفيش اكتر منها وفى كورسات كتير فديو على النت وكلها مجانيه ولعباقره فى مجال الفوركس ومنهم الدكتور اسامه وغيره من المجتهدين فى هذا العمل والله الموفق للجميع

gamal
08-12-2012, 00:57
تتعلمة عن طريق الفيديوهات فى المنتدى وقراءة الكتب المفيدة
لكى تستطيع ان تحقق الربح المناسب وربنا يوفق الجميع

mokhtar26
08-12-2012, 04:03
السلام عليكم توجد مصادر كثيرة لتعلم الفوركس نذكر منها على سبيل الذكر لا الحصر
الفيديو و الكتب و الورات التعليمية التي تملا المنتديات و الويبنار عبر النت
كما توجد دورات متخصصة بمقابل في بعض الدول

waleed adel
08-12-2012, 05:35
مصادر تعلم الفوركس ولله الحمد اصبحت فى متناول الجميع عن
طريق المنتديات التعليميه والخاصه بالفوركس

thebraveheart7
08-12-2012, 05:37
وكلن ومن اجل الاستفده
نرجو ان يتم تحديد الكتب او المواقع
حتى لا نأخذ المعلومات الخاطئه
وشكرا لمجهودتكم

pato71
08-12-2012, 05:38
المنتدى فيه دروس كثيرة سواء كتب او فديوات وانا صراحة احب التعلم من الفيديوات واعتمد على المنتدى ومصادر خارجية كاليوتوب

sonic_eg
08-12-2012, 08:04
السلام عليكم ورحمه الله

انا اتعلمته من المنتدايت الفيديوهات والكتب
والاسترتجيات والحمد لله حققت بها نتائج مرضيه لنفسى
والحمد لله على كل حال

webtech
08-12-2012, 08:11
تحية عطرة لك اخي ومرحبا بك يمكنك ان تراجع مواقع عديدة في الانترنت والاحسن ان توازي التعلم بحساب ديمو لتطبق عليه ما تتعلمه ولكن لا تدخل الى حساب حقيقي حتى تحس انك بدأت فعلا تمسك براس الخيط

islam96
08-18-2012, 23:11
يوجد الكثير من الكتب مثل كتاب فوركس فور عرب
وأنا صراحة أحب الفيديوهات التعليمية لأنها سهلة الفهم و غير مملة

fersinho
08-19-2012, 00:21
نعم بدأنا بالشروحات المجانية و الكتب الموجودة بالمنتديات المختلفة و الأن يوجد الكثير من الفيديوهات الشرحية للفوركس عبر النت و خاصة بموقع يوتيوب يعني كبسة زر تعلمك الكثير المهم الا يبخل الشخص عن نفسه

simox big
08-19-2012, 00:24
اخي انصحك بالتعلم من الفيديوهات والكتب وان كان احسن ان تجد شخصا يعلمك الفوركس اما انا وجدته لكنه اراد المال 100 $ وانا الان اتعلم فقط من الفيديوهات

bassma_kamel
08-19-2012, 00:34
انا عندىصديقتى عرفتنى على مجال الفوركس وعرفتنى اهم المصطلحات اللى فيه وبعد كده انا بقيت بقى فى كتب الفوركس اللى باللغه الانجليزيه بس حسيت انها ممله فبدات ادخل فى المنتديات للتعلم منها وكمان عشان هستفيد من البونص اللى بخده بس لحد دلوقتى فى حاجات كتيره مبكونش فهماها عن الفوركس

goodman
08-19-2012, 00:52
انا عن نفسى تعلمت الفوركس من خلال الكتب التعلمية
والفيديوهات ايضا ومفيش حد علمنى الفوركس

otakon
08-19-2012, 01:00
لن تتنجح في الفوركس او تصل الى النجاح الا بتعلم الجزأين
النظري والعملي اللي هي والاهم العملي مثل الخبره
لاتاتي الا مع السنين

hesham itch
08-25-2012, 11:52
هناك العديد من المصادر التى يمكنك منها معرفة الفوركس وتعلمه من عدة طرق وابواب وعليك ان تبحث
بنفسك عن كل ما هو جديد لكى تتعلم تلك الاوليات عن طريق البحث عن كل ما يتعلق بالفوركس

gogo galal
08-27-2012, 18:43
انا فى راى الشخصى طرق التعلم كتير
المنتديات العربية والاجنبية والكتب العربية
وعن طريق الكتير ثم فتح حساب ديمو
ثم حساب حقيقى بالتوفيق للجميع

anazoft
08-27-2012, 18:45
مجهود بسيط منك
و تكتب في جوجل منتديات فوركس
او تعلم الفوركس
و في يوتوب ايضا
و اعدرنا على عدم وضع روابط لأن ذلك ممنوع على ما اظن

register
08-27-2012, 19:21
تعلمت الفوركس في الاول عن طريق المنتديات ، و بعض الكتب الالكترونية التي كانت بالانجليزية بالرغم من الصعوبة التي وجدتها في فهمها.
اما اليوم فالمنتديات العربية حافلة بالدروس والاستراتيجيات التي يمكن الشخص من خلالها ان يصبح محترفا ، ناهيك عن توافر الكتب الالكترونية باللغة العربية.
فالعرب اليوم أصبح المجال مفتوحا لهم بأوسع ابوابه لممارسة الفوركس

sami
08-27-2012, 19:57
مصادر تعلم الفوركس عديدة جدا،عن نفسي قمت بتحميل الكتب الخاصة بالفوركس من مواقع و منتديات
كثيرة و قمت بمشاهدة فيديوهات لمحللين أكفاء و مضاربين ناجحين على اليوتوب

mohamed elsayed ahmed
08-27-2012, 20:11
المصادر كتيرة و فيه منتديات عربية كتير و اجنبية برضو الواحد ممكن يستفيد منها بشكل كبير
فيه بقى فيديوهات رائعة على اليوتيوب شارحة الفوركس بالكامل و دى فادتنى بشكل كبير فى تعلمى للفوركس
وفيه ايضا كتب كتير بتتكلم على الفوركس و على حسب كل واحد بقى هيرتاح فى ايه و يتعلم منه

qorrow
08-27-2012, 20:57
ابدأ بالفيديوهات من على النت و ما أكثرها فهي مفيدة جدا و سهلة و و اضحة ثم تابع بقراءة الكتب المتخصصة متوازيا مع فتح حساب ديمو للتدريب و لتطبيق ما تتعلمه

dzabdou
08-27-2012, 21:09
أنا أتعلم الفوركس من الكتب والفيديوهات
و لقد بدأت أفهم ألغازخا خطوة بخطوة

fahad
08-27-2012, 21:17
وهناك عدد من التعلم الموارد التي في تصرفكم – البعض منها كنت قد لا يكون النظر.
الكتب والكتب الإلكترونية
منتديات أون لاين
غرف تجارة
أنت الأنبوبة

y4x
08-27-2012, 21:34
ما اكثر المنتديات اللى بتتكلم عن الفوركس

والفديوهات بس الموضوع عايز اجتهاد مش كسل وممكن الواحد يتعلم بسرعة لو حابب لكن لو تكاسل يبقى مش هيتعلم ابدااااا

kashif
08-27-2012, 21:38
السلام عليكم ورحمه الله

انا تعلمت في بعض المواقع و الكورسات كان لها ايضا جانب مهم في فهم السوق دا كنت ابحت عن الكورسات المجانية او بالدفع و ياتي خبير في الفوركس ليشرحه و يعطيك الية عمله و المناطق و المؤشرات الا غير دلك من ما يحتاجه الفوركس من فهم و بعدها انتقلت الى الديمو لاكتساب تجربة

HOUSAMMI
08-27-2012, 21:41
بسم الله

فى راى دائما افضل مصادر للتعلم الكتب

والدراسة المنهجية المنضبطة كمان

مش لازم كتب كتيرة ممكن كتاب واحد بس فى الاول

وبعد كدة افهم اى نقطة لم تكن موجودة فى الكتاب عبر النت او المنتديات والحمد الله هى كتيرة

اما تعدد المصادر يصيب المرء بالتشتت وهدا بداية الفشل

dentist
08-27-2012, 23:20
انا اول حاجه عملتها لما دخلت مجال الفوركس
اني قريت كتاب فوركس فور عرب وده اخدت منه الاساسيات
وبعد كده تابعت الفيديوهات من اليوتيوب

kimokonolove
08-27-2012, 23:58
عرفت الفوركس منذ 7 سنوات من خلال الاعلانات المنتشره على الانترنت
قراءت الكثير من الكتب والمواضيع المنتشره على الانترنت
شاهدت الكثير من الفيديوهات . رحله من الارباح والخسائر وان كانت الخسائر اكثر من الارباح
الى ان اخذت كورس متخصص فى التحليل الموجى قبل سنتين
ومنها وبفضل الله عزوجل اجنى ارباح جيده وبعض الخسائر احيانا بسبب اخطاء ارتكبها

ehab
09-07-2012, 08:24
انا شخصيا صديق بيعلمنى بالاضافة للفيديوهات الى مالية اليوتيوب وكمان
الكتب الانجليزية بس انا مبفضلش الكتب دى انا بحب الشئ المرئى

zasd
09-09-2012, 02:05
المصادر كتيرة ..
المنتديات العربية
والمنتديات الاجنبية
وبعدين الحساب الحقيقي

dina
09-09-2012, 05:50
السلام عليكم
هناك العديد من المصادر ولكن تجربتى الشخصية
كانت اولا دورة تدريبية ثم قراءة كتب ثم الاطلاع على منتديات الفوركس ومواقع تعليم الفوركس

ayman.shosha
09-09-2012, 05:55
اتعلمت يا اخى العزيز فى هذا المنتدى الغالى على قلوبنا جميعا
والحمد لله لم يبخل علينا بأى شىء
كنت فى السابق اقراء هذا الجملة كتاب تعلم الفوركس فقط ادفع 10 دولار
وهذا مالم يحدث هنا فقد وجدت الكتب ميسرة والاخوة العاملون على الموقع لا يبخلون علينا نحن المبتدأين بالمعلومة
فلمنتدى فوركس العرب ولهم كل الشكر

احمد فاروق ابراهيم
09-09-2012, 11:33
انا حاليا مبتدئ في مجال الفوركس
وتمت معرفتي له عن طريق صديق لي
اعطاني مجموعه من المعلومات التي استعين بها في البداية وعندما ارغب
في معرفة المزيد ادخل علي المواقع المختلفة للتعلم

nabeel_25
09-09-2012, 11:41
السلام عليكم
ما اكثر من مصادر تعلم الفوركس
لكن معظمها تنقل المعلومات من مصدر واحد

hamdy82
09-09-2012, 11:50
انا اتعلمت الفوركس من الانترنت عن طريق مشاهدة فيديوهات اليوتيوب وقراءة مواضيع عن الفوركس بشكل عام لشرح الاستراتيجيات وادارة رأس المال والتحليل الفنى والأساسى
وبعد ذلك فتحت حساب تجريبى للتدريب على اسلوب التجارة ومعرفة المزيد واكتساب الخبرة فى المتاجرة