PDA

View Full Version : لماذا نحن العرب مختلفون عن الأجانب

Pages : [1] 2

kimokonolove
07-05-2012, 13:20
الأجانب بطبعهم يحبون مشاركة الخبرات مع بعضهم البعض لاكن نحن كعرب لا
اذكر انى اتصلت بشخص سمعت عنة يجنى الاف الدولار شهريآ وحبيت اعرف عن نظام شغلة على الأنترنت
حتى اليوم لا اعرف لكنة تهرب من سؤالى وبشهادة اصدقاءة انة يربح شهريآ ومازال يمارس عملة كطبيب
لذلك كان قرارى هو ابدأ بعمل مناسب وكان الأفضل هو الفوركس الذى كنت تركتة من فترة ورجعت لة
لاكن كل هؤلاء ليس عقليتهم جبارة او عباقرة هو اشخاص عاديون لاكن الفرق بيننا وبينهم
انهم يتعلمون ويجربو كل شىء وحتى انهم منظمون جدآ ويحبون الخير لبعضهم وملتزمون اكثر من اللازم
لاكن العرب لا فعندما ترى شخص جيد تجدة يأخذ الخبرات من الاجانب ثم يخفيها عنا نحن العرب ولا ينسى انة عربى مثلنا
كما حدث مع الأخ الذى اتصلت بة
واروى كلامى هذا ليعرف الجميع لما نحن متأخرون فى اى مجال مش شرط الفوركس
والأسلام يحتم على المسلم ان يحب لأخية كما يحب لنفسة
لو كل شخص التزم بهذا لما كنا نحن هنا نتفرج على انجح الناس ونتمنى نكون مثلهم
بل التمنى يكون بالأجتهاد والألتزام الجاد وعدم الطمع والجشع الذى يملأ قلوب الناس فى بعض الأحيان
واهم شىء مشاركة الأراء والخبرات وعدم الأنانية فالعلم ليس لة حدود وكما تعلم وتفيد اخرون مثلك
تذكر انك مازلت تتعلم حتى الأن وحتى فى المستقبل

:rules:

yassoo011
07-05-2012, 13:30
كلامك صحيح فمعظمنا كعرب لا نحب ان ننفع بعضنا بخبراتنا
ليس في الفوركس فقط ولكن في معظم المجالات ولكن من تجربتي ليس كل الناس يفعل ذلك
فأنا رايت اناس يحبون الخير ويعلمون غيرهم واحنا عندنا تجربه
المنتى هذا الرائع وهي فكرة لكي ناغي فكرة عدم تبادل الخبرات عن طريق منتدى فوركس مصر
اريد راي الاعضاء وسمارت لو تكرمتم

kimokonolove
07-05-2012, 13:40
المنتى هذا الرائع وهي فكرة لكي ناغي فكرة عدم تبادل الخبرات عن طريق منتدى فوركس مصر
اريد راي الاعضاء وسمارت لو تكرمتم

فعلآ يا غالى انا لا اقصد كل العرب لاكن الأغلبية منهم
لى اصدقاء افادونى كثيرآ فى المجال نفسة
وهم لهم كل الفضل والشكر فى وصولى لأداء جيد والحمد لله
لاكن اتحدث عن نوعية انانية لا تحب الا نفسها وللأسف هذة النوعية تصل لخبرة عالية جدآ بأحتكاكهم بالأجانب كثيرآ ولا يفضلون
المناقشة مع العرب لأنهم ايضآ يضعون مقارنتهم بأن العرب ادنى بكثير من اصدقاءة الأجانب

m_fekry
07-05-2012, 13:50
انت سألت السؤال وجاوبت عليه بمنتى البساطه احنا عقليتنا افضل منهم الحمد لله ولكن لا يوجد لدينا
نفس الأصرار الموجود عند الأجانب وهذا يعود للتربيه بشكل كبير يجب ان نبث هذه الإيجابيات
فى اطفالنا من الصغر

yassoo011
07-05-2012, 14:05
لاكن اتحدث عن نوعية انانية لا تحب الا نفسها وللأسف هذة النوعية تصل لخبرة عالية جدآ بأحتكاكهم بالأجانب كثيرآ ولا يفضلون
المناقشة مع العرب لأنهم ايضآ يضعون مقارنتهم بأن العرب ادنى بكثير من اصدقاءة الأجانب

معك حق فهم يقارنون بينهم كخبرة في المجال
وبيننا كمبتدئيين فلا يريدو ان يضيعوا اوقاتهم معنا
وهذا شيئ اناني فلو فعل الاجنبي معه ذلك لتضايق كثيرا

magic777
07-05-2012, 16:19
بص اخي احنا مش متأخريين علشان انانيين او الكلام ده
لا ده علشان احنا مش بنعتمد على نفسنا في تحصيل المعلومات ونتعب فيها بدل ما نعتمد على حد عاوزينه يوصل لينا المعلومه على طبق من دهب
وليه انت بدل ما تسأل الاخ ده عن طريقته اللي اصلا ليه الحق انه يخبيها ومحدش يقدر يقوله انه مقصر مثلا لان ده تعبه وتحصيله وليه الحريه هنا انه يقولك او لا
دي حاجه
الحاجه التانيه انك انت المفروض بدل ما تسأله عن طريقته كده اسأله ايه المصادر اللي ساعدته في عمل هذه الطريقه
واجتهد انت بنفسك يمكن توصل لحاجه احسن منه

yassoo011
07-05-2012, 16:21
لا ده علشان احنا مش بنعتمد على نفسنا في تحصيل المعلومات ونتعب فيها بدل ما نعتمد على حد عاوزينه يوصل لينا المعلومه على طبق من دهب
وليه انت بدل ما تسأل الاخ ده عن طريقته اللي اصلا ليه الحق انه يخبيها ومحدش يقدر يقوله انه مقصر مثلا لان ده تعبه وتحصيله وليه الحريه هنا انه يقولك او لا
دي حاجه
الحاجه التانيه انك انت المفروض بدل ما تسأله عن طريقته كده اسأله ايه المصادر اللي ساعدته في عمل هذه الطريقه

فعلا المفروض نسأله عن مصادر المعلومات
او الخبرة اللي عنده لكي ندرسها او نتعلم منها
ومنخدش المعلومات على الجاهز وخلاص

ana1990
07-05-2012, 17:54
هو احنا صحيح العرب مش بنساعد بعض كتير بس انا عايزك تعرف ان كلامك غلط 100% الاجانب مش بيساعدوا بعض ببلاش اسال مجرب شوف انا سافرت كتير و انا صغير شفت العجب واحد ضاعت كل فلوسه عايز يركب الاتوبيس يروح محدش يديلوا و يروح مشي و صاحب الاتوبيس ميرضاش يركبوا مهما كانت الظروف عكس العرب تماما انت ممكن العربي يدخلك بيته و يستضيفك كمان عموما بس عرف ان الاجانب مش بيساعدوا بعض ببلاش كل واحد ليه مصلحته

thestarboy
07-05-2012, 20:09
هو كلام حضرتك سليم اعتقد ان مفيش حد بيحب الخير للتاني الا من رحم ربي وكمان مفيش حد بيحب يعلم حد عشان ميسبقوش
بس فيه ناس بتحب الخير لبعضها يعني مش كله وحش واكيد فيه اللي بيدلك علي الطريق وانت بتكمل
يعني فيه الحلو وفيه الوحش

mido95
07-05-2012, 22:16
اعتقد يا اخى ان السبب فى ذلك ان الشخص العربى يحصل على خبراته بمشقة و بعد بحث كثير فى منتديات اجنبية و غيرها
فبيقول لنفسه هو انا اديهم العلومات على الجاهز ماهم لاز يدوروا زىى و يتعبو

thugalive
07-06-2012, 02:44
لأننا ببساطة لا نملك روح التعاون و الإحترام لبعضنا البعض كل منا تهمه نفسه فقط و لا يكترث لأمور أخيه المسلم و هذا ما نهانا عنه الرسول صلى الله عليه و سلم

YesIcan
07-06-2012, 03:38
كلامك صحيح و لا خير في كاتم العلم لكن يا غالي نحن العرب للاسف
شعب مستهلك و غير منتج يعني لو كان الجميع يبحث و يدقق لما استحق ان ينتضر غيره لكي يمده بمعلومات
و لا يغير الله ما بقوم حتى يغيرو ما بانفسهم

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 06:52
فعلا العرب كل واحد بيحب يحتفظ بمعلوماته لنفسه
ودا طبعا نوع من الانانية
بينما الاجانب كل واحد بيحب يزود معلومات التانى وكمان يستفيد منه
وكمان غير كدا احنا بنستنى المعلومات تيجي لحد عندنا مش اتعودنا اننا ندور على المعلمومات

derfcase
07-06-2012, 07:06
اذكر انى اتصلت بشخص سمعت عنة يجنى الاف الدولار شهريآ وحبيت اعرف عن نظام شغلة على الأنترنت
حتى اليوم لا اعرف لكنة تهرب من سؤالى وبشهادة اصدقاءة انة يربح شهريآ ومازال يمارس عملة كطبيب
لذلك كان قرارى هو ابدأ بعمل مناسب وكان الأفضل هو الفوركس الذى كنت تركتة من فترة ورجعت لة
لاكن كل هؤلاء ليس عقليتهم جبارة او عباقرة هو اشخاص عاديون لاكن الفرق بيننا وبينهم
انهم يتعلمون ويجربو كل شىء وحتى انهم منظمون جدآ ويحبون الخير لبعضهم وملتزمون اكثر من اللازم
لاكن العرب لا فعندما ترى شخص جيد تجدة يأخذ الخبرات من الاجانب ثم يخفيها عنا نحن العرب ولا ينسى انة عربى مثلنا
بل التمنى يكون بالأجتهاد والألتزام الجاد وعدم الطمع والجشع الذى يملأ قلوب الناس فى بعض الأحيان
واهم شىء مشاركة الأراء والخبرات وعدم الأنانية فالعلم ليس لة حدود وكما تعلم وتفيد اخرون مثلك

اعتقد اخي الكريم انهم يفضلون ذلك - لانهم يدركون ان تشارك المعلومات سيعود علي كل شخص منهم بالنفع حتي و ان لم يكن نفع لحظي الا انه نفع مستقبلي

ehab
07-11-2012, 00:21
طبعا هوا لكل مجتمع عاداته وقيمة فلابد يوجد اختلاف عن العرب والاجانب فنحن كعرب يوجد اختلاف فيما
بيننا وهناك اختلاف بين الاجانب وبعض فامر طبيعى يوجد اختلاف بين العرب والاجانب

---------- Post added at 11:21 PM ---------- Previous post was at 11:01 PM ----------

طبعا هوا لكل مجتمع عاداته وقيمة فلابد يوجد اختلاف عن العرب والاجانب فنحن كعرب يوجد اختلاف فيما
بيننا وهناك اختلاف بين الاجانب وبعض فامر طبيعى يوجد اختلاف بين العرب والاجانب

كريم
07-11-2012, 00:33
فعلا ده من اهم الأسباب

عم نقل الخبرات المعرفيه

مشكلة عندنا و كل واحد عايز حاجه لذاته

و ان شاء الله تزول و الله يوفق الجميع

abdallah elbaz
07-11-2012, 01:39
احنا مختلفين عن الاجانب فى اشياء كتيره جدا
ودي مش غريبه لاننا متاخرين فى كل حاجه
وحتي التكنولوجيا وصلت متاجره والفوركس معرفنهوش الا بعدهم بمراحل

KOGI
07-11-2012, 17:18
ده شىء مؤؤؤؤؤؤؤكد جدا العرب مبيحبوش الخير لبعض ولو حد فيهم عارف معلومة مهما كانت تافهة مش هيقولها لاخوه طب ايه السبب ورا كده انا معرفش بس يمكن عشان كده احنا العرب اكثر الدول تخلف وتاخر
تقبل مرورى اخى الكريم

mohamed yossef
07-14-2012, 12:27
نفسى اعرف لماذا خى العزيز لا نحب لبعضنا البعض الخير ابدا والله صدقت فى كل ما قلت
تجد مثل هؤلاء منافقين طامعين هم يحبون الاخذ فقط ولا يحبون ان يعطوا احدا شىء
ارى تلك الامثلة امامى باستمرار وقد عانيت كثيرا من تلك النماذج كالذى تتحدث عنه وتجده يتهرب منك
ليسوا موجودون فى سوق الفوركس فقط ولكنهم موجودون فى جميع مجاللات الحياة قد تجدهم فى العمل
حسبى الله ونعم الوكيل
هو ده فعلا سبب تاخر الامة العربية

ahmed
07-14-2012, 12:32
كلنا نتعلم وسنظل نتعلم الى ما شاء الله
ويجب علينا جميعا ان نساعد كل مننا الاخر يجب على من لديه خبرة ان يوجه المبتداء فى هذا المجال وياخذ بيدة
وليس كل الاجانب بهذا المثل المدرج ولا حتى كل العرب فهناك الكثير يا اخى مما يساعدو اخوانهم
وان اردت البحث عن استراتيجيات عربيه فستجد الكثير وهذا يدل على حب الخير لاخواننا
فلا ننكر ان هناك من ساعدنا فى هذا المجال ولا ننكر ان نساعد احد فى نفس الطريق

kimokonolove
07-14-2012, 12:36
نفسى اعرف لماذا خى العزيز لا نحب لبعضنا البعض الخير ابدا والله صدقت فى كل ما قلت
ارى تلك الامثلة امامى باستمرار وقد عانيت كثيرا من تلك النماذج كالذى تتحدث عنه وتجده يتهرب منك
ليسوا موجودون فى سوق الفوركس فقط ولكنهم موجودون فى جميع مجاللات الحياة قد تجدهم فى العمل
حسبى الله ونعم الوكيل
هو ده فعلا سبب تاخر الامة العربية

فعلآ يا غالى
لاكن الحياة دائمآ بها الخير والشر
وفى اصدقاء جيدون يحبون الخير للبعض لاكن للأسف هم قلة قليلة جدآ
وقد افادونى كثيرآ اكثر من معارف المجتمع وكلة بفضل التواصل
عبر الأنترنت والمنتديات العامة والفوركسية

العوامى
07-14-2012, 13:15
نحن مختلفون بسبب العادات والتقاليد وايضا المناخ السياسى وكثرة الحروب فى الماضى
وايضا طريقة نقل العلم والطرق التقليدية المملة عند العرب بينما تجد التفاعلية والفهم عند الغرب

osama00971
07-14-2012, 16:22
كلام مضبوط وبتحصل حتى في حجات تانية كتير
في ناس عندها غرور حقد انانية
ربنا يهدينا جميعا

ahmed saleh
07-14-2012, 16:30
يا اخى ان اظن ان هذا ليس لة علاقة بلاجانب ولا بلعرب
لان هذا يتعلق بلشخص نفسة يوجد اشخاص تحب ان تفيد ويوجد اشخاص لا تحب ان تفيد ولكن اظن ان نحن الربح احسن من الاجانب لان الاجانب لا تحب ان تفيد اى شخص وتكون مصلحتهم اولا

yassoo011
07-14-2012, 16:30
نحن مختلفون بسبب العادات والتقاليد وايضا المناخ السياسى وكثرة الحروب فى الماضى
وايضا طريقة نقل العلم والطرق التقليدية المملة عند العرب بينما تجد التفاعلية والفهم عند الغرب

اتفق معك اخي لاختلاف العادات والتقاليد
وطرق التربية ويضاف اليه اختلاف التعليم وكثرة اتجاهاته
فمنه ازهري ومنه عام ومنه تجريبي ومنه خاص ومنه اجنبي وهذا يؤدي للشتات

shady hamza
07-15-2012, 19:06
لماذا خى العزيز لا نحب لبعضنا البعض الخير ابدا والله صدقت فى كل ما قلت

nemo emo
07-16-2012, 19:20
فعلا عندك حق العرب بيفتكرو انهم كده ممكن يستفيدو لما محدش يعرف اى معلموات زيادة ممكن انها توصل لزيادة فى الربح
بس انا شايفة ان المناقشة فاى معلومات ده طبعا بيفيد اكتر

safiforex
07-16-2012, 19:24
الاختلاف لابد منه اخي الكريم و ان الله خلق الناس شعوبا و قباءل لنتعارف ، و الاختلاف يكون في الشكل و في اللون و في طريقة الحياة اذن فاكيد سيكون الاحتلاف حتى في التفكير
و لكن لا يمكن ان نجزم بان الغرب احسن من العرب ، فبالعكس العرب هم الاذكى ، لكن الاغرب وجدوا حكومات عملت لهم حوافز و استثمرت في العقول
اما العرب فكانت تستثمر على العقول

nrgslawi
07-18-2012, 19:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
طبعا الاجانب متقدومن على العرب بالنسية في مجال الفوركس لانهم يعتبرون الفوركس علم كبير اما نحن العرب نمارسه ببعض العشوائية

khaled zizo
07-24-2012, 19:30
لان هذا يتعلق بلشخص نفسة يوجد اشخاص تحب ان تفيد ويوجد اشخاص لا تحب ان تفيد ولكن اظن ان نحن الربح احسن من الاجانب لان الاجانب لا تحب ان تفيد اى شخص وتكون مصلحتهم اولا الاختلاف يكون في الشكل و في اللون و في طريقة الحياة اذن فاكيد سيكون الاحتلاف حتى في التفكير و لكن لا يمكن ان نجزم بان الغرب احسن من العرب ، فبالعكس العرب هم الاذكى ، لكن الاغرب وجدوا حكومات عملت لهم حوافز و استثمرت في العقول طبعا الاجانب متقدومن على العرب بالنسية في مجال الفوركس لانهم يعتبرون الفوركس علم كبير اما نحن العرب نمارسه ببعض العشوائية

spectra4
08-04-2012, 08:20
انا شايف ان عقلية الشخص العربى افضل من الاجنبى بس مشكلتنا ان
كل واح ماشى برايه ونفتقد لروح الجماعة

sofiane
08-04-2012, 08:26
هو احنا صحيح العرب مش بنساعد بعض كتير بس انا عايزك تعرف ان كلامك غلط 100% الاجانب مش بيساعدوا بعض ببلاش اسال مجرب شوف انا سافرت كتير و انا صغير شفت العجب واحد ضاعت كل فلوسه عايز يركب الاتوبيس يروح محدش يديلوا و يروح مشي و صاحب الاتوبيس ميرضاش يركبوا مهما كانت الظروف عكس العرب تماما انت ممكن العربي يدخلك بيته و يستضيفك كمان عموما بس عرف ان الاجانب مش بيساعدوا بعض ببلاش كل واحد ليه مصلحته

والله يا اخي الكريم انا اوافقك الراي 100/100 والله لايوجد خدمة ببلاش عند الأجانب

rafat
08-04-2012, 15:15
ياسيدي المتاجر الناجح والذي يجني الاف الدولارات لن يكون عنده
الوقت ليدخل الى المنتديات ويعطي دروس فهو يكتفي بتعليم ابناءه

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 15:28
مشكلة المضارب العربى عايز يطلع السما مره وحده

تيك من ضغطة زر عايز يكوش على السوق كله

هذا مبدأ خطأ ومرفوض

moneymachine5
08-04-2012, 15:44
والله كلامك مظبزط ودي ثقافة ليست نابعة من العرب لان من انارو الدنيا بعلمهم كانوا من العرب لذلك لابد من تغير هذه الثقافة قال رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (من كتم علما ألجمه الله يوم القيامة بلجام من نار

HOUSAMMI
08-04-2012, 15:51
اعتقد ان المشكلة الاساسية

فى عدم المقدرة على تقبل الجديد قبل كدة قلت انى كلمت 14 واحد تقريبا عن موضوع الفوركس مالاقتش ولا حد مهتم او مصدق

والى فهم منهم ،، مش مصدق الحكاية ،،

hend
08-11-2012, 16:42
عادى دى سمة فينا يعنى مش حاجة عيب ده العرب ليس لديهم قدرة على التنظيم
فى الفوركس كما ليس لديهم خبرات كلالاجانب ايضا وتقبل مرورى

pota1999
08-11-2012, 16:47
فعلا العرب كل واحد بيحب يحتفظ بمعلوماته لنفسه ودا طبعا نوع من الانانية بينما الاجانب كل واحد بيحب يزود معلومات التانى وكمان يستفيد منه وكمان غير كدا احنا بنستنى المعلومات تيجي لحد عندنا مش اتعودنا اننا ندور على المعلمومات

spider
08-20-2012, 02:57
ياجماعه احنا مش متخلفين عن الغرب في حاجه ده يمكن احساسهم بالنقص اللي بيخليهم يحالوا يبقي احسن مننا هما مش قادرين ينسوا ان الحضاره الاسلاميه والعربيه كانت احسن حضاره وعصر شهده العالم والدةله الاسلاميه المترايه الاطراف

aminewactop
08-24-2012, 03:21
انت سألت السؤال وجاوبت عليه بمنتى البساطه احنا عقليتنا افضل منهم الحمد لله ولكن لا يوجد لدينا
نفس الأصرار الموجود عند الأجانب وهذا يعود للتربيه بشكل كبير يجب ان نبث هذه الإيجابيات
فى اطفالنا من الصغر

vamoscapitos
08-24-2012, 03:30
نعم انت محق تماما وانا ايضا وقع معي نفس موقفك

وهو انني سالت احد الاصدقاء عن كيفية السحب من الانترنت وقال لي بانه سيساعدني بالسحب

وذلك عن طريق ان يكون لي وسيط لكن انا لا اريد وسيط اخبرته اني

اريد ان اسحب لوحدي عندها بدا يتهرب مني

اذن هو كان يريد مساعدتي لياخذ عمولة ههههه

suhao
08-24-2012, 03:34
احنا كاعرب اساس كل العلوم بس مشكله البعض منا الانانيه
طيب لو سالت نفسك هايقولك انا طورت هذه الاستراتيجيه وتعبت عليها
طيب كلام سليم يعطيك العافيه
طيب انت هاتتعب بشو اذا شاركت استرتيجيتك الناس برضو هاتربح وتربح معاك
مافيش اي ضرر هايصيبك
بس للاسف انانيتو هي الضرر

sahar
08-26-2012, 04:15
بص يااخي مش كل العرب زي ماحضرتك بتقول هو فعلا بعض العرب مش بيحب الخير للآخر وده السبب في تأخرنا المستمر فى مجالات كثيره مفيش نسبة تعاون للأخر وللاسف والكل عالم ان العرب كسولين جدا لكن الاجانب عندهم نسبه نشاط تفتحلهم ابوبا مغلقه كثير

meda
08-26-2012, 05:11
يااه .. موضوع حساس فعلا
لكنى ااسفجدا عندما اجد ان كل الردود تقريبا ترى اننا لا نساعد بعضنا كعرب .. وانا اتفق تماما معكم ولكنى والله كنت لا احب ان اصارح نفسى بهذا العيب
اغير على عروبتى ان ارى فى الغرب صفاتا افضل مننا

ThE.pRoF
08-26-2012, 05:16
أنت ذكرت في أول موضوعك أن الأجانب يتشاركون الخبره أو يتبادلوها
لكن لا يأتي منهم شخص لا يدري شيء في المجال و يريد أن يعلمه شخص ناجح كل شيء تعلمه هو بنفسه و بذل مجهود في البحث و عاني كثيرا
لابد أن تبحث مثل الشخص اللي سألته و تجد طريقك بنفسك لا تسأل غيرك أن يوجهك إلي نفس طريق نجاحه لأنه أكيد بذل مجهود في ذلك و لن يفرط فيه بسهوله لغيره

hossam zaki
08-26-2012, 10:43
عن أنس بن مالك رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه"
محبة الخير للآخرين من علامات الإيمان

---------- Post added at 07:43 AM ---------- Previous post was at 07:40 AM ----------

لا يكره الخير للمسلمين إلا أحد ثلاثة:

الأول: رجل يسخط قضاء الله ولا يطمئن لعدالة تقديره سبحانه فهو يريد أن يقسم رحمة ربه على حسب شهوته وهواه ، ولو اتبع الحق هواه لما أذن هذا الساخط على أقدار الله لغيره أن يتنسم نسيم الحياة: (قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْأِنْفَاقِ وَكَانَ الْأِنْسَانُ قَتُوراً) (الاسراء:100).

نعم لو كان الأمر لهؤلاء ضعاف النفوس ضعاف الإيمان لحجبوا عن الناس كل خير
وعذاب لا ينقضي. ومثل هذا يحتاج للتذكير بنهي الشرع عن الحسد ، قال النبي صلى الله عليه وسلم : "لا تحاسدوا ..." ويقول الله تبارك وتعالى:

(أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ) (النساء:54) ولو علم هذا الحاقد أن حقده وحسده لا يغير من أقدار الله شيئا لأراح نفسه ولشغلها بما يصلحها بدلا من شغلها بالناس وما آتاهم الله من فضله.

الثالث: رجل أذهلته شهوة طبعه عن سعة فضل الله تعالى فيخشى إذا زاحمه الناس على الخير ألا يبقى له حظ معهم، وهذا من الجهل، فخزائن ربنا ملأى : "يد الله ملأى لا يغيضها نفقة، سحاء الليل والنهار، أرأيتم ما أنفق منذ خلق السموات والأرض فإنه لم يغض ما في يمينه". (رواه البخاري ).

Designeur
08-26-2012, 10:46
العرب لا يكترثون بمستقبل غيرهم و هذا ما جعلهم يسقطون الى هذه الدرجة المتدنية
تقبلوا تحياتي اخوك في الله محمد

medhat
08-26-2012, 10:52
هذا نوع من التربيه على الانانيه الموضوع يكون بالنشئه والتعود وليس سلوك شخصى فنحن لا نعرف حقوق
الاخرين ونتعامل كافراد فى جزائر من عزله عن بعضها وليس هناك بيننا تكامل كمجتمعات او شعوب

hossam zaki
08-26-2012, 11:41
هذا نوع من التربيه على الانانيه الموضوع يكون بالنشئه والتعود وليس سلوك شخصى فنحن لا نعرف حقوق
الاخرين ونتعامل كافراد فى جزائر من عزله عن بعضها وليس هناك بيننا تكامل كمجتمعات او شعوب

اصبت فعلا يا استاذ مدحت

husseinkelana
08-26-2012, 18:38
تكنولوجيا طبعا

Mostafa Ragab
08-26-2012, 18:41
طبعا العرب تفكيرهم مختلف عن الاجانب حيث ان العرب لا يتعلمون من اخطاؤهم ولا يفكرون في المستقبل بعكس الاجانب يعملون للمستقبل

fersinho
08-26-2012, 18:47
هههه أخي ممكن أخي يكون يريد عمولة ؟؟ بس الدول العربية تدعم قليلا البنوك الإلكترونية رغم أني سمعت في الأونة الأخيرة أن المغرب أصبح تدعم بايبال
فالمشكل من سياسات الدول و ليس من الأشخاص و أنجع طريقة للسحب من النت هي الكريدت الكارد العالمية و التي تمكنك من سحب مالك من أي صراف ألي ببلدك

demitri86
08-26-2012, 18:47
نعم اخي كلامك صحيح الفرق بيننا و بين الاجانب انهم يشاركون بعضهم البعض كل طرق الربح من النت و انا انضممت لجروب اجنبي مختص في الربح من النت و فعلا اجد عندهم اشياء رائعة كتعليم استراتيجيات الادسنس و الفوركس و الماركتينج و كله ببلاش

mmoh1983
08-26-2012, 19:03
الاجنبي يشارك في كل معلومة اكتشفها و يحارب الاحتكار اما نحن العرب لا نشارك بعضنا البحث و العلم بل نحتكره لنفسنا والتعب في جمع المعلومات له ثمن كبير ولايقدره إلا من يعرف قيمته وارجو ان من يعرف شئ على الفوركس لا يبخل به على اخوانه وشكرا

alwayswinner35684
08-27-2012, 01:54
العرب في حد ذاتهم لديهم الخوف دائما بالخسارة ولديهم دائما عدم الغبة بالمجازفة حتي اذا جازف سيكون من داخله الشك انه بالتاكيد سيخسر ف وما ما لذلك ماملتهم مع الفوركس علي كس تماما عن الاجنبي الذي لده الثقة بالمكسب حتي اذا خسر جازف ولا ينسحب ليعوض هذه الخسارة بالمكسب

hossam hossam
08-27-2012, 22:48
ياباشا فعلا هناك ناس بتكساب الالفات من الدورات شهريا وانا اعرف واحد اجنبي بيكسب 20 الف دولار شهريا
بس مشارك في جوجل ادنس وافلايت وفوركس مش عارف منظم وقته ازي

nany1980
08-28-2012, 11:32
كلامك صحيح فمعظمنا كعرب لا نحب ان ننفع بعضنا بخبراتنا ولا تحب الخير لبعض مع ان هذا مخالف لديننا الاسلامى

hmadi
08-28-2012, 12:51
اخي الكريم الكلام ده اتولد فينا من زمان اوي
وده ايلي خلانا كل يوم نرجع للوراء وليس قدام
الاجانب تسأله علي اي حاجه عارفه يرد عليك عادي جدا
ولاكن العرب ام تهرب منك او يقولك مش عارف مع انو عارفها جيدا وانت اضطريت تسأله هو
ولاكن مش كلهم هيك طبعا

brahim
08-28-2012, 23:59
نحن العرب متخلفون لان هده ليست افكارنا
ليس نحن من ابدعناها لهدا لا نجد في انفسنا
تلك الرغبة التي تجعلنا نجتهد نبحث عن المزيد
......نحن مستهلكون فقط.....مع الاسف

freemo14200
08-29-2012, 00:13
السلام عليكم
هوا راى ان مش كل العرب بيبخلوا بالخبرة والمعلومات يعنى انا عن نفسى لو اى حد عايز منى اى حاجة عمرى ما هتاخر عليه لو هقدر اعملها له
وبعدين برضوا مش كل الاجانب كويسين
كل حاجة فيها الحلو والوحش

peter
08-29-2012, 02:53
علي فكره مش معني ان واحد خدعك او رفض ان هوا ينصحك و يقولك ازاي بيكسب
ده مش معناه ان كل الناس كده
انا اللي دخلني في الفوركس و علمني هو صديق لي اسمه ريمون

hesham itch
08-31-2012, 18:58
المسألة ليست اختلاف بالمعنى المفهوم ولكن هناك عدة نقاط للتعامل مع ابسط الامور
نختلف فيها عنهم وافكار مختلفة للتفكير والعمل من اجل الوقوف على تلك الامور

thunderfot
08-31-2012, 19:27
الموضوع ليس له علاقه بالفوركس ولا بمهنته كطبيب

ولكن له علاقه بالاخلاق والانانية والبخل

فكلما يمر الزمان تنهار الاخلاق أكثر وتقل

mero
09-01-2012, 00:15
لان العرب متسرعون فى كل شىء والاجانب يفكروا بعقلهم اكثر ولكن العرب العاطفه تغلب عليهم
والاجانب يمكن ان يحققوا ارباح كبيره عكس العرب

ايه الجديد
09-01-2012, 01:08
المعيار الحقيقى التعلم
الأجانب ليسوا بأزكى منا
ولكنهم طبقوا حديث الرسول صلى الله عليه وسلم
حب لأخيك ما تحبة لنفسك

magy800
09-01-2012, 01:49
لان الاجانب بيحبو بعض انما العرب كرههم لبعض بيذيد
يوم عن يوم
بيحبو الخير لنفسهم وبس
مع ان الرسول صلي الله عليه وسلم قال
حب لاخيك ما تحبه لنفسك
صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم

moody mooda
09-01-2012, 10:18
اصلا الاجانب ليسو بناجحين
فقط هم يدعمون الفاشل ولا نختلف عنهم كثيرا ولكن خمول وتقاعس العرب هو الفرق بيننا وبينهم

seif
09-01-2012, 10:48
المشكلة في عقلية الاجانب تختلف عن عقليتنا نحن العرب
كذلك التقدم التكنولوجي له دور كبير فالربح على النت يعتبر حديثا بالنسبة لنا و مع قلة المعلومات للمساعدة تجعل هناك فجوة كبيرة
حتى البنوك اللي عنا تحكيلها على بتك الكتروني ما يفهموا شئ

ash988246
09-18-2012, 10:14

أخي الكريم لا تنظر إلى نصف الكوب الفارغ فهناك من العرب من أعطى كل خبرته للسوق بل من يعطي كل وقته لخدمة غيره دون مقابل ولا يطلب سوى الدعاء وأبحث جيدا ستجد في هذا المنتدى وغيره من المنتديات من فعل ذلك .

Mido0o-style
09-18-2012, 10:59
سيدى هلا تنظر الى كمية المواضيع التى تراها هنا تشرح استراتيحيات و ورش التداول التى تراها طوال الوقت فى قسم استراتيجيات التداول و أسأل نسك اهؤبلء أيضا ليسوا عرب ام ماذا لماذا الصقت المثال السئ على الجميع و تجاهلت مئات الامثلة الجيدة.

mohamed alalfy
09-22-2012, 00:09
السلام عليكم
نحن مختلفين عن الاجانب
حيث ان الاجانب تعاونين مع بعضهم البعض
ويعشقون حاجه اسمها
العمل وحيث ان كل واحد يتقن عمله جيد
وشكر الله سعيكم

mamon
09-22-2012, 00:12
دي حاجه

MAGDY
09-22-2012, 00:47

لا مافيش تخلف ولا حاجة
كل الحكاية إننا بنتكلم كتير ومش بننفذ كلامنا
الأحانب بالعكس
كلامهم قليل وفعلهم كتير
غير إننا ممكن نعطى وعود وعهود فى الهوا والطراوة
لكن هم محترمين فى نقطة الوعد والعهد
بصراحة ؟؟؟ ناس عندهم ضمير عننا بكتييييييييييييير
إن شاء الله ، عقبالنا .. بس فى المشمش لما نعرف يعنى إيه ضمير

تحياتى

simo512
09-26-2012, 00:26

keko
10-18-2012, 16:49
هو فعلا كلامك مظبوط الى حد كبير وخصوصا فى حاله عدم تبادل خبارتننا مع بعض وكل واحد يمتاز بالانانيه
وعدم مشاركه الاراء والخبرات دى حقيقه بس برده متجيش على العرب بكل هذه القسوه فاكيد احنا عندنا مميزات كثيره جدا عن المجتمع الاوروبى هناك مش كل شىء جميل زى ما انت متخيله يمكن فعلا من ناحيه العلم هما بيحبوا بلدهم وبيحاولوا بكل طاقتهم النهوض بها على عكسنا نحن العرب كل احد فعلا بيدور على مصلحته

themystery
10-19-2012, 00:30
ببساطه كما قال زويل
الغرب يدعمون الفاشل حتي ينجح و العربي يجد الف شيئ يجدفعه وهو ناجح للفشل
تحياتي و بالتوفيق

forex.masr
10-19-2012, 13:45
احنا مش مختلفين عن الاجانب بس احنا فعلا محتاجين ان احنا نكون منظمين
وكمان اخى الكريم نكون ذو لم عن كل شئ وتقبل مرورى وشكرا على الموضوع

jamalsale
10-19-2012, 16:48
انت تبالغ في كلامك يا اخي فان دهبت للغر لن تحصل منهم حتى على كلم
فهم اكتر منا لكنهم يبيعون خبرتهم و يشتريها الاخرون و نحن نريدها بالمجان

wael80
10-19-2012, 22:05
معك حق فهم يقارنون بينهم كخبرة في المجال
وبيننا كمبتدئيين فلا يريدو ان يضيعوا اوقاتهم معنا
وهذا شيئ اناني فلو فعل الاجنبي معه ذلك لتضايق كثير

radwanho
10-19-2012, 22:27
كلام صاءب 100 ال 100
أخي أصبح العربي يكره أن يرى أخاه أحسن منه ومن هدا المنطلق يقول لن اعطيه أي شيء يجعله يقترب مني حتي
ولكن ليس جميع العرب هكدا

goodbye_love
10-19-2012, 23:38
كلامك مظبوط بس الاول كان سوق الفوركس مش منتشر بين العرب
انما دلوقتى لما انتشر مع انتشار الفيس بوك وتويتر بدأت النظرة تختلف
وقاعدة ان العمل الجماعي اقرب للنجاح من العمل الفردى بدأت تنتشر بدليل
الورش المعمولة للاستراتيجيات على منتديات الفوركس

blackknight
10-20-2012, 05:07
فيه ناس كتير كده فعلا معاك حق فى كل الى انت قلته علشان كده عمرنا ما هنكون زى الاجانب وهنفضل متاخرين
هو ممكن يفيدك واكيد هيبى عنده اسرار مخبيها لنفسه لانه تعب على ما وصلها بس المهم يفيدك بقدر المستطاع

صدقيني انفع
10-20-2012, 10:40
انا لا اقصد كل العرب لاكن الأغلبية منهم
المناقشة مع العرب لأنهم ايضآ يضعون مقارنتهم بأن العرب ادنى بكثير

ahmed sleem
10-26-2012, 01:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا احنا العرب مش بنحب الخير لبعض ومش بحب نشوف حد احسن مننا !

s alma
10-26-2012, 02:12
سلام عليكم كلام سليم ميه ميه ما في حد بيحب الخير لي تاني وفي ناس انت الي بتكون سببها في الخير وهي الي تقطعلك هد الخير لي انو كل وحد بيقول انا تعبت على شغل ده ما يقدر يده حد تاني
ولكين الحمد اله احنا العرب بنسعد اكتر من الاجانب

noureen
10-26-2012, 12:39

معك حق طبعا و و اكيد مبادراه رائعه
احنا فعلا لو حولنا بصدق اننا نساعد زملاءنا فى هذا المجال
اكيد هنكسب كتير و تكون مراجعه لمعلوماتنا كمان

ahmeddd2210
10-26-2012, 20:02
السلام عليكم ورحمة الله
بمنتى البساطه احنا عقليتنا افضل منهم الحمد لله ولكن لا يوجد لدينا
نفس الأصرار الموجود عند الأجانب

rooseyflower
10-31-2012, 23:06
كلامك صحيح فى كتير مننا اول ما يحس انه ربنا كرمه وبدا بالربح يخفى كل اسراره لنفسه
وينسى انه كان يوم مبتدا ومحتاج اللى يساعده
وينسى ان اللى اكرمه بالرزق قادر انه يكرم غيره

tarek22
11-02-2012, 23:17
فيه كثير من الناس انايين في التعامل وليس في الفوركس فقط
بمعنى انه يدرس الفوركس عن طريق الكتب وعندما يأتي بطريقه جديده او انه يفهم شي صعب او نادر واستراتيجيه ممتازه
راح يخفيها عن الناس ويحتكرها لنفسه .. يقول انه هذا تعبي وماراح اعطيه لاي واحد.!!

rashed
11-05-2012, 03:18
لا اخي الغالي .. انا خلال بحثي بقوقل ..
وجدت الاف الاشخاص العرب يعملون دورات مجانيه
وبدون اي مقابل .. نعم اخي هناك من لا يحبون تبادل العلم .. لكن ليس الجميع

tony700
11-05-2012, 03:23
الشخص العربى يحصل على خبراته بمشقة و بعد بحث كثير فى منتديات اجنبية و غيرها
فبيقول لنفسه هو انا اديهم العلومات على الجاهز ماهم لاز يدوروا زىى و يتعبو

mr mohsen6
11-05-2012, 04:33
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ }المائدة2 (يد الله مع الجماعه )(المؤمن للمؤمن كالبنين يشد بعضهه بعضا)لننهض يجب ان يكن هناك اخاء وتعاون فلا يبخل من عنده علم اوتجارب ناجحه وورد فى الحديث (من كنم علما الجمهه الله بلجام من نار يوم القيامه)الاجانب يتعاونون دئما فىما ينفعهم اما نحن كعرب فهناك كثر يبخلون وكانك ستاخذ رزقه وينسى ان الرازق هو الله تعالى

بكره احلى
11-05-2012, 13:31
فعلا فى كتير مش بيساعدوا غيرهم يمكن لانهم تعبوا فى التوصل للمعلومه وبخلوا بها اعتقادا منهم لاان من امامهم يريد اخذ المعلومه بالساهل بدونن تعب او حتى لا يتقدم عليهم الاخرين فعلا فى شىء من الانانيه لكن هناك كتير ايضا يسعدوا ويتمنو الخير للاخرين ويقدمون خلاصة مجهودهم على طبق من ذهب ولا يبخلوا بما توصلوا اليه على احد المساله ترجع لطبع الشخص والوازع الدينى داخله فانا اذكر والدى كان دائما يكرر لى قول اشرف الخلق صلى الله عليه وسلم " كان الله فى عون العبد ماكان العبد فى عون اخيه " والحمد لله اتخذت منه منهاجا فى حياتى

y4x
11-05-2012, 15:52
مش كل الناس وحشة فى برضه ناس كتير كويسة لسة الدنيا بخير

وبعدين ممكن برضه يكون هو تعب اوى لما وصل للى هو فية

بس افتكر دلوقتى التعليم بقى سهل اوى عن زمان

Houssien Ali Mohamed
11-05-2012, 16:39
أنا أعتقد لأن الغرب عندهم إطلاع و معرفه عند عدد كبير من الناس فبالتالي المشاركه في المعلومه بيكون بصوره أكبر أما العرب فعدد الناس المطلعه أقل و هيكون أكيد عدد مشاركة المعلومه أقل

kisho21
11-05-2012, 16:39
كاتم العلم اثم , لا يمكن ان يسالنى احد عن شيئ واخفيه ولكن العبره باعطاء المعلومه قدر المتلقى

engineer
11-05-2012, 19:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا اخى مش كل العرب مثل صديقك انا والله بحب انشر معلومات واحيانا لا اجد من ينتفع بها
واشرح من خبرتى فى مجال شغلى لزملائى ولكنهم يفضلون الراحة على التعلم
بالله عليك لا تعمم افكارك وتجاربك الشخصية على العرب جميعا

tarek22
11-05-2012, 22:40
العرب دائما هم اخر ناس لانهم ما عندهمش نشاط الواحد يقول طالما انا مرتاح فى بيتى فانا جيد فتولد الكسل عنده جعله لا يحب التطلع الى المستقبل ويبحث عن مهو افضل وممكن يكون العربهم اخر ناس لامور دينيه كترك التمسك باخلاق وامور دينيهم الدين الذى يدعو اشخاصه الى النجاح والعمل والنشاط ممكن يكون هو ده اللى جعلهم اخر ناس يعرفوا اى حاجه

wesam101
11-05-2012, 23:18
يا اخى مش كل العرب مثل صديقك انا والله بحب انشر معلومات واحيانا لا اجد من ينتفع بها
واشرح من خبرتى فى مجال شغلى لزملائى ولكنهم يفضلون الراحة على التعلم
بالله عليك لا تعمم افكارك وتجاربك الشخصية على العرب جميعا

اؤيدك اخي الكريم ليس بشخص واحد او عدد من الاشخاص تحكم على العرب
ولا نريد ان نذهب بعيدا انظر هنا كم من الاشخاص يساعدون غيرهم بدون اي مقابل
ويبذلون كل جهد لمساعدة الاخرين

azifek
11-24-2012, 18:58
كلام صحيح و منطقي أخي الكريم هذا هو حال العرب للأسف
أتذكر أنه قبل أسبوع فقط كان هناك شخص يضع توصيات منقولة من إحدى الشركات
أرسلت له رسالة خاصة لأسأله عن شركة التوصيات التي اشترك فيها
و الله لم يرد على رسالتي إطلاقا رغم أنه متصل بالمنتدى أغلب الأوقات
شوفوا وين وصل المستوى رابط الشركة الخاصة بالتوصيات لا يعطيه !

cabooo555
12-15-2012, 10:37
هذه الوكالة ؟
الجواب : المضاعفة = عدد العقود * حجم العقد / الهامش المستخدم
= 4 * 10.000$ / 1000$ = 40
ويمكن التعبير عن ذلك بالشكل 40:1 ما يعني أن مقابل كل 1000$ يتم خصمها كهامش مستخدم يمكنك المتاجرة بسلعة قيمتها 40.000$ أي بما يعادل 4 سيارات مرة واحدة .
ونسبة المضاعفة التي قد تمنح لك تختلف من مؤسسة لأخرى وهي من المعلومات الأساسية التي ستعرفها قبل التعامل بالنظام الهامشي .

imados93
12-16-2012, 16:38
نعم اخي وهدا ما يجعلنا متخلفين مع انه لا ينقص دلك من ارباحه عقليتنا تختلف كل الاختلاف عن الاجانب

Stranger
12-16-2012, 19:53
شوف الفرق بينا وبين الاجانب هو انهم عندهم اصرار اكتر مننا ولديهم هدف محدد بيسعو لتحقيقه
انما احنا بيدفعنا الطمع وعدم الالتزام الي الخساره هو دا الفرق
بالاضافه الي نقص الادوات

wael_osama4all
12-16-2012, 23:34
رنا يصفي قلوبنا انا شايف ان الفوركس مش محتاج حد يخبي معلومه ولا حاجه انا شايف المجال ده الواحد ميقلقش من انوه يدي حد معلومه
لان الواحد بيتعامل مع العالم كله فمفيش حد هيقطع الرزق عن حد المجال واسع علي مستوي العالم

yaallah3
12-17-2012, 09:32
كلامك حقيقي فعلا، ومش كتثر بيدوا خبراتهم ، والله فعلا حتى فيالاعمال العادية تلاقي كل واحد محتفظ بجزء بتاعه ، بس مش هرمي اللوم علي الشخص فقط ، انا شخصيا بوقت من الاوقات وفي شغلي العادى كنت بعلم الاصغر منى كل شي ء والله بلا استثناء بتفاصيل ومتابعة ، ولكن هناك اناس دايما ينكرون الخير وتتغير الاحوال بعد اكتساب المعلومة ، لذلك نقرر ان نتعلم الجيد ولا نعلم الا ما يسير بداية الطريق وعلي الشخص السعى لزيادة علمه والتعب للوصول لمبتغاه

kartoot
12-17-2012, 09:38
اعتقد اخي ان الانسان يجب عليه التعلم و البحث و دون الحاجة الي اخذ او البحث عن المعلومة الجاهزة، فالتعلم الحقيقي مبني على القدرة على فهم و استعاب الحيثيات الدقيقة لمعرفة النظام و المتغيرات الحقيقية، فما احيسن الاعتماد عل ى الذات

ahamed ali
12-17-2012, 23:08
دا العرب مبيحبوش الخير لبعض ولو حد فيهم عارف
معلومة مهما كانت تافهة مش هيقولها لاخوه طب ايه
السبب ورا كده انا معرفش بس يمكن عشان كده احنا العرب اكثر الدول تخلف وتاخر

wael80
12-18-2012, 00:16
فى اطفالنا من الصغر

mohamed33
12-18-2012, 01:20
اكيد عشان احنا متاخرين وهما متقدمين هما بتوع التكنولوجيا واحنا التبعيه
واكيد عشان الحجم الاقتصادي الضخم عندهم

youssef1025
12-18-2012, 02:19

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته فعلا أخي هذا حال العرب لا يحبون أن يقاسموا غيرهم في النجاح و المصيبة الكبرى أنك تجد من هو أفشل و له طريقة تداول لا يريد أن يخبر أحد عنها تحياتي.

محترف
12-18-2012, 08:22
حن مختلفون بسبب العادات والتقاليد وايضا المناخ السياسى وكثرة الحروب فى الماضى
وايضا طريقة نقل العلم والطرق التقليدية المملة
عند العرب بينما تجد التفاعلية والفهم عند الغرب

Bader Haidar Khazma
12-19-2012, 08:48
اذكر انى اتصلت بشخص سمعت عنة يجنى الاف الدولار شهريآ

ibrahiem2012
12-20-2012, 12:30
فعلا الفكره وصلت يااخي لكنه التأخر ده بسبب عوامل كتير جدا
وياريت الحال يصلح في الايام القادمه ونشوف خبراء عرب يساعدون المبتدأين

emisa
01-08-2013, 01:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخى اننى اعارضك فى فكرة ان العرب لا يساعدون بعضهم البعض, وليس كل العرب , يوجد بعض العرب لا يحب الخير لاخيه.
ولكن الاوربيون ايضا , يتعاونون مع بعضهم البعض, حيث يطبقون مبدا One 4 all, and all 4 one.
ولكن انا كعربيه احب مساعدة الغير ايا كانت جنسياتهم,
عليك اولا بالتمنى ثم الاجتهاد والصبر حتى تصبح من انجح الناس.
اللهم انى اسالك العافيه فالدنيا والاخره.

ayman.shosha
01-08-2013, 04:49
يا اخى العزيز
الحمد لله الذى وهبنا نعمة العقل
انت تتحدث عن الاجانب وحب المشاركة
طيب ممكن تقول لى الاكسبيرتات لماذا تباع حتى الان مع العلم ان اغلب صانعيها اجانب؟؟؟
طيب ممكن تذاكر دروسك من اول الدراسة ولك صديق عمره ما فتح كتاب ويوم الامتحان عاوزك تجاوب لك وله؟؟؟

اظن اخى العزيز ان لكل مجتهد نصيب صديق الذى حقق الربح بارك الله له فيه تعب كى يحققه
وانت تريد فقط انت تحصل على مجهوده بدون عناء

شكرا لك
وتقبل مرورى

ahmedkamel83
01-08-2013, 06:08
صاحب من الناااس كبار العقول***واترك الجهال اهل الفضول*****واشرب نقيع السم مع عااقل***واسكب على الارض دوااء العقول****

maged mohamed
01-08-2013, 06:37
بسم الله الرحمن الرحيم
لية التشاؤم دة طب دانت عندك المنتدى الجميل الذى تتعامل معة اكسبك خبرات وعلم وساعدك من خلال الاعضاء ومش كل العرب هو الشخص الذى اتصلت بة
الخير وان شاء الله فى العرب اهل الدين

derar
01-28-2013, 10:15
صباح الخير
اخي العزيز المفروض من اخواننا
الناجحين بعلمونا اسرار نجاحهم
مش بطلو ساكتين وهاظ هو الفرق
وسر تقدمهم علينا بشكل عام

insta client
01-28-2013, 21:32
والله يا اخى الكريم الفوركس عند الاجانب من زمان اوى اوى وبجد العرب عرفوه قريب اوى اوى كاعلاده وتقبل مرورى اخى الكريم وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

Aya Ali
01-29-2013, 04:09
هو كلامك صحيح فى الغالب لكن انا عن نفسى بحب اشارك الناس جدا بخبراتى
تقبل مروى
بالتوفيق للجميع

فارس بلاحدود
01-29-2013, 11:17
فعلا العرب كل واحد بيحب يحتفظ بمعلوماته لنفسه
ودا طبعا نوع من الانانية
بينما الاجانب كل واحد بيحب يزود معلومات التانى وكمان يستفيد منه
وكمان غير كدا احنا بنستنى المعلومات تيجي لحد عندنا مش اتعودنا اننا ندور على المعلمومات

civil
01-29-2013, 14:58
بالطبع لان الاجانب هما اصحاب الفوركس وهما اول ناس عملاه واحنا تابعين ولان الفوركس مش منتشر في الدول العربيه بصوره كبيره

محمود شبايك
01-29-2013, 15:02
الاجانب بيعرفوا ينظموا وقتهم كويس جدا بس
احنا شعب العربى شعب كسول جداا حتى فى رزق حياتنا

kebaierkhaled
01-29-2013, 15:21
السلام عليكم
المنتدى هذا الرائع وهي فكرة لكي ناغي فكرة عدم تبادل الخبرات عن طريق منتدى فوركس مصر

hdramzi
01-29-2013, 15:23
ياسيدي المتاجر الناجح والذي يجني الاف الدولارات لن يكون عنده
الوقت ليدخل الى المنتديات ويعطي دروس فهو يكتفي بتعليم ابناءه

RAHAA
01-30-2013, 08:59
عندك حق بعض الشئ لكن

اللى شوفته من اول دخولى منتدى فوركس العرب

الكل هنا بيساعد بعض بجد والله

انا لو طلبت اى طلب من حد هنا مش بيتأخر

zamalkkkawy
02-03-2013, 22:32
السلام عليكم اخى الكريم ان الكثير من العرب لا يريد ان يقوم بمساعدة الاخرين بسبب الانانية ولكن الاجانب تتوفر لديهم الروح الطيبة وعدم الانانية ومساعدة الاخرين
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

haitham
03-02-2013, 15:45
جزاك الله خيرا اخى الكريم وفعلا السبب الرئيسى فى تفرقنا فعندما تحجب العلم عن اخيك وتمنع عنه المعرفه فهذه فرقه مابعدها فرقه وهى سبب تاخرنا فى كثير من المجالات

rebaoui
03-02-2013, 17:02
السلام عليكم
اخي الكريم ليس على شخص واحد نضع الجميع في سلة واحدة و لكن انغماس الناس في الحياة الدنيا ادى الى خروج مثل هؤلاء و في المقابل هناك الكثيرون من يساعدون لوجه الله و حبا في الخير
و لعل المواضيع هنا ابسط دليل فقط تجول بنفسك و انضر و سوف تكتشف خطاك
شكرا و بارك الله فيك

abohagar2001
03-02-2013, 17:50
هو انا اديهم العلومات على الجاهز ماهم لاز يدوروا

khaledadll
03-02-2013, 17:51
اولا اخى الغالى الاجانب مبيحبوش بعضهم ولا شئ المساله مساله حريه عندهم ولاكن لا تنسى ان مثل هذه المجالت اتت من عندهم فهم لهم الفهم الاكبر لانهم من اخترعوها اما بالنسبه للعربى هذا ما اضلنا الان وهو الحقد والكراهيه مثلا انظر الى ما يحدث فى سوريا وانا اقول مثلا بالرغم من ان الشيعى مسلم والسنى مسلم
ولاكن وصل الكراهيه بين الشيعه والسنه الى القتل فالعرب لا يحبون الخير لبعدهم لا اقول كلهم لا كل من هو متمسك بامور الدين لا يخفى الخير ابدا.

moselm2011
03-02-2013, 19:19
لا يا اخى الكريم فالعرب فيهم من أثبت نجاحه بهذا السوق لا انكر تفوق الاجانب لكن لا نبخس من العرب من نجحوا وحققوا نجاحات كبيره

google
03-23-2013, 16:07
يا اخى ان اظن ان هذا ليس لة علاقة بلاجانب ولا بلعرب
لان هذا يتعلق بلشخص نفسة يوجد اشخاص تحب ان تفيد ويوجد اشخاص لا تحب ان تفيد ولكن اظن ان نحن الربح احسن من الاجانب لان الاجانب لا تحب ان تفيد اى شخص وتكون مصلحتهم اولا

elmondal
03-23-2013, 16:10
فعلا وصلو في بلاد الغرب الى علوم واسعه بسبب مشاركة العلم بينهم وهذا سبب ازدهارهم

juliano
03-23-2013, 17:58
احنا العرب عندنا ناس متميزة جدا وعندنا خبراء فى كل المجال ولو اتيحت لنا الفرص الموجودة لدى الغرب اكيد هنحقق نجاحات اكتر منهم
بس المشكلة اننا مش عندنا نفس الامكانيات اللى عندهم من التكنولوجيا ورؤس الاموال الكبيرة
وتانى حاجة احنا دايما بنحب الخير لبعضينا يعنى بتمنى ان الكل يكون ناجح

sort222
03-23-2013, 18:10
لاننا نحب الانانية اخي والافتخار على بعضا البعض والبعض يخاف من عين الحسد يعني احنا ليس لنا حل اذا اردنا ان نتغيير فيجب ان نغيير عقلنا وطريقة تفكيرنا

DAMYMAHDY
03-23-2013, 19:50
جزاك الله كل خير
اكيد طبعا احنا مختلفين عنهم عشان هما نسبة المجازفه عندهم اعلى من عندنا بسبب استقرار الحاله الماديه عندهم زائد انهم بعيدا عن التسرع هما صابورين جدا ودية احسن حاجه فيهم

taoufik bajjou
03-23-2013, 22:06
السلام عليكم أخي الغالي أنا متفق معك أخي الكريم إدا كنت قرأت الموضوع سابقا أما الآن فلى فقط آبحت في الفوركس و آسأل و ستجد الكثير لن يبخل عليك بشئ

تشلساوي مكناسي
03-23-2013, 23:30
المشكل ليس كما تقول في نظري
فالأجانب لهم ثقافة الفوركس ومتقدمون علينا بسنوات في هذا المجال
ولاتنسى أن القليل فقط من العرب الذين وصلوا إلى إحترافية وثروة كبيرة في الفوركس وكمثال على ذلك الملياردير المغربي بلخياط وهو لايبخل بالنصائح لإخوته العرب ويمكنك التحقق من ذلك من الفيديوهات على اليوتوب
لذا لايمكن أن نعمم أن الكل كما تقول
عذرا على الإطالة وتقبل مروري

نور الحياة
03-23-2013, 23:33
السلام عليكم
والله يا اخى الفاضل نحن اكثر من الاجانب عقلية وخصوصا فى المتاجرة وما غير ذلك ويمكننا تحقيق الربح والنجاح فى كثير من المجالات
ولكن لااسف الشعب العربى كلة بطبعة الانانية وحب النفس وحب التملك وعدم حب الخير للغير
فأنا شاركت بنفس موضوع مشابة نوعا ما لحضرتك وكتبت نفس الكلام
انما الاجانب هم يتمتعون بأنعهم متواضعين جدا وازكياء جدا وايضا يتعاملون بكل نوياهم وحسن النية موجود ولا
يتعاملون بخبث او بأنانية ولا يوجد عندهم حب النفس فهما شعب طيب وحبوب ويتمعتون بالصدق جدا فأنهم اكثر صدقا

mardy
03-24-2013, 00:14
أعتقد أن المشكلة أننا تربينا على نظام تنافسى وليس تعاونى يعنى لازم نتنافس وأكون أنا الأول عشان ابقى ناجح على ارغم ان ممكن نكون كلنا ناجحين مع بعض .. للأسف ثقافات مجتمعات ندعو الله أنا نكون متعاونين ليعم الخير على سائر البلاد ..

Omaryat1
03-24-2013, 02:08
السلام عليكم و رحمة لله تعالى و بركاته
فعلا أخي تجد العرب لديهم مبدأ الإحتكار للمعلومات رغم أن ديننا الحنيف يوصي بالعكس

canforex68
03-24-2013, 02:09
احنا العرب عندنا ناس متميزة جدا وعندنا خبراء فى كل المجال ولو اتيحت لنا الفرص الموجودة لدى الغرب اكيد هنحقق نجاحات اكتر منهم
بس المشكلة اننا مش عندنا نفس الامكانيات اللى عندهم من التكنولوجيا ورؤس الاموال الكبيرة
وتانى حاجة احنا دايما بنحب الخير لبعضينا يعنى بتمنى ان الكل يكون ناجح

طبعا العرب هم كذلك شطار لكن المشكل ان ليست لهم الامكانيات
و هذا واضح في الدول العربية باكملها

pal-sniper
03-24-2013, 02:15
اعتقد اخي ان الانسان يجب عليه التعلم و البحث و دون الحاجة الي اخذ او البحث عن المعلومة الجاهزة،
فالتعلم الحقيقي مبني على القدرة على فهم و استعاب الحيثيات الدقيقة لمعرفة النظام و المتغيرات الحقيقية، فما احيسن الاعتماد على الذات

ahawhban2
03-24-2013, 07:03
العرب عندهم مبدأ قبيح جدا >> انا ثم نفسى ثم ذاتى
يآرب عسى ان تتغير احوالهم
و الله المستعان

Zamalkawy4ever
03-24-2013, 08:05
والله يا اخي لو معظم وليس كل العرب يصفون نيتهم ويجعلونها بيضاء ناصعه فما تخلفنا ابدا والله يا اخي ولابد من ازالة الحقد والكسل ايضا لكي نبقى احسن منهم

yoyoutta
03-24-2013, 12:30
الشاذ لا يقاس عليه
بالعكس انا عندما دخلت الفوركس و جدت الكل ينصح و يحكي تجاربه
اي نعم لم التقي بمواضيع اصحاب الملايين الذين كسبو من الفوريكس و لكن سعيدة بمشاطرة اصدقاء المنتدى الاراء و المواضيع

hebkar
03-24-2013, 12:54
اقسم بالله ان موضوعك هذا احزننى
ليس معنا انك قابلت انسان لم يساعدك ان تحكم على الجميع
اخى العزيز نحن نتعلم فعلا ولكن ان اردت اى شىء انا او الخبراء موجودين
الخير فى وفى امتى الى قيام الساعه
صدق رسولنا الكريم

ibrahim2015
03-24-2013, 13:49
بسم الله الرحمن الرحيم
نحن العرب لدينا فايروس لو نتخلص منه نصبح أول حضارة في العالم اسمه الحسد المهم نتخلص منه

verdi verdi
03-24-2013, 14:11
السلام عليكم
فعلا من سلبيات بعض العرب و ليس الجميع لكي لا نعمم
يحبون الخير لانفسهم و مهما سألتهم لا يردون و لا يجيبون للاسف هده عقلية لا يمكن تغيرها .

simo_akon
03-24-2013, 16:16
بالفعل يا اخي الكريم معك الحق انا ايضا لا افهم لمادا نحن العرب لا نحب غيرنا ان يربح كما نربح نحن

fancydreams
03-24-2013, 16:18
دائما العرب مختلفين في كل حاجه حتى الثقافه بتاعتهم ضعيفه جدا وانجازتهم للاسف بطيئة يعنى مثلا الفوركس بالنسبالهم ليس له قيمه بالذات في مصر تيجي تقول لحد علي الفوكرس يقولك دا وهم ونصب واوعى تصدق الكلام دا بس تعمل ايه بقي دا نصبنا

ايهاب عادل
03-24-2013, 16:56
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك اعتقد ان ذلك يرجع اللى اسباب كثيره منها
ان العرب طماعين الطمع هوا سبب الخساره كذلك يعتمدون على الحظ

Mr.Blade
03-24-2013, 20:05
فى ناس من العرب يحبون جنى المكاسب لانفسهم
بس الحمد لله فى ناس تانيه كتير بتحب الخير للكل

ahmed.mamdouh
03-25-2013, 03:47
الاجانب دايمما متحدين عننا معرب وليهم اجتماعات عن الفوركس والعملات والاقتصاد وغيرهم من المجالات

saad forex
03-25-2013, 09:55
يعنى اللى مش هيشارك خبرته هيخسر ايه لو شاركها
دى ناس كلها انانيه لازم يعرف انه فى يوم من الايام كان محتاج حد يقف جنبه ويساعده

saha21
03-25-2013, 10:57
هذي ميزة عند كل الناس ليس العرب فقط
لكن بالمقابل هناك من يشاركك افكاره و استراتيجيته
لكنهم قليل

ميوية حسن
03-26-2013, 23:38
والله يااخى فى عرب كويسين جدا جدا
وبيساعدو كمان وفى اجانب مش كويسين
وفى كويسين تمنياتى للجميع بالتوفيق

smail82
03-26-2013, 23:55
لأننا عرب و لسنا اجانب

---------- Post added at 08:52 PM ---------- Previous post was at 08:51 PM ----------

هذا الومن ومن الاجانب

---------- Post added at 08:53 PM ---------- Previous post was at 08:52 PM ----------

في وقت ما كان العرب اسياد زمانهم

---------- Post added at 08:55 PM ---------- Previous post was at 08:53 PM ----------

اما الآن تغير الحال

youssef83
03-27-2013, 00:20
الاختلاف لابد منه اخي الكريم و الله اعلم

doaa sary
03-27-2013, 02:22
عندك حق مفيش شخص يحب يكون فى افضل منه وحد معاه اكتر منه لازم يتعب زية
بالتوفيق للجميع والى الامام دائما

maha eltokhy
03-27-2013, 03:04
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم قد يكون فى كلامك بعض من الحقيقه وليس الحقيقه لان الاجانب لا يحبون ان ينفعون بعضهم البعض او حتى يشاركون بعضهم البعض لانى اعرف احد منهم انهم جبناء اولا ولا يحبون الا انفسهم فقط ولا يريدون الخير لغيرهم ومع العلم ان يوجد بعض العرب مثل الااخوه يريدون الخير لبعضهم ولكن المؤكد ان المصرييين بالاخص يحبون ان يساعدون الاخيرون وهم منهم الذين فاهمونى وساعدونى فتحيه مصر

Amr92
03-27-2013, 03:25
حب لاخيك ما تحب لنفسك هذا هو مبدا الحياة فاذا كان لديك ما يفيد غيرك فلا تبخل به عليه
وحاول ان تنفعه لان الله مقسم الارزاق في كل شئ فهو لان يخذ منك اي شئ من رزقك

abdousrk
03-27-2013, 04:00
للاسف معك حق اخي نحن العرب نكتم الخير على بعضنا
لدلك مستوانا استمر بالهبوط كثيرا مقارنة بالاجانب
الدي يحبون الخير لبعضهم ويتعاونون فيما بعضهم ليحققوا حلمهم
الكل يساند بعضه ونحن الكل يعمل لنفسه
اتمنى ان نتعاون فيما بعضنا لنحقق جميعا حلمنا

dodovedo
03-31-2013, 00:51
مشكور على الموضووع وفى انتظار كل جديد منك
تقبل احترامى

assemhassan
04-05-2013, 19:35
انا فى راى انا عامل الماده بفرق وكذللك التكنولوجيا لان العرب حتى الان الانترنت مش منتشر عندهم زى الغرب

bondaa
04-06-2013, 01:03
كل البشر متشابهون اجانب عرب متشابهون يعنى انت من تجربة قررت خلاص ان العرب كلهم مبيحبوش بعض لا على فكرا برا فى ناس كدة المشكلة فى الذكاء والقيادة هناك عرفوا ان طول ما ايديهم مع بعض قوة هنا كل واحد عايز يكون لوحدو قوة بس للاسف مبيحصلش ودة بيكونو ناس فرديين مش الكل لو كل رئيس قال لا بلادى اهم كان هتكون فى وحدة وطنية بس للاسف مفيش

mayyor
04-06-2013, 01:37
انت محق أغلب العرب لا يحبون الخير للغير فمرض قلوبهم يجعلهم طماعين، فعن طريق التجربة و مشاركتها يمكن للعرب أن يتقدموا و يتحدوا لإزالة الإنتقاذات

hamede
04-06-2013, 01:41
نحن مختلفون في كل شئ يااخي هدا هو الضعف العرب لو كنا المتحدين نتفوق على الاجانب في كل الشئ

eldoak
04-06-2013, 01:46
مسالة البخل بالمعلومات مش عندنا احنا بس لا عند كل الناس
وبعدين مين قال ان اى اجنبى بيعرف طريقة جديدة للربح من اى مكان بيديهل لحد
ارجو التركيز وعدم الانسياق وراء الكلام
تحياتى

mo2men911
04-06-2013, 02:00
نحن العرب اخذناهم قدوه ومثل اعلي ولكن في السوء فقط وفي كل السلبيات ولكن هم اخذو منا ومن ديننا كل ماهو ايجابي وقاموا بتطبيقه

amr elking
04-06-2013, 02:07
السلام عليكم اخى الكريم صوابعك مش زى بعضها :woo: هناك اشخاص لايحبون الخير للاخرين
ولكن ارجع واقولك من الافضل انك تدور بالمعلومة بنفسك حتى تثبت فى مخك لان اللى بيجى بالساهل يروح بالساهل تحياتى لك

mmxxmm
04-06-2013, 02:10

السلام عليكم
مظبوط اخي الكريم
مبدأالانانيه بقي هو
اللي سايد دلوقتي ف مجتمعنا

mn007
04-06-2013, 11:10
ولو حد فيهم عارف معلومة مهما كانت تافهة مش هيقولها لاخوه طب ايه السبب ورا كده انا معرفش بس يمكن

ess_ess
04-06-2013, 11:19
ممكن اخى الفاضل يكون فى نسبة من العرب مثل ما تقول ولكن ايضا فى نماذج من العرب يتمنون الخير لاخوانهم العرب ايضا ولا يبخلون بعلمهم على احد

samia
04-06-2013, 11:26
المفروض احنا نكون احسن من الاجانب لان المفروض نحب لغيرنا اللى بنحبه لنفسنا يعنى لو كان هو صديق ليك فعلا كان ساعدك لانك سالته ولو حتى مسالتهوش شايف انه بيعمل مكسب ايه المشكله لو شاركك بيها

midouknight
04-06-2013, 11:31
السلام عليكم
أخي أنا موافق ألف فالمية فنحن العرب
تنقصنا عقلية المشاركة أخي

khaledyosrie
04-06-2013, 11:42
السلام عليكم روحمه الله وبركاته
موضوع جميل جدا جدا للمناقشه
وبصراحه معاك حق بنسبه كبيره جدا
بس دى بتكون ثقافات معينه اتربى عليها
كل انسان
بالتوفيق للجميع

raihan
04-06-2013, 11:49
من العرب لان من انارو الدنيا بعلمهم كانوا من العرب لذلك لابد من تغير هذه الثقافة قال رسول الله صلى الله

zeze mohamed
04-08-2013, 19:57
فى محترفين مبتحبش تعطى خبرتها لحد وبتقول كل واحد يتعب زى ما المحترفين تعبوا وفى محترفين مبيبخلوش بعلمهم على اى حد وكلهم عرب يعنى موش قاعدة عامة

BiBo
04-08-2013, 20:18

اول شيء اخي انا براي انو الاجانب لديهم خبرة اكثر منا لاني شفت واحد في احد المنتديات عنده خبرة 9 سنوات
وصل 300 دولار الى 600 الف
ويقوله ايضا واحد عربي وخبرته 3سنوات ( :) ) وصل مبلغ 600 الى 530 الف دولار
وطبعا رافعين الصفقات والارباح
وعجبتني طريقة العربي الذي بدى 600 دولار النقطه هنا كانت ب 1 دولار فقط
واما الاججنبي كانت نقاط في البدايه كل نقطه ب 2 الى 2.5 دولار
فرق كبير في ادارة راس المال
لهذا كل الناس رشحت العربي وفاز ب 3000 دولار

ehabghaly
04-08-2013, 20:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
صراحة ان هذا الموضوع لا ينطبق علي العرب فهناك اناس من العرب اوفياء ومخلصين
كذلك لا ينطبق علي كل الاجاني فهي عملية نسبية متغيرة

ABCD1234
04-19-2013, 12:43
الاختلاف بيننا وبين الاجانب قد يكون فقط العقليه والتطبيق
الاجانب يعرفون جيدا كيف يطبقون ما تعلموه
لكن نحن نتعلم ونطبق خطأ

latraaa
04-19-2013, 19:06
يا أخي الكريم، بكل بساطة لأننا مازلنا نعتمد على المهن الكلاسيكية، دراسة و تخرج بدبلوم و من بعدها البحث عن العمل في المؤسسات براتب محدد،

magic777
04-20-2013, 14:57
يا أخي الكريم، بكل بساطة لأننا مازلنا نعتمد على المهن الكلاسيكية، دراسة و تخرج بدبلوم و من بعدها البحث عن العمل في المؤسسات براتب محدد،

اخي هو المهن دي هيا الاساس طبعا لو الكل عمل في الفوركس مين هيشتغل في البلد
طبعا مينفعش وكمان الفوركس مش مجال يناسب الجميع

انس بن تن
06-29-2013, 04:48
الاجانب مختلفين عننا في اشياء كتير
ع ما اظن عندهم الكثير اللي بيشجعهم ع كل شئ وراحه تامه احنا مش شيفنها ف بلدنا ليه ميكنوش عندهم فكر احسن مننا بكتير
شكرا لطرحك ذلك الموضوع بالتوووفيق للجميع

mai66
07-22-2013, 18:58
الاجانب مختلفين ف كلة حاجه
حتى دماغهم وتفكيرهم
وناس عامليين وبيحبو شغلهم وبيحبو مساعده الغير فعلا
هنا محدش بيفيد حد عشان كدا اعتمدت ع نفسى

hema2013
07-22-2013, 19:22
انا بحس ان الاجانب عملين جدا فى كل حاجة وبيفيدوا بعض لكن العرب بحس ان كل واحد خايف يقول للتانى ازاى بيربح من الفوركس
وتقبل مرورى يا اخى

mero12
07-22-2013, 19:30
اكيد الاختلاف اخى ان الاجانب اى حاجة بياخدوها
على محمل الجد على عكسنا نحن العرب

ضى القمر
08-19-2013, 16:10
اتفق معاك اخى الكريم للاسف احنا كعرب مش بننقل خبراتنا فى اى مجال بدافع الانانيه والغيره
ياريت نتغير علشان نعرف نكون شعب محترم
جزاك الله خيرا

abugoad
08-19-2013, 18:15
نعم هذة مشكلة لدى العرب ولاكن لاأظن الأغلب
ربما حتى في المدرسة فمن المستحيل ان يقوم بشرح لك احد المسائل التي لم تفهمها

kadi islam
08-19-2013, 19:13
لا ادري ولكن نحن نحسد بعضنا البعض
سبحان الله لو نتابع ونطبق صفات معاملة التي علمها لنا السول لكنا نحن الافضل في العالم
الله غالب حابسين

handsome
08-19-2013, 19:56
ليس والله كل العرب
فا انا قد عرفت الموقع عن طريق بعض العرب المحترمين الذين يساعدون غيرهم بدون اي مقابل مادي
و يارب نصبح اخوا كنا و نساعد بعضنا البعض
والله صبح اقوي بلاد العالم . اقصاديا و سياسيا ان شاء الله تعالي

ibrahim2015
08-19-2013, 20:10
اظن انه معك حق للاسف نحن العرب هكذا لايمكن تغيير العقليات والتفكير
تحياتي

root09
08-19-2013, 20:56
السلام عليكم، كلامك صحيح أخي أعرف الكثير من الناس هكذا،
لا يهمهم إن كنت تريد النجاح أم لا ! كل ما فالأمر أن يتفوق عليك وهذه ليست من أخلاق المسلم !

gamal20
08-19-2013, 21:57
طبعا بالنسبه للتفكير وانهم عمليين
مش بتوع كلام ع الفاضى ومستوى
التعليم عندهم هتلاقى فارق شاسع

AhmadMorad
08-19-2013, 22:58
و الله انا اخالفك طبعا العرب جرب كما اقول .. و لكن هناك بعض الأشخاص و الله لا يبخلون عنا [اي معلومات و لا أي شيء و مواضيعه في المنتديات يعلمون و يسعدون المبتدئين دون أي مبلغ من المال و لا مديح فقط لوجه الله سبحانه و تعالى

ilyes chaieb
08-19-2013, 23:08
المسلم الحقيقي هو من يحب لاخيه المسلم ما يحبه لنفسه
و انت ممكن تجربتك كانت مع شخص وحش
بس اكيد في ناس طيبة

رشا الهوارى
08-21-2013, 04:43
كل انسان لما يلائي نفسة ناجح بيخاف علي نجاحة دة لانة بيبئة بذل مجهود كبير عشان يوصل لية فطبعا بيبئة مش عايز حد ياخد عصارة جهدة علي الجاهز فلو كل واحد شاف هو بدا طريق نجاحة ازاى وبدا في التخطيط والتنفيذ من الاكيد ان كلنا هانذوق طعم النجاح والارباح ولكننا نريد كل شئ بسرعة وبدون المام باهمية العناصر والمعلومات التى تحدد طريقك للنجاح

catw
08-21-2013, 23:20
بصراحه انا عن نفسى قاطع عهد انى لان ابخل بمعلومه على احد حتى لو كانت سبب الثراء
لذالك انا تجدنى لا اعمل موضيع فى المنتدى
وان شاء الله انتظرونى عند التعلم
تقبل مررورى وتحياتى

MAGDYABDO
08-22-2013, 00:53
فعلا اخى ولكنى لا اوافقك الرااى فى شيئ ان هناك الكثير من الاجانب يحتفظون بخبرتهم لانفسهم كما يفعل بعض العرب وهناك بعض العرب يقومون بمشاركه خبراتهم فلا تحكم على الجميع بحكمك على سشخص وواحد

salma saad
08-22-2013, 03:48
مش دايما بيحصل كده الصراحة انا اعرف ناس بتساعد كتير
ومتعاونة ولا تبخل بالنصيحة ابدا

MichMich
08-27-2013, 21:36
للاسف اقول ان الاجانب طبعا فيما بينهم وليس معما
ان سلوكهم وتعاملاتهم وانضباطهم وتواضعهم الخ من السلوك التي يجب ان تكون لدينا نحن كمسلمين
وليس هم.. لاسف الشديـــــــــــد

rsfbg2010
08-27-2013, 22:04
السلام عليكم جميعا
اخى يمكنك ان تجد طريقه تجنى بها ايضا ارباح جيده ولكن
تحتاج لجهد فى البحث والتدريب لان صعب تلاقى المعلومه جاهزه كده امامك

doola2020
09-27-2013, 02:08
نحن مختلفون لأننا دائما غير ملتزمون بما نفعله وأننا نقلد الغرب تقليدا أعمي دون النظر أنه يتماشي مع عاداتنا وتقاليدنا أم لا

tazi larbi
09-27-2013, 02:16
السلام عليكم يا اخي والله ليس كل ناس مثل بعضها فانا لم اصل لى هنا لولا مساعدة الكثير من الاخوة لي هنا في المنتدى ثم لبد للمرء ان يسعى ويبحث لا ينتظر كل شئ ياتي اليه جاهز تبحث عن الفكرة وتتحرى عنها وتطرحها للمشاركة والنقاش مع اي احد لكن لاتنتظر ان تعطى لك ااجابات دون تعب ويبقى الله في عون العبد ماددام العبد في عون اخيه شكراعلى الموضووع والله الموفق

aaa
10-09-2013, 15:32
اشكرك جدا على هذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

hasback
10-09-2013, 15:40
يا لبخل صديقك هذا مع انه طبيب ويكسب قوته جيدا وعمل النت بالنسبة له عمل اضافي الا انه لم يساعدك في معرفة طريقته ان هذا الرجل منه الاف وبل ملايين من الامة الاسلامية ولا اقول العرب فقط لان المسلمون ليسو كلهم عرب ,ولكن الفرق بننا وبين الغرب انهم تربو على ذلك وايضا اغلبهم يحب الخير لغيره وتوفرت لديهم الوسائل والسبل واظن انه لو توفرت هذه الوسائل والسبل للاشخاص المناسبين في عالمنا الاسلامي لكانت هناك نهضة حقيقية فيكل المجالات وليس فقط الفوركس

mohamed-djihad
10-09-2013, 15:41
السلام عليكم ورحمة الله نعم الكلام الذي تقوله حقيقة موجودة وهي التي زادت من ضعف مجتمعاتنا الاحتكار والانتفاع الشخصي فقط
وكانه اذا وزع هذه المعرفة ستنفذ من عنده فكل ما اتمنى ان لا يجعلنا الله بين ايدي هؤلاء المحتكرين للمعرفة والله يعينهم

salimabla
10-09-2013, 16:52
كل العرب يحبون الربح لانفسهم و ادا ما طلبت المساعدة فكل الويل لك هههه خصوصا ان كان المجال المال هه
و لهم كل الشكر فى وصولى لمبتغاي

berkane
10-09-2013, 17:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم كلامك صح 100/100
نحن انانيين ولا نوريد الخير لى بذنا نخاف ان ننفع غيرنا و يسبيقونا
نحن انانيين او مدام هاذه العقليا فينا نقعدو هكذا منتقدموش

newavocato
10-09-2013, 17:19
السلام عليكم كلا منا له عاداته وتقاليده وطريقه التفكير ايضا تختلف بيننا وهذه ليست بالجديده وشكرا

ashrafshawky
10-09-2013, 17:26
اخى الكريك لا تحزن فهناك الكثير لا يحب الخير الا لنفسة دعك من كل هذا واعتمد على نفسك فما حك جلدك مثل ذفرك

harimeche
10-09-2013, 20:26
السلام عليكم ورحمة الله

بارك اله فيك أخي على طرح هته النقطة

ليس لمعالجتهـــا لأننا لسنـــا أطباء نفسيين

لكن لنعرف ماهو سبب تجبرنــــا على بعضنا البعض

قال الله تعالى <<رجال أشداء على الكفار رحماء بينهم>>

أين هته الرحم بيننــــــــــــا

اللهم ألف بين قلوبنــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـا

فوركسي
10-09-2013, 20:29
شوف الفرق بينا وبين الاجانب هو انهم عندهم اصرار اكتر مننا ولديهم هدف محدد بيسعو لتحقيقه
انما احنا بيدفعنا الطمع وعدم الالتزام الي الخساره هو دا الفرق
بالاضافه الي نقص الادوات

riazi
10-09-2013, 20:35
أوافقك الرأي ف الأجانب ينمون تقافة المشاركة في أطفالهم
منذ الصغر لهذا عندما يكبرون تجدهم منفتحين مستعدين
ليشاركوك أراأهم

kaaf
10-09-2013, 22:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ليس الجميع متشابها فهناك من يتعلم ويحب افادة الاشخاص بتعلمه وهدا مربوط بتربية الشخص

khaled saad
10-09-2013, 23:05
انا لا اتفق معاك ليس كل العرب عندهم نفسية سيئة هناك اشخاص يحبون العمل الخير لهم ولغيرهم وليس كل الاجانب يحبون العمل الخير او يساعدون غيرهم هناك اجانب عندهم عادات سيئة

ahmedhawash
10-10-2013, 00:02
اعتقد ان الموضوع موضوع تنظيم نحن العرب مش اقل منهم ذهنيا بس ممكن المشاكل الاقتصاديه

والاحوال الصعبه الحمد لله اللى بنعشها تكون سبب بس المساله مساله تنظيم

Mind
10-10-2013, 01:35
مشكلتنا العرب ان ممكن يكون الفوركس سبوبة او منجم الذهب بردوا المشكلة دى بتواجهنا فى عالم التسويق الالكترونى وناسيين انه علم وفن له اصول وقواعد التى يجب ان تحترم

Warrior Dz
10-10-2013, 02:06
الامر سهل و بسيط جدا هم لديهم ثاقتهم خاصة الي عاشوا و تاقلموا عليها و نحن اضيا
و اكيد طريقة تفكير راح تكون مختلفة و تصرفات ايضا

hatem
10-10-2013, 02:56
من اسباب تاخر امتنا عن باقي الامم هو الحسد
وحتى خارج الفوركس فاخوك يحسدك وهو اقرب الناس اليك
فما بالك بالاخرين

forex4
12-08-2013, 16:53
اخى الكريم
للاسف كلامك صحيح فنحن العرب لانحب نشر الخير
واظن ان هذا للاسف مخالف لتعاليم الدين الاسلامى
الذى علمنا لايؤمن احدكم حتى يحب لاخيه مايحب لنفسه

juve4ever
12-08-2013, 19:50
بـــسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع
انت سألت السؤال وجاوبت عليه بمنتى البساطه احنا عقليتنا افضل منهم الحمد لله اعتقد اخي ان الانسان يجب عليه التعلم و البحث و دون الحاجة الي اخذ او البحث عن المعلومة الجاهزة

Ahmedfakhry
12-08-2013, 20:05
تظرا لظروف الحياه الصعبه في معظم الدول العربيه عندما يصل الشخص الى درجه ما من الخبره في مجاله بعد جهد وتعب ويأتي أحد ويأخد خلاصه هذا الجهد والتعب عالجاهز ويتساوى معه .. ولكني لست مع ذلك التصرف فيجب ان تحب لاخيك ما تحب لنفسك وسيجازيك الله خيرا عما فعلت

---------- Post added at 05:05 PM ---------- Previous post was at 05:01 PM ----------

ويجب الا نكون كالذي اوتي علما ولم يعلمه للناس وحفظه لنفسه فيجب ان نتعلم جيدا ثم ننقل هذا العلم للأخرين

تاجر فوركس
12-08-2013, 20:05
انا اتوقع فيه اسباب لخفاء طريقه الربح اول حاجه خوف من العين وهي حق لا جدال فيها وثاني حاجه تلقى الي تكلمت عنه سهر ليالي وايام لين توصل للي هو فيه وكل واحد وشطارته ممكن هو ناجحه معه الاستراتجيه الي يتبعها بس انت ممكن ماتمشي معك

osamamamoon
12-13-2013, 02:21
فمعظمنا كعرب لا نحب ان ننفع بعضنا بخبراتنا

Moro_Mezo
12-13-2013, 13:34
المنتدى هذا الرائع وهي فكرة لكي ناغي فكرة عدم تبادل الخبرات عن طريق منتدى فوركس مصر

nidal1407
12-13-2013, 14:01
شكرا لك على الموضوع الجميل و المفيذ ♥

جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى ♥

ننتظر ابداعاتك الجميلة بفارغ الصبر

---------- Post added at 11:01 AM ---------- Previous post was at 11:00 AM ----------

شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا في المنتدى

بارك الله فيك اخي ...

ننتظر منك الكثير من خلال ابداعاتك المميزة

لك منـــــــ اجمل تحية ــــــــــي

ahmad lord
12-13-2013, 14:04
السلام عليكم
اخى الكريم الفرق واضح جدا هم مع بعض يتشاورون مع بعض ياخدون
راى بعض ولكن العرب لا يفعلون اى حاجه من هذه الا كاصدقاء
والى اللقاء فى موضوع اخر وشكرا

الفهلوى
12-13-2013, 14:46
موضوع رائع جدا وحوار شائق وجزاب جدا وشكرا جزيلا وجعله الله فى ميزان حسناتك ووفقك الله باذن الله والسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

علاوي حسن
12-13-2013, 14:51
السلام عليكم استوقفني هذا التساؤل واحببت ان اضيف ان الاعتماد على الله سبحانه وتعالى اولا ومن ثم الاعتماد على النفس لكي ننجح في هذه الحياة بكل تفاصيلها ولا ننسى ان لكل شيء ثمن بغض النظر عن ماهية تلك الاشياء.

forex pop
12-13-2013, 14:55
مختلفون بسبب العادات والتقاليد وايضا المناخ السياسى وكثرة الحروب فى الماضى ..
وايضا طريقة نقل العلم والطرق التقليدية المملة عند العرب بينما تجد التفاعلية......

salimned
12-13-2013, 15:37
السلام عليكم
كلامك صحيح اخي و الكثير ممن تساله
يظن انه ان كسبت سيغلقون السوق او لا ادري
كيف يفكرون اتمنى ان نغير هده العقلية و نفيد بعضنا البعض
موفق اخي.

Eng_Amr
12-13-2013, 15:48
للاسف نحن نستحق ما نحن فيه من تخلف
مشكور و تقبل مرورى

ashrafko
12-13-2013, 15:49
اخى الكريم اعتقد انك تفهم خطىء الكل لا يحب ان يروى خبرتة دون مقابل لانة لم يحصل عليها الا من خلال جهد كبير وخسارة الكثير من المال

ghaithghazouani
12-13-2013, 15:55
فمعظمنا كعرب لا نحب ان ننفع بعضنا بخبراتنا
فأنا رايت اناس يحبون الخير

DrAbeer
12-13-2013, 20:15
الــسلآآمـ علــيكمـ ورحمــة اللهـ وبــركآآتهـ
ههههه العرب مختلفين فى كل شىء
فقد اتفقوا على الا يتفقوا هههه امزح فقط ..

الله المستعان ... ويهدى الجميع ..

millions
12-14-2013, 00:42
فأنا رايت اناس يحبون الخير ويعلمون غيرهم واحنا عندنا تجربه المنتى هذا الرائع وهي فكرة لكي ناغي فكرة عدم تبادل الخبرات عن طريق منتدى فوركس مص

محمد أبو بكر
12-19-2013, 14:10
السلام عليكم و رحمته و بركاته
دا العرب مبيحبوش الخير لبعض ولو حد فيهم عارف
معلومة مهما كانت تافهة مش هيقولها لاخوه طب ايه
السبب ورا كده انا معرفش بس يمكن عشان كده
احنا العرب اكثر الدول تخلف وتاخر

east26
12-27-2013, 21:18
فى البداية احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

aliahamed8686
12-30-2013, 02:35
نحن كعرب ا نحب ان نفيد بعضنا وهذا من اكبر عيوب العرب
ولكن يجب انيكون لدينا حب الخير لى بعض ونقف بجوار بعض

waelmma
01-16-2014, 12:30
::o:yahoo:o الانسان العربى بطبعه بيحب يحتفظ بنجاحه لنفسه ومبيحبسش
يخلى حد يشترك ممعه فى هذا النجاح اخى الكريم وربينا يوفقك

mohamed bnali
01-16-2014, 13:05
تشكر اخي العضو المحترم
ليست المشكلة بالعربي ولا بالعجمي قال تعالى(ان اكرمكم عند الله اتقاكم) اقواكم ايمانا وعقيدة
فادا امنت بالله امنت بنفسك وادا امنت بنفسك احببت لاخيك المؤمن ما تحب لنفسك واحببت لاخيك الانسان ما تحب للانسانية جمعاء
وكان للعرب في زمان ما حضارة دوخت العالم وانارت مسالكها والدروب
وهم اول من نادى بمجانية التعليم ومجانية التطبيب واغاتتة الملهوف
اما ما تدعيهم اجانب فكل شيئ يبيعونه وكل شيئ بتمنه حتى السم الزعاف يبيعونه
وهل تريد ايها المخنت العربي ان يعطيك الاجنبي معلومة رخيصة هينة فاقعد حتى تجد من يعطيك المعلومات والمعارف
قال العربي (اقعد فانك انت الطاعم الكاسي)اخي العضو استيقض من سباتك وشمر على تيابك وخد اللامور بالجد
ومن طلب شيئا وجده والمعالي لا تؤخد الا غلابا
وتقبل سلامي

creatorman1978
01-16-2014, 13:12
تختلف عقلية المتداول العربى عن الاجنبى حتى فى طريقة التداول .... فتجدهم يطبقون استراتيجيتهم بصرامة شديدة ويتعاملون بعقلية محترفة مع ادارة راس المال ... اما نحن بصفتنا عاطفيين فتجدنا من الممكن ان نطمع من مكسب او نحبط من خسارة ... لذلك العقلية تختلف وتجدهم متحفظين على طرقهم

Abessamad
01-16-2014, 13:16
السلام عليكم
أنا متفق معك العرب لا يحبون الخير لإخوانهم رغم أننا كلنا مسلمون

لكن لزام نبدل العقلية التي سوف تذهب بنا للهاوية إن شاء الله خير من هنا للأمام

Mohamed Fadhel
01-16-2014, 13:24
السلام عليكم
أخي الكريم , هذا المشكل يعاني منه الكثير من الدول العربية , فلو أحب المسلم لنفسه ما يحبه لأخيه لما وجدنا العرب في هذا الحال
القادم أفضل إنشاء الله
شكرا على هذا الموضوع المميز
تقبل مروري

احمد سلامه
01-16-2014, 13:25
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

ikaz-jem
01-16-2014, 14:12
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي الكريم ببساطة نفتقر لحب التعلم و البحث ... العرب يحبون دائما الاشياء اللي تاتي بسهولة المال السريع والغنى .... ولا يبحثون عن التعلم و التطور اما المال سيحين وقته و تمسكه والحمد لله ان رزق كل واحد لن ياخذه اي احد لان الله كتبه لك قبل ولادتك
وهناك العديد في المنتدى من تنطبق عليه الصفات ..هذا مثال حي.... انا اجد مشاركات كاتبينها اشخاص عندهم اكثر من الف مشاركة في المنتدى مع ذلك لا يعرفون من اين يبتدأون مجال الفوركس ويسالون اسئلة غريبة و ردود غريبة
باختصار نفتقر لحب التعلم وتطوير المجتم والخدمة لصالحه لهذا نحن مختلفون عن الاجانب في وجهة نظري

ساره حسن
01-16-2014, 22:29
فعلا اخى الغرب متقدمون علينا فى كثير بسبب هذه النقطه ليس فى مجال الفوركس فقط ولكن فى جميع الحياه العلميه
فقد روى لنا دكتور اثناء الدراسه قصه يحكى فيها عن مدى تعاون الاجانب
فهو كان يحضر رساله الدكتوراه الخاصه به فى احد الجامعات الاجنبيه وكان له مكتبه الخااص مثل باقى الاعضاء
ولكنه كان يضع قفل على المكتب الخاصه له
ولكن فى احد الايام هذا القفل انكسر وقد خرج الدكتور للبحث عن قفل اخر
وعندما رجع وجد على المكتب كتب كثيره جدا خاصه بموضوع البحث الذى يقوم بالتحضير له
فسال احد الاعضاء معه وقال له ما هذه الكتب فأجابه انهم عندما يقوم كل واحد منهم بالبحث عن الكتب فاذا وجد فى كتاب ما موضوع خاص بزميله فيقوم باحضار الكتاب له حتى يساعده
باختصاره الذى اريد ان اقوله من هذه القصه
مدى التعاون بينهم
لكن العرب نجد كلا منهم مايبحث عن مصلحته الخاصه
ولكنى اتمنى ان نصل فى يوما ما لطريقه تفكير وتعاون العالم العربى
شكرا لك على هذا الموضوع
تقبل مرورى