PDA

View Full Version : شرح مبسط عن الهيدج

painofhell
05-03-2012, 07:34
شرح مبسط عن الهيدج

أكيد سمعتوا عن الهيدج موضوع كبير وصعب للمبتدئين ومربح للمحترفين، لا انصح احد به لكن اشرحه للمعرفة وللطواريء .
الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها إما للربح أو للحماية، للربح بتفتح عقدين بس بشرط ما تكون خسران ولا كسبان يعني مع بعض في نفس الوقت وتسيب السوق يمشي لا حتكون خسران ولا كسبان لأنك لو كسبان في واحد ( 100 ) نقطة ستكون خسران ( 100 ) نقطة في الثاني.
دائما الفرق صفر لغاية ما تحس أن السوق تحدد ساعتها أمامك حلين:
- إما انك تقفل الربحان وتنتظر الخسران يقل وتقفل على خسارة بس يكون الفرق مكسب، فائدتها انها يا تحميك من الخسائر الكبيرة وفائدتها تخليك في أمان وتحميك من الحركة القوية والأخبار بس ما تفك الهيدج بدري تفكه بعد حركة اقل شيء ( 200 ) نقطة، تقفل واحد مكسب ( 200 ) نقطة ساعتها صعب السوق يطلع كمان لازم يرتد شوية لو حظك سيء يرتد ( 20 أو 30 ) نقطة لو ممتاز ( 50 ) نقطة ولو محظوظ ( 100 ) نقطة.
يعني الأولى ( 200+ ) والثانية ( 100- ) كسبان ( 100 ) نقطة.
200 – 100 = 100 نقطة.
لكن المصيبة لما تفتح الاثنين وتقفل الكسبان وبدل ما الخسران يقل يزيد خسارة بالأخر ستخسر بس ما بتخسر (200 ) ستخسر كأنك عملية جديدة لأنه حيث الأولى ( 200+ ) والثاني ( 230- ) خسران ( 30- ).

أو تكون للحماية من الإفلاس، فرضا فتحت عقد شراء ونزل السعر ( 60 ) نقطة خسران ( 60 ) نقطة وخايف ينزل كمان تروح تعمل هيدج عملية عكسية بس المشكلة أن في الأول كل ما يتحرك السعر الفرق ( 0 ) دائما يعني ما تفرق معاك لو تحرك 10 ألف نقطة لكن في الثاني دائما الفرق ثابت وهو ( 60- ) لأنك فاتح على خسارة وتفتح عند ما تبدأ تكسب في الجديد وتحس انه سيرجع لغاية ما تروح خسارة الأول لكن الخوف تقفل الجديد الربحان والقديم ما يرجع يزداد خسارة ستضطر تحط هيدج جديد بس على فرق ( 80- ) نقطة وهنا زادت

المشكلة ممكن توصل للانهيار أو التجمد للأبد وتأكلك الفوائد والعمولات. في ناس تعمل هيدج وتقفل بربح (20) وتعمل ثاني هيدج وتقفل بربح ( 20 ) تعيد نفس الحركة لمدة شهر مثلا لغاية ما يصير الربح الجيد يساوي الخسارة الكبيرة الأصلية ساعتها يقفلهم كلهم مع بعض.
الكلام في الهيدج كبير تقراه سهل تطبقه يشيب الرأس بس مخمخة وإبداع لو فهمته. في لندن بيشتغلوا هيدج لكن عندنا لما توصل خسارته تكون قريبة ( 30 ) نقطة من المارجن كول ويصبح الهيدج مجرد بنج ولكن النهاية معروفة.
س1. الهيدج خاصيه موجوده في برنامج التداول أم نطلب تفعيلها من الوسيط ؟
ج. موجود في البعض بس رفكو واف اكس ام غير موجودة.

magic777
05-03-2012, 16:31
الهيدج سلاح ذو حدين يحمي الحساب من زياده الخساره العائمه او من المارجن كول
لكن هذا يعتمد على الدخول هيدج من نقاط قويه بحيث يستطيع المتاجر فك الهيدج بطريقه آمنه
لذلك لا ينصح بالهيدج للمبتدئين في هذا المجال او استخدامه بعد تحرك السعر نقاط كبيره او لمجرد الحمايه من المارجن بدون دراسه نقاط الدخول جيدا قبلها

tervarto
05-03-2012, 17:28
بعد اذن صاحب الموضوع , سأقوم بشرح نوع من انواع الهيدج و هو (الهيدج التبريدى المركب) ,

الهيدج التبريدى المركب
من اسمة باين انة معقد شوية بس ان شاء الله , حاول تقرأ الموضوع بتمهل حتى تستطيع فهمة

النعريف :- هو الدخول بعقد معاكس للعقد الخسران بغرض تبريد الخسارة و ذلك بعقد ضعف العقد الخسران
شروطة :- عدم الدخول متأخرا يالهيدج حتى لا تكون خسارة فادحة لحسابك
عدم الدخول اساسا من اول عقد , بعقد كبير , حتى اذا انعكس عليك السعر , تستطيع الدخول بعقد مضاعف , يستطيع ان يتحملة الحساب
الخروج عند تقليص الخسارة الى صفر , لأنك داخل من الأساس لتبريد العقد الخسران مش للربح , و أوعى تطمع فى الربح
دخولك بعقد هيدج يعتمد على دخولك من ارتكازات قوية , كأرتداد من نرند أو خط دعوم أو مقاومات , او اى نقطة تجدها قوية , فاذا سار السعر فى اتجاة الهيدج كان خيرا لك , و اذا لم يسير السعر و انعكس , حاول الخروج بسرعة مع كسر تلك المستويات , حتى لا تتعرض لخسارة فادحة
مثلا لو انك بايع الباوند دولار من أرتكاز قوى على فريم الساعة , والسعر انعكس عليك تشوف فريم النصف ساعة أو الربع ساعة و تبحث عن ارتكاز قوى مثل دعوم أو مقومات , ترند , موفينجات ,
لا تدخل الهيدج الا بعد خسارة من العقد الأول بحوالى 20 - 30 نقطة , و هدف عقد الهيدج 10 - 15 نقطة , للخروج على صفر خسارة , صفر ربح مع عدم قفل العقد الأول الخسران
يعنى لو سار السعر فى اتجاة الهيدج يبقى خير و بركة , طب لو أرتد ؟؟ يبقى انت أخطأت مرتين فى تحليلك الفنى , طب اية الحل , هاتقوم بفتح عقد أخر ضعف العقد الثانى مع غلق الصفقة الأولى لحين وصول السعر , لأرتكاز الصفقة الأولى اللى دخلت منة
تذكر ان الهيدج أصلا للخروج من الصفقات الخسرانة أو النتعثرة و ليس هدفا للربح
و دائما ابحث عن أرتكازات قوية للدخول , ولا تدخل من مناطق ليس لها اى معنى
الهيدج خطير جدا , لذلك لازم أعصابك تكون هادية على الأخر و تركيز جامد
ممكن الكلام يكون صعب , بس حاول تجربة على الديمو لو عندك صفقة خسرانة و تشوف هاتتعامل مع الهيدج أزاى
تحياتى

alskndry
05-03-2012, 19:45
بصراحة لا انصح به

فقد كان السبب فى ضياع ثلاثة حسابات لى

ولكن هناك خبراء فى الهيدج وهم من يتعاملون معه باحترافية

ومع ذلك هناك بعض الوقت قد نستخدمه مضطرين

kingman
05-03-2012, 21:39
بصراحة لا انصح به

دائما فيه مقولة تقول الهيدج للمحترفين وهذه المقولة اجدها صحيحة فعلا
لن ليس اى حد يقدر يتعامل مع الهيدج لكن اكاد اجزم من يحترف الهيدج لن تكون هناك صفقة خاسرة ليه
وستكون دائما المحصلة ربح لكن اهم شئ فى الهيدج هو نقط فك الهيدج بناءا على تحليل قوى وتنحية العامل النفسى بحيث لاتؤثر على سير الصفقات

alskndry
05-03-2012, 23:17
دائما فيه مقولة تقول الهيدج للمحترفين وهذه المقولة اجدها صحيحة فعلا
لن ليس اى حد يقدر يتعامل مع الهيدج لكن اكاد اجزم من يحترف الهيدج لن تكون هناك صفقة خاسرة ليه
وستكون دائما المحصلة ربح لكن اهم شئ فى الهيدج هو نقط فك الهيدج بناءا على تحليل قوى وتنحية العامل النفسى بحيث لاتؤثر على سير الصفقات

فعلا اهم نقطة فى الهيدج هى منطقة فك الهيدج

ويجب ان تكون منطقة مناسبة بالنسبة للزوج

والا للاسف مارجن كول

memostar3
05-04-2012, 02:32
فعلا اهم نقطة فى الهيدج هى منطقة فك الهيدج

ويجب ان تكون منطقة مناسبة بالنسبة للزوج

والا للاسف مارجن كول

تماما هذا ما قلته في الموضوع الاخر عن الهيدج ايضا ف اما الربح الوفير او المارجن كول

AhmedMagnifico
06-15-2012, 17:04
موضوع جميل يا اخى
ولكن كما تعلم الهيدج به مخاطرة كبيرة ويحتاج الى دقة واحتراف لتعلمه واتقانه
ربنا يوفقنا جميعاً :)

magic777
06-18-2012, 17:01
بصراحة لا انصح به

اخي الهيدج سلاح ذو حدين وانت اكيد استخدمت اسلوب خاطئ في التعامل مع الطرق دي
بانك مثلا فتحت عقد هيدج بعد انعكاس السعر كتير عليك
ومن اي نقطه عشوائيه تحميك من المارجن فقط وده طبعا مش صح

ana1990
06-18-2012, 17:29
بصراحه انا بكره الهيدج اخد مني وقت غبي على بال ما فهمته و اتعلمت اتعامل بيه بعد كده خسرت 3 حسابات تجريبيه خلصت تماما مرجنت مني بسبب الهيدج بعد كده سمعت ان الهيدج حرام قلت علي الطلاق ما انا شغال فيه تاني دي حاجه تقرف يا عم ولو حد يعرف في موضوع انه حلال ولا حرم يقولي

kamizidan
06-18-2012, 17:30
السلام عليكم اخي العزيز ويسعدني الرد في موضوعك وتبادل الخبرات والاراء مع بقية الاخوة//// شكرا لك عزيزي وبالنسبة لي لم استعمل الهيدج ولا مرة في تداولي ابدا شكررررررا

كريم
06-18-2012, 17:44
الهيدج سلاح ذو حدين و يحتاج لخبرة عالية و لكن لا ننسى انه يخسر الاسبريد فعلى الأقل سيكون مبتدئ بخسارة 6 نقاط لأنها صفقتين مختلفين و كل صفقة لها سبريد 3 نقاط على الأقل و ايضا كما يكسب يخسر ايضا و لكل متاجر يفضل طريقه يجد نفسه فيها افضل و الله يوفق الجميع

sho
06-19-2012, 16:27
الهيدج لة مزايا وعيوب ولا انصح المتداول المبتدئ ان يستخدمة فى التداول ... انا ارى انة مناسب اكثر لمتداول اكثر خبرة يملك المهارة والقدرة على معرفة الخطوة الصحيحة المطلوبة ... من مزاياة انة يحمى الحساب

mage
06-20-2012, 03:43
الهيدج لة مزايا وعيوب ولا انصح المتداول المبتدئ ان يستخدمة فى التداول ... انا ارى انة مناسب اكثر لمتداول اكثر خبرة يملك المهارة والقدرة على معرفة الخطوة الصحيحة المطلوبة ... من مزاياة انة يحمى الحساب

اضم صوتى الى صوتك انه لا يمكن لاى متاجر فى البداية ان يعمل على الهيدج لانا لهيدج هو احد اهم الاسباب التى تكون سبب فى خسارة المزيد من الاموال ولذلك انا اعتقد انه من الافضل ان يتم العمل فى الفوركس بطريقة جيدة ولا يكون بها هيدج حتى تتقن السوق

magic777
06-21-2012, 01:34
الهيدج سلاح ذو حدين و يحتاج لخبرة عالية و لكن لا ننسى انه يخسر الاسبريد فعلى الأقل سيكون مبتدئ بخسارة 6 نقاط لأنها صفقتين مختلفين و كل صفقة لها سبريد 3 نقاط على الأقل و ايضا كما يكسب يخسر ايضا و لكل متاجر يفضل طريقه يجد نفسه فيها افضل و الله يوفق الجميع

مش مهم السبريد هنا اخي اذا كان في المحصله هيربح ربح جيد من الصفقه
المهم هنا انه يكون دارس كويس الصفقه بتاعته وعارف هيدخل منين ويخرج منين قبل ما يفتح الصفقات

aminos
06-21-2012, 01:39
السلام عليكم
شكرا جزيلا إني كنت أبحت عن شرح للهيدج و الحمد لله
و جدته أخيرا
جزاكم الله كل خير

KOGI
06-25-2012, 06:38
انا بكره الهيدج اخد مني وقت غبي على بال ما فهمته و اتعلمت اتعامل بيه بعد كده خسرت 3 حسابات تجريبيه خلصت تماما مرجنت مني بسبب الهيدج

assidi saber
06-25-2012, 14:31
انا لا استعمل الهيدج لانه قد تسبب لي في الكثير من الخسارة و لكن يوجد محترفين يستعمولنه و يقومون بالربح منه الكثير من المال

safiforex
06-25-2012, 16:00
السلام عليكم
شكرا جزيلا إني كنت أبحت عن شرح للهيدج و الحمد لله
و جدته أخيرا
جزاكم الله كل خير

اوكي يا غالي انت حاول ان تفهمه جيدا و اعرف طريقته و الاسباب التي يمكن ان تعمل فيه الهيدج
و اعرف معاه شوية التحليسل لكي تعرف كيف تفك الهيدج و خصوصا من نقط الدعم و المقاومة و بالتوفيق لك ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 14:34
اوكي يا غالي انت حاول ان تفهمه جيدا و اعرف طريقته و الاسباب التي يمكن ان تعمل فيه الهيدج
و اعرف معاه شوية التحليسل لكي تعرف كيف تفك الهيدج و خصوصا من نقط الدعم و المقاومة و بالتوفيق لك ان شاء الله

صحيح يجب فك الهيدج عند مستويات الدعم والمقاومه والخروج من نقطه صحيحه

---------- Post added at 11:34 AM ---------- Previous post was at 11:33 AM ----------

صحيح يجب فك الهيدج عند مستويات الدعم والمقاومه والخروج من نقطه صحيحه

sami
06-26-2012, 14:56
العمل برأيي بطريقة الهيدج يبقى خطيرا و لا يليق إلا بالمحترفين و لا أنصح به المبتدئين به نهائيا لحين إكتساب الخبرة التي تمكنهم من تحقيق أرباح بواسطته و خاصة أنه يستلزم معرفة المستويات القوية التي تمكنهم من فك الهيدج بطريقة آمنة

sunlight
06-26-2012, 16:13
العمل برأيي بطريقة الهيدج يبقى خطيرا و لا يليق إلا بالمحترفين و لا أنصح به المبتدئين به نهائيا لحين إكتساب الخبرة التي تمكنهم من تحقيق أرباح بواسطته و خاصة أنه يستلزم معرفة المستويات القوية التي تمكنهم من فك الهيدج بطريقة آمنة

لاا نصح بتاتا بطريق الهيدج فقد ضيعت لى فلوس كتيره بسبب عدم الفك الجيد له ولذلك انا لا انصح به

sobissa
06-26-2012, 16:35
موضوعك أخي جيد لكن أنت لم تشرح أنواع الهيدج الأخرى فهناك أنواع للهيدج مثل الثنائي والثلاثي والرباعي

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 20:20
موضوعك أخي جيد لكن أنت لم تشرح أنواع الهيدج الأخرى فهناك أنواع للهيدج مثل الثنائي والثلاثي والرباعي

ياريت شرح وافى لانواع الهيدج اللى انت ذكرتها دى

ماهو الهيدج الثنائى والثلاثى والرباعى ؟

deadlyfox
06-26-2012, 20:54
انا بصراحه مش بحب الهيدج ده رخم اوى عليه كمبتدئ وبحاول افهمه
ياريت لو حد عنده طريقه مبسطه يفهمهولنا بالفيديو او بالصور

safiforex
06-26-2012, 21:08
لاا نصح بتاتا بطريق الهيدج فقد ضيعت لى فلوس كتيره بسبب عدم الفك الجيد له ولذلك انا لا انصح به

ممكن ان ينصح به لمن لا يعرف قيمته الحقيقية او انه لسا مبتديئ
لكن من يعمل على الفوركس باحترافية و حتى لو استعمله فانه سيعرف لما استعمله و سيعرف كيف يفكه

waleed adel
07-06-2012, 21:15
بصراحه انا بكره الهيدج اخد مني وقت غبي على بال ما فهمته و اتعلمت اتعامل بيه بعد كده خسرت 3 حسابات تجريبيه خلصت تماما مرجنت مني بسبب الهيدج بعد كده سمعت ان الهيدج حرام قلت علي الطلاق ما انا شغال فيه تاني دي حاجه تقرف يا عم ولو حد يعرف في موضوع انه حلال ولا حرم يقولي

هو الهيدج مين قال انه حرام ومين اللى قالك كده الهيدج من استراتيجيات وقف الخساره ليس اكثر
بس هو خطر جدا فى فكه ولابد من الخساره لو مش محترف

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 03:54
هو احيانا لما بنضطر اننا نستخدمه بس عموما انا مبنصحش بيه خالص
وخصوصا للمبتديئن الا لما يكونو ع وعى كامل بنقاط الدخول

ehab
07-09-2012, 06:30
ما الفائدة من الهيدج ومتى وكيف نستعمله، يوجد في المنتدى كلام كثير جداً عن أماكن استعمالات الهيدج وفوائده ولا أريد تكراره، المهم هو لكي نحصل على ربح من هذا السوق يجب أن يقترن ذلك بنوع من التوقع أو التقدير لحركة السوق أو ما يسمى بالتحليل، بدون تحليل لا يمكن أن نربح أو نتغلب على السوق، بمعنى أنه لا توجد طريقة يمكن أن تتغلب على السوق من دون أن تدخل ضمنها عامل التحليل بأي شكل كان سواءاً كان أساسياً أو فنياً أو رقمياً....الخ.

لم أكن أتوقع أن يصل الموضوع لهذا الطول، في مشاركة قادمة بإذن الله سوف أكمل الموضوع وخصوصاً النقطة الأخيرة التي تم غبنها في هذه المناقشة، وسأذكر بعض طرق الهيدج غير المعروفة والتي لم يتطرق لها أحد حتى الآن، وكذلك بعض الظروف التي قد يفيدنا فيها استخدام الهيدج

الخسارة العائمة هي خسارة حقيقية.
- مهما خسرت من صفقات لن يزيد احتمال الربح في الصفقة التي تليها مباشرة.
- إن مضاعفة العقود المتتالية طريقة خاسرة في النهاية.
- بدون أي نوع من التحليل لا يمكن الحصول على ربح ثابت

waleed adel
07-10-2012, 05:31
الهيدج به مخاطرة كبيرةولابد من التعامل معه بخرص
وارجو التدرب جيدا على الهيدج وطرق فكه على حسابات تجريبيه

hesham1046
07-10-2012, 06:27
بعد اذن صاحب الموضوع , سأقوم بشرح نوع من انواع الهيدج و هو (الهيدج التبريدى المركب) ,

الهيدج التبريدى المركب
من اسمة باين انة معقد شوية بس ان شاء الله , حاول تقرأ الموضوع بتمهل حتى تستطيع فهمة

النعريف :- هو الدخول بعقد معاكس للعقد الخسران بغرض تبريد الخسارة و ذلك بعقد ضعف العقد الخسران
عدم الدخول اساسا من اول عقد , بعقد كبير , حتى اذا انعكس عليك السعر , تستطيع الدخول بعقد مضاعف , يستطيع ان يتحملة الحساب
الخروج عند تقليص الخسارة الى صفر , لأنك داخل من الأساس لتبريد العقد الخسران مش للربح , و أوعى تطمع فى الربح
دخولك بعقد هيدج يعتمد على دخولك من ارتكازات قوية , كأرتداد من نرند أو خط دعوم أو مقاومات , او اى نقطة تجدها قوية , فاذا سار السعر فى اتجاة الهيدج كان خيرا لك , و اذا لم يسير السعر و انعكس , حاول الخروج بسرعة مع كسر تلك المستويات , حتى لا تتعرض لخسارة فادحة
مثلا لو انك بايع الباوند دولار من أرتكاز قوى على فريم الساعة , والسعر انعكس عليك تشوف فريم النصف ساعة أو الربع ساعة و تبحث عن ارتكاز قوى مثل دعوم أو مقومات , ترند , موفينجات ,
لا تدخل الهيدج الا بعد خسارة من العقد الأول بحوالى 20 - 30 نقطة , و هدف عقد الهيدج 10 - 15 نقطة , للخروج على صفر خسارة , صفر ربح مع عدم قفل العقد الأول الخسران
يعنى لو سار السعر فى اتجاة الهيدج يبقى خير و بركة , طب لو أرتد ؟؟ يبقى انت أخطأت مرتين فى تحليلك الفنى , طب اية الحل , هاتقوم بفتح عقد أخر ضعف العقد الثانى مع غلق الصفقة الأولى لحين وصول السعر , لأرتكاز الصفقة الأولى اللى دخلت منة
ممكن الكلام يكون صعب , بس حاول تجربة على الديمو لو عندك صفقة خسرانة و تشوف هاتتعامل مع الهيدج أزاى
تحياتى

فعلا كلامك صحيح انا من عشاق الهيدج الان الهيدج فكة سهل والله بس اللى بيعرف يشتغل بية

derfcase
07-10-2012, 11:01
بصراحة لا انصح به

اضم صوتي الي صوتك اخي الكريم
alskndry
لانه حتي و ان كان يحجم من حجم الخسارة - الا انه غير فعال اطلاقا لتحصيل الارباح

nrgslawi
07-10-2012, 13:13
شكرا لك اخي الغالي والله فعلا المنتدى فيه علم كثير
ربنا يحفظ الاعضاء الغاليين

magic777
07-10-2012, 15:45
انا من عشاق طرق الهيدج واعتقد انها من افضل طرق المتاجره لكن هيا بس محتاجه احترافيه عاليه من المتاجر
وانه يكون فاهم طبيعه حركه الزوج اللي هيشتغل عليه ويراقبه فتره طويله ويعرف اهم المستويات القويه به
ويدرب على العمل بطرق الهيدج عليها على الديمو طبعا لحد لما يوصل لمستوى جيد في المتاجره بها

waleed adel
07-11-2012, 03:23
لا انصح المتداول المبتدئ ان يستخدمة فى التداول فهو سلاح ذو حدين
انا ارى انة مناسب اكثر لمتداول لديه الخبره

hehelibeb
07-11-2012, 03:38
طريقة الهيدج تكون صالحة في حالة ما إذا كان السعر يتحرك بسرعة

mohamed yossef
07-11-2012, 04:29

الهيدج التبريدى المركب

تحياتى

اخطر طرق المتاجرة اخى الكريم
لا انصح المبتدئين باللجوء لها
فقدت بسببها 600 دولار فى اسبوع واحد

abdodomino
07-11-2012, 11:32
هذا الهيدج واضح انه سلاح ذو حدين
و لكن استعمل بفطنة و ذكاء سيكون مدرار ربح لمستعمله

شكرا لك على الشرح

Looser
07-11-2012, 12:20
الهيدج ببساطه هو فتح عقد وعكسه

يعني مثلا تشتري عقد واحد علي اليورو-دولار وفي نفس الوقت تفتح عقد بيع علي اليورو/دولار

ولو بعد كده لو السعر تحرك مثلا 100 نقطه هيبقي عندك 100 نقطه مكسب و100 نقطه خساره

كل ده كلام كويس لكن المشكله في فك الهيدج

عشان لو قفلت الصفقه الكسبانه هيصبح عندك 100 نقطه ربح
وهتفضل الصفقه الخسرانه علي 100 نقطه برده
فتضطر تسنتي حتي تقل الخساره مثلا بقيت 80 نقطه كده تقدر تقفل علي ربح
المشكله لو استمرت الصفقه في الخساره بدل ما 100 نقطه هتزيد تبقي 120 مثلا تبقي انت كده خسرت اكتر

طبعا الهيدج التعامل معاه خطير
ويجب التعامل معاه بحرص

ولهذ السبب تم الغائه من قبل ال n f a
وأصبح مقتصر علي فروع الشركات خارج امريكا

abdallah elbaz
07-11-2012, 16:16
معلومات عن الهيدج انه سلاح ذو حدين
يحمي الحساب من زياده الخساره العائمه او من المارجن كول

khward
07-11-2012, 16:27
اخى اعتقد ان فائدة الهيدج هى الدخو فى صفقه معاكسه للصفقه الخسرانه فى حالة عدم تحمل المارجن ... اما اذا كان بامكانك الدخول بضعف العقد فلماذا لا تغلق االاولى وتبقى على الثانيه بنصف العقد